Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.106 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:43
Ifreerider schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:36:
... Ik krijg deze foutmelding als ik het probeer...
Als ik het mij goed herinner, krijg je een heel gelijkaardige foutmelding wanneer de batterijrange niet voldoende is om op jouw bestemming te geraken. Misschien is dat de oorzaak (onvoldoende huidige capaciteit in de batterij) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
_eLMo_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:03:
[...]

Ik heb laatst met 5 graden celcius en 5 man in de auto 250km gereden (125 heen en 125 terug). Heenweg 100km/h, op de terugweg 120km/h linkerbaan. Gemiddeld 17,25kWh/100km.

Hoog verbruik zie je vooral bij niet voorverwarmen aan de paal in combinatie met kleine stukjes. Je hebt een soort basis verbruik om de auto van <koud> naar 20 graden te brengen. Als je dat aan een paal doet, of je kan het uitsmeren op een langer stuk telt dat minder.

Als je kleine stukjes rijd dus aan de paal opwarmen of bv niet klimatisering gebruiken maar stoel/stuurverwarming (als het je veel boeit).

Je kan in de verbruiksapp in de auto zien waar je stroom heen gaat.
Hier 177 kwh met een MY Rwd 20', over de eerste 300 km, wel nog in chill modus. Standaard zijn winterbanden nog niet gemonteerd, die komen nog

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Slasher schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:08:
[...]

Is een Tesla en een wasstraat geen goede combinatie dan?
Uiteindelijk is een wasstraat voor de meeste auto's geen goede keuze. Er zijn ook wel betere wasstraten die geen krassen veroorzaken, maar er hoeft maar net wat vuil/zand in zo'n lap te blijven hangen en daar ga je.

De krassen van een wasstraat zijn vaak van hele kleine micro krassen die je vooral in het licht en op donkere lakken snel ziet. Lijkt dan alsof er fijne spinnenrag op de lak zit. Dit is er wel weer uit te polijsten overigens. Op een zwarte solid lak valt het sneller op. Daar zou ik zelf nooit voor kiezen. De zwarte Tesla lak heeft een slechte reputatie, hoewel dit mogelijk (waarschijnlijk?) vooral auto's uit 2019 betreft

Met een lichtere lak, zeker een metallic of pearl, valt het sowieso minder op. Of je dat allemaal erg vindt is ook aan jezelf. Voor de een is de auto een gebruiksvoorwerp, en de ander wil hem zo mooi mogelijk houden.

Een groot nadeel van de wasstraat vind ik dat er altijd wel hoekjes en plekjes zijn die niet goed schoon worden. Heb je net het luxe programma gedaan, zitten er nog allerlei vuile plekken op die nu extra opvallen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Ifreerider schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:36:
Even een newbie vraag, kun je met de menu optie Navigatie vanuit de Tesla App van te voren een bestemming naar je auto sturen? Of is de functie ergens anders voor bedoeld

Ik krijg deze foutmelding als ik het probeer.[Afbeelding]
Ik doe dat altijd gewoon vanuit Google maps. Als je in die app (op een iPhone, maar dat zal bij Android vergelijkbaar zijn) op ‘delen’ drukt nadat je een adres gezocht of geselecteerd hebt en dan de app Tesla kiest dan wordt die naar de auto gestuurd. Instappen en rijden maar 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
Ik merk dat de auto bij vorst, auto in P na het rijden, uitstappen, deur dicht; alle ramen iets laat zakken. Ze lijken net zover te zakken dat de deur open kan zonder dat ze verder moeten zakken. Maar lijkt ook nog waterdicht. Een maatregel tegen vastgevroren ruiten en deuren die vervolgens niet open kunnen lijkt het. Herkennen jullie dit gedrag? Model 3 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ifreerider
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-09 16:34
flupp schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:51:
[...]

Als ik het mij goed herinner, krijg je een heel gelijkaardige foutmelding wanneer de batterijrange niet voldoende is om op jouw bestemming te geraken. Misschien is dat de oorzaak (onvoldoende huidige capaciteit in de batterij) ?
Helaas is dat het ook niet. Ik heb er geen verklaring voor tot nu toe. Zowel op thuisnetwerk als via 5G. Blijft vreemd. Een lokatie delen vanuit Maps naar de Tesla app werkt wel ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ifreerider
Smobbo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:10:
[...]

Ik doe dat altijd gewoon vanuit Google maps. Als je in die app (op een iPhone, maar dat zal bij Android vergelijkbaar zijn) op ‘delen’ drukt nadat je een adres gezocht of geselecteerd hebt en dan de app Tesla kiest dan wordt die naar de auto gestuurd. Instappen en rijden maar 👍
Klopt dat werkt wel.

Ik hoopte eigenlijk dat ik in de Tesla app de favorieten van mijn Tesla terug kon vinden, en ook gelijk mijn vertrektijd op kan geven op een manier dat de voorverwarming of koeling dan iets eerder start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:12:
Ik merk dat de auto bij vorst, auto in P na het rijden, uitstappen, deur dicht; alle ramen iets laat zakken. Ze lijken net zover te zakken dat de deur open kan zonder dat ze verder moeten zakken. Maar lijkt ook nog waterdicht. Een maatregel tegen vastgevroren ruiten en deuren die vervolgens niet open kunnen lijkt het. Herkennen jullie dit gedrag? Model 3 2023.
Klopt, is tegen vast vriezen en doet hij automatisch bij een bepaalde lage temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
_eLMo_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:03:
[...]

Ik heb laatst met 5 graden celcius en 5 man in de auto 250km gereden (125 heen en 125 terug). Heenweg 100km/h, op de terugweg 120km/h linkerbaan. Gemiddeld 17,25kWh/100km.

Hoog verbruik zie je vooral bij niet voorverwarmen aan de paal in combinatie met kleine stukjes. Je hebt een soort basis verbruik om de auto van <koud> naar 20 graden te brengen. Als je dat aan een paal doet, of je kan het uitsmeren op een langer stuk telt dat minder.

Als je kleine stukjes rijd dus aan de paal opwarmen of bv niet klimatisering gebruiken maar stoel/stuurverwarming (als het je veel boeit).

Je kan in de verbruiksapp in de auto zien waar je stroom heen gaat.
Dat is niet meer dan jezelf voor de gek houden toch wat betreft verbruik? Tenzij je de range echt nodig hebt die (zeldzame) keer, dan is het logisch om voor te verwarmen (of comfort uiteraard)

@Maximus
TL:DR: ja hartstikke normaal met wat koudere dagen

ik heb een wat ouder model. Maar met dit weer ongeveer het 1,5x verbruik van de zomer. Zo’n 270 Wh/km bij Vmax

Jouw Model Y zou volgens EV database dat ook ongeveer moeten verbruiken. (230 Wh/km bij 110 km/h in winter, dus met Vmax zit je daar zo’n 20-30% boven is zo’n 290 Wh/km) https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y

Volgens Tesla Bjorn kom je op 214 Wh/km voorverwarmd bij 120 km/h en 5C buiten

Maar zoals al vaak hier gezegd, hangt ook vooral heel erg van de lengte van je ritjes af en het type wegen / snelheid. De twee een stuk belangrijker dan wel of niet hard optrekken

[ Voor 25% gewijzigd door JohanB op 02-12-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Maximus schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:50:
Heb de MY nu zo’n 300km. Zit ik nog in een inrijdperiode? T verbruik is naar mijn gevoel erg hoog met 240w/km. Tuurlijk het is koud. Alleen bij de proefrit eind oktober zat ik met gewoon rijden en dezelfde config op 200w/km.

De Q4 die ik hiervoor had deed het met 210w/km een stuk beter tov huidig verbruik.
Korte ritten misschien? De batterij wordt iedere rit opgewarmd wat flink wat extra verbruik geeft.

Ik heb met mijn model 3 zonder warmtepomp 37% batterij verstookt op 65 km (in 4 ritjes)… Maar in ditzelfde weer red ik ook 240 km op een lange rit (95% -> 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenK2023
  • Laatst online: 21-04-2024
bilgy_no1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:25:
[...]

Uiteindelijk is een wasstraat voor de meeste auto's geen goede keuze. Er zijn ook wel betere wasstraten die geen krassen veroorzaken, maar er hoeft maar net wat vuil/zand in zo'n lap te blijven hangen en daar ga je.

De krassen van een wasstraat zijn vaak van hele kleine micro krassen die je vooral in het licht en op donkere lakken snel ziet. Lijkt dan alsof er fijne spinnenrag op de lak zit. Dit is er wel weer uit te polijsten overigens. Op een zwarte solid lak valt het sneller op. Daar zou ik zelf nooit voor kiezen. De zwarte Tesla lak heeft een slechte reputatie, hoewel dit mogelijk (waarschijnlijk?) vooral auto's uit 2019 betreft

Met een lichtere lak, zeker een metallic of pearl, valt het sowieso minder op. Of je dat allemaal erg vindt is ook aan jezelf. Voor de een is de auto een gebruiksvoorwerp, en de ander wil hem zo mooi mogelijk houden.

Een groot nadeel van de wasstraat vind ik dat er altijd wel hoekjes en plekjes zijn die niet goed schoon worden. Heb je net het luxe programma gedaan, zitten er nog allerlei vuile plekken op die nu extra opvallen...
En ik kan me zo voorstellen dat het ook voor de MYP 21inch wielen een risico is? Want met zulke dunne bandjes door de wasstraat lijkt het me dat de geleiders van de wasstraat ook gedurende de hele rit je velg raken. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Super blij met de auto. Heb er nu 200-300 km op zitten.

Alleen met dit weer... Wat is snelladen traag! Ik kwam niet verder tot 40kw aan de supercharger na 10 minuten voorverwarmen. Iemand nog tips?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
two schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:20:

Alleen met dit weer... Wat is snelladen traag! Ik kwam niet verder tot 40kw aan de supercharger na 10 minuten voorverwarmen. Iemand nog tips?
Welk model heb je en hoeveel is dus je max kW?
10 minuten met een korte rit in dit weer is wellicht niet lang genoeg. Kan ook dat je aan een V2 paal stond en je de snelheid moest delen met de buurman etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Taro schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik was hem inderdaad met de hand. De vorige was een lease auto, ook zwart, na 2 jaar was ik er klaar mee, een keer door de wasstraat gehaald en altijd spijt van gehad. Die kon ik gelukkig zo weer inleveren, de huidige is wederom zwart, maar eigendom en die blijf ik dus altijd met de hand wassen. Is uiteindelijk maar +- eens per maand 45-60 minuten werk en ik heb toch alle spullen al in huis. Bij de wasstraat in de rij staan, wassen en heen- en terugrijden kosten niet veel minder tijd :)
Geen last gehad van roest aan de bodem of rubbers die scheuren door het zout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
038Robijno schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:34:
[...]

Geen last gehad van roest aan de bodem of rubbers die scheuren door het zout?
Nee, in de vorige auto 3+ jaar gereden, nergens last van.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja: zorgen dat je veel verder van tevoren de betreffende Supercharger in je navigatie als (tussen-)bestemming invoert. 10 minuten is veel te kort om de batterij voldoende op temperatuur te krijgen.

We kennen natuurlijk de rit en je percentage bij vertrek niet. Soms berekent de navigatie een laadstop vrij kort na vertrek terwijl je daar nog >50% batterij hebt. Geen idee waarom dat soms gebeurt, maar als je met een hoog percentage inplugt en maar 10 minuten hebt voor verwarmd ga je nooit een hoog laadvermogen zien. Dan kan je dus beter een supercharger verderop langs de route zoeken zodat de batterij de kans heeft om op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaartenK2023 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:52:
[...]

En ik kan me zo voorstellen dat het ook voor de MYP 21inch wielen een risico is? Want met zulke dunne bandjes door de wasstraat lijkt het me dat de geleiders van de wasstraat ook gedurende de hele rit je velg raken. Of zie ik dat verkeerd?
Geen idee... Ik heb een RWD met de standaard 19" velgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51

Komt wel goed als je superchargen daadwerkelijk nodig hebt bij een lange rit. In 10 min ga je die batterij massa niet verwarmen.

En natuurlijk rond 10% lading inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
JohanB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:49:
[...]

Dat is niet meer dan jezelf voor de gek houden toch wat betreft verbruik? Tenzij je de range echt nodig hebt die (zeldzame) keer, dan is het logisch om voor te verwarmen (of comfort uiteraard)
Dat ligt aan je doel hier. Als het je gaat om bereik zijn dit de tips. Als je wil weten wat de auto nou totaal verbruikt (voor vergelijk bijvoorbeeld), ja, dan moet je ook voorverwarmen tellen natuurlijk.

Punt is wel dat Tesla’s qua verwarming veel efficiënter zijn dan andere merken sinds de warmtepomp toevoeging met octovalve. Maar Tesla is ook wat agressiever in opwarmen dan andere merken. En wellicht telt het VAG verbruik niet alle verbruikers in de auto.

Als het je om het laatste gaat: gebruik de energie app om te kijken waar het heen gaat. In combinatie met de laad statistiek in de app zie je alles.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 16:01

Kan je eens bij een andere snellader proberen? Ik haal met 1 minuut voor te verwarmen (gisteren nog gedaan bij -1 graden) al 90kW laadsnelheid. En jij hebt dan nog eens 10 minuten zitten voorverwarmen, dus maar 40kW halen zou misschien eerder door de laadpaal zijn dan door de koude batterij.

Ik heb dan wel een LR, misschien dat de LFP batterij bij de RWD een totaal ander resultaat heeft bij koude batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
_eLMo_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:01:
[...]

Dat ligt aan je doel hier. Als het je gaat om bereik zijn dit de tips. Als je wil weten wat de auto nou totaal verbruikt (voor vergelijk bijvoorbeeld), ja, dan moet je ook voorverwarmen tellen natuurlijk.

Punt is wel dat Tesla’s qua verwarming veel efficiënter zijn dan andere merken sinds de warmtepomp toevoeging met octovalve. Maar Tesla is ook wat agressiever in opwarmen dan andere merken. En wellicht telt het VAG verbruik niet alle verbruikers in de auto.

Als het je om het laatste gaat: gebruik de energie app om te kijken waar het heen gaat. In combinatie met de laad statistiek in de app zie je alles.
Alle andere merken die ik ken tellen juist al het verbruik inclusief voorverwarmen mee in rit verbruik. Iets wat Tesla dus juist niet doet. Voorverwarmen bij Tesla is alleen zichtbaar door iets van Teslamate maar niet in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
GeeMoney schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:07:
[...]

Alle andere merken die ik ken tellen juist al het verbruik inclusief voorverwarmen mee in rit verbruik. Iets wat Tesla dus juist niet doet. Voorverwarmen bij Tesla is alleen zichtbaar door iets van Teslamate maar niet in de auto.
Volgens mij kan je dat verschil wel zien in Tesla. Je moet maar eens kijken naar je grafiek verbruik en het verbruik linksonder bij de ritten info. Als je op de 10km grens komt, zie je vaak dat deze 2 waarden niet overeenkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 15:12
Gisteren kwam mijn zoon langs met zijn spiksplinternieuwe 3 highland. Ik kon de revieuws amper geloven, maar wat is dat interieur vooruit gegaan. Echt mooi met die lichtstrip en meer materialen die echt aangenaam zijn om aan te raken. En dan die geventileerde zetels…

En nog een vraagje.
Mijn laadlimiet staat op 80%, en in de eerste maanden dat ik mijn auto had ging die ook laden tot 80%.
De laatste maanden gaat het maar tot 79%. Iemand die weet waarom?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:21:
...
En nog een vraagje.
Mijn laadlimiet staat op 80%, en in de eerste maanden dat ik mijn auto had ging die ook laden tot 80%.
Het waarom weet ik niet, maar ik heb dat sedert kort ook. Ik steek het op de koudere temperaturen van de laatste tijd. Soms zelfs dat de app zegt dat ie stopte op 79%, maar wanneer ik in de auto ga staat ie wél mooi op 80%.

Hij laadt overigens met deze koudere temperaturen ook langer (dus trager) dan wat ik in de zomer zag.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
flupp schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:25:
[...]
Hij laadt overigens met deze koudere temperaturen ook langer (dus trager) dan wat ik in de zomer zag.
Dat heeft te maken met het opwarmen van de accu tijdens het laden. Je laad dan wel nog steeds met 11kw maar op het begin gaat er heel veel naar de accu om op te warmen. Teslabjorn laad dit altijd wel goed zien met die apps van 'm.

[ Voor 20% gewijzigd door Oekol op 03-12-2023 09:29 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 20:45
Gisteren kwam mijn zoon langs met zijn spiksplinternieuwe 3 highland. Ik kon de revieuws amper geloven, maar wat is dat interieur vooruit gegaan. Echt mooi met die lichtstrip en meer materialen die echt aangenaam zijn om aan te raken. En dan die geventileerde zetels…

En nog een vraagje.
Heeft met de temperatuur van de accu te maken. Hij stopt bij 80%, dan koelt hij iets af en geeft hij 79% weer. Als je gaat rijden warmt de accu weer op en zal je effectief gewoon 80% kunnen gebruiken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this

En nog een vraagje.
Ik heb het in de omgekeerde richting ook. Mijn laadlimiet staat op 90% en ik heb al 89% gehad maar ook 91%.
Zal wel iets met de kalibratie te maken hebben nadat de Tesla denkt dat de limiet bereikt is. En de Tesla besluit dan om het maar zo te laten ipv die laatste procent er dan nog bij te doen zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Oekol schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:28:
[...]

Dat heeft te maken met het opwarmen van de accu tijdens het laden. Je laad dan wel nog steeds met 11kw maar op het begin gaat er heel veel naar de accu om op te warmen. Teslabjorn laad dit altijd wel goed zien met die apps van 'm.
Ik zie inderdaad dat het altijd pakweg een half uur langer is, en niet in functie van (een factor van) het aantal kWh dat erin moet.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:25:
[...]

Het waarom weet ik niet, maar ik heb dat sedert kort ook. Ik steek het op de koudere temperaturen van de laatste tijd. Soms zelfs dat de app zegt dat ie stopte op 79%, maar wanneer ik in de auto ga staat ie wél mooi op 80%.

Sneller of trager laden zie ik niet. Ik laad bijna altijd thuis, en dan aan 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:34:
[...]

Sneller of trager laden zie ik niet. Ik laad bijna altijd thuis, en dan aan 4 kW.
Hij/zij bedoelt sneller of trager in functie van tijd, niet in functie van laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:35:
[...]

Hij/zij bedoelt sneller of trager in functie van tijd, niet in functie van laadvermogen.
Ik ga het niet af strijden, ik meet het nooit.

Ik gebruik Jedlix om te laden, en vraag meestal dat de auto om 7h30 terug op 80% is.
Wanneer er geladen wordt, dat stuurt jedlix. In deze periode is dat meestal tussen 0h en 6h.
In de zomer en op zonnige dagen tussen 11 en 17h.

Maar ik tel dus nooit : ik moet 20% bij laden, hoe veel uur heeft die nu geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:34:
[...]

Ik ook (thuis), maar allicht staat jouw auto binnen ? (die van mij staat buiten in de kou, niet optimaal, maar het is wat het is).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Taro schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:35:
Nee, in de vorige auto 3+ jaar gereden, nergens last van.
3 jaar is natuurlijk ook niet bepaald een fatsoenlijke periode om roestgevoeligheid te beoordelen. Zoiets weet je pas na 10 (of liever 20) jaar.
Zo weet ik (nu ik 12 jaar in de huidige Superb rijdt) dat de roestpreventie van de ondersteldelen bij een Laguna van 1999 een stuk beter was dan bij een Superb van 2011.
Aan de carrosserie bij beide auto's gelukkig geen problemen.

Na 3 jaar waren beide nog helemaal roestvrij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:59:
[...]

3 jaar is natuurlijk ook niet bepaald een fatsoenlijke periode om roestgevoeligheid te beoordelen. Zoiets weet je pas na 10 (of liever 20) jaar.
Zo weet ik (nu ik 12 jaar in de huidige Superb rijdt) dat de roestpreventie van de ondersteldelen bij een Laguna van 1999 een stuk beter was dan bij een Superb van 2011.

Klopt, daarnaast is een groot deel van kunststof platen gemaakt die relatief gemakkelijk te vervangen zijn mochten ze wel degraderen. En ik vraag mij af hoeveel mensen hun Tesla daadwerkelijk >10 jaar gaan houden waardoor je er rondom de aanschaf of het autowassen wel/niet rekening mee moet houden dat iets gaat roesten. Natuurlijk gaat het op de 2e hands markt spelen, maar ik heb er bij de aanschaf geen seconde over nagedacht. Ik ken mijzelf, over 4-6 jaar wil ik toch weer voor de opvolger gaan, dus voor mij iig geen issue.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
spartacusNLD schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:06:
[...]

Auto staat klaar bij de detailer. Na 3 dagen afwezigheid zo maar weer echt in bezit gaan nemen 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Heb niet de exacte aantallen gekregen. Maar hij gaf aan dat het 50% minder dan bijvoorbeeld volkswagen was :'(
Ondertussen ook 300 km verder met de M3 RWD refresh. Neem in onderstaande mee dat ik hiervoor nog nooit een elektrische auto of automaat gereden heb. Ik kom van een 3 jaar oude 208 GT met 100pk / benzine. Dus de overstap is nogal groot.

Eerste indrukken of zaken die mij opvallen:

- ''One pedal driving'' voelt zeer natuurlijk aan. Ik had dit binnen 30 minuten al goed onder de knie. Ik wil nooit meer zonder d:)b
- Richting aanwijzers op het stuur: Op 50% van de rotondes (grote rotondes) had ik dit binnen 2 a 3 keer goed door. Op kleinere rotondes waar je het stuur meer moet draaien is het nog zoeken. Maar ook hier wordt ik steeds handiger in. Ik heb het idee dat ik over een maand of 2 mijn ''muscle memory'' dermate getraind heb dat het 'acceptabel' is.
- Autopilot werkt zeer goed op de snelweg. Echt een enorme uitkomst in file situaties vooral. Nog geen ''phantom braking'' gehad. Wel rijd de Tesla wat langer en sneller op een voorganger in die aan het afremmen is. Precies op het moment dat je denk dat je moet ingrijpen remt de Tesla echter zelf af. Ik ben nog aan het spelen met de rij afstand (nu op 4/5) om te kijken of dit helpt.
- Tesla vision is onbetrouwbaar. Maar wordt gecompenseerd door het goede zicht en camera's. Ik vergelijk dit met een 208 met parkeersensoren maar zonder camera's en slecht zicht (kleine ramen). Voor mij om het even welke van de twee beter is. Niet geweldig, niet slecht dus.
- Het vermogen van de RWD is meer dan voldoende. 285pk is dan ook nogal een stap als je van 100pk voorwielaangedreven af komt.
- De Tesla software is gewoon geweldig. De app en alle features werken goed. Zeker als je het vergelijkt met de Stelantis software in mijn oude Peugeot. De Peugeot app heeft in de laatste 3 jaar denk ik 2 maanden goed gewerkt. :+
- Het geluid is niet wat ik er van verwacht had, het voelt wat minder premium aan dan de rest van de auto. Het is echt een stuk beter de 208 Stereo maar ik mis nog iets. Waarschijnlijk de subwoofer. Deze ga ik dan ook achteraf laten inbouwen door Tesland zodra dit mogelijk is. Wellicht dat ik zelfs doorspaar voor een aftermarket versie van de LR audio set. 8)
- Mijn S23 Ultra had ik eerste paar keer moeite met het ontgrendelen van de Tesla. Ik ben gaan zoeken, het inschakelen van Ultra Wide Band (UWB) lijkt de oplossing te zijn. Daarna geen problemen gehad. Wel voor de zekerheid ''PIN to drive'' ingesteld voor de gemoedsrust.
- Zaken zoals automatische stuur en stoelverwarming zijn zeker met deze temperaturen enorm luxe en werken enorm goed. Nooit meer koukleumen! Tel daarbij op dat je de auto van afstand kan voorverwarmen / ontdooien en je voelt je helemaal het mannetje 8)

Oh, en de ruitenwissers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_cCCOyxArd5X0pZztCo0142BqQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OJdHsjyx76xb67LgUQIswpE6.jpg?f=user_large

:+ die staan dus op handmatig tot ze dit fixen.

Accessoires en andere toevoegingen:

20 december gaan de Pirelli SOTTOZERO 3 winterbanden er op. Ik zal hier ook nog wat ervaringen van plaatsen. Besteld tijdens black friday, en icm met ANWB korting op de overige installatie extra's en opslag van zomerbanden was ik voor ~ 980 euro klaar.

Ik heb deze mattenset bij 2befair besteld. Maar door het enorm slechte weer in duitsland zijn deze nog steeds niet bezorgd. :( @Pandeefke zijn die van jou wel bezorgd ondertussen?

verder gebruik ik de Flitsmister TWO en deze werkt goed. Geen opmerkingen over. Al had het niet 100% noodzakelijk geweest. Maar voor de 5 tientjes is het prima. Zeker omdat je 12 maanden Flitsmister PRO erbij krijgt.

Deze telefoonhouder van Spigen is compatible met de M3 refresh. Gezien de afmeting van mijn S23 Ultra valt de onderkant van de telefoon deels achter het stuur weg, wat jammer is. Je hebt bij een android telefoon wel een hoesje nodig met magsafe magneet. Ik heb deze: UAG Monarch Pro Backcover (smartphonehoesjes.nl kortingscodes zijn makkelijk te vinden. Bijvoorbeeld bij de ING punten store). Een dure combinatie maar het aantal telefoonhouders wat ik de afgelopen jaren heb versleten maakt het de investering waard. De Chinese meuk die ik eerder had bleef maar kapot gaan.

Op de verlanglijst staat:

MODEL 3/Y - DRAAIBARE BEVESTIGING VOOR UW DISPLAY maar ik moet nog onderzoeken of dit invloed heeft op de fabrieksgarantie. En daarnaast zal het nog wel lang duren voor dit voor de M3 refresh beschikbaar komt.

Uberturbine look wieldoppen. :>

[ Voor 51% gewijzigd door spartacusNLD op 03-12-2023 11:31 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuadrifoglioVerde
  • Laatst online: 28-07-2024
Tommie12 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:39:
[...]
Ik gebruik Jedlix om te laden, en vraag meestal dat de auto om 7h30 terug op 80% is.
Moet je verplicht een vertrekuur opgeven (bv. in geval van veel thuiswerken)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
QuadrifoglioVerde schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:55:
[...]

Moet je verplicht een vertrekuur opgeven (bv. in geval van veel thuiswerken)?
Je moet niks, maar het werkt beter als je dat af en toe met de realiteit doet overeenstemmen. Zeker als je overdag wil laden, dan pas ik het aan.

Als ik ‘s avonds thuis kom met bv 50%, en ik vraag 80% om 7h30, dan wordt er ‘s nachts geladen.
Maar als ik het vertrekuur op 18h zet, of 7h30 een dag later (bv bij thuiswerk), dan is dat mijn manier om te laden van PV (toch zo veel mogelijk) in combinatie met het beperken van het laadvermogen tot 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:39:
[...]

Ik ook (thuis), maar allicht staat jouw auto binnen ? (die van mij staat buiten in de kou, niet optimaal, maar het is wat het is).
Mijn auto staat altijd buiten, ik heb geen garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:41
__fred__ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:53:
Wat gaat de tijd toch snel, 100K kilometer op mijn M3P uit december 2021. :-)
Mag ik vragen wat de onderhouds- en reparatiekosten zijn geweest in die tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:59
Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:59:
[...]

De Laguna staat alleen niet echt bekend om z'n betrouwbaarheid :+
De enige auto waar ik mee stil heb gestaan langs de snelweg was er eentje van Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:11
Weet iemand of de Tesla een waarschuwing geeft als er een spookrijder actief is? Misschien via Google Maps?

In mijn oude Skoda auto kreeg ik altijd een nogal aanwezige melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Vanochtend tijdens rijden kreeg ik "Versnellingsbakvloeistof-service aanbevolen" melding.
Thuis aangekomen zie ik het om "DIF_a251 / DIR_a251 -Service transmissievloeistof vereist" gaat.

Auto (MY LR) is nog geen 4 maanden oud met 8100km op de teller :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
spartacusNLD schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:08:
[...]

- Zaken zoals automatische stuur en stoelverwarming zijn zeker met deze temperaturen enorm luxe en werken enorm goed. Nooit meer koukleumen.
Niet om flauw te doen of zo, maar voor mannen met ooit nog een kinderwens, schijnt de stoelverwarming - in welk merk auto dan ook - niet bevorderlijk te zijn voor de kwaliteit van het zaad. Dit werd mij al in 1976 vertelt door Volvo en ook later heb ik het nog met enige regelmaat gelezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morpheus2003
Megat schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:46:
[...]

Niet om flauw te doen of zo, maar voor mannen met ooit nog een kinderwens, schijnt de stoelverwarming - in welk merk auto dan ook - niet bevorderlijk te zijn voor de kwaliteit van het zaad. Dit werd mij al in 1976 vertelt door Volvo en ook later heb ik het nog met enige regelmaat gelezen.
Ik weet niet of je serieus bent maar heb 3 kinderen en bij 2 ervan had ik stoelverwarming 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Morpheus2003 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:41:
Weet iemand of de Tesla een waarschuwing geeft als er een spookrijder actief is? Misschien via Google Maps?

In mijn oude Skoda auto kreeg ik altijd een nogal aanwezige melding.
Met de berichten van vanmorgen zou dit geen overbodige luxe zijn idd. :/

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Megat schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:46:
[...]

Dat vertelt een dealer je dan in de showroom? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:59
[...]

Volgens mij heb jij geen Tesla, maar ik rijd al 4 jaar Tesla en die verwarmt al sinds het begin voor en ik zie dat het voorverwarmen voor het laden en koelen na het laden wel degelijk in het verbruik wordt meegeteld. Ook bij het percentage in de accu bij aankomst als je een rit heb ingesteld naar die Supercharger. Er zijn juist veel merken die niet voorverwarmen, soms alleen handmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
spartacusNLD schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:51:
[...]

Met de berichten van vanmorgen zou dit geen overbodige luxe zijn idd. :/
Flitsmeister doet dat volgens mij wel, dus als je Flitsmeister aan hebt en je instellingen op je telefoon staan goed en je telefoon gekoppeld is aan de Tesla moet je een melding krijgen via je geluidsinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:42
Mackeessie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:05:
[...]

Volgens mij heb jij geen Tesla, maar ik rijd al 4 jaar Tesla en die verwarmt al sinds het begin voor en ik zie dat het voorverwarmen voor het laden en koelen na het laden wel degelijk in het verbruik wordt meegeteld. Ook bij het percentage in de accu bij aankomst als je een rit heb ingesteld naar die Supercharger. Er zijn juist veel merken die niet voorverwarmen, soms alleen handmatig.
De Model 3 die ik reed 6 maanden terug deed dat anders absoluut niet, dat verklaard namelijk ook altijd het netto-bruto verschil tussen laden en verbruik.
Het is algemeen bekend dat Tesla dat juist niet meeneemt in het rit verbruik zichtbaar in de auto.
Ga maar eens thuis lekker 20 minuten voor verwarmen en start dan de auto eens en rijd een kilometer. Wedden dat hij zegt dat je verbruik slechts 180Wh/km (oid) is ? In plaats van de 3kWh die hij er al in heeft gepompt om op temp te komen. Zelfde met voorverwarmen voor een SuC sessie en nakoelen. Ook die statistieken komen niet terug in je rit verbruik maar zijn wel te zien met Teslamate of een andere tool die tegen de API praat. (Hij houd ze namelijk wel bij die gegevens op de achtergrond).

In mijn post is daar ook discussie over geweest.
GeeMoney in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"

De gegevens op het display van de auto bij rit verbruik laten dus een heel ander beeld zien dan dat je laadpaal met gecertificeerde meter zal laten zien. En dat verschil is groter dan de laad verliezen.
Teslafi / Teslamate laten wel alles inclusief zien als je wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 03-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Omdat het totaal niet relevant is in de auto wat mij betreft.

De wens om het complete verbruik te zien is administratief en kan je om die reden inzien in de app en waarschijnlijk op web.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Morpheus2003 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet of je serieus bent maar heb 3 kinderen en bij 2 ervan had ik stoelverwarming 😂
Het is zeker geen fabeltje :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
GeeMoney schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:17:
[...]

De Model 3 die ik reed 6 maanden terug deed dat anders absoluut niet, dat verklaard namelijk ook altijd het netto-bruto verschil tussen laden en verbruik.
Het is algemeen bekend dat Tesla dat juist niet meeneemt in het rit verbruik zichtbaar in de auto.
Ga maar eens thuis lekker 20 minuten voor verwarmen en start dan de auto eens en rijd een kilometer. Wedden dat hij zegt dat je verbruik slechts 180Wh/km (oid) is ? In plaats van de 3kWh die hij er al in heeft gepompt om op temp te komen. Zelfde met voorverwarmen voor een SuC sessie en nakoelen. Ook die statistieken komen niet terug in je rit verbruik maar zijn wel te zien met Teslamate of een andere tool die tegen de API praat. (Hij houd ze namelijk wel bij die gegevens op de achtergrond).

De gegevens op het display van de auto bij rit verbruik laten dus een heel ander beeld zien dan dat je laadpaal met gecertificeerde meter zal laten zien. En dat verschil is groter dan de laad verliezen.
Jullie praten langs elkaar heen denk ik. Voorverwarmen bij stilstand neemt de Tesla zeker niet mee. Hij neemt het soms mee met voorverwarmen voor laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
_eLMo_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:47:
[...]

Omdat het totaal niet relevant is in de auto wat mij betreft.

De wens om het complete verbruik te zien is administratief en kan je om die reden inzien in de app en waarschijnlijk op web.
Er zijn heel veel mensen hier op het forum en daarbuiten die benieuwd zijn naar de efficientie van hun auto en die dan evt. Ook vergelijken met een ander merk. Dus denk dat daar het verschil ligt

Ben overigens benieuwd waar je naar verwijst met “opladen zien in de app” of ik heb een ander app of een andere account, maar daar staat niks over verbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 03-12-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JohanB schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:53:
[...]

Er zijn heel veel mensen hier op het forum en daarbuiten die benieuwd zijn naar de efficientie van hun auto en die dan evt. Ook vergelijken met een ander merk. Dus denk dat daar het verschil ligt

Ben overigens benieuwd waar je naar verwijst met “opladen zien in de app” of ik heb een ander app of een andere account, maar daar staat niks over verbruik.
Wat is “de efficiëntie van de auto”? Daar ligt het verschil.

Imho wil je vergelijken tussen verbruik onderweg (hoever kom ik) en verbruik aan laden (hoeveel kost deze auto mij).

Verbruik aan de paal meenemen bij verbruik onderweg is een erg variabel en arbitrair punt om te leggen. En geeft daardoor geen fatsoenlijk vergelijk.

Als de ene auto sneller verwarmt en meer verbruikt daardoor, en je een warmere auto ervoor terug krijgt, dan “verbruikt” hij meer per km? Nee. Dus voor hoever kom ik heb je er dan niks aan, en voor hoeveel kost hij per jaar ook niet.

De charging stats vind je in de Tesla app, je moet wel eigenaar zijn. Lease rijders hebben dit niet geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSKv6-jyQtp2_nvbBhbdkie2-RY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ehTk6FPWQIcqM3DlIiJmm8cK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_uMZBPorakf2FrvBEnctAOiR2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1qjRc5uJtZjbO0RjdpURXQB2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 03-12-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

@Oekol @bilgy_no1 @Pierz @this Ik heb een M3 highland (RWD). week oud. was een 250kW supercharger. ik had vervolgens een uur gereden met navigeren naar een supercharger toe terwijl ik naar een shell recharge (175kW station) reed, maar toen kwam ik niet verder tot 70-80 kW ook. Ik had nog 20% in de batterij.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 20:42
Iemand hier ervaring met de model Y en 3 kinderstoelen/maxi cosi's achterin? Ik ben aan het nadenken over de model Y, maar een voorwaarde is dat er waarschijnlijk 3 kinderen achterin moeten kunnen zitten, waarvan er 2 in een Maxi Cosi Pebble zitten (kinderen <=1 jaar) en 1 in een kinderstoel (4 jaar, wel klein voor de leeftijd (1 meter/~13kg).

Het moet namelijk langs elkaar op de achterbank passen, anders is het helaas een no-go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
two schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:13:
@Oekol @bilgy_no1 @Pierz @this Ik heb een M3 highland (RWD). week oud. was een 250kW supercharger. ik had vervolgens een uur gereden met navigeren naar een supercharger toe terwijl ik naar een shell recharge (175kW station) reed, maar toen kwam ik niet verder tot 70-80 kW ook. Ik had nog 20% in de batterij.
Dus heb je nou bij een supercharger geladen or die shell recharge? Waren er andere auto's aan dezelfde laadpaal? Die van shell zou wel moeten delen en dan ga je niet hard nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Mint schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:
Iemand hier ervaring met de model Y en 3 kinderstoelen/maxi cosi's achterin? Ik ben aan het nadenken over de model Y, maar een voorwaarde is dat er waarschijnlijk 3 kinderen achterin moeten kunnen zitten, waarvan er 2 in een Maxi Cosi Pebble zitten (kinderen <=1 jaar) en 1 in een kinderstoel (4 jaar, wel klein voor de leeftijd (1 meter/~13kg).

Het moet namelijk langs elkaar op de achterbank passen, anders is het helaas een no-go...
Deze vraag is hier heel vaak langsgekomen. Even zoekfunctie gebruiken en je hebt je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Oekol schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:
[...]

Dus heb je nou bij een supercharger geladen or die shell recharge? Waren er andere auto's aan dezelfde laadpaal? Die van shell zou wel moeten delen en dan ga je niet hard nee.
10 min met navi onderweg naar de Supercharger, niet gedeeld > 40kW
Uur gereden, naar Shell Recharge, met navi op supercharger, niet gedeeld > 80kW

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
GeeMoney schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:17:
[...]

Ik praat uit ervaring. Ik zie mijn gemiddeld gebruik , zie het toenemen als de auto aan het voorverwarmen is tijdens de rit, idem na het superchargen een hoog gebruik tijdens het koelen van de accu. Ook de geladen hoeveelheid Kw strookt met het gemiddeld gebruik. Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan haalt, maar ik praat uit ervaring. En dat hij de gebruikte Kw niet meerekent bij voorverwarmen als hij geparkeerd staat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
two schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:37:
[...]

10 min met navi onderweg naar de Supercharger, niet gedeeld > 40kW
Uur gereden, naar Shell Recharge, met navi op supercharger, niet gedeeld > 80kW
En bij die shell recharge heeft die voorgewarmd? Zag je dat balkje/vak op het scherm staan batterij voorverwarmen?

Ik heb hier bijv. in de buurt een fastned die niet bekend is en dus niet voorverwarmd door de tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Oekol schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:27:
[...]

Deze vraag is hier heel vaak langsgekomen. Even zoekfunctie gebruiken en je hebt je antwoord.
Had inderdaad gezocht maar wat ik kan vinden gaat veelal over oudere kinderen. Ik geloof wel dat dat gaat passen, maar met 3 (heel) jonge kinderen met bijbehorende autostoelen is dat toch misschien een ander verhaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Oekol schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:19:
[...]

En bij die shell recharge heeft die voorgewarmd? Zag je dat balkje/vak op het scherm staan batterij voorverwarmen?

Ik heb hier bijv. in de buurt een fastned die niet bekend is en dus niet voorverwarmd door de tesla.
Ja. Want mijn navigatie stond op een supercharger.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Mint schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:20:
[...]

Had inderdaad gezocht maar wat ik kan vinden gaat veelal over oudere kinderen. Ik geloof wel dat dat gaat passen, maar met 3 (heel) jonge kinderen met bijbehorende autostoelen is dat toch misschien een ander verhaal…
Een multimac was meermaals aanbevolen als past sowieso. Buitenste plekken hebben isofix en middelste niet. Die zou dan als eerst geplaatst moeten worden met de riem en daarna die andere. Volgens mij heb ik hier gelezen dat het past maar sommige zijn iets te bulky.

Multimac past altijd: https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Oekol schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:27:
[...]

Een multimac was meermaals aanbevolen als past sowieso. Buitenste plekken hebben isofix en middelste niet. Die zou dan als eerst geplaatst moeten worden met de riem en daarna die andere. Volgens mij heb ik hier gelezen dat het past maar sommige zijn iets te bulky.

Multimac past altijd: https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200
Poeh, 1700 pond is behoorlijk. Zijn er succesverhalen met losse kinderstoelen? Dat de middelste stoel met de gordel vastgezet moet worden is wat mij betreft geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mint schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:20:
[...]

Multimac is eigenlijk je enige optie. Wij hebben een zitverhogen geprobeerd tussen 2 Group 2/3 Maxi Cosi Rodifix en dat gaat net aan, maar dan moet je gordelverlengers hebben want daar kom je anders nooit meer bij... Drie stoelen kun je echt vergeten. Misschien nog als je maxi-cosi's verkeerdom staan, maar dat duurt maar kort...

Maar even eerlijk, wil je een auto waar dit fatsoenlijk inpast: C4 Spacetourer of een 5008. Van die laatste komt volgend jaar de EV versie als je peugeot mag geloven. Was wel echt een super auto met 3 jonge kids.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 03-12-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Sander schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:45:
[...]

Multimac is eigenlijk je enige optie. Wij hebben een zitverhogen geprobeerd tussen 2 Group 2/3 Maxi Cosi Rodifix en dat gaat net aan, maar dan moet je gordelverlengers hebben want daar kom je anders nooit meer bij... Drie stoelen kun je echt vergeten. Misschien nog als je maxi-cosi's verkeerdom staan, maar dat duurt maar kort...

Maar even eerlijk, wil je een auto waar dit fatsoenlijk inpast: C4 Spacetourer of een 5008. Van die laatste komt volgend jaar de EV versie als je peugeot mag geloven. Was wel echt een super auto met 3 jonge kids.
Was ik inderdaad al bang voor, vind dat wel een aardig bedrag om bij te leggen voor een leaseauto dus dan wordt het toch verder kijken. Bedankt in ieder geval . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Laatst online: 02-01 18:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZnsBFOXmKJh6ZRCz3Qd7wjjDNg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GcPPPeiMfpPPMzqkBYUMTYvN.gif?f=fotoalbum_large

Ai, het eerste krasje doet het meeste pijn toch? Net een week oude model 3 highland, dochter lief deed haar deur iets te ver open en raakte een stenen muur... Klein stukje lak weg. Valt zo iets beetje bij te werken?

Het valt niet echt op als de deur dicht is verder. Maar niet dat het gaat roesten ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door LorenzoG op 03-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Morpheus2003 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
[...]Ik weet niet of je serieus bent maar heb 3 kinderen en bij 2 ervan had ik stoelverwarming 😂
ja, ik was bloed serieus. Uw verhaal lijkt op :” Roken is niet ongezond, mijn opa werd 90 en rookte zijn hele leven ».
Mijn gedachten gingen meer uit naar koppels die soms jaren bezig zijn om een zwangerschap te krijgen en zelfs dan soms nog zonder resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Mint schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:

YouTube: Tesla Model 3 Performance car seat and baby stroller test

YouTube: Tesla Model Y Performance car seat and stroller test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
LorenzoG schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:48:
[Afbeelding]

Ai, het eerste krasje doet het meeste pijn toch? Net een week oude model 3 highland, dochter lief deed haar deur iets te ver open en raakte een stenen muur... Klein stukje lak weg. Valt zo iets beetje bij te werken?

Het valt niet echt op als de deur dicht is verder. Maar niet dat het gaat roesten ofzo.
Ja de rand is nog vrij makkelijk te fixen met een lakstift, valt ook niet echt op als je het goed doet met niet te veel lak erop. mooiste is ook blanke lak erover na de kleur.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchlimits op 03-12-2023 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Laatst online: 02-01 18:46
Dutchlimits schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:21:
[...]

Ja de rand is nog vrij makkelijk te fixen met een lakstift, valt ook niet echt op als je het goed doet met niet te veel lak erop. mooiste is ook blanke lak erover na de kleur.
Top, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:52
Mint schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:05:
[...]
… dus dan wordt het toch verder kijken.
Die Tesla minivan moet nog komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaBqP2RU2YbDGFobqwH8yrzocdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpTfxFgFYscM0LhIZwhXh5iY.jpg?f=fotoalbum_large
en verder zijn er super veel redenen te bedenken waarom koppels geen kinderen kunnen krijgen, maar stoelverwarming zal niet de belangrijkste zijn :X

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Racefietsen of het dragen van strakke boxershorts is ook een manier om een paar procent minder vruchtbaar te worden. Ik doe al die dingen en gebruik maximale stoelverwarming en schoot in 1 maand raak. Tja..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• this
Makkelijk schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:56:
Racefietsen of het dragen van strakke boxershorts is ook een manier om een paar procent minder vruchtbaar te worden. Ik doe al die dingen en gebruik maximale stoelverwarming en schoot in 1 maand raak. Tja..
Statistiek was ook je beste vak niet zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
spartacusNLD schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:08:
[...]

- Mijn S23 Ultra had ik eerste paar keer moeite met het ontgrendelen van de Tesla. Ik ben gaan zoeken, het inschakelen van Ultra Wide Band (UWB) lijkt de oplossing te zijn.
Is dit een hack om iets anders te fixen bij je Samsung? Of maakt de highland effectief gebruik van UWB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
this schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:10:
[...]
Is dit een hack om iets anders te fixen bij je Samsung? Of maakt de highland effectief gebruik van UWB?
De model 3 refresh support inderdaad nu UWB. Vorige modellen zover ik weet niet.

Maar om hiervan gebruik te maken moet je dus ook een telefoon hebben die UWB heeft, en moet je dat ook activeren haha :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7u9kHXzIJ-xvQM78TLgLkkGA6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GekwFq7XWmLctaLpbWs0uxUo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door spartacusNLD op 03-12-2023 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
_eLMo_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:22:
[...]

Wat is “de efficiëntie van de auto”? Daar ligt het verschil.

Imho wil je vergelijken tussen verbruik onderweg (hoever kom ik) en verbruik aan laden (hoeveel kost deze auto mij).

Verbruik aan de paal meenemen bij verbruik onderweg is een erg variabel en arbitrair punt om te leggen. En geeft daardoor geen fatsoenlijk vergelijk.

Als de ene auto sneller verwarmt en meer verbruikt daardoor, en je een warmere auto ervoor terug krijgt, dan “verbruikt” hij meer per km? Nee. Dus voor hoever kom ik heb je er dan niks aan, en voor hoeveel kost hij per jaar ook niet.

De charging stats vind je in de Tesla app, je moet wel eigenaar zijn. Lease rijders hebben dit niet geloof ik.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja daar ligt dan het verschil. “Heb ik een efficiënte rit gedaan?” zoals de poster vroeg of “hoe vergelijkt verbruik met een andere auto”. Dan wil je appels met appels vergelijken. En dus niet een groot deel van het gebruik niet meetellen. Op de kortere ritjes is de verwarming zo 50% van het verbruik dus dan wil je dat wel kunnen vergelijken. Ook belangrijk voor degene die de vraag postte. Want hier is een Tesla gewoon heel inefficient om alles elke keer helemaal te verwarmen (en krijg je dus veel hogere verbruiksgetallen dan een Q4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Sander schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:45:
[...]

Kia EV9 als je elektrisch wilt per se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
JohanB schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:44:
[...]

Op de kortere ritjes is de verwarming zo 50% van het verbruik …
Gemakkelijk natuurlijk om dat soort beweringen te maken zonder duidelijk te zijn waarover je het eigenlijk hebt. Ik bedoel, je kan evengoed beweren 10%, 20%, 30%, 100% of zelfs 200%, en daar de onderbouwing voor vinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
two schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:13:
Das toevallig
Zojuist Fastned gebruikt (300kw) accupakket werd van te voren voorbereid maar hoger dan 75kw trok m’n mY23 niet.
Batterij zat op 13%

Stond 1 andere auto aan de paal(andere kant) maar nadat die wegging veranderde er helemaal niks aan het vermogen

[ Voor 8% gewijzigd door Henvar op 03-12-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JohanB schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:44:
[...]

Ja daar ligt dan het verschil. “Heb ik een efficiënte rit gedaan?” zoals de poster vroeg of “hoe vergelijkt verbruik met een andere auto”. Dan wil je appels met appels vergelijken. En dus niet een groot deel van het gebruik niet meetellen. Op de kortere ritjes is de verwarming zo 50% van het verbruik dus dan wil je dat wel kunnen vergelijken. Ook belangrijk voor degene die de vraag postte. Want hier is een Tesla gewoon heel inefficient om alles elke keer helemaal te verwarmen (en krijg je dus veel hogere verbruiksgetallen dan een Q4)
Volgens mij kan je je verwarming gewoon instellen en lager zetten als je dat wil? Ik zie niet in hoe dat minder efficiënt is. Als jij ‘m op 20 laat staan gaat de auto gewoon zo snel mogelijk comfort voor je generen inderdaad. Als je weet dat je een klein stukje rijd, dan zet je em lager of uit. Dat heb ik liever dan een auto die niet opwarmt omdat dat 1kWh meer kost }:O

Arbitrair dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:19
Megat schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:16:
[...]
Mag ik vragen wat de onderhouds- en reparatiekosten zijn geweest in die tijd ?
2x Interieurfilters. 1x ruitenwissers. Zomerbanden zijn nu op dus dat worden 4 nieuwe in het voorjaar. Winterbanden zijn na dit seizoen ook wel op. Vind ik niet zo gek met een M3P na 125K kilometers straks.

Heb de bonnetjes niet paraat maar ik denk niet dat het de twee afhaalmaaltijden vooralsnog overstijgt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:32
spartacusNLD schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:04:
[...]

Aliexpress staat er vol mee. Zie bijvoorbeeld deze -> link (kies dat wel de matt black)

Tesland verkoopt ze ook (voordeel nederlands ''recht van retour'', nadeel is dat ze veel duurder zijn):
https://www.tesland.com/nl/model-y-wheel-cover-set-2/

Het rode logo is volgens mij een sticker. Maar dat weet ik niet zeker.

Zijn i.i.g. veel mooier dan de standaard zilvere wieldoppen op de MY. Ben nog aan het wachten tot dit soort wieldoppen beschikbaar komen voor de M3 refresh.
Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
_eLMo_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:14:
[...]

Volgens mij kan je je verwarming gewoon instellen en lager zetten als je dat wil? Ik zie niet in hoe dat minder efficiënt is. Als jij ‘m op 20 laat staan gaat de auto gewoon zo snel mogelijk comfort voor je generen inderdaad. Als je weet dat je een klein stukje rijd, dan zet je em lager of uit. Dat heb ik liever dan een auto die niet opwarmt omdat dat 1kWh meer kost }:O

Arbitrair dus.
Hij warmt de batterij op. Dat is het probleem, zelfs als je maar even 3km hoeft

Voor mij blijft het antwoord op de vraagsteller dus het zelfde. “Ja het is goed mogelijk dat 240 Wh/km je verbruik is in de auto als je korte ritjes hebt of Vmax rijdt in dit weer”.

En het helpt de vraagsteller dus ook niet om te vertellen of jij met allemaal extra dingen doen weleens lager verbruik hebt gehaald. Compleet irrelevant

[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 03-12-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Myaimistrue schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:56:
[...]

Gemakkelijk natuurlijk om dat soort beweringen te maken zonder duidelijk te zijn waarover je het eigenlijk hebt. Ik bedoel, je kan evengoed beweren 10%, 20%, 30%, 100% of zelfs 200%, en daar de onderbouwing voor vinden…
Daarom dus ook een grofweg “zo 50%” vaak zit ik dik boven de 400 Wh/km de eerste paar km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Mint schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:05:
[...]

Was ik inderdaad al bang voor, vind dat wel een aardig bedrag om bij te leggen voor een leaseauto dus dan wordt het toch verder kijken. Bedankt in ieder geval . :)
Bedenk wel dat zo’n Multimac heel makkelijk weer voor een goede prijs te verkopen is. Afschrijving is in een situatie als deze het belangrijkste.
Misschien zelfs al een juiste op Marktplaats te vinden.

Overigens interessant feitje. Ik zat zelf met hetzelfde dilemma.
De afmetingen van het ene Isofix punt naar het andere uiterste isofix punt is bij de MY opvallend breed!
Golf 8 variant: 98cm
Golf 7 variant: 99 cm
Octavia Variant: 98 cm
Superb 2022/23: 100 cm
Model Y: 102 cm

Dit had ik nl. niet verwacht als je de binnenmaten van al die modellen op Carbase met elkaar vergelijkt. Dan komt de MY er het slechtste vanaf. Komt denk door de vorm tov vierkantere station.

Zelf een Pearl, zitverhoger en Maxicosi in Isofix, dat gaat uitstekend.
Als die Maxicosi straks ook een Pearl moet worden zal het wat krapper worden voor mijn oudste die in het midden op de zitverhoger zit.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Henvar schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:03:
[...]

Das toevallig
Zojuist Fastned gebruikt (300kw) accupakket werd van te voren voorbereid maar hoger dan 75kw trok m’n mY23 niet.
Batterij zat op 13%

Stond 1 andere auto aan de paal(andere kant) maar nadat die wegging veranderde er helemaal niks aan het vermogen
hoe lang heb jij je auto? En als dit voor het koude weer ook was had je hier toen last van?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
two schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:30:
[...]

hoe lang heb jij je auto? En als dit voor het koude weer ook was had je hier toen last van?
Sinds eind september.
Ik laad niet vaak bij fastned maar vorige keer ook minder vermogen. Was toen niet zo koud.

Kan ook aan fastned liggen. Ga binnenkort maar eens bij SuC opladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheus2003
Impry schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:52:
[...]

Bedenk wel dat zo’n Multimac heel makkelijk weer voor een goede prijs te verkopen is. Afschrijving is in een situatie als deze het belangrijkste.
Misschien zelfs al een juiste op Marktplaats te vinden.

Overigens interessant feitje. Ik zat zelf met hetzelfde dilemma.
De afmetingen van het ene Isofix punt naar het andere uiterste isofix punt is bij de MY opvallend breed!
Golf 8 variant: 98cm
Golf 7 variant: 99 cm
Octavia Variant: 98 cm
Superb 2022/23: 100 cm
Model Y: 102 cm

Dit had ik nl. niet verwacht als je de binnenmaten van al die modellen op Carbase met elkaar vergelijkt. Dan komt de MY er het slechtste vanaf. Komt denk door de vorm tov vierkantere station.

Zelf een Pearl, zitverhoger en Maxicosi in Isofix, dat gaat uitstekend.
Als die Maxicosi straks ook een Pearl moet worden zal het wat krapper worden voor mijn oudste die in het midden op de zitverhoger zit.
Ik had een Multimac in mijn oude auto. Toen kocht ik de Model Y en deed de achterbank omhoog, overal draden! Ik durfde het niet aan (ook omdat er in NL geen ondersteuning is met de installatie) en heb ervoor gekozen 2 losse autostoelen aan te schaffen en de oudste op een zitverhoger in het midden (wat mag als er geen 3 autostoelen naast elkaar passen).

Het klopt zeker dat de Multimac goed verkoopbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 12:58
038Robijno schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:50:
Zijn er hier mensen die niet met hun auto door de wasstraat heen gaan i.v.m gevoeligheid van de lak?

Vooral met dat zout op de weg, lijkt het mij dat rubbers eerder uitdrogen en dus geluid gaat maken of roest aan de onderkant van de auto kunnen krijgen als men niet door de wasstraat rijdt?
Hier een "handwasser", quicksilver Y dit jaar prive gekocht. Ik ben zaterdag voor het eerst door de wasstraat gegaan hier (wel een goede, niet zo een bij de pomp). De optie was: in -2 met de hoge druk en een washandschoen de vogelpoep eraf boenen of gewoon door de wasstraat. Heb het laatste gedaan. Het is uiteindelijk een auto en je krijgt er echt niet meer voor terug. Als het weer wat beter weer wordt en het zout is van de weg ga ik weer met de hand wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
038Robijno schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:50:
Zijn er hier mensen die niet met hun auto door de wasstraat heen gaan i.v.m gevoeligheid van de lak?

Vooral met dat zout op de weg, lijkt het mij dat rubbers eerder uitdrogen en dus geluid gaat maken of roest aan de onderkant van de auto kunnen krijgen als men niet door de wasstraat rijdt?
Bij de meeste wasstraten heb je een afwasbox. Je kunt eventueel eerst even afspuiten en dan door de wasstraat. Ben er altijd doorheen gegaan. Eigenlijk nooit problemen mee. Ze zijn wel te duur aan het worden vind ik persoonlijk.

Als je de auto uiteindelijk weer tip top wilt hebben kun je ‘m altijs door een goede detailer laten herstellen. Ik moet eerlijk zeggen dat de witte lak geen problemen had. Ook swirls ed zijn daar gewoon nauwelijks zichtbaar op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 08:27

Damian

Insane Obtrusion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoL-mjUcs_x8lM9HZBAlrHI0S9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yw7JQvj0gL9YGtkbT4hiHDt.jpg?f=fotoalbum_large

De Ali doppen binnen, dat staat toch wel erg stoer al zeg ik 't zelf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0mUXbtcF5Z0x3u88CRmdywmgb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73aLcFIVjzP8JEQqoZJ0Y1cS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Damian op 04-12-2023 09:39 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:18
JohanB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:12:
Hij is weer helemaal de weg kwijt met dit “koude” weer

270 Wh/km en er vrolijk 25% naast zitten met het verwachtte gebruik in doodnormale omstandigheden gister
(Dat “banden spanning” alarm is ook de kwijt weg, met een alarm op 2.9 bar)

En zo’n comment “als je 20 km/h onder de toegestane snelheid had gereden was je efficienter” irriteer me ook mateloos. Ja. En gevaarlijker dan gewoon meerijden

[Afbeelding]
Toch wel een beetje gek dat je klaagt over veiligheid wanneer je langzamer rijdt (dan 124 km/h?) maar wel foto's zit te maken van je scherm, waar je eerst wat acties op uit hebt moeten voeren.

Komt mij over als een beetje dubbel, maar wellicht zit ik mis.

No offense ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
pimk schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:50:
[...]

Toch wel een beetje gek dat je klaagt over veiligheid wanneer je langzamer rijdt (dan 124 km/h?) maar wel foto's zit te maken van je scherm, waar je eerst wat acties op uit hebt moeten voeren.

Komt mij over als een beetje dubbel, maar wellicht zit ik mis.

No offense ...
Waarom denk je dat ik de foto heb gemaakt en dat ik bestuurder was? Juist..niet zoveel aannames doen en denk dat je het nogal mis hebt inderdaad. En als Tesla 124 rijdt zie ik dat hij op gps gebasseerde apps meestal rond de 120 aangeeft, dus dat past mooi bij de snelheid

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 04-12-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Heeft er iemand al ervaring met de nieuwe Highland en het vervoeren van een racefiets in de kofferbak? Oude model 3 had natuurlijk een flinke klep waardoor je beter bij je fiets kan. Nu is is het allemaal wat krapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
mr.DJ95 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:10:
Heeft er iemand al ervaring met de nieuwe Highland en het vervoeren van een racefiets in de kofferbak? Oude model 3 had natuurlijk een flinke klep waardoor je beter bij je fiets kan. Nu is is het allemaal wat krapper.
Huh? Daar is niets anders geworden hoor. Sterker nog de kofferbak is iets ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Henvar schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:03:
[...]

Das toevallig
Batterij zat op 13%

Gisteravond even (voor het eerst) kort bijgeladen bij Fastned. (Vanwege de kou moest ik steeds langzamer gaan rijden om thuis te kunnen komen)

Wel naartoe genavigeerd, maar de accu werd niet voorverwarmd. 10.70kWh geladen in 9 minuten. De eerste paar minuten zat het laden rond de 130kw. Accu zat op 8%.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-12-2023 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ifreerider
Dutchlimits schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:14:
[...]

Huh? Daar is niets anders geworden hoor. Sterker nog de kofferbak is iets ruimer.
Mijn MTB past prima 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l18cYi--QFazaOh2dIr4wZsBfig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXa6pSOIyR7pZX3mss3mvv0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
STIMPPYYY schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:29:
[...]

Bij de meeste wasstraten heb je een afwasbox. Je kunt eventueel eerst even afspuiten en dan door de wasstraat.
Bij de meeste carwashes is er toch altijd iemand aanwezig die je auto even afspoelt voor je op de transportband rijdt?
Pagina: 1 ... 179 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: