Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Die 100 sollicitanten die op LinkedIn staan zeggen niet zoveel, ik publiceer dagelijks vacatures voor het werk op LinkedIn en krijg gemakkelijk 100+ sollicitanten op mijn rollen. Maar daarvan is meer dan 99% of uit een of ander gek ver land of heeft totaal geen aanknopingspunten op de rol. Komt voornamelijk omdat solliciteren via LinkedIn te makkelijk is gemaakt.Tommie12 schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:35:
[...]
Ik word ondertussen om de 2 weken via LinkedIn gevraagd om te solliciteren voor de job van Operational Director (met oa de aflevering en service als verantwoordelijkheden).
Er lijken zowat 100 sollicitanten te zijn ondertussen, en toch blijft die job nu sinds 2 maanden opduiken.
Dus ofwel liggen de eisen zo hoog dat het salaris niet klopt of enkel te laag gekwalificeerden solliciteren, of je moet werken in een kader dat zo strikt is dat je het toch niet kan veranderen.
Iets klopt hier niet.
Afhankelijk wat je autos hiervoor zijn. Ik reed hiervoor BMW's dit is wel vergelijkbaar moet ik zeggen qua geluid. Zonder motor geluid zelfs wat stiller. En het is tov oude Model S uit 2019 echt een grote verbetering. Ik weet nog toen ik keertje meereed in de model S van een vriend van mij dat ik me helemaal kapot geërgerd had aan het windgeruis. Dan doet de huidige model Y wel stukkens beter. Ze blijven wel ontwikkelen gelukkigBart_GR schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:52:
[...]
Zeker niet, rij zelf in een MY, nog nooit zo'n stille auto mee gemaakt
Ik heb ook mijn bedenkingen bij. Als ik bij Tesla Utrecht kijk wat er rond loop op de werkplaats. Hoe alles ook erbij staat (chaos). Ziet er echt stukken minder professioneel uit als bij de "premium" merken als zeg maar BMW. Ik weet het niet maar denk ook dat ze voor zo goedkoop mogelijk zijn gegaan. Werkdruk zal ongetwijfeld hoog zijn en verloop zal ook wel niet mals zijn daar... Het zijn vooral jonkies die er werkenThomason schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:
[...]
Die 100 sollicitanten die op LinkedIn staan zeggen niet zoveel, ik publiceer dagelijks vacatures voor het werk op LinkedIn en krijg gemakkelijk 100+ sollicitanten op mijn rollen. Maar daarvan is meer dan 99% of uit een of ander gek ver land of heeft totaal geen aanknopingspunten op de rol. Komt voornamelijk omdat solliciteren via LinkedIn te makkelijk is gemaakt.
Ik zeg het vaker, die ruitenwisser is echt sh*t. Koop nou de S3XY button en weg je ellendeInspired schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:19:
Om de ruitenwisser er nog even in te gooien. Heeft iedereen zo'n rand onderin beeld? Met de Model 3 werkte de ruitenwisser redelijk OK, met de Y is het he-le-maal niks. Hij blijft wissen terwijl het droog is en de ruit schoon is. Viel me nu wel op dat ik dus een stuk rand in beeld heb.
[Afbeelding]
Vandaag ook weer prima beeld imho maar k*t ding blijft wissen. FSD is bijna af maar een regensensor is te lastig.![]()
[Afbeelding]
Ik heb nu zo'n angelwax H2go op, werkt fantastisch, maar zonder S3XY button wordt echt een drama want dan blijft ie wissen terwijl het niet nodig is.
Life is too short to drive boring cars
Kans is aanwezig dat ik iets anders moet/kan bestellen ivm baanwissel. Overweeg serieus wat anders. Ook met de buttons blijft het prutsen met iets dat imho gewoon moet werken.SirLct schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:33:
[...]
Ik zeg het vaker, die ruitenwisser is echt sh*t. Koop nou de S3XY button en weg je ellende![]()
Ik heb nu zo'n angelwax H2go op, werkt fantastisch, maar zonder S3XY button wordt echt een drama want dan blijft ie wissen terwijl het niet nodig is.
Snap ik, het blijft een oplossing voor iets wat eigenlijk zouden moeten werken.Inspired schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:43:
[...]
Kans is aanwezig dat ik iets anders moet/kan bestellen ivm baanwissel. Overweeg serieus wat anders. Ook met de buttons blijft het prutsen met iets dat imho gewoon moet werken.
Maar als ik alle plus en min bij elkaar optellen in verhouding met de prijs, kom ik echt niet verder dan de 3/Y.
Dus als een button van 200 eur de grootste minpunten wegneemt, dan is het voor mij een no-brainer.
Als NIO nou hun prijzen wat laten zaken dan zie ik daar een sterke tegenstander. De ET5 Touring bijvoorbeeld, rijdt heerlijk, zit prima in elkaar, luxe interieur, maar 10k duurder dan Model Y, of 15k duurder dan Model 3. Ik vind ruitenwisser wel belangrijk maar niet 10k belangrijk zeg maar.
[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 11-12-2023 10:06 ]
Ja die rand heb ik ook. Het lijkt de behuizing rondom de camera te zijn. Heeft geen impact op de wissers.Inspired schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:19:
Om de ruitenwisser er nog even in te gooien. Heeft iedereen zo'n rand onderin beeld?
De wissers werken op mijn model 3 prima.
Rijzende zon is volgens mij japan, maar ik snap je punt. Prive zou ik ook nog langer nadenken, maar Inspired gaat volgens mij voor lease. Althans, mn redenering.The__Virus schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:05:
Los van dat het een volledig chinees product is met bijbehorend regime en waslijst aan misstanden, is de restwaarde van een merk wat zich nog moet bewijzen, met beperkt servicenetwerk en onbekende privacymaatregelen al een reden om twee keer na te denken over een NIO of ander merk uit het land van de rijzende zon.
Tjah, andere merken moet volume draaien om hun service netwerk etc te bewijzen, maar hoe moeten ze dat doen als de Model 3 vooral na highland update gewoon bomvol features en alsnog zo goed geprijsd is.
De BYD Seal is ook nog wel een optie?SirLct schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:02:
[...]
Snap ik, het blijft een oplossing voor iets wat eigenlijk zouden moeten werken.
Maar als ik alle plus en min bij elkaar optellen in verhouding met de prijs, kom ik echt niet verder dan de 3/Y.
Dus als een button van 200 eur de grootste minpunten wegneemt, dan is het voor mij een no-brainer.
Als NIO nou hun prijzen wat laten zaken dan zie ik daar een sterke tegenstander. De ET5 Touring bijvoorbeeld, rijdt heerlijk, zit prima in elkaar, luxe interieur, maar 10k duurder dan Model Y, of 15k duurder dan Model 3. Ik vind ruitenwisser wel belangrijk maar niet 10k belangrijk zeg maar.
Het rijden zelf is nog altijd een genot. Ontzettend soepel, rijgegedrag is prettig en voorspelbaar en alle snufjes werken gewoon top. Interieur en exterieur wordt ook door iedereen gewaardeerd (mijzelf incluis), dat hebben ze toch goed voor elkaar.
Helaas ben ik over alle rijhulpsystemen alleen maar negatiever geworden. Autopilot/Autosteer en in mindere mate TACC is zo onvoorspelbaar dat het haast gevaarlijk wordt. Ik heb inmiddels een keer of 8 het zogeheten Phantom braking mogen ervaren en dat is geen pretje. In de meest willekeurige omstandigheden (of het nu donker of licht, droog of nat, druk of rustig is) denkt de auto iets te zien met een remactie ergens tussen "pedaal los" en "bijna vol in de ankers" tot gevolg. En dan kun je wel zeggen; "hou je voet op het pedaal", maar in mijn beleving bestaan zulke systemen juist om op lange snelwegritten je voet even te kunnen ontspannen... Als iemand een werkbare oplossing voor dit fenomeen heeft hou ik me in ieder geval aanbevolen.
Aanvullend lees ik dat bji veel mensen de ruitenwissen hyperactief is; bij mij is 'ie juist ontzettend lui. Pas als ik niks meer kan zien gaat 'ie aan. En sure, ik kan handmatig steeds een keer wissen maar dat zou niet nodig moeten zijn. Zelfde geldt voor grootlichtassistent, ding gaat te pas en te onpas aan om na 2 seconde weer uit te gaan (zelfs in de stad meent hij grootlicht te moeten gebruiken - oh en dan toch weer niet), dus die optie is ook direct uit gegaan. En dan nog Autosteer - voor mij een belangrijke functie om wat uitgeruster aan te komen na een lange snelwegrit. Het werkt wel (Phantom braking daargelaten), alleen is het nu echt noodzakelijk om het na élke baanwissel weer aan te zetten? Op Nederlandse snelwegen is dat gewoon ontzettend hinderlijk.
Zo'n mooie en fijne auto vol met technisch vernuft, naar beneden gehaald door onbetrouwbare rijhulp systemen, blijkbaar omdat alles met camera's moet i.p.v. tried-and-tested technieken als radar en sensors.
Ik hoop dat e.e.a. met updates nog kan worden verbeterd. In ieder geval blijft het voor korte ritjes een heerlijke auto, voor lange ritjes een stuk vermoeiendere opgave dan zou moeten. Zal 'm ook met plezier blijven rijden, maar ben wel blij dat ik lease en deze niet zelf gekocht heb.
Persoonlijk een grote nee. Ik ben UI geek en die van BYD is gewoon slecht, functionaliteit valt wellicht mee, maar de design, de font, oeh, ik kan daar heel gefrustreerd raken. Zo zie je dat NIO al wat verder is hierin. Zo heb ik een keer gereden in een model 3 met deze HUD https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=7WajrnKKB9kC nou ik kreeg oogpijn daarna. En het is alsof deze HUD en BYD UI van zelfde fabriek komt.
Daarnaast heeft ie minder ruimte.
Prijs is ie redelijk competitief. Maar voor hetzelfde bedrag krijg je ook een Model 3.
Ik denk dat de competitie echt onder Model 3 geprijsd moeten worden om te concurreren.
Dat is geen excuus he, ik vind het ridicuul (zoals jij ook) dat de auto op sommige vlakken zo slecht werkt terwijl er prima werkende alternatieven zijn, maar door de auto voor te zijn op sommige momenten, zakt je frustratie wel weer....ik ben nu (klein jaar eigenaar model Y) blijer met de auto dan ik het eerste half jaar was.
Ha jij was snel, bedacht het me ook direct en had het direct aangepastSirLct schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:05:
[...]
Rijzende zon is volgens mij japan, maar ik snap je punt. Prive zou ik ook nog langer nadenken, maar Inspired gaat volgens mij voor lease. Althans, mn redenering.
Tjah, andere merken moet volume draaien om hun service netwerk etc te bewijzen, maar hoe moeten ze dat doen als de Model 3 vooral na highland update gewoon bomvol features en alsnog zo goed geprijsd is.
Ik moet wel zeggen, van alle chinese merken is NIO wel denk ik het beste: goede afwerking, redelijke software, redelijke specificaties en vooral mooi om te zien.
Anoniem: 1456812
Ik heb precies hetzelfde; nieuwe M3 highland met ook ongeveer 3500km gereden, en precies dezelfde bevindingen zoals jij het verwoord. Technisch gezien en qua rijcomfort een fijne auto, alleen ik ben alles behalve op m’n gemak wanneer ik AP of TACC heb aanstaan wegens phantom braking.Sjagga schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Inmiddels ben ik zo'n 3500km onderweg met de M3LR (Highland), genoeg om weer een wat meer gefundeerd oordeel over te geven. Ik kom ze ondertussen trouwens steeds vaker tegen. Een rode en witte in Hilversum, en twee keer een zwarte ergens op de snelweg.
Het rijden zelf is nog altijd een genot. Ontzettend soepel, rijgegedrag is prettig en voorspelbaar en alle snufjes werken gewoon top. Interieur en exterieur wordt ook door iedereen gewaardeerd (mijzelf incluis), dat hebben ze toch goed voor elkaar.
Helaas ben ik over alle rijhulpsystemen alleen maar negatiever geworden. Autopilot/Autosteer en in mindere mate TACC is zo onvoorspelbaar dat het haast gevaarlijk wordt. Ik heb inmiddels een keer of 8 het zogeheten Phantom braking mogen ervaren en dat is geen pretje. In de meest willekeurige omstandigheden (of het nu donker of licht, droog of nat, druk of rustig is) denkt de auto iets te zien met een remactie ergens tussen "pedaal los" en "bijna vol in de ankers" tot gevolg. En dan kun je wel zeggen; "hou je voet op het pedaal", maar in mijn beleving bestaan zulke systemen juist om op lange snelwegritten je voet even te kunnen ontspannen... Als iemand een werkbare oplossing voor dit fenomeen heeft hou ik me in ieder geval aanbevolen.
Aanvullend lees ik dat bji veel mensen de ruitenwissen hyperactief is; bij mij is 'ie juist ontzettend lui. Pas als ik niks meer kan zien gaat 'ie aan. En sure, ik kan handmatig steeds een keer wissen maar dat zou niet nodig moeten zijn. Zelfde geldt voor grootlichtassistent, ding gaat te pas en te onpas aan om na 2 seconde weer uit te gaan (zelfs in de stad meent hij grootlicht te moeten gebruiken - oh en dan toch weer niet), dus die optie is ook direct uit gegaan. En dan nog Autosteer - voor mij een belangrijke functie om wat uitgeruster aan te komen na een lange snelwegrit. Het werkt wel (Phantom braking daargelaten), alleen is het nu echt noodzakelijk om het na élke baanwissel weer aan te zetten? Op Nederlandse snelwegen is dat gewoon ontzettend hinderlijk.
Zo'n mooie en fijne auto vol met technisch vernuft, naar beneden gehaald door onbetrouwbare rijhulp systemen, blijkbaar omdat alles met camera's moet i.p.v. tried-and-tested technieken als radar en sensors.
Ik hoop dat e.e.a. met updates nog kan worden verbeterd. In ieder geval blijft het voor korte ritjes een heerlijke auto, voor lange ritjes een stuk vermoeiendere opgave dan zou moeten. Zal 'm ook met plezier blijven rijden, maar ben wel blij dat ik lease en deze niet zelf gekocht heb.
Ik heb wel inmiddels een patroon ontdekt in phantom braking, namelijk als auto’s (hoe groter hoe vaker, vooral vrachtwagens) te veel links van hun rijbaan rijden dan gaat de auto phantom braken. Ik pareer dit voortaan door bij het inhalen met AP aan, zelf lichtelijk druk uit te oefenen op het stuurwiel naar links bij elke auto. Sindsdien is het me niet meer voor gekomen.
En dan die ruitenwissers, echt kansloos hoe willekeurig die wel of niet goed werken. Mensen kunnen dan zeggen dat je het ook nog handmatig kan bedienen, maar een auto van 50k (LR) die scheten kan laten verwacht je op z’n minst van dat de ruitenwissers werken, aangezien er al 20 jaar een bewezen technologie op auto’s zit waar het wel werkt. Maar goed, dit valt hopelijk nog te updaten…
Ze zijn ook serieus met hun aanpak, de netwerk, batterijwisselstation, etc etc. Als je weet hoeveel mensen nu voor NIO in NL werken..... De andere merken stopt wat (overgesubsidieerde) auto's in een container, verschepen naar NL, en hopen dat het verkocht wordt.The__Virus schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:26:
[...]
Ha jij was snel, bedacht het me ook direct en had het direct aangepast. Ja bij lease gaan principes iets sneller aan de kant misschien. Anderzijds vertaalt het zich wellicht (hopelijk?) in een hogere leaseprijs.
Ik moet wel zeggen, van alle chinese merken is NIO wel denk ik het beste: goede afwerking, redelijke software, redelijke specificaties en vooral mooi om te zien.
Maar goed, hun prijzen moeten maar zaken (ben bang dat het niet gaat gebeuren want ze maken best wat verlies)
Blijft indrukwekkend hoe Tesla het heb gedaan. Model 3 is alsnog onverslaanbaar qua value voor money. En ze maken winst ook. Af en toe denk ik "heeft een accountant ergens een fout gemaakt ofzo"
https://www.autoblog.nl/n...emers-de-laan-uit-3568082
Niet direct alles zeggend, Tesla heeft dit ook jaren gehad. Maar ze zijn niet zozeer uniek. Steken Tesla niet direct de loef, hooguit op het gebied van afwerking en accu wisselen.
Ik herken dit helemaal. Ik heb er nu 1900 km opzitten en heb al meerdere malen phantom brakes meegemaakt, tot een noodstop op de linkerbaan naast een vrachtwagen aan toe. De ruitenwissers doen net niet wat je wilt. Als het hard regent doen ze niets, en als het droog is gaan ze op standje idioot. Grootlicht assistent heb ik ook uitgezet, ik verblind zo'n beetje elke tegenligger.Sjagga schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Inmiddels ben ik zo'n 3500km onderweg met de M3LR (Highland), genoeg om weer een wat meer gefundeerd oordeel over te geven. Ik kom ze ondertussen trouwens steeds vaker tegen. Een rode en witte in Hilversum, en twee keer een zwarte ergens op de snelweg.
En wat ook raar is, is dat Lane Departure Warning alleen werkt bij TACC. Nou is dat op 60-wegen wel weer een voordeel met die fietsstroken.
Een ander klein dingetje is een schok in de drijflijn bij regeneratief afremmen rond de 50 km/h. Dat kijk ik nog even aan voor ik een service request doe.
Verder een fantastische auto hoor, ik ben er echt wel heel blij mee. Het rijdt echt heerlijk
En zaterdag werd ik aangesproken door een BMW i3 rijder die hem ook wel heel erg mooi vond.
Nu maar afwachten of de updates het een en ander gaan oplossen...
Dat doet ie alleen bij een koud accupack, schijnt dat ie dan iets met de fysieke remmen doet.The_Haunted schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:38:
[...]
Een ander klein dingetje is een schok in de drijflijn bij regeneratief afremmen rond de 50 km/h. Dat kijk ik nog even aan voor ik een service request doe.
Ah, ik had al een vermoeden. Het is idd bij beperkt regeneratief remmen. Dank je voor de bevestigingmaharens schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:50:
[...]
Dat doet ie alleen bij een koud accupack, schijnt dat ie dan iets met de fysieke remmen doet.
Ga dan maar eens kijken bij Byd, de afwerking is gewoon prima, net als de prijs. Die is superscherp.The__Virus schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:26:
[...]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
De prijs is daar zeker scherp. Maar verder vallen in-depth reviews vaak tegen. Afwerking is gewoon OK, niet meer. EV-technisch zeker geen hoogstandjes, relatief hoog verbruik. Software/ADAS niet op niveau, maar juist ergerlijk. Je krijgt waarvoor je betaalt... Wel grootste massa op dit moment. Dus ook die zullen het redden, maar ik weet niet of het een aanwinst is. Enige lichtpuntje zijn de blade batterijen, LFP-basis dus minder grondstoffen gewonnen onder erbarmelijke omstandigheden.daemonix schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:04:
[...]
Ga dan maar eens kijken bij Byd, de afwerking is gewoon prima, net als de prijs. Die is superscherp.
Oei phantom braking nog steeds een ding? Ik heb inmiddels iets meer dan 3000 kilometer met de M3 HL RWD erop zitten, waarvan ongeveer 75% snelweg kilometers is maar heb nog geen phantom brake moment gehad. Zou dit per auto kunnen schelen?Sjagga schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Ik sluit me trouwens wel aan bij je ruitenwissers, gaan hier ook pas enorm laat aan. Zelfs met autosteer kan de hele ruit vol regen zitten en dan duurt het vaak nog even voordat die gaat wissen.
Hier ook steeds vaker phantom brakes. Vooral als je op een (smalle) spitsstrook rijdt. Indien auto's op de rechterbaan maar iets slingeren en op je af komen, gaat ie al remmen. En dan heb je nog klevers soms achter je zitten, die dat wellicht weer als provocatie zien.Thomason schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:50:
[...]
Oei phantom braking nog steeds een ding? Ik heb inmiddels iets meer dan 3000 kilometer met de M3 HL RWD erop zitten, waarvan ongeveer 75% snelweg kilometers is maar heb nog geen phantom brake moment gehad. Zou dit per auto kunnen schelen?
Ik sluit me trouwens wel aan bij je ruitenwissers, gaan hier ook pas enorm laat aan. Zelfs met autosteer kan de hele ruit vol regen zitten en dan duurt het vaak nog even voordat die gaat wissen.
Dan zal het denk ik eerder aan de regio liggen, ik heb de afgelopen weken vooral in het zuiden gereden. Daar heb je over het algemeen minder smalle spitsstroken. Zal het de komende tijd eens in de gaten houden, ben in ieder geval gewaarschuwd :)!The__Virus schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:52:
[...]
Hier ook steeds vaker phantom brakes. Vooral als je op een (smalle) spitsstrook rijdt. Indien auto's op de rechterbaan maar iets slingeren en op je af komen, gaat ie al remmen. En dan heb je nog klevers soms achter je zitten, die dat wellicht weer als provocatie zien.
Eigenlijk zou AP dus ook een kleine afwijking naar links moeten krijgen
Ik heb juist het idee dat de AP te ver naar links rijdt. Vooral in bochten naar rechts zit mijn Tesla al zowat op de middenstreep.Anoniem: 1456812 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:01:
Eigenlijk zou AP dus ook een kleine afwijking naar links moeten krijgen
Signatures zijn voor boomers.
Autosteer aanzetten vond ik ook hinderlijk, ben ik nu aan gewend (24K km verder). Ik rij op de snelweg en goed belijnde secundaire wegen alles op de AP en ben daar tevreden over.Sjagga schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
En dan nog Autosteer - voor mij een belangrijke functie om wat uitgeruster aan te komen na een lange snelwegrit. Het werkt wel (Phantom braking daargelaten), alleen is het nu echt noodzakelijk om het na élke baanwissel weer aan te zetten? Op Nederlandse snelwegen is dat gewoon ontzettend hinderlijk.
Phantombreaking heb ik in driekwart met mijn MY jaar een paar keer gehad. Waar je op kunt letten: gaat een een baans fly-over in een tweebaans weg over, zet dan de autosteer uit totdat je in de juiste baan zit. De AP kan niet goed kiezen en gaat in de ankers. Daarnaast kan een spoor van wegreparatie soms verwarring in het systeem brengen. Houd ook je voorruit op de plek van de camera goed schoon.
Radarsystemen zijn goed voor detectie, maar zullen nooit het self driving ondersteuningsniveau halen van het camera systeem. Dus laten we hopen dat het systeem verbetert, want perfect is het nog niet.
Overigens ben ik van mening dat wanneer Tesla te eigenzinnig blijft op die details zoals piepjes hier en piepjes daar, dat kopers af zullen haken zodra de rest van de voordelen wegvallen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Dat heb ik hier ook, op wegen met enkelbaans beide kanten op, dan wil die te graag naar het midden in bochten, waardoor mijn tegenligger/tegenstander terecht denkt dat ik hem kom begroeten op zijn eigen lane...dan stuur ik hem zelf regelmatig door de weerstand heen om hem rechts in de baan te krijgen. Bijna alsof Tesla de bocht iets ruimer wil nemen om comfortabeler te zijn voor passagiers, maar ze in werkelijkheid vooral de schrik geeftMaasluip schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:04:
[...]
Ik heb juist het idee dat de AP te ver naar links rijdt. Vooral in bochten naar rechts zit mijn Tesla al zowat op de middenstreep.
Model 3
Ik heb dit vorige week nog gehad andersom. Liet hem in de bocht sturen en de bocht ging linksom (geen andere rijbanen links of rechts). Zag dat hij hem helemaal naar buiten liet lopen en strak de buitenlijn volgen om na de bocht weer naar het midden te gaan.Nomad schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:12:
[...]
Dat heb ik hier ook, op wegen met enkelbaans beide kanten op, dan wil die te graag naar het midden in bochten, waardoor mijn tegenligger/tegenstander terecht denkt dat ik hem kom begroeten op zijn eigen lane...dan stuur ik hem zelf regelmatig door de weerstand heen om hem rechts in de baan te krijgen. Bijna alsof Tesla de bocht iets ruimer wil nemen om comfortabeler te zijn voor passagiers, maar ze in werkelijkheid vooral de schrik geeft
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Was dat ook niet vanwege de vettere ramen op het begin? Ik had in het begin ook veel meer issues met de ruitenwisser. Nu is het alleen nog dat ik vind dat hij naar mijn idee soms te laat inschakelt. Miezer regen is geen huwelijk met de sensor. Dan denkt die maar 't zijne van en ik activeer het dan handmatig.ElonDusk schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:14:
Ik rij een M3 uit eind 2021 en een vriend van mij heeft 1 van een paar maanden geleden. Hij heeft allerlei issue met zijn ruitewissers en ik niet. Zelfde software en hardware maar toch lijken de nieuwere M3s en MYs meer last hiervan te hebben
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hmm, misschien dat AP zoveel mogelijk centraliseert naar de middellijn dan, ongeacht dus of je linkerbaan of rechterbaan rijdt.Maasluip schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:04:
[...]
Ik heb juist het idee dat de AP te ver naar links rijdt. Vooral in bochten naar rechts zit mijn Tesla al zowat op de middenstreep.
Heb je veel last van phantom braking?
Een deel van de oplossing wat Tesla betreft is volgens mij ook gewoon dat algeheel de ruitenwissers later aan gaan...bij twijfel maar niet. Minder ellendige ruitenwisser bij droog weer als gevolg, maar ook zelf maar aanzaten als het wèl regent. Als het dan toch een compromis moet zijn, dan deze maar.Oekol schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:20:
[...]
Was dat ook niet vanwege de vettere ramen op het begin? Ik had in het begin ook veel meer issues met de ruitenwisser. Nu is het alleen nog dat ik vind dat hij naar mijn idee soms te laat inschakelt. Miezer regen is geen huwelijk met de sensor. Dan denkt die maar 't zijne van en ik activeer het dan handmatig.

Ik weet niet wat veel is, maar het gebeurt wel eens ja. Waar ik me vooral aan stoor is dat als je op de rechterbaan zit en er is een oprit en een auto komt naast je of schuin achter je uit, mijn auto remt.Anoniem: 1456812 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:22:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Phantom brakes lijken ook een groeiend probleem. Inderdaad als een medeweggebruiker iets teveel links op de baan hangt. Vorige week op de N44 nog zo'n serieuze noodstop gehad dat ik echt bang was dat er iemand achterop ging klappen. Ik schaamde me dood ook vooral.
En als ik van de A28 naar de A12 ga dan komt er op een bepaald punt een situatie waarbij er links een rijbaan bij komt. De auto stuurt dan steevast die nieuwe baan in, tot grote schrik van mijn medeweggebruikers. Hij wisselt eigenlijk gewoon van baan.
Allemaal redenen waarom ik na een jaar rijden met de MY niet meer geloof in FSD voor 2030. Ik weet zeker dat ik in die 35.000km al meerdere keren zelf heb ingegrepen in een situatie waarbij de AP een ongeluk zou veroorzaken. Overigens heeft de AP mij ook al een keer gered bij een nogal heftige rembeweging voor me. Lang leve hulpsystemen. Laten we met z'n allen vooral inzetten op betere, nog veiligere hulpsystemen, geen zelfrijdende troep.
[ Voor 44% gewijzigd door Makkelijk op 11-12-2023 13:35 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Yep. Ligt denk ik aan regio en aan hoe je gewend was om cruise control te gebruiken.Thomason schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:50:
[...]
Oei phantom braking nog steeds een ding? Ik heb inmiddels iets meer dan 3000 kilometer met de M3 HL RWD erop zitten, waarvan ongeveer 75% snelweg kilometers is maar heb nog geen phantom brake moment gehad. Zou dit per auto kunnen schelen?
Voorheen gebruikte ik cruisecontrol op bijna alle wegen (muv 30 zones). Met de Y is dat simpelweg onmogelijk hier in de regio. Een weg zonder middenlijn (de meeste 50,60 en 80 wegen hier) levert gegarandeerd phantom brakes op. En daarmee is cruise TACC/autopilot niet te gebruiken.
Wat mij betreft een van de grootste minpunten van de Tesla.
Plus en minpunten van de Y LR wat mij betreft
Pluspunten
- Rijplezier! Hoewel de auto behoorlijk wat minpunten heeft, na 5+ maanden en 18k Km blijft het heerlijk rijden. Het koppel geeft nog elke keer een grijns. En het is gewoon heerlijk ontspannen en leuk rijden.
- De enorme bagageruimte. Op vakantie met 2 kinderen, 2 kinderwagens en de hele bende die er bij hoort zonder dakkoffer.(tip: In de bak onder de koffer past perfect een North face duffelbag)
- Laden. Dit is onze eerste EV. In het begin dacht ik dat het laden wel een hinder zou zijn ipv snel tanken en door. Dit valt echter enorm mee. Op lange vakantieritten zelfs ontspannend te noemen. Daarbij hadden we de eerste maanden geen laadpaal. En zelfs dat was eigenlijk prima te doen. Het valt me zo erg mee dat ik achteraf denk dat de RWD een verstandigere keus was geweest.
- Telefoon als sleutel. In het begin wat huiverig voor. Maar het is echt ideaal. Nadeel is wel weer dat je in andere auto's de sleutel soms vergeet
- Dashboard UI Zit goed in elkaar en het ziet er mooi uit. Tov de VAG auto die we hier voor hadden enorm stap voorwaarts
- Dashcam. Gelukkig nog geen noodzaak geweest. Maar toch leuk om soms wat terug te kijken.
- Voorverwarmen/koelen interieur. Voorheen leek het me een zinloze functie. Een gimmick. Maar in de hete zomer of koude winter heerlijk.
- Autopilot (op snelwegen).Rijdt heerlijk ontspannen. En het valt me op dat ik meer van de omgeving zie. (Al had ik de autopilot handle liever links gezien ipv rechts en auto resume na wisselen baan)
- Het snel kunnen schakelen tussen R en D. Dat blijft toch wel genot.
- TACC en Autopilot buiten de snelweg. Zoals hierboven genoemd
- Draaicirkel. Een draaicirkel van een vrachtwagen. Vooral in parkeergarages is het opletten. Een wiel is zo beschadigd. Ook in oude stadjes is het geen pretje. Zou daarom altijd voor wieldoppen kiezen.
- Ruitenwissers. Schandalig slecht voor een 2022 auto. Ongeacht prijsklasse
- Vering/demping. Op snelwegen prima. Op binnenwegen/matig asfalt veel te weinig demping. Je voelt alles.
- Stoelen. Bij de voorstoelen is de zitting te kort. Ook de "vegan leather" (plastic) ademt niet en is zweten in de zomer. (al helpt het voor koelen goed natuurlijk
) Ook slijt de kleur er snel af. Zag dat waar de isofix van een autostoeltje in de achterbank steekt de kleur van het leer af gaat. (diep in de bank dus niet een enorm probleem)
- Bemoeizuchtige piepjes, pingels en andere geluiden. Te veel waarschuwingssignalen. Die zelfs in de Joe mode nog te luid zijn.
- Ruitenwisser bediening. Deze zit aan de verkeerde kant.
Soms gaat dat even mis bij wisselen van auto.
- Klimaatsysteem. Soms wat ongrijpbaar wat het systeem doet in de automatische modus. Warme lucht wanneer je wil koelen. Ontwaseming die je soms niet uit kan schakelen.
- Trekhaak. De trekhaak zit verstopt achter een slecht ontworpen kapje. Clickfingers die je los moet trekken. Dat had echt beter gekund. Bij mijn voorgaande auto's draaide de trekhaak zelf van onder de auto tevoorschijn. Dan is dit echt een stap achteruit en een oplossing die niet past bij de prijs van de auto. Daarnaast weinig ruimte voor aansluiten stekker aanhanger
- Deurklinken. In de winter vriezen ze wel eens vast. Daarnaast worden ze niet door iedereen begrepen.
- Hankook banden. Te hard en lawaaierig. De winterbanden zijn stiller Pirelli P-Zero
- Achteruitrijcamera. De achteruitrijcamera wordt erg snel vies. Ook heb je geen sproeier die de camera schoon sproeit. Bij dit weer heb je achteruit vaak slecht zicht.
- Parkeersensoren. Deze heeft onze Y niet. Wel wat lijntjes op basis van de camera's maar je kan er niet op vertrouwen. Wat het dus vrij nutteloos maakt. Maar gelukkig kunnen we parkeren op het zicht.
Wat mij betreft zeker niet de beste auto die er is. Maar voor mij tot nu toe wel de leukste auto om mee te rijden. En tenslotte natuurlijk erg goed geprijsd. Andere auto's die we hadden gereden waren EV6, Enyaq en ID4. En dan stak de Tesla er toch wel met kop en schouders bovenuit.
En die functie gaat bij elke rit opnieuw aan.
Blijkbaar ben ik chronisch vermoeid 😋
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hiervoor 125.000 km een elektrische Kia gereden (eerste EV), en nu ~32.500km de Model Y. Alle gedoe rond autopilot valt mij ook tegen, de Kia (en de BMW iX3 die ik proef reed) vond ik zelf fijner.
Maar ik wist dit van te voren, AutoPilot bij Tesla versus assistant bij andere merken.
Zolang de Tesla zo goedkoop is blijf ik dit accepteren, de auto is voor de rest gewoon te goed.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb niets gelezen over verbeteringen in TACC en neem aan dat Tesla daar wel iets over gezegd zou hebben, maar hoopte op verbeteringen aan phantom breaking. Heb het op mijn M3 highland al een paar keer meegemaakt.
Probeer eens de interieur camera af te plakken?The_Haunted schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:54:
Oh ja, nog een dingetje. De vermoeidheids indicator in mijn M3 Highland geeft bij mij elke keer na precies 22 minuten (ik ben er op gaan letten) aan dat ik vermoeid ben en pauze moet nemen.
En die functie gaat bij elke rit opnieuw aan.
Blijkbaar ben ik chronisch vermoeid 😋
Ik heb geen Highland, maar een heel klein stickertje op de interieur-cam zorgt voor veel minder gezeur als ik even niet voor me kijk of het stuur niet goed vast heb
Ik heb inmiddels 40.000 km achter de rug en rij 60% op autopilot; nog NOOIT iets van phantom braking gezien.Thomason schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:50:
[...]
Maar ik heb er 1 uit 2019 die nog radar heeft, zou dat er mee te maken hebben? Ben ook wel blij dat mijn SR+ gewoon nog lekker 330 PK heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Dinictus208 op 11-12-2023 14:43 ]
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Ik meen dat ookal heeft je auto radar, dat sinds de invoering van Tesla Vision de radar sensoren niet meer gebruikt worden. Heb dit al een paar keer gelezen maar weet het dus niet 100% zeker.Dinictus208 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:38:
[...]
Ik heb inmiddels 40.000 km achter de rug en rij 60% op autopilot; nog NOOIT iets van phantom braking gezien.
Maar ik heb er 1 uit 2019 die nog radar heeft, zou dat er mee te maken hebben? Ben ook wel blij dat mijn SR+ gewoon nog lekker 330 PK heeft.
Laten we hopen dat die phantom brakes weg blijven, hiervoor vaak een M3 van 2021 gereden en die had het ook af en toe.
Toch vind ik dat wel bijzonder.daemonix schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:00:
@Schwarz TACC en AP zijn specifiek bedoeld voor de snelweg. Vandaar dat je er last van hebt op de binnenwegen.
lijkt mij primair voor America First (keep your lane) gemaakt te zijn. Dan de rest van de wereld.
Als het goed is staat er straks hier een m3 SR+ voor een jaar. terwijl mijn werkgever kijkt wat ze met leaseauto's willen doen. Mag ik iig nog een jaartje rondrijden.
Dat wordt dus een tesla die vrijkomt.
Mijn vorige auto's herkennen lijntjes al langer en ook op de binnenwegen (rij veel 60km/u wegen) helpen de ADAS gewoon altijd. Geen middellijn? Geen probleem.
Wil je zonder CC rijden. Maar wel lane assist? Geen probleem.
Denk dat dit voor mij wel even wennen zou worden.
Verder laat ik me verrassen door de (vele) andere positieve punten van de auto.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
In de gaten houden of hier: https://www.notateslaapp.com/software-updates/ update 2023.44.25 beschikbaar komt of gewoon dit forum in de gaten houden. Zodra die beschikbaar komt is er vast wel direct iemand die zichzelf meld, ondanks dat dat niet maghugovanmanen schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:13:
Is de 2023 holiday update al in Nederland verkrijgbaar en heeft iemand hem kunnen downloaden / gebruiken?
antwoord op vraag. nee, nog niet beschikbaar. Enkel voor Tesla medewerkers zelf.
[ Voor 8% gewijzigd door spartacusNLD op 11-12-2023 15:02 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Kwam toen een overzicht van het aantal updates dit jaar tegen, een vraag die nog wel eens gesteld wordt op t forum:

Moeilijk...Moeilijk... Er is qua prijs en opties niks wat ook maar een beetje in de buurt komt. Een ID3 of Born vind ik er allemaal niet uitzien.
[ Voor 5% gewijzigd door T-Blizzard op 11-12-2023 15:59 ]
Dat betekent een update eens in de 2 of 3 dagen. Dat herken ik niet. Dus wat bedoelen ze er dan wel mee? Beta-testers? Updates per voertuig bij elkaar opgeteld of per land misschien? Of updates verpakt in een ‘service pack’ 😁Oekol schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:10:
Zat even te zoeken online of de nieuwe holiday update al ergens gepusht werd, maar nog niet.
Kwam toen een overzicht van het aantal updates dit jaar tegen, een vraag die nog wel eens gesteld wordt op t forum:
[Afbeelding]
Wat definieer je als phantom braking. Ik denk dat daar misschien wel het grootste verschil bestaat tussen "nooit" en "zeker wel 1x per 50 km"Anoniem: 1456812 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:22:
[...]
Als we bijvoorbeeld nemen: "an unexpected and sudden vehicle deceleration or braking without an apparent reason or danger on the road"
Dan zeker 1x per 50 km bij mij. Als er als requirement iets komt als "moet heel hard remmen", dan vrijwel nooit, al laat ik het daar vooral nooit komen.
[ Voor 32% gewijzigd door JohanB op 11-12-2023 16:26 ]
Super herkenbaar. Hier ook een M3 LR kapitein.Sjagga schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Komende vanaf een 65K VAG-product, ben ik ook onder de indruk van het rijgedrag, comfort en interieur van de Tesla. Ook wat betreft rijhulpsystemen deel ik je mening, behalve 'phantom breaking' dat ik niet ervaar.
Los van de onderstaande punten, ben ik positief verrast en stap ik met plezier in het karretje.
Paar zaken:
- Ik begrijp van jou dat het uitschakelen van auto pilot na het wisselen van rijstrook, standaard gedrag is: Ik dacht namelijk dat ik iets verkeerd had ingesteld. Zou zeer wenselijk zijn als dat straks een instelling wordt in het Auto Pilot menu.
- Ruitenwissers zijn bij mij ook "lui" zoals jij beschrijft. Met name in geval van 'spray' van andere auto's reageren de wissers laat of niet. Vreemd, want juist dan is de ruit volledig bedekt met water i.p.v. enkele druppels.
- In de app zijn de vertrektijden niet per dag in te stellen; klopt dat?
- De nabijheidsweergave (het lijnenspel rondom de auto) is leuk, maar het zegt mij niks: het is heel onrustig en daardoor onduidelijk. Is dit in zijn geheel uit te schakelen?
- Knopjes voor de richtingaanwijzers zijn prima. Na paar ritjes went dat. Echter, de audiovisuele feedback is wel een issue: Het geluid is te zacht en de animatie (links of rechts) is onduidelijk. Waarom niet een grote 'wave' animatie in beeld naar links (<<<<<<<<<<<<<<<<) of rechts (>>>>>>>>>>>>>>) i.p.v. een lullig pijltje van 36 pixels. Of van mijn part die ledstrip in het dashboard subtiel laten meelichten naar links of rechts.
- In het dashboardkastje zat al een Tesla USB-stick ingeprikt. Ben benieuwd of je deze altijd bij de auto krijgt.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Voor de rest nog maar weinig klagen gehad over de wagen.
Kom van een Mercedes en kwa rijgedrag, stilte en comfort is deze Highland gewoon beter
Verschillende passen en laadpalen.
Echter heb ik nooit meegemaakt dat mijn sessie naar 100% gaat zonder 4 tot 10 mededingen dat mijn sessie is gestopt.

Ik snap het dat de auto ernaast weggaat of er komt een nieuwe auto laden dat ik naar 6kw ga prima, maar waarom moet de sessie dan stoppen?
8 van de 10x gaat ie wel door echter heb nu 2x gehad dat er stond “10kw bijgeladen sinds laatste sessie” en is niet meer gestart met laden.
Hebben jullie dit ook?
Heeft de andere auto ernaast ook deze meldingen en stopt de sessie bij diegene ook?
Dat is verloren hoop, de problemen die je noemt spelen al ruim 4 jaar.Sjagga schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
Tja, je hoort/leest hier natuurlijk veelal mensen die problemen hebben.T-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
Ik lees nu al meerdere weken mee, en elke keer dat ik op het punt sta om een knoop door te hakken houden de negatieve aspecten hier besproken mij tegen. Het is natuurlijk geen pak melk (zou hem zelf willen aanschaffen). Ik heb nu twee testritten gehad van 45 min maar dat is natuurlijk te kort om een goed beeld te krijgen. Ik heb nu een auto met een prima functionerende regensensor en een stengel voor de richting en parkeer ik eigenlijk zonder te kijken met sensoren voor en achtermaar mist daarentegen wel weer veel andere hulpsystemen.
Moeilijk...Moeilijk... Er is qua prijs en opties niks wat ook maar een beetje in de buurt komt. Een ID3 of Born vind ik er allemaal niet uitzien.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb inmiddels ruim 137.000 km. met een M3 van december 2019 gereden. En 99,9% super tevreden! Regensensor... niet perfect, maar dat was het bij vorige auto's (en andere auto) ook niet. AP heerlijk relaxed, op lange stukken nog nooit zo uitgerust aangekomen. Spontaan remmen... zelden... ja vorige week nog, maar toen kwam een vrachtauto half naast voor mij over de lijn heen zetten.
En het rijden van A naar B (daar gaat het toch om)... man, man wat is en gaat dat lekker!
De regensensor is kennelijk hit and miss. Ik (en heb hier dezelfde input van anderen gezien) heb een prima functionerende automatische ruitenwisser. Anderen hebben er kennelijk grote problemen mee.T-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
Ik lees nu al meerdere weken mee, en elke keer dat ik op het punt sta om een knoop door te hakken houden de negatieve aspecten hier besproken mij tegen. Het is natuurlijk geen pak melk (zou hem zelf willen aanschaffen). Ik heb nu twee testritten gehad van 45 min maar dat is natuurlijk te kort om een goed beeld te krijgen. Ik heb nu een auto met een prima functionerende regensensor en een stengel voor de richting en parkeer ik eigenlijk zonder te kijken met sensoren voor en achtermaar mist daarentegen wel weer veel andere hulpsystemen.
Ik heb een MY RWD zonder parkeersensoren en kan mij prima behelpen door de camera achter. Ik parkeer sowieso bijna altijd achteruit in, dus dan heb je prima zicht. En vooruit is Tesla Vision redelijk bruikbaar, hoewel meestal aan de ruime kant. Precisiewerk aan de voorkant is dus wat lastiger, maar in mijn optiek werkt een sensor dan ook niet meer (<30 cm).
En de Autopilot werkt bij mijn auto eigenlijk ook wel naar tevredenheid.
Kortom, ik lees wel wat issues hier bij de Highland, en de oplossing is dus om de Model Y te kiezen...

Had ik ook ''last'' van. Meldingen uit gezet.Asbes schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
Vraag: Ik laad de hele week in verschillende plekken in Brabant en zuid Holland.
Echter heb ik nooit meegemaakt dat mijn sessie naar 100% gaat zonder 4 tot 10 mededingen dat mijn sessie is gestopt.![]()
Ik snap het dat de auto ernaast weggaat of er komt een nieuwe auto laden dat ik naar 6kw ga prima, maar waarom moet de sessie dan stoppen?
8 van de 10x gaat ie wel door echter heb nu 2x gehad dat er stond “10kw bijgeladen sinds laatste sessie” en is niet meer gestart met laden.
Hebben jullie dit ook?
Heeft de andere auto ernaast ook deze meldingen en stopt de sessie bij diegene ook?
Het laden ''stopt'' inderdaad als er blijkbaar een load balancer zijn werk moet doen. Vervolgens gaat deze eigenlijk altijd weer verder. De meldingen zijn voor openbaar laden dus vrij onhandig.
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Nee ik ook niet. Wat je vaak hebt is dat wanneer wij er 1 krijgen er al heel veel iteraties zijn geweest met kleine updates (het laatste cijfer). Dus dat wij de .8 krijgen ipv de .1 of zelfs zonder die toevoeging krijgen. Je hebt jaartal. Weeknummer. Updatenummer/revisie zo moet je 't zien.STIMPPYYY schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:05:
[...]
Dat betekent een update eens in de 2 of 3 dagen. Dat herken ik niet. Dus wat bedoelen ze er dan wel mee? Beta-testers? Updates per voertuig bij elkaar opgeteld of per land misschien? Of updates verpakt in een ‘service pack’ 😁
Alleen buitenspiegels. Heb 't ook uit staan.spartacusNLD schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:25:
Je kan het automatisch dimmen van de buitenspiegels in de software uit zetten. Weet iemand of dit ook effect heeft op het automatisch dimmen binnenspiegel?
Op een gegeven moment leer je er ook mee omgaan. Je moet alleen niet verwachten dat die auto alles voor je doet, dus wel je voetje bij het gaspedaal houden en je vinger bij de ruitenwisser als het regent. Zolang je dat kan is het inderdaad een prima auto.hdu schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:33:
[...]
Tja, je hoort/leest hier natuurlijk veelal mensen die problemen hebben.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb inmiddels ruim 137.000 km. met een M3 van december 2019 gereden. En 99,9% super tevreden! Regensensor... niet perfect, maar dat was het bij vorige auto's (en andere auto) ook niet. AP heerlijk relaxed, op lange stukken nog nooit zo uitgerust aangekomen. Spontaan remmen... zelden... ja vorige week nog, maar toen kwam een vrachtauto half naast voor mij over de lijn heen zetten.
En het rijden van A naar B (daar gaat het toch om)... man, man wat is en gaat dat lekker!
En oja, niet wassen in de wasstraat
In de tussentijd heb ik een andere Tesla gekocht, het 'probleem' blijft aan. Ook een andere laadkabel dus.
Is dit een bekend iets? Of wellicht een storing aan de paal? Bij een andere Vattenfall paal heb ik het ook. Rij al 6 jaar Tesla bijna, niet eerder gehad.
Ik had dat gister ook (toevallig ook Vattenfall), voor zover ik kan zien, komt dit als er een andere auto ook aan de paal hangt en de paal besluit de stroom te gaan load balancen tussen de twee voertuigen. Jij krijgt dan X minuten en de andere X minuten en zo gaat het door. Niet iets wat aan de Tesla ligt.B85 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:51:
Ik heb regelmatig dat het opladen op een publieke laadpaal (Vattenfall) onverwacht stopt. Hij gaat automatisch weer verder. Gebeurt soms enkele keren per laadbeurt.
In de tussentijd heb ik een andere Tesla gekocht, het 'probleem' blijft aan. Ook een andere laadkabel dus.
Is dit een bekend iets? Of wellicht een storing aan de paal? Bij een andere Vattenfall paal heb ik het ook. Rij al 6 jaar Tesla bijna, niet eerder gehad.
Deze functie is niet beschikbaar in de standaard autopilot.RRunner schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:21:
Kan iemand mij uitleggen hoe een lane change werkt met autosteer (double pull)? Ik had op de A1 een volledig lege rijbaan naast me, maar dat ding verrekte om naar rechts te gaan toen ik het knipperlicht aandeed.
Waarom niet als ik vragen mag? Ik heb de witte multi coat, is anders echt een dagdagelijkse taak bijna om schoon te houden
Dan heb je geluk, de witte lak is de sterkste. Maar in het algemeen is de lak van Tesla niet sterk en leidt de wasstraat tot allerlei swirls of simpeler gezegd krassen.Anoniem: 1456812 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:33:
[...]
Waarom niet als ik vragen mag? Ik heb de witte multi coat, is anders echt een dagdagelijkse taak bijna om schoon te houden
"niet sterk" is relatief. Hij (onze rode) is een stuk sterker dan de lak op de Kia e-Niro wasWolly schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:40:
[...]
Dan heb je geluk, de witte lak is de sterkste. Maar in het algemeen is de lak van Tesla niet sterk en leidt de wasstraat tot allerlei swirls of simpeler gezegd krassen.
En swirls krijg je op alle lakken, dat had onze VW Passat met dure lak ook, de Jaguar ook, en de Ford ook.
Imho zijn alle lakproblemen bij Tesla al jaren opgelost, op de uni-zwarte kleur na wellicht.
@B85 ik heb hetzelfde blijkbaar ligt het aan de paal.Asbes schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
Vraag: Ik laad de hele week in verschillende plekken in Brabant en zuid Holland.
Echter heb ik nooit meegemaakt dat mijn sessie naar 100% gaat zonder 4 tot 10 mededingen dat mijn sessie is gestopt.![]()
Hebben jullie dit ook?
Je hoeft maar een paar pagina's terug te lezen om te zien hoe de lak er tegenwoordig bij staat._eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:42:
[...]
Imho zijn alle lakproblemen bij Tesla al jaren opgelost, op de uni-zwarte kleur na wellicht.
spartacusNLD in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"Ik heb de auto gisteren avond naar een detail bedrijf gebracht welke de auto vanmorgen professioneel heeft schoon gemaakt en zojuist een eerste inspectie van de lak heeft doorgestuurd. Zijn conclusie
Lakdikte is bij Tesla erg dun (bekend bij de solid black). veel hologrammen en swirls in de lak door het niet vakkundig polijsten door Tesla. Ook zat er al steenslag op de achterdeur en een kras in het achter scherm..
Lastig. Het is een goede deal en elk merk zal wat hebben. Persoonlijk irriteer ik me wel mateloos aan de huidige staat van de regensensor en de sneue “parkassist”. De eerste zal (hoop ik) wel weer wat beter worden met een update. Tweede punt blijft behelpen. Verder heeft Tesla zeker ook veel pluspunten.T-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
Twijffel is normaal. Ik heb weinig last met de ruitenwissers, ze werken ruim goed genoeg en gaat het een keer te hard dan druk je op het knopje wissen. Bovendien regent het slechts 6% van de tijd: 94% van de tijd regent het niet en als het hoost werken ze ook bij iedereen prima.T-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
Sinds 1992 heb ik op 11 verschillende auto's automatische ruitenwissers gehad en het is nooit perfect. Het best werkten de auto's waarbij je de slechte automatische werking kon compenseren met een draaikopje voor meer of minder snelheid.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Ik vraag mij af welke hulpsystemen je nu mist? Ik vind CC doorgaans prettiger (of conservatieve ACC). AP kan wel prettig werken, maar je kunt je er ook behoorlijk aan ergeren. En iets anders is er helaas niet, dus vandaar mijn voorkeur van traditionele systemen boven de nieuwe systemen. Minder pietluttige bemoeienis die alleen maar erger gaat worden in de toekomst (dankzij de EU).T-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
Overigens is een Tesla een fijne wagen. Al koop je hem zelf, spijt krijg je er niet van. Overweeg je alternatieven?
Dat is dus de uni zwart. Dat is een een laags kleur van Tesla die is voor de goedkope modellen. Alleen Nederlanders preferen zwart boven wit. Dus hier is het (duurdere) wit ook een standaard kleur.Wolly schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:52:
[...]
Je hoeft maar een paar pagina's terug te lezen om te zien hoe de lak er tegenwoordig bij staat.
[...]
spartacusNLD in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
De multi coat (alle andere dan zwart) lakken zijn net zo dik als andere merken.
En toch heb ik liever zwart met onderhoud elk jaar dan wit (prive aankoop). Verder ga ik elke maand wat tijd kwijt zijn aan goed onderhoud met professionele detailing producten zodat ik de lak en aangebrachte glas coating in stand houd. Ik wil minstens 8 jaar met deze auto doen dus het is wat mij betreft het exta werkt waard._eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:42:
[...]
Dat is dus de uni zwart. Dat is een een laags kleur van Tesla die is voor de goedkope modellen. Alleen Nederlanders preferen zwart boven wit. Dus hier is het (duurdere) wit ook een standaard kleur.
De multi coat (alle andere dan zwart) lakken zijn net zo dik als andere merken.
nog steeds blij met mijn keuze
En nog wat exta toevoeging.. de tesla zwarte lak doet bijvoorbeeld niet onder voor bijvoorbeeld een VW volgens de detailer die de Tesla van mij onder handen genomen heeft. Het is allemaal erg achteruit gegaan de laatste jaren op het gebied van lakdikte.
[ Voor 38% gewijzigd door spartacusNLD op 12-12-2023 06:00 ]
Sindsdien een hoogfrequente trilling in de auto en tintelende voeten nog lange tijd na het rijden.
Vandaag velgen/banden laten balanceren maar mocht niet baten. Garage acht dat uitlijnen niet de optie is maar ga ik voor de zekerheid toch even doen.
Iemand anders nog een gouden tip voor de oplossing
(Hoe werken trouwens de sensoren van de bandenspanning, kan ik gewoon om te testen de velgen voor en achter eens wisselen? Lijkt me dat ik de bandenspanning van achter als voor op t scherm zie
Kan het dimmen van de binnenspiegel op de een of andere manier uitgeschakeld worden?Oekol schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:39:
[...]
Alleen buitenspiegels. Heb 't ook uit staan.
Ik geloof je detailer wel. Nu weet ik het fijne er niet van, maar als je oudere auto’s ziet dan zie je meer metallic deeltjes in de lak. Tevens is de lak ‘gladder’. Wat je tegenwoordig vaak van dichtbij ziet is een soort sinaasappel effect of putjes. Geen idee hoe ik het anders moet beschrijven.spartacusNLD schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:55:
[...]
En toch heb ik liever zwart met onderhoud elk jaar dan wit (prive aankoop). Verder ga ik elke maand wat tijd kwijt zijn aan goed onderhoud met professionele detailing producten zodat ik de lak en aangebrachte glas coating in stand houd. Ik wil minstens 8 jaar met deze auto doen dus het is wat mij betreft het exta werkt waard.
nog steeds blij met mijn keuzezeker nu de ruiten getint zijn. Had het beter geweest als Tesla kwaliteit zwarte lad had zoals Mercedes 8 jaar geleden? Ja.. maar dan had de rwd zeker geen ~ 45k gekost.
En nog wat exta toevoeging.. de tesla zwarte lak doet bijvoorbeeld niet onder voor bijvoorbeeld een VW volgens de detailer die de Tesla van mij onder handen genomen heeft. Het is allemaal erg achteruit gegaan de laatste jaren op het gebied van lakdikte.
Overigens had het wellicht gescheeld als de zwarte lak metallic was en niet een uni-lak?
Naar een serieuze velgendokter en ze laten controleren/richten. Als je weet welke velg je verdenkt vallen de kosten best mee. Uit mijn hoofd euro of 150,- per velg. (Paar maanden geleden een collega nog met een 23” velg op een Q7)ybos schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:03:
Vorige week domme actie. In het donker niet aan het opletten en een (gelukkige schuine) stoep gepakt met ongeveer 35/40 km/uur.
Sindsdien een hoogfrequente trilling in de auto en tintelende voeten nog lange tijd na het rijden.
Vandaag velgen/banden laten balanceren maar mocht niet baten. Garage acht dat uitlijnen niet de optie is maar ga ik voor de zekerheid toch even doen.
Iemand anders nog een gouden tip voor de oplossingMisschien toch een deukje in de velg ondanks dat zowel monteur als ik niets zie.
(Hoe werken trouwens de sensoren van de bandenspanning, kan ik gewoon om te testen de velgen voor en achter eens wisselen? Lijkt me dat ik de bandenspanning van achter als voor op t scherm zie)
@spartacusNLD waarom zou je dat dimmen willen uitschakelen? Als iets heerlijk is is het wel dat je geen last meer hebt van slecht afgestelde koplampen achter je en überhaupt een stuk minder licht vol in je bakkes
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 11-12-2023 22:42 ]
Ik heb nu helemaal nergens bemoeienis van (van de vrouw misschien🫣) Genoeg opties maar niet qua veiligheidssystemen, maar ben wel klaar met schakelen. De vrouw heeft een A3 PHEV, daar beviel het elektrisch rijden behoorlijk. Maar 50 a 60km range valt dan toch wel tegen, dan kan ik er beter helemaal voor elektrisch gaan. Er zijn voor mij persoonlijk geen alternatieven… Ik heb nu een redelijk sportieve auto, en voor mij moet autorijden ook wel een beetje ‘leuk’ blijven. Dan blijven er eigenlijk geen opties over, ja misschien zo’n MG4 extreme maar dat vind ik er dan weer niet uitzien.STIMPPYYY schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:37:
[...]
Ik vraag mij af welke hulpsystemen je nu mist? Ik vind CC doorgaans prettiger (of conservatieve ACC). AP kan wel prettig werken, maar je kunt je er ook behoorlijk aan ergeren. En iets anders is er helaas niet, dus vandaar mijn voorkeur van traditionele systemen boven de nieuwe systemen. Minder pietluttige bemoeienis die alleen maar erger gaat worden in de toekomst (dankzij de EU).
Overigens is een Tesla een fijne wagen. Al koop je hem zelf, spijt krijg je er niet van. Overweeg je alternatieven?
Nooit gereden, bochtenwerk schijnt niet al te best te zijn. Performance M3 is wel echt een leuke car om te rijden in ieder gevalT-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:04:
[...]
Ik heb nu helemaal nergens bemoeienis van (van dervrouw misschien🫣) Genoeg opties maar niet qua veiligheidssystemen, maar ben wel klaar met schakelen. De vrouw heeft een A3 PHEV, daar beviel het elektrisch rijden behoorlijk. Maar 50 a 60km range valt dan toch wel tegen, dan kan ik er beter helemaal voor elektrisch gaan. Er zijn voor mij persoonlijk geen alternatieven… Ik heb nu een redelijk sportieve auto, en voor mij moet autorijden ook wel een beetje ‘leuk’ blijven. Dan blijven er eigenlijk geen opties over, ja misschien zo’n MG4 extreme maar dat vind ik er dan weer niet uitzien.
Overigens als je de rwd tegenover de MG zet dan zou ik zeker een proefritje in die Mg maken. Die 3,7s blijft wel erg leuk. De P is nog iets sneller
[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-12-2023 23:11 ]
Volgens mij niet. Wel eens naar lopen zoeken. Het is echt donker in de avond door dat spiegeltje. Maar 't wentspartacusNLD schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:15:
[...]
Kan het dimmen van de binnenspiegel op de een of andere manier uitgeschakeld worden?
Y'24
Zeker, bij mij was mijn ruit vervangen, en het stekkertje van de spiegel niet aangesloten, probleem opgelostspartacusNLD schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:15:
[...]
Kan het dimmen van de binnenspiegel op de een of andere manier uitgeschakeld worden?
Die spiegel kun je vrij makkelijk demonteren, stekkertje zelflos maken, en hoppa
Hier uit Shanghai van eind 2022, ledig gewicht 1884 kg.RvV schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:39:
Weet iemand eigenlijk wat het ledig gewicht van een Model Y RWD uit Berlijn is of wat heb je zelf op het kenteken staan? Ik zie overal verschillende waarden zoals 1840, 1884, 1911kg. Zit er misschien nog verschil tussen de Chinese of Duitse versie ivm de BYD blade accu?
Ik zou ook kijken naar wat je meestal rijdt. Ga je vaker een lange rit maken, dan vind ik Tesla geniaal door de Superchargers. Geen geklooi met 4 palen waarvan je moet hopen dat ze werken en niet bezet zijn, maar gewoon pleinen vol met palen en onderweg in je auto zien hoeveel er vrij zijn...T-Blizzard schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:04:
[...]
Ik heb nu helemaal nergens bemoeienis van (van de vrouw misschien🫣) Genoeg opties maar niet qua veiligheidssystemen, maar ben wel klaar met schakelen. De vrouw heeft een A3 PHEV, daar beviel het elektrisch rijden behoorlijk. Maar 50 a 60km range valt dan toch wel tegen, dan kan ik er beter helemaal voor elektrisch gaan. Er zijn voor mij persoonlijk geen alternatieven… Ik heb nu een redelijk sportieve auto, en voor mij moet autorijden ook wel een beetje ‘leuk’ blijven. Dan blijven er eigenlijk geen opties over, ja misschien zo’n MG4 extreme maar dat vind ik er dan weer niet uitzien.
Rijd je voornamelijk <50 km woon/werk dan maakt het niet echt uit. Maar goed, dan doet de rijbeleving er ook niet echt veel toe...
Prachtige oplossing..bilgy_no1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:36:
[...]
Kortom, ik lees wel wat issues hier bij de Highland, en de oplossing is dus om de Model Y te kiezen...![]()
![]()
Problemen zijn volgens mij kids die maar 1 scherm hebben en pappa die door zn schetenquotum heen is
Ruitenwisser blijft ruk. Maar dat zal bij de y niet beter zijn.
Top! Ik heb mijn achter ruit nu getint dus met het dimmen van de binnenspiegel is het af en toe best donker.NeoPhire schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:45:
[...]
Zeker, bij mij was mijn ruit vervangen, en het stekkertje van de spiegel niet aangesloten, probleem opgelost![]()
Die spiegel kun je vrij makkelijk demonteren, stekkertje zelflos maken, en hoppa
Als ik de service manual (even inloggen met je tesla account) er op na kijk dan is het inderdaad niet moeilijk. Vanmiddag maar eens even aan de gang
ja, zie bovenstaande. Het is nu dubbel donker.Oekol schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:22:
[...]
Volgens mij niet. Wel eens naar lopen zoeken. Het is echt donker in de avond door dat spiegeltje. Maar 't went
Wel dus. Ik heb geen probleem met de ruitenwissers op de Y RWD. Maar wellicht zijn er ook die het juist wel hebben.synx6 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:53:
[...]
Problemen zijn volgens mij kids die maar 1 scherm hebben en pappa die door zn schetenquotum heen is
Ruitenwisser blijft ruk. Maar dat zal bij de y niet beter zijn.
Ik heb ook een MY RWD (okt. 2023), maar de regensensor is gewoon ruk hoor. Bij spray doen de wissers meestal helemaal niks en vorige week heb ik nog een kilometer of 50 zonder TACC of Autopilot gereden omdat mijn ruitenwissers maar bleven wissen op een schone, droge voorruit, ook na veelvoudig gebruik van de ruitensproeier.bilgy_no1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:36:
[...]
De regensensor is kennelijk hit and miss. Ik (en heb hier dezelfde input van anderen gezien) heb een prima functionerende automatische ruitenwisser. Anderen hebben er kennelijk grote problemen mee.
Ik heb een MY RWD zonder parkeersensoren en kan mij prima behelpen door de camera achter. Ik parkeer sowieso bijna altijd achteruit in, dus dan heb je prima zicht. En vooruit is Tesla Vision redelijk bruikbaar, hoewel meestal aan de ruime kant. Precisiewerk aan de voorkant is dus wat lastiger, maar in mijn optiek werkt een sensor dan ook niet meer (<30 cm).
En de Autopilot werkt bij mijn auto eigenlijk ook wel naar tevredenheid.
Kortom, ik lees wel wat issues hier bij de Highland, en de oplossing is dus om de Model Y te kiezen...![]()
![]()
Vision aan de voorkant is niet betrouwbaar. Weergegeven afstand klopt niet, ziet soms palen/personen/kliko's simpelweg niet.
Autopilot werkt wel oke op de snelweg, verder eigenlijk niet echt bruikbaar. Merk dat ik zelf liever TACC gebruik, want ik word er achterlijk van dat je Autopilot na elke baanwissel weer aan moet zetten. Scheelt trouwens wel iets dat je AP tegenwoordig met een 'single pull' kunt doen.
Het is dus kennelijk erg wisselend per auto of reeks. Ik vermoed dat er mogelijk een oorzaak is in de nieuwere camera's of hardware. Dit vanwege dat het vooral bij recente auto's lijkt te spelen. Maar goed, er zijn ook mensen hier bij wie het juist op oudere auto's niet goed werkt.InZane schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:56:
[...]
Ik heb ook een MY RWD (okt. 2023), maar de regensensor is gewoon ruk hoor. Bij spray doen de wissers meestal helemaal niks en vorige week heb ik nog een kilometer of 50 zonder TACC of Autopilot gereden omdat mijn ruitenwissers maar bleven wissen op een schone, droge voorruit, ook na veelvoudig gebruik van de ruitensproeier.
Vision aan de voorkant is niet betrouwbaar. Weergegeven afstand klopt niet, ziet soms palen/personen/kliko's simpelweg niet.
Autopilot werkt wel oke op de snelweg, verder eigenlijk niet echt bruikbaar. Merk dat ik zelf liever TACC gebruik, want ik word er achterlijk van dat je Autopilot na elke baanwissel weer aan moet zetten. Scheelt trouwens wel iets dat je AP tegenwoordig met een 'single pull' kunt doen.
Dat van Autopilot steeds weer aan moeten zetten zijn twee oplossingen voor:
- Enhanced Autopilot aanschaffen
- S3XY Buttons. Je moet het dan nog steeds aanzetten, maar dat kan met een eenvoudige druk op een knopje die je op een plek binnen makkelijk handbereik kunt plakken. Haalt 99% van die irritatie weg voor mij en voegt daarnaast nog veel handigheidjes toe.
Lees meerdere mensen klagen hier over de regensensor wat eigenlijk gebaseerd is op camera beelden. Het lijkt er op dat MY rijders er meer last van hebben dan M3. En als ik logisch bekijk staat de camera wellicht tehoog in de MY waardoor die geen druppels "ziet". Het valt me op dat als het met bakken uit de hemel komt het allemaal prima is. Maar zodra het van andere auto's komt sprayen werkt het slecht. En vaak als die vol in de zon "kijkt" gaat die spontaan wissen terwijl het droog is...InZane schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:56:
[...]
Ik heb ook een MY RWD (okt. 2023), maar de regensensor is gewoon ruk hoor. Bij spray doen de wissers meestal helemaal niks en vorige week heb ik nog een kilometer of 50 zonder TACC of Autopilot gereden omdat mijn ruitenwissers maar bleven wissen op een schone, droge voorruit, ook na veelvoudig gebruik van de ruitensproeier.
andere dit ook opgevallen?
@bilgy_no1 zegt een paar berichten boven jou juist meer bij M3 dan bij MY. Het lijkt dus vooral ook overal een probleem denk ik. (zelf heb ik er niet heel veel last van trouwens). Maar bij spray wel wat laat en some met droog weer en zon inderdaadwht schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:19:
[...]
Lees meerdere mensen klagen hier over de regensensor wat eigenlijk gebaseerd is op camera beelden. Het lijkt er op dat MY rijders er meer last van hebben dan M3. En als ik logisch bekijk staat de camera wellicht tehoog in de MY waardoor die geen druppels "ziet". Het valt me op dat als het met bakken uit de hemel komt het allemaal prima is. Maar zodra het van andere auto's komt sprayen werkt het slecht. En vaak als die vol in de zon "kijkt" gaat die spontaan wissen terwijl het droog is...
andere dit ook opgevallen?
Sinds enkele maanden lease ik een MY RWD. Wat me vanaf de fabriek opvalt, is dat de auto 'zoekende' lijkt op rechte stukken. Voor mijn gevoel zijn er veel stuurcorrecties nodig om de auto recht door te laten rijden.
Is dit een kwestie van uitlijning of komt dit meer mensen bekend voor?
Dank!
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.