Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.149 views

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

dreamscape schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:18:
[...]

Dat half uurtje werk is natuurlijk ook niet gratis. Of dacht je dat monteurs vrijwilligers waren? ;)
Ow ik ging er niet van uit dat het gratis was. Maar een uurloon van 130 euro excl. btw vind ik wel een dingetje :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Myaimistrue schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik zie niet in waarom de knopjes beter zouden zijn (in de zin van tot beter gedrag leiden).

Alvast één persoon hier kwam al met een gedragspatroon dat het tegendeel suggereert. En makkelijker, tja, dat lijkt me ook erg betwistbaar. Als de knopjes nu links en rechts hadden gestaan, dan had je misschien een punt. Nu is het - na voor veel mensen wellicht heel wat wennen - hoogstens even gemakkelijk. Al vrees ik dat het voor sommigen eerder moeilijk zal blijven om te herinneren dat boven rechts is en onder links (tenzij je stuur een halve draai om is - dan is het net omgekeerd ;) ).

In elk geval: Tesla zal het niet gedaan hebben omdat het makkelijker is, maar wel omdat het goedkoper is.
Ach, we hebben toch binnenkort FSD autonomie, dan doet de auto dat helemaal zelf en hoef je niet meer op knopjes te drukken of aan stengels te zitten... :X :X :X :X

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Notna schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:29:
[...]

Ow ik ging er niet van uit dat het gratis was. Maar een uurloon van 130 euro excl. btw vind ik wel een dingetje :X
Ik kan die prijsstelling van 25 euro voor de kabel niet terugvinden in de parts catalog, dus ik weet niet in hoeverre die prijs klopt.

De busbar (voor DC) inclusief AC kabel vind ik wel terug, maar die is wel iets duurder... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

dreamscape schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:42:
[...]

Ik kan die prijsstelling van 25 euro voor de kabel niet terugvinden in de parts catalog, dus ik weet niet in hoeverre die prijs klopt.

De busbar (voor DC) inclusief AC kabel vind ik wel terug, maar die is wel iets duurder... ;)
OK, het was 25.62 EUR :+

'Gewerkt aantal uren: 0.95'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTDJ5JyD_zsG7c5Bi66MtyxRwo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GDm1irozdHvH4qpwx70sqwP9.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 23-11-2023 15:08 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Notna schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:55:
[...]

OK, het was 25.62 EUR :+

'Gewerkt aantal uren: 0.95'

[Afbeelding]
Die tijden lijken mij standaard tijden die "in rekening" worden gebracht.

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijzen van de Tesla Supercharger stijgen om op te laden, en de olieprijs alleen maar daalt?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
038Robijno schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:46:
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijzen van de Tesla Supercharger stijgen om op te laden, en de olieprijs alleen maar daalt?
Ze waren (te) laag? Wat zijn de prijzen momenteel?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
daemonix schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:49:
[...]

Ze waren (te) laag? Wat zijn de prijzen momenteel?
Laden bij Tesla was goedkoper dan thuis laden.. nu niet meer.

Betaalde €0.36 en in de ochtend/avond €0.41 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
038Robijno schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
[...]

inflatie, oorlog hier, oorlog daar, het is kouder geworden, we hebben meer geld nodig.. Redenen genoeg toch?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
038Robijno schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
[...]

Volgens mij zijn die prijzen al een tijdje zo, verschilt wel per Supercharger, Akersloot bv € 0,34- € 0,40.\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
Heb ook 't idee dat het in de zomer goedkoper is, wellicht door zonne-energie. Komende zomer maar eens wat beter op letten of dat echt zo is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 22:20
Het is vooral doordat de elektriciteitsprijs in Europa grotendeels gekoppeld is aan de gasprijs (hetgeen je als laatste toevoegt aan de elektriciteitsmix bepaalt de prijs. En dat is zeker voor NL vrijwel altijd gas: snel op- en afschaalbaar en veel gascentrales). En de gasprijs loopt altijd op in de koudere maanden, simpelweg door meer vraag. Het elektriciteitsverbruik neemt daarbij ook wat toe, terwijl het aanbod grotendeels gelijk blijft. Ergo: in koudere maanden hebben we meer energieverbruik bij gelijke opwek, dus hogere prijzen. Desondanks valt het nu nog mee.

Daarbij zijn ze nog steeds (veel) goedkoper dan de meeste AC-palen. Dat blijft toch frappant. Laatst werd ook aangetoond dat een Tesla die vrijwel altijd superchargte vs een die het sporadisch deed, nauwelijks meer degradatie had. Dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Zie https://electrek.co/2023/...uent-supercharging-study/

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2023/08/Screenshot-2023-08-29-at-12.04.27-PM.jpg?strip=info&w=1558&ssl=1
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2023/08/Screenshot-2023-08-29-at-12.04.34-PM-1.jpg?strip=info&w=1536&ssl=1

[ Voor 37% gewijzigd door The__Virus op 23-11-2023 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:53
The__Virus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:16:
Het is vooral doordat de elektriciteitsprijs in Europa grotendeels gekoppeld is aan de gasprijs (hetgeen je als laatste toevoegt aan de elektriciteitsmix bepaalt de prijs. En dat is zeker voor NL vrijwel altijd gas: snel op- en afschaalbaar en veel gascentrales). En de gasprijs loopt altijd op in de koudere maanden, simpelweg door meer vraag. Het elektriciteitsverbruik neemt daarbij ook wat toe, terwijl het aanbod grotendeels gelijk blijft. Ergo: in koudere maanden hebben we meer energieverbruik bij gelijke opwek, dus hogere prijzen. Desondanks valt het nu nog mee.

Daarbij zijn ze nog steeds (veel) goedkoper dan de meeste AC-palen. Dat blijft toch frappant. Laatst werd ook aangetoond dat een Tesla die vrijwel altijd superchargte vs een die het sporadisch deed, nauwelijks meer degradatie had. Dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Zie https://electrek.co/2023/...uent-supercharging-study/

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is fijn om te weten, ik ‘moet’ mijn m3 het komende halfjaar superchargen ivm 5000km gratis superchargen, en als je eenmaal gewend bent om hem lekker makkelijk thuis op te laden is dat toch wel ff wennen om steeds 20minuten te wachten in de auto ☺️

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
SiErRa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb mijn Highland nu een paar weken, en dacht dat het wel snel zou wennen.
Nu stikt het in mijn omgeving van de rotondes.

Rechtsaf is geen probleem, rechtdoor gaat wel, maar dan staat je stuur vaak 90graden gedraaid op het moment dat je richting aan wil geven, waardoor je een beetje krom zit met je hand onderaan het stuur.

Maar 3 kwart rond is wel echt lastig, omdat de knoppen dan juist rechts zitten en dus op de kop. En ik merk dat dit niet snel een automatisme wordt, en dat net op een punt waar je ook goed moet opletten.

Daarnaast gaat het indrukken van de knopjes niet altijd goed, als je met je duim iets te laag zit, doet ie niets. Dat is iets wat je met de hendels nooit hebt.

Ik denk dat als ik nog steeds niet gewend ben als de 3rd party stalk komt, en die een beetje goede recensies heeft, dat de stalk toch weer terug komt.
Bij mij begint het wel te wennen, in het begin vond ik het ook niks. Nu weet ik dat ik bij rechtsaf op rotonde de onderste knop moet hebben. Voor het gewone werk ben ik eigen limk al gewend, en kan me voorstellen dat ik over tijdje niet meer anders wil.

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
Ik ben 2e hands velgen met winterbanden tegengekomen die ik wel wil overnemen. Echter zitten daar de 'oude' tpms sensoren in zonder bluetooth? Kan ik daar wat mee of kan ik mijn eigen ble sensoren over laten zetten tijdens de montage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
MarkHero schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:00:
Ik ben 2e hands velgen met winterbanden tegengekomen die ik wel wil overnemen. Echter zitten daar de 'oude' tpms sensoren in zonder bluetooth? Kan ik daar wat mee of kan ik mijn eigen ble sensoren over laten zetten tijdens de montage?
Er zijn tegenwoordig ook kloon bluetooth TPMS te koop volgens mij. Ik heb er begin dit jaar niet naar gezocht en er bij Tesla een krappe €450 voor afgerekend (incl montage). Als ik dat nogmaals over zou doen. Zou ik ze zelf ff vervangen, had €300 gescheeld :9.

Je kunt ze ook uit je huidige velgen overzetten, maar voor €130-250 zou ik (zelf) niet te moeilijk doen en een extra setje aanschaffen.

Na wisselen in het servicemenu even aangeven dat je gewisseld hebt, en ze doen 't na +- 2 km gewoon weer.

De oude sensoren werken niet op je auto. Leveren op MP nog wel +-€40-50 op voor het setje in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EvolutionX schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:26:
[...]

Dat is fijn om te weten, ik ‘moet’ mijn m3 het komende halfjaar superchargen ivm 5000km gratis superchargen, en als je eenmaal gewend bent om hem lekker makkelijk thuis op te laden is dat toch wel ff wennen om steeds 20minuten te wachten in de auto ☺️
Je moet gewoon een paar keer op vakantie gaan om die gratis km's op te maken.... Goed excuus voor thuis en op het werk lijkt me...

• Dr.KnoW
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-08 06:55

Dr.KnoW

van de NS
Wat voor ruitenwisservloeistof zou Tesla bij aflevering van mijn auto (MY LR aug23) verschaft hebben?
Over een poosje op wintersport…wil dan graag vloeistof die niet snel bevriest; hier lees ik alleen over onderhoud, niet over bij aflevering: https://www.tesla.com/own...73-9772-2AF488442CE1.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
Dr.KnoW schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:14:
Wat voor ruitenwisservloeistof zou Tesla bij aflevering van mijn auto (MY LR aug23) verschaft hebben?
Over een poosje op wintersport…wil dan graag vloeistof die niet snel bevriest; hier lees ik alleen over onderhoud, niet over bij aflevering: https://www.tesla.com/own...73-9772-2AF488442CE1.html
Water met een zeepje en een kleurtje. Ik zou er niet op rekenen dat het niet bevriest met wintersport en ofwel het er even uithevelen en vervangen, ofwel je ruiten wat vaker sproeien en bijvullen of een 5l concentraat kopen en daar een 3e van bij gieten :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Djerro123 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Wederom een update. Mijn verzoek om de grenswaardes te ontvangen werd niet gehonoreerd. Dit had ik ook wel verwacht eigenlijk. Wel gaven ze aan dat ze toch graag nog eens zouden willen kijken en de hele auto wilde 'doormeten' want het gedrag hoorde toch ook echt niet. Morgen lever ik de auto weer in, ze weten niet hoe lang ze hem hebben maar krijg een leenauto dus dat is heel netjes.

Ik heb via het werk van mijn partner een goede microfoon te leen (of nou ja, ik ga ervan uit dat het een goede is, heb er geen verstand van maar hij voelt duur :P ). Heb vandaag twee opnames gemaakt, eentje op 112kmh en eentje op 102kmh. De piep is erg goed te horen, ben blij dat ik dat heb gedaan. Voor degene die willen weten waar Djerro en zijn partner zo gek van worden: YouTube: TeslaMYRWD hoge piep op constante boven 100kmh

Als er een update is, zal ik hem delen :)
Bij deze een nieuwe update. De aandrijfunit is vervangen, en heb de auto nu weer terug. Door omstandigheden niet echt gereden tot afgelopen weekend.

Het slechte nieuws: de piep is er nog steeds. Het goede nieuws: het is aanzienlijk minder storend. Als je stil bent in de auto, radio uit en niet praat dan hoor je hem. Nu steady rond 110, vanaf 120 wordt het minder en onder de 105 echt al bijna niet meer hoorbaar. Ik reed een uur op de snelweg, eerste deel natuurlijk aandachtig geluisterd maar mijn partner en ik kwamen tot de conclusie dat dit het dan maar moest zijn.

Die conclusie werd versterkt toen ik op de terugweg er helemaal niet aan gedacht heb. Had gewoon de radio beetje aan en zat te praten met mijn vriendin, en pas later thuis bedacht ik me dat dit misschien wel de eerste rit was sinds lange tijd dat ik totaal niet gestoord heb aan het geluid. Normaal hoorde ik het bij elke rit, bij elke stilte in een gesprek. Nu dus niet meer O+

Toch wel echt blij dat ik heb doorgezet hierin, het was voor ons echt een mega-aankoop (financieel eigenlijk te gek, maar toch gedaan) dus nu kijken we er weer naar uit om er maximaal gebruik van te maken (in plaats van zoveel mogelijk te ontwijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Dr.KnoW schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:14:
Zorg dan je wat water, zeep (dreft is prima) en methanol ter beschikking hebt.

Maar ik kan je wel zeggen dat als je reservoir helemaal bevroren is, het niet direct opgelost is door daat een liter methanol bij te gieten. Dat gaat uren duren zo lang het vriest.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
Schwarz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:36:
[...]

Vandaag zou de kabel vervangen worden... zou.. werkplaats had verkeerde onderdelen besteld. Eerste melding van issue dateert van Augustus en nog steeds geen reparatie voor iets wat eenvoudig te repareren zou moeten zijn. Wat een aanfluiting. Ben inmiddels wel klaar met de "service" van Tesla.
Afgelopen week is de kabel en camera uiteindelijk vervangen. Ging wederom weer niet zoals gecommuniceerd. Reparatie zou 2,5u duren. Vervolgens na 3,5u kon men niet zeggen hoe lang het nog zou duren. |:( Met veel moeite een leenauto meegekregen en in de loop van de middag bericht gekregen dat de auto gerepareerd was. Auto 's avonds opgehaald. En de volgende ochtend zien dat het hele voorscherm onder de vetvlekken en vegen zit..
Zoveel gepruts heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een autogarage. Qua service kan Tesla nog echt veel leren.

Maar de auto rijdt weer goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Laatst online: 15:53
Is het mogelijk om in de Tesla routeplanner aan te geven welke laadstations hij mag inplannen?

Het gaat dan ook specifiek over de eigen Tesla superchargers. Via mijn werkgever kan ik hier niet laden, dus zou ik graag hebben dat de routeplanner deze niet gebruikt.

Thanks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Tommi4444 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:02:
Is het mogelijk om in de Tesla routeplanner aan te geven welke laadstations hij mag inplannen?

Het gaat dan ook specifiek over de eigen Tesla superchargers. Via mijn werkgever kan ik hier niet laden, dus zou ik graag hebben dat de routeplanner deze niet gebruikt.

Thanks.
Nee. Dat kan niet.

Wellicht is deze app dan interessant. Kost wat instelwerk maar werkt prima:
https://abetterrouteplanner.com/

ABRP (A Better Route Planner) is zowel als android als apple app te vinden.

Daarin kan je dus aangeven bij welke aanbieders je wil laden, en met welke laadpas (abbonementen). Nadeel is dat je dus niet de Tesla navigatie kan gebruiken en je alsnog je telefoon moet gebruiken. Voor zoiets zou ik dit aanraden:
https://www.spigen.com/co...-3?variant=41724571582511

Mocht je geen iphone hebben kan je een magsafe hoesje voor je android telefoon kopen en alsnog car mount kan gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2023 09:27 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Nou, de Tesla ranger is zojuist gearriveerd voor het monteren van mijn trekhaak.
Het is toch wel een aardig klusje begreep ik. Hele bumper e.d. moet er vanaf. Nou ja, we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Laatst online: 15:53
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:14:
[...]

Nee. Dat kan niet.

Wellicht is deze app dan interessant. Kost wat instelwerk maar werkt prima:
https://abetterrouteplanner.com/

ABRP (A Better Route Planner) is zowel als android als apple app te vinden.

Daarin kan je dus aangeven bij welke aanbieders je wil laden, en met welke laadpas (abbonementen). Nadeel is dat je dus niet de Tesla navigatie kan gebruiken en je alsnog je telefoon moet gebruiken. Voor zoiets zou ik dit aanraden:
https://www.spigen.com/co...-3?variant=41724571582511

Mocht je geen iphone hebben kan je een magsafe hoesje voor je android telefoon kopen en alsnog car mount kan gebruiken.
Bedankt voor de feedback! Maar ideaal is het niet, ik wil liefst het systeem van de auto gebruiken en niet steeds mijn telefoon...

Toch eens beter informeren bij mijn leasemaatschappij of het mogelijk is om de laadkaart te koppelen aan de Tesla app. Blijkbaar zou dit mogelijk zijn, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Tommi4444 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor de feedback! Maar ideaal is het niet, ik wil liefst het systeem van de auto gebruiken en niet steeds mijn telefoon...

Toch eens beter informeren bij mijn leasemaatschappij of het mogelijk is om de laadkaart te koppelen aan de Tesla app. Blijkbaar zou dit mogelijk zijn, iemand ervaring hiermee?
Goede vraag.

Maar hoe vaak ben je van plan onderweg te laden? Je laad neem ik aan vaak op locatie (als je stil staat) bijvoorbeeld in de straat of op het werk (bij de klant)? Dan heb je Tesla niet nodig toch?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
InZane schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:23:
Nou, de Tesla ranger is zojuist gearriveerd voor het monteren van mijn trekhaak.
Het is toch wel een aardig klusje begreep ik. Hele bumper e.d. moet er vanaf. Nou ja, we gaan het zien :)
Trekhaak op een Model 3/Y die uit de fabriek geen trekhaak had? Krijg je dat goedgekeurd voor aanhangers?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:12
Menesis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:41:
[...]
Trekhaak op een Model 3/Y die uit de fabriek geen trekhaak had? Krijg je dat goedgekeurd voor aanhangers?
Model Y heeft een type goedkeuring om 1600kg te trekken. De model 3 heeft dat niet.

Edit: model 3 highland mag 1000kg trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door schumi1986 op 24-11-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Menesis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:41:
[...]
Uh ja, waarom niet?

Trekhaak wordt trouwens pas achteraf gemonteerd omdat het om een leasewagen gaat. Het gaat om een MY trouwens.

Edit: Mag idd 1600kg trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 24-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
schumi1986 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:43:
[...]

Model Y heeft een type goedkeuring om 1600kg te trekken. De model 3 heeft dat niet
Highland model 3 tegenwoordig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Smobbo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:45:
[...]

Highland model 3 tegenwoordig ook.
Maar die mag geen 1600kg volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Laatst online: 18-09 18:29
Ik ben toevallig ook aan het uitzoeken hoe dit werkt. Ik kan woensdag onze eerste Tesla ophalen, de nieuwe Model 3. Het is een auto op de zaak, ik ga thuis laden met een laadpaal die gekoppeld is aan mijn e-flux account. Maar ik vraag me dus af of ik daar ook mee kan laden bij een Tesla Supercharger. Ik kan wel mijn zakelijke bankrekening koppelen zie ik, maar ik weet niet of ik daar dan ook een bonnetje bij krijg om het te declareren. Een zakelijke creditcard is dan misschien makkelijker. Of e-flux daaraan koppelen zou nog fijner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
LorenzoG schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:46:
Ik ben toevallig ook aan het uitzoeken hoe dit werkt. Ik kan woensdag onze eerste Tesla ophalen, de nieuwe Model 3. Het is een auto op de zaak, ik ga thuis laden met een laadpaal die gekoppeld is aan mijn e-flux account. Maar ik vraag me dus af of ik daar ook mee kan laden bij een Tesla Supercharger. Ik kan wel mijn zakelijke bankrekening koppelen zie ik, maar ik weet niet of ik daar dan ook een bonnetje bij krijg om het te declareren. Een zakelijke creditcard is dan misschien makkelijker. Of e-flux daaraan koppelen zou nog fijner zijn.
Na het Superchargen ontvang je altijd een factuur van de sessie in de tesla app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
[...]

Lijkt me wel de moeite waard om dit even uit te zoeken.
Voor de werkgever scheelt dit een klein beetje geld (SuC's zijn in principe altijd goedkoper dan alternatieven zoals FastNed en Ionity), voor de werknemers is het een stukje gemak dat je de auto met al zijn functies normaal kan gebruiken.

Er zijn verschillende routes:
Sommige LM's en/of tankkaarpartijen hebben direct met Tesla afspraken gemaakt. Hierdoor wordt de financiele afhandeling compleet op de achtergrond gedaan. Dat heb ik met een MTC kaart bijvoorbeeld.
Alternatief is gewoon zelf voorschieten (met creditcard bijvoorbeeld) en maandelijks declareren. Daarbij maakt het denk ik uit hoe vaak je er gebruik van maakt.
Ik rij ongeveer 35k km per jaar en laad bijvoorbeeld los van vakantie misschien 2x per jaar bij een SuC, maar als je veel meer km's maakt en er wekelijks staat dan is dat natuurlijk een andere situatie ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
InZane schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:45:
[...]

Maar die mag geen 1600kg volgens mij.
Klopt, Model 3 mag nu max. 1000kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:17
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie, vanuit het werk hadden ze liever niet dat ik bij de supercharger laad omdat ze dit met de hand moesten verwerken en met +/- 20 tesla's in het bedrijf werd dat voor de wagenpark beheerder nogal een gedoe.

Onze tankpas is MTC, daar kun je in de app zelf ook declaraties uitvoeren. Deze worden door hun goedgekeurd en tot nu toe nog niks over gehoord. (laad nu relatief veel bij superchargers omdat mijn thuislader er nog niet is). Moet het dan wel eerst voorschieten met je creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Laatst online: 18-09 18:29
schumi1986 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:47:
[...]

Na het Superchargen ontvang je altijd een factuur van de sessie in de tesla app.
Top! Bedankt, dan koppel ik gewoon mijn bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:32
Ik ga met bijna 100% zekerheid een Model 3 2019 overnemen. Deze heeft op dit moment dat, wanneer je het stuur draait, er een beetje een piepend bijgeluidje is vanuit het stuur zelf. Weet iemand toevallig of dit een bekend euvel is en/of wat er aan gedaan moet worden?

Alvast bedankt!

Ik kan niet wachten om elektrisch te rijden :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
LorenzoG schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:59:
[...]
Top! Bedankt, dan koppel ik gewoon mijn bankrekening.
Creditcard.

Ik moet beter kijken in de app :)

[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Bankrekening kan ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Een vreemde laadkaart koppelen aan de Tesla app gaat niet.
Wat sommige LM wel doen is dat de betaling van Tesla superchargers direct via hen loopt.
En als alternatief kan je nog altijd je laadsessies bij de SuC declareren aan de leasemaatschappij. Dat doe ik ook als de laadpas niet werkt in een hotel of parking.

Welke LM heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]

Doen ze tegenwoordig niet meer. Maar vragen kan altijd, mss heb je geluk. Ik heb iig mijn lm gevraagd en kreeg te horen dat ze het wel vroeger deden maar door verandering (weet niet of bij tesla of bij hun of bij de laadpas of wie dan ook) doen ze dit niet meer.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Zojuist een afspraak gemaakt voor mijn Tesla model 3 refresh voor winterbanden. Deze keus gemaakt:
Pirelli SOTTOZERO 3 235/45R18 98V EXTRALOAD

Iemand die kan bevestigen dat dit de juiste maat is voor de 18 inch velgen? :)

Ikzelf kon enkel deze maat vinden als ik zocht in de owners manual en onderdelen service handleiding.

[ Voor 29% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
InZane schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:43:
[...]

Uh ja, waarom niet?

Trekhaak wordt trouwens pas achteraf gemonteerd omdat het om een leasewagen gaat. Het gaat om een MY trouwens.

Edit: Mag idd 1600kg trekken.
Bij Model 3 kun je wel een trekhaak achteraf monteren, maar dan is ie nog niet gecertificeerd voor 1000/950 kg. Alleen die uit de fabriek een trekhaak hebben mogen ook echt een aanhanger trekken.
Misschien is dat tegenwoordig veranderd, maar ik zou het wel in de gaten houden ivm verzekering. Anders kun je bij een ongeluk fluiten naar je geld. Daarom ;)

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Menesis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:21:
[...]
Bij Model 3 kun je wel een trekhaak achteraf monteren, maar dan is ie nog niet gecertificeerd voor 1000/950 kg. Alleen die uit de fabriek een trekhaak hebben mogen ook echt een aanhanger trekken.
Misschien is dat tegenwoordig veranderd, maar ik zou het wel in de gaten houden ivm verzekering. Anders kun je bij een ongeluk fluiten naar je geld. Daarom ;)
De 'oude' M3 mag idd niet zomaar een aanhanger trekken als je er een trekhaak op maakt, de nieuwe 'Highland' M3 mag dat wel.

In mijn geval gaat het om een MY. Daarvan staat op het kentekenbewijs dat ie 1600kg mag trekken, of er nou een trekhaak op zit of niet maakt verder niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
schumi1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:24:
[...]

Mijn Model Y van Augustus heeft aardig wat rammeltjes in het interieur met name ergens bij de achterbank/kofferbak.

Zowel mijn Nissan Leaf als Mazda 2 zijn helemaal vrij van rammels en dan vallen de rammeltjes in het interieur van de Model Y toch wel erg op, soms zet ik de radio wat harder zodat het wat minder opvalt.

Aankomende week een service afspraak, ben benieuwd of het gerammel daarna helemaal verdwenen is.
Kun je nog een update geven hoe dit is verlopen. Zijn de rammels onder garantie helemaal opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsvdtuin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 16:02
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:00:
Zojuist een afspraak gemaakt voor mijn Tesla model 3 refresh voor winterbanden. Deze keus gemaakt:

Ikzelf kon enkel deze maat vinden als ik zocht in de owners manual en onderdelen service handleiding.
https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
The__Virus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:16:

Laatst werd ook aangetoond dat een Tesla die vrijwel altijd superchargte vs een die het sporadisch deed, nauwelijks meer degradatie had. Dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Zie https://electrek.co/2023/...uent-supercharging-study/

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En wat is een "battery day"...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39
Schwarz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:59:
[...]

Afgelopen week is de kabel en camera uiteindelijk vervangen. Ging wederom weer niet zoals gecommuniceerd. Reparatie zou 2,5u duren. Vervolgens na 3,5u kon men niet zeggen hoe lang het nog zou duren. |:( Met veel moeite een leenauto meegekregen en in de loop van de middag bericht gekregen dat de auto gerepareerd was. Auto 's avonds opgehaald. En de volgende ochtend zien dat het hele voorscherm onder de vetvlekken en vegen zit..
Zoveel gepruts heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een autogarage. Qua service kan Tesla nog echt veel leren.

Maar de auto rijdt weer goed :P
Fijn! Bij mijn service voor de Dashboard grille was de ruit ook smerig 😒

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mar.tin
Hoppa, 60.000km voorbij in mijn Jan-2022 Model 3 RWD. En net gewisseld naar de winterwielen, remmen en lagers even gechecked. Zien er mooi schoon uit, geen speling op lagers. Draagarmen kraken (nog) niet.

Verraste me hoeveel profiel er nog op mijn zomerset zit. +- 4,5-5mm na +-53.000km's die ermee gereden zijn.
Winterset zit er nu onder, die hebben nog bijna 7mm profiel (deze heb ik tweedehands gekocht, en ik heb d'r pas 7000km mee gemaakt. Geen idee hoeveel de vorige eigenaar ermee gereden heeft..)

Accu na 60.066km nog 418km bij 100%, of 57,5kWh nominal full pack volgens ScanMyTesla. Is (gelukkig) al een kleine 20.000km vrij stabiel.
Geen gekke euveltjes, her en der wel eens een kraakje, maar het laatste rammeltje dat ik had was de gordel tegen de harde achterkant van de passagiersstoel :9.

Gemiddeld verbruik sinds aanschaf (januari 2023) over +- 50.000km 121Wh/km in de auto.
Discharge total in ScanMyTesla geeft een kleine 9700kWh aan, +- 161Wh/km uit de accu dus, incl voorverwarmen, stilstand enzovoort. De meeste malen voorverwarmen doet hij uit de accu, kan op werk goedkoop laden, en ga hem dus thuis voor het opwarmen niet aan de openbare paal gooien. :)

Sinds Januari 2023 bijna 50.000km ermee gemaakt. Wat een fijne auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
schumi1986 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Heb zojuist wat foto's gemaakt die ik als bijlage voor een service verzoek ga indienen bij Tesla.

De bultjes zijn erg lastig op de foto te krijgen maar zijn onder het juiste licht goed zichtbaar

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En een foto hoe de motorkap op de voorbumper aansluit
[Afbeelding]

ben benieuwd of en hoe Tesla dit gaat oplossen..
Vandaag was de dag van de service afspraak.

Gisten door een medewerker gebeld om de afspraak door te nemen.

- kijken naar deuken en bultjes motorkap
- uitlijnen motorkap
- rammelen ergens in de kofferbak
- uitlijnen bestuurders portier

Aagekomen bij de SeC via de app mijn auto ingeleverd en naar de Lounge gegaan want ik kon wachten op de afspraak. Vrijwel direct door een monteur opgehaald om samen in de auto te rijden om naar de rammeltjes te luisteren en naar de andere klachten te kijken. Top! :)

Na het rondje om de auto en het testritje gaf de monteur aan dat hij panelen los ging maken om te kijken waar het rammeltje vandaan zou komen maar dat het misschien nog niet in 1x opgelost zou zijn omdat het soms erg lastig is om de locatie te vinden. Dat snap ik wel :p

Hij gaf ook aan dat de motorkap idd erg slecht dicht te drukken was en hij zag de bultjes op de motorkap en gaf aan dat dat voor de bodyshop was.

De uitlijning van de deur was in spec maar omdat het een klein klusje was zou hij er toch naar kijken.

Tijdens het wachten in de lounge nog even naar de nieuwe model 3 gekeken, ziet er in het echt toch goed uit :)

Na ~2 uurtjes ging de telefoon.
“Meneer uw auto is klaar”
oké fijn zijn er nog vervolg stappen nodig?
“Nee meneer alles is gemaakt”
Maar de bultjes en deukjes in de motorkap dan?
“Ah ja daar moet je voor naar de bodyshop”
Oké maar maken jullie daar een afspraak voor?
“Nee meneer dat kunt u zelf doen, ik zou …. In de buurt aanraden dus daar moet je naartoe bellen”
Ah oké maar dit is garantiewerk toch?
“Ja hoor maar bij de bodyshop kunnen ze in het systeem kijken”

Ben naar de auto gelopen en naar huis gereden. De motorkap sluit nu vast beter maar de uitlijning is nog slechter nu als dat het al was.. ook is er nog een klein rammeltje te horen maar dit is voor mij prima zo.

Thuis in de factuur gekeken en daar staat bij de klacht over de motorkap “no parts availible add to future service visit”

Ik dus zelf het schadebedrijf gebeld en kon meteen langs komen.

De schade-expert keek even naar mijn auto en gaf meteen aan dat de motorkap vervangen moet worden omdat het niet goed past op de auto.
Hij vroeg wie ik had gesproken bij Tesla maar ik had geen idee.. tijdens het telefoon gesprek is er ook geen naam genoemd.

De schade-expert had Tesla een aantal keer proberen te bellen maar kreeg niemand te pakken.

Het goede nieuws is wel dat het schadebedrijf een afspraak heeft ingepland voor het vervangen/afstellen en spuiten van de motorkap :) het slechte nieuws is dat Tesla deze service nog zou kunnen annuleren, al ging de schade expert daar niet van uit.

TLDR: zou iedereen aanraden om bij een afspraak bij het SeC te wachten in de lounge, zo zit je er direct op en kun je duidelijk aangeven wat voor jou de problemen zijn en welke oplossing je wenst.

@Frosty__ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Is dit in samenwerking met Tesla gemaakt wat iemand weet?

https://topgear.nl/autoni...-niet-lego-mega-kruidvat/

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
schumi1986 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:27:
[...]

Vandaag was de dag van de service afspraak.

Gisten door een medewerker gebeld om de afspraak door te nemen.

- kijken naar deuken en bultjes motorkap
- uitlijnen motorkap
- rammelen ergens in de kofferbak
- uitlijnen bestuurders portier

Aagekomen bij de SeC via de app mijn auto ingeleverd en naar de Lounge gegaan want ik kon wachten op de afspraak. Vrijwel direct door een monteur opgehaald om samen in de auto te rijden om naar de rammeltjes te luisteren en naar de andere klachten te kijken. Top! :)

Na het rondje om de auto en het testritje gaf de monteur aan dat hij panelen los ging maken om te kijken waar het rammeltje vandaan zou komen maar dat het misschien nog niet in 1x opgelost zou zijn omdat het soms erg lastig is om de locatie te vinden. Dat snap ik wel :p

Hij gaf ook aan dat de motorkap idd erg slecht dicht te drukken was en hij zag de bultjes op de motorkap en gaf aan dat dat voor de bodyshop was.

De uitlijning van de deur was in spec maar omdat het een klein klusje was zou hij er toch naar kijken.

Tijdens het wachten in de lounge nog even naar de nieuwe model 3 gekeken, ziet er in het echt toch goed uit :)

Na ~2 uurtjes ging de telefoon.
“Meneer uw auto is klaar”
oké fijn zijn er nog vervolg stappen nodig?
“Nee meneer alles is gemaakt”
Maar de bultjes en deukjes in de motorkap dan?
“Ah ja daar moet je voor naar de bodyshop”
Oké maar maken jullie daar een afspraak voor?
“Nee meneer dat kunt u zelf doen, ik zou …. In de buurt aanraden dus daar moet je naartoe bellen”
Ah oké maar dit is garantiewerk toch?
“Ja hoor maar bij de bodyshop kunnen ze in het systeem kijken”

Ben naar de auto gelopen en naar huis gereden. De motorkap sluit nu vast beter maar de uitlijning is nog slechter nu als dat het al was.. ook is er nog een klein rammeltje te horen maar dit is voor mij prima zo.

Thuis in de factuur gekeken en daar staat bij de klacht over de motorkap “no parts availible add to future service visit”

Ik dus zelf het schadebedrijf gebeld en kon meteen langs komen.

De schade-expert keek even naar mijn auto en gaf meteen aan dat de motorkap vervangen moet worden omdat het niet goed past op de auto.
Hij vroeg wie ik had gesproken bij Tesla maar ik had geen idee.. tijdens het telefoon gesprek is er ook geen naam genoemd.

De schade-expert had Tesla een aantal keer proberen te bellen maar kreeg niemand te pakken.

Het goede nieuws is wel dat het schadebedrijf een afspraak heeft ingepland voor het vervangen/afstellen en spuiten van de motorkap :) het slechte nieuws is dat Tesla deze service nog zou kunnen annuleren, al ging de schade expert daar niet van uit.

TLDR: zou iedereen aanraden om bij een afspraak bij het SeC te wachten in de lounge, zo zit je er direct op en kun je duidelijk aangeven wat voor jou de problemen zijn en welke oplossing je wenst.

Top, mooi verslag! Ik neem het mee in m'n overweging voor aanschaf M3 of MY! Veel plezier met je Tesla!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adwin84
  • Laatst online: 20:59
Een probleem waar misschien iemand anders ook tegenaan loopt.
Mijn vrouw heeft een Google Pixel 7a. Als zij via de tesla carkit belt met de normale telefoonverbinding(standaard dailer), dan stopt willekeurig de verbinding tijdens het bellen. Belt ze opdezelfde manier maar dan via Whatsapp, is er niks aan de hand en wordt de verbinding niet verbroken.
Kent iemand anders dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:52
Mijn vriendin zag een paal niet... :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMIYUB8JHYs8mMgcnpujGMfV9vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27o8CgbKXcHHB21aU4tcVtm0.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet gedeukt, alleen lakschade. Iemand een inschatting hoeveel dit zal kosten om te repareren n.a.v. een eigen schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
schumi1986 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:27:
[...]

Als er nu iets is wat ik nooit doe, en nooit zal doen, dan is het langer dan een uur in zo'n lounge blijven zitten.
En dat uur is ook als ik echt niet anders kan.
Zeker als je geen idee hebt hoe lang het gaat duren, dan is daar zitten erger dan een wortelkanaalbehandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Broodro0ster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:30:
Sinds gisteren heb ik een Smappee laadpaal. De voorbije 4 maand heb ik mijn Tesla mobile connector gebruikt. Om de laadpoort te openen en het laden te stoppen, was het heel handig om het knopje aan de stekker in te drukken en te laden.

Nu met mijn Smappee laadpaal heb ik dat knopje niet en nu vind ik het laden plots heel onhandig geworden. De chargeport doe ik nu open door eerst een deur te openen en daarna de chargeport aan te raken, maar toch wil die niet altijd open. Waarschijnlijk door druppels?
Ook als ik het laden stop aan de laadpaal, wordt het icoontje aan de laadpoort blauw i.p.v. wit. De stekker blijft dus vergrendeld en ik moet mijn telefoon uithalen om de stekker te ontkoppelen. Dat vind ik niet zo handig, want de app moet eerst opstarten, verbinding maken met de auto en dan pas gebeurd er iets.

Hebben jullie een makkelijkere methode? Of moet ik out of the box gaan denken en een draadloze knop aan m'n laadpaal hangen die van via Home Assistant en de Tesla integratie de laadpoort gaat openen?
Of kan ik maar beter zo'n aftermarket plug bestellen met Tesla knopje?
Of je koopt deze bij AliExpress:
https://a.aliexpress.com/_EIgkLXB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Morpheus2003 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:05:

[Afbeelding]

Het is niet gedeukt, alleen lakschade. Iemand een inschatting hoeveel dit zal kosten om te repareren n.a.v. een eigen schade?
Dit kan snel naar de €1250 lopen, opnieuw spuiten achterbumper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
mjvdzwet schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:11:
[...]

Dit kan snel naar de €1250 lopen, opnieuw spuiten achterbumper.
@Morpheus2003
Nope, bij een grote carossier in spot repair heeft dit bij mij 300€ gekost en de oppervlakte was veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik heb sinds dinsdag mijn M3 Highland in bezit.
Nu las ik op "not a tesla app" dat je de snelheid van de cruise control kan aanpassen na een snelheidswijziging door op het scherm het snelheids bord aan te tikken...

Echter zie ik niets gebeuren... doe ik iets verkeerd of zit het niet in de standaard autopilot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:08:
[...]

Als er nu iets is wat ik nooit doe, en nooit zal doen, dan is het langer dan een uur in zo'n lounge blijven zitten.
Zeker als je geen idee hebt hoe lang het gaat duren, dan is daar zitten erger dan een wortelkanaalbehandeling.
Dat valt best mee toch?

Koffie, thee, frisdrank, chocolade, chips.. bureaus met stopcontacten…

In eerste instantie had ik ook vervoer geregeld om niet daar te moeten wachten maar omdat die service medewerker vertelde dat het niet heel lang zou duren en dat ik daar kon wachten daar voor gekozen.. prima om even door de showroom te lopen en wat te werken wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:08:
[...]

Verschilt denk ik wel per SeC.
In 2019 in Duiven geweest, dat is inderdaad een soort wachtkamer.
Laatst voor de draagarmen in Utrecht geweest en daar is het prima vol te houden. Prettige werkplekken, daar kan ik net zo goed werken als thuis op zolder ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:36
Thanks! Denk dat ik zie onderaan m'n laadpaal ga kleven. Unlocken zal ik wel nog steeds met HA automatisatie moeten doen denk ik.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 21:45
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:00:

Volgens mij de goede ik had alleen snelheid indicatie Y op mijne maar meen niet verplcht voor winterbanden
Was ander band maar zelfde maatvoering XL 98Y MI235/45Y18CCL2XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
schumi1986 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:18:
[...]

Dat valt best mee toch?

Koffie, thee, frisdrank, chocolade, chips.. bureaus met stopcontacten…

In eerste instantie had ik ook vervoer geregeld om niet daar te moeten wachten maar omdat die service medewerker vertelde dat het niet heel lang zou duren en dat ik daar kon wachten daar voor gekozen.. prima om even door de showroom te lopen en wat te werken wat mij betreft.
Maar kan je ook een conference call doen? Je zit toch altijd omringd door mensen...
Ik ben nog niet naar een Tesla SeC moeten gaan, maar wel bij Volvo, BMW, Audi... nope, daar kan ik niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:57:
[...]

Maar kan je ook een conference call doen? Je zit toch altijd omringd door mensen...
Ik ben nog niet naar een Tesla SeC moeten gaan, maar wel bij Volvo, BMW, Audi... nope, daar kan ik niet werken.
Er zat iemand in een teams vergadering maar dat zou ik daar ook nooit doen..

Ik zit uiteindelijk ook liever op een andere plek dan bij een SeC maar ik ben er van overtuigd dat als ik niet gebleven zou zijn de helft van mijn klachten niet serieus opgepakt zouden zijn want ze proberen zich overal onderuit te praten.

Nu heb ik 2 uur geïnvesteerd en pluk ik daar de komende jaren de vruchten van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
jheerink14 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:48:
[...]

Volgens mij de goede ik had alleen snelheid indicatie Y op mijne maar meen niet verplcht voor winterbanden
Kwik Fit gebeld en ze gaven aan dat de banden kloppen. Dus dat komt wel goed. Alleen nu zie ik dat er twee verschillende versies zijn van de SOTTOZERO 3. Met en zonder de ''TO" markering. Wat blijkbaar voor Tesla staat. het verschil is 24 euro per band. Alleen.. dus niet meer leverbaar en levertijd is onbekend :+

Denken jullie dat ik onder mijn Tesla ook de ''normale'' versie kan doen? (zonder ''TO"' en "'Extra Silent'' markering).

Of deze winter gewoon met zomerbanden proberen.. en dan de goede versie van de winterbanden volgend jaar proberen te vinden? :)

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2023 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Morpheus2003 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:05:

[Afbeelding]

Zonder uitspuiten (dit is sterk aanbevolen!) 400-750€ en met uitspuiten eerder 1000-1500€

Er vanuitgaande dat je geen nieuwe onderdelen nodig hebt.

Voorbeeld van wat je kan zien bij niet uitspuiten: (al is dit technisch gezien een nieuwe Tesla)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEpEbYDtGssuOB7bA-tCEwffdzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xL3IHoqS7g2WglzxelGRmrp.jpg?f=fotoalbum_large

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas pindakaas uitverkocht bij Kruidvat... Bij Bol kost ie bijna het dubbele van de Kruidvat prijs.

Maar dat lijkt me zeker een geautoriseerd product, gezien de Tesla logo's op de doos. Ik keek het filmpje en er zit ook een extra zijraampje bij met een mooie barst (alsof er een stalen bal tegenaan is gegooid...). Wel echt een heel mooie bouwset.

[ Voor 15% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:16:
[...]

Kwik Fit gebeld en ze gaven aan dat de banden kloppen. Dus dat komt wel goed. Alleen nu zie ik dat er twee verschillende versies zijn van de SOTTOZERO 3. Met en zonder de ''TO" markeing. Wat lijkbaar voor Tesla staat. het verschil is 24 euro per band. Alleen.. dus niet meer leverbaar en levertijd is onbekend :+

Denken jullie dat ik onder mijn Tesla ook de ''normale'' versie kan doen? (zonder ''TO"' en "'Extra Silent'' markering).

Of deze winter gewoon met zomerbanden proberen.. en dan de goede versie van de winterbanden volgend jaar proberen te vinden? :)
Kan prima. Ik heb ook winterbanden zonder T0.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
bilgy_no1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:34:
[...]

Helaas pindakaas uitverkocht bij Kruidvat... Bij Bol kost ie bijna het dubbele van de Kruidvat prijs.

Maar dat lijkt me zeker een geautoriseerd product, gezien de Tesla logo's op de doos. Ik keek het filmpje en er zit ook een extra zijraampje bij met een mooie barst (alsof er een stalen bal tegenaan is gegooid...). Wel echt een heel mooie bouwset.
Hmm, ja inderdaad was ineens snel weg. Dat extra raampje is een sticker las ik in het artikel.
Wel leuk gedaan opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:52
Stef87 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:23:
[...]

Zonder uitspuiten (dit is sterk aanbevolen!) 400-750€ en met uitspuiten eerder 1000-1500€

Er vanuitgaande dat je geen nieuwe onderdelen nosig hebt.

Voorbeeld van wat je kan zien bij niet uitspuiten: (al is dit technisch een nieuwe)
[Afbeelding]
Bedankt! Ik zie niks bijzonders aan de foto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Morpheus2003 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:01:
[...]

Er zit toch echt veel verschil in de tint wit. De bumper heeft een wat gele waas over zich.

Oftewel, niet uitspuiten betekend kleurverschil tussen de verschillende panelen.

[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Morpheus2003 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:01:
[...]

Zoals @spartacusNLD al heeft gezegd.

De achterbumper heeft een afwijkende kleur.. Mocht je een vorm van kleurenblind hebben dan is het moeilijk te zien. (Lichtgrijs en lichte kleur grijs-groen.. ik zie het zelf bij een bepaalde tint niet)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
jheerink14 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:48:
[...]

Let op dat je dan in Duitsland een sticker binnen je blikveld moet plakken dat je niet meer de max snelheid mag rijden.

https://www.tirendo.nl/snelheidsindex
en
Wanneer winterbanden zijn gemonteerd, moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. Deze maximumsnelheid staat met een lettercode op de zijkant van de band vermeld. Als de maximumsnelheid van de winterbanden lager is dan die van de auto, moet op het dashboard binnen het blikveld van de bestuurder een sticker aangebracht worden met daarop de maximumsnelheid van de banden.
https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:02:
[...]

Er zit toch echt veel verschil in de tint wit. De bumper heeft een wat gele waas over zich.

Oftewel, niet uitspuiten betekend kleurverschil tussen de verschillende panelen.
Niet altijd hoor.
Als de kleur echt nauwkeurig gemaakt wordt, dan heb je dat niet.

Mijn bumper is gedeeltelijk gespoten, en ik daag je uit om het verschil te komen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Broodro0ster schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:41:
[...]

Thanks! Denk dat ik zie onderaan m'n laadpaal ga kleven. Unlocken zal ik wel nog steeds met HA automatisatie moeten doen denk ik.
Wilde al reageren, unlocken doet zo’n knopje niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:48:
[...]

Wilde al reageren, unlocken doet zo’n knopje niet :)
Als ik met mijn telefoon naast de auto sta unlocked hij ook als ik het knopje indruk.

Heb wel een M3 highland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
daemonix schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:23:
[...]

Let op dat je dan in Duitsland een sticker binnen je blikveld moet plakken dat je niet meer de max snelheid mag rijden.

https://www.tirendo.nl/snelheidsindex
en

[...]

https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland
Aangezien het om de refresh Model 3 gaat maakt dit niet uit want Snelheidsindex V is nog steeds 240 km/u, en de refresh kan maar 201 km/u.
Als de maximumsnelheid van de winterbanden lager is dan die van de auto, moet op het dashboard binnen het blikveld van de bestuurder een sticker aangebracht worden met daarop de maximumsnelheid van de banden.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B85
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 07:21

B85

De 'folie' op het middenstuk van mijn middenconsole kwam deels los. Uiteindelijk maar helemaal eraf getrokken, half was geen gezicht.

Weet iemand of ik deze ergens los kan bestellen? Of eventueel het hele klepje? Het gaat om de oude (2019) M3.

Ik weet dat ik alles in een andere kleur o.i.d. kan wrappen, maar hou graag het piano zwarte.

Om hiervoor een service afspraak in te plannen lijkt me zonde van de tijd en kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MA0ACa3YJ_tM6sZc7X5VLaqczU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xokbiNz8q24Ar9Edi2K3jcAB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door B85 op 24-11-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 22:20
In de bron van de link die ik stuurde staan betere plaatjes. Het is de leeftijd van de batterij in dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:36
mjvdzwet schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:54:
[...]

Als ik met mijn telefoon naast de auto sta unlocked hij ook als ik het knopje indruk.

Heb wel een M3 highland.
Ah, dat zou wel mooi zijn dat hij het toch doet als de auto unlocked is. Voor die 5euro ga ik gewoon proberen en hem onderaan m'n laadpaal kleven.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05
mjvdzwet schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:54:
[...]

Heb wel een M3 highland.
Als in vergrendeling van kabel halen?
Of bedoel je als in openen charging port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Schwarz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:36:
[...]

Als in vergrendeling van kabel halen?
Of bedoel je als in openen charging port?
Als hij aan het laden is en de M3 is op slot en ik sta bij de laad port met mijn telefoon sleutel dan ontgrendeld hij de kabel met het knopje.

Klepje open werkt altijd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:53
B85 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:18:
Weet iemand of ik deze ergens los kan bestellen? Of eventueel het hele klepje? Het gaat om de oude (2019) M3.
Volgens de spare parts van tesla niet apart, wel als unit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_Zp-1D93TYEXD_nQBgUZmVHayY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ir02o5QuTsAfQSNdnTmatfLC.png?f=fotoalbum_large

Kostprijs weet ik niet, maar als ik het type nummer ff google kom ik op 150 dollar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
loxr25 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:02:
[...]

Volgens de spare parts van tesla niet apart, wel als unit:

[Afbeelding]

Kostprijs weet ik niet, maar als ik het type nummer ff google kom ik op 150 dollar uit.
Waar kan je deze informatie vinden?

Zijn de kabelbomen ook beschikbaar?

Handige info voor de Tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loxr25
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:53

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 18-09 06:38
De 'folie' op het middenstuk van mijn middenconsole kwam deels los. Uiteindelijk maar helemaal eraf getrokken, half was geen gezicht.

Ik weet dat ik alles in een andere kleur o.i.d. kan wrappen, maar hou graag het piano zwarte.

Om hiervoor een service afspraak in te plannen lijkt me zonde van de tijd en kosten.

[Afbeelding]
Er is bij de Action een stofzuiger in de aanbieding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:32
Goedenavond,

We zijn in blijde afwachting van onze Tesla model Y en ik ben nog wat pagina's aan het teruglezen.

Wat ik mij afvroeg, met de spiegels is de Tesla model Y breder dan 2 meter. Hier in de buurt heb je veel wegen waar 1 baan aangegeven staat dat je er maximaal kan rijden met een auto van 2m breed. Bedoelen ze dan de binnenmaat van de auto of de maat met de spiegels?

Oftewel kan je met een model y de linkerbaan dan pakken als deze maar 2m breed is?

Misschien een vreemde vraag maar ik vroeg het mij ineens af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
FSD v12 op weg naar Tesla werknemers:

https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1728092021628313777

Ben benieuwd hoeveel beter de AI het gaat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Nijntje12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:20:
Goedenavond,

We zijn in blijde afwachting van onze Tesla model Y en ik ben nog wat pagina's aan het teruglezen.

Wat ik mij afvroeg, met de spiegels is de Tesla model Y breder dan 2 meter. Hier in de buurt heb je veel wegen waar 1 baan aangegeven staat dat je er maximaal kan rijden met een auto van 2m breed. Bedoelen ze dan de binnenmaat van de auto of de maat met de spiegels?

Oftewel kan je met een model y de linkerbaan dan pakken als deze maar 2m breed is?

Misschien een vreemde vraag maar ik vroeg het mij ineens af.
Het gaat om de totale breedte inclusief de spiegels. Maar doorgaans past dat nog best...

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Mits je zo'n bord ziet als advies, met mogelijk financiële consequenties.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:53
Nijntje12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:20:
met de spiegels is de Tesla model Y breder dan 2 meter. Bedoelen ze dan de binnenmaat van de auto of de maat met de spiegels?
De breedte volgens mij bepaald exclusief spiegels.

quote https://wetten.overheid.n.../2023-05-31/#BijlageVIII: breedte van een voertuig:
horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;

[ Voor 43% gewijzigd door Megat op 24-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Fire69 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:31:
FSD v12 op weg naar Tesla werknemers:

https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1728092021628313777

Ben benieuwd hoeveel beter de AI het gaat doen...
Zal wel onderdeel worden van de kerstmis update :)

Dit zou toch de FSD zijn gebasseerd op ''a complete rewrite of code'' en iets met AI? (Nural net?) :P

[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:30:
[...]

Zal wel onderdeel worden van de kerstmis update :)

Dit zou toch de FSD zijn gebasseerd op ''a complete rewrite of code'' en iets met AI? (Nural net?) :P
Is de kerstmis update niet meestal wat leuke nieuwe features en zo?
FSD 12 is inderdaad een volledige rewrite getrained met AI, die zullen ze eerst wel wat serieuzer testen veronderstel ik.

https://www.notateslaapp....es-with-update-2023-38-10

[ Voor 9% gewijzigd door Fire69 op 24-11-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11

[Afbeelding]
Is de pianolak een folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
The__Virus schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:27:
[...]

In de bron van de link die ik stuurde staan betere plaatjes. Het is de leeftijd van de batterij in dagen.
Ok, duidelijk.

De statistiek toont dus een “verband” tussen leeftijd van het voertuig (waarbij niet alle voertuigen dezelfde uitvoering/batterij hebben) en batterij degradatie. En het verschil tussen fast chargers en slow chargers.

Er wordt geen rekening gehouden met enkele belangrijke parameters, zoals depth of charge/discharge. Misschien laden “trage laders” vaak tot 100% terwijl “snelle laders” vaak stoppen aan 70-80%.

Interessante statistieken maar uiteindelijk niet zoveel duidelijke conclusies uit te trekken (behalve: “in 5-6 jaar ben je gegarandeerd 10% van je originele capaciteit kwijt”).
Pagina: 1 ... 173 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: