Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.162 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Fjeze schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:10:
Hoe zit het eigenlijk met updates van de Tesla (heb hem sinds gisteren).
Moet ik daar nog iets voor doen qua WiFi in de auto zelf? En moet ik in de auto op het scherm zoeken naar een update?

Ben namelijk erg benieuwd naar de holiday update.
Je auto moet verbinding hebben met een wifi netwerk dus dat moet je eenmalig configureren in de auto. Je kan de update vanuit je luie stoel starten want je krijgt ook een melding in de app zodra Tesla de update voor jouw auto beschikbaar maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door noo op 16-12-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Hi All!

Volgens mij is er nog geen apart topic voor aankooptips dus ik pitch hem even hier.

Een paar maanden geleden heeft mijn partner eindelijk haar zin gekregen en hebben we een Combicamp vouwwagen besteld om de caravan te vervangen. Voorafgaand aan de aanschaf bestond een deel van haar betoog uit het feit dat je deze zelfs met een elektrische auto zou kunnen trekken.

Het doel was dan ook om de vouwwagen nog een of twee jaar aan de Volvo te hangen en dan te kijken naar iets met batterijen. Bij voorkeur een Tesla, want ik ben al jaren groot fan.

Ik rij nu een Volvo Hybride uit 2014 met inmiddels 355.000km op de teller. Een heel fijne auto waarmee ik elke dag iets meer dan 100km woon/werkverkeer rij. Meestal stapvoets over de A4...

Dit weekend kwam ik, met dank aan de cookies van Autotrader, bij een prachtige donkergrijze Model3 uit 2019 terecht. Een long-range model mét trekhaak, premium audio en 150.000 kilometers op de teller. Eigenlijk precies zoals ik hem zou configureren als ik een geldboom in de achtertuin had staan.

Na goed overleg en een blik in de financiële planning heb ik de verkoper (Occasionbedrijf) vandaag een bericht gestuurd om een bezichtiging te plannen. Het idee is om morgen of volgende week Zaterdag langs te gaan.

Met betrekking tot het rijden met een aanhanger zijn we op de hoogte van het feit dat je range door de helft kan gaan. Om dit zoveel mogelijk te beperken gaan we licht bepakt op reis en krijgen we een mooi zeil over de bovenkant van de vouwwagen om deze enigszins te stroomlijnen. Daarnaast zijn we kinderloos en zijn extra stops of reistijd niet zo van belang.

Hoewel ik denk veel te weten aan de hand van aankoopadviesvideo's- en artikelen ben ik toch benieuwd of er voor dit modeljaar nog belangrijke zaken zijn waar ik op moet letten. Op de foto's zie ik een geschat bereik van 435km op een volle batterij bij 15 graden wat volgens mij heel redelijk is.

Andere punten waar ik als Teslafan, maar ontzettende Noob naar zou moeten kijken bij een bezichtiging?

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:03:
[...]

Vraag me af of dit zo is. Heb niks gezien over een fix hiervoor;

https://arstechnica.com/i...l-kinds-of-other-devices/
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Het is nog steeds een van de minst gestolen auto’s in Nederland naar percentage though. En degene die gestolen worden worden ze bijna allemaal teruggevonden.

En anders stel je pin-to-drive in?

Maar goed, Toyota’s en VW’s worden procentueel veruit het meest gestolen. Ik maak me er geen zorgen om. En anders koop je dus een keyfob en zet je de telefoonsleutel uit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:38:
[...]

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Het is nog steeds een van de minst gestolen auto’s in Nederland naar percentage though. En degene die gestolen worden worden ze bijna allemaal teruggevonden.

En anders stel je pin-to-drive in?

Maar goed, Toyota’s en VW’s worden procentueel veruit het meest gestolen. Ik maak me er geen zorgen om. En anders koop je dus een keyfob en zet je de telefoonsleutel uit.
Ik maak me er verder ook niet druk om. Maar ze zijn er dus wel vatbaar voor.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@360Degreez 435 is een degradatie van 13%. Is voor 150k km redelijk ok. (Nieuw hadden ze 499km) Wat moet hij kosten?

Verder niet mega veel aandachtspunten buiten de standaard zaken. Wellicht vragen of de draagarmen al vervangen zijn. Al is het de vraag of dat bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Inspired schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:48:
@360Degreez 435 is een degradatie van 13%. Is voor 150k km redelijk ok. (Nieuw hadden ze 499km) Wat moet hij kosten?

Verder niet mega veel aandachtspunten buiten de standaard zaken. Wellicht vragen of de draagarmen al vervangen zijn. Al is het de vraag of dat bekend is.
Thanks; Hij staat online voor iets meer dan 27k. Het vervangen van de draagarmen (voorste uit mijn hoofd) zou ik op basis van kenteken misschien even kunnen navragen bij Tesla. Goede tip :-)

Wellicht ten overvloede; Ik heb 18 zonnepanelen op het dak liggen die in de zomer de kosten redelijk kunnen drukken, vooral wanneer de salderingsregeling ter ziele gaat. Daarnaast kan ik nu de hybride nog gratis opladen op kantoor, maar ik denk niet dat het chique is om de Tesla daar zomaar aan het net te hangen.

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:04
Ik heb net een Model Y besteld. Bedankt voor de info die ik van jullie heb gekregen door het lezen van dit topic! Wat ik me nog afvroeg: hebben alle Y's nu een LFP accu? Ik word niet veel wijzer uit de VIN met de decoders die ik kan vinden. Wat ik wel weet is dat hij uit Berlijn komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13

RvV

basto11 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:37:
Ik heb net een Model Y besteld. Bedankt voor de info die ik van jullie heb gekregen door het lezen van dit topic! Wat ik me nog afvroeg: hebben alle Y's nu een LFP accu? Ik word niet veel wijzer uit de VIN met de decoders die ik kan vinden. Wat ik wel weet is dat hij uit Berlijn komt.
Alleen de RWD met BYD Blade accu, wat een LFP is.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
RvV schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:40:
[...]

Alleen de RWD met BYD Blade accu, wat een LFP is.
Het is een RWD, hoe kan ik zien of het een BYD Blade accu is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13

RvV

basto11 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:41:
[...]

Door hem open te schroeven. :) Nee, maar vanuit Berlijn zijn er geen signalen dat ze daar voor de RWD momenteel ook andere cellen gebruiken. Als je hem met warme accu aan de supercharger hangt, dan zou hij tot 50% met zo'n 170kw moeten laden. De CATL cellen halen dat niet.
Daarnaast zit er volgens mij ook iemand op reddit die VIN nummers checkt. Geen idee of dat een tesla medewerker is of niet, maar daar zie je soms nog wel wat extra informatie over battery pack en gebruikte motoren.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
Deze had ik al gezien :) maar heb nog geen kenteken, alleen de VIN. Kan ik het daarin zien? Want ik heb een E voor elektrisch daarin.
Al beantwoord

[ Voor 3% gewijzigd door basto11 op 16-12-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
basto11 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:50:
[...]

Deze had ik al gezien :) maar heb nog geen kenteken, alleen de VIN. Kan ik het daarin zien? Want ik heb een E voor elektrisch daarin.
Aan de VIN niet, even wachten op het kenteken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Durven jullie veilig de auto pilot te gebruiken?

Volg deze (Amateur) journalist al lang op Twitter. Je wordt niet vrolijk van de nieuws artikelen omtrent Tesla. Dit is zijn account:

https://x.com/ton_aarts?t=aOR7-jw2YUSJ2UlZ3cQhJw&s=09

Hij deelt net dit bericht:
https://persfoto.com/inde...p-ooit-een-tesla-model-3/

Zelf rij ik al 4 jaar een model 3 en nooit gedoe gehad. Een keer bij weg werkzaamheden in Duitsland gehad dat de Autopilot niet goed regeerde. Afgelopen maand zelfs de Model Y gehad.

Merken jullie kwaliteitsverbeteringen bij Tesla als je kijkt naar de laatste jaren?

Qua service belde ik gisteren de delivery afdeling en er werd direct opgenomen. Dat was in 2019 ondenkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

JohanB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:54:
[...]

Ik kan niks vinden over 5 strikes op autopilot. Alleen op FSD Beta wat we hier niet hebben. Of mis ik iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UQrKxfUU8pnuRj1P2ZXvegOaVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FD5cyYcI1nAJGBzXZrX2Igv9.png?f=fotoalbum_large
Staat in de release notes in de app.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Wackmack schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:17:

Volg deze (Amateur) journalist al lang op Twitter. Je wordt niet vrolijk van de nieuws artikelen omtrent Tesla. Dit is zijn account:

Zelf rij ik al 4 jaar een model 3 en nooit gedoe gehad. Een keer bij weg werkzaamheden in Duitsland gehad dat de Autopilot niet goed regeerde. Afgelopen maand zelfs de Model Y gehad.

Merken jullie kwaliteitsverbeteringen bij Tesla als je kijkt naar de laatste jaren?

Qua service belde ik gisteren de delivery afdeling en er werd direct opgenomen. Dat was in 2019 ondenkbaar.
Die "journalist" kennen we hier al.
En medetweaker hier omschreef het mooi: "Klinkt als een idioot, schrijft als een idioot :+
Zoek maar op "persfoto" hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Armo op 16-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marnixvdl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 21:47
Vrijdagochtend mijn MY LR mogen ophalen in Tilburg. Na een periode van meelezen, nu ook een foto van de auto. Gezien het budget en de bijtelling, heb ik wél de kleur genomen die ik mooi vond en bedacht om zelf zwarte wieldoppen te kopen. Ben erg blij met die keuze. Als je hem ziet in de hal, en daarna voor de deur, echt heel blij.

Het ophalen ging voorspoedig. Binnen 10 minuten stond ik bij de auto. Na een paar minuten in en rond de auto stond er gelijk iemand naast me van Tesla. Of alles lukte, of ik vragen had. Eerlijk gezegd was ik redelijk goed voorbereid, maar toch is het fijn dat je dan net even een paar dingen kunt vragen zonder dat dit opdringerig was. Na wat zaken ingesteld te hebben ben ik na ongeveer 3 kwartier vertrokken. De app zou na een uur werken werd verteld. Dit was na ongeveer 25 minuten het geval. Wat ze wel hadden mogen vertellen was dat het scherm in de auto even op zwart ging en opnieuw zou opstarten. Ik reed op de snelweg en schrok me rot. Gelukkig ging dit allemaal vrij snel en daarna kon ik verder.

Dit is mijn eerste elektrische auto en dus ook Tesla. Tot nu toe (500 km) geen klachten, alles werkt soepel en ongelooflijk stil. Wat een ruimte ook. Ik heb nog twee kinderzitjes achterin, maar in mijn vorige auto (Peugeot 3008) was er weinig ruimte over. Vandaag bleek dat hier een (niet al te brede) volwassene gewoon tussenpast. Niet de fijnste plek, maar toch handig dat dit kan.

Auto was overigens ongeveer 45% opgeladen. Samen met de supercharger prima om thuis te komen. Ik moet de trekhaak nog aanvragen via de app werd verteld. Ik weet alleen niet hoe. Dit is opgenomen in het leasecontract, maar ik zie in de shop alleen de mogelijkheid om het direct te betalen en dat is niet de bedoeling. Iemand een idee hoe je dat moet regelen? Anders ga ik maandag de leasemaatschappij contacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL0I6CwZjVQ3ubfNWhVpYlgknZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5VUhivNu464VvBL6O6Lt1MD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef0a8dc_Dmz_u81atTykal28DnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/THSfjTTS9jEKoSlvdQtbDNRW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:37
360Degreez schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:29:
Hi All!

Volgens mij is er nog geen apart topic voor aankooptips dus ik pitch hem even hier.

Een paar maanden geleden heeft mijn partner eindelijk haar zin gekregen en hebben we een Combicamp vouwwagen besteld om de caravan te vervangen. Voorafgaand aan de aanschaf bestond een deel van haar betoog uit het feit dat je deze zelfs met een elektrische auto zou kunnen trekken.

Het doel was dan ook om de vouwwagen nog een of twee jaar aan de Volvo te hangen en dan te kijken naar iets met batterijen. Bij voorkeur een Tesla, want ik ben al jaren groot fan.

Ik rij nu een Volvo Hybride uit 2014 met inmiddels 355.000km op de teller. Een heel fijne auto waarmee ik elke dag iets meer dan 100km woon/werkverkeer rij. Meestal stapvoets over de A4...

Dit weekend kwam ik, met dank aan de cookies van Autotrader, bij een prachtige donkergrijze Model3 uit 2019 terecht. Een long-range model mét trekhaak, premium audio en 150.000 kilometers op de teller. Eigenlijk precies zoals ik hem zou configureren als ik een geldboom in de achtertuin had staan.

Na goed overleg en een blik in de financiële planning heb ik de verkoper (Occasionbedrijf) vandaag een bericht gestuurd om een bezichtiging te plannen. Het idee is om morgen of volgende week Zaterdag langs te gaan.

Met betrekking tot het rijden met een aanhanger zijn we op de hoogte van het feit dat je range door de helft kan gaan. Om dit zoveel mogelijk te beperken gaan we licht bepakt op reis en krijgen we een mooi zeil over de bovenkant van de vouwwagen om deze enigszins te stroomlijnen. Daarnaast zijn we kinderloos en zijn extra stops of reistijd niet zo van belang.

Hoewel ik denk veel te weten aan de hand van aankoopadviesvideo's- en artikelen ben ik toch benieuwd of er voor dit modeljaar nog belangrijke zaken zijn waar ik op moet letten. Op de foto's zie ik een geschat bereik van 435km op een volle batterij bij 15 graden wat volgens mij heel redelijk is.

Andere punten waar ik als Teslafan, maar ontzettende Noob naar zou moeten kijken bij een bezichtiging?
Als je onder de 100 blijft valt het alleszins mee met die aanhanger. Van de week nog met een lage aanhanger gereden met ruim 800 kilo beton erin en het gemiddelde over 93 km was 175wh/km.

Die dag 192 km met aanhanger gereden, Heen leeg, terug geladen. vertrokken met 85% en thuis bij aankomst had ik nog 38% over. MY LR. Een 3 is zelfs nog wat zuiniger.

En als je in de zomer op vakantie gaat is het nog een stukje beter dan nu met de kou.

Zo'n vouwwagen is ook nog meer gestroomlijnd dan een open aanhanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
360Degreez schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:29:
Hi All!

Net zoals bij ieder merk: schades, slijtage plekken, staat van het interieur, scheef zittende panelen buitenzijde (hoewel 2019 modellen panel-gaps hebben), niet trillend stuur, rechtuit rijden, kijken naar laatste beurtje (ook al hoeft een Tesla weinig tot geen onderhoud, filtertjes, controle onderstel en remvloeistof zijn van belang). Controleer de remblokken en schijven. Je remt niet veel met een Tesla, juist een mogelijke reden voor slijtage aan blokken of remmen vanwege weinige gebruik. Controleer de onderzijde op eventuele schades. Controleer de airco of deze koud wordt. Controleer alle stoelverwarmingen (voor en achter) op werking. Controleer de veren van de achterklep. Die willen wat slechter worden waardoor de klep niet lekker opengaat. Controleer frunk en openen (let op, die gaat moeizaam dicht). Controleer achterlichten op vocht en correcte werking (evt ook voorlampen en mistlampen). Check of alle kabels erbij zitten (granny in een tasje en kabel voor aan laadpalen). Controleer ook of alle speakers werken en of ze niet defect zijn (trillingen bv).

Verder zijn er (uit mijn hoofd) twee terugroepacties geweest: draagarmen (voorzijde met name) en kabelboom issues met achterklep.

Verder kan ik nu niets bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draagarmen is toch nooit een terugroepactie voor geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:06
Update nog niet aangeboden gekregen maar kon verdacht weinig vinden over die locksounds. Maar nu ook een filmpje gevonden, opzich wel grappig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Armo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:20:
[...]

Die "journalist" kennen we hier al.
En medetweaker hier omschreef het mooi: "Klinkt als een idioot, schrijft als een idioot :+
Zoek maar op "persfoto" hier.
Volgens is het wel iets meer genuanceerd. Hij plaatst er altijd wel bronnen bij. Lijkt met de Autopilot en kwaliteitscontrole nog een stuk beter te kunnen gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Wackmack schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:17:

Dus je volgt een journalist, hebt zelf nooit problemen gehad en vraagt of anderen dit nog durven te gebruiken. Een journalist verdient geld met het schrijven van artikelen en je verdient meer geld als mensen je artikelen delen (zoals je nu doet) en als ze controversieel zijn (zoals in dit geval). Alles voor de views... Dus doe iedereen een lol incl. jezelf, ontvolg hem en deel zijn artikelen niet meer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
Wackmack schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:10:
[...]

Volgens is het wel iets meer genuanceerd. Hij plaatst er altijd wel bronnen bij. Lijkt met de Autopilot en kwaliteitscontrole nog een stuk beter te kunnen gaan.
Volgens mij is zijn doel om tesla zwart te maken, helaas valt daarmee genoeg geld te verdienen.

Als je jezelf in wil verdiepen dan moet je zijn topic op teslamotorclub eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Guido7619 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:34:
[...]

Als je onder de 100 blijft valt het alleszins mee met die aanhanger. Van de week nog met een lage aanhanger gereden met ruim 800 kilo beton erin en het gemiddelde over 93 km was 175wh/km.

Die dag 192 km met aanhanger gereden, Heen leeg, terug geladen. vertrokken met 85% en thuis bij aankomst had ik nog 38% over. MY LR. Een 3 is zelfs nog wat zuiniger.

En als je in de zomer op vakantie gaat is het nog een stukje beter dan nu met de kou.

Zo'n vouwwagen is ook nog meer gestroomlijnd dan een open aanhanger.
Dank! Dat geeft nog wat meer zekerheid. Het vakantieritje is maar een keer per jaar, maar hoe kleiner de kans op batterijverassingen, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:45:
[...]

Verder zijn er (uit mijn hoofd) twee terugroepacties geweest: draagarmen (voorzijde met name) en kabelboom issues met achterklep.

Verder kan ik nu niets bedenken.
Thanks, de kabelboom van de achteruitrijcamera zag ik bij de RDW als officiële terugroepactie. De draagarmen niet, maar het kan best zijn dat er een recall bij Tesla zelf is bij bepaalde modeljaren. Hier zal ik zeker even naar informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:01
Ik krijg 2023.44.30.1 aangeboden… :9

In Notateslapp staat dat deze de 30.1 versie niet relevant zou zijn voor nl.

[ Voor 55% gewijzigd door DanielAlm op 16-12-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Knip ivm quote, laten we dat aub niet promoten.

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 16-12-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Knip ivm quote.

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 16-12-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Modbreak:Topicwaarschuwing is uitgebreid met de melding dat Tips/tools om Autopilot te misleiden niet zijn toegestaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Armo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:24:
[...]

Volgens mij is zijn doel om tesla zwart te maken, helaas valt daarmee genoeg geld te verdienen.

Als je jezelf in wil verdiepen dan moet je zijn topic op teslamotorclub eens doornemen.
Goed topic en wat een flapdrol die auto-journalist. Zegt alleen al in dat topic veel onwaarheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Myaimistrue schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:57:
[mbr]Knip ivm quote, laten we dat aub niet promoten.[/]
Ok, de quote :)

[ Voor 12% gewijzigd door Myaimistrue op 16-12-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gok dat dit vast wel eens door iemand anders gevraagd is, maar iemand anders wel eens meegemaakt dat de trunk niet meer omhoog gaat als je de Y opent met de button?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerver schreef op zondag 17 december 2023 @ 04:29:
Ik gok dat dit vast wel eens door iemand anders gevraagd is, maar iemand anders wel eens meegemaakt dat de trunk niet meer omhoog gaat als je de Y opent met de button?
De trunk krijg je met geen mogelijkheid meer open? Knop op de trunk/app/op het scherm in de auto? Of werkt alleen de knop niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
basto11 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:41:
[...]

Als de oplaadlimiet 100% als optie staat en als je deze omlaag schuift en de auto zegt “we raden aan 1x per 100% opladen” dan heb je sowieso een BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henvar schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:31:
[...]

Als de oplaadlimiet 100% als optie staat en als je deze omlaag schuift en de auto zegt “we raden aan 1x per 100% opladen” dan heb je sowieso een BYD
Die melding heb je met een RWD sowieso aangezien de auto een LFP accu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:35:
[...]

Die melding heb je met een RWD sowieso aangezien de auto een LFP accu heeft.
BYD = LFP en zijn vraag was hoe je erachter kon komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henvar schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:38:
[...]

BYD = LFP en zijn vraag was hoe je erachter kon komen
Maar niet elke LFP is een BYD. Komt bij dat hij de auto net besteld heeft.. Als je de auto wel hebt kun je het beter checken op de RDW site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-01-2024

Nrc

Ik begrijp niet waarom Tesla niet 80% accu capaciteit weergeeft als 100%. Voor de klant is het veel fijner om tot 100% te kunnen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nrc schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:44:
Ik begrijp niet waarom Tesla niet 80% accu capaciteit weergeeft als 100%. Voor de klant is het veel fijner om tot 100% te kunnen laden
Dat je altijd 20% kwijt bent? Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Zo'n accu is gratis? Dus met 5 auto's had je een 6e auto kunnen vullen met een accu maar die geef je dus gratis weg?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:24:
[...]

De trunk krijg je met geen mogelijkheid meer open? Knop op de trunk/app/op het scherm in de auto? Of werkt alleen de knop niet meer?
Hij gaat van het slot af, maar valt direct weer dicht. Het enige wat werkt is handmatig de trunk open maken als die van het slot afgaat. Als die eenmaal omhoog staat sluit die wel netjes met de knop.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
En als je de accu dan echt helemaal vol gooit, dan is dat 120% (of 125%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerver schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:58:
[...]

Hij gaat van het slot af, maar valt direct weer dicht. Het enige wat werkt is handmatig de trunk open maken als die van het slot afgaat. Als die eenmaal omhoog staat sluit die wel netjes met de knop.
Misschien systeem te lam om de klep omhoog te krijgen? Zou gewoon een afspraak inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:59:
[...]

Misschien systeem te lam om de klep omhoog te krijgen? Zou gewoon een afspraak inschieten.
De auto is 2 maanden oud…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zwerver schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:00:
[...]

De auto is 2 maanden oud…
Dan zeker service inschieten.

Als ik mij niet vergis heeft de Y 2 motoren voor de klep? Misschien dat er van 1 het stekkertje los zit waardoor die niet meewerkt met open doen?

Anyway, service verzoek.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hooglander1 schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:03:
[...]

Dan zeker service inschieten.

Als ik mij niet vergis heeft de Y 2 motoren voor de klep? Misschien dat er van 1 het stekkertje los zit waardoor die niet meewerkt met open doen?

Anyway, service verzoek.
Done. We gaan zien hoe goed ze hier in WA zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
NeuroticaPills schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:00:
[...]

Erg jammer… Had toch prima gekund imho.
niet getreurd. Het komt nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtOPAsaoo-3Jtkn52sMbRsU4YUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wjpTnqBYAcFGBaDMyMcB9h4.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:51
Taro schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:59:
[...]

En als je de accu dan echt helemaal vol gooit, dan is dat 120%?
125% toch :?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Weet iemand in welke partitie de LockChime.wav moet?

Ik heb er natuurlijk 4 op mijn SSD: TeslaCam, Boombox, Lightshow & music
Mijn gok is de Teslacam paritie, omdat deze standaard is. Maar kan ook net zo goed Boombox zijn.

Heb geen zin om 2 keer naar m'n auto te lopen :+

Leek mij wel grappig om de Windows XP shutdown in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:19
De nieuwe Model 3 heb ik nu een goede week in bezit, geweldige auto, echt zoveel meer luxe dan het 2019 model, maar dat mag ook wel voor de prijs.

Nu toch maar eens door het service menu wezen gluren en warempel.. een actieve error.

VCLEFT_a475_hvac2RRightAirwaveLateralFault

Na een rondje rijden en wat rommelen met de HVAC blijft hij helaas instaan.
Google helpt mij helaas ook niet verder wat of waar dit onderdeel zit en hoe dit werkt.

Aankomende dinsdag ben ik toch aanwezig in het service centrum om de auto uit te laten lijnen (stuur staat iets naar rechts tijdens rechtdoor rijden) dus hopelijk kunnen ze mij vertellen of ze dit makkelijk kunnen repareren. Ik hoop niet dat het hele dashboard uit elkaar moet.. want komt hij dan kraakvrij terug...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xcokt52RO1QOiNa0C8Wg3Tt_CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1nifxwHOH1fLLrDYvOJCgGc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Qua berekening klopt het dat 100% inderdaad 25% van 80% extra is, maar het gaat hier puur om de weergave. De accu wordt er niet daadwerkelijk groter van en de vraag is of je vanaf 80% nog 25% bij laadt om op 100% te komen, of dat je alsnog 20% van de daadwerkelijke capaciteit extra toevoegt. Als je besluit er 20% af te halen voor de weergave, dan kan je ook 120% weergeven bij volledig vol. Uiteindelijk gaat de accu toch maar tot 100% (ok, er zit iets marge in, dus 100% is eigenlijk bijv. maar 99%) en is alles boven de 100% in principe incorrect.

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 17-12-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:11:

Mijn gok is de Teslacam paritie, omdat deze standaard is. Maar kan ook net zo goed Boombox zijn.

De instelling zit onder Boombox toch? Dan zou ik op die partitie gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
Armo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:24:
[...]

Dat verhaal rammelt aan alle kanten.

Je kan niet én beweren dat je auto een totaal onveilige en onbetrouwbare moordmachine is, én er dan mee blijven door rijden.
Als ik zou meegemaakt hebben dat de auto echt vanzelf zou vertrekken of echt achteruit zou rijden terwijl ik de vooruit ingeschakeld had, dan stond de auto nu bij Tesla, en kregen ze een week tijd om de terugname te regelen, en dan advokaat natuurlijk. Waarom heb je anders rechtsbijstand?
En je wil toch geen levensgevaarlijke risico’s nemen met je eigen familie, ook al zou me dat 60k kosten?
Alleen al dat feit doet me heel erg twijfelen of alles waar is, en dus denk ik dat het hem enkel te doen is om clicks en lezers voor zijn moeilijk leesbare artikels.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Inspired schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:27:
[...]

De instelling zit onder Boombox toch? Dan zou ik op die partitie gokken.
Weet je wat ik doe: Ik zet hem wel op beide partities. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:11
Psycho_Mantis schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:11:

Heb jij de nieuwe update nu al dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Fidelity schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:08:
[...]

Heb jij de nieuwe update nu al dan?
Gisteren ochtend had ik al een melding in de Tesla app staan dat er een update beschikbaar was en dat hij wacht op wifi verbinding. Niets extra's voor gedaan.

Net de SSD terug geplaatst en hoor nu een Windows shutdown als ik wegloop. Prachtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:11:
[...]

Gisteren ochtend had ik al een melding in de Tesla app staan dat er een update beschikbaar was en dat hij wacht op wifi verbinding. Niets extra's voor gedaan.

Net de SSD terug geplaatst en hoor nu een Windows shutdown als ik wegloop. Prachtig :)
In welke partitie moest het uiteindelijk komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mjvdzwet schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:12:
[...]

In welke partitie moest het uiteindelijk komen?
Dat weet ik dus nu niet, heb LockChime.wav op de root van TESLACAM & BOOMBOX gezet.
Maar dus echt op de root van de drive, niet in een map.

Sorry door werkzaamheden staat m'n auto niet zo dichtbij en had echt geen zin om 2 keer te lopen :X
Mijn vermoeden is dat TESLACAM de juiste is omdat tesla standaard zo de USB bij de auto levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-01-2024

Nrc

Inspired schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:47:
[...]

Dat je altijd 20% kwijt bent? Waarom zou je dat willen?
Die ben je altijd kwijt, Tesla adviseert dringend niet vaak boven de 80% gegaan, dat is funest.

[ Voor 22% gewijzigd door Nrc op 17-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nrc schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:36:
[...]

Die ben je altijd kwijt, Tesla adviseert dringend niet vaak boven de 80% gegaan, dat is funest.
Waar staat dat advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Die ben je helemaal niet kwijt. Als je 100% nodig hebt kan dat prima. Gewoon kort voor vertrek tot 100% laden en vertrekken.

Ik zet hem elke week wel een keer op 100%. Mijn vrouw vertrekt dan kort nadat de auto klaar is met laden. Daar hebben de cellen amper last van.

Overigens is diep ontladen ook slecht. Kun je dus beter maar 60% van de accu vrijgeven.

[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 17-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Laatst online: 11:34
Geef mij die 20% van jouw accu dan maar als je er zo over denkt.

Je begrijpt toch wel dat je gewoon tot 100% kan laden voor de lange ritten?

Ik heb al veel discussies over accu's voorbij zien komen waar er vele facetten een kern van waarheid hebben. Maar deze snap ik echt totaal niet. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
[...]

Behalve bij LFP, daar adviseert Tesla 100%
Of minimaal 1x per week... maar ook dat je hem het beste altijd aan de lader kan hangen.

Best verwarrend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mjvdzwet schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:46:
[...]

Of minimaal 1x per week... maar ook dat je hem het beste altijd aan de lader kan hangen.

Best verwarrend.
Ook die kun je beter niet 24/7 op 100% laten staan. Dat zegt Tesla ook weer niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 20:55
Dit jaar voor het eerst met de Tesla naar wintersport, op zich al spannend met een SR+ met winterse temperaturen, maar nu schijnt het ook op sommige stukken verplicht te zijn sneeuwkettingen om te leggen of iig bij je te hebben. Heb de door Tesla aangeschreven Konig CG-9 103's op Amazon gekocht en kan ze altijd weer retour sturen mocht ik ze niet nodig hebben, maar wilde even jullie ervaring vragen.

Ik heb namelijk het idee dat als ik hier 10 meter mee ga rijden, ik m'n velgen wel meteen weer kan laten herspuiten want ik neem aan dat het op z'n minst een beetje roteert en daarmee de velgen helemaal kapot schuurt. Zou op het zicht eigenlijk zeggen dat een maatje kleiner beter had gepast... ik ga iig m'n best doen om het laatste stukje de berg op met iemand mee te rijden met een 4x4 (sowieso een goed idee) of een ski-bus te pakken, maar goed, mocht de nood toeslaan... benieuwd of iemand ervaring heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoTg7Kxv5QnMHRuh1VOx6eFyGzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7SGzDVW1l8ZfN8GlDRUfrsP.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Er zitten ook nog plastic dopjes bij om iig op de scharnierpunten nog een stukje plastic tussen de velg en de ketting te leggen, maar maak me eerder zorgen over de deling ketting die over de velg heen liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Terranca op 17-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:27
Thomason schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:45:
[...]

Ik meen dat ookal heeft je auto radar, dat sinds de invoering van Tesla Vision de radar sensoren niet meer gebruikt worden. Heb dit al een paar keer gelezen maar weet het dus niet 100% zeker.

Laten we hopen dat die phantom brakes weg blijven, hiervoor vaak een M3 van 2021 gereden en die had het ook af en toe.
Onlangs toen het een beetje sneeuwde kreeg ik de melding 'radar geblokkeerd' en werkte Autopilot niet meer dus de radar is nog steeds actief. (model 3 2019 LR RWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24

Maximus

There is no substitute

Terranca schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:28:
Dit jaar voor het eerst met de Tesla naar wintersport, op zich al spannend met een SR+ met winterse temperaturen, maar nu schijnt het ook op sommige stukken verplicht te zijn sneeuwkettingen om te leggen of iig bij je te hebben. Heb de door Tesla aangeschreven Konig CG-9 103's op Amazon gekocht en kan ze altijd weer retour sturen mocht ik ze niet nodig hebben, maar wilde even jullie ervaring vragen.

Ik heb namelijk het idee dat als ik hier 10 meter mee ga rijden, ik m'n velgen wel meteen weer kan laten herspuiten want ik neem aan dat het op z'n minst een beetje roteert en daarmee de velgen helemaal kapot schuurt. Zou op het zicht eigenlijk zeggen dat een maatje kleiner beter had gepast... ik ga iig m'n best doen om het laatste stukje de berg op met iemand mee te rijden met een 4x4 (sowieso een goed idee) of een ski-bus te pakken, maar goed, mocht de nood toeslaan... benieuwd of iemand ervaring heeft.

[Afbeelding]

PS: Er zitten ook nog plastic dopjes bij om iig op de scharnierpunten nog een stukje plastic tussen de velg en de ketting te leggen, maar maak me eerder zorgen over de deling ketting die over de velg heen liggen.
Pfoe; zou deze inderdaad erg spannend vinden als ik 't gaspedaal in druk :X

Overigens; had verwacht dat de uitrolsnelheid van de kerst update wel wat hoger lag. Ben gewoon ongeduldig...

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Nu 2 weken onderweg met mijn MY RWD, eerste 1200 km met een gemiddeld verbruik van 170 kwh.

Hele fijne auto. ondanks dat dit de traagste tesla is meer dan voldoende vermogen.

Wat ik mij afvraag: wordt de geschatte range , als je die op km laat staan, telkens berekend op basis van eerder verbruik? Ik heb nog niet 420 km zien staan bij 100% lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24

Maximus

There is no substitute

Mvcb schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:41:
Nu 2 weken onderweg met mijn MY RWD, eerste 1200 km met een gemiddeld verbruik van 170 kwh.

Hele fijne auto. ondanks dat dit de traagste tesla is meer dan voldoende vermogen.

Wat ik mij afvraag: wordt de geschatte range , als je die op km laat staan, telkens berekend op basis van eerder verbruik? Ik heb nog niet 420 km zien staan bij 100% lading.
Net verbruik. Kom ik na 2k km nog niet aan met winterbanden en de AWD LR.

Heb hem zelf - en eerder ook in mijn Model S - altijd op percentage staan. Vind dat wat stabieler en minder fluctuerend dan km's. Volgens mij berekend hij inderdaad vanuit verbruik uit 't verleden wat je er mee kunt rijden. Ook vanuit het energie tabblad op moment dat je rijdt. Je hebt daar twee keuzes.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit een vast getal, ongeacht je verbruik. Kijk maar eens als je bijvoorbeeld 50% hebt leeg gereden of je dan ook echt daadwerkelijk 210km gereden hebt. In mijn geval (M3 highland) komt het dan niet overeen, en is de geschatte range te optimistisch.

De verbruik app laat wel realistischere berekeningen zien, en ook het uitrekenen met hoeveel % je ergens aankomt gaat wel goed. Wat vreemd is want daar gebruikt ie dus andere parameters voor die wel kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Die range bovenin het scherm van de auto is obv het EPA verbruik. Is niet afhankelijk van recent verbruik.

Een nieuwe RWD zal er iets van 420km hebben staan bij 100%.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 17-12-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Best verwarrend.
Dat je hem het beste altijd aan de lader kan hangen adviseert Tesla niet. En minimaal 1x per week tot 100% laden bij LFP wel, maar niet iedere dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm. ik had laatst een "Forced Autopilot Disengagement", seconden nadat ik de AP had aangezet op de invoegstrook van de autosnelweg. Geen idee waarom.
Was niet mijn eerste, en ook van die anderen heb ik geen enkel idee wat ik fout deed.

Voor mij is dit weer een reden om voor de volgende auto toch maar eens verder te kijken dan Tesla. Als je mij dit soort straffen gaat opleggen alsof ik een klein kind ben zonder fatsoenlijk uit te kunnen leggen waarom die straf opgelegd moet worden, dan verdwijnt bij mij het voordeel van de twijfel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertk schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:30:
[...]

Onlangs toen het een beetje sneeuwde kreeg ik de melding 'radar geblokkeerd' en werkte Autopilot niet meer dus de radar is nog steeds actief. (model 3 2019 LR RWD)
Heb je wel HW3 dan? Anders heb je sowieso geen Vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terranca schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:28:

[Afbeelding]

Die gaan sowieso krassen lijkt me. Collega heeft deze;

https://sneeuwkettingen-o...it-sneeuwkettingen-nr-k34

Dit lijkt me veiliger voor de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
Inspired schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:04:
[...]

Die gaan sowieso krassen lijkt me. Collega heeft deze;

https://sneeuwkettingen-o...it-sneeuwkettingen-nr-k34

Dit lijkt me veiliger voor de velg.
Ja, dat zijn de sneeuwkettingen die worden aangeschreven voor de 20" (performance) velg zo te zien -- maar is ook meteen andere prijsklasse voor iets wat je nooit gebruikt. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe ze bij Tesla deze CG-9's kunnen aanraden, echt vragen om problemen.

Zal eens kijken of ik ze ergens goedkoop op de kop kan tikken of huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Henvar schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:31:
[...]

Beter je post even aanpassen, want met een CATL accu, dus de China MY RWD uit bijv 2022, krijg je ook die melding omdat zoals al aangegeven dit het standaard advies is met een LFP accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Taro schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:56:
[...]

Dat je hem het beste altijd aan de lader kan hangen adviseert Tesla niet. En minimaal 1x per week tot 100% laden bij LFP wel, maar niet iedere dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aRT7AYnQxv0tRjxIiq7o8mujCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xQyVlnyhfIIfuXYQozPoOeQN.png?f=fotoalbum_large

Dit staat bij tips in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 22:19
Terranca schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:14:
[...]

Ja, dat zijn de sneeuwkettingen die worden aangeschreven voor de 20" (performance) velg zo te zien -- maar is ook meteen andere prijsklasse voor iets wat je nooit gebruikt. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe ze bij Tesla deze CG-9's kunnen aanraden, echt vragen om problemen.

Zal eens kijken of ik ze ergens goedkoop op de kop kan tikken of huren.
Als je goede winterbanden hebt is de kans dat de sneeuwkettingen op moeten vrij klein. Je moet ze wel verplicht bij je hebben. Ik ga ieder jaar wel op wintersport vakantie, nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Dat staat bij iedere Tesla, daarmee zeggen ze niet: Iedere dag tot 100% opladen. Minimaal eenmaal per week tot 100% bij de LFP, de rest van de week is het beter tot maximaal 80% te laden.

Maar heb daar hier inmiddels wel genoeg over geschreven, zoek er anders even op terug, al dan niet in de vorige editie van dit topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terranca
Haha dit opladen is al sinds het begin van de introductie van de LFP een discussiepunt. Tesla zegt tot 100% laden en liever altijd aan het snoer, maar tegelijk is het algemene advies voor elke lithium batterij dat 100% geladen houden niet optimaal is voor je batterij.

Tesla's motivatie is duidelijk: ze kunnen (door het spanningsverloop van een LFP accu) je bereik niet goed inschatten als je niet of weinig tot 100% laadt -- de laatste paar procenten gebruiken ze vooral voor het bereik berekening. En ze willen niet dat, als je hem tot 5% leeg rijdt, er opeens toch iets meer gedegradeerd dan ze dachten en je aan de kant van de weg komt te staan; dus worden ze anders heel pessimistisch over je bereik. En dat levert weer een hoop telefoontjes naar de SC op. Afin.

Voor de gezondheid van de accu is het volgens mij voor elke lithium accu altijd beter om hem niet lange tijd op 100% te laten staan, maar ik heb ook het vermoeden dat de "100%" van de Tesla LFP nog wel een buffer aan de bovenkant heeft, en dus niet écht 100% is van de accu is.

Ik heb me er op het begin (te veel?) zorgen over gemaakt maar inmiddels rij ik gewoon en zet ik 'm vaak neer met 70-90% zonder te laden, ook als ik m zo kan inpluggen op de oprit. Als ik oplaad (1-2x per week, maar soms ook een week niet) gaat hij tot 100% en dan blijft hij lekker zo staan tot ik 'm nodig heb -- kan ook een dag zijn. Ik merk weinig impact sinds ik er minder aandacht aan besteed, om eerlijk te zijn. Behalve dat ik meer mentale energie aan andere dingen kan besteden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Terranca op 17-12-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Maximus schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:41:
[...]
Overigens; had verwacht dat de uitrolsnelheid van de kerst update wel wat hoger lag. Ben gewoon ongeduldig...
inderdaad :9

Schiet niet op zo.. ik lees online dat mensen hun Tesla af en toe handmatig een ''power cycle'' laten doen om zo de update te forceren.. werkt dat? Zo ja, is dat het handmatig laten herstarten van de software? Doormiddel van het ingedrukt houden van beide rol knoppen op het stuur?

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 17-12-2023 12:30 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:29
Terranca schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:25:
Haha dit opladen is al sinds het begin van de introductie van de LFP een discussiepunt. Tesla zegt tot 100% laden en liever altijd aan het snoer, maar tegelijk is het algemene advies voor elke lithium batterij dat 100% geladen houden niet optimaal is voor je batterij.

Tesla's motivatie is duidelijk: ze kunnen (door het spanningsverloop van een LFP accu) je bereik niet goed inschatten als je niet of weinig tot 100% laadt -- de laatste paar procenten gebruiken ze vooral voor het bereik berekening. En ze willen niet dat, als je hem tot 5% leeg rijdt, er opeens toch iets meer gedegradeerd dan ze dachten en je aan de kant van de weg komt te staan; dus worden ze anders heel pessimistisch over je bereik. En dat levert weer een hoop telefoontjes naar de SC op. Afin.

Voor de gezondheid van de accu is het volgens mij voor elke lithium accu altijd beter om hem niet lange tijd op 100% te laten staan, maar ik heb ook het vermoeden dat de "100%" van de Tesla LFP nog wel een buffer aan de bovenkant heeft, en dus niet écht 100% is van de accu is.

Ik heb me er op het begin (te veel?) zorgen over gemaakt maar inmiddels rij ik gewoon en zet ik 'm vaak neer met 70-90% zonder te laden, ook als ik m zo kan inpluggen op de oprit. Als ik oplaad (1-2x per week, maar soms ook een week niet) gaat hij tot 100% en dan blijft hij lekker zo staan tot ik 'm nodig heb -- kan ook een dag zijn. Ik merk weinig impact sinds ik er minder aandacht aan besteed, om eerlijk te zijn. Behalve dat ik meer mentale energie aan andere dingen kan besteden ;)
Het in diepe slaap laten komen na 100% laden lijkt ook wel zinvol (uit eigen ervaring). Als ik na een uur op 100% wegrijd blijft m'n verbruiksmanager ongeveer 5 km op 100% staan. Wanneer de auto in diepe slaap is geweest, zo'n uur of 6 en langer, loopt het percentage veel sneller en realistischer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
spartacusNLD schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:29:
[...]

inderdaad :9

Schiet niet op zo.. ik lees online dat mensen hun Tesla af en toe handmatig een ''power cycle'' laten doen om zo de update te forceren.. werkt dat? Zo ja, is dat het handmatig laten herstarten van de software? Doormiddel van het ingedrukt houden van beide rol knoppen op het stuur?
Tesla bepaalt aan hun kant wanneer jouw VIN aan de beurt is, daar kan je niets aan veranderen. De auto controleert echter op een bepaalde interval of jouw VIN aan de kant van Tesla al aan de beurt is. Het kan zijn dat als je dan net een power cycle uitvoert of de auto uit slaapstand haalt dat hij op dat moment een extra check doet en het bingo is. Je dwingt er dus niets mee af, je kunt echter wel een paar uur eerder de melding ontvangen omdat je net een extra update check triggert. Persoonlijk wacht ik het liever gewoon af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:33
[...]

Best verwarrend.
Mijn vuistregel:

Standaard op 80% en op donderdagnacht uitgesteld laden naar 100% zodat de Tesla ongeveer een uur voor vertrek volledig is geladen. Dan voldoe ik aan het advies van Tesla en breng ik batterij niet onnodig naar de maximale capaciteit.

Geen idee of het nodig is, maar ik heb toch nooit 100% lading nodig iedere dag.

Er is vast wel een dag of moment in de week waar dit voor jou ook van toepassing kan zijn!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:59
Misschien eens, naar aanleiding van nieuwste update (2023.44.30.1), iedereen erop wijzen dat wanneer je een ander claxongeluid selecteert bij vergrendelen (om vb. eens te proberen welke andere geluidjes er nu dan wel beschikbaar zijn), en daarna die optie terug DEselecteert, de vorige setting niet terug actief wordt.

Ik had eerder de "claxongeluid bij vergrendelen"- optie aan staan. Komt die nieuwe update. Dus ik dacht "misschien eens bekijken". Probeer ik een aantal geluidjes. Denk dan "toch maar niet doen". En daarna viel het me op dat de "claxongeluid bij vergrendelen"- optie ineens ook was uitgezet.

Niet levensbedreigend, maar kan nuttig om weten zijn : in zo'n geval, na het experiment, erop letten om de "claxongeluid bij vergrendelen"- optie terug aan te zetten.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:43
Bij mijn vorige auto (Lexus IS300H) gebruikte ik altijd naar volle tevredenheid de Interior Matt Cleaner van Stipt om de lederen stoelen te reinigen.
De Tesla Model 3 heeft Vegan Leather stoelen. Welk product gebruiken jullie om de stoelen te reinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
tim.w schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:05:
Bij mijn vorige auto (Lexus IS300H) gebruikte ik altijd naar volle tevredenheid de Interior Matt Cleaner van Stipt om de lederen stoelen te reinigen.
De Tesla Model 3 heeft Vegan Leather stoelen. Welk product gebruiken jullie om de stoelen te reinigen?
Heb je witte bekleding? Ik heb nog nooit zo lang ik auto rijd mijn stoelen gereinigd. Af en toe de kruimels eraf stofzuigen in de wasstraat of hoogstens met een vochtige doek als ik het interieur aan het stoffen ben, maar ik heb dan ook altijd donkere stoelen en heb nog nooit aanleiding gehad om met reinigingsspullen aan de gang te gaan.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Stipt is duur voor wat je er voor krijgt aldus de detailer waar mijn auto geweest is. Hij raad dit aan:

https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-interior-detailer.html

Stuur me een DM en ik deel de volledige (vrij uitvoerige) lijst met producten, doeken en hoge druk accesoires die hij aanraad om een auto schoon te houden. *new hobby unlocked*

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 17-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
Eerder aan bod gekomen en mij werd deze set van Colourlock aangeraden. Is niet goedkoop maar wel goed spul dat veilig gebruikt kan worden op kunstleer.

Heb zelf bij een shop in Duitsand besteld, scheelt nogal :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
flupp schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:51:

Niet levensbedreigend, maar kan nuttig om weten zijn : in zo'n geval, na het experiment, erop letten om de "claxongeluid bij vergrendelen"- optie terug aan te zetten.
Claxongeluid bij vergrendelen staat bij mij standaard uit, ik wil de omgeving niet belasten met getoeter als dat helemaal niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Wolly schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:55:
[...]

Claxongeluid bij vergrendelen staat bij mij standaard uit, ik wil de omgeving niet belasten met getoeter als dat helemaal niet nodig is.
Je doet net of iedereen er wakker van wordt? Is toch makkelijk als je wegloopt en 20m verder bent dat je zeker weet (en dus hoort) dat hij op slot is?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:05:
[...]

Je doet net of iedereen er wakker van wordt? Is toch makkelijk als je wegloopt en 20m verder bent dat je zeker weet (en dus hoort) dat hij op slot is?
Het lijkt mij bijzonder irritant als de buren elke keer een `toetje´ horen als ik die auto verlaat.

En waarom zou je, de auto sluit vanzelf en als dat een keertje niet lukt dan krijg je een melding op je app. Die melding heb ik in al die jaren misschien 3x gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Wolly schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:07:
[...]

Het lijkt mij bijzonder irritant als de buren elke keer een `toetje´ horen als ik die auto verlaat.

En waarom zou je, de auto sluit vanzelf en als dat een keertje niet lukt dan krijg je een melding op je app. Die melding heb ik in al die jaren misschien 3x gehad.
Denk dat je teveel voor anderen invult.

Maargoed als je het zelfs niks vind zo'n piep kort klein toetertje of straks natuurlijk scheetjes of een geit is dat je goed recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myaimistrue
Oekol schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:09:
[...]

Denk dat je teveel voor anderen invult.

Maargoed als je het zelfs niks vind zo'n piep kort klein toetertje of straks natuurlijk scheetjes of een geit is dat je goed recht.
Uiteraard heeft hij gelijk. Meer nog: het is volgens de wet (en terecht vind ik) zelfs verboden : https://verkeersboete.nl/...uid_maken_en_claxonneren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 19:27
Myaimistrue schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:12:
[...]

Uiteraard heeft hij gelijk. Meer nog: het is volgens de wet (en terecht vind ik) zelfs verboden : https://verkeersboete.nl/...uid_maken_en_claxonneren/
Neemt niet weg dat er nog heel veel andere merken dit standaard hebben.

Maar goed vind je het niks zet je het uit. Vind je het handig zet je het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:26
Maurice- schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:42:
[...]

Het in diepe slaap laten komen na 100% laden lijkt ook wel zinvol (uit eigen ervaring). Als ik na een uur op 100% wegrijd blijft m'n verbruiksmanager ongeveer 5 km op 100% staan. Wanneer de auto in diepe slaap is geweest, zo'n uur of 6 en langer, loopt het percentage veel sneller en realistischer terug.
Is de auto zo lang op 100% laten staan (6u diepe slaap + de tijd die de auto nodig heeft om in diepe slaap te gaan) niet erg schadelijk? Ik probeer altijd zo snel mogelijk te vertrekken nadat ik op 100% zit en dan ook direct minstens 10% te verbruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
Myaimistrue schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:12:
[...]

Haha tussen onnodig claxoneren en dat kleine toetertje zit nog een hele wereld tussen. Onnodig toeteren is inderdaad terecht verboden en irritant. Maar komop, dat is wel een pak meer decibel dat zo'n lullig zacht 1 seconden durende locksound. _O-

Pagina: 1 ... 190 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: