Even een update. Ik heb bij Tesla-protect.nl inmiddels een paar producten afgenomen. Hierbij wat foto's evenals mijn eerlijke mening:
-
PPF folie voor de laadrand, geen foto van. Slechts €26. Voor mij een no-brainer omdat het een goedkope manier is om de laadrand van de achterbak van de Tesla goed te beschermen.
Installatie ging redelijk. Ik vraag me af tot in hoeverre deze folie daadwerkelijk "opnieuw" is uitgevonden voor de Highland. Het paste, maar erg vreemd. Je moet de onderste lip over het randje van de carrosserie van de auto vouwen. Lastig uit te leggen zonder foto's, maar simpel was het niet. Uiteindelijk had mijn vrouw meer geduld en heeft het netjes eromheen gekregen. Je ziet er nu eigenlijk niets meer van, dus top!
-
PPF folie voor 4x deurkrukken a €24 totaal:
Deze foto was direct na het plaatsen. Onder het juiste licht als je goed kijkt zie je de folie zitten. Maar nu na een paar dagen zie je er bijna niets meer van. De folie is nagenoeg 99% transparant.
Waarom dit bestellen? Mijn vrouw draagt vaak rode nagellak. Bij onze voorgaande auto's zie je letterlijk rode krasjes zitten direct achter de deurgrepen. Aangezien je bij de Tesla deurgrepen net iets meer moeite moet doen was onze verwachting dat je het op deze witte auto snel hetzelfde probleem zou zien. Dus voor slechts €24 wederom een no-brainer voor goedkope bescherming.
Installatie ging erg makkelijk. Spuitflesje met water en 2 druppels afwasmiddel zodat het een beetje schuimt. Sprayen, en opplakken. Doordat er water met zeepsop achter de folie zit kun je het nog alle kanten op schuiven. En er zit een "marge" in het product die rekening houdt met het gat tussen de deurkruk zelf en de deur. Daardoor zit er effectief dus alleen folie op de deurkruk en deur en niet ertussen. Hierdoor gaat alles nog steeds soepel open.
-
Getinte achterramen voor €74 totaalpakket (4 ramen):
Denk dat dit het product is waar de meeste mensen interesse in hebben. Voor ±€300 kun je het laten doen bij oa. Kwikfit. Maar wij hebben de budget-route gekozen door voor €70 deze folie te bestellen.
De folie is compleet op maat gesneden. Dat scheelt, want de enige stap die nu overblijft is bevestigen. Dit leek in eerste instantie simpel:
- Flesje vullen met water en 2 a 3 druppels afwasmiddel
- Spray op de binnenkant van het raam
- Spray op de onderkant (dus na loshalen) van de folie
Ik zou mijn ongezouten mening geven, dus bij deze: het was vrij lastig. Allereerst was de folie verkeerd gelabeld. Als ik in de auto zit is "links" voor mij het raam van de passagier achter de bestuurder. Rechts is dus het raam achter de passagiersstoel. Dus zodra ik de folie lostrok en begon te sprayen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik de folie met geen mogelijkheid passend kreeg. Totdat ik het eurka moment kreeg dat het misschien op het andere "linker raam" hoorde. Had ik zelf vooraf eerst beter moeten kijken en niet het label vertrouwen? Ja! Maar... je moet er vanuit gaan dat het label gewoon klopt natuurlijk. Dus die fout ligt bij Tesla-protect. Anyway, mooie waarschuwing dus voor Tweakers die hetzelfde pad willen bewandelen. Hou de folie eerst (zonder loshalen) voor het raam zodat je weet of het klopt.
Dan het aanbrengen. Het folie zat inmiddels op het rechterraam, maar was dus bedoeld voor het linkerraam. Loshalen ging simpel. En snel met folie tussen 2 vingers naar de andere kant rennen om het daar te bevestigen ging ook top. Maar hierdoor zijn er uiteindelijk wel wat kleine vuiltjes op gekomen. Van buiten zie je er niets van, want
de folie die ik besteld heb was 95% dus bijna compleet zwart. Van binnen kun je gemakkelijk naar buiten kijken en heb je eigenlijk geen idee dat er folie op het raam zit. Maar als je goed kijkt zie je in de hoekjes helaas wel wat vuil.
De Model 3 schuift het raam naar beneden zodra je de deur opent. (als je dit nog niet eerder is opgevallen, kijk maar eens goed naar het glas zodra je de deur opent en sluit). Dit maakt het bevestigen van de folie onmogelijk, tenzij de Tesla "denkt" dat de deur dicht zit en dus het glas omhoog schuift. Dit heb ik opgelost door een schroevendraaier in de deur te steken. Het glas springt dan volledig omhoog waarna ik deze kon insprayen en gemakkelijk de folie kon plaatsen. Na plaatsen heb ik met de rakel al het water onder de folie vandaan gedrukt totdat alle luchtbelletjes weg waren. Netjes met een handdoek de deur drooggemaakt. Daarna nog kort met een heatgun (op standje laag!) het glas langsgegaan om het proces te versnellen. Volgens de verpakking mag je het namelijk alleen plaatsen bij warme temperaturen. En dus zeker niet buiten in de winter

Ze raden zelf ook een heatgun aan, dus dat ging top.
Om de deur daarna te herstellen zodat deze weer dicht kon, druk je simpelweg de "deur open" knop in waarna de Tesla "denkt" dat de deur nu weer open is. Het glas zakt netjes in het portier inclusief folie. Dus allemaal top.
Maarrrr... toen kwam de andere kant. Schroevendraaier in de deur. Glas gesprayed. Folie losgetrokken, omgedraaid terwijl het op de kop op het dak van de auto lag. Gesprayed. Ik pak de folie met mijn vingertoppen aan beide kanten vast en draai me om, om deze op het raam te plakken. En een windvlaag waait uit het niets de folie compleet tegen elkaar

Ik deed nog pogingen om de folie los te halen van elkaar. Maar als het eenmaal op elkaar zit krijg je het niet meer los

Dat wil je eigenlijk ook niet, want ik zag al snel hand en vinger afdrukken onstaan. I called my loss, en gooide de folie weg.
Tesla-protect met tranen in mijn ogen gemaild in het Engels (Oostenrijks bedrijf geloof ik). En kreeg vrij snel het antwoord terug dat ik met een flinke korting de folie opnieuw mocht bestellen en ze dan alleen het rechterraam toe zouden sturen mits ik een review met foto van de wél gelukte kant achter zou laten. Perfect opgelost

Folie ligt hier nu naast mij, van de week opnieuw een poging doen. Of dit daadwerkelijk de folie voor het "rechterraam" is moet ik nog checken. Anders mail ik tesla-protect opnieuw, maar gezien hun reactie vorige keer verwacht ik gewoon wederom goede klantenservice.
Conclusie is dat de folie verder perfect is. Omdat het op maat is hoef je het alleen te bevestigen, te verschuiven tot het goed zit. En dan met de rakel het water weg te vegen. Eigenlijk gewoon een topproduct dus! Met geduld krijg je dit net zo mooi als een professioneel bedrijf.
TL;DR; check vooraf of de folie voor raam "rechts" ook werkelijk op het rechter raam past en niet het linker. En... doe het binnen of ergens waar het windstil is. Voor €70 heb je dan een prachtig resultaat.
Kortom, eigenlijk ging het allemaal perfect. Los van wat simpele foutjes die aan beide partijen verwijtbaar zijn.
[
Voor 0% gewijzigd door
Fidelity op 01-12-2023 12:49
. Reden: prijs aangepast, folie kostte niet €70 maar €74 ]