Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hahahaha, dan denken we allebei te simpel denk ik hahahaha want ik zie het probleem niet van 2 keer het hendel.. het is niet dat je vijf kilo moet optillen ofzoInspired schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:16:
[...]
1x wel chill maar geen TACC meer is minder idd. Zal het zelf ook niet gaan gebruiken denk ik. Doe dan Autosteer op hendel (1x) en TACC op scroll-wieltje oid. Maar goed, ik zal wel te simpel denken.
top video!! nu pas kunnen kijken, weet nu waar het probleem aan ligt. dank!Jackberry schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:29:
[...]
Wat anderen ook al zeiden, even filter vervangen
Zie hier meer info: YouTube: This design flaw makes Tesla’s Model 3 smell bad! (with fixes!)
Zeker met al die regen laatste dagen verbaasd me dat niets
Verwijderd
Het kopje ‘plannen’ in de tesla app, en dan ‘vertrek’, gaat dat alleen erover dat de auto en batterij dan voorverwarmd is, of betekent het dan ook dat de auto zorgt dat hij op dat moment opgeladen is zodat de auto niet heel de nacht bijv. op 100% staat?
Dat laatste idd. Vertrek-opladen tijdens daluren, dan gaat ie zorgen dat ie bijv om 07.00 is opgeladen tot je limietVerwijderd schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:44:
Vraagje:
Het kopje ‘plannen’ in de tesla app, en dan ‘vertrek’, gaat dat alleen erover dat de auto en batterij dan voorverwarmd is, of betekent het dan ook dat de auto zorgt dat hij op dat moment opgeladen is zodat de auto niet heel de nacht bijv. op 100% staat?
Als je dan de toggle bij voorverwarmen aanzet, dan doet ie dat ook tegen 07.00
[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 17-11-2023 19:54 ]
Verwijderd
Dat daluren maakt het dus verwarrend vind ik. Stel ik geef bij ‘vertrek’ aan 10:00 ‘s ochtends, maar ‘opladen tijdens daluren’ vink ik niet aan. Zorgt de auto er dan voor dat ik iets voor 10:00 opgeladen ben, of is het dan alleen de voorverwarming?maharens schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:53:
[...]
Dat laatste idd. Vertrek-opladen tijdens daluren, dan gaat ie zorgen dat ie bijv om 07.00 is opgeladen tot je limiet
Als je dan de toggle bij voorverwarmen aanzet, dan doet ie dat ook tegen 07.00
Als voorbeeld, ik heb vertrek op 07.00 staan en eindtijd daluren op 15.30Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:58:
[...]
Dat daluren maakt het dus verwarrend vind ik. Stel ik geef bij ‘vertrek’ aan 10:00 ‘s ochtends, maar ‘opladen tijdens daluren’ vink ik niet aan. Zorgt de auto er dan voor dat ik iets voor 10:00 opgeladen ben, of is het dan alleen de voorverwarming?
Stel limiet op 80%, als ik de kabel er insteek, dan gaat ie heel even checken en dan gaat ie afhankelijk van de SoC pas laden zodat ie vlak voor 07.00 is opgeladen op 80%
Verwijderd
Oké thanks, beetje workaround dus maar als het werkt dan werkt hetmaharens schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:02:
[...]
Als voorbeeld, ik heb vertrek op 07.00 staan en eindtijd daluren op 15.30
Stel limiet op 80%, als ik de kabel er insteek, dan gaat ie heel even checken en dan gaat ie afhankelijk van de SoC pas laden zodat ie vlak voor 07.00 is opgeladen op 80%
Vanmiddag even gebeld met de Tesla shop. Die gaven aan dat sinds een paar maanden alle MY uit Berlijn komen.Mother_lepard schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:21:
[...]
Mijn witte Model Y RWD die ik volgende week ga ophalen komt uit Berlijn.
gebruikershaes schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:51:
[...]
Eens. Ik vind het ergens nog wel maf dat iets hardwarematig er al in zit, maar softwarematig uitgeschakeld is. Daar vind ik wat van. Het is blijkbaar goedkoper om het met die hardware te bouwen dan zonder. Waarom dan extra betalen om een switch in de software om te zetten?
Ik wilde laatst een ring deurbel aanschaffen, maar ook dat is een subscription model. Een abbo afsluiten voor een deurbel.. Snap wel dat de services er achter geld kosten, maar dan heb ik liever dat het doorberekend wordt in de aanschafprijs of de optie om het zelf te hosten.
kijk dan eens naar eufy

Verwijderd
Ik heb het nu dus zo ingesteld voor morgenvroeg 10:00, alleen geeft de app nog steeds aan dat de auto over 5 uur klaar is. Klopt die indicatie dan gewoon niet?maharens schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:02:
[...]
Als voorbeeld, ik heb vertrek op 07.00 staan en eindtijd daluren op 15.30
Fijn dat je dit mededeelt maar als ik jullie was zou ik niet altijd alles direct geloven wat ze bij de Tesla “shop” zeggen.Puntje-NL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:02:
[...]
Vanmiddag even gebeld met de Tesla shop. Die gaven aan dat sinds een paar maanden alle MY uit Berlijn komen.Voor diegene die de Blade accu willen hebben is dat dus goed nieuws:))
Mijn advies is ook om zelf onderzoek te doen middels de beschikbare kanalen.
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 18-11-2023 02:18 ]
Ja dat dacht ik dacht ik dus ook. Ik ga ze even contacten maar dacht ook aan de versie voor achterin n.a.v. de video van enhauto zelf.Inspired schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:27:
[...]
Ik zou persoonlijk voor de versie voor achterin gaan. Die kan bij de Blade versie volgens mij gewoon op de nieuwe plek. Maar je zou de mensen van Enhance toch even kunnen mailen? Als je toch niet de Blade versie krijgt dan is de install achterin makkelijker.
Fly or Die
Het is meer even de vraag of de kabel voor achter ook past op de aansluiting voorin bij de Blade versie. Dat denk ik wel maar zou je even kunnen vragen aan ze.Fjeze schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 02:26:
[...]
Ja dat dacht ik dacht ik dus ook. Ik ga ze even contacten maar dacht ook aan de versie voor achterin n.a.v. de video van enhauto zelf.
[Video: https://youtube.com/clip/Ugkx0_CE4fBT3yfVPsQPyUP3nI5hR8tE1aT2?si=wc_uVEyENGxnKXL0]
[ Voor 11% gewijzigd door giancarlo_f op 18-11-2023 09:13 ]
Verwijderd
Ik heb een M3 highland en kan in ieder geval bevestigen dat als het er op zit, het in ieder geval nog niet werktgiancarlo_f schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:12:
Nieuwe regensensor / aanpassing? Kan iemand dit bevestigen?
[Video]
Het is wel erg gevoelsmatig, laatst had ik paar dagen dat het goed werkte, maar nu heb ik paar dagen stromende regen gehad en gingen ze niet eens aan.
Af en toe lijkt het wel alsof je in de McDonalds staat met al die piepjes die af gaan 🤡 Maar dat is ff wennen natuurlijk, geweldige auto.
Helaas wel last van de ruitenwissers en dat is persoonlijk een deal breaker, daar ga ik me kapot aan ergeren. Zo ook doorgegeven aan de sales gast die daar zat en bevestigde het.
Die bevestigde ook dat alle MY’s inderdaad nu allemaal uit Berlijn komen en er een “aardige” voorraad is… Black Friday sale wellicht nog?
Ik zou eerder geloven wat Tesla vertelt dan wat een of andere toetsenbordridder op een form vertelt. 'De beschikbare kanalen' zitten vol met mensen die 'zelf onderzoek doen', maar vooral ook heel erg veel aannames doen.turkeyhakan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 02:14:
Fijn dat je dit mededeelt maar als ik jullie was zou ik niet altijd alles direct geloven wat ze bij de Tesla “shop” zeggen.
Mijn advies is ook om zelf onderzoek te doen middels de beschikbare kanalen.
Tesla gaat echt geen MY's uit Austin of Shanghai naar Europa verschepen als hier in Berlijn een gigantische fabriek staat waar alleen maar de MY wordt gebouwd.
Als je met een bepaalde configuratie toch iets uit GFTX of GFSH zou krijgen, dan zou je op de NL configurator ook wel de oude kleur rood kunnen kiezen, denk je niet?
Punctuality is the politeness of kings
Deze zit er op de oude model 3 ook op, alleen zit ie volgens mij iets hoger, volgens mij is dat een ambient light sensor, voor het aanzetten van je verlichting als het donker word / je scherm dimmen en al het ander geneuzel.giancarlo_f schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:12:
Nieuwe regensensor / aanpassing? Kan iemand dit bevestigen?
[Video]
/f/image/X0ohxSkVt18rINKpqLqx6wVS.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Gyrolion op 18-11-2023 11:23 ]
Vond de proefrit erg geslaagd, mijn vrouw vond het ook lekker rijden en de kinderen vonden het schermpje achterin natuurlijk geweldig.
Echter toen we terugkwamen en mijn vrouw in een Y plaatsnam vond ze de ruimte wel erg aangenaam.
Zelf vind ik dat ook maar vind het nieuwe interieur van de 3 wel een pak mooier. (Stoelen leken ook lekkerder te zitten)
Nog maar eens rustig over nadenken dus 😊
Als je geen haast hebt zou je ook de nieuwigheden van de M3 Highland en ruimte van de MY kunnen combineren in de nieuwe versie van de MY die er op termijn aankomt.hantheman schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:11:
Zojuist proefgereden in een m3 in Hengelo. Het leek wel gratis zoveel mensen waren er proefritjes aan het maken.
Vond de proefrit erg geslaagd, mijn vrouw vond het ook lekker rijden en de kinderen vonden het schermpje achterin natuurlijk geweldig.
Echter toen we terugkwamen en mijn vrouw in een Y plaatsnam vond ze de ruimte wel erg aangenaam.
Zelf vind ik dat ook maar vind het nieuwe interieur van de 3 wel een pak mooier. (Stoelen leken ook lekkerder te zitten)
Nog maar eens rustig over nadenken dus 😊
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Al gedaan.RFAMLK schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:45:
@Inspired ga je als volgende leaseauto een Tesla bestellen, of heb je dat al gedaan, en welke dan? Ik denk dat ik na 5 jaar toch weer voor een M3 AWD ga, maar twijfel erg met de Y LR (proefritten waren niet top in MY..)
Vertrokken met 100%, 300 km grotendeels aan 125km/h en terug thuis met 12%.
Veel wind en regen zorgden voor een verbruik van 220Wh/km.
Op de heenrit was het zelfs 240.
Ik ben vertrokken met een voorverwarmd interieur en batterij.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is de nieuwe 3 stiller? Weinig van van gemerkt. Vast wel tov een oude 3, maar niet tov een Y. Het was wel redelijk winderig weer..
De radio in de Y vond ik een stuk beter klinken. Misschien zat er verschil tussen de instellingen maar ik vond het echt verrassend goed in de Y.
De stoelen vond ik gelijkwaardig. Mijn vrouw was groot voorstander van de Y stoelen omdat die een stuk hoger staan op de rails zodat je een betere ondersteuning krijgt bij je benen.
Het interrieur van de Model 3 is prima, maar de Y vond ik ook zeker niet slecht.
Dus ja.. hier is de beslissing nog niet gevallen.
Voor die paar keer per jaar dat ik de extra ruimte nodig heb, dan is de Y echt super super handig en comfortabel. Voor die overige 98% van de tijd is de 3 een betere keuze. Het voelt niet heel slim om nu een Y te nemen als er volgend jaar een nieuwe Y komt. Ik wil er heel wat jaren mee gaan rijden.
Y'24
Waarom geen slimme keuze om een Y te nemen als er volgend jaar een nieuwe komt? Dat is toch met alles zo? Met telefoons, tv’s, computers, andere auto merken. Elk jaar zijn er nieuwe modellen. Als je zo denkt koop je nooit wat nieuws.RvV schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:24:
Ik heb ze vorige week allebei gereden, de Highland RWD en Model Y RWD. De Y vond ik erg meevallen wat betreft rijgedrag tov de Model 3. Ik had de Y een stuk lager ingeschat omdat iedereen de nieuwe 3 zo de hemel in prijst. Voor zo'n grote/zware/hoge auto vond ik de Y scherper sturen dan verwacht.
Is de nieuwe 3 stiller? Weinig van van gemerkt. Vast wel tov een oude 3, maar niet tov een Y. Het was wel redelijk winderig weer..
De radio in de Y vond ik een stuk beter klinken. Misschien zat er verschil tussen de instellingen maar ik vond het echt verrassend goed in de Y.
De stoelen vond ik gelijkwaardig. Mijn vrouw was groot voorstander van de Y stoelen omdat die een stuk hoger staan op de rails zodat je een betere ondersteuning krijgt bij je benen.
Het interrieur van de Model 3 is prima, maar de Y vond ik ook zeker niet slecht.
Dus ja.. hier is de beslissing nog niet gevallen.
Voor die paar keer per jaar dat ik de extra ruimte nodig heb, dan is de Y echt super super handig en comfortabel. Voor die overige 98% van de tijd is de 3 een betere keuze. Het voelt niet heel slim om nu een Y te nemen als er volgend jaar een nieuwe Y komt. Ik wil er heel wat jaren mee gaan rijden.
Ben ik deels met je eens, het ligt een beetje aan de grote van de upgrade tussen de 2022 en 2023 zit niet erg veel verschil maar de huidige facelift vind ik toch best significant.Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:33:
[...]
Waarom geen slimme keuze om een Y te nemen als er volgend jaar een nieuwe komt? Dat is toch met alles zo? Met telefoons, tv’s, computers, andere auto merken. Elk jaar zijn er nieuwe modellen. Als je zo denkt koop je nooit wat nieuws.
Persoonlijk vind ik de materialen op de highland echt een stuk fraaier dan de houtlook.
Ik snap je punt. Ik doe altijd lang met mijn wagens. De huidige BMW heb ik 10 jaar in bezit. Het zou nogal spijtig zijn als blijkt dat er volgend jaar een Y komt met een werkende regensensor of wel werkende parkeersensoren en dat ik nog 10 jaar met het oude model zit. Ok, je kunt weer inruilen of een andere aanschaffen en dat kost weer knaken. Als je dat kunt voorkomen door nog even te wachten, dan zou dat mooi zijn. De Highland koplampen en neus vind ik wel weer erg fraai en zou ik graag op een Y zien.Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:33:
[...]
Waarom geen slimme keuze om een Y te nemen als er volgend jaar een nieuwe komt? Dat is toch met alles zo? Met telefoons, tv’s, computers, andere auto merken. Elk jaar zijn er nieuwe modellen. Als je zo denkt koop je nooit wat nieuws.
Aan de andere kant, misschien gaat er wel heel weinig veranderen en krijg je alleen die stomme led strip erbij.
Ieder zijn ding, ik wacht sowieso nog even tot het einde van het jaar want er is geen haast bij.
Y'24
Ja, ik vind de iPhone 14 ook beter/mooier dan de 13. En de 15 vind ik weer mooier/beter dan de 14. En de 16 waarschijnlijk weer beter dan de 15. Tsja....hantheman schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:39:
[...]
Ben ik deels met je eens, het ligt een beetje aan de grote van de upgrade tussen de 2022 en 2023 zit niet erg veel verschil maar de huidige facelift vind ik toch best significant.
Persoonlijk vind ik de materialen op de highland echt een stuk fraaier dan de houtlook.
Dat vind ik echt appels en peren vergelijken. De iphone komt elk jaar en verschilt nauwelijks. De upgrade die straks komt bij de Y is vaak maar elke 6 jaar. Is echt wel zonde als je nu het huidige model koopt en volgend jaar heb je de Y met alle upgrades van de highland en misschien meer. Voor de restwaarde is het ook niet goed dat er een nieuw model zit aan te komen.Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:33:
[...]
Ik vind dat een scheve vergelijking. Een auto krijgt doorgaans eens in de 5 tot 8 jaar een update. Zeker bij traditionele merken. Nu voert Tesla iteraties wat sneller door waardoor kleine wijzigingen zichtbaar sneller aanwezig zijn, maar hier gaat het om een significante upgrade. Ik zou zeker even afwachten het komende jaar als ik privé zou aanschaffen.Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:09:
[...]
Ja, ik vind de iPhone 14 ook beter/mooier dan de 13. En de 15 vind ik weer mooier/beter dan de 14. En de 16 waarschijnlijk weer beter dan de 15. Tsja....
En de snelladen review is er ook:
[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 18-11-2023 14:38 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Bij de iPhone’s vind ik het echt weinig uitmaken tegenwoordig. 13/14/15 is allemaal bijna hetzelfde. En als je de nieuwe zaken wil moet je eigenlijk al naar de Pro. De verschillen bij de updates van Tesla zijn groter.Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:09:
[...]
Ja, ik vind de iPhone 14 ook beter/mooier dan de 13. En de 15 vind ik weer mooier/beter dan de 14. En de 16 waarschijnlijk weer beter dan de 15. Tsja....
Ik vind de koplampen in de HL ok. Had meer verwacht. In een golf gte van 2015 vind ik ze beter.spartacusNLD schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:35:
Nachtrit POV. Leuk om te zien hoe de interieur verlichting er uit ziet. Krijg zo ook een goede indruk van de kwaliteit van de matrix verlichting.
[YouTube: Tesla Model 3 Highland Night Test Drive]
En de snelladen review is er ook:
[YouTube: De NIEUWE Tesla Model 3 HIGHLAND (2024) - ALLES wat je MOET weten!]
Ik verdenk de afstelling. Is dat normaal bij Tesla?
"Significante upgrade". Oke, vertel mij eens wat er gaat veranderen dan ten opzichte van de huidige model Y? Het zijn allemaal geruchten. En een ander dashbord, stuur en koplampen vindt ik geen significant iets. Dat is net zoals een iPhone 4 en 4S. En wanneer wordt hij gelanceerd? Beide heb ik nog nergens vanuit Tesla kunnen vinden.STIMPPYYY schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:23:
[...]
Ik vind dat een scheve vergelijking. Een auto krijgt doorgaans eens in de 5 tot 8 jaar een update. Zeker bij traditionele merken. Nu voert Tesla iteraties wat sneller door waardoor kleine wijzigingen zichtbaar sneller aanwezig zijn, maar hier gaat het om een significante upgrade. Ik zou zeker even afwachten het komende jaar als ik privé zou aanschaffen.
Ieder zijn keus natuurlijk. Maar ik vind persoonlijk dat als je nu een nieuwe auto wil je niet nog minimaal een jaa rmoet wachten omdat er toevallig een facelift uitkomt.
[ Voor 18% gewijzigd door Sunri5e op 18-11-2023 15:56 ]
Dat kan je denk zelf ook wel invullen, als je kijkt naar wat er bij de highland veranderd is. Nieuw uiterlijk, nieuwe vering, sfeer verlichting, betere isolatie, meer premium, betere audio, geen stalks, scherm achter, stoel ventilatie, nieuw midden console. Dus dat plus ik denk dat hij sneller gaat accelereren zoals die versie nu in China. Ook denk ik dat deze er wat range bij gaat krijgen, allereerst doordat hij meer efficient zal zijn. Maar zal ook niet verbaasd zijn als er een iets groter accupakket in zal komen. Ja, het is speculeren, maar als je logisch redeneert is dit wel het minimale wat er komt. Zeker gezien hoe populair de Y is, zullen ze geen teleurstellende refresh doorvoeren.Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:54:
[...]
"Significante upgrade". Oke, vertel mij eens wat er gaat veranderen dan ten opzichte van de huidige model Y? En wanneer wordt hij gelanceerd? Beide heb ik nog nergens vanuit Tesla kunnen vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Angriebirdie op 18-11-2023 16:01 ]
Angriebirdie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:58:
[...]
Dat kan je denk zelf ook wel invullen, als je kijkt naar wat er bij de highland veranderd is. Nieuw uiterlijk, nieuwe vering, sfeer verlichting, veiliger door de extra deurhaak aan de onderkant, betere isolatie, meer premium, betere audio, geen stalks, scherm achter, stoel ventilatie, nieuw midden console. Dus dat plus ik denk dat hij sneller gaat accelereren zoals die versie nu in China. Ook denk ik dat deze er wat range bij gaat krijgen, allereerst doordat hij meer efficient zal zijn. Maar zal ook niet verbaasd zijn als er een iets groter accupakket in zal komen. Ja, het is speculeren, maar als je logisch redeneert is dit wel het minimale wat er komt. Zeker gezien hoe populair de Y is, zullen ze geen teleurstellende refresh doorvoeren.
"Denk, denk, denk, niet verbaasd zijn als, speculeren, logisch redeneert, geen teleurstellende". Dus er is nog niets bekend toch?Angriebirdie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:58:
[...]
Dat kan je denk zelf ook wel invullen, als je kijkt naar wat er bij de highland veranderd is. Dus dat plus ik denk dat hij sneller gaat accelereren zoals die versie nu in China. Ook denk ik dat deze er wat range bij gaat krijgen, allereerst doordat hij meer efficient zal zijn. Maar zal ook niet verbaasd zijn als er een iets groter accupakket in zal komen. Ja, het is speculeren, maar als je logisch redeneert is dit wel het minimale wat er komt. Zeker gezien hoe populair de Y is, zullen ze geen teleurstellende refresh doorvoeren.
Begrijp me niet verkeerd. Ik rij al Tesla sinds het eerste uur. Ik ben ook een "fanboy". Ik snap ook de overweging om te wachten. Maar ik vind persoonlijk de facelift van de 3 nou niet zo groot om nou 1,5 jaar te gaan wachten als je nu een auto wil kopen.
Klopt.jip_86 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:24:
Heeft de Y al niet een deel van de Highland verbeteringen? Dan gaat het vooral om de nieuwe neus en rgb strip in het interieur.
Gistere testrit met de myp gehad, ik denk dat ik de kia wegdoe 😛
Al ga ik wel is met de nieuwe werkgever praten over de juniper update...
Alleen al voor de geventileerde zetels zou ik willen wachten
We hebben een caravan aangeschaft waarvan ik de electra aan het moderniseren ben. De nieuw geplaatste LFP accu van de caravan wil ik laden tijdens het rijden óf als ik zonder wallstroom sta kunnen laden vanuit de auto via de 13 polige stekker.
Het lijkt erop dat de constante stroom draad niet werkt vanuit de 13 polige stekker. De bekabeling van de caravan is doorgemeten en goed, het lijkt erop dat er geen stroom vanuit de auto wordt aangeboden op de constante stroompinnen
Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 18-11-2023 17:11 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je hebt blijkbaar besloten dat de originele opslag die wordt meegeleverd té klein/weinig is, dan kan je alleen zelf beoordelen hoeveel je dan wel nodig hebt.MaartenK2023 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:22:
Wat zouden jullie adviseren voor grootte (1TB of beter 2TB) van een externe ssd om in het dashboardkastje te prikken voor de hoeveelheid aan videomateriaal op te slaan? Nu met de Black Friday deals loont het de moeite.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dit is al eerder besproken voor de MY en daar kwam uit dat de 16v lithium accu van Tesla niet (erg) geschikt is om langdurig stroom te leveren aan een caravan/aanhanger. Dit was meen ik ook gecheckt bij Tesla.revolution-nl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:50:
De vakanties met aanhanger en de Model 3 zijn zo goed bevallen, dat wij van bagage aanhanger zijn geupgrade naar een sleurhut met hefdak
We hebben een caravan aangeschaft waarvan ik de electra aan het moderniseren ben. De nieuw geplaatste LFP accu van de caravan wil ik laden tijdens het rijden óf als ik zonder wallstroom sta kunnen laden vanuit de auto via de 13 polige stekker.
Het lijkt erop dat de constante stroom draad niet werkt vanuit de 13 polige stekker. De bekabeling van de caravan is doorgemeten en goed, het lijkt erop dat er geen stroom vanuit de auto wordt aangeboden op de constante stroompinnen
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dus afhankelijk wat voor een soort accu (12v loodaccu of 16v lithium accu) er in je M3 zit kan het mogelijk wel of niet.
edit: extra uitleg toegevoegd.
[ Voor 11% gewijzigd door harmen76 op 18-11-2023 18:14 ]
Het is dan toch ook gratis? Of betaal jij voor een proefrit?hantheman schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:11:
Zojuist proefgereden in een m3 in Hengelo. Het leek wel gratis zoveel mensen waren er proefritjes aan het maken.
Jij niet dan?this schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:11:
[...]
Het is dan toch ook gratis? Of betaal jij voor een proefrit?
Daar ben ik ook achter, dat het zo een verschil zou zijn had ik ook niet verwacht.Tommie12 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:20:
Het koudere weer hakt toch in op de range..
Heb de y nu 3 maanden de eerste paar gemiddeld 125w/km maar nu boven de 160w/km gemiddeld
Daar ben ik ook achter, dat het zo een verschil zou zijn had ik ook niet verwacht.Tommie12 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:20:
Het koudere weer hakt toch in op de range..
Heb de y nu 3 maanden de eerste paar gemiddeld 125w/km maar nu boven de 160w/km gemiddeld
Ben wel benieuwd wat die nieuwe werkgever wel niet gaat denken als je aanhaalt op een Juniper update te willen wachten….huCks schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:48:
Ik verander van werk en mag kiezen of men kia ev6 ga houden, of een myp neem.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Nu heb ik deze afspraak een maand geleden gemaakt en zijn er wat nieuwe klachten bijgekomen maar klopt het dat het niet mogelijk is om deze nieuwe klachten ergens te melden en deze mee te nemen in dezelfde afspraak?
Het probleem is dat ik helemaal geen continu stroom lijkt te hebben op de 13 polige aansluiting op de auto.harmen76 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:58:
[...]
Dit is al eerder besproken voor de MY en daar kwam uit dat de 16v lithium accu van Tesla niet (erg) geschikt is om langdurig stroom te leveren aan een caravan/aanhanger. Dit was meen ik ook gecheckt bij Tesla.
Dus afhankelijk wat voor een soort accu (12v loodaccu of 16v lithium accu) er in je M3 zit kan het mogelijk wel of niet.
edit: extra uitleg toegevoegd.
Qua documentatie kan ik er ook niets over terugvinden, ook niet wat de max amperage mag zijn.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik overweeg S3XY Buttons te bestellen maar wil het wel netjes wegwerken, achterin kan je hem niet echt goed wegwerken en passagierskant moet je veel los halen wat ik liever niet doe.
Zie voorbeeld hier:
[ Voor 8% gewijzigd door Armo op 18-11-2023 20:41 ]
Je kan berichten sturen binnen een service afspraak. Daar reageren ze heel snel op.schumi1986 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:37:
Aankomende week voor het eerst een service afspraak bij de SuC in Eindhoven. Ik bekijk net het filmpje van de inlever instructie, aankomen rijden, in de app aanmelden en weer weglopen.
Nu heb ik deze afspraak een maand geleden gemaakt en zijn er wat nieuwe klachten bijgekomen maar klopt het dat het niet mogelijk is om deze nieuwe klachten ergens te melden en deze mee te nemen in dezelfde afspraak?
Met 128GB heb ik na 4,5 jaar nog altijd geen problemen…MaartenK2023 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:22:
Wat zouden jullie adviseren voor grootte (1TB of beter 2TB) van een externe ssd om in het dashboardkastje te prikken voor de hoeveelheid aan videomateriaal op te slaan? Nu met de Black Friday deals loont het de moeite.
Hij slaat tijdens het rijden een paar minuten op volgens mij, maar als hij (bijna) vol is gooit hij oude opnames gewoon weg. Alleen als je zelf een opname opslaat blijft die staan bij mijn weten.
Dus 1TB of 2TB is totale overkill. Alleen zinnig als je ook nog een mega collectie lossless muziek mee wil nemen
Ik zou als werkgever vooral willen weten welke auto er dan nu geleverd moet worden. Lekker boeiend of een medewerker op een bepaalde upgrade wil wachten. In ons bedrijf heeft iemand ook wel eens een half jaar een voorloopauto gereden, omdat de levertijden belachelijk waren. Wat maakt het dan uit of je wacht op levering, of op een update?Sunri5e schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:50:
[...]
Ben wel benieuwd wat die nieuwe werkgever wel niet gaat denken als je aanhaalt op een Juniper update te willen wachten….
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dat kan kloppen, de constante stroom is niet aangesloten in de stekker van de auto.revolution-nl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:37:
[...]
Het probleem is dat ik helemaal geen continu stroom lijkt te hebben op de 13 polige aansluiting op de auto.
Qua documentatie kan ik er ook niets over terugvinden, ook niet wat de max amperage mag zijn.
Was ook even een tegenvaller toen ik daarachter kwam, want daardoor kan de koelkast in onze caravan niet aan tijdens het rijden.
Als je een BYD accu hebt wel.Armo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:39:
Weet iemand of de MY Berlijn model van 2023 een OBD stekker heeft bij bestuurderskant?
Ik overweeg S3XY Buttons te bestellen maar wil het wel netjes wegwerken, achterin kan je hem niet echt goed wegwerken en passagierskant moet je veel los halen wat ik liever niet doe.
Zie voorbeeld hier:
[YouTube: Tesla Model Y June 2023]
Nee toch. Dat is wel heel bijzonder, onbegrijpelijkharmen76 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:02:
[...]
Dat kan kloppen, de constante stroom is niet aangesloten in de stekker van de auto.
Was ook even een tegenvaller toen ik daarachter kwam, want daardoor kan de koelkast in onze caravan niet aan tijdens het rijden.

Weet jij of dit bij alle 3's het geval is of enkel de oudere jaren, met de zomervakantie verwacht ik de highland te hebben, als deze het ook niet heeft moet ik misschien toch een of twee zonnepanelen overwegen.
Ik heb een 12v 100ah LifePO4 en een zuinige compressor koelkast dus ik denk dat ik daar bij een dag rijden wel op voorruit kan, maar je wilt natuurlijk niet dat de accu plat is en je de mover bij aankomst niet kan gebruiken.
Dank voor je reactie 👍 Reden waarom ik het vroeg is omdat ik op reviews op YouTube vaker lees/zie dat MY eigenaren een grotere ssd koppelen vanwege de vele opnames (bij continu Sentry Mode). Daar zal het dan wel mee te maken hebben..Smobbo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:51:
[...]
Met 128GB heb ik na 4,5 jaar nog altijd geen problemen…
Hij slaat tijdens het rijden een paar minuten op volgens mij, maar als hij (bijna) vol is gooit hij oude opnames gewoon weg. Alleen als je zelf een opname opslaat blijft die staan bij mijn weten.
Dus 1TB of 2TB is totale overkill. Alleen zinnig als je ook nog een mega collectie lossless muziek mee wil nemen
Heb je ooit geventileerde zetels gehad?huCks schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:48:
Ik verander van werk en mag kiezen of men kia ev6 ga houden, of een myp neem.
Ik wel, en vind het vooraf koelen van het interieur een pak efficienter. Daarvoor zou ik niet wachten op een upgrade.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vermoed dat de nieuwe 3's ook gebruik maken van het 16v boordnet, dus dan zal er ook op die auto's geen constante stroom op de 13-polige stekker zitten.revolution-nl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:27:
[...]
Nee toch. Dat is wel heel bijzonder, onbegrijpelijk![]()
Weet jij of dit bij alle 3's het geval is of enkel de oudere jaren, met de zomervakantie verwacht ik de highland te hebben, als deze het ook niet heeft moet ik misschien toch een of twee zonnepanelen overwegen.
Ik heb een 12v 100ah LifePO4 en een zuinige compressor koelkast dus ik denk dat ik daar bij een dag rijden wel op voorruit kan, maar je wilt natuurlijk niet dat de accu plat is en je de mover bij aankomst niet kan gebruiken.
Gelukkig heb je al een boord accu in de caravan, die hebben wij alsnog kunnen aanschaffen voor afgelopen zomervakantie.
En wat is dan de juiste set om te bestellen?
Fly or Die
BYD maakt LFP accu's en die zitten inderdaad in de RWD.Armo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:56:
[...]
Heb een LR AWD. Alleen de RWD's hebben BYD accu toch?
Of die voor achter, of die voor bij de dash. Je hebt geen poort bij de bestuurder.Fjeze schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:59:
[...]
En wat is dan de juiste set om te bestellen?
Een nieuwe MY RWD uit Berlijn heeft als het goed is een BYD accu toch? Dan heb je toch wel een OBD poort bij de bestuurderskant?Inspired schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:01:
[...]
Of die voor achter, of die voor bij de dash. Je hebt geen poort bij de bestuurder.
En zoals ik op dat filmpje van Enhauto zelf zie is dat gewoon hetzelfde kabeltje als voor achterin. Dus niet die met die extra stekkers.
[ Voor 18% gewijzigd door Fjeze op 18-11-2023 23:46 ]
Fly or Die
Ja, nieuwe MY RWD's uit Berlijn worden met LFP accu (van BYD) geleverd.Fjeze schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:22:
[...]
Een nieuwe MY RWD uit Berlijn heeft als het goed is een BYD accu toch? Dan heb je toch wel een OBD poort bij de bestuurderskant?
En zoals ik op dat filmpje van Enhauto zelf zie is dat gewoon hetzelfde kabeltje als voor achterin. Dus niet die met die extra stekkers.
Sterker nog, er zijn berichten dat ze nu ook met HW4 geleverd worden uit Berlijn.
De kabel met extra stekkertjes die je bedoeld is alleen nodig als je hem aan passagierskant wil aansluiten.
Voor een BYD versie zou dat niet logisch zijn aangezien bestuurderskant veel makkelijker is.
Je moet dus de "rear connection" set bestellen, die komt met de kabel zonder extra stekkertjes.
Haha, heerlijk, die Darude er nog achteraan.
Vraag me wel af hoe ze de light show zo lang hebben gekregen. Of zijn de restricties van aantal acties er inmiddels af?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Tesla heeft op dit moment best aantrekkelijke prijzen voor velgen+banden set:
https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-3
Hierbij staat een opmerking:
Geschikt voor Model 3 geproduceerd in de periode 2021-2023.
De geschiktheid is naar alle waarschijnlijkheid gerelateerd aan de TMPS sensoren die anders zijn vanaf modeljaar 2021. Weet iemand van jullie of bij tesla ook nog de set te koop is voor de oudere modellen met de andere TMPS sensoren?
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Ow echt, HW4 heb ik nog hier voorbij zie komen dat deze al geleverd worden.Armo schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:13:
[...]
Ja, nieuwe MY RWD's uit Berlijn worden met LFP accu (van BYD) geleverd.
Sterker nog, er zijn berichten dat ze nu ook met HW4 geleverd worden uit Berlijn.
De kabel met extra stekkertjes die je bedoeld is alleen nodig als je hem aan passagierskant wil aansluiten.
Voor een BYD versie zou dat niet logisch zijn aangezien bestuurderskant veel makkelijker is.
Je moet dus de "rear connection" set bestellen, die komt met de kabel zonder extra stekkertjes.
En bedankt, ga ik inderdaad dat setje bestellen.
Fly or Die
Men huidige ev6 heeft dit.Tommie12 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:40:
[...]
Heb je ooit geventileerde zetels gehad?
Ik wel, en vind het vooraf koelen van het interieur een pak efficienter. Daarvoor zou ik niet wachten op een upgrade.
Ik heb vrijdag met een myp gaan testrijden, en mijn rug en kont hadden het al lekker warmw laat staan in de zomer 😛
+ Met een kind van 1 jaar neem ik (vrees ik jammer genoeg) een zwart interieue, dus nog warmer
Dus was benieuwd wat er bij mij zou moeten gebeuren…bleek nog allemaal prima in orde. Dus 4 jaar en 44K km verder, alles nog in orde. In al die tijd alleen een keer de 12V batterij laten fixen en that’s it. Verder 0 onderhoudsbeurten gehad. Eerste leaseauto waar ik zo weinig voor heb hoeven doen
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Had ook dit filmpje gekeken waarbij er een MY uit 2022 werd gereviewd:
YouTube: Tesla Model Y Garantiecheck 70.000KM. Mängelfrei ist anders
Daar komt de MY er best goed vanaf maar als ik kijk naar hoe het stuur er na een jaartje uitziet dan vind ik dat niet geweldig. We zijn weer een jaar verder en Tesla heeft waarschijnlijk updates doorgevoerd. Vandaar dat ik erg benieuwd ben hoe een recente MY is qua kwaliteit.
Hoop mensen bl/pr aten elkaar na. Ik rij gemiddeld 75k km met mn banden op mn model 3.Ruud2001 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:55:
Afgelopen week voor de APK geweest van mijn 2019 LR. Terwijl ik zat te wachten hoorde ik een monteur tegen een klant een heel verhaal ophangen hoe hard banden slijten onder een EV. Verhalen van een model X die al na 13K nieuwe sloffen nodig heeft etc.
Dus was benieuwd wat er bij mij zou moeten gebeuren…bleek nog allemaal prima in orde. Dus 4 jaar en 44K km verder, alles nog in orde. In al die tijd alleen een keer de 12V batterij laten fixen en that’s it. Verder 0 onderhoudsbeurten gehad. Eerste leaseauto waar ik zo weinig voor heb hoeven doenWeek 50 komt de highland RWD ter vervanging, erg benieuwd naar (blind besteld, geen proefrit gemaakt net zoals de vorige keer
)
Tuurlijk lukt het met een X om in 13K je banden aan puin te rijden. Die auto weegt ruim 2 ton, en als je dan altijd volgas optrekt dan red je dat prima

Kan je niet wat "aftappen" van de verlichting? stel dat er nu gloeilamp in zit en je vervangt dat door led, dan zou je toch best wat kunnen druppelen richting de accu met een dc/dc ladertje die je kan instellenrevolution-nl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:27:
[...]
Nee toch. Dat is wel heel bijzonder, onbegrijpelijk![]()
En reken maar niet dat die betreffende monteur zijn verhaal over EV en bandenslijtage bijstelt aan de hand van jouw nog prima bandjes na 44k km...Ruud2001 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:55:
Afgelopen week voor de APK geweest van mijn 2019 LR. Terwijl ik zat te wachten hoorde ik een monteur tegen een klant een heel verhaal ophangen hoe hard banden slijten onder een EV. Verhalen van een model X die al na 13K nieuwe sloffen nodig heeft etc.
Dus was benieuwd wat er bij mij zou moeten gebeuren…bleek nog allemaal prima in orde. Dus 4 jaar en 44K km verder, alles nog in orde. In al die tijd alleen een keer de 12V batterij laten fixen en that’s it. Verder 0 onderhoudsbeurten gehad. Eerste leaseauto waar ik zo weinig voor heb hoeven doenWeek 50 komt de highland RWD ter vervanging, erg benieuwd naar (blind besteld, geen proefrit gemaakt net zoals de vorige keer
)
Rammel of gekraak zoals jij benoemt hoort nooit bij een nieuwe auto.Frosty__ schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:58:
Ik heb op het forum (en deel 1) al veel info gevonden. Waar ik echter wel benieuwd naar ben in is of iemand recentelijk (nu - 3 mnd) een nieuwe MY heeft gekocht en wat je ervaring is qua kwaliteit. Zijn er rammels en/of gekraak in het interieur of uit de aandrijflijn/ophanging?
Daar komt de MY er best goed vanaf maar als ik kijk naar hoe het stuur er na een jaartje uitziet dan vind ik dat niet geweldig. We zijn weer een jaar verder en Tesla heeft waarschijnlijk updates doorgevoerd. Vandaar dat ik erg benieuwd ben hoe een recente MY is qua kwaliteit.
Mijn stuur en interieur ziet er na 4 jaar nog als nieuw uit. En dat is een 2019 M3. In ons land heeft een auto sowieso weinig te lijden tov andere landen. Goede wegen, redelijk gunstig klimaat, schoon, vlak etc..
Rammels en gekraak hoort inderdaad niet. En ik ben iemand die zich daar ook erg aan kan storen/irriteren. Maar dat betekend niet dat het niet voorkomt.STIMPPYYY schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:13:
[...]
Rammel of gekraak zoals jij benoemt hoort nooit bij een nieuwe auto.
Mijn stuur en interieur ziet er na 4 jaar nog als nieuw uit. En dat is een 2019 M3. In ons land heeft een auto sowieso weinig te lijden tov andere landen. Goede wegen, redelijk gunstig klimaat, schoon, vlak etc..
Wat die Duitser met z'n stuur heeft gedaan weet ik ook niet. Zelf ben ik erg netjes op al m'n spullen en dus ook de auto. Ik verwacht ook dat het wel los loopt maar het is geen onbekende situatie bij Tesla dat de ophanging kan beginnen kraken dus zoverre dat ik wel benieuwd ben hoe zo'n recente(geoptimaliseerde) MY is qua kwaliteit
Als dat gebeurt dan wordt het onder garantie opgelost. Alle rammels en kraken worden onder garantie hersteld. Draagarmen waren een zwak punt bij de oude m3.Frosty__ schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:18:
[...]
Rammels en gekraak hoort inderdaad niet. En ik ben iemand die zich daar ook erg aan kan storen/irriteren. Maar dat betekend niet dat het niet voorkomt.
Wat die Duitser met z'n stuur heeft gedaan weet ik ook niet. Zelf ben ik erg netjes op al m'n spullen en dus ook de auto. Ik verwacht ook dat het wel los loopt maar het is geen onbekende situatie bij Tesla dat de ophanging kan beginnen kraken dus zoverre dat ik wel benieuwd ben hoe zo'n recente(geoptimaliseerde) MY is qua kwaliteit
Kwaliteit van het interieur is wat mij betreft bovengemiddeld tot goed. Overigens vind ik dat ook voor de overige zaken.
Ben zelf aan het kijken naar een Audi omdat de m3 weggaat, maar wat een gezeik daar vaak mee is. Echt bizar. Zowel technisch als qua interieur. Nu is het dat ik wel audi liefhebber (je krijgt er zeker ook wat voor terug, dat wel) ben en de eventuele kosten voor lief zal nemen, maar wat dat betreft doet Tesla het toch echt veel beter.
Mijn Model Y van Augustus heeft aardig wat rammeltjes in het interieur met name ergens bij de achterbank/kofferbak.Frosty__ schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:18:
[...]
Rammels en gekraak hoort inderdaad niet. En ik ben iemand die zich daar ook erg aan kan storen/irriteren. Maar dat betekend niet dat het niet voorkomt.
Zowel mijn Nissan Leaf als Mazda 2 zijn helemaal vrij van rammels en dan vallen de rammeltjes in het interieur van de Model Y toch wel erg op, soms zet ik de radio wat harder zodat het wat minder opvalt.
Aankomende week een service afspraak, ben benieuwd of het gerammel daarna helemaal verdwenen is.
Onze model Y LR van augustus 2023 is de minst problematische auto die ik ooit heb gehad.Frosty__ schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:58:
Ik heb op het forum (en deel 1) al veel info gevonden. Waar ik echter wel benieuwd naar ben in is of iemand recentelijk (nu - 3 mnd) een nieuwe MY heeft gekocht en wat je ervaring is qua kwaliteit. Zijn er rammels en/of gekraak in het interieur of uit de aandrijflijn/ophanging?
Geen enkel rammeltje of ander kwaliteitsprobleem (buiten de ruitenwissers bij TACC).
Dank voor je reactie. Wil je jouw ervaring eens laten weten als jouw MY is langs geweest voor een service afspraak. Mag ook in een DMschumi1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:24:
[...]
Mijn Model Y van Augustus heeft aardig wat rammeltjes in het interieur met name ergens bij de achterbank/kofferbak.
Zowel mijn Nissan Leaf als Mazda 2 zijn helemaal vrij van rammels en dan vallen de rammeltjes in het interieur van de Model Y toch wel erg op, soms zet ik de radio wat harder zodat het wat minder opvalt.
Aankomende week een service afspraak, ben benieuwd of het gerammel daarna helemaal verdwenen is.
Dank voor je reactie. Goed om te lezen dat rammels en kraken onder garantie worden opgelost.STIMPPYYY schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:03:
[...]
Als dat gebeurt dan wordt het onder garantie opgelost. Alle rammels en kraken worden onder garantie hersteld. Draagarmen waren een zwak punt bij de oude m3.
Kwaliteit van het interieur is wat mij betreft bovengemiddeld tot goed. Overigens vind ik dat ook voor de overige zaken.
Ben zelf aan het kijken naar een Audi omdat de m3 weggaat, maar wat een gezeik daar vaak mee is. Echt bizar. Zowel technisch als qua interieur. Nu is het dat ik wel audi liefhebber (je krijgt er zeker ook wat voor terug, dat wel) ben en de eventuele kosten voor lief zal nemen, maar wat dat betreft doet Tesla het toch echt veel beter.
Tja, auto's zijn leuk als ze het goed doen (wat mij betreft). Ik ben ook Audi liefhebber maar kan ook echt heel blij worden van een Tesla. Zoveel mensen zoveel smaken, maar ik vind 't echt mooi spul.
Succes!
Heb jij een MY uit het verre Oosten of eentje made bij onze directe Oosterburen?htmt schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:49:
[...]
Onze model Y LR van augustus 2023 is de minst problematische auto die ik ooit heb gehad.
Geen enkel rammeltje of ander kwaliteitsprobleem (buiten de ruitenwissers bij TACC).
Dit is al eerder op dit forumaam de orde geweest. Toen werd geschreven dat er geen vaste spanning op de contactdoos staat, onder andere omdat de bedrading van de Tesla niet ontworpen is om een behoorlijke stroom te kunnen leveren via de contactdoos en omdat de nieuwe batterij geen 12V exemplaar is maar 16V klemspanning heeft.revolution-nl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:50:
De nieuw geplaatste LFP accu van de caravan wil ik laden tijdens het rijden óf als ik zonder wallstroom sta kunnen laden vanuit de auto via de 13 polige stekker.
Het lijkt erop dat de constante stroom draad niet werkt vanuit de 13 polige stekker , het lijkt erop dat er geen stroom vanuit de auto wordt aangeboden op de constante stroompinnen
[ Voor 5% gewijzigd door Megat op 19-11-2023 13:25 ]
Onze komt uit Berlijn.Frosty__ schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:50:
[...]
Heb jij een MY uit het verre Oosten of eentje made bij onze directe Oosterburen?
Met dit weer toch heel irritant, dus maar op onderzoek gegaan. Kwam op Angelwax H2GO terecht. Heb het nu erop en duimen dat het niet gaat stuiteren.Schwarz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:17:
Heb er wel eens over nagedacht RainX te gebruiken om van het ruitenwissergedoe af te zijn. Bij vorige auto's werkte het top. Zie alleen veel negatieve ervaringen bij gebruik icm Tesla. Dus beter maar niet doen
https://www.reddit.com/r/..._on_windshield/?rdt=60971
YouTube: The Best Glass Sealant | Detailing Product Mega Test Comparison
Hij heeft nog een andere video met een uur lang detail analyse.
Life is too short to drive boring cars
Ben benieuwd, mijn achterruit is echt super fijn met rainx, bij voldoende snelheid loopt alles er zo af maar de voorruit heb ik nog niet aangedurfd.SirLct schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:25:
[...]
Met dit weer toch heel irritant, dus maar op onderzoek gegaan. Kwam op Angelwax H2GO terecht. Heb het nu erop en duimen dat het niet gaat stuiteren.
Ooit dit geprobeerd? Komt ook in die test video waarnaar je link voorbij met en prima scoren. https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-view-2x20ml-kit.htmlSirLct schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:25:
[...]
Met dit weer toch heel irritant, dus maar op onderzoek gegaan. Kwam op Angelwax H2GO terecht. Heb het nu erop en duimen dat het niet gaat stuiteren.
Dit gaat het detailing bedrijf gebruiken die mijn m3 ook in de glascoating gaat zetten. Resultaat zou moeten zijn dat bij regen i.c.m. met een snelheid van hoger dan 60 k/m per uur je de ruitenwissers niet eens meer nodig hebt. Wel handig om ook de achterruit te behandelen. Daar zit geen ruitenwisser op bij een Tesla.
[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 19-11-2023 16:08 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
RainX mag niet op kunststof geloof ik, ik durfde het daardoor niet aan. Ik heb wel de zij camera’s gedaanImpry schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:33:
Zou zoiets, of bijv RainX ook werken op de achteruitrijcamera. Met regen en ik het donker inparkeren is wel lastiger met al die druppels.
hoe doen ze dat dan eigenlijk gewoon met de spanning naar de lampjes van de aanhanger? daar +25% meer voltage op zetten is denk ik ook niet de bedoeling, dan zien de achterlichten eruit als remlichten. Hebben ze daar een dc/dc omvormertje aan gehangen ofzo? dan is het inderdaad helemaal niet zo gek om alle lampje van de aanhanger te vervangen door led en een kleine druppellader te gebruikenMegat schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:12:
[...]
Dit is al eerder op dit forumaam de orde geweest. Toen werd geschreven dat er geen vaste spanning op de contactdoos staat, onder andere omdat de bedrading van de Tesla niet ontworpen is om een behoorlijke stroom te kunnen leveren via de contactdoos en omdat de nieuwe batterij geen 12V exemplaar is maar 16V klemspanning heeft.
Als ik zo vanuit stilstand plankwatt wil geven, merk ik toch dat de auto vaak serieus inhoudt om dan pas na 5 of 10 meter echt het volle vermogen vrij te geven.
Haha plankwattthis schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:16:
Hebben jullie ook dat de Tesla (M3 LR in mijn geval) serieus inhoudt in de eerste meters?
Als ik zo vanuit stilstand plankwatt wil geven, merk ik toch dat de auto vaak serieus inhoudt om dan pas na 5 of 10 meter echt het volle vermogen vrij te geven.

Leuk gevonden, maar Tesla heeft 't zelf in hun manuals ook niet over een stroompedaal maar gewoon nog gaspedaal trouwens.
Wat betreft wat je zegt herken ik ook met mijn MY' 23. In de oude MS van m'n manager en leen MS had ik dat totaal niet. Denk wel dat wanneer het in de eerste meters een beetje geknepen wordt je minder auto's geslipt in de berm ziet. Niet iedereen is een fantastische rijder en voor de echt "race freaks" is er de performance mode toch?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mogelijk is dat "obstacle aware acceleration".this schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:16:
Hebben jullie ook dat de Tesla (M3 LR in mijn geval) serieus inhoudt in de eerste meters?
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.