Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.275 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:08:
Ben nu de update aan het installeren en valt me nog een kleine fix op die ik hier nog niet eerder gelezen had:

"uw auto past zich nu aan het vermogens niveau van elk FC laadstation aan. Daardoor loopt het voorverwarmen van de batterij wanneer u naar een laadstation rijdt en het opladen efficiënter"

Heeft denk ik meer effect voor LR en P die voorverwarmen alsof er 250Kw ingestouwt gaat worden en dan bij een 150Kw laadstation aankomen.
Neem aan dat de auto nu niet meer gaat voorverwarmen voor een 50kW station. Dat vond ik ook wel wat gek. Helemaal omdat ik dit in Spanje veel gebruikt heb waar de accu al 30+ was.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:07
Vandaag nog eens in de wagen van mijn vrouw gereden. Gewone benzine wagen. Pff : dan mis je na 30seconden rijden de tesla al.

Blijft gewoon een fantastische wagen. Hiervoor Audi en Mercedes gehad , maar de nieuwe Highland steekt er voor mij mijlenver bovenuit kwa rijgedrag en stilte.

Sorry voor de non-believers. Kan ze alleen maar aanraden om een tijdje te rijden met een tesla en dan terug naar hun Audi of Mercedes te keren.

[ Voor 20% gewijzigd door zwasie op 19-12-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HGM schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:38:
[...]

Onderweg naar de sneeuw kom ik regelmatig 60Kw station tegen zou toch wel ideaal zijn.

Blijft jammer dat je zelf niet kunt kiezen om meteen te installeren. Vrijdag vertrek; hoop dat ie nog binnenkomt.
De .4 lijkt nu wel hard te gaan. Grote kans dat je hem voor de tijd wel krijgt. Tenzij ze weer een grote bug vinden. Maar waarom gebruik je 60kW laders op een lange rit? Dat is niet mega handig toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 19-12-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Maurice- schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:30:
[...]

Vandaag de eerste ervaring, je krijgt echt een behoorlijk goede bird eye view. Parkeervakken duidelijk zichtbaar, ook direct bij vertrek dus het geheugen werkt ook goed mee.

Er mogen nu ook wel eens positieve geluiden volgen. Eerst zou Vision nooit komen volgens de kritikasters, toen kwam het ineens maar was het niet goed genoeg en zou het nooit worden en dan nu dit. Dat hadden we met z'n allen toch niet tot de mogelijkheden gerekend.
True (give credit where credit is due). Volgens sommige zou het NOOIT werken en al helemaal niet zo nauwkeurig als het nu blijkt te zijn. Ben benieuwd. Hoop dat ik het met USS ook binnenkort mag uitproberen

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:45
Net de Sexy Knob besteld.
Met de kerstaanbieding en een extra kortingscode van 10% heb ik hem voor € 238 ge-preordered.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Stetho op 19-12-2023 09:14 ]

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:14
Maasluip schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:14:
[...]

Advocaat van de duivel: waarom komt er geen foutmelding als die camera geblokkeerd is? Doet hij toch ook met de buitencamera's?
Het verschil is denk ik dat de buitencamera's echt noodzakelijk zijn voor autopilot en de binnencamera een extraatje die officieel nog niet eens in gebruik is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:34
Vrouw belt net op... of ik die k*t geit aan had gezet haha :*) .

Helaas zag ik dat het niet per profiel is maar voor de auto in z'n geheel. Gaat er snel weer af dus.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 17:09
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:48:
[...]

Nog niet. Enkel een keer door de detailer voordat alle ruit en lak coating er op ging. Dit was vrijwel direct na afhalen. Ik wacht nog op de foam cannon voor op de karcher hogedruk (komt van de week). Daarna de eerste handwas door mijzelf :)

De ruitenwissers zelf wel een keer goed afgenomen en schoongemaakt met spray. Dat hielp maar een paar dagen.
Ik had ook een coating op mijn voorruit (Gyeon View) die ervoor zorgde dat de ruitenwissers enorm hard stotterden en piepten. Heb ze vervangen door een set van Bosch, wat een verbetering was maar nog niet zoals ik zou willen. Inmiddels zijn we een paar maanden later en is de coating al wat verminderd qua werking en zijn de ruitenwissers geluidsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:41:
Vrouw belt net op... of ik die k*t geit aan had gezet haha :*) .

Helaas zag ik dat het niet per profiel is maar voor de auto in z'n geheel. Gaat er snel weer af dus.
:P geniaal >:)

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:48:
[...]

Nog niet. Enkel een keer door de detailer voordat alle ruit en lak coating er op ging. Dit was vrijwel direct na afhalen. Ik wacht nog op de foam cannon voor op de karcher hogedruk (komt van de week). Daarna de eerste handwas door mijzelf :)

De ruitenwissers zelf wel een keer goed afgenomen en schoongemaakt met spray. Dat hielp maar een paar dagen.
Denk dat daar je probleem zit eerlijk gezegd. Zoals al vaker genoemd in het topic hadden de meeste last van ruitenwissers die uit het niets gingen wissen op het begin. Er zit dan een vettig laagje op de ruiten en door meerdere keren wassen gaat die er vanaf. Dan heb je alleen nog het probleem dat hij niet snel genoeg wist met miezer regen. Dat is te overzien en los je niet snel op met de huidige stand van de camera's. De miezerregen komt gewoon simpelweg niet zo snel aan bovenkant van de ruit. Je hebt het allang daarvoor willen wissen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:46:
[...]

Denk dat daar je probleem zit eerlijk gezegd. Zoals al vaker genoemd in het topic hadden de meeste last van ruitenwissers die uit het niets gingen wissen op het begin. Er zit dan een vettig laagje op de ruiten en door meerdere keren wassen gaat die er vanaf. Dan heb je alleen nog het probleem dat hij niet snel genoeg wist met miezer regen. Dat is te overzien en los je niet snel op met de huidige stand van de camera's. De miezerregen komt gewoon simpelweg niet zo snel aan bovenkant van de ruit. Je hebt het allang daarvoor willen wissen.
Dat laagje vet is dan toch al weg als er nu een ruitencoating op zit? Als er nog vet aanwezig was dan is dit vakkundig verwijderd door de detailer alsvorens de waterafstotende coating is aangebracht. Dat werkt trouwens echt perfect bij snelheden hoger dan 60, dan heb je gewoon goed zicht zonder te wissen. Enkel als ik in de file sta, het regent en ik wil AP aanzetten zodat de auto voor mij de file rijd gaan de ruitenwissers op crazy modus.

Maar ik ga beide nog proberen natuurlijk. De hoek van het rubber controleren en goed wassen :)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De flitsmeldingen zijn ook waardeloos in de nieuwe update (2023.44.30.1).
Fijn dat het erin zit, maar een subtiel balkje dat er ergens een flitser zit helpt niet echt. Helaas geen flitswaarschuwing over de speakers.

Misschien dat het wel hoorbaar is als je de navigatie stem aan zet, maar die heb ik standaard uit staan. Had gehoopt dat je net als bij Waze/Google maps enkel flitsmeldingen kon horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Laatst online: 14:09
zwasie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:50:
Blijft gewoon een fantastische wagen. Hiervoor Audi en Mercedes gehad , maar de nieuwe Highland steekt er voor mij mijlenver bovenuit kwa rijgedrag en stilte.

Sorry voor de non-believers. Kan ze alleen maar aanraden om een tijdje te rijden met een tesla en dan terug naar hun Audi of Mercedes te keren.
Helemaal met je eens, wat een comfort en rijgenot. Ik heb getwijfeld of ik wel electrisch wou rijden, maar geen seconde spijt.

En als de ruitenwissers en parkeerhulp het grootste probleem zijn bij je auto, zoals ik op dit forum verneem, dan heb je als Tesla gewoon een geweldige auto afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmorx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42
Mr.Jappe schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:53:
Vrijdag zijn hier de winterbanden er weer onder gezet (Tesla Model 3 SR 2020). Bij het wegrijden zag ik dat de bandenspanning op 3.1 was gezet. Op zich prima, ik las in dit topic dat het niet ongebruikelijk is dat de bandenspanning bij winterbanden 0,2 hoger wordt gezet dan de aanbevolen bandenspanning (2,9).

Echter, op de snelweg en op AP rijdt dit heel erg onrustig. Op AP is de auto continue aan het bijsturen. Alsof je de hele tijd tussen de lijnen aan het stuiteren bent. Ook grijpt de auto bij de wat relatief scherpere bochten op de snelweg direct in (ESP denk ik?).. opeens kan ik niet harder dan 80 in de bocht, terwijl dat voorheen met 100 makkelijk ging.

Ligt dit echt aan de hardere bandenspanning, of zou het ook ergens anders aan kunnen liggen? Het voelt bijna onveilig aan omdat ik minder controle voel, terwijl de auto normaal altijd heel responsief aanvoelt. Wellicht hebben jullie nog tips? Naast het terugzetten van de bandenspanning naar bijv. 2,9.
Hier had ik na de winterbandenwissel ook enorm last van. Een snelweg bocht was niet meer te nemen. Er is vóór Vredestein wintrac op gelegd en achter nieuwe Michelin pilot sports. Na aandringen bij de bandenzaak dat de voorbanden met achter gewisseld moeten was het probleem verholpen. Ik heb een vermoeden dat er nog iets anders 'fout' is gegaan. Het lijkt mij sterk dat een ander merk band zóveel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 07:10
Gmorx schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:00:
[...]

Hier had ik na de winterbandenwissel ook enorm last van. Een snelweg bocht was niet meer te nemen. Er is vóór Vredestein wintrac op gelegd en achter nieuwe Michelin pilot sports. Na aandringen bij de bandenzaak dat de voorbanden met achter gewisseld moeten was het probleem verholpen. Ik heb een vermoeden dat er nog iets anders 'fout' is gegaan. Het lijkt mij sterk dat een ander merk band zóveel verschil maakt.
Dank voor je reactie. Vreemd dat het zoveel effect kan hebben, ik zou graag willen weten wat dit probleem veroorzaakt. Maar als ik jouw reactie lees, zal ik maar even contact opnemen met Profile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:15
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:54:
[...]

Dat laagje vet is dan toch al weg als er nu een ruitencoating op zit? Als er nog vet aanwezig was dan is dit vakkundig verwijderd door de detailer alsvorens de waterafstotende coating is aangebracht. Dat werkt trouwens echt perfect bij snelheden hoger dan 60, dan heb je gewoon goed zicht zonder te wissen. Enkel als ik in de file sta, het regent en ik wil AP aanzetten zodat de auto voor mij de file rijd gaan de ruitenwissers op crazy modus.

Maar ik ga beide nog proberen natuurlijk. De hoek van het rubber controleren en goed wassen :)
Volgens mij doelt hij op het feit dat die coating zelf het laagje vet is dat de camera verwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterK123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:08
Ik zie dat (helaas) de 3,49% rente op privé huurkoop niet langer wordt aangeboden voor MY LR. Zou mooi zijn als de Model 2 nog in 2024 wordt gereleased maar dat zal krap worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
PieterK123 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:19:
Zou mooi zijn als de Model 2 nog in 2024 wordt gereleased maar dat zal krap worden...
Ga daar maar niet vanuit. Eerst moet die gigafactory gebouwd worden in mexico. En die is er nog lang niet.

Volgend jaar krijgen we nog de refresh van de model y. Eerste de kleine refresh zoals je die nu in China hebt en daarna (eind 2024) de project juniper upgrade (idem de highland upgrade voor de model 3).

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
this schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:16:
[...]

Volgens mij doelt hij op het feit dat die coating zelf het laagje vet is dat de camera verwart.
Nee. Hij verwijst naar andere mensen die na ophalen van de Tesla dit probleem ervaren. Af fabriek zit er vet op de ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:21:
[...]

Ga daar maar niet vanuit. Eerst moet die fabriek gebouwd worden in mexico. En die is er nog lang niet.

Volgend jaar krijgen we nog de refresh van de model y. Eerste de kleine refresh zoals je die nu in China hebt en daarna (eind 2024) de project juniper upgrade (idem de highland upgrade voor de model 3).
Ik mag toch hopen dat ze die refresh overslaan en direct de Juniper gaan produceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
-Muncky- schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:22:
[...]
Ik mag toch hopen dat ze die refresh overslaan en direct de Juniper gaan produceren..
Die middel refresh wordt al geproduceerd en geleverd in China. Of ze dat in duitsland overslaan is nog niet duidelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Vandaag nog eens in de wagen van mijn vrouw gereden. Gewone benzine wagen. Pff : dan mis je na 30seconden rijden de tesla al.

Maar je vergelijkt dan een ICE Audi/MB met een Tesla denk ik? Beetje appels en peren. Audi en MB maken best leuke BEVs en die kunnen zomaar eens beter zijn qua geluid en rijgedrag. Al is de prijs wel hoger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedmen7
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-03 13:53
Hallo allemaal,

Weet iemand of de model 3 highland photon wheel kappen ook op de model 3 uit 2023 passen?

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
dedmen7 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:31:
Hallo allemaal,

Weet iemand of de model 3 highland photon wheel kappen ook op de model 3 uit 2023 passen?

Dank voor jullie hulp!
Nee, andere velgen.

Ik vindt deze mooi voor de oudere model 3: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=IJG971dIVlZR

Het is dat deze (nog) niet beschikbaar zijn voor de highland. Anders had ik ze direct besteld. Maar omdat de spaken van de velg totaal anders zijn verwacht ik dat dit design niet mogelijk is :'(

[ Voor 7% gewijzigd door spartacusNLD op 19-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:34
Stetho schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:12:
Net de Sexy Knob besteld.
Met de kerstaanbieding en een extra kortingscode van 10% heb ik hem voor € 238 ge-preordered.

***members only***
Hoe zit dat met import / btw? Of worden die binnen de eu verstuurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
loxr25 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:38:
[...]
Hoe zit dat met import / btw? Of worden die binnen de eu verstuurd ?
Enhauto is een bulgaars bedrijf. Dus binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
Ingmar7 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:55:
[...]

Helemaal met je eens, wat een comfort en rijgenot. Ik heb getwijfeld of ik wel electrisch wou rijden, maar geen seconde spijt.

En als de ruitenwissers en parkeerhulp het grootste probleem zijn bij je auto, zoals ik op dit forum verneem, dan heb je als Tesla gewoon een geweldige auto afgeleverd.
En de parkeerhulp is na de laatste update blijkbaar al beter begrijp ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:29:
[...]

Maar je vergelijkt dan een ICE Audi/MB met een Tesla denk ik? Beetje appels en peren. Audi en MB maken best leuke BEVs en die kunnen zomaar eens beter zijn qua geluid en rijgedrag. Al is de prijs wel hoger. :)
Klopt wel.

Al heb ik persoonlijk wel al ervaring met de instap EQ modellen (EQA en EQB) en sorry maar dat zijn kwa range verschrikkelijke auto's. Je moet bij Mercedes al naar de hogere EQ-modellen gaan om een vergelijkbare range te hebben. Maar dan ben je kwa prijs ook gewoon appels met peren aan het vergelijken.

Maar waarschijnlijk is mijn positief gevoel gewoon ook voor een groot deel te danken aan het feit dat ik met de model 3 eindelijk nog eens een goede old school berline kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
zwasie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:54:
[...]
En de parkeerhulp is na de laatste update blijkbaar al beter begrijp ik
Jup.. is compleet anders nu: First Look at Tesla's New High Fidelity Park Assist

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 19-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:53:
[...]

De .4 lijkt nu wel hard te gaan. Grote kans dat je hem voor de tijd wel krijgt. Tenzij ze weer een grote bug vinden. Maar waarom gebruik je 60kW laders op een lange rit? Dat is niet mega handig toch?
Is maar een rit van 3,5uur vanuit hier. Maar vlak voordat je berg omgaat kan ik nog met 60kW laden. Wil niet graag met rond 10-20% bovenaankomen.
En vorige keren moest bij aankomst dan eerst batterij toch opgewarmt worden ondanks een rit van 3uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:58

Laten we wel realistisch blijven mensen. De geluidsisolatie van de Model 3 is gewoon nog steeds matig. Natuurlijk, de elektrische aandrijflijn en de stille biljartlakens in Nederland maken de rijbeleving ook in de model 3 erg aangenaam, maar andere merken hebben op het gebied van isolatie en ander comfort echt nog wel een hoger niveau dan de Model 3. Maar goed, daar is dan ook de prijs naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:03
Voor de mensen met een Enhauto Commandar (en S3XY buttons), hebben jullie deze achteraan geplaatst of vooraan?
Achteraan lijkt me het makkelijkste om te installeren, maar dan kun je het kasje volgens mij niet wegstoppen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 20:16

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Ter info:

Bij mijn Tesla Model Y RWD zijn met 2023.44.30.4 de ruitenwissers uit te schakelen op TACC en AP. Hopen dat het zo blijft. Tevens vond ik ze net in de regen op standje auto trouwens heel goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
Naafkap schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:13:
[...]

Laten we wel realistisch blijven mensen. De geluidsisolatie van de Model 3 is gewoon nog steeds matig. Natuurlijk, de elektrische aandrijflijn en de stille biljartlakens in Nederland maken de rijbeleving ook in de model 3 erg aangenaam, maar andere merken hebben op het gebied van isolatie en ander comfort echt nog wel een hoger niveau dan de Model 3. Maar goed, daar is dan ook de prijs naar
Ik rij op de belachelijke slechte wegen in België en heb toch weinig klagen eigenlijk. Elektrische aandrijflijn helpt natuurlijk, maar de oneffenheden van een slecht wegdek worden wel goed opgevangen hoor

[ Voor 8% gewijzigd door zwasie op 19-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:21:
[...]

Ga daar maar niet vanuit. Eerst moet die gigafactory gebouwd worden in mexico. En die is er nog lang niet.

Volgens mij is het laatste inzicht dat de Model 2 eerst in Austin gebouwd gaat worden en dat Mexico later volgt. Voor Berlijn is ook al bevestigd dat ze de Model 2 gaan bouwen en voor Shanghai is het zeer waarschijnlijk. Berlijn heeft al de procedure lopen voor de uitbreiding van de fabriek.

Hiermee wil ik niet zeggen dat deze auto in 2024 te verwachten valt. Ik denk eerder dat er ergens begin 2025 misschien wat eerste prototypes gespot gaan worden. En wellicht ergens in de tweede helft van 2025 de introductie en eerste leveringen. De opbouw van de capaciteit zal wel even duren en de vraag zal ongetwijfeld enorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Wreckerrm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:29:
Ter info:

Bij mijn Tesla Model Y RWD zijn met 2023.44.30.4 de ruitenwissers uit te schakelen op TACC en AP. Hopen dat het zo blijft. Tevens vond ik ze net in de regen op standje auto trouwens heel goed werken.
Was dat voor deze update niet zo bij de Y? want dat zou dan toch een vrij kritische verborgen update zijn.. of schaamt Tesla zich hiervoor en releasen ze dit stil.

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 19-12-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:04
Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:25:
Voor de mensen met een Enhauto Commandar (en S3XY buttons), hebben jullie deze achteraan geplaatst of vooraan?
Achteraan lijkt me het makkelijkste om te installeren, maar dan kun je het kasje volgens mij niet wegstoppen?
Achterin is in 5 minuten gebeurd. Commander past tussen de bijrijder stoel.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:32:
[...]

Was dat voor deze update niet zo bij de Y? want dat zou dan toch een vrij kritische verborgen update zijn.. of schaamt Tesla zich hiervoor en releasen ze dit stil.
Bij TACC wel, bij AP niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
wes- schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:35:
[...]
Bij TACC wel, bij AP niet
Bij mij ging de ruitenwisser vanmorgen zowel bij TACC als AP op automatisch en was deze daar niet vanaf te halen. Of doe ik dan wat fout bij TACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HGM schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:11:
[...]

Is maar een rit van 3,5uur vanuit hier. Maar vlak voordat je berg omgaat kan ik nog met 60kW laden. Wil niet graag met rond 10-20% bovenaankomen.
En vorige keren moest bij aankomst dan eerst batterij toch opgewarmt worden ondanks een rit van 3uur.
Ah, maar daar gaat de update niet bij helpen denk ik. Je moet dan 30 uur min voor aankomst gewoon een andere lader in de buurt selecteren die wel op de kaart staat. Dan gaat hij wel preheaten. Al hoeft de accu voor een 60kW lader niet mega warm te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:36:
[...]

Bij mij ging de ruitenwisser vanmorgen zowel bij TACC als AP op automatisch en was deze daar niet vanaf te halen. Of doe ik dan wat fout bij TACC?
Volgens mij was zowel TACC als AP voorheen verplicht inderdaad. Zou ook wat gek zijn aangezien hij voor TACC ook tegenwoordig een schone camera nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:42:
[...]

Ah, maar daar gaat de update niet bij helpen denk ik. Je moet dan 30 uur voor aankomst gewoon een andere lader in de buurt selecteren die wel op de kaart staat. Dan gaat hij wel preheaten. Al hoeft de accu voor een 60kW lader niet mega warm te zijn.
Ja snap de theorie wel. Maar in de bergen is er niets anders te selecteren. En bij -10 ofzo is het toch anders in mijn ervaring.
Maargoed scheelt maar 5-10min schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:42:
[...]

Je moet dan 30 uur voor aankomst gewoon een andere lader in de buurt selecteren die wel op de kaart staat.
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is wellicht wat overdreven lang inderdaad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Ik had vanmorgen voor mijn Y de update met de nieuwe parkeerhulp klaar staan. Meteen gedownload natuurlijk, maar nu lijkt ineens de update helemaal verdwenen te zijn? Heel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
emil_406 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:10:
Ik had vanmorgen voor mijn Y de update met de nieuwe parkeerhulp klaar staan. Meteen gedownload natuurlijk, maar nu lijkt ineens de update helemaal verdwenen te zijn? Heel apart
Kan zijn dat hij teruggeroepen is. Zie op X dat er mensen zijn die in de releasnotes hebben staan dat het na drie keer AP voor een week wordt afgesloten.

Maar dat zou dan weer om een MS gaan zonder binnencamera....
Dus denk dat je even moet wachten / refreshen en hij daarna wel weer komt.
Anders ben je met je handmatige zoekactie via de auto wel weer aan de beurt.

edit: is hij niet gewoon geïnstalleerd? Aangezien je hem wel gedownload hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 19-12-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:30
Kun je met de Sexy Buttons/Knob ook een 'simpele' cruise control activeren? Dus dat de auto enkel de snelheid vasthoudt en niet remt voor overige voertuigen of andere zaken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ifreerider
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-09 16:34
Sinds 1 December ben ik in het gelukkige bezig van een Model 3 Long Range in Stealth Grey (Highland).

Ik heb op een paar plaatsen paint protection folie laten aanbrengen en ceramische coating (XPEL Fusion Plus Premium). Daarnaast ook de achterruiten en een deel van het dak achter laten tinten (20%).
Super blij met het resultaat.
Wat mij betreft een aanrader. Check De Wrap Wereld als je meer wilt weten. Prima prijs/ kwaliteit. Ik heb wat foto's toegevoegd.

Ik heb de eerste 1000km achter de rug: wat een feest! Ik heb altijd vrij jonge auto's gereden, de laatste was een degelijke comfortabele Toyota Corolla SW Hybrid, maar ik ervaar deze model 3 als een nog een flinke stap comfortabeler. Toyota heeft best goede rij assistentie, iets minder geavanceerd, maar behoorlijk degelijk en betrouwbaar. Ondanks dat vind ik de Tesla mogelijkheden heel gaaf, en stoor ik me niet al te veel aan de hick-ups die het systeem nog heeft. Ook de regensensor doet het bij mij prima, in ieder geval niet minder dan in vorige auto's.

Er is zo veel fijn aan deze auto: de acceleratie, audio, alle media features, de maffe opties zoals de lichtshow, boombox etc, kerst en andere updates, oplaad ervaring en ik kan nog wel even doorgaan :)

Ik ga hier nog lang van genieten!

Kortom een blije Tesla rijder hier :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2kbQn70SDjj8IW13hBgU5wpswk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bza38D7finpa8uqs7LdZEOAn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njcuaSjHcGWrCqTFa00bnNXv2Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9jMJHeF91gCpPiZXIH8KxGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzzovZrgNK-nHtqne2eeclnJBzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTsXKLoWbsd1IJcM9QE58WC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Dl76OJNJJ3ggzijgYpIprDBQ5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PdQ3S59VVirQzZPHlNbjMNW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tim.w schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:27:
Kun je met de Sexy Buttons/Knob ook een 'simpele' cruise control activeren? Dus dat de auto enkel de snelheid vasthoudt en niet remt voor overige voertuigen of andere zaken.
Nee. Die functie heb ik niet gezien en ik zou er ook niet vanuit gaan dat zoiets nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
tim.w schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:27:
Zoiets ga je wellicht nooit kunnen hebben bij een slimme auto. Want wat moet de auto dan doen, alle gevaarsignalen negeren?
Al die veiligheidssystemen zijn ook onderdeel van de goedkeuring van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:25:
[...]

Kan zijn dat hij teruggeroepen is. Zie op X dat er mensen zijn die in de releasnotes hebben staan dat het na drie keer AP voor een week wordt afgesloten.

[Twitter]

Maar dat zou dan weer om een MS gaan zonder binnencamera....
Dus denk dat je even moet wachten / refreshen en hij daarna wel weer komt.
Anders ben je met je handmatige zoekactie via de auto wel weer aan de beurt.

edit: is hij niet gewoon geïnstalleerd? Aangezien je hem wel gedownload hebt?
Hij wordt nu gedownload door de auto. Ik zie dat de automatische uitschakeling van autopilot er nog in zit. Maar in de release notes geeft hij nu aan na 5x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
emil_406 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:04:
[...]

Hij wordt nu gedownload door de auto. Ik zie dat de automatische uitschakeling van autopilot er nog in zit. Maar in de release notes geeft hij nu aan na 5x.
Dan zullen de auto's zonder een interieurcamera wel 3x krijgen. Dat is best fors en snel...
Iemand hier op het forum met een auto zonder interieurcamera die dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:14
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:15:
[...]

Dan zullen de auto's zonder een interieurcamera wel 3x krijgen. Dat is best fors en snel...
Iemand hier op het forum met een auto zonder interieurcamera die dit kan bevestigen?
Maakt mij wel nieuwsgierig; wat als je de camera afplakt?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Xrypta schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:31:
[...]

topicwaarschuwing: Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:40
Knip, zie de topicwaarschuwing

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 19-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:15:
[...]

Alle 3s en Ys hebben een camera toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb de update nog niet geinstalleerd maar kreeg net wel een 'tip' of hint toen ik in de auto stapte.

Of ik voortaan de autopilot met 1 trekje naar beneden wilde inschakelen.

Meteen gedaan, prima verbetering d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:36:
Ik heb de update nog niet geinstalleerd maar kreeg net wel een 'tip' of hint toen ik in de auto stapte.

Of ik voortaan de autopilot met 1 trekje naar beneden wilde inschakelen.

Meteen gedaan, prima verbetering d:)b
Als je dan iemand in gaat halen zal hij niet meer naar de TACC gaan. Misschien gebruik je dat niet maar ik vind het niks. :) Ook gebruik ik nog wel eens alleen TACC en geen AP. Kan dan ook niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
spartacusNLD schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:32:
[...]

topicwaarschuwing: Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.

:+
Dit vind ik eerder een tip om je privacy te waarborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:48
Even mijn ervaring met de nieuwe update en de handen aan het stuur melding. Binnen de bebouwde kom komt de melding erg snel. Op de snelweg is het als vanouds en lijkt de auto zelfs minder stuur input nodig te hebben.

Dit is op basis van 1 rit van 100 km, maar het lijkt er na mijn N=1 ervaring dus op dat de 'nag gevoeligheid' dynamisch is en afhankelijk van de locatie of snelheid. Voor mij geen reden om de camera af te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:47:
[...]

Als je dan iemand in gaat halen zal hij niet meer naar de TACC gaan. Misschien gebruik je dat niet maar ik vind het niks. :) Ook gebruik ik nog wel eens alleen TACC en geen AP. Kan dan ook niet meer.
Dat is waar. Ik ga er wel mee proefrijden, misschien bevalt het wel enorm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Laatst online: 14-09 20:55
Hmm, update 2023.44.30.1 staat bij mij klaar om te installeren, maar gezien de verhalen van autopilot die zichzelf deactiveert, wacht ik liever op 2023.44.30.4 -- weet iemand of je een update kan skippen, of moet ik nu eerst 2023.44.30.1 installeren voordat hij gaat kijken of 2023.44.30.4 beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Laatst online: 14:09
bilgy_no1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:50:
[...]

het zal niet wezenlijk anders zijn dan bij de Model Y. Daar zijn ook al diverse posts over geplaatst, die kun je vast vinden via de zoekfunctie. After market door 3rd party zal wat goedkoper zijn. Iets om op te letten is of dan ook automatisch de trailer mode wordt geactiveerd. Ik geloof dat dit nog wel eens een dingetje is.

Tesla komt het geloof ik aan huis doen.
Ik had gisteren een service verzoek voor installeren trekhaak gedaan, maar ze geven aan dat je voor de model 3 nog moet wachten, deze zijn nog niet beschikbaar. Het zou binnenkort beschikbaar komen. Even wachten dan maar. Ik ga toch liever voor een Tesla-trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Pierz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:50:
Even mijn ervaring met de nieuwe update en de handen aan het stuur melding. Binnen de bebouwde kom komt de melding erg snel. Op de snelweg is het als vanouds en lijkt de auto zelfs minder stuur input nodig te hebben.

Dit is op basis van 1 rit van 100 km, maar het lijkt er na mijn N=1 ervaring dus op dat de 'nag gevoeligheid' dynamisch is en afhankelijk van de locatie of snelheid. Voor mij geen reden om de camera af te plakken.
Binnen de bebouwde kom vind ik het alleen maar goed. Het ligt er natuurlijk aan of je op een ringweg rijdt, als je dat bebouwde kom mag noemen, of in straatjes.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terranca schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:53:
Hmm, update 2023.44.30.1 staat bij mij klaar om te installeren, maar gezien de verhalen van autopilot die zichzelf deactiveert, wacht ik liever op 2023.44.30.4 -- weet iemand of je een update kan skippen, of moet ik nu eerst 2023.44.30.1 installeren voordat hij gaat kijken of 2023.44.30.4 beschikbaar is?
Gewoon niet installeren. Dan zal hij vanzelf meteen naar .4 gaan als die voor je VIN klaar staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
this schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:48:
[...]

Dit vind ik eerder een tip om je privacy te waarborgen.
Dat is ook de reden waarom ik er iets voor heb gehangen. AP werkt ook gewoon zonder gedoe wanneer je dit doet. Het is dus geen tip om AP te misleiden. De enige echte vereiste is de draai-input, en ik ben het ermee eens dat tips om die te misleiden hier niet thuis horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
Nieuwe parkeerhulp ziet er wel beter uit moet ik zeggen. Moest ook al even een parkeerdek af met een krappe draai, daar kwam het ook wel van pas.
Dat rare spaghetti kringeltje bij langzaam rijden is iig weg nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:32:
[...]

Alle 3s en Ys hebben een camera toch?
Daar heb je gelijk in 7(8)7 Dat is meer een vraag voor algemene tesla topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 13:44
Wij gaan binnenkort met onze model Y RWD voor het eerst op (shortski) wintersport. Nu hebben we gelukkig een lader bij het hotel, maar ik vroeg me af of het wel handig is om de auto bij aankomst tot 100% te laden en dan weg te zetten? De auto zou dan een dag of 3 met 100% lading in de kou staan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nick93192 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:38:
Wij gaan binnenkort met onze model Y RWD voor het eerst op (shortski) wintersport. Nu hebben we gelukkig een lader bij het hotel, maar ik vroeg me af of het wel handig is om de auto bij aankomst tot 100% te laden en dan weg te zetten? De auto zou dan een dag of 3 met 100% lading in de kou staan..
Zeker niet als je hotel bergop ligt. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Als je er maar 3 dagen bent kun je ook 80% laden en dan direct voor je wegrijdt (vertrektijd instellen bij laden) naar 100%, inclusief lekker voorverwarmen.

Met 100% en een koude batterij is de regeneratie beperkt, wat onhandig is als je bergaf rijdt. Dan moet je immers veel meer remmen op de schijven (hoewel ze dan wel weer eens lekker schoon geremd zijn).

Verder niet teveel zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Wat is het ergste wat er kan gebeuren als de accu een keertje op 100% blijft staan?
Desnoods schakel je interieurverwarming in dat het altijd minimaal 10 graden is zodat hij niet lang écht vol staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Peertjah schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:45:
[...]

Wat is het ergste wat er kan gebeuren als de accu een keertje op 100% blijft staan?
Desnoods schakel je interieurverwarming in dat het altijd minimaal 10 graden is zodat hij niet lang écht vol staat.
Degradatie kan gebeuren. En eenmaal degradatie gebeurd is, is dit definitief. Je krijgt dat nooit meer terug.
Dus ik zou niet zomaar onbezonnen te werk gaan en die accu in de ijskoude op 100% laten staan voor meerdere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik was in de veronderstelling dat degradatie alleen maar bij hitte optreedt en niet bij kou. Bij kou heb je alleen minder capaciteit dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Ik zou gewoon tot 80% laden en weg zetten, en eventueel (als het hotel niet op de berg ligt) tot 100% laden de avond voor je vertrekt.

Dan kan je ook nog wat recupereren als je naar beneden rijdt, en vermits je het eerste stuk toch wat trager rijdt is het nog de vraag wat je het eerst zal dwingen tot een stop: je blaas, je maag of de batterij...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Ik vind het van tijd tot tijd wel leuk om te kijken waar we nog superchargers er bij gaan krijgen en ook vooral op de vakantie route of het dan nog wat uitmaakt. https://supercharge.info/changes was hier normaal heel echt accuraat in, maar deze onderstaande kon ik daar niet vinden maar op de map bij Tesla zelf wel.

Zo zag ik dat wel in Nederland er toch ook nog 5 bij gaan krijgen aankomende tijd. Geen idee of iedereen hier daar van op de hoogte is:

- Groningen West - 2024
- Almere - 2024
- Nootdorp - Q1 2024
- Zoetermeer - 2023 (?)
- Roosendaal - 2023 (?)

Komen in ieder geval ook weer drie bij Parijs er bij. Dat is altijd welkom.
Voor de reizigers richting Portugal bijvoorbeeld komt er ook 1 net voor Orleans bij het plaatsje Artenay. Dat is wel welkom, dan kan je net iets makkelijker Parijs voorbij rijden met een MY RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Xrypta schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:31:
[...]

"Sjoemeldevice gedetecteerd. U gaat direkt naar de AP strafbank." In een volgende update. :+

[ Voor 5% gewijzigd door noo op 19-12-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:27
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:58:
Ik vind het van tijd tot tijd wel leuk om te kijken waar we nog superchargers er bij gaan krijgen en ook vooral op de vakantie route of het dan nog wat uitmaakt. https://supercharge.info/changes was hier normaal heel echt accuraat in, maar deze onderstaande kon ik daar niet vinden maar op de map bij Tesla zelf wel.

Zo zag ik dat wel in Nederland er toch ook nog 5 bij gaan krijgen aankomende tijd. Geen idee of iedereen hier daar van op de hoogte is:

- Groningen West - 2024
- Almere - 2024
- Nootdorp - Q1 2024
- Zoetermeer - 2023 (?)
- Roosendaal - 2023 (?)

Komen in ieder geval ook weer drie bij Parijs er bij. Dat is altijd welkom.
Voor de reizigers richting Portugal bijvoorbeeld komt er ook 1 net voor Orleans bij het plaatsje Artenay. Dat is wel welkom, dan kan je net iets makkelijker Parijs voorbij rijden met een MY RWD.
Toevallig ook laatst bekeken en ik woon in Zoetermeer. Er komt hier een nieuwe vd Valk en ik gok dat deze hier wordt gebouwd. De vd Valk heeft nog geen fundering, dus de 2023 is erg optimistisch. Mocht je willen weten waar, het is bij Jacks Casino en de afslag van de A12.

2 weken geleden ook nog even langsgereden maar er wordt nog niets gebouwd daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
maharens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:54:
Ik was in de veronderstelling dat degradatie alleen maar bij hitte optreedt en niet bij kou. Bij kou heb je alleen minder capaciteit dacht ik.
Degradatie treedt minder op bij kou. ;) Er is altijd degradatie. En als je een manier weet om je pakket te bevriezen zonder het elektrolyt te laten kristalliseren dan kun je wellicht degradatie volledig voorkomen, maar heb je ook niets aan je accu. :9.

Ik zou 'm gewoon met 80% wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 13:44
Helder, we hebben inderdaad nog een afdaling voor de boeg op de terugweg. Dan zetten we 'm weg met 80-90% en pakken we nog wat regeneratie mee. Dank voor het meedenken :)

[ Voor 9% gewijzigd door nick93192 op 19-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Haha wat erg. Krijg deze doorgestuurd van collega. De voetballers zullen het wel herkennen. Quincy promes die het over z'n horloge heeft...

https://vm.tiktok.com/ZGeN97qk4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:50:
Haha wat erg. Krijg deze doorgestuurd van collega. De voetballers zullen het wel herkennen. Quincy promes die het over z'n horloge heeft...

Wat is er te zien op dat filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
this schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:52:
[...]

Wat is er te zien op dat filmpje?
Je kan zonder Tiktok account kijken, ik heb ook geen account. Er staat 'doorgaan zonder account'.

Maar het is het geluid van dit filmpje: YouTube: Quincy Promes showt zijn horloge!! #promes #quincy #grappig #nederla...

De aanleiding daarvoor is dat hij opgejut werd door iemand via direct messages op insta gok ik met dat hij de bak in moest etc. Ga het hier niet delen vanwege de scheldwoorden etc.

Maar dus voor mensen die snappen waar dit geluid vandaan komt is het best 'grappig'.
Maar vooral heel sneu als je dit op je auto zet :+

[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 19-12-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:17
Mar.tin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:02:
[...]

Degradatie treedt minder op bij kou. ;) Er is altijd degradatie. En als je een manier weet om je pakket te bevriezen zonder het elektrolyt te laten kristalliseren dan kun je wellicht degradatie volledig voorkomen, maar heb je ook niets aan je accu. :9.

Ik zou 'm gewoon met 80% wegzetten.
Ik deed het zo. Na aankomst proberen op te laden tot 70 a 80%. En dan voor vertrek proberen te laden om de batterij op te warmen tot 90%. Om bergaf te kunnen regenereren zijn te 2 dingen nodig. Een batterij die geen 100% vol is en niet te koud is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:50:

Wat is het verband met dit forum (Tesla)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:33

mattijssch

Model 3 LR

nick93192 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:37:
Helder, we hebben inderdaad nog een afdaling voor de boeg op de terugweg. Dan zetten we 'm weg met 80-90% en pakken we nog wat regeneratie mee. Dank voor het meedenken :)
Stel je niet teveel voor van het regenereren tijdens de afdaling als je auto een weekje koud heeft gestaan boven op de berg. Ik weet uit ervaring dat er dan op weg naar beneden wel iets heels nel opwarmt...
Je remschijven namelijk... ;)

Waarschijnlijk kan je dat effect een beetje verkorten door een redelijk nabije supercharger te selecteren als bestemming. Dan wordt:
  1. je stroomverbruik flink verhoogd om de batterij voor te verwarmen, dus kan je meer geregenereerde stroom kwijt
  2. je batterij sneller warm waardoor je ook weer meer stroom kan 'uploaden'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Ynnoz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:07:
[...]

Wat is het verband met dit forum (Tesla)?
Je hebt het filmpje ook gekeken of is het bij jou een skoda?
Opzich met de nieuwe update te maken niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
mattijssch schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
[...]

Stel je niet teveel voor van het regenereren tijdens de afdaling als je auto een weekje koud heeft gestaan boven op de berg. Ik weet uit ervaring dat er dan op weg naar beneden wel iets heels nel opwarmt...
Je remschijven namelijk... ;)

Waarschijnlijk kan je dat effect een beetje verkorten door een redelijk nabije supercharger te selecteren als bestemming. Dan wordt:
  1. je stroomverbruik flink verhoogd om de batterij voor te verwarmen, dus kan je meer geregenereerde stroom kwijt
  2. je batterij sneller warm waardoor je ook weer meer stroom kan 'uploaden'
Of een kwartiertje voor je vertrekt de auto op ontdooien instellen.

Maar ik stel me de vraag, ga je meer energie terugwinnen van de daling, dan je zal verbruiken aan het opwarmen van de batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
Oekol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:58:
[...]

Je kan zonder Tiktok account kijken, ik heb ook geen account. Er staat 'doorgaan zonder account'.
Ik kijk sowieso geen tiktok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:03
Elon is op zijn tenen getrapt door de CEO van Disney en maakt de Disney+ app in Tesla onzichtbaar. Gelukkig wel terug te krijgen als je naar de website van disney+ surft.
Jammer dat hij vaak zo'n rare moves doet... Kan me voorstellen dat er veel ouders af en toe eens Disney+ starten als je ergens in de wagen moet wachten met kinderen bij je.

https://www.notateslaapp....-heres-how-to-get-it-back

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:33

mattijssch

Model 3 LR

this schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:43:
[...]
Maar ik stel me de vraag, ga je meer energie terugwinnen van de daling, dan je zal verbruiken aan het opwarmen van de batterij?
Dat merk je snel genoeg, als je zoveel afremt door het regenereren dat je steeds langzamer gaat, dan nee. Ga je ondanks het regenereren alsnog steeds sneller omlaag en moet je bijremmen, dan ja... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Broodro0ster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:47:
Elon is op zijn tenen getrapt door de CEO van Disney en maakt de Disney+ app in Tesla onzichtbaar. Gelukkig wel terug te krijgen als je naar de website van disney+ surft.
Jammer dat hij vaak zo'n rare moves doet... Kan me voorstellen dat er veel ouders af en toe eens Disney+ starten als je ergens in de wagen moet wachten met kinderen bij je.

https://www.notateslaapp....-heres-how-to-get-it-back
Dat is ook alweer soort van ontkracht. Als je in die auto's die dit hebben naar de browser gaat en dan naar disney gaat is de app instant weer terug in de app drawer.

Lijkt eerder iets van een foutje te zijn dan dat het bewust is omdat Disney niet meer adverteert op X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-09 10:32
bilgy_no1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:15:
[...]

Een combi zou in mijn optiek mooi zijn als extra input voor het trainen van de algoritmes. Maar USS zijn ook niet foolproof. Juist verticale paaltjes of uitstekende zaken zoals trekhaken worden niet goed gedetecteerd als ze precies tussen twee sensoren in zitten.

Het is mij ook onduidelijk of het voorbeeld van de witte auto wel met het nieuwe systeem is. Het lijkt erop dat die namelijk een model van de omgeving bouwt en niet alleen maar iets waarneemt wanneer je voor- of achteruit rijdt.

Mijn Tesla Model Y is van Augustus 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:44:
[...]

Als je er maar 3 dagen bent kun je ook 80% laden en dan direct voor je wegrijdt (vertrektijd instellen bij laden) naar 100%, inclusief lekker voorverwarmen.

Met 100% en een koude batterij is de regeneratie beperkt, wat onhandig is als je bergaf rijdt. Dan moet je immers veel meer remmen op de schijven (hoewel ze dan wel weer eens lekker schoon geremd zijn).

Verder niet teveel zorgen om maken.
Puur op de remmen een berg afdalen is onveilig. Bij lange stukken bergafwaarts hoor je altijd in eerste plaats op de motor te remmen, anders riskeer je problemen met de remmen (oververhitting met name).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Myaimistrue schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:00:
[...]

Puur op de remmen een berg afdalen is onveilig. Bij lange stukken bergafwaarts hoor je altijd in eerste plaats op de motor te remmen, anders riskeer je problemen met de remmen (oververhitting met name).
Euh, afremmen op de motor? Met een EV…?
Je regenereert wanneer dat kan, maar als dat niet kan heb je geen andere optie dan de remmen gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Smobbo op 19-12-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Smobbo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:08:
[...]

Euh, afremmen op de motor? Met een EV…?
Je regenereert wanneer dat kan, maar als dat niet kan heb je geen andere optie dan de remmen gebruiken.
Dat is nu net het punt: bij een EV rem je af op de elektromotor door de regeneratie. Als dat niet kan heb je inderdaad mogelijks een probleem want remmen zijn niet gemaakt om (eventueel tientallen minuten) lang een auto van bijna 2 ton in toom te houden. Om nog te zwijgen van de slijtage...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Myaimistrue schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:24:
[...]

Dat is nu net het punt: bij een EV rem je af op de elektromotor door de regeneratie. Als dat niet kan heb je inderdaad mogelijks een probleem want remmen zijn niet gemaakt om (eventueel tientallen minuten) lang een auto van bijna 2 ton in toom te houden. Om nog te zwijgen van de slijtage...
Dit lijkt me echt een volstrekt theoretisch probleem. Als je tientallen minuten naar beneden rijdt dan zal je ondertussen al best een beetje kunnen regenereren. Daarnaast is het gebrek aan slijtage juist een probleem bij een EV, niet overmatig gebruik.

Maar misschien moet iemand dit eens testen, nog nooit gehoord dat dit een echt probleem bij een EV is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Smobbo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:27:
[...]

Dit lijkt me echt een volstrekt theoretisch probleem. Als je tientallen minuten naar beneden rijdt dan zal je ondertussen al best een beetje kunnen regenereren. Daarnaast is het gebrek aan slijtage juist een probleem bij een EV, niet overmatig gebruik.

Maar misschien moet iemand dit eens testen, nog nooit gehoord dat dit een echt probleem bij een EV is.
Zolang je niet 100% vol tientallen minuten alleen maar echt naar beneden rijdt is er niets aan de hand. (Waar kan dit trouwens zonder ook maar even een vlak stuk of een kleine klim tussendoor te hebben?)
Bij de introductie van de E-tron is zelfs een demo gehouden dat hij bizar veel regenereerd door inderdaad een lange route berg afwaarts te rijden puur op regenereren en zodoende met een veel vollere accu beneden staat.

Voor vrachtwagens zijn er soms uitloop stroken onder aan een weg of pas om defecte (of slecht onderhouden) vrachtwagens af te kunnen laten remmen maar zelfs dat zijn nood stroken en vrachtwagens met tientallen tonnen met slecht onderhouden remmen gebruiken die zelden. Dat zal voor een gemiddelde EV dus wel meevallen denk ik :).

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 19-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Smobbo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:27:
[...]

Ooit al eens in de Alpen gereden?

En "Als je tientallen minuten naar beneden rijdt dan zal je ondertussen al best een beetje kunnen regenereren.": dat lijkt me niet, met een 100% volle batterij kan je namelijk niet regenereren en dat is net wat je wil als je tientallen minuten naar beneden rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
GeeMoney schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:30:
[...]

Bij de introductie van de E-tron is zelfs een demo gehouden dat hij bizar veel regenereerd door inderdaad een lange route berg afwaarts te rijden puur op regenereren en zodoende met een veel vollere accu beneden staat.

Voor vrachtwagens zijn er soms uitloop stroken onder aan een weg of pas om defecte (of slecht onderhouden) vrachtwagens af te kunnen laten remmen maar zelfs dat zijn nood stroken en vrachtwagens met tientallen tonnen met slecht onderhouden remmen gebruiken die zelden. Dat zal voor een gemiddelde EV dus wel meevallen denk ik :).
Exact: er valt bizar veel te regenereren want er moet flink afgeremd worden. Als dat met de remmen moet, dan zal dat bizar veel warmte opwekken.

En ook vrachtwagens remmen af op de motor, anders is het niet te houden.
Pagina: 1 ... 193 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: