Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.685.887 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:50

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Fjeze schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:01:
[...]

Kan je dan ook bij elk profiel een eigen spotify koppelen? Zodat ik mijn spotify heb, en mijn vrouw haar eigen spotify?
Meerdere profielen? ja! Sinds vorig jaar al blijkbaar: Tesla now supports multiple logins for Spotify, TIDAL in 2022.16.0.2

Of dat dan ook aan je tesla profiel zit? geen idee.

''When you log in to Spotify or another music service, your car will now simply remember that login should be used for the current driver profile.'' Dus dat kan blijkbaar ook?

[ Voor 25% gewijzigd door spartacusNLD op 05-11-2023 13:28 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
connos schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:38:
[...]

Aha. Nou goed, zoals hierboven ook al werd gezegd is er dus geen reden niet te wachten met de aanschaf tot april 2024?
Ik weet niet of het als particulier mogelijk is te bestellen met levering eind q1 2024?
Lease maatschappijen kunnen bestellen en levering ‘uitstellen’ (leverrestrictie).
Stel dat je dit kunt regelen, dan staat je maximale prijs vast, en mocht de prijs dalen kun je hem (meestal) wel aan laten passen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:46
Makkelijk schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:56:
[...]

Als je het alleen in de auto gebruikt zoals de vraagsteller kun je natuurlijk ook gewoon je eigen lijstjes maken op het account van de tesla.
Zeker waar en ik heb ooit de privé lijst van m'n zwager kunnen vinden. Aardige unieke naam zo lukte het.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
[...]

Kan je dan ook bij elk profiel een eigen spotify koppelen? Zodat ik mijn spotify heb, en mijn vrouw haar eigen spotify?
Volgens mij wel. Heb namelijk keer getest wat m'n vrouw zag als zij instapte (nog gekoppeld op auto account) en toen zag ze ander nummer. Dus ga er eigenlijk van uit dat dit kan. Helemaal als jullie accounts apart zijn dus aparte rijders accounts.

Kan 't niet testen voor je. Wij delen 1 account.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-06 11:46
Weet iemand of er ergens in te zien valt wat er nog in de SEPP subsidiepot van 2023 zit?
Ik wil eigenlijk eind dit jaar een MY kopen, maar ben bang om achter het net te vissen wat subsidie betreft. Volgens jaar is die 400 euro lager, dan is het ook weer zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Metrik schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:14:
Weet iemand of er ergens in te zien valt wat er nog in de SEPP subsidiepot van 2023 zit?
Ik wil eigenlijk eind dit jaar een MY kopen, maar ben bang om achter het net te vissen wat subsidie betreft. Volgens jaar is die 400 euro lager, dan is het ook weer zonde.
https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe
Iets meer dan de helft op, zou goed moeten komen denk ik.
https://www.autoweek.nl/a...-2024-op-e2-950-per-auto/
SEPP blijft ook 2950 volgend jaar, dus aan beide kanten zit je goed om te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik lees hier veel irritaties over de ruitenwissers. In mijn Model 3 uit 2022 werken ze best goed. Soms duurt het even voor ze aan gaan, maar werken dan goed. Heb eigenlijk nooit dat ze bij droog weer aan gaan. Ik check af en toe of de voorruit schoon is en zo niet haal ik er een wet wipe overheen (heb ze nu van de action). Zou dat het verschil maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 11:38
MaartenK2023 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:13:
Ik ga binnenkort een nieuwe MYP bestellen maar twijfel erg wat te doen t.a.v. van autopilot opties. Maak 60.000km per jaar, waarvan 80-90% snelweg. Is het de moeite waard om Enhanced Autopilot aan te klikken (á €3.800) of volstaat de ‘normale’ autopilot?

Iemand deze extra optie aangeklikt die daar over kan oordelen?
Ik heb een M3 uit 19 met FSD. Gebruik alleen de auto lane change, die zit ook in 3800. Ik neem het niet op mijn volgende Tesla…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-07 10:39
connos schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:05:
Mijn 4,5 jr oude Kia e-Niro loopt april 2024 uit de lease. Wil een MY kopen en twijfel om het nu te doen of te wachten tot april 2024.
Loont 't om te wachten op de upgrade de de MY begin volgend jaar krijgt? Zal immers ook weer duurder worden. Bovendien betwijfel ik gelukkig te worden van de richtingaanwijzer op het stuurwiel.
De model 3 was vlak voor de update nieuw uit voorraad leverbaar met behoorlijke korting, zo'n €4000. Na de model update werd ie €1000 duurder.

Het is natuurlijk de vraag of de korting nu het maximum is, of dat ze echt nog voorraad gaan dumpen, net zoals met de model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidholwerda
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste,

Wil graag een nieuwe Tesla Model 3 ‘Highland’ bestellen. Twijfel alleen tussen de RWD en Long Range versie. Ik ga hem zakelijk aanschaffen via BV.

Ik rijd vooral lange stukken (190 km per rit) en voornamelijk snelweg. Long range lijkt het meest
logisch maar lees sinds kort steeds meer dat je die eigenlijk maar tot 80% kan opladen (advies) ivm accu degradatie. Dan is het verschil in range nagenoeg nihil.

Weten jullie hier meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
davidholwerda schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:51:
Beste,

Wil graag een nieuwe Tesla Model 3 ‘Highland’ bestellen. Twijfel alleen tussen de RWD en Long Range versie. Ik ga hem zakelijk aanschaffen via BV.

Ik rijd vooral lange stukken (190 km per rit) en voornamelijk snelweg. Long range lijkt het meest
logisch maar lees sinds kort steeds meer dat je die eigenlijk maar tot 80% kan opladen (advies) ivm accu degradatie. Dan is het verschil in range nagenoeg nihil.

Weten jullie hier meer over?
Een RWD heeft inderdaad een LFP batterij die je altijd tot 100% kan opladen. Bij de LR wordt geadviseerd de batterij niet verder op te laden tot 80%. Overigens kan het wel tot 100%, maar dan moet je wel "gelijk" de weg opgaan en dit niet te vaak doen. Wel kan de LFP batterij wat minder goed tegen lagere temperaturen. Dus als het gaat vriezen of als je naar wintersport gaat, dan delft de LFP batterij sneller het onderspit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
wian schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:23:
Ik lees hier veel irritaties over de ruitenwissers. In mijn Model 3 uit 2022 werken ze best goed. Soms duurt het even voor ze aan gaan, maar werken dan goed. Heb eigenlijk nooit dat ze bij droog weer aan gaan. Ik check af en toe of de voorruit schoon is en zo niet haal ik er een wet wipe overheen (heb ze nu van de action). Zou dat het verschil maken?
Mogelijk.

Al had ik eergisteren mijn MY(23) volledig gewassen en was het gisteren geen beginnen aan met de ruitenwissers op de snelweg. Was het droog bleven ze aan, was er wel regen stonden ze op standje orkaan. Het is jammer dat Tesla verplicht de ruitenwissers aan/auto zet zodra je cruise-control aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:34
Oekol schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:53:
[...]

Volgens mij wel. Heb namelijk keer getest wat m'n vrouw zag als zij instapte (nog gekoppeld op auto account) en toen zag ze ander nummer. Dus ga er eigenlijk van uit dat dit kan. Helemaal als jullie accounts apart zijn dus aparte rijders accounts.

Kan 't niet testen voor je. Wij delen 1 account.
Ja, dat dat, ik en mijn vrouw hebben aparte tesla account en ook eigen spotify account, zelfde auto, werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-07 12:08
[...]

Hier een Apple Music Family abo en mijn SO heeft haar eigen account met playlisten en alles. We hebben in de Tesla een eigen profiel + bestuurder account.
Lijkt me dat Spotify dat ook kan 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Ynnoz schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:07:
[...]
Wel kan de LFP batterij wat minder goed tegen lagere temperaturen. Dus als het gaat vriezen of als je naar wintersport gaat, dan delft de LFP batterij sneller het onderspit.
Dit is met de introductie van de warmtepomp toch opgelost?

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Dutchlimits schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:28:
Nu de Highland een week in bezit. Hij bevalt erg goed alleen:
- autopilot vind ik waardeloos, te korte volgafstand (terwijl ik afstand 7 heb ingesteld). Te nerveus. Remt op de domste momenten, ik vertrouw m niet. En hij gaat juist de middenstreep "huggen" terwijl ik liever wat verder naar rechts rij. Had toch wel meer verwacht van autopilot
- regensensor is ook waardeloos, begint te laat. Als die begint gaat die nerveus hard. Soms veegt die terwijl mijn ruit droog is.. wtf..

De rest is top. Echt een heerlijke auto verder.

[Afbeelding]
Stand 7 vind ik wel een raar verhaal eigenlijk. Zelfs als je als een 90 jarige met staar rijdt dan is stand 7 teveel afstand. Dat is letterlijk ook zonder drukte: er komt steeds iemand voor en dan remt de auto. Dat is echt meer dan 200 meter op een snelweg.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:48
Hunkaroglu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:54:
Zojuist een proefrit gehad in de nieuwe Model 3 SR. Ik heb zelf nu de LR met Acceleration boost. Ik merkte gelijk dus de vermindering in de power. En vind die knoppen voor het knipperlicht ook niet handig. En schakelen via scherm vind ik ook niks. Maar misschien is het gewenning. Verder oogt het wel luxer en degelijker. Enige wat me nog opviel is, waarom middenstoel achterin geen verwarming meer heeft. En de andere 2 wel. Weet iemand toevallig de reden? Verkoper was daar ook niet van op de hoogte en vond het ook vreemd. Hij zou het nog navragen.
Tesla is een data gestuurd bedrijf, uit data bleek dat deze zeer weinig gebruikt werd. Dus hebben ze hem weggelaten, voor de meeste mensen geen gemis dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
spartacusNLD schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:30:
[...]

Dit is met de introductie van de warmtepomp toch opgelost?
Wel beter, maar LFP batterijen blijven minder efficiënt in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Caayn schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:13:
[...]
Mogelijk.

Al had ik eergisteren mijn MY(23) volledig gewassen en was het gisteren geen beginnen aan met de ruitenwissers op de snelweg. Was het droog bleven ze aan, was er wel regen stonden ze op standje orkaan. Het is jammer dat Tesla verplicht de ruitenwissers aan/auto zet zodra je cruise-control aanzet.
Ik had in het begin dat de voorruit een beetje vettige laag had . Waarschijnlijk wax . Hij besloeg aldoor in de ochtend met de eerste km en daardoor ging het ook sneller mis met de ruitenwissers. Ik heb een emmer met wat dreft gepakt en goed de voorruit ontvetten. Het gaat stukken beter nu .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 21:51
Als een Model 3 zijn laad limiet al heeft bereikt maar nog wel aan de lader hangt (granny lader in dit geval) en je zet dan Climate aan, dan zou die dat toch via de lader moeten doen?

Ik had tot 80% geladen. Laat hem een kwartiertje warm”draaien” (accu ging ook voorverwarmen want -1 graden waar ik ben). Maar toen ik wegreed was er nog 78% batterij!

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Eigenlijk nooit ruitenwisser issues meer hier. Begin van het jaar wel. We gaan ongeveer eens per 6 weken door een wasstraat. Misschien zat er af fabriek wat meer vettige troep op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57
Menesis schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:08:
Als een Model 3 zijn laad limiet al heeft bereikt maar nog wel aan de lader hangt (granny lader in dit geval) en je zet dan Climate aan, dan zou die dat toch via de lader moeten doen?

Ik had tot 80% geladen. Laat hem een kwartiertje warm”draaien” (accu ging ook voorverwarmen want -1 graden waar ik ben). Maar toen ik wegreed was er nog 78% batterij!
Ik weet niet of dat met de granny werkt, met m'n laadpaal zie ik met voorverwarmen iig wel dat ie stroom van de paal pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk

Misschien is het gedrag met granny anders, maar met laadpaal pakt hij daarvan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidholwerda
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Thanks voor deze info! Wintersport is maar 1x per jaar (en vaak rijd ik ook nog met anderen mee). Voelt nu wel alsof het de betere keus is om een RWD te doen, altijd kunnen laden tot 100%, veel minder degradatie en scheelt ook nog eens 8K aan bijtelling. Netto bijna dezelfde range.
[...]

Een RWD heeft inderdaad een LFP batterij die je altijd tot 100% kan opladen. Bij de LR wordt geadviseerd de batterij niet verder op te laden tot 80%. Overigens kan het wel tot 100%, maar dan moet je wel "gelijk" de weg opgaan en dit niet te vaak doen. Wel kan de LFP batterij wat minder goed tegen lagere temperaturen. Dus als het gaat vriezen of als je naar wintersport gaat, dan delft de LFP batterij sneller het onderspit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:31

Het kan zijn dat ondanks je aan de lader hangt er te weinig vermogen beschikbaar was om de cabine en ook de accu op temperatuur te brengen.

Daarbij wil de kou ook wel een dipje doen in het percentage dus als je opgeladen bent op 80% en pas later gaat verwarmen is de accu ook wat warmer en zijn de cellen weer anders waardoor er misschien verschil zit in de percentages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:30

De Granny heeft dan niet genoeg capaciteit om dat allemaal te doen zonder accu te gebruiken. Hier aan de paal (11Kw) trekt hij soms wel 8/9Kw voor die acties in de winter. De granny komt maar tot ìets van 3 a 4Kw volgens mij maximaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mooie POV ''review''. Geen commentaar dus. Enkel beelden van een testrit neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jheerink14 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:31:
[...]

De Granny heeft dan niet genoeg capaciteit om dat allemaal te doen zonder accu te gebruiken. Hier aan de paal (11Kw) trekt hij soms wel 8/9Kw voor die acties in de winter. De granny komt maar tot ìets van 3 a 4Kw volgens mij maximaal
De granny gaat maar tot 13A x 230V = 2.990 Watt, dat is inderdaad onvoldoende voor koelen/verwarmen en dus wordt de accu dan inderdaad ook aangesproken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]

Er is hier al vaker over gesproken: Ook een LFP accu heeft extra degradatie op 100% vs lagere SoC's. Dus nee, niet altijd tot 100% laden, Tesla adviseert dat minimaal eenmaal per week wél te doen, maar niet altijd.

De enige reden hiervoor is dat een LFP accu geen lineair voltage heeft en dus kan het BMS alleen op zeer lage en zeer hoge SoC het batterijpercentage bepalen. Bij andere type accu's kan dat ook op lagere SoC prima. Dat is de achterliggende reden dat Tesla het adviseert om eenmaal per week tot 100% te laden, maar het is beter om de auto niet dagelijks tot 100% te laden en deze ook niet iedere dag meerdere uren met 100% te parkeren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ook leuk. :7 :9 :9~
Tesla Model Y High Performance LTD Edition

[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 05-11-2023 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:13
Makkelijk schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:17:
[...]

Stand 7 vind ik wel een raar verhaal eigenlijk. Zelfs als je als een 90 jarige met staar rijdt dan is stand 7 teveel afstand. Dat is letterlijk ook zonder drukte: er komt steeds iemand voor en dan remt de auto. Dat is echt meer dan 200 meter op een snelweg.
Het blijft er hier bij mensen moeilijk inkomen dat hun eigen n=1 niet de waarheid is. Bij mij is standje 2 ook mega ver weg. Maar sommigen zeggen dat dat bij hen heel dicht bij is. Het werkt gewoon niet altijd even goed en verschilt dus kennelijk enorm per auto, dus tsja, dan zullen er vast modellen tussen zitten die bij stand 7 te dicht bij rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB

Voor verwarmen gaat met zo’n 4+kW, dat houdt je granny niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:58:
[...]
Dus nee, niet altijd tot 100% laden, Tesla adviseert dat minimaal eenmaal per week wél te doen, maar niet altijd.
Tesla adviseert voor de LFP batterijen om ten minste 1x per week tot 100% te laden én de laadlimiet op 100% te houden.

Dat impliceert dus altijd tot 100% laden, behalve dan als je onderweg bent en moet superchargen. Andere nuance is wat mij betreft dat je de batterij niet na ieder flutritje weer vol moet laden. Dus liever pas weer opladen bij SOC 20-30%

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:07:
[...]

Tesla adviseert voor de LFP batterijen om ten minste 1x per week tot 100% te laden én de laadlimiet op 100% te houden.
Klopt. Maar de laadlimiet op 100% houden is iets anders dan dagelijks tot 100% opladen, hebben wij het onderling al tig keer over gehad :)
Dat impliceert dus altijd tot 100% laden, behalve dan als je onderweg bent en moet superchargen. Andere nuance is wat mij betreft dat je de batterij niet na ieder flutritje weer vol moet laden. Dus liever pas weer opladen bij SOC 20-30%
Klopt, die nuance draait het om. Op 100% laten staan is prima, maar dan niet 7x per week aan de lader zetten, maar pas als het nodig is. Als mensen zeggen dat je zonder problemen iedere dag tot 100% kunt laden dan mogen ze dat van mij prima doen want ze hebben er zelf last van, maar adviseer het een ander niet zonder de achterliggende reden van het advies te kennen, want het is wel degelijk extra schadelijk voor de accu.

Tesla zegt niet: Je kunt prima zonder enige gevolgen iedere dag tot 100% volladen. Want dat heeft toch echt een onnodig negatief effect op de accu. Ze adviseren de limiet op 100% te laten staan zodat je nooit vergeet tot 100% te laden.

Iemand gaf laatst aan een scriptje gemaakt te hebben dat eenmaal per week de limiet op 100% instelde en de andere dagen op 80%. Dat is exact waar het om draait, dan kan je iedere dag laden en beperk je de schade voor de accu die tot 100% laden én het langere tijd op 100% laten staan met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 12:37
Makkelijk schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:17:
[...]

Ik zit in stand 7 nog net niet aan die 21, 22 regel. Dus hoezo raar verhaal. Bij mijn auto is de afstand in die instelling vrij kort op de voorganger. Ik ga geen foto's maken onder het rijden dus ik kan het niet laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchlimits op 05-11-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:16:
Iemand gaf laatst aan een scriptje gemaakt te hebben dat eenmaal per week de limiet op 100% instelde en de andere dagen op 80%. Dat is exact waar het om draait, dan kan je iedere dag laden en beperk je de schade voor de accu die tot 100% laden én het langere tijd op 100% laten staan met zich meebrengen.
Oe! dit ga ik eens uitzoeken. Heb je hiervoor een ODB commander voor nodig? Of gewoon via een app. Interessant is het iig heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
[...]

8/9Kw om een warmtepomp te laten draaien, dat lijkt mij gigantisch veel. Dat kan niet alleen voor verwarming zijn. Met 1Kw zou je namelijk al flink moeten kunnen verwarmen (er even van uitgaande dat je een factor 3-4 aan warmte kan genereren tov de energie die de pomp vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
[...]

Klopt. Maar de laadlimiet op 100% houden is iets anders dan dagelijks tot 100% opladen, hebben wij het onderling al tig keer over gehad :)

[...]

Klopt, die nuance draait het om. Op 100% laten staan is prima, maar dan niet 7x per week aan de lader zetten, maar pas als het nodig is. Als mensen zeggen dat je zonder problemen iedere dag tot 100% kunt laden dan mogen ze dat van mij prima doen want ze hebben er zelf last van, maar adviseer het een ander niet zonder de achterliggende reden van het advies te kennen, want het is wel degelijk extra schadelijk voor de accu.

Tesla zegt niet: Je kunt prima zonder enige gevolgen iedere dag tot 100% volladen. Want dat heeft toch echt een onnodig negatief effect op de accu. Ze adviseren de limiet op 100% te laten staan zodat je nooit vergeet tot 100% te laden.

Duidelijk. Maar nogmaals, dit geldt niet voor LFP batterijen. Die mag je dagelijks tot 100% laden en dat heeft geen negatieve invloed op de levensduur. YouTube staat vol met de techinsche uitleg wat de redenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
spartacusNLD schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:54:
[...]

Oe! dit ga ik eens uitzoeken. Heb je hiervoor een ODB commander voor nodig? Of gewoon via een app. Interessant is het iig heel erg.
Kan heel erg makkelijk met HomeAssistant en de Tesla integratie, mits je daar al mee aan de slag bent/wil uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:26:
[...]

Kan heel erg makkelijk met HomeAssistant en de Tesla integratie, mits je daar al mee aan de slag bent/wil uiteraard.
Home Assistant ben ik zeker bekend mee! Vrijwel alles in mijn woning hier al aan verbonden.

goede tip. bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ynnoz schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:26:
[...]

Duidelijk. Maar nogmaals, dit geldt niet voor LFP batterijen. Die mag je dagelijks tot 100% laden en dat heeft geen negatieve invloed op de levensduur. YouTube staat vol met de techinsche uitleg wat de redenen zijn.
Je zegt "duidelijk", maar het vervolg geeft het tegenovergestelde aan.

Ik volg ook heel veel YouTubers met bijv. LFP thuisaccu's en 100% is nuttig om cellen te "topbalancen" vanaf een bepaald voltage, maar cellen lang en vaak op dat hoogste voltage houden is niet wenselijk.

Ik heb soms het idee dat men elkaar vooral zit na te praten...

Edit: Ik heb ook een tijd lang met RC auto's gereden, ook daar moest ik na een race het voltage van de LFP accu's verlagen om ze langere tijd op te slaan zonder degradatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 05-11-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Myaimistrue schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:11:
[...]

8/9Kw om een warmtepomp te laten draaien, dat lijkt mij gigantisch veel. Dat kan niet alleen voor verwarming zijn. Met 1Kw zou je namelijk al flink moeten kunnen verwarmen (er even van uitgaande dat je een factor 3-4 aan warmte kan genereren tov de energie die de pomp vraagt).
De auto's zonder WP gebruiken ongeveer 8-9 kW, want met mijn 7 kW lader icm M3 2019 werd er destijds inderdaad ook nog stroom vanuit het net verbruikt. Auto's met WP gebruiken volgens mij zo'n 2-3 kW uit de accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

S3XY buttons is goed bezig, de missende 'stalk' wordt momenteel uitgebreid getest. Ben benieuwd naar de prijsstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:31:
[...]

Je zegt "duidelijk", maar het vervolg geeft het tegenovergestelde aan.

Ik volg ook heel veel YouTubers met bijv. LFP thuisaccu's en 100% is nuttig om cellen te "topbalancen" vanaf een bepaald voltage, maar cellen lang en vaak op dat hoogste voltage houden is niet wenselijk.

Ik heb soms het idee dat men elkaar vooral zit na te praten...

Edit: Ik heb ook een tijd lang met RC auto's gereden, ook daar moest ik na een race het voltage van de LFP accu's verlagen om ze langere tijd op te slaan zonder degradatie.
Ik vond het een duidelijk verhaal en ben er 100% mee eens zolang het niet over LFP batterijen gaat.

Maar goed, wordt anders een "ja nee" discussie en dat is ook weer niet de bedoeling. Men moet zelf maar op Google zoeken naar "Tesla LFP battery daily charging to 100% en zelf een conclusie trekken.

In ieder geval waar we het wel over eens zijn is minimaal 100% laden wat LFP betreft eens per week :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ynnoz schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:45:
[...]
Men moet zelf maar op Google zoeken naar "LFP battery daily charging to 100% en zelf een conclusie trekken.
Eens, met de nuance dat je dan niet naar de standaard Tesla (oppervlakkige) nieuwsbrengers moet luisteren, maar naar de technische experts die daadwerkelijk de diepte induiken van hoe een accu werkt.
In ieder geval waar we het wel over eens zijn is minimaal 100% laden wat LFP betreft eens per week :)
Klopt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:40
Damn...Die gast heeft op AliExpress Ctrl-A en bestellen gedaan en nadat ie klaar was met "tunen" heeft ie hem ingeruild met een Porsche :+

[ Voor 3% gewijzigd door Armo op 06-11-2023 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Dutchlimits schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:36:
[...]

Ik zit in stand 7 nog net niet aan die 21, 22 regel. Dus hoezo raar verhaal. Bij mijn auto is de afstand in die instelling vrij kort op de voorganger. Ik ga geen foto's maken onder het rijden dus ik kan het niet laten zien.
Het rare verhaal is dat dit dus kennelijk verschilt tussen de auto’s. Vind je dat niet vreemd dan? Ik zeg het omdat wat zowel jij als degene waar ik op reageer zegt echt niet meer onder het subjectieve verschil tussen wat mensen verwachten valt. De auto’s gedragen zich gewoon verschillend, dat moet wel. Vind ik vrij vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
JohanB schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:50:
[...]

Het blijft er hier bij mensen moeilijk inkomen dat hun eigen n=1 niet de waarheid is. Bij mij is standje 2 ook mega ver weg. Maar sommigen zeggen dat dat bij hen heel dicht bij is. Het werkt gewoon niet altijd even goed en verschilt dus kennelijk enorm per auto, dus tsja, dan zullen er vast modellen tussen zitten die bij stand 7 te dicht bij rijden.
Dat het zo is geloof ik wel, dat is juist ook mijn punt.. het is nogal vreemd dat iets wat volledig optisch en softwarematig is deze verschillen toont.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 06-11-2023 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:29
[...]

Best veel als je bedenkt dat een grote warmtepomp voor in huis nog geen 1000 watt trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:29
Makkelijk schreef op maandag 6 november 2023 @ 02:46:
[...]

Dat het zo is geloof ik wel, dat is juist ook mijn punt.. het is nogal vreemd dat iets wat volledig optisch en softwarematig is deze verschillen toont.
Ik ben van stand 2 maar naar 3 gegaan. 2 was wel erg dicht op de voorganger. 3 lijkt niet veel beter trouwens. Maar dit komt ook van de camera's.

Dus de ene dag zit je op de bumper van iemand en de volgende afslag ineens 150 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:35:
[...]

De auto's zonder WP gebruiken ongeveer 8-9 kW, want met mijn 7 kW lader icm M3 2019 werd er destijds inderdaad ook nog stroom vanuit het net verbruikt. Auto's met WP gebruiken volgens mij zo'n 2-3 kW uit de accu.
3kW voor een warmtepomp lijkt me veel. Dat is het soort vermogens waar ganse woningen tegenwoordig mee warm gehouden worden. Als ik mijn BMW i4 (met warmtepomp) de auto een half uur laat warmen, heb ik het batterij percentage nog nooit met méér dan één eenheid zien verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Myaimistrue schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:11:
[...]

Gisteren voor een rit eens geprobeerd terwijl de auto aan de huispaal hing.
De auto had 80% batterij.

Gedurende ca 30-40 minuten werd er een verbruik gevraagd van ca 1 kW, en de auto was in no time binnen op 21°.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Tommie12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:40:
[...]

Gedurende ca 30-40 minuten werd er een verbruik gevraagd van ca 1 kW, en de auto was in no time binnen op 21°.
Inderdaad. Bij mensen die veel hogere vermogens zien, is dat wellicht omdat er ofwel geen warmtepomp is, ofwel omdat er andere verbruikers zijn die veel stroom trekken aanstaan, ik denk met name aan zetelverwarming, stuurverwarming, achterruitontdooiing, die allemaal werken met stroom die door een weerstand wordt gejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 12:55

Bever!

3

Makkelijk schreef op maandag 6 november 2023 @ 02:44:
[...]

Het rare verhaal is dat dit dus kennelijk verschilt tussen de auto’s. Vind je dat niet vreemd dan? Ik zeg het omdat wat zowel jij als degene waar ik op reageer zegt echt niet meer onder het subjectieve verschil tussen wat mensen verwachten valt. De auto’s gedragen zich gewoon verschillend, dat moet wel. Vind ik vrij vreemd!
Is ook erg onlogisch, de standen zijn het aantal seconden afstand toch? Ik mis 1 in ieder geval sinds de vision stap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
giancarlo_f schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:44:
S3XY buttons is goed bezig, de missende 'stalk' wordt momenteel uitgebreid getest. Ben benieuwd naar de prijsstelling.

[YouTube: The Stalks are coming back! We will bring them to the #Tesla Model 3 #highland , Model S and Model S]
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat monteren: hele stuur er uit of zou het om het stuk dashboard achter het stuur vastklikken?

Ben ook benieuwd of Tesla moeilijk gaat doen als je hem op deze manier naar een service center brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Is een kilometerstand van 130.000 hoog voor een tesla model 3 performance uit 2019?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:08
Tweakarim schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:21:
Is een kilometerstand van 130.000 hoog voor een tesla model 3 performance uit 2019?
Nee. Garantie is 8 jaar of 190.000km.
Mijn LR 2019 heeft ook 130.000km gelopen en het enige onderhoud wat ik heb gehad zijn de draagarmen (bekend euvel, dus dat zou ik checken of die al vervangen zijn) en wat interieurfilters.
Eind deze maand gaat hij voor het eerst naar de APK.
Mocht je hem willen aankopen zou je wellicht nog een check willen doen op de accudegradatie (zoek een gespecialiseerd bedrijf), maar over het algemeen zou je safe moeten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 18:33
Myaimistrue schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:51:
[...]

Inderdaad. Bij mensen die veel hogere vermogens zien, is dat wellicht omdat er ofwel geen warmtepomp is, ofwel omdat er andere verbruikers zijn die veel stroom trekken aanstaan, ik denk met name aan zetelverwarming, stuurverwarming, achterruitontdooiing, die allemaal werken met stroom die door een weerstand wordt gejaagd.
Ik heb wel een warmtepomp, en zie die piek ook. Volgens mij is dat de combinatie van snel het interieur opwarmen en de accu voorverwarmen. Na een paar minuten valt hij terug naar veel minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:39
iAdema schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:34:
[...]

Ik heb wel een warmtepomp, en zie die piek ook. Volgens mij is dat de combinatie van snel het interieur opwarmen en de accu voorverwarmen. Na een paar minuten valt hij terug naar veel minder vermogen.
Is het niet zo dat er nog steeds een resistive heater in zit, om snel te kunnen opwarmen en om de auto ook bij extreem lage temperaturen nog steeds op te kunnen warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Volgens mij kun je niet met zekerheid zeggen waarom Tesla dat adviseert. Tenzij je daarvoor een interne bron hebt bij de R&D afdelingen van Tesla en/of CATL...

Ik had laatst in elk geval een issue met de batterij als gevolg van een laadbeurt waarbij het laden steeds werd onderbroken en weer opnieuw opgestart. BMS raakte daar behoorlijk van in de war. En daardoor kunnen ook issues gaan ontstaan qua balancering van de cellen. Of dat ook zo werkt met een regime zoals wat je noemt (dagelijks tot 80% en 1x per week tot 100%) weet ik niet. Maar we weten ook niet of dat wel echt beter is voor de batterij. Zou interessant zijn om daarvan de cijfers qua degradatie te kunnen volgen en vergelijken.

Mijn conclusie is dat ik gewoon het Tesla advies blijf volgen: wanneer ik moet laden (in de regel ergens tussen 20-40% SOC) doe ik dat gewoon tot 100%. Dat komt erop neer dat ik meestal 1-2x per week tot 100% laad, soms een paar keer extra als ik wat meer lange ritten heb. De auto staat ook wel eens een dag of twee op 100%.

Ik volg dit niet obsessief, dus er zijn ook wel eens laadbeurten dat ik bij 80% of zo afhaal omdat ik weg moet. Maar meestal gaat AC tot 100%. Soms ook wel eens bij een Supercharger, als ik toch wat langer in een restaurant zit.

Op deze manier heb ik nog altijd 415 km van de 418 km over. Degradatie volgens de S3XY app 2,4%. Dit na 28.500 km. Aangezien een beetje degradatie aan het begin normaal is vind ik dit geen verkeerde cijfers.

Ik zou zelf dus niet met zo'n script werken, maar gewoon tot 100%. Alleen dus niet standaard iedere dag opladen als je nog op 80% staat of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
Bever! schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:51:
[...]

Is ook erg onlogisch, de standen zijn het aantal seconden afstand toch? Ik mis 1 in ieder geval sinds de vision stap
Nee joh. 7 seconden afstand houden 8)7

Als ik de ervaringen hier lees dan gedraagt het zich zeker per auto anders. Of misschien een combinatie van factoren waar wij nog niet achter zijn.

Idem voor de lichtsensor voor het inschakelen van de koplampen. Sommigen geven aan dat ze alleen bij zo ongeveer volledige duisternis inschakelen terwijl de mijne al bij een beetje schaduw of op een druilerige dag inschakelen.

Misschien bewust van Tesla. Ze vergaren met telemetrie natuurlijk data hoe mensen het gebruiken. Aan de andere kant vind ik sommige zaken zó slecht geregeld dat ik denk ik daarmee Tesla te hoog inschat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-07 10:39
bilgy_no1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:10:
[...]

Mijn conclusie is dat ik gewoon het Tesla advies blijf volgen: wanneer ik moet laden (in de regel ergens tussen 20-40% SOC) doe ik dat gewoon tot 100%. Dat komt erop neer dat ik meestal 1-2x per week tot 100% laad, soms een paar keer extra als ik wat meer lange ritten heb. De auto staat ook wel eens een dag of twee op 100%.
Over het algemeen bij lithium ion accu's geldt: Als je accu's altijd op 100% houdt, gaan ze gewoon minder lang mee. Dat is minder bij LFP-accu's overigens. Maar LFP-accu's zijn wat lastiger qua bepalen hoe vol ze zijn. Dus je moet af en toe tot 100% om te zorgen dat dit gekalibreerd wordt.

Dat betekent dat wat jij doet best prima zou moeten zijn: je houdt de accu meestal niet heel lang in de buurt van 100% vol, maar je laadt wel tot 100%. Als je echter de auto elke dag aan de lader hangt, zou een lagere laadlimiet en een keer in de week tot 100% in theorie wel handig zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 12:02
Pierz schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:44:
[...]

Is het niet zo dat er nog steeds een resistive heater in zit, om snel te kunnen opwarmen en om de auto ook bij extreem lage temperaturen nog steeds op te kunnen warmen?
Ja en nee, er zit geen dedicated resistive heater meer in het systeem. Wél kan de auto de motoren, inverters en andere gekoppelde zaken (super) inefficiënt gebruiken zodat daar veel hitte uit komt. Per motor +- 3,5kW aan hitte bijvoorbeeld :).

YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump System

Mocht je je 1 uur en 12 minuten willen verdiepen in hoe het warmtepompsysteem werkt. Ik vond het erg boeiend laatst :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netdata
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:59
Mar.tin schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:07:
[...]

Mocht je je 1 uur en 12 minuten willen verdiepen in hoe het warmtepompsysteem werkt. Ik vond het erg boeiend laatst :D
Enkele maanden geleden ook gezien, waanzinnig interessant inderdaad.
Als je dan vergelijkt met andere merken, dan merk je echt waar tesla op inzet. Elke tweaker zou hier warm van moeten lopen lijkt me, dit is zo een hoogstaande innovatie. Wat ik daarenboven ook erg knap vind is dat dit vreselijke complexe systeem zich zo simpel laat bedienen en gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:25
netdata schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:21:
[...]

Enkele maanden geleden ook gezien, waanzinnig interessant inderdaad.
Als je dan vergelijkt met andere merken, dan merk je echt waar tesla op inzet. Elke tweaker zou hier warm van moeten lopen lijkt me, dit is zo een hoogstaande innovatie. Wat ik daarenboven ook erg knap vind is dat dit vreselijke complexe systeem zich zo simpel laat bedienen en gewoon werkt.
Hyundai/Kia en Nissan passen ook soortgelijke creatieve oplossingen toe, lijkt Tesla vooralsnog verder te gaan.
Ik zou willen dat Munro de BYD Seal eens bekijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:24
Ik lees al een hele tijd mee in dit topic, erg verhelderend! Hier een Tesla Model 3 (model 2020), en nog steeds erg tevreden.

Echter, sinds kort heb ik problemen met de mobiele toegang. Mijn telefoon (iPhone 11 Pro, iOS 17.1) is gekoppeld met de Tesla als sleutel en in de Tesla zelf staat 'Mobiele toegang' ingeschakeld. De iPhone werkt als sleutel, mits ik in de buurt ben, maar bedienen op afstand werkt niet. Dan staat er in de app een melding: 'Mobiele toegang toestaan'.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Tesla app verwijderen en opnieuw installeren;
- iPhone als sleutel verwijderen en opnieuw toevoegen;
- Gebruikersprofiel verwijderen en opnieuw toevoegen.

De softwareversie van de Tesla is nog 2022.20.8 omdat ik toch wel graag de parkeersensoren behoud en de autopilot op 150 op vakanties nog wel eens van pas kan komen. Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Hebben jullie eventueel nog andere suggesties om te proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Makkelijk schreef op maandag 6 november 2023 @ 02:44:
[...]

Als ik al m'n zoekacties bij elkaar optel, denk ik dat elke stap 0.5 seconde is.
Stand 1 is origineel denk ik 2 seconden, maar (zeker) sinds vision niet betrouwbaar genoeg dus geschrapt.
Stand 2 is dan 2,5 seconde, wat in de praktijk tussen de 1,5 en 3 seconde is :$
Standje 7 zou dan 5 seconde zijn,dit blijkt in de praktijk ook wel eens onder de 3 te kunnen zijn 8)7

Imo is het een service bezoek waard als jouw auto hier teveel van afwijkt.
Tenzij je 1 seconde afstand op standje 2 wel fijn vindt natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Mr.Jappe schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:30:
Ik lees al een hele tijd mee in dit topic, erg verhelderend! Hier een Tesla Model 3 (model 2020), en nog steeds erg tevreden.

Echter, sinds kort heb ik problemen met de mobiele toegang. Mijn telefoon (iPhone 11 Pro, iOS 17.1) is gekoppeld met de Tesla als sleutel en in de Tesla zelf staat 'Mobiele toegang' ingeschakeld. De iPhone werkt als sleutel, mits ik in de buurt ben, maar bedienen op afstand werkt niet. Dan staat er in de app een melding: 'Mobiele toegang toestaan'.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Tesla app verwijderen en opnieuw installeren;
- iPhone als sleutel verwijderen en opnieuw toevoegen;
- Gebruikersprofiel verwijderen en opnieuw toevoegen.

De softwareversie van de Tesla is nog 2022.20.8 omdat ik toch wel graag de parkeersensoren behoud en de autopilot op 150 op vakanties nog wel eens van pas kan komen. Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Hebben jullie eventueel nog andere suggesties om te proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Lekker updaten. Ze hebben de parkeersensoren niet wegge-update. (Gelukkig niet zeg). Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :). En is 150km/u vs 140km/u zo'n groot issue? ;).

Alles na die versie biedt een héél aantal quality of life dingetjes waar ik in ieder geval wel blij van werd :)

Heb je in de auto ook mobiele toegang toestaan aan staan? Zou ik ergens bij Privacy verwachten. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:24
Mar.tin schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:41:
[...]

Lekker updaten. Ze hebben de parkeersensoren niet wegge-update. (Gelukkig niet zeg). Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :). En is 150km/u vs 140km/u zo'n groot issue? ;).

Alles na die versie biedt een héél aantal quality of life dingetjes waar ik in ieder geval wel blij van werd :)

Heb je in de auto ook mobiele toegang toestaan aan staan? Zou ik ergens bij Privacy verwachten. .
Ja, dat is zeker een optie hoor. Normaliter installeerde ik vaak de nieuwste update, vanwege nieuwe features etc. Maar afgelopen tijd las ik ook zeker hier wat negativiteit over de updates, waardoor ik wat terughoudender ben geworden. De 150/140 km p/u is inderdaad niet heel belangrijk, maar ik ben bijvoorbeeld nu enigszins tevreden over de ruitenwissers en hoop niet dat daar dan weer aan gesleuteld wordt waardoor het minder goed werkt.

Mobiele toegang staat aan in de auto. Ik heb het ook al een keer aan/uit gezet, maar dat mocht niet baten.

Proberen ze hiermee wellicht toch iedereen op de nieuwe softwareversie te krijgen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Mr.Jappe schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:00:
[...]

Ja, dat is zeker een optie hoor. Normaliter installeerde ik vaak de nieuwste update, vanwege nieuwe features etc. Maar afgelopen tijd las ik ook zeker hier wat negativiteit over de updates, waardoor ik wat terughoudender ben geworden. De 150/140 km p/u is inderdaad niet heel belangrijk, maar ik ben bijvoorbeeld nu enigszins tevreden over de ruitenwissers en hoop niet dat daar dan weer aan gesleuteld wordt waardoor het minder goed werkt.

Mobiele toegang staat aan in de auto. Ik heb het ook al een keer aan/uit gezet, maar dat mocht niet baten.

Proberen ze hiermee wellicht toch iedereen op de nieuwe softwareversie te krijgen? ;)
Zou kunnen, ik weet dat er onderwater in versie 2022.36 nogal wat aanpassingen geweest zijn. Her en der sloopte dat destijds API compatibiliteit met zowel apps die de API gebruikten als die de CANbus uitlezen. O.a. ScanMyTesla en S3XY buttons hebben hier een schuifje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Mar.tin schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:07:
[...]

Wél kan de auto de motoren, inverters en andere gekoppelde zaken (super) inefficiënt gebruiken zodat daar veel hitte uit komt. Per motor +- 3,5kW aan hitte bijvoorbeeld :).
Ik vraag me weleens af of ze daar niet een stukje te ver in gaan.
De motor (rear stator) worden tijdens voorverwarmen van de accu voor snelladen ruim 105 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-07 22:37
Ben ik de enige die de app niet meer kan gebruiken en telkens de melding: “Onverwachte fout” krijgt. Of ik nu climate wil aanzetten of amperes verhogen van opladen wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
Pahlawan schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:32:
Ben ik de enige die de app niet meer kan gebruiken en telkens de melding: “Onverwachte fout” krijgt. Of ik nu climate wil aanzetten of amperes verhogen van opladen wat dan ook.
Hier werkt t gewoon :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 21:51
njiwedu0b schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:20:
[...]

Het kan zijn dat ondanks je aan de lader hangt er te weinig vermogen beschikbaar was om de cabine en ook de accu op temperatuur te brengen.

Daarbij wil de kou ook wel een dipje doen in het percentage dus als je opgeladen bent op 80% en pas later gaat verwarmen is de accu ook wat warmer en zijn de cellen weer anders waardoor er misschien verschil zit in de percentages.
Hmm dat zou het kunnen zijn. Er was 12 A beschikbaar, dus dat is inderdaad wellicht wat weinig.
Maar aan de andere kant: hoeveel vermogen neemt die warmtepomp maximaal op? Ik dacht dat dat rond de 700 watt lag? (terwijl er dus ongeveer 2.5 kW beschikbaar was op dat stopcontact)

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
ybos schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ik vraag me weleens af of ze daar niet een stukje te ver in gaan.
De motor (rear stator) worden tijdens voorverwarmen van de accu voor snelladen ruim 105 graden.
Dat hangt ervan af of het (noemenswaardig) af doet aan de levensduur van die onderdelen. Ik heb mijn rear stator nog niet zo heet zien worden op mijn 2022 Model 3 RWD met warmtepomp. Laatste superchargesessie die ik vastgelegd heb 2 weken geleden piekt ie op pakweg 60 graden.
Vermoedelijk is dat een ander verhaal op de modellen zonder warmtepomp, of als je stevig doorhakt in DE :).

Ik lees weinig over drive unit failures op Model 3's, dus "het zal wel kunnen" vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-07 16:16
Sinds afgelopen woensdag rijd ik een Tesla Model 3 uit 2023 (niet Highland) met ongeveer 10.000km op de klok. Het is een RWD versie, dus de kleinste en goedkoopste. Vandaag ook mijn eerste lading van 100% naar 20% gereden. Op die 80% heb ongeveer 320km gereden, wat zou neerkomen op 400km op een volledige accu.

Ergens vind ik dat toch tegenvallen. Mijn uitleg voor mezelf is dat het relatief koud en is bijna alles in de regen is gereden. Ik begreep dat regen ook slecht is voor het bereik?

Wat is jullie ervaring qua range in de weersomstandigheden van afgelopen week?

Daarnaast iets totaal anders, wat vooral even afreageren is, maar Tesla Vision... bar slecht! Mijn oude Skoda uit 2014 had vele malen betere parkeersensoren. Hoe kan dit... Het irriteert mijn mateloos dat je eigenlijk gewoon totaal NIET op kan vertrouwen. Enige doekje voor de wond is dat je dan goede camera's heb met camera's voor de zijkant.

En nog wat anders, hebben jullie ook regelmatig dat autopilot op de snelweg, zonder duidelijke reden afremt? En dan vaak ook nog eens de maximale snelheid aanpast van 100 naar 90, ondanks dat hij nog 100 als maximale snelheid leest van de borden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn collega's begonnen erover dat de M3 blijkbaar zoveel goedkoper is geworden en dat dat de tweedehandsmarkt verstoort.

Conversatie ging een beetje zo:
ik: als je nu in de markt bent voor een nieuwe M3 dan hoef je ook niet zoveel hoeft bij te betalen
hun: Maar als je dan een andere auto wil?
ik: Wat dan? ICE? Geen EV rijder gaat ooit terug naar een ICE.
hun: Ja maar, wat als je een BMW of een Audi EV wil?
ik: ROFLOL.
hun: Ja maar, premium merk!
ik: Als je voor premium wil betalen, dan betaal je maar voor premium. Als die andere merken hun prijzen niet kunnen verlagen is dat hun probleem, niet dat van Tesla.
hun: oh ja, eigenlijk wel.

Heb ik de tweedehandsprijzen voor hun opgezocht, collega heeft 5 jaar geleden ook 25k op een tweedehands auto stukgeslagen, koop je nu een tweedehands M3 voor.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
hansvanhengel schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:39:
Sinds afgelopen woensdag rijd ik een Tesla Model 3 uit 2023 (niet Highland) met ongeveer 10.000km op de klok. Het is een RWD versie, dus de kleinste en goedkoopste. Vandaag ook mijn eerste lading van 100% naar 20% gereden. Op die 80% heb ongeveer 320km gereden, wat zou neerkomen op 400km op een volledige accu.

Ergens vind ik dat toch tegenvallen. Mijn uitleg voor mezelf is dat het relatief koud en is bijna alles in de regen is gereden. Ik begreep dat regen ook slecht is voor het bereik?

Het is ongunstig weer qua bereik, maar de vraag is ook: 320km in "1x" of in 20 kleine stukjes? Iedere keer dat je de auto laat afkoelen en weer instapt moet hij opwarmen, en dat is weinig efficiënt. 110 met wind tegen is net zo min efficiënt ;). Wat was je verbruik?

Mijn gemiddeld verbruik afgelopen 7 dagen over 904km gerekend was 118Wh/km. (Disclaimer: Ik rijd erg rustig en zuinig (Lees op volgafstand 4 achter de snelste vrachtwagen in de omgeving aan) omdat het op mijn traject doorgaans minder dan 3 minuten verschil maakt op een rit om 100 te rijden, véél tweebaans snelweg met véél gejojo). De week daarvoor was 123Wh/km over 995km en de week dáárvoor was 128Wh/km over 899km.

Mijn all-time-gemiddelde is 120Wh/km over +- 48.000km.
En nog wat anders, hebben jullie ook regelmatig dat autopilot op de snelweg, zonder duidelijke reden afremt? En dan vaak ook nog eens de maximale snelheid aanpast van 100 naar 90, ondanks dat hij nog 100 als maximale snelheid leest van de borden?
Dit is ergens 1-2 softwareupdates geleden geïntroduceerd bij mij. Lijkt iets van een bugje waardoor hij rekening houdt met de snelheid van een afrit. Een beetje vervelend is het. Merkte gister dat hij het ook doet als je in de bebouwde kom rijdt en je over 100mtr af moet slaan, dan gaat hij ook afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:43:
Mijn collega's begonnen erover dat de M3 blijkbaar zoveel goedkoper is geworden en dat dat de tweedehandsmarkt verstoort.
Klopt natuurlijk wel deels.
Een nieuwe Y is nu (incl subsidie) regelmatig goedkoper dan jonge Y's met niet al teveel kilometers.

Ik vraag me ook af hoe lang het nog duurt voordat de eerste leasemaatschappij de handdoek in de ring gooit. Want een restprijs bepalen is bij Tesla wel heel lastig met verlagingen van bijna 10% van de nieuwprijs.
(ik heb eig geen prijsverloop van de Y gezien vanaf introductie maar er is nog nooit een auto qua catalogusprijs zo gedaald als dat Tesla doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-07 16:16
Mar.tin schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:46:
[...]

Het is ongunstig weer qua bereik, maar de vraag is ook: 320km in "1x" of in 20 kleine stukjes? Iedere keer dat je de auto laat afkoelen en weer instapt moet hij opwarmen, en dat is weinig efficiënt. 110 met wind tegen is net zo min efficiënt ;). Wat was je verbruik?

Mijn gemiddeld verbruik afgelopen 7 dagen over 904km gerekend was 118Wh/km. (Disclaimer: Ik rijd erg rustig en zuinig (Lees op volgafstand 4 achter de snelste vrachtwagen in de omgeving aan) omdat het op mijn traject doorgaans minder dan 3 minuten verschil maakt op een rit om 100 te rijden, véél tweebaans snelweg met véél gejojo). De week daarvoor was 123Wh/km over 995km en de week dáárvoor was 128Wh/km over 899km.

Mijn all-time-gemiddelde is 120Wh/km over +- 48.000km.

[...]

Dit is ergens 1-2 softwareupdates geleden geïntroduceerd bij mij. Lijkt iets van een bugje waardoor hij rekening houdt met de snelheid van een afrit. Een beetje vervelend is het. Merkte gister dat hij het ook doet als je in de bebouwde kom rijdt en je over 100mtr af moet slaan, dan gaat hij ook afremmen.
Mijn verbruik was 140 wh/km sinds opladen, volgens de boordcomputer. Dat is deels gelijk waarom ik me licht zorgen maakte. Met 140 wh/km zou de bruikbare inhoud van de batterij op ongeveer 56 kw uitkomen ipv 57,5 kw zoals het zou moeten zijn. Zo'n sterke degradatie over zo weinig tijd lijkt me vrij onlogisch.

Wat betreft die snelheid denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Daar lijkt het mee te maken te hebben, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
hansvanhengel schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:52:
[...]

Mijn verbruik was 140 wh/km sinds opladen, volgens de boordcomputer. Dat is deels gelijk waarom ik me licht zorgen maakte. Met 140 wh/km zou de bruikbare inhoud van de batterij op ongeveer 56 kw uitkomen ipv 57,5 kw zoals het zou moeten zijn. Zo'n sterke degradatie over zo weinig tijd lijkt me vrij onlogisch.

Wat betreft die snelheid denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Daar lijkt het mee te maken te hebben, bedankt voor de uitleg!
Reken met de LFP accu in je Model 3 op +- 5% degradatie het éérste jaar, daarna zal 't afvlakken. Voor een kleine €100-200 kun je ook een dongle kopen en ScanMyTesla en je pakket uitlezen, of een Commander van S3XY buttons. Dan kun je bijvoorbeeld ook je buffer zien. Mijn Model 3 uit begin 22 met bijna 60.000 op de teller (waarvan 50.000 sinds januari) heeft nog 57,6kWh aan nominale (bruto) capaciteit, 2,6kWh aan buffer, en dus een degradatie van rond de 4,76%. (418 km op de klok bij 100%).

Wat ik her en der lees, is dat, ongeacht de kmstand ongeveer de gemiddelde degradatie.

Aangezien je auto nog jong is, kan het nog zijn dat de buffer nog wat hoger is waardoor 'ie dus méér capaciteit verborgen houdt voor je. In filmpjes van TeslaBjorn zie ik met relatief jonge LFP pakketten +- 6kWh aan buffer voorbij komen. Maar je zou verwachten dat het na 10k km's wel gesettled is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:47
Is er eigenlijk een makkelijke manier om te voorkomen dat de auto veel energie verspilt aan randzaken?
Dus als ik een rit van 5km doe, heb ik liever niet dat de luchtventilatie naar 21 graden gebracht wordt. De stoelverwarming alleen is al genoeg. Idem voor het verwarmen van de batterij, als ik na 5km weer stop, heeft het weinig zin om die warmtepomp in gang te laten schieten.

Temperatuur van de ventilatie verlagen is 1 ding, al moet je al beetje inschatten welke temperatuur er precies nodig is zodat er niet opgewarmd maar ook niet afgekoeld wordt.
Maar de batterij opwarming kan ik denk ik niet tegengaan?

Want ik merk dat het verbruik nu echt wel gigantisch hoog is, terwijl dat nergens voor nodig is als ik een korte rit doe.

[ Voor 9% gewijzigd door this op 06-11-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter_621 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:38:
[...]

Over het algemeen bij lithium ion accu's geldt: Als je accu's altijd op 100% houdt, gaan ze gewoon minder lang mee. Dat is minder bij LFP-accu's overigens. Maar LFP-accu's zijn wat lastiger qua bepalen hoe vol ze zijn. Dus je moet af en toe tot 100% om te zorgen dat dit gekalibreerd wordt.

Dat betekent dat wat jij doet best prima zou moeten zijn: je houdt de accu meestal niet heel lang in de buurt van 100% vol, maar je laadt wel tot 100%. Als je echter de auto elke dag aan de lader hangt, zou een lagere laadlimiet en een keer in de week tot 100% in theorie wel handig zijn.
Maar ipv dagelijks laden met een lagere laadlimiet zou ik adviseren om gewoon niet dagelijks te laden. Want als je dagelijks tot 80% laadt introduceer je mogelijk onbalans in de batterij. Dus potentieel is dat misschien wel schadelijker om te doen dan wel gewoon iedere keer tot 100% te laden (wat ik dus ook niet zou adviseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-07 20:00
Dutchlimits schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:36:
[...]

ik herken ook dat er nauwelijks verschil tussen de standjes zit, 6/7 is nauwelijks verder dan 2.
bij 80km/h moet ik er wel bijzeggen. Misschien snelheidsafha kelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
this schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:
Is er eigenlijk een makkelijke manier om te voorkomen dat de auto veel energie verspilt aan randzaken?
Dus als ik een rit van 5km doe, heb ik liever niet dat de luchtventilatie naar 21 graden gebracht wordt. De stoelverwarming alleen is al genoeg. Idem voor het verwarmen van de batterij, als ik na 5km weer stop, heeft het weinig zin om die warmtepomp in gang te laten schieten.

Temperatuur van de ventilatie verlagen is 1 ding, al moet je al beetje inschatten welke temperatuur er precies nodig is zodat er niet opgewarmd maar ook niet afgekoeld wordt.

Want ik merk dat het verbruik nu echt wel gigantisch hoog is, terwijl dat nergens voor nodig is als ik een korte rit doe.
Als je genoeg hebt aan stoelverwarming kun je gewoon de ventilatie uitzetten. (Temperatuur lang ingedrukt houden)
Maar ik zou 'm lekker aanlaten, wel zo comfortabel, en als je niet zoveel km's maakt gaat het ook niet om véél stroom / geld. :). Het valt doorgaans namelijk wel mee hoe hard hij (de accu) warmstookt voor een klein ritje namelijk. :) Vanmorgen ging mijn accu van 12 naar 19 graden in de 1,5 terroruren die ik nodig had om op werk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 11:23
Thomason schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:20:
[...]

Tesla is een data gestuurd bedrijf, uit data bleek dat deze zeer weinig gebruikt werd. Dus hebben ze hem weggelaten, voor de meeste mensen geen gemis dus.
Ik was even een dag afwezig in dit forum en wat gaat het hard hier zeg. Ik reageer even op de opmerking van @Thomason . Ten eerste dank je wel voor je reactie op mijn vraag.
Maar mag ik vragen hoe je aan die informatie bent gekomen? Ik zou het dat bijvoorbeeld ook niet verwachten in de Model Y en Model S, maar toch is het daar aanwezig. Dit is een van de zaken die voor mij belangrijk zijn wanneer ik overweeg mijn huidige Tesla in te ruilen voor een nieuw model. Het feit dat niet iedereen deze functie gebruikt, is geen reden om deze weg te laten. Ze zouden het als een optie kunnen aanbieden, zodat klanten de keuze hebben om deze al dan niet softwarematig aan te passen. Deze functie is juist een van de mogelijkheden waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bij andere autofabrikanten moet je vaak heel veel extra's betalen voor dergelijke functies. Hetzelfde geldt voor het vermogen van de nieuwe Tesla's, dat is minder dan bij de vorige modellen. Je zou eigenlijk een verbetering verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 23:19
Mar.tin schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:29:
[...]

Als je genoeg hebt aan stoelverwarming kun je gewoon de ventilatie uitzetten. (Temperatuur lang ingedrukt houden)
Maar ik zou 'm lekker aanlaten, wel zo comfortabel, en als je niet zoveel km's maakt gaat het ook niet om véél stroom / geld. :). Het valt doorgaans namelijk wel mee hoe hard hij (de accu) warmstookt voor een klein ritje namelijk. :) Vanmorgen ging mijn accu van 12 naar 19 graden in de 1,5 terroruren die ik nodig had om op werk te komen.
Lijkt me idd niet zo slim om de ventilatie uit te zetten, het CO2 niveau loopt razendsnel op. Kan zorgen voor vermoeidheid, een slechte concentratie of een verminderde reactiesnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:20

Daarnaast iets totaal anders, wat vooral even afreageren is, maar Tesla Vision... bar slecht! Mijn oude Skoda uit 2014 had vele malen betere parkeersensoren. Hoe kan dit... Het irriteert mijn mateloos dat je eigenlijk gewoon totaal NIET op kan vertrouwen. Enige doekje voor de wond is dat je dan goede camera's heb met camera's voor de zijkant.

400km bereik met dit weer is eigenlijk juist heel knap. Er is weinig auto's die dat ook kunnen - laat staan op deze prijsklasse. Ik pak altijd 3/4 WLTP als redelijke schatting van real-world range. Dwz als WLTP 400 is, dan is 300 eigenlijk realistisch. Model 3 RWD WLTP is 491km, dan is 400km eigenlijk meer dan gemiddelde.

Range is ook iets wat je vooral druk mee bezig ben de eerste dagen/ weken. Daarna denk je er niet eens over na (vooral als je thuislader heb) behalve tijdens roadtrip naar zuid-frankrijk bijvoorbeeld.
Ik rij met mijn M3 Performance gemiddeld 200+ Wh/km, en met glimlach van links tot rechts, maar goed, dat ben ik :+

De vision only sensoren zijn wel echt dramatisch. Snap nooit dat ze een goedkope sensor van paar centjes laten weghalen. Dus ja, voorin ouderwets goed kijken, achterin met de camera.

De autopilot afremmen wordt vaak "phantom braking" genoemd. Het is opzich al veeeel minder tov jaren geleden, maar gebeurd nog wel af en toe.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:29
Crim schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:53:
[...]

Lijkt me idd niet zo slim om de ventilatie uit te zetten, het CO2 niveau loopt razendsnel op. Kan zorgen voor vermoeidheid, een slechte concentratie of een verminderde reactiesnelheid.
Ja, als alles potdicht zou zitten, maar geen fan/verwarming betekend niet dat er geen luchtverversing meer is. Te veel gaten in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:20
Crim schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:53:
[...]

Denk niet dat het een impact maakt in de 5 minuten naar de supermarkt wat @this bedoelde.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-07 23:19
gjcvro schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:02:
[...]

Ja, als alles potdicht zou zitten, maar geen fan/verwarming betekend niet dat er geen luchtverversing meer is. Te veel gaten in de auto.
Hang maar eens een CO2 meter in je auto, je zit echt in no time over de 2000 ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 10:47
SirLct schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:00:
[...]
De autopilot afremmen wordt vaak "phantom braking" genoemd. Het is opzich al veeeel minder tov jaren geleden, maar gebeurd nog wel af en toe.
Wat @hansvanhengel beschrijft is geen phantom braking, maar wat @Mar.tin zegt. De auto lijkt rekening te houden met een afrit en past de snelheid hierop aan.

Ik heb hier al langere tijd last van. Ik rijd bijvoorbeeld 110 op de weg rechtdoor en er nadert een afrit waardoor de max. snelheid ineens zakt naar 90. Verhogen lukt dan niet waardoor ik AP uitschakel en vervolgens zelf verder moet (;() rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 19-06 15:52
Broodro0ster schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

De gordel inprikken helpt, maar dan gaat ook de verwarming/koeling standaard aan achteraan.
Really?!
Is dat zo dom geregeld?
Er zit toch gewoon een drukschakelaar in de stoel ivm detectie of een gordel om wel of niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pahlawan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-07 22:37
Op m’n vriendin haar telefoon werkte het ook niet meer. Maar nu werkt het ineens allemaal wel weer zoals het hoort, vaag maarja het werkt iig weer. Kan ik weer scheten laten om mensen te pranken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
pl0xs schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:16:
[...]
Verhogen lukt dan niet waardoor ik AP uitschakel en vervolgens zelf verder moet (;() rijden.
Ik neem aan dat je niet kan verhogen terwijl je AP op de afrit gebruikt? En zodra je weer op de echt snelweg invoegt de AP weer zijn snelheid naar 100 verhoogd? Of moet je dat AP uitzetten, en weer inschakelen? (wat dus een bug kan zijn?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:02
this schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:

Kun je niet beter de fiets pakken gezien je vraag? Voor die 5 km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:39

Ongeveer 250KM van 100% naar 20% (2019 Long Range Model 3). Ik zou tekenen voor jouw getallen :+
Klopt. Mijn 2019 model heeft parkeersensoren. Daar ben ik dan wel weer blij mee :+
Klopt ook. Wordt vaak onder de noemer 'phantom braking' geschaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:40:
[...]

En nu bij -1 buiten, zoals de vraagsteller, dan gaat hij ook de batterij opwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Bever! schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:51:
[...]

Het zijn 100% zeker geen seconden. En daarnaast moet het systeem de afstand tot de auto daarvoor dus wel goed kunnen inschatten, daar gaat het denk ik mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB

Range lijkt redelijk goed. die andere zaken komen veel voor inderdaad en lijkt de laatste tijd hier vaker gerapporteerd.
Pagina: 1 ... 157 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: