Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 152 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.240 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Vaak is de vrouw-factor belangrijker, dat de kids en de boodschappen makkelijk mee kunnen, etc.
Dat hielp mij juist om de M3 te kiezen. De Y wil ze niet in gezien worden.. ''dat daar zovel mensen in rondrijden. . lelijk ding'' was haar opmerking :P

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:41
[...]

Uiteindelijk is een bepaalde keuze maken voor een auto, altijd een compromis (en persoonlijke afweging).

Duurder en geen subsidie is geen issue als je het kan betalen.
Slechtere wegligging is subjectief, het gros loopt niet te gummen op de klaverbladen en vergeleken met veel andere voertuigen heeft een Y een prima wegligging.
Lawaaiger, ten opzichte van wat? Vegeleken met een ICE/Hybrid is een Y echt wel stil.
Minder bereik is alleen relevant als je vooral veel lange afstanden rijdt, wat het gros van de bestuurders niet doet.
Die Duckface. Tja ;)

Vaak is de vrouw-factor belangrijker, dat de kids en de boodschappen makkelijk mee kunnen, etc.
En dat je ook nog normaal op vakantie kan en dat je kinderen ook nog fatsoenlijk achterin kunnen zitten. Die van mij zijn de maxi-cosi al ruim ontgroeid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
this schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:28:
Ik lees hier vaak dat er geklaagd wordt over het ontbreken van een regensensor, maar de andere auto's hebben ook geen regensensor afaik.
Op verreweg de meeste voertuigen zit een infrarood regensensor.

Interesting read: Wikipedia: Rain sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:57
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:45:
@gebruikershaes eens. Heb daarom mijn ramen van RainX voorzien. Dan loopt het water zo van je ruit af en heb je de wissers amper nodig.
Nee, mijn ervaring is dat de wissers gaan "stuiteren" over het raam. Bij AP gaan de ruitenwisser op automaat, dus uiteindelijk heb je er helaas weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
kwaazaar schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Maar vergeleken met de nieuwe M3 duurder, geen subsidie, slechtere wegligging, lawaaiger, 100km minder bereik. En natuurlijk die rare duckface.
Als die M3 nu een iets praktischer achterklep had en een gewone knipperlicht bediening, was de keuze veel makkelijker geweest. Ik vrees dat wanneer de stengels ook bij de MY weggaan, dit helaas een deal-breaker zou zijn als WAF. De overstap van knoppen naar scherm-bediening geeft al grote fronzen en als de stengels ook nog weggaan, is het echt wel over. Ik ga er voorlopig vanuit dat wanneer ik 'm wil aanschaffen eind dit/ begin volgend jaar, dat er nog gewoon stengels aan de MY zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]
Ik wou een M3, vrouwlief een MY (vond ze fijner zitten). Dus het is een MY geworden :P

Maar een MY is met kids ook gewoon praktischer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Misschien interessant: In noorwegen heeft iemand Tesla voor de rechter gedaagt vanwege de achterlichten die spontaan versplinteren. Tesla zegt dat de eigenaar een wasmiddel met te hoge Ph waarde heeft gebruikt, de eigenaar ontkent dat en kwam met bewij van het wasmiddel dat de wasstraat gebruikte. Nu is hij in zijn gelijk gesteld.
In Noorwegen hebben meer mensen hier last van, wellicht ook in NL? Dus misschien handig om naar deze case te kunnen refereren (zelf door google translate halen ;) ): https://www.nrk.no/norge/...forbrukerlover-1.16607920

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4sp-W7KBr3O_XRLhgZEJuZskbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNfJEfydeDKfetX5apEvsk4u.png?f=fotoalbum_large

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
DanielAlm schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Nee, mijn ervaring is dat de wissers gaan "stuiteren" over het raam. Bij AP gaan de ruitenwisser op automaat, dus uiteindelijk heb je er helaas weinig aan.
Die ervaring deel ik niet. De regen loopt zo hard van mijn raam af dat de wissers niet eens aan gaan. Ook op AP niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Vandaag een proefrit in een nieuwe 3 en in de Y gemaakt. Ik was toch bij Tesla voor de draagarmen ;).
Door ze vrij vlak achter elkaar te rijden kon ik ze goed vergelijken. Wat me opvalt is dat de 3 echt een stuk comfortabeler is, met name over drempels en oneffenheden.
De Y vond ik lawaaiig en hij stuurde veel zwaarder dan de 3 (en mijn oude 3) (sturen stond gewoon op normaal). Ik was verbaasd over de brievenbus die dienst doet als achterruit. Dat is veel erger dan in de 3, terwijl ik het idee heb dat dit niet vaak genoemd wordt.
Daarnaast had ik last van druk op m'n oren in de Y, iets wat ik al vaker gelezen had. Ik heb daar heel snel last van (niet alleen in een vliegtuig, maar ook een leuke berg op al...). Voor mij valt de Y daarom sowieso af.

Het grote nadeel van de 3 is duidelijk de afwezigheid van de pookjes. De rijrichting instellen gaat prima via het scherm, maar AP aan/uit zetten en knipperen is gewoon echt een heel stuk minder handig.
Met name het feit dat je geen 'comfort'-knipperen (3x met een zachte duw) meer hebt is heel irritant. Je moet nu steeds zelf nog een keer op het knopje drukken om hem uit te doen. Dit geldt natuurlijk niet op de snelweg en op plekken waar je duidelijk van baan wisselt of een afslag neemt, maar wel bij flauwe bochten of als je wacht bij een verkeerslicht en daar bijvoorbeeld op de rechter(afslag)baan staat.

AP aan en uit zetten gaat helaas door op het scrollwieltje te drukken. Dat is echt onprettig. Ik had dat graag gewisseld met het plekje voor de voice assistent, dat drukt veel makkelijker. Je kan overigens kiezen voor 1x klik = TACC en 2x klik = AutoSteer of 1x klik = TACC+AutoSteer.
Helaas heeft de 2e optie tot gevolg dat als je in wilt halen en dus even door de weerstand stuurt (met knipperen) je gelijk zowel AutoSteer als TACC uitschakelt, erg onhandig. Dus toch maar op optie 1 gehouden en dan druk je dus tijdens een rit ontzettend vaak op dat scroll wieltje...

Voor mij is op dit moment de conclusie dat de Model 3 nog steeds de beste optie (voor mij!) is als volgende auto, maar ik hoop er vurig op dat de mensen bij enhauto het voor elkaar krijgen om aftermarket pookjes te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Smobbo Hoe oud was de Y? En was het een RWD of P? Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Highland nog heel veel stiller is dan mijn Y van juli dit jaar. (Al zou dat mooi zijn natuurlijk.) De Y is echt een heeeeel stuk stiller dan mijn vorige 3. Geluid is ook afhankelijk van banden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:30:
@Smobbo Hoe oud was de Y? En was het een RWD of P? Ik kan me bijna niet voorstellen dat de Highland nog heel veel stiller is dan mijn Y van juli dit jaar. (Al zou dat mooi zijn natuurlijk.) De Y is echt een heeeeel stuk stiller dan mijn vorige 3. Geluid is ook afhankelijk van banden.
Geluid is ook afhankelijk van het wegdek valt me steeds vaker op, soms zoef je over de weg en soms ie het vele malen luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maharens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Geluid is ook afhankelijk van het wegdek valt me steeds vaker op, soms zoef je over de weg en soms ie het vele malen luider.
Ja, maar in de Model 3 had je bij 100+ echt een bak herrie. De Y is zelfs op 150 veel stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Ja, maar in de Model 3 had je bij 100+ echt een bak herrie. De Y is zelfs op 150 veel stiller.
Dus vroeger had je ook een betere range daardoor ? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 20:41
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
Ik ben niet helemaal tevreden met de Alfen omdat de load balancing niet goed is afgesteld, zodra ik mijn oven aanzet en de auto aan de paal hangt klapt de schakelaar eruit.
Voor zover als ik weet, heeft de Tesla Wall Connector Gen 3 (tot op heden) helemaal geen load balancing mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Megat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Voor zover als ik weet, heeft de Tesla Wall Connector Gen 3 (tot op heden) helemaal geen load balancing mogelijkheid
Dat klopt. Je kunt wel het vermogen simpelweg limiteren in de instellingen van de wall connector. Anderzijds tijdens de laadbeurt in de Tesla app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
GekkeRipper schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:11:
[...] Je kunt wel het vermogen simpelweg limiteren in de instellingen van de wall connector. Anderzijds tijdens de laadbeurt in de Tesla app.
Je hebt gelijk, maar daarmee verleng je vrij fors de laadtijd en je hebt meer laadverliezen dan bij sneller laden. Waarom zaken handmatig regelen als het automatisch beter kan ?
In mijn beleving is het ontbreken van load balancing toch wel een misser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Menesis schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:18:
Misschien interessant: In noorwegen heeft iemand Tesla voor de rechter gedaagt vanwege de achterlichten die spontaan versplinteren. Tesla zegt dat de eigenaar een wasmiddel met te hoge Ph waarde heeft gebruikt, de eigenaar ontkent dat en kwam met bewij van het wasmiddel dat de wasstraat gebruikte. Nu is hij in zijn gelijk gesteld.
In Noorwegen hebben meer mensen hier last van, wellicht ook in NL? Dus misschien handig om naar deze case te kunnen refereren (zelf door google translate halen ;) ): https://www.nrk.no/norge/...forbrukerlover-1.16607920

[Afbeelding]
Dit zal ongetwijfeld met de temperaturen daar te maken hebben. Vocht dat in het plastic dringt en uitzet bij vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
Ik ben niet helemaal tevreden met de Alfen omdat de load balancing niet goed is afgesteld, zodra ik mijn oven aanzet en de auto aan de paal hangt klapt de schakelaar eruit.
Op welke basis trek je de conclusie dat de balancing niet goed is afgesteld?

Als de basis hetgeen is wat je omschrijft (dat de boel eruit klapt als je de oven aanzet):

- wat klapt er dan precies uit?
- hoeveel kW-lader?
- welke meter heb je in de meterkast?

Ik heb zelf een Alfen single pro, 11kW met balancing en heb nooit problemen. Zelfs niet met een splitter op de P1-kabel.

Het klinkt mij dat ofwel de paal niet juist is aangesloten voor het vermogen dat hij levert, ofwel de hele balancing niet functioneert bijvoorbeeld omdat de P1-connectie niet bestaat of niet goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Als de basis hetgeen is wat je omschrijft (dat de boel eruit klapt als je de oven aanzet):

- hoeveel kW-lader?

Ik heb zelf een Alfen single pro, 11kW met balancing en heb nooit problemen. Zelfs niet met een splitter op de P1-kabel.

Het klinkt mij dat ofwel de paal niet juist is aangesloten voor het vermogen dat hij levert, ofwel de hele balancing niet functioneert bijvoorbeeld omdat de P1-connectie niet bestaat of niet goed functioneert.
Ik heb een Tesla Wall Connector en geen loadbalancing, en ik kan, naast dat ik mijn auto aan het laden ben ook gewoon de oven en kookplaat tegelijk aanzetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EnigmA-X
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Ik heb een Tesla Wall Connector en geen loadbalancing, en ik kan, naast dat ik mijn auto aan het laden ben ook gewoon de oven en kookplaat tegelijk aanzetten.
Tja, maar dat zegt eigenlijk heel weinig, behalve #itworksforme .... zonder te weten of je 1-, 2-, of 3-fase aan het laden ben, hoe je wall connector is aangesloten, welk type hoofdzekering je hebt, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Die ervaring deel ik niet. De regen loopt zo hard van mijn raam af dat de wissers niet eens aan gaan. Ook op AP niet.
wat een wisselende ervaringen. Heb het spul besteld en ga zeker mijn zijramen en achterruit doen, nu nog even kijken of ik de voorruit aandurf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
Fidelity schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
...
Ik zou jezelf in elk geval geen andere laadpaal dan die van Tesla aan laten praten. Een paar pagina's terug in dit topic waren er nogal wat "klachten" van meerdere mensen die een non-Tesla laadpaal had en het vervelend vond om steeds meerdere handelingen uit te moeten voeren alvorens je deze s'ochtends los kunt koppelen om weg te rijden. Bij de Tesla laadpaal zit er gewoon een knopje op die communiceert met je Tesla. Zie oa. de reactie van @loxr25 hier, de reactie van @this hier en de reactie van @revolution-nl hier
Gewoon kwestie van zorgen dat je auto van slot is. Dan is je kabel gewoon los als je je pasje er voor houd om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tsja, voor mij komt de M3 niet in aanmerking. Daar kun je met goed fatsoen niet in- en uitstappen als je de 40 bent gepasseerd dus blijft alleen de MY over. ;) Ook proefritten gehad in een MY RWD van een neef, en in de MY P van Tesla in Tilburg. P is leuk maar veel te duur voor wat je krijgt, bovendien ben ik wel voorstander van LiFePO4 (oftewel LFP) batterijen. Jammer dat Tesla die nog niet op alle modellen gebruikt, het Chinese BYD al wel. Ik wacht nog een paar weken met bestellen om te zien of er nog wat updates komen die in China al doorgevoerd schijnen te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 31-10-2023 14:36 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
daemonix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:35:
Tsja, voor mij komt de M3 niet in aanmerking. Daar kun je met goed fatsoen niet in- en uitstappen als je de 40 bent gepasseerd (...)
Oh shit, we worden oud. :)

Ik merk ook dat ik in een MY makkelijker in- en uitstap, maar ik weiger me vooralsnog te conformeren aan mijn 45+-issues. Al heb ik inmiddels wel mijn eerste varifocus-bril. Dat telt zeker ook, he?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:15
jip_86 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Gewoon kwestie van zorgen dat je auto van slot is. Dan is je kabel gewoon los als je je pasje er voor houd om te stoppen.
Even ter verduidelijking, het gaat dus om plug and play situaties. Waarbij je dus géén pasje gebruikt om je laadsessie te eindigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PdeBie
Tsja, voor mij komt de M3 niet in aanmerking. Daar kun je met goed fatsoen niet in- en uitstappen als je de 40 bent gepasseerd dus blijft alleen de MY over. ;)
Nou nou, niet iedereen over 1 kam scheren graag. ;)
Ben ook 40+, maar de instap van de M3 bevalt mij prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tsja, voor mij komt de M3 niet in aanmerking. Daar kun je met goed fatsoen niet in- en uitstappen als je de 40 bent gepasseerd dus blijft alleen de MY over. ;)
Oh boohoo. ;)
50+ hier. Je moet wel een manier van instappen hebben. Kont eerst en dan de benen.
Mijn moeder (88+) heb ik wel eens gevraagd met welke auto ik haar het beste kan rondrijden, mijn M3 of haar Leaf. Ook vanwege het uitstappen want dat gaat echt moeizaam. Maar dat maakt haar niks uit, ook al is de Leaf een stuk hoger.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-08 15:27
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

- hoeveel kW-lader?

Korte situatieschets:
- Ik heb een Alfen Single Pro-Line 11kW (geloof ik)
- Ik heb thuis een 3x25 aansluiting
- Er zit een splitter van Eneco op de P1 poort van de slimme meter
- Mijn auto laadt maar op 1 fase (pre-2020 model Kia e-Niro) en op het moment dat hij laadt doet hij dat met 4.5kW max
- Op het moment dat ik mijn keuken (inductiekoopkplaat en/of oven) aanzet verwacht ik dat de auto minder laadvermogen krijgt, maar dat is niet het geval, die blijft laden op 4.5kW, het gevolg is uiteindelijk dat zowel de keuken als de auto uitvalt.

Behoorlijk irritant want het betekent telkens de volledige oven en magnetron opnieuw instellen. Ik heb er eigenlijk te weinig verstand van om te zien waar het precies misgaat. Ik kan ook niet in de interface van de laadpaal kijken want die gaat buiten mijn thuisnetwerk om (ik denk dat er een simkaartje inzit?). Misschien moet ik er een keer een laptop aanhangen, maar dan moet de hele kast van de muur af en ik zie dat niet zitten met twee linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

Oh boohoo. ;)
50+ hier. Je moet wel een manier van instappen hebben. Kont eerst en dan de benen.
Mijn moeder (88+) heb ik wel eens gevraagd met welke auto ik haar het beste kan rondrijden, mijn M3 of haar Leaf. Ook vanwege het uitstappen want dat gaat echt moeizaam. Maar dat maakt haar niks uit, ook al is de Leaf een stuk hoger.
Wacht maar tot je zelf 60+ bent (met af en toe rugpijn). Dat is hier namelijk het geval. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Korte situatieschets:
- Ik heb een Alfen Single Pro-Line 11kW (geloof ik)
- Ik heb thuis een 3x25 aansluiting
- Er zit een splitter van Eneco op de P1 poort van de slimme meter
- Mijn auto laadt maar op 1 fase (pre-2020 model Kia e-Niro) en op het moment dat hij laadt doet hij dat met 4.5kW max
- Op het moment dat ik mijn keuken (inductiekoopkplaat en/of oven) aanzet verwacht ik dat de auto minder laadvermogen krijgt, maar dat is niet het geval, die blijft laden op 4.5kW, het gevolg is uiteindelijk dat zowel de keuken als de auto uitvalt.

Behoorlijk irritant want het betekent telkens de volledige oven en magnetron opnieuw instellen. Ik heb er eigenlijk te weinig verstand van om te zien waar het precies misgaat. Ik kan ook niet in de interface van de laadpaal kijken want die gaat buiten mijn thuisnetwerk om (ik denk dat er een simkaartje inzit?). Misschien moet ik er een keer een laptop aanhangen, maar dan moet de hele kast van de muur af en ik zie dat niet zitten met twee linkerhanden.
Volgens mij is je loadbalancing niet geactiveerd van de Alfen. Maar je kan dit beter in een gespecialiseerde laadpalen topic navragen aangezien dit hier nogal offtopic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:30:
Kenteken begon met T, dus dat is volgens mij Max een half jaar ofzo?
Was een RWD. Welk merk banden weet ik niet, wel de 19” met gemini doppen.
Het lawaaiige was niet zozeer banden of wind, zoals bij de 3 uit 2019, maar meer een soort gesuis ofzo. Alsof ik geen hoedenplank had of in een MPV zat zeg maar.

Ik vond het al met al gewoon geen prettige auto vergeleken met de 3. Ik heb de ruimte ook niet nodig, nu past alles voor vakantie ook in de huidige 3 en de kinderen worden steeds ouder (=minder zooi, meer kleren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een nieuwe Model 3 RWD. Serieus verschil met m'n huidige Model 3 LR uit 2019. Serieus minder herrie in de cabine, auto voelt veel degelijker aan en dan nog fijne zaken als stuurverwarming en stoelventilatie erbij. Was er in eerste instantie zeker van dat m'n volgende auto een Y zou worden, maar neig nu toch wel heel erg naar een Model 3. De extra ruimte in een Y is zeker wel fijn, maar de glimlach die ik krijg van een Model 3 is ook veel waard.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Dat wil toch niks zeggen? Ik kan tijdens het laden ook mijn kookplaat en oven aanzetten. Maar als het winter is en de warmtepomp staat ook nog te draaien en ik zet de droger er bij aan dat schakelt loadbalancing wel mijn laadpaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
swbr schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:24:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een nieuwe Model 3 RWD. Serieus verschil met m'n huidige Model 3 LR uit 2019. Serieus minder herrie in de cabine, auto voelt veel degelijker aan en dan nog fijne zaken als stuurverwarming en stoelventilatie erbij. Was er in eerste instantie zeker van dat m'n volgende auto een Y zou worden, maar neig nu toch wel heel erg naar een Model 3. De extra ruimte in een Y is zeker wel fijn, maar de glimlach die ik krijg van een Model 3 is ook veel waard.
En heb je ook de M3 vanaf eind 2020 ervaren? Hoe is het verschil daarmee?
Want 2019 versie loopt nu wel serieus achter tov de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Tja, maar dat zegt eigenlijk heel weinig, behalve #itworksforme .... zonder te weten of je 1-, 2-, of 3-fase aan het laden ben, hoe je wall connector is aangesloten, welk type hoofdzekering je hebt, etc, etc, etc.
Ik weet ook wel dat het weinig zegt. Het was meer een reactie op de mede-Tweaker die hier juist wel problemen mee heeft. Ik heb een standaard 3x25A aansluiting, zoals waarschijnlijk velen onder ons met een laadpaal thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
this schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

En heb je ook de M3 vanaf eind 2020 ervaren? Hoe is het verschil daarmee?
Want 2019 versie loopt nu wel serieus achter tov de rest.
Nee, ik kan alleen maar de M3 LR 2019 vergelijken, daar kom ik vandaan. De nieuwe M3 RWD is voor mij maar op twee punten echt minder dan mijn huidige auto: Snellladen gaat 'maar' tot 170kW ipv 250kW en het audiosysteem is hoorbaar minder. Verder merkte ik dat regeneratief remmen minder hard ging dan ik gewend ben, logisch ook met maar één motor waarop geremd kan worden. De sensatie van in je stoel geduwd worden bij volle acceleratie is ook een stuk minder. De range is bij 100% opgeladen nagenoeg gelijk aan wat ik nu met 90% heb. Al met al heeft een nieuwe M3 LR dus nog wel iets meer voordelen t.o.v. mijn huidige auto, maar de 140 euro per maand die de LR voor mij duurder is dan de RWD is het dat toch niet waard. Denk ik ;)

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:58:
[...]- Mijn auto laadt maar op 1 fase (pre-2020 model Kia e-Niro) en op het moment dat hij laadt doet hij dat met 4.5kW max
Met 4,5kW zit je waarschijnlijk al boven de zekeringwaarde van je diverse groepen.
De hoofdzekeringen zijn 25 A, maar de groepzekeringen zullen waarschijnlijk 16 A zijn.
Vermogen (P) = Spanning (U) x Stroom (I). 4500 = 240 x I. I = 4500 : 240 = 18,75. Er gaat dus 18,75 A door een zekering van 16 A.
Door dus alleen je auto te laden, gebruik je al meer stroom dan de nominale waarde van de zekering. De load balancing heeft heel even tijd nodig om te reageren. Waarschijnlijk is zelfs die korte tijd al teveel om de zekering in de lucht te houden.
Als mijn verhaal klopt, ligt de oorzaak dus in een te hoog ingesteld vermogen van de laadpaal en niet in een falende load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
over besparingen gesproken, dit gaan we wellicht ook wel zien dan bij Tesla: https://www.ad.nl/auto/au...en-gaspedaal-af~aafe75fb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
datadevil schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:24:
over besparingen gesproken, dit gaan we wellicht ook wel zien dan bij Tesla: https://www.ad.nl/auto/au...en-gaspedaal-af~aafe75fb/
Ik weet niet of dit echt met besparingen te maken heeft, maar vooral met de transformatie richting volledig zelfrijdende auto's.
Dat het onderdelen bespaart is natuurlijk mooi meegenomen voor de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
datadevil schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:24:
Steer by wire heeft Tesla nog niet overgenomen. Terwijl dat bij de introductie van de yoke juist heel logisch was geweest en het misschien toch een succes had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
kwaazaar schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Steer by wire heeft Tesla nog niet overgenomen. Terwijl dat bij de introductie van de yoke juist heel logisch was geweest en het misschien toch een succes had kunnen worden.
Maar steer by wire is wel heel gevaarlijk voor mocht er een elektrisch defect ontstaan. Dus het kan heel goed zijn dat dit gewoon niet toegelaten is door de wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Ligt het trouwens aan mij, of is het stuur van de 3/Y wat kleiner dan gebruikelijk?
Ik heb gisteren weer eens het halve land rondgereden met m'n 1 week oude MY, maar ik kom er maar niet uit, of het stuur nou echt iets kleiner is dan m'n Focus 4, of dat dat alleen maar zo lijkt.

Verder erg tevreden over de auto. Het is heerlijk als een auto gewoon zelfstandig tot stilstand komt en 't ook vanzelf weer oppakt. Miste ik wel op 'n Fordje. Die had wel ACC, maar helaas in combinatie met een handgeschakelde bak. Achteraf wel spijt dat ik die (dure) automaat optie toen niet had genomen.

Moet er trouwens wel aan wennen dat de auto behoorlijk afremt voor auto's in een rijstrook links van je. Dat deed mijn vorige auto helemaal niet eigenlijk, maar de VW die ik daarvoor had deed het trouwens weer wel. Even wennen. En hij gooide 1 keer behoorlijk de ankers uit voor een auto die wel erg richting mijn rijstrook kwam. Goede reactie op zich. Was uiteraard weer iemand met een telefoon in z'n handen :(

Ik moest gisterochtend van Apeldoorn naar Zoetermeer en de Tesla voorspelde ik bij aankomst nog 53% over zou hebben. Dat werd uiteindelijk 68% en ik ben nou niet het type wat achter vrachtwagens zit te hangen. Wel wat file gehad trouwens. Ik kon 's avonds dus gewoon op dezelfde lading weer terug, prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@InZane Het stuur is iets kleiner dan "normaal" inderdaad. Je went er snel aan en elke andere auto is dan ineens alsof ik op een zeilboot zit met zo'n groot stuurwiel. Waar ik ook vooral heel blij van word is dat je gewoon één keer ronddraait. Je weet dus altijd op basis van hoe het stuur staat hoe de wielen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
this schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Maar steer by wire is wel heel gevaarlijk voor mocht er een elektrisch defect ontstaan. Dus het kan heel goed zijn dat dit gewoon niet toegelaten is door de wetgeving.
Toyota of Lexus heeft het wel toegepast voor hun yoke, volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:43
Smobbo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:56:
Vandaag een proefrit in een nieuwe 3 en in de Y gemaakt. Ik was toch bij Tesla voor de draagarmen ;).
Door ze vrij vlak achter elkaar te rijden kon ik ze goed vergelijken. Wat me opvalt is dat de 3 echt een stuk comfortabeler is, met name over drempels en oneffenheden.
De Y vond ik lawaaiig en hij stuurde veel zwaarder dan de 3 (en mijn oude 3) (sturen stond gewoon op normaal). Ik was verbaasd over de brievenbus die dienst doet als achterruit. Dat is veel erger dan in de 3, terwijl ik het idee heb dat dit niet vaak genoemd wordt.
Daarnaast had ik last van druk op m'n oren in de Y, iets wat ik al vaker gelezen had. Ik heb daar heel snel last van (niet alleen in een vliegtuig, maar ook een leuke berg op al...). Voor mij valt de Y daarom sowieso af.

Het grote nadeel van de 3 is duidelijk de afwezigheid van de pookjes. De rijrichting instellen gaat prima via het scherm, maar AP aan/uit zetten en knipperen is gewoon echt een heel stuk minder handig.
Met name het feit dat je geen 'comfort'-knipperen (3x met een zachte duw) meer hebt is heel irritant. Je moet nu steeds zelf nog een keer op het knopje drukken om hem uit te doen. Dit geldt natuurlijk niet op de snelweg en op plekken waar je duidelijk van baan wisselt of een afslag neemt, maar wel bij flauwe bochten of als je wacht bij een verkeerslicht en daar bijvoorbeeld op de rechter(afslag)baan staat.

AP aan en uit zetten gaat helaas door op het scrollwieltje te drukken. Dat is echt onprettig. Ik had dat graag gewisseld met het plekje voor de voice assistent, dat drukt veel makkelijker. Je kan overigens kiezen voor 1x klik = TACC en 2x klik = AutoSteer of 1x klik = TACC+AutoSteer.
Helaas heeft de 2e optie tot gevolg dat als je in wilt halen en dus even door de weerstand stuurt (met knipperen) je gelijk zowel AutoSteer als TACC uitschakelt, erg onhandig. Dus toch maar op optie 1 gehouden en dan druk je dus tijdens een rit ontzettend vaak op dat scroll wieltje...

Voor mij is op dit moment de conclusie dat de Model 3 nog steeds de beste optie (voor mij!) is als volgende auto, maar ik hoop er vurig op dat de mensen bij enhauto het voor elkaar krijgen om aftermarket pookjes te maken!
Klopt niet helemaal. Zacht drukken is comfort knipperen. Harder drukker is blijven knipperen totdat je hem uitzet. Beide acties geven voelbare feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Hoeveel slechter is de audio in de nieuwe M3SR? (tov oude LR)
En heeft er iemand al range / verbruik per km kunnen testen? Ik verwacht dat de Tesla website erg optimistisch is met 513KM.

[ Voor 26% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 31-10-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
Tsja, voor mij komt de M3 niet in aanmerking. Daar kun je met goed fatsoen niet in- en uitstappen als je de 40 bent gepasseerd dus blijft alleen de MY over. ;) Ook proefritten gehad in een MY RWD van een neef, en in de MY P van Tesla in Tilburg. P is leuk maar veel te duur voor wat je krijgt, bovendien ben ik wel voorstander van LiFePO4 (oftewel LFP) batterijen. Jammer dat Tesla die nog niet op alle modellen gebruikt, het Chinese BYD al wel. Ik wacht nog een paar weken met bestellen om te zien of er nog wat updates komen die in China al doorgevoerd schijnen te zijn.
Speak voor jezelf ;). Deze dad-bod glijdt er elke dag gracieus in en uit. Naja, uit miss wat minder gracieus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 11:56
Iemand met een nieuwe “highland” die al moerdoppen heeft gespot/gevonden die passen op de 18” als de wieldoppen eraf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
kwaazaar schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

Toyota of Lexus heeft het wel toegepast voor hun yoke, volgens mij.
Ja, maar hadden die niet een dubbele motor oid als backup. Kan me iets herinneren gezien te hebben. Was best goed doordacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:05:
Hoeveel slechter is de audio in de nieuwe M3SR? (tov oude LR)
En heeft er iemand al range / verbruik per km kunnen testen? Ik verwacht dat de Tesla website erg optimistisch is met 513KM.
Dit vraag ik me ook af. Zit namelijk te twijfelen of de 150 euro per maand het waard is voor de LR. Het verbruik van de highland M3 testauto was iig maar 13Wh per km terwijl ik 22Wh verbruik met m’n LR uit 2019. Dus lijkt positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Megat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Je hebt gelijk, maar daarmee verleng je vrij fors de laadtijd en je hebt meer laadverliezen dan bij sneller laden. Waarom zaken handmatig regelen als het automatisch beter kan ?
In mijn beleving is het ontbreken van load balancing toch wel een misser.
Het zou goed zijn als beide aangeboden wordt. Ik heb load balancing niet nodig, net als vele anderen. Maar het zou de wall connector waarschijnlijk wel duurder maken als het wel mogelijk is. Een groot voordeel aan de Tesla wall connector is de lage prijs in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
Vervelend dat mijn model 3 al 130 aangeeft als het 18:30 een beeje slecht opletten kan dit een grote boete opleveren.
Volgens mij is dit al jaren zo met de wintertijd, hopelijk is dat snel weer normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:17
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Als je nu een Tesla gaat afhalen, is zeker 90% wat er staat een Y (SUV-ish dus).

De reden?
't is een hatch.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:17
Tsja, voor mij komt de M3 niet in aanmerking. Daar kun je met goed fatsoen niet in- en uitstappen als je de 40 bent gepasseerd dus blijft alleen de MY over.
Ach, als je andere auto een MX-5 is, is een M3 een reus. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:44
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:11:
[...]
Als je nu een Tesla gaat afhalen, is zeker 90% wat er staat een Y (SUV-ish dus).

De reden? Het is wel persoonlijk maar spreekt een grote doelgroep aan. Ze zijn gewoon veel ruimer (handig met gezin of gewoon zooi verslepen), stappen makkelijker in, zitten vaak net wat beter door een iets andere houding, geven subjectief wat meer overzicht op de weg, omdat je net iets hoger zit.
Ja, ja, dat riedeltje ken ik wel. Alleen zie ik geen verschil tussen de voordelen van een SUV en die van een bestelwagen, want alle voordelen van SUV's die je aanhaalt zijn exact de voordelen van bestelwagens...

Bovendien, die Model Y is de notoire uitzondering wat SUV's betreft, want dat is (het kan óók) een "mooie" SUV. Naar andere, mooie SUV's is het ver zoeken, helaas. Zo heb ik bijvb. naast de M3 ook een 2013 V40. Welnu, het SUV misbaksel dat Volvo dáárvan intussen gemaakt heeft, is nog te lelijk om (ahum, de Kortrijkse politie indachtig) "tegen te pissen"... :+

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Dat in- en uitstappen valt wel mee. Wij (ouder echtpaar, bijna 70 jaar) hebben tot voor kort in een MX-5 gereden. Zelfs daar ging het in- en uitstappen nog naar behoren. En nu straks de M3 Highland. In- en uitstappen geen enkel probleem (als je maar weet hoe).

[ Voor 9% gewijzigd door Ynnoz op 31-10-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
[rant]
Heeft de leenauto die ik heb meegekregen ook nog een kapotte koplamp :F
[/rant]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PdeBie
flupp schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Bovendien, die Model Y is de notoire uitzondering wat SUV's betreft, want dat is (het kan óók) een "mooie" SUV. Naar andere, mooie SUV's is het ver zoeken, helaas. Zo heb ik bijvb. naast de M3 ook een 2013 V40. Welnu, het misbaksel dat SUV misbaksel dat Volvo dáárvan intussen gemaakt heeft, is nog te lelijk om (ahum, de Kortrijkse politie indachtig) "tegen te pissen"... :+
Smaken verschillen. Ik vind de Y juist niet om aan te zien. Model 3 warmgestookt en opgerekt met een zuignap. De SUV’s van Volvo vind ik juist veel mooier.

Maar persoonlijk zie ik het liefst SUV’s van het straatbeeld verdwijnen. Gevaarlijker en minder praktisch dan een stationwagon. En stukken minder zuinig door de aërodynamica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:56
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Maar persoonlijk zie ik het liefst SUV’s van het straatbeeld verdwijnen. Gevaarlijker en minder praktisch dan een stationwagon. En stukken minder zuinig door de aërodynamica.
Gevaarlijk en minder praktisch dan een stationwagen? :?

Ik heb nog nooit een auto gehad met zo ontzettend veel ruimte er in. Over praktisch gesproken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Oekol schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

Gevaarlijk en minder praktisch dan een stationwagen? :?

Ik heb nog nooit een auto gehad met zo ontzettend veel ruimte er in. Over praktisch gesproken.
Gevaarlijker voor fietsers/voetgangers etc. zeker!
Qua praktisch gebruik verschillen SUV’s zeker. De Y is heel ruim. Maar er zijn ook SUV’s waar je onderhand net zoveel kofferruimte als een normale hatchback hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:01
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Smaken verschillen. Ik vind de Y juist niet om aan te zien. Model 3 warmgestookt en opgerekt met een zuignap. De SUV’s van Volvo vind ik juist veel mooier.

ik vind de 3 en de y allebei niet mooi in vergelijking met de S. maar de y wel praktisch dat ie wat hoger op de pootjes staat en er een koelkast in past. qua suv vind ik bijvoorbeeld de kia ev6 het meest geslaagd als niet-suv model maar wel met dezelfde afmetingen, maar ook niet mooi….
Die custommade s station die iemand maakte, en dan voor de prijs van een Y en met de draaicirkel van een bmw 3 serie en dan iets hoger net zoals de ouwe volvo cross country uitvoeringen, dat zou ik nou wel wat vinden

Acties:
  • +5 Henk 'm!
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Gevaarlijker voor fietsers/voetgangers etc. zeker!
Qua praktisch gebruik verschillen SUV’s zeker. De Y is heel ruim. Maar er zijn ook SUV’s waar je onderhand net zoveel kofferruimte als een normale hatchback hebt.
Altijd leuk dit soort onderbuik gevoelens. Zou de crashtest even vergelijk tussen de 3 en de Y. De Y is veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers.

https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+3/37573
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/46618

Verder vind ik de Y zeker praktischer dan de vorige A4 Avant die ik had. En 10x praktischer dan de 3. Hij verbruikt zeker iets meer dan de 3, maar goed. Nog steeds een stuk beter voor de planeet dan je nieuwe ICE. Die laatste mogen van mij dan wel weer van het straatbeeld verdwijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 31-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Praktijktest van de rwd Highland range
YouTube: Range Test on the NEW Tesla Model 3 Highland (SR) - How Efficient is...

Valt behoorlijk tegen en lijkt zo ongeveer hetzelfde als het vorige model met LFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 23:59
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Altijd leuk dit soort onderbuik gevoelens. Zou de crashtest even vergelijk tussen de 3 en de Y. De Y is veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers.

Verder vind ik de Y zeker praktischer dan de vorige A4 Avant die ik had. En 10x praktischer dan de 3. Hij verbruikt zeker iets meer dan de 3, maar goed. Nog steeds een stuk beter voor de planeet dan je nieuwe ICE. Die laatste mogen van mij dan wel weer van het straatbeeld verdwijnen.
Over verbruik gesproken, ik reed vandaag in mijn oude Model 3 LR 2019 ( dus zonder warmte pomp) die ik aan een vriend verkocht heb. Auto reed nog prima, maar het verbruik in de stad vanuit koude situatie was erg hoog in de stand Auto van de verwarming, 240Wh/km na 5 km gereden te hebben. Toen ik daarna weer met mijn eigen Model Y LR 2023 ging rijden had ik in de stad een gebruik van 156Wh/km na 5km rijden. Ik heb mijn vriend ook aangeraden om de verwarming op handmatig te zetten, airco uit en Fan op 3. Alleen als de auto beslaat airco erbij zetten.
Nogmaals het rijden was prima, niet te merken dat de auto 4 jaar oud is. Model 3 stuurt inderdaad prettiger dan de `Model Y, maar instappen en de ruimte van de Model y zijn zoveel beter. Ik heb overigens toen ik de Model 3 verkocht het deurrubber links laten vervangen omdat dat helemaal versleten was door het erin glijden met mijn rug bij het instappen, en daar heb ik bij de model Y geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:21
this schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Het zal opgebouwd moeten worden met volle redundantie. Dat betekent minstens een dubbel systeem, met ook een dubbele volledig onafhankelijke energiebron, sensoren in tweevoud en ook de actuatoren…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Ik heb het niet over de 3 en de Y, maar over SUV’s in het algemeen. Dat laatste ben ik wel met je eens. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
EvolutionX schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:38:
YouTube: Range Test on the NEW Tesla Model 3 Highland (SR) - How Efficient is...

Valt behoorlijk tegen en lijkt zo ongeveer hetzelfde als het vorige model met LFP?
zelf zeggen ze wat anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL2chJLyvnkyLefyrEViM1jiNGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CurVB0y278HZ2bQFcTdMo64Y.png?f=fotoalbum_large

autobahn lijkt me nou niet een goede test case.

[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 31-10-2023 21:04 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
synx6 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Klopt niet helemaal. Zacht drukken is comfort knipperen. Harder drukker is blijven knipperen totdat je hem uitzet. Beide acties geven voelbare feedback.
Toch wel? Geen van de tesla medewerkers wist me dit te vertellen en in de geparkeerde auto in de showroom lukte me het ook niet om dit goed te testen.
Dit zou wel erg prettig zijn!

Over een paar weken moet ik er weer naar toe (draagarmen zijn vervangen, uitlijnen was echt niet nodig. Ik rij naar huis en zie dat het stuur gewoon scheef staat…), dan ga ik nog eens kijken!
Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ssen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:06
Ik heb aftermarket wieldoppen besteld voor mijn Model Y (komt in december) en ontvangen maar helaas zit er geen foamtape bij. Zijn er meer mensen die wieldoppen zonder tape gebruiken? En weet iemand hoe dik de tape is in mm is als die wel meegeleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zou een Model 3 met 2 opties, blauw exterieur en wit interieur nog onder de 45k vallen?

46.493 - 980 - 22,50 zit op 45.490,5 maar ik weet niet zeker of dat ook daadwerkelijk de cataloguswaarde wordt? Of kun je effectief dus maar 1 optie kiezen als je de subsidie wilt ontvangen?

Zag ergens anders in dit topic een blauwe highland waarvan de cataloguswaarde toch iets lager leek uit te vallen. Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Navi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:03:
Zou een Model 3 met 2 opties, blauw exterieur en wit interieur nog onder de 45k vallen?
helaas niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3Qq4TOkWJLVJUyfE63JLbTOP90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HfujCwDS86kIELTwaU6A8HDW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
46.493 - 980 - 22,50 zit op 45.490,5 maar ik weet niet zeker of dat ook daadwerkelijk de cataloguswaarde wordt? Of kun je effectief dus maar 1 optie kiezen als je de subsidie wilt ontvangen?
Combinaties die mogelijk zijn om onder de 45k te blijven.
Wit + sportvelgen
Wit + wit interieur
Alle kleuren zonder verdere opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Zag ergens anders in dit topic een blauwe highland waarvan de cataloguswaarde toch iets lager leek uit te vallen. Iemand een idee?
Dat zijn waarschijnlijk bestellingen van de oude m3 die omgezet zijn naar de nieuwe m3 en daarom een lagere catalogus waarde hebben meegekregen. (die van de oude m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
spartacusNLD schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

zelf zeggen ze wat anders:

[Afbeelding]

autobahn lijkt me nou niet een goede test case.
Het is ook een heel tegenstrijdig filmpje. De ene keer zijn ze tevreden omdat ze lange stukken 203 rijden blijkbaar en soms vinden ze de range tegenvallen. Maar daarentegen hebben ze geen idee dat ze bij een V2 staan te laden, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EvolutionX schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:38:

Het verschil komt grotendeels door de verbeterde Hankooks op 19 inch. Daarmee is de WLTP gedaan. Deze staat op 18 zo te zien. Dan zal het verschil met de vorige minimaal zijn idd.

De drie was al efficient en met gelijke accu en motor ga je niet ineens 10% verder komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 31-10-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Heeft iemand wellicht een foto van een Y model in kleur quick grey met zwarte wieldoppen?

ik zou deze graag visueel willen vergelijken met een Y met 20 of 21" zwarte velgen...

het zou mij erg helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Ik zie bv deze,
ik denk dat dat 19inch zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0hIBzzFvWxFedHn0ffKWbodqxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpoxpOY31XKNxl9TTAiDGe9z.jpg?f=fotoalbum_large

en deze en denk dat die 2o of 21 inch zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D_Vdx_CHwMpIuhJ-xg8p7hxiDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoWLMPmfsYayOYVLktdwLaCv.jpg?f=fotoalbum_large

Die laatste vind ik dan mooier, voornamelijk omdat de ruimte tussen velg en wielcover hier minder groot zijn..
maar 1 geheel..maar misschien zie ik het verkeerd..en staat de tesla met 20/21inch hoger en daardoor meer ruimte..wat ik dus minder vind

[ Voor 4% gewijzigd door wwwmarcel op 31-10-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
wwwmarcel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:43:
Heeft iemand wellicht een foto van een Y model in kleur quick grey met zwarte wieldoppen?

ik zou deze graag visueel willen vergelijken met een Y met 20 of 21" zwarte velgen...

het zou mij erg helpen
Kan ik maken. Heb een Quicksilver MY met 19" en zwarte wieldoppen. Heb ze er net sinds afgelopen weekend op zitten.

Ik zie op jouw foto's trouwens geen Quicksilver, die is lichter namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 31-10-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
InZane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Kan ik maken. Heb een Quicksilver MY met 19" en zwarte wieldoppen. Heb ze er net sinds afgelopen weekend op zitten.
Als het kan graag, geen super haast hoor....
opzicht heb ik iets tegen wieldoppen...maar het zijn tegenwoordig ook niet meer die frisbees van vroeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
InZane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Ik zie op jouw foto's trouwens geen Quicksilver, die is lichter namelijk.
klopt ja...ik kon de vergelijking in quicksilver niet vinden..ik moet zeggen dat ik die donker grijs ook wel strak vind...weer een dilemma 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wwwmarcel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:43:

het zou mij erg helpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6DJCfa2IKT_u32XmB35YpfRHzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sr9GQ1yfOFIHa9ma8BGWy8bC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
wwwmarcel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

klopt ja...ik kon de vergelijking in quicksilver niet vinden..ik moet zeggen dat ik die donker grijs ook wel strak vind...weer een dilemma 8)7
Volgens mij kun je die donkere grijs niet meer krijgen. Die had ik eerst ook besteld, maar heb m'n bestelling aan moeten passen omdat die kleur eruit ging. Ben heel blij met Quicksilver btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:55
wwwmarcel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:57:
Ik zie bv deze,
ik denk dat dat 19inch zijn

[Afbeelding]

en deze en denk dat die 2o of 21 inch zijn

[Afbeelding]

Die laatste vind ik dan mooier, voornamelijk omdat de ruimte tussen velg en wielcover hier minder groot zijn..
maar 1 geheel..maar misschien zie ik het verkeerd..en staat de tesla met 20/21inch hoger en daardoor meer ruimte..wat ik dus minder vind
Het lijkt erop dat dit dezelfde velgen zijn. Maar bij de onderste foto zit de naafkap er wel op en is de auto verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakieman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Smobbo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Toch wel? Geen van de tesla medewerkers wist me dit te vertellen en in de geparkeerde auto in de showroom lukte me het ook niet om dit goed te testen.
Dit zou wel erg prettig zijn!
Nee zo werkt het niet. Comfort knipperen zoals jij beschrijft (altijd 3x) kan inderdaad niet. Ik rijd bijna een week in een Highland en heb het meermaals geprobeerd. Bij kort drukken blijft hij net zolang knipperen totdat de auto herkent dat je van rijstrook wisselt. Door lang(er) te drukken blijft hij knipperen (ongeacht of je van rijstrook wisselt) totdat je het zelf weer uitzet door nog een keer te drukken.
Overigens kan je de automatische uitschakeling ook deactiveren, maar dan heb je nog steeds geen mogelijkheid tot 'comfortknipperen' zoals jij beschrijft.
Vraag is of je dit nog nodig hebt want de automatische herkenning vind ik wel goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:00
Sinds vandaag ook de Highland, wat een fijne auto. De kleine meid van 2 is veel te blij met het schermpje achterin. Kan dat schermpje ook echt uit. De manual geeft geen uitsluitsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Het verschil komt grotendeels door de verbeterde Hankooks op 19 inch. Daarmee is de WLTP gedaan. Deze staat op 18 zo te zien. Dan zal het verschil met de vorige minimaal zijn idd.

De drie was al efficient en met gelijke accu en motor ga je niet ineens 10% verder komen.
Met de 18” zou je meer range moeten hebben. Geschat wltp is 554 km tov 513 km.

De jongens in dat filmpje vond ik nou niet echt efficient rijden. Ik denk dat de meeste van ons hier ook op kantoor tijden zullen rijden en dus max 100 km/u gaan, dan wordt het verbruik al veel efficiënter. Ook verwarmen ze de accu voor voor snelladen. Meeste mensen in Nederland zullen dat voor woon/werk verkeer ook niet nodig hebben, daardoor is hun range test ook veel minder accuraat. Ik verwacht wel richting de 500 km range te gaan met zuinig rijden, max 100 km/u.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Angriebirdie
Model Y in prijs verlaagd naar 44990! Kan nu dus subsidie krijgen neem ik aan? Hij staat nog niet op de SEPP lijst. Hoe snel wordt dat meestal aangepast? Of kan je gewoon bestellen en ervan uit gaan dat je sepp krijgt?

Het wordt zo wel steeds moeilijker gemaakt.. was overtuigd van de model 3 maar nu er 5000 euro afgaat is de model Y ook wel weer heel interessant.😬

Edit: zie dat zwart nu ook gratis is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHQobc94ubp9Y8C-J0WUk-2YEDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3YYaZaFSbgdNeWhA9pjR0L8.jpg?f=fotoalbum_large

Had die ene verkoper toch gelijk, wat een mede tweaker afgelopen week postte😜

[ Voor 31% gewijzigd door Angriebirdie op 01-11-2023 03:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:23
Angriebirdie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 03:26:
Model Y in prijs verlaagd naar 44990! Kan nu dus subsidie krijgen neem ik aan? Hij staat nog niet op de SEPP lijst. Hoe snel wordt dat meestal aangepast? Of kan je gewoon bestellen en ervan uit gaan dat je sepp krijgt?

Het wordt zo wel steeds moeilijker gemaakt.. was overtuigd van de model 3 maar nu er 5000 euro afgaat is de model Y ook wel weer heel interessant.😬

[Afbeelding]

Interessant, vraag me. Af wat dat met de fiscale waarde doet van mijn order, staat gepland voor levering eind januari. (rwd, zwart/zwart trekhaak achteraf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:43
mickael schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:40:
Sinds vandaag ook de Highland, wat een fijne auto. De kleine meid van 2 is veel te blij met het schermpje achterin. Kan dat schermpje ook echt uit. De manual geeft geen uitsluitsel.
Ergens zit een icoontje met het scherm achterin waarmee je een venster krijgt om deze te vergrendelen. Of het scherm dan op zwart gaat vraag ik me af.

Nu wachten op bluetooth voor audio achter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Angriebirdie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 03:13:
[...]

Met de 18” zou je meer range moeten hebben. Geschat wltp is 554 km tov 513 km.

De jongens in dat filmpje vond ik nou niet echt efficient rijden. Ik denk dat de meeste van ons hier ook op kantoor tijden zullen rijden en dus max 100 km/u gaan, dan wordt het verbruik al veel efficiënter. Ook verwarmen ze de accu voor voor snelladen. Meeste mensen in Nederland zullen dat voor woon/werk verkeer ook niet nodig hebben, daardoor is hun range test ook veel minder accuraat. Ik verwacht wel richting de 500 km range te gaan met zuinig rijden, max 100 km/u.
Tuurlijk komt hij op 18 verder. Dat doet de oude ook. Ik verwacht geen wonderen tussen de MY23 en MY24. Zoveel is er niet verbeterd. En dus al helemaal niet op 18 inch omdat je dan op dezelfde banden rijdt als de MY23. 500km met een RWD is echt ver. Met mega zuinig rijden wellicht haalbar. Maar niet als je “normaal” rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Angriebirdie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 03:26:

[Afbeelding]

Nice! Krijg ik die subsidie ook als ik de auto met mijn BV koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
Ik vraag me af of de prijsverlaging bij de MY RWD tijdelijk is om de “oude” versie weg te werken. En dat de prijs weer omhoog gaat zodra de “geupgrade” Chinese versie bij ons op de markt komt. Het liefst wacht ik die kleine upgrade even af met eventueel eindejaar actie en wie weet HW4, maar ben bang dat wellicht de prijs dan weer omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Angriebirdie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:27:
Ik vraag me af of de prijsverlaging bij de MY RWD tijdelijk is om de “oude” versie weg te werken. En dat de prijs weer omhoog gaat zodra de “geupgrade” Chinese versie bij ons op de markt komt. Het liefst wacht ik die kleine upgrade even af met eventueel eindejaar actie en wie weet HW4, maar ben bang dat wellicht de prijs dan weer omhoog gaat.
Auto’s “dumpen” doen ze altijd net voor einde kwartaal met hoge kortingen. Dit is gewoon een permanente verlaging. Kijk naar de model 3 toen de highland uitkwam. De fiscale waarde ging toen ook niet omlaag en vervolgens omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Sunri5e schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:29:
[...]

Auto’s “dumpen” doen ze altijd net voor einde kwartaal met hoge kortingen. Dit is gewoon een permanente verlaging. Kijk naar de model 3 toen de highland uitkwam. De fiscale waarde ging toen ook niet omlaag en vervolgens omhoog.
Volgens mij is het nooit een garantie en niks is permanent. In China ging de MY ook 2000 euro omlaag afgelopen augustus/september, kleine 2 maanden later ging die weer terug omhoog. Dus kan zomaar zijn dat de MY bij ons ook weer omhoog gaat over 1-2 maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door Angriebirdie op 01-11-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:56
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:55:
[...]

Interessant, vraag me. Af wat dat met de fiscale waarde doet van mijn order, staat gepland voor levering eind januari. (rwd, zwart/zwart trekhaak achteraf)
Ik heb precies dezelfde gedachte, alleen staat mijn levering al gepland voor volgende week dinsdag. Dan is 'ie al op kenteken gezet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Angriebirdie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:32:
[...]

Volgens mij is het nooit een garantie en niks is permanent. In China ging de MY ook 2000 euro omlaag afgelopen augustus/september, kleine 2 maanden later ging die weer terug omhoog. Dus kan zomaar zijn dat de MY bij ons ook weer omhoog gaat over 1-2 maanden.
Dat is iets wat je hoopt.

Ik heb mijn Y vorig jaar in september voor 71k gekocht. Performance, in het wit met niets extra's. Diezelfde uitvoering kost nu 10k minder. Maar als je de website van Tesla in de gaten houdt kon je de Performance voor 53,5k nieuw krijgen een paar weken terug. Dus ja, bij elke prijsdaling had ik ook gehoopt dat de prijzen weer zouden stijgen, maar integendeel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tesla doet er alles aan om q4 een succes met maken qua leveringen!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Heb een model Y RWD voor 15 november moet ik 4-seizoenen erop hebben.

Op basis van beschikbaarheid kom ik op deze
CONTINENTAL ALLSEASONCONTACT 255/45 R19 104 Y Renforcé (XL)

4 stuks met opleggen voor 939 incl. btw.

Iemand betere suggesties en/of ervaringen.

Blijf het lastig vinden wat te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01
maharens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:00:
[...]
Het is ook een heel tegenstrijdig filmpje. De ene keer zijn ze tevreden omdat ze lange stukken 203 rijden blijkbaar en soms vinden ze de range tegenvallen. Maar daarentegen hebben ze geen idee dat ze bij een V2 staan te laden, tja.
Die jongens moeten gewoon knoppen maken en geen review videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:48
Een model Y RWD met SEPP is wel echt een mooie deal vind ik, gezien het geen korting is lijkt me dat het inderdaad de fiscale waarde is voor de registratie. Als ik nog in de markt was had ik er niet lang over gedacht, en de trekhaak achteraf plaatsen is me prima bevallen.
Pagina: 1 ... 152 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: