Tesla Model 3 RWD (2023)
Klopt, maar die zitten voor mij vaak op lastige locaties. Fastned is over het algemeen snel bereikbaar bij een tankstation.cacofant schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:10:
Gewoon een Supercharger uitkiezen om te laden :-) is nog veel goedkoper ook ..
Is het een goed idee om voor mijn woon-werkverkeer bij te laden via het stopcontact?
Ik lees namelijk verschillende meningen. Dat dit enkel bedoelt is voor nood situaties, maar ik vrees dat het bij enkele weken via deze methode zal zijn.
Je zal vast een publieke laadpaal in de buurt hebben?Twilkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
Ik mag morgen mijn Model 3 gaan ophalen. Echter ben ik nog wachtende op mijn laadpaal installatie thuis.
Is het een goed idee om voor mijn woon-werkverkeer bij te laden via het stopcontact?
Ik lees namelijk verschillende meningen. Dat dit enkel bedoelt is voor nood situaties, maar ik vrees dat het bij enkele weken via deze methode zal zijn.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Het is niet het einde van de wereld, er van uitgaande dat je niet iedere dag de batterij compleet leeg rijdt.Twilkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
Ik mag morgen mijn Model 3 gaan ophalen. Echter ben ik nog wachtende op mijn laadpaal installatie thuis.
In de granny zit een temperatuursbeveiliging om te checken of het stopcontact niet te heet wordt. Daarom ook geen verlengsnoer ertussen doen.
Probleem met dat soort merken lijkt mij altijd bestaansrecht. Als zo’n toko failliet gaat zit je ermee. Dat vind ik bij meerdere merken overigens een ding. Zeker nu auto’s meer en meer op software leunen.Maurice- schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:02:
[...]
De Fisker Ocean zou zomaar het een en ander in beweging kunnen brengen. Qua ruimte vergelijkbaar met de Y maar dan wel binnen de SEPP (en itt de Y wel mooi). Ook de aanstaande Extreme, de "Performance", vanaf 64k boost tot 663 PK en 107kWh netto batterij.
Als ik opzoek was naar een SUV zou dat wel echt een kanshebber zijn.
Gewoon doen, hele volksstammen doen niet anders en dat al jaren. Daarnaast waren er zat auto's die niet eens anders konden dan 1 fase laden, en omdat men thuis dit vaak aansloot op een 16A groep, het niet veel anders was dan via granny laden.Twilkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
Laadverlies is iets hoger dan dat je met 3 fasen laadt maar dat is niet anders.
Gaat prima. Je laad verlies is wat hoger doordat je trager laad maar het werkt prima.Twilkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
Zorg wel dat je geen andere grootverbruiker(s) op dezelfde groep actief hebt tijdens het laden of schroef de laadsnelheid omlaag (verhoogt het laadverlies). Gebruik liever geen verlengsnoer, de meeste gebruiken slechts 1.5mm² aders.
Ik had een buurman die zijn EV enkel via een stopcontact in de keuken opladen, eens per week stond het keukenraam weer open en lag er een kabel door
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 27-10-2023 10:27 ]
volgens mij heb je tot nu toe al mijn vragen kunnen beantwoorden, dacht dit weet je ook welspartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Op het verkeerde bericht gereageerd? Ik heb me i.i.g. (nog) niet in van die dongles verdiept die via obd werken. ScanMyTesla heb ik wel vaker hier voorbij zien komen, zal vast iemand zijn die je kan helpen
S3XY buttons van enhauto werken volgens mij met een zelfde soort aansluiting (commander heet dat bij hen). Daar heb ik wel interesse in, ga ik me tegen die tijd wel eens in verdiepen.
Daarnaast; iemand ervaring met een divider in de Frunk?
Thanks alvast!
Misschien dat die vier genoemde laadstations niet voldoen aan deze voorwaarden? Of ze zijn te ver weg en hij begint pas later met het voorverwarmen. Kan de precieze afstand/tijd daarvoor zo snel niet vinden. Hier hebben ze het voor de Y over 30 minuten/45km, maar geen idee of dit de officiële cijfers zijn.Omslachtig012 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:09:
Heeft iemand een idee waarom niet alle Fastned locaties de batterij voorverwarmen? Is er een mogelijkheid om dit toch ergens te reporten dat deze locaties wél voorverwarmen?
Polestar gaat qua prijs heel hard omhoog zodra je opties gaat aanvinken. Skoda Enyaq komt in de buurt qua prijs, plus veel meer comfort en ruimte. Maar paar jaar achterstand v.w.b. interface denk ik. En weer ouderwets sleutel zoeken.Tommie12 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:47:
[...]
Tja, ik heb ook nooit 2 keer na elkaar dezelfde auto of merk gehad, maar dan vooral omdat iets anders net beter paste, of ik meer kreeg voor hetzelfde budget.
Wat is het alternatief voor een Tesla? Ik zou zo direct alleen maar aan de Polestar denken.
Dan gaat de auto tenminste open. De keren dat ik sta te vloeken naast de auto omdat deze weer eens niet of veel te laat opengaat wordt met de jaren erger. Gekke is dat, met name het traag openen, vroeger geen issue was bij mij. Ik vind dat echt zo karig en armoedig. Gelukkig zijn er ook momenten dat het wel goed gaat 😂fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
Polestar gaat qua prijs heel hard omhoog zodra je opties gaat aanvinken. Skoda Enyaq komt in de buurt qua prijs, plus veel meer comfort en ruimte. Maar paar jaar achterstand v.w.b. interface denk ik. En weer ouderwets sleutel zoeken.
De Y was toch ruimer dan zijn concurrenten?
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-10-2023 10:41 ]
Oh dit is zo vervelend inderdaad, sta je echt zo als een debiel aan je hendel te trekken.. Soms gaat het weken goed, en soms moet ik 10 seconden wachten voordat ie open gaat.STIMPPYYY schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:40:
[...]
Dan gaat de auto tenminste open. De keren dat ik sta te vloeken naast de auto omdat deze weer eens niet of veel te laat opengaat wordt met de jaren erger. Gekke is dat, met name het traag openen, vroeger geen issue was bij mij. Ik vind dat echt zo karig en armoedig. Gelukkig zijn er ook momenten dat het wel goed gaat 😂
Neem aan dat dit een prive aankoop is, gezien de verzekeringsvraag. Mooi hoor al die opties! Wat was je afweging m.b.t. FSD? En waarom de winterbanden via Tesla? Je kan de zelfde banden veel goedkoper elder aankopen en laten monteren. Beniewd naar je redenatie.Ifreerider schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:02:
Dit is mijn bestelling:Sinds gisteren Verwachte levertijd: November 21 - December 05. Hij staat op de HÖEGH TRIGGER:
- Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive
- Lakkleur Stealth Grey
- 18'' Photon-velgen
- Zwart Premium-interieur
- Autopilot
- Full Self-Driving Capability
- 18” Photon Pirelli winterpakket
Ik kan niet wachten.
- Voyage 47
- Load port Taicang
- Planned load 25.10.2023
- Departure date 26.10.2023
- Discharge port Zeebrugge
- Arrival date 23.11.2023
Heeft iemand ervaring met het Winterpakket? Zouden ze die al monteren?
Ik moet me nog oriënteren op de verzekering. Zijn er goede tips?
Ik denk ook na over een coating, lakbeschermingsfolie, en spatlappen. Ik ben benieuwd naar wat anderen doen op dit gebied.
Zodra je het kenteken binnen hebt gaan shoppen op Independer (auto verzekeringen vergelijken). En de voorwaarden vergelijken. Ikzelf kijk vooral naar de dekking voor het panorama dak, andere mensen nemen dit weer voer lief (kan je teruglezen in het algemene topic). Let dus op de glasverzekering panoramadak. Verder zijn er wat verzekeraars die een beveiligings systeem vereisen in je Tesla. Standaard heeft deze namelijk niveau 0 (Tesla, typsich voor hen, commiteert zich niet aan een beveiligingsstandaard).
Deze kwam een paar keer voorbij als aanraden voor wraps en PPF (paint protection film): https://dewrapwereld.nl/ppf-paint-protection-film/. Het is helemaal luxe als je het dan ook nog laat coaten. Maar wel een duur geintje.
Andere accesoires waar ik intresse in heb: https://www.spigen.com/collections/tesla
- https://www.spigen.com/pr...-1?variant=41724487303215
- https://www.spigen.com/pr...rt?variant=41733570527279
- https://www.spigen.com/pr...ay?variant=41733571837999
- https://www.spigen.com/pr...er?variant=41682960908335
Bovenstaande van Spigen kan je het beste via Amazon aanschaffen(goedkoper). Er is ook een hoop van andere merken (chinees) te vinden die het zelfde doel dienen. Ook ga ik me nog verdiepen in goede all-weather matten. Alleen op amazon kon ik wat vinden. En de officiele Tesla all-weather matten zijn nog niet verkrijgbaar voor de nieuwe M3.
[ Voor 15% gewijzigd door spartacusNLD op 27-10-2023 10:57 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
De set kost € 1.869,-. Dat valt volgens mij best mee voor velgen, banden en TPMS sensoren.spartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
En waarom de winterbanden via Tesla? Je kan de zelfde banden veel goedkoper elder aankopen en laten monteren. Beniewd naar je redenatie.
..
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ja? heb je nog tips? Ik had ze expres niet meebesteld om geen SEPP discussies te krijgen, maar als ik bij Euromaster ofzo kijk, is het niet echt goedkoper (let op de de TPMS-sensoren er ook bij moeten), en waarschijnlijk zijn de Photon velgen ook lastig te vinden.spartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
En waarom de winterbanden via Tesla? Je kan de zelfde banden veel goedkoper elder aankopen en laten monteren. Beniewd naar je redenatie.
Klopt, aan beide kanten zit er een!Simone96 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:41:
[...]
Dus er zit toch aan beide kanten een dodehoeksensor? In de handleiding klonk het alsof deze alleen aan de bestuurderskant zou zitten.
Inspired schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:52:
[...]
De set kost € 1.869,-. Dat valt volgens mij best mee voor velgen, banden en TPMS sensoren.
Ah, dit wist ik niet! Ik dacht dat het enkel de banden warenSiErRa schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:53:
[...]
Ja? heb je nog tips? Ik had ze expres niet meebesteld om geen SEPP discussies te krijgen, maar als ik bij Euromaster ofzo kijk, is het niet echt goedkoper (let op de de TPMS-sensoren er ook bij moeten), en waarschijnlijk zijn de Photon velgen ook lastig te vinden.
[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 27-10-2023 10:56 ]
Klopt. In het algemene topic ( moeten we het hier niet alleen over levertijden hebben trouwens?
Volgens mij zelfs al een bevestiging van een tweaker die al een nieuwe M3 in bezit heeft.
Ik heb er ook een in bezit en kan het bevestigenspartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Klopt. In het algemene topic ( moeten we het hier niet alleen over levertijden hebben trouwens?) kwam een video voorbij waar je kan zien dat het aan beide kanten werkt.
Volgens mij zelfs al een bevestiging van een tweaker die al een nieuwe M3 in bezit heeft.
Ander punt om op te letten is of er vrije keus is voor schadebedrijven, want je wil waarschijnlijk wel een Tesla gecertificeerd schadebedrijf reparaties laten doen, en dat zijn ze lang niet allemaal.spartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
Zodra je het kenteken binnen hebt gaan shoppen op Independer (auto verzekeringen vergelijken). En de voorwaarden vergelijken. Ikzelf kijk vooral naar de dekking voor het panorama dak, andere mensen nemen dit weer voer lief (kan je teruglezen in het algemene topic). Let dus op de glasverzekering panoramadak. Verder zijn er wat verzekeraars die een beveiligings systeem vereisen in je Tesla. Standaard heeft deze namelijk niveau 0 (Tesla, typsich voor hen, commiteert zich niet aan een beveiligingsstandaard).
Het laden met de zogenaamde ‘granny lader’ met het 230 volt stopcontact heeft zijn beperkingen.Twilkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
Meestal zijn deze stopcontacten beveiligd met een 16 ampere zekering in de meterkast. Het maximale vermogen wat je daarmee kunt benutten is 16x230 = 3,68 kW. Meestal worden door dezelfde zekering, meerdere stopcontacten of lampen in huis gebruikt. Het makkelijkst is het daarom als je de verbruikers achter de betreffende zekering uit kunt laten als je de auto laadt via de granny lader. Ook is er de mogelijkheid om de laadstroom naar de auto wat te beperken naar bijvoorbeeld 2,5 kW. Je hebt dan nog wat vrije ruimte voor andere verbruikers. Het laden duurt dan natuurlijk wel langer.
Het verbruik is afhankelijk van je rijstijl. Houden we voor het gemak 150 W/km aan. Dan kun je met die 2,5 kW per uur laadtijd, 2500:150 = 16,6 km rijden. In de praktijk zal het wat ongunstiger zijn, omdat er verliezen zijn bij de omzetting van wisselstroom uit het stopcontact naar gelijkstroom voor de batterij in de auto.
Het hangt dus van het dagelijks te rijden aantal km. af, hoeveel uren je zult moeten laden om die afstand te kunnen overbruggen.
Er zijn genoeg mensen die nooit anders doen dan met een granny hun auto laden. Een kwalitatief goed stopcontact is daarbij wel een vereiste..
Banden kosten 150 euro per stuk, wisselen op bestaande velg 110 euro per keer. Dan moet je er langer dan 6 jaar mee doen om voordeliger uit te zijn dan een tweejaarlijkse wissel.SiErRa schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:53:
[...]
Ja? heb je nog tips? Ik had ze expres niet meebesteld om geen SEPP discussies te krijgen, maar als ik bij Euromaster ofzo kijk, is het niet echt goedkoper (let op de de TPMS-sensoren er ook bij moeten), en waarschijnlijk zijn de Photon velgen ook lastig te vinden.
Ja, kan zeker. Toch werkt het voor mijn gevoel anders. Ik gebruik dat ook zeker niet overal, alleen als ik goed overzicht heb tot minstens een paar honderd meter verderop.ybos schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:52:
[...]
Je kan toch ook gewoon met het pedaal gewoon regelen dat de auto uitrolt
Gewoon zorgen dat het balkje niet zwart en niet groen is.
Ik vind het one pedal driving heel natuurlijk en ideaal. Heb echt geen zin om te klooien met in vrij zetten, uitrollen en dan weer in versnelling om regen toe te passen.
Maar, ieder zijn ding
Maar ieder zijn ding.
Hoezo dan? gaat een verzekeraar je dwingen je auto te laten repareren bij een bedrijf wat niet gecertificeerd is? Dit doet ook wat aan je fabrieksgarantie neem ik aan?SiErRa schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Ander punt om op te letten is of er vrije keus is voor schadebedrijven, want je wil waarschijnlijk wel een Tesla gecertificeerd schadebedrijf reparaties laten doen, en dat zijn ze lang niet allemaal.
Ik ga dit ook meenemen
In de praktijk heb ik hier geen probleem mee. Er is wel iets van beperking bij 100% en koude batterij, maar dit is snel weg.Ati_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:05:
Weet iemand hier of one pedal driving niet werkt op een Tesla Model 3 RWD met LFP batterij wanneer deze op 100% zit? Hier en daar kan ik er online wel iets over vinden, maar een echt eenduidig antwoord niet. Lijkt mij erg onwenselijk dat wanneer je vaak kleine stukjes rijdt dat one pedal drive de gros van de rit het niet doet totdat de LFP batterij op temperatuur en een aantal percentage lager is.
Vergeet de restwaarde van de velgen + evt banden niet. Afhankelijk van hoe "hot" Tesla blijft, vang je daar einde rit zo €1000 voor. Ik heb eind vorig jaar een winterset gekocht op MP van originele 18" voor mijn RWD Model 3, daar had ik met €750 een koopje aan.Maurice- schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:13:
[...]
Banden kosten 150 euro per stuk, wisselen op bestaande velg 110 euro per keer. Dan moet je er langer dan 6 jaar mee doen om voordeliger uit te zijn dan een tweejaarlijkse wissel.
Inderdaad een privé aankoop. Na jaren uitstellen/ twijfelen etc heb ik met de nieuwe refresh de knoop doorgehakt om er voor te gaan.spartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
Neem aan dat dit een prive aankoop is, gezien de verzekeringsvraag. Mooi hoor al die opties! Wat was je afweging m.b.t. FSD? En waarom de winterbanden via Tesla? Je kan de zelfde banden veel goedkoper elder aankopen en laten monteren. Beniewd naar je redenatie.
Deze kwam een paar keer voorbij als aanraden voor wraps en PPF (paint protection film): https://dewrapwereld.nl/ppf-paint-protection-film/. Het is helemaal luxe als je het dan ook nog laat coaten. Maar wel een duur geintje.
Andere accesoires waar ik intresse in heb: https://www.spigen.com/collections/tesla
- https://www.spigen.com/pr...-1?variant=41724487303215
- https://www.spigen.com/pr...rt?variant=41733570527279
- https://www.spigen.com/pr...ay?variant=41733571837999
- https://www.spigen.com/pr...er?variant=41682960908335
Bovenstaande van Spigen kan je het beste via Amazon aanschaffen(goedkoper). Er is ook een hoop van andere merken (chinees) te vinden die het zelfde doel dienen. Ook ga ik me nog verdiepen in goede all-weather matten. Alleen op amazon kon ik wat vinden. En de officiele Tesla all-weather matten zijn nog niet verkrijgbaar voor de nieuwe M3.
FSD omdat ik nog steeds vertrouwen/ hoop (weet niet helemaal zeker welke) heb in Tesla dat het waar gaat maken wat ze oorspronkelijk voor ogen hadden. Idd veel geld, maar mocht de doorbraak er komen dan zal de prijs ongetwijfeld omhoog gaan.
Wat betreft bescherming betreft zat ik aan de Tesla accessoires te denken. Dus de beschermingsfolie bij de achtervelgen (58 Euro) en de spatlappen (53). Daarnaast iets van een glascoating. Een volledige wrap vind ik te duur, en zonde van de lak die ik heb gekozen.
Winter set idd zoals de anderen al aangeven. De velgen hebben natuurlijk ook een restwaarde, als je het vergelijkt met een bandenwissel. Veel geld, maar een acceptabele deal denk ik.
Bedankt voor de verzekering tips. Ik ga het onderzoeken. Ook de accessoire tips!
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Dit herken ik alleen als ik mijn iPhone in mijn kontzak heb, als ik deze in het zicht van de Tesla heb gaat mijn eigenlijk altijd open.Omslachtig012 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
Oh dit is zo vervelend inderdaad, sta je echt zo als een debiel aan je hendel te trekken.. Soms gaat het weken goed, en soms moet ik 10 seconden wachten voordat ie open gaat.
D-Man
laat je herstellen bij wat zij aanbevelen dan scheelt het je eigen risico.spartacusNLD schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:27:
[...]
Hoezo dan? gaat een verzekeraar je dwingen je auto te laten repareren bij een bedrijf wat niet gecertificeerd is? Dit doet ook wat aan je fabrieksgarantie neem ik aan?
Ik ga dit ook meenemenBedankt!
Meeste in Nederland is Schadenet en ABS, ook tesla beveelt dit aan:
https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support
Netwerk van door Tesla goedgekeurde garages
Wij zijn een partnerschap aangegaan met 's werelds beste garages om het voortdurend groeiende netwerk van door Tesla goedgekeurde garages te vormen. We vereisen de hoogste normen van ons netwerk van door Tesla goedgekeurde garages en zorgen voor intensieve training en beoordelingen. Om een afspraak te maken, kunt u rechtstreeks contact opnemen met de garage.
Voor meer ondersteuning kunt u een e-mail sturen naar ons support team garages. Vergeet niet uw VIN en eventuele relevante informatie over de garage te vermelden.
Radius:
30
km
MapList
ABS Haans Autoschades
Reviews5101 Reviews
17 Jules Verneweg, Tilburg, NB 5015 BE
4 km
+31 135421958Website
ABS Den Elzen Breda
Reviews457 Reviews
20 Korte Huifakkerstraat, Breda, NB 4815
21 km
+31 763030570Website
Dit klopt niet hoor, op lage snelheid merk je er weinig van. Maar eenmaal je wat hogere snelheden hebt, ga je merken dat die one pedal driving heel weinig afremt als de batterij (bijna) vol zit.Mar.tin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Warme accu op 100% heeft volle regeneratiemogelijkheden, in elk geval ruim voldoende voor een prettig aantal keer stoppen voor een verkeerslicht.
Ik heb er ook last van, in zo'n situaties zet ik de navigatie naar een Tesla snellader of andere snellader die wel in de navigatie aanwezig is als laadpunt, waardoor het voorverwarmen geactiveerd wordt. Terwijl ik in de realiteit naar die fastned lader aan het rijden ben.Omslachtig012 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:11:
[...]
Klopt, maar die zitten voor mij vaak op lastige locaties. Fastned is over het algemeen snel bereikbaar bij een tankstation.
In de meeste situaties lukt dat, maar ik heb wel nog 1 fastned lader waar ik soms passeer en in de navigatie geen snelladers in de buurt zijn en dan heb je gewoon dikke pech
Ik denk niet dat iemand dat zal adviseren. Als ik naar mijzelf kijk heb ik het bij mijn oude auto voor het gemak en veiligheid gedaan. Maar je levert enorm in, slipt sneller. Het is net niet dit en net niet dat. Beetje Hybride zeg maard-man schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:35:
Kunnen we all-season banden plaatsen?
Ja kan, ik ben voorlopig van plan met zomerbanden te rijden. Ook ‘in de winter’. Als er sneeuw ligt heb ik andere optie voor auto of OV. Voor die paar dagen per jaar dat ik winterbanden nodig heb, vind ik het geld niet waardd-man schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:35:
Kunnen we all-season banden plaatsen?
Met een beetje stoeprandschade mag je blij zijn met 500 euro als ik de Marktplaats advertenties voorbij zie komen. Het is niet echt een exclusief setje.Mar.tin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Vergeet de restwaarde van de velgen + evt banden niet. Afhankelijk van hoe "hot" Tesla blijft, vang je daar einde rit zo €1000 voor. Ik heb eind vorig jaar een winterset gekocht op MP van originele 18" voor mijn RWD Model 3, daar had ik met €750 een koopje aan.
Mmmz vreemd, hier heb ik geen last van (iPhone?). Alleen als ik de Tesla app zelf heb afgesloten of BT uit heb geschakeld maar dat is logisch. Y is ruimer maar ik weiger nog 5 jaar als een wobblehead rond te rijden. De vering moet echt substantieel beter zijn voor ik deze overweeg. Daarnaast vind ik de model Y nou niet bepaald mooi...STIMPPYYY schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:40:
[...]
Dan gaat de auto tenminste open. De keren dat ik sta te vloeken naast de auto omdat deze weer eens niet of veel te laat opengaat wordt met de jaren erger. Gekke is dat, met name het traag openen, vroeger geen issue was bij mij. Ik vind dat echt zo karig en armoedig. Gelukkig zijn er ook momenten dat het wel goed gaat 😂
De Y was toch ruimer dan zijn concurrenten?
Werkt dit niet hetzelfde als bij een emmer water. Als die voor 100% gevuld is, kan er geen druppel meer bij. Zodra je er weer een kopje uit schept, kan er weer wat bij.Dinictus208 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:33:
Regeneratie werkt minder goed of als je batterij erg vol is. Ik heb het zelf echt heel erg vaak. Wat de norm is weet ik niet.
Ik dank dat iemand die bovenop een berg woont en voor de rit de batterij tot 100% heeft opgeladen geen regeneratie mag verwachten als hij ‘s morgens bergaf, naar het dal rijdt.
Ik zal zo eens opletten wat ScanMyTesla teruggooit als mijn accu nét vol (en dus warm is) maar LFP =/= andere chemieen qua regen bovenin het pakket indien hij warm is.this schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:46:
[...]
Dit klopt niet hoor, op lage snelheid merk je er weinig van. Maar eenmaal je wat hogere snelheden hebt, ga je merken dat die one pedal driving heel weinig afremt als de batterij (bijna) vol zit.
@Dman Ja hoor, ik adviseer het wel. Het hangt mijns inziens van de situatie af. Als je zo zuinig mogelijk wil rijden en dat je ultime doel is: needen11 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Ik denk niet dat iemand dat zal adviseren. Als ik naar mijzelf kijk heb ik het bij mijn oude auto voor het gemak en veiligheid gedaan. Maar je levert enorm in, slipt sneller. Het is net niet dit en net niet dat. Beetje Hybride zeg maar. Advies wat ik kreeg bij Tesla is zoveel mogelijk zomerbanden.
Als je op wintersport gaat: of vaak in heuvels rijdt: ja. Als je een betere grip wilt tijdens slecht weer: ja
Ik ga in elk geval over op all season deze winter want ik vind zomerbanden vaak gevaarlijk in de winter, waarschijnlijk michelin crossclimates. Werkt in alle "niet mooi weer" omstandigheden beter dan de standaard banden, is slijtvast, kan op wintersport. Ja het verbruik is 5% hoger.
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 27-10-2023 15:10 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ja joh, je moet ze ook niet stukrijden, wie maakt er nou stoeprandschade op zijn velgen. Dat is echt uitzondering bij TeslaMaurice- schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
Met een beetje stoeprandschade mag je blij zijn met 500 euro als ik de Marktplaats advertenties voorbij zie komen. Het is niet echt een exclusief setje.
Overigens was mijn wintersetje vrij van schade. Straks na wisselen maar eens kijken wat het kost om de krasjes van mijn zomerset te herstellen, vind het niet bekken. En de mééste schade zat er al op toen ik 'm kocht.
De LFP chemie is wat vergevingsgezinder wat dat betreft vanwege het voltageprofiel, en Tesla staat ook bij "100%" toe dat er (ik vind best veel) energie teruggewonnen wordt, je moet geen bergen gaan afdalen als je 'm net volgeblaft hebt. Maar 3x van 50 en 1x afremmen van 80 voor een verkeerslicht in de éérste 2 kilometer van mijn reis huiswaarts merk ik niets van beperkingen.Megat schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Werkt dit niet hetzelfde als bij een emmer water. Als die voor 100% gevuld is, kan er geen druppel meer bij. Zodra je er weer een kopje uit schept, kan er weer wat bij.
Ik dank dat iemand die bovenop een berg woont en voor de rit de batterij tot 100% heeft opgeladen geen regeneratie mag verwachten als hij ‘s morgens bergaf, naar het dal rijdt.
LFP is gewoon een beetje "raar". Nominaal packvoltage van mijn pakket is overwegend +- 355V, tijdens opladen zie je dat ie 'm boven de 400V drukt nabij 100% om dan einde laadsessie heel snel terug te zakken naar ergens +- 370V. Bij andere chemieen zie je dat bij (AC) laden het 100% voltage niet overschreden wordt, waar dat bij LFP dus wel wordt gedaan.
Zoals ik hierboven ook schrijf, zal 't zometeen even uitlezen ^_^.
Precies dat, afgelopen vakantie in de Alpen goed kunnen testen. M3 LR 2019 met accu boven 95% steeds de rem erbij pakken voor scherpe bochten en stijle stukken in de afdaling. Pas rond de 90% accu het normale patroon, en dan met 96% beneden komenMegat schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Werkt dit niet hetzelfde als bij een emmer water. Als die voor 100% gevuld is, kan er geen druppel meer bij. Zodra je er weer een kopje uit schept, kan er weer wat bij.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dit stuk snap ik niet goed, tenzij je op een berg woont, ga je altijd meer energie verbruiken dan je kan recupereren door regen. Wat is de logica dan dat je bij een vollere batterij beter zou kunnen recupereren dan wanneer er al iets meer uit is?Mar.tin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
Maar 3x van 50 en 1x afremmen van 80 voor een verkeerslicht in de éérste 2 kilometer van mijn reis huiswaarts merk ik niets van beperkingen.
Mijn punt is meer dat het voor LFP, zolang die goed op temperatuur is, weinig uit lijkt te maken of hij 100% vol of leeg is. Een keertje of wat afremmen lijkt er altijd wel bij te kunnen doordat de bovenkant van het voltageprofiel flexibeler is dan bij NMC en NCAthis schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:14:
[...]
Dit stuk snap ik niet goed, tenzij je op een berg woont, ga je altijd meer energie verbruiken dan je kan recupereren door regen. Wat is de logica dan dat je bij een vollere batterij beter zou kunnen recupereren dan wanneer er al iets meer uit is?
Maar mijn punt is net dat je nooit meer energie gaat hebben in de batterij dan 100% tenzij je bergaf rijdt.Mar.tin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Mijn punt is meer dat het voor LFP, zolang die goed op temperatuur is, weinig uit lijkt te maken of hij 100% vol of leeg is. Een keertje of wat afremmen lijkt er altijd wel bij te kunnen doordat de bovenkant van het voltageprofiel flexibeler is dan bij NMC en NCA
Dus LFP hoeft helemaal niets te voorzien boven 100%. Maar als jouw ervaring klopt (dat je bij LFP wel deftig afremt bij volle batterij) kan de LFP blijkbaar betere laadvermogens aan bij volle batterij dan andere type batterijen.
Met afremmen bij one pedal drive regenereer je. Regenereren is eigenlijk gewoon opladen van de batterij. Bij het snelladen heb je hier een laadcurve die sterk reduceert op het moment dat je boven de 80% en helemaal als je boven de 90% zit.Mar.tin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Mijn punt is meer dat het voor LFP, zolang die goed op temperatuur is, weinig uit lijkt te maken of hij 100% vol of leeg is. Een keertje of wat afremmen lijkt er altijd wel bij te kunnen doordat de bovenkant van het voltageprofiel flexibeler is dan bij NMC en NCA
Het lijkt me logisch dat de regeneratie en dus ook one pedal drive remmen ook minder is als je batterij bijna vol is. Tesla waarschuwt daar ook voor.
Als jij met LFP boven de 95% nog met meer dan 20 kW oplaadt, dan zal de remkracht waarschijnlijk nog wel redelijk aanwezig zijn, zo niet, dan ga je het echt wel merken.
[ Voor 81% gewijzigd door GijsbertH1995 op 27-10-2023 13:48 ]
Ik ga binnenkort mijn m3rwd ophalen. Lease via arval. Iemand ervaring of je met hun tankpas ook de suc kan gebruiken en hoe dat als betaalmiddel te activeren?
De superchargers van Tesla kan je niet gebruiken met pasje. Voor je auto (je Tesla werkt als pasje via de laadkabel) als betaalmiddel te activeren zal je bij de leasemaatschappij moeten navragen of ze dit voorzien hebben of niet.boefje79 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:49:
Vraagje…
Ik ga binnenkort mijn m3rwd ophalen. Lease via arval. Iemand ervaring of je met hun tankpas ook de suc kan gebruiken en hoe dat als betaalmiddel te activeren?
GijsbertH1995 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:39:
Weer een mooie review van Autogefuhl over de Model 3 Long range in het Stealth Gray. Inclusief passende weersomstandigheden, zoals de early birds die ook ervaren als ze hun auto één dezer dagen ophalen
[YouTube: 2024 Tesla Model 3 Highland driving REVIEW]
+ stiller dan voorganger, rijdt nog be
+ meer premium dan voorgangers
+ Geluidssysteem eigenlijk dikke prima (niet zo goed als in LR, maar heel aardig!)
- Die richtingaanwijzers.. ik heb er een half uur mee gereden en het went een beetje, maar fijn is het niet.
- Acceleratie t.o.v. mijn 2019 LR - je krijgt veel minder 'een duw in je rug'
- tesla vision niet goed kunnen testen, maar
Het verschil tussen de SR en LR bestaat hoofdzakelijk op 2 vlakken: acceleratie en range.
Voor dagelijks gebruik is de SR meer dan prima. Voor die enkele roadtrip zal je misschien een keer extra moeten stoppen. En ook 6.1s naar de 100 is meer dan vlot.
Het interieur scheelt iets, maar beide zijn prima.
[list]
• Ruil ik mijn 2019 LR in voor een 2023 HL SR? range +acceleratie zal er op achteruit gaan, nieuwe interieur
• Ruil ik mijn 2019 LR in voor een 2023 HL LR? range zal minimaal verbeterd zijn, nieuw interieur.
[/list
Keuzes... keuzes..
Is die enkele keer laden en 1.7s acceleratie 11000 euro meer waard? 8000+3000 sepp
Als ik nu een brandstof auto zou hebben zou ik het wel weten: die Model 3 SR is een mooi compleet pakket, zorg dat je onder de 45k blijft en je hebt voor 42000 euro een hele mooie complete auto.
PS: Eindhoven heeft de Witte en Ultra Red staan, de stealth grey is niet te zien op deze lokatie.
Ik heb ook Arval en bij mij heeft Arval geregeld dat ik bij de SuC kan laden.boefje79 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:49:
Vraagje…
We hebben echter geen pas van Arval maar via een andere maatschappij.
Dus de SuC wordt nog los gefactureerd door Arval
dank voor de tip. ik heb namelijk ook een m3 in bestelling by arval en dacht dat supercharges gewoon standaard warenDn Tinus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Ik heb ook Arval en bij mij heeft Arval geregeld dat ik bij de SuC kan laden.
We hebben echter geen pas van Arval maar via een andere maatschappij.
Dus de SuC wordt nog los gefactureerd door Arval
1. Toch wel mooi die kleur zonder al teveel zon, imo niet just another grey.GijsbertH1995 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:39:
Weer een mooie review van Autogefuhl over de Model 3 Long range in het Stealth Gray. Inclusief passende weersomstandigheden, zoals de early birds die ook ervaren als ze hun auto één dezer dagen ophalen
[YouTube: 2024 Tesla Model 3 Highland driving REVIEW]
2. Wie heeft die banden gemonteerd, rode stip en ventiel niet uitgelijnd.
Speel Radio2?Ynnoz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:34:
Vandaag een proefrit gemaakt in de M3 Highland. Het lukte mij niet om met voice commando's een ander radio station te kiezen. Wat is bijv. het commando om te switchen naar Radio 2?
https://wren.co/join/Devian
Wat was je verbruik tijdens de testrit & range? Ik ga er morgen mee testrijden..stfn345 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:59:
Vandaag een testrit gemaakt in de Highland M3 SR via Tesla Eindhoven:
+ stiller dan voorganger, rijdt nog be
+ meer premium dan voorgangers
+ Geluidssysteem eigenlijk dikke prima (niet zo goed als in LR, maar heel aardig!)
- Die richtingaanwijzers.. ik heb er een half uur mee gereden en het went een beetje, maar fijn is het niet.
- Acceleratie t.o.v. mijn 2019 LR - je krijgt veel minder 'een duw in je rug'
- tesla vision niet goed kunnen testen, maar
Het verschil tussen de SR en LR bestaat hoofdzakelijk op 2 vlakken: acceleratie en range.
Voor dagelijks gebruik is de SR meer dan prima. Voor die enkele roadtrip zal je misschien een keer extra moeten stoppen. En ook 6.1s naar de 100 is meer dan vlot.
Het interieur scheelt iets, maar beide zijn prima.
[list]
• Ruil ik mijn 2019 LR in voor een 2023 HL SR? range +acceleratie zal er op achteruit gaan, nieuwe interieur
• Ruil ik mijn 2019 LR in voor een 2023 HL LR? range zal minimaal verbeterd zijn, nieuw interieur.
[/list
Keuzes... keuzes..
Is die enkele keer laden en 1.7s acceleratie 11000 euro meer waard? 8000+3000 sepp
Als ik nu een brandstof auto zou hebben zou ik het wel weten: die Model 3 SR is een mooi compleet pakket, zorg dat je onder de 45k blijft en je hebt voor 42000 euro een hele mooie complete auto.
PS: Eindhoven heeft de Witte en Ultra Red staan, de stealth grey is niet te zien op deze lokatie.
ik hem mijn y ook via arval en die kan ik in ieder geval bij de supercharger laden. waar de factuur heengaat heb ik nog niet uitgevondenYokidrink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
dank voor de tip. ik heb namelijk ook een m3 in bestelling by arval en dacht dat supercharges gewoon standaard waren
Ik vind het echt een top auto! Rijdt heerlijk. De audio vond ik echt dikke prima in de rwd. De stoffe bekleding in de deuren voelt goed aan. Ik vind de stof in de rwd ivm de awd echt niet onder doen.
De richting aanwijzers vind ik helemaal prima. Lekker die lelijke stalks weg. Is wel even wennen, maar een mens kan aan veel dingen wennen. Zeker een luxe probleem als dit (wel/geen stalks). Voor mij persoonlijk moet ik ook gaan wennen dat ik de camera op het scherm mee neem in mijn scan bij het afslaan en baan wisselen. Ik weet zeker dat met een aantal uur rijden dit allemaal natuurlijk gaat.
Ik vind de ambient light ook tof, zeker toen ik een tunnel in reed. Leuke toevoeging!
De stoelventilatie vond ik ook goed bevallen.

Dus sta nu aan de supercharger verderop
Dat zou je denken, maar werd niet herkend als commando. Misschien nieuwigheid van het demonstratie voertuig.
Ach, had ik in 2019 ook. Vond ‘m toen wel vlot, maar had meer verwacht. Na de Suc sessie wist ik niet wat ik meemaakte 😂Pindakaaskroket schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:29:
Net de mijne opgehaald in Tilburg, alles in orde, wel maar 18% charge
Is de eerste X kilometer nog steeds gratis voor de supercharger? Moet je dan wel een betaalmiddel gekoppeld hebben?Pindakaaskroket schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:29:
Net de mijne opgehaald in Tilburg, alles in orde, wel maar 18% charge
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Volgens mij gaat dat op auto registratie. Je kunt zover ik weet de eerste keren zonder gegevens laden. Als je de registratie voltooid zijn de facturen zichtbaar en zul je die moeten voldoen.Sebazzz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:09:
[...]
Is de eerste X kilometer nog steeds gratis voor de supercharger? Moet je dan wel een betaalmiddel gekoppeld hebben?
Kijk maar eens in de app bij facturen, voor hetzelfde geld staat de rekening nog open bij jou.Lochnes schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:22:
[...]
ik hem mijn y ook via arval en die kan ik in ieder geval bij de supercharger laden. waar de factuur heengaat heb ik nog niet uitgevonden
Hier hetzelfde dilemma, wil echt over, maar zit nu ook met een LR uit 2019 opgescheept.stfn345 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:59:
...
[list]
[/list
Keuzes... keuzes..
.....
Maar gisteren toch bij Tesla in Rotterdam met de rode op pad geweest.
Het audiosysteem viel mij wat tegen, het is echt wel een stap terug van wat er nu in de 2019 LR zit kwa premium.. en ik vind soms een muziekje knetter hard draaien wel echt leuk.
En de kick, de boost van 0 - 100 heb je niet met de RWD, verder rijd een RWD wel echt prima.
Ook voor als je dus ooit een lange rit gaat doen, een long range kan ook met 250 kwh laden (tijdelijk) een RWD is max 150.. en dat scheelt ook wel in oplaad tijd.
Maar is dat inderdaad dus 11.000 euro waard.
Wie gaat voor mij de knoop doorhakken

[ Voor 9% gewijzigd door Gyrolion op 27-10-2023 16:39 ]
Er was ooit een update die het afremmen bij one pedal drive gelijk maakte door bij te remmen. Maar dat is weer wegNuEffeNiet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:37:
[...]
Met afremmen bij one pedal drive regenereer je. Regenereren is eigenlijk gewoon opladen van de batterij. Bij het snelladen heb je hier een laadcurve die sterk reduceert op het moment dat je boven de 80% en helemaal als je boven de 90% zit.
Het lijkt me logisch dat de regeneratie en dus ook one pedal drive remmen ook minder is als je batterij bijna vol is. Tesla waarschuwt daar ook voor.
Als jij met LFP boven de 95% nog met meer dan 20 kW oplaadt, dan zal de remkracht waarschijnlijk nog wel redelijk aanwezig zijn, zo niet, dan ga je het echt wel merken.
Bij 100% volle batterij rijdt/regenereert de auto (heel) anders dan bij leger, want er kan simpelweg niks meer bij. Daarom komen de stipjes ook in beeld bij de regeneratie lijn bij een volle batterij
Alleen het geluid is mij al €11.000 waard. Als het om lease gaat hou ik altijd in m'n achterhoofd dat ik 5 jaar moet rondrijden met de auto. Dat lukt beter als je vanaf de start al tevreden bent.
Staar je niet blind op 250kw laden. Ik denk dat ik in 4 jaren de keren dat ik boven de 150kw heb kunnen laden op 1 hand kan tellen (nou sta ik ook niet veel bij SC's). En zelfs dan zak je al heel snel terug naar <150kw.
[ Voor 22% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-10-2023 16:58 ]
Zeker, maar gebruik je de regen niet veel vaker dan de rem? Ik merk het bij elektrisch rijden, ik laat m bij een ICE uitrollen inclusief anticiperen en bij een EV regenereer ik en ‘rem’ ik feitelijk veel vaker. Zo zou de regen wel bijdragen aan een snellere bandenslijtage, omdat je feitelijk veel vaker ‘remt’. Uiteraard is dit afhankelijk van je rijgedrag, ik zie ook met ICE’s die of vol gas rijden en altijd vol in de ankers gaanbilgy_no1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:39:
[...]
Uh nee. De potentiële energie is gelijk, dus de remkracht ook gelijk zijn. Bovendien blokkeren de wielen niet met regeneratief remmen, dus in theorie zou de slijtage iets minder kunnen zijn.
Heel normaal overigens
t.k.a. sig space t.e.a.b.
Was daar niet een soort terugroep actie van?hommer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:06:
Nieuwe ervaring; sta net bij de supercharger en d'r komt me daar een grote wolk stoom voor onder de auto vandaan. Sta je toch even te kijken van .... Euh, gaan we nu doen dan?
Heel normaal overigens
Staat me iets van bij dat ze ergens een leiding van je warmtepomp dan van wat isolatie voorzien omdat daar condens op druppelt.
Mijn vinger zweeft boven de koop knop.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:51:
[...]
Alleen het geluid is mij al €11.000 waard. Als het om lease gaat hou ik altijd in m'n achterhoofd dat ik 5 jaar moet rondrijden met de auto. Dat lukt beter als je vanaf de start al tevreden bent.
Staar je niet blind op 250kw laden. Ik denk dat ik in 4 jaren de keren dat ik boven de 150kw heb kunnen laden op 1 hand kan tellen (nou sta ik ook niet veel bij SC's). En zelfs dan zak je al heel snel terug naar <150kw.
Iemand die een dual motor heeft besteld, wat is jullie ETA?
Als ik op de website kijk is het 2 tot 6 weken.. dat is wel erg rap..
[ Voor 32% gewijzigd door Gyrolion op 27-10-2023 17:12 ]
Aangezien het expliciet benoemd wordt in de handleiding neem ik maar even aan dat dat acceptabel gedrag is.Gyrolion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:11:
[...]
Was daar niet een soort terugroep actie van?
Staat me iets van bij dat ze ergens een leiding van je warmtepomp dan van wat isolatie voorzien omdat daar condens op druppelt.
t.k.a. sig space t.e.a.b.
Dat lukt mij ook niet in mijn Y. Zeg ik het op de verkeerde manier?
Is vrij normaal inderdaad, je ziet het bij de meeste Tesla's wel bij de Supercharger. Ik snap wel dat het alarmerend is als je dat voor het eerst ziet.hommer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:14:
[...]
Aangezien het expliciet benoemd wordt in de handleiding neem ik maar even aan dat dat acceptabel gedrag is.
Excuses, het was inderdaad ooit bij 1 iemand opgelost voordat ze het gewoon als normaal zijn gaan beschouwen.hommer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:14:
[...]
Aangezien het expliciet benoemd wordt in de handleiding neem ik maar even aan dat dat acceptabel gedrag is.
/f/image/av1ToFSJpTKBhF2EpY97mjrF.png?f=fotoalbum_large)
Maar eigenlijk niks om je zorgen over te maken.
Zo laad ik ook momenteel nog op. En de groep is gedeeld met andere verbruikers in huis en garage.Twilkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:13:
Ik heb de laadnselheid op 10 Ampere staan. Dan gaat het niet hard nee. Maar geeft mij wel een veiliger gevoel als de auto s'nachts staat te laden.
En ik kwam net een halve meter tekort vanaf garage naar oprit, dus ik heb een speciaal verlengsnoer gekocht van 5 meter, met 2.5mm aders.
Kan altijd ook nog van pas komen op vakanties. 5 meter is dan ook niet veel, maar wil nu ook geen 10 meter snoer in de garage hebben liggen.
Ik heb nog 3 lege groepen over in de meterkast, dus tijd om de kruipruimte in te duiken en een dikke kabel naar de garage te trekken en dit eens fatsoenlijk aan te sluiten.
Maar klusjes in de kruipruimte weet ik altijd wel goed vooruit te schuiven, zeker nu.
Afgelopen maand heb ik op deze manier al 250 Kwh opgeladen en so far so good.
De granny charger is zelfs waterdicht en mag dus buiten liggen, maar ik leg hem liever in de garage.
Gyrolion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:11:
[...]
Mijn vinger zweeft boven de koop knop.
Iemand die een dual motor heeft besteld, wat is jullie ETA?
Als ik op de website kijk is het 2 tot 6 weken.. dat is wel erg rap..
:strip_exif()/f/image/ca01gwDNrZUTPyokjkNlZHx2.jpg?f=fotoalbum_large)

Ik rij nu drie dagen in de nieuwe RWD. Ik vind het echt super lekker rijden, lekker stil binnen, inclusief banden-geluid. Ook geluidskwaliteit is super, op lage volumes ook lekker genieten. Comfort is echt top, alles voelt luxer. Ik ga hier geen spijt van krijgen.Angriebirdie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:25:
Ik heb vandaag ook test gereden in Den Haag. Ze hebben een grijze en rode RDW. Ik ging met de rode op pad. Helaas maar 40 minuten dus bij langer na niet genoeg tijd om alles te ervaren en checken.
Ik vind het echt een top auto! Rijdt heerlijk. De audio vond ik echt dikke prima in de rwd. De stoffe bekleding in de deuren voelt goed aan. Ik vind de stof in de rwd ivm de awd echt niet onder
De wieldoppen zitten eronder. Ik ben er blij mee. Het is iig een stuk mooier dan de standaard wieldoppen.adwin84 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:43:
[...]
De velgen zijn vandaag binnengekomen! Heel netjes verpakt en met logo’s. Alleen wel een ander model velg dan ik had besteld jammer genoeg, blijft Ali. Gelukkig wel asymmetrisch, links en rechts verschillend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/S9g3ftDv5MdPUtCCIXhlwwnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U9EsKySQ052F6TBr0qG3kX4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PXolkKET0h2BK2GVJn4MNTj3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fb2l0xc6kLjmvFl8d9YmLgui.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoel je dat de performance betere kuipstoelen krijgt?fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:58:
Ben benieuwd wat de prijs wordt van de Highland Performance. Die stoelen zijn het overwegen waard. Als je nu sportief de bocht in gaat glij je langzaam je stoel uit.
[Afbeelding]
Eerder deze week kwam de vraag langs of het mogelijk was de functie uit te zetten op achterste scherm waarbij je de passagiersstoel naar voren en achter kan doen.
Ik heb de optie niet gevonden, maar er is wel een optie scherm achter volledig te blokkeren. Dus als de kinderen of vrienden niet kunnen gedragen achterin, krijgen ze ook geen Netflix/Youtube/Verwarmde stoelen
Via het scherm voorin kan je ook zien wat er getoond wordt op het scherm achterin. Dus als je wilt zien of de kinderen geen gekke dingen kijken is dat opzich een leuke feature, maar dan is de vraag ook of dit mogelijk is tijdens het rijden en of je dan dus niet Netflix/Youtube kan kijken tijdens het rijden. Ik heb er helaas niet aan gedacht dit te testen dus misschien iemand anders die hier antwoord op heeft.
Verder was er ook een vraag hoe je de richtingaanwijzer uitzet, en dat is door hetzelfde knopje nogmaals in te drukken. Ik kan hierbij trouwens ook bevestigen dat je er echt aan went. Begin van de proefrit ging ik snel naar een hendel die er niet was maar tegen het einde aan zat ik al blind op de juiste knopjes te drukken.
Conclusie, ik ben nu zeker verkocht. Zal hem ergens volgende week bestellen via LM.
Klein zetje richting de SR: 175kW is de max voor laden (tenminste, bij mijn 2019).Gyrolion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Hier hetzelfde dilemma, wil echt over, maar zit nu ook met een LR uit 2019 opgescheept.
Maar gisteren toch bij Tesla in Rotterdam met de rode op pad geweest.
Het audiosysteem viel mij wat tegen, het is echt wel een stap terug van wat er nu in de 2019 LR zit kwa premium.. en ik vind soms een muziekje knetter hard draaien wel echt leuk.
En de kick, de boost van 0 - 100 heb je niet met de RWD, verder rijd een RWD wel echt prima.
Ook voor als je dus ooit een lange rit gaat doen, een long range kan ook met 250 kwh laden (tijdelijk) een RWD is max 150.. en dat scheelt ook wel in oplaad tijd.
Maar is dat inderdaad dus 11.000 euro waard.
Wie gaat voor mij de knoop doorhakken![]()
En Tesland heeft voor leuke bedragen audio updates, misschien mooie tussenoplossing
Verwijderd
Wat ik me afvraag bij de richtingaanwijzer, is of je een ‘korte’ tik hebt en een ‘lange’, zoals je dat nu ook bij veel auto’s hebt. Dat bij een korte tik de richtingaanwijzer drie keer knippert en dan zelf uitgaat, en bij een lange tik het knipperlicht pas uitgaat nadat je een bocht hebt gemaakt of zelf de richtingaanwijzer aanzet.Oguzhan58 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:19:
Vandaag een proefrit gehad in de Model 3 RWD Ultra Red in Den Haag en ik kan gerust zeggen dat het echt een geweldige auto is. Hij rijd lekker, super stil, veel opties om mee te spelen (vooral als het je eerste tesla is), etc.
Eerder deze week kwam de vraag langs of het mogelijk was de functie uit te zetten op achterste scherm waarbij je de passagiersstoel naar voren en achter kan doen.
Ik heb de optie niet gevonden, maar er is wel een optie scherm achter volledig te blokkeren. Dus als de kinderen of vrienden niet kunnen gedragen achterin, krijgen ze ook geen Netflix/Youtube/Verwarmde stoelen
Via het scherm voorin kan je ook zien wat er getoond wordt op het scherm achterin. Dus als je wilt zien of de kinderen geen gekke dingen kijken is dat opzich een leuke feature, maar dan is de vraag ook of dit mogelijk is tijdens het rijden en of je dan dus niet Netflix/Youtube kan kijken tijdens het rijden. Ik heb er helaas niet aan gedacht dit te testen dus misschien iemand anders die hier antwoord op heeft.
Verder was er ook een vraag hoe je de richtingaanwijzer uitzet, en dat is door hetzelfde knopje nogmaals in te drukken. Ik kan hierbij trouwens ook bevestigen dat je er echt aan went. Begin van de proefrit ging ik snel naar een hendel die er niet was maar tegen het einde aan zat ik al blind op de juiste knopjes te drukken.
Conclusie, ik ben nu zeker verkocht. Zal hem ergens volgende week bestellen via LM.
Bestaat dit bij de nieuwe M3 ook voor zover je hebt kunnen ervaren?
Goeie inderdaad.Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Wat ik me afvraag bij de richtingaanwijzer, is of je een ‘korte’ tik hebt en een ‘lange’, zoals je dat nu ook bij veel auto’s hebt. Dat bij een korte tik de richtingaanwijzer drie keer knippert en dan zelf uitgaat, en bij een lange tik het knipperlicht pas uitgaat nadat je een bocht hebt gemaakt of zelf de richtingaanwijzer aanzet.
Min vraag: gaat AP nu standaard uit als je de knop indrukt
Want met de stengel zijn er 2 mogelijkheden (eig 3
stengel helemaal indrukken, als je dan stuurt gaat AP uit (mijn voorkeur)
Druk op t stuur zetten, stengel deels indrukken, AP gaat uit
Geen richting aangeven en gewoon hengst aan stuur geven, AP gaat uit
Er is geen korte of lange tik. Hij blijft gewoon aan tot je van baan hebt gewisseld op bv de snelweg of je je bocht hebt gemaakt. Door middel van de camera's weet hij of je baanwisseling afgerond is en zet hem dan uit. Zoals ik al zei, leuke optiesVerwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Wat ik me afvraag bij de richtingaanwijzer, is of je een ‘korte’ tik hebt en een ‘lange’, zoals je dat nu ook bij veel auto’s hebt. Dat bij een korte tik de richtingaanwijzer drie keer knippert en dan zelf uitgaat, en bij een lange tik het knipperlicht pas uitgaat nadat je een bocht hebt gemaakt of zelf de richtingaanwijzer aanzet.
Het was een beetje druk op de snelweg dus helaas AP niet uitgebreid kunnen testen. AP heeft trouwens geen eigen capacitive knopje. Je activeert AP door op de rechter scrollwiel te klikken. 1x voor Cruise, 2x voor autopilot. Alleen was autopilot bij mij niet beschikbaar (niet naar gezocht verder) dus weet niet hoe je AP onderbreekt. Lijkt mij logisch dat als je sturen overneemt of nogmaals op de scrollwiel klikt hij uitgaat.ybos schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Goeie inderdaad.
Min vraag: gaat AP nu standaard uit als je de knop indrukt
Want met de stengel zijn er 2 mogelijkheden (eig 3) om AP te onderbreken:
stengel helemaal indrukken, als je dan stuurt gaat AP uit (mijn voorkeur)
Druk op t stuur zetten, stengel deels indrukken, AP gaat uit
Geen richting aangeven en gewoon hengst aan stuur geven, AP gaat uit
Ik ben positief verrast door het gemak waarmee je de meeste dingen instelt.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een extra bestuurder toe te voegen, die optie krijg ik niet in de app. Heb meerdere YT video's gekeken, maar ik heb dat poppetje met bestuurder toevoegen gewoon niet.
Weet het niet zeker, maar heb je daarvoor niet de app nodig op een andere mobiel? Andere mobiel = ander persoon.911GT2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:07:
Vandaag mijn Model Y LR opgehaald. Ik snap nu waarom iedereen negatief is over het afleveren. Maar daar wil ik geen woorden aan vuil maken.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een extra bestuurder toe te voegen, die optie krijg ik niet in de app. Heb meerdere YT video's gekeken, maar ik heb dat poppetje met bestuurder toevoegen gewoon niet.
Als je op het scherm op je naam tapt dan kan je daar een exra profiel aanmaken.911GT2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:07:
Vandaag mijn Model Y LR opgehaald. Ik snap nu waarom iedereen negatief is over het afleveren. Maar daar wil ik geen woorden aan vuil maken.
Als de 2de bestuurder ook de tesla app gaat gebruiken dan kan je het beste de extra bestuurder toevoegen onder jou tesla app (helemaal onderaan bij tesla bestuurders) dan krijgen ze een automatische "online profiel" in de auto.
Je doelt op een extra driver met eigen Tesla profiel? Dat kan niet als je een leaseauto hebt. Nou ja, kan wellicht wel maar dan moet je bij je LM zijn. Een extra profiel in de auto kan wel. Maar qua Tesla acount (e-mail & pass) moet die persoon dan gewoon dezelfde gebruiken als je zelf doet.911GT2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:07:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ok het is een leaseauto.Inspired schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:17:
[...]
Je doelt op een extra driver met eigen Tesla profiel? Dat kan niet als je een leaseauto hebt. Nou ja, kan wellicht wel maar dan moet je bij je LM zijn. Een extra profiel in de auto kan wel. Maar qua Tesla acount (e-mail & pass) moet die persoon dan gewoon dezelfde gebruiken als je zelf doet.
Dus dat betekent dat ik mijn vrouw (die al een Tesla app en profiel heeft) geen toegang kan geven tot mijn auto zonder haar mijn instellingen te geven?
Enige minpuntje vind ik de smalle opening van de kofferbak, maar dat zal ook wennen.
En in een worst case scenario dat je te water raakt en de stroom valt uit: het openen van het voorportier is nog te doen qua bediening maar als je achterin zit moet je eerst een klepje verwijderen en aan een beugel trekken.
Jep en dat kan ze gewoon zien waar jij rijdt en je auto parkeert911GT2 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:21:
[...]
Ok het is een leaseauto.
Dus dat betekent dat ik mijn vrouw (die al een Tesla app en profiel heeft) geen toegang kan geven tot mijn auto zonder haar mijn instellingen te geven?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.