Ondertussen ook 300 km verder met de M3 RWD refresh. Neem in onderstaande mee dat ik hiervoor nog nooit een elektrische auto of automaat gereden heb. Ik kom van een 3 jaar oude 208 GT met 100pk / benzine. Dus de overstap is nogal groot.
Eerste indrukken of zaken die mij opvallen:
- ''One pedal driving'' voelt zeer natuurlijk aan. Ik had dit binnen 30 minuten al goed onder de knie. Ik wil nooit meer zonder
- Richting aanwijzers op het stuur: Op 50% van de rotondes (grote rotondes) had ik dit binnen 2 a 3 keer goed door. Op kleinere rotondes waar je het stuur meer moet draaien is het nog zoeken. Maar ook hier wordt ik steeds handiger in. Ik heb het idee dat ik over een maand of 2 mijn ''muscle memory'' dermate getraind heb dat het 'acceptabel' is.
- Autopilot werkt zeer goed op de snelweg. Echt een enorme uitkomst in file situaties vooral. Nog geen ''phantom braking'' gehad. Wel rijd de Tesla wat langer en sneller op een voorganger in die aan het afremmen is. Precies op het moment dat je denk dat je moet ingrijpen remt de Tesla echter zelf af. Ik ben nog aan het spelen met de rij afstand (nu op 4/5) om te kijken of dit helpt.
- Tesla vision is onbetrouwbaar. Maar wordt gecompenseerd door het goede zicht en camera's. Ik vergelijk dit met een 208 met parkeersensoren maar zonder camera's en slecht zicht (kleine ramen). Voor mij om het even welke van de twee beter is. Niet geweldig, niet slecht dus.
- Het vermogen van de RWD is meer dan voldoende. 285pk is dan ook nogal een stap als je van 100pk voorwielaangedreven af komt.
- De Tesla software is gewoon geweldig. De app en alle features werken goed. Zeker als je het vergelijkt met de Stelantis software in mijn oude Peugeot. De Peugeot app heeft in de laatste 3 jaar denk ik 2 maanden goed gewerkt.

- Het geluid is niet wat ik er van verwacht had, het voelt wat minder premium aan dan de rest van de auto. Het is echt een stuk beter de 208 Stereo maar ik mis nog iets. Waarschijnlijk de subwoofer. Deze ga ik dan ook achteraf laten inbouwen door Tesland zodra dit mogelijk is. Wellicht dat ik zelfs doorspaar voor een aftermarket versie van de LR audio set.
- Mijn S23 Ultra had ik eerste paar keer moeite met het ontgrendelen van de Tesla. Ik ben gaan zoeken, het inschakelen van Ultra Wide Band (UWB) lijkt de oplossing te zijn. Daarna geen problemen gehad. Wel voor de zekerheid ''PIN to drive'' ingesteld voor de gemoedsrust.
- Zaken zoals automatische stuur en stoelverwarming zijn zeker met deze temperaturen enorm luxe en werken enorm goed. Nooit meer koukleumen! Tel daarbij op dat je de auto van afstand kan voorverwarmen / ontdooien en je voelt je helemaal het mannetje
Oh, en de ruitenwissers:

die staan dus op handmatig tot ze dit fixen.
Accessoires en andere toevoegingen:
20 december gaan de
Pirelli SOTTOZERO 3 winterbanden er op. Ik zal hier ook nog wat ervaringen van plaatsen. Besteld tijdens black friday, en icm met ANWB korting op de overige installatie extra's en opslag van zomerbanden was ik voor ~ 980 euro klaar.
Ik heb
deze mattenset bij 2befair besteld. Maar door het enorm slechte weer in duitsland zijn deze nog steeds niet bezorgd.

@
Pandeefke zijn die van jou wel bezorgd ondertussen?
verder gebruik ik de
Flitsmister TWO en deze werkt goed. Geen opmerkingen over. Al had het niet 100% noodzakelijk geweest. Maar voor de 5 tientjes is het prima. Zeker omdat je 12 maanden Flitsmister PRO erbij krijgt.
Deze telefoonhouder van Spigen is compatible met de M3 refresh. Gezien de afmeting van mijn S23 Ultra valt de onderkant van de telefoon deels achter het stuur weg, wat jammer is. Je hebt bij een android telefoon wel een hoesje nodig met magsafe magneet. Ik heb deze:
UAG Monarch Pro Backcover (smartphonehoesjes.nl kortingscodes zijn makkelijk te vinden. Bijvoorbeeld bij de ING punten store). Een dure combinatie maar het aantal telefoonhouders wat ik de afgelopen jaren heb versleten maakt het de investering waard. De Chinese meuk die ik eerder had bleef maar kapot gaan.
Op de verlanglijst staat:
MODEL 3/Y - DRAAIBARE BEVESTIGING VOOR UW DISPLAY maar ik moet nog onderzoeken of dit invloed heeft op de fabrieksgarantie. En daarnaast zal het nog wel lang duren voor dit voor de M3 refresh beschikbaar komt.
Uberturbine look wieldoppen.
[
Voor 51% gewijzigd door
spartacusNLD op 03-12-2023 11:31
]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB