Bij mij staat de Y RWD op 167 Wh/km in ABRP. De berekeningen zijn eigenlijk altijd wel heel precies daarmee.RvV schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:47:
Klopt dat verbruik van de M3 highland in abetterrouteplanner eigenlijk een beetje of wat zien mensen hier in praktijk? Ik zie een reference verbruik van 128wh/km bij 110km/h, waar de Model Y op 170wh/km zit bij 110km/h. Ik vond dat verschil eigenlijk best groot?
Ik zit namelijk nog steeds ernstig te twijfelen tussen een 3 en een Y. Ik wil de auto serieus lang gaan rijden en als je uiteindelijk iets van 10-15% degradatie zou hebben, dan zou een Y op leeftijd nog maar een 250 snelweg kilometers overhouden. Niet dat het per se een showstopper is, maar wel iets om rekening mee te houden.
De 'oude' Model 3 heeft volgens ABRP een referentieverbruik van 150 Wh/km, dus de Highland zou met 128 Wh/km 15% minder verbruiken. Dat is wat meer dan je op basis van de nieuwe WLTP zou verwachten: 513 km vs 491 km in de oude: 5% meer bereik.
Kan zijn dat er voor de Highland M3 nog weinig data zijn en dat het iets gaat veranderen. De auto heeft een betere weerstandscoëfficiënt en een kleiner frontaal oppervlak dan de MY. Dat scheelt al een hoop in de luchtweerstand die boven 80 km/h de dominante weerstand is. Daarnaast zouden er nog andere verbeteringen zijn in de efficiency. Maar ik denk eerder dat je met 140 Wh/km zou moeten rekenen.