bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:34:
[...]
Zullen we er hier verder over ophouden? Het is een discussie die compleet off-topic is om hier uit te vechten. Je hebt je mening meer dan duidelijk gemaakt. Nu graag weer even terug naar het topic. Zie ook de topic waarschuwing. De moderators hebben ook al die oproep gedaan.
Als jij een discussie over een van de hoofd functionaliteiten van de model 3 niet interessant vindt dan kun je dat rapporteren en kijken of het helpt. Het wordt niet veel meer on topic wmb. (De waarschuwing leek meer te gaan over het feit dat er veel dubieuze en niet goede bronnen rondom crashes/AP werking waren)
Ik denk dat het bespreken van hoe belangrijke functies in de M3 werken juist goed is, zodat je er verantwoord mee kunt rijden
gertk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:14:
[...]
Ik heb wel radar (2019 M3 LR RWD) en phantom brakes komen af en toe nog voor..
Juist vanwege phantom brakes i.c.m. radar heeft Tesla het roer omgegooid op alleen camera's zodat er geen tegenstrijdige signalen meer binnenkomen. De nieuwe hoge resolutie radar kan misschien duidelijker herkennen wat iets is.
Klopt, maar ik denk dat de vraag is die gesteld werd meer was: of Tesla het niet aan de praat krijgt, of dat het “niet kan”. Er zijn namelijk genoeg merken die wel beide signalen gebruiken en hier (veel) minder last van hebben. Rule based of fusion maakt dan niet zoveel uit, het gaat om de ervaring. Ik zie het vaak bij veel van de data scientists waar ik mee werk, veel technisch interessante oplossingen zoeken, maar niet voldoende de gebruikservaring of probleemstelling volledig doordenken. “Het kan niet want het lukt me niet met fusion”. Ik heb mensen weken lang op controle algorithmes met ANN zien werken die niet beter waren dan een simpele MPC regeltechniek of een PLC die zo in elkaar gezet was.
Tesla geeft aan “which signal to choose” in de videos over fusion en ja, daar moet je dan aan werken en over nadenken inderdaad, maar dat zou geld kosten. Ik denk dat het uiteindelijk wel zou moeten kunnen met alleen camera in de juiste omstandigheden, maar momenteel is het daar nog héél ver vandaan en kunnen ze de andere auto’s op de weg zelfs nog niet de hele tijd laten verspringen. Ik geloof dan zelf ook niet echt dat het gaat lukken met alleen camera IRL, daar is gewoon teveel vuil en nattigheid voor (en dus veel ruis). Ik kan bijv. vaak nauwelijks iets zien door sommige van de camera’s door druppels en vuil. Daar zal een algoritme het ook erg lastig mee hebben.
Maar we gaan het zien, misschien komt er ooit iets in de M3 wat lijkt op FSD, de automatische inparkeer functie of geen phantom brakes de hele tijd.
offtopic:
@
bilgy_no1 dat jij daarentegen je camera afplakt om nags (“privacy”) te voorkomen, is dan wél weer iets wat niet gedeeld mag worden volgende de topic waarschuwing
offtopic:
en als er nou ECHT iets offtopic is, dan zijn het die SEXY buttons wel. Die hebben net zoveel met de model 3/Y te maken als een hond
offtopic:
of continu all die software versie updates….
[
Voor 3% gewijzigd door
JohanB op 21-12-2023 21:30
]