spartacusNLD schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:06:
[...]
Dat wist ik al. De combinatie wit + nova velgen maakt dat je onder de 45k fiscale grens blijft.
Ik wil eigenlijk zwart of stealth gray, en was dus op zoek naar een omweg om toch de nova velgen te kunnen krijgen.
Ben i.i.g. wel benieuwd of jij informatie van Tesla krijgt
Oh en iemand die ook een M3 in zwart heeft en onderstaande kan bevestigen?
[...]
En zou dit eventueel verbeterd kunnen zijn op de nieuwe M3?
Anders is de keus ineens wel heel makkelijk tussen zwart en stealth gray

Een zwarte 'solid' lak is simpelweg heel erg lastig. Niet per se omdat de lak 'zacht' is, maar omdat je er eigenlijk alle microkrasjes heel snel op zit. Bij een metallic/mica lak zie je het minder snel en zeker bij Pearl White is dit geen probleem.
Microkrasjes zijn heel ondiepe krasjes in de PU-top coat en ontstaan bijvoorbeeld in een wasstraat. Dat geeft een effect alsof er spinnenrag op de auto zit als er fel licht in weerkaatst. Is wel op te lossen door polijsten en enigszins te voorkomen door heel zorgvuldig wassen met de hand. Persoonlijk zou ik er bij geen enkele auto voor kiezen. Ook voor de uiteindelijke doorverkoop; veel mensen vinken dan in de zoekcriteria toch 'Metallic lak' aan.
De zwarte lak van Tesla heeft (als ik de reacties hier lees) een slechte reputatie, volgens mij vooral vanwege problemen bij auto's uit de vroege productie van de Model 3. Of dat nog altijd gerechtvaardigd is zal moeten blijken. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen als ik de auto zelf koop. Bij een lease is het wellicht anders, maar daar zou ik geen extra budget aan die optie uitgeven voor een hogere leaseprijs en bijtelling.
Zelf vond ik Pearl White mooi genoeg en zie ik de noodzaak van een andere kleur niet zo. Maar als je dan toch een andere wil zou ik niet voor zwart kiezen.
Thomason schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Over dit laatste; ik denk niet dat de lak verbeterd is op de nieuwe M3 maar zeker weet ik dit niet. Ik was bij het Model 3 Event in Utrecht samen met nog iemand, daar hadden ze een zwarte M3 staan. Toen het doek er vanaf ging was het eerste wat we zeiden dat de zwarte lak niet bijster mooi was, zaten al wat doffe plekken op en ook de reflectie was niet helemaal netjes. Kan natuurlijk ook om een vroeg productiemodel gaan dus weet niet of dit ook iets over de rest van de auto's zegt.
Het lijkt er niet op dat ze de lak verandert hebben, anders was dit geen solid black meer. Zou persoonlijk zelf geen 1.300 euro betalen voor een "slechtere" lak dan de witte. Zou dan gewoon voor de Stealth Grey gaan.
Ik heb ook de indruk dat Tesla de aflevering van auto's wat eenvoudiger houdt dan we van andere merken gewend zijn. Dealers werken vaak voor het afleveren van auto's samen met poetsbedrijven in hun omgeving. En als je dan een afleverpakket neemt wordt de auto gewassen, gepolijst en in de was gezet, zodat hij er prachtig uitziet bij aflevering.
Bij Tesla heb ik de indruk dat ze er niets aan doen, of hoogstens een paar eigen medewerkers een polijstmachine in de hand duwen om wat heftige plekjes weg te werken (wat het soms alleen maar erger maakt). Ik had bij afhalen niet de indruk dat de auto überhaupt in de was gezet was, maar het was ook donker. Gelukkig heb ik geen gebreken gevonden in de lak en houdt de Pearl White vooralsnog prima. En met de spatlappen is de viezigheid ook een stuk minder (MY).