Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.674.613 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
this schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:57:
[...]

Bij de meeste carwashes is er toch altijd iemand aanwezig die je auto even afspoelt voor je op de transportband rijdt?
Bij de grote vast wel. Hier in het dorp hebben we een wasstraat zonder sleepband. Wel een hele goede.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 23:19
Damian schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:37:
[Afbeelding]

De Ali doppen binnen, dat staat toch wel erg stoer al zeg ik 't zelf :)

[Afbeelding]
Nice! ik heb dezelfde wieldoppen er op zitten. Staat echt veel beter dan de standaard zilverkleurige.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB__CEPFRettbq71lTqIbLYxKsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjhmPkE8Ft7eIkO7hIuBVgKZ.jpg?f=fotoalbum_large

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:24

Damian

Insane Obtrusion

f4stf0rw4rd schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:26:
[...]

Nice! ik heb dezelfde wieldoppen er op zitten. Staat echt veel beter dan de standaard zilverkleurige.

[Afbeelding]
Tesla logo er niet bij gekregen?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 13:00
warsame schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:56:
[...]

Mooi die wieldop icm rode logo. Mag ik vragen welke dat zijn? Heb jij misschien de link?
Het zijn inderdaad deze:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=PoHldSyrLJg1
Beetje rondzoeken op Ali voor een goede prijs. Voor 100-120e incl verzending is het mogelijk. Kwaliteit van alle doppen is volgens mij hetzelfde (vermoed dat ze uit 1 fabriek komen)

Vind dat de rode naafdop het net af maakt :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz7tlorsKMTykSNJTrnQUDv_r9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1xUsruSw6zwMfMIi8L5xvEh.jpg?f=fotoalbum_large

oa hier te bestellen:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=cPdTsvCvUMzB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
this schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:07:
[...]

Statistiek was ook je beste vak niet zeker?
Eigenlijk wel, maar wat is nu precies het punt? Moeten we serieus geen stoelverwarming gebruiken?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:34
Jemig, deze Tesla is helemaal uitgebrand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz7tlorsKMTykSNJTrnQUDv_r9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1xUsruSw6zwMfMIi8L5xvEh.jpg

Alleen het nummerbord heeft het overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15
Vind ‘m best ongeschonden uit de strijd gekomen. Dak lijkt intact ondanks dat het volledige gewicht met kracht erop gekomen is.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:39
DaCoTa schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:02:
[...]

Jemig, deze Tesla is helemaal uitgebrand:

[Afbeelding]

Alleen het nummerbord heeft het overleeft.
Eigen schuld. Had je kunnen weten als je nu.nl/ad leest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 20:08
Het gemiddelde is <100 zeggen wij thuis altijd :P

Nog maar een gratis stukje FUD dan:

Bereik van mijn RWD 2022 Model 3 is maar 100!! KM in de winter!! Vanmorgen na voorverwarmen en 10KM sinds laatste laadsessie nog maar 86% over!?!?!

offtopic:
Die 10km bestond uit 4x ruim 30 minuten voorverwarmen bij -4 tot 0 graden verspreid over +- 16 uur tijd, incl telkens de accu op temperatuur helpen :9. Ik ben niet verbaasd
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:05
Knip, dat mag wel wat vriendelijker.

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 04-12-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Damian schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:28:
[...]

Tesla logo er niet bij gekregen?
Nee, maar zat er sowieso niet bij toen ik bestelde.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurson
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 09:47
f4stf0rw4rd schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:19:
[...]

Nee, maar zat er sowieso niet bij toen ik bestelde.
Weten jullie of er benoemenswaardige range verlies is met deze custom velgen? Ben ook aan t overwegen deze te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 15:18
Zijn er hier mensen die na 4 jaar in een Tesla te rijden terug moesten gaan naar een goedkopere, zuinige benzine-auto? Ik moet een nieuwe leaseauto uitzoeken maar met de prijzen van tegenwoordig en hoe weinig ik rijd is een simpel prive-autootje voor 400 per maand leuker dan de netto 1k+ voor een Tesla :'(
Vanochtend nog stapte ik een voorverwarmde auto zonder ijs of sneeuw op de ruiten terwijl een buurman ijs stond te krabben. Dit worden zielige afscheidsweken voor mij ;w

700km range tanken in 2 minuten is daarentegen wel de enige plus :+

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
MacorgaZ schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:29:
Zijn er hier mensen die na 4 jaar in een Tesla te rijden terug moesten gaan naar een goedkopere, zuinige benzine-auto? Ik moet een nieuwe leaseauto uitzoeken maar met de prijzen van tegenwoordig en hoe weinig ik rijd is een simpel prive-autootje voor 400 per maand leuker dan de netto 1k+ voor een Tesla :'(
Vanochtend nog stapte ik een voorverwarmde auto zonder ijs of sneeuw op de ruiten terwijl een buurman ijs stond te krabben. Dit worden zielige afscheidsweken voor mij ;w

Ja hoor, geen enkel probleem. Hoewel tijdelijk. Ze worden, uiteindelijk, wel lekker warm 😁.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd

Ik betaald 430 euro netto bijtelling per maand voor mijn Model Y LR. Vraag me echt af hoe je aan € 1000+ per maand bijtelling komt? Op de BMW site staat een prima bijtelling calculator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
f4stf0rw4rd schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:37:
[...]

Ik betaald 430 euro netto bijtelling per maand voor mijn Model Y LR. Vraag me echt af hoe je aan € 1000+ per maand bijtelling komt? Op de BMW site staat een prima bijtelling calculator
Niet iedereen betaald alleen de bijtelling (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
laurson schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:22:
[...]

Weten jullie of er benoemenswaardige range verlies is met deze custom velgen? Ben ook aan t overwegen deze te bestellen.
De wieldoppen zijn ook vrij 'dicht', dus zal qua range waarschijnlijk weinig uitmaken. Deze youtuber claimt zelfs een toename in bereik :+

Meeste range verlies je op het moment toch door de kou of je rechtervoet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
STIMPPYYY schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:40:
[...]

Niet iedereen betaald alleen de bijtelling (helaas).
Ging uit van een lease auto van de werkgever. Iets te kort door de bocht idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik had van 2014-2018 een LEAF. Daarna toch weer even fossiele auto's, omdat er voor onze reisbehoefte (kochten in 2018 een huis in Frankrijk) nog geen betaalbare EVs met voldoende bereik beschikbaar waren. En omdat we altijd prive kopen had ik daarna ook nog niks aan de 4% bijtelling op een Model 3.

Eerst dus een oude Picasso. Die hield het een jaar vol. Daarna een ex-lease Megane station ("de kop was eraf"). Zou allemaal voordelig moeten zijn geweest, maar de werkelijkheid was helaas anders. Iedere keer weer met knikkende knieën naar de APK zeg maar. En als je veel gaat rijden kun je je afvragen hoe voordelig het nou echt is om te rijden in een goedkope fossiele auto.

Heb het zelf uitgerekend: Eenvoudige tweedehands Megane Stations blijven rijden, of in een nieuwe Ioniq 5 met volle opties. Scheelde bij mijn kilometers per jaar ongeveer EUR 100-150 per maand. En dat was berekend voordat de dieselprijzen de pan uitrezen in 2022. En dat verschil was het mij zeker waard om elektrisch te gaan rijden en daarnaast ook veel meer luxe te hebben.

Ik was echt heel blij toen ik in 2021 de laatste fossiel de deur uit kon doen en weer elektrisch kon gaan rijden. Hoeft voor mij echt nooit meer...
Moet je wel weer naar stinkende tank stations gaan... Ben zelf blij dat dit ook niet meer hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Ik rijd mijn Model 3 RWD bewust Privé, krijg nu, door de woon-werk afstand een prima maandelijkse reiskostenpot van +- €650. Bij zakelijk rijden, mag je werkgever die niet meer netto uitkeren. Dus in geval van een zakelijke wagen zou ik €650 en de bijtelling à +- €450 per maand mogen "bijleggen". Maakt samen dus €1100 in de maand.

Netto kosten tot zover: €77 / maand verzekering. €9,99 in de maand premium connectivity en +- €650 aan stroom over 50.000 gereden km's sinds januari. = samen opgeteld €142 / maand.
Dan houd ik nog +- €900 euro per maand over om de afschrijving, banden en overig onderhoud mee te betalen, plus, als ik van werkgever wissel, blijft deze auto van mij. En kan ik de restwaarde in mijn zak steken.

Zakelijk rijden: €1100 * 60 maanden = €66.000 euro.
Privé rijden: €142 * 60 = € 8520 euro

Ik heb €44.000 euro betaald, verdeel die over 5 jaar en dat is (maximaal) €733 afschrijving per maand uitgaande van een restwaarde van € 0,- die me niet reëel lijkt, kijkend naar 2019 modellen zou ik hem in de richting van de €15-20k verwachten. Uitgaande van €15k heb je het dan over €483 per maand aan afschrijving.

Je moet het natuurlijk wel "even" hebben liggen of willen/kunnen lenen. Ik heb voordeel dat laden op werk erg lekker goedkoop is, en ik zelden elders oplaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
f4stf0rw4rd schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:42:
[...]

Ging uit van een lease auto van de werkgever. Iets te kort door de bocht idd :)
Wij betalen, naast de bijtelling ook de auto zelf vanuit het mobiliteits budget. Cafetaria model. Het is gunstiger om prive te leasen. (Hint: kijk eens naar het aanbod van BYD: De atto 3 rij je voor minder dan 500 euro per jaar) voor 12 kkm.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Mar.tin schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:53:
[...]

Ik rijd mijn Model 3 RWD bewust Privé, krijg nu, door de woon-werk afstand een prima maandelijkse reiskostenpot van +- €650. Bij zakelijk rijden, mag je werkgever die niet meer netto uitkeren. Dus in geval van een zakelijke wagen zou ik €650 en de bijtelling à +- €450 per maand mogen "bijleggen". Maakt samen dus €1100 in de maand.

Netto kosten tot zover: €77 / maand verzekering. €9,99 in de maand premium connectivity en +- €650 aan stroom over 50.000 gereden km's sinds januari. = samen opgeteld €142 / maand.
Dan houd ik nog +- €900 euro per maand over om de afschrijving, banden en overig onderhoud mee te betalen, plus, als ik van werkgever wissel, blijft deze auto van mij. En kan ik de restwaarde in mijn zak steken.

Zakelijk rijden: €1100 * 60 maanden = €66.000 euro.
Privé rijden: €142 * 60 = € 8520 euro

Ik heb €44.000 euro betaald, verdeel die over 5 jaar en dat is (maximaal) €733 afschrijving per maand uitgaande van een restwaarde van € 0,- die me niet reëel lijkt, kijkend naar 2019 modellen zou ik hem in de richting van de €15-20k verwachten. Uitgaande van €15k heb je het dan over €483 per maand aan afschrijving.

Je moet het natuurlijk wel "even" hebben liggen of willen/kunnen lenen. Ik heb voordeel dat laden op werk erg lekker goedkoop is, en ik zelden elders oplaad.
Je berekening gaat mank. Ik betaal over 5 jaar 60*430 euro = 25.800. Daarmee worden 5 jaar lang alle kosten betaald. Je kunt niet je bijtelling en het bedrag wat je aan km vergoeding krijgt bij elkaar optellen als totale kosten. Dat geeft een scheef beeld. Voor die 25K over 5 jaar kun je nooit goedkoper een Model Y kopen, die 5 jaar rijden inclusief bijkomende kosten en afschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
f4stf0rw4rd schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:03:
[...]

Je berekening gaat mank. Ik betaal over 5 jaar 60*430 euro = 25.800. Daarmee worden 5 jaar lang alle kosten betaald. Je kunt niet je bijtelling en het bedrag wat je aan km vergoeding krijgt bij elkaar optellen als totale kosten. Dat geeft een scheef beeld. Voor die 25K over 5 jaar kun je nooit goedkoper een Model Y kopen, die 5 jaar rijden inclusief bijkomende kosten en afschrijving.
Hoezo niet? Ik krijg nu €650 in de maand op mijn bankrekening gestort. Als ik een auto van de baas ga rijden, krijg ik die €650 niet meer. Dat is inkomensderving / kosten, net hoe je het wil noemen. Maar het kost mij €650,- in de maand aan reiskostenvergoeding, daar is geen weg omheen.
Náást dat ik die vergoeding niet meer krijg, mag ik €450 per maand aan bijtelling afdragen. Het bedrag dat op mijn bankrekening gestort wordt, wordt dus in plaats van €1650 per maand, slechts €550 per maand.. (fictief rekenvoorbeeld). Dat is €1100 minder dan nu, en met die €1100 reken ik dan dus ook. Terecht in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 15:18
[...]

Het probleem bij mij is dat ik eens zo'n bruto-netto calculator heb gebruikt op m'n loonstrook, en hoewel de bijtelling inderdaad echt laag is, is juist het leasebudget een flinke pot salaris die ik in 2020 pre-corona te makkelijk direct heb opgemaakt. Ik heb een leasebudget van 1100 euro waar nu een oude SR+ voor 220 bijtelling per maand in zit, een nieuwe LR is zo'n 450 euro. Prima.
Maar als we kijken met een fictief salaris, ik kan kiezen voor leasebudget laten betalen: 4000 euro netto op de rekening. Leasebudget gebruiken voor de LR: 4000 - 600 euro budget - 450 euro bijtelling = 2950 euro netto op de rekening. Als ik dus het budget laat betalen en dan een Toyota Yaris van 8 jaar oud rijd voor 500 per maand (spitballing) heb ik elke maand 500 euro netto naar de hypotheek of wat dan ook.

Dit is meer bijtelling-praat voor het andere topic, maar ik ben nu echt de luxe gewend van de Tesla. Voorverwarmen, one pedal driving, AutoPilot... Maar 500 euro netto per maand.... :'(

Edit: Precies wat @Mar.tin hierboven zegt dus, ik wilde het nooit zo realistisch bekijken maar ik lever dus gewoon 1100 euro salaris in PLUS ik betaal de bijtelling. Het sprookje van "ik rij een Model 3 voor maar 200 per maand" heb ik voor m'n eigen plezier wel langer geloofd hoor jaren terug :P En misschien maak ik een denk/rekenfout, maar de netto-loonstrook is nu wel redelijk duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door MacorgaZ op 04-12-2023 13:12 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schwarz schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:31:
[...]

Het zijn inderdaad deze:
Beetje rondzoeken op Ali voor een goede prijs. Voor 100-120e incl verzending is het mogelijk. Kwaliteit van alle doppen is volgens mij hetzelfde (vermoed dat ze uit 1 fabriek komen)

[Afbeelding]

oa hier te bestellen:
De rode naafdop maakt het in mijn ogen juist een Aliexpress prul.

Ieder zijn mening :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:15
MacorgaZ schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:09:
[...]

Het probleem bij mij is dat ik eens zo'n bruto-netto calculator heb gebruikt op m'n loonstrook, en hoewel de bijtelling inderdaad echt laag is, is juist het leasebudget een flinke pot salaris die ik in 2020 pre-corona te makkelijk direct heb opgemaakt. Ik heb een leasebudget van 1100 euro waar nu een oude SR+ voor 220 bijtelling per maand in zit, een nieuwe LR is zo'n 450 euro. Prima.
Maar als we kijken met een fictief salaris, ik kan kiezen voor leasebudget laten betalen: 4000 euro netto op de rekening. Leasebudget gebruiken voor de LR: 4000 - 600 euro budget - 450 euro bijtelling = 2950 euro netto op de rekening. Als ik dus het budget laat betalen en dan een Toyota Yaris van 8 jaar oud rijd voor 500 per maand (spitballing) heb ik elke maand 500 euro netto naar de hypotheek of wat dan ook.

Dit is meer bijtelling-praat voor het andere topic, maar ik ben nu echt de luxe gewend van de Tesla. Voorverwarmen, one pedal driving, AutoPilot... Maar 500 euro netto per maand.... :'(

Edit: Precies wat @Mar.tin hierboven zegt dus, ik wilde het nooit zo realistisch bekijken maar ik lever dus gewoon 1100 euro salaris in PLUS ik betaal de bijtelling. Het sprookje van "ik rij een Model 3 voor maar 200 per maand" heb ik voor m'n eigen plezier wel langer geloofd hoor jaren terug :P En misschien maak ik een denk/rekenfout, maar de netto-loonstrook is nu wel redelijk duidelijk.
Je hebt 4 jaar gebruik mogen maken van subsidie, wees er blij mee. Nu gewoon het volle pond betalen en niet miepen. Je kan altijd prive een 2ehands Tesla of andere EV gaan rijden.

En idd verkeerde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burten
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-07-2024
Schwarz schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:31:
[...]

Het zijn inderdaad deze:

[Afbeelding]

oa hier te bestellen:
Nice! Is dit de mat black of bright black versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
MacorgaZ schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:09:
[...]

Je hebt soms leuke private lease aanbiedingen. Van Mossel had er onlangs een. Helaas is die voorbij. Daar is een apart topic voor.

Ja een Tesla is luxe. Zeker omdat er veel opties standaard zijn. Echter is een goede benzine sluper ook comfortabel. Met een budget van 10k kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:41
Pierz schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:18:
[...]

Je hebt 4 jaar gebruik mogen maken van subsidie, wees er blij mee. Nu gewoon het volle pond betalen en niet miepen. Je kan altijd prive een 2ehands Tesla of andere EV gaan rijden.

En idd verkeerde topic.
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Belangrijk om ook de andere kant toe te lichten qua kosten / opbrengsten. Naast die 250 - 450 bijtelling die de rijder heeft, betaald je werkgever dus ook zomaar 800-1000 euro leasekosten.
Ik zit met hezelfde dillema, maar aan de andere kant heeft niet iedere leaserijder de keuze om met een mobiliteitsbudget te werken. Als je de keuze hebt om je leasebudget bruto uit te laten betalen en je gaat een Yaris rijden, inderdaad redelijk appels met peren vergelijken, maar je houd zeker 500 euro extra netto per maand in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
jmderonde schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:36:
[...]

Dat is wel een beetje kort door de bocht. Belangrijk om ook de andere kant toe te lichten qua kosten / opbrengsten. Naast die 250 - 450 bijtelling die de rijder heeft, betaald je werkgever dus ook zomaar 800-1000 euro leasekosten.
Ik zit met hezelfde dillema, maar aan de andere kant heeft niet iedere leaserijder de keuze om met een mobiliteitsbudget te werken. Als je de keuze hebt om je leasebudget bruto uit te laten betalen en je gaat een Yaris rijden, inderdaad redelijk appels met peren vergelijken, maar je houd zeker 500 euro extra netto per maand in je zak.
Er zat toentertijd ook subsidie op zakelijke aanschaf, dat zal waarschijnlijk ook doorberekend zijn in het leasebudget.

Maar dit is totaal niet interessant en relevant voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:53
Als je niet iedere dag uren met je stoelverwarming op 3 in de auto zit zal dat effect reuze meevallen. Statistisch hebben dit soort dingen op de grote groep een (kleine) invloed. Er spelen op individueel niveau heel veel factoren mee. Niet te bang laten maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 04-12-2023 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mar.tin schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:08:
[...]

Hoezo niet? Ik krijg nu €650 in de maand op mijn bankrekening gestort. Als ik een auto van de baas ga rijden, krijg ik die €650 niet meer. Dat is inkomensderving / kosten, net hoe je het wil noemen. Maar het kost mij €650,- in de maand aan reiskostenvergoeding, daar is geen weg omheen.
Náást dat ik die vergoeding niet meer krijg, mag ik €450 per maand aan bijtelling afdragen. Het bedrag dat op mijn bankrekening gestort wordt, wordt dus in plaats van €1650 per maand, slechts €550 per maand.. (fictief rekenvoorbeeld). Dat is €1100 minder dan nu, en met die €1100 reken ik dan dus ook. Terecht in mijn ogen.
Ja, dus eigenlijk kom je met de Model Y op €625 per maand, all-in. Voor andere is mogelijk de elektriciteit wat duurder. Dan zou er nog iets bij komen. Aan de andere kant rijd je wel veel km. En je zou de opportunity cost van de €44k moeten meerekenen (waar je anders bijvoorbeeld een paar procent rente/rendement op kunt maken). Bij 2,5% ongeveer €91 per maand, dus totale kosten €715. Dan nog banden en onderhoud. Dat laatste is tientjes werk, maar reken op €10 per maand. De banden is ongeveer 1200 per 50k km, dus in jouw geval nog eens €100 per maand. Dan kom je totaal toch eerder op €825 per maand.

Totaal dus €9900 per jaar, voor 50.000 km, dus dat komt neer op net geen €0,20 per km...

Er zijn weinig (geen?) fossiele auto's die goedkoper gaan zijn. Zeker niet met vergelijkbare ruimte, features en performance.

Beetje benzineslurper rijdt misschien 20 l/100 km en bij de huidige prijzen is dat al €0,105 er km ofwel meer dan de helft. Dan ook €1200 voor banden, €600 voor onderhoudsbeurten (2x per jaar, ik ga uit van redelijk nieuw zonder gebreken), verzekering €600, MRB €900. Dit alles bij elkaar is nog eens €0,065 per km. Dan zit je al op €0,17 per km en dan komt je afschrijving en financiering (of opportunity cost) er nog bij. Bij elkaar mag dat dan niet meer zijn dan €0,03 per km ofwel €1500 per jaar. Lijkt mij nagenoeg onmogelijk. Misschien met een goedkoop oud barrel en heel veel geluk dat je er geen verdere onderhoudskosten aan hebt. Klein autootje kan nog iets schelen in de MRB en verbruik (hoewel ik daar al genereus ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:15
__fred__ schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:24:
[...]

2x Interieurfilters. 1x ruitenwissers. Zomerbanden zijn nu op dus dat worden 4 nieuwe in het voorjaar. Winterbanden zijn na dit seizoen ook wel op. Vind ik niet zo gek met een M3P na 125K kilometers straks.
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 13:00
Burten schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:30:
[...]
Nice! Is dit de mat black of bright black versie?
Mat zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pierz schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:42:
[...]

Er zat toentertijd ook subsidie op zakelijke aanschaf, dat zal waarschijnlijk ook doorberekend zijn in het leasebudget.
Zeker geen subsidie. Je kreeg korting op de bijtelling, dat is heel iets anders dan subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik heb zojuist een geschatte reparatiekosten ontvangen voor mijn twee problemen, waarbij de ene verband houdt met een trimgeluid, de andere gaat over het afstellen van het stuur (ik moet mijn stuur een kleine afwijking in de richting van de wijzers van de klok laten houden, zoals op de afbeelding om te kunnen vooruit gaan).

De auto is 3 maanden oud en heeft minder dan 2000 km gereden, dus ik verwachtte dat dit onder de garantie zou vallen, maar er is een offerte van 300 euro, waar 0 euro staat voor het trimprobleem.

Betekent dit dat ze het probleem niet onder de garantie zullen overwegen of zullen ze later beslissen? Hoe werkt het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPFQy19OgAthTNQBW2N6Dg4yM-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp7MbsSwuKuA1cRYRMBPjbjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emhJJ-duIjoc5mJ2e2agCijobrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uumzaPYrodTdtseHWihmmaxT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 15:19
serjcan schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:43:
Ik heb zojuist een geschatte reparatiekosten ontvangen voor mijn twee problemen, waarbij de ene verband houdt met een trimgeluid, de andere gaat over het afstellen van het stuur (ik moet mijn stuur een kleine afwijking in de richting van de wijzers van de klok laten houden, zoals op de afbeelding om te kunnen vooruit gaan).

De auto is 3 maanden oud en heeft minder dan 2000 km gereden, dus ik verwachtte dat dit onder de garantie zou vallen, maar er is een offerte van 300 euro, waar 0 euro staat voor het trimprobleem.

Betekent dit dat ze het probleem niet onder de garantie zullen overwegen of zullen ze later beslissen? Hoe werkt het?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uitlijnen moet je zelf betalen. Als je een stoepje raakt kan de wieluitlijning al niet goed meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serjcan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Mackeessie schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:52:
[...]

Uitlijnen moet je zelf betalen. Als je een stoepje raakt kan de wieluitlijning al niet goed meer zijn.
Ik heb niets meegemaakt dat het nog erger maakte. Ik denk dat dit altijd zo is geweest sinds ik de auto heb.
Als ik naar een bandenwinkel ga, kunnen zij dit dan repareren? Zou dit gevolgen hebben voor de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uitlijnen is altijd al een probleem bij Tesla, ga naar een goede bandentoko en laat het daar doen.

Scheelt je ook banden die onregelmatig slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
serjcan schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb niets meegemaakt dat het nog erger maakte. Ik denk dat dit altijd zo is geweest sinds ik de auto heb.
Als ik naar een bandenwinkel ga, kunnen zij dit dan repareren? Zou dit gevolgen hebben voor de garantie?
Ja hoor, Tesla verwees me zelfs naar Euromaster voor nieuwe banden. Toen heb ik ook meteen laten uitlijnen, en dat bleek nodig ook!

Garantie op de banden heb je zowieso al niet.
koifim schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:25:
[...]

Zeker geen subsidie. Je kreeg korting op de bijtelling, dat is heel iets anders dan subsidie.
Dit lijkt me echt de perfecte plek voor deze discussie

/s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41

Citroen eC3 kiezen?
Er is echt nul kans dat ik nog ooit voor een benzineauto kies, of dat nu een bedrijfsauto is, of een privé auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:53:
[...]

Ja, dus eigenlijk kom je met de Model Y op €625 per maand, all-in. Voor andere is mogelijk de elektriciteit wat duurder. Dan zou er nog iets bij komen. Aan de andere kant rijd je wel veel km. En je zou de opportunity cost van de €44k moeten meerekenen (waar je anders bijvoorbeeld een paar procent rente/rendement op kunt maken). Bij 2,5% ongeveer €91 per maand, dus totale kosten €715. Dan nog banden en onderhoud. Dat laatste is tientjes werk, maar reken op €10 per maand. De banden is ongeveer 1200 per 50k km, dus in jouw geval nog eens €100 per maand. Dan kom je totaal toch eerder op €825 per maand.

Totaal dus €9900 per jaar, voor 50.000 km, dus dat komt neer op net geen €0,20 per km...

Er zijn weinig (geen?) fossiele auto's die goedkoper gaan zijn. Zeker niet met vergelijkbare ruimte, features en performance.

Beetje benzineslurper rijdt misschien 20 l/100 km en bij de huidige prijzen is dat al €0,105 er km ofwel meer dan de helft. Dan ook €1200 voor banden, €600 voor onderhoudsbeurten (2x per jaar, ik ga uit van redelijk nieuw zonder gebreken), verzekering €600, MRB €900. Dit alles bij elkaar is nog eens €0,065 per km. Dan zit je al op €0,17 per km en dan komt je afschrijving en financiering (of opportunity cost) er nog bij. Bij elkaar mag dat dan niet meer zijn dan €0,03 per km ofwel €1500 per jaar. Lijkt mij nagenoeg onmogelijk. Misschien met een goedkoop oud barrel en heel veel geluk dat je er geen verdere onderhoudskosten aan hebt. Klein autootje kan nog iets schelen in de MRB en verbruik (hoewel ik daar al genereus ben).
Weet je zeker dat je het niet wil vergelijken met een ICE die 1 op 2 rijdt? 1 op 5 is wel HEEL erg zuinig. 8)7

En ja ik denk wel dat voor de meeste mensen de electriciteit "mogelijk wat duurder" is dan 0,08 EUR per kWh.

Dus ik denk dat hier vooral het grote rijk rekenen spel wordt gespeeld. Maar verder lijkt me dit vooral een onderwerp voor een ander draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sinds een paar uur doet mijn Tesla app raar.
Ik kan de auto open doen en sluiten met de app, maar vermoedelijk gaat dat via Bluetooth.

De auto voorverwarmen, kijken waar die staat lukt gewoon niet.

En de tab ‘Service’ is zelfs verdwenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11pxOVX3tgp49Fivmhr6h54-uYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GFQGdzVM0PJx4UN3MWgPmtwx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_XTgRgs1v9BnGGQShIhJ6NNYf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hwiLJiZfncACmBKIlG0OAUEB.png?f=fotoalbum_large

Wat gaat hier fout? Nog iemand met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:53:
[...]

Weet je zeker dat je het niet wil vergelijken met een ICE die 1 op 2 rijdt? 1 op 5 is wel HEEL erg zuinig. 8)7

En ja ik denk wel dat voor de meeste mensen de electriciteit "mogelijk wat duurder" is dan 0,08 EUR per kWh.

Dus ik denk dat hier vooral het grote rijk rekenen spel wordt gespeeld. Maar verder lijkt me dit vooral een onderwerp voor een ander draadje.
Ik zat inderdaad met 1:20 in mijn hoofd en dus 20 km/liter. Gelukkig is dat ook wat ik had berekend en was het alleen een opschrijffoutje:

Gemiddelde prijs per liter €2,10 vandaag de dag, oftewel €0,105 per km.

Niks niet rijk rekenen dus voor de EV. Eerder voor de fossiel, want vele halen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:48
serjcan schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de mijn ook vrij vlot laten uitlijnen bij de lokale garage op loopafstand. Koste iets van 80 euro.

Maar heb nog steeds het gevoel dat ik iets tegendruk moet geven om rechtuit te gaan. Niet zo ontspannen als in mijn vorige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:46:
[...]

Ik zat inderdaad met 1:20 in mijn hoofd en dus 20 km/liter. Gelukkig is dat ook wat ik had berekend en was het alleen een opschrijffoutje:

Gemiddelde prijs per liter €2,10 vandaag de dag, oftewel €0,105 per km.

Niks niet rijk rekenen dus voor de EV. Eerder voor de fossiel, want vele halen dat niet.
Goede correctie op ICE efficientie. Dan punt 2

In alle grote steden in NL is laden grofweg 55 eurocent per kWh

Laten we eens zeggen 190 Wh/km incl. laad verliezen voor een Model Y (175 Wh/km kaal volgens EV database) = 11 cent per km

[ Voor 24% gewijzigd door JohanB op 04-12-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:25:
[...]

Laten we eens zeggen 190 Wh/km incl. laad verliezen voor een Model Y (175 Wh/km kaal volgens EV database) = 11 cent per km
Ja, de laadtarieven verschillen wel. Zo zijn er ook palen waar het €0,35 is of daaromtrent. Thuis laad ik nu weer voor €0,29. En Tesla Superchargen is ook goedkoper dan die €0,55...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:52
Er is ook een update geweest met de knipperlichten. Ik ben een fervent knipperlicht gebruiker en (volgens sommigen geef ik hier soms zelf teveel aan wat ik ga doen, lees rotonde van te voren aangeven).

Wil de discussie niet starten dus vergeet dat maar weer direct, maar zodoende kwam ik er wel achter dat (ik denk) in update 44.1 je nu instant kan schakelen tussen knipperlicht links en rechts met bijbehorende camera beelden.

Eerst als je knipperlicht naar links aan had en dan rechts doordrukt door weerstand ging die uit en als je bijv rotonde afeilde moest je hem op de weerstand ingedrukt houden en ging 't knipperlicht aan. Nu is het als volgt:

Knipperlicht aan naar links/rechts. Kort naar weerstand links of rechts duwen is uit. Als je hem helemaal doordukt gaat hij overschakelen van camera en doet hij andere knipperlicht aan. Helemaal blij. Heel chill.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:44
Tommie12 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:24:
...

...
Nog iemand met dit probleem?
The IT crowd- gewijs : "Did you try putting it off and on again ?" (de app, dan)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:47:
[...]

The IT crowd- gewijs : "Did you try putting it off and on again ?" (de app, dan)
Al gedaan…. Paar keer.
Ook auto eens gaan resetten….

Verandert niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb het idee dat de interface van de radio aangepast is. Ik zie nu bovenaan een horizontale lijst met favoriete zenders en daaronder meerdere rijen met andere zenders.

Er staat mij bij dat je voorheen juist meerdere rijen met favorieten zag, wat ik veel overzichtelijker vond.

Kan er op notateslaapp niets over vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-12-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb al meteen vanaf de eerste dag dat ik mijn MYP op ging halen in Tilburg, dat mijn stuurwiel niet helemaal recht staat.

Auto wijkt verder niet af tijdens het rijden hiermee, heb er nu 3500 Km mee gereden vanaf 14 september.

Zal ik de auto uit moeten laten uitlijnen of is dit ‘normaal’ en heeft het geen invloed op de banden slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:39
Tommie12 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:56:
[...]

Al gedaan…. Paar keer.
Ook auto eens gaan resetten….

Verandert niks.
Check even of je de laatste versie (4.27.3) van de app hebt.
038Robijno schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:25:
Ik heb al meteen vanaf de eerste dag dat ik mijn MYP op ging halen in Tilburg, dat mijn stuurwiel niet helemaal recht staat.

Auto wijkt verder niet af tijdens het rijden hiermee, heb er nu 3500 Km mee gereden vanaf 14 september.

Zal ik de auto uit moeten laten uitlijnen of is dit ‘normaal’ en heeft het geen invloed op de banden slijtage?
Zoekt en gij zult vinden. Vandaag nog (wederom) aan bod gekomen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Armo op 04-12-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:24

Bob

Tommie12 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:24:
Sinds een paar uur doet mijn Tesla app raar.
Ik kan de auto open doen en sluiten met de app, maar vermoedelijk gaat dat via Bluetooth.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gaat hier fout? Nog iemand met dit probleem?
Ik kan ook niet verbinden via de Tesla servers. Bluetooth ok, in de auto lijkt wifi ook ok te zijn .Zal morgen wel opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandeefke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-04 22:41
spartacusNLD schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:08:
[...]

Accessoires en andere toevoegingen:

Ik heb deze mattenset bij 2befair besteld. Maar door het enorm slechte weer in duitsland zijn deze nog steeds niet bezorgd. :( @Pandeefke zijn die van jou wel bezorgd ondertussen?
Hey SpartacusNLD, nee nog niet aangekomen :-( Zitten nu in Hamburg... -->
Mo, 04.12.2023, 13:17, Hamburg, Germany
The international shipment has been processed in the parcel center of origin.

Ik kan nog wachten, heb mijn wagen nog niet :-(. Fleet manager laat al de tesla wagens registeren op een gemeenschappelijk e-mail box.
Bij afgifte wordt het mail adres aangepast, zodat ik die kan gebruiken in mijn Tesla App.
Normaal was voorzien 1 December, maar helaas nog geen wagen. Stealth Grey/Trekhaak/Zwart intereur.
Na 15 Dec worden er geen wagens meer ingeschreven.
Heb dit ook in order staan. --> https://www.jowua-life.co...oldaway-car-mount-magsafe kan ik ook op waze en google maps rijden, weet niet hoe de navigatie is van Tesla.

mvg
David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF Doom
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 14:06
JohanB schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:25:
[...]

Dat klopt helemaal niet wat je zegt. In Den Haag zijn alle openbare palen 33cent per kWh. Geen idee hoe het in andere grote steden zit maar zo generaliseren én ook nog eens helemaal verkeerd hebben is nergens voor nodig. Welk punt probeer je te maken? Dat ICE en elektrisch rijden qua kosten niet zo ver uit elkaar liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Nu online
MF Doom schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 04:40:
[...]

Dat klopt helemaal niet wat je zegt. In Den Haag zijn alle openbare palen 33cent per kWh. Geen idee hoe het in andere grote steden zit maar zo generaliseren én ook nog eens helemaal verkeerd hebben is nergens voor nodig. Welk punt probeer je te maken? Dat ICE en elektrisch rijden qua kosten niet zo ver uit elkaar liggen?
En dan vergelijk je bijv. Shell prijzen met elkaar om het appels met appels te maken? Er werd bijv. Voor de benzine ook een landelijke hoofdprijs als reken prijs genoemd. En niet een obscure Tango ergens

Zoals hier onder, zie je dat de prijzen gewoon 55 cent zijn in denhaag bij de grote aanbieder(s). Dus met een beetje fatsoenlijke dekking. Het gaat er immers om wat je in het echt betaalt, niet wat de gemeente op hun website zet

Het punt is inderdaad dat je wel een goede vergelijking moet maken voor mensen. En dus niet met 1 cent / km gaan rekenen voor een EV en een verbruik van 1 op 5 voor een ICE als rekenvoorbeeld.

Laten we even een stap terug zetten: de vraagsteller vroeg hoe het was om terug te gaan naar een auto van 400 eur pm van de 1000+ pm van de Tesla. En dan komt er iemand aan met een berekening als vergelijking dat het allemaal wel kan. Die bizarre aannames maakt:
- ice 1:5, (later gecorrigeerd),
- elektriciteit voor 8 cent / kWh,
- reken rendement van maar 2,5% die ook nog eens niet accumuleeert etc.)

Met dat soort gekronkel en getallen help je exact helemaal niemand en geef je alleen maar een verkeerd beeld imho. “Rijk rekenen” zoals ik het noemde. Naast het feit dat het dus helemaal niet op dit topic thuis hoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANUciqyYpoXwwW8d4BoVQw2ssvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HkWNGdce3TVxjUlIHYjhLEE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door JohanB op 05-12-2023 06:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 16:51
JohanB schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:10:
[...]

En dan vergelijk je bijv. Shell prijzen met elkaar om het appels met appels te maken? Er werd bijv. Voor de benzine ook een landelijke hoofdprijs als reken prijs genoemd. En niet een obscure Tango ergens

Zoals hier onder, zie je dat de prijzen gewoon 55 cent zijn in denhaag bij de grote aanbieder(s). Dus met een beetje fatsoenlijke dekking. Het gaat er immers om wat je in het echt betaalt, niet wat de gemeente op hun website zet

Het punt is inderdaad dat je wel een goede vergelijking moet maken voor mensen. En dus niet met 1 cent / km gaan rekenen voor een EV en een verbruik van 1 op 5 voor een ICE als rekenvoorbeeld.

Laten we even een stap terug zetten: de vraagsteller vroeg hoe het was om terug te gaan naar een auto van 400 eur pm van de 1000+ pm van de Tesla. En dan komt er iemand aan met een berekening als vergelijking dat het allemaal wel kan. Die bizarre aannames maakt:
- ice 1:5, (later gecorrigeerd),
- elektriciteit voor 8 cent / kWh,
- reken rendement van 2,5% die niet accumuleeert etc.)

Met dat soort gekronkel en getallen help je exact helemaal niemand en geef je alleen maar een verkeerd beeld imho. “Rijk rekenen” zoals ik het noemde. Naast het feit dat het dus helemaal niet op dit topic thuis hoort

[Afbeelding]
Sorry maar een Shell Recharge screen shot is natuurlijk geen bewijs van een tarief. Shell Recharge rekent een vast tarief bij roaming van... Je raadt het al... 0,55 per kWh. Als ik zo bij go-charge kijk rond het nassauplein in den haag dan is het tarief inderdaad 0,33 per kWh.

Nu heb ik daar zelf in Groningen niets aan met Allego waarbij ad random de helft van de palen 0,57 per kWh zijn en de andere 0,45 per kWh. Al is dat allemaal 0,55 per kWh bij Shell Recharge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:00
Mooie voorbeelden van de 'chaos' in laadpaal prijzen land. Wisselt hier ook heel sterk, zelfs per straat.

Zouden ze met benzine eens moeten doen die prijsverschillen....

Anyway, zullen we weer ontopic gaan. 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bob schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:04:
[...]

Ik kan ook niet verbinden via de Tesla servers. Bluetooth ok, in de auto lijkt wifi ook ok te zijn .Zal morgen wel opgelost zijn.
En deze morgen werkt het ook terug….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
038Robijno schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:25:

Stuur een beetje scheef betekend niet automatisch dat de wielen er niet goed onder staan. Is veel vaker een slordigheid bij de assemblage. Mijne staat al 100k een beetje scheeff, banden slijten prachtig gelijkmatig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:18
Als ik in de file 6 km per uur rijd, voel ik mn MY weleens lichtjes bokken. Ik vraag me dan af, 8s dit verkeerde uitlijning van de achterwielen of zijn het 'optrekkuiltjes' op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Pandeefke schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:35:
[...]

Ik kan nog wachten, heb mijn wagen nog niet :-(. Fleet manager laat al de tesla wagens registeren op een gemeenschappelijk e-mail box.
Bij afgifte wordt het mail adres aangepast, zodat ik die kan gebruiken in mijn Tesla App.
Normaal was voorzien 1 December, maar helaas nog geen wagen. Stealth Grey/Trekhaak/Zwart intereur.
Heb dit ook in order staan. --> https://www.jowua-life.co...oldaway-car-mount-magsafe kan ik ook op waze en google maps rijden, weet niet hoe de navigatie is van Tesla.
Bij mij nu ook die status. Dan komt het wel goed. De sneeuw in duitsland helpt niet.

De navigatie van Tesla is trouwens prima. Nu een paar keer gebruikt samen met Waze en ik zie geen verschillen. Ook niet bij omleidingen oid. Dus ik gebruik waze niet meer. Al was Waze wel een paar keer wat enthousiater om mij van de snelweg af te halen, en vervolgens een tussendoor weg te gebruiken om 3 min te besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 05-12-2023 08:26 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 28-05 14:15
Dj-sannieboy schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:17:
Ik heb het idee dat de interface van de radio aangepast is. Ik zie nu bovenaan een horizontale lijst met favoriete zenders en daaronder meerdere rijen met andere zenders.

Er staat mij bij dat je voorheen juist meerdere rijen met favorieten zag, wat ik veel overzichtelijker vond.

Viel me vanochtend ook op. Ik heb maar 2 favorieten, dus ik kan ze ‘allemaal’ nog zien. Daaronder nu ineens een hele grid vol met allemaal andere zenders. Waarschijnlijk om mogelijk te maken dat je ook snel naar die zenders kan wisselen. Geen idee of je die kan sorteren ofzo, ik wissel dus nooit van zender (1 voor mij en 1 voor mijn vrouw 😅).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Pandeefke schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:35:
[...]

Hey SpartacusNLD, nee nog niet aangekomen :-( Zitten nu in Hamburg... -->

mvg
David
Mijn mattenset ligt al 3 dagen bij DHL nederland dus daar schiet het ook niet echt op :-D

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Afgelopen week voor de eerste keer de nieuwe "service beleving" meegemaakt. Hoop dat andere merken het voorbeeld niet gaan volgen. Auto gewoon achter laten op de parkeerplaats en eigenlijk is er geen mogelijkheid om iemand te spreken om nog even wat extra info te geven. Nou ja, OK. Na een half uur krijg ik een telefoontje. Ja, we hebben storing in het systeem en kunnen daardoor niet met de auto rijden zonder pasje. Nou ja, kom er wel weer aan dan met een pasje. Kom je binnen, alle deuren op slot en als ze iemand zien staan dan gaan ze lekker verder met het werk. Via een verkoper toch iemand bereid gevonden een deur te openen. Je weet toch dat een klant komt met een pasje omdat je syteem niet werkt? Ik weer naar huis, tot de melding in de app dat de auto klaar is. Klacht opgelost met de melding "diagnosed". Geen idee wat dit mag betekenen. Ik moest bij het ophalen dus mijn pasje weer terug zien te krijgen. Wederom een lastig verhaal met alle deuren op slot en monteurs die niet zo doortastend zijn om even te vragen of ze kunnen helpen. Uiteindelijk iemand met mijn pasje gevonden. Ik vraag hem of hij weet wat ze gedaan hebben. Nee, sorry. Mijn collega is al weg. Het staat allemaal in de app meneer. Zal vast per vestiging anders zijn met dit is echt he-le-maal niks imho. Het zal de monteurs ook opgedrongen worden maar een beetje menselijk contact is toch echt wel nodig. Moest het ff kwijt. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00
PdeBie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:42:
[...]

En we zijn weer een paar dagen verder. Geen communicatie vanuit Tesla anders dan: We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Geen updates in de app, oftewel de auto is nog steeds niet klaar en we hebben geen idee wanneer hij wel klaar is.

Het is toch te triest voor woorden :')

Mijn leasemaatschappij is ook helemaal klaar met Tesla geven ze aan als het op communicatie aan komt.
Weer paar dagen verder. In de app staat sinds gisteren dat de auto aanstaande vrijdag klaar zou zijn (kwam ik overigens achter doordat ik toevallig in de app was vanwege de leenauto. 0 Communicatie vanuit Tesla zelf).

Ik wilde gisteren bellen met de vraag of ze het dit keer zeker weten (poging 4 of 5 namelijk), krijg ik ze totaal niet te pakken. Zodra ik door het keuzemenu ben, wordt de verbinding verbroken. Dus heb maar een bericht in de chat gestuurd, wellicht dat ze daar op reageren.....

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 05-12-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:11
Smobbo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:29:
[...]

Viel me vanochtend ook op. Ik heb maar 2 favorieten, dus ik kan ze ‘allemaal’ nog zien. Daaronder nu ineens een hele grid vol met allemaal andere zenders. Waarschijnlijk om mogelijk te maken dat je ook snel naar die zenders kan wisselen. Geen idee of je die kan sorteren ofzo, ik wissel dus nooit van zender (1 voor mij en 1 voor mijn vrouw 😅).
Hier ook, vind het onoverzichtelijk en vervelend. Had een mooi favorietenlijstje van 15 zenders (van mij, mijn vrouw en kids). En diegene die ik het meest aan heb staan, stond onderaan. En nu dus achteraan…. Maar gelukkig nu wel veel radiozenders in een overzicht waar ik nooit naar luister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezeedijk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 20:01
Dj-sannieboy schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:17:

Klopt. Ik heb gisteren de update geïnstalleerd en viel me meteen op. Vind het alleen juist wel fijn. Overzicht onderaan met alle zender en daarboven mijn favorieten. Scheelt heen en weer tussen tabs en ziet er voor mijn gevoel fraaier uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:46
sjors123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:11:
[...]

Hier ook, vind het onoverzichtelijk en vervelend. Had een mooi favorietenlijstje van 15 zenders (van mij, mijn vrouw en kids). En diegene die ik het meest aan heb staan, stond onderaan. En nu dus achteraan…. Maar gelukkig nu wel veel radiozenders in een overzicht waar ik nooit naar luister
Twee keer tikken op het favoriet icoontje en jouw favoriete zender staat nu vooraan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ezeedijk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 20:01
Inspired schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:01:
Afgelopen week voor de eerste keer de nieuwe "service beleving" meegemaakt. Hoop dat andere merken het voorbeeld niet gaan volgen. Auto gewoon achter laten op de parkeerplaats en eigenlijk is er geen mogelijkheid om iemand te spreken om nog even wat extra info te geven. Nou ja, OK. Na een half uur krijg ik een telefoontje. Ja, we hebben storing in het systeem en kunnen daardoor niet met de auto rijden zonder pasje. Nou ja, kom er wel weer aan dan met een pasje. Kom je binnen, alle deuren op slot en als ze iemand zien staan dan gaan ze lekker verder met het werk. Via een verkoper toch iemand bereid gevonden een deur te openen. Je weet toch dat een klant komt met een pasje omdat je syteem niet werkt? Ik weer naar huis, tot de melding in de app dat de auto klaar is. Klacht opgelost met de melding "diagnosed". Geen idee wat dit mag betekenen. Ik moest bij het ophalen dus mijn pasje weer terug zien te krijgen. Wederom een lastig verhaal met alle deuren op slot en monteurs die niet zo doortastend zijn om even te vragen of ze kunnen helpen. Uiteindelijk iemand met mijn pasje gevonden. Ik vraag hem of hij weet wat ze gedaan hebben. Nee, sorry. Mijn collega is al weg. Het staat allemaal in de app meneer. Zal vast per vestiging anders zijn met dit is echt he-le-maal niks imho. Het zal de monteurs ook opgedrongen worden maar een beetje menselijk contact is toch echt wel nodig. Moest het ff kwijt. :)
Het is inderdaad vrij verschrikkelijk en onpersoonlijk. Doet enorm afbreuk aan de ervaring en het is gewoon zo simpel om dit anders te doen. Ik heb wat problemen gehad waar niet of nauwelijks op werd gereageerd. Bellen kun je niet meer, drama. Reden voor mij om na deze Tesla maar weer naar een ander merk te kijken. Service is om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 18:38
Na 82 km pas de accu op temp en kan ik regeneratief remmen, dat is toch niet normaal? Ja het is de LFP, maar het is maar 2 graden, zo koud is dat toch ook weer niet.

Iemand ervaring met Vredestein Quatrac pro XL 98y banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Ik denk echt dat het ligt aan de vestiging. In Rotterdam nooit gedoe en altijd vriendelijk tot nu toe (n=3), elektrisch fietsje zonder reserveren mee te nemen als "vervangend vervoer", goede koffie en werkplek.
ezeedijk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:33:
[...]

Het is inderdaad vrij verschrikkelijk en onpersoonlijk. Doet enorm afbreuk aan de ervaring en het is gewoon zo simpel om dit anders te doen. Ik heb wat problemen gehad waar niet of nauwelijks op werd gereageerd. Bellen kun je niet meer, drama. Reden voor mij om na deze Tesla maar weer naar een ander merk te kijken. Service is om te janken.
Ik ervaar dit dus echt niet zo. Bellen met het algemene servicenummer (013 799 9525) kan gewoon, die lui zijn altijd supervriendelijk en helpen je waar mogelijk direct, schieten een afspraak voor je in als je in de auto zit of verbinden je door. Werkplaats idem, zie hierboven.

[ Voor 52% gewijzigd door BigSmurf op 05-12-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
MarkHero schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:35:
Na 82 km pas de accu op temp en kpn ik regeneratief remmen, dat is toch niet normaal? Ja het is de LFP, maar het is maar 2 graden zo koud is dat toch ook weer niet.
Welkom bij de LFP-club, is gewoon normaal. Ben er inmiddels aan gewend dat ik boven de 60-70% amper regeneratie heb bij <5 graden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:00
Geen LFP maar o.a. hierom zet in de auto elke nacht aan de lader. Hij laadt niet actief, maar pakt wel uit de laadpaal de stroom voor voorverwarmen. En pakt daarbij vaak gelijk de accu ook mee voor optimale prestaties. Nooit krabben of een koude auto (of accu for that matter ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 19:48
Na 82 km pas de accu op temp en kpn ik regeneratief remmen, dat is toch niet normaal? Ja het is de LFP, maar het is maar 2 graden zo koud is dat toch ook weer niet.

Hoe kun je zien dat de accu op temp komt? Ik heb M3 highland met LFP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

Voorverwarmen (aan de paal) helpt een boel. Dan stookt ie mijn LFP pakket naar 20 graden, doorgaans voldoende voor de mééste regeneratiebenodigdheden. Maar kost ook een pak energie.

Wegrijden zonder voorverwarmen is minder inderdaad bij koud weer. Overigens betekent het minder regeneratie beschikbaar icoontje niet dat er niet gegenereerd wordt hoor. Het is minder, en bouwt sneller af. LFP sloop je gewoon als je het richting vriespunt (hard) wil opladen.

Mijn auto begint bij koud wegrijden stevig het pakket warm te stoken tot zéker 7-12 graden, daarna minder inderdaad. Maar dan is er wel vrij vlot een kleine 30kW aan regeneratievermogen beschikbaar. (Ongeveer de helft van maximaal). Da's binnen de bebouwde kom en op 80 wegen ook wel soort-van het maximum wat je terugwint bij die snelheden, je mist misschien nét een 5kW bij 80. Alles daarboven ga je inderdaad vermogen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ezeedijk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:30:
[...]

Klopt. Ik heb gisteren de update geïnstalleerd en viel me meteen op. Vind het alleen juist wel fijn. Overzicht onderaan met alle zender en daarboven mijn favorieten. Scheelt heen en weer tussen tabs en ziet er voor mijn gevoel fraaier uit.
Ik heb zelf een stuk of 10 favorieten, waartussen ik regelmatig wissel, afhankelijk van het gezelschap in de auto.

Deze favorieten kan ik nu niet meer in een overzicht zien, waardoor ik minder makkelijk tussen de zenders kan wisselen. Ik moet namelijk swipen om de andere zenders te kunnen zien. Niet handig wanneer je aan het autorijden bent.

Verder viel het mij op dat het DAB+ signaal hier in de buurt gister regelmatig wegviel, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 05-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Peter_1975 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:54:
[...]

Hoe kun je zien dat de accu op temp komt? Ik heb M3 highland met LFP.
Afbeeldingslocatie: https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/70260425538__e75e497e-cf1c-4a41-b57d-c0627056aadf-jpeg.926077/

Je kunt het aan dit icoontje zien. Of je kunt met een dongel en ScanMyTesla / de Commander van de S3XY buttons uitlezen hoe warm je accu is en hoeveel regen vermogen er beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mar.tin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]

Je kunt het aan dit icoontje zien. Of je kunt met een dongel en ScanMyTesla / de Commander van de S3XY buttons uitlezen hoe warm je accu is en hoeveel regen vermogen er beschikbaar is.
Dit groene icoon betekend dat de batterij op temperatuur is? Of nog niet?

Ik zelf heb het tot nu toe geinterpeteerd als ''regeneratief remmen beschikbaar'', vandaar ook de groene kleur. Of klopt dit niet?

[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 05-12-2023 11:02 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
spartacusNLD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:01:
[...]

Dit groene icoon betekend dat de batterij op temperatuur is? Of nog niet?
Groene icoontje betekent dat de regeneratie gelimiteerd is. En combineer dat met kou en je kunt afleiden dat de accu nog op moet warmen :).

Daarnaast kun je aan het lijntje onder je snelheid zien hoe relatief véél regeneratie (en vermogen) er beschikbaar is. Midden is 0, als je rijdt zul je zien dat er van het midden naar rechts een dik balkje gaat om aan te geven hoeveel vermogen je vraagt. En bij afremmen zul je zien dat er van het midden naar links een balkje gaat om je regeneratievermogen aan te geven.

Als er vanaf links (terwijl je NIET op autopilot rijdt) stippeltjes te zien zijn, heb je te maken met een regeneratielimiet. Evenzogoed kun je vanaf rechts ook stippeltjes zien, bijvoorbeeld als je de laatste druppeltjes uit de accu perst, en je niet meer volledig vermogen beschikbaar hebt.

Verminderd vermogen is overigens méér een eigenschap van de andere chemieen omdat die van 100-0% verder in voltage zakken dan LFP.

[ Voor 54% gewijzigd door Mar.tin op 05-12-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mar.tin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:02:
[...]

Groene icoontje betekent dat de regeneratie gelimiteerd is. En combineer dat met kou en je kunt afleiden dat de accu nog op moet warmen :).
Ah vandaar, ik heb het sinds vorige week maandag eigenlijk altijd in beeld (27/11 heb ik mijn Tesla opgehaald). Kan dat ook verklaren dat het verbruik wat hoger is dan ik in eerste instantie had verwacht? Zo had ik vanmorgen over een rit a 75km (90% snelweg met best wat file) een verbruik van 149 Wh/km in mijn M3 RWD refresh. Ik heb niet voorverwarmd oid. Batterij was 91% bij vertrek en 72% bij aankomst.

Verder heb ik niet het idee dat dit de remprestaties beinvloed? Het ''one pedal driving'' werkt gewoon perfect volgens mijn gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 05-12-2023 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
spartacusNLD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:05:
[...]

Ah vandaar, ik heb het sinds vorige week maandag eigenlijk altijd in beeld (27/11 heb ik mijn Tesla opgehaald). Kan dat ook verklaren dat het verbruik wat hoger is dan ik in eerste instantie had verwacht? Zo had ik vanmorgen over een rit a 75km (90% snelweg met best wat file) een verbruik van 149 Wh/km in mijn M3 RWD refresh.

Verder heb ik niet het idee dat dit de remprestaties beinvloed? Het ''one pedal driving'' werkt gewoon perfect volgens mijn gevoel.
Winter is onzuinig(er). Verwarmen kost relatief veel energie, en als de accu koud is gaat hij die ook nog een beetje opstoken.
Je kunt voorverwarmen (aan de paal) dit rekent hij dan niet mee in je verbruik op het scherm qua ritten dus "rijd je zuiniger" je verbruikt echter de verwarmingsenergie natuurlijk wél ;).

Ik rijd in mijn 2022 in de zomer richting de 100Wh/km met zéér rustig rijgedrag. En kom nu met moeite onder de 130-140Wh/km uit met rustig rijgedrag en soms-wel-soms-niet voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:12
Gisteren 2023.44 geïnstalleerd (https://www.notateslaapp....n/2023.44.1/release-notes)
Deze ochtend naar het werk gereden en hij leest nu eindelijk de verkeersborden. In de wegenwerken gaf hij nu netjes de snelheid aan i.p.v. 120km/h zoals voorheen.

Deze ochtend was het aan miezeren en het was donker buiten. Mijn ruitenwissers hebben geen enkele keer gewerkt op de auto stand... Ik weet niet als het aan de update lag, maar voorheen leek dit toch wel beter te werken ofwel waren de druppels niet groot genoeg. Hoop dat ze dat een keer goed aanpakken binnenkort...

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Broodro0ster schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:18:
Deze ochtend was het aan miezeren en het was donker buiten. Mijn ruitenwissers hebben geen enkele keer gewerkt op de auto stand... Ik weet niet als het aan de update lag, maar voorheen leek dit toch wel beter te werken ofwel waren de druppels niet groot genoeg. Hoop dat ze dat een keer goed aanpakken binnenkort...
Idem hier. Maar dat is al langer een issue als je dit forum terugleest.

Nu snap ik ook dat het mega irritant is dat je autopilot niet kan gebruiken icm handmatige ruitenwissers. Ik wacht nog even op de kerst update. Wellicht dat daar een update in zit. Zo niet, ga ik de S3XY buttons icm commander bestellen zodat ik deze instelling kan aanpassen.

Ik heb nu ook de waterafstottende effecten van Gyeon Q² View kunnen ervaren. Werkt echt fantastisch. Ook al regend het, je hebt de wissers niet nodig. Nadeel is dat bij AP ze dus wel aan gaan..

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 05-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 19:48
Gisteren 2023.44 geïnstalleerd (https://www.notateslaapp....n/2023.44.1/release-notes)
Deze ochtend naar het werk gereden en hij leest nu eindelijk de verkeersborden. In de wegenwerken gaf hij nu netjes de snelheid aan i.p.v. 120km/h zoals voorheen.

Single pull to start autopilot heb ik genegeerd. Niet getest. AP gaat naar TACC als ik knipperlicht aanzet. Dat vind ik prettig. Doet die software update ook zo? Ik heb liever niet terug naar handmatig sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
spartacusNLD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:
[...]

Idem hier. Maar dat is al langer een issue als je dit forum terugleest.

Nu snap ik ook dat het mega irritant is dat je autopilot niet kan gebruiken icm handmatige ruitenwissers. Ik wacht nog even op de kerst update. Wellicht dat daar een update in zit. Zo niet, ga ik de S3XY buttons icm commander bestellen zodat ik deze instelling kan aanpassen.
Het vreemde is dat voorheen de automatisch ruitenwissers altijd goed gewerkt hebben bij mij. Heel soms gingen ze eens onnodig af door de zon, maar dit heb ik 2x gehad op heel de zomer.
Nu regent het en gaan de ruitenwissers helemaal niet. Ik heb 3x geprobeerd op auto en op het moment dat ik bijna niks meer zag, gebeurde er nog steeds niks.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Peter_1975 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:25:
[...]

Single pull to start autopilot heb ik genegeerd. Niet getest. AP gaat naar TACC als ik knipperlicht aanzet. Dat vind ik prettig. Doet die software update ook zo? Ik heb liever niet terug naar handmatig sturen.
Dat heb ik nog niet getest. Ik wil sowieso niet de single pull gaan gebruiken, want er zijn situaties waar ik TACC boven AP verkies. Je kunt gelukkig zelf kiezen wat je verkiest.
Gezien de slechte omstandigheden deze ochtend, heb ik AP niet getest. TACC werkte wel nog gewoon zoals voor de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

Geen issues met mijn ruitenwisser. Net zo goed / slecht als altijd. Donker was altijd al net iets minder dan overdag. Niets verschillends gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als ik de ruit te vies vindt, tik ik 1x op het uiteinde, en dan kan ik weer een tijdje mee. De auto maakt de inschatting of hij moet wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Blasterxp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:49:
Als ik de ruit te vies vindt, tik ik 1x op het uiteinde, en dan kan ik weer een tijdje mee. De auto maakt de inschatting of hij moet wissen.
Ja, zo ging het ook bij mij. Deze ochtend de eerste 10 minuten zelf zitten tikken. Daarna ging ik de snelweg op en was er spray. Toen deed ie nog niks. Dan manueel op standje 2 gezet en zo was het goed. Om dan met een bewegende wisser in de parkeer garage rond te rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:58:
[...]
Verder viel het mij op dat het DAB+ signaal hier in de buurt gister regelmatig wegviel, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Gisteren een kleine 300km snelweg gereden, maar geen last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
spartacusNLD schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:05:
[...]

Ah vandaar, ik heb het sinds vorige week maandag eigenlijk altijd in beeld (27/11 heb ik mijn Tesla opgehaald).
Altijd in beeld lijkt me niet goed hoor, of doe je alleen hele korte ritjes?

Als ik naar kantoor moet 's ochtends laat ik 'm altijd automatisch voorverwarmen. Dat scheelt een hele hoop. Zag van de week dat ie toen wel 2.5kW van de laadpaal vroeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Broodro0ster schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:50:
[...]

Ja, zo ging het ook bij mij. Deze ochtend de eerste 10 minuten zelf zitten tikken. Daarna ging ik de snelweg op en was er spray. Toen deed ie nog niks. Dan manueel op standje 2 gezet en zo was het goed. Om dan met een bewegende wisser in de parkeer garage rond te rijden 8)7
Combinatie spray en donker is een slechte combi voor de ruitenwissers van Tesla. 9 van de 10 keer doen ze dan gewoon niks.

Ik heb gisteren juist kilometers zonder AP/TACC gereden omdat m'n ruitenwissers niet wilden stoppen met wissen. Ook niet na 300 keer de ruitensproeier te hebben gebruikt. Was het echt ff zat :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00
PdeBie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:10:
[...]

Weer paar dagen verder. In de app staat sinds gisteren dat de auto aanstaande vrijdag klaar zou zijn (kwam ik overigens achter doordat ik toevallig in de app was vanwege de leenauto. 0 Communicatie vanuit Tesla zelf).

Ik wilde gisteren bellen met de vraag of ze het dit keer zeker weten (poging 4 of 5 namelijk), krijg ik ze totaal niet te pakken. Zodra ik door het keuzemenu ben, wordt de verbinding verbroken. Dus heb maar een bericht in de chat gestuurd, wellicht dat ze daar op reageren.....
En krijg zojuist een e-mail dat berichten van deze service afspraak niet gelezen worden |:(

Kan ik alsnog bellen..... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:
[...]

Mijn mattenset ligt al 3 dagen bij DHL nederland dus daar schiet het ook niet echt op :-D
Zojuist bezorgd, nu de auto nog <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
schumi1986 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:25:
[...]

Zo is het gegaan ja. Andere klacht was dat de Frunk moeilijk te sluiten was, deze is nu makkelijk te sluiten maar de uitlijning van de frunk klopt echt voor geen meter meer. |:(

Wordt nog terug gebeld door iemand anders van Tesla maar dat zal weinig veranderen vermoed ik..
Nog steeds niet terug gebeld, afgelopen zaterdag de showroom in Eindhoven ingelopen om beklag te doen. Mijn naam en telefoonnummer zouden zijn doorgegeven in de groepschat van SeC Eindhoven en ik zou afgelopen maandag terug gebeld worden… nou mooi niet dus. Ben behoorlijk klaar met SeC Eindhoven.

Is er een Telefoonnummer van Tesla Nederland die ik kan bellen over Service vragen of is het echt enkel mogelijk om service aan te vragen via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 18:38
The__Virus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:53:
Geen LFP maar o.a. hierom zet in de auto elke nacht aan de lader. Hij laadt niet actief, maar pakt wel uit de laadpaal de stroom voor voorverwarmen. En pakt daarbij vaak gelijk de accu ook mee voor optimale prestaties. Nooit krabben of een koude auto (of accu for that matter ;))
Laad je hem dan op tot minder dan 100% om wellicht iets eerder volledig gebruik te kunnen maken van regeneratief remmen?
Pagina: 1 ... 180 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: