Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.164 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:12:
[...]

Is dat diezelfde hendel die in de Highland versie afwezig is?
Ja, klopt, bij de highland moet je 2x het knopje op je stuur indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 21:37
bilgy_no1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:23:
Mensen die een probleem hebben met de hendel en AP/TACC: hoe vaak hebben jullie al niet gehoord dat je gewoon de S3XY buttons moet kopen?

En maar eigenwijs doen en denken dat je zonder kunt... of dat Tesla dit oplost met een software update? Tuurlijk...

En vervolgens hier weer komen klagen bij de mensen die jullie al die tijd hebben gezegd gewoon die Buttons te kopen...

Stop gewoon met klagen en ga snel naar enhauto.com nu de Black Friday korting er nog is. Dat maakt je eigen leven leuker, maar ook dat van alle andere forumbezoekers hier.

Namens alle happy-S3XY-button-gebruikers,

...

(disclaimertje: dit is overduidelijk een sarcastische post, dus voel je svp niet aangevallen... Maar serieus: life is better with S3XY buttons...).
er staat dat er een Next gen Commander komt volgend jaar (bij de draaiknop) :*)
Highland buttons zijn sowieso nog niet leverbaar.
Wat doen jullie wachten of grijpen op deze black friday aktie?

korting valt mee met bf23?

Knob:
It comes with a Next Gen Commander included in the package which will have some additional features
from the current generation.

will be ready in March 2024. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asbes schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:29:
[...]

er staat dat er een Next gen Commander komt volgend jaar (bij de draaiknop) :*)
Highland buttons zijn sowieso nog niet leverbaar.
Wat doen jullie wachten of grijpen op deze black friday aktie?

korting valt mee met bf23?

Knob:
It comes with a Next Gen Commander included in the package which will have some additional features
from the current generation.

will be ready in March 2024. >:)
Tja... Ik heb ze al sinds vorig jaar (eerder in huis dan dat de auto voor de deur stond), dus ik doe het gewoon met de oude.

Normaliter heb ik liefst de nieuwste versie van tech, maar die knob interesseert me niet zo. Als je Highland hebt sowieso misschien even wachten tot het beschikbaar is gekomen. Dan weet je ook of die richtingaanwijzer er is en of je dat echt mist.

Korting is leuk als je het sowieso wilt, maar is uiteindelijk ook tientjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanmorgen vond mijn M3 het weer echt helemaal niet leuk. Op de autosnelweg eerst het standaard geflipper tussen AP en NOA, toen een aantal keren het rode stuurwiel en een halve minuut alarm dat AP niet meer mogelijk was en uiteindelijk zelfs de TACC niet meer beschikbaar.
Waarom? Meldingen van slecht weer en slecht zicht. Ja, het regende wel, er was spray, maar het zicht was niet slecht, ik zag gewoon een kilometer voor me de auto's rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Met deze koude temperaturen verlies ik af en toe wel eens een paar procent batterij zonder dat er iets gebeurt.
Ik laat de auto na een rit stilstaan met x procent. 2 uur later kom ik terug bij de auto en zie ik dat er nog x-3% over is.
Gebeurt dit altijd in de winter als de batterij afkoelt? Ik kan me dat precies niet meer herinneren van vorige winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
super_dirk schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:00:
Afgelopen week zijn mijn winterbanden onder mijn TeslaY RWD - standaard velgen gezet. Waar normaliter de bandenspanning op 2,9bar staat, las ik dat bij winterbanden de spanning normaliter + 0,2bar hoger moet zijn.

Nu kreeg ik de auto terug met een gemiddelde bandenspanning van 3,5 / 3,6 volgens de boardcomputer van Tesla. Dit stuitert aardig op de weg moet ik zeggen.. wat is jullie advies?
Ik weet niet waar je dat hebt gelezen. Volgens de manual staat het advies voor bandenspanning in de deuropening. Ik geloof niet dat daar onderscheid wordt gemaakt tussen winter en zomer.

2.9 is bij een koude band, en 3.1 zal dan ook nog wel OK zijn (zonder alarm van TPMS).

Maar 3.5 of 3.6 bij een koude band is echt veel te hoog. Idioot als dat zo is afgeleverd. Want als je wat langer en harder rijdt worden je banden warm en neemt de druk nog verder toe.

Ik zou er even mee terug gaan naar de banden boer die de wissel heeft gedaan. Dat wordt gevaarlijk omdat het risico op een klapband toeneemt en waarschijnlijk ook de eigenschappen van de band juist selchter worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:29:
Met deze koude temperaturen verlies ik af en toe wel eens een paar procent batterij zonder dat er iets gebeurt.
Ik laat de auto na een rit stilstaan met x procent. 2 uur later kom ik terug bij de auto en zie ik dat er nog x-3% over is.
Gebeurt dit altijd in de winter als de batterij afkoelt? Ik kan me dat precies niet meer herinneren van vorige winter.
Vorige winter was het rond deze tijd nog 15°C of zo...

Een batterij blijft een chemisch geheel. Chemische reacties zijn anders bij verschillende temperaturen. Dus als de batterij weer afkoelt na de rit kan de spanning iets zakken, wat gerapporteerd wordt als een lager percentage.

Of wellicht heeft de auto de batterij warm gehouden. Viel me in de zomer juist op dat hij af en toe begon te koelen (zonder iets te hebben ingesteld daarvoor).

Maar ik heb zaterdagavond tot 100% geladen en daar staat hij nog steeds op. Ik zie alleen wel dat de nominale kilometers iets zijn gezakt. Dat gebeurt echter altijd bij stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:10
Sentry Mode aan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:31

djbarney

XBL: DeejayBarney

denk dat dat de "cold battery reserve" is wellicht, als je batterij echt koud is dan geeft tesla ook in het batterij overzicht pagina aan in het balkje dat er een klein blauw stukje is, zoals hier: https://external-content....905ca6c16d1450&ipo=images

Zodra de batterij dan weer op temperatuur komt, komt de capaciteit in dat blauwe deel weer beschikbaar. Je verliest het in dat geval dus niet zozeer, maar kan er tijdelijk niet "bij" tot de accu weer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
djbarney schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:41:
[...]

denk dat dat de "cold battery reserve" is wellicht, als je batterij echt koud is dan geeft tesla ook in het batterij overzicht pagina aan in het balkje dat er een klein blauw stukje is, zoals hier: https://external-content....905ca6c16d1450&ipo=images

Zodra de batterij dan weer op temperatuur komt, komt de capaciteit in dat blauwe deel weer beschikbaar. Je verliest het in dat geval dus niet zozeer, maar kan er tijdelijk niet "bij" tot de accu weer op temperatuur is.
Dit wist ik niet. Het zou inderdaad zomaar kunnen dat die 3% in dat blauwe gedeelte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
bilgy_no1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:38:
[...]

Vorige winter was het rond deze tijd nog 15°C of zo...
Toch niet heel de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
hoe krijg je dat scherm zichtbaar?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Nee want dan zou het niet enkel bij koude temperaturen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
cacofant schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:49:
Wellicht in de oplaad opties in het instellingsmenu.
Je kan die blauwe balk ook in de app zien als hij aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:31

djbarney

XBL: DeejayBarney

cacofant schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:49:
via het settings menu Bediening > Opladen, of door op het batterij icoontje te klikken linksbovenin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
Oekol schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:38:
[...]

Ik snap precies wat je bedoelt hoor. Maar ik geef aan dat dat mij nooit zou overhalen om EAP en FSD te kopen. Zijn wel ergere problemen in de wereld dan 2x aan die hendel te trekken.
Ja precies. Van alle features die ze toe zouden kunnen voegen kiezen ze deze uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:10
this schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:49:
[...]

Nee want dan zou het niet enkel bij koude temperaturen zijn.
Ik had laatst ook dat ik opeens 3% minder had dan een paar uur er voor. Ik heb het vermoeden dat het mogelijk met de software te maken heeft (i.c.m. mogelijk het koude weer). Heb in ieder geval een soft reset geprobeerd. Het lijkt nu weer "normaal" te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Bij mij zie ik een simpel balkje, meer niet.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
cacofant schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:59:
Bij mij zie ik een simpel balkje, meer niet.
Heeft de batterij wel koud? De auto is nu aan het opladen (wat de batterij opwarmt) en dat balkje wordt steeds kleiner.
En het is misschien ook vanaf een bepaald percentage dat je dat blauw balkje kan zien. Bij +50% gaat de software er misschien van uit dat tegen je aan 10% gekomen bent, de batterij al lang genoeg opgewarmd zal zijn om alles te kunnen opgebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Maasluip schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:26:
Vanmorgen vond mijn M3 het weer echt helemaal niet leuk. Op de autosnelweg eerst het standaard geflipper tussen AP en NOA, toen een aantal keren het rode stuurwiel en een halve minuut alarm dat AP niet meer mogelijk was en uiteindelijk zelfs de TACC niet meer beschikbaar.
Waarom? Meldingen van slecht weer en slecht zicht. Ja, het regende wel, er was spray, maar het zicht was niet slecht, ik zag gewoon een kilometer voor me de auto's rijden.
Bij aankomst even je front camera checken op condens. Niet ondenkbaar met deze luchtvochtigheid. Die camera verwarming loopt altijd een beetje achter de feiten aan in mijn ervaring. Sentry mode even aan voor vertrek kan ook een wereld van verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik zie alleen maar dit simpele laadscherm bij mij..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrnB4UNOeSt6C3DPte2jeiLvulI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QPuvW74R33BOBuZoDWLnI6wV.png?f=user_large

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
cacofant schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:22:
Ik zie alleen maar dit simpele laadscherm bij mij..[Afbeelding]
id auto, niet op de app

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wSguyJy.png

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Dit is in de auto

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Ik zie het alleszins in de app. De auto nog niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat het daar ook zo zichtbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Hoe koud is het daar? En misschien is het enkel zo bij lagere temperaturen. Als je in de auto stapt, zie je daar het blauwe sneeuwvlok icoontje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Dit is een voorbeeldfoto van internet, maar zo ziet het er bij mij dus uit tijdens het laden.. op het scherm IN de auto :-)

[ Voor 13% gewijzigd door cacofant op 27-11-2023 13:47 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stukje blauw aan het uiteinde van de groene balk. Dat is als je accu koud is en dat is capaciteit die je op dat moment niet kunt gebruiken maar wat weer terug komt als de accu opwarmt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
this schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:43:
[...]

Ik zie het alleszins in de app. De auto nog niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat het daar ook zo zichtbaar zal zijn.
Ik refereer dat deze scherm id auto staat en niet op de app
https://gathering.tweaker...uote_message/77314370/696

Maar voor de goede orde, je kan het ook in de app zien
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OHRX5gI.png

[ Voor 13% gewijzigd door SirLct op 27-11-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asbes
Vorige dinsdag tot 100 geladen auto staat nu stil sindsdien. Dus na een week accu op 38. Dus inderdaad sentry mode (zonder meldingen want niks gebeurd) kan dus 10%-12% kosten. (Camera modus uit). Welke sensoren worden eigenlijk gebruikt als de camera modus uit staat?

Verder niks opgenomen op de stick. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
Asbes schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:
[...]

Vorige dinsdag tot 100 geladen auto staat nu stil sindsdien. Dus na een week accu op 38. Dus inderdaad sentry mode (zonder meldingen want niks gebeurd) kan dus 10%-12% kosten. (Camera modus uit). Welke sensoren worden eigenlijk gebruikt als de camera modus uit staat?

Verder niks opgenomen op de stick. 😀
Camera's staan wel degelijk aan voor Sentry mode. Tevens zal er wel een tilt sensor aan staan voor botsingen, duwen tegen de auto e.d.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:33
Iemand trouwens instructies-fimpjes van de nieuwe 3 : ik moet binnenkort mijn wagen afhalen en ze ze hebben mij aangeraden van de leasemaatschappij om op voorhand al wat filmpjes te bekijken omdat er bij tesla vaak weinig ruimte is voor uitleg.

maar als ik op de website of app kijk : dan staat er daar voorlopig alleen filmpjes van de model met hendels. Dus bijv. hoe zet je AP op bij de nieuwe 3 , dat soort info mis ik nu wel bij die oude filmpjes

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Ik ben al een paar dagen Tesla-loos en misschien wel leuk om mijn ervaring van de afgelopen 4+ jaar te delen van de M3P 2019.

Gemiddelde was: 197kWh verbruik over ruim 110k-km (heb deze vanaf het begin bijgehouden. Dus de waarde welke de auto aangeeft). Accu stond op 470km (nieuw 500). Dit schommelde tussen 460 en 485 de laatste maanden.

Wat ik ga missen
-Snelheid, fun en stuurgedrag
-UI en infotainment
-Grote accu (300+ per dag was een uitzondering, dus vrijwel altijd thuis kunnen laden)
-Betrouwbaarheid en techniek (ding rijdt altijd en rijdt nu na meer dan 4 jaar niet anders dan nieuw).
-Geluidssysteem (!!)
-Zicht op het wegdek (grote voorruit)
-AP
-Relatief veel ruimte
-De app en voorverwarmen
-Nul onderhoud
-Frunk
-Looks

Wat ga ik niet missen
-Isolatie en geluid van het wegdek
-Comfort (dat was nog OK voor een P gezien de velgen, maar nu wel helemaal klaar mee).
-Keyless entry (werkte gewoon slecht de afgelopen 2 jaar, geef mij dan maar gewoon een vertrouwde sleutel)
-Afwerking, met name buitenzijde
-Grootlicht assistent
-AP :P (het is een beetje de haat-liefde verhouding bij mij).
-Het nerveuze gedrag van de auto, plingeltjes, de dingetjes die je jezelf eigen moet maken. Dus geen TACC op wegen zonder middellijn etc...
-De kleine kofferbak opening

De ruitenwissers deden het de laate rit goed, dus die geef ik het voordeel van de twijfel ;).

Interieur zag er na 4+ jaar nog als nieuw uit. 2 kinderzitjes, snoep, plak, viezigheid en een hond waren geen match voor de 3. Met name de bekleding is echt top, geen deukje of kreuk te bekennen.

Veel zaken zijn gelukkig in de loop van de jaren verbeterd bij nieuwere modellen.
Ga met name de fun en plezier in het rijden missen. Mede door het scherpe stuurgedrag, snelheid en geluidssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ifreerider
  • Laatst online: 09-09 16:34
Woensdag verwacht ik mijn nieuwe M3 LR. Ik heb ook de winterwielen set besteld. Ik begrijp dat de zomer wielen standaard zijn gemonteerd, en dat ik via de App een afspraak kan maken om de winter wielen te laten monteren. Ik neem aan dat ik daarvoor extra betaal en dat dit niet bij de aanschaf in zit, of zou dat wel zo zijn?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Voorheen bij een ander merk gebruikte ik de lokale Profile Tyrecenter voor opslag en wissel.
Is dat een goede optie, of liever via Tesla? Ik ga er vanuit dat ze geen opslag doen, dat is een reden om het liever ergens anders te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:47:
Ik ben al een paar dagen Tesla-loos en misschien wel leuk om mijn ervaring van de afgelopen 4+ jaar te delen van de M3P 2019.

Gemiddelde was: 197kWh verbruik over ruim 110k-km (heb deze vanaf het begin bijgehouden. Dus de waarde welke de auto aangeeft). Accu stond op 470km (nieuw 500). Dit schommelde tussen 460 en 485 de laatste maanden.

Wat ik ga missen
-Snelheid, fun en stuurgedrag
-UI en infotainment
-Grote accu (300+ per dag was een uitzondering, dus vrijwel altijd thuis kunnen laden)
-Betrouwbaarheid en techniek (ding rijdt altijd en rijdt nu na meer dan 4 jaar niet anders dan nieuw).
-Geluidssysteem (!!)
-Zicht op het wegdek (grote voorruit)
-AP
-Relatief veel ruimte
-De app en voorverwarmen
-Nul onderhoud
-Frunk
-Looks

Wat ga ik niet missen
-Isolatie en geluid van het wegdek
-Comfort (dat was nog OK voor een P gezien de velgen, maar nu wel helemaal klaar mee).
-Keyless entry (werkte gewoon slecht de afgelopen 2 jaar, geef mij dan maar gewoon een vertrouwde sleutel)
-Afwerking, met name buitenzijde
-Grootlicht assistent
-AP :P (het is een beetje de haat-liefde verhouding bij mij).
-Het nerveuze gedrag van de auto, plingeltjes, de dingetjes die je jezelf eigen moet maken. Dus geen TACC op wegen zonder middellijn etc...
-De kleine kofferbak opening

De ruitenwissers deden het de laate rit goed, dus die geef ik de voordeel van de twijfel ;).

Interieur zag er na 4+ jaar nog als nieuw uit. 2 kinderzitjes, snoep, plak, viezigheid en een hond waren geen match voor de 3. Met name de bekleding is echt top, geen deukje of kreuk te bekennen.

Veel zaken zijn gelukkig in de loop van de jaren verbeterd bij nieuwere modellen.
Ga met name de fun en plezier in het rijden missen. Mede door het scherpe stuurgedrag, snelheid en geluidssysteem.
Even kijkend naar je posthistorie stap je over naar een MG4? Ben benieuwd wat je daar van vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Sander schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:52:
[...]

Even kijkend naar je posthistorie stap je over naar een MG4? Ben benieuwd wat je daar van vindt...
Tijdens EV experience op zandvoort de MG4 X-Power gereden, hahah dat is wel lachen. Klein ding met 400+ pk of zo. Maar qua interieur en al de rest wel een grote stap achter tov de Model 3 (heb zelf facelift 2021 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 12:00
Ifreerider schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:48:
Woensdag verwacht ik mijn nieuwe M3 LR. Ik heb ook de winterwielen set besteld. Ik begrijp dat de zomer wielen standaard zijn gemonteerd, en dat ik via de App een afspraak kan maken om de winter wielen te laten monteren. Ik neem aan dat ik daarvoor extra betaal en dat dit niet bij de aanschaf in zit, of zou dat wel zo zijn?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Voorheen bij een ander merk gebruikte ik de lokale Profile Tyrecenter voor opslag en wissel.
Is dat een goede optie, of liever via Tesla? Ik ga er vanuit dat ze geen opslag doen, dat is een reden om het liever ergens anders te doen
Ik heb ze niet meebesteld, maar vorige week met een serviceafspraak gekocht en eronder laten zetten. En dat zit er bij in. En ze kosten hetzelfde als bij het bestellen.

Ik heb de zomerset gewoon in de kofferbak (met bank neergeklapt) meegekregen. En ik bewaar ze thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:10
SirLct schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:53:
[...]

Tijdens EV experience op zandvoort de MG4 X-Power gereden, hahah dat is wel lachen. Klein ding met 400+ pk of zo. Maar qua interieur en al de rest wel een grote stap achter tov de Model 3 (heb zelf facelift 2021 model)
Krijg je wel Android auto, 360 graden camera inclusief parkeer sensoren voor terug :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
zwasie schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:45:
Iemand trouwens instructies-fimpjes van de nieuwe 3 : ik moet binnenkort mijn wagen afhalen en ze ze hebben mij aangeraden van de leasemaatschappij om op voorhand al wat filmpjes te bekijken omdat er bij tesla vaak weinig ruimte is voor uitleg.

maar als ik op de website of app kijk : dan staat er daar voorlopig alleen filmpjes van de model met hendels. Dus bijv. hoe zet je AP op bij de nieuwe 3 , dat soort info mis ik nu wel bij die oude filmpjes
Gewoon op YT gaan zoeken voor menu tesla 2023 daar kom je genoeg tegen om je wegwijs te maken zodat je voldoende inzicht krijgt waar wat zit. Je hebt dan 99% te pakken van wat je nodig hebt. V.w.b. de zin en onzin van wel of geen staken en knopje op het stuur zou ik hier een maandje gaan terug scrollen, er wordt genoeg benoemd.

Ik heb het zo ook gedaan en heb afgelopen vrijdag mijn Tesla in ontvangst genomen en had eigenlijk geen vragen meer voor het personeel. (ik was in Utrecht en daar had je alle tijd van de wereld had ik het idee)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
winwiz schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:17:
[...]
Ik heb het zo ook gedaan en heb afgelopen vrijdag mijn Tesla in ontvangst genomen en had eigenlijk geen vragen meer voor het personeel. (ik was in Utrecht en daar had je alle tijd van de wereld had ik het idee)
In Tilburg ook alle tijd van de wereld hoor. Ze komen je alleen niet aan het handje nemen om alles van de auto uit te leggen, maar je krijgt zeeën van tijd voor inspectie e.d.

@zwasie de tutorial filmpjes voor de M3 kun je hier vinden: https://www.tesla.com/support/meet-your-tesla/model-3
Oh, zie dat die nog niet zijn bijgewerkt voor de Highland update :X

Volgens mij moet je die ook via de Tesla app kunnen vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 27-11-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3234dmtr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 18:33
super_dirk schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:00:
Afgelopen week zijn mijn winterbanden onder mijn TeslaY RWD - standaard velgen gezet. Waar normaliter de bandenspanning op 2,9bar staat, las ik dat bij winterbanden de spanning normaliter + 0,2bar hoger moet zijn.

Nu kreeg ik de auto terug met een gemiddelde bandenspanning van 3,5 / 3,6 volgens de boardcomputer van Tesla. Dit stuitert aardig op de weg moet ik zeggen.. wat is jullie advies?
Terug ( laten? ) zetten naar 2.9 - 3.0. Alles daarboven is te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:29
Asbes schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:
Vorige dinsdag tot 100 geladen auto staat nu stil sindsdien. Dus na een week accu op 38. Dus inderdaad sentry mode (zonder meldingen want niks gebeurd) kan dus 10%-12% kosten. (Camera modus uit).
Sentry Mode heeft het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden, duidelijk niet geschikt om continu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:26
Sander schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:52:
[...]

Klopt, die vervangt onze tweede auto. Elektrisch rijden blijft gewoon enorm voordelig. Dus kortom, het zal voor 90% van de ritten onze dagelijkse auto worden.

Weinig op aan te merken eigenlijk. Infotainment niet het op het niveau van Tesla. Maar meer dan goed genoeg. Interieur van mindere kwaliteit, maar wel ruimtelijker gevoel en ook voldoende.

Rijdt verder gewoon heerlijk. Goede vering, lekker speels. Snel genoeg (niet te vergelijken met de P). Betere isolatie en stiller in de cabine. Dit zal tov de nieuwe(re) 3 en Y wel vergelijkbaar of stiller zijn (dus in het voordeel van de 3/Y).

Als er een ding slecht is aan de MG4 is het wel het geluid. Dat klinkt echt nergens naar. Doet wel een klein beetje pijn om dit voor lief te nemen overigens 😂

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-11-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Als je service bestelt via de Tesla app lijkt het gelijk zo definitief, maar krijg je eerst een schatting van de kosten?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Menesis schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:34:
Als je service bestelt via de Tesla app lijkt het gelijk zo definitief, maar krijg je eerst een schatting van de kosten?
Ja dat is stap twee en daar wordt gevraagd om goedkeuring.

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 27-11-2023 18:37 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
zwasie schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:45:

Nog geen proefrit gehad er mee? Als je er daar mee weg kunt rijden dan lukt het bij het afhalen ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik had wel de eerste dag dat ik een paar keer misgreep naar de versnellingspook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
winwiz schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:48:
Oh dat heb ik dan weer niet gehad.
Ik trapte de eerste dag wel een keer heel hard op de rem bij het inparkeren. Ik zocht het koppelingspedaal :+
Is me maar 1 keer gebeurd en bij m'n vrouw trouwens ook, maar die rijdt er inmiddels ook mee rond alsof ze niks anders gewend is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:33
jip_86 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:43:
[...]

Nog geen proefrit gehad er mee? Als je er daar mee weg kunt rijden dan lukt het bij het afhalen ook wel ;)
Nee proefrit gehad met het vorig model. Zal sowieso wel lukken, direct een dikke 100km naar huis. Dus tijd genoeg om dingen te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

zwasie schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:23:
[...]

Nee proefrit gehad met het vorig model. Zal sowieso wel lukken, direct een dikke 100km naar huis. Dus tijd genoeg om dingen te leren
Ik denk dat je die 100 kilometer vooral goed op de weg moet letten ipv alles te proberen, veiligheid enzo ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
In mijn zoektoch naar winterbanden stuit ik op een setje met de maten 235/35/20, past dat onder mijn sr+ van 2021, of kan dat alleen onder een performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 12:58
MarkHero schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:31:
In mijn zoektoch naar winterbanden stuit ik op een setje met de maten 235/35/20, past dat onder mijn sr+ van 2021, of kan dat alleen onder een performance?
Volgens mij wel als ik zo op internet lees.
Wel mooie grote velgen, maar of het praktisch is voor in de winter? Kleinere banden hebben toch betere grip en betere range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjagga
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Inmiddels rij ik sinds een maand rond in de nieuwe Model 3, Long Range. Sommige zaken waren even wennen, maar de ervaring is voor het overgrote deel uitstekend. Het rijden is heerlijk, soepel, comfortabel en stil, zonder dat het saai wordt. Ik denk ook dat het vermogen van de twee motoren nooit gaat vervelen. Audio overigens ook super.

Het enige waar ik na een maand nog steeds niet helemaal blij mee ben is het gemis van de stalks. Ik ben enigszins gewend aan de knopjes om richting aan te wijzen, alleen blijft het in bochtige stukken en rotondes nadenken en/of zoeken en dus minder focus op de weg. Ook zoiets simpels als even één tikje voor de ruitenwissers mis ik enorm. Ook hier zijn is het automatisch wissen onbetrouwbaar, zeker als het enkel miezert of spray van de voorligger op je ruit komt.

Desalniettemin zeer tevreden tot zover. Naast het fijne rijden ook esthetisch gewoon top - zeker de binnenkant is onwijs goed onder handen genomen. Premium materialen overal, geen hard plastic meer te vinden.

Alleen vanochtend, na de eerste nacht vorst, kom ik aan bij een dichtgevroren auto. Die mooie deurklinkjes zijn dan ineens niet zo handig meer; deur was niet meer open te krijgen. Na wat wachten lukte dat wel, alleen vervolgens wil het raampje door al het ijs niet goed meer omhoog bij het deur sluiten, ook een nare sensatie. Blijkt daarna ook nog dat alle camera's van slag zijn en de hele rit niet meer werken. Iets minder allemaal - als iemand daar tips voor heeft voor de komende winter dan zijn die van harte welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik mag 4 maanden wachten op vervangende onderdelen voor een schade (door een ander). Ik had eigenlijk een afspraak vandaag -2 maanden na taxatie-, maar van de 4 onderdelen waren er nog 0 geleverd door Tesla... Volgende afspraak is eind januari...

Gelukkig is m'n model 3 prima te rijden en valt het niet zo erg op, maar wat als je auto niet rijdbaar is? Dit zet me wel aan het denken zeg. Dan krijg je zeker een matige vervanging ofzo? Hoe zit dit bij andere merken?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:00
Sjagga schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:52:

Alleen vanochtend, na de eerste nacht vorst, kom ik aan bij een dichtgevroren auto. Die mooie deurklinkjes zijn dan ineens niet zo handig meer; deur was niet meer open te krijgen. Na wat wachten lukte dat wel, alleen vervolgens wil het raampje door al het ijs niet goed meer omhoog bij het deur sluiten, ook een nare sensatie. Blijkt daarna ook nog dat alle camera's van slag zijn en de hele rit niet meer werken. Iets minder allemaal - als iemand daar tips voor heeft voor de komende winter dan zijn die van harte welkom ;)
Dit had ik ook, tot ik me ineens besefte dat je met de Tesla app het bestuurdersportier kan openen zonder de deurhendel te gebruiken.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis

In woon in Noorwegen:
1. auto 15-30 min vantevoren voorverwarmen. Je kunt een dagelijks schema instellen in de app, of het steeds handmatig doen. Of zelfs een iOS Shortcut maken als je iPhone hebt en dan via siri vragen je auto voor te verwarmen.
2. Gebruik deze voor de deuren (kan denk ik ook wel een Siri shortcut worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDf5zVrg2bgwMuRBcjDY1QKMfRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGCoZDauIGSZUGhV1GXHp7GN.jpg?f=fotoalbum_large
3. Cameras zijn bij mij nooit van slag geweest ondanks -15.

[ Voor 48% gewijzigd door Menesis op 28-11-2023 09:01 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:55

Fjeze

AllesPerfect!

Inmiddels rij ik sinds een maand rond in de nieuwe Model 3, Long Range. Sommige zaken waren even wennen, maar de ervaring is voor het overgrote deel uitstekend. Het rijden is heerlijk, soepel, comfortabel en stil, zonder dat het saai wordt. Ik denk ook dat het vermogen van de twee motoren nooit gaat vervelen. Audio overigens ook super.

Het enige waar ik na een maand nog steeds niet helemaal blij mee ben is het gemis van de stalks. Ik ben enigszins gewend aan de knopjes om richting aan te wijzen, alleen blijft het in bochtige stukken en rotondes nadenken en/of zoeken en dus minder focus op de weg. Ook zoiets simpels als even één tikje voor de ruitenwissers mis ik enorm. Ook hier zijn is het automatisch wissen onbetrouwbaar, zeker als het enkel miezert of spray van de voorligger op je ruit komt.

Desalniettemin zeer tevreden tot zover. Naast het fijne rijden ook esthetisch gewoon top - zeker de binnenkant is onwijs goed onder handen genomen. Premium materialen overal, geen hard plastic meer te vinden.

Helpt het niet als je je auto voorverwarmd?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Fjeze schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:58:
[...]

Helpt het niet als je je auto voorverwarmd?
Had ik gedaan en hielp niet bij mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 18:12
Misschien een hele stomme vraag. Ik gebruik de M3 Highland om 2x per maand richting Luxemburg te rijden. Dan voer ik mijn bestemming in, geeft de navi meteen aan waar SuC the gebruiken. De navi geeft dan helaas alleen de aankomsttijd aan bij de SuC en niet final destination zeg maar / of een schatting daarvan. Ook geeft hij niet aan hoeveel ik moet laden om bestemming te halen. Ik snap dat ABRP hiervoor beter is, maar wil zo veel mogelijk de native tesla apps gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Gisteren mijn M3 opgehaald (zie lever topic voor ervaringen).

Wat me wel stoort is dat ik zowel gisteren avond bij een Vattenval paal, als nu bij een EVBox paal op het werk, de melding vanuit de Tesla app krijg dat het laden onverwacht gestopt is. Het gaat wel weer verder na een paar minuten, en in de E-Flux / Vattenval app staat ook gewoon dat de sessie actief is (en blijft).

Iemand die dit herkend? Tips?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjagga
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Menesis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:58:
[...]

In woon in Noorwegen:
1. auto 15-30 min vantevoren voorverwarmen. Je kunt een dagelijks schema instellen in de app, of het steeds handmatig doen. Of zelfs een iOS Shortcut maken als je iPhone hebt en dan via siri vragen je auto voor te verwarmen.
2. Gebruik deze voor de deuren (kan denk ik ook wel een Siri shortcut worden)
[Afbeelding]
3. Cameras zijn bij mij nooit van slag geweest ondanks -15.
Bedankt hiervoor! Ik zal wat bewuster moeten voorverwarmen en heb inmiddels de optie unlatch door ook gevonden. Ben benieuwd! Ik ga er vanuit dat met voorverwarmen ook het issue raampje niet open bij het unlatchen opgelost wordt.
Rest het issue camera's, maar laten we er maar vanuit gaan dat dat een uitzondering is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
hulskersj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:03:
Misschien een hele stomme vraag. Ik gebruik de M3 Highland om 2x per maand richting Luxemburg te rijden. Dan voer ik mijn bestemming in, geeft de navi meteen aan waar SuC the gebruiken. De navi geeft dan helaas alleen de aankomsttijd aan bij de SuC en niet final destination zeg maar / of een schatting daarvan. Ook geeft hij niet aan hoeveel ik moet laden om bestemming te halen. Ik snap dat ABRP hiervoor beter is, maar wil zo veel mogelijk de native tesla apps gebruiken.
Druk eenmaal op de eerstvolgende navigatieaanwijzing en scroll vervolgens naar beneden in het lijstje met aanstaande routeaanwijzingen. Helemaal onderaan vind je de informatie die je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 16:02
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:09:

Wat me wel stoort is dat ik zowel gisteren avond bij een Vattenval paal, als nu bij een EVBox paal op het werk, de melding vanuit de Tesla app krijg dat het laden onverwacht gestopt is. Het gaat wel weer verder na een paar minuten, en in de E-Flux / Vattenval app staat ook gewoon dat de sessie actief is (en blijft).

Daar is niet zoveel aan te doen, meestal is dat als er een andere auto wordt aangesloten op de paal. Die doet dan, naar mijn idee, een soort load balancing waardoor het laden even wordt gestopt.
Ik heb het zelf hier in de wijk ook wel eens als ik langere tijd tegelijk met een andere auto sta te laden dat hij om de 20minuten afslaat en later weer doorgaat. Het ligt aan de paal en niet aan je auto :)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
-Jaap-io schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:37:
[...]
Het ligt aan de paal en niet aan je auto :)
:) Fijn, bedankt voor je antwoord.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
pretpik schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:00:
[...]

Had ik gedaan en hielp niet bij mij in ieder geval.
Je hebt voorverwarmen (dat ventilatie icoontje in de app) en je hebt de turbo stand (icoontje van de auto met warmte streepjes erboven), die 2e optie werkt in de winter heel wat beter.
Dan gaat hij echt volle bak blazen (voorruit ook op turbo stand) en is de auto snel ontdooit.
Als je 20 minuten wacht kan je hiermee ook een laagje sneeuw van een centimeter of 5 weg stomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Smobbo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:12:
[...]

Je hebt voorverwarmen (dat ventilatie icoontje in de app) en je hebt de turbo stand (icoontje van de auto met warmte streepjes erboven), die 2e optie werkt in de winter heel wat beter.
Dan gaat hij echt volle bak blazen (voorruit ook op turbo stand) en is de auto snel ontdooit.
Als je 20 minuten wacht kan je hiermee ook een laagje sneeuw van een centimeter of 5 weg stomen :+
Maar doet hij dit niet als je middels planning voorverwarmt? Ik had hem op 07h15 gezet deze ochtend en reed 07h25 weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Smobbo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:12:
[...]

Een sidenote hierbij, dit gebruikt ook echt wel héél veel energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
Oekol schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:09:
Werd vanmiddag gebeld of ik ook een bewijs had van bestellen van de trekhaak begin dit jaar. De trekhaak was namelijk nog niet betaald door de leasemaatschappij... Dus nadat ik 'm geholpen had met wat bewijs zwart op wit vroeg ik 'm of de marges zo groot zijn dat ze nu pas om geld komen vragen 10 maanden na dato. Moest hij lachen.

Enfin, direct mijn probleem benoemd van het zwarte scherm onder het voor wat hoort wat principe. Direct starte hij een sessie om uit te lezen en vroeg time stamps. Om daarna binnen 1 uur het volgende te krijgen:

[Afbeelding]

Kan volgende week al terecht. Prima service tot zo ver weer :)
Helaas moet er een factory reset uitgevoerd worden. Er kan waarschijnlijk 1 stoelsetting gered worden.
De vraag was of ze die van mij of mijn vrouw moesten redden

Heb m'n huwelijk maar op het spel gezet, wat denken ze wel niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
this schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:30:
[...]

Een sidenote hierbij, dit gebruikt ook echt wel héél veel energie.
Maar met een koude auto wegrijden is toch ook energie verspilling? Ik dacht dat het juist de bedoeling was om de auto alvast te laten voorverwarmen als het koud is? omdat dit efficienter is dan de auto laten opwarmen tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:09:

Zoals gezegd door anderen: ligt aan de paal. Ik had onlangs ook zoiets in een parkeergarage: bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Daar was ie wel 10x gestopt en weer gestart. Uiteindelijk wel naar 100%, maar kennelijk toch iets niet helemaal lekker bij het kalibreren. Daardoor opeens een grotere degradatie dan vlak daarvoor. Dat trok wel weer recht na het opnieuw vol laden in een keer bij het laadpunt thuis. Voor mijn MY RWD vond ik het toch niet zo fijn, dus ik zal daar niet regelmatig gaan laden. NB dit was een heel parkeerdek vol met palen die dus steeds de stroom aan het verdelen was tussen de auto's en daardoor het laden regelmatig onderbrak. Voor een LR of P is dat wellicht minder bezwaarlijk, of als je tot 80% laadt daar. Wellicht is het bij jouw paal alleen als er een andere auto aan dezelfde paal inplugt. Dus 1x stoppen en weer opstarten zal niet zo erg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
[...]

Zoals gezegd door anderen: ligt aan de paal. Ik had onlangs ook zoiets in een parkeergarage: bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Daar was ie wel 10x gestopt en weer gestart. Uiteindelijk wel naar 100%, maar kennelijk toch iets niet helemaal lekker bij het kalibreren. Daardoor opeens een grotere degradatie dan vlak daarvoor. Dat trok wel weer recht na het opnieuw vol laden in een keer bij het laadpunt thuis. Voor mijn MY RWD vond ik het toch niet zo fijn, dus ik zal daar niet regelmatig gaan laden. NB dit was een heel parkeerdek vol met palen die dus steeds de stroom aan het verdelen was tussen de auto's en daardoor het laden regelmatig onderbrak. Voor een LR of P is dat wellicht minder bezwaarlijk, of als je tot 80% laadt daar. Wellicht is het bij jouw paal alleen als er een andere auto aan dezelfde paal inplugt. Dus 1x stoppen en weer opstarten zal niet zo erg zijn.
Op de vattenval paal in de straat kwam het gisteren avond 2 keer voor in 2.5 uur. Toen was ik de enigste auto.

Vandaag op het werk heb ik al zo'n 5 meldingen gehad sinds 08:00. Er zijn echt heel veel palen bij ons in de parkeergarage en die zijn ondertussen allemaal bezet. Ik heb de notificatie maar uitgezet.

Kan het de batterij oid beschadigen als dit vaak gebeurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:53:
[...]

Maar met een koude auto wegrijden is toch ook energie verspilling? Ik dacht dat het juist de bedoeling was om de auto alvast te laten voorverwarmen als het koud is? omdat dit efficienter is dan de auto laten opwarmen tijdens het rijden?
Het is handiger als je het aan de laadpaal doet, dan gaat het niet van je bereik af. En het is veiliger (qua zicht door bevroren ruiten) en comfortabeler (niet krabben, auto op termperatuur wanneer je instapt) dan wanneer je alles aanzet bij instappen en direct wegrijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
[...]

Dat zou me straf lijken dat dit efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Oekol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:35:
[...]

Helaas moet er een factory reset uitgevoerd worden. Er kan waarschijnlijk 1 stoelsetting gered worden.
De vraag was of ze die van mij of mijn vrouw moesten redden

Heb m'n huwelijk maar op het spel gezet, wat denken ze wel niet :+
Factory reset is gebeurd. De stoelsetting van iedereen hebben 't overleefd. Wat ik tot nu toe zien kan is dat de kilometertellers gereset zijn. Dus alle data kwijt van toen ik de auto ophaalde met gemiddelde kWh verbruik etc. Dat is wel jammer.

Auto was wel sneller weer ingeleerd met kalibreren dan toen ik 'm vorig jaar kreeg. Al met al prima gegaan. Nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:58:
[...]

Op de vattenval paal in de straat kwam het gisteren avond 2 keer voor in 2.5 uur. Toen was ik de enigste auto.

Vandaag op het werk heb ik al zo'n 5 meldingen gehad sinds 08:00. Er zijn echt heel veel palen bij ons in de parkeergarage en die zijn ondertussen allemaal bezet. Ik heb de notificatie maar uitgezet.

Kan het de batterij oid beschadigen als dit vaak gebeurt?
Echt beschadigen zal het niet doen. Het is met de RWD alleen zo dat die batterij regelmatig moet kalibreren. Dit gebeurt aan het eind van een volledige laadbeurt. In mijn geval was de batterij in elk geval een beetje in de war. Dat kan komen door het afbreken/starten van het laden, of doordat het kalibreren werd onderbroken. Dat weet ik niet.

Kalibreren zorgt ervoor dat de auto het juiste percentage weergeeft. Bij LFP batterijen (zoals in de RWD modellen) luistert dat nauw door het vlakke spanningsverloop van de batterij. Wat ik vermoed is dat als de auto te lang niet/slecht kan kalibreren er na veel laadbeurten een spanningsverschil kan ontstaan tussen de cellen (onbalans). Dat zou de capaciteit nadelig kunnen beinvloeden (meest voorkomende oorzaak van range verlies bij e-Bike batterijen door weinig subtiel BMS en geen actief temperatuurbeheer van de batterij). Maar zoals gezegd, dit is een vermoeden met voor mij maar 1 datapunt. Maar mijn nominale range zakte toen wel in een keer van 415 km naar 408, terwijl het daarvoor in 10 maanden tijd gelijkmatig was gezakt van 418 km naar 415 km. Na goed laden en kalibreren was het weer terug naar 415 km. Een keertje kan dus kennelijk geen kwaad, maar geen idee wat er gebeurt als je dit standaard gebruikt.

Als ik weer zo'n plein nodig heb dan zal ik hem to 80% laten laden en dan snel daarna ergens anders weer tot 100%.

Maar als je een LR of P hebt kan het weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:58:
[...]

Het is handiger als je het aan de laadpaal doet, dan gaat het niet van je bereik af. En het is veiliger (qua zicht door bevroren ruiten) en comfortabeler (niet krabben, auto op termperatuur wanneer je instapt) dan wanneer je alles aanzet bij instappen en direct wegrijdt.
Ik verwarm ook niet voor, auto staat dan wel in een garage waar het ook gewoon kouder word maar geen bevroren ruiten ofzo.
als ik de hoek om ben heb ik al warme lucht uit de auto dus hoeft dat van mij niet zo.
overigens laad ik maar 1x in de week en dan vaak van 65 naar 75% (rijd niet zoveel).
Zag ook ergens dat je beter naar max 75% kon laden steeds dan 80% (model Y lr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Als we het dan toch over winter hebben: Wat ik vervelend vind is dat de voorruit verwarming (defog) automatisch aangaat steeds als het onder nul is(?). Terwijl er de ruit helemaal niet foggy is!

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 21:33
winwiz schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:48:
Ik heb een tijd terug voor het eerst sinds 2 jaar weer in een handschakelbak gereden, ik zat echt even achter het stuur met 'oh ja, hoe ging dit ook alweer'. En ik heb maar één keer de motor af laten slaan omdat ik vergat terug te schakelen, dus het ging redelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 21:33
[...]
Een kwartier voor vertrek de verwarming aanzetten doet wonderen.

Ah, ik zie dat je dat gedaan had. Dan wellicht 30 minuten. Misschien is de highland beter geisoleerd, duurt het langer voor het effect heeft op de buitenkant?

[ Voor 10% gewijzigd door DaCoTa op 28-11-2023 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Elke winter komen weer dezelfde zaken terug. Grappig om te zien dat mensen die net de auto hebben nu tegen dezelfde problemen en vragen aanlopen.

Ja, de deuren en ramen kunnen vastvriezen, dat betekent soms dat je niet direct in je auto kan stappen. Ook kan het betekenen dat je de deurrubbers kapot trekt als je niet lang genoeg wacht.

En ja, voorverwarmen kost veel energie. Maar mijn buurman met zijn ICE zet ook de motor aan voordat hij gaat krabben, het voordeel is dus weer wel dat onze auto geen motor bevat die dat eigenlijk helemaal niet leuk vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:34:

En ja, voorverwarmen kost veel energie. Maar mijn buurman met zijn ICE zet ook de motor aan voordat hij gaat krabben, het voordeel is dus weer wel dat onze auto geen motor bevat die dat eigenlijk helemaal niet leuk vindt.
Ik bij dat soort mensen de neiging om ze een linkje als deze te sturen: https://radar.avrotros.nl...aien-tijdens-het-krabben/

Je hebt misschien van die mensen die dan zeggen "waar bemoei je je mee". Nou, die uitlaatgassen zijn de giftigste die uit een auto kunnen komen en die sta ik dan ook in te ademen. Ik kan er niet echt bij dat mensen dit nog altijd doen. Is nog slecht voor de motor ook.

Dit is echt een onderbelicht voordeel van EVs: de uitstoot in wijken, steden en files wordt veel minder zonder die stationair draaiende fossiele auto's.

Sorry voor de rant, nu weer terug on topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menesis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:25:
Als we het dan toch over winter hebben: Wat ik vervelend vind is dat de voorruit verwarming (defog) automatisch aangaat steeds als het onder nul is(?). Terwijl er de ruit helemaal niet foggy is!
Maar als je in de koude auto een paar keer richting de voorruit ademt beslaat ie ook...

En het verbruik van verwarmen is dan wel hoog, maar duurt ook maar kort.

Bijvoorbeeld: 5 minuten op 6 kW kost uiteindelijk 'maar' 0,5 kWh of ongeveer 2,5 km aan bereik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Heb zelf geinvesteerd in een gesloten ruimte/garage. Echt een heerlijke luxe in deze periode. Instappen en karren maar :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5qDSb4o.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ook zoiets simpels als even één tikje voor de ruitenwissers mis ik enorm. Ook hier zijn is het automatisch wissen onbetrouwbaar, zeker als het enkel miezert of spray van de voorligger op je ruit komt.
Is dit niet meer mogelijk? Ik kan me nog een keer herinneren dat ik op de snelweg in een stortbui uit een tunnel kwam en de automatische wisser niet reageerde. Toen was ik echt heel blij dat ik op dat knopje op de linkerstalk kon rammen om te wissen. Anders had ik zo de vangrail ingeknald want ik zag echt helemaal niks meer.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mijn batterij van de M3 RWD (LFP) is nu voor het eerst tot 100% geladen. Hoe weet ik of de BMS nu goed gecalibreerd is? Of heb je daar een app als scanmytesla voor nodig? (met bijbehoorende OBD)

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:25:
Mijn batterij van de M3 RWD (LFP) is nu voor het eerst tot 100% geladen. Hoe weet ik of de BMS nu goed gecalibreerd is? Of heb je daar een app als scanmytesla voor nodig? (met bijbehoorende OBD)
Hij geeft tijdens het laden bij ongeveer 99/100 procent kalibreren aan (linksboven in de hoek), als dit weg is en hij geeft 100% aan is hij gecalibreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:05
MrScratch schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:16:
[...]

Is dit niet meer mogelijk? Ik kan me nog een keer herinneren dat ik op de snelweg in een stortbui uit een tunnel kwam en de automatische wisser niet reageerde. Toen was ik echt heel blij dat ik op dat knopje op de linkerstalk kon rammen om te wissen. Anders had ik zo de vangrail ingeknald want ik zag echt helemaal niks meer.
Dit kan nog wel, als je kort op het ruitensproeier knopje op je stuur drukt zal hij 1x wissen. Je kan vervolgens met de linker scollwiel de interval van de ruitenwissers aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:45:
[...]

Ik bij dat soort mensen de neiging om ze een linkje als deze te sturen: https://radar.avrotros.nl...aien-tijdens-het-krabben/

Je hebt misschien van die mensen die dan zeggen "waar bemoei je je mee". Nou, die uitlaatgassen zijn de giftigste die uit een auto kunnen komen en die sta ik dan ook in te ademen. Ik kan er niet echt bij dat mensen dit nog altijd doen. Is nog slecht voor de motor ook.

Dit is echt een onderbelicht voordeel van EVs: de uitstoot in wijken, steden en files wordt veel minder zonder die stationair draaiende fossiele auto's.

Sorry voor de rant, nu weer terug on topic...
in mijn ICE had ik voorruitverwarming, dat was altijd wel feest om gewoon in te stappen en bijna gelijk weg te kunnen rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Waarom zou koud wegrijden energie verspilling zijn?
hulskersj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:03:
Dat kan niet helaas inderdaad

[ Voor 42% gewijzigd door JohanB op 28-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Op 13-11 heb ik het wachtwoord van mijn Tesla account gewijzigd. Sindsdien doet TeslaMate het niet meer. Ik heb in TeslaMate geen encryptionkey opgeslagen, dus moet bij elke herstart mijn 'auth' opnieuw doen. Dat gaat ook goed (ik krijg een melding dat het inloggen succesvol is gegaan) maar toch geen nieuwe data. Nu moest ik ook de Tibber-integratie opnieuw doen. Die gaf de laatste tijd veel foutmeldingen, en sinds gisteren correleer ik dat maar aan de wachtwoord wijziging. Het lijkt net alsof het nieuwe wachtwoord nog bekend moet worden in de auto o.i.d. Iemand hier ervaring mee en een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

datadevil schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:30:
[...]

in mijn ICE had ik voorruitverwarming, dat was altijd wel feest om gewoon in te stappen en bijna gelijk weg te kunnen rijden
Heeft een Y toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:10
De cabine word daar op temp gebracht niet specifiek alleen de voorruit. (In de Y)
Voorruit verwarming is als je goed kijkt zichtbaar in het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

GeeMoney schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:06:
[...]

De cabine word daar op temp gebracht niet specifiek alleen de voorruit.
Ik heb geen Y maar ik zie in de documentatie dat je in de klimaatcontrole een knopje hebt om specifiek de voorruitverwaming aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:06:
[...]

De cabine word daar op temp gebracht niet specifiek alleen de voorruit. (In de Y)
Ford heeft dat zo ongeveer als enige (ik dacht dat ook Citroen het heel af en toe heeft). Ik stoorde me aan de draadjes in de voorruit. Dan liever de cabine warm en alle ruiten schoon in plaats van alleen de voorruit. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
daemonix schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:15:
[...]

Ford heeft dat zo ongeveer als enige (ik dacht dat ook Citroen het heel af en toe heeft).
En Volvo, en Land Rover, en ...
Dit komt bij meerdere auto's voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Slasher schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:07:
[...]

Ik heb geen Y maar ik zie in de documentatie dat je in de klimaatcontrole een knopje hebt om specifiek de voorruitverwaming aan te zetten.
Klopt er zijn in het menu waar je apps kan selecteren ook knoppen voor voorruit verwarming en achteruitverwarming. Bij de achteruit zit het echt in het raam. Bij de vooruit wordt die gewoon vanuit binnenuit verwarmd voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
JohanB schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:36:
[...]

Waarom zou koud wegrijden energie verspilling zijn?
Ik snap zijn redenering wel. Bij koud wegrijden heb je een heel hoog verbruik. Terwijl als je de batterij al zou voorverwarmen, heb je dat hoog verbruik niet.

Maar desondanks dat zou het mij enorm straf lijken dat het efficiënter is om eerst voor te verwarmen en dan aan lager verbruik rond te rijden, dan niet voorverwarmen en een tijdje met hoog verbruik rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
this schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:50:
[...]

Ik snap zijn redenering wel. Bij koud wegrijden heb je een heel hoog verbruik. Terwijl als je de batterij al zou voorverwarmen, heb je dat hoog verbruik niet.

Maar desondanks dat zou het mij enorm straf lijken dat het efficiënter is om eerst voor te verwarmen en dan aan lager verbruik rond te rijden, dan niet voorverwarmen en een tijdje met hoog verbruik rond te rijden.
Wat is “efficiënter”? Mij lijkt het efficiënter om voor te verwarmen met elektriciteit uit het net dan met elektriciteit uit een batterij. Bovendien houdt een koude batterij niet van hoge stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
daemonix schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:15:
[...]

Ford heeft dat zo ongeveer als enige (ik dacht dat ook Citroen het heel af en toe heeft). Ik stoorde me aan de draadjes in de voorruit. Dan liever de cabine warm en alle ruiten schoon in plaats van alleen de voorruit. ;)
Mijn in te leveren Nissan Quasqai heeft het ook. Werkt super. Met de MY moet ik het nog ondervinden en die heeft ook ruitenwisser verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
this schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:49:
[...]

En Volvo, en Land Rover, en ...
Dit komt bij meerdere auto's voor.
Ford had het patent, maar anderen hebben het ook (licentie). Ik heb het ook gezien op een VW Sharan destijds, maar dat was een gemeenschappelijk model.
In elk geval, je kan dan de draadjes in de ruit zien, en het werkt redelijk goed.

Ik vind de Tesla oplossing wel echt prima. In letterlijk 5 minuten is de auto warm, er dampt niks aan als je dat op voorhand even aan zet. Wat er gebeurt als er 10cm sneeuw of ijs op ligt moet ik nog ervaren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 175 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: