Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 176 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.174 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Myaimistrue schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:18:
[...]

Wat is “efficiënter”? Mij lijkt het efficiënter om voor te verwarmen met elektriciteit uit het net dan met elektriciteit uit een batterij. Bovendien houdt een koude batterij niet van hoge stromen.
Dat is toch heel simpel? efficienter is als je minder kWh verbruikt per gereden kilometer. (dus specifiek NIET een random getalletje ergens op een dashboard, maar het totale verbruik voor die rit)

Waarom lijkt het je efficienter om op te warmen met elektriciteit uit het net? Er is evenveel energie nodig om de batterij/cabine op te warmen. Maar met voorverwamen heb je de kans dat hij de batterij warmer maakt dan die tijdens het rijden zou worden. Ook hou je de cabine voor langere tijd op temperatuur (wat met al dat glas nog wel redelijk rap qua gaan qua verliezen)

Het helpt een beetje met de range, vanaf weg rijden. Maar zeker niet met efficientie, zeker voor korte ritjes is voorverwarmen echt een enorm energie/efficientie verlies

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 28-11-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hulskersj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:03:
Misschien een hele stomme vraag. Ik gebruik de M3 Highland om 2x per maand richting Luxemburg te rijden. Dan voer ik mijn bestemming in, geeft de navi meteen aan waar SuC the gebruiken. De navi geeft dan helaas alleen de aankomsttijd aan bij de SuC en niet final destination zeg maar / of een schatting daarvan. Ook geeft hij niet aan hoeveel ik moet laden om bestemming te halen. Ik snap dat ABRP hiervoor beter is, maar wil zo veel mogelijk de native tesla apps gebruiken.
Wanneer je de bestemming invoert staat er eventjes een schermpje met het overzicht van de route, dat gaat automatisch over naar het scherm met de route aanwijzingen, helaas vrij snel.

Je kunt dus, als je het even wilt checken het volgende doen:
- de navigatie beeindigen
- de navigatie opnieuw instellen (je laatste bestemming staat nog bovenaan
- Wanneer die gerekend heeft zie je de aankomst bij eindbestemming weer eventjes

Beetje omslachtig. Ik zou ook liever zien dat ik ergens weer de route tevoorschijn kan toveren.

Overigens, als je deze route 2x per maand doet weet je binnen no-time waar je het liefst even stopt om te laden en wat je comfortabel haalt qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:38:
[...]

:) Fijn, bedankt voor je antwoord.
Ik heb het zelfde ook gehad bij een equans laadpaal. Hij staat in de easy charging app nog steeds actief op opladen. Heel irritant, krijg het niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of er toevallig een sneltoets of handeling is om de spiegels naar beneden af te stellen voor stoepranden? Ik heb het nu automatisch aanstaan wanneer ik achteruit rij, maar merk dat het bij lange na niet in alle situaties handig is. Als er dan een sneltoets o.i.d. is om het snel terug te draaien, i.p.v. op dat moment door het menu heen moeten dan zou dat heel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:54
schumi1986 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:27:
[...]

Vandaag was de dag van de service afspraak.

Gisten door een medewerker gebeld om de afspraak door te nemen.

- kijken naar deuken en bultjes motorkap
- uitlijnen motorkap
- rammelen ergens in de kofferbak
- uitlijnen bestuurders portier

Aagekomen bij de SeC via de app mijn auto ingeleverd en naar de Lounge gegaan want ik kon wachten op de afspraak. Vrijwel direct door een monteur opgehaald om samen in de auto te rijden om naar de rammeltjes te luisteren en naar de andere klachten te kijken. Top! :)

Na het rondje om de auto en het testritje gaf de monteur aan dat hij panelen los ging maken om te kijken waar het rammeltje vandaan zou komen maar dat het misschien nog niet in 1x opgelost zou zijn omdat het soms erg lastig is om de locatie te vinden. Dat snap ik wel :p

Hij gaf ook aan dat de motorkap idd erg slecht dicht te drukken was en hij zag de bultjes op de motorkap en gaf aan dat dat voor de bodyshop was.

De uitlijning van de deur was in spec maar omdat het een klein klusje was zou hij er toch naar kijken.

Tijdens het wachten in de lounge nog even naar de nieuwe model 3 gekeken, ziet er in het echt toch goed uit :)

Na ~2 uurtjes ging de telefoon.
“Meneer uw auto is klaar”
oké fijn zijn er nog vervolg stappen nodig?
“Nee meneer alles is gemaakt”
Maar de bultjes en deukjes in de motorkap dan?
“Ah ja daar moet je voor naar de bodyshop”
Oké maar maken jullie daar een afspraak voor?
“Nee meneer dat kunt u zelf doen, ik zou …. In de buurt aanraden dus daar moet je naartoe bellen”
Ah oké maar dit is garantiewerk toch?
“Ja hoor maar bij de bodyshop kunnen ze in het systeem kijken”

Ben naar de auto gelopen en naar huis gereden. De motorkap sluit nu vast beter maar de uitlijning is nog slechter nu als dat het al was.. ook is er nog een klein rammeltje te horen maar dit is voor mij prima zo.

Thuis in de factuur gekeken en daar staat bij de klacht over de motorkap “no parts availible add to future service visit”

Ik dus zelf het schadebedrijf gebeld en kon meteen langs komen.

De schade-expert keek even naar mijn auto en gaf meteen aan dat de motorkap vervangen moet worden omdat het niet goed past op de auto.
Hij vroeg wie ik had gesproken bij Tesla maar ik had geen idee.. tijdens het telefoon gesprek is er ook geen naam genoemd.

De schade-expert had Tesla een aantal keer proberen te bellen maar kreeg niemand te pakken.

Het goede nieuws is wel dat het schadebedrijf een afspraak heeft ingepland voor het vervangen/afstellen en spuiten van de motorkap :) het slechte nieuws is dat Tesla deze service nog zou kunnen annuleren, al ging de schade expert daar niet van uit.

TLDR: zou iedereen aanraden om bij een afspraak bij het SeC te wachten in de lounge, zo zit je er direct op en kun je duidelijk aangeven wat voor jou de problemen zijn en welke oplossing je wenst.

@Frosty__ :)
Update: Tesla heeft toch besloten dat het in spec is en dat ik het allemaal zelf mag gaan oplossen.

Aangegeven dat ik het hier niet mee eens was maar dat kon de man aan de telefoon maar weinig boeien.

TLDR : Ze stellen een diagnose, sturen mij naar een bodyshop en geven een aantal dagen later aan dat het toch in spec is.

Terwijl het factuur van de diagnose een doorverwijzing aangeeft. Ook dat heb ik aangegeven maar dat was volgens de man aan de telefoon een standaard regel om aan te geven dat er naar gekeken is. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J8z3Ue3Hw43D63zWcvl86FaMgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UR5cADfyxLlhkwopYizCw0dX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 18:30
Tommie12 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:31:
[...]

Ik vind de Tesla oplossing wel echt prima. In letterlijk 5 minuten is de auto warm, er dampt niks aan als je dat op voorhand even aan zet. Wat er gebeurt als er 10cm sneeuw of ijs op ligt moet ik nog ervaren.
ik moet zeggen dat de Tesla Y echt een brute kachel heeft. Die warmtepomp klinkt als een straaljager van buiten maar ik ken maar weinig auto”s die zo snel zo goed ontwasemen en warm worden.
Je zou bijna die ruitewissers vergeten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
schumi1986 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:01:
[...]

Update: Tesla heeft toch besloten dat het in spec is en dat ik het allemaal zelf mag gaan oplossen.
Aangegeven dat ik het hier niet mee eens was maar dat kon de man aan de telefoon maar weinig boeien.

TLDR : Ze stellen een diagnose, sturen mij naar een bodyshop en geven een aantal dagen later aan dat het toch in spec is.

Terwijl het factuur van de diagnose een doorverwijzing aangeeft. Ook dat heb ik aangegeven maar dat was volgens de man aan de telefoon een standaard regel om aan te geven dat er naar gekeken is. 8)7

[Afbeelding]
Ze verwezen je dus door naar de bodyshop voor de motorkap? Daar hebben ze de boel opgemeten en geconstateerd dat deze vervangen moet worden maar dat Tesla hierover de beslissing neemt.

Vervolgens besluit Tesla dat het binnen de specs valt.

Ik schrik er niet van, veel dingen zijn binnen spec bij Tesla. Wat de specs dan zijn daar zijn ze wat minder duidelijk in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:19:
[...]

Ze verwezen je dus door naar de bodyshop voor de motorkap? Daar hebben ze de boel opgemeten en geconstateerd dat deze vervangen moet worden maar dat Tesla hierover de beslissing neemt.

Vervolgens besluit Tesla dat het binnen de specs valt.

Ik schrik er niet van, veel dingen zijn binnen spec bij Tesla. Wat de specs dan zijn daar zijn ze wat minder duidelijk in :+
Zo is het gegaan ja. Andere klacht was dat de Frunk moeilijk te sluiten was, deze is nu makkelijk te sluiten maar de uitlijning van de frunk klopt echt voor geen meter meer. |:(

Wordt nog terug gebeld door iemand anders van Tesla maar dat zal weinig veranderen vermoed ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01
schumi1986 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:25:
[...]

Zo is het gegaan ja. Andere klacht was dat de Frunk moeilijk te sluiten was, deze is nu makkelijk te sluiten maar de uitlijning van de frunk klopt echt voor geen meter meer. |:(

Wordt nog terug gebeld door iemand anders van Tesla maar dat zal weinig veranderen vermoed ik..
Je kunt zelf aan de twee doppen draaien die links en rechts aan de voorzijde zitten. Daar stel je de frunk mee.

Heb het zelf maar gedaan. Stuk beter dan hoe ik ‘m ontving destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
STIMPPYYY schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:27:
[...]

Je kunt zelf aan de twee doppen draaien die links en rechts aan de voorzijde zitten. Daar stel je de frunk mee.

Heb het zelf maar gedaan. Stuk beter dan hoe ik ‘m ontving destijds.
Dat is niet meer af te stellen helaas. De steldoppen zijn nu maximaal ingedraaid, de hoeken liggen zeker 5mm onder de bumper terwijl de frunk in het midden 5mm uitsteekt boven de bumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:32
lbreman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:45:
Mits je zo'n bord ziet als advies, met mogelijk financiële consequenties.
Dankjewel voor je reactie
Megat schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:48:
[...]

De breedte volgens mij bepaald exclusief spiegels.

quote https://wetten.overheid.n.../2023-05-31/#BijlageVIII: breedte van een voertuig:
horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik werd van de week ingehaald door een Model Y en Model X op de 2m baan en dat ging prima :D dus dat was gelijk opgelost B)

Inmiddels 600 pagina's gelezen, sorry voor de late reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
daemonix schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:15:
[...]

Ford heeft dat zo ongeveer als enige (ik dacht dat ook Citroen het heel af en toe heeft). Ik stoorde me aan de draadjes in de voorruit. Dan liever de cabine warm en alle ruiten schoon in plaats van alleen de voorruit. ;)
Was een focus inderdaad en heb mij nooit aan die draadjes gestoord. Wel dure grap als het stuk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Nijntje12 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:46:
[...]

Dankjewel voor je reactie

[...]

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik werd van de week ingehaald door een Model Y en Model X op de 2m baan en dat ging prima :D dus dat was gelijk opgelost B)

Inmiddels 600 pagina's gelezen, sorry voor de late reactie
Let wel op met die breedte, in Duitsland is dit schijnbaar anders: https://www.autoweek.nl/a...gels-in-duitse-baustelle/

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:32
lbreman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:52:
[...]

Let wel op met die breedte, in Duitsland is dit schijnbaar anders: https://www.autoweek.nl/a...gels-in-duitse-baustelle/
Oeh, goed om te weten dat het daar qua regelgeving weer anders is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
lbreman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:52:
[...]

MY is met spiegels 2.129 oeps. https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Binnenkort ook in NL?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aZ4GHEYicUlsG-ip1BboOYkhhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhxe4H4K2Z3y76zV0lp40KI2.png?f=user_large

Wellicht toch net te vroeg besteld :+ al had ik nooit een LR besteld.. maarjah :)

[ Voor 8% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2023 20:38 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
datadevil schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:49:
[...]

Was een focus inderdaad en heb mij nooit aan die draadjes gestoord. Wel dure grap als het stuk is…
Mijn Focus mk1 van 98 had het zelfs al :)
Later ook nog een 3 en 4 gehad die het ook hadden. Bij de mk4 was het dacht ik onderdeel van het winter pack naast stoel- en stuurverwarming en skiluik.

Moet zeggen dat m'n MY het tot nu toe ook prima doet. Blaast wel enorm met deze lage temperaturen, maar is snel warm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
hulskersj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:03:
Misschien een hele stomme vraag. Ik gebruik de M3 Highland om 2x per maand richting Luxemburg te rijden. Dan voer ik mijn bestemming in, geeft de navi meteen aan waar SuC the gebruiken. De navi geeft dan helaas alleen de aankomsttijd aan bij de SuC en niet final destination zeg maar / of een schatting daarvan. Ook geeft hij niet aan hoeveel ik moet laden om bestemming te halen. Ik snap dat ABRP hiervoor beter is, maar wil zo veel mogelijk de native tesla apps gebruiken.
Je kan het wel zien als je dat navigatie blokje vergroot en dan naar onderen van de lijst te scrollen. Daar zie je se uiteindelijke geschatte aankomsttijd. Wel omslachtig ja.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:38:
Binnenkort ook in NL?

[Afbeelding]

Wellicht toch net te vroeg besteld :+ al had ik nooit een LR besteld.. maarjah :)
Dat is met Musk altijd de vraag, want voor dat je het weet is er een prijsverlaging.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:01:
[...]

Wanneer je de bestemming invoert staat er eventjes een schermpje met het overzicht van de route, dat gaat automatisch over naar het scherm met de route aanwijzingen, helaas vrij snel.

- Wanneer die gerekend heeft zie je de aankomst bij eindbestemming weer eventjes

Beetje omslachtig. Ik zou ook liever zien dat ik ergens weer de route tevoorschijn kan toveren.

Overigens, als je deze route 2x per maand doet weet je binnen no-time waar je het liefst even stopt om te laden en wat je comfortabel haalt qua bereik.
Kan je ook niet rechts boven klikken op ‘ingezoomd, noord boven, hele rit, rit tot volgende SuC indien laden nodig is’?
Ik dacht dat bij een langere rit die 4e optie erbij kwam…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Een tijd terug zij iemand mij dat Tesla eigenaren gratis het "tesla supercharging abbonement" krijgen en dus voor het verlaagde tarief kunnen laden. Klopt dat wel?

Ik zie het iig in de app niet terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk9Os9KdhKrBaBR6sXG5uZEW5ZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWvKnaMvZ1OzkEfE5kPrlEL6.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:19
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:13:
Een tijd terug zij iemand mij dat Tesla eigenaren gratis het "tesla supercharging abbonement" krijgen en dus voor het verlaagde tarief kunnen laden. Klopt dat wel?

Ik zie het iig in de app niet terug.

[Afbeelding]
Daar staat toch duidelijk dat lidmaatschappen alleen voor niet Tesla's zijn?

Tot voor kort was er 1 tarief en konden alléén Tesla’s laden. Toen is het opengesteld en is er een hoger tarief gekomen voor niet-Tesla’s. Met dat lidmaatschap is het mogelijk om als niet-Tesla dezelfde tarieven te krijgen als de Tesla’s. Als eigenaar van een Tesla heb je dus altijd het laagst aangegeven tarief bij een supercharger.

Toevoeging: dit is nu juist het mooie een eigen laad netwerk. Je hoeft je nergens zorgen over te maken, helemaal niets te regelen, gewoon inpluggen en klaar. En drukte en tarieven kun je altijd in je navigatie van te voren bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Telesto op 28-11-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Telesto schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:18:
[...]

Daar staat toch duidelijk dat lidmaatschappen alleen voor niet Tesla's zijn?

Tot voor kort was er 1 tarief en konden alléén Tesla’s laden. Toen is het opengesteld en is er een hoger tarief gekomen voor niet-Tesla’s. Met dat lidmaatschap is het mogelijk om als niet-Tesla dezelfde tarieven te krijgen als de Tesla’s. Als eigenaar van een Tesla heb je dus altijd het laagst aangegeven tarief bij een supercharger.
Dan zou je toch juist op die plek nu wat andere tekst verwachten? :P Zeker nu mijn Tesla gekoppeld is aan de app.

Ik interpreteer dit nu alsof ik voor het niet tesla tarief ga laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 15:47
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:20:
[...]

Dan zou je toch juist op die plek nu wat andere tekst verwachten? :P Zeker nu mijn Tesla gekoppeld is aan de app.

Maar als je een Tesla in de app gekoppeld hebt en met een niet tesla gaat laden betaal je ook het niet-tesla tarief zonder abonnement.

Als je met een Tesla gaat laden betaal je ALTIJD het lage abonnement tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
hsb85 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:23:
[...]

Maar als je een Tesla in de app gekoppeld hebt en met een niet tesla gaat laden betaal je ook het niet-tesla tarief zonder abonnement.

Als je met een Tesla gaat laden betaal je ALTIJD het lage abonnement tarief.
ah op die manier d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:19
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:20:
[...]

Tja, het is dan misschien niet voor iedereen duidelijk, maar het gaat overduidelijk voor niet Tesla’s. Handig om wel zichtbaar te hebben als je bijvoorbeeld een tweede elektrische auto hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Knip, zie de topicwaarschuwing ivm updates.

[ Voor 122% gewijzigd door Taro op 28-11-2023 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 16:04
Nog even een reactie over bevroren deurgendels en er niet in kunnen dan.

Je hebt ook de mogelijkheid in de app om de deur open te laten poppen uit het slot. Dan heb je de hendels niet nodig. Wellicht is dat een idee mochten ze de volgende keer vast zitten.
Vanaf een bepaald bouwjaar...Dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smobbo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:41:
[...]

Kan je ook niet rechts boven klikken op ‘ingezoomd, noord boven, hele rit, rit tot volgende SuC indien laden nodig is’?
Ik dacht dat bij een langere rit die 4e optie erbij kwam…?
Ik ga het eens proberen, maar krijg je dan ook de verwachte aankomst te zien? Dat ging het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
InZane schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:01:
[...]

Mijn Focus mk1 van 98 had het zelfs al :)
Later ook nog een 3 en 4 gehad die het ook hadden. Bij de mk4 was het dacht ik onderdeel van het winter pack naast stoel- en stuurverwarming en skiluik.

Moet zeggen dat m'n MY het tot nu toe ook prima doet. Blaast wel enorm met deze lage temperaturen, maar is snel warm!
*kuch* opa vertelt: zelfs de Ford Sierra had dat al. ;)

Nog steeds in afwachting van een VIN, er was wel enige activiteit van de leasemaatschappij, factuurwebsite login gekregen, daar staat helaas nog geen kenteken in. Volgens LM zou levering op 27 december zijn. Ik hoop (veel) eerder, standaard zwarte MY RWD.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
pe-el2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:38:

Je hebt ook de mogelijkheid in de app om de deur open te laten poppen uit het slot. Dan heb je de hendels niet nodig. Wellicht is dat een idee mochten ze de volgende keer vast zitten.
Dat ontgrendelen zit volgens mij in elke 3/Y wel. In die van mij van begin 2019 in ieder geval ook sinds een paar(?) jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:06
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:38:
Binnenkort ook in NL?

[Afbeelding]

Welkom bij de club 'te vroeg bestellers' :D Ik heb mijn Y LR in sept '22 in ontvangst genomen: zowel de gratis 10.000km rond jaarwisseling '22->'23 als de 12K prijsverlaging in februari '23 volgden daar op.

Desondanks geen spijt van de aanschaf hoor. De auto rijdt er niet minder goed door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UKuK3BN83s2jVnYWPUDZDSniNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b6io5gf2WvaxkcCH98biDYXm.png?f=user_large

Ik kan deze setting nergens vinden in het menu van mijn M3. Ben ik blind? Of is deze optie niet beschikbaar in Nederland? Dat zou raar zijn, want ik weet bijna zeker dat ik deze optie wel tegen gekomen ben tijdens de testrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45

Is dat zo :? mijn 2019 M3 heeft die optie ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

Hoe krijg je die optie in de app? Ik zie dat onder ''bediening'' niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:05:
[Afbeelding]

Ik kan deze setting nergens vinden in het menu van mijn M3. Ben ik blind? Of is deze optie niet beschikbaar in Nederland? Dat zou raar zijn, want ik weet bijna zeker dat ik deze optie wel tegen gekomen ben tijdens de testrit.
Volgens mij is het eruit gesloopt en staat het nu (helaas) standaard aan. Ik heb liever wat rust op mn scherm maar kan t niet meer uitzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:06:
[...]

Hoe krijg je die optie in de app? Ik zie dat onder ''bediening'' niet staan.
Even lang op deze knopjes drukken en het juiste icoontje omhoog slepen (de meest rechter dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwtQPuFNzUBe4L7YWiBktc0rSfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUcZbRyffbK3pH2Jfmwp2Twr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
ybos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:06:
[...]

Is dat zo :? mijn 2019 M3 heeft die optie ook al.
Zéker, kan voor de Model 3's pas met modellen ná 2017 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Vanmorgen kreeg ik de koffer niet open. Deze ging 3 millimeter open en stopte dan.
Pas na een rit kreeg ik die open.
Nog mensen die dit voorhebben? Wat kan je dan doen? Mag je dan trekken om het systeem mee te helpen om de koffer open te doen? Of kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
this schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:43:
Vanmorgen kreeg ik de koffer niet open. Deze ging 3 millimeter open en stopte dan.
Pas na een rit kreeg ik die open.
Nog mensen die dit voorhebben? Wat kan je dan doen? Mag je dan trekken om het systeem mee te helpen om de koffer open te doen? Of kan dit kwaad?
Bevroren?

Ik zou idd een beetje trekken om het open te krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
In het levertopic heb ik er al wat over op geschreven. Afgelopen maandag kon ik dus mijn model 3 solid black afhalen.

Ik wist van de lakproblemen van solid black en heb dus geïnvesteerd in een glascoating (Gyeon Q2 Synchro EVO coating) en een coating voor op alle ruiten (Gyeon Q2 View), mede omdat de ruitenwissers soms een eigen leven lijden. Voordeel hiervan is dat de lak wat harder wordt, vuil en water afstotende eigenschappen krijgt en dus langer mooi blijft. Ook is hier al vaak aangegeven dat het polijsten door Tesla gewoon slecht is.

Ik heb de auto gisteren avond naar een detail bedrijf gebracht welke de auto vanmorgen professioneel heeft schoon gemaakt en zojuist een eerste inspectie van de lak heeft doorgestuurd. Zijn conclusie

Lakdikte is bij Tesla erg dun (bekend bij de solid black). veel hologrammen en swirls in de lak door het niet vakkundig polijsten door Tesla. Ook zat er al steenslag op de achterdeur en een kras in het achter scherm. Moet allemaal tijdens transport gebeurt zijn maar het was mij dus niet opgevallen tijdens het afhalen in Tilburg. Dus let hier goed op!

Al met al dus geen overbodige luxe om een goed detailing bedrijf op te zoeken na aankoop van je Tesla. Het bedrijf in kwestie waar mijn auto nu staat: Knip

Voorbeeld wat hij door stuurde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeVT3fS-DQ5eYcU8qudhID0rtwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJ2XLJCThCUAXMJZcACNEmKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kmVAk2r4xaMoXuJUAqXapus990=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnphOTjYgjaoaEde0FDfEq7S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 29-11-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:47:
In het levertopic heb ik er al wat over op geschreven. Afgelopen maandag kon ik dus mijn model 3 solid black afhalen.

Ik wist van de lakproblemen van solid black en heb dus geïnvesteerd in een glascoating (Gyeon Q2 Synchro EVO coating) en een coating voor op alle ruiten (Gyeon Q2 View), mede omdat de ruitenwissers soms een eigen leven lijden. Voordeel hiervan is dat de lak wat harder wordt, vuil en water afstotende eigenschappen krijgt en dus langer mooi blijft. Ook is hier al vaak aangegeven dat het polijsten door Tesla gewoon slecht is.

Ik heb de auto gisteren avond naar een detail bedrijf gebracht welke de auto vanmorgen professioneel heeft schoon gemaakt en zojuist een eerste inspectie van de lak heeft doorgestuurd. Zijn conclusie

Lakdikte is bij Tesla erg dun (bekend bij de solid black). veel hologrammen en swirls in de lak door het niet vakkundig polijsten door Tesla. Ook zat er al steenslag op de achterdeur en een kras in het achter scherm. Moet allemaal tijdens transport gebeurt zijn maar het was mij dus niet opgevallen tijdens inspectie. Dus let hier goed op!

Al met al dus geen overbodige luxe om een goed detailing bedrijf op te zoeken na aankoop van je Tesla. Het bedrijf in kwestie waar mijn auto nu staat: Knip
Niet onbelangrijk: Wat kost zo'n geintje nou? (Inclusief die inspectie dus)

[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 29-11-2023 21:19 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:50:
[...]
Niet onbelangrijk: Wat kost zo'n geintje nou? (Inclusief die inspectie dus)
We zijn nu uit gekomen op 1000 ex btw voor:
Gyeon Q2 Synchro EVO coating (1 maal MOHS + 1 maal SKIN). Dus 1 maal glascoating plus een laag voor extra hardheid en wetlook. Blijft 36 mnd zitten.
Coating alle ruiten rondom inclusief het volledige glazen panoramadak (met Gyeon Q2 View.). Dit zorgt dus voor de waterafstotende eigenschappen voor op de ruiten. Blijft 12 mnd zitten.

Dit is inclusief handwas en polijsten en al het andere wat nodig is om de auto klaar te maken voor de coating. Hij is er in totaal 3 of 4 dagen mee bezig (afhankelijk van hoe snel de coating droog is).

Bedrijf in kwestie: Knip, begint op reclame te lijken

Kan nog veel duurder. Ik heb offertes gehad van 1400> die veel minder wilde doen aan de auto voor die prijs. Het kan ook goedkoper als je bijvoorbeeld kiest voor een enkele MOHS laag zonder de extra laag en enkel de voorruit laat coaten met Q2 View. Dan was de prijs 725 euro ex btw.

disclaimer: dit zijn prijzen voor auto's die ''nieuw'' zijn (<2000km op de teller). Auto's die wat langer rondrijden hebben meer werk nodig. Vooral auto's die veel door de kras wasstraat zijn geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 29-11-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:47:
[...]

Bevroren?

Ik zou idd een beetje trekken om het open te krijgen.
Niet trekken, je trekt je rubbers kapot!

Ter voorkoming de rubbers insmeren met zo´n rubberstick.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 29-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Tesla Groningen had mijn Tesla Model 3 (pearl white) bij een professionele poetsbedrijf laten poetsen en was qua lak nagenoeg perfect afgeleverd. Geen swirls o.i.d. te bekennen.

Kreeg zelfs uitgebreid een half uur van een medewerker uitleg en de gelegenheid om vragen te stellen.

Lijkt er ook op dat het per locatie enorm verschilt. Bij Groningen is het dus erg goed geregeld.

Stond er zo bij in Groningen tijdens het afleveren (met een volle batterij)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yb6HRdd.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Dutchlimits schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:16:
Tesla Groningen had mijn Tesla Model 3 (pearl white) bij een professionele poetsbedrijf laten poetsen en was qua lak nagenoeg perfect afgeleverd. Geen swirls o.i.d. te bekennen.

Kreeg zelfs uitgebreid een half uur van een medewerker uitleg en de gelegenheid om vragen te stellen.

Lijkt er ook op dat het per locatie enorm verschilt. Bij Groningen is het dus erg goed geregeld.

[Afbeelding]
Hetzelfde heb ik gehoord over Tesla Utrecht. Als je auto bij een service center wordt afgeleverd besteden ze om de een of andere reden meer tijd aan de oplevering is mijn indruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:01:
[...]

Dit is inderdaad omslachtig en niet nodig. Als je op de route drukt klapt hij uit en kan je naar beneden scrollen en daar staat de info die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 19:39
Dutchlimits schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:16:

[Afbeelding]
Een witte heeft toch nooit last van "swirls"? Mijn witte model 3 uit 2019 die ik door de wasstraat haal heeft ook geen "swirls".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:35:
[...]

Een witte heeft toch nooit last van "swirls"? Mijn witte model 3 uit 2019 die ik door de wasstraat haal heeft ook geen "swirls".
Tuurlijk wel het is gewoon blanke lak die elke kleur heeft, enige wat verschilt is dat swirls enorm opvallen op zwart en op wit niet. Maar ik heb rondom gecheckt met mijn lamp van de telefoon. In een donkere ruimte zie je swirls dan ook zeer goed op een witte auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
SEPP uitbetaling gaat ook als de brandweer. Vorige week de aanvraag gedaan, vandaag de toekenning en kon direct het kenteken doorgeven. Ze doen nog een RDW check en daarna wordt het al uitbetaald.. Dat kunnen ze dan weer wel bij de overheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-08 12:45
Hoi,

Hoe zit het met jullie verbruik? als ik een rit rij van 170km gaat er sowieso 200/210km af.
Ik rij gewoon rond de 105 en climatecontrol op 20 graden.

Iemand tips? of is dit gewoon?

Heb de nieuwe model 3 highland en denk dat ik op de snelweg 350km max haal.
komt dit door het koude weer? Energieverbuik zit ook rond de 280kwh op de snelweg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
figo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
Hoi,

Hoe zit het met jullie verbruik? als ik een rit rij van 170km gaat er sowieso 200/210km af.

komt dit door het koude weer? Energieverbuik zit ook rond de 280kwh op de snelweg
Verbruik meet je in Wh/km

Een getal van 280kwh slaat dus nergens op. Bedoel je misschien 280Wh/km ? Als je dat consequent haalt op lange stukken snelweg dan is er wel iets mis. Niet toevallig alle ramen open met 105km/hr toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:44
Hoi,

Het is interessanter om te delen wat je wh/km is. Rij je op winterbanden of zomerbanden? SR of LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figo
Excuus, bedoel Wh/Km

Ik rij op winterbanden en met de ramen dicht ;)
Het betreft een SR, Vorige week naar schiphol zat ik op 350Wh/Km

Hier een fototje die ik nu net heb gemaakt.
Sinds het opladen heb ik alleen in de stad gereden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR0I1KIk0KnixFayjgHFmqXPSow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4PeHDNEl00CWUz7su2c9dHPR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
figo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:59:
Excuus, bedoel Wh/Km

[Afbeelding]
Stadsritjes in de kou zijn killing voor je verbruik.

Snelwegritjes met 350Wh/km kloppen niet, dan is er iets mis met de meting, de auto of de rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
figo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:59:
Excuus, bedoel Wh/Km

[Afbeelding]
In de stad heb ik dit ook (M3 highland), maar dan heb ik ook een redelijk zware rechtervoet. Maar ben ook niet van plan honderden kilometers in de stad te rijden. Als ik de snelweg op ga daalt mijn verbuik heel flink richting de 120-140 Wh/km. (110 km/h, zomerbanden, cruisecontrol).

Grootste verschil merk ik als ik navigeer naar een lader en hij de accu gaat voorverwarmen, dan schiet je idd naar 350Wh/km. Maar dat komt puur door de voorverwarming en win je daarna weer terug met sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figo
Ah top, dankje! nu kan ik het in de gaten houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thomason schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:07:
[...]

Grootste verschil merk ik als ik navigeer naar een lader en hij de accu gaat voorverwarmen, dan schiet je idd naar 350Wh/km. Maar dat komt puur door de voorverwarming en win je daarna weer terug met sneller laden.
Wat win je dan terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
Tijd win je terug.

Dus dat de kWh die je extra gebruikt om de batterij voor te verwarmen + hoeveel je sowieso moet hebben sneller bijgeladen zijn dan als je met een koude accu komt en je tot dezelfde stand moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Het is slim om je auto te laden voordat je gaat rijden want dan is de accu ook al wat opgewarmd.

Mijn gemiddelde verbruik zit op 140 totaal en met deze koudere dagen 180 gemiddeld op snelweg aan wh/km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hsb85 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:23:
[...]

Tijd win je terug.

Dus dat de kWh die je extra gebruikt om de batterij voor te verwarmen + hoeveel je sowieso moet hebben sneller bijgeladen zijn dan als je met een koude accu komt en je tot dezelfde stand moet laden.
Als je baalt van een hoog verbruik dan zie ik het niet als winst dat je daardoor tijd terugwint.

Daarnaast zal de kWh om de batterij te verwarmen sowieso verbruikt worden. Is het niet al rijdende naar de SC dan is het wel aan de SC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:51:
[...]

We zijn nu uit gekomen op 1000 ex btw voor:
Gyeon Q2 Synchro EVO coating (1 maal MOHS + 1 maal SKIN). Dus 1 maal glascoating plus een laag voor extra hardheid en wetlook. Blijft minimaal 36 mnd zitten.
Coating alle ruiten rondom inclusief het volledige glazen panoramadak (met Gyeon Q2 View.). Dit zorgt dus voor de waterafstotende eigenschappen voor op de ruiten. Blijft minimaal 12 mnd zitten.

Dit is inclusief handwas en polijsten en al het andere wat nodig is om de auto klaar te maken voor de coating. Hij is er in totaal 3 of 4 dagen mee bezig (afhankelijk van hoe snel de coating droog is).

Bedrijf in kwestie: Knip

Kan nog veel duurder. Ik heb offertes gehad van 1400> die veel minder wilde doen aan de auto voor die prijs. Het kan ook goedkoper als je bijvoorbeeld kiest voor een enkele MOHS laag zonder de extra laag en enkel de voorruit laat coaten met Q2 View. Dan was de prijs 725 euro ex btw.

disclaimer: dit zijn prijzen voor auto's die ''nieuw'' zijn (<2000km op de teller). Auto's die wat langer rondrijden hebben meer werk nodig. Vooral auto's die veel door de kras wasstraat zijn geweest.
Dat is inderdaad geen gekke prijs voor die behandeling. Of een keramische of glass coating de lak echt 'harder' maakt valt te betwijfelen, maar het helpt wel zeker met het mooi glimmend houden van de lak en ook wordt het wassen daarna wat makkelijker.

Overigens is dit nog wel een interessante test van de verfkwaliteit en -dikte bij Tesla. Hier keken ze vooral naar Model 3 uit China in vergelijking met Fremont, maar ook in vergelijking met andere merken. Shortcut naar de conclusies:

YouTube: Tesla Model 3 in-depth paint review. Made in China v USA built compa...

Oftewel: niet wezenlijk dikker of dunner dan bij andere merken. De kwaliteit uit Fremont was slechter, maar vanuit Shanghai op goed niveau. Ik kan me niet voorstellen dat het in Berlijn weer slechter zou zijn geworden.

Ik denk dat het probleem vooral nog zit bij de oplevering hier in Nederland. Slecht getrainde mensen die grote aantallen auto's in korte tijd moeten klaarmaken voor aflevering.

[ Voor 0% gewijzigd door Taro op 29-11-2023 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
Thomason schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:07:
[...]

In de stad heb ik dit ook (M3 highland), maar dan heb ik ook een redelijk zware rechtervoet. Maar ben ook niet van plan honderden kilometers in de stad te rijden. Als ik de snelweg op ga daalt mijn verbuik heel flink richting de 120-140 Wh/km. (110 km/h, zomerbanden, cruisecontrol).
Met de auto volledig voorverwarmd dan voor je vertrekt en elke keer wind mee? Want in deze temperaturen op de autosnelweg zo'n laag verbruik halen is echt wel zot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:34:
[...]

Als je baalt van een hoog verbruik dan zie ik het niet als winst dat je daardoor tijd terugwint.

Daarnaast zal de kWh om de batterij te verwarmen sowieso verbruikt worden. Is het niet al rijdende naar de SC dan is het wel aan de SC.
Klopt, als je geld wil besparen lijkt me dit niet de meest efficiënte manier. Maar zeker als je tijd wil besparen de moeite waard. Wat je zegt over dat de batterij verwarmt door rijden dat klopt, maar als hij voorverwarmd naar een laadpunt laat Tesla de motor bewust inefficiënt draaien om extra warmte te genereren. Van puur rijden wordt hij niet warm genoeg, dit geeft hij ook aan als je staat te snelladen en je niet voorverwarmd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
this schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:41:
[...]

Met de auto volledig voorverwarmd dan voor je vertrekt en elke keer wind mee? Want in deze temperaturen op de autosnelweg zo'n laag verbruik halen is echt wel zot.
Auto wel voorverwarmd ja, dat altijd wel. Dit is wel van +/- 1-2 weken geleden, heb er de laatste dagen niet zo op gelet. Zal de komende dagen eens in de gaten houden als ik weer wat verder moet rijden wat het verbruik gedaan heeft.

Ben ook wel heel benieuwd wat de winterbanden gaan doen als die eronder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thomason schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:01:
[...]

Klopt, als je geld wil besparen lijkt me dit niet de meest efficiënte manier. Maar zeker als je tijd wil besparen de moeite waard. Wat je zegt over dat de batterij verwarmt door rijden dat klopt, maar als hij voorverwarmd naar een laadpunt laat Tesla de motor bewust inefficiënt draaien om extra warmte te genereren. Van puur rijden wordt hij niet warm genoeg, dit geeft hij ook aan als je staat te snelladen en je niet voorverwarmd hebt.
Met 'voorverwamen al rijdende naar de SC' bedoel ik natuurlijk niet verwarmen door rijden maar door preheating.

En preheating gebeurt sowieso, is het niet al rijdende naar de SC dan is het wel op de SC tijdens het laden. Die energie ben je dus altijd kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srwk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-11-2023
Vorige week zijn er op mijn MY nieuwe 19’’ winterbanden gemonteerd.
Echter steken de velgen ruim uit. De velgen zijn breder dan de banden. Met de Hankook zomerbanden viel de velg volledig in de band.
Met deze winterbanden wordt het echt onmogelijk om de velgen heel te houden. Wat is jullie ervaring met winterbanden? Ik weet dat sommige banden breder vallen dan andere. Ook al hebben ze dezelfde maat op papier. Maar welke winterbanden zijn nu echt geschikt voor de 19’’ velgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-hdhDn9tsbw8LOg-ecAJLXrqkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHwwE3KFvIcHApfaX3TF1eJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S9zzAt0Wt9oQPZKd8n_d_W8r3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG3C8CQlAmOe1IydbM2YoH4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_62uFzZVWFHLrWiKJgzCbDV7gWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOoTa5RKTyDwEZ7poJOpGpS6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:54

Maximus

There is no substitute

Gisteren mijn Model Y Long Range AWD geleverd gekregen. Nog nooit bij een auto zo veel positieve opmerkingen gehad over de kleur en de combinatie tussen kleur en velgen. De eerste 60km staan er op en met veel plezier gereden.

Binnenkort komen de winterbanden op de zomervelgen en ga ik ook de spatlappen voor aanbrengen. De bakjes in het interieur heb ik gisteren er in gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lqXOXrj.jpg

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:20:
[...]

Hetzelfde heb ik gehoord over Tesla Utrecht. Als je auto bij een service center wordt afgeleverd besteden ze om de een of andere reden meer tijd aan de oplevering is mijn indruk.
Zou dat een poging zijn om te meten of klanten dan een hogere tevredenheidscore geven?
Via een jobomschrijving heb ik toch de indruk dat Tesla goed weet dat ze hun afleverproces en serviceproces moeten bijspijkeren.
De aantallen (in B en ...) stijgen nu zo snel dat ze wel iets moeten doen om alles meer gestroomlijnd te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:23:
[...]

Met 'voorverwamen al rijdende naar de SC' bedoel ik natuurlijk niet verwarmen door rijden maar door preheating.

En preheating gebeurt sowieso, is het niet al rijdende naar de SC dan is het wel op de SC tijdens het laden. Die energie ben je dus altijd kwijt.
Op die manier, ja als je het zo beschrijft is preheaten dus altijd slimmer om te doen. Helemaal niet bij stilgestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomason
Maximus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:40:
Gisteren mijn Model Y Long Range AWD geleverd gekregen. Nog nooit bij een auto zo veel positieve opmerkingen gehad over de kleur en de combinatie tussen kleur en velgen. De eerste 60km staan er op en met veel plezier gereden.

Binnenkort komen de winterbanden op de zomervelgen en ga ik ook de spatlappen voor aanbrengen. De bakjes in het interieur heb ik gisteren er in gedaan:

[Afbeelding]
Mooie combo! Kwamen de achterruiten zo getint of lijkt dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Maximus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:40:

[Afbeelding]
Daar liep ik gister ook nog rond haha. Collega heeft exact dezelfde combo. Goeie keuze! Veel veilige km's toegewernst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Gezien de ongewijzigde afmeting van het touchscreen zou deze screenprotector van Spigen ook moeten passen op de vernieuwde model 3 neem ik aan?[/s]

Gevonden: Screenprotector niet compatibel met Tesla Model 3 Highland (2024), Model Y (2024)

[ Voor 16% gewijzigd door spartacusNLD op 29-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:54

Maximus

There is no substitute

Thomason schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:57:
[...]

Mooie combo! Kwamen de achterruiten zo getint of lijkt dat zo?
Ze kwamen al zo getint. Vooral voor de kinderen op de achterbank zeer fijn.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:51
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:13:
Gezien de ongewijzigde afmeting van het touchscreen zou deze screenprotector van Spigen ook moeten passen op de vernieuwde model 3 neem ik aan?
Waarom een screenprotector voor je infotainment? Dat krast toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Li1quid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:15:
[...]
Zie YouTube. Verschillende voorbeelden van gebroken glas of hoekjes die beschadigd zijn.

Verder is de anti reflectie interessant. En je zou er ook minder vingenafdrukken / vegen op het scherm door krijgen.

off topic: Fijne verjaardag *O* :9B

[ Voor 21% gewijzigd door spartacusNLD op 29-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:44
Li1quid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:15:
[...]

Anti reflectie. Ik vind hem geweldig. Geen last meer van de zon op mijn scherm of vingerafdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
srwk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:32:
Echter steken de velgen ruim uit. De velgen zijn breder dan de banden. Met de Hankook zomerbanden viel de velg volledig in de band.
Met deze winterbanden wordt het echt onmogelijk om de velgen heel te houden. Wat is jullie ervaring met winterbanden? Ik weet dat sommige banden breder vallen dan andere. Ook al hebben ze dezelfde maat op papier. Maar welke winterbanden zijn nu echt geschikt voor de 19’’ velgen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de zwarte 20" velgen op mijn Model Y en daar heb je dit issue al met de standaard banden. En zwarte velgen zijn niet door en door gekleurd, dus elke stoeprand wordt aluminiumkleurig geaccentueerd...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Khayma schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:22:
[...]

Anti reflectie. Ik vind hem geweldig. Geen last meer van de zon op mijn scherm of vingerafdrukken.
Ik heb geen folie en ook geen last van de zon op mijn scherm of vingerafdrukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb er hier nu Pirelli P Zero winterbanden onder. Hier lijkt de velg minder uit te steken. (Je kijkt hier ook niet tussen de wieldop en band door. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAPg0Te40n8hXpWojBgPjxsAaNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfoLYpMzsyt7V68KKo8vqV9X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:23:
[...]

Vergeet niet dat laden als bij effect ook heeft dat de batterij serieus opwarmt.
Dus dat verwarmen zal dan ook deels door het laden zelf gebeuren.
Wat resulteert in minder energieverbruik dan wanneer je op voorhand zou preheaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Schwarz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:28:
[...]

Heb er hier nu Pirelli P Zero winterbanden onder. Hier lijkt de velg minder uit te steken. (Je kijkt hier ook niet tussen de wieldop en band door. [Afbeelding]
Maar het lijkt wel nog steeds alsof de velg uitsteekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
this schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:30:
[...]

Vergeet niet dat laden als bij effect ook heeft dat de batterij serieus opwarmt.
Dus dat verwarmen zal dan ook deels door het laden zelf gebeuren.
Wat resulteert in minder energieverbruik dan wanneer je op voorhand zou preheaten.
Dat is welicht zo, ik ken de cijfers niet. Daar tegenover staat weer dat mensen die in de auto wachten dan langer moeten wachten (want traag laden) en daardoor meer energie verbruiken voor netflix en verwarming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Wolly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:33:
[...]

Dat is welicht zo, ik ken de cijfers niet. Daar tegenover staat weer dat mensen die in de auto wachten dan langer moeten wachten (want traag laden) en daardoor meer energie verbruiken voor netflix en verwarming :P
Zo kunnen we nog wel even door filosoferen :D, want die mensen die in de auto zich opwinden omdat ze langer moeten wachten geven weer extra warmte af >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Met deze winterbanden wordt het echt onmogelijk om de velgen heel te houden.
Huh? Je kan toch in je spiegels en op je scherm kijken of je niet te dicht bij de stoeprand zit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
PdeBie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:38:
[...]

Huh? Je kan toch in je spiegels en op je scherm kijken of je niet te dicht bij de stoeprand zit? :?
Hoe zie jij je voorvelgen via de spiegels en camera's? Vooral bij het in-/uitdraaien zal het gebeuren, dat zul je echt op gevoel moeten doen.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Als het donker is zie ik niet zo veel van die stoeprand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
rmathijssen schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:41:
[...]

Hoe zie jij je voorvelgen via de spiegels en camera's? Vooral bij het in-/uitdraaien zal het gebeuren, dat zul je echt op gevoel moeten doen.
Je ziet toch aan de neus van je auto hoe parallel je aan de stoeprand staat? Dan weet je ook of je er te dichtbij komt of niet. Dat leer je met autorijlessen althans ;)

Ik heb jaren met brede velgen gereden zonder elektrische spiegeltjes, camera’s en alle andere toeters en bellen. Kwestie van goed kijken en rustig aan doen en soms even opnieuw steken als je niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:13:
Gezien de ongewijzigde afmeting van het touchscreen zou deze screenprotector van Spigen ook moeten passen op de vernieuwde model 3 neem ik aan?
Ik moet beter lezen:
Screenprotector niet compatibel met Tesla Model 3 Highland (2024), Model Y (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• srwk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-11-2023
PdeBie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:52:
[...]

Je ziet toch aan de neus van je auto hoe parallel je aan de stoeprand staat? Dan weet je ook of je er te dichtbij komt of niet. Dat leer je met autorijlessen althans ;)

Ik heb jaren met brede velgen gereden zonder elektrische spiegeltjes, camera’s en alle andere toeters en bellen. Kwestie van goed kijken en rustig aan doen en soms even opnieuw steken als je niet uitkomt.
Dat klopt misschien wel wat je zegt, maar als je veel rijd en veel in en uit parkeert, kan het soms gebeuren dat je zachtjes een stoeprandje raak. Zeker als de ruimte beperkt is en je in een smalle straat staat. Als je dan een klein beetje rubber over hebt is er niets aan de hand. Nu steken mijn velg randen letterlijk uit. Ieder zacht kusje tegen een stoeprand zal de velg beschadigen. En dan heb ik het nog niet eens over (buitenlandse) parkeergarages gesproken 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRunner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-02-2024
Mijn oude auto is weleens door marters “gebruikt”. Daar heeft de dealer toen een kastje ingezet.

Weet iemand of dat bij de Tesla (model Y) ook nodig is en of dit door Tesla wordt ingebouwd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Je gaat toch niet beweren dat je nog nooit met je velgen tegen een stoep gezeten hebt...

Zelfs met alle camera's van de wereld... een keer een stoep oprijden, en dan onder een te stompe hoek terug af rijden, en met uitstekende velgen heb je gewoon schade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
PdeBie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:52:
[...]

Ga eens fileparkeren waar het krap is, of rijd eens een parkeergarage met opstaande randen in, of met steile hellingen met opstaande randen tussen de verdiepingen. Door de draaicirkel heb je vaak niet de mogelijkheid om je auto helemaal recht te zetten en dan is het binnenhoekje gauw meegenomen. Mocht je daar ineens vanaf schieten, dan heb je een serieus probleem...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 18:16
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:05:
[Afbeelding]

Het staat wel in mijn M3 Highland. Het staat aan. De stoplichten zijn dan ingekleurd. Wel handig. Je hoeft niet naar de fysieke stoplichten kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Peter_1975 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:27:
[...]

Het staat wel in mijn M3 Highland. Het staat aan. De stoplichten zijn dan ingekleurd. Wel handig. Je hoeft niet naar de fysieke stoplichten kijken. :)
Heh? Gek. Onder welk menu?

Verder zijn mij mij de stoplichten ook ingekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_1975
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 18:16
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:28:
[...]

Heh? Gek. Onder welk menu?

Verder zijn mij mij de stoplichten ook ingekleurd.
Autopilot. Ik heb geen FSD. Wellicht heb je het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Peter_1975 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:32:
[...]

Autopilot. Ik heb geen FSD. Wellicht heb je het al.
Ik heb daar ook al gezocht 8)7 Ik heb ook geen FSD, en het is ook een M3 highland.

Zou je kunnen aangeven waar het exact zou moeten staan? Op welke software versie zit jij?

[ Voor 20% gewijzigd door spartacusNLD op 29-11-2023 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:42
Hoi,

Model 3 RWD 2023 (oude model), climatecontrol op 20 graden, zomerbanden (2.8 bar) en Uberturbine wielkappen:

Verbruik vanochtend op 60 kilometer snelweg met 105 km/h: 139 wh/km
Gemiddeld verbruik na 18 754 kilometer: 142 wh/km

De auto blijft me verrassen tot dusver qua efficiency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Hoi,

RWD (SR) en met dit weer 350km halen is gewoon supernetjes. Ik zit met de SR+ 2021 na 70k km op gemiddeld 163 wh/km, zomer en winter, maar ik rij ook zelden zuinig. Liever halverwege even bijladen en lekker doorkachelen.

Gisteren 240km gereden en 8% over (vanaf 100% voorverwarmd). Combinatie files, druk verkeer (max 90 km/h) en terug grotendeels vrij baan (140 km/h). Dacht iets van 190 wh/km gemiddeld. Als ik overal netjes maximaal 100 km/h zou rijden, dan had dat wel richting de 170 wh/km gekund. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
spartacusNLD schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:47:

Lakdikte is bij Tesla erg dun (bekend bij de solid black). veel hologrammen en swirls in de lak door het niet vakkundig polijsten door Tesla. Ook zat er al steenslag op de achterdeur en een kras in het achter scherm. Moet allemaal tijdens transport gebeurt zijn maar het was mij dus niet opgevallen tijdens het afhalen in Tilburg. Dus let hier goed op!

Voorbeeld wat hij door stuurde:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weer een update gehad:

Op de 3 plekjes steenslag en de kras rechtsachter na gaan gekke dingen tegengekomen. Steenslag is gefixt en de kras is er uit. Verder veel krasjes van het polijsten door Tesla. Moet de voorbumper nog. Morgenochtend nalopen en de "gemiste" krassen eruit halen. Daarna voorbereiding voor de coating welke ik morgenmiddag verwacht te plaatsen.

Voor de mensen die nog een Tesla moeten afhalen. Goed inspecteren, en neem iets van een goede lamp mee om steenslag te controleren. Let ook op krassen (transportschade) en slecht polijstwerk. Het was me ondanks de goed verlichte hal in Tilburg niet opgevallen.

[ Voor 0% gewijzigd door Taro op 29-11-2023 21:19 ]

Pagina: 1 ... 176 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: