Gaan ze misschien binnenkort die kleine update die in China al rondrijdt ook in Nederland leveren?MaartenK2023 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:35:
[...]
Jeetje wat een actie/prijsdump. Gelukkig had ik uhm nog niet besteld maar je zou bijna direct aanklikken nu. Al wordt je gewoon argwanend waarom ze het nu doen? Komt er snel een nieuwe (kleine) update aan of gaan ze straks nog verder verlagen… 🧐
[Afbeelding]
Zoals al eerder gezegd. Eindsprint voor q4 om de verwachtingen van 1.8 miljoen leveringen in 2023 waar te maken. Q3 liep wat achter, dus moet er extra veel verkocht worden in q4.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Officieel klopt dit niet. TACC is wel degelijk een autopilot functie. Net als dat autosteer onderdeel van Autopilot is. (En NoA/Lane Change)Djerro123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:13:
[...]
Na 5.5 jaar sinds dat ik m’n model 3 mocht ophalen doet het gewoon pijn dat het verschil tussen TACC en AutoPilot nog steeds onbekend is (grapje hoor).
TACC is traffic aware cruise control (afstand houden voor je), Autopilot is TACC+AutoSteer (dus afstand houden en binnen de lijntjes blijven.
TACC =! Autopilot
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vandaag had ik beelden nodig van mijn dashcam (model 3). het viel mij op dat de camera aan de voorkant een heel stuk slechter is dan de overige camera's. Het lijkt net of er vettigheid voor de lens zit.
tijdens donkere beelden is het nog erger en worden lampen strepen. Hieronder een beeld van de voorkant, waarop vooral op de onderkant goed te zien is hoe het beeld eruit ziet tijdens het rijden. kentekens en verkeersborden zijn niet af te lezen. is dit normaal beeld?
de voorruit is overigens voor de beelden schoon gemaakt.
tijdens donkere beelden is het nog erger en worden lampen strepen. Hieronder een beeld van de voorkant, waarop vooral op de onderkant goed te zien is hoe het beeld eruit ziet tijdens het rijden. kentekens en verkeersborden zijn niet af te lezen. is dit normaal beeld?
/f/image/SA9IhQ7tkoc2CdEjSjvFPGu3.png?f=fotoalbum_large)
Hoort niet, afspraak maken met Sec.Yortisi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:39:
Vandaag had ik beelden nodig van mijn dashcam (model 3). het viel mij op dat de camera aan de voorkant een heel stuk slechter is dan de overige camera's. Het lijkt net of er vettigheid voor de lens zit.
[Afbeelding]
Wat zouden jullie doen als jullie de keuze hadden, het nieuwe model 3 of de model y? En waarom? Ik heb een gezin met twee kleine kinderen dus neug qua ruimte nog wel naar de Y. Hoor graag jullie ervaringen.
Ik stond voor hetzelfde dilemma en uiteindelijk voor de Y gekozen want ruimte. En ik heb maar 1 kind.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Wat zouden jullie doen als jullie de keuze hadden, het nieuwe model 3 of de model y? En waarom? Ik heb een gezin met twee kleine kinderen dus neug qua ruimte nog wel naar de Y. Hoor graag jullie ervaringen.
algemene vraag:
de binnenmatten model 3 staat op de site Tesla voor: 2017-2023.
Kofferbakmat ook zelfde als voorheen?
Dus passen ook in de highland? Iemand die deze al heeft aangeschaft?
Twijfel tussen orgineel of via automatten.nl
thanks
thanks
Hoe oud zijn de kids? Hier van 3 naar Y gegaan. Kids zijn 8 en 10. Zou niet terug willen naar de 3 qua ruimte/kofferbak. Vond de 3 wel nèt wat lekkerder rijden.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Ik ben juist voor de 3 gegaan met twee kinderen van 7 en 4. Lukte prima afgelopen vakantie naar een huisje. Als ik zou camperen dan was het niet gelukt.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Palthe
Hier 2 kinderen en (weer) M3 gekozen. Ik heb hiervoor ook M3 gehad en dat ging qua ruimte altijd prima. Genoeg bagageruimte, zeker als je de extra bak gebruikt waar kabels in liggen. Y is wat hoger en heeft meer bagage ruimte, true, ook dat je een 5e deur hebt kan handig zijn (heb ik 1x last van gehad in 3 jaar tijd).Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Verschilt natuurlijk per persoon en situatie maar ik vind de M3 ruim genoeg. Ik vind de nieuwe M3 mooier dan de Y, hij rijdt sportiever en is een stuk goedkoper. Ik heb gewoon voor de SR white exterior / black interior en 18" velgen gekozen, heel goede deal bij Athlon, scheelt zo 100 per maand tov Y en nog meer tov LR M3.
Je kan geen slechte keuze maken, dat scheelt.
Kinderen overigens 5 en 12. Vakanties gaat mijn stiefzoon van 17 en 1.95 ook gewoon mee, niet super comfortabel met 5 man maar gaat wel. En de Y zou dan het verschil ook niet maken. Ik gebruik dat ding voor 90% in mijn eentje en koop/lease niet voor de uitzonderingen.
[ Voor 11% gewijzigd door Palthe op 11-11-2023 09:34 ]
Y zit veel beter achterin. Dat maakt zeker wel verschil.Palthe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:30:
[...]
Hier 2 kinderen en (weer) M3 gekozen. Ik heb hiervoor ook M3 gehad en dat ging qua ruimte altijd prima. Genoeg bagageruimte, zeker als je de extra bak gebruikt waar kabels in liggen. Y is wat hoger en heeft meer bagage ruimte, true, ook dat je een 5e deur hebt kan handig zijn (heb ik 1x last van gehad in 3 jaar tijd).
Verschilt natuurlijk per persoon en situatie maar ik vind de M3 ruim genoeg. Ik vind de nieuwe M3 mooier dan de Y, hij rijdt sportiever en is een stuk goedkoper. Ik heb gewoon voor de SR white exterior / black interior en 18" velgen gekozen, heel goede deal bij Athlon, scheelt zo 100 per maand tov Y en nog meer tov LR M3.
Kinderen overigens 5 en 12. Vakanties gaat mijn stiefzoon van 17 en 1.95 ook gewoon mee, niet super comfortabel met 5 man maar gaat wel. En de Y zou dan het verschil ook niet maken. Ik gebruik dat ding voor 90% in mijn eentje en koop/lease niet voor de uitzonderingen.
De Y zonder twijfel.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Zeker met kleine kinderen is de plaats zeer nuttig, en het is een pak comfortabeler om kinderen in een hogere auto te zetten en vast te maken dan in lage auto.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Palthe
Ja, het maakt ook verschil, zeker. Maar voor mij niet het verschil dat jer er met 5 man wel lekker in zit met 2 man van 1.95. Dat vind ik persoonlijk dat geld niet waard, maar die keus is voor iedereen verschillend.Inspired schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:36:
[...]
Y zit veel beter achterin. Dat maakt zeker wel verschil.
1 en 2 dus nog klein, al nemen de stoeltjes dan juist nog best wat ruimte in.Inspired schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:23:
[...]
Hoe oud zijn de kids? Hier van 3 naar Y gegaan. Kids zijn 8 en 10. Zou niet terug willen naar de 3 qua ruimte/kofferbak. Vond de 3 wel nèt wat lekkerder rijden.
De Y is in standard range toch nauwelijks duurder dan de 3 nu?Palthe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:30:
[...]
Hier 2 kinderen en (weer) M3 gekozen. Ik heb hiervoor ook M3 gehad en dat ging qua ruimte altijd prima. Genoeg bagageruimte, zeker als je de extra bak gebruikt waar kabels in liggen. Y is wat hoger en heeft meer bagage ruimte, true, ook dat je een 5e deur hebt kan handig zijn (heb ik 1x last van gehad in 3 jaar tijd).
Hoe lang wil je de auto houden?Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:56:
[...]
1 en 2 dus nog klein, al nemen de stoeltjes dan juist nog best wat ruimte in.
Uiteindelijk maakt het voor beenruimte niet uit, dat gaat pas een verschil maken als ze tieners zijn.
Qua bergruimte heeft een y natuurlijk wel meer, maar dat is aan jezelf of dat nodig is.
Er rijden ook hele volksstammen rond in kleinere wagens dus is het een beetje een luxe probleem.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Palthe
Ja, klopt, maar dat vindt mijn leasebedrijf niet. Dus leasebedrag is een stuk hoger voor mij, ik vind het ook altijd een mysterie hoe dat berekend wordt. Restwaarde wellicht, maar waarom zou die hoger zijn voor een M3.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:58:
[...]
De Y is in standard range toch nauwelijks duurder dan de 3 nu?
Dus voor mij betekent een M3 leasen dat ik geld terug krijg van mijn budget. Kale bijtelling wordt dan 200 en een beetje.
[ Voor 13% gewijzigd door Palthe op 11-11-2023 10:03 ]
In deze video zie je goed hoe twee grote stoeltjes passen in een M3. Meer ruimte wat dat betreft heb je niet nodig perse. Als je graag gaat kamperen dan is de Y wel handiger. Ik zou niet alleen de keuze laten afhangen van de ruimte. De M3 heeft meer range, is goedkoper in aanschaf en gebruik (efficiënter en lichter). Mocht er wegenbelasting op een gegeven moment komen, is de m3 dus ook iets goedkoper. Parkeren zal vaker iets comfortabeler zijn. En je hebt allemaal nieuwe features op de M3, die de Y nog niet heeft. Ook verwacht ik dat de afschrijving op de oude Y harder zal gaan dan de nieuwe M3, doordat over een jaar een nieuwe model Y wordt verwacht.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:56:
[...]
1 en 2 dus nog klein, al nemen de stoeltjes dan juist nog best wat ruimte in.
Zelf twijfel ik ook nog. Het liefste zou ik de nieuwe model Y willen. Dan heb je het beste van beide werelden. Maar wat er al gezegd wordt: er is geen slechte keuze en het is echt een luxe probleem. Ik kom ook uit een gezin met twee kinderen en mijn ouders hebben nooit een SUV gehad.. dus nodig? Niet echt.
YouTube: Tesla Model 3 Performance car seat and baby stroller test
Ik sta voor dezelfde keuze begin volgend jaar. Nu ruim 4,5 jaar met een M3 SR+ rondgereden.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Proefrit in nieuwe 3 was goed qua comfort en geluidsdemping. Y viel tegen qua gehorigheid (grote open ruimte, mpv gevoel).
De kinderen zijn nu 7 en 4, dus de jaren met grote stoeltjes/camping bedjes/etc liggen achter ons.
De 3 is goedkoper in de lease en de RWD komt ongeveer 20% verder dan de Y RWD. Voor mij ook wel relevant, zeker omdat we met een vouwwagen op pad gaan en je bereik dan sowieso wat minder wordt.
Ik ga dus waarschijnlijk weer voor een 3. Wel tegen m’n principe om bij elke nieuwe leasebak wat anders te kiezen
Sorry het is BÈTA911GT2 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:35:
[...]
Sorry hoor maar een ruitenwisser functie een beta noemen lijkt me wel wat ver gaan, dat kan iedere boodschappenkar van 15K.
Overigens gaat het om een MY LR van precies 3 weken oud, 0 keer gewassen, dus dan zou de wax toch echt van Tesla zelf moeten komen.
https://www.tesla.com/own...71-ADE5-C2FB73203323.html
Opmerking
De instelling Auto is momenteel een BÈTA-functie. Wanneer u onzeker bent over het gebruik van de instelling Auto in de BÈTA-fase, raadt Tesla u aan de ruitenwissers waar nodig handmatig te bedienen
Ik zie hier niks geks / anders dan normaal bij mij. Heb je een andere foto?Yortisi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:39:
[Afbeelding]
De zij en achter camera’s hebben recentelijk een software update gehad zodat deze wat natuurlijker ogen. Dit is niet het geval voor de front camera, mogelijk te maken met het feit dat je die tijdens het rijden niet zelf gebruikt en dat Tesla Vision hierop beter reageert o.i.d.Yortisi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:39:
[Afbeelding]
En nu komen de jaren dat kinderen groeien als kool. Dan zit je in een M3 met volle bepakking voor een weekend weg echt niet zo lekker als in een Y. Daarnaast zit een M3 ook behoorlijk laag. Nee geen familie auto imho. Ik ga over van een 3 naar een Y.Smobbo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:22:
[...]
Ik sta voor dezelfde keuze begin volgend jaar. Nu ruim 4,5 jaar met een M3 SR+ rondgereden.
Proefrit in nieuwe 3 was goed qua comfort en geluidsdemping. Y viel tegen qua gehorigheid (grote open ruimte, mpv gevoel).
De kinderen zijn nu 7 en 4, dus de jaren met grote stoeltjes/camping bedjes/etc liggen achter ons.
De 3 is goedkoper in de lease en de RWD komt ongeveer 20% verder dan de Y RWD. Voor mij ook wel relevant, zeker omdat we met een vouwwagen op pad gaan en je bereik dan sowieso wat minder wordt.
Ik ga dus waarschijnlijk weer voor een 3. Wel tegen m’n principe om bij elke nieuwe leasebak wat anders te kiezen…
[ Voor 5% gewijzigd door GroeneWandelaar op 11-11-2023 12:21 ]
Hier een M3, met 2 kinderen, 7 en 5.
Nog geen moment gehad dat ik plaats tekort had. Ja de kofferopening is wat praktischer, maar ik kan al me spullen, ook voor een weekend weg in de koffer steken met ruimte over. Achterbank is ook ruim.
De M3 rijdt wat beter imo en ik hecht daar ook veel waarde aan. Toen ik in een Y reed, vond dat nogal zweverig en weinig responsief vergeleken met de 3.
Nog geen moment gehad dat ik plaats tekort had. Ja de kofferopening is wat praktischer, maar ik kan al me spullen, ook voor een weekend weg in de koffer steken met ruimte over. Achterbank is ook ruim.
De M3 rijdt wat beter imo en ik hecht daar ook veel waarde aan. Toen ik in een Y reed, vond dat nogal zweverig en weinig responsief vergeleken met de 3.
Handmatige ruitenwisser, klinkt als een 20 jaar oude instap A segmenter.JohanB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:34:
[...]
Sorry het is BÈTA
[...]
Kan gewoon echt niet anno 2023, bij een 45k+ D segmenter.
Ik snap dat nieuwe techniek moeilijk is, maar dit levert onveilige situaties en een flink aantal ongelukkige klanten op.
Ik sta komende week voor de keuze tussen mijn kia ev6 gtline (met elke optie) te behouden, of in te ruilen voor een tesla model y performance.
De MY heeft als grootste voordeel dat er veel meer kofferruimte is.
Maar dingen zoals de Tesla vision bij parkeren en ruitenwissers lijken als ik hier al weekje mee lees een groot issue...
Ik ga komende week een testrit doen en mijn ev6 naast een MY zetten.
Zijn er nog dingen waar jullie van zeggen "neem dit zeker mee in je vergelijking"?
Ik zou sowieso mey de nieuwe werkgever willen proberen te bespreken dat ik mag wachten op de juniper update.
Maar dingen zoals de Tesla vision bij parkeren en ruitenwissers lijken als ik hier al weekje mee lees een groot issue...
Zijn er nog dingen waar jullie van zeggen "neem dit zeker mee in je vergelijking"?
Ik zou sowieso mey de nieuwe werkgever willen proberen te bespreken dat ik mag wachten op de juniper update.
Nee, zijn niet hetzelfde. De bekende leveranciers zoals 3DMax Spider en Taptes komen pas over 2 tot 3 maanden met de nieuwe matten (de matten voor het vorige model 3 worden nog wel geleverd).veldenjp schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:21:
algemene vraag:
thanks
Ik verwacht dat de Juniper update geen soelaas gaat bieden voor de Tesla Vision problemen.huCks schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:10:
Ik sta komende week voor de keuze tussen mijn kia ev6 gtline (met elke optie) te behouden, of in te ruilen voor een tesla model y performance.
Ik lees hier ook al een tijdje mee en ik rijd een Ford Fiesta zonder enige parkeerhulp. Ik heb eenmaal een m3 gereden en achteruit in geparkeerd. Ik vond de camera mega scherp en het inparkeren was een fluitje van een cent.
De ruitenwissers flippen alleen op autopilot. Nou ja, dan pak je toch zelf de controle over. Zowel over de auto als de ruitenwissers.
#fanboyzondertesla
De ruitenwissers flippen alleen op autopilot. Nou ja, dan pak je toch zelf de controle over. Zowel over de auto als de ruitenwissers.
#fanboyzondertesla
Vrees ik ook, maar wel beter onderstel en de andere changes van de m3 vermoedelijk?mjvdzwet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:18:
[...]
Ik verwacht dat de Juniper update geen soelaas gaat bieden voor de Tesla Vision problemen.
Als het voor pubers een probleem is om in de 3 te stappen omdat die laag is dan maak ik me gelijk zorgen over de fitheid van de kinderenGroeneWandelaar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:49:
[...]
En nu komen de jaren dat kinderen groeien als kool. Dan zit je in een M3 met volle bepakking voor een weekend weg echt niet zo lekker als in een Y. Daarnaast zit een M3 ook behoorlijk laag. Nee geen familie auto imho. Ik ga over van een 3 naar een Y.
Een Y heeft natuurlijk meer ruimte, maar voor ons is dat echt niet nodig. Tot nu toe zijn alle vakanties prima gegaan. De enige spullen die bij de (korte) voeten van de kinderen gestaan hebben zijn het campingbedje en een keer de buggy. Beide gaan nu niet meer mee…
Omdat verschillende opties er gewoon opzitten, wil je ze ook gewoon en doelmatig kunnen gebruiken en dat begrijp ik. Aan de andere kant denk ik, dat als je er wat meer ontspannen in staat de probleempjes ook minder storend zijn en leef je er mee alsof het zo hoort.Barista schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:47:
Ik ben al 2 weken aan het wikken en wegen.Barista schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:47:
Ik lees hier ook al een tijdje mee en ik rijd een Ford Fiesta zonder enige parkeerhulp. Ik heb eenmaal een m3 gereden en achteruit in geparkeerd. Ik vond de camera mega scherp en het inparkeren was een fluitje van een cent.
#fanboyzondertesla
Dingen zoals adaptive cruise control, parkeersensoren en regensensor werken prima op mijn 7 jaar oude hybride Toyota C-HR. Hij kan zelfs automatisch inparkeren.
Echter kriebelt elektrisch rijden.
Ik weet ook van mijzelf dat ik een technologische mierenneuker ben. Dus ook op mijn huidige C-HR heb ik een eigen CAN bus module gemaakt die bepaalde zaken als volgafstand fixed.
Dit zou ik ook op de Tesla kunnen doen om te kijken of je de ruitenwissers uit kan forceren met auto pilot.
Alleen zaken als phantom brakes en het gebrek aan parkeersensoren is zelf niet te fixen.
Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel ergernis het geeft.
Daarnaast zie ik de EV markt inzakken. Gezien ik privé rijd... wat is een M3 over 5 jaar waard. Zijn er dan accu's die 800km range bieden en zijn EV's goedkoper.
Aan de anderekant zie ik mijn overtollige zonnestroom de auto invloeien met een SmartEVSE.
Ik mag zo'n €22k bij betalen (ruil niet in bij Tesla)... en dat is, serieus geld, zeker voor basis features die beta zijn.
Ik vind het zo vreemd dat bijvoorbeeld de automatische ruitenwissers to verschillend werken bij iedereen. Bij mijn 2023 model 3 werken ze prima. Niet beter of slechter dan andere merken die ik gereden heb. En bij anderen is het een drama.
Waarom zou je vasthouden aan een laag model?
Ik heb het idee dat mensen proberen vast te houden aan de 3 terwijl de Y overduidelijk de betere gezinsauto is.
Ieder voor zich natuurlijk, maar wees dan eerlijk en zeg gewoon ik wil racen. Dus ik neem een 3.
Ik heb het idee dat mensen proberen vast te houden aan de 3 terwijl de Y overduidelijk de betere gezinsauto is.
Ieder voor zich natuurlijk, maar wees dan eerlijk en zeg gewoon ik wil racen. Dus ik neem een 3.
Smobbo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:50:
[...]
Als het voor pubers een probleem is om in de 3 te stappen omdat die laag is dan maak ik me gelijk zorgen over de fitheid van de kinderen.
Een Y heeft natuurlijk meer ruimte, maar voor ons is dat echt niet nodig. Tot nu toe zijn alle vakanties prima gegaan. De enige spullen die bij de (korte) voeten van de kinderen gestaan hebben zijn het campingbedje en een keer de buggy. Beide gaan nu niet meer mee…
[ Voor 6% gewijzigd door GroeneWandelaar op 11-11-2023 13:05 ]
Dan is het wel zo eerlijk om bij die afschrijving over 5 jaar ook de voordelen op te tellen die er nu zijn (en over 5 jaar waarschijnlijk niet meer).mjvdzwet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:00:
[...]
Ik ben al 2 weken aan het wikken en wegen.
Dingen zoals adaptive cruise control, parkeersensoren en regensensor werken prima op mijn 7 jaar oude hybride Toyota C-HR. Hij kan zelfs automatisch inparkeren.
Ik weet ook van mijzelf dat ik een technologische mierenneuker ben. Dus ook op mijn huidige C-HR heb ik een eigen CAN bus module gemaakt die bepaalde zaken als volgafstand fixed.
Dit zou ik ook op de Tesla kunnen doen om te kijken of je de ruitenwissers uit kan forceren met auto pilot.
Alleen zaken als phantom brakes en het gebrek aan parkeersensoren is zelf niet te fixen.
Daarnaast zie ik de EV markt inzakken. Gezien ik privé rijd... wat is een M3 over 5 jaar waard. Zijn er dan accu's die 800km range bieden en zijn EV's goedkoper.
Aan de anderekant zie ik mijn overtollige zonnestroom de auto invloeien met een SmartEVSE.
Ik mag zo'n €22k bij betalen (ruil niet in bij Tesla)... en dat is, serieus geld, zeker voor basis features die beta zijn.
Interesseert me niet hoe Tesla het noemt, als je een automatische ruitenwisserfunctie niet werkend krijgt en het daardoor een BETA noemt heb je gewoon een plaat voor je kop. Dat zijn off-the-shelve systemen die zoals ik al zei in iedere truttenschudder zitten vanaf 2010. Dat Tesla het niet werkend krijgt en het daarom een BETA noemt is natuurlijk een kul excuus.JohanB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:34:
[...]
Sorry het is BÈTA
[...]
Plus dat de zitting achterin veel minder goed is in de 3 dan in de Y.GroeneWandelaar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:49:
[...]
En nu komen de jaren dat kinderen groeien als kool. Dan zit je in een M3 met volle bepakking voor een weekend weg echt niet zo lekker als in een Y. Daarnaast zit een M3 ook behoorlijk laag. Nee geen familie auto imho. Ik ga over van een 3 naar een Y.
[ Voor 27% gewijzigd door 911GT2 op 11-11-2023 13:20 ]
Hierbij nog een foto van deze ochtend. Het regende niet tijdens dit beeld. Beelden moeten naar de politie maar zijn zo totaal nutteloos.JohanB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:37:
[...]
Ik zie hier niks geks / anders dan normaal bij mij. Heb je een andere foto?
/f/image/KE66zrlOP2AC4SH3flwxGhSb.png?f=fotoalbum_large)
Er is hier al veel geschreven over de verzekering van het panoramadak in het geval van glasschade. Is er toevallig ook al iemand die zich heeft verdiept in een beschermingsfolie voor het panoramadak?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Gisteren voor het eerst de Highland gezien in de parkeergarage van m’n werk, helaas reed de collega net weg. Die nieuwe kleur rood is echt prachtig en de kop- en achterlampen vind ik echt veel strakker. Helaas dus niks van het interieur kunnen zien, maar ik plan wel een proefrit in om eens alle upgrades vanaf mijn 2019/2020 Model 3 mee te maken. Moet hem helaas toch vervangen van de baas, van 9,5% bijtelling naar 19%
Bambu Lab P1S Combo
Ik heb vorige week ook een (korte) proefrit gemaakt in de Tesla Model 3 Highland. Nu rij ik dagelijks in een BMW 320 (G21) Touring uit 2020 en ik vroeg me af of de Tesla wel voldoende comfort, degelijkheid en tegelijk beleving zou bieden. Op alle punten ben ik wel positief verrast en overweeg nu serieus om over te stappen. Ik ga nog even proberen een wat langere proefrit te maken. Een punt maak ik me wel wat zorgen over en dat is het commentaar wat ik lees over de adaptieve cruise control in combinatie met de ruitenwissers.
Mijn concrete vraag aan jullie is of er met de adaptieve cruise control dagelijks op de snelweg wel goed te werken is? Ik zie dat er rondom de ruitenwissers oplossingen beschikbaar zijn (als die een eigen leven gaan leiden) met S3XY buttons of commander, is het dan verder wel goed bruikbaar volgens jullie?
Mijn concrete vraag aan jullie is of er met de adaptieve cruise control dagelijks op de snelweg wel goed te werken is? Ik zie dat er rondom de ruitenwissers oplossingen beschikbaar zijn (als die een eigen leven gaan leiden) met S3XY buttons of commander, is het dan verder wel goed bruikbaar volgens jullie?
Snelweg is AP geschikt voor, zul je niet veel issues tegenkomen.
Moet wel zeggen dat het hier de laatste weken heel veel over AP en regensensor gaat, maar dat dit al heel lang speelt. Kritiek is zeker terecht maar tegelijkertijd leer je er ook mee leven.
Wij hebben nu een Model Y en hadden een Model 3. Wij hebben dan wel geen kinderen die mee gaan, maar wel kleinkinderen met stoeltjes. Het gaat veel makkelijker met het monteren van de stoeltjes in de Model Y en er kan nog een volwassene tussen ( wel wat geklemd). Ook in- en uitstappen gaat veel beter. Is op onze leeftijd ( 69) veel makkelijker. Bagageruimte is natuurlijk helemaal top in de Model Y, en vooral het inladen. Ik reed laatst weer in mijn oude Model 3 ( aan een vriend verkocht) en vond die lekkerder sturen en wat feller optrekken ( allebei Dual motor Tesla's), maar overall zeer tevreden over de Model Y.Inspired schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:36:
[...]
Y zit veel beter achterin. Dat maakt zeker wel verschil.
Of heb je er nooit last van, zoals wij nu in de afgelopen 20k km met Y RWD van begin dit jaar... Ik vraag me soms oprecht af of ik vaker in de regen moet gaan rijden, of dat ik iets mis. De ruitenwissers doen wat ze moeten doen en zijn zeker niet slechter dan de voorgangers.Telesto schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:37:
Moet wel zeggen dat het hier de laatste weken heel veel over AP en regensensor gaat, maar dat dit al heel lang speelt. Kritiek is zeker terecht maar tegelijkertijd leer je er ook mee leven.
[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 11-11-2023 15:30 ]
Ik denk dat het we heel erg aan ligt wie je het vraagt, zoals je hierboven ziet.Berriedebouwer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:49:
Ik heb vorige week ook een (korte) proefrit gemaakt in de Tesla Model 3 Highland. Nu rij ik dagelijks in een BMW 320 (G21) Touring uit 2020 en ik vroeg me af of de Tesla wel voldoende comfort, degelijkheid en tegelijk beleving zou bieden. Op alle punten ben ik wel positief verrast en overweeg nu serieus om over te stappen. Ik ga nog even proberen een wat langere proefrit te maken. Een punt maak ik me wel wat zorgen over en dat is het commentaar wat ik lees over de adaptieve cruise control in combinatie met de ruitenwissers.
Voor mij zijn er een paar dingen waar ik niet aan kan wennen / mee leren leven en die blijvende irritatie zijn na 4 jaar.
- het willekeurig de max snelheid aanpassen op basis van onduidelijk info (speelt bijvoorbeeld veel op de A10)
- het onverklaarbaar continu afremmen voor allerlei dingen / zenuwachtig zijn (of je dan phantom braking noemt of niet mag je zelf bepalen). Die vaak lijdt tot een “waarom rem je nou af” naar de bestuurder. En de bestuurder antwoord met iets als “ja deed ik niet, ik denk dat hij misschien denkt dat die vrachtwagen daar ergens iets geks doet oid?”
Vooral dat laatste is voor mij niet aan te wennen en gebeurt meerdere keren per 100km
Dat lijkt wel gek idd en zou ik melding van makenYortisi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:19:
[...]
Hierbij nog een foto van deze ochtend. Het regende niet tijdens dit beeld. Beelden moeten naar de politie maar zijn zo totaal nutteloos.[Afbeelding]
Maar dat weet je toch / kies je toch voor als je de auto koopt? In 2019 was dit meer voor mensen een verrassing, maar anno 2023 niet meer toch?911GT2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:18:
[...]
Interesseert me niet hoe Tesla het noemt, als je een automatische ruitenwisserfunctie niet werkend krijgt en het daardoor een BETA noemt heb je gewoon een plaat voor je kop. Dat zijn off-the-shelve systemen die zoals ik al zei in iedere truttenschudder zitten vanaf 2010. Dat Tesla het niet werkend krijgt en het daarom een BETA noemt is natuurlijk een kul excuus
Is er iemand bekend met de voorwaarden van het uitstellen van een levering? M.a.w.: de aanschaf nu doen en dan eerste week 2024 leveren? En dan ook pas op kenteken zetten (‘24).MaartenK2023 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:35:
[...]
Jeetje wat een actie/prijsdump. Gelukkig had ik uhm nog niet besteld maar je zou bijna direct aanklikken nu. Al wordt je gewoon argwanend waarom ze het nu doen? Komt er snel een nieuwe (kleine) update aan of gaan ze straks nog verder verlagen… 🧐
[Afbeelding]
Daarmee zou ik nu gebruik kunnen maken van een aantrekkelijke deal maar wel pas in het nieuwe jaar in de boekhouding opnemen.
Dit is niet normaal, als dit met een schone ruit is zou ik een service verzoek inschieten. Het lijkt me geen prettig idee dat AP hier zijn beslissingen op baseert.Yortisi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:19:
[...]
Hierbij nog een foto van deze ochtend. Het regende niet tijdens dit beeld. Beelden moeten naar de politie maar zijn zo totaal nutteloos.[Afbeelding]
Gisteren nog 6 handbage koffers van collega’s uit Roemenië mee genomen en wat rugzakken, allemaal in de kofferbak van de 3. Vakanties met onze 3 kinderen van 9, 12 en 15 gaan goed waarbij mijn vrouw ook nog eens achterin zit vanwege snel wagenzieke dochter. We kwamen van een focus wagon en enige verschil is eigenlijk de laad opening, een groot iets krijg je er niet in wat daar wel ging maar beenruimte is beter.
Of je kiest voor een ander merk. Dus dan is het wel fijn dat het hier langs komt, sta je niet voor een verassing.Telesto schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:37:
Vandaag de 2023.38.6 update gekregen. Hierdoor stopt Teslamate met werken. Zie https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/3381. Gezien ik deze als addon in HomeAssistant heb, zal een fix nog wel even op zich laten wachten vrees ik...
Parkeer sensoren kun je zelf inbouwen heb het zelf in verleden in aantal auto's gedaan.mjvdzwet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:00:
[...]
Bij zo'n set zat gaten boor goed uitmeten boren en stroom aansluiten op achteruit en aromatisch geluid.
Ben ik volledig met jou eens. Alleen een ruitenwisser die altijd ongeacht het weer de hele rit bij het inschakelen van de autopilot zonder pauzes op en neer gaat is gewoon bijzonder storend en ik denk dat maar weinig mensen zijn die dit een klein probleempje noemen die we als we er wat ontspannener in staan niet storend isMegat schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:55:
[...]
Omdat verschillende opties er gewoon opzitten, wil je ze ook gewoon en doelmatig kunnen gebruiken en dat begrijp ik. Aan de andere kant denk ik, dat als je er wat meer ontspannen in staat de probleempjes ook minder storend zijn en leef je er mee alsof het zo hoort.
Maar goed hoe toevallig, de afgelopen weken elke rit de ruitenwissers non stop aan bij gebruik van de autopilot zijn de ruitenwissers na een update van gisteren voor het eerst in weken de hele rit niet geactiveerd bij het inschakelen van de autopilot.
Of het komt door het opnieuw opstarten van de auto vanwege de update of er is iets aangepast aan de software.
Voor demo/voorraad was dat eerder niet mogelijk omdat je een specifieke auto koopt. reguliere bestellingen kun je laten blokkeren door tesla door even te bellen en dan krijg je na die datum een auto toegekend die dan geproduceerd is. Maar prijs blijft wel gelijk, of daalde zelfs in mijn geval begin dit jaar 😂MaartenK2023 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:48:
[...]
Is er iemand bekend met de voorwaarden van het uitstellen van een levering? M.a.w.: de aanschaf nu doen en dan eerste week 2024 leveren? En dan ook pas op kenteken zetten (‘24).
Daarmee zou ik nu gebruik kunnen maken van een aantrekkelijke deal maar wel pas in het nieuwe jaar in de boekhouding opnemen.
Dit heb ik ook regelmatig (zwart scherm bij instappen)Oekol schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:06:
Weer een zwart scherm bij instappen en reset was nodig om ook stoel te verzetten etc. Gelukkig werd 38.6 aangeboden tijdens de rit. Hopelijk dat die resets nu klaar zijn.
Al 1.5 jaar en Tesla krijgt het niet opgelost.
Gebeurd gelukkig niet vaak. Wanneer ik sentry heb aanstaan en stap dan in dan is er een kleine kans dat het gebeurd. Wanneer ik sentry uitzet voor het instappen gebeurd het nooit. Ook thuis in de garage heb ik het nooit gehad omdat sentry dan uiteraard uitstaat.
Volgens Tesla start het systeem normaal op alleen je ziet niets op het scherm omdat het backlight uitblijft (soort van slaapstand) van het scherm. Lijkt mij zeer aannemelijk wat ze zeggen want de radio begint te spelen en je kunt rijden als je wilt, uiteraard zie je dan niet hoe hard je rijdt.
Voor mij zijn er twee belangrijke punten:Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
1) De 3 is meer een sedan met de kofferbak. De Y een meer praktische hatchback als je grote spullen moet meenemen. Hoe vaak komt dat voor?
2) De 3 is een stukje smaller dus veel makkelijker in parkeervakken. Maar ook iets minder binnenruimte dan de Y. Dus hoe vaak zie je een parkeergarage?
Secundair vind ik:
* de 3 highland persoonlijk mooier
* in de Y zie ik de 'motorkap' niet wat ik in de 3 wel zie.
* Y mag meer trekken
* 3 per saldo goedkoper in aanschaf en gebruik.
Misschien als hoofdvraag voor jou wel: komt er een derde kind? Zo ja, dan is de Y een no-brainer
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Nee ik ga niet eindeloos kijken of de auto die ik kies falende ruitenwissers heeft nee. Of ruitenwissers in BETA. Wie bedenkt dat überhaupt? En erger nog blijkbaar slikken mensen het nog ook?! Ik heb er een keer 30 minuten mee gereden en dat was het dan. Voor mij is het net als een koelkast, hij moet werken. Als mijn koelkast lampje niet aan gaat zie ik dat ook als manco. Dat hoort het gewoon te doen. Ja nee meneer de verlichting is een BETA, die kunnen we niet garanderen.JohanB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:34:
[...]
Maar dat weet je toch / kies je toch voor als je de auto koopt? In 2019 was dit meer voor mensen een verrassing, maar anno 2023 niet meer toch?

[ Voor 13% gewijzigd door 911GT2 op 11-11-2023 19:02 ]
Tja de ruitenwissers falen niet ze zijn alleen hyper actief.911GT2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:00:
[...]
Nee ik ga niet eindeloos kijken of de auto die ik kies falende ruitenwissers heeft nee. Of ruitenwissers in BETA. Wie bedenkt dat überhaupt? En erger nog blijkbaar slikken mensen het nog ook?! Ik heb er een keer 30 minuten mee gereden en dat was het dan. Voor mij is het net als een koelkast, hij moet werken. Als mijn koelkast lampje niet aan gaat zie ik dat ook als manco. Dat hoort het gewoon te doen. Ja nee meneer de verlichting is een BETA, die kunnen we niet garanderen.
En die bèta kan je ook uitzetten, je zet dan wel enkele andere opties ook uit.
Ja dat snap ik. Maar je kan dus niet als iedere normale auto een cruise control aan hebben en je ruitenwissers uit. Dat is toch ronduit belachelijk?
Gebeurd bij mij te pas en te onpas sinds de laatste update (niet de. 38.6 die ik sinds gisteren heb). Je kan inderdaad gewoon rijden dat is 't probleem niet maar je stoel gaat niet maar je stand en je ziet niet hoe hard je rijdt. Tot nu toe (afkloppen) niet meer gebeurd sinds de 38.6 update. Maar voor mij was de 32 de eerste update die een nare smaak had. De rest sinds december 22 nooit een probleem gehad, zo hardnekkig als deze.pegasuspiet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:04:
[...]
Dit heb ik ook regelmatig (zwart scherm bij instappen)
Al 1.5 jaar en Tesla krijgt het niet opgelost.
Gebeurd gelukkig niet vaak. Wanneer ik sentry heb aanstaan en stap dan in dan is er een kleine kans dat het gebeurd. Wanneer ik sentry uitzet voor het instappen gebeurd het nooit. Ook thuis in de garage heb ik het nooit gehad omdat sentry dan uiteraard uitstaat.
Volgens Tesla start het systeem normaal op alleen je ziet niets op het scherm omdat het backlight uitblijft (soort van slaapstand) van het scherm. Lijkt mij zeer aannemelijk wat ze zeggen want de radio begint te spelen en je kunt rijden als je wilt, uiteraard zie je dan niet hoe hard je rijdt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zo kan je altijd wel blijven blijven wachten want na de Juniper komt er wel weer een andere update.huCks schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:10:
Ik zou in mijn situatie altijd voor de Y kiezen (ook twee kleine kinderen; 2,5 jaar en 6 weken), de grotere achterklep is ideaal met bv kinderwagen erin zwengelen. Genoeg dagen dat de Joolz, campingbedje etc mee moeten, makkelijk als je dat zonder Tetrissen achterin kan leggen.Debuteer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:14:
Rijd nu nog een station, maar nu Y met SEPP verkrijgbaar is word de verleiding wel groot om de overstap te maken.
Klopt. Wanneer je autopilot/cruise control aan zet, gaan de ruitenwissers gelijk op de handmatige stand 1/2/3 of automatisch, maar uit kan niet911GT2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:10:
Ja dat snap ik. Maar je kan dus niet als iedere normale auto een cruise control aan hebben en je ruitenwissers uit. Dat is toch ronduit belachelijk?
Vandaag in de m3 RWD gereden en het is een genot om in te rijden. Knipperlichten in rotondes had ik gelijk onder de knie. Was ook benieuwd naar het audiosysteem en dat was voor mij meer dan voldoende. Ook Tesla Vision getest maar dat is echt onder de maat. Aan de voorkant klopte er telkens niets van en wordt het dus ouderwets zelf opletten.
Wat mij wel opviel, en heb dat nog nergens gelezen, is dat je geen stopping mode meer kunt instellen. Deze staat altijd op Hold. Dat heb ik nu ook in mijn Nissan Leaf en dat werkt prima. Echter mijn vrouw zet die altijd uit omdat ze dat te eng vindt. Dus we gaan deze toch maar proberen anders heb ik een probleem 😁
Ondanks Tesla Vision en wat ik hier lees over die ruitenwissers wil ik er toch voor gaan.
Wat mij wel opviel, en heb dat nog nergens gelezen, is dat je geen stopping mode meer kunt instellen. Deze staat altijd op Hold. Dat heb ik nu ook in mijn Nissan Leaf en dat werkt prima. Echter mijn vrouw zet die altijd uit omdat ze dat te eng vindt. Dus we gaan deze toch maar proberen anders heb ik een probleem 😁
Ondanks Tesla Vision en wat ik hier lees over die ruitenwissers wil ik er toch voor gaan.
Hold betekent toch dat de auto zelf de rem erop houdt bij stilstand in D? Dan kun je ook gewoon gelijktijdig zelf de rem indrukken. Dat heeft natuurlijk geen enkele zin. Maar hoe is dat eng?mytheory schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:29:
Vandaag in de m3 RWD gereden en het is een genot om in te rijden. Knipperlichten in rotondes had ik gelijk onder de knie. Was ook benieuwd naar het audiosysteem en dat was voor mij meer dan voldoende. Ook Tesla Vision getest maar dat is echt onder de maat. Aan de voorkant klopte er telkens niets van en wordt het dus ouderwets zelf opletten.
Ik zit daar precies andersom in. Waarom zou je een hoog model nemen? Blokkeert het zicht voor andere auto’s, onnodig extra verbruik, zwaarder, gehoriger.GroeneWandelaar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:03:
Waarom zou je vasthouden aan een laag model?
[...]
Vision parkeren: achteruit parkeren heb je de camera en geen enkel probleem. Vooruit zou een camera ook beter zijn, die heeft jouw EV6 wel waarschijnlijk. Soms werkt Vision wel OK, maar voor het precisiewerk kun je er niet blind vanuit gaan (bij ultrasoon sensoren overigens ook niet. Liefst zou ik voor een cameraatje hebben).huCks schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:10:
Ruitenwissers: zoals je het hier leest lijkt het inderdaad dramatisch. Er zijn echter ook regelmatig comments van mensen bij wie het gewoon prima werkt. Het is mij onduidelijk wat daar de verklaring voor is. Het is mij ook onduidelijk hoe de verhouding is tussen mensen bij wie het wel of niet werkt. Mijn ervaring met de wissers is gelukkig gewoon prima. Heel enkel keertje komt het voor dat ik hem even forceer met een druk op het knopje. Mijn ervaring is niet anders dan eerder met de Ioniq 5.
Ik heb zelf ervaring met een Ioniq 5 Lounge. Wat mij opviel was dat de HDA 2.0 wel fijn werkte qua bediening. Daar stond tegenover dat dit systeem (buiten de snelweg) vaak een bocht niet kon maken en dan simpelweg stopte met sturen zonder een piepje te geven. Ook schakelde het systeem in de Ioniq 5 eerder uit bij heel slecht weer en zicht. Laatst ook weer verbazingwekkend onder wat voor abominabele omstandigheden de Tesla Autopilot bleef werken.
Die HDA 2.0 lijkt qua functies meer op Enhanced Autopilot (automatisch parkeren, rijstrookwissel, met de sleutel als afstandsbediening). Dus als je die functies wilt bij Tesla moet je EAP aanvinken.
Maar goed, ik ging van de topuitvoering van Hyundai Ioniq 5 naar de basic uitvoering van de MY RWD en ben er nog steeds erg blij mee. Grootste pluspunten:
- veel zuiniger
- past veel meer in de auto
- software is veel fijner:
-- de spraakassistent in de Tesla is gewoon feilloos. In de Hyundai riep ik regelmatig gefrustreerd te schreeuwen omdat het ding hele simpele instructies niet wilde begrijpen.
-- routeplanner met laadstops die gewoon werkt. In de Hyundai was het altijd onhandig als ik ergens een laadpauze had gepland en de route werd ivm verkeer aangepast. Die auto bleef dan stug naar dezelfde lader navigeren, ook als die totaal niet meer logisch was door de nieuwe route.
-- telefoon als sleutel. Geen gehannes met een aparte autosleutel.
-- snel en responsief systeem. Een opdracht in de app wordt ook bijna direct uitgevoerd. Bij Hyundai duurde het sowieso langer en vaak lukte het ook niet.
- het laden via de superchargers is zoveel relaxter: inpluggen en klaar, veel meer palen per locatie, inzicht in hoeveel er vrij zijn en ook flink goedkoper dan Ionity etc.
-
Voordelen Hyundai:
- supersnel laden (maar scheelt een paar minuten met de Y Performance en je komt verder met de Y, zeker op de snelweg)
- geventileerde stoelen (komt wellicht in de nieuwe versie van de Y)
- V2L, hoewel ik het niet zo vaak gebruikte is het zeker handig als je bijvoorbeeld kampeert.
- Panoramadak met een ingebouwd gordijntje. Erg mooi.
De ruitenwissers zijn al gefixt vwb de verplichte Auto stand bij inschakelen van Autopilot. De S3XY buttons commander en app maken het al mogelijk om dit aan te passen.mjvdzwet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:00:
[...]
Ik rijd de overgrote meerderheid van de kilometers op Autopilot en dat is overbhet algemeen heel relaxt rijden. Phantom brakes komen voor mij helemaal niet zo vaak voor. De parkeersensoren mis ik niet. Gewoon achteruit inparkeren met de camera en vooruit niet teveel pushen voorbij de STOP van het systeem.
Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt vwb de ontwikkeling van de EV markt. Niet dat die zal "inzakken", maar wel dat de nieuwe auto's steeds beter zullen presteren tegen een lagere prijs. Maar het zal ook niet zo zijn dat over 5 jaar een MY van nu helemaal niets meer waard is. Ik schrijf voor mezelf lineair af over 10 jaar en dan zie ik het wel wanneer ik de auto verkoop.
Je hebt geen creep/roll/stop optie in de Highland bedoel je? Welke wel dan? En wat wil je vrouw precies dan? Ik rij zelf op roll.mytheory schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:29:
Highland heeft die keuze blijkbaar niet meer. Bij de instellingen staat het nergens. Ik zag op oude videos dat het Hold heette maar kan ook Stop zijn. Met 1 pedaal gas geven en loslaten is remmen, die optie bedoel ik. Mijn vrouw vindt dat dus eng.Inspired schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:42:
[...]
Je hebt geen creep/roll/stop optie in de Highland bedoel je? Welke wel dan? En wat wil je vrouw precies dan? Ik rij zelf op roll.
Medewerker van Tesla vertelde mij dat ze dit weg hebben gelaten op de Highland.
https://www.bol.com/nl/nl...qGTATegf6cBxoCYUkQAvD_BwEmjvdzwet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:00:
... het gebrek aan parkeersensoren is zelf niet te fixen.
https://www.amazon.nl/Val...169cc3d7098276cc5ad022efe
Ik kwam hier vanmiddag ook achter; zal ook wel komen hoe Tesla nu de polling afvangt gezien de betreffende update 2023.38.x laat zien als iemand de locatie opvraagt tijdens het rijden..The__Virus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:14:
Vandaag de 2023.38.6 update gekregen. Hierdoor stopt Teslamate met werken. Zie https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/3381. Gezien ik deze als addon in HomeAssistant heb, zal een fix nog wel even op zich laten wachten vrees ik...
Ik heb tijdelijk een fork van Teslamate draaien als workaround; lijkt weer te werken voor als nog mis ik enkel de info van na de update en voor de patch.
Zie: https://github.com/teslam...-fix-for-tesla-fw-2023381
Ik werk zelf in de autobranche als software developer. Ik vind het eigenlijk van de gekke dat je anno nu zelf parkeersensoren zou moeten inbouwen.
Maar heb nu het idee om sensoren te koppelen aan een raspberry pi (eventueel via een ESP of Atmega processor) en dan dit weergeven op het scherm via de browser.
Of een front camera met hetzelfde idee.
Wat bedoel je met beta uitzetten? Dat je de ruitenwissers helemaal niet meer kunt gebruiken?SpikeHome schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:09:
[...]
Tja de ruitenwissers falen niet ze zijn alleen hyper actief.
En die bèta kan je ook uitzetten, je zet dan wel enkele andere opties ook uit.
One pedal is altijd al zo geweest. Je kon alleen een “hoog” of “normaal” generatief remmen instellen, dus hoe hard hij remt als je gas loslaat. Mijn vrouw vond dit initieel trouwens ook heel vervelend, maar is er inmiddels volledig aan gewend en enthousiast overmytheory schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:49:
[...]
Highland heeft die keuze blijkbaar niet meer. Bij de instellingen staat het nergens. Ik zag op oude videos dat het Hold heette maar kan ook Stop zijn. Met 1 pedaal gas geven en loslaten is remmen, die optie bedoel ik. Mijn vrouw vindt dat dus eng.
Maar dit zegt niks over wat de auto doet bij stilstand (creep/hold/roll/stop you name it). Dus vraag me af wat je nou bedoelt
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 12-11-2023 00:15 ]
Je kan beta functionaliteit uitzetten, geen idee hoe de ruitenwissers dan werken, nog niet getestJohanB schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:04:
[...]
Wat bedoel je met beta uitzetten? Dat je de ruitenwissers helemaal niet meer kunt gebruiken?
Bedankt voor alle reacties, hoop wisselende meningen wel. Persoonlijk hou ik wel van sportief rijden dus dat pleit voor de 3. Makkelijk vanalles erin gooien is weer een grote pro van de Y. Ben vooral benieuwd of de nieuwe 3 nog aanzienlijk stiller is als de Y. Ik kom nu uit een Kona ev en die is toch best lawaaierig. Gaat trouwens om een leasecontract van 4 jaar.bombadil schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:52:
[...]
Voor mij zijn er twee belangrijke punten:
1) De 3 is meer een sedan met de kofferbak. De Y een meer praktische hatchback als je grote spullen moet meenemen. Hoe vaak komt dat voor?
2) De 3 is een stukje smaller dus veel makkelijker in parkeervakken. Maar ook iets minder binnenruimte dan de Y. Dus hoe vaak zie je een parkeergarage?
Secundair vind ik:
* de 3 highland persoonlijk mooier
* in de Y zie ik de 'motorkap' niet wat ik in de 3 wel zie.
* Y mag meer trekken
* 3 per saldo goedkoper in aanschaf en gebruik.
Misschien als hoofdvraag voor jou wel: komt er een derde kind? Zo ja, dan is de Y een no-brainer
Vaag waarom ze dat soort keuzes weglaten. Ik vind dat stop ook niks.mytheory schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:49:
[...]
Highland heeft die keuze blijkbaar niet meer. Bij de instellingen staat het nergens. Ik zag op oude videos dat het Hold heette maar kan ook Stop zijn. Met 1 pedaal gas geven en loslaten is remmen, die optie bedoel ik. Mijn vrouw vindt dat dus eng.
Misschien dat S3XY het (op termijn) kan?
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 12-11-2023 07:39 ]
Bedoel je niet de fsd-beta visualisatie die je uit kunt zetten? Ik weet even niet wat je anders bedoelt met “beta uitzetten” het betekent gewoon dat de ruitenwisser module nog niet af isSpikeHome schreef op zondag 12 november 2023 @ 04:12:
[...]
Je kan beta functionaliteit uitzetten, geen idee hoe de ruitenwissers dan werken, nog niet getest
Wat bedoelen jullie? Is het nu zo dat de auto volledig tot stilstand komt als je gas loslaat? Wat je voorheen kon instellen dat die op het eind door rolt?Inspired schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:36:
[...]
Vaag waarom ze dat soort keuzes weglaten. Ik vind dat stop ook niks.
Misschien dat S3XY het (op termijn) kan?
In de modellen voor de M3 Highland kon je kiezen tussen Creep (het automaat kruipen als je de rem los laat), Roll (de auto blijft rollen als je bijna stil staat en het gas loslaat. Je moet hem met de rem stil zetten), Hold (one pedal driving).gebruikershaes schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:57:
[...]
Wat bedoelen jullie? Is het nu zo dat de auto volledig tot stilstand komt als je gas loslaat? Wat je voorheen kon instellen dat die op het eind door rolt?
De M3 Highland doet altijd Hold.
Ik was er zo aan gewend in mijn 3, niet de highland. Je kunt nog steeds iets gas bijgeven als het te veel remt bv.mjvdzwet schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:35:
[...]
In de modellen voor de M3 Highland kon je kiezen tussen Creep (het automaat kruipen als je de rem los laat), Roll (de auto blijft rollen als je bijna stil staat en het gas loslaat. Je moet hem met de rem stil zetten), Hold (one pedal driving).
Alles kan. Ze kunnen ook gewoon lekker de opties laten zitten. Bij een merk als Tesla zou ik eerder meer opties verwachten dan een dichtgetimmerde auto.datadevil schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:48:
[...]
Ik was er zo aan gewend in mijn 3, niet de highland. Je kunt nog steeds iets gas bijgeven als het te veel remt bv.
Alsjeblieft niet zeg, laat die computer maar lekker het werk doen en niet overal een knopje voor. Ik begrijp sowieso niet dat hold al niet standaard was, het doorrijden is meer een relikwie van de oude automaat in benzine auto's, wat is daar nou de toegevoegde waarde van? Beetje de hele tijd je voet op de rem moeten houden bij een stoplichtInspired schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:50:
[...]
Alles kan. Ze kunnen ook gewoon lekker de opties laten zitten. Bij een merk als Tesla zou ik eerder meer opties verwachten dan een dichtgetimmerde auto.

Was geen fysiek knopje. Gewoon een instelling in een menu waar je niet aan hoeft te zitten als je dat niet wilt. Het heeft ook niks met een oude automaat te maken. Heb het idee dat je niet weet waar we het over hebben. Met de instelling op roll heb je nog steeds gewoon auto-hold.Wolly schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:11:
[...]
Alsjeblieft niet zeg, laat die computer maar lekker het werk doen en niet overal een knopje voor. Ik begrijp sowieso niet dat hold al niet standaard was, het doorrijden is meer een relikwie van de oude automaat in benzine auto's, wat is daar nou de toegevoegde waarde van? Beetje de hele tijd je voet op de rem moeten houden bij een stoplicht
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 12-11-2023 09:13 ]
Nou... vrijdag en zaterdag zo'n 400 km gereden in Nederland en België (en dat waren niet allemaal snelwegkilometers). De keren dat hij niet van baan wilde wisselen waren niet op één hand te tellen, en de keren dat hij mij onterecht suggereerde wel van baan te wisselen ook niet.STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:16:
Snelweg is AP geschikt voor, zul je niet veel issues tegenkomen.
AP is nog altijd niet echt goed.
Wat me ook opviel: bij geen enkele supercharger werd meer het aantal vrije plaatsen in de pin aangegeven, er stond alleen een bliksemschicht in. Als je dan erop drukte kreeg je wel de superchargerinfo met vrije plaatsen.
Hebben ze weer wat veranderd bij Tesla?
Signatures zijn voor boomers.
Dat is EAPMaasluip schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:26:
[...]
Nou... vrijdag en zaterdag zo'n 400 km gereden in Nederland en België (en dat waren niet allemaal snelwegkilometers). De keren dat hij niet van baan wilde wisselen waren niet op één hand te tellen, en de keren dat hij mij onterecht suggereerde wel van baan te wisselen ook niet.
AP is nog altijd niet echt goed.
Wat me ook opviel: bij geen enkele supercharger werd meer het aantal vrije plaatsen in de pin aangegeven, er stond alleen een bliksemschicht in. Als je dan erop drukte kreeg je wel de superchargerinfo met vrije plaatsen.
Hebben ze weer wat veranderd bij Tesla?
Ah duidelijk. Is idd vervelend en gek dat ze de opties hebben weggehaald. Ik heb het altijd op roll. Dan kan ik de laatste meter nog uitrollen en precies remmen. Werkt makkelijker dan enkel met gaspedaal pielen.mjvdzwet schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:35:
[...]
In de modellen voor de M3 Highland kon je kiezen tussen Creep (het automaat kruipen als je de rem los laat), Roll (de auto blijft rollen als je bijna stil staat en het gas loslaat. Je moet hem met de rem stil zetten), Hold (one pedal driving).
Weet iemand waar en welke connector de echte CAN bus bevat in de M3 Highland?
Kan het zo snel niet vinden en Enhance Auto heeft nog geen video van de installatie in een Highland.
Kan het zo snel niet vinden en Enhance Auto heeft nog geen video van de installatie in een Highland.
Volgens mij hebben we het over de instelling dat als je stil staat voor het stoplicht je al dan niet je rem ingedrukt moet houden toch?Inspired schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:12:
[...]
Was geen fysiek knopje. Gewoon een instelling in een menu waar je niet aan hoeft te zitten als je dat niet wilt. Het heeft ook niks met een oude automaat te maken. Heb het idee dat je niet weet waar we het over hebben. Met de instelling op roll heb je nog steeds gewoon auto-hold.
De manier van tot stilstand komen. Dus blijven kruipen en de rem vasthouden, rollen remmen, en de rem los laten en one pedal drive.Wolly schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:04:
[...]
Volgens mij hebben we het over de instelling dat als je stil staat voor het stoplicht je al dan niet je rem ingedrukt moet houden toch?
Welke setting bedoel je precies? Volgens mij kan je wel de regeneratie intensiteit aanpassen maar verder is er weinig in te stellen aan het remproces?mjvdzwet schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:07:
[...]
De manier van tot stilstand komen. Dus blijven kruipen en de rem vasthouden, rollen remmen, en de rem los laten en one pedal drive.
Op de modellen voor de M3 Highland kon je kiezen voor Creep, Roll of Hold... hoe het item exact heet weet ik niet meer, maar het staat niet meer in het menu.Wolly schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:13:
[...]
Welke setting bedoel je precies? Volgens mij kan je wel de regeneratie intensiteit aanpassen maar verder is er weinig in te stellen aan het remproces?
Dat is dus de stopping mode, de setting die bepaalt of je bijvoorbeeld bij het stoplicht continu op de rem moet staan omdat hij anders vooruit blijft kruipen. Net als antieke automaten.mjvdzwet schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:15:
[...]
Op de modellen voor de M3 Highland kon je kiezen voor Creep, Roll of Hold... hoe het item exact heet weet ik niet meer, maar het staat niet meer in het menu.
Nee. Dit gaat niet over auto-hold. Dat staat hier los van.Wolly schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:17:
[...]
Dat is dus de stopping mode, de setting die bepaalt of je bijvoorbeeld bij het stoplicht continu op de rem moet staan omdat hij anders vooruit blijft kruipen. Net als antieke automaten.
Zeker wel.Inspired schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:41:
[...]
Nee. Dit gaat niet over auto-hold. Dat staat hier los van.
Stopping Mode
https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.htmlCreep: When close to, or at, a complete stop, the motor continues to apply torque, moving Model 3 slowly forward (in Drive) or backwards (in Reverse), similar to a conventional vehicle with an automatic transmission. In some situations, such as on a steep hill or driveway, you may need to press the accelerator pedal to continue moving or to prevent Model 3 from moving in the opposite direction.
Is dus weg in de nieuwe M3:Wolly schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:53:
[...]
Zeker wel.
Stopping Mode
[...]
https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html
https://www.tesla.com/own...4D-8A45-17BE1A006365.html
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.