Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.771 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Ik heb wel eens een filmpje gezien van iemand die Uber reed met een Model 3 en minstens 1x per dag de supercharger moest gebruiken. Die had wel flinke degradatie in een jaar tijd (maar ook heel veel km's).
Die degradatie geloof ik ook wel. Wat mij meer interesseert is of hij nog altijd 250 kW haalde bij een V3 supercharger.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:59
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Verwijderen gaat je meer kosten dan wat je gaat krijgen voor een tweedehandse trekhaak...
Bedankt. Dacht ik ook. De trekhaak zelf kan er makkelijk af maar dan heb ik gewoon een dure papierhouder. Beetje jammer (maar begrijpelijk) dat ik dergelijke opties lumpsum upfront moet betalen bij mijn WG.

[ Voor 3% gewijzigd door Baats op 17-05-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:07
Baats schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:17:
Ben aan het twijfelen om een trekhaak toe te voegen aan m'n nieuwe MY leasewagen. Deze optie moet echter contant door mij betaald worden en maakt niet deel uit van het budget/TCO. En dan is het wel een dure optie voor mijn sporadisch gebruik....

Ik blijf eigenaar van de trekhaak na de lease, maar denk niet dat ik deze makkelijk volledig kan verwijderen van het voertuig? De trekhaak zelf iig. wel, maar de bevestiging niet. Iemand ervaring mee?
Er is meestal een optie om de accesoires op te voeren en dus in de maandelijkse lease meegenomen te worden. Of past je leasebudget niet meer?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 11:14
SirLct schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Er is meestal een optie om de accesoires op te voeren en dus in de maandelijkse lease meegenomen te worden. Of past je leasebudget niet meer?
Dat was bij mij inderdaad zo. Ik kon hem wel toevoegen maar de meerkosten moest ik zelf betalen (+ bijtelling) waardoor ik na 5 jaar netto meer zou betalen dan zelf achteraf aanschaffen.

Uiteindelijk gekozen voor geen trekhaak. Voor het geld wat in dan bespaar kan ik 20x een dag een busje huren. En de afgelopen 3 jaar heb ik dat misschien 5 keer nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02 01:05
Misschien is dit onderwerp al langsgekomen, maar ik erger me kapot....

Sinds de laatste update gaat het licht van mijn M3 niet meer automatisch uit. Ik doe mijn lichten altijd aan, niet op automatisch en voorheen kon ik gewoon uitstappen en gingen ze uit. Hebben meer mensen hier last van en is hier misschien iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:59
SirLct schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:27:
[...]

WG is selectief welke optie er in maandelijkse lease kunnen en welke er volledig bij start lease betaald dienen te worden. Meer risico (wat als ik wegga/ontslaan word) en financieel minder interessant. Maar goed, misschien heb ik die trekhaak dan toch niet zo hard nodig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Van de week mogelijk een keertje pitten in de M3. Zijn er ervaringsdeskundigen hier :?
Gaat het scherm bijvoorbeeld in camp mode ook uit of blijft deze aan?
Ik ga t proberen met een luchtbed, morgen ff passen. Banken plat en hopen op t beste :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

ybos schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:42:
Van de week mogelijk een keertje pitten in de M3. Zijn er ervaringsdeskundigen hier :?
Ik ga t proberen met een luchtbed, morgen ff passen. Banken plat en hopen op t beste :P
Het scherm gaat uiteindelijk wel uit maar ik hang er altijd meteen een shirt of jas over (Vier weken slapen in een Model Y ervaring maar da's dezelfde software). Ook het volume even naar beneden zetten voordat de romantische muziek uit de speakers knalt midden in de stille natuur.

Ik had trouwens de eerste nacht "last" van alle (zachte) klikjes en brommetjes die camp mode met zich mee brengt. Dat went heel snel.

[ Voor 11% gewijzigd door noo op 17-05-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Baats schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:26:
[...]

WG is selectief welke optie er in maandelijkse lease kunnen en welke er volledig bij start lease betaald dienen te worden. Meer risico (wat als ik wegga/ontslaan word) en financieel minder interessant. Maar goed, misschien heb ik die trekhaak dan toch niet zo hard nodig :-)
Ja idd, ik heb geen trekhaak op de M3P (kan uberhaupt niet), maar ja voor de 2-3x per jaar gebruik ik snapcar wel. Lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
noo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Het scherm gaat uiteindelijk wel uit maar ik hang er altijd meteen een shirt of jas over (Vier weken slapen in een Model Y ervaring maar da's dezelfde software). Ook het volume even naar beneden zetten voordat de romantische muziek uit de speakers knalt midden in de stille natuur.
Enige waar ik me "zorgen" om maak is vroeg wakker worden. Aangezien het om half 6 al licht aan het worden is. Had jij daar nog wat voor gedaan of geen last van :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
noo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Je kan ook gewoon alleen climate control aanzetten op "camp mode" zonder dat haardvuur en die muziek hoor :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

ybos schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Enige waar ik me "zorgen" om maak is vroeg wakker worden. Aangezien het om half 6 al licht aan het worden is. Had jij daar nog wat voor gedaan of geen last van :?
Ik heb deze om de ramen te blinderen tegen de ergste zon: https://www.tesmat.com/en...rivacy-screen-for-model-y Het dak laat ik onbedekt, dat werkte in juli in Noorwegen prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

DennusB schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Je kan ook gewoon alleen climate control aanzetten op "camp mode" zonder dat haardvuur en die muziek hoor :D
Interessant, hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
ybos schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Bjorn plakt dan alle ramen met zo'n zonnescherm achtig ding.
Ook goed overigens voor de isolatie als je bijv gaan camperen in noorwegen.
Verbruikt ie iets minder elektra om op te warmen.
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=6Gvp4GLKaMhj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik hoor graag je ervaring! Ik zit er ook aan te denken voor twee nachtjes, het is allicht beter dan een tentje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

bokkow schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:01:
Er zullen hier vast ook een aantal zijn met een Flitsmeister 2 en niet weten waar ze dat ding een beetje netjes kwijt kunnen. Ik wil het zelf niet op het dashboard hebben en had het hiervoor op een Brodit-houder geplakt rechts van het center console, precies in de weg bij wat langere mensen als passagier.

Maar van de week een dingetje besteld wat mij het minste stoort en ook nog heel makkelijk helemaal weg te werken is, kijk video voor het maximale effect (like, comment and subscribe for more :+ ):

[Afbeelding]

Video (krijg ik niet ge-embed)

Magneetje en een plakkertje, lekker simpel en doeltreffend :)

Amazon DE: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0BDYKN87M
Ik vond je oplossing voor de bevestiging voor de TWO zo netjes, dat ik dezelfde spullen heb gekocht. Maar nu is bij mijn TWO een beugeltje op de achterkant gemonteerd, zodat je deze in de meegeleverde dashboard steuntjes kunt schuiven. Had jij dat ook? En zo ja, hoe krijg ik dat ding er af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jevdr1990 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:17:

Sinds de laatste update gaat het licht van mijn M3 niet meer automatisch uit. Ik doe mijn lichten altijd aan, niet op automatisch en voorheen kon ik gewoon uitstappen en gingen ze uit. Hebben meer mensen hier last van en is hier misschien iets aan te doen?
Ik kan me niet herinneren dat dit überhaupt kon. Als ik een keer de lichten zelf aanzet bij mist, dan gaan alle alarmbellen af als ik de deur open doe dat de lichten nog aan staan. Dat was al zo toen ik de auto in 2021 kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Nosch schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Ik vond je oplossing voor de bevestiging voor de TWO zo netjes, dat ik dezelfde spullen heb gekocht. Maar nu is bij mijn TWO een beugeltje op de achterkant gemonteerd, zodat je deze in de meegeleverde dashboard steuntjes kunt schuiven. Had jij dat ook? En zo ja, hoe krijg ik dat ding er af?
Nice!

Dat beugeltje zit er op geschoven, naar links of rechts en het komt er af ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05

Bij mij is dit nooit anders geweest (MY uit december)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nosch
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

bokkow schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Nice!

Dat beugeltje zit er op geschoven, naar links of rechts en het komt er af ;)
Top! Hij is er af! Ik zat maar naar boven en beneden te schuiven, en te trekken en te doen, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
GloriX schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Ik hoor graag je ervaring! Ik zit er ook aan te denken voor twee nachtjes, het is allicht beter dan een tentje…
Ik heb gisteren de kofferruimte eens opgemeten om na te gaan of ik een tafel kon verhuizen.
Toen gemerkt dat de lengte (maar met zetels niet helemaal naar voor) slechts 180cm is. Dat viel me wat tegen, omdat mijn bed thuis 220cm is...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Nu online
Pap3rclip schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Blijft iets apart, geen idee of het aan Youtube filmpjes, Reddit posts of wat dan ook ligt.
Ik heb nog nooit iemand gekend die het overweegt om zijn Porsche Taycan, BMW 5-serie of Audi A3 in plastic te wrappen om de gekozen lak te beschermen.
Andere kleur om op te vallen tussen de standaard 5 kleuren snap ik enigszins, maar dan nog is 3-4k mijns inziens belachelijk veel geld om je auto in gekleurde vershoudfolie in te pakken.
Dan moet je het niet doen! :D

Kunt het ook zo zien; je neemt de gratis kleur (wit/zwart), in plaats van 2000,- uit te geven aan een van de standaard kleuren. Vervolgens kun je voor een relatief kleine meerprijs een kleur kiezen die jij het tofste vindt en maak je het persoonlijk en opvallend. Dat het 3-4 jaar mee gaat; och, ik heb nog niet langer dan 4 jaar met een auto gereden :)

Overigens zijn er legio video’s over Porsche’s die in full-PPF worden gestoken. Duur grapje voor vershoudfolie inderdaad :+

Och ieder het zijne toch? Over het algemeen wordt er hier waardering uitgesproken als er weer eens een Tesla voorbij komt met een toffe wrap. Zag vanmiddag een Lambo-oranje Model 3 over de A2 rijden, zou niet mijn keuze zijn, wel vet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Ik heb gisteren de kofferruimte eens opgemeten om na te gaan of ik een tafel kon verhuizen.
Toen gemerkt dat de lengte (maar met zetels niet helemaal naar voor) slechts 180cm is. Dat viel me wat tegen, omdat mijn bed thuis 220cm is...
Maar je kan toch de stoel wel helemaal naar voren zetten als je zou willen voor het slapen. Dan zit niemand daar. Voor verhuizen snap ik wel want je moet de auto nog rijden.
Ergens een video gezien dat in de Model 3 de max lengte is ca 75-76 inches, wat ongeveer 190-193cm is.
De lengte van zo'n Tesmat matras is ook 75 in.
Moet je maar niet te lang zijn he :+ Je hebt al je voordeel gehad op concerten e.d. Ga je nu maar lijden! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik begrijp iets niet.

Ik rij deze morgen vanuit regio Mechelen naar regio Rotterdam met de batterij die gaat van 86% naar 59%: 27% voor 145km lijkt me niet slecht. (ca 155 Wh/km)
Bij vertrek gaf de auto aan dat ik met 51% zou aankomen.

Nu navigeer ik terug naar huis... dezelfde 145km in de andere richting (en met wind in de rug).
Voorspelling: aankomen met 7% of een verbruik van 52%. Dat is gewoon bijna het dubbele....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Ik heb vaker in mijn Model 3 (M3 is BMW :+ ) geslapen, onderweg naar Kroatië en een keer i.p.v. in een tentje bij een vrijgezellenfeest. Dat gaat best prima, vooral met de airco en Netflix voor het slapen :P maar ik ben ook niet zo lang, als je 1,85m bent is het misschien wat te krap om je benen goed te kunnen strekken.
Volgens mij gaat het scherm na een tijdje op een soort zwarte screensaver, al heb ik vast ook wel een keer een t-shirt er overheen gedaan omdat ie op 0% brightness alsnog wat licht geeft. Het geluid kan in ieder geval gewoon naar 0%.
Ik heb zo'n slaapmat ipv luchtbed, de NOMAD Allround 5.0, die past in de breedte en lengte precies als je de achterbank inklapt. Doordat die ook niet zo hoog is heb je zelf ook nog goed wat ruimte als je ligt, maar je hebt wel de hoedenplank die onhandig is. Een stuk ducttape op de rand is ook handig, dat kan anders wat scherp zijn.
Mijn Model 3 is uit 2020 waar de achterramen niet getint zijn dus ik had meestal wel iets met raamplakker, maar vooral zo'n aluminumfolie-schermpje voor de grote voorruit aan de binnenkant (of buiten). Als mensen dan langslopen zien ze niet direct iemand slapen, dan is dat alleen aan de zijkant.

Wakker worden met uitzicht op de Dolomieten in Italië door je raampje is wel hemels :*)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Taro schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:19:
Ik heb vlak voordat ik de MY LR ophaalde een iPhone 14 Pro Max gekocht en leg die eigenlijk sinds dag 2 niet meer op de lader, omdat de telefoon enorm heet wordt, toch vaak al >95% geladen is en zelfs foutmeldingen geeft over de temperatuur en dat hij moet afkoelen.

Elon heeft ooit beloofd om de laadfunctie uit te kunnen schakelen, maar voor zover mij bekend is dat nog steeds niet aangekondigd.

Anderen ook last van? Leg de telefoon nu vaak in de bekerhouders of in de lade voor de telefoonladers, maar misschien toch maar eens kijken naar een goede houder.
Kun je niet gewoon de stekker van die draadloze lader loskoppelen? Hij zit vast aan de comlete 'decor trim' die rond de hele middenconsole loopt, maar die kan er volgens mij redelijk eenvoudig af...

(edit: ik zie nu pas dat ik op een bericht van vorige week reageer... for some reason kwam ik in een 'oud' deel van dit topic terecht)

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 17-05-2023 16:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Klopt, dit is recent bij een software update gewijzigd waardoor het nu super irritant werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:48:
Ik begrijp iets niet.

Ik rij deze morgen vanuit regio Mechelen naar regio Rotterdam met de batterij die gaat van 86% naar 59%: 27% voor 145km lijkt me niet slecht. (ca 155 Wh/km)
Bij vertrek gaf de auto aan dat ik met 51% zou aankomen.

Nu navigeer ik terug naar huis... dezelfde 145km in de andere richting (en met wind in de rug).
Voorspelling: aankomen met 7% of een verbruik van 52%. Dat is gewoon bijna het dubbele....
Kan vanalles zijn: Wind, verkeer, kleine omleiding door het verkeer. Heenweg heuvel af, terugweg heuvel oo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Klopt, dit is recent bij een software update gewijzigd waardoor het nu super irritant werkt.
Wat is er dan gewijzigd? Er gingen toch altijd al alarmbellen af dat je je lampen aan liet staan? Of kon je dat gewoon negeren en gingen de lampen dan alsnog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BigSmurf schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:55:
[...]
Wat is er dan gewijzigd? Er gingen toch altijd al alarmbellen af dat je je lampen aan liet staan? Of kon je dat gewoon negeren en gingen de lampen dan alsnog uit?
Voorheen gingen er geen alarmbellen af en de lampen gingen gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Hoi mede forum leden. Vrijdag over een week ga ik onze Mode 3 2019 Long Range ophalen. We zijn blij.

Nu zie ik dat er een hoop verkrijgbaar is voor deze auto. Ik heb even gezocht naar ervaring met aftermarket isolatie materiaal tbv de frunk en de trunk. Maar lees hier niets over.
Heeft er iemand hier ervaring mee? Of zeggen jullie: zonde van de investering. Tis wat het is en ervaar gewoon hoe het geluid is?

Ben benieuwd.
Dank voor de reacties.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58
DrDeJe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:32:
Hoi mede forum leden. Vrijdag over een week ga ik onze Mode 3 2019 Long Range ophalen. We zijn blij.

Nu zie ik dat er een hoop verkrijgbaar is voor deze auto. Ik heb even gezocht naar ervaring met aftermarket isolatie materiaal tbv de frunk en de trunk. Maar lees hier niets over.
Heeft er iemand hier ervaring mee? Of zeggen jullie: zonde van de investering. Tis wat het is en ervaar gewoon hoe het geluid is?

Ben benieuwd.
Dank voor de reacties.
Volgens mij komt bij de 2019 versie het meeste geluid bij de ramen vandaan omdat dat niet overal dubbel is (glas), maar dat weet ik niet 100 procent zeker. Als dat het geval is kun je isoleren wat je wilt maar dat ik dan vermoed ik rommelen in de marge.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Bever!

3

Ben benieuwd.
Dank voor de reacties.
Zou eerst die auto maar gewoon ervaren zoals hij is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Is het jullie opgevallen dat de nieuwe LR RWD sneller naar de 100 gaat dan de standaard RWD? Scheelt 0.2 sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
Bever! schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:59:
Is het jullie opgevallen dat de nieuwe LR RWD sneller naar de 100 gaat dan de standaard RWD? Scheelt 0.2 sec
ja verbaasde mij ook aangezien zelfde motor zou zijn met meer gewicht door grotere accu. dus waarom sneller?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
hsb85 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:05:
[...]

ja verbaasde mij ook aangezien zelfde motor zou zijn met meer gewicht door grotere accu. dus waarom sneller?!?
Software afstelling. De gewone RWD kan technisch ook wel wel sneller zijn.

Duurdere auto = “moet” iets sneller zijn, marketing dingetje denk ik.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:52

Ben benieuwd.
Dank voor de reacties.
Geluid komt inderdaad van de ramen. Niets aan te doen. Isolatie helpt ook niets. Destijds genoeg over gelezen.

80-100 prima. Tot 120-140 is het ok. Daarboven is het wel een herrie bak. Maarja, lekker boeiend. Blijft tof om in te rijden na al die jaren 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Laatst online: 11-09 22:56
hsb85 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Is dit niet omdat de standard versie lfp is? Die is een beetje geknepen is bij de y ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

Ben benieuwd.
Dank voor de reacties.
In het algemeen is de bouwjaar 2021+ veel beter. Niet alleen qua bouwkwaliteit maar ook zaken als hardware (betr autopilot bijv), stuurverwarming, elektrische achterklep, warmtepomp, etc. Weet niet of het zo is, maar door degelijker bouwkwaliteit, zou die wrs ook stiller zijn zonder allerlei isolatie toevoeging.
Er zijn trouwens ook mensen die hebben gemeld dat ze even ver komen met een 2021+ RWD (oftewel SR+) itt 2019 LR. Terwijl op papier zou de LR toch wel een stuk verder moeten kunnen. Dit komt door gebrek van warmtepomp op de oude modellen.

Tenzij je die 2019 LR echt heel goedkoop kan overnemen, wellicht toch verder kijken naar een 2021+ modellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
Bever! schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:59:
LFP vs NCA. LFP is minder goed in staat snel te (ont)laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pierz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:49:
[...]

Kan vanalles zijn: Wind, verkeer, kleine omleiding door het verkeer. Heenweg heuvel af, terugweg heuvel oo.
Rotterdam ligt zowat 3-5 meter onder zeeniveau, en Mechelen ligt 5m erboven.

Toen ik vertrok gaf die ineens 35% aan, en bij aankomst was het 33% (veel file).

Zal wel een glitch geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Rotterdam ligt zowat 3-5 meter onder zeeniveau, en Mechelen ligt 5m erboven.

Toen ik vertrok gaf die ineens 35% aan, en bij aankomst was het 33% (veel file).

Zal wel een glitch geweest zijn.
Tijdens superchargen is dit ook vaak viel me op, als je dan gaat rijden heb ik ineens veel meer range bij bestemming.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Zojuist het papierwerk in orde gemaakt en de bestelling de deur uit gedaan. Een Model Y RWD (standard range). Hij is op voorraad en zou binnen twee weken voor de deur moeten staan :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DrDeJe
SirLct schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Tenzij je die 2019 LR echt heel goedkoop kan overnemen, wellicht toch verder kijken naar een 2021+ modellen?
Bedoel het niet vervelend hoor. Maar ik stel een vraag mbt ervaring van additioneel isoleren van een Model 3 2019 Long Range en ik krijg het advies om verder te kijken met een heel verhaal wat er allemaal beter is aan een recenter model? Deze begrijp ik niet helemaal.

Ik vind het al vet en super tof dàt ik een Tesla straks onder m'n kont heb. En daar ga ik bizar van genieten. Ik kom van een 2020 Ioniq 38kw ev. En ga nu een (Sorry Hyundai rijders) "echte" ev rijden.

Maar waar ik kan wil ik hem nóg vetter maken. En als de isolatie in de kofferbak niet helpt tegen geluid dan is het wel dat het er stukken beter uitziet dan kaal blik (in mijn bescheiden mening en optiek).

Ik kan niet wachten om vrijdag over een week officieel lid te worden van de Tesla familie. En dat het altijd beter kan snap ik ook wel. Maar dat was niet echt wat ik vroeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
DrDeJe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Bedoel het niet vervelend hoor. Maar ik stel een vraag mbt ervaring van additioneel isoleren van een Model 3 2019 Long Range en ik krijg het advies om verder te kijken met een heel verhaal wat er allemaal beter is aan een recenter model? Deze begrijp ik niet helemaal.

Ik vind het al vet en super tof dàt ik een Tesla straks onder m'n kont heb. En daar ga ik bizar van genieten. Ik kom van een 2020 Ioniq 38kw ev. En ga nu een (Sorry Hyundai rijders) "echte" ev rijden.

Maar waar ik kan wil ik hem nóg vetter maken. En als de isolatie in de kofferbak niet helpt tegen geluid dan is het wel dat het er stukken beter uitziet dan kaal blik (in mijn bescheiden mening en optiek).

Ik kan niet wachten om vrijdag over een week officieel lid te worden van de Tesla familie. En dat het altijd beter kan snap ik ook wel. Maar dat was niet echt wat ik vroeg.
Als LR 2019 rijder snap ik zijn reactie wel.
Efficiëntie van de 2019 LR is absoluut niet te vergelijken met de huidige Tesla Y en 3 modellen, of je Ioniq.

Met huidig weer, zonder snelweg, zit ik rond de 180Wh/km.

Overigens heeft Bjorn testen gedaan en geluid blijft bij iedere Model 3 een dingetje. Dubbel glas heeft hier eigenlijk niets in geholpen helaas.

Ik zou het lekker zo laten, dat geluid went wel joh.

Lekker gaan rijden en plezier hebben 👍

Heb je voor de koop nog onderzoek gedaan of kunnen doen naar de staat van de accu?

Die Tesla “familie” laat ik even aan mij voorbij gaan. Bij iedere supercharger merk je weer wat voor geitenwollen sokken figuren daar toch bijzitten 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Tweak_ers op 17-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDeJe
TeslaBjorn liet onlangs nog zien dat idd dubbel glas niet eens zoveel verschil maakt.

Ik ga zéker genieten. Ben super blij. Helaas geen onderzoek kunnen doen naar de accu. Maar (klinkt gek misschien) maar de actieradius is voor ons niet zo heel belangrijk. Het was dat deze er stond en hij rijd heerijk. En niet te vergelijken met een Ioniq. Wij gaan er (voor ons gevoel) bizar op vooruit. En zijn blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tweak_ers schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Als LR 2019 rijder snap ik zijn reactie wel.
Efficiëntie van de 2019 LR is absoluut niet te vergelijken met de huidige Tesla Y en 3 modellen, of je Ioniq.

Overigens heeft Bjorn testen gedaan en geluid blijft bij iedere Model 3 een dingetje. Dubbel glas heeft hier eigenlijk niets in geholpen helaas.

Ik zou het lekker zo laten, dat geluid went wel joh.

Lekker gaan rijden en plezier hebben 👍

Heb je voor de koop nog onderzoek gedaan of kunnen doen naar de staat van de accu?

Die Tesla “familie” laat ik even aan mij voorbij gaan. Bij iedere supercharger merk je weer wat voor geitenwollen sokken figuren daar toch bijzitten 😅
Mwoah, ik gelook even niet dat het met een warm pack, en warmer weer zoveel verschil maakt. Mijn 2019 kan best zuinig zijn als het warmer is. Zal best iets schelen maar nog geen 10% denk ik. En dat is al veel. Bij koud weer zal het verschil echter wel groter zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
MacorgaZ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Ik heb vaker in mijn Model 3 (M3 is BMW :+ ) geslapen, onderweg naar Kroatië en een keer i.p.v. in een tentje bij een vrijgezellenfeest. Dat gaat best prima, vooral met de airco en Netflix voor het slapen :P maar ik ben ook niet zo lang, als je 1,85m bent is het misschien wat te krap om je benen goed te kunnen strekken.
Volgens mij gaat het scherm na een tijdje op een soort zwarte screensaver, al heb ik vast ook wel een keer een t-shirt er overheen gedaan omdat ie op 0% brightness alsnog wat licht geeft. Het geluid kan in ieder geval gewoon naar 0%.
Ik heb zo'n slaapmat ipv luchtbed, de NOMAD Allround 5.0, die past in de breedte en lengte precies als je de achterbank inklapt. Doordat die ook niet zo hoog is heb je zelf ook nog goed wat ruimte als je ligt, maar je hebt wel de hoedenplank die onhandig is. Een stuk ducttape op de rand is ook handig, dat kan anders wat scherp zijn.
Mijn Model 3 is uit 2020 waar de achterramen niet getint zijn dus ik had meestal wel iets met raamplakker, maar vooral zo'n aluminumfolie-schermpje voor de grote voorruit aan de binnenkant (of buiten). Als mensen dan langslopen zien ze niet direct iemand slapen, dan is dat alleen aan de zijkant.

Wakker worden met uitzicht op de Dolomieten in Italië door je raampje is wel hemels :*)
Zo'n alu ding voor t raam is wel n goeie. die pik ik van de week nog ff op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Nu online
Maurice- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:06:
[...]

LFP vs NCA. LFP is minder goed in staat snel te (ont)laden.
Ik denk inderdaad ook dat het verschil tussen de SR+ RWD en LR RWD hier mee te maken heeft. Net als snelladen, dat zal de LR wellicht ook met 250kW kunnen om diezelfde reden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 21:46
[...]

Oh dit snap ik zooo goed. Ik kom van de 28kwh Ioniq, contrast is dan nóg groter. ;)

Over TeslaBjorn gesproken en M3 isolatie, hij heeft ook videos gemaakt toen hij met de isolatieschuimpjes aan de slag ging in de wielkasten en binnen de deuren enzo. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Er staat me iig iets van bij dat een goeie bandenkeuze nog meer impact had iig.

Gevonden: dit is voor een M3P, misschien wel een beetje te vergelijken. Zou deze video dus eens kijken.
YouTube: Tesla Model 3 Performance with soundproofing

[ Voor 7% gewijzigd door Heath op 17-05-2023 22:19 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Tweak_ers schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:09:
[...]
Ik heb ook een M3 LR 2019 gehad. Zat ook altijd rond de 180Wh/km.

Vandaag nieuwe M3 LR opgehaald in Tilburg. Ongeveer 80km gereden, stukken 70-80, stukken 100, stuk snelweg op de A2 (107km/h op de cc), stoplichten, beetje file. Vanalles wat dus. Niet lopen trutten, gewoon lekker met het verkeer mee. Gemiddeld verbruik over de laatste 50km: 129Wh/km.

Verschil is écht flink!

Wat me vanmiddag wel opviel in Tilburg was dat ik zo snel ~100 verschillende Tesla's telde die klaar stonden voor delivery. Daarvan kon ik er een stuk of 5 M3's aan ontdekken, de rest was allemaal MY. Bizar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
EnigmA-X schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:20:
[...]

Ik heb ook een M3 LR 2019 gehad. Zat ook altijd rond de 180Wh/km.

Vandaag nieuwe M3 LR opgehaald in Tilburg. Ongeveer 80km gereden, stukken 70-80, stukken 100, stuk snelweg op de A2 (107km/h op de cc), stoplichten, beetje file. Vanalles wat dus. Niet lopen trutten, gewoon lekker met het verkeer mee. Gemiddeld verbruik over de laatste 50km: 129Wh/km.

Verschil is écht flink!

Wat me vanmiddag wel opviel in Tilburg was dat ik zo snel ~100 verschillende Tesla's telde die klaar stonden voor delivery. Daarvan kon ik er een stuk of 5 M3's aan ontdekken, de rest was allemaal MY. Bizar.
Met een 2019 LR AWD pak ik met 100 gemiddeld ook 125Wh/km. Het verschil is bij gelijke condities echt niet 180 vs 130. Mag je best geloven maar is niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW6e7TJP9I_tQkB1cdop8hDhW8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BOcuL52HfZj4qKa41W9cTe2M.png?f=fotoalbum_large

(LR 2019 AWD met 18 inch zonder kappen.)

Overigens doe ik geen moeite en is mijn verbruik over het hele jaar ±195Wh/km in de auto. Maar dat heeft meer met mijn rijstijl te maken dan de auto. :)

Je ziet dit ook terug in de WLTP (die maar amper beter is) en in de file van Bjorn. Door de jaren heen is het verbruik bij 90/120 amper omlaag gegaan bij de verschillende modellen. (In de zomer dan even ivm WP die wel veel impact heeft natuurlijk bij lagere temps.)

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 17-05-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Zijn er mensen die al een Y hebben genomen in de lease, vanuit een 4% (2019) Model 3?
Twijfel of ik nog een jaartje extra door
rij met de 3 of toch voor de Y ga eind dit jaar. Financieel is het een no-brainer, maar de extra ruimte én een trekhaak maakt me aan het twijfelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
-Muncky- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:51:
Zijn er mensen die al een Y hebben genomen in de lease, vanuit een 4% (2019) Model 3?
rij met de 3 of toch voor de Y ga eind dit jaar. Financieel is het een no-brainer, maar de extra ruimte én een trekhaak maakt me aan het twijfelen.
Ik heb onlangs een Y Performance besteld. Rij sinds 07-2019 een 4% Model 3 LR AWD. Heb de afgelopen vier jaar voor ±140 EUR per maand gereden. Vond dat ik nu wel weer wat anders mocht. ;) Financieel dom. Luxe probleem. #Yolo. :+

Voor mij is het de ruimte, betere zit voor de kids, auto die weer een stuk beter is en net ietsje sneller. Zou ik het niet nog een jaar redden met de 3? Zeker wel, maar het is niet allemaal zo rationeel in het leven. Tenminste, niet voor mij. Vandaar toch de overstap.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 17-05-2023 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Hoe vaak gebruik je de trekhaak? En moet je nu iets laten door het gebrek aan ruimte? Als de antwoorden: nooit/nauwelijks en nee zijn, dan nog even aanhouden en anders idd overstappen :)

Ik ben "gedwongen" van een 2019 M3P 4% (209 Euro netto bijtelling/maand) naar een 2023 MY LR privé gegaan en betaal gemiddeld per maand nu een stuk meer. De hogere zit, meer ruimte en toegankelijkere kofferbak voegen voor mij veel waarde toe, maar als ik de 4% M3 nog 1-1.5 jaar had kunnen aanhouden dan had ik dat waarschijnlijk wel gedaan voor het prijsverschil.

Is dus maar net hoe belangrijk je de upgrades écht vindt :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Inspired schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Met een 2019 LR AWD pak ik met 100 gemiddeld ook 125Wh/km. Het verschil is bij gelijke condities echt niet 180 vs 130. Mag je best geloven maar is niet zo.
Ik had een collega met identieke auto, ongeveer zelfde rijstijl, die wel een stuk zuiniger reed. Ook als ik daarin reed. Mijn M3 had ook een raar euvel met wielkastbekleding bij aflevering. Misschien speelde er dus meer bij die auto, geen idee.

Nu teslamate gekoppeld, op zoek naar statistiek 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Ik heb dezelfde situatie. Maar in ons geval met 3 Kids op de achterbank is de 3 wel echt te klein geworden. Het verschil in bijtelling gaat even slikken zijn, maar ach het is nog steeds een heel goeie deal vergeleken met al het andere wat er te krijgen is.

De vraag is dus: hoe zeer heb je de ruimte nodig? Als we 2 kinderen zouden hebben zou ik zeker de 3 houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51
Zelfde situatie met 2 kinderen. Meer ruimte, meer km’s, trekhaak en mijn rug die mij dankbaar is met de overgang naar de y. En vooral ook kofferbakruimte, die je ook kan gebruiken ipv een ingang van je kofferbak ter grote van een koffer.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KrullenO schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:22:
[...]

Ik heb dezelfde situatie. Maar in ons geval met 3 Kids op de achterbank is de 3 wel echt te klein geworden. Het verschil in bijtelling gaat even slikken zijn, maar ach het is nog steeds een heel goeie deal vergeleken met al het andere wat er te krijgen is.

De vraag is dus: hoe zeer heb je de ruimte nodig? Als we 2 kinderen zouden hebben zou ik zeker de 3 houden.
Met jonge kids win je niet zoveel op de achterbank toch? Met drie tieners is het wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Met jonge kids win je niet zoveel op de achterbank toch? Met drie tieners is het wel een ander verhaal.
In de breedte is het geen verschil toch of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
datadevil schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:36:
[...]

In de breedte is het geen verschil toch of wel?
Nee, idd. Beenruimte is zeker wel beter. En de zitpositie ook maar bij jonge kids heb je hier nog niet mega veel aan. Drie kinderzitjes blijft lastig. Ook in de Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:52
[...]

Beetje een dooddoener inderdaad, maar goed bedoeld advies. @SirLct is hier ook al lang actief.

Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens. Ja de recente modellen hebben wel het eea aan upgrades gehad, maar een LR met AWD, premium interieur en grotere accu en stuk sneller (je kunt zelfs nog acc boost aanschaffen) wordt nu vergelijken met een LFP RWD.

In de zomer is de oudere LR prima zuinig, zal echt niet veel onderdoen voor het huidige model.

Geloof mij maar dat de LR stuk leuker is om in te rijden ;). Veel plezier ermee, prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Iemand bekend met onderstaande melding :?

Ik heb al wat online gezocht maar kan niet echt duidelijke info vinden. Opladen stopt na een tijdje.
Via app opnieuw starten werkt niet, ook niet na ontgrendelen en dan opnieuw starten.
Stekker eruit pakken en opnieuw insteken, dan gaat de auto opnieuw laden, maar voor even.
Gisterochtend, 1 keer, gisteravond paar keer, en vanmorgen weer een paar keer.
Heb nu een reset gedaan, eens kijken of dat wat helpt...

Edit: zojuist de laadkabel een paar keer gedraaid zodat er een andere "trekspanning" op het snoer staat, misschien een draadbreuk van de communicatie :?
Alhoewel ik online ook lees dat het probleem niet door de lader lijkt te komen.

Ik zou morgen een lange trip gaan maken, twijfel nu wel om te gaan, lees dat deze melding ook blijft komen bij de supercharger, dat zou knap vervelend zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS5CNdR4e27W6Z0EbjEoQ-hkdoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLLDihC4g5jU2T8DeuII4QoH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door ybos op 18-05-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
STIMPPYYY schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Beetje een dooddoener inderdaad, maar goed bedoeld advies. @SirLct is hier ook al lang actief.

Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens. Ja de recente modellen hebben wel het eea aan upgrades gehad, maar een LR met AWD, premium interieur en grotere accu en stuk sneller (je kunt zelfs nog acc boost aanschaffen) wordt nu vergelijken met een LFP RWD.

In de zomer is de oudere LR prima zuinig, zal echt niet veel onderdoen voor het huidige model.

Geloof mij maar dat de LR stuk leuker is om in te rijden ;). Veel plezier ermee, prima keuze.
@DrDeJe Het grootste verschil is idd de warmtepomp. Dit merk je vooral in de winter met korte ritten (minder dan 30% batterijlading) omdat de batterij iedere keer inefficienter wordt opgewarmd dan met warmtepomp. Met langere ritten is het niet echt een issue in mijn ervaring, als de batterij een keer is opgewarmd is het verbruik bijna zomers. Dus als je publiek laadt is een warmtepomp wel fijn lijkt me, laad je thuis dan zal het allemaal wel.

En ja de Y RWD is best een slome bak, zelfs tov een 3 SR+ met NMC batterij (ervaring met beide) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pierz op 18-05-2023 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 12:58
Ik heb juist de keuze gemaakt om de 4%-er te verlengen tot 5 jaar.
Met 2 jonge kinderen is er op de achterbank al genoeg ruimte en de kofferbak is met het groter worden van de kinderen (nu 4 en 7) qua ruimte ook geen issue (meer).
Het verschil bijtelling is gewoon mega (nu SR+ voor netto nog geen 100€ en straks een Y of weer een 3 RWD voor iets van 400€ :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32
Ik heb een huisje in Frankrijk geboekt voor vakantie. De eigenaren vermelden dat ze een Mennekes type 1346 hebben waar ik mijn model 3 aan mag opladen.

Communicatie loopt stroef…. 😇

Is dit een aansluiting waar mijn type 2 kabel op aan gesloten kan worden en past?
Of moet de mobile connector erop aangesloten worden? Maar dan moet ik een andere stekker hierop hebben?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
refused81 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:10:
Ik heb een huisje in Frankrijk geboekt voor vakantie. De eigenaren vermelden dat ze een Mennekes type 1346 hebben waar ik mijn model 3 aan mag opladen.

Is dit een aansluiting waar mijn type 2 kabel op aan gesloten kan worden en past?
Of moet de mobile connector erop aangesloten worden? Maar dan moet ik een andere stekker hierop hebben?
Lijkt een blauwe CEE te zijn. Als je een wat oudere Tesla hebt zit die stekker bij de UMC. Is wel ff de vraag of die dan past want je het verschillende varianten. (16A en 32A)

Deze dus; https://shop.tesla.com/nl...auwe-adapter---16-a_32-a-

De 16A zat bij mijn Model 3.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 18-05-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos

Gewoon ff verloopje halen bij een willekeurige campingshop van 16A naar wandcontactdoos en dan 10A laden met je mobiele lader. Maar als dit mag kan je ook gewoon een haspel meenemen en via een wandcontactdoos laden. dan ff starten op 8A en kijken of de boel niet warm word. Als dat niet het geval is op 10A zetten en kom je er ook :Y

https://www.verlichtingnl...Ao441Yx385uwaAuFgEALw_wcB

Schokkend bedrag :+

[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 18-05-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Gewoon ff verloopje halen bij een willekeurige campingshop van 16A naar wandcontactdoos en dan 10A laden met je mobiele lader. Maar als dit mag kan je ook gewoon een haspel meenemen en via een wandcontactdoos laden. dan ff starten op 8A en kijken of de boel niet warm word. Als dat niet het geval is op 10A zetten en kom je er ook :Y
Dit is idd een campingstekker.
Daar kan je met een verloopje de granny charger op aan sluiten, of je koopt een zwaardere mobiele lader zoals een juice booster… maar die dingen zijn duur, en zo veel sneller zal het dan ook niet gaan als die op 16a is afgezekerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zou persoonlijk de juiste pigtail regelen. Kun je met 16A of 32A laden als je auto in de buurt kan staan heb je nul risico op gesmolten stekkers/verloopjes. En er is vast wel iemand die zijn 16A versie anders uit wil lenen.

@refused81 je woont in het oosten als ik het goed heb? Ik ook en mocht je geen blauwe pigtail hebben dan mag je hem best lenen van me. Moet je alleen ff checken of het een 16A of 32A aansluiting is daar in Frankrijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Inspired op 18-05-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
ybos schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:01:

Ik heb al wat online gezocht maar kan niet echt duidelijke info vinden. Opladen stopt na een tijdje.
Via app opnieuw starten werkt niet, ook niet na ontgrendelen en dan opnieuw starten.
Stekker eruit pakken en opnieuw insteken, dan gaat de auto opnieuw laden, maar voor even.

Edit: zojuist de laadkabel een paar keer gedraaid zodat er een andere "trekspanning" op het snoer staat, misschien een draadbreuk van de communicatie :?

Ik zou morgen een lange trip gaan maken, twijfel nu wel om te gaan, lees dat deze melding ook blijft komen bij de supercharger, dat zou knap vervelend zijn...

[Afbeelding]
Welk model heb je en welk bouwjaar? Mocht het een M3 performance zijn uit 2021-2022 dan is het waarschijnlijk het batterij pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Nilis76 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Welk model heb je en welk bouwjaar? Mocht het een M3 performance zijn uit 2021-2022 dan is het waarschijnlijk het batterij pakket.
Ik heb n M3 SR+ 2019.
Nieuwe batterij zou niet gek zijn. 160.000km garantie op de batterij, zit op 159.xxx.
Heb voor de zekerheid maar een foto genomen met alle foutmeldingen EN de kilometerstand op dezelfde foto :X :P

Het kan toeval zijn, maar na de reset/het draaien van de laadkabel gaat het laden nu prima :X
Had beter 1 ding tegelijk kunnen doen :P

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 18-05-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Ik heb n M3 SR+ 2019.
Nieuwe batterij zou niet gek zijn. 160.000km garantie op de batterij, zit op 159.xxx.
Heb voor de zekerheid maar een foto genomen met alle foutmeldingen EN de kilometerstand op dezelfde foto :X :P
Zou je wel geluk hebben.. :) Kan ook OBC zijn. Ook al een andere kabel en/of paal getest neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Zou je wel geluk hebben.. :) Kan ook OBC zijn. Ook al een andere kabel en/of paal getest neem ik aan?
Nog geen andere lader geprobeerd, speelt eigenlijk pas sinds paar dagen en gisteren continu.
na de reset en laadsnoer "draaien" wilde ik mn granny proberen en de openbare paal hier in de straat.
Lader waar ik nu mee laad heeft vaste laadkabel, dus openbare paal zou betere optie zijn om eerst te testen.
Dan test je de volledige interne lader maar met een ander snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:27:
Zou persoonlijk de juiste pigtail regelen. Kun je met 16A of 32A laden als je auto in de buurt kan staan heb je nul risico op gesmolten stekkers/verloopjes. En er is vast wel iemand die zijn 16A versie anders uit wil lenen.

@refused81 je woont in het oosten als ik het goed heb? Ik ook en mocht je geen blauwe pigtail hebben dan mag je hem best lenen van me. Moet je alleen ff checken of het een 16A of 32A aansluiting is daar in Frankrijk.
Thanks… als ik de 32a koop en gebruik op een 16a werkt dat dan niet?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
refused81 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Nee. Volgens mij is de 32A variant groter. De stekker zeg maar. Er zijn wel weer verloopjes van 32A naar 16A.

Volgens mij is 32A (blauw) redelijk uitzonderlijk dus zou zelf inzetten op 16A.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 18-05-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
refused81 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Maatvoering is inderdaad anders. Maar ik zet mijn geld erop dat het een 16A is. 32A 1 fase worden maar heel weinig toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Smobbo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb juist de keuze gemaakt om de 4%-er te verlengen tot 5 jaar.
Met 2 jonge kinderen is er op de achterbank al genoeg ruimte en de kofferbak is met het groter worden van de kinderen (nu 4 en 7) qua ruimte ook geen issue (meer).
Het verschil bijtelling is gewoon mega (nu SR+ voor netto nog geen 100€ en straks een Y of weer een 3 RWD voor iets van 400€ :/ )
Je blijft je huidige doorrijden? Blijft die 4% bijtelling dan gelden? Damn...had al lang een Tesla moeten hebben (in 2021 jaar een jong gebruikte A3 etron gekocht... ). Ik wacht eigenlijk op de model 2, maar dat duurt natuurlijk allemaal veel langer dan je hoopt.
En hoe bevalt ie nog na deze jaren? (5?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBoZ64
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-02-2024

Check even op de website van Mennekes. Voor zover ik kan zien is de 1346 de 230V, 3P, 32A variant.
De andere types (16A, 4P, 5P enz.) hebben ook een ander typenummer.

Website heeft ook tekeningen afmetingen zodat je e.e.a. zou kunnen controleren qua maatvoering.

[ Voor 6% gewijzigd door EBoZ64 op 18-05-2023 10:37 . Reden: tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
Wat zijn de recente ervaringen met de tesla vision 'parkeersensoren'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Hoi Tesla-rijders,

Ik overweeg een Tesla Model 3 in zakelijke lease te nemen, onder andere vanwege de voordelige levertijden - maar ook vanwege de gadgetfactor eerlijk gezegd. Daarnaast komt het voertuig in mijn vergelijking er goed uit in vergelijking met anderen die ik kan leasen.

Nu overweeg ik om enhanced autopilot erbij te nemen, maar daarmee gaat het leasebedrag omhoog en de consumentenprijs ook. Nu lees ik in de handleiding dat je ook achteraf de functie in de app erbij kan kopen - hiermee gaat de consumentenprijs dan niet omhoog en mijn leasebedrag ook niet. Ik weet alleen niet of dat met een leasewagen kan, en hoe duur de feature is, dus of ik het er wel in vier jaar kan uitrijden in plaats van bij aanschaf laten inschakelen. Durft iemand hier iets over te roepen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Stefke schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Je blijft je huidige doorrijden? Blijft die 4% bijtelling dan gelden? Damn...had al lang een Tesla moeten hebben (in 2021 jaar een jong gebruikte A3 etron gekocht... ). Ik wacht eigenlijk op de model 2, maar dat duurt natuurlijk allemaal veel langer dan je hoopt.
En hoe bevalt ie nog na deze jaren? (5?)
De bijtellingskorting geldt voor maximaal 5 jaar vanaf het moment dat de auto op kenteken staat. In mijn geval dus nog tot Q2 2024. Daarna val je terug naar het reguliere tarief van 25%. Vandaar dat alle leasecontracten Max 5 jaar zijn.
Hij bevalt nog steeds top, gewoon een heel goede auto (y) . Zo erg dat we waarschijnlijk volgend jaar weer voor een model 3 gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, bij mij zat er water in de behuizing van de stekker (geschroefde stekker). Ik heb uiteindelijk mijn snoer + stekker vervangen door een gegoten stekker (van Ratio). Het kan ook aan de contacten in je stekker liggen (erosie) of iets totaal anders natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebazzz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:47:
Hoi Tesla-rijders,

Ik overweeg een Tesla Model 3 in zakelijke lease te nemen, onder andere vanwege de voordelige levertijden - maar ook vanwege de gadgetfactor eerlijk gezegd. Daarnaast komt het voertuig in mijn vergelijking er goed uit in vergelijking met anderen die ik kan leasen.

Nu overweeg ik om enhanced autopilot erbij te nemen, maar daarmee gaat het leasebedrag omhoog en de consumentenprijs ook. Nu lees ik in de handleiding dat je ook achteraf de functie in de app erbij kan kopen - hiermee gaat de consumentenprijs dan niet omhoog en mijn leasebedrag ook niet. Ik weet alleen niet of dat met een leasewagen kan, en hoe duur de feature is, dus of ik het er wel in vier jaar kan uitrijden in plaats van bij aanschaf laten inschakelen. Durft iemand hier iets over te roepen?
Zal van de LM afhangen of het kan. Bij veel krijg je een beperkt account en kun je dit soort zaken niet meer zelf aanschaffen. Maar als je het zelf wil betalen kan ik me best voorstellen dat ze dit graag willen faciliteren en je een factuur willen sturen. Of achteraf leasebedrag verhogen. Of vragen of je het als accessoire mee kan nemen in de lease. Doen sommige wel/anderen weer niet.

Er zijn dus genoeg opties om het te krijgen zonder het een de cataloguswaarde te krijgen. Gewoon even met de LM overleggen.

Zou persoonlijk geen geld in EAP steken maar dat is een andere discussie. :) In de EU vinden velen het tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Smobbo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:59:
[...]

De bijtellingskorting geldt voor maximaal 5 jaar vanaf het moment dat de auto op kenteken staat. In mijn geval dus nog tot Q2 2024. Daarna val je terug naar het reguliere tarief van 25%. Vandaar dat alle leasecontracten Max 5 jaar zijn.
Hij bevalt nog steeds top, gewoon een heel goede auto (y) . Zo erg dat we waarschijnlijk volgend jaar weer voor een model 3 gaan :)
Ah oke, ik dacht even dat je deze weer 5 jaar ging doorrijden maar je hebt misschien verlengd van 4 naar 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
Sebazzz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:47:
Kan gewoon achteraf, voor dezelfde 3800 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 18-05-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mitsumark schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Kan gewoon achteraf, voor dezelfde 3800 euro.
Bij welke LM heb je dit gedaan, en hoe? Misschien handig om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Alles kan toch gewoon als je het vraagt en er voor betaald? Zelfde met premium connectivity. Is niet zichtbaar tot je er naar vraagt dan zetten ze 't open en kan je abonneren.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Alles kan toch gewoon als je het vraagt en er voor betaald? Zelfde met premium connectivity. Is niet zichtbaar tot je er naar vraagt dan zetten ze 't open en kan je abonneren.
Premium kun je gewoon vanuit de app doen. Het zal best mogelijk zijn. Maar zou het gewoon vooraf ff checken. Helemaal als je dit in het leasebedrag wilt hebben. Mijn ervaring met LP is bv niet dat ze zo flexibel zijn. De boost wilden ze alleen meteen als optie aanschaffen bv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
Stefke schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Ah oke, ik dacht even dat je deze weer 5 jaar ging doorrijden maar je hebt misschien verlengd van 4 naar 5?
Ah, ja ik heb hem van 4 naar 5 jaar verlengd. Langer is niet handig, aangezien hij dan dus duurder in de lease is dan een nieuwe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:41:
[...]

Premium kun je gewoon vanuit de app doen. Het zal best mogelijk zijn. Maar zou het gewoon vooraf ff checken. Helemaal als je dit in het leasebedrag wilt hebben. Mijn ervaring met LP is bv niet dat ze zo flexibel zijn. De boost wilden ze alleen meteen als optie aanschaffen bv.
Klopt maar was eerst niet zichtbaar, moest de LM wel wat voor doen. Heeft ff geduurd maar uiteindelijk wint de aanhouder.

Lijkt er op dat ze hier ook andere dingen kunnen open zetten door het plaatje van EAP / FSD? Maar kan bedrog zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5rDqNdIfgzHR0LIjo-T0RfuTQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdfbrPsXgxyqwvBtZ8BZUJ7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:27:

Ik heb het nog niet, maar voor private lease was dit mogelijk (op elk gewenst moment) zeiden ze bij de proefrit afspraak.
Misschien dat een zakelijke lease maatschappij hier anders over denkt?
Imo is het niks anders dan zelf andere velgen kopen achteraf, behalve dat autopilot er niet meer af kan (en dus winst voor de LM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oekol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Klopt maar was eerst niet zichtbaar, moest de LM wel wat voor doen. Heeft ff geduurd maar uiteindelijk wint de aanhouder.

Lijkt er op dat ze hier ook andere dingen kunnen open zetten door het plaatje van EAP / FSD? Maar kan bedrog zijn.

[Afbeelding]
Premium zou meteen zichtbaar moeten worden. Ging wel eens fout maar dat is gewoon een abonnement dat verder weinig met de auto te maken heeft. Zaken als EAP/FSD en de boost zijn met een beperkt account niet te bestellen via de app. Tenminste, bij de meeste LMs. Voor die opties moet je echt specifiek bij de LM zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mitsumark schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb het nog niet, maar voor private lease was dit mogelijk (op elk gewenst moment) zeiden ze bij de proefrit afspraak.
Misschien dat een zakelijke lease maatschappij hier anders over denkt?
Imo is het niks anders dan zelf andere velgen kopen achteraf, behalve dat autopilot er niet meer af kan (en dus winst voor de LM).
Andere maat velgen kan ook niet zomaar. Zul je ook met de LM moeten overleggen. Tenminste, als je de banden niet ook zelf wilt betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87

[Afbeelding]
Best een kans op een dode batterij

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41

[Afbeelding]
Andere laadkabel proberen. Ik heb ook tijdens allerlei meldingen zoals dit gehad. Was uiteindelijk de kabel. Is netjes door een ranger gebracht en problemen waren instant over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:07
Ik wil over een tijd 20inch velgen + een verlagingsset onder mijn Tesla m3 monteren.
Alleen wil ik wel even kijken wat voor impact op de garantie dat heeft, en hoe ik de volledige garantie kan behouden.

Iemand ervaring er mee met andere velgen + andere veren? (Het gaat voornamelijk om de veren veranderen, in combinatie met garantie.)

Ga sowieso Tesla zelf even vragen maar goed. Misschien dat iemand hier ervaring heeft? H&R of Eibach..

Het idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.premiumfelgi.com/public/assets/Blog/Tesla_model_3_Concaver%20CVR4_Brushed_Bronze/Tesla_model_3_Concaver%20CVR4_Brushed_Bronze_wheels_rims_felgi_01.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 18-05-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:20

Sjod

Ik ben goed luisterend

Inspired schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:54:
[...]

2&3 komt waarschijnlijk door de sensor in de stoel idd. Had ik een paar weken geleden ook. Die kan een ranger vervangen op de oprit.

Voor 1. Je hebt je device al een keer opnieuw aangemaakt in de auto? Of anders ook een de Tesla app opnieuw op je telefoon zetten.
De sensor en een deel van de kabelboom onder de stoel zijn vervangen.

Alle 3 de punten zijn hiermee opgelost. Ook mijn telefoon Connect weer automatisch.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Baasje weer thuis van vakantie en MY terug van de detailer voor een keramische coating (Blindo+HPC):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCT--Cb7vHvdgYtqgmbYko7P96g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iKP7IKypSaq5CXmATVUMR6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tZoKWGTTV9GOayKyiO4zuiJKwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIJ1xz6iyYy1INoZW5d1c5jh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdrXAtA4frPC-1R-m_qsG_1TIO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2sSumAyM4vMRFPyUiLmufi6.jpg?f=fotoalbum_large
Heb eerder vergelijkbare foto’s gemaakt zodat je het verschil zelf kunt beoordelen. Ik vind vooral dat het rood wat dieper naar voren komt en natuurlijk wat meer glans en weerspiegeling. Ben vooral benieuwd hoe gemakkelijk het onderhoud zal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 18-05-2023 14:31 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Caelorum schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Andere laadkabel proberen. Ik heb ook tijdens allerlei meldingen zoals dit gehad. Was uiteindelijk de kabel. Is netjes door een ranger gebracht en problemen waren instant over.
Probleem was toch ook bij de supercharger aanwezig? Daar gebruik je de eigen laadkabel niet, waarschijnlijk komen die storingen niet door de eigen laadkabel.

Pagina: 1 ... 17 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: