Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 12:08
STIMPPYYY schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Als er een Audi niet Audi waardig is vind ik het wel de Q4. Het is ook nog eens de lelijkste uit de familie, maar dat is persoonlijk. Zou dan eerder naar de e-tron kijken :)

De Y idd zeker meenemen in het vergelijk
Helemaal mee eens. In een vroegere post heb ik mijn uitgebreide ervaringen met testrijden Tesla en Audi geschreven.
Vroeger komende van een Q5 was de Q4 een dikke teleurstelling, premium Audi onwaardig en sowieso véél te duur voor wat je krijgt.
De model Y ging prijs/kwaliteit los over de Q4.
We hebben in de garage ook even in de fat e-tron gezeten en dát was zoals Audi hoort te zijn. Helaas was het voor mij echt wel dik buiten budget 🤣

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lycaon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:38:
[...]

En als een van de kids overschakelt naar een zitverhoger (“groep 3”), wordt het dan al makkelijker? Dat zal niet heel lang meer duren namelijk.
Ook dan heb je gordelverlengers nodig, de zitting zal in bijna alle gevallen over de gordelpunten heen gaan.
Oekol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Ja, dat past. Buitenkant isofix en in het midden een verhoger.
Bij ons past dat ook niet, uiteindelijk nu de oudste met 125 gewoon zonder verhoging in het midden, genoeg steun van beide zijkanten en gordel komt uit de bank ipv dak en snijdt daarom niet in z’n nek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 13:09
Sander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Ook dan heb je gordelverlengers nodig, de zitting zal in bijna alle gevallen over de gordelpunten heen gaan.

[...]

Bij ons past dat ook niet, uiteindelijk nu de oudste met 125 gewoon zonder verhoging in het midden, genoeg steun van beide zijkanten en gordel komt uit de bank ipv dak en snijdt daarom niet in z’n nek
En los van gordelpositie, is plaats in het midden voor hem/haar wel comfortabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
Lycaon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:56:
[...]

En los van gordelpositie, is plaats in het midden voor hem/haar wel comfortabel?
Waarom zou dat niet zo zijn? Wij rijden met drie achterin in een focus, vrouw, kind van 9 en kind van 15..heb je dus nog een hogere vloer in het midden ook...voor de 9 jarige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 13:39
Vraagje: heeft Iemand problemen met een 12v koelbox in een nieuwe Model Y met Lithium batterij die 16v levert? Geen storingen of overbelasting van de koelbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
Mackeessie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:57:
Vraagje: heeft Iemand problemen met een 12v koelbox in een nieuwe Model Y met Lithium batterij die 16v levert? Geen storingen of overbelasting van de koelbox?
Doen de meeste van die dingen geen 12-24v (zodat je hem ook in de vrachtwagen kan gebruiken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mijn Makita koelbox gaat prima met lithium accu in de m3. Had ik niet bij stilgestaan tot na het feit, maar het was geen enkel probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Vrijdag voor het eerst een redelijk lange trip gedaan met de M3 SR+ (2019) met aanhanger. Omdat de interne navigatie toch weleens wat rare fratsen heeft vooraf even met ABRP gekeken en een verbruik van 300wh/km ingevuld, daar kwam dit uitrollen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIdCF2GZEuvohBIHuuxW2s-glAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KhxBLTr9Z78S1MSxtxw8D4oo.jpg?f=user_large

De reis ging van Amersfoort naar Bilstain, enduropark voor motoren/4x4 enz. In de aanhanger dus mijn motor en wat aanverwante spullen.

Thuis met voorverwarmde accu en 97% lading rond 6 uur in de ochtend vertrokken. Cruise control op 90/95 en aanhangmodus uitgezet zodat AP ook werkt. Op de snelweg zie ik hier niet zo'n probleem in.

Eerste stop keurig volgens planning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZvnvMSmAX17uT93YVu445u_i3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7X4RFl7FRtM7LAfyW6VEjUik.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J4XtGbuJyummVt59QJ8k67T1m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB3Jlw9xknvJ1CuaXlorgTJe.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk rustig natuurlijk en perfect om met de combinatie te laden (ook makkelijk weer weg te komen).
Kort bijgeladen om naar SuC maastricht te rijden.

Maastricht ook heerlijk afgelegen (wel met een restaurant), maar ook weer mooi ruim opgezet en ook makkelijk draaien na het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buTSdo6s0myVBeYZHJuesjDWq4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFBcN6kFZKPIndikuNPe5lvc.jpg?f=fotoalbum_large

In Maastricht wat langer geladen dan nodig omdat ik in de nacht op camp mode de auto warm zou houden en ik geen idee heb wat camp mode verbruikt.

Het slapen ging een beetje spartaans. Gewoon een luchtbed en een slaapzak. Ik ben 1.85 dus het luchtbed een beetje schuin gelegd, passagiersstoel redelijk naar voren en dan gaat languit liggen net.
In het begin om vermogen te besparen de temperatuur op 16 graden gezet maar dat was te koud. Ik werd wakker en heb via mn telefoon de temperatuur aangepast naar 21 graden, dat ging lekker. Enige nadeel met de telefoon de temperatuur aanpassen is dat de climate control op auto gaat en de airco ook gaat draaien -> meer geluid. Maar ik vond het wel best, had geen zin om naar voren te kruipen en de boel handmatig aan te passen. Daarna eigenlijk best prima geslapen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw3PDiIDb-K-iEBzW6jT1u-C1wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW5QW71lmVT5WavnUL2ZjHcl.jpg?f=fotoalbum_large

Terugweg liep wat minder soepel. Ik was eerst van plan om de terugweg in omgekeerde volgorde te doen dan de heenweg. De accu zat echter nog voldoende vol dat ik SuC maastricht over kon slaan. Alleen mis je toch het vertrek met 100% en dus een mooie start. Kort geladen bij SuC Ullicoten Urmond. Daar kreeg ik het advies om 40 minuten te laden. Leek me niet zo'n goed idee omdat na 50/55% de laadsnelheid vlot instort en ik het eigenlijk wel lekker rijden vond -> klein uurtje rijden (van 50% -> <10% ) 10 minuutjes laden en weer door. Dus even gekeken en van SuC Ullicoten Urmond naar Suc Eindhoven zou zo'n etappe weer opleveren :)
Alleen... Bij VdValk Eindhoven was een evenement oid, gruwelijk druk. Eerst 10-15 minuten in de file gestaan richting het terrein. Het terrein was ook 1 lange file dus omgedraaid. Alleen zat er nog maar 8% in de accu, en met een aanhanger kom je dan niet heel ver (met zuinig rijden hou ik 2km per % aan). Dus even gezocht en de eerste de beste Fastned zat op 4km rijden oid (alleen wel de verkeerde kant op). Daar kortstondig geladen tot ik SuC Zaltbommel kon halen. Al met zl kost zo'n grapje je zo maar 3 kwartier en dat is wel even balen. Mede omdat je eerst de verkeerde kant op gaat om te kunnen laden, maar dan ook nog verder moet rijden om te kunnen draaien (afrit af, draaien om vervolgens de snelweg de juiste kant op te kunnen nemen en weer terug te rijden naar de juiste route naar huis).
SuC Zaltbommel is voor mij een bekende locatie en die is wat krap.
Eerste lader wilde niet laden, op het scherm kreeg ik de melding dat er bij de paal nog een verificatie moest plaatsvinden :? Naja, 1 paaltje verder deed het wel. Kwam later een model S aan, die parkeerde vlak achter mij (NEEEE, niet mijn "B" stall pakken aub! :P Ik laadde nog met 100kW+). Maar hij pakte de paal die het bij mij ook niet deed en hij had hetzelfde probleem. Weg komen was flink wat steken want redelijk krap in Zaltbommel met een aanhanger. Uiteindelijk met 3% thuis gekomen terwijl de auto continu liep te piepen dat er nog een keer geladen moest worden.
Terugweg uiteindelijk ongeveer 4 uur over gedaan en dat is te lang. Was niet nodig geweest als eindhoven beter was gelopen maar het is wat het is.

Al met al: Heenrit: dikke prima. 2 keer geladen met een totale laadtijd die reuze mee viel. Als je met een aanhanger/caravan op pad gaat, vooraf even de locaties checken of het een beetje gaat met een aanhanger. Grote voordeel van de SuC's is dat er zoveel laadplaatsen zijn dat het bijna nooit een probleem is als je 4 of 5 laadplekken bezet (uiteraard wel bij de auto gebleven).
Terugweg minder voorbereid dan de heenweg en bij Eindhoven even "nat" gegaan.
Evengoed prima bevallen en ook het slapen is voor 1 nachtje prima te doen. Een roadtrip zoals ik weleens gelezen heb en dan een week in de auto slapen is mij iets teveel van het goede, maar he, ieder zijn ding!

Wat me trouwens opviel, hoe heet de motor werd tijdens snelladen, terwijl de accu volgens mij wel op temperatuur was :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFh6jzMi3XtyRTK47EpYlAxM8VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Waecw1YT0CIJ0rO6FZL34NWV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 21-05-2023 19:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:39
BYD laadcurve veel beter dan de CATL accus.

https://www.notebookcheck...-deliveries.718974.0.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDpNAFnTo8l5EcCdSZiWdgtbjEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3RJ5sS9F7dW3m8hiIsCwV6vF.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 21-05-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21
Wow.. 170 kW tot aan 50% is echt immens.
First Model Y owners who took delivery of the BYD battery variant put it to the test and compared its charging curve with the current model with a CATL pack. The BYD Model Y shot straight up to its peak 172 kW charging and stayed there until the battery hit 50% charge, then it started tapering off until the two curves met at 90%.
En mensen hoeven niet 'bang' te zijn dat ze een andere batterij pack krijgen vooralsnog.
Tesla didn't register the BYD Model Y properly and has suspended its deliveries for now. Since the new Model Y has a lot of drivertrain changes under the hood, as well as structural differences in unibody casting, it has to be registered anew, so those who'd like to take the BYD battery version for a spin will have to wait for Tesla's registration conundrum to be solved.

[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 21-05-2023 12:51 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
Iemand van jullie bekend met het probleem dat de laadpoort vergrending actief is waardoor het pinnetje links uitsteekt en je er geen kabel in kunt stoppen? Ik stond zojuist bij een SuC en krijg voor geen mogelijkheid de kabel er in. Thuis met de type 2 idem dito.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
kevinjkok schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:48:
Iemand van jullie bekend met het probleem dat de laadpoort vergrending actief is waardoor het pinnetje links uitsteekt en je er geen kabel in kunt stoppen? Ik stond zojuist bij een SuC en krijg voor geen mogelijkheid de kabel er in. Thuis met de type 2 idem dito.
Geen bekend probleem, maar zou je dit niet met de manual override op kunnen lossen?
Een klein koordje linksachter in de achterbak waar je aan kan trekken (ff YouTube filmpjes kijken om te zien hoe je er precies bij kan ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
Smobbo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Geen bekend probleem, maar zou je dit niet met de manual override op kunnen lossen?
Een klein koordje linksachter in de achterbak waar je aan kan trekken (ff YouTube filmpjes kijken om te zien hoe je er precies bij kan ;) ).
Had ik al gedaan. Maar dat werkt niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Travellife Koelbox 12/240V werkt bij ons zonder problemen, ook op langere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Via de app laadpoort ontgrendelen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
Oekol schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Via de app laadpoort ontgrendelen?
Nope ook niet, er gebeurt helaas niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ybos schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:18:

Kort geladen bij SuC Ullicoten.
:? Urmond zeker?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Klepje dicht laten gaan en weer open doen. Dan "reset" het pinnetje :Y Had ik vorige week ook een aantal keren toen ik de BMS foutmeldingen had.

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 21-05-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
:X Je hebt volkomen gelijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

Als dat ook in Europa komt zal dat nog wel even duren voordat dat in de Nederlandse leaseprijs en catalogusprijs is verwerkt, bij de zakelijke leasepartij.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:35:
[...]

Als dat ook in Europa komt zal dat nog wel even duren voordat dat in de Nederlandse leaseprijs en catalogusprijs is verwerkt, bij de zakelijke leasepartij.
Dat is gewoon een korting op modellen die op voorraad staan. Niet een structureel iets. Die kortingen kennen we hier ook wel tegen het einde van het kwartaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
Inspired schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Dat is gewoon een korting op modellen die op voorraad staan. Niet een structureel iets. Die kortingen kennen we hier ook wel tegen het einde van het kwartaal.
Nee maar goed om te zien, woensdag een proefrit en dan evt in juni eentje kopen dus dan is korting mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:39
Inspired schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:42:
[...]

wanneer ongeveer moet ik rekenen op einde kwartaal? Ben nl op zoek naar een nieuwe MY.

[ Voor 24% gewijzigd door cgok op 21-05-2023 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cgok schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:46:
[...]

wanneer ongeveer moet ik rekenen op einde kwartaal? Ben nl op zoek naar een nieuwe MY.
Kwartaal loopt tot eind juni. Vanaf tweede week juni gewoon de snel leverbaar pagina in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 10:47
Archiebald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:07:
Volgende maand gaan we met de MY LR naar Bretagne, Frankrijk op vakantie. Omdat we in de nacht rijden en ik graag de laadstops wil combineren met sanitaire stops, heb ik de eerste 2 laadstops bij snelladers langs de snelweg bij een tankstation gepland. Heb net even gekeken in de navigatie van de MY, maar de auto herkent die snelladers niet als zodanig dat als ik daarheen navigeer, de accu wordt voorverwarmd.
Nu is mijn vraag, is het nodig (voor het snelladen) na een afstand van zo'n 200 a 300 km de accu nog voor te verwarmen?
Ik snellaad soms eens na 150km te rijden en tot nu toe heb ik altijd moeten voorverwarmen om deftige laadsnelheden te halen. Geen idee of het veel beter is na 200-300km, ik hoop het wel want voorverwarmen verbruikt wel veel energie.

En ik zit ook aan laadpalen die jammer genoeg niet in de Tesla navigatie herkend worden als laadpalen.
Maar dat los ik makkelijk op door gewoon een andere laadpaal in de buurt aan te klikken waardoor het voorverwarmen dan toch in gang schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
De e-tron is wat nu de Q8 e-tron is. Audi heeft nogal een soep gemaakt van hun benamingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 23:48
Hah, hoe meer ik rij met m'n Y :Y) hoe fijner ik dat one-pedal driving vind. Heb 'm altijd op 'sport' staan en alles gaat zo ontzettend soepel en precies nu ik muscle memory heb ontwikkeld voor hoe ik moet doseren. Zowel versnellen als 'uitrollen' als stoppen, echt heerlijk! Alleen zonder 'schokje' uit stilstand komen blijft nog wel een uitdaging, vooral ook als je wordt 'aangemoedigd' door dat pingeltje als het licht op groen springt :$ Ik krijg regelmatig complimenten van mijn bijrijders hoe soepel ik rij, erg blij mee! :D

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Weet er iemand hoe je de achterste ventilatie aanzet? Ik heb in de handleiding ergens gelezen dat deze aangaat als er passagiers geregistreerd worden, maar de kinderstoel triggert die sensor niet.
En in het klimaatmenu vind ik alleen maar de stoelverwarming voor achteraan terug, niet die ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
this schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:48:
Weet er iemand hoe je de achterste ventilatie aanzet? Ik heb in de handleiding ergens gelezen dat deze aangaat als er passagiers geregistreerd worden, maar de kinderstoel triggert die sensor niet.
En in het klimaatmenu vind ik alleen maar de stoelverwarming voor achteraan terug, niet die ventilatie.
Hmm, hier staat die in de model 3 2019 permanent aan met autostoel op de achterbank. Ik heb er wel 1 met gordelsluiting, dus mogelijk dat je die nog even moet dichtklikken als je een isofix stoel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Op het scherm het climate-dingetje openen en dan de knop linksonder 'Rear' aanklikken.
Vond het zelf ook wat verborgen zitten, maar op die tab heb je vervolgens een knopje 'Rear fan' ofzo.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Als je naar het klimaatmenu gaat zie je links een knop “front” en een knop “rear”

Als je op “rear” klikt heb je een knop “turn on”, uit mn hoofd linksbovenin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:19
tim.w schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:18:
[...]

Auto is vandaag afgesleept. Dit ging makkelijker dan gedacht, want je raad het nooit; tow mode werd geactiveerd en de parkeerrem kwam daarna wel los _O- Ik ben vervolgens met de sleepdienst meegereden naar SC Eindhoven. Na een tijdje vroeg de man achter de receptie of ik tijd had voor een gesprek in de garage ruimte. Hierbij mijn twijfel uitgesproken over de technische deugdelijkheid en veiligheid. Wat als de parkeerrem een keer onverwacht losschiet bijvoorbeeld en van de oprit rolt. Dan hebben meerdere auto's in de straat schade. Ook het voorval besproken dat de melding een keer verschenen is dat de noodstop geactiveerd was tijdens het rijden en de auto begon te remmen. Betreffend persoon wilde perse een datum en tijd weten waarop dit was gebeurd, want ze zouden maar een week terug kunnen kijken in de logs. Schijnbaar moet je als klant dus met een notitieblokje rond gaan rijden :+
Ik heb aangegeven dat ik deze technische mankementen onacceptabel vind en dat zij dat ook niet moeten willen dat iemand met een onveilig voertuig de weg op gaat. Het werd afgedaan met het argument dat ze vinden dat het nog in de diagnostische fase zit en dat ze het willen onderzoeken en proberen te repareren. Kreeg ook de vraag of ik akkoord was dat er 180 km met de auto gereden zou worden om te testen 8)7 Dit gaf me nog meer het gevoel dat ze geen benul hebben waar ze het moeten zoeken + dat ik het gewoon raar vind dat er dusdanig veel kilometers met de auto gereden moeten worden.

Andere servicepunten ook aangehaald:

-Scheef gemonteerd dashboard; ze gingen kijken of dit aan de specificatie en kwaliteitsvoorwaarden voldeed. Toen ik vroeg of ik de voorwaarden en specificaties kon inzien kreeg ik geen reactie.
-Het alarm dat afging; zouden ze moeten nakijken, kan een sensor zijn.

Op mijn mail waarbij ik aangaf of het mogelijk was om mijn M3 om te ruilen voor een andere exemplaar zou ik nog separaat een reactie ontvangen.

Toen ik met mijn M3 loaner weg wilde rijden kwam een monteur nog een praatje maken. Verteld wat er aan de hand is en hij snapte dat ik baalde dat zo'n jonge auto dergelijke mankementen vertoond. Hij gaf aan dat het parkeerrem issue waarschijnlijk een computer unit is (de auto schijnt er meerdere te hebben).

Niet echt veel wijzer geworden dus, maar we gaan het meemaken. In de loop van volgende week verwachten ze dat hij klaar is.
Tussentijdse update; Inmiddels anderhalve week verder maar nog niks vernomen over de status van de reparatie. Binnen de app stond de verwachte datum op 19 mei.
Ook nog geen reactie vanuit Tesla of het mogelijk is om de Model 3 in te ruilen voor een ander exemplaar.

Wellicht deze week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 19:20
Goede dag. Wij kijken naar de m3 rwd sr. We zijn. Erg enthousiast over de auto. Alleen enige "zorg" is de range. Zomer- winter en tijden de vakantie; Wat doet hij met een vouwwagenen( cabanon).
We doen vaak in het weekend een trip naar familie, ongeveer 280km. En op vakantie is naar zuid Frankrijk. Laden is geen punt, als het maar na 200km is.

Hoor graag jullie ervaring( ja ik heb alle fora al gelezen :) ). Zoek iets van een bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
roundlet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:41:
Goede dag. Wij kijken naar de m3 rwd sr. We zijn. Erg enthousiast over de auto. Alleen enige "zorg" is de range. Zomer- winter en tijden de vakantie; Wat doet hij met een vouwwagenen( cabanon).
We doen vaak in het weekend een trip naar familie, ongeveer 280km. En op vakantie is naar zuid Frankrijk. Laden is geen punt, als het maar na 200km is.

Hoor graag jullie ervaring( ja ik heb alle fora al gelezen :) ). Zoek iets van een bevestiging.
Dat moet gewoon lukken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo

Dat lukt wel.

De range in de winter is een stuk minder dan in de zomer.
De range met aanhanger is een stuk minder dan zonder.
De combi in de winter met vouwwagen zou dus weinig range op leveren, maar wij gaan met de vouwwagen alleen op vakantie in de periode april-september, dus dat moet allemaal wel goed gaan ;) .

Alleen zul je even moeten kijken waar je een 'doorrijdlaadplek' hebt en waar niet. Bij sommige punten zal je de vouwwagen even af moeten koppelen, niet onoverkomelijk, maar wel wat onhandig. Er zijn er echter ook waar je vooruit in kan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
MacorgaZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Op het scherm het climate-dingetje openen en dan de knop linksonder 'Rear' aanklikken.
Vond het zelf ook wat verborgen zitten, maar op die tab heb je vervolgens een knopje 'Rear fan' ofzo.
Vanavond eens checken, dank je voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

200km is wellicht af en toe wat kiele kiele. Maar wat is het probleem om ff te laden na 175km? Je zult op 280km toch een keer moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Radiodurans schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:35:
Alleen zonder 'schokje' uit stilstand komen blijft nog wel een uitdaging
Wellicht een andere rijmodi nemen. Dan reageert het stroompedaal niet zo snel op je voetbeweging en heb je kans dat het iets soepeler gaat.

Mooi om te lezen dat de auto goed bevalt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Card Nox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Wellicht een andere rijmodi nemen. Dan reageert het stroompedaal niet zo snel op je voetbeweging en heb je kans dat het iets soepeler gaat.
Nou ja, juist door regelmatig van rijmodus te wisselen vind ik het onvoorspelbaarder hoe de auto reageert vanuit muscle memory. Laatst op chill-modus op de snelweg dacht ik nog even een gaatje in te kunnen duiken en toen reageerde de auto dus minder snel dan ik verwachtte (maar dan kun je ook zeggen dat het gaatje eigenlijk te klein was O-) ). Ik weet dat je SEXY buttons/commander kunt gebruiken om van rijmodus te wisselen als je het pedaal vol induwt, dat kan ik ook nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Radiodurans schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:53:
[...]Nou ja, juist door regelmatig van rijmodus te wisselen vind ik het onvoorspelbaarder hoe de auto reageert vanuit muscle memory.
Je hoeft niet in sport te rijden, je kunt ook een andere modi kiezen en die als standaard gebruiken ;)

Zit er veel verschil in vermogen tussen de standen? In mij eNiro weet ik dat Normal 15KW minder levert dan Sport naast een veel soepelere stroomresponse, vind sport te snel reageren (al is dat een kwestie van gewenning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
Smobbo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Dat lukt wel.

De range in de winter is een stuk minder dan in de zomer.
De range met aanhanger is een stuk minder dan zonder.
De combi in de winter met vouwwagen zou dus weinig range op leveren, maar wij gaan met de vouwwagen alleen op vakantie in de periode april-september, dus dat moet allemaal wel goed gaan ;) .

Alleen zul je even moeten kijken waar je een 'doorrijdlaadplek' hebt en waar niet. Bij sommige punten zal je de vouwwagen even af moeten koppelen, niet onoverkomelijk, maar wel wat onhandig. Er zijn er echter ook waar je vooruit in kan rijden :)
Bedankt. We gaan ook alleen in de zomer weg met de vouwwagen. Vind afkoppelen enzo geen probleem. Was meer dat je wel even kan rijden zonder te laden. Wat is de range zonder vouwwagen van de sr van de huidige generatie ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
Inspired schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:47:
[...]

200km is wellicht af en toe wat kiele kiele. Maar wat is het probleem om ff te laden na 175km? Je zult op 280km toch een keer moeten laden.
De 280km was zonder iets er achter. Dat hoop ik wel te kunnen halen. Zodat we weekend tripjes zonder tussen stop te hoeven doen.

De 200km is puur dat je ongeveer 2 uur kan rijden zonder te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Card Nox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:58:
[...]

Je hoeft niet in sport te rijden, je kunt ook een andere modi kiezen en die als standaard gebruiken ;)

Zit er veel verschil in vermogen tussen de standen? In mij eNiro weet ik dat Normal 15KW minder levert dan Sport naast een veel soepelere stroomresponse, vind sport te snel reageren (al is dat een kwestie van gewenning).
In de Tesla is het wel wat meer dan 15 kW. Eerder 100 kW. Zal het eens in mijn teslamate logs bekijken.
Naast dat bouwt het vermogen ook langzamer op. In normal mode is het ineens vermogen, in Chill duurt het even voor je vol vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:05:
[...]

In de Tesla is het wel wat meer dan 15 kW. Eerder 100 kW. Zal het eens in mijn teslamate logs bekijken.
Naast dat bouwt het vermogen ook langzamer op. In normal mode is het ineens vermogen, in Chill duurt het even voor je vol vermogen hebt.
Maar hoe nuttig is chill?

Ik kan in de normal modus (Y LR) zonder problemen rustig rijden, en wanneer het nodig is (of leuk) even goed door trappen.

Ik dacht ook dat ik voor normaal rijden de Chill modus zou gebruiken, maar ... nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Maasluip, ik bedoel tussen Standard en Sport (aangezien @Radiodurans in Sport rijd maar niet smooth canuit 0 kan wegrijden), in chill heb ik wel vaker gelezen dat er vrij hard wordt geknepen inderdaad.

Geen idee wat het verschil voor mijn eNiro is in chill, binnenkort eens even testen. Ik rijd zelf altijd in Normal, vind Eco wat te traag reageren op mijn acceleratie pedaal bij wegrijden, voor de rest is het goed genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 22-05-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik weet wel dat chill handig kan zijn in de winter omdat er dan meer energie naar de warmtepomp kan :)

Ik kan niet meer kiezen voor 'standaard' sinds ik de performance boost heb geactiveerd; het is 'chill' of 'sport'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Radiodurans schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:35:
Hah, hoe meer ik rij met m'n Y :Y) hoe fijner ik dat one-pedal driving vind. Heb 'm altijd op 'sport' staan en alles gaat zo ontzettend soepel en precies nu ik muscle memory heb ontwikkeld voor hoe ik moet doseren. Zowel versnellen als 'uitrollen' als stoppen, echt heerlijk! Alleen zonder 'schokje' uit stilstand komen blijft nog wel een uitdaging, vooral ook als je wordt 'aangemoedigd' door dat pingeltje als het licht op groen springt :$ Ik krijg regelmatig complimenten van mijn bijrijders hoe soepel ik rij, erg blij mee! :D
Pas op met dat pingeltje. Ik vertrouwde daar eens op toen ik links voorgesorteerd stond vlak bij huis en was nog mobiel aan kabeltje aan 't doen en gewoon niet aan 't opletten.

Hoorde het pingeltje en geef een dot gas. Terwijl ik omhoog keek zag ik dat rechtsaf groen had gekregen ipv van ik en kwamen er auto's rechts van mij tegemoet. Schrok me rot. Vanaf toen let ik op en vertrouw ik niet op het pingeltje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Radiodurans schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:12:
Ik weet wel dat chill handig kan zijn in de winter omdat er dan meer energie naar de warmtepomp kan :)

Ik kan niet meer kiezen voor 'standaard' sinds ik de performance boost heb geactiveerd; het is 'chill' of 'sport'.
Uhm...damn... weet je waarom Tesla dat doet? Kan er zo snel geen 'goede' reden voor bedenken.

Maar dan wordt het verschil waarschijnlijk wel vrij groot ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Pas op met dat pingeltje. Ik vertrouwde daar eens op toen ik links voorgesorteerd stond vlak bij huis en was nog mobiel aan kabeltje aan 't doen en gewoon niet aan 't opletten.

Hoorde het pingeltje en geef een dot gas. Terwijl ik omhoog keek zag ik dat rechtsaf groen had gekregen ipv van ik en kwamen er auto's rechts van mij tegemoet. Schrok me rot. Vanaf toen let ik op en vertrouw ik niet op het pingeltje....
Het is ook geen pingeltje om ongezien gas te geven :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Radiodurans schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Nou ja, juist door regelmatig van rijmodus te wisselen vind ik het onvoorspelbaarder hoe de auto reageert vanuit muscle memory. Laatst op chill-modus op de snelweg dacht ik nog even een gaatje in te kunnen duiken en toen reageerde de auto dus minder snel dan ik verwachtte (maar dan kun je ook zeggen dat het gaatje eigenlijk te klein was O-) ). Ik weet dat je SEXY buttons/commander kunt gebruiken om van rijmodus te wisselen als je het pedaal vol induwt, dat kan ik ook nog eens proberen.
Ook in sport/standard mode kan je met enige oefening rustig wegrijden. Kwestie van vaak genoeg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ja herkenbaar, altijd zelf eerst nog even kijken! Vooral inderdaad bij het stoplicht voor rechtsaf terwijl je voor rechtdoor staat geeft nog wel eens een fout-positief pingeltje. Verder is het systeem wel superhandig, door mijn lengte kan ik als ik vooraan sta vaak het stoplicht dat boven hangt niet zien. Wat dat betreft vind ik het Amerikaanse systeem waar het stoplicht halverwege het kruispunt hangt erg fijn :). Of toch eens zo’n mooie voorruit van de Lucid Air in de refresh van de Y :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
Oekol schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Hoorde het pingeltje en geef een dot gas. Terwijl ik omhoog keek zag ik dat rechtsaf groen had gekregen ipv van ik.
Klopt, ik dacht het ook eens en toen ik gas gaf zag ik dat die van mij nog rood was. Blijft toch een hulpsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Ik kan in de normal modus (Y LR) zonder problemen rustig rijden, en wanneer het nodig is (of leuk) even goed door trappen.
Ik vind de eerste gasresponse in chill prettiger dan in standaard. Dat hij dan ook nog het maximum vermogen limiteert hoeft van mij niet. Ik kan heel goed rustig wegrijden in standaard, maar dan nog vind ik chill prettiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Hoe gaat dit dan werken met FSD als de auto blijkbaar denkt dat hij groen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Haha nee, daar kom je daarna pas achter. Schrok me echt rot, goeie les voor me. Ik vertrouw dit soort systemen veel te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Hoe gaat dit dan werken met FSD als de auto blijkbaar denkt dat hij groen krijgt?
Volgens mij is dat in ons land nog niet aan de orde? Gezien dit soort fouten zie ik het voorlopig ook nog niet gebeuren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Ik dacht ook dat ik voor normaal rijden de Chill modus zou gebruiken, maar ... nope.
Ik gebruikte chill in het begin vaak om wat te wennen aan het doseren.
En nu gebruik ik chill als er eens iemand anders met de auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
[...]

Hangt van de auto af. In de 3 (SR+) is de standaard stand een stuk nerveuzer dan in de Y. In de Y gebruik ik de chill inderdaad niet, maar in de 3 vaak wel. Het zorgt bij mij daadwerkelijk voor een relaxtere rijstijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
[...]

Dat is heel persoonlijk. Wij rijden beiden áltijd in chill.

Ik heb nu sinds de laatste update standaard/chill switch onder de linker knop staan. In heel uitzonderlijke situaties switch ik even. Maar komt zelden voor.

Dan kunnen mensen weer de hele discussie gaan voeren over controle over je rechtervoet. Maar ik heb een sportieve rijstijl en de Y RWD in chill voldoet daar prima aan dus ik zie geen enkele reden om er iets aan te veranderen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 22-05-2023 10:22 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK-421
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Pierz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Hangt van de auto af. In de 3 (SR+) is de standaard stand een stuk nerveuzer dan in de Y. In de Y gebruik ik de chill inderdaad niet, maar in de 3 vaak wel. Het zorgt bij mij daadwerkelijk voor een relaxtere rijstijl.
Zou er ook een verschil zitten tussen chill/standard vs chill/sport in bijvoorbeeld M3SR+/LR vs M3P. Dus met andere woorden is de chill van een M3P hetzelfde als de andere of toch ook nerveuzer... Vraag ik mij af, heb een M3P maar kan het niet vergelijken, sport is uiteraard helemaal anders :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Dat is heel persoonlijk. Wij rijden beiden áltijd in chill.

Ik heb nu sinds de laatste update standaard/chill switch onder de linker knop staan. In heel uitzonderlijke situaties switch ik even. Maar komt zelden voor.

Dan kunnen mensen weer de hele discussie gaan voeren over controle over je rechtervoet. Maar ik heb een sportieve rijstijl en de Y RWD in chill voldoet daar prima aan dus ik zie geen enkele reden om er iets aan te veranderen :)
Bij de RWD zit er ook amper verschil tussen normaal en chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:54
Heb het nut van die Chill modus nooit echt begrepen. Voor mij is het geen probleem om te doseren zodat passagiers niet misselijk worden, je hoeft toch niet altijd het pedaal helemaal in te stampen? Er zitten gradaties tussen AAN/UIT met een pedaal he 8)

En daar kom ik weer met de SEXY Buttons, met de Commander heb je een kickdown mogelijkheid; rijd je in Chill maar trap je het pedaal helemaal in? Dan schakelt ie over naar Normal/Sport zodat je geen een stoplicht sprintje hoeft te verliezen omdat je perongeluk in Chill staat :D

"Enable your car's max power by pressing the accelerator pedal fully down. Based on the predefined threshold the COMMANDER will switch from CHILL to SPORT (or PLAID if you have it). The power will be increased gradually in 2-3 seconds."

Al is 2-3 seconde wel veel natuurlijk op een 0 naar 100 tijd van 3,3 :+

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Inspired schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Bij de RWD zit er ook amper verschil tussen normaal en chill.
Ik vind het een erg groot verschil maar kan niet vergelijken met een LR of performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Makkelijk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Ik vind het een erg groot verschil maar kan niet vergelijken met een LR of performance
Bij een LR is er echt een fors verschil tussen chill & sport, maar hij staat altijd in sport, ik kan gelukkig zelf bepalen hoeveel ik echt nodig heb met het stroompedaal!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Inspired schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Een SR? (Ofwel oude model 3, zonder warmtepomp en met 40/45kWh batterij?)

200km met vouwwagen ? Lukt je waarschijnlijk meestal niet.

Onze 2019 Model 3 laden wij zonder vouwwagen meestal na 140-160km weer op. In enkele gevallen (zonder vouwwagen) pas na ~170/200km

*edit*
Ik zou je verwachting bijstellen. De LR past beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 22-05-2023 11:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
DennusB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:17:
[...]
ik kan gelukkig zelf bepalen hoeveel ik echt nodig heb met het stroompedaal!
Iedereen kan dat hoor. Die chill modus maakt het gewoon wat makkelijker om niet te enthousiast te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Stef87 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Een SR? (Ofwel oude model 3, zonder warmtepomp en met 40/45kWh batterij?)

200km met vouwwagen ? Lukt je waarschijnlijk meestal niet.

Onze 2019 Model 3 laden wij zonder vouwwagen meestal na 140-160km weer op. In enkele gevallen (zonder vouwwagen) pas na ~170/200km

*edit*
Ik zou je verwachting bijstellen. De LR past beter.
Zonder vouwwagen zo snel weer laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Volgens deze test maar net een seconde. Dus 6,4 vs 7,4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Maasluip schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Ik kijk regelmatig wat FSD-ritjes op YT (zoals deze: YouTube: Tesla FSD gets Overly Aggressive: The Sequel) en verkeerslichten werken 99% van de tijd correct.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
Fire69 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Ik kijk regelmatig wat FSD-ritjes op YT (zoals deze: YouTube: Tesla FSD gets Overly Aggressive: The Sequel) en verkeerslichten werken 99% van de tijd correct.
99% is wel heel laag in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

bert pit

asdasd

Als je nu al zorgen hebt en je kunt je het veroorloven, bijt dan zie zure appel door en neem een long range, bij voorkeur met warmte pomp. De range is namelijk theoretisch. In de praktijk laad je ergens tussen de 20 en 80% van de batterij, zeker richting Zuid Frankrijk bij de snellader.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
this schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
[...]

99% is wel heel laag in deze context.
Nou ja, ik heb het niet exact berekend natuurlijk :P Kan ook 99.9% zijn ;)

In ieder geval, als je ziet hoeveel rood licht rijders er in de US zijn doet FSD het absoluut veel beter...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
Inspired schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Volgens deze test maar net een seconde. Dus 6,4 vs 7,4.
Dat zijn maar getallen, voor zover ik weet doet de MY rwd sowieso geen 6,4 maar 6,9?

Gaat er om wat het gevoel van het pedaal is, niet wat het nummertje is wat ik sowieso nooit gebruik. Ik ben misschien 3x in standaard vol weggereden, in chill trap ik net wat vaker wat dieper in, maar ook nooit voluit vanuit stilstand. Wel bij invoegen soms, dan is het nog steeds erg snel voor het Nederlandse verkeer.

Het blijft een ellendige discussie. Het stoort me vooral dat er elke maand weer iemand roept hoe nutteloos chill is, en dat je, wanneer je dat anders ervaart, een prutser bent die geen fijne motoriek heeft in zijn rechtervoet.

[ Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 22-05-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Fire69 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Maar dan is het met FSD kennelijk anders óf je rijdt op andere plekken, want bij mij is het zéker geen 99% correct. Vrijwel elke rit is er wel een stoplicht wat verkeerd herkend wordt, en ik kom geen 100 stoplichten per rit tegen. Gaat vooral vaak mis in Den Haag.
Fire69 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:00:
[...]
In ieder geval, als je ziet hoeveel rood licht rijders er in de US zijn doet FSD het absoluut veel beter...
In de VS doet hij het absoluut veel beter. Maar als ik elke rit een keer door rood rijdt is mijn auto binnen een week total loss :P

[ Voor 23% gewijzigd door Makkelijk op 22-05-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
roundlet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Bedankt. We gaan ook alleen in de zomer weg met de vouwwagen. Vind afkoppelen enzo geen probleem. Was meer dat je wel even kan rijden zonder te laden. Wat is de range zonder vouwwagen van de sr van de huidige generatie ongeveer?
ev-database.nl is volgens mij wel een aardige voorspeller.
Ik heb een 2019 SR+, daar kom ik in de winter 220km ver mee en in de zomer 330km. Het verschil is best we groot :O .
Maar de nieuwere modellen komen een stuk verder en hebben een warmte pomp, dus dat zal bij elkaar een stuk hoger zijn.

(WLTP van mijn SR+ was destijds 406km en nu is een 3 RWD met wieldoppen volgens mij op 510km gezet!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makkelijk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Dat zijn maar getallen, voor zover ik weet doet de MY LR sowieso geen 6,4 maar 6,9?

Gaat er om wat het gevoel van het pedaal is, niet wat het nummertje is wat ik sowieso nooit gebruik. Ik ben misschien 3x in standaard vol weggereden, in chill trap ik net wat vaker wat dieper in, maar ook nooit voluit vanuit stilstand. Wel bij invoegen soms, dan is het nog steeds erg snel voor het Nederlandse verkeer.

Het blijft een ellendige discussie. Het stoort me vooral dat er elke maand weer iemand roept hoe nutteloos chill is, en dat je, wanneer je dat anders ervaart, een prutser bent die geen fijne motoriek heeft in zijn rechtervoet.
Het ging om de RWD toch? Een LR doet 5s. Daar is het verschil groter, bij de P helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Inspired schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Het ging om de RWD toch? Een LR doet 5s. Daar is het verschil groter, bij de P helemaal.
Ik had het uiteraard over de rwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Lycaon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Yep prima, ik verwacht dat tegen de tijd dat de schouders te breed worden om er fatsoenlijk tussen te passen de andere 2 ook wel de stoelen ontgroeid zullen zijn. Voor nu is vooral ook de beenruimte voor de middelste positie ideaal, kan lekker languit met de benen of ze op de middenconsole leggen

Dit weekend met vouwwagen + 2 fietsen bovenop gereden en tussen 205 en 220 Wh/km. Dus 200km is dan makkelijk haalbaar, 280 zal net aan worden en dan moet je wel echt aan de 90 p/u die je in NL met aanhanger mag houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 22-05-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
Sander schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Yep prima, ik verwacht dat tegen de tijd dat de schouders te breed worden om er fatsoenlijk tussen te passen de andere 2 ook wel de stoelen ontgroeid zullen zijn. Voor nu is vooral ook de beenruimte voor de middelste positie ideaal, kan lekker languit met de benen of ze op de middenconsole leggen

[...]

Dit weekend met vouwwagen + 2 fietsen bovenop gereden en tussen 205 en 220 Wh/km. Dus 200km is dan makkelijk haalbaar, 280 zal net aan worden en dan moet je wel echt aan de 90 p/u die je in NL met aanhanger mag houden.
Dank je. 280km was zonder iets er achter. Maar 200+ is heel fijn om te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
roundlet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Dank je. 280km was zonder iets er achter. Maar 200+ is heel fijn om te horen
280 zonder iets erachter red je met de Y RWD echt makkelijk ook in de winter en ook als je 120 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Als je nu al zorgen hebt en je kunt je het veroorloven, bijt dan zie zure appel door en neem een long range, bij voorkeur met warmte pomp. De range is namelijk theoretisch. In de praktijk laad je ergens tussen de 20 en 80% van de batterij, zeker richting Zuid Frankrijk bij de snellader.
Eerlijk, ik had behoorlijk wat range anxiety voor ik met een Tesla Y reed. Nu na een dikke maand is dat gevoel 100% weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53
Hebben hier nog mensen last van een fluit bij zijwind na een service afspraak? Ik heb sinds het begin al een fluit rechtsachter en ik ga morgen voor de 4e(!) keer naar Tesla Utrecht om het mogelijk op te laten lossen. Ik snap best dat het een lastig traceerbaar probleem is, omdat het zich alleen voordoet bij zijwind. Intussen hebben ze al het een en ander gekit, rubbers weggehaald en de achterklep 2x afgesteld maar het probleem blijft. En ik ben bang dat ik morgen voor niks kom omdat het niet hard genoeg waait.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
roundlet schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:02:
[...]

De 280km was zonder iets er achter. Dat hoop ik wel te kunnen halen. Zodat we weekend tripjes zonder tussen stop te hoeven doen.

De 200km is puur dat je ongeveer 2 uur kan rijden zonder te stoppen.
Ik heb een 2019/2010 Model 3 SR+ die origineel een 400km WLTP range had en ik heb nog nooit 280km aan één stuk kunnen rijden, ook niet in de zomer (heb model zonder warmtepomp). Ik reken zelf op 200km+ met ietwat sportieve rijstijl, maar 150km als je op de snelweg met 140km/u rijdt. Mijn langste ritten zijn 230km met redelijk rustig snelwegverkeer. De snelheid zorgt voor hoger verbruik, maar dat compenseert het gebruik bij bijvoorbeeld 4 losse ritjes waarbij de accu steeds verwarmd wordt. Edit: Ik zie hierboven dat Smobbo 330km in de zomer rijdt, dat is echt een verschil. Misschien moet ik dan eens een rustige 100km/u op een zonnige dag proberen maar tot nu toe kom ik echt wel tekort voor zulke lange ritten!

De nieuwe Model 3 SR heeft al een grotere accu en 491km WLTP dus misschien zal je het juist wel halen met echt 100%-5% maar voor mijn gevoel zal je die 280km niet altijd comfortabel zonder zorgen kunnen rijden. De warmtepomp zal je in de winter helpen, dat is bij mij echt een bijv. 20% minder range. Denk bij comfortabel rijden aan bewust de verwarming lager moeten zetten, 100km/u rijden op de snelweg als je om 23u naar huis rijdt want anders haal je het niet, of als je toch ergens een extra stop hebt (vriend afzetten 10km verderop) opeens toch misschien te weinig lading hebben. Tot 100% vol laden voor vertrek kan, maar dan heb je dus wel je eigenlaad paal nodig of weer dat bewuste plannen en auto verplaatsen. Zonder eigen laadpaal zou ik zelf sowieso niet meer aan een SR+ beginnen trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door MacorgaZ op 22-05-2023 15:14 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07
Nog iets handig ontdekt voor mensen die Waze/flitspalen/politiecontroles/... missen:

In "Samsung Standen en routines app":
- Als "rijden" dan "app Waze openen"
- Als "bluetooth apparaat Tesla Model Y= verbroken" dan "app Waze sluiten"
- In Waze zelf audio output op telefoonspeaker zetten (en goed hard)

Werkt tot nu toe heel prima, en zonder enige handmatige handelingen bij in- of uitstappen.
Hoor je af en toe uit je broekzak "je rijdt binnen een trajectontrole" of "stilstaand voertuig over x meter" etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
bokkow schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:00:
Heb het nut van die Chill modus nooit echt begrepen. Voor mij is het geen probleem om te doseren zodat passagiers niet misselijk worden, je hoeft toch niet altijd het pedaal helemaal in te stampen? Er zitten gradaties tussen AAN/UIT met een pedaal he 8)

En daar kom ik weer met de SEXY Buttons, met de Commander heb je een kickdown mogelijkheid; rijd je in Chill maar trap je het pedaal helemaal in? Dan schakelt ie over naar Normal/Sport zodat je geen een stoplicht sprintje hoeft te verliezen omdat je perongeluk in Chill staat :D

"Enable your car's max power by pressing the accelerator pedal fully down. Based on the predefined threshold the COMMANDER will switch from CHILL to SPORT (or PLAID if you have it). The power will be increased gradually in 2-3 seconds."

Al is 2-3 seconde wel veel natuurlijk op een 0 naar 100 tijd van 3,3 :+
Ik vind het wel prettig rijden in chill omdat je dan beter tussen de andere weggebruikers past en minder het gevoel heb van ‘schiet eens op’. Heeft meer met mindset te maken dan het pedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pretpik schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:12:
Hebben hier nog mensen last van een fluit bij zijwind na een service afspraak? Ik heb sinds het begin al een fluit rechtsachter en ik ga morgen voor de 4e(!) keer naar Tesla Utrecht om het mogelijk op te laten lossen. Ik snap best dat het een lastig traceerbaar probleem is, omdat het zich alleen voordoet bij zijwind. Intussen hebben ze al het een en ander gekit, rubbers weggehaald en de achterklep 2x afgesteld maar het probleem blijft. En ik ben bang dat ik morgen voor niks kom omdat het niet hard genoeg waait.
Zijn vrij veel met dit issue volgens mij. Bij Audi (en vast ook andere merken) konden de garages zoeken in een centrale DB met veel voorkomende issues en dan meteen kijken naar de (mogelijke) oplossingen. Heb het idee dat Tesla zoiets nog niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacorgaZ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Ik heb een 2019/2010 Model 3 SR+ die origineel een 400km WLTP range had en ik heb nog nooit 280km aan één stuk kunnen rijden, ook niet in de zomer (heb model zonder warmtepomp). Ik reken zelf op 200km+ met ietwat sportieve rijstijl, maar 150km als je op de snelweg met 140km/u rijdt. Mijn langste ritten zijn 230km met redelijk rustig snelwegverkeer. De snelheid zorgt voor hoger verbruik, maar dat compenseert het gebruik bij bijvoorbeeld 4 losse ritjes waarbij de accu steeds verwarmd wordt. Edit: Ik zie hierboven dat Smobbo 330km in de zomer rijdt, dat is echt een verschil. Misschien moet ik dan eens een rustige 100km/u op een zonnige dag proberen maar tot nu toe kom ik echt wel tekort voor zulke lange ritten!

De nieuwe Model 3 SR heeft al een grotere accu en 491km WLTP dus misschien zal je het juist wel halen met echt 100%-5% maar voor mijn gevoel zal je die 280km niet altijd comfortabel zonder zorgen kunnen rijden. De warmtepomp zal je in de winter helpen, dat is bij mij echt een bijv. 20% minder range. Denk bij comfortabel rijden aan bewust de verwarming lager moeten zetten, 100km/u rijden op de snelweg als je om 23u naar huis rijdt want anders haal je het niet, of als je toch ergens een extra stop hebt (vriend afzetten 10km verderop) opeens toch misschien te weinig lading hebben. Tot 100% vol laden voor vertrek kan, maar dan heb je dus wel je eigenlaad paal nodig of weer dat bewuste plannen en auto verplaatsen. Zonder eigen laadpaal zou ik zelf sowieso niet meer aan een SR+ beginnen trouwens.
Gisteren gereden: 320 km, vanuit N-Frankrijk (meest 80/90/120), door België (120+, behalve rondom Antwerpen) en Nederland (130+). Gewoon vlot met het verkeer mee. Vertrek met 97% en aankomst bij Supercharger met 3%. We hadden wel wat vertraging door file, dus na zowat 4 uur rijden was het wel tijd voor een korte pauze...

Dit met een Model Y RWD. Met een nieuwe Model 3 RWD SR zal dit nog wat makkelijker gaan.

Zelfs vrouwlief begint de range anxiety van zich af te schudden.

Maar goed, @roundlet vroeg hiernaar in het kader van een vouwwagen. Dan zou ik zelf ook de voorkeur geven aan een LR, hoewel die 200 km dan wel haalbaar zouden moeten zijn. Je rijdt immers ook minder snel met een aanhangsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
bilgy_no1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:23:

Maar goed, @roundlet vroeg hiernaar in het kader van een vouwwagen. Dan zou ik zelf ook de voorkeur geven aan een LR, hoewel die 200 km dan wel haalbaar zouden moeten zijn. Je rijdt immers ook minder snel met een aanhangsel.
In Nederland misschien, in Belgie mag je 120 en Frankrijk zelfs 130 (het grootste deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
bilgy_no1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Gisteren gereden: 320 km, vanuit N-Frankrijk (meest 80/90/120), door België (120+, behalve rondom Antwerpen) en Nederland (130+). Gewoon vlot met het verkeer mee. Vertrek met 97% en aankomst bij Supercharger met 3%. We hadden wel wat vertraging door file, dus na zowat 4 uur rijden was het wel tijd voor een korte pauze...

Dit met een Model Y RWD. Met een nieuwe Model 3 RWD SR zal dit nog wat makkelijker gaan.

Zelfs vrouwlief begint de range anxiety van zich af te schudden.

Ik heb in Teslafi gekeken en inderdaad, mijn langste ritten starten meestal rond 95% en eindigen meestal bij een supercharger met ~15% dus met 80% charge daar is vaak nog veel te rekken. Op het einde durfde ik vaak niet een volgende charger te pakken om met 3% aan te komen, nu met al die Fastned/Ionity/Shell/Allego stops wel. Op 240km is dat met 10% dus al wel 265km. Daarnaast zijn die ritten vaak via Duitsland dus ook stukjes en uitschieters naar 140-160km/u, als je dan iets rustiger rijdt is het wel te rekken naar die 300km. Maar mijn accu is na degradatie maar zo'n 47kWh bruikbaar en de nieuwe zit daar ook weer 10% boven, dus opgeteld is het vast wel te doen.
Gisteren was trouwens wel lekker zonnig, ik merk sowieso dat ie met zo'n temperatuur en zon héél zuinig kan rijden tegenover een zelfde type dag maar dan iets kouder en iets meer wind. Bijvoorbeeld 130Wh/km tegenover 170Wh/km waar ik zelf niks merk qua rijden behalve dat verbruik.

Maar ik heb echt heel vaak gehad dat ik bijvoorbeeld met 90% naar familie rijd op 90km afstand en met 55% aankom, in de avond 90km terug rijd met 140km/u en dan kom ik echt met die laatste 5% aan. Dat is 180km met wat idle use ertussen dus 2x accu opwarmen en dan bijna de hele accu leeg. Ja, ik rijd te hard, maar minder comfort puur om thuis te komen is ook weer zielig. Vooral als ik dan dus iemand afzet na een etentje en mijn marge weg is.

[ Voor 11% gewijzigd door MacorgaZ op 22-05-2023 16:58 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
Wilde net mijn ervaring gaan delen over onze eerste roadtrip met "Quicky".

We hebben een abonnement op Disneyland Paris en hebben speciaal voor de LR gekozen zodat we zover mogelijk kunnen komen.
We wonen vlakbij Breda de trip is dan 430km.
Zou net moeten lukken, maar we houden van doorrijden.

De auto expres op 100% laden gezet en weg gereden, uiteraard plande hij de supercharger in Lille in.
Door veel file rondom Antwerpen reden we zo zuinig dat hij ineens de route zonder supercharger in plande.
Maar zie dan maar eens de supercharger (die nog ruim 100km verderop was) er weer in te krijgen..

Want het hotel heeft geen laders staan en wilde de auto niet met 7% over daar weg zetten.

Dus lekker door gereden (135 waar je 130 mocht) en gesupercharged en we kwamen aan met iets van 20%
Ook nog even bij Senlis geladen want nogmaals geen lader bij het hotel en we wilden natuurlijk wel van het hotel naar de parking van Disney etc.

Zaterdag nacht terug gereden, we reden om 00:16 weg en we kwamen om 05:17 thuis aan.
Waarbij we net na het wegreden bij Tesla Val D'Europe gesupercharged hebben en in Kortrijk.
Helaas was de Kennedytunnel toen dicht.

Volgens Google zou de rit met een benzine auto (zonder stop) 4 uur en 28 minuten zijn.

Dan vind ik precies 5 uur redelijk, want stoppen doen we toch altijd wel 1x uitgebreid onderweg.

Mijn gemiddelde schoot wel naar boven de 200wh

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
datadevil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Zonder vouwwagen zo snel weer laden?
Ja, maar dat gaat overigens prima hoor.

Zie hier een screenshot van top langste ritten zonder laden ooit, dus afgelopen 88.000km:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l50Js_Zy8T1lyaJW3zvjlz-1JoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wOjypcszaxnR5Q6S7vziokiA.png?f=fotoalbum_large

De langste rit is 258km, maar dat is obv warm/ideaal weer buiten, en dan ook 2uur voorverwarmd (extra energie in batterij gestopt) en ideale omstandigheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 22-05-2023 18:08 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Card Nox schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:58:
[...]

Even uitgeprobeerd, 2019 M3 LR, Chill kwam tot 168 kW, Standard tot 314 kW. Dus ja, het scheelt wel wat.
Ook de vermogensopbouw is duidelijk trager. In chill duurde het 5 seconden om op 168 kW te komen, in standard in 2,5 seconden op 314 kW (en minder dan een seconde om die 168 kW voorbij te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38

ScreamGT

joejoe

Meerdere mensen die hier cabin overheat protection hebben aangezet?
Ik ga er stiekem gewoon van uit dat de auto tegen hoge temperaturen kan. Die functie zal t.z.t. ook wel voor batterij verbruik zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacorgaZ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb in Teslafi gekeken en inderdaad, mijn langste ritten starten meestal rond 95% en eindigen meestal bij een supercharger met ~15% dus met 80% charge daar is vaak nog veel te rekken. Op het einde durfde ik vaak niet een volgende charger te pakken om met 3% aan te komen, nu met al die Fastned/Ionity/Shell/Allego stops wel. Op 240km is dat met 10% dus al wel 265km. Daarnaast zijn die ritten vaak via Duitsland dus ook stukjes en uitschieters naar 140-160km/u, als je dan iets rustiger rijdt is het wel te rekken naar die 300km. Maar mijn accu is na degradatie maar zo'n 47kWh bruikbaar en de nieuwe zit daar ook weer 10% boven, dus opgeteld is het vast wel te doen.
Gisteren was trouwens wel lekker zonnig, ik merk sowieso dat ie met zo'n temperatuur en zon héél zuinig kan rijden tegenover een zelfde type dag maar dan iets kouder en iets meer wind. Bijvoorbeeld 130Wh/km tegenover 170Wh/km waar ik zelf niks merk qua rijden behalve dat verbruik.

Maar ik heb echt heel vaak gehad dat ik bijvoorbeeld met 90% naar familie rijd op 90km afstand en met 55% aankom, in de avond 90km terug rijd met 140km/u en dan kom ik echt met die laatste 5% aan. Dat is 180km met wat idle use ertussen dus 2x accu opwarmen en dan bijna de hele accu leeg. Ja, ik rijd te hard, maar minder comfort puur om thuis te komen is ook weer zielig. Vooral als ik dan dus iemand afzet na een etentje en mijn marge weg is.
We hadden eigenlijk gepland om bij een Supercharger eerder (±35 km eerder) te gaan laden, maar de auto ontweek die ivm drukte. We waren zelf eigenlijk al eerder toe aan een stop (toilet en beetje rusten).

Overigens was de wind niet zo sterk, maar wel grotendeels tegen of van opzij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:07
ScreamGT schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:36:
Ik ga er stiekem gewoon van uit dat de auto tegen hoge temperaturen kan. Die functie zal t.z.t. ook wel voor batterij verbruik zorgen.
Vind de manier hoe je het aan moet zetten heel raar. Zo moet alarm uit, sentry uit, etc etc, hele handeling in ieder geval. Ik heb dus nu gewoon op maat gemaakte zonneschermen voor alle ruiten en ramen, dat helpt dat het iig niet bijzonder hoog gaat oplopen. Op een zomerse dag is de interieur (nog steeds) 40 graden ipv 60+.
En op echt hete dag rond 50 ipv 70-80+
Daarna doe ik dan even airco aan via de app als we gaan lopen naar de auto.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
MacorgaZ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Exact.. Dan moet men ook nog rekening houden met een ongeveer -10% capaciteit, de initiële “te verwachten en normale” degradatie (bij ons -13.8% voor de model 3 SR+ met 409km WLTP)

Ook erg Verbaasd dat men hier zegt “ja makkelijk 280km met vouwwagen hoor! Dat is normaal* voor de SR+”

*edit*
Ik zou met vouwwagen dan 158Wh/km moeten halen.. Dat lukt je niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:09
ScreamGT schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:36:
Ik zie de toegevoegde waarde wel voor mezelf (prettiger instappen) maar voor de auto maakt het niet uit. Uit de handleiding (laatste zin):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD1w0YO6QJlJPBMCokCGzyOLxNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvHoH5prianqEgBkCxqVv5JA.png?f=fotoalbum_large

https://www.tesla.com/own...49-B4A0-5261F957C096.html

Zou toch ook gek zijn als alle auto's blijven werken bij hitte maar Tesla's er opeens mee op zouden houden tenzij je de Overheat Protection gebruikt. Dan had het wel wat prominenter (verplicht) gemogen met die feature.

Ik heb het nog nooit gebruikt eerlijk gezegd. Wel Climate Control kwartiertje van tevoren aan om het lekker te maken voordat je instapt, dat doe ik regelmatig. Dan heb je zelf controle over wanneer je besluit energie uit de accu te gebruiken in plaats van dat je voor een verrassing kan komen te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Alamo op 22-05-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Stef87 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:00:
[...]

Ja, maar dat gaat overigens prima hoor.

Zie hier een screenshot van top langste ritten zonder laden ooit, dus afgelopen 88.000km:

[Afbeelding]

De langste rit is 258km, maar dat is obv warm/ideaal weer buiten, en dan ook 2uur voorverwarmd (extra energie in batterij gestopt) en ideale omstandigheden.
Valt me wel tegen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stef87
Dat kan, beter dat je dat nu weet dan later, omdat men je alles te rooskleurig heeft voorgeschoteld.

Daarom de LR aanbevolen. (Je kan ook niet met 0% aankomen, laden doe je vaak van 15% naar 80% bijvoorbeeld, dus de afstand tussen stops achter elkaar is na de 1e keer ook minder)

Tegenwoordig hebben wij ook een Y performance (batterij = long range) dat is allemaal net makkelijker.

(Maar: wij zijn ook met de 3 SR+ overal geweest: Slovenie, Zwitserland, Oostenrijk etc)

[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 22-05-2023 19:00 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: