Ati_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:05:
Weet iemand hier of one pedal driving niet werkt op een Tesla Model 3 RWD met LFP batterij wanneer deze op 100% zit? Hier en daar kan ik er online wel iets over vinden, maar een echt eenduidig antwoord niet. Lijkt mij erg onwenselijk dat wanneer je vaak kleine stukjes rijdt dat one pedal drive de gros van de rit het niet doet totdat de LFP batterij op temperatuur en een aantal percentage lager is.
Warme accu op 100% heeft volle regeneratiemogelijkheden, in elk geval ruim voldoende voor een prettig aantal keer stoppen voor een verkeerslicht.
Vanmorgen wegrijdend met 83%, buitentemperatuur 9 graden, en een accu van 13 graden volgens ScanMyTesla, +- 40kW aan regeneratievermogen van de 60kW maximaal (tenminste, bij 60kW staan er geen stippeltjes meer op het scherm, onderwater loopt dat getal op tot 85kW.
Ik zie een screenshotje van afgelopen januari, accutemperatuur 4 graden, 71% SoC, 22kW regeneratievermogen, +- 1/3e dus.
Accutemp 2,25 graden, 77% SoC, 18kW regen power.
Mijn accu warmrijden kostte afgelopen winter als de buitentemperatuur iets onder vriespunt was, en de accu ook tegen het vriespunt aan +- 70 km rustig rijden op de snelweg.
Onder bepaalde accutemperaturen gaat de auto vrij agressief, en terecht ook voor de chemie, de accu warmstoken. Vanmorgenna 70km richting werk de accu van 13 maar naar 18 of 19 graden gestookt, terwijl hij dat op dezelfde rit ook vanaf +- 2 graden doet.
LFP lijkt het gelukkigst als de accu richting de 30 graden is, dan heb je altijd volle bak regen beschikbaar.
Ik stoor me er absoluut niet aan, voornamelijk omdat mijn reis heel veel snelweg is. Maar in de VS / op bepaalde modellen hebben ze een standje dat je brake-blending aan kan zetten en hij altijd een consistent remgevoel geeft. Ik ben heel incidenteel wel eens (kort) verrast dat, ohja, het is koud, en dan even moet bijremmen bij het eerste verkeerslicht, en daarna meer anticipatie toepas dus dat niet nodig is.