Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.867 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:18
spartacusNLD schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]

Ik neem aan dat je niet kan verhogen terwijl je AP op de afrit gebruikt? En zodra je weer op de echt snelweg invoegt de AP weer zijn snelheid naar 100 verhoogd? Of moet je dat AP uitzetten, en weer inschakelen? (wat dus een bug kan zijn?)
Ik rij op de baan die rechtdoor gaat (met het kruis). Ik hoef de afrit niet te nemen, dus de auto hoeft niet af te remmen, maar dat doet hij wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_l61F_Oc2p8pZxH4Rps-ycjtOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPoUuEoeuepPJDbU4h3kLgpL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:12

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
pl0xs schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:18:
[...]

Ik rij op de baan die rechtdoor gaat (met het kruis). Ik hoef de afrit niet te nemen, dus de auto hoeft niet af te remmen, maar dat doet hij wel.

[Afbeelding]
Ah, dat lijkt me idd best klote. Maar zoals gezegd. Twee updates geleden is dit geïntroduceerd. Dus hopelijk snel opgelost weer?

Wat doe je dan in dit geval? AP uit en weer aan? En dan weer met 100 verder?

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2023 14:19 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 22:54
bilgy_no1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:
[...]

Maar ipv dagelijks laden met een lagere laadlimiet zou ik adviseren om gewoon niet dagelijks te laden. Want als je dagelijks tot 80% laadt introduceer je mogelijk onbalans in de batterij. Dus potentieel is dat misschien wel schadelijker om te doen dan wel gewoon iedere keer tot 100% te laden (wat ik dus ook niet zou adviseren).
Tesla adviseert in HOOFDLETTERS wat anders. Maar het kan zijn dat dat vooral is om helemaal leeg te voorkomen, wat niet een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
this schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:
Is er eigenlijk een makkelijke manier om te voorkomen dat de auto veel energie verspilt aan randzaken?
Dus als ik een rit van 5km doe, heb ik liever niet dat de luchtventilatie naar 21 graden gebracht wordt. De stoelverwarming alleen is al genoeg. Idem voor het verwarmen van de batterij, als ik na 5km weer stop, heeft het weinig zin om die warmtepomp in gang te laten schieten.

Temperatuur van de ventilatie verlagen is 1 ding, al moet je al beetje inschatten welke temperatuur er precies nodig is zodat er niet opgewarmd maar ook niet afgekoeld wordt.
Maar de batterij opwarming kan ik denk ik niet tegengaan?

Want ik merk dat het verbruik nu echt wel gigantisch hoog is, terwijl dat nergens voor nodig is als ik een korte rit doe.
Nee helaas niet, echt zonder van de energie inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Eddos schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:44:
[...]

Ongeveer 250KM van 100% naar 20% (2019 Long Range Model 3). Ik zou tekenen voor jouw getallen :+
Zeker. Same here. Zelfde auto. Ik laad naar 90% en ik rij best rustig (niet om range te sparen overigens, maar gewoon om dat scheuren weinig zin heeft) en van 90%-20% is hier ook ongeveer 250km met dit weer. Autotemperatuur op 19 graden overigens. Het geen warmtepomp hebben merk je flink met dit weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 06-11-2023 14:30 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:18
spartacusNLD schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:18:
[...]

Ah, dat lijkt me idd best klote. Maar zoals gezegd. Twee updates geleden is dit geïntroduceerd. Dus hopelijk snel opgelost weer?

Wat doe je dan in dit geval? AP uit en weer aan? En dan weer met 100 verder?
Ik heb de auto al sinds 2020 en ik heb het idee dat dit er al langer in zit dan twee updates geleden.

In dit geval zet ik of AP uit of ik geef wat gas bij zodat ik weer 110 rijd.

Het is geen ramp, maar irritant is het wel haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:02
turkeyhakan schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:39:
[...]

Kun je niet beter de fiets pakken gezien je vraag? Voor die 5 km?
Nee. Laten we fietsen maar voor in het fietstopic houden :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:49

Pieroman

/me

Afgelopen zaterdag uit nieuwsgierigheid een proefrit gemaakt in de M3 Highland in Eindhoven.
Kreeg een RWD model mee op 19" velgen. Zelf heb ik een M3 RWD van begin dit jaar op 18" dus kan vrij goed vergelijken.

Het schakelen op het scherm kon ik snel aan wennen, ook bij parkeren en is dus prima te doen. Het knipperlicht daarentegen vond ik ronduit waardeloos. Op een kruising of snelweg is het nog prima, comfortknipper leek ook gewoon te werken. Op een rotonde met je stuur ondersteboven is het een ramp om aan te geven dat je de rotonde verlaat. Stalks zijn dus gewoon mijn inziens nodig.

Qua afwerking is dit allemaal weer net wat mooier en vooral het audiosysteem viel mij op. Door het anders plaatsen van de speakers komt het geluid minder van voren maar meer rondom.
Rijgeluid was ook wat gedempter/stiller maar vond ik geen wereld van verschil in het korte stuk wat ik gereden heb.
Wél een groot verschil vond ik de vering, zeker een stukje woonwijk met drempels was echt een heel stuk comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 22:28
Crim schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:04:
[...]

Hang maar eens een CO2 meter in je auto, je zit echt in no time over de 2000 ppm.
Misschien auto afhankelijk. Ik heb geloof ik geen fatsoenlijke meter meer tot mijn beschikking, en de goedkopere gaan op alles af behalve CO2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
[...]

Kun je niet beter de fiets pakken gezien je vraag? Voor die 5 km?
Ik snap je goede bedoelingen, maar de vraag van hem was "hoe kan ik de batterij zo min mogelijk gebruiken voor korte ritje" en niet "kan je mij helpen verduurzamen" of "help mij mijn dag in te plannen"

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Is er al iemand die heeft kunnen uitvogelen hoe je geluid apart kan laten afspelen.
Dus bijvoorbeeld voor Spotify en achter scherm Youtube. En dat de geluiden dan gesplit worden.

En een ander ding is. Waarom kan ik een bluetooth headset niet koppelen aan het scherm om deze als output te gebruiken voor de achter scherm bijvoorbeeld.

Verder ben ik helemaal weg van de auto. rijd fantastische de nieuwe M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:05
pimk schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:20:
[...]

Really?!
Is dat zo dom geregeld?
Er zit toch gewoon een drukschakelaar in de stoel ivm detectie of een gordel om wel of niet nodig is?
Ja, maar de vraag ging over een doos op de achterbank zetten. Als je een zwarte doos op de achterbank zet, dan gaat de hele het biepje af dat iemand z'n gordel niet aan heeft. Dat kan je alleen uitzetten voor zover ik weet door de gordel in te steken.
De koeling/verwarming achteraan wordt standaard aan/uit gezet op basis van de sensoren op de achterbank/gordel.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:00
Kun je niet beter de fiets pakken Voor die 5 km?
Er zijn ook mensen die - bijvoorbeeld om medische redenen - niet kunnen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter_621 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:21:
[...]

Tesla adviseert in HOOFDLETTERS wat anders. Maar het kan zijn dat dat vooral is om helemaal leeg te voorkomen, wat niet een goed idee is.
Ik weet precies wat je bedoelt.

Wat ik uit de Tesla aanwijzingen voor het laden van de LFP batterij haal:
- Laad ten minste 1x per week tot 100%
- Houd de Laadlimiet op 100%
- Voorkom dat de batterij helemaal leeg raakt, dus ga liefst opladen voor je onder 20% raakt en dan weer tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Megat schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:10:
[...]
Er zijn ook mensen die - bijvoorbeeld om medische redenen - niet kunnen fietsen.
Maar dan ga je je toch niet druk maken om die paar cent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
SirLct schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:56:
[...]

Ik snap je goede bedoelingen, maar de vraag van hem was "hoe kan ik de batterij zo min mogelijk gebruiken voor korte ritje" en niet "kan je mij helpen verduurzamen" of "help mij mijn dag in te plannen"
En deze vraag stamt voort uit gierigheid neem ik aan? Dan kun je volgens mij beter niet gaan rijden. En het is niet zo dat hij zegt "ik vind de overgang van warm naar koud in 5 minuten tijd vervelend, hoe kan de airco uitblijven"

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 06-11-2023 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
turkeyhakan schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:15:
[...]

En deze vraag stamt voort uit gierigheid neem ik aan? Dan kun je volgens mij beter niet gaan rijden. En het is niet zo dat hij zegt "ik vind de overgang van warm naar koud in 5 minuten tijd vervelend, hoe kan de airco uitblijven"
Hoef niet perse. Ik kan niet in zijn portemonee kijken, ga ik ook niet proberen.
Ik gok zelf dat het gaat over verhouding bate efficiency vs verbruik onnodig elektra.
Mag best gevraagd worden toch? :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mirr0r schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:56:
Is er al iemand die heeft kunnen uitvogelen hoe je geluid apart kan laten afspelen.
Dus bijvoorbeeld voor Spotify en achter scherm Youtube. En dat de geluiden dan gesplit worden.
Heb voorbij zien komen dat dit niet kan (helaas).

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
En een ander ding is. Waarom kan ik een bluetooth headset niet koppelen aan het scherm om deze als output te gebruiken voor de achter scherm bijvoorbeeld.
Volgens mij zou dit juist wel kunnen? Zelfs twee headsets als het goed is ( bluetooth 5.0 >).

maar dan houd je dus dat deze headsets het geluid afspelen van of het scherm achter of spotify.

Je zou juist verwachten dat je dit wel kan spliten, juist met headsets. Zonder headsets kan ik me nog iets voorstellen dat het lastig is (en wellicht zelfs ongewenst voor de gene die spotify gebruikt, om als die youtube kids meuk te moeten horen door je muziek heen).

[ Voor 37% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirr0r
spartacusNLD schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:19:
[...]

Volgens mij zou dit juist wel kunnen? Zelfs twee headsets als het goed is ( bluetooth 5.0 >).

maar dan houd je dus dat deze headsets het geluid afspelen van of het scherm achter of spotify.

Je zou juist verwachten dat je dit wel kan spliten, juist met headsets. Zonder headsets kan ik me nog iets voorstellen dat het lastig is (en wellicht zelfs ongewenst voor de gene die spotify gebruikt, om als die youtube kids meuk te moeten horen door je muziek heen).
Ik heb het met de headset van mijn zoontje geprobeerd te koppelen via het bluetooth menu. Ik kreeg het niet gekoppeld. Mogelijk dat deze onder de BT5.0 zit. Dus even kijken of een andere headset wel werkt dan.
Want ik meen ook gelezen te hebben dat 2 headsets gekoppeld zou kunnen worden. Maar kreeg het niet werkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mirr0r schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:23:
[...]

Ik heb het met de headset van mijn zoontje geprobeerd te koppelen via het bluetooth menu. Ik kreeg het niet gekoppeld. Mogelijk dat deze onder de BT5.0 zit. Dus even kijken of een andere headset wel werkt dan.
Want ik meen ook gelezen te hebben dat 2 headsets gekoppeld zou kunnen worden. Maar kreeg het niet werkend.
Zonder hier een bluetooth headset troubleshoot te gaan plaatsen (gewoon googlen).

Zou dit zeker moeten werken. Wordt op de Tesla website mee geadverteert ook in een van de filmpjes.

Hier ook een link naar de gebruikshandleiding -> bluetooth: https://www.tesla.com/own...08-B7E4-1979EF299F3A.html

nergens staat er specifiek genoemd dat je headsets kan koppelen. Dus wellicht wordt het toch niet ondersteund? Iemand die dit kan bevestigen?

Dan zijn dit soort plaatjes wel heel suggestief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOq0Td-ZTbdVwkZYu2ALFEOMH-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FdioC9eWkzyVGYPec4qY0OCG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:31
Hunkaroglu schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:38:
[...]

Ik was even een dag afwezig in dit forum en wat gaat het hard hier zeg. Ik reageer even op de opmerking van @Thomason . Ten eerste dank je wel voor je reactie op mijn vraag.
Maar mag ik vragen hoe je aan die informatie bent gekomen? Ik zou het dat bijvoorbeeld ook niet verwachten in de Model Y en Model S, maar toch is het daar aanwezig. Dit is een van de zaken die voor mij belangrijk zijn wanneer ik overweeg mijn huidige Tesla in te ruilen voor een nieuw model. Het feit dat niet iedereen deze functie gebruikt, is geen reden om deze weg te laten. Ze zouden het als een optie kunnen aanbieden, zodat klanten de keuze hebben om deze al dan niet softwarematig aan te passen. Deze functie is juist een van de mogelijkheden waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bij andere autofabrikanten moet je vaak heel veel extra's betalen voor dergelijke functies. Hetzelfde geldt voor het vermogen van de nieuwe Tesla's, dat is minder dan bij de vorige modellen. Je zou eigenlijk een verbetering verwachten.
Gaat inderdaad hard hier op dit forum haha!

Ik heb de informatie gekregen van een engineer die bij Tesla was, deze was aanwezig op het lanceringsevent van de nieuwe M3. Het zou me niet verbazen als het op de Model Y ook niet meer aanwezig is als deze een refresh krijgt. Het aanbieden als optie zou eventueel kunnen als software oplossing, maar dan moeten ze dus allemaal de hardware hebben voor de paar mensen die het als software oplossing kopen.

Het vermogen verbaast mij ook wel dat deze wat achteruit gegaan is, al is het minimaal. Ik weet ook niet wat daar de reden achter is.

Wat ik een enorm voordeel vind van Tesla is juist niet de eindeloze optielijsten en daarmee dus ook de snelle levertijd. Ik heb de nieuwe M3 pas 4 weken geleden besteld en hij is vandaag geleverd, de levertijd op een iX1 zoals ik hem had samengesteld was momenteel 14 maanden. Die laatste viel alleen op basis daarvan al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58
pimk schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:20:
[...]

Really?!
Is dat zo dom geregeld?
Er zit toch gewoon een drukschakelaar in de stoel ivm detectie of een gordel om wel of niet nodig is?
Die drukschakelaar wordt dus al door het gewicht getriggerd want daar begon de vraag mee..

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:02
turkeyhakan schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:15:
[...]

Kunnen we eens alle speculatie rond motivatie achterwege laten en ons gewoon focussen op de vraag?
Gierigheid is het trouwens niet, want ik betaal de elektriciteit niet eens zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

this schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:35:
[...]

Kunnen we eens alle speculatie rond motivatie achterwege laten en ons gewoon focussen op de vraag?
Gierigheid is het trouwens niet, want ik betaal de elektriciteit niet eens zelf...
Toen ik hem pas had was ik onder andere hier ook op gefocust, nu veel minder. Dus er blijven nu voor mij twee opties: ruiten open en ventilatie uit (wat ik in de zomer wel af en toe doe), of don't care modus activeren.

In ieder geval, na een jaar kan ik bevestigen dat het gemiddelde verbruik (en dan zeker aan de stekker gemeten ipv door de Tesla zelf) gewoon slecht is als je veel korte ritten doet, net als bij een klassieke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:58
Pieroman schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:46:
Afgelopen zaterdag uit nieuwsgierigheid een proefrit gemaakt in de M3 Highland in Eindhoven.
Kreeg een RWD model mee op 19" velgen. Zelf heb ik een M3 RWD van begin dit jaar op 18" dus kan vrij goed vergelijken.

Het schakelen op het scherm kon ik snel aan wennen, ook bij parkeren en is dus prima te doen. Het knipperlicht daarentegen vond ik ronduit waardeloos. Op een kruising of snelweg is het nog prima, comfortknipper leek ook gewoon te werken. Op een rotonde met je stuur ondersteboven is het een ramp om aan te geven dat je de rotonde verlaat. Stalks zijn dus gewoon mijn inziens nodig.

Qua afwerking is dit allemaal weer net wat mooier en vooral het audiosysteem viel mij op. Door het anders plaatsen van de speakers komt het geluid minder van voren maar meer rondom.
Rijgeluid was ook wat gedempter/stiller maar vond ik geen wereld van verschil in het korte stuk wat ik gereden heb.
Wél een groot verschil vond ik de vering, zeker een stukje woonwijk met drempels was echt een heel stuk comfortabeler.
Dank voor je terugkoppeling. Ik was met name benieuwd naar het vergelijk tussen een 2023 M3 en Highland M3 qua rijgeluid. Ik heb zelf een aantal oudere loaners van Tesla meegekregen en vond de 2023 M3 al veel stiller dan de oudere M3's.

Veel reviewers vergelijken de Higland tot dusver met een 2019 M3 en gaven aan dat het een wereld van verschil was. Maar t.o.v. de M3 2023 kon ik het me niet voorstellen dat het verschil zo groot zou zijn. Afgaand op jouw ervaring valt het in de praktijk dus inderdaad reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:00
Thomason schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:26:
Wat ik een enorm voordeel vind van Tesla is juist niet de eindeloze optielijsten.
Helemaal mee eens.
Wat dat betreft vind ik dat je bij andere merken vaak op het verkeerde been gezet wordt. De demo auto is afgeladen met opties en dan blijkt die ‘complete’ auto ineens duizenden Euro’s duurder te zijn, tenzij je vantevoren de optielijsten hebt doorgespit, met soms ook nog verhullende namen zoals ‘tow pack’ of ‘SUV kit’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
spartacusNLD schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:19:
[...]

Wat heb je aan het koppelen van een BT headset als je het geluid toch niet apart kunt regelen tov voor ?
Immers, voorbeeld: voor bepaald dat er Spotify draait dan heb je achterin aan Youtube natuurlijk helemaal niets want op je headset zal je dan Spotify horen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GijsbertH1995
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 13:29
Heb vandaag de zijruiten en achterruit van mijn M3 laten tinten. Tint is 80%, wat zorgt voor een mooi geheel. Bij deze het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0ksfgEuNssifD14n20exKBNp2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O31Zpi5RsRRsbBdcXwKB2fv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AI5h7EXDAp1i7Qw8Yp44t-xBsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgLB52pbUP5V5b9cbVKHDMjz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQGU2wpIxHTEtlINXq3cKGia9Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz5pQnpprDUH9gQCS8RVFK42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPkvm160boiXs5BJVZuPeASeO4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDqloq3vTrGDto7oWdHgcnR8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
GijsbertH1995 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:18:
Heb vandaag de zijruiten en achterruit van mijn M3 laten tinten. Tint is 80%, wat zorgt voor een mooi geheel. Bij deze het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! De volledige achter ruit / dak? Of enkel het stuk wat nog niet donker is af fabriek?

Waar heb je dit laten doen? Wat was de schade? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
GeeMoney schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:16:
[...]
Wat heb je aan het koppelen van een BT headset als je het geluid toch niet apart kunt regelen tov voor ?
Immers, voorbeeld: voor bepaald dat er Spotify draait dan heb je achterin aan Youtube natuurlijk helemaal niets want op je headset zal je dan Spotify horen?
Dan kunnen je kinderen teminste youtube kijken / luisteren zonder dat je gestoord wordt door al die geluiden tijdens het rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirr0r
Ik hoop dat ze met een update komen dat je gewoon de speakers kunt gebruiken met spotify en de scherm achterin koppelt aan headsets.

Dan heeft iedereen zijn ding. Want nu met mijn zoontje op de achterbank met Minecraft tutorials de hele rit is best wel vermoeiend haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
pl0xs schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:16:
[...]
Ik heb hier al langere tijd last van. Ik rijd bijvoorbeeld 110 op de weg rechtdoor en er nadert een afrit waardoor de max. snelheid ineens zakt naar 90. Verhogen lukt dan niet waardoor ik AP uitschakel en vervolgens zelf verder moet (;() rijden.
Je kunt ook de AP niet uitschakelen en gas bijgeven. Nog steeds niet ideaal maar wel een wat soepelere manier van rijden denk ik.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31
Megat schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:09:
[...]
Helemaal mee eens.
Wat dat betreft vind ik dat je bij andere merken vaak op het verkeerde been gezet wordt. De demo auto is afgeladen met opties en dan blijkt die ‘complete’ auto ineens duizenden Euro’s duurder te zijn, tenzij je vantevoren de optielijsten hebt doorgespit, met soms ook nog verhullende namen zoals ‘tow pack’ of ‘SUV kit’.
Inderdaad erg fijn dat je bij Tesla niet in de spagaat hoeft tussen 'wat wil ik hebben' en 'wat wil ik betalen'. En daar dan nog weken over moet nadenken, waarna je altijd het gevoel houdt dat je de verkeerde keus hebt gemaakt ;). Vaak betaal je ook onredelijk veel voor de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
Heb vandaag de zijruiten en achterruit van mijn M3 laten tinten. Tint is 80%, wat zorgt voor een mooi geheel.
Dit is de eerste keer dat ik zwarte wieldoppen mooi vind!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:39
Mr.Jappe schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:30:
...
De softwareversie van de Tesla is nog 2022.20.8 omdat ik toch wel graag .....
Ik zou helemaal gek worden van dat oranje downloadsymbooltje wat dan constant in beeld staat 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Hey all,

Morgen mag ik mijn M3 ophalen. Nu verwijzen de links in de smsjes naar verouderde (met stalks) filmpjes.

Ik zou de waf graag vergroten door de filmpjes van de highland zonder stalks alvast te kunnen delen en laten bekijken, maar zijn die er al?

Iemand een goede tip voor een how to for beginners zonder stalks? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 20:36
Ik zit met een dilemma. Ik mag een nieuwe leasebak bestellen, maar twijfel tussen de SR en LR model 3. Scheelt ongeveer 150 euro per maand.
Ik rij 2x per week Groningen - Amsterdam. En nu met m’n 2019 LR en deze temperaturen haal ik ongeveer 300 snelweg kilometers. Dus op terugweg ff laden.
Lukt dat ook met de nieuwe SR of kan ik toch beter voor de LR gaan?
Ik neig naar de SR omdat je die altijd tot 100% mag laden. Ik gok dat een 100% geladen SR niet veel minder range heeft dan een 90% LR.

[ Voor 14% gewijzigd door gebruikershaes op 06-11-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
gebruikershaes schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:04:
Ik zit met een dilemma. Ik mag een nieuwe leasebak bestellen, maar twijfel tussen de SR en LR model 3. Scheelt ongeveer 150 euro per maand.
Ik rij 2x per week Groningen - Amsterdam. En nu met m’n 2019 LR en deze temperaturen haal ik ongeveer 300 snelweg kilometers. Dus op terugweg ff laden.
Wat denken jullie?
Ik haal met de Y LR makkelijk 350 km, in de zomer 400.
Ik vermoed dat met de 3 SR en warmtepomp en extra aero van de highland update ook 300km moet kunnen.
Zeker als je wat file hebt en trager rijdt ….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
boefje79 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:45:
Hey all,

Morgen mag ik mijn M3 ophalen. Nu verwijzen de links in de smsjes naar verouderde (met stalks) filmpjes.

Ik zou de waf graag vergroten door de filmpjes van de highland zonder stalks alvast te kunnen delen en laten bekijken, maar zijn die er al?

Manual: https://www.tesla.com/own...78-B727-CE12EA84A2F7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
spartacusNLD schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:21:
[...]

Dan kunnen je kinderen teminste youtube kijken / luisteren zonder dat je gestoord wordt door al die geluiden tijdens het rijden?
Je krijgt toch hetzelfde geluid binnen als de voor passagiers ? Dus die zitten dan ook verplicht naar die youtube te luisteren over de auto speakers, dan hoef je dus net zo goed die headsets niet op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:08:
[...]

Ik vermoed dat met de 3 SR en warmtepomp en extra aero van de highland update ook 300km moet kunnen.
Makkelijk?

Ook in winter in de avond? Dan heeft Tesla enorme stappen gezet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirr0r
Ik neig naar de SR omdat je die altijd tot 100% mag laden. Ik gok dat een 100% geladen SR niet veel minder range heeft dan een 90% LR.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik moet dan van Hengelo naar Delft. 2 keer in de week.
Dit zou gewoon haalbaar moeten zijn. En dan op locatie laden om weer terug te rijden naar huis aan het einde van de dag.

Ik heb dus gekozen voor een M3 SR. Dat wordt dus deze week voor het eerst uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10
hansvanhengel schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:39:
Sinds afgelopen woensdag rijd ik een Tesla Model 3 uit 2023 (niet Highland) met ongeveer 10.000km op de klok. Het is een RWD versie, dus de kleinste en goedkoopste. Vandaag ook mijn eerste lading van 100% naar 20% gereden. Op die 80% heb ongeveer 320km gereden, wat zou neerkomen op 400km op een volledige accu.

Ergens vind ik dat toch tegenvallen. Mijn uitleg voor mezelf is dat het relatief koud en is bijna alles in de regen is gereden. Ik begreep dat regen ook slecht is voor het bereik?

Wat is jullie ervaring qua range in de weersomstandigheden van afgelopen week?

Daarnaast iets totaal anders, wat vooral even afreageren is, maar Tesla Vision... bar slecht! Mijn oude Skoda uit 2014 had vele malen betere parkeersensoren. Hoe kan dit... Het irriteert mijn mateloos dat je eigenlijk gewoon totaal NIET op kan vertrouwen. Enige doekje voor de wond is dat je dan goede camera's heb met camera's voor de zijkant.

En nog wat anders, hebben jullie ook regelmatig dat autopilot op de snelweg, zonder duidelijke reden afremt? En dan vaak ook nog eens de maximale snelheid aanpast van 100 naar 90, ondanks dat hij nog 100 als maximale snelheid leest van de borden?
Lijkt mij prima. Mijn 3P uit 2019 haalt dat denk ik niet eens (meer) 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 15:07

Dit lijkt me toch een vereiste voor het scherm achter, dat die een aparte BT audio connectie hebben. Wat zegt de handleiding hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Vandaag voor 't eerst twee model 3 highland in 't wild gezien. 1 die me tegemoet reed in Maarn. Mooi maar snel vergeten want paar auto's later kwam 'n mooie Ferrari. Daarna reed ik achter 1, hele mooie knipperlicht nu vind ik. Goed gelukt!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:29:
Vandaag voor 't eerst twee model 3 highland in 't wild gezien. 1 die me tegemoet reed in Maarn. Mooi maar snel vergeten want paar auto's later kwam 'n mooie Ferrari. Daarna reed ik achter 1, hele mooie knipperlicht nu vind ik. Goed gelukt!
Vandaag ook een rode in het wild gezien. Met een oude oma achter het stuur.. haha. Ik viel bijna om van het lachen :D Het zag er om de een of andere manier komisch uit. zo'n futuristische auto met een standaard klein lief omatje :P

Er zat wel een veel jongere man langs. Ik denk dat dit haar zoon of kleinzoon was die de auto even kwam laten zien haha

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 06-11-2023 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:52
Vorige week de presentatie gehad van de M3 Highland, vandaag proefgereden, helaas met een SR maar was geen straf. Tijdens de proefrit viel mij wel de sterk verbeterde geluidsisolatie op. Ook de comfortabeler vering maar dat maakt hem wel wat 'wolliger' bij wat sneller genomen bochten. Vooruit/achteruit via het scherm werkt goed, maar de richtingaanwijzer.. tsja.. ik pakte bij een rotonde toch de verkeerde knop haha. Tijdens het inparkeren na de proefrit gingen spontaan de ruitenwissers aan.. mja.. hopelijk lossen ze dat ook snel op.
Nu afwachten wat mijn M3 2019 LR RWD op kan brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gertk schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:55:
Vorige week de presentatie gehad van de M3 Highland, vandaag proefgereden, helaas met een SR maar was geen straf. Tijdens de proefrit viel mij wel de sterk verbeterde geluidsisolatie op. Ook de comfortabeler vering maar dat maakt hem wel wat 'wolliger' bij wat sneller genomen bochten. Vooruit/achteruit via het scherm werkt goed, maar de richtingaanwijzer.. tsja.. ik pakte bij een rotonde toch de verkeerde knop haha. Tijdens het inparkeren na de proefrit gingen spontaan de ruitenwissers aan.. mja.. hopelijk lossen ze dat ook snel op.
Nu afwachten wat mijn M3 2019 LR RWD op kan brengen..
Afhankelijk van de kilometerstand natuurlijk, maar veel meer dan 25k zal het niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Thanks maar ik zoek meer naar een filmpje/clips.
Tesla deelt ze zelf maar nog met stalks en op yt flink wat te vinden maar nog niet voor de highland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
boefje79 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:10:
[...]

Tesla deelt ze zelf maar nog met stalks en op yt flink wat te vinden maar nog niet voor de highland
Misschien deze en dan na ong. 2:33. Een Tesla testrijder op een rotonde met de M3.

YouTube: Tesla Model 3 Highland test ride

[ Voor 12% gewijzigd door Ynnoz op 06-11-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 17-09 22:32
boefje79 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:45:
Hey all,

Dat knopje met een pijltje naar links is voor het linkerknipperlicht. Die andere is voor rechts.
Microfoontje is voor stembediening en ruitenwissericoontje is voor, je raadt het al, de ruitenwissers.

Het is een auto, geen straaljager hè. Is allemaal binnen 2 minuten eigen te maken.
Voordat je muscle memory er uit is zal wat langer duren, maar filmpjes kijken helpt dan sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 20:46
Smobbo schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:33:
[...]

Dat knopje met een pijltje naar links is voor het linkerknipperlicht. Die andere is voor rechts.
Microfoontje is voor stembediening en ruitenwissericoontje is voor, je raadt het al, de ruitenwissers.

Het is een auto, geen straaljager hè. Is allemaal binnen 2 minuten eigen te maken.
Voordat je muscle memory er uit is zal wat langer duren, maar filmpjes kijken helpt dan sowieso niet.
Helemaal mee eens. Nu na een dikke week begint het automagisch te verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
Gaag hier om de waf he…ik kom er wel uit 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Als het een leasebak is laad je toch gewoon altijd tot 100%? Ik heb inmiddels 191k op een m3 awd en laad altijd vol en weinig degeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Hoe lang ben je op locatie en kan je daar laden :?
Ik heb maanden Amersfoort - Meeden gereden, maar omdat ik op locatie kon laden was dat geen centje pijn :N (2019 SR+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
[...]

Ja dat vermoed ik dus ook. Zag ergens een YouTube filmpje van wat gasten die 400(?)km haalden op de autobahn. Maar dat was echt tot 0% en bij 20 graden oid. En ze reden natuurlijk goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Mirr0r schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:19:
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik moet dan van Hengelo naar Delft. 2 keer in de week.
Dit zou gewoon haalbaar moeten zijn. En dan op locatie laden om weer terug te rijden naar huis aan het einde van de dag.

Ik heb dus gekozen voor een M3 SR. Dat wordt dus deze week voor het eerst uittesten.
Nice! Ben benieuwd naar je ervaringen. Volgens de boordcomputer was de test auto (M3 SR) bijna dubbel zo zuinig als die van mij. Maar ik rijd ook graag door waar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Bever! schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:45:
[...]

Als het een leasebak is laad je toch gewoon altijd tot 100%? Ik heb inmiddels 191k op een m3 awd en laad altijd vol en weinig degeneratie.
Ja was ook mijn gedachte. Maar tegelijkertijd denk ik ook, ik moet er 5 jaar mee doen. Dus wil hem zo goed mogelijk behandelen. Aan de andere kant, als de SR in range afneemt dan heb ik weinig buffer.
In dit artikel schrijven ze over 10% degradatie na 3 jaar en 140k km.
https://www.autoweek.nl/a...-3-lr-na-ruim-130-000-km/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
ybos schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:51:
[...]

Hoe lang ben je op locatie en kan je daar laden :?
Ik heb maanden Amersfoort - Meeden gereden, maar omdat ik op locatie kon laden was dat geen centje pijn :N (2019 SR+)
Ja ik kan laden op locatie, maar alle andere collega’s ook. Die zijn er altijd eerder, want ik ben de enige die gek genoeg is om aan de andere kant van het land te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
gebruikershaes schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:01:
[...]

Ja ik kan laden op locatie, maar alle andere collega’s ook. Die zijn er altijd eerder, want ik ben de enige die gek genoeg is om aan de andere kant van het land te wonen.
Dan is er dus geen probleem. Als je 3 uurtjes kan laden kom je met 30% thuis ongeveer.
Steek die 150 per maand lekker in je zak en ga lekker "gratis" 1 of 2 weekendjes weg :)

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 06-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
ybos schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:06:
[...]

Dan is er dus geen probleem. Als je 3 uurtjes kan laden kom je met 30% thuis ongeveer.
Jawel, is dus wel een probleem. Want tegen de tijd dat ik aankom zijn alle palen bezet. En die komen pas weer vrij als mensen weggaan. Krijgen elke keer een mooie flyer op de ruit dat ze bij volle accu de auto moeten verplaatsen, maar dat doet niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
gebruikershaes schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:08:
[...]

Jawel, is dus wel een probleem. Want tegen de tijd dat ik aankom zijn alle palen bezet. En die komen pas weer vrij als mensen weggaan. Krijgen elke keer een mooie flyer op de ruit dat ze bij volle accu de auto moeten verplaatsen, maar dat doet niemand.
Tja als dat dan geen bekenden zijn dan is het idd balen en aso. Je kan ook keer je 06 doen op een briefje en vragen of ze willen appen voor ruilen bij vol, wie weet werkt het na een paar keer?

En anders kun je voor 150€ toch 4 keer per maand een erg luxe bakje koffie halen bij de SUC in Joure 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thomason
Eerste dagje met de nieuwe M3 highland zit erop, heerlijke auto! Knipperlichten zijn even wennen maar dat gaat snel, op rotondes iets minder handig maar op de snelweg is het juist heel relaxt. Geluid ook heel goed (Standard range).

Wel nog een vraag voor de mede eigenaren, ben benieuwd of iemand hier antwoord op weet. Als ik in het donker rijd is de ambient lighting gedempt. Als ik het kleur wisselen scherm selecteer wordt die tijdelijk weer feller tot ik die weer weg klik. Overdag is hij ook feller, lijkt wel te dempen in de avond.

Is dit nu al in te stellen of moeten we wachten op een update die dit regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
[...]

165km snelweg op 100km/u is 40% hier, dus zo'n 400 kilometer met Highland RWD 18 inch aero. Misschien net wat wat meer tot 0%. Iets onder 135 Wh/km gemiddeld. 300km haal je dan echt heel makkelijk. geen idee hoe dat is als je 130 rijdt, of als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Jeroenneman schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:16:
[...]

Makkelijk?

Ook in winter in de avond? Dan heeft Tesla enorme stappen gezet.
Bedoel je met -5 en 130kmpu? Dan nee.
Indien 5 graden en 100kmpu, moet je toch een eind komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pieter_621
Thomason schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:26:
Wel nog een vraag voor de mede eigenaren, ben benieuwd of iemand hier antwoord op weet. Als ik in het donker rijd is de ambient lighting gedempt. Als ik het kleur wisselen scherm selecteer wordt die tijdelijk weer feller tot ik die weer weg klik. Overdag is hij ook feller, lijkt wel te dempen in de avond.

Felheid ambient light is gekoppeld aan de instelling voor schermhelderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 15:31
Hier ook in het bezit van een M3 highland. Ik rijd voor mijn werk door Duitsland dus moet overschakelen op andere banden. Dit forum al veel info gevonden. Aangezien de highland juist stiller is wil ik ook stille banden. De meeste 4-season banden zitten op 72db. Momenteel met de Michelin e banden op 70db.

Nu zie ik KLEBER QUADRAXER 3 235/45 R18 98 W zitten op 69db. Iemand ervaring met deze Kleber banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mitsumark schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:28:
[...]

Bedoel je met -5 en 130kmpu? Dan nee.
Indien 5 graden en 100kmpu, moet je toch een eind komen.
Tja, met 20 graden en 80km/u kom je nog verder.

Was gewoon benieuwd of er echt stappen waren gezet qua efficiëntie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Pieter_621 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:29:
[...]

Felheid ambient light is gekoppeld aan de instelling voor schermhelderheid.
Kijk dat is snel antwoord :)! Morgen eens proberen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Pieter_621 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:28:
[...]

165km snelweg op 100km/u is 40% hier, dus zo'n 400 kilometer met Highland RWD 18 inch aero. Misschien net wat wat meer tot 0%. Iets onder 135 Wh/km gemiddeld. 300km haal je dan echt heel makkelijk. geen idee hoe dat is als je 130 rijdt, of als het kouder wordt.
Hm dat zij goede cijfers. Ik doe 220Wh/km, maar ik rijd zodra ik kan wel 130+. Schijnt dat het verbruik drastisch toeneemt bij 100+. Ook heb ik de 19 of 20 inch wielen. Plus ik heb het idee, sinds de standaard hankook banden vervangen zijn voor Dunlop, die ook weer wat meer verbruikt. Telt allemaal wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik vermoed dat er wel wat plaatsen zullen bij komen. En hoe moeilijk is het om een van de collega’s aan te spreken om over de middag even parkeerplaats te ruilen zodat elk een uur of 4-5 heeft ol te laden.

En als het niet lukt…. Dan volstaat 5 minuten aan een snellader wellicht om thuis te geraken. Maar met nederlandse snelheden van 100 max moet dat haalbaar zijn.
150€ pm vind ik al veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Hoe gaat het inmiddels met Tesla Vision ipv parkeersensoren? Is hier al iets in verbeterd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:30:
Hoe gaat het inmiddels met Tesla Vision ipv parkeersensoren? Is hier al iets in verbeterd?
Niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:30:
Zonder hardware op de juiste plek, zal het nooit perfect worden.
"Normaal" zijn sensoren / camera onderin te vinden, zoals in de voorbumper, dit is de enige plek om goed zicht te krijgen. Vanuit de binnenspiegel plek, is er een flinke dode hoek voor de auto.

Je kan daar niets zien met de camera, en de parkeerhulp zit er soms aardig naast.

Er moet gewoon een camera bij, in de voorbumper, zoals andere merken dat ook hebben.

off topic, maar wel te maken met dezelfde camera:
De ruitenwisser doet het een stuk beter nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

gebruikershaes schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:59:
[...]

Ja was ook mijn gedachte. Maar tegelijkertijd denk ik ook, ik moet er 5 jaar mee doen. Dus wil hem zo goed mogelijk behandelen. Aan de andere kant, als de SR in range afneemt dan heb ik weinig buffer.
In dit artikel schrijven ze over 10% degradatie na 3 jaar en 140k km.
https://www.autoweek.nl/a...-3-lr-na-ruim-130-000-km/
mja ik zit op 8% na 191k. Ik vraag me ook ernstig af of thuisladen enige significante invloed heeft hierop, ik denk dat het vooral door superchargen harder slijt, dat doe ik heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
kritischelezer schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:42:
[...]

Zonder hardware op de juiste plek, zal het nooit perfect worden.
"Normaal" zijn sensoren / camera onderin te vinden, zoals in de voorbumper, dit is de enige plek om goed zicht te krijgen. Vanuit de binnenspiegel plek, is er een flinke dode hoek voor de auto.

Je kan daar niets zien met de camera, en de parkeerhulp zit er soms aardig naast.

Er moet gewoon een camera bij, in de voorbumper, zoals andere merken dat ook hebben.

off topic, maar wel te maken met dezelfde camera:
De ruitenwisser doet het een stuk beter nu.
Maak me hier wel wat zorgen over. De MY is best een grote auto, de grootste die ik tot dusver ga rijden. Zonder goedwerkende parkeersensoren / camera’s vind ik dat best spannend. Zag net een video op Youtube waarbij de voorkant er echt slecht uit komt. Achter is prima, maar dat komt waarschijnlijk omdat de camera daar al naar beneden gericht staat.

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-11-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kritischelezer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 22:59
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:56:
[...]

Maak me hier wel wat zorgen over. De MY is best een grote auto, de grootste die ik tot dusver ga rijden. Zonder goedwerkende parkeersensoren / camera’s vind ik dat best spannend. Zag net een video op Youtube waarbij de voorkant er echt slecht uit komt. Achter is prima, maar dat komt waarschijnlijk omdat de camera daar al naar beneden gericht staat.
Het is daarom ook beter (makkelijker) om de auto achteruit in te parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilde_gans
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 20:02
Ik heb afgelopen vrijdag met mijn M3 Highland RWD 395 km (in 2 stukken) gereden en daarmee 86% verbruikt. Dat zou een totale range van 460km betekenen. De verwarming stond gewoon op 21 graden en de buutentemperatuur was 11 graden. Nu moet ik zeggen dat ik erg zuinig rijd (+/- 100km/u op de snelweg en ook een kilometer of 60 binnendoor ben gereden). Ik ben blij verrast met de range. Zie de resultaten uit teslamate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-j-E46w-7vJP3s---pfhmVUMfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y964c4TNVgPJIn8Ye4lDd19L.jpg?f=fotoalbum_large

[Update] Nog een plaatje van het verbruik en een m’n mediaan van afstanden per rit. Veel in de auto gezeten met de software spelen, vandaar de hoge “Gross Consumption”. Efficiency 100% gaat uit van een range van 422km, dus gemiddeld zou ik 438km op een accu komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-HVaUgivvT5f5wCnGFO220u4P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeYdTo74fqKQzXU60SWECfsg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEnjvX3Mby4rbxAy_qM839BCeZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJO6sGC8L5bLZrOscDsT9dmY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door wilde_gans op 06-11-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:56:
[...]

Achteruit is er geen probleem, want je ziet zelf op de camera alles heel goed. Ook kun je de zijcamera's erbij tonen, dan heb je alles perfect in beeld.

Vooruit is de Vision parkeerhulp een wat grover hulpmiddel. Ik vind dat het op mijn MY RWD van eind 2022 wel beter is dan in het begin. Soms ook wel aardig precies qua afstand. Maar velen hier zijn een andere mening toegedaan.

Persoonlijk vind ik het ontbreken van de USS niet zo erg. Ook op USS kun je niet blind vertrouwen. Een cameraatje in de bumper zou wel fijn zijn, maar eerlijk gezegd ben ik al aardig gewend aan de ruimte om de auto. YMMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Thomason schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:26:
Als ik in het donker rijd is de ambient lighting gedempt. Als ik het kleur wisselen scherm selecteer wordt die tijdelijk weer feller tot ik die weer weg klik. Overdag is hij ook feller, lijkt wel te dempen in de avond.

Even los van het instellen: Des te donkerder het is, des te minder fel je dit naar mijn idee ook zou willen hebben. Het is sfeerverlichting, als het helemaal donker is moet het niet te fel in je ogen schijnen tov de buitenwereld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricefoldes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 21:59

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Waar heb je dat laten doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:25
boefje79 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:10:
[...]

Check hier op 12:00, deze meid neemt de rotonde met gemak 😁
YouTube: Keine Blinker, kein Schalthebel: Wie fährt sich das neue Tesla Model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilde_gans
M’n Duits is niet zo goed, dus wellicht mis ik wat. Maar waarom ontbreken de lampjes aan het dak voorin op 11:51?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
wilde_gans schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:49:
[...]

M’n Duits is niet zo goed, dus wellicht mis ik wat. Maar waarom ontbreken de lampjes aan het dak voorin op 11:51?
De lampjes zitten er gewoon? Of bedoel je DNRP knoppen? Die geven alleen licht als je erop zou drukken.

Iemand die trouwens spatlappen op de highland gebruikt of die vindt dat ze wel/niet nodig zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gebruikershaes
Tommie12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:23:
[...]

Ik vermoed dat er wel wat plaatsen zullen bij komen. En hoe moeilijk is het om een van de collega’s aan te spreken om over de middag even parkeerplaats te ruilen zodat elk een uur of 4-5 heeft ol te laden.

En als het niet lukt…. Dan volstaat 5 minuten aan een snellader wellicht om thuis te geraken. Maar met nederlandse snelheden van 100 max moet dat haalbaar zijn.
150€ pm vind ik al veel geld.
Ik heb 1500 collega’s. 6000 in Nederland. Dat maakt het lastig om er op te kunnen rekenen dat ik een laad plek kan bemachtigen. 5-10 min ff aan de snellader is idd wat ik doe. Best prima te doen en ff een plas pauze. Denk idd dat ik die 1800 euro per jaar beter in m’n zak kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
wilde_gans schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:47:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag met mijn M3 Highland RWD 395 km (in 2 stukken) gereden en daarmee 86% verbruikt. Dat zou een totale range van 460km betekenen. De verwarming stond gewoon op 21 graden en de buutentemperatuur was 11 graden. Nu moet ik zeggen dat ik erg zuinig rijd (+/- 100km/u op de snelweg en ook een kilometer of 60 binnendoor ben gereden). Ik ben blij verrast met de range. Zie de resultaten uit teslamate:
[Afbeelding]

[Update] Nog een plaatje van het verbruik en een m’n mediaan van afstanden per rit. Veel in de auto gezeten met de software spelen, vandaar de hoge “Gross Consumption”. Efficiency 100% gaat uit van een range van 422km, dus gemiddeld zou ik 438km op een accu komen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk dat is heel netjes! Verbruik komt ook overeen met wat ik zag in de testauto. Denk dat ik het niet red met mijn rijgedrag, maar het lijkt er op dat de SR highland net zo ver als niet verder komt op een lading als mijn LR 2019. Thanks!🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Ging om 300km toch? Dat red je heen en weer. In 't slechtste geval 5 min aan fastned. Als 't vriest of zo. Beste geval op aankomst laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilde_gans
Angriebirdie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 04:59:
[...]

De lampjes zitten er gewoon? Of bedoel je DNRP knoppen? Die geven alleen licht als je erop zou drukken.

Iemand die trouwens spatlappen op de highland gebruikt of die vindt dat ze wel/niet nodig zijn?
Ik zie het nu door de structuur. De schaduw doet net lijken alsof er niks zit voor mij. Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Oekol schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:09:
[...]

Ging om 300km toch? Dat red je heen en weer. In 't slechtste geval 5 min aan fastned. Als 't vriest of zo. Beste geval op aankomst laden.
400 eigenlijk, maar m’n huidige M3 doet 300 dus wil minimaal dat kunnen. Aan de reacties te zien moet dat lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:25
wilde_gans schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt erg goed bereik!
Wat voor app gebruik je en wat heb je daar allemaal voor nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gebruikershaes
De kogel is door de kerk. Ben benieuwd of de leasemaatschappij dit jaar nog wil leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGxR02CtNewlcktPDDq-qz7TVFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ijhazoP4JrkxMIL0rc7acEBh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Maps update EU-2023.32-14783 gekregen. Hoop dat het wat doet voor verkeerde speed limits.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisBV69
  • Laatst online: 15-08 20:30
Ik rijd dagelijks 170km voor werk. En heb nu >600 km gereden met de model 3+ SR. Mijn praktijkervaring is nu in herfstige omstandigheden met veel wind en rond 10-15 graden gemiddeld 20% batterij voor een enkele reis van 85km. Dat is 425km onder de omstandigheden van afgelopen week.

Bijkomend voordeel is dat je deze batterij van de SR, zover ik de tesla adviezen mag geloven, iedere keer zonder problemen tot 100% kunt laden. Met lease is dat sowieso een mindere zorg maar toch.

Onder de slechtste omstandigheden reken ik op ca. 300-350 km maar dat zal nog moeten blijken.

Voor mijn orientatie gebruikte ik deze site om gevoel te krijgen bij de actieradius t.o.v. andere modellen: https://www.whattherange....auto/121285/Tesla-Model-3

Succes met je orientatie!

edit: temperatuur toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gebruikershaes schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:08:
[...]

Ik heb 1500 collega’s. 6000 in Nederland. Dat maakt het lastig om er op te kunnen rekenen dat ik een laad plek kan bemachtigen. 5-10 min ff aan de snellader is idd wat ik doe. Best prima te doen en ff een plas pauze. Denk idd dat ik die 1800 euro per jaar beter in m’n zak kan steken.
En die komen allemaal vroeger aan op het werk ? :+ Beetje op tijd opstaan hé man. "The early bird catches the worm".

Maak je gewoon geen zorgen. 95% van de tijd zal je gewoon thuis geraken, en misschien moet je in de winter bij de strengste vorst eens een paar minuten aan de snellader.
En met 1800€ kan je al iets moois doen, of anders... voor elk jaar dat je dit bespaart kan je maand vroeger met pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
ChrisBV69 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:27:
[...]

Ik rijd dagelijks 170km voor werk. En heb nu >600 km gereden met de model 3+ SR. Mijn praktijkervaring is nu in herfstige omstandigheden met veel wind en rond 10-15 graden gemiddeld 20% batterij voor een enkele reis van 85km. Dat is 425km onder de omstandigheden van afgelopen week.

Bijkomend voordeel is dat je deze batterij van de SR, zover ik de tesla adviezen mag geloven, iedere keer zonder problemen tot 100% kunt laden. Met lease is dat sowieso een mindere zorg maar toch.

Onder de slechtste omstandigheden reken ik op ca. 300-350 km maar dat zal nog moeten blijken.

Voor mijn orientatie gebruikte ik deze site om gevoel te krijgen bij de actieradius t.o.v. andere modellen: https://www.whattherange....auto/121285/Tesla-Model-3

Succes met je orientatie!

edit: temperatuur toegevoegd
Thanks. Heb vanochtend de SR besteld. Mocht het echt niet lukken kan ik hem binnen een week vast wel slijten aan een andere collega die meteen een auto wil hebben. Met 6000 collega’s moet dat goed komen. Maar zo te lezen komt het helemaal goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Daar moet een gebouwenmanager zich druk over maken. Bij mijn vorige werk stond er duidelijk dat je max 4 uur op de laadplek mocht staan (moet altijd voldoende zijn).
Ik hoop ook dat als je laadpalen laat installeren je inzicht hebt in het gebruik. Dus dat je ook kunt zien als er eentje niet meer aan het laden is. Niet laden? Verplaatsen. Kunstmatig langzaam laden? Verplaatsen. 4 uur staan? Verplaatsen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
Tommie12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:44:
[...]

En die komen allemaal vroeger aan op het werk ? :+ Beetje op tijd opstaan hé man. "The early bird catches the worm".

Maak je gewoon geen zorgen. 95% van de tijd zal je gewoon thuis geraken, en misschien moet je in de winter bij de strengste vorst eens een paar minuten aan de snellader.
En met 1800€ kan je al iets moois doen, of anders... voor elk jaar dat je dit bespaart kan je maand vroeger met pensioen.
Haha, nee dank je. Die worm mogen ze hebben :p. Ik moet 2 uur rijden naar m’n werk. Als ik voor m’n collega’s er wil zijn dan moet ik 6.30 weg en 5.30. Dan draai ik me liever nog een keer om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Maasluip schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:51:
[...]

Daar moet een gebouwenmanager zich druk over maken. Bij mijn vorige werk stond er duidelijk dat je max 4 uur op de laadplek mocht staan (moet altijd voldoende zijn).
Ik hoop ook dat als je laadpalen laat installeren je inzicht hebt in het gebruik. Dus dat je ook kunt zien als er eentje niet meer aan het laden is. Niet laden? Verplaatsen. Kunstmatig langzaam laden? Verplaatsen. 4 uur staan? Verplaatsen.
Eens. Dat doen ze ook. Althans ze proberen het met flyers en sancties. Parkeer rechten afnemen voor een week e.d. Maar het zijn gewoon veel auto’s op 20 palen oid dus blijft lastig om iedereen in het gareel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
Trouwens nog een tip voor mensen met een iPhone (Android kan vast ook). Heb gisteren zitten spelen met automatiseringen en nu ingesteld dat als m’n tel verbinding maakt met Bluetooth van de auto, flitmeister automatisch start en tether/hotspot. Aangezien ik geen premium connectivity meer heb dan is het fijn dat die automatisch op wifi gaat van m’n tel.
Pagina: 1 ... 158 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: