Toevallig laten voorverwarmen met de warmtepomp? Die koelt namelijk de buitenlucht (waarschijnlijk dichtbij de sensor)Gaat niet door schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:10:
De temperatuursensor voor de buitentemperatuur lijkt nog al van slag als het wat kouder is. Vanochtend gaf die -9 aan en een paar weken geleden -5. De werkelijke buitentemperatuur was ongeveer -1. Na een stukje rijden lijkt het allemaal wel weer te kloppen. Het gaat overigens om een Model Y van dit jaar.
Rond de 50k, maar deel liever geen PIIOekol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:17:
[...]
De enige vraag die ik heb is hoeveel kilometers je hebt gereden in je auto?
(En niet echt relevant natuurlijk)
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 22-11-2023 12:19 ]
Sinds vorige week donderdag al in het bezit van m'n 2023 MY RWD (1 november besteld). Het rijdt als een tierelier en ben er dan ook superblij mee.
Wat mij wel opvalt is dat ik dacht dat ik iedere keer het snelheidsicoontje moet aantikken zodat ie niet begint te piepen, maar deze lijkt standaard uit te staan, ik hoef dus eigenlijk nooit op dat snelheidsbordje te tikken. Is dit normaal gedrag bij iedereen?
Wat mij wel opvalt is dat ik dacht dat ik iedere keer het snelheidsicoontje moet aantikken zodat ie niet begint te piepen, maar deze lijkt standaard uit te staan, ik hoef dus eigenlijk nooit op dat snelheidsbordje te tikken. Is dit normaal gedrag bij iedereen?
Nee ik moet het uitschakelen bij elke rit en ik wordt er knettergek van. Hopelijk kan dit standaard uit.wes- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:15:
Sinds vorige week donderdag al in het bezit van m'n 2023 MY RWD (1 november besteld). Het rijdt als een tierelier en ben er dan ook superblij mee.
Volgens mij is dit alleen verplicht op nieuw uitgebrachte auto's zoals de model 3. De Model Y heeft dit dus nietwes- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:15:
Wees blij, dat gepiep is ontzettend irritant, ik schrik elke keer weer. Vergeet het steeds uit te zetten.wes- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:15:
Ik kan me voorstellen dat dit gepiep gevaarlijker is dan zonder piep. Ben benieuwd wanneer deze regel weer afgeschaft gaat worden wegens verkeersonveilig.
Gewoon even wachten tot de jongens van SEXY buttons de Commander aanpassen met een "als auto in D wordt gezet, dan ISA melding uit".Ingmar7 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:05:
[...]
Wees blij, dat gepiep is ontzettend irritant, ik schrik elke keer weer. Vergeet het steeds uit te zetten.
Ik kan me voorstellen dat dit gepiep gevaarlijker is dan zonder piep. Ben benieuwd wanneer deze regel weer afgeschaft gaat worden wegens verkeersonveilig.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Draait iemand hier toevallig Adguard en Teslamate via Docker?
Mijn AdGuard draait al op port 3000 dus ik wilde port 3100 gebruiken voor de grafana dashboard maar dit lijkt niet te werken, iemand toevallig dezelfde setup? Zo ja welke ports gebruik jij?
EDIT:
Fixed had het volgende gebruikt:
ports:
- 3100:3100
Moest zijn:
ports:
- 3100:3000
Mijn AdGuard draait al op port 3000 dus ik wilde port 3100 gebruiken voor de grafana dashboard maar dit lijkt niet te werken, iemand toevallig dezelfde setup? Zo ja welke ports gebruik jij?
EDIT:
Fixed had het volgende gebruikt:
ports:
- 3100:3100
Moest zijn:
ports:
- 3100:3000
[ Voor 19% gewijzigd door xeoMe op 22-11-2023 13:23 ]
In 2024 wanneer een alcoholslot een verplichting wordt in nieuwe auto's?Ingmar7 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:05:
[...]
Wees blij, dat gepiep is ontzettend irritant, ik schrik elke keer weer. Vergeet het steeds uit te zetten.

Hoezo heb je je km stand onzichtbaar gemaakt? Ik dacht dat ik alles had gezien...JohanB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:12:
Hij is weer helemaal de weg kwijt met dit “koude” weer
270 Wh/km en er vrolijk 25% naast zitten met het verwachtte gebruik in doodnormale omstandigheden gister
(Dat “banden spanning” alarm is ook de kwijt weg, met een alarm op 2.9 bar)
En zo’n comment “als je 20 km/h onder de toegestane snelheid had gereden was je efficienter” irriteer me ook mateloos. Ja. En gevaarlijker dan gewoon meerijden
[Afbeelding]
Zou top zijn als die gasten van de Sexy buttons deze ook uitschakelen!Maurice- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:53:
[...]
In 2024 wanneer een alcoholslot een verplichting wordt in nieuwe auto's?
Huh? Wat moet je precies doen?wes- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:15:
[...]
Ik heb 9 oktober mijn nieuwe -niet highland- M3 opgehaald. Ik koester mezelf met de gedachten dat ik om deze reden blij ben met het oude modelDutchlimits schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:27:
[...]
Nee ik moet het uitschakelen bij elke rit en ik wordt er knettergek van. Hopelijk kan dit standaard uit.
Keep it cool
Kun je in ieder geval in stilte nadenken over alle nieuwigheden die je niet hebt en wel graag had gehadValentijn schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:37:
[...]
Ik heb 9 oktober mijn nieuwe -niet highland- M3 opgehaald. Ik koester mezelf met de gedachten dat ik om deze reden blij ben met het oude model

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik denk dat mijn highland vrienden (afgezien van de pingetjes) in meer stilte kunnen genietenHimalaya schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:44:
[...]
Kun je in ieder geval in stilte nadenken over alle nieuwigheden die je niet hebt en wel graag had gehad
Ik ben een ID3 gewend, die had ondanks de afwezigheid van dubbel glas rondom, voor mijn gevoel een veel betere demping.
Keep it cool
Over demping gesproken, weet of heeft iemand ervaring met het toevoegen van extra geluiddempend schuim in de panelen van een M3? Ik weet dat het bij oudere auto's kan, maar ik vraag me af of er bij de M3 uberhaupt ruimte voor is...Valentijn schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:58:
[...]
Ik denk dat mijn highland vrienden (afgezien van de pingetjes) in meer stilte kunnen genieten
Ik ben een ID3 gewend, die had ondanks de afwezigheid van dubbel glas rondom, voor mijn gevoel een veel betere demping.
Keep it cool
Nou, helemaal niks
Ik dacht dat ik, om de piepjes voor de snelheidslimiet uit te zetten, iedere keer op dat verkeersbordje moet tikken maar dat hoef ik dus niet te doen. Kennelijk geldt dit alleen nog voor de M3 Highland die onlangs uit is gekomen, daar moet je dus wél iedere keer dat verkeersbordje aantikken.
Alle reviews leken er op te duiden dat er meer demping is tov een 2019 M3. Maar tegenover de recente modellen is er toch amper verschil?Valentijn schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:58:
[...]
Ik denk dat mijn highland vrienden (afgezien van de pingetjes) in meer stilte kunnen genieten
Een zwarte M3 met zwarte (poedercoat denk ik?) nova velgen:
https://x.com/TeslaNewswire/status/1727336752195547228?s=20
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Jammer hoor. Hebben ze eigenlijk een leuke velg, maken ze hem zwart. Ik ben geen fan van zwarte velgen, maar ieder zn ding.spartacusNLD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:44:
![]()
Y'24
Heb nog steeds geen idee welke piepjes je het over hebt bij de Highland? Wat voor piepjes/waarschuwingen krijg je dan, en hoe vaak moet je dat - ik neem aan dat verkeersbord op de display - aantikken?wes- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:01:
[...]
Nou, helemaal niks![]()
Ik dacht dat ik, om de piepjes voor de snelheidslimiet uit te zetten, iedere keer op dat verkeersbordje moet tikken maar dat hoef ik dus niet te doen. Kennelijk geldt dit alleen nog voor de M3 Highland die onlangs uit is gekomen, daar moet je dus wél iedere keer dat verkeersbordje aantikken.
Zwarte velgen, zwarte lak, zwarte accentenspartacusNLD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:44:
![]()

Elke keer als je de auto herstart. Dus bij wegrijden elke keer dat verkeersbordje aantikken om geen waarschuwing te krijgen.DaCoTa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:58:
[...]
en hoe vaak moet je dat - ik neem aan dat verkeersbord op de display - aantikken?
EU wetgeving. Niks aan te doen.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Vindt het juist wel wat hebben. Ik ga zwarte turbine wieldoppen bestellen zodra ze er zijn en laat ook nog alle ruiten tinten achter de B stijl.. en ja. de auto is zwart.Caayn schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:01:
[...]
Zwarte velgen, zwarte lak, zwarte accenten
Zal ik dan ook nog de Tesla logo's zwart laten maken?
Hier in de buurt staat een zwarte MY met die zwarte turbine velgen. Heb er serieus over getwijfeld om 'm ook zo te bestellen. Ziet er best mooi uit imho.spartacusNLD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:04:
[...]
Vindt het juist wel wat hebben. Ik ga zwarte turbine wieldoppen bestellen zodra ze er zijn en laat ook nog alle ruiten tinten achter de B stijl.. en ja. de auto is zwart.
Zal ik dan ook nog de Tesla logo's zwart laten maken?
Uiteindelijk is het een QuickSilver MY geworden, maar heb de doppen wel vervangen door zwarte exemplaren. Ik vind de standaard doppen echt voor geen meter bij dat QuickSilver staan.
Is er een wet in voege gegaan die we gemist hebben?spartacusNLD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:02:
[...]
Elke keer als je de auto herstart. Dus bij wegrijden elke keer dat verkeersbordje aantikken om geen waarschuwing te krijgen.
EU wetgeving. Niks aan te doen.
Gaat het over de wet waarbij we niet meer voorbij de snelheidslimiet mogen zonder waarschuwing?
Ik dacht dat we eerst een goed systeem zouden moeten hebben vooraleer deze wet in voege zou gaan.
Want mijn Tesla zit er toch echt héél vaak naast.
[ Voor 14% gewijzigd door this op 22-11-2023 16:29 ]
Ja, alle nieuw op de markt gebrachte auto's (dus ook de Highland) moeten voortaan een irritant geluidje maken als je de maximum snelheid overschrijft. Dat kun je weer handmatig uitzetten (voor nu) maar dat moet je dus elk begin van elke rit doen.this schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:28:
[...]
Is er een wet in voege gegaan die we gemist hebben?
Gaat het over de wet waarbij we niet meer voorbij de snelheidslimiet mogen zonder waarschuwing?
Vandaag mijn MYP mogen ontvangen waarbij ik nog heerlijk zo hard mag als ik wil, zonder vervelende pingeltjes. Wel mogelijk van die vervelende auto's met zwaailicht die wat van me willen.
Had ik nou toch die koeltas maar gekocht.
Geen idee. Maar in zowel elke review wordt verwezen naar het piepje bij de snelheidsovertreding, wordt uitgelegd hoe je het uit zet en wordt toegevoegd dat het door wetgeving komt.this schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:28:
[...]
Is er een wet in voege gegaan die we gemist hebben?
Ik dacht dat we eerst een goed systeem zouden moeten hebben vooraleer deze wet in voege zou gaan.
Want mijn Tesla zit er toch echt héél vaak naast.
Meer weet ik niet
Ik denk dat het over deze verordening gaat.
Bij de eerstvolgende OTA-update, ben je je 'voordeel' al weer kwijt. Ben ik bang.JJH82 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:30:
[...]
Ja, alle nieuw op de markt gebrachte auto's (dus ook de Highland) moeten voortaan een irritant geluidje maken als je de maximum snelheid overschrijft. Dat kun je weer handmatig uitzetten (voor nu) maar dat moet je dus elk begin van elke rit doen.
Vandaag mijn MYP mogen ontvangen waarbij ik nog heerlijk zo hard mag als ik wil, zonder vervelende pingeltjes. Wel mogelijk van die vervelende auto's met zwaailicht die wat van me willen.
Uit de handleiding:
/f/image/fxIeYRZb2aDOsSJ1lI0EZxLL.png?f=fotoalbum_large)
Dat is wel heul irritant inderdaad. Om veiliger te rijden moet je het scherm tikken op het moment dat je voor het eerst over de limiet gaat.
Is dit menu dan anders bij Highland?
/f/image/fxIeYRZb2aDOsSJ1lI0EZxLL.png?f=fotoalbum_large)
Dat is wel heul irritant inderdaad. Om veiliger te rijden moet je het scherm tikken op het moment dat je voor het eerst over de limiet gaat.

:fill(white):strip_exif()/f/image/tr3DiJfmUHFGVXrP2T8V4c8I.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door DaCoTa op 22-11-2023 16:38 ]
Nee toch, het heeft volgens mij te maken met de type goedkeuring en die verandert voor de huidige MY niet.CappieL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:33:
[...]
Bij de eerstvolgende OTA-update, ben je je 'voordeel' al weer kwijt. Ben ik bang.
Ik hoop het niet, de verplichting geldt alleen voor nieuw op de markt gebrachte auto's dus hopelijk ontspringen eigenaren van de huidige auto's de dans.CappieL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:33:
[...]
Bij de eerstvolgende OTA-update, ben je je 'voordeel' al weer kwijt. Ben ik bang.
Hier nog wat meer info over dit onderwerp
Tja, ik vind het echt te belachelijk voor woorden.DaCoTa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:35:
Uit de handleiding:
[Afbeelding]
Net zoiets als dat stomme start&stop in m'n vorige auto's wat je elke keer weer uit moet zetten, maar dan nog irritanter.
Had trouwens afgelopen vrijdag ook al een melding over zachte banden. Het is even een graadje kouder en gelijk zit dat ding te miepen over een band die 0.1 bar te zacht is.
Gelukkig gingen afgelopen maandag toch de winterbanden er onder, dus ik heb 't maar laten zitten. Die figuren bij Euromaster hebben alles op 3.1 gezet

[ Voor 19% gewijzigd door InZane op 22-11-2023 16:45 ]
Ik heb die setting niet in de highland anders stond die op de eerste dag al op offDaCoTa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:35:
Uit de handleiding:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraagje over mij nieuwe M3 Highland. Ik krijg constant deze meldingen. Is hier iets aan te doen? De melding verdwijnt vaak ook wel weer tijdens de rit, maar tot nu toe elke rit gehad. Camera is gewoon schoon. Niet anders als de rechter camera. Melding van Camera verblind/geblokkeerd krijg ik haast niet, dit was een van de eerste keren.
:strip_exif()/f/image/G3CucUkLsmjcBRxFmmH6aXN4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G3CucUkLsmjcBRxFmmH6aXN4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rN7nE9I8Mx7ahqoU5FbJ015K.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla maakt naar mijn mening bij uitstek mooie velgen. Zou niet weten welke lelijk zijn. Turbine, uberturbine, sportvelgen etc.. Vind ze allemaal gaaf.RvV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:56:
[...]
Jammer hoor. Hebben ze eigenlijk een leuke velg, maken ze hem zwart. Ik ben geen fan van zwarte velgen, maar ieder zn ding.
Wat is daar mis mee? Het is volkomen normaal om winterbanden wat harder te doen dan zomerbanden en 0,2 is daarbij een veelgekozen optie. 2,9 + 0,2 = 3,1. Ik zie geen rare dingen.InZane schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:38:
[...]
Die figuren bij Euromaster hebben alles op 3.1 gezet
UNOX: The worst operating system
Rijd je op dat moment op een slecht verlicht of donker stuk weg?hulskersj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:38:
Vraagje over mij nieuwe M3 Highland. Ik krijg constant deze meldingen. Is hier iets aan te doen? De melding verdwijnt vaak ook wel weer tijdens de rit, maar tot nu toe elke rit gehad. Camera is gewoon schoon. Niet anders als de rechter camera. Melding van Camera verblind/geblokkeerd krijg ik haast niet, dit was een van de eerste keren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die "verplichte" snelheids overschrijdingsmelding lijkt mij toch wel bloedirritant aangezien de auto regelmatig een verkeere maximale snelheid aangeeft. Kom regelmatig op wegen waar je 80 mag en die 60 aangeeft, of vorige week nog in flevoland, auto zegt 50, maximale snelheid is 100

"Vanaf 6 juli ook parkeersensoren verplicht", de bruikbaarheid valt daar niet onder?JJH82 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:38:
[...]
Ik hoop het niet, de verplichting geldt alleen voor nieuw op de markt gebrachte auto's dus hopelijk ontspringen eigenaren van de huidige auto's de dans.
Hier nog wat meer info over dit onderwerp
Er lijkt nu ook een accessoire voor de model 3 refresh in de shop te staan.
De spatlappen:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/spatlappen-model-3
En ook de losse wieldoppen:
https://shop.tesla.com/nl...oton-wieldop-voor-model_3
De rest van de accessoires zal wel niet lang meer op zich laten wachten
Ik ben vooral op zoek naar de all-weather mattenset.
De spatlappen:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/spatlappen-model-3
En ook de losse wieldoppen:
https://shop.tesla.com/nl...oton-wieldop-voor-model_3
De rest van de accessoires zal wel niet lang meer op zich laten wachten
Ik ben vooral op zoek naar de all-weather mattenset.
[ Voor 46% gewijzigd door spartacusNLD op 22-11-2023 19:07 ]
Of een plof op je deurmat waar je niet blij van wordtJJH82 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:30:
[...]
......
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik heb een probleempje met een S3XY button.
Ik dacht een knop achter het scherm te plakken maar daar viel hij telkens vanaf. Paar keer weer teruggeplaatst maar blijkbaar was het niet vlak genoeg ofzo; hij bleef maar vallen.
Die knop is nu al zo vaak op de mat gevallen dat de achterkant nogal vuil is.
Het is een beetje een apparte plaklaag, het is niet echt lijm?
Ik vraag me af of dit nog schoon te maken is?
Kun je dit soort materiaal ergens misschien kopen ter vervanging?
Kan natuurlijk met dubbelzijdig plakband maar dat komt nooit zo mooi los als de laag die standaard op die knoppen zit.
Heeft iemand tips?
Ik dacht een knop achter het scherm te plakken maar daar viel hij telkens vanaf. Paar keer weer teruggeplaatst maar blijkbaar was het niet vlak genoeg ofzo; hij bleef maar vallen.
Kan natuurlijk met dubbelzijdig plakband maar dat komt nooit zo mooi los als de laag die standaard op die knoppen zit.
Heeft iemand tips?
t.k.a. sig space t.e.a.b.
Een M3LR 2019 met 90k op de klok gaat op Marktplaats voor €30.000.
Een Tesla Model S 75D uit 2018 met 120k op de klok ook voor €30.000.
Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de S omdat deze luchtvering heeft en ik km-standen tot 400.000km kan vinden. Luxer en gemaakt om langer mee te gaan?
Is een S uit 2018 technisch veel gedateerder dan een 3 uit 2019? De accu's zijn ongeveer even groot dus dan verwacht ik de range ook?
Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de S omdat deze luchtvering heeft en ik km-standen tot 400.000km kan vinden. Luxer en gemaakt om langer mee te gaan?
Is een S uit 2018 technisch veel gedateerder dan een 3 uit 2019? De accu's zijn ongeveer even groot dus dan verwacht ik de range ook?
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-11-2023 20:59 ]
Ik heb zelf PPF folie geplakt 2 maanden geleden aan de achterkant van de portieren en aan de voorkant van mijn MYP.
Weet iemand of deze ook weer makkelijk te verwijderen zijn?
Komen van AliExpress en ik denk dat de folie of de lak (wit) een keer gaat verkleuren. Wil ze daarom weer verwijderen namelijk..
Weet iemand of deze ook weer makkelijk te verwijderen zijn?
Komen van AliExpress en ik denk dat de folie of de lak (wit) een keer gaat verkleuren. Wil ze daarom weer verwijderen namelijk..
Ik heb geen premium connectivity, want ik dacht dat mijn onbeperkte bundel op de telefoon voldoende zou zijn. Nu springt echter keer op keer mijn wifi uit, en moet ik mijn persoonlijke hotspot uit en weer aanzetten voor mijn telefoon gezien wordt. Herkennen mensen dit en is er een oplossing? Ik heb een nieuwe Model Y.
Geen probleem om de plaklaag van S3XY buttons nat schoon te maken, staat in hun faq:hommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:44:
Once I stick the button at one place, can I stick it again to another place afterwards?
Yes! The adhesive on the bottom side could be used multiple times. If needed you can clean it with a wet wipe for better stickiness.
3M tape.hommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:44:
Heeft iemand tips?
https://www.google.com/se...EYCA&sclient=gws-wiz-serp
Ja, voor dat tientje per maand gewoon Premium Connectivity nemen. En dat is meer dan een onbeperkte databundel, biedt o.a. live verkeersinzichten.coelho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:16:
[..] Herkennen mensen dit en is er een oplossing?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Geweldig, ga ik proberen. Bedankt![b]kabski schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:29:Geen probleem om de plaklaag van S3XY buttons nat schoon te maken, staat in hun faq:
[...]
Wel even uit elkaar halen denk ik want batterij/electronica en water gaat wat minder goed samen.
Dit gaat toch eigenlijk over de instellingen van je telefoon, als je wifi uit springt?coelho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:16:
Ik heb geen premium connectivity, want ik dacht dat mijn onbeperkte bundel op de telefoon voldoende zou zijn. Nu springt echter keer op keer mijn wifi uit, en moet ik mijn persoonlijke hotspot uit en weer aanzetten voor mijn telefoon gezien wordt. Herkennen mensen dit en is er een oplossing? Ik heb een nieuwe Model Y.
Of bedoel je dat de wifi steeds standaard uitstaat in de Tesla? Ja, dat valt mij ook op. Maar goed, ik heb Premium Connectivity maar aan gezet en gebruik de Wifi alleen voor updates.
Er wordt gesproken over een 'wet wipe'. Dat is volgens mij zo'n doekje met een beetje IPA alcohol zoals je ook bij een screenprotector krijgt om je scherm schoon te maken. Of misschien een brillenpoetsdoekje.hommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:51:
[...]
Geweldig, ga ik proberen. Bedankt!
Wel even uit elkaar halen denk ik want batterij/electronica en water gaat wat minder goed samen.
Dat is wat anders dan het knopje onder de kraan houden...
Ja, niet beknibbelen en 10 euro uitgeven per maand. Het is het waard.coelho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:16:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik wou eerst nog even wegblijven van oplosmiddelen want ik ben bang dat dan het plak effect ook verdwijnt.bilgy_no1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:53:
[...]
Er wordt gesproken over een 'wet wipe'. Dat is volgens mij zo'n doekje met een beetje IPA alcohol zoals je ook bij een screenprotector krijgt om je scherm schoon te maken. Of misschien een brillenpoetsdoekje.
Dat is wat anders dan het knopje onder de kraan houden...
Dank allen. Ik ga eens zien of de leasemaatschappij premium connectivity aan mijn overeenkomst kan toevoegen.
Snap ik hoor, maar ik denk ik waarschuw je even. Water werkt volgens mij gewoon niet op dat spul om stof en vuil eraf te krijgen.hommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:56:
[...]
Ik wou eerst nog even wegblijven van oplosmiddelen want ik ben bang dat dan het plak effect ook verdwijnt.
Ze kunnen iets aan zetten in je account kan je het zelf afsluiten zonder tussenkomst van LM of werkgever.coelho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:02:
Dank allen. Ik ga eens zien of de leasemaatschappij premium connectivity aan mijn overeenkomst kan toevoegen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De laadklep ging opeens niet meer open (bij het er tegenaan duwen), moest in de auto zelf de klep openen. Meer mensen last van?
Te lang gewacht na het uitstappen? Of auto gelocked?TweakerVincent schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:10:
De laadklep ging opeens niet meer open (bij het er tegenaan duwen), moest in de auto zelf de klep openen. Meer mensen last van?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dit is toch wel een mooie update voor de highland rijders in 2023.38.9 (Heb een MYP met losse tablets+koptelefoon voor de kinderen, maar dit zou het overbodig maken)
Rear Passenger Headphones
Passengers in the back seat can listen on wireless Bluetooth headphones when watching the Theater app on the rear touchscreen. The rest of the vehicle can continue to listen to other audio from the front.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ja ik had het laatst ook. Dacht dat het toen kwam omdat het nogal veel geregend had.TweakerVincent schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:10:
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dat had ik ook toen ze net nieuw binnen waren. Nadat ze een week zonder plasticje los in m'n bekerhouder hadden gelegen plakte ze ineens wel! Muurvast.hommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:44:
Heeft iemand tips?
Mensen hier ervaring hoe het gaat en hoe lang het duurt als Arval (lease) de auto heeft besteld bij Tesla?
Komt hij dan vanzelf in de Tesla app (aangemaakt met mijn werk e-mail) of moet ik daar nog iets voor doen?
Komt hij dan vanzelf in de Tesla app (aangemaakt met mijn werk e-mail) of moet ik daar nog iets voor doen?
Fly or Die
Nee dat niet.Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:26:
[...]
Te lang gewacht na het uitstappen? Of auto gelocked?
Ah ok hopelijk niet te vaakMakkelijk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:37:
[...]
Ja ik had het laatst ook. Dacht dat het toen kwam omdat het nogal veel geregend had.
[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 22-11-2023 23:49 ]
Misschien wat info voor wie vandaag nog in een keuze of beslissingsproces zit. Gisteren heb ik 3 testritten gemaakt nl. met de m3 lr, de m3 rwd, en de my lr.
Vooraf : Ik was redelijk overtuigd dat de keuze zou vallen op de 3 lr. Reden : verbluffende audio, de range + oplaadsnelheid maakt reizen meer comfortabel, de acceleratie van de rwd zou vermoedelijk teleurstellen.
Testrit 1 : 3 lr rood : Wat een geweldig mooie kleur. In real life veel beter dan op foto. Versnelling was geweldig maar misschien te. De passagier werd er helemaal niet blij van. Audio was goed maar misschien ook te. Bij momenten trilde de panelen. Verbruik op computer : 17,4 kwh/100km.
Testrit 2 : 3 rwd grijs : Kleur was ok maar zou nooit mijn keuze zijn. Audio beviel mij hier eigenlijk zelfs beter. De subwoofers van de lr waren voor mijn muziek geen meerwaarde. De versnelling gaf geen wauw gevoel maar was meer dan ok. Verbruik op computer : 15,5 kwh/100km.
Algemeen over de model 3 : Zeer mooie verschijning. Zeer goede vering. Het ontbreken van de stalks was voor mij geen enkel probleem, ook niet op een rondpunt. Ik nam op het rondpunt met het rechterhand over waar de knoppen zaten waardoor je automatisch goed zit.
De keuze tussen lr en rwd was duidelijk. De lr kon voor mij zijn meerprijs niet verantwoorden.
Probleem met de 3 was voor mij de zithouding. De hoge vloer en de lage zit was voor mijn leeftijd en mijn gevoelige rug geen fijne ervaring. Ik kreeg de zetels niet goed afgesteld. Ik had het gevoel meer te liggen dan te zitten. Jammer ! Ik rij vandaag nochtans ook met een sedan waar de lage zit geen probleem is.
Testrit 3 : Y lr : Omwille van de zithouding was dit een veel fijnere rijervaring. Goede audio, fijne versnelling, praktischere ruimte. De vering is duidelijk minder comfortabel dan de 3. Verbruik op computer : 19,2 kwh/100km.
Ondanks het feit dat ik de 3 veel mooier vind met upgrades tov de Y, zal het voor mij toch een Y (lr) moeten worden omwille van de zithouding. Vandaag lijkt de Y met de stockkortingen de betere koop.
Vooraf : Ik was redelijk overtuigd dat de keuze zou vallen op de 3 lr. Reden : verbluffende audio, de range + oplaadsnelheid maakt reizen meer comfortabel, de acceleratie van de rwd zou vermoedelijk teleurstellen.
Testrit 1 : 3 lr rood : Wat een geweldig mooie kleur. In real life veel beter dan op foto. Versnelling was geweldig maar misschien te. De passagier werd er helemaal niet blij van. Audio was goed maar misschien ook te. Bij momenten trilde de panelen. Verbruik op computer : 17,4 kwh/100km.
Testrit 2 : 3 rwd grijs : Kleur was ok maar zou nooit mijn keuze zijn. Audio beviel mij hier eigenlijk zelfs beter. De subwoofers van de lr waren voor mijn muziek geen meerwaarde. De versnelling gaf geen wauw gevoel maar was meer dan ok. Verbruik op computer : 15,5 kwh/100km.
Algemeen over de model 3 : Zeer mooie verschijning. Zeer goede vering. Het ontbreken van de stalks was voor mij geen enkel probleem, ook niet op een rondpunt. Ik nam op het rondpunt met het rechterhand over waar de knoppen zaten waardoor je automatisch goed zit.
De keuze tussen lr en rwd was duidelijk. De lr kon voor mij zijn meerprijs niet verantwoorden.
Probleem met de 3 was voor mij de zithouding. De hoge vloer en de lage zit was voor mijn leeftijd en mijn gevoelige rug geen fijne ervaring. Ik kreeg de zetels niet goed afgesteld. Ik had het gevoel meer te liggen dan te zitten. Jammer ! Ik rij vandaag nochtans ook met een sedan waar de lage zit geen probleem is.
Testrit 3 : Y lr : Omwille van de zithouding was dit een veel fijnere rijervaring. Goede audio, fijne versnelling, praktischere ruimte. De vering is duidelijk minder comfortabel dan de 3. Verbruik op computer : 19,2 kwh/100km.
Ondanks het feit dat ik de 3 veel mooier vind met upgrades tov de Y, zal het voor mij toch een Y (lr) moeten worden omwille van de zithouding. Vandaag lijkt de Y met de stockkortingen de betere koop.
Hee hoor. Ik rijd op een nieuwe N weg met zeer goede belijning. Op een A weg gebeurd het ook. Het is ook alleen links.spartacusNLD schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:26:
[...]
Rijd je op dat moment op een slecht verlicht of donker stuk weg?
Ik las ergens een mening dat als men toch fanatiek no-stalk wil gaan, dat het wellicht beter was geweest om de knoppen van de knipperlichten links en rechts te monteren op het stuur. Links voor links, en rechts voor rechts.
Bij motorfietsen zijn de knipperlichten traditioneel links gemonteerd (links/rechts) tot bmw ze aan beide kanten monteerde. Links voor links, en rechts voor rechts. Ook veel weerstand uit de rijders, maar ik vond het fijn en logisch rijden. Natuurlijk moet je het stuur op een motorfiets niet 'overpakken', dus links blijft links en rechts blijft rechts.
Ik heb nog geen testrit gedaan in een 3 highland.
Meningen?
Is het trouwens mogelijk om de turn-rate dynamische aan te passen in een 3? Ik zag onlangs een filmpje van een lexus (als ik het me goed herinner) met een variable ratio steering, zodat het stuur nooit moet overgepakt worden. Ook een model met zo'n stuur zonder bovenkant. Leek wel vrij 'nerveus' te rijden, maar het is vast gewenning en muscle memory.
Bij motorfietsen zijn de knipperlichten traditioneel links gemonteerd (links/rechts) tot bmw ze aan beide kanten monteerde. Links voor links, en rechts voor rechts. Ook veel weerstand uit de rijders, maar ik vond het fijn en logisch rijden. Natuurlijk moet je het stuur op een motorfiets niet 'overpakken', dus links blijft links en rechts blijft rechts.
Meningen?
Is het trouwens mogelijk om de turn-rate dynamische aan te passen in een 3? Ik zag onlangs een filmpje van een lexus (als ik het me goed herinner) met een variable ratio steering, zodat het stuur nooit moet overgepakt worden. Ook een model met zo'n stuur zonder bovenkant. Leek wel vrij 'nerveus' te rijden, maar het is vast gewenning en muscle memory.
In Belgie momenteel 5000 euro korting op voorraad modellen van de Model Y. Het kan dus nog lager!!!
@Amos_x
Ik ben bekend met beide vormen van knipperlichten. Momenteel heb ik zelf geen BMW maar wel ook op gereden. Ik heb niet zoveel voorkeur eigenlijk. Het is iets wat je binnen 20 seconden doorhebt en daarna gaat het ook niet meer verkeerd (bij mij iig).
Voor de Tesla heb ik eens wat 'geprobeerd' op mijn eigen stuurwiel met pookje. Lees: eens kijken of ik bij bochten het voor elkaar krijg om op dat deel van het stuur uit te komen met m'n vinger (rotondes). Dat gaat met wat oefenen wel. Handig is het echter niet. Ik denk persoonlijk dat dit ook nog eens op 2 plaatsen op het stuur moeten doen NOG onhandiger is.
Feit is dat ze gewoon een pook hadden moeten monteren. Stelletje mafkezen
Ik ben bekend met beide vormen van knipperlichten. Momenteel heb ik zelf geen BMW maar wel ook op gereden. Ik heb niet zoveel voorkeur eigenlijk. Het is iets wat je binnen 20 seconden doorhebt en daarna gaat het ook niet meer verkeerd (bij mij iig).
Voor de Tesla heb ik eens wat 'geprobeerd' op mijn eigen stuurwiel met pookje. Lees: eens kijken of ik bij bochten het voor elkaar krijg om op dat deel van het stuur uit te komen met m'n vinger (rotondes). Dat gaat met wat oefenen wel. Handig is het echter niet. Ik denk persoonlijk dat dit ook nog eens op 2 plaatsen op het stuur moeten doen NOG onhandiger is.
Feit is dat ze gewoon een pook hadden moeten monteren. Stelletje mafkezen
Ik zou zeggen, ga eerst eens proefrijden. Valt me op dat het veel mensen in de praktijk meevalt. Vlak boven je ook een post van iemand die al tijdens de korte proefrit helemaal gewend was.Amos_x schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:10:
Ik las ergens een mening dat als men toch fanatiek no-stalk wil gaan, dat het wellicht beter was geweest om de knoppen van de knipperlichten links en rechts te monteren op het stuur. Links voor links, en rechts voor rechts.
Meningen?
Er zullen er ook zijn die er meer moeite mee hebben.
Of de knoppen nou bij elkaar zitten of gesplitst, ik ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk toch om muscle memory gaat en dat alles wel kan werken mits het op een normaal bereikbare plek zit.
@bilgy_no1
Dat zal ook te maken hebben met overpakken of doorgeven. In principe is overpakken iets van vroeger (waar je ook veel meer aan het stuur moest sleuren). Doorgeven is momenteel de methode om te sturen (dit leer je ook aan bij diverse opleidingen/cursussen). Hierbij blokkeer je ook de airbag niet (een ontploffende airbag met een arm kruislings ervoor geeft leuke verwondingen). Fanatieke overpakkers zullen wellicht meer problemen hebben dan doorgevers.
Dat zal ook te maken hebben met overpakken of doorgeven. In principe is overpakken iets van vroeger (waar je ook veel meer aan het stuur moest sleuren). Doorgeven is momenteel de methode om te sturen (dit leer je ook aan bij diverse opleidingen/cursussen). Hierbij blokkeer je ook de airbag niet (een ontploffende airbag met een arm kruislings ervoor geeft leuke verwondingen). Fanatieke overpakkers zullen wellicht meer problemen hebben dan doorgevers.
Gevoelsmatig zou dat ook meteen het alternatief zijn waar ik voor zou kiezen. Echter moeten jullie het maar gewoon ervaren. Bij komt er voorlopig geen Tesla meer vermoed ikAmos_x schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:10:
Meningen?
Dat betekent uiteraard dat je veel te laat aangeeft dat je een rondpunt verlaat. Richtingaanwijzers zijn bedoeld om aan kondigen wat je gaat doen, ze zijn niet om te bevestigen wat je duidelijk reeds aan het doen bent.go2go2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 05:01:
Het ontbreken van de stalks was voor mij geen enkel probleem, ook niet op een rondpunt. Ik nam op het rondpunt met het rechterhand over waar de knoppen zaten waardoor je automatisch goed zit.
Via werkgever op 21 november een Model Y RWD zwart met 20inch besteld bij Leaseplan
Dezelfde dag al een account en VIN nummer ontvangen.
Toch wel even gebeld met Leaseplan omdat zij vanaf 15 november geen nieuwe uto`s meer leveren ivm restwaarde na het leasecontract.
Leaseplan gaf aan dat het wel geleverd mag worden wanneer de auto al op kenteken staat, dus snel even met Tesla gebeld, en er is dus al een auto in mijn samenstelling gematched en onderweg naar Tilburg vanuit Berlijn !
verwachte levering tussen 22 - 30 november.
Update, zojuist gebeld, Morgen afhalen ! , levertijd van slechts 3 dagen
Dezelfde dag al een account en VIN nummer ontvangen.
Toch wel even gebeld met Leaseplan omdat zij vanaf 15 november geen nieuwe uto`s meer leveren ivm restwaarde na het leasecontract.
Leaseplan gaf aan dat het wel geleverd mag worden wanneer de auto al op kenteken staat, dus snel even met Tesla gebeld, en er is dus al een auto in mijn samenstelling gematched en onderweg naar Tilburg vanuit Berlijn !
verwachte levering tussen 22 - 30 november.
Update, zojuist gebeld, Morgen afhalen ! , levertijd van slechts 3 dagen
[ Voor 6% gewijzigd door L0252 op 23-11-2023 09:30 . Reden: update ]
Oh, nee. Reken op 15-20% meer verbruik en de accu van een S is ook iets kleiner. De range zal zeker 20% kleiner zijn.fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:56:
Een M3LR 2019 met 90k op de klok gaat op Marktplaats voor €30.000.
En laadsnelheid. Waar je met een 3 de 250 kW echt wel kunt halen heeft een S uit 2018 een maximum van 120 kW. En de 75 kWh accu's van de S worden generfd als je veel DC laad, 100 kW tot wel terug naar 70 kW als je pech hebt: Maasluip in "Het grote Tesla topic - deel 3"
120 kW is nog niet zo erg, vergeleken met 250 kW scheelt je dat 5 minuten op 10-80%, maar als het terug naar 70 kW gaat dan sta je zo maar even een kwartier of nog meer extra aan een supercharger.
Signatures zijn voor boomers.
De S en X zullen veel kosten wbt onderhoud. Model 3 2019 stukken minder en bij een model uit 2021/2022 zijn de kosten bijna nihil
Waar baseer je dit op? (vraag geen verwijt)deryck schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:31:
De S en X zullen veel kosten wbt onderhoud. Model 3 2019 stukken minder en bij een model uit 2021/2022 zijn de kosten bijna nihil
Ik ga ervan uit dat je bedoelt bij gelijke leeftijd.
[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-11-2023 11:34 ]
Hier heeft mijn Model 3 ook last van. Alsof hij random de wifi van de auto uitzet.coelho schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:16:
Dit is een bug en niet een feature om je naar een abonement te pushen. (die ik idd momenteel wel heb
Er zijn al wat topics over dit onderwerp op het TMC forum. Maar nog geen definitief antwoord.
Toch maar een weblog?
@coelho ik heb dat ook een tijdje geprobeerd. 3 dagen volgehouden. Toen overstag gegaan voor premium connectivity.
Goed, vandaag de afspraak. Eerste keer dat ik een service afspraak bij Tesla had, maar ik moet zeggen dat het proces van je auto neerzetten, aanmelden via de app en dan gewoon wachten tot het klaar is prima werkt.Notna schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:42:
[...]
Ik kreeg deze melding ook net spontaan bij het vertrekken. Wat was de oplossing bij jou uiteindelijk?
Ik lees wisselende verhalen online van een brakke kabel tot 'het is sporadisch maar er is niets mis'.
Ik ga denk ik hoe dan ook een service request inschieten, maar als ik dat via de app nu doe, kan het alleen op een dag dat ik niet kan
Morgen weer proberen.
Afspraak ston om 10:30, auto werd pas om 11:05 opgepikt. om 11.35 was de reperatie klaar.
Zoals in het topic reeds aangegeven: 'Charge Port to HV Battery (3 fase) kabel' is vervangen door een nieuwe (revisie?) kabel onder garantie (kosten waren anders 156 EUR (voor een 25 euro kabel
Prima faciliteiten in het SeC van Purmerend, afgezien van die een luidruchtige klant die geen telefoon nodig had om te bellen, want hij kon het prima schreeuwen

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 23-11-2023 12:21 ]
Nou de Performance is eindelijk aangekondigd en zou volgens deze bron ergens eerste helft 2024 onthuld worden. Zou voor mij te laat komen helaas, heb de LR al in bestelling staan en mijn huidige lease contract loopt ook af.
https://www.carsales.com....-early-2024-debut-143503/
Dit is geen aankondiging, maar eeen slecht stuk ''journalistiek'' van een australische website.DvD77 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:50:
Nou de Performance is eindelijk aangekondigd en zou volgens deze bron ergens eerste helft 2024 onthuld worden. Zou voor mij te laat komen helaas, heb de LR al in bestelling staan en mijn huidige lease contract loopt ook af.
De keerzijde daarvan is dat veel mensen zich juist met de stalk hebben aangeleerd om te laat richting aan te geven in bijna alle andere situaties buiten een rotonde; hendeltje meepakken in de draai en dan dus eigenlijk een stuk te laat zijn. Bijvoorbeeld bij een baanwissel op de snelweg.Myaimistrue schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:46:
[...]
Dat betekent uiteraard dat je veel te laat aangeeft dat je een rondpunt verlaat. Richtingaanwijzers zijn bedoeld om aan kondigen wat je gaat doen, ze zijn niet om te bevestigen wat je duidelijk reeds aan het doen bent.
In al die situaties zijn de knopjes dan eigenlijk beter en makkelijker...
Dit viel mij tijdens de testrit ook op. Mijn volgorde van acties maakt dat ik dus nu meer voorspelbaar ga zijn voor andere weg gebruikers. En omdat je meer moet nadenken zal ik (zeker in het begin) wat minder snel een rotonde op knallenbilgy_no1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:00:
[...]
De keerzijde daarvan is dat veel mensen zich juist met de stalk hebben aangeleerd om te laat richting aan te geven in bijna alle andere situaties buiten een rotonde; hendeltje meepakken in de draai en dan dus eigenlijk een stuk te laat zijn. Bijvoorbeeld bij een baanwissel op de snelweg.
Binnenkort de eerste bandenwissel van zomer naar winterbanden op de Y.
Hoe slaan jullie de banden op? Ik ben bang als ik de velgen op elkaar leg de velgen beschadigd raken.
Doen jullie er een hoes omheen ofzo? Of valt risico op beschadigingen wel mee?
Hoe slaan jullie de banden op? Ik ben bang als ik de velgen op elkaar leg de velgen beschadigd raken.
Ik heb mijn Highland nu een paar weken, en dacht dat het wel snel zou wennen.Amos_x schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:10:
Meningen?
Nu stikt het in mijn omgeving van de rotondes.
Rechtsaf is geen probleem, rechtdoor gaat wel, maar dan staat je stuur vaak 90graden gedraaid op het moment dat je richting aan wil geven, waardoor je een beetje krom zit met je hand onderaan het stuur.
Maar 3 kwart rond is wel echt lastig, omdat de knoppen dan juist rechts zitten en dus op de kop. En ik merk dat dit niet snel een automatisme wordt, en dat net op een punt waar je ook goed moet opletten.
Daarnaast gaat het indrukken van de knopjes niet altijd goed, als je met je duim iets te laag zit, doet ie niets. Dat is iets wat je met de hendels nooit hebt.
Ik denk dat als ik nog steeds niet gewend ben als de 3rd party stalk komt, en die een beetje goede recensies heeft, dat de stalk toch weer terug komt.
Als je ze stapelt, plaats een stuk karton tussen je velgen en onder de onderste, opgelost...Willianv schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:15:
Ik snap dit nog niet helemaal, je bent toch scherp naar links aan het sturen als je de knipper aan zet? hoe "pak je dan met rechter hand over" naar helemaal onder (dus de linker kant van het stuur)? of bedoel je gewoon je hand daar heen bewegen om het knopje te zoeken?go2go2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 05:01:
Ik kom er net achter dat mijn Teslamate niet meer werkt. Ik heb hem geupdate naar de laatste versie, maar de status blijft "onbeschikbaar".
Ook het op nieuw uit en inloggen heeft geen effect. Zijn er nog suggesties?
Teslamate draait op een synology omgeving in docker.
Hij lijkt hiermee wel data binnen te krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2023-11-23 12:21:26.174 car_id=1 [info] Start / :online 2023-11-23 12:21:26.180 [error] GenStateMachine :"1" terminating ** (MatchError) no match of right hand side value: {:error, #Ecto.Changeset<action: :insert, changes: %{battery_heater: false, battery_heater_on: false, battery_level: 47, date: ~U[2023-11-23 12:21:25.521000Z], driver_temp_setting: #Decimal<22.0>, est_battery_range_km: #Decimal<170.49>, fan_status: 2, ideal_battery_range_km: #Decimal<194.65>, inside_temp: #Decimal<14.2>, is_climate_on: true, is_front_defroster_on: false, is_rear_defroster_on: false, odometer: 15781.948749, outside_temp: #Decimal<12.5>, passenger_temp_setting: #Decimal<22.0>, power: 0, rated_battery_range_km: #Decimal<194.65>, speed: 6, tpms_pressure_fl: #Decimal<2.65>, tpms_pressure_fr: #Decimal<2.575>, tpms_pressure_rl: #Decimal<2.625>, tpms_pressure_rr: #Decimal<2.625>, usable_battery_level: 47}, errors: [latitude: {"can't be blank", [validation: :required]}, longitude: {"can't be blank", [validation: :required]}], data: #TeslaMate.Log.Position<>, valid?: false>} (teslamate 1.27.2) lib/teslamate/vehicles/vehicle.ex:719: anonymous fn/4 in TeslaMate.Vehicles.Vehicle.handle_event/4 (ecto_sql 3.9.2) lib/ecto/adapters/sql.ex:1203: anonymous fn/3 in Ecto.Adapters.SQL.checkout_or_transaction/4 (db_connection 2.4.3) lib/db_connection.ex:1611: DBConnection.run_transaction/4 (teslamate 1.27.2) lib/teslamate/vehicles/vehicle.ex:711: TeslaMate.Vehicles.Vehicle.handle_event/4 (stdlib 3.17.2.1) gen_statem.erl:1205: :gen_statem.loop_state_callback/11 (stdlib 3.17.2.1) proc_lib.erl:226: :proc_lib.init_p_do_apply/3 |
We zitten nu op 1.27.4, jij nog niet lijkt het.BThomas schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:24:
Ik kom er net achter dat mijn Teslamate niet meer werkt. Ik heb hem geupdate naar de laatste versie, maar de status blijft "onbeschikbaar".
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 2023-11-23 12:21:26.174 car_id=1 [info] Start / :online 2023-11-23 12:21:26.180 [error] GenStateMachine :"1" terminating ** (MatchError) no match of right hand side value: {:error, #Ecto.Changeset<action: :insert, changes: %{battery_heater: false, battery_heater_on: false, battery_level: 47, date: ~U[2023-11-23 12:21:25.521000Z], driver_temp_setting: #Decimal<22.0>, est_battery_range_km: #Decimal<170.49>, fan_status: 2, ideal_battery_range_km: #Decimal<194.65>, inside_temp: #Decimal<14.2>, is_climate_on: true, is_front_defroster_on: false, is_rear_defroster_on: false, odometer: 15781.948749, outside_temp: #Decimal<12.5>, passenger_temp_setting: #Decimal<22.0>, power: 0, rated_battery_range_km: #Decimal<194.65>, speed: 6, tpms_pressure_fl: #Decimal<2.65>, tpms_pressure_fr: #Decimal<2.575>, tpms_pressure_rl: #Decimal<2.625>, tpms_pressure_rr: #Decimal<2.625>, usable_battery_level: 47}, errors: [latitude: {"can't be blank", [validation: :required]}, longitude: {"can't be blank", [validation: :required]}], data: #TeslaMate.Log.Position<>, valid?: false>} (teslamate 1.27.2) lib/teslamate/vehicles/vehicle.ex:719: anonymous fn/4 in TeslaMate.Vehicles.Vehicle.handle_event/4 (ecto_sql 3.9.2) lib/ecto/adapters/sql.ex:1203: anonymous fn/3 in Ecto.Adapters.SQL.checkout_or_transaction/4 (db_connection 2.4.3) lib/db_connection.ex:1611: DBConnection.run_transaction/4 (teslamate 1.27.2) lib/teslamate/vehicles/vehicle.ex:711: TeslaMate.Vehicles.Vehicle.handle_event/4 (stdlib 3.17.2.1) gen_statem.erl:1205: :gen_statem.loop_state_callback/11 (stdlib 3.17.2.1) proc_lib.erl:226: :proc_lib.init_p_do_apply/3
Kijk eens op https://github.com/teslamate-org/teslamate
Er is een fork geweest naar aanleiding van aanpassingen van Tesla en het minder beschikbaar zijn van de originele ontwikkelaar.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb de laatste tijd tijdens het laden op normale snelheid, dat ik veel meldingen in mijn app krijg dat het laden is onderbroken.
Dan check ik de app en gaat het toch gewoon door, maar vaak niet op optimale snelheid.
Sinds vanmorgen schommelt het tussen de 8 en 12 A qua sterkte.
Hebben andere hier ook last van?
Ik neem aan dat het vooral aan de lader ligt, maar zou het aan de auto kunnen liggen?
Dan check ik de app en gaat het toch gewoon door, maar vaak niet op optimale snelheid.
Ik neem aan dat het vooral aan de lader ligt, maar zou het aan de auto kunnen liggen?
Heb ik ook wel eens, met name op momenten dat de loadbalancer van de laadpaal ingrijpt en de laadstroom beperkt.gustaveau schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:36:
Ik heb de laatste tijd tijdens het laden op normale snelheid, dat ik veel meldingen in mijn app krijg dat het laden is onderbroken.
Grote kans dat het dit is inderdaad. Ik heb twee klanten waar het ook gebeurt, die hebben een hele sloot aan laadpalen waar de load balancing niet helemaal vlekkeloos gaat. Hij gaat na de melding eigenlijk altijd vanzelf door, maar vervelend is het wel: je zou een soort vertraging willen hebben in die melding, dat hij pas meldt als er >20 seconden niks meer gebeurt ofzo.Himalaya schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:47:
[...]
Heb ik ook wel eens, met name op momenten dat de loadbalancer van de laadpaal ingrijpt en de laadstroom beperkt.
Ik zie niet in waarom de knopjes beter zouden zijn (in de zin van tot beter gedrag leiden).bilgy_no1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:00:
[...]
De keerzijde daarvan is dat veel mensen zich juist met de stalk hebben aangeleerd om te laat richting aan te geven in bijna alle andere situaties buiten een rotonde; hendeltje meepakken in de draai en dan dus eigenlijk een stuk te laat zijn. Bijvoorbeeld bij een baanwissel op de snelweg.
Alvast één persoon hier kwam al met een gedragspatroon dat het tegendeel suggereert. En makkelijker, tja, dat lijkt me ook erg betwistbaar. Als de knopjes nu links en rechts hadden gestaan, dan had je misschien een punt. Nu is het - na voor veel mensen wellicht heel wat wennen - hoogstens even gemakkelijk. Al vrees ik dat het voor sommigen eerder moeilijk zal blijven om te herinneren dat boven rechts is en onder links (tenzij je stuur een halve draai om is - dan is het net omgekeerd
In elk geval: Tesla zal het niet gedaan hebben omdat het makkelijker is, maar wel omdat het goedkoper is.
[ Voor 3% gewijzigd door Myaimistrue op 23-11-2023 14:05 ]
Waarschijnlijk, ook in combinatie met het feit dat rotondes toch wel erg Europees zijn, en de ontwerper hiervan in de VS zit.Myaimistrue schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:02:
[...]
In elk geval: Tesla zal het niet gedaan hebben omdat het makkelijker is, maar wel omdat het goedkoper is.
https://www.google.nl/search?q=velgenboomWillianv schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:15:
Thx, die had ik al gevonden. Ik sla ze echter niet zelf op, maar liggen bij een bevriende garagehouder.bebopper schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:07:
[...]
https://www.google.nl/search?q=velgenboom(de banden van mijn lease Tesla sla ik niet zelf op, de banden van de auto van mijn vrouw gaan al jaren op een velgenboom)
Normaal gaan ze gewoon gestapeld de opslag in maar ik wil er voor waken dat ze beschadigen. Met de vorige velgsets was dit geen issue, maar die Tesla velgen....
Dat half uurtje werk is natuurlijk ook niet gratis. Of dacht je dat monteurs vrijwilligers waren?Notna schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:17:
(kosten waren anders 156 EUR (voor een 25 euro kabel) ).
Punctuality is the politeness of kings
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.