Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.125 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Frosty__ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Die SEPP subsidie kan ook mét de 19 inch Nova velgen. Zoek maar eens op dit topic.. Het gaat namelijk om de subtotaal voertuigprijs. De afleverkosten die Tesla rekent moet je wel betalen maar zijn niet van invloed op de voertuigprijs, daar waar de subsidie rekening mee houdt.

Neemt niet weg dat ik de vraag ook heb en ik heb de Nova velgen (nog) niet in de Telsa shop gezien. Maar denk wel dat het prijzige dingen worden, gezien al de forse meerprijs t.o.v. de 18 inch velgen.
A.s. zaterdag heb ik een proefrit in Tilburg en dan zal ik de vraag stellen. Het antwoord zal ik met je delen, dan ben je op de hoogte.
Dat wist ik al. De combinatie wit + nova velgen maakt dat je onder de 45k fiscale grens blijft.

Ik wil eigenlijk zwart of stealth gray, en was dus op zoek naar een omweg om toch de nova velgen te kunnen krijgen.

Ben i.i.g. wel benieuwd of jij informatie van Tesla krijgt :)

Oh en iemand die ook een M3 in zwart heeft en onderstaande kan bevestigen?
Valentijn schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:44:
[...]

Er kan best wat verschil in de lak zitten. Ik merk dat de lak van mijn zwarte M3 ongelofelijk zacht is. Een krassen magneet. Heb het vaker gehoord.

Daarnaast is zwart een unilak. Lees: je ziet iedere kras of onvolkomenheid
En zou dit eventueel verbeterd kunnen zijn op de nieuwe M3? :/

Anders is de keus ineens wel heel makkelijk tussen zwart en stealth gray :P

[ Voor 24% gewijzigd door spartacusNLD op 30-10-2023 09:18 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
spartacusNLD schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Dat wist ik al. De combinatie wit + nova velgen maakt dat je onder de 45k fiscale grens blijft.

Ik wil eigenlijk zwart of stealth gray, en was dus op zoek naar een omweg om toch de nova velgen te kunnen krijgen.

[...]

Over dit laatste; ik denk niet dat de lak verbeterd is op de nieuwe M3 maar zeker weet ik dit niet. Ik was bij het Model 3 Event in Utrecht samen met nog iemand, daar hadden ze een zwarte M3 staan. Toen het doek er vanaf ging was het eerste wat we zeiden dat de zwarte lak niet bijster mooi was, zaten al wat doffe plekken op en ook de reflectie was niet helemaal netjes. Kan natuurlijk ook om een vroeg productiemodel gaan dus weet niet of dit ook iets over de rest van de auto's zegt.

Het lijkt er niet op dat ze de lak verandert hebben, anders was dit geen solid black meer. Zou persoonlijk zelf geen 1.300 euro betalen voor een "slechtere" lak dan de witte. Zou dan gewoon voor de Stealth Grey gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
TCMR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Dat is een sprookje. Is al langsgekomen in dit topic.
Dus jij zegt dat wat op de tesla website staat niet klopt? Volgens Tesla past de 19" niet op de model y performance maar wel op de long range.

https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je3Mv2mUiiTZYJOWGDBy8JkopgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9rjNTZBrJ2n9Hv7iVaKYvfuy.png?f=user_large

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
[...]

[...]
- Ah, oké. Mocht jij de trick hebben (Nova velgen + andere kleur + SEPP) dan mag je 't mij ook laten weten want ik wil graag een wit interieur.
- Die lak wil ik zaterdag ook best navragen, maar ik kan je met vrij veel zekerheid zeggen dat enkel de white een multicoat heeft waardoor ie een betere hardheid heeft dan de rest vd kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[...]

Een zwarte 'solid' lak is simpelweg heel erg lastig. Niet per se omdat de lak 'zacht' is, maar omdat je er eigenlijk alle microkrasjes heel snel op zit. Bij een metallic/mica lak zie je het minder snel en zeker bij Pearl White is dit geen probleem.

Microkrasjes zijn heel ondiepe krasjes in de PU-top coat en ontstaan bijvoorbeeld in een wasstraat. Dat geeft een effect alsof er spinnenrag op de auto zit als er fel licht in weerkaatst. Is wel op te lossen door polijsten en enigszins te voorkomen door heel zorgvuldig wassen met de hand. Persoonlijk zou ik er bij geen enkele auto voor kiezen. Ook voor de uiteindelijke doorverkoop; veel mensen vinken dan in de zoekcriteria toch 'Metallic lak' aan.

De zwarte lak van Tesla heeft (als ik de reacties hier lees) een slechte reputatie, volgens mij vooral vanwege problemen bij auto's uit de vroege productie van de Model 3. Of dat nog altijd gerechtvaardigd is zal moeten blijken. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen als ik de auto zelf koop. Bij een lease is het wellicht anders, maar daar zou ik geen extra budget aan die optie uitgeven voor een hogere leaseprijs en bijtelling.

Zelf vond ik Pearl White mooi genoeg en zie ik de noodzaak van een andere kleur niet zo. Maar als je dan toch een andere wil zou ik niet voor zwart kiezen.
Thomason schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Over dit laatste; ik denk niet dat de lak verbeterd is op de nieuwe M3 maar zeker weet ik dit niet. Ik was bij het Model 3 Event in Utrecht samen met nog iemand, daar hadden ze een zwarte M3 staan. Toen het doek er vanaf ging was het eerste wat we zeiden dat de zwarte lak niet bijster mooi was, zaten al wat doffe plekken op en ook de reflectie was niet helemaal netjes. Kan natuurlijk ook om een vroeg productiemodel gaan dus weet niet of dit ook iets over de rest van de auto's zegt.

Het lijkt er niet op dat ze de lak verandert hebben, anders was dit geen solid black meer. Zou persoonlijk zelf geen 1.300 euro betalen voor een "slechtere" lak dan de witte. Zou dan gewoon voor de Stealth Grey gaan.
Ik heb ook de indruk dat Tesla de aflevering van auto's wat eenvoudiger houdt dan we van andere merken gewend zijn. Dealers werken vaak voor het afleveren van auto's samen met poetsbedrijven in hun omgeving. En als je dan een afleverpakket neemt wordt de auto gewassen, gepolijst en in de was gezet, zodat hij er prachtig uitziet bij aflevering.

Bij Tesla heb ik de indruk dat ze er niets aan doen, of hoogstens een paar eigen medewerkers een polijstmachine in de hand duwen om wat heftige plekjes weg te werken (wat het soms alleen maar erger maakt). Ik had bij afhalen niet de indruk dat de auto überhaupt in de was gezet was, maar het was ook donker. Gelukkig heb ik geen gebreken gevonden in de lak en houdt de Pearl White vooralsnog prima. En met de spatlappen is de viezigheid ook een stuk minder (MY).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Cyw00d schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Dus jij zegt dat wat op de tesla website staat niet klopt? Volgens Tesla past de 19" niet op de model y performance maar wel op de long range.

https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y

[Afbeelding]
Hij "mag" niet ivm de snelheidindex van de band. Die is tot max 240. Al mag je in NL sowieso wel rijden met een winterband met een index lager. Hoe het in andere landen zit weet ik niet. Als je de max van je auto gewoon op 200 zet kan ik me niet voorstellen dat je problemen krijgt. Maar ben geen jurist en geen garantie van mij. :) Maar fysiek past het gewoon. De Performance heeft sinds een jaar oid geen andere remmen meer en de Gemini's passen dus gewoon. Ik heb zelf een Gemini set met zomerbanden die ik in vakanties op mijn P zet.

(Het issues van de snelheidsindex is zowel bij de 19 inch als 20 inch winterset van toepassing.)

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 30-10-2023 10:16 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
Inspired schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Hij "mag" niet ivm de snelheidindex van de band. Die is tot max 240. Al mag je in NL sowieso wel rijden met een winterband met een index lager. Hoe het in andere landen zit weet ik niet. Als je de max van je auto gewoon op 200 zet kan ik me niet voorstellen dat je problemen krijgt. Maar ben geen jurist en geen garantie van mij. :) Maar fysiek past het gewoon. De Performance heeft sinds een jaar oid geen andere remmen meer en de Gemini's passen dus gewoon. Ik heb zelf een Gemini set met zomerbanden die ik in vakanties op mijn P zet.

(Het issues van de snelheidsindex is zowel bij de 19 inch als 20 inch van toepassing.)
Dat maakt een hoop duidelijk, thanks @Inspired Heb jij voor jouw performance model y iets van een winterset?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyw00d schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Dat maakt een hoop duidelijk, thanks @Inspired Heb jij voor jouw performance model y iets van een winterset?
Mijne is lease dus kan wisselen bij de bandenboer. Maar ik weet het nog niet. :) We zijn geen wintersporters en als het ècht een keer slecht weer is werken we gewoon thuis. Voorgaande jaren soms met de 3 ook niet eens gewisseld. Is wat persoonlijk dus. Kon met de 3 op zomerbanden ook best prima door een klein laagje sneeuw komen.

Obv mijn eigen ervaring & situatie zou ik geen 2-3k aan een winterset uitgeven. Maar goed, als je soms de weg wel op MOET dan kan het weer anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 30-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eerst servicerequest ingeschoten voor de Y hier trouwens.

- Spoiler begint steeds verder los te raken. Inmiddels een 30-40cm aan de linkerkant.
- Linkerportier achter moet iets gesteld worden, hangt er scheef in.
- Op lage snelheid blijven de remmen enorm "bonken".

Er zit nu een SeC om de hoek (Hengelo) maar krijgt toch de ranger op de stoep. Is ook niet aan te passen volgens mij. Breng hem eigenlijk liever naar de SeC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
Inspired schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Mijne is lease dus kan wisselen bij de bandenboer. Maar ik weet het nog niet. :) We zijn geen wintersporters en als het ècht een keer slecht weer is werken we gewoon thuis. Voorgaande jaren soms met de 3 ook niet eens gewisseld. Is wat persoonlijk dus. Kon met de 3 op zomerbanden ook best prima door een klein laagje sneeuw komen.

Obv mijn eigen ervaring & situatie zou ik geen 2-3k aan een winterset uitgeven. Maar goed, als je soms de weg wel op MOET dan kan het weer anders zijn.
Thanks! Ja wij gaan dus op wintersport in januari dus ik moet er wel aan geloven helaas. 2x per jaar een bandenwissel lijkt me niet fijn, mijn vorige was lease en had dat ook. Doe dat liever zelf, heb ook een mooi plekje om de banden te bewaren.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:57
Inspired schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:20:
Eerst servicerequest ingeschoten voor de Y hier trouwens.

- Spoiler begint steeds verder los te raken. Inmiddels een 30-40cm aan de linkerkant.
- Linkerportier achter moet iets gesteld worden, hangt er scheef in.
- Op lage snelheid blijven de remmen enorm "bonken".

Er zit nu een SeC om de hoek (Hengelo) maar krijgt toch de ranger op de stoep. Is ook niet aan te passen volgens mij. Breng hem eigenlijk liever naar de SeC.
Heb overwegend positieve ervaringen met rangers. Heb er hier ook nooit negatieve ervaringen over gelezen. Dit iit de gemixte ervaring die ik heb bij de sec.

Spoiler is bij mij 2x vervangen (sec Duiven) waarbij de laatste keer krassen zijn ontstaan in de toplaag. Door het polijsten van de lijmresten (voor aanbrengen nieuwe). Heb daar behoorlijke discussie over gehad en uiteindelijk voor gekozen om het te laten want lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuXFluX
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-09 11:29
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe M3 Highland opgehaald. De auto is top, maar het volgende valt me wel op.
Het rechter scrollwieltje op het stuur lijkt niet altijd even goed te reageren. Als ik die indruk, activeert autopilot soms niet. Als ik dan nog een keer klik en autopilot wel activeert dan zit er wel een tel tussen het indrukken en het daadwerkelijk activeren. Ook het aanpassen van de snelheid d.m.v. scrollen voelt niet heel responsief. Lijkt wat vertraging te zitten tussen het scrollen en het daadwerkelijk veranderen van de ingestelde snelheid.

Zijn er meer met deze ervaring, of heb ik mogelijk een niet helemaal lekker scrollwieltje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:37

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

gebruikershaes schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:58:
[...]
in wat voor opzicht verschillen de stoelen van elkaar? Rijd nu 2019 M3 en ben niet echt tevreden over de stoelen. Met name te korte zit en te weinig zij support.
De afmetingen zijn hetzelfde, de stoelen in de Y uit Berlijn hebben volgens mij andere dikkere vulling dan die uit Shanghai (wellicht nu al weer anders, je weet nooit bij Tesla wat er tussendoor wordt veranderd). Maar je zit ook 15 cm hoger in de Y, dat verandert het zitgevoel natuurlijk ook tov de 3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPnLnfpxFOGBpwmBhU4aq-IOqP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOIsjFPB5tQD8snZUiTkftBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZcgTi4Rl8H4hUODbDDqWuhOREc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNfIEFxJPkDqeRJZJJROELBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyNPjTtPelZjB1ftA8QtDO37BR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPwBFFT7CWjVzhUbPBNrzitb.jpg?f=fotoalbum_large

Heel rijtje Highlands gespot in Utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-Engelen
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-11-2023
Kenteken X-838-FG staat op cat.waarde EUR 42990,-. Enig idee hoe je dat voor elkaar krijgt? Je zou iig een cat.waarde van EUR 44290 verwachten bij een zwarte kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:53
Cyw00d schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Thanks! Ja wij gaan dus op wintersport in januari dus ik moet er wel aan geloven helaas. 2x per jaar een bandenwissel lijkt me niet fijn, mijn vorige was lease en had dat ook. Doe dat liever zelf, heb ook een mooi plekje om de banden te bewaren.
Ik heb ook een MYP, en heb de 19" winterset vorig jaar gekocht, ook zelf wisselen. De snelheidsindex van die banden is gewoon W, dus mag ik zonder sticker op het dashboard door DLD rijden. Weet niet waar ze nu mee uitleveren, ik betaalde nog 3k voor zo'n set, die is nu wel wat goedkoper geworden...

Heb 1e batch Performance (sep 22), dus waarschijnlijk nog wel met betere remmen, maar ook daar passen de 19" gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
JPDeckers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb ook een MYP, en heb de 19" winterset vorig jaar gekocht, ook zelf wisselen. De snelheidsindex van die banden is gewoon W, dus mag ik zonder sticker op het dashboard door DLD rijden. Weet niet waar ze nu mee uitleveren, ik betaalde nog 3k voor zo'n set, die is nu wel wat goedkoper geworden...

Heb 1e batch Performance (sep 22), dus waarschijnlijk nog wel met betere remmen, maar ook daar passen de 19" gewoon op.
thanks!

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den11
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-10-2024
Heeft er iemand ervaring (of links voor meer info) met een Wintersport vakantie met de Tesla ? Ik ben benieuwd, denk aan het volgende;
  • veel laden onderweg bij lage temperatuur ?
  • laden in het dal ?
  • levert regeneren berg af wat op of is dat spielerei ?
  • zonder te kunnen laden in het dorp op de berg, loopt de accu niet te veel leeg bij een week stilstand in de kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Wat is eigenlijk de status van de water issues met de achterklep? Dat het bij wat grotere hoeveelheden zo over de rubberen rand de kofferbak in spat. Zoeken op water, trunk, kofferbak levert weinig op en met de nieuwe highland waar in de afgelopen 6 maanden veel over is ge- “leak”t is er ook geen beginnen aan qua zoeken.

Zijn die issues al vanaf een bepaald modeljaar opgelost?

[ Voor 12% gewijzigd door twi op 30-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Laatst online: 14-09 19:29
J-Engelen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Kenteken X-838-FG staat op cat.waarde EUR 42990,-. Enig idee hoe je dat voor elkaar krijgt? Je zou iig een cat.waarde van EUR 44290 verwachten bij een zwarte kleur.
Het vorige model besteld toen zwart nog gratis was die automatisch is omgezet naar Highland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 21:06
twi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:31:
Wat is eigenlijk de status van de water issues met de achterklep? Dat het bij wat grotere hoeveelheden zo over de rubberen rand de kofferbak in spat. Zoeken op water, trunk, kofferbak levert weinig op en met de nieuwe highland waar in de afgelopen 6 maanden veel over is ge- “leak”t is er ook geen beginnen aan qua zoeken.

Grappig dat je het vraagt. Dit wilde ik hier ook nog vragen. Mijn model 3 uit 2019 stond van de week alweer vol met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:09
twi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:31:

Die van mij is van augustus 2020 en die heeft dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPDeckers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Huh, zitten er nu andere banden om dan? Er zaten toch altijd 104V om? Of nu de 104W? Dan snap ik ook niet waarom Tesla erbij zet dat hij niet voor de P is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:54

Bever!

3

Sunri5e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Grappig dat je het vraagt. Dit wilde ik hier ook nog vragen. Mijn model 3 uit 2019 stond van de week alweer vol met water.
Apart, ik heb ook een 2019 (dec) maar daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
LuXFluX schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:50:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe M3 Highland opgehaald. De auto is top, maar het volgende valt me wel op.
Het rechter scrollwieltje op het stuur lijkt niet altijd even goed te reageren. Als ik die indruk, activeert autopilot soms niet. Als ik dan nog een keer klik en autopilot wel activeert dan zit er wel een tel tussen het indrukken en het daadwerkelijk activeren. Ook het aanpassen van de snelheid d.m.v. scrollen voelt niet heel responsief. Lijkt wat vertraging te zitten tussen het scrollen en het daadwerkelijk veranderen van de ingestelde snelheid.

Zijn er meer met deze ervaring, of heb ik mogelijk een niet helemaal lekker scrollwieltje?
Moet je voor AP op een Highland niet 2x drukken voordat deze activeert?

Verder hoort het scrollen vrijwel instant te zijn. Dat er voor je gevoel iets vertraging inzit kan, maar moet niets afdoen aan de ervaring (heb het over miliseconden). Mag zeker niet storend zijn.

Anders even resetten (beide scrolwieltjes inhouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:53
Inspired schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:48:
[...]
Huh, zitten er nu andere banden om dan? Er zaten toch altijd 104V om? Of nu de 104W? Dan snap ik ook niet waarom Tesla erbij zet dat hij niet voor de P is.
Toen ik deze set eind vorig jaar geleverd kreeg, zat er gewoon de 104W op.

Geen idee waar nu mee wordt uitgeleverd, ik las indertijd ook overal dat het de V zou zijn, en was al een sticker aan het bestellen voor op de Autobahn. Maar bleek niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

chromen lijsten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

plakband. Ter bescherming bij afleveren

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 20:34
https://www.nu.nl/303833/...schipluiden-getakeld.html

Altijd weer Tesla... Haha! Nu wel grappig opzich. Gaat hier om een video van een Model 3 die in het water terecht is gekomen met een nogal grappig kenteken.

[ Voor 51% gewijzigd door KeesPimelmees op 30-10-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Bijna 50 min durende review:

van de zelfde gasten die eerder de bouwkwaliteit review deden:

[ Voor 48% gewijzigd door spartacusNLD op 30-10-2023 13:43 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

JPDeckers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Toen ik deze set eind vorig jaar geleverd kreeg, zat er gewoon de 104W op.

Geen idee waar nu mee wordt uitgeleverd, ik las indertijd ook overal dat het de V zou zijn, en was al een sticker aan het bestellen voor op de Autobahn. Maar bleek niet nodig.
MY RWD van 10 okt 23 ook geleverd op 104W.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:37
Vraagje: ik heb de laatste tijd dat Superchargen niet echt stabiel is (bij FastNed en Shell Recharge). Herkennen jullie dit? Stel dat ik een laadsnelheid van 150 kW heb, kan deze opeens naar 50 kW dalen om vervolgens weer naar 150 kW te gaan. En dit proces kan zich soms meerdere keren herhalen ten tijde van het snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuXFluX
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-09 11:29
STIMPPYYY schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Moet je voor AP op een Highland niet 2x drukken voordat deze activeert?

Verder hoort het scrollen vrijwel instant te zijn. Dat er voor je gevoel iets vertraging inzit kan, maar moet niets afdoen aan de ervaring (heb het over miliseconden). Mag zeker niet storend zijn.

Anders even resetten (beide scrolwieltjes inhouden).
Thanks voor je reactie. 1 of 2 x drukken is instelbaar, maar heb ik nu ingesteld op 1x. Ga een reset eens proberen en anders maar een service verzoek bij Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:52
turkeyhakan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:54:
Vraagje: ik heb de laatste tijd dat Superchargen niet echt stabiel is (bij FastNed en Shell Recharge). Herkennen jullie dit? Stel dat ik een laadsnelheid van 150 kW heb, kan deze opeens naar 50 kW dalen om vervolgens weer naar 150 kW te gaan. En dit proces kan zich soms meerdere keren herhalen ten tijde van het snelladen.
Heb dit ook een keer gezien, bij Shell Recharge 175kW paal. Aangezien ik heel weinig snellaad en verder alleen bij Tesla, kan ik niet zeggen dat het een patroon is, maar herken het wel. Ging er zelf maar vanuit dat het aan de paal lag. Een andere keer bij diezelfde paal had ik dat probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
The__Virus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Heb dit ook een keer gezien, bij Shell Recharge 175kW paal. Aangezien ik heel weinig snellaad en verder alleen bij Tesla, kan ik niet zeggen dat het een patroon is, maar herken het wel. Ging er zelf maar vanuit dat het aan de paal lag. Een andere keer bij diezelfde paal had ik dat probleem niet.
Heb het nu dus ook bij FastNed meegemaakt. Mijn ervaring is sowieso dat alle niet-Tesla snelladers niet zo goed werken als een Tesla SuC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Heb het nu dus ook bij FastNed meegemaakt. Mijn ervaring is sowieso dat alle niet-Tesla snelladers niet zo goed werken als een Tesla SuC.
Op basis van mijn ervaring is Ionity een stuk stabieler qua snelheid. Zal te maken hebben met de overboeking van Tesla. Al heb ik bij Ionity wel vaker storingen gehad bij stalls. Bij Tesla eigenlijk nooit. Ik gebruik een mix van Ionity en Tesla op vakanties. Op zich hebben beide ze voor en nadelen wel een beetje. Gebruik FastNed eigenlijk nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
den11 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:57:
Heeft er iemand ervaring (of links voor meer info) met een Wintersport vakantie met de Tesla ? Ik ben benieuwd, denk aan het volgende;
  • laden in het dal ?
  • zonder te kunnen laden in het dorp op de berg, loopt de accu niet te veel leeg bij een week stilstand in de kou?
Hiervoor kan je het beste kijken in het Lange reizen met een EV topic (zie ook de topic-regels). Zoek daarin op wintersport en je krijgt heel veel ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
roelst1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:18:
Na een paar maanden in bezit te zijn van een Model 3 begint me iets aparts op te vallen: een voelbare en hoorbare lichte klik in het 'gas'pedaal zodra ik na parkeren de 30kmh voorbij ga. Het gebeurt dus maar één keer per rit en elke keer rond de 30-33kmh. Op het internet (en ook dit forum) lees ik meer over een klik dat voorkomt bij het stilstaan, maar dat is dit dus specifiek niet.

Zijn er meer Tweakers die dit is opgevallen of heb ik te maken met een service item? Ik kan in ieder geval niks verzinnen dat bij 30kmh een klik zou geven in het pedaal.
Dit had ik ook maar lijkt bij mij sinds 2023.32.x weer verdwenen te zijn... Het is me in ieder geval al een tijdje niet meer opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

• laden in het dal ?
1: voorverwarmen voor de SuC doet de auto vanzelf.
2: Eh, ja? Laden waar je kan.
3: levert minder op dan je kwijt bent om omhoog te rijden
4: waarvan moet de accu leeg lopen? Bij een koude accu heb je natuurlijk een stukje capaciteit dat niet gebruikt kan worden, maar dat is niet verbruikt.

Ik weet niet waar je heen gaat, maar als kun je bij de laatste SuC laden zodat je met 30% weer terug komt? Dat moet genoeg marge zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 16:42
Maasluip schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

1: voorverwarmen voor de SuC doet de auto vanzelf.
2: Eh, ja? Laden waar je kan.
3: levert minder op dan je kwijt bent om omhoog te rijden
4: waarvan moet de accu leeg lopen? Bij een koude accu heb je natuurlijk een stukje capaciteit dat niet gebruikt kan worden, maar dat is niet verbruikt.

Ik weet niet waar je heen gaat, maar als kun je bij de laatste SuC laden zodat je met 30% weer terug komt? Dat moet genoeg marge zijn.
Denk dat hij bij "3" bedoelt of het nuttig is om niet op 90-100% te vertrekken als je veel moet dalen.
Heb hier al verhalen gelezen dat ze met een vollere accu aankwamen na meerdere (tientallen?) km's ivm dalen vanaf vertrekpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ybos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Denk dat hij bij "3" bedoelt of het nuttig is om niet op 90-100% te vertrekken als je veel moet dalen.
Heb hier al verhalen gelezen dat ze met een vollere accu aankwamen na meerdere (tientallen?) km's ivm dalen vanaf vertrekpunt.
Absoluut. Niet tot 100% laden als je boven bent. Maar dat zie je ook wel bij het plannen van een route. Als je boven bent en kunt laden dan geef je gewoon de route in en dan zie je wel wat de auto voorspelt hoeveel SOC% je hebt als je beneden bent. Dan weet je tot hoeveel % je moet laden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ifreerider
  • Laatst online: 09-09 16:34
Ik ben voor mijn aanstaande privé aanschaf M3 Highland nog op zoek naar een verzekering, en kwam oa de ANWB tegen met gunstige tarieven, maar die vereist helaas wel LoJack. Dit lijkt wel een gunstige deal. Hebben anderen dit ook gedaan, of zijn er betere verzekerings opties?
https://apps.lojackbenelu.../order?view=&partner=anwb

Een andere optie viel vandaag in mijn email box, blijkbaar in samenwerking met Tesla: Op het eerste gezicht oogt het duurder, maar misschien sluiten de voorwaarden beter aan op Tesla:
https://insuremytesla.qover.com/nl-nl

Heeft er iemand ervaringen of andere tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Nette review, maar een aantal beslissingen die Tesla nu gemaakt heeft kan ik echt niet volgen. Ik heb lang getwijfeld over mijn M3 23, maar een aantal dingen die ze nu gewijzigd hebben op de highland is voor mij toch wel "instant afhaak". Zo stoor ik me nu al regelmatig aan het gebrek aan ergonomie (lees: functionele knopjes), maar dat nu zelfs de hendel voor de richtingaanwijzer eraf is... echt onbegrijpelijk. Typisch ook dat het review filmpje begint met /dankzij een club is, die zich bezighoudt met het herstellen van de knopjes. Het verdere automatiseren en driver-dumb-down strategie (lees: weinig/niets te kiezen hebben): thanks, but no thanks.

Het was al een beetje zo met de huidige Tesla's, maar in mijn optiek gaat Tesla met de highland compleet de niche hoek in. Ik vermoed dat om praktische/functionele wensen een Tesla gewoon niet meer interessant is wanneer je het vergelijkt met iets van VAG (of andere automobielfabrieken).

Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ifreerider schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:29:
Ik ben voor mijn aanstaande privé aanschaf M3 Highland nog op zoek naar een verzekering, en kwam oa de ANWB tegen met gunstige tarieven, maar die vereist helaas wel LoJack. Dit lijkt wel een gunstige deal. Hebben anderen dit ook gedaan, of zijn er betere verzekerings opties?

Een andere optie viel vandaag in mijn email box, blijkbaar in samenwerking met Tesla: Op het eerste gezicht oogt het duurder, maar misschien sluiten de voorwaarden beter aan op Tesla:

1) Controleer eventueel jouw bank.
2) Niet iedere verzerkaar ziet schade aan het glazendak als ruitschade. (https://www.consumentenbo...ij-schade-aan-panoramadak)

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 30-10-2023 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zoek bovenin het forum op 'verzekering' in "Dit topic". 3 dagen geleden kwam de hele rits weer langs nav precies dezelfde vraag. ;)

Verder hangt het enorm af van waar je woont, km per jaar, leeftijd, en je no-claim. Dus toch even zelf ook zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figo
  • Laatst online: 19-08 12:45
Ik heb afgelopen week mijn tesla model 3 opgehaald en nu merkte ik dat ik flink zat te spelen met de climate control, nu is mijn vraag: wat is de beste stand/temperatuur om hem op te zetten? zodat de actieradius zo goed mogelijk blijft? ik merk namelijk dat mijn actieradius flink naar beneden gaat terwijl ik rustig rij.

En ik was benieuwd wat de prijs is van een tesla supercharger en of wij ook een abbonement moeten hebben.

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
  • laden in het dal ?
Ik ben een keer (in de zomer) voor een hike naar Rheinquelle gereden in Zwitserland vanaf een Airbnb huisje daar. Zat nog 30% in de tank en zou best wel veel bergop rijden zijn. Maakte me zorgen of we dat wel gingen halen retour. Volgens Tesla zou de rit 20 minuten (heen) duren en zou ik weer bij het huisje aankomen met 26%. Geloofde er in eerste instantie niks van maar het klopte precies. Hij houdt dus rekening met hoogteverschillen en regeneratie. Die rit van 40 minuten kostte me dus per saldo 4%. Echt bizar.

Was maar goed ook want bij 10A knalde de stoppen er al uit in dat berghuisje. :P

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-10-2023 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
Nog een paar foto’s uit Utrecht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmgM1p-jjXx4jATngfxdGAOn_s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKwy4pUAIFdgYcJXurI2Oz1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETS8eOngLu2knDzCDlIGzF8CzYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSFULaU2bKBIeyvgcFPVJgEn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obyfdVG6SRrHerdW58URb1OQ-vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYLaIllLaY3P4OZbRMKVqtYA.jpg?f=fotoalbum_large

———

Ik was daar overigens vanwege het feit dat mijn stuur kraakte bij elke bocht en bij het in- en uitschuiven tijdens het in- en uitstappen.

Probleem kon niet gelijk verholpen worden (ondanks service afspraak), omdat de onderdelen er niet waren. Mag dus later terugkomen.
Ware het niet dat bij het wegrijden ik merkte dat mijn rem het niet meer deed! :?

Terug naar binnen gelopen en gemeld. Monteur komen kijken en die gaf aan dat de auto moest blijven staan, want hij wist niet wat het was.
Afijn, nu een Model S te leen voor de deur staan en maar afwachten wat er met mijn model 3 gaat gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door PdeBie op 30-10-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
Vet! Niet heel toevallig een rode op de foto kunnen zetten? Ben aan het spotten of ik de mijne er al tussen zie staan. Wachten tot woensdag wordt langzaam toch wel moeilijk :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Thomason geen rode gezien. Enkel witte, zwarte en grijze. Maar er stonden er zoveel…..

-edit- zie in mijn foto van de nieuwe 3 en oude 3 samen in het hoekje een rode :p

[ Voor 31% gewijzigd door PdeBie op 30-10-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
PdeBie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:17:
Nog een paar foto’s uit Utrecht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

———

Ik was daar overigens vanwege het feit dat mijn stuur kraakte bij elke bocht en bij het in- en uitschuiven tijdens het in- en uitstappen.

Probleem kon niet gelijk verholpen worden (ondanks service afspraak), omdat de onderdelen er niet waren. Mag dus later terugkomen.
Ware het niet dat bij het wegrijden ik merkte dat mijn rem het niet meer deed! :?

Terug naar binnen gelopen en gemeld. Monteur komen kijken en die gaf aan dat de auto moest blijven staan, want hij wist niet wat het was.
Afijn, nu een Model S te leen voor de deur staan en maar afwachten wat er met mijn model 3 gaat gebeuren.
Update; zie net op de eerste foto, linksbovenin; rood met wit interieur. Benieuwd of ik zojuist mn nieuwe auto voor het eerst gezien heb :o

Balen van je Model 3 trouwens, maar zonder remmen zou ik ook niet verder rijden. Wel lekker dat je een Model S mee hebt gekregen, dat is ook geen straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Thomason schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Update; zie net op de eerste foto, linksbovenin; rood met wit interieur. Benieuwd of ik zojuist mn nieuwe auto voor het eerst gezien heb :o
Waarschijnlijk die van mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
figo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:04:
Ik heb afgelopen week mijn tesla model 3 opgehaald en nu merkte ik dat ik flink zat te spelen met de climate control, nu is mijn vraag: wat is de beste stand/temperatuur om hem op te zetten? zodat de actieradius zo goed mogelijk blijft? ik merk namelijk dat mijn actieradius flink naar beneden gaat terwijl ik rustig rij.
Gewoon op auto zetten.
En ik was benieuwd wat de prijs is van een tesla supercharger en of wij ook een abbonement moeten hebben.

Ik ben benieuwd :)
Dat zijn wel hele basic vragen. Zoekfunctie al geprobeerd? Een hint, de prijzen vind je in de app of in de navigatie van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Thomason schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Wel lekker dat je een Model S mee hebt gekregen, dat is ook geen straf.
Nah valt tegen hoor.

Eerste model S 90. Duidelijk een oudere auto en duidelijk een leenauto (pfff wat een lucht in die auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:10
Ik heb inmiddels een aantal reviews en eerste impressies over de Highland gezien. De auto is qua interieur en uiterlijk een hele vooruitgang.

Ik heb wel een vraag met betrekking tot de verbeterde geluidsisolatie. Veel reviewers vergelijken de Highland met de 2019 Model 3. Dat verschil schijnt in positieve zin groot te zijn.
Ik ben zelf in het bezit van een 2023 Model 3 en heb een aantal keer een 2021 Model 3 loaner meegekregen en ik schrok altijd hoe gehorig de oude Model 3 t.a.v. de nieuwere was.

Heeft iemand ervaring met de 2023 'oude' Model 3 en de nieuwe Highland en hoe groot is het verschil qua geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Tesla Utrecht kan vanaf nu proef ritten plannen! Enkel in de nieuwe rood en grijs. Ik mag zaterdag:)

Bellen is sneller, maar kan ook online vanaf nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ77iKcVWJewar6s52xZRbIFFKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSq9Qr2Jwg0Sh7uBVIOLCEkJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 30-10-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
spartacusNLD schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:18:
Tesla Utrecht kan vanaf nu proef ritten plannen! Enkel in de nieuwe rood en grijs. Ik mag zaterdag:)

Bellen is sneller, maar kan ook online vanaf nu.

[Afbeelding]
Nice.

Ik heb toevallig ook een proefrit op zaterdag in Amsterdam. Ik ben zelf gebeld door Tesla medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41

Ik maar het scheelt echt wel wat je wilt en hoeveel jaren je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
EnigmA-X schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Nette review, maar een aantal beslissingen die Tesla nu gemaakt heeft kan ik echt niet volgen. Ik heb lang getwijfeld over mijn M3 23, maar een aantal dingen die ze nu gewijzigd hebben op de highland is voor mij toch wel "instant afhaak". Zo stoor ik me nu al regelmatig aan het gebrek aan ergonomie (lees: functionele knopjes), maar dat nu zelfs de hendel voor de richtingaanwijzer eraf is... echt onbegrijpelijk. Typisch ook dat het review filmpje begint met /dankzij een club is, die zich bezighoudt met het herstellen van de knopjes. Het verdere automatiseren en driver-dumb-down strategie (lees: weinig/niets te kiezen hebben): thanks, but no thanks.

Het was al een beetje zo met de huidige Tesla's, maar in mijn optiek gaat Tesla met de highland compleet de niche hoek in. Ik vermoed dat om praktische/functionele wensen een Tesla gewoon niet meer interessant is wanneer je het vergelijkt met iets van VAG (of andere automobielfabrieken).

Jammer.
Ik denk dat je het compleet mis gaat hebben wat betreft je laatste punt. Ik heb geen highland en ook niet van plan aan te schaffen, maar er zijn zoveel positieve verbeteringen t.o.v. het oude model.

Zal mij niet verbazen als de eerste fabrikant snel volgt met het weghalen van de richtingaanwijzers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-01 18:46
We hadden afgelopen vrijdag een testrit staan voor een model Y in Eindhoven. Bij binnenkomst zagen we meteen de nieuwe model 3 staan. Ze vertelden dat ze die dag begonnen waren met testritten aanbieden, en dat als we wilden we ook een rit konden maken met de 3. Dus we konden achter elkaar beide auto's testen.

De Y is een heerlijke auto. Maar toen we weg reden met de 3 waren we meteen om. Die auto reed zo geweldig goed. Diezelfde dag nog bestelt, levering indicatie is tussen 21 november en 5 december. Maar vanochtend werd er wel al een VIN nummer toegevoegd. Dus ik neem aan dat de auto dan al bestaat/ergens op een boot staat? Nu maar 'geduldig' wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:39
STIMPPYYY schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:50:
[...]
Ik denk dat je het compleet mis gaat hebben wat betreft je laatste punt. Ik heb geen highland en ook niet van plan aan te schaffen, maar er zijn zoveel positieve verbeteringen t.o.v. het oude model.

Zal mij niet verbazen als de eerste fabrikant snel volgt met het weghalen van de richtingaanwijzers.
Mij kan dat weghalen (van de hendels) ook niet bekoren, hoor. Probeer maar eens een rotonde te nemen en richting aan te geven met dat nieuwe systeem, zonder je ogen van de weg af te halen (hetgeen mét de hendels een fluitje van een cent is). Onmogelijk. Dus : weg ergonomie.

Maar dat neemt niet weg dat je wel eens gelijk kunt hebben. Denk maar aan die SUV hype die furore maakt(e) : mij ontgaan de voordelen van een SUV helemaal, maar de markt denkt daar duidelijk anders over. En zo komt het dat het hele Volvo EV gamma énkel in een SUV uitvoering te verkrijgen is. Hoewel, ook ík ben de markt: aan mij hebben ze geen auto kunnen slijten, hoe tevreden ik ook moge zijn / geweest zijn met mijn V40... Laat het hun maar stilletjes doordringen...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:27
De VAG is compleet hopeloos als het om EVs gaat. Dat je veel optie keuze hebt zie ik alleen als nadeel. Je krijgt een kale auto en mag je vervolgens voor duizenden euro’s aan basic opties toevoegen. Bij tesla krijg je tenminste alles. Ik zou niet weten wat je nog meer zou willen kiezen? Met uitzondering van de handeltjes dan. Ik rijd nu 5 jaar in een model 3 en mis de knoppen totaal niet. In tegendeel, als ik in de Mercedes van m’n pa stap, stoor ik me mateloos aan de overdaad aan knopjes en lastig te vinden functies. Ouwe meuk.
Lekker clean en minimalistisch daar houd ik van. Zet alles op auto en gaan met de banaan. De auto vertelt me waar ik moet laden, hoe ik moet rijden en als ik wil rijdt die nog voor me. Heerlijk tuffen zonder afleiding.
Heb meerdere proefritten gemaakt bij andere merken, maar voor het geld wat een model 3 kost, vind je werkelijk niks wat in de buurt komt.
Ja de stoelen kunnen beter, de ruitenwissers, de pookjes en andere dingetjes, maar valt allemaal in het niets als je het vergelijkt met de ergernissen bij andere merken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:43
gebruikershaes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:18:
De VAG is compleet hopeloos als het om EVs gaat. Dat je veel optie keuze hebt zie ik alleen als nadeel. Je krijgt een kale auto en mag je vervolgens voor duizenden euro’s aan basic opties toevoegen. Bij tesla krijg je tenminste alles. Ik zou niet weten wat je nog meer zou willen kiezen? Met uitzondering van de handeltjes dan. Ik rijd nu 5 jaar in een model 3 en mis de knoppen totaal niet. In tegendeel, als ik in de Mercedes van m’n pa stap, stoor ik me mateloos aan de overdaad aan knopjes en lastig te vinden functies. Ouwe meuk.
Lekker clean en minimalistisch daar houd ik van. Zet alles op auto en gaan met de banaan. De auto vertelt me waar ik moet laden, hoe ik moet rijden en als ik wil rijdt die nog voor me. Heerlijk tuffen zonder afleiding.
Heb meerdere proefritten gemaakt bij andere merken, maar voor het geld wat een model 3 kost, vind je werkelijk niks wat in de buurt komt.
Ja de stoelen kunnen beter, de ruitenwissers, de pookjes en andere dingetjes, maar valt allemaal in het niets als je het vergelijkt met de ergernissen bij andere merken.
Ik ben het er helemaal mee eens. Met 1 uitzondering, die ruitenwissers kunnen echt niet. Doet afbreuk aan de hele beleving. Loop je nog te klooien met knopjes en scherm. Dat is mijn ervaring sinds ik de highland heb mogen halen afgelopen vrijdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
synx6 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

Ik ben het er helemaal mee eens. Met 1 uitzondering, die ruitenwissers kunnen echt niet. Doet afbreuk aan de hele beleving. Loop je nog te klooien met knopjes en scherm. Dat is mijn ervaring sinds ik de highland heb mogen halen afgelopen vrijdag.
Eens!! Zeker in het donker. Compleet ruk. Een camera is geen geschikte regensensor. Maar ja, ik neem het maar voor lief. De auto doet verder zoveel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:29
gebruikershaes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Eens!! Zeker in het donker. Compleet ruk. Een camera is geen geschikte regensensor. Maar ja, ik neem het maar voor lief. De auto doet verder zoveel goed.
Bizar. De ruitenwissers zijn net een element waar ik bij de Tesla geen enkel probleem heb.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 22:54
Tommie12 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Bizar. De ruitenwissers zijn net een element waar ik bij de Tesla geen enkel probleem heb.
De handbediening vind ik de Highland best prima: knopje op het stuur indrukken en met linker scrollwieltje opzij drukken harder of zachter. De automatische bediening echter, tja, soms gaat ie niet aan terwijl de hele ruimte vol druppels zit, en soms vol aan terwijl het nauwelijks regent. Een regensensor kan dat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Lijkt mij onmogelijk. Zowel in mijn Y als 3 ervaar ik hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Hier ook al tijden geen issues meer met de ruitenwissers. Zowel bij de 3 als de Y.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Het gaat met golven. In tijden geen gedoe meer gehad met de ruitenwissers op droge ruiten. Echter toen 't gisteren regende heb ik een halfuur lang van auto naar 2 of 3 zitten switchen omdat ik maar regeldruppels (miezer regen) op de voorruit hield en de auto dit wel best vond.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spongepro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 16:43
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 05:59:
[...]

Lijkt mij onmogelijk. Zowel in mijn Y als 3 ervaar ik hetzelfde.
Hier nu twee maanden in het bezit van een model Y en moet zeggen dat inderdaad de ruitenwissers en het camerazicht erg tegenvallen. Overdag heb ik er niet veel problemen mee, maar de aangegeven afstanden van de camera’s zijn niet te vertrouwen. Nu het echter eerder donker is met regendruppels op de camera’s is het systeem wat mij betreft compleet onbruikbaar.
Terug naar het raampje open en even goed kijken :o
Voor de rest wel erg blij met de auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:43
spongepro schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

Hier nu twee maanden in het bezit van een model Y en moet zeggen dat inderdaad de ruitenwissers en het camerazicht erg tegenvallen. Overdag heb ik er niet veel problemen mee, maar de aangegeven afstanden van de camera’s zijn niet te vertrouwen. Nu het echter eerder donker is met regendruppels op de camera’s is het systeem wat mij betreft compleet onbruikbaar.
Exact dit is dus mijn ervaring. Vrijdag en weekend met regen overdag ok. Gisteravond in het donker terug en ze deden niks meer. Kom je in de buurt van een lichtpunt en de camera ziet weer iets dan gaat het naar standje supersonisch…

De rest van de auto is top. Dit is echt jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Eens! Ik heb ook vooral moeite met inparkeren op donkere plekken waar geen tot weinig verlichting aanwezig is icm regen. De camera achter is vaak vies, terwijl de zijcamera's dat niet zijn. En aangezien we geen parkeersensoren hebben, wordt het soms enorm lastig gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
synx6 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:54:
[...]

Exact dit is dus mijn ervaring. Vrijdag en weekend met regen overdag ok. Gisteravond in het donker terug en ze deden niks meer. Kom je in de buurt van een lichtpunt en de camera ziet weer iets dan gaat het naar standje supersonisch…

De rest van de auto is top. Dit is echt jammer.
Hier exact dezelfde ervaringen. Er is geen peil op te trekken. Totaal niet consistent gedrag. Je rijdt echt voor lul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
[...]

Ik moet dan ook altijd grinniken als ik weer de melding op het scherm krijg dat de getoonde afstanden inaccuraat kunnen zijn ivm het weer/vuil. Wat impliceert dat Tesla Vision onder normale omstandigheden wel accuraat is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Oh, bij de highland zijn zelfs de sensoren verdwenen?? Okay dat is kut. Ruitenwissers en sensoren zijn vrij triviale functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
gebruikershaes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:04:
Oh, bij de highland zijn zelfs de sensoren verdwenen?? Okay dat is kut. Ruitenwissers en sensoren zijn vrij triviale functies.
Niet alleen bij de Highland hoor :P Al een behoorlijke tijd. Mijn 2023 "oude" M3 heeft ook alleen Tesla Vision.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
gebruikershaes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:04:
Parkeersensoren zijn al bijna een jaar verdwenen van alle modellen. Je krijgt er een camera gebaseerde parkeerhulp voor terug maar deze is zeer onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesPimelmees
Parkeren heb ik totaal geen problemen mee, dat kan ik zelf ook wel. Misschien nog wel beter ook dan vertrouwen op sensoren. Alleen in het donker is het inderdaad 3x k*t omdat je dan zelf ook weinig ziet...
En ja, Tesla Vision kun je gewoon niet op vertrouwen. Dat werkt voor geen meter.

De ruitenwissers zijn zeker niet ideaal maar zo slecht als dat het hier regelmatig beschreven wordt is het dan ook weer niet. Kan te maken hebben met tolerantie misschien...
Ik merk vooral dat ze het lastig hebben wanneer het donker is, regent en je onder lantaarnpalen rijdt. Dan gaat ie nog wel eens gek doen.

[ Voor 7% gewijzigd door KeesPimelmees op 31-10-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

KeesPimelmees schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:11:
Parkeren heb ik totaal geen problemen mee, dat kan ik zelf ook wel. Misschien nog wel beter ook dan vertrouwen op sensoren. Alleen in het donker is het inderdaad 3x k*t omdat je dan zelf ook weinig ziet...
En ja, Tesla Vision kun je gewoon niet op vertrouwen. Dat werkt voor geen meter.

De ruitenwissers zijn zeker niet ideaal maar zo slecht als dat het hier regelmatig beschreven wordt is het dan ook weer niet. Kan te maken hebben met tolerantie misschien...
Ik merk vooral dat ze het lastig hebben wanneer het donker is, regent en je onder lantaarnpalen rijdt. Dan gaat ie nog wel eens gek doen.
Pak hem beet een jaar geleden waren de ruitenwissers echt vele malen minder. Nu gaat het best goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gebruikershaes
Ik heb wel eens getest bij miezer regen hoe lang het duurt voordat de ruitenwissers zelf aan gaan zonder dat ik iets doe. Nou, kan je vertellen, je ziet echt niks meer en de auto vertikt het om ze aan te doen. Wellicht is dat iets beter bij de latere modellen, maar 2019 is echt heel ruk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PdeBie
@gebruikershaes eens. Heb daarom mijn ramen van RainX voorzien. Dan loopt het water zo van je ruit af en heb je de wissers amper nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Goeie tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
gebruikershaes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:33:
Ik heb wel eens getest bij miezer regen hoe lang het duurt voordat de ruitenwissers zelf aan gaan zonder dat ik iets doe. Nou, kan je vertellen, je ziet echt niks meer en de auto vertikt het om ze aan te doen. Wellicht is dat iets beter bij de latere modellen, maar 2019 is echt heel ruk.
Wat jij beschrijft ervaar ik exact zo (M3 2023). Vorige week terug uit de Eifel op de autobahn, klaarlichte dag, miezerig weer. Ofwel je zit iedere 15sec op het knopje te duwen, ofwel dat ding flipt ineens naar standje "ik wis je hele voorruit eruit", ofwel je moet hem dan toch maar weer handmatig switchen tussen standje "II" en "III".

Ja. VAG is soms ook wat. Maar die regensensor die het wel goed doet bij de VAG en 2 EUR kost, zit al sinds het begin niet in de Tesla M3.

Verder rijd de auto redelijk comfortabel en ben ik er best tevreden mee (range maakt heel veel goed), maar nogmaals, de ingeslagen weg zoals ik nu bij de highland zie.... doet me heroverwegen of de volgende weer een Tesla zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
flupp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

mij ontgaan de voordelen van een SUV helemaal, maar de markt denkt daar duidelijk anders over.
Als je nu een Tesla gaat afhalen, is zeker 90% wat er staat een Y (SUV-ish dus).

De reden? Het is wel persoonlijk maar spreekt een grote doelgroep aan. Ze zijn gewoon veel ruimer (handig met gezin of gewoon zooi verslepen), stappen makkelijker in, zitten vaak net wat beter door een iets andere houding, geven subjectief wat meer overzicht op de weg, omdat je net iets hoger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:45:
@gebruikershaes eens. Heb daarom mijn ramen van RainX voorzien. Dan loopt het water zo van je ruit af en heb je de wissers amper nodig.
gelijk besteld. Zou dit ook kunnen op de camera's? Ik lees er verschillende berichten over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-08 15:27
Aanstaande vrijdag heb ik een testrit in de Model Y in Tilburg. Ben enorm benieuwd! Ik rij nu vier jaar in een Kia e-Niro en het elektrisch rijden daarin bevalt uitstekend, maar ik ben toch wel gecharmeerd van de ruimte in de Y (zeker met 2 jonge kids en alle spullen die daarbij komen kijken).

Paar vraagjes. Ik heb momenteel een laadpaal thuis van Alfen (de Eve Single Pro-Line) die ik via mijn leasemaatschappij heb laten plaatsen. Einde contract (eind januari) is die volledig mijn eigendom. Op dit moment laad ik die auto via een laadpas van Eneco die gekoppeld is aan de leasemaatschappij, ik krijg maandelijks geld teruggestort op mijn bankrekening voor alle Wh's die ik thuis laad. Ik twijfel of ik die laadpaal laat staan (dan zal ik zelf een alternatieve laadpas moeten koppelen aan die paal vermoed ik, geen idee hoe dat werkt) of dat ik de Wall connector van Tesla neem. Ik ben niet helemaal tevreden met de Alfen omdat de load balancing niet goed is afgesteld, zodra ik mijn oven aanzet en de auto aan de paal hangt klapt de schakelaar eruit. Dat lijkt mij een issue in de instellingen, maar Eneco geeft niet thuis als ik erover klaag. Vragen:
  • Heeft iemand ervaringen met de laatste en werkt dat prettiger dan een Alfen paal? Kun je er ook elektrische auto's van een ander merk mee opladen en kun je de paal zodanig configureren dat ie bijv. alleen oplaadt als de zon schijnt? (ik heb zelf 24 zonnepanelen).
  • Wat kost het plaatsen van zo'n Wall connector en wie doet dat? Ik zie nl. 500 euro staan op de site van Tesla, maar dat is exclusief plaatsing. Nu is het bij mij redelijk eenvoudig omdat het een kwestie is van de oude kast eraf en de nieuwe erop, maar liever doe ik dat toch niet zelf.
Daarnaast lees ik her en der dat Tesla regelmatig kortingen geeft aan het einde van een kwartaal, zeker in het laatste kwartaal. Gaat dit dan om voorraadmodellen en valt bijv. de RWD basisuitvoering daar ook onder of gaat het meer om duurdere modellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Metrik op 31-10-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
Aanstaande vrijdag heb ik een testrit in de Model Y in Tilburg. Ben enorm benieuwd! Ik rij nu vier jaar in een Kia e-Niro en het elektrisch rijden daarin bevalt uitstekend, maar ik ben toch wel gecharmeerd van de ruimte in de Y (zeker met 2 jonge kids en alle spullen die daarbij komen kijken).

Paar vraagjes. Ik heb momenteel een laadpaal thuis van Alfen (de Eve Single Pro-Line) die ik via mijn leasemaatschappij heb laten plaatsen. Einde contract (eind januari) is die volledig mijn eigendom. Op dit moment laad ik die auto via een laadpas van Eneco die gekoppeld is aan de leasemaatschappij, ik krijg maandelijks geld teruggestort op mijn bankrekening voor alle Wh's die ik thuis laad. Ik twijfel of ik die laadpaal laat staan (dan zal ik zelf een alternatieve laadpas moeten koppelen aan die paal vermoed ik, geen idee hoe dat werkt) of dat ik de Wall connector van Tesla neem. Vragen:
  • Heeft iemand ervaringen met de laatste en werkt dat prettiger dan een Alfen paal? Kun je er ook elektrische auto's van een ander merk mee opladen en kun je de paal zodanig configureren dat ie bijv. alleen oplaadt als de zon schijnt? (ik heb zelf 24 zonnepanelen)
  • Wat kost het plaatsen van zo'n Wall connector en wie doet dat? Ik zie nl. 500 euro staan op de site van Tesla, maar dat is exclusief plaatsing. Nu is het bij mij redelijk eenvoudig omdat het een kwestie is van de oude kast eraf en de nieuwe erop, maar liever doe ik dat toch niet zelf.
Daarnaast lees ik her en der dat Tesla regelmatig kortingen geeft aan het einde van een kwartaal, zeker in het laatste kwartaal. Gaat dit dan om voorraadmodellen en valt bijv. de RWD basisuitvoering daar ook onder of gaat het meer om duurdere modellen?
Je gaat niet meer leasen? Ik zou de Alfen laten staan. Zie topic hier op GoT. Met een nieuwe firmware kun je daarmee al aan solar charging doen. Of anders via software aan TeslaMate gekoppeld.

Eind kwartaal wil er wel wat met korting te kopen zijn. Dat zijn modellen die niet verkocht zijn en dat zijn verschillende modellen. Vaak een mix van standaard configs tot en met duurdere Performance configs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Wat jij beschrijft ervaar ik exact zo (M3 2023). Vorige week terug uit de Eifel op de autobahn, klaarlichte dag, miezerig weer. Ofwel je zit iedere 15sec op het knopje te duwen, ofwel dat ding flipt ineens naar standje "ik wis je hele voorruit eruit", ofwel je moet hem dan toch maar weer handmatig switchen tussen standje "II" en "III".

Ja. VAG is soms ook wat. Maar die regensensor die het wel goed doet bij de VAG en 2 EUR kost, zit al sinds het begin niet in de Tesla M3.

Verder rijd de auto redelijk comfortabel en ben ik er best tevreden mee (range maakt heel veel goed), maar nogmaals, de ingeslagen weg zoals ik nu bij de highland zie.... doet me heroverwegen of de volgende weer een Tesla zou worden.
Hear hear. De ingeslagen weg bevalt mij ook steeds minder en door het wegvallen van de USPs zal ik zeker de volgende keer bij andere merken gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:26
Ik lees hier vaak dat er geklaagd wordt over het ontbreken van een regensensor, maar de andere auto's hebben ook geen regensensor afaik. Deze maken gebruik van een breedbeeld lens om zo te achterhalen of er druppels op het glas liggen of niet.
En het is daar dat er een licentie op zit, die Elon Musk niet wilt betalen omdat hij niet afhankelijk wil zijn van licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metrik
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-08 15:27
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Je gaat niet meer leasen? Ik zou de Alfen laten staan. Zie topic hier op GoT. Met een nieuwe firmware kun je daarmee al aan solar charging doen. Of anders via software aan TeslaMate gekoppeld.

Eind kwartaal wil er wel wat met korting te kopen zijn. Dat zijn modellen die niet verkocht zijn en dat zijn verschillende modellen. Vaak een mix van standaard configs tot en met duurdere Performance configs.
Dank voor de tip, ik ga dat topic eens uitpluizen :-)
Ik was niet van plan om (operationeel) te gaan leasen, ik ben tegenwoordig ondernemer en vind het een beetje zonde om in 4 jaar tijd zo'n beetje de volledige auto te hebben betaald en dat het dan vervolgens niet je eigendom wordt, dus ik vermoed dat het financial lease (zakelijk) of huurkoop (privé) gaat worden. Ik rij ongeveer 20.000km per jaar, dus ik moet nog eens uitzoeken wat voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Dank voor de tip, ik ga dat topic eens uitpluizen :-)
Ik was niet van plan om (operationeel) te gaan leasen, ik ben tegenwoordig ondernemer en vind het een beetje zonde om in 4 jaar tijd zo'n beetje de volledige auto te hebben betaald en dat het dan vervolgens niet je eigendom wordt, dus ik vermoed dat het financial lease (zakelijk) of huurkoop (privé) gaat worden. Ik rij ongeveer 20.000km per jaar, dus ik moet nog eens uitzoeken wat voordeliger is.
Als je ondernemer bent is het (volgens mij) ook wel makkelijk een factuur te krijgen van de geladen kWhs toch? Ik zou dan zelf gewoond de Alfen houden met backend zodat je ook een factuur kunt krijgen. En de Alfen is best een mooie paal nu met solar charging. En al helemaal als hij voor niks is. Zou dan even niet weten waarom je naar een domme TWC zou gaan. Maar goed, dit is meer wat voor in een andere topic. Suc6 met uitzoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:45:
Goeie tip, ik ga een flesje bestellen.
this schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:28:
Ik lees hier vaak dat er geklaagd wordt over het ontbreken van een regensensor, maar de andere auto's hebben ook geen regensensor afaik. Deze maken gebruik van een breedbeeld lens om zo te achterhalen of er druppels op het glas liggen of niet.
En het is daar dat er een licentie op zit, die Elon Musk niet wilt betalen omdat hij niet afhankelijk wil zijn van licenties.
Wat helpt is dat andere auto's de ruitenwissers niet koppelen aan de cruise-control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:28:
Ik vraag me dit af. In ieder geval heeft de Golf 7 van mijn vrouw gewoon nog een "echte" regen en licht sensor. Die licentie was wel nodig voor verkeersbordherkenning in Tesla's. Daar is Musk mee gestopt. (Mobile Eye)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:22
Caayn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Goeie tip, ik ga een flesje bestellen.
Ik raad het je af dit te doen, zelf gedaan en doordat RainX het water allemaal kleine druppeltjes laat vormen gaan de wissers in standje tropische storm bij de minste of geringste regen met AP aan. Ik had er meteen spijt van.

Voor de zij-, achterruit en spiegels vind ik het wel nuttig.

[ Voor 7% gewijzigd door pretpik op 31-10-2023 09:43 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Laatst online: 23:11
Metrik schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
Wat kost het plaatsen van zo'n Wall connector en wie doet dat? Ik zie nl. 500 euro staan op de site van Tesla, maar dat is exclusief plaatsing. Nu is het bij mij redelijk eenvoudig omdat het een kwestie is van de oude kast eraf en de nieuwe erop, maar liever doe ik dat toch niet zelf.
Tesla heeft daar een mooie pagina voor:
https://www.tesla.com/nl_...?productType=homecharging

Vul je postcode in (alleen cijfers) en je ziet wie in jouw buurt je hiervoor kunt benaderen. Die partij regelt ook de Tesla wall connector. Gewoon wat foto's maken van de situatie en dan bij een paar partijen die uit de site van Tesla rollen een offerte aanvragen. Althans, zo ga ik het ook doen eind deze week. Levering Highland hopelijk dit jaar nog :)

Ik zou jezelf in elk geval geen andere laadpaal dan die van Tesla aan laten praten. Een paar pagina's terug in dit topic waren er nogal wat "klachten" van meerdere mensen die een non-Tesla laadpaal had en het vervelend vond om steeds meerdere handelingen uit te moeten voeren alvorens je deze s'ochtends los kunt koppelen om weg te rijden. Bij de Tesla laadpaal zit er gewoon een knopje op die communiceert met je Tesla. Zie oa. de reactie van @loxr25 hier, de reactie van @this hier en de reactie van @revolution-nl hier

[ Voor 37% gewijzigd door Fidelity op 31-10-2023 09:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Laatst online: 14-09 19:29
Sinds mijn m3 zo goed als bijgeluid vrij is, had ik nog een kleine irritatie af en toe. Heel zachtjes, maar toch soms enigszins hoorbaar.... Nu ben ik er achter dat bij de achtergordels er onderaan een hard labeltje zit dat tegen de stoel resoneert. Persoonlijk heb ik die labels vakkundig verwijderd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
EnigmA-X schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Als je nu een Tesla gaat afhalen, is zeker 90% wat er staat een Y (SUV-ish dus).

De reden? Het is wel persoonlijk maar spreekt een grote doelgroep aan. Ze zijn gewoon veel ruimer (handig met gezin of gewoon zooi verslepen), stappen makkelijker in, zitten vaak net wat beter door een iets andere houding, geven subjectief wat meer overzicht op de weg, omdat je net iets hoger zit.
Maar vergeleken met de nieuwe M3 duurder, geen subsidie, slechtere wegligging, lawaaiger, 100km minder bereik. En natuurlijk die rare duckface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 19:59
Fidelity schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:49:
Ik zou jezelf in elk geval geen andere laadpaal dan die van Tesla aan laten praten. Een paar pagina's terug in dit topic waren er nogal wat "klachten" van meerdere mensen die een non-Tesla laadpaal had en het vervelend vond om steeds meerdere handelingen uit te moeten voeren alvorens je deze s'ochtends los kunt koppelen om weg te rijden. Bij de Tesla laadpaal zit er gewoon een knopje op die communiceert met je Tesla. Zie oa. de reactie van @loxr25 hier, de reactie van @this hier en de reactie van @revolution-nl hier
Nou, ik ben tot nu toe (pas een weekje) prima tevreden met mijn Alfen Single Pro-line. Gewoon het pasje voor de laadpaal houden om de laadsessie te stoppen en de kabel wordt aan beide kanten ontgrendeld. Echt totaal geen problemen mee.
Ik kan ook gerust andere zware apparaten in huis gebruiken, terwijl de auto aan het opladen is.

Maar goed, wellicht een beetje offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
kwaazaar schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Maar vergeleken met de nieuwe M3 duurder, geen subsidie, slechtere wegligging, lawaaiger, 100km minder bereik. En natuurlijk die rare duckface.
Uiteindelijk is een bepaalde keuze maken voor een auto, altijd een compromis (en persoonlijke afweging).

Duurder en geen subsidie is geen issue als je het kan betalen.
Slechtere wegligging is subjectief, het gros loopt niet te gummen op de klaverbladen en vergeleken met veel andere voertuigen heeft een Y een prima wegligging.
Lawaaiger, ten opzichte van wat? Vegeleken met een ICE/Hybrid is een Y echt wel stil.
Minder bereik is alleen relevant als je vooral veel lange afstanden rijdt, wat het gros van de bestuurders niet doet.
Die Duckface. Tja ;)

Vaak is de vrouw-factor belangrijker, dat de kids en de boodschappen makkelijk mee kunnen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
STIMPPYYY schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

ik vrees dat je gelijk zult hebben. Niet omdat de klanten het graag willen, maar omdat de concurrent het doet en het dus wel een goed idee zal zijn. Er zullen weinig mensen zijn die specifiek hierom een auto zullen laten staan, dus je hebt er niets aan om naar (verkoop) cijfers te kijken voor dit soort beslissingen. De MY is de best verkopende auto, dus zullen alle! beslissingen wel de goede zijn.

Zelf zou ik bijvoorbeeld ook liever een elektrische station kopen, maar vind daar maar eens een goeie van. En als ze niet gemaakt worden, val je vanzelf terug op een SUV. En zo hoor ik automatisch bij de groep die 'kiest' voor een SUV, dus moeten we er nog maar meer van maken.
Pagina: 1 ... 151 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: