Thermometer schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:07:Model Y Standard range RWD eerste indruk
Heb m'n nieuwe Model Y nu een week dus ik dacht ik maak even een vergelijking met m'n vorige auto (Model 3 Long Range uit 2019). Wellicht heeft iemand er wat aan!

Toffe dingen
- Zoveel
ruimte! Heerlijk. Dat komt met kamperen goed van pas.
-
Laadklep die automatisch open gaat en vind het grote verbetering t.o.v. de korte ingang bij de Model 3
-
Efficiëntie 
. Waar ik voorheen met 200-220 Wh/km in de koudere tijden over de snelweg raasde, zit dat met de Y op 140-180 Wh/km. Octovalve doet wonderen!
-
Prijs/kwaliteit verhouding. Kom van een long-range af, maar dit bereik is nog steeds goed voor mij en je betaalt een stuk minder dan in 2019.
-
Kleine tweaks die ze door de jaren heen hebben gedaan, zoals dat je niet meer je blinde hoek camera verblindt met je knipperlicht, USB-C poorten en draadloos laden, de snelheid van de chip die het middenscherm aanstuurt, geluidisolatie, hoe snel je camera aan gaat bij achteruit rijden, en ironisch genoeg ook het automatische ruitenwissen (meer daarover verderop)
Minder toffe dingen
-
Autopilot zonder radar. Wat trekt die sloom op zeg! Ook al twee keer een kleine phantom brake gehad
-
Automatisch ruitenwissen. Gaat het hier constant over in het topic, maar ik ben hier verdeeld over. Het is beter dan mijn Model 3, waar het vaak helemaal niet aan ging terwijl ik door de regen niks meer zag en constant op dat knopje aan het drukken ben. Hier het tegenovergestelde probleem, dat het juist
te vaak aan gaat. Ook al hoop ik dat ze het een keer voor elkaar krijgen met vision in een update, is het onder de streep voor mij een verbetering. Beter teveel dan te weinig wissen, anders zet ik 'm wel uit.
-
Parkeersensoren. Ook hier is het al veel over gegaan, maar poh, ondanks dat ik het van te voren wist is dit een dra-ma. Ik moet door het hogerop zitten en het (kleine) verschil in grootte van de auto bijna gaan uitstappen om te zien hoe dichtbij ik bij een muurtje/auto zit in een krappe parkeergarage... onbruikbaar wat mij betreft. Achteruitcamera helpt i.c.m. zijspiegels vooral voor hoge elementen zoals een auto / muur, maar voor achteruit inparkeren als je genoeg ruimte hebt is het prima
-
Audio! Ervaren meer mensen dit? Voor m'n gevoel heb ik geen Premium audio in de Y gekregen... Speakers links en rechtsboven m'n hoofd lijken niet te werken, het geluid is schel, wat bijna pijn aan de oren doet. Hebben ze bezuinigd op de speakers? Komt dit door de akoestiek van meer glas in het plafond? Moet ik hiermee naar de service center? De Model 3 die ik had was echt ongeëvenaard qua audio, maar los van de subwoofer die goed z'n werk doet, is de audio een flinke achteruitgang voor mij.