Alle belangrijke functies werken (zoals voorverwarmen), je hebt CarPlay en voice assistent werkt daadwerkelijk.
Probeer maar eens aan je Tesla te vragen muziek te spelen op Apple Music (kan niet).
Of de verwarming 1,5 graad lager te zetten (dan gaat hij op “LO” of hij snapt het niet, je moet het volledige graden aantal noemen als je dat wil.
Of te navigeren naar <naam vriend>. Bellen kan wel, maar navigeren niet?
Voice kan Tesla kan echt niks imho, ik mis Siri alleen al enorm voor muziek. Alleen hele specifieke opdrachten snapt de Tesla ipv natural language.
En iDrive 8 is echt niet traag.
Tuurlijk heeft de Tesla meer gimmicks, maar ik zou 10x liever iDrive 8 in mijn Model Y hebben (maar niet voor €20k

).
En de vering van de 3 Highland (betere vergelijking dan een Y) is echt op hoog niveau, dat heb ik zelf ervaren en hoor je in elke review.
Ik zeg niet dat de Tesla slecht is, maar de BMW is beter. Instelbare vering is de bom.
De airco werkt voor mij helemaal perfect op de gewone auto stand.
Top, maar de Tesla doet het significant slechter dan een mijn vorige Volkswagen al, laat staan de BMW. Hij blaast soms opeens te koud.. na superchargen is 20 graden opeens 22 graden gevoelstemperatuur… Achterin staat standaard uit (terwijl ik dat merk qua comfort in mijn nek).
Premium versus prima. Als jij daar geen last van hebt, lekker centen in je zak houden! (Of accepteren zoals ik)
Ik rij ook een Tesla hè, ik maak dezelfde afweging en conclusie als jij. De Tesla is de betere auto met de prijs in acht nemen. Maar als een i4 even duur was als een 3 (en ik reed een 3), reed ik een i4. Al was het maar vanwege de hatch en de comfortabelere assistenten.
Voor de Model Y hebben ze vooralsnog geen concurrent. De iX3 is nog iDrive 7 en de iX1 is imho een stap terug. Maar zelfs de iX1 is veel duurder dan de Model Y
Uiteindelijk wint Tesla. Als geld me niet zou boeien reed ik een BMW vermoed ik.