Ik heb de update pas binnen.. nog niet uitgeprobeerd.. maar wat ik aangaf staat ook zo in de release notes.. maar ik lees hier ervaringen dat hij nu wel erg gevoelig is en hij dus sneller een waarschuwingssignaal geeft. Dat betekent dus al 1 strafpunt. Die Autopilot heeft dan wat mij betreft geen enkele nut meer. Dan ben je steeds daarmee bezig.Resusaap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:27:
[...]
Ik heb het alleen voor als ik boven 140 ga op AutoPilot. Maar hoe lang ben je dan gestraft? Toch niet voor altijd?
Ik heb vandaag ook al een strafpunt gekregen omdat ik even naar de route keek. Snel de camera afplakken dus. Nu is het onbruikbaar.Hunkaroglu schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:55:
[...]
Ik heb de update pas binnen.. nog niet uitgeprobeerd.. maar wat ik aangaf staat ook zo in de release notes.. maar ik lees hier ervaringen dat hij nu wel erg gevoelig is en hij dus sneller een waarschuwingssignaal geeft. Dat betekent dus al 1 strafpunt. Die Autopilot heeft dan wat mij betreft geen enkele nut meer. Dan ben je steeds daarmee bezig.
Is dit probleem er nou puur bij het rijden met alleen AutoPilot? En dus niet bij CruiseControl?Hunkaroglu schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:55:
[...]
Ik heb de update pas binnen.. nog niet uitgeprobeerd.. maar wat ik aangaf staat ook zo in de release notes.. maar ik lees hier ervaringen dat hij nu wel erg gevoelig is en hij dus sneller een waarschuwingssignaal geeft. Dat betekent dus al 1 strafpunt. Die Autopilot heeft dan wat mij betreft geen enkele nut meer. Dan ben je steeds daarmee bezig.
Als je van Tesla een ‘gevestigd bedrijf wil maken’, dan moet je Elon vervangen. Maar met Elon gaan de ambities en de groei altijd groter zijn.Myaimistrue schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:17:
[...]
Hij heeft zeker verdiensten qua enterpreneurship en hij heeft met veel visie een vooruitstrevend en vernieuwend businessmodel neergezet en auto's die qua EV als referentie gelden.
Maar nu Tesla een gevestigd bedrijf is geworden, kan de vraag gesteld worden of het bedrijf niet beter een stabielere CEO zou krijgen.
Ik zou een Cybertruck nooit kopen, maar ik denk wel dat met dit model meer rednecks overstag gaan dan met een Ford of Rivian. En geeft toe, welke andere CEO zou met zoiets af komen?
Wat hij op twitter doet vind ik afgrijselijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
https://www.reuters.com/i...musk-steering-suspension/ uitgebreid artikel over falende tesla onderdelen
Ja alleen bij AP. Cruisecontrol rijdt hij niet zelf..038Robijno schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:58:
[...]
Is dit probleem er nou puur bij het rijden met alleen AutoPilot? En dus niet bij CruiseControl?
Ik weet niet zeker of dat wat uitmaakt. Denk dat de meeste dat al afgeplakt hadden.synx6 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:58:
[...]
Ik heb vandaag ook al een strafpunt gekregen omdat ik even naar de route keek. Snel de camera afplakken dus. Nu is het onbruikbaar.
Ik snap wat je zegt. Ik dacht aan 'phantom' omdat er geen directe reden, slechts een verkeerde inschatting was voor het remmen.bilgy_no1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:38:
[...]
Misschien een definitiekwestie, maar als er tegenliggers zijn op dat soort wegen is het volgens mij geen 'phantom brake'. Net zoals een UFO geen UFO meer is als duidelijk is geworden wat voor object het was (oftewel niet meer 'unidentified')...
Maar goed, AP is voor dat soort wegen eigenlijk niet zo geschikt.
Het was geen AP, maar slechts TACC.
Tientallen keren zonder problemen en in allerlei omstandigheden.Oekol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:06:
En die weg heb je hiervoor ook al eens of vaker gereden?
Exact dit.pegasuspiet schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:12:
[...]
Heb na de update hetzelfde, bij vrijwel elke tegenligger remt de auto.
Dit was 100% zeker voor de update op deze zelfde 60 km weg NIET het geval
Dit hebben ze 100% zeker aangepast.
Jammer want eerst reed ik deze 60 km wegen (dagelijks naar mijn werk ) gewoon op cruise control zonder brakes
Hoop dat ze dit weer aanpassen bij een update
Het is geen twitter maar XTommie12 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:58:
Wat hij op twitter doet vind ik afgrijselijk.
Maar wat hij met twitter gedaan heeft is ook vreselijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Slasher op 20-12-2023 19:14 ]
Elect a clown, expect a circus.
Ik heb het artikel gelezen, denk dat je in NL wel sterk staat onder het consumentenrecht. Binnen 12 maanden zulke dingen is volgens consumentenrecht een gebrek wat al bij het begin geacht aanwezig is.datadevil schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:59:
https://www.reuters.com/i...musk-steering-suspension/ uitgebreid artikel over falende tesla onderdelen
Bron: https://www.rijksoverheid...%20voor%20welke%20periode.Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
[ Voor 36% gewijzigd door Slasher op 20-12-2023 19:21 ]
Elect a clown, expect a circus.
Waarom geen “phantom brake” hij remt toch voor iets wat er niet is? Jij gokt dat het de tegenliggers zijn. Maar meer ook niet, het is niet duidelijk wat het was. Er is evt. Een verwachting vanuit jou. Dat is als bij de UFO zeggen “nee, joh geen UFO, dat is een CR342 ik weet het zeker!”bilgy_no1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:38:
[...]
Misschien een definitiekwestie, maar als er tegenliggers zijn op dat soort wegen is het volgens mij geen 'phantom brake'. Net zoals een UFO geen UFO meer is als duidelijk is geworden wat voor object het was (oftewel niet meer 'unidentified')...
Maar goed, AP is voor dat soort wegen eigenlijk niet zo geschikt.
Het klinkt als de standaard, 3 stappen terug update als ik het zo lees over TACC/phantom brakes en strafpunten voor niks. Ik laat hem staan
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 20-12-2023 19:27 ]
Denk ik ook maar alsnog een boel gedoe bij tesla als je zo de service verhalen hier ook leest en je moet er natuurlijk niet aan denken dat zoiets op de snelweg gebeurdSlasher schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:18:
[...]
Ik heb het artikel gelezen, denk dat je in NL wel sterk staat onder het consumentenrecht. Binnen 12 maanden zulke dingen is volgens consumentenrecht een gebrek wat al bij het begin geacht aanwezig is.
[...]
Bron: https://www.rijksoverheid...%20voor%20welke%20periode.
The_Haunted schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:38:
[...]
Ik heb nog steeds 44.1 en ik kan altijd de ruitenwissers op elke stand zetten/ houden met TACC en AP. Vreemd
:strip_exif()/f/image/b3rq4N3on8BWDTUfFnU70ckm.jpg?f=fotoalbum_large)
mooi.
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Vandaag na de update van Den Bosch naar Waalwijk, kwartiertje op de snelweg. Hele snelwegstuk met armen over elkaar op de linkerbaan gereden. (rechts zal vol, links wisselen tussen 90 en 120km/h).Mackeessie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:57:
[...]
Net een ( klein) stukje op Autopilot gereden met versie 2023.44.30.2, linkerhand liggend onder op het stuur, geen melding of ingreep.
Geen stuur vast nodig.
Pas ook Waalwijk - Rotterdam. Bijna hele rit zonder stuur- en pedaalbediening.
Verbaast mij als ik sommige verhalen hier lees. Maar ik vind t ideaal!
Wel interessant om te kijken wat het systeem triggert, even met m’n hoofd duidelijk naar rechtsachter gedraaid, beetje schuin hangend. Toen bijna meteen melding: stuur vasthouden.
Jij hebt 15 min lang je stuur niet aangeraakt zeg je? Onmogelijk. Ik wil jouw auto.Impry schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:43:
[...]
Vandaag na de update van Den Bosch naar Waalwijk, kwartiertje op de snelweg. Hele snelwegstuk met armen over elkaar op de linkerbaan gereden. (rechts zal vol, links wisselen tussen 90 en 120km/h).
Geen stuur vast nodig.
Wel interessant om te kijken wat het systeem triggert, even met m’n hoofd duidelijk naar rechtsachter gedraaid, beetje schuin hangend. Toen bijna meteen melding: stuur vasthouden.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik geloof zeker dat er een kern van waarheid in zit maar het artikel verliest naar mijn mening een flink deel van zijn waarde als ze een artikel schrijven over falende auto artikelen en afzwaaien naar lab ratten, space x en musk die zn ex adverteerders uitscheld...datadevil schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:59:
Feit is dat Tesla de nodige garantiegevallen niet behandeld zoals het zou moeten en dat zou verbeterd moeten worden.
Voor mensen die nog niet hebben geüpdate , misschien nog maar even wachten! Dat ga ik wel doen tenminste.pegasuspiet schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:12:
[...]
Heb na de update hetzelfde, bij vrijwel elke tegenligger remt de auto.
Dit was 100% zeker voor de update op deze zelfde 60 km weg NIET het geval
Dit hebben ze 100% zeker aangepast.
Jammer want eerst reed ik deze 60 km wegen (dagelijks naar mijn werk ) gewoon op cruise control zonder brakes
Hoop dat ze dit weer aanpassen bij een update
Bovenstaande en die AP nag die vaker afgaat.
Toch maar een weblog?
Ik heb gelezen dat het om 1 week gaat en daarna weer beschikbaar is. Mondeling bevestigd door een Tesla medewerker.Ifreerider schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:42:
[...]
Eens, ik vind het vooral prima dat het voor anderen zo werkt 😅
Ik zoek nog even verder, maar lees dat het om twee weken of 1 week gaat. Ik denk dat we een vrijwilliger nodig hebben om het te testen 😎
Ik heb de update sinds vandaag en niks gemerkt dat die mag sneller komt. Ik kom zelf nauwelijks op 60 km/h wegen zonder middenstreep, dus ook dat is relatief.tomic schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:26:
[...]
Voor mensen die nog niet hebben geüpdate , misschien nog maar even wachten! Dat ga ik wel doen tenminste.
Bovenstaande en die AP nag die vaker afgaat.
De Park Assist is op het eerste gezicht wel een stuk beter dan het lijntje, maar nog niet uitgebreid getest.
Ik zit nog op 2023.6.8 😬. Heb mijzelf voorgenomen pas te updaten als er iets aan de ruitenwissers is gedaan.
Kunnen anderen door bevestigen voordat ik de update start?
Ik krijg geen strikes. Als ik op het scherm bezig ben of met mijn telefoon wil spelen dan zet ik de AP wel even uit.spartacusNLD schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:01:
[...]
Precies mijn gedachten bij dit alles.. ik snap ook niet dat mensen het raar vinden dat ze een strike krijgen voor het niet in controle zijn over de auto van minimaal 1800 kilo die met 100km > per uur over de snelweg vliegt.
Bepaal voor jezelf even of je hier sarcasme in wil zien of niet.
Signatures zijn voor boomers.
Sinds aanschaf van mijn auto staat het beeld van media afspelen linksonder.
Dus welke song je speelt, pauze, volgende etc.
Net stond hij plots rechtsboven.
Zowel bij radio als Apple Music.
Wilde het slepen, maar dat gaat niet.
Iemand enig idee hoe dit weer terug geplaatst kan worden?
Ik had dat vanmorgen op de heenweg naar het werk ook. Terug stond het weer goed.Peertjah schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:42:
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Als hij linksbeneden stond en je veegt dan naar beneden komt het in de bij de muziekapp zelf te staan en zie je ook een extra icoontje in de menubalk onderaan.Peertjah schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:42:
Als je op dit icoontje klikt komt het weer links onderaan te staan
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
Dat klopt idd. Maar het staat dus niet linksonde4 maar dan rechtsboven.Snakefoodjah schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:51:
[...]
Als hij linksbeneden stond en je veegt dan naar beneden komt het in de bij de muziekapp zelf te staan en zie je ook een extra icoontje in de menubalk onderaan.
Als je op dit icoontje klikt komt het weer links onderaan te staan
Hopelijk is het morgen goed, aangezien Bert dit ook heeft gehad.
Gewoon swipen ofzo.Peertjah schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:58:
[...]
Dat klopt idd. Maar het staat dus niet linksonde4 maar dan rechtsboven.
Zoals onderstaand filmpje.
https://www.reddit.com/r/TeslaModel3/s/ItYuJ4gbYt
[ Voor 7% gewijzigd door Snakefoodjah op 20-12-2023 23:19 ]
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
Gebeurt onder bepaalde omstandigheden. Weet niet exact, maar dacht als je de radio groot hebt rechts en dan linksonder naar verbruik veegt.Peertjah schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:58:
[...]
Dat klopt idd. Maar het staat dus niet linksonde4 maar dan rechtsboven.
Komt die 'nog vier keer' waarschuwing nu bij iedere rit tevoorschijn? Dan is het zeker te hopen dat een strike een verloopdatum heeft.
Ik heb na de kerstupdate geen problemen gehad met de ruitenwissers.Michieas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:45:
[...]
Ik zit nog op 2023.6.8 😬. Heb mijzelf voorgenomen pas te updaten als er iets aan de ruitenwissers is gedaan.
Kunnen anderen door bevestigen voordat ik de update start?
En de auto stand is nu blijkbaar niet meer verplicht tijdens TACC of AP, dus mocht-ie toch weer gaan droogwissen dan kun je er nu tenminste wat aan doen.
[ Voor 57% gewijzigd door kabski op 21-12-2023 01:03 ]
Voor wie nog op zoek is naar custom lock geluiden:
https://teslapro.hu/lockchimes/
Update is hier vannacht komen binnenrollen, dus zo deze maar eens installeren:
:strip_exif()/f/image/bSieMCKBTABMkl194Ib06S2b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door spartacusNLD op 21-12-2023 06:07 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
De reacties anders dan die van musk op die post lijken het (nog) niet te bevestigen. Ik ben benieuwd.FlorisK-Delft schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:42:
[Afbeelding]
Zouden de ruitenwissers dan nu eindelijk goed werken? Benieuwd naar hoe iedereen het ervaart komende tijd, niet in de release notes dus hopelijk niet enkel voor FSD in USA…
Hey, Transformers geluid ziet er ook tussen! Daar zat ik zelf aan aan te denken, top!spartacusNLD schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:02:
Voor wie nog op zoek is naar custom lock geluiden:
[Afbeelding]
Alhoewel die schreeuwende geit op de oprit ook leuk blijft
Die is wel zacht. Gisteren de clowns toeter gedaan. Vrouw had landelijke meeting van werk afsluiter van t jaar. Iedereen van t werk was er dus er moest even een tandje bij qua geluid.WhySoSerious schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:24:
[...]
Hey, Transformers geluid ziet er ook tussen! Daar zat ik zelf aan aan te denken, top!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hoe krijgen jullie die geluiden? Moet je dat via een omweg downloaden ofzo?WhySoSerious schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:24:
[...]
Hey, Transformers geluid ziet er ook tussen! Daar zat ik zelf aan aan te denken, top!
Ik begin er een steeds vervelender gevoel bij te krijgen:
Onze M3 heeft vlak voor de zomer voor een nieuw onderstel voor gekregen omdat ik het niet meer vertrouwde. Na 60k km met name mijn vrouw die er woonwerk mee deed was het op. Kraken, vreemd aanvoelen, dus vervangen. ‘Kan gebeuren’, aldus Tesla. Eerder al was de sporing in de war, waardoor de auto raar stuurde en de ESP in bochten steeds aan ging. Was ook ‘zo verholpen’.
Na het gedoe rondom onveiligheid van de self drive en het plotselinge remmen wat veelvuldig voor bleek te komen en ongelukken veroorzaakt lijkt de hele self drive en veilige Tesla droom in duigen te vallen. We hebben zelf inmiddels roadtrips van 4-5k km erop zitten, ik heb er 230km/u mee gereden in DE, maar ben blij dat ik dit toen niet wist. Rij voorzichtig.
ReutersWheels falling off cars at speed. Suspensions collapsing on brand-new vehicles. Axles breaking under acceleration. Tens of thousands of customers told Tesla about a host of part failures on low-mileage cars. The automaker sought to blame drivers for vehicle ‘abuse,’ but Tesla documents show it had tracked the chronic ‘flaws’ and ‘failures’ for years.
Onze M3 heeft vlak voor de zomer voor een nieuw onderstel voor gekregen omdat ik het niet meer vertrouwde. Na 60k km met name mijn vrouw die er woonwerk mee deed was het op. Kraken, vreemd aanvoelen, dus vervangen. ‘Kan gebeuren’, aldus Tesla. Eerder al was de sporing in de war, waardoor de auto raar stuurde en de ESP in bochten steeds aan ging. Was ook ‘zo verholpen’.
Na het gedoe rondom onveiligheid van de self drive en het plotselinge remmen wat veelvuldig voor bleek te komen en ongelukken veroorzaakt lijkt de hele self drive en veilige Tesla droom in duigen te vallen. We hebben zelf inmiddels roadtrips van 4-5k km erop zitten, ik heb er 230km/u mee gereden in DE, maar ben blij dat ik dit toen niet wist. Rij voorzichtig.
Dat artikel is toch wel heel twijfelachtig hoor, met heel veel cherry picking en stemmingmakerij. En jouw reactie is nogal overtrokken.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:17:
Ik begin er een steeds vervelender gevoel bij te krijgen:
[...]
Reuters
"gedoe rondom onveiligheid van de self drive": het enige gedoe is ontstaan rondom ongelukken waarbij bestuurders in de fout zijn gegaan door te slapen, drinken, negeren van vereiste om altijd in te kunnen grijpen etc.
"plotselinge remmen wat ongelukken veroorzaakt": als de Tesla afremt en er ontstaat een ongeluk doordat een andere auto achterop rijdt. Dan is die andere auto in de fout wegens te korte volgafstand/te laat remmen. Als die andere auto ook Autopilot had gehad was er waarschijnlijk geen ongeluk gebeurd...
De reden dat dit soort artikelen verschijnt is dat alles met Tesla in de titel tot meer clicks leidt. "Wheels falling off" in de titel... dat gebeurde bij de Toyota BZ4X. En Toyota heeft nu ook weer een recall voor 1 miljoen auto's wegens (mogelijk) niet werkende airbags. Gaat Reuters daar nu ook een onderzoek naar doen?
Ik kreeg gisteren de .2 voor de MY RWD van eind vorig jaar. Begin te denken dat er misschien verschillende versies zijn voor verschillende modellen/modeljaren. Of wellicht is er sprake van A/B testing van bepaalde features. Maar de nummering is wel verwarrend nu.boefje79 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:12:
Eindelijk! Maar wel meteen de .4 nu 💪🏻
Deze is heel herkenbaar. Als je de ogen op de weg hebt, heb ik alleen maar minder meldingen. Zeer fijn!Impry schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:43:
[...]
Vandaag na de update van Den Bosch naar Waalwijk, kwartiertje op de snelweg. Hele snelwegstuk met armen over elkaar op de linkerbaan gereden. (rechts zal vol, links wisselen tussen 90 en 120km/h).
Geen stuur vast nodig.
PhD i.o.
Vanmorgen keek ik even naar het scherm voor de snelheid en meteen de melding "hou de ogen op de weg". Dat is echt wel irritant !
Tesla Model 3 RWD (2023)
https://www.bol.com/nl/nl...p-6-pack/9300000050024434cacofant schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:40:
Vanmorgen keek ik even naar het scherm voor de snelheid en meteen de melding "hou de ogen op de weg". Dat is echt wel irritant !
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Strenger dan je auto les instructeurcacofant schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:40:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ongelooflijk, dit soort goedpraten van een veelvuldig gerapporteerd probleem van phantom breaks (ook zo goed als dagelijks op dit forum) die levensgevaarlijke situaties kunnen opleveren.bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:12:
[...]
Dat artikel is toch wel heel twijfelachtig hoor, met heel veel cherry picking en stemmingmakerij. En jouw reactie is nogal overtrokken.
"plotselinge remmen wat ongelukken veroorzaakt": als de Tesla afremt en er ontstaat een ongeluk doordat een andere auto achterop rijdt. Dan is die andere auto in de fout wegens te korte volgafstand/te laat remmen. Als die andere auto ook Autopilot had gehad was er waarschijnlijk geen ongeluk gebeurd...
Wat mij betreft hoort de wetgever hier in te grijpen en het automatisch remmen op basis van camera-beelden gewoonweg te verbieden. Het is inmiddels al jaren duidelijk dat dit onvoldoende betrouwbaar is en blijft, en tot gevaarlijke situaties en (soms dodelijke) ongevallen leidt.
Ik vermijd in elk geval om lang achter een Tesla te blijven rijden (ook al heeft mijn auto radar-gebaseerde emergency breaking : ook dan riskeer je in een ongeval betrokken te raken bij plots hevig afremmen).
Heb je voorbeelden van deze dodelijke ongevallen?Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:43:
[...]
Ongelooflijk, dit soort goedpraten van een veelvuldig gerapporteerd probleem van phantom breaks (ook zo goed als dagelijks op dit forum) die levensgevaarlijke situaties kunnen opleveren.
Wat mij betreft hoort de wetgever hier in te grijpen en het automatisch remmen op basis van camera-beelden gewoonweg te verbieden. Het is inmiddels al jaren duidelijk dat dit onvoldoende betrouwbaar is en blijft, en tot gevaarlijke situaties en (soms dodelijke) ongevallen leidt.
Ik vermijd in elk geval om lang achter een Tesla te blijven rijden (ook al heeft mijn auto radar-gebaseerde emergency breaking : ook dan riskeer je in een ongeval betrokken te raken bij plots hevig afremmen).
Volgens mij is het een EU wet. Dat de implementatie soms te wensen overlaat daargelaten.
Een grapje hoop ik?
Tesla Model 3 RWD (2023)
En weer reageert degene zonder Tesla het heftigst...Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:43:
[...]
Ongelooflijk, dit soort goedpraten van een veelvuldig gerapporteerd probleem van phantom breaks (ook zo goed als dagelijks op dit forum) die levensgevaarlijke situaties kunnen opleveren.
Pfff, rustig aan jongens.
Het merk Tesla is gewoon een merk dat mega veel reacties oproept (en uitlokt dankzij gekke Elon als eindbaas). Tegelijkertijd gebeuren er met andere merken in verhouding net zoveel of meer gekke dingen, maar dat is gewoon niet zo interessant als je op zoek bent naar zoveel mogelijk clicks/views/reacties.
De reactie van @NiGeLaToR is ook nogal overdreven. De draagarmen bij een Model 3 zijn een bekend probleem, worden dus ook zonder discussie vervangen (ook als de eerste melding na 110k km komt kan ik uit ervaring meegeven).
Verder is het een prima auto die net als vrijwel alle andere merken zijn beperkingen heeft qua automatisch sturen en afstand houden. Sommige merken schakelen het systeem gewoon uit als de bocht scherper is dan wat kan (bijvoorbeeld Hyundai/Kia), bij Tesla remt hij weer wat overdreven soms. Zo hebben de 'hulpsystemen(!)' bij alle merken hun beperkingen.
Nee, geen grapje.
Weten jullie of het draag-arm probleem ook nog speelt bij de 'refresh' modellen vanaf eind 2021? Dus de auto's met zwarte sierlijsten, nieuwe middenconsole, elektrische trunk, warmtepomp. Zijn er nog andere bekende of onbekende problemen om rekening mee te houden (al dan niet vergelijking met het pre-refresh model).
[ Voor 9% gewijzigd door Divak op 21-12-2023 08:54 ]
Er zijn zeker voorbeelden waar de AP (voorheen) tekort schiet. Al weet ik niet of er wetenschappelijk bewijs is dat een dedicated radar veiliger is. Zou me dat best voor kunnen stellen maar is meer een gevoel.STIMPPYYY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:50:
[...]
Heb je voorbeelden van deze dodelijke ongevallen?
Volgens mij is het een EU wet. Dat de implementatie soms te wensen overlaat daargelaten.
Nee, dat was nadat ik de strike had gehad. Niet weer gezien. Ik hoop ook een beetje dat de teller weer op nul gaat als je meer dan een week geen nieuwe strikes hebt gehad.kabski schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:34:
[...]
Komt die 'nog vier keer' waarschuwing nu bij iedere rit tevoorschijn? Dan is het zeker te hopen dat een strike een verloopdatum heeft.
Voorbeelden dat het te kort schiet heb ik genoeg ervaren. Dat geloof ik wel. Vraag om bewijs dat het dodelijke ongelukken veroorzaakt. Het is wel makkelijk om iets te roepen namelijk.Inspired schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:54:
[...]
Er zijn zeker voorbeelden waar de AP (voorheen) tekort schiet. Al weet ik niet of er wetenschappelijk bewijs is dat een dedicated radar veiliger is. Zou me dat best voor kunnen stellen maar is meer een gevoel.
Phantom breaking lijkt toch wel een typisch Tesla probleem. En typisch voor Tesla rijders is dan weer dat het gemakkelijk geminimaliseerd wordt, terwijl het uiteraard een ernstig veiligheidsprobleem is, als een auto nu en dan zomaar uit het niets vol in de remmen gaat.Smobbo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:51:
[...]
En weer reageert degene zonder Tesla het heftigst...
Pfff, rustig aan jongens.
Het merk Tesla is gewoon een merk dat mega veel reacties oproept (en uitlokt dankzij gekke Elon als eindbaas). Tegelijkertijd gebeuren er met andere merken in verhouding net zoveel of meer gekke dingen, maar dat is gewoon niet zo interessant als je op zoek bent naar zoveel mogelijk clicks/views/reacties.
De reactie van @NiGeLaToR is ook nogal overdreven. De draagarmen bij een Model 3 zijn een bekend probleem, worden dus ook zonder discussie vervangen (ook als de eerste melding na 110k km komt kan ik uit ervaring meegeven).
Verder is het een prima auto die net als vrijwel alle andere merken zijn beperkingen heeft qua automatisch sturen en afstand houden. Sommige merken schakelen het systeem gewoon uit als de bocht scherper is dan wat kan (bijvoorbeeld Hyundai/Kia), bij Tesla remt hij weer wat overdreven soms. Zo hebben de 'hulpsystemen(!)' bij alle merken hun beperkingen.
Dit is dus een ''oplossing'' om de camera binnenin de cabine (boven de binnenspiegel) te kunnen afdekken zodat je dit soort meldingen niet meer krijgt.
Uiteraard kan het zeer zware en dus dodelijke ongevallen veroorzaken en heeft het er ongetwijfeld al veroorzaakt. Hoe kan je daar in hemelsnaam aan twijfelenSTIMPPYYY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:59:
[...]
Voorbeelden dat het te kort schiet heb ik genoeg ervaren. Dat geloof ik wel. Vraag om bewijs dat het dodelijke ongelukken veroorzaakt. Het is wel makkelijk om iets te roepen namelijk.

Er beginnen nu langzaam wat andere wieldop designs te komen op aliexpress voor de 18 inch highland velgen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006354414900.html
:fill(white):strip_exif()/f/image/CxIFP52lEJvcH3g3Lb8wIWp4.png?f=user_large)
wat denken jullie?
:fill(white):strip_exif()/f/image/CxIFP52lEJvcH3g3Lb8wIWp4.png?f=user_large)
wat denken jullie?
[ Voor 7% gewijzigd door spartacusNLD op 21-12-2023 09:12 ]
Omdat niemand er ooit een bericht van gezien heeft? Zelfs jou lukt het blijkbaar niet om dit terug te vinden.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:07:
[...]
Uiteraard kan het zeer zware en dus dodelijke ongevallen veroorzaken en heeft het er ongetwijfeld al veroorzaakt. Hoe kan je daar in hemelsnaam aan twijfelen
Lijkt me echt raar, als de camera niets ziet zou ik zeggen dat het juist direct allemaal niet meer werkt. Een soort anti-masking zoals bij een PIR detector. Binnenkort zal Tesla dit dus wel aanzetten in een update denk ik.spartacusNLD schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:04:
[...]
Dit is dus een ''oplossing'' om de camera binnenin de cabine (boven de binnenspiegel) te kunnen afdekken zodat je dit soort meldingen niet meer krijgt.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Geen garantie voor de toekomst maar voor nu werkt het prima met een cover.cacofant schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:13:
[...]
Lijkt me echt raar, als de camera niets ziet zou ik zeggen dat het juist direct allemaal niet meer werkt. Een soort anti-masking zoals bij een PIR detector. Binnenkort zal Tesla dit dus wel aanzetten in een update denk ik.
Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:02:
[...]
Phantom breaking lijkt toch wel een typisch Tesla probleem. En typisch voor Tesla rijders is dan weer dat het gemakkelijk geminimaliseerd wordt, terwijl het uiteraard een ernstig veiligheidsprobleem is, als een auto nu en dan zomaar uit het niets vol in de remmen gaat.

Model 3
Het lijkt me nogal evident dat het levensgevaarlijke situaties kan opleveren en dat daar op een bepaald moment doden moeten bij vallen.Pierz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:11:
[...]
Omdat niemand er ooit een bericht van gezien heeft? Zelfs jou lukt het blijkbaar niet om dit terug te vinden.
Maar goed: https://www.hm-attorneys....s-in-st-louis-and-beyond/
Ik heb sinds begin 2023 al geen phantom brakes meer.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:02:
[...]
Phantom breaking lijkt toch wel een typisch Tesla probleem. En typisch voor Tesla rijders is dan weer dat het gemakkelijk geminimaliseerd wordt, terwijl het uiteraard een ernstig veiligheidsprobleem is, als een auto nu en dan zomaar uit het niets vol in de remmen gaat.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Of het een typisch Tesla probleem is weet ik niet.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:02:
[...]
Phantom breaking lijkt toch wel een typisch Tesla probleem.
Op basis van mijn n=2, denk ik dat het ook een eigenschap is van camera-based systemen die gebruikt worden. Onze BMW i3, die ook voorzien is van ACC op basis van camera techniek, heeft er net zo goed last van. Waarbij phantom breaking voorkomt in vergelijkbare situaties als waar de Tesla er last van heeft, zoals bij een donkere schaduw onder viaducten.
Kweenie of "zo goed als nooit" hier echt het punt overbrengt dat je wilt.ElonDusk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:19:
[...]
Er rijden zoeveeeeel Tesla's in NL en ik heb letterlijk nog niet 1 zien vol op de rem gaan ergens + de mijne heb ik nu 2 jaar en ik heb zo goed als nooit een phantom break gehad. Maar goed gij bent aan het trollen
Als je het zelf al niet met zekerheid durft te zeggen...
Ik mag hopen dat dat sarcasme is want de beste update die is gekomen is dat je de ruitenwissers nu uit kunt zetten terwijl je AP aan hebt.FlorisK-Delft schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:42:
[Afbeelding]
Zouden de ruitenwissers dan nu eindelijk goed werken? Benieuwd naar hoe iedereen het ervaart komende tijd, niet in de release notes dus hopelijk niet enkel voor FSD in USA…
Ik kan dit bevestigen. Reed vanmorgen in de auto en mijn vrouw zegt ineens: huh wat doen die dan?FlorisK-Delft schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:42:
[Afbeelding]
Ze doelde op de ruitenwissers (

Ik heb die van mij nu 2 maand en hij ging in het begin voor een tegemoetkomende vrachtauto ineens vol in de remmen. Terwijl er gewoon ruimte was. Schrok me echt de #$#$##$.
Maar of dat een phantom brake is, geen idee, eerder een foutieve inschatting.
Maar of dat een phantom brake is, geen idee, eerder een foutieve inschatting.
had ik eergisteren ook. Ze deden het beter dan in mijn oude Quashqai met regensensor, die altijd veel te laat was.Oekol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:47:
[...]
Ik kan dit bevestigen. Reed vanmorgen in de auto en mijn vrouw zegt ineens: huh wat doen die dan?
Ze doelde op de ruitenwissers (), ze gingen namelijk aan met miezer regen(!). Moest direct aan jouw bericht denken wat ik vanmorgen gelezen had. Heb in de gehele rit van 45 minuten geen enkele keer aangeraakt en het was heel chill.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
1: onnodig plotseling remmen kan je echt wel een bekeuring opleveren.bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:12:
[...]
2: ik wil wel een praktijktest zien van een rij Teslas die achter elkaar aan rijdt op volgafstand 2 en de voorste gaat vol in de ankers. Eens kijken vanaf welke in het rijtje er een kop-staart aanrijding komt. Ik voorspel dat nummer 3 gewoon op nummer 2 rijdt.
Of is dat waarom een Tesla op TACC de "Tesla shuffle" doet, waar hij zonder enige aanwijsbare reden een beetje langzamer gaat rijden, de volgafstand groter laat worden om een halve minuut later opeens te accelereren naar de ingestelde maximum snelheid en weer de normale volgafstand aanneemt.
Ik denk dat Tesla alleen gehomologeerde auto's verkoopt, dus de wetgever heeft hier niks extra te verbieden. En voorlopig zijn de ongevalsstatistieken vrij goed voor Tesla in vergelijking met andere merken.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:43:
[...]
Mijn vorige auto had radar en die was ook ver van perfect, en die deed op dag 1200 net hetzelfde als op dag 1. (Volvo V90)
Die van mij heeft mij aangeleerd om regelmatig in je spiegels te kijken zodat je weet wat er achter je rijdt.winwiz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:42:
[...]
Strenger dan je auto les instructeurhanden aan het stuur, ogen op de weg!
En krijg je straks dan ook nog opmerkingen als je over je schouder kijkt omdat je wil afslaan?
Ja nog 2 versies weg van een volledige gedictatuurde regelset waardoor elke Tesla bestuurder straks met doodangsten rondrijdtMaasluip schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:53:
[...]
Die van mij heeft mij aangeleerd om regelmatig in je spiegels te kijken zodat je weet wat er achter je rijdt.
En krijg je straks dan ook nog opmerkingen als je over je schouder kijkt omdat je wil afslaan?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/2BwrYtE8V5AzlSWhvzIqtoTI.gif?f=user_large)
https://twitter.com/i/status/1733185298459160806Maasluip schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:51:
[...]
1: onnodig plotseling remmen kan je echt wel een bekeuring opleveren.
2: ik wil wel een praktijktest zien van een rij Teslas die achter elkaar aan rijdt op volgafstand 2 en de voorste gaat vol in de ankers. Eens kijken vanaf welke in het rijtje er een kop-staart aanrijding komt. Ik voorspel dat nummer 3 gewoon op nummer 2 rijdt.
Of is dat waarom een Tesla op TACC de "Tesla shuffle" doet, waar hij zonder enige aanwijsbare reden een beetje langzamer gaat rijden, de volgafstand groter laat worden om een halve minuut later opeens te accelereren naar de ingestelde maximum snelheid en weer de normale volgafstand aanneemt.
Ik deed deze morgen de eerste rit met de nieuwe software.
Parkeren is alvast een enorme verbetering.
Onderweg regelmatig met AP gereden, en slecht 2 keer genagd:
- 1 keer : ogen op de weg, maar toen zat ik aan het scherm te prutsen, en wat langer dan gewoonlijk
- 1 keer : kracht op het stuur: ik had beide handen aan het stuur, en met een kleine beweging was de 'nag' weg.
Daarna gereden met enkel linkerhand op de spaak, en dat is blijkbaar genoeg.
Het was nog donker, dus ik weet niet of de binnencamera mijn ogen kon volgen (ik draag geen bril).
Vanavond zal ik weer in het donker naar huis rijden, maar de komende dagen ga ik de grenzen eens testen.
Zeker met te kijken naar spiegels zou er geen 'nag' mogen komen.
Parkeren is alvast een enorme verbetering.
Onderweg regelmatig met AP gereden, en slecht 2 keer genagd:
- 1 keer : ogen op de weg, maar toen zat ik aan het scherm te prutsen, en wat langer dan gewoonlijk
- 1 keer : kracht op het stuur: ik had beide handen aan het stuur, en met een kleine beweging was de 'nag' weg.
Het was nog donker, dus ik weet niet of de binnencamera mijn ogen kon volgen (ik draag geen bril).
Vanavond zal ik weer in het donker naar huis rijden, maar de komende dagen ga ik de grenzen eens testen.
Zeker met te kijken naar spiegels zou er geen 'nag' mogen komen.
Verder met AP nu twee ritten gehad gisteren en vandaag.
Kan er al iets meer inschatten wat hij nou precies wilt:
- Als je AP start en je hebt je ogen niet op de weg krijg je direct een waarschuwing.
Doe voor de grap even als je in P staat je interieurcamera in de auto aan en dan zie je wat de camera ziet.
- Verder zijn de meldingen (ongeveer) hetzelfde als eerst voor mijn gevoel maar nu wel met tekst bij.
Het vervelende is, dat wanneer je je route checkt of op de draadloze oplaadpad naar je telefoon waar ik flitsmeister aan heb staan dat je direct een melding aan je broek hebt. Dat vind ik gewoon irritant. Als AP aan staat kan je best even twee seconden wegkijken naar je gemiddelde snelheid bij een trajectcontrole (dat is namelijk wanneer ik vooral kijk, de rest hoor ik wel).
Dus ik heb ook een webcam cover besteld. Ze bekijken 't maar ff.
Oh en vaste camera's en trajectcontroles zijn in het systeem. Mobiele flitsers staan er niet in.
Had er vandaag 1 op de route die flitsmeister aan gaf (zag 'm overigens niet) en die stond niet bij de auto er in. Maar dit is een mooie eerste stap, dat gaat allicht nog komen.
Kan er al iets meer inschatten wat hij nou precies wilt:
- Als je AP start en je hebt je ogen niet op de weg krijg je direct een waarschuwing.
Doe voor de grap even als je in P staat je interieurcamera in de auto aan en dan zie je wat de camera ziet.
- Verder zijn de meldingen (ongeveer) hetzelfde als eerst voor mijn gevoel maar nu wel met tekst bij.
Het vervelende is, dat wanneer je je route checkt of op de draadloze oplaadpad naar je telefoon waar ik flitsmeister aan heb staan dat je direct een melding aan je broek hebt. Dat vind ik gewoon irritant. Als AP aan staat kan je best even twee seconden wegkijken naar je gemiddelde snelheid bij een trajectcontrole (dat is namelijk wanneer ik vooral kijk, de rest hoor ik wel).
Dus ik heb ook een webcam cover besteld. Ze bekijken 't maar ff.
Oh en vaste camera's en trajectcontroles zijn in het systeem. Mobiele flitsers staan er niet in.
Had er vandaag 1 op de route die flitsmeister aan gaf (zag 'm overigens niet) en die stond niet bij de auto er in. Maar dit is een mooie eerste stap, dat gaat allicht nog komen.
Dat is een hele goede score van Tesla. Maar dat is niet wat ik beschrijf en als ik dit zo zie zal wat ik beschrijf juist eerder optreden achter een Tesla. Want een Tesla remt harder in noodsituaties.
Tja, radar ziet geen voetgangers, en doordat Tesla op vision focust herkennen ze meer...
Als ze op basis hiervan al die auto's gaan verbieden zoals hierboven geopperd, dan wordt het stadsbeeld idd heel saai. Dan zien we enkel nog Tesla's.
Je moet een beetje draaikracht op het stuur houden om de AP tevreden te houden. Dus twee handen aan het stuur is meestal geen goede houding. De beste houding is één hand aan het stuur die dan ook een beetje gewicht geeft.Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:59:
Dat dat niet de houding is die je bij het autorijden wordt aangeleerd en IMHO ook niet de veiligste houding is om in nood iets te doen maakt niet uit. Dit gaat allemaal om hoe je de software van Tesla tevreden houdt.
Sorry?ElonDusk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:19:
[...]
Er rijden zoeveeeeel Tesla's in NL en ik heb letterlijk nog niet 1 zien vol op de rem gaan ergens + de mijne heb ik nu 2 jaar en ik heb zo goed als nooit een phantom break gehad. Maar goed gij bent aan het trollen
Soms zijn dit soort uitspraken gewoon heel lastig te geloven. Misschien speel je met jouw definitie van "vol op de remmen" maar om nou te zeggen dat er geen phantom braking is. Ik heb dit sowieso 1-2x per 50-100 km.
Een paar voorbeelden van fora, lees vooral dan ook even de hele thread met hoeveel het gebeurt:
- TB (wat ouder, maar nog steeds erg herkenbaar) meer dan 7x in in redelijk korte trip: YouTube: Tesla phantom braking
- TMC (15 harde cases op slechts 1000km): https://teslamotorsclub.c...on-how-to-stop-it.303341/
- Reddit (every 10-15 minutes): https://www.reddit.com/r/...phantom_braking_issue_or/ (Zou je wat daar gebeurt in de openings post als aan phantom braking zien?)
Prima dat je het niet als een probleem ziet als de auto "zonder duidelijk reden afremt" (phantom brake) , maar dat betekent niet dat het er niet is
[ Voor 24% gewijzigd door JohanB op 21-12-2023 10:32 ]
Hahah true. Eerlijk nooit gezienXelaRetak schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:45:
[...]
Kweenie of "zo goed als nooit" hier echt het punt overbrengt dat je wilt.
Als je het zelf al niet met zekerheid durft te zeggen...
Model 3
Ik ben nog aan het wachten op mijn MY, maar heb hiervoor 2,5 jaar een Kona Electric gereden (met radar). Deze heeft denk ik in die tijd 2-3 phantom breaks gehad. Een keer op de snelweg, nog nooit zo hard geschrokken.JohanB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:23:
[...]
Sorry?
Soms zijn dit soort uitspraken gewoon heel lastig te geloven. Misschien speel je met jouw definitie van "vol op de remmen" maar om nou te zeggen dat er geen phantom braking is. Ik heb dit sowieso 1-2x per 50-100 km.
Een paar voorbeelden van fora:En voor @Smobbo ook een mooi voorbeeld: https://electrek.co/2023/...sing-8-car-crash-pile-up/
- TB (wat ouder, maar nog steeds erg herkenbaar) meer dan 7x in in redelijk korte trip: YouTube: Tesla phantom braking
- TMC (15 harde cases op slechts 1000km): https://teslamotorsclub.c...on-how-to-stop-it.303341/
- Reddit (every 10-15 minutes): https://www.reddit.com/r/...phantom_braking_issue_or/ (Zou je wat daar gebeurt in de openings post als aan phantom braking zien?)
Prima dat je het niet als een probleem ziet als de auto "zonder duidelijk reden afremt" (phantom brake) , maar dat betekent niet dat het er niet is
Je gaat voorbij aan het feit dat Tesla zelf beweert dat de auto zelf kan rijden en dit veiliger kan doen dan een mens. Dat mensen dit vervolgens geloven is .. heel menselijk. Ik ben met je eens dat de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt, alleen is de Tesla marketing bijzonder optimistisch geweest over de capaciteiten van hun auto.bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:12:
[...]
Dat artikel is toch wel heel twijfelachtig hoor, met heel veel cherry picking en stemmingmakerij. En jouw reactie is nogal overtrokken.
"gedoe rondom onveiligheid van de self drive": het enige gedoe is ontstaan rondom ongelukken waarbij bestuurders in de fout zijn gegaan door te slapen, drinken, negeren van vereiste om altijd in te kunnen grijpen etc.
Ik vind dat bagatalliseren - als Tesla rijder - erg schadelijk. Andere merken gaan veel langer, veel verder, om veiligheid in hun auto voorop te stellen. Zoals Mercedes die nu zelfs adv verlichting wil laten zien dat de auto zelf aan het rijden is. Tesla implementeert een half systeem en noemt het 'self drive' en dan geloven mensen dat, gek genoeg.
Ook dit zie ik duidelijk anders: met autopilot aan moet ik met mijn voet boven het stroom-knopje rijden om te voorkomen dat bij een viaduct of donkere vlek op de weg de auto op een verder lege weg in ene een noodstop maakt . Volgens mij (en @Maasluip zo te zien) is het niet toegestaan om midden op de snelweg een noodstop te maken voor een schaduw en is het voor mede weggebruikers moeilijk anticiperen. Als we allemaal weer daadwerkelijk 2 seconden afstand houden komen we helemaal duizenden km's aan asfalt te kort - zelfs Tesla's self drive houdt geen 2 seconden afstand als je de afstand korter zet dan pakweg standje 4 of 5. Tesla voorkomt hier dus niets, maar veroorzaakt alleen. Volgens de dealer is dit 'sporadisch' en 'normaal' gedrag, terwijl wij de selfdrive dus in deze omstandigheden niet meer gebruiken vanwege spontane remincidenten (iets wat uit eerdere cijfers die naar buiten kwamen ook niet sporadisch gebeurt, maar structureel)."plotselinge remmen wat ongelukken veroorzaakt": als de Tesla afremt en er ontstaat een ongeluk doordat een andere auto achterop rijdt. Dan is die andere auto in de fout wegens te korte volgafstand/te laat remmen. Als die andere auto ook Autopilot had gehad was er waarschijnlijk geen ongeluk gebeurd...
Het verliezen van wielen stamt toevalligerwijs uit de Model S tijd en is bij de Model 3 nog steeds een probleem. Overigens loopt er ook nog onderzoek-zonder-terug-roep-actie over de Model Y.Het feitelijke nieuws is je kennellijk ontgaan: Tesla roept niets terug, maar schuift het onder het tapijt. Toyota roept wel terug en is volgens jou dus 'ook slecht'. Dat is m.i. een ongekende bias.De reden dat dit soort artikelen verschijnt is dat alles met Tesla in de titel tot meer clicks leidt. "Wheels falling off" in de titel... dat gebeurde bij de Toyota BZ4X. En Toyota heeft nu ook weer een recall voor 1 miljoen auto's wegens (mogelijk) niet werkende airbags. Gaat Reuters daar nu ook een onderzoek naar doen?
Er zijn alleen deze week al verschillende onderzoeken en artikelen verschenen over het structurele gedrag van Tesla en de eigenaar van dit bedrijf om problemen te verhullen, verbergen of niet serieus te nemen. Dat maakt een Tesla geen slechte auto, dat maakt Tesla alleen een dubieus merk als het gaat om veiligheid en betrouwbaarheid. En dat sluit in mijn geval exact aan bij de ervaring die ik zelf heb met onze Tesla. Ik gun Tesla daarom een andere, mentaal geschikte, eigenaar toe, die van het merk het beloofde succes gaat maken en auto's gewoon terug laat roepen als er onverhoopt iets mis lijkt te zijn. Zoals Toyota dus wel doet.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-12-2023 10:37 ]
Ik merk vooralsnog niet echt iets anders aan de .2 update qua vreemd gedrag. Weet niet wat mensen doen om een strike te krijgen van naar het scherm kijken, maar als ik gewoon even op het scherm kijk gebeurd er niets. Kan zelfs demonstratief mijn handen in de lucht houden, ook dan gebeurd er niets anders dan anders. Dan komt gewoon net als altijd na 20-30 seconden het labeltje in beeld dat je moet draaien aan het stuur.
Ik vind dat je spijkers op laag water aan het zoeken bent. AP is niet perfect en phantom breaks komen voor. Maar levensgevaarlijk? Nee, niet abnormaal (T.o.v. geaccepteerd en bij andere merken) en levensgevaarlijk is een zware bewoording. Het gros van de rechtzaken is in het voordeel van Tesla uitgesproken. Een groot deel van de artikelen is click bait en n=1 gebaseerd. In ieder auto merk gaan mensen dood, en dat is telkens een mens te veel. Jij bent naar mijn mening een issue aan het uitvergroten en verzwaren.Maasluip schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:
[...]
Dat is een hele goede score van Tesla. Maar dat is niet wat ik beschrijf en als ik dit zo zie zal wat ik beschrijf juist eerder optreden achter een Tesla. Want een Tesla remt harder in noodsituaties.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Fijn dat je toch even de moeite hebt genomen om je bewering te onderbouwen. Allereerst lijkt het me goed om deze link in perspectief te plaatsen: Het ongeluk gebeurde begin 2022, sindsdien is autopilot flink verbeterd.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:23:
[...]
Het lijkt me nogal evident dat het levensgevaarlijke situaties kan opleveren en dat daar op een bepaald moment doden moeten bij vallen.
Maar goed: https://www.hm-attorneys....s-in-st-louis-and-beyond/
Verder denk ik dat je je ook moet realiseren dat het een afweging is tussen bepaalde gevaren. Een minder strikte autopilot zal de kans op andere ongelukken weer vergroten. Sommige phantom brakes gebeuren in de bebouwde kom, dat maak ik wel eens mee als er een fietser met zijn wiel te dicht bij de weg staat. Maar dit heeft wel een reden, zoals getest in de quote hieronder. Ik heb dan liever een ingreep te veel dan te weinig. Als er een prutser achter me te weinig afstand houdt dan heb ik daar weinig boodschap.
Ik heb de .1 update nog steeds, misschien is die toch gevoeliger ?jip_86 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:30:
Ik merk vooralsnog niet echt iets anders aan de .2 update qua vreemd gedrag. Weet niet wat mensen doen om een strike te krijgen van naar het scherm kijken, maar als ik gewoon even op het scherm kijk gebeurd er niets. Kan zelfs demonstratief mijn handen in de lucht houden, ook dan gebeurd er niets anders dan anders. Dan komt gewoon net als altijd na 20-30 seconden het labeltje in beeld dat je moet draaien aan het stuur.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hou toch op man. De data van het gebruik van Autopilot toont aan dat er veel minder ongelukken gebeuren dan bij auto's zonder die systemen. En nee, de phantom brakes komen niet doordat het systeem gebaseerd is op Vision. Ze kwamen immers ook (en volgens mij nog wel meer dan nu) voor toen er nog radar in zat.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:43:
[...]
En als je niet achter Tesla's wilt rijden heb je wel heel weinig vertrouwen in je BMW i4 met radar...
De wetgever heeft overigens al ingegrepen en Automatic Emergency Braking is inmidels verplicht voor nieuwe auto's. Je voert dus een of ander vaag achterhoedegevecht.
Dat is sinds de laatste berichten nog maar de vraag...
Welke cijfers baseer je je op dan? Die van Tesla zelf, of die niet van Tesla?bilgy_no1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:38:
[...]
Hou toch op man. De data van het gebruik van Autopilot toont aan dat er veel minder ongelukken gebeuren dan bij auto's zonder die systemen. En nee, de phantom brakes komen niet doordat het systeem gebaseerd is op Vision. Ze kwamen immers ook (en volgens mij nog wel meer dan nu) voor toen er nog radar in zat.
En als je niet achter Tesla's wilt rijden heb je wel heel weinig vertrouwen in je BMW i4 met radar...
De wetgever heeft overigens al ingegrepen en Automatic Emergency Braking is inmidels verplicht voor nieuwe auto's. Je voert dus een of ander vaag achterhoedegevecht.
Ms zijn de cijfers in NL anders, maar toch, dit is wel interessant vanuit de verzekeraar bekeken.According to insurance data analyzed by LendingTree, Tesla drivers have the highest accident rate of any automotive brand, with 23.5 accidents per 1,000 drivers from November 2022 to November 2023 in the US.
The study of 30 car brands also found that Tesla drivers had the second highest number of driving incidents, including accidents and DUIs, speedings, and citations — behind only Ram Trucks drivers.
The LendingTree survey found while it was hard to determine why some brands have higher accident rates than others, certain vehicle types do "attract riskier drivers."
Kijk, ik rijd ook Tesla en we hebben er als gezin een hoop lol van gehad, alleen ik vind de totale ontkenning van structurele problemen echt heel pijnlijk. Vooral omdat dit betekent dat het zo blijft.
Oke, dat zou net als de dieselgate doofpot zeer kwalijk zijjn en thuis horen in het Toyota topic. Tis geen reden om Tesla vrij te pleiten m.i.Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:42:
[...]
Dat is sinds de laatste berichten nog maar de vraag...
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-12-2023 10:43 ]
Er wordt in dat artikel echt geen enkele link gelegd tussen de hulpsystemen in een Tesla en het hogere ongevalscijfer.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:42:
[...]
Kijk, ik rijd ook Tesla en we hebben er als gezin een hoop lol van gehad, alleen ik vind de totale ontkenning van structurele problemen echt heel pijnlijk. Vooral omdat dit betekent dat het zo blijft.
Een rondom gechipte golf 4 zal gemiddeld ook meer ongevallen veroorzaken dan een andere auto. Zal dat aan de auto liggen, of aan de berijder?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:42:
[...]
Oke, dat zou net als de dieselgate doofpot zeer kwalijk zijjn en thuis horen in het Toyota topic. Tis geen reden om Tesla vrij te pleiten m.i.

FYI, lendingtree zou een verzekeraar zijn dat degene verzekert die niet zelf bij tesla verzekerd geraken.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:42:
[...]
Welke cijfers baseer je je op dan? Die van Tesla zelf, of die niet van Tesla?
[...]
Ms zijn de cijfers in NL anders, maar toch, dit is wel interessant vanuit de verzekeraar bekeken.
[...]
Oke, dat zou net als de dieselgate doofpot zeer kwalijk zijjn en thuis horen in het Toyota topic. Tis geen reden om Tesla vrij te pleiten m.i.
Je zou daaruit kunnen concluderen dat in verhouding er heel veel brokkenpiloten aangesloten zijn bij lendingtree.
Hoe kun je dan in hemelsnaam wel beweren dat er minder ongevallen gebeuren door die hulpsystemen? Hoe kunnen er uberhaupt zoveel Tesla's betrokken zijn bij ongevallen, ondanks al die hulpsystemen?ralpje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:48:
[...]
Er wordt in dat artikel echt geen enkele link gelegd tussen de hulpsystemen in een Tesla en het hogere ongevalscijfer.
Een rondom gechipte golf 4 zal gemiddeld ook meer ongevallen veroorzaken dan een andere auto. Zal dat aan de auto liggen, of aan de berijder?
Dit is precies wat ik bedoel: een m.i. pijnlijke bias. Nee, Tesla is niet per definitie slecht, maar dat maakt ze ook niet onfeilbaar. Tot zover m'n poging om nuance te brengen.
@this ik denk dat lendingtree wordt gerund door Tesla (en Ram van) haters, de cijfers zullen ongetwijfeld niet kloppen
[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-12-2023 10:53 ]
Ik dik 4 jaar, vrij vaak een panisch remmende auto inclusief blokkerende wielen omdat je een beetje enthousiast op iemand aan komt rijden.basto11 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:25:
[...]
Ik ben nog aan het wachten op mijn MY, maar heb hiervoor 2,5 jaar een Kona Electric gereden (met radar). Deze heeft denk ik in die tijd 2-3 phantom breaks gehad. Een keer op de snelweg, nog nooit zo hard geschrokken.
Ik verbaas me wel over hoeveel je weet over Tesla's terwijl je niet zelf 1 rijdt. Dus je interesse ligt er wel. Waarom de interesse? Ikzelf zit ook niet rond te neuzen op VAG forums ook al weet ik daar de nodige problemen (vanuit eerdere ervaringen). Elk merk heeft wel iets.Myaimistrue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:43:
[...]
Welnee.Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:51:
[...]
Jij hebt er Toyota als "goed voorbeeld" bij gehaald.
Ik begrijp inmiddels dat ik in de verkeerde kerk athéisme probeer uit te leggen, sorry
Nu het einde van het jaar nadert.
Hoe zijn de verwachtingen voor korting op de model Y voorraad modellen? Wanneer komen die normaal?
En is er nog een handige manier om het in de gaten te houden anders dan de pagina af en toe checken?
Bedankt alvast ☺️
Hoe zijn de verwachtingen voor korting op de model Y voorraad modellen? Wanneer komen die normaal?
En is er nog een handige manier om het in de gaten te houden anders dan de pagina af en toe checken?
Bedankt alvast ☺️
Waar baseer je het op het dat er überhaupt zoveel Tesla betrokken zijn bij ongevallen?NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:52:
[...]
Hoe kun je dan in hemelsnaam wel beweren dat er minder ongevallen gebeuren door die hulpsystemen? Hoe kunnen er uberhaupt zoveel Tesla's betrokken zijn bij ongevallen, ondanks al die hulpsystemen?
Dit is precies wat ik bedoel: een m.i. pijnlijke bias. Nee, Tesla is niet per definitie slecht, maar dat maakt ze ook niet onfeilbaar. Tot zover m'n poging om nuance te brengen.
@this ik denk dat lendingtree wordt gerund door Tesla (en Ram van) haters, de cijfers zullen ongetwijfeld niet kloppen
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Nee, wat Tesla beweert is dat Autopilot en zelfs ook FSD "Advanced Driver Assistance Systems" zijn die nog altijd de aandacht van bestuurders vereisen en dat de bestuurder op ieder moment moet kunnen ingrijpen. Om de Autopilot feautres te kunnen gebruiken moet je ook aanvinken dat je dit begrijpt.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:30:
[...]
Je gaat voorbij aan het feit dat Tesla zelf beweert dat de auto zelf kan rijden en dit veiliger kan doen dan een mens. Dat mensen dit vervolgens geloven is .. heel menselijk. Ik ben met je eens dat de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt, alleen is de Tesla marketing bijzonder optimistisch geweest over de capaciteiten van hun auto.
Dat sommige bestuurders hier lak aan hebben is een fout van de bestuurders, niet van de tehcnologie.
Zie hierboven: iedereen die in een Tesla rijdt met AP/EAP/FSD tekent ervoor (dmv het vinkje) dat ze weten dat het systeem beperkingen heeft. Mercedes beweert 'Level 3 autonomie' te bieden, maar die werkt alleen op heel beperkte stukjes snelweg onder de 60 km/h (oftewel alleen in files). En dan nog moet je als bestuurder direct ingrijpen als het systeem uitschakelt. Dat kun je ook volksverlakkerij noemen en het is wachten op het eerste ongeluk waar een bestuurder lekker zijn krantje aan het lezen was, systeem schakelt uit en bestuurder is te laat met ingrijpen...Ik vind dat bagatalliseren - als Tesla rijder - erg schadelijk. Andere merken gaan veel langer, veel verder, om veiligheid in hun auto voorop te stellen. Zoals Mercedes die nu zelfs adv verlichting wil laten zien dat de auto zelf aan het rijden is. Tesla implementeert een half systeem en noemt het 'self drive' en dan geloven mensen dat, gek genoeg.
Ga je daarover ook je beklag doen in het Mercedes EQS forum?
Tja en een hoop van die heisa wordt bewust opgetrommeld door bepaalde mediabronnen die graag clicks willen. Ik heb teveel van dat soort hijgerige artikelen gezien die helemaal nergens over gaan. Dat ik dan skeptisch wordt bij de volgende hijgerige titel mag je die media kwalijk nemen. Niet mij.[...]
Ook dit zie ik duidelijk anders: met autopilot aan moet ik met mijn voet boven het stroom-knopje rijden om te voorkomen dat bij een viaduct of donkere vlek op de weg de auto op een verder lege weg in ene een noodstop maakt . Volgens mij (en @Maasluip zo te zien) is het niet toegestaan om midden op de snelweg een noodstop te maken voor een schaduw en is het voor mede weggebruikers moeilijk anticiperen. Als we allemaal weer daadwerkelijk 2 seconden afstand houden komen we helemaal duizenden km's aan asfalt te kort - zelfs Tesla's self drive houdt geen 2 seconden afstand als je de afstand korter zet dan pakweg standje 4 of 5. Tesla voorkomt hier dus niets, maar veroorzaakt alleen. Volgens de dealer is dit 'sporadisch' en 'normaal' gedrag, terwijl wij de selfdrive dus in deze omstandigheden niet meer gebruiken vanwege spontane remincidenten (iets wat uit eerdere cijfers die naar buiten kwamen ook niet sporadisch gebeurt, maar structureel).
[...]
Het verliezen van wielen stamt toevalligerwijs uit de Model S tijd en is bij de Model 3 nog steeds een probleem. Overigens loopt er ook nog onderzoek-zonder-terug-roep-actie over de Model Y.Het feitelijke nieuws is je kennellijk ontgaan: Tesla roept niets terug, maar schuift het onder het tapijt. Toyota roept wel terug en is volgens jou dus 'ook slecht'. Dat is m.i. een ongekende bias.
Er zijn alleen deze week al verschillende onderzoeken en artikelen verschenen over het structurele gedrag van Tesla en de eigenaar van dit bedrijf om problemen te verhullen, verbergen of niet serieus te nemen. Dat maakt een Tesla geen slechte auto, dat maakt Tesla alleen een dubieus merk als het gaat om veiligheid en betrouwbaarheid. En dat sluit in mijn geval exact aan bij de ervaring die ik zelf heb met onze Tesla. Ik gun Tesla daarom een andere, mentaal geschikte, eigenaar toe, die van het merk het beloofde succes gaat maken en auto's gewoon terug laat roepen als er onverhoopt iets mis lijkt te zijn. Zoals Toyota dus wel doet.
Ik vind het nogal een claim die je maakt: dat de fabrikant van de auto's met de hoogste NCAP scores en duidelijke cijfers over significant minder ongelukken bij gebruik van Autopilot een "dubieus merk is als het gaat om veiligheid"...
En denk je dat Toyota dit direct uit eigen wil doet? Ik vind de baas van Toyota overigens minstens net zo gestoord als Musk. Toyota lobbyt bijvoorbeeld tegen strengere uitstootregels, verspreidt misinformatie en liegt over hun technologie (alsof je gratis energie in je hybride krijgt die niet afkomstig is van de verbrandingsmotor).
Voor het bespreken van Musk moet misschien een ander topic komen...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.