Uiteraard, ware het niet dat passagiers op de linker en rechter achterbank in de bochten soms wel eens steunen op het middelste zitvlak en je raadt het al: dan pingelt er ook van alles.bilgy_no1 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
Gewoon je tas niet op de bank leggen? I
Tussen achterbank en voorstoel staat het ook prima, met minder risico op rondvliegende spullen.
Ik zie net dat de testritten met de Model 3 voor Den Haag (en de rest?) zijn vrijgegeven. Tijd om te boeken
Utrecht nog niet. Amsterdam zag ik wel terugkomen.Puntje-NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:44:
Ik zie net dat de testritten met de Model 3 voor Den Haag (en de rest?) zijn vrijgegeven. Tijd om te boeken
Je kan dus wat met postcodes spelen om elders een afspraak te maken.
https://www.tesla.com/nl_nl/drive?selectedModel=Model3
[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 25-10-2023 15:50 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Voor de kosten die je maakt om zo'n voertuig te kopen, vind ik het waard om een OBD adapterkabeltje, dongeltje en een telefoon met ScanMyTesla te hebben. Zonder de telefoon kun je dat voor €100,- hebben (of €200,- voor een luxe dongle (met méér leessnelheid), en dan kun je alles uit de auto / accu lezen wat je wilMenesis schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:22:
[...]
- Batterij: tja lastig zomaar te checken. Je kunt de vorige eigenaar vragen om in de Tesla app te laten zien hoeveel die op de supercharger heft geladen, al zegt dat ook maar weinig eigenlijk. Erger is als hij hem steeds tot 100% laadde en langere tijd zo liet staan . Of tot 0% reed enzo. Dus ja, beetje doorvragen is het enige advies. Of de batterij gaan uitlezen.
:strip_exif()/f/image/Kk66jSXF0u32cBwfrA4xjUXx.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast kun je ook even het servicemenu induiken en kijken of er (recent) meldingen geweest zijn die spannend zouden kunnen zijn, als je de afgelopen paar dagen terugziet dat er dingen beperkt zijn door onbalans in de accu oid.
Misschien is dat mij uniek, maar ik vind het doorgaans ook gewoon leuk om te zien hoe warm/koud mijn accu is en wat er gebeurt in het EV systeem.
Je ziet het op Reddit in r/Leaf veel terugkomen dat mensen gewapend met LeafSpy screenshots vragen of alles in orde lijkt.
[ Voor 26% gewijzigd door Mar.tin op 25-10-2023 18:10 ]
Gewoon even de armsteun uitklappen?Neyluzz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Uiteraard, ware het niet dat passagiers op de linker en rechter achterbank in de bochten soms wel eens steunen op het middelste zitvlak en je raadt het al: dan pingelt er ook van alles.
Dank voor het delen. Ik heb gelijk een proefrit aangevraagdPuntje-NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:44:
Ik denk dat netdata doelt op Navigate on AutoPilot. AutoPilot werkt prima in de regen, geen probleem. Navigate on AutoPilot doet bij mij precies hetzelfde als bij netdata. Inschakelen > slecht weer gedetecteerd > uitschakelen.. 10 sec.. inschakelen > select weer gedetecteerd > uitschakelen.. En dat met de bijbehorende pingetjes. Zeer irritant.SirLct schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
2. Autopilot slecht weer? Geen last van. Zelfs met dikke bui werkt hier gewoon uitstekend. Met extra heftig regen dan weer wel maar dat begrijp ik ook.
Iemand trouwens een idee of dit ook daadwerkelijk kan kloppen? Catalogus waarde kan normaliter toch niet zover afwijken ook al wordt er korting gegeven op een auto.Fjeze schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
Sowieso kom je soms vreemde dingen tegen.
Onderstaand een 2e hands Model Y Long range, met (volgens de RDW) een cataloguswaarde van €49989,-
https://leasebijtellingvr...al&utm_campaign=gaspedaal
Interessant voor de zakelijke bijtelling...
Alleen jammer dat hij wit isEn ik niet zeker weet of wrappen een optie is bij de leasemaatschappij, en daarnaast ik het echt heel lelijk vind als er delen zoals de binnenkant van de deuren wit blijven...
Fly or Die
De gordel inprikken helpt, maar dan gaat ook de verwarming/koeling standaard aan achteraan.Neyluzz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
De seatbelt warning kan ik niet uitschakelen op de achterbank... Als ik een item ( laptoptas) op de achterbank leg is het voldoende gewicht om de sensor af te laten gaan, maar in europa kan je die warning niet uit schakelen, andere opties?
-> Ik heb daar ook geen oplossing voor gevonden. Super irritant.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik vermoed enige creativiteit met het opgeven van de cataloguswaarde bij import. Zélf nog nooit een auto geïmporteerd, dus weet niet in hoeverre dat mogelijk is. Voorzover ik kon vinden is die "gebaseerd op de nederlandse catalogusprijs", en aangezien de prijzen nogal schommelen van Tesla's is er wellicht "ooit" een keer een Y voor dat geld verkocht in NL?Fjeze schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
Sowieso kom je soms vreemde dingen tegen.
Onderstaand een 2e hands Model Y Long range, met (volgens de RDW) een cataloguswaarde van €49989,-
https://leasebijtellingvr...al&utm_campaign=gaspedaal
Interessant voor de zakelijke bijtelling...
Alleen jammer dat hij wit isEn ik niet zeker weet of wrappen een optie is bij de leasemaatschappij, en daarnaast ik het echt heel lelijk vind als er delen zoals de binnenkant van de deuren wit blijven...
Bij mij vandaag iets in de opening onder de bestuurders stoel gegleden (MY), had er wel eens naar gekeken om roostertjes te bestellen.
Maar hoe krijg je daar nu iets uit, merkte dat de opening na een 20cm naar beneden gaat .
Iemand al eens mee gemaakt?
Hoe krijg je het eruit?
Nu toch maar roosters bestellen.
Maar hoe krijg je daar nu iets uit, merkte dat de opening na een 20cm naar beneden gaat .
Iemand al eens mee gemaakt?
Hoe krijg je het eruit?
Nu toch maar roosters bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 25-10-2023 16:38 ]
Dat is inderdaad wat ik bedoel, ik begrijp erg goed dat Navigate on AP niet zo goed werkt in de regen ( het heeft immers de achter camera ook nodig en die is niet meer scherp. Maar tjonge die geluidjes zijn zo irritant.HanZwo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
Ik denk dat netdata doelt op Navigate on AutoPilot. AutoPilot werkt prima in de regen, geen probleem. Navigate on AutoPilot doet bij mij precies hetzelfde als bij netdata. Inschakelen > slecht weer gedetecteerd > uitschakelen.. 10 sec.. inschakelen > select weer gedetecteerd > uitschakelen.. En dat met de bijbehorende pingetjes. Zeer irritant.
Soms heb ik het gevoel dat de developers niet eens er met rond rijden, dit vind toch niemand prettig lijkt me.
Dank voor je antwoordSirLct schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Allereerst kan je aan de stijl van vragen wel werken, vraag me af wat je wil bereiken met "hoi tesla fanboys". Sowieso hoog "kindje verloor zijn lollie" Maar goed, late we proberen je te verhelpen.
1. Ruitenwisser: ja is gewoon hel, maar dat had je ook kunnen weten. Ik vind het zelf ook super k*t. Daarom is voor mij de S3XY button onmisbaar. Want voor 200 eur los ik heleboel probleem en scheelt veel irritatie.
Wachten op Ome Elon wordt het 2029, geen zin in.
2. Autopilot slecht weer? Geen last van. Zelfs met dikke bui werkt hier gewoon uitstekend. Met extra heftig regen dan weer wel maar dat begrijp ik ook.
3. Volg gewoon de juiste stappen: 1) Auto ontgrendelen (bijv kofferbak open) 2) Aan de pal ontgrendelen (dmv pas oid) 3) trek je de kabel los. Of makkelijker optie: S3XY button
4. Portier van slot af: https://www.tesla.com/own...CC-A15B-2E0A39FD07AB.html
5. Is niet anders dan andere auto's hoor. Ik doe mijn tas op de bank en doe de gordel om de tas en vastklikken. Bonus: als ik keihard door een bocht of remt blijft de tas ook in zn plek.
6. Probeer Joe mode, maar anders dan dat kan je niets aan doen
7. Flitsmeister
8. Flitsmeister of Waze maar over algemeen werkt tesla navi verbazingwekkend goed. Ik heb waze altijd naast staan. Maar keer op keer verbaas het mij dat die van tesla in 80% gevallen even goed is, oke soms (10%) wel rare route, maar dan ook in andere 10% gevallen zelfs betere route aangeven dan waze (!) Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt met andere navi. Waze is toch heilig?
9. Of wachten totdat Ome Elon de software schrijf (wellicht ooit in 2030) of accepteert het. Jouw keuze.
1. ruitenwissers, ik lees al enkele malen de S3XY buttons als oplossing, maar hoe dan?
Laat het je toe de ruitenwissers uit te schakelen als AP is ingeschakeld?
2. Zie mijn vorige post, ik bedoel Navigate on AP ( dat een functie van EAP ), ik ben blijkbaar niet de enige
3. Ook de suggestie van de de laadkabel ontgrendelen aan de laadpaal kom ik meer tegen, maar 2 bezwaren:
a) Dan heb ik mijn laadbadge nodig, das ook niet handig
b) Mijn laadpaal thuis is met vaste kabel, dus kan niets ontgrendelen
Ik heb nog geen enkele manier gevonden hoe ik de kabel kan laten ontgrendelen tenzij ik de app gebruik of het touchscreen in de auto. Andere fabrikanten lossen dit op met een knop naast de laadpoort ( die uiteraard enkel maar werkt als je in de buurt bent )
Opnieuw hier de vraag hoe los je dat op met de S3XY buttons? Plaats je dan een button ergens rond de laadpoort?
Zelf kwam ik dit tegen: https://www.evchargeking.com/nl/t/tesla
4. Dank je! Had ik gemist inderdaad
5. Kan ik doen, alleen in de US is er mogelijkheid om dit tijdelijk uit te schakelen, hetzelfde heb ik trouwens voor als mijn kinderen even leunen op de middelste stoel.
6. Joe Mode it is.. ;-)
1. Yes die S3XY button werkt echt super goed bij mij. 1 klik ruitenwisser uit (ongeacht AP aan of niet), en 2 klik heb ik op stand 1.5 (gewoon midden stand zeg maar). Hemels.netdata schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
Dank voor je antwoord
1. ruitenwissers, ik lees al enkele malen de S3XY buttons als oplossing, maar hoe dan?
2. Zie mijn vorige post, ik bedoel Navigate on AP ( dat een functie van EAP ), ik ben blijkbaar niet de enige
3. Ook de suggestie van de de laadkabel ontgrendelen aan de laadpaal kom ik meer tegen, maar 2 bezwaren:
Ik heb nog geen enkele manier gevonden hoe ik de kabel kan laten ontgrendelen tenzij ik de app gebruik of het touchscreen in de auto. Andere fabrikanten lossen dit op met een knop naast de laadpoort ( die uiteraard enkel maar werkt als je in de buurt bent )
Opnieuw hier de vraag hoe los je dat op met de S3XY buttons? Plaats je dan een button ergens rond de laadpoort?
5. Kan ik doen, alleen in de US is er mogelijkheid om dit tijdelijk uit te schakelen, hetzelfde heb ik trouwens voor als mijn kinderen even leunen op de middelste stoel.
6. Joe Mode it is.. ;-)
2. Ok EAP kan ik weinig van zeggen. Mijn std advies is ook om die niet te nemen, maar goed, wellicht kan anderen je helpen.
3. Ik snap je, maar dan is het by-design idd. Om te voorkomen dat anderen je laadkabel kan loskoppelen. Opzich hadden ze ook een knopje kunnen zetten, maar zoals je het wil kan iig niet behalve met S3XY button. Dan kan het op 2 manieren: Een button naast mijn laadpaal (beetje uit zicht & beschermd tegen weer ofc). Of door deurhendel lang te trekken. Met S3XY button installeer je een commander via OBD. Die heeft meerdere handige functies waaronder om de laadklep te openen/ ontgrendelen door rechter achter hendel lang te trekken (3 seconden). De hendel van voordeuren kan je instellen om de Frunk te openen bijv.
EDIT: S3XY button heeft ook sindskort over-the-air/ cloud commands. Dwz een knop binnen je huis die dan de laadpoort van je auto buiten ontgrendelen. Werkt volgens mij met Tesla API maar heb zelf nog niet geprobeerd. https://enhauto.com/blog/...oming-to-the-s3xy-buttons
https://enhauto.com/blog/article/connect-buttons
[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 25-10-2023 16:44 ]
Life is too short to drive boring cars
Eerste review die ik lees over standaard audio systeem, en die is dus positiefspartacusNLD schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:49:
Nieuwe gebruikersreview van de refreshed model 3 op autoweek:
https://www.autoweek.nl/r...tesla-model-3-rwd-2023-2/
Hier zat mijn twijfel, want ik moet een nieuwe bestellen vanuit de LM. (rij nu 2019 M3LR - met erg goede audio en wil niet achteruit... geen budget voor de nieuwe LR helaas)
Ik weet nou niet goed of het een compliment is voor de modelY of een beledeging voor de manta. Groene manta heeft ondertussen een cultstatus.Makkelijk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:00:
Sorry voor iedereen met een quicksilver model y, maar ik zie ze nu steeds meer rijden en man man man, wat een matchboxzooitje. Voor mij zit dit echt exact in hetzelfde hoekje als de felgroene opel manta uit new kids. Ik zou het echt, uit de grond van mijn hart, strontvervelend vinden als een van mijn buren dit heeft.
/rant.
Dit is de Stealth Grey of de Solid Black?Lieuwe15 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:08:
Vanmiddag als eerste proefrit gehad in de nieuwe M3 in Groningen.
Erg mooie en fijne auto!
In de showroom staat ook de nieuwe rode kleur, welke in het echt erg mooi is en veel frisser oogt als de MY rood.
Helemaal vergeten om wat meer foto's te maken..
[Afbeelding]
Stealth grey.
:strip_exif()/f/image/JUDCfqaY1EGWAb88yKenIfHc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 93% gewijzigd door Lieuwe15 op 25-10-2023 17:53 ]
De nieuwe lampen zien er echt superstrak uit.
Model 3 staat weer op de shortlist, mét aftermarket stalks, zodra de M3 2019 uit de lease loopt.
Model 3 staat weer op de shortlist, mét aftermarket stalks, zodra de M3 2019 uit de lease loopt.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Vond je de stoelen ook wat kort?Lieuwe15 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:08:
Erg mooie en fijne auto!
In de showroom staat ook de nieuwe rode kleur, welke in het echt erg mooi is en veel frisser oogt als de MY rood.
[Afbeelding]
De zitting is wat aan de korte kant, maar verder zijn ze goed instelbaar. Niet iets wat voor mij problemen op zou leveren.
Wat mij wel opviel is dat de passagiersstoel geen lendeverstelling heeft.
Wat mij wel opviel is dat de passagiersstoel geen lendeverstelling heeft.
Ik denk dat ik voor m’n nieuwe model 3 een NFC tag ter hoogte van m’n broekzak vlak bij m’n auto plak (waar de laadpoort zit, maar dan tegenover mn auto). Zodat ik alleen m’n heup er maar ff tegenaan hoef te bewegen en m’n iPhone dat via de Opdrachten app regelt.netdata schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:00:
Sinds iets meer dan een maand de eigenaar van een MY RWD, met ondertussen bijna 4000km
Leuke auto, maar boy wat zijn er toch echt vervende bugs / handelingen waar ik niet bij stil stond:
- De laadkabel loskrijgen is gewoon gruwelijk slecht gemaakt, ik moet steeds de app openen om de laadkabel te ontgrendelen of op de knop op het scherm drukken, bij tesla chargers kan ik het knopje gebruiken op het handvat, maar bij een standaard laadpaal ( zoals bij me thuis) niet, dan heb je phone key, maar moet je alsnog je telefoon boven halen, unlocken, app openen en de ontgrendel laadkabel aan tikken
Want? Als je naar de auto loopt doe je de laadkabel met volle handen in de kofferbak? Als je eerst je tas in de auto legt is die al direct ontgrendeld en dan doe je je kabel etc. Neem toch aan dat je iets meeneemt richting werk, je laptop of zo in de ochtend.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Thuis hangt de kabel aan de laadpaal. Ik steek niks in de koffer.Oekol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:11:
[...]
Want? Als je naar de auto loopt doe je de laadkabel met volle handen in de kofferbak? Als je eerst je tas in de auto legt is die al direct ontgrendeld en dan doe je je kabel etc. Neem toch aan dat je iets meeneemt richting werk, je laptop of zo in de ochtend.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Prima. Ik bedoel meer dat je de deur opent omdat je wat in de auto legt. Dus die dan ontgrendelt is. Tenzij je het met je laptoptas in de hand doet etc. Lijkt me irritant met volle handen.Tommie12 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Thuis hangt de kabel aan de laadpaal. Ik steek niks in de koffer.
Snap 't probleem sowieso niet zo. Die auto gaat al open zonder dat je op 'n knop moet duwen van een sleutel oid als je er in de buurt loopt met je mobiel. Doe je de deur ff open pleur je je zooi er in en daarna de laadkabel terug op z'n plek.
[ Voor 24% gewijzigd door Oekol op 25-10-2023 19:16 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mijn laadpaal heeft een vaste kabel, ik heb geen zin om iedere dag met kabels te slepen, mijn laaddruppel ligt altijd in de auto omdat ik geen zin heb om met een sleutelbos te slepen.Oekol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:11:
[...]
De home assistant schakelaar op mijn laadpaal is iedere dag weer een genot
De NFC tag vind ik ook goed gevonden!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heb nu geboekt voor vrijdag. Het plaatje van de auto is de oude model 3, maar neem aan dat ze je daar niet meer in een proefrit laten maken toch?Puntje-NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:44:
Zag net een vrachtwagen vol met Highland Model 3’s rijden. Zag r goed uit.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Als je plug & charge op de paal hebt blijft de kabel gelocked. Allemaal geen mega issue hoor maar je zou wat slimmere opties verwachten bij Tesla.Oekol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:15:
[...]
Prima. Ik bedoel meer dat je de deur opent omdat je wat in de auto legt. Dus die dan ontgrendelt is. Tenzij je het met je laptoptas in de hand doet etc. Lijkt me irritant met volle handen.
Snap 't probleem sowieso niet zo. Die auto gaat al open zonder dat je op 'n knop moet duwen van een sleutel oid als je er in de buurt loopt met je mobiel. Doe je de deur ff open pleur je je zooi er in en daarna de laadkabel terug op z'n plek.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Kun je gewoon met de auto naar Tesla den haag en daar parkeren? Amsterdam was een heel gedoe, dure parkeergarage en pokke eind lopen..Puntje-NL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:44:
Iemand bekend met Tesla locatie die compleet flipt? Ik zit hier te kijken naar een auto in de app die iedere drie seconde flipt tussen de indische oceaan en de parkeerplaats naast het huis…
Gebruik je toevallig teslamate?Sander schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:16:
Iemand bekend met Tesla locatie die compleet flipt? Ik zit hier te kijken naar een auto in de app die iedere drie seconde flipt tussen de indische oceaan en de parkeerplaats naast het huis…
Dan moet je de streaming API uitzetten bij instellingen van Teslamate
Vandaag iets geks. Model Y RWD stond in een parkeergarage in Rotterdam aan een Enecolader. Er staan er daar een hele hoop bij elkaar en het laadvermogen werd verdeeld. Effectief stopte de auto na een paar kWh weer met laden om even later dan weer te beginnen.
Nu was de auto uiteindelijk wel op 100%, maar opeens was er daar maar 408 km, waar dit na de vorige laadbeurt in het weekend nog 415 km norm-bereik was. Dit was in de afgelopen 10 maanden langzaam gezakt van 418 naar 415 en nu ineens zo'n grote sprong.
Ik vermoed dat het gekke laden hiervan de oorzaak is. Wellicht is het kalibreren aan het eind niet volledig uitgevoerd. Hopelijk trekt het met een nieuwe laadbeurt tot 100% weer recht.
Hebben meer mensen zo'n ervaring?
Nu was de auto uiteindelijk wel op 100%, maar opeens was er daar maar 408 km, waar dit na de vorige laadbeurt in het weekend nog 415 km norm-bereik was. Dit was in de afgelopen 10 maanden langzaam gezakt van 418 naar 415 en nu ineens zo'n grote sprong.
Ik vermoed dat het gekke laden hiervan de oorzaak is. Wellicht is het kalibreren aan het eind niet volledig uitgevoerd. Hopelijk trekt het met een nieuwe laadbeurt tot 100% weer recht.
Is nog geen 3%. Kan best na 10 maand. Misschien is het nu juist wel accuraat of is het eind van de week weer 415. Schommelingen zijn wel normaal. Niet vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer lagere SoC gehad?bilgy_no1 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:46:
Vandaag iets geks. Model Y RWD stond in een parkeergarage in Rotterdam aan een Enecolader. Er staan er daar een hele hoop bij elkaar en het laadvermogen werd verdeeld. Effectief stopte de auto na een paar kWh weer met laden om even later dan weer te beginnen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
1. Ja gewoon een knop en de ruitenwisserstand kan je op off/automatisch schakelen via de S3XY buttonnetdata schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
Dank voor je antwoord
6. Joe Mode it is.. ;-)
2. Dit klopt. Bij slecht weer en navigatie on autopilot heb ik dit ook. Even op de blauwe knop drukken die bij de navigatie dan staat en tijdelijk schakel je gewoon naar autopilot. Enige nadeel is dat je dan met EAP niet meer de afrit kan nemen. Voor de rest werkt EAP nog normaal voor de baanvakwissels.
3. Via de S3XY commander en de auto functies heb ik dit op mijn portierhendel gezet en als ik die dus 3s openhoudt ontgrendelt hij de laadpoort. Zeer makkelijk en niets anders nodig. Thuis kom ik buiten, houdt de hendel 3s vast, gooi de deur dicht, verwijder de laadkabel en plaats die in de houder aan de laadpaal en kan vertrekken.
ik ook nu net een maand eigenaar. En 1500 km gereden.netdata schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:00:
Sinds iets meer dan een maand de eigenaar van een MY RWD, met ondertussen bijna 4000km
Leuke auto, maar boy wat zijn er toch echt vervende bugs / handelingen waar ik niet bij stil stond:Toch eens lijstje waar ik mij afvraag: hoi tesla fanboys, stoort dit jullie ook of hebben jullie andere oplossingen voor me?
- Al meermaals vermeld in dit topic, dat de ruitenwissers in auto niet goed zijn, maar dat ze zo slecht zijn... daar ging ik niet van uit
- Navigate on Autopilot: Als het geregend heeft gaat deze CONTINU de melding "Slecht weer gedetecteerd" aan en uit schakelen, met non-stop een geluidsignaal, ik weet niet hoe het komt dat dit dit nog niet zag voorbij komen, maar dat is gewoon vreselijk storend
- De laadkabel loskrijgen is gewoon gruwelijk slecht gemaakt, ik moet steeds de app openen om de laadkabel te ontgrendelen of op de knop op het scherm drukken, bij tesla chargers kan ik het knopje gebruiken op het handvat, maar bij een standaard laadpaal ( zoals bij me thuis) niet, dan heb je phone key, maar moet je alsnog je telefoon boven halen, unlocken, app openen en de ontgrendel laadkabel aan tikken
- Hoe kan ik een passagier laten instappen als de wagen in drive staat??? Ik moet hem nu steeds naar P zetten anders gaan de deuren niet open, het gevolg hiervan is dat hij springt naar het easy-entry profiel ( wat normaal en goed is), maar hier moet toch een beter manier zijn?
- De seatbelt warning kan ik niet uitschakelen op de achterbank... Als ik een item ( laptoptas) op de achterbank leg is het voldoende gewicht om de sensor af te laten gaan, maar in europa kan je die warning niet uit schakelen, andere opties?
- Navigatie mist een stillere modus of een kortere modus in zijn meldingen, de auto heeft wel 10 geluidjes die bijna continu af gaan voor diverse events, maar een simpel piepje als ik iets moet doen met de nagivate, dat gaat niet... het is aan of uit, als het aan is is de text output ook veel te lang, ik zou graag hebben dat dit korter kan door bijvb de straatnamen niet uit te (proberen) spreken
- Navigatie heeft geen enkele POI meldingen, zoals bijvb flitspalen, trajectcontroles
- Navigatie loopt echt achter als het gaat over gebeurtenissen op de weg, obstakel / wagen op de pechstrook
- Matrix led hardware, die niet gebruikt wordt, zelfs mijn wagen van 2008 had dynamic lights op basis van de camera
Vandaag pas ook echt langdurig in de regen gereden, in het donker en met de trailer erachter.
Het wispelturige gedrag van de ruitenwissers als het niet regent had ik al meegemaakt, maar bij regen zijn ze nog veel wispelturiger zeg. En in het donker nog een tandje erger. Ze leiden hun eigen leven, de ene keer fanatiek bij een druppeltje, het andere moment bij meer regen hebben ze er geen zin in. Je zit dus constant te schakelen tussen de handmatige standen. Echt waardeloos en dit heb ik nog nooit meegemaakt met mijn Audi van 2016.
Dat de Navi geen POI aangeeft vindt ik ook erg jammer. Ook iets wat de Audi wel heeft, dat je kunt zien of er een parkeerplaats aankomt. Makkelijk als je een stop wilt plannen.
Ook zie je helemaal niet waar je rijdt. Plaatsnamen. Dan rij je door een mooi dorp maar weet je niet waar je bent maar de navi zegt het niet echt. Wel als je weer ergens op het scherm wat aantikt maar niet continue.
Niet zoals ik het gewend ben uit mijn vorige auto.
Vanwege donker en de reflectie op de trailer nu zelf kunnen zien hoe de remlichten reageren als je gas loslaat. Dat valt reuze mee, gaan pas aan als de auto echt in de regeneratie gaat, maar langzaam gas lossen blijven ze uit. Kan mij voorstellen dat achteropliggers anders gek worden van continue oplichtende remlichten. Valt heel erg mee.
Laadkabel los krijgen thuis werkt prima. Maar ik gebruik de Tesla mobile charger. Ben nu voor de 2e keer bij de snellader geweest van Tesla maar daar lukt het mij niet om op dat knopje te drukken. Ik zal vast wel verkeerd drukken. Erin steken gaat trouwens ook moeilijk. Laden ging met 118 Kw. Dat viel tegen. Van der Valk Zwolle. Zijn dat nog V2 laders? Stond er alleen op zo'n ding. Was niet druk dus stond lekker overdwars en nam 3 plekken in bezet. Geen zin om in de regen en donker de trailer los te gooien.
Met die koplampen hadden ze wel meer uit kunnen halen. Ook weer mijn basic audi uit 2016 was hier al veel verder in.
Verder vindt ik de auto erg zenuwachtig sturen. Als ik op cruise control rij. Alsof die niet lekker rechtuit wilt rijden. Heb m vorige week al uit laten lijnen, maar er lijkt niet heel veel verbetert. Het komt denk ik dat het stuur veel gevoeliger is. Zal wel sportief zijn maar vindt het niet fijn rijden. Ik rij in comfort stand.
En wat ik hoogst irritant vindt is dat de auto zelf maar besluit naar de 100 te gaan terwijl ik 93 op cruise rij. Dit gebeurt bij de oprit van de snelweg. Hoe kan ik dat weghalen? Ik rij op setting huidige snelheid. Toch dit al meerdere keren meegemaakt. Doet ie enkel bij een oprit van de snelweg. Zoiezo mag ik met die trailer niet harder dan 90. Maar trailer of niet, ik wil niet dat die auto voor mij gaat denken hoe hard die mag rijden.
De hele tijd zo'n motorfiets of auto achterin je bumper met een trailer eraan is ook wel knullig zeg. Soms aanwezig, dan weer niet. Soms een auto, soms een motorfiets. Hij weet toch dat er een aanhanger stekker is aangekoppeld?
Het zijn allemaal dingen waar je achter komt als je er pas echt mee gaat rijden. Daar let je allemaal niet op tijdens een proefrit.
Als ik heel eerlijk ben, zou ik iemand anders nog geeneens een Tesla aanraden. Zo'n heel denderend goede auto is het niet. Behalve dan de motor en accu.
Een aantal ergernissen zullen ook wel door mij zelf komen omdat ik nog veel moet leren van die auto.
Een ander irritant punt zijn de deuren openen. Ik heb zo'n keyfob erbij. Maar ik wil eigenlijk 1 keer drukken om de bestuurderskant open te maken, en 2 keer drukken voor alle deuren. Gaat niet. Erg jammer. Nu dus maar weer de setting ingesteld dat alle deuren open gaan.
Kwa rijbeleving en de power die je beschikbaar hebt is het wel fijn rijden. En erg stil. Goede radio. Heel veel bergruimte. En de prijs is onverslaanbaar voor hetgeen je krijgt.
En die stuurverwarming is ook prachtig. Vandaag dat voor het eerst mogen ervaren. Maar daar ga je heel gauw aan wennen. Heerlijk.
Maar als je inspreekt "ik heb een koude kont" gaat de temperatuur omhoog, in plaats van de stoelverwarming.
Vandaag 298 km gereden met aanhanger. Vertrokken op 95% en thuis aangekomen met 46% met tussendoor opladen van 30 naar 67. Ik had het dus kunnen halen en met 9% thuis aankomen maar dat wilde ik niet gokken. De eerste keer superchargen, een maand terug kreeg ik nog zo'n berichtje dat ik voor 6.30 euro had getankt. Maar nu zie ik nergens wat ik moeten betalen. Geen berichtje of email gekregen.
:strip_exif()/f/image/rv8EjWaUJtdjfYWoC4ajUowj.jpg?f=fotoalbum_large)
Had bij 22% ingeplugd, zondag was dat bij 21%.Inspired schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:02:
[...]
Is nog geen 3%. Kan best na 10 maand. Misschien is het nu juist wel accuraat of is het eind van de week weer 415. Schommelingen zijn wel normaal. Niet vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer lagere SoC gehad?
Zojuist thuis weer even opgeladen tot 100% (inclusief kalibreren) en nu staat er 414 km. S3XY app gaf zondag 2,4% degradatie aan, vanmiddag 4,3% en zojuist 2,6%. Het schommelt wel vaker een beetje, maar die meting vanmiddag was echt een uitschieter.
Lijkt er dus echt op dat het gekke laadpatroon het BMS een beetje in de war heeft gestuurd.
Morgen een lange rit, met een keer superchargen en daarna ga ik hem weer vol laden. Kijken hoe het dan gaat. Maar die parkeergarage in Rotterdam ga ik voortaan niet meer gebruiken om te laden. Kan me niet voorstellen dat dit erg goed voor je batterij is om heel regelmatig te doen.
Aan de foto te zien is dat idd v2 Supercharger. Dan nog zou je sneller moeten kunnen halen. Had je misschien pas kort voor de Supercharger de navigatie daar naartoe ingesteld? Dan heeft de auto mogelijk nog niet genoeg tijd gehad om de batterij te conditioneren.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
[...]
ik ook nu net een maand eigenaar. En 1500 km gereden.
Vandaag pas ook echt langdurig in de regen gereden, in het donker en met de trailer erachter.
Het wispelturige gedrag van de ruitenwissers als het niet regent had ik al meegemaakt, maar bij regen zijn ze nog veel wispelturiger zeg. En in het donker nog een tandje erger. Ze leiden hun eigen leven, de ene keer fanatiek bij een druppeltje, het andere moment bij meer regen hebben ze er geen zin in. Je zit dus constant te schakelen tussen de handmatige standen. Echt waardeloos en dit heb ik nog nooit meegemaakt met mijn Audi van 2016.
Dat de Navi geen POI aangeeft vindt ik ook erg jammer. Ook iets wat de Audi wel heeft, dat je kunt zien of er een parkeerplaats aankomt. Makkelijk als je een stop wilt plannen.
Ook zie je helemaal niet waar je rijdt. Plaatsnamen. Dan rij je door een mooi dorp maar weet je niet waar je bent maar de navi zegt het niet echt. Wel als je weer ergens op het scherm wat aantikt maar niet continue.
Vanwege donker en de reflectie op de trailer nu zelf kunnen zien hoe de remlichten reageren als je gas loslaat. Dat valt reuze mee, gaan pas aan als de auto echt in de regeneratie gaat, maar langzaam gas lossen blijven ze uit. Kan mij voorstellen dat achteropliggers anders gek worden van continue oplichtende remlichten. Valt heel erg mee.
Laadkabel los krijgen thuis werkt prima. Maar ik gebruik de Tesla mobile charger. Ben nu voor de 2e keer bij de snellader geweest van Tesla maar daar lukt het mij niet om op dat knopje te drukken. Ik zal vast wel verkeerd drukken. Erin steken gaat trouwens ook moeilijk. Laden ging met 118 Kw. Dat viel tegen. Van der Valk Zwolle. Zijn dat nog V2 laders? Stond er alleen op zo'n ding. Was niet druk dus stond lekker overdwars en nam 3 plekken in bezet. Geen zin om in de regen en donker de trailer los te gooien.
Met die koplampen hadden ze wel meer uit kunnen halen. Ook weer mijn basic audi uit 2016 was hier al veel verder in.
Verder vindt ik de auto erg zenuwachtig sturen. Als ik op cruise control rij. Alsof die niet lekker rechtuit wilt rijden. Heb m vorige week al uit laten lijnen, maar er lijkt niet heel veel verbetert. Het komt denk ik dat het stuur veel gevoeliger is. Zal wel sportief zijn maar vindt het niet fijn rijden. Ik rij in comfort stand.
En wat ik hoogst irritant vindt is dat de auto zelf maar besluit naar de 100 te gaan terwijl ik 93 op cruise rij. Dit gebeurt bij de oprit van de snelweg. Hoe kan ik dat weghalen? Ik rij op setting huidige snelheid. Toch dit al meerdere keren meegemaakt. Doet ie enkel bij een oprit van de snelweg. Zoiezo mag ik met die trailer niet harder dan 90. Maar trailer of niet, ik wil niet dat die auto voor mij gaat denken hoe hard die mag rijden.
De hele tijd zo'n motorfiets of auto achterin je bumper met een trailer eraan is ook wel knullig zeg. Soms aanwezig, dan weer niet. Soms een auto, soms een motorfiets. Hij weet toch dat er een aanhanger stekker is aangekoppeld?
Het zijn allemaal dingen waar je achter komt als je er pas echt mee gaat rijden. Daar let je allemaal niet op tijdens een proefrit.
Als ik heel eerlijk ben, zou ik iemand anders nog geeneens een Tesla aanraden. Zo'n heel denderend goede auto is het niet. Behalve dan de motor en accu.
Een aantal ergernissen zullen ook wel door mij zelf komen omdat ik nog veel moet leren van die auto.
Een ander irritant punt zijn de deuren openen. Ik heb zo'n keyfob erbij. Maar ik wil eigenlijk 1 keer drukken om de bestuurderskant open te maken, en 2 keer drukken voor alle deuren. Gaat niet. Erg jammer. Nu dus maar weer de setting ingesteld dat alle deuren open gaan.
Kwa rijbeleving en de power die je beschikbaar hebt is het wel fijn rijden. En erg stil. Goede radio. Heel veel bergruimte. En de prijs is onverslaanbaar voor hetgeen je krijgt.
En die stuurverwarming is ook prachtig. Vandaag dat voor het eerst mogen ervaren. Maar daar ga je heel gauw aan wennen. Heerlijk.
Maar als je inspreekt "ik heb een koude kont" gaat de temperatuur omhoog, in plaats van de stoelverwarming.
Vandaag 298 km gereden met aanhanger. Vertrokken op 95% en thuis aangekomen met 46% met tussendoor opladen van 30 naar 67. Ik had het dus kunnen halen en met 9% thuis aankomen maar dat wilde ik niet gokken. De eerste keer superchargen, een maand terug kreeg ik nog zo'n berichtje dat ik voor 6.30 euro had getankt. Maar nu zie ik nergens wat ik moeten betalen. Geen berichtje of email gekregen.
[Afbeelding]
Qua key fob geen ervaring mee, maar ik vind zelf de phone key helemaal top werken. Geen gedoe met sleutels of kaartjes, gewoon grendel openen, instappen en wegrijden.
Ik heb zelf eigenlijk geen last van de ruitenwissers. Gaat eigenlijk bijna altijd wel goed. Je kunt hem soms even nudgen met een druk op de zijkant van het linker pookje (waar je ook mee sproeit) of even sproeien.
Navigatie en interface is vast wel even wennen. Zeker als je bepaalde functies vanuit een andere auto mist. Ik ben zelf wel blij dat het gewoon snel en responsief werkt. Totaal andere orde dan wat ik van eerdere auto's ken. Ook de spraaksturing werkt gewoon goed en herkent echt wat ik bedoel. Dit in tegenstelling tot eerdere auto's.
Oh de Supercharger sessies vind je terug in je app, klik op je profiel poppetje, Account, Charging, History. Daar moeten ze allemaal staan.
Dit is vreemd, heb je in je menu de mogelijkheid om Trailer Mode aan of uit te zetten? Normaal zou bij gebruik van de trekhaak dit vanzelf moeten gebeuren en heb je het gedoe met de sensoren niet. Soms hoor je wel eens dat dit niet goed bijgewerkt is wanneer een trekhaak achteraf geplaatst wordt.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
[...]
Verder ben ik het overigens deels wel eens met sommige van je punten, ik vind enkele “slimme systemen” zo dom dat het bijna knap is om dit op deze manier uit te brengen en toch succes te boeken. Het voelt als jaren terug in de tijd kwa parkeren bijvoorbeeld. Ik herken de zaken als nerveus gedrag niet, ik vind de auto erg lekker en ontspannen rijden. Wellicht dat ik daarom over de auto over het algemeen heel prettig vind, ondanks de negatieve punten.
De plaatsnaam staat toch rechtsonder?Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
[...]
Wel een keer gehad toen ik van de veerboot kwam in Kiel. Toen bleef de navigatie maar aangeven dat ik nog in Zweden zat. Na een uur uiteindelijk maar een reset procedure gedaan waarbij ik moest wisselen van wiel grootte. Scherm resetten was niet voldoende.Sander schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:16:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/gps-frozen.216016/Go to Service Menu> Change wheel size and design to something else - Not what it is now...
After you confirm the wheel size change you get an information that the system will reboot...
Let the system reboot...
Go back to the Service Menu> Change wheel size and design to your ACTUAL wheel size and design.
After the confirm wheel size change the system will reboot...
[ Voor 35% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-10-2023 08:19 ]
Ik heb mijn MY ook ongeveer net zo langGuido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
ik ook nu net een maand eigenaar. En 1500 km gereden.
Ik kom ook van een VAG auto af en bediende de ruitenwissers meestal door de hendel en als het harder regenende ging die pas in de auto stand waarbij je de snelheid ook via de hendel kon regelen dat is inderdaad veel makkelijker.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
Ik vind de ruitenwissers van de tesla ook slecht wat dat betreft.
Ah dat is mooi want daar was ik ook erg benieuwd naar.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
Ook hier mee eens de AP is echt slecht mijn vorige auto's deden dat veel beter.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
Klopt dat doet die van mij ook wel eens super irritant.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
Heb ook een keer gehad dat de acc niet harder kon zetten dan AP aangaf, dus AP maar uitgezet.
Scrollen deed niks gewoon.
Wij gaan pas volgend jaar weg met iets achter de auto, hoop dat dit tegen die tijd opgelost is dmv een update, dat is super irritant zo een bumperklever op het scherm.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
Klopt in een proefrit merk je veel zaken niet, dat is echter met alle proefritten, je zou eigenlijk een dag minimaal ermee moeten kunnen rijden.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
Verder ben ik redelijk tevreden.
Ook 1x bij een supercharger gestaan, echter bij mij was ik bijna bij de afslag van de supercharger zegt de navi ineens dat ik thuis kan komen en past gelijk de route aan echter met 3% aankomst ondertussen natuurlijk de afslag voorbij en heb toen maar een andere charger gekozen via navi (vd valk leusden met 19%) dat werkte echter super goed knopje drukken laadpoort open stekker erin even kijken in de auto oe 200kw dat is snel ondertussen melding gelijk dat ik mijn einddoel kan halen echter toch maar naar het toilet zaten al dik uur in de auto, bij terugkomst auto op 77% dus loskoppelen en naar huis.
Betaling staat in de app, en gaat van je rekening af die je daar hebt aangegeven.
Ik kwam erachter dat ik nog een 40kw gratis had gekregen, leuke meevaller prijs dacht ik 29c per kw dat is een nette prijs.
Ik ben ook wel benieuwe of je in de auto kan aangeven met welke accu capaciteit ik thuis wil komen, want ik laad thuis met een granny en vind natuurlijk 3% dan veel te weinig om mee aan te komen.
Wat was je verbruik met aanhanger?
Ik vond gisteren dat mijn verbruik solo al aardig wat hoger was door de regen en donker natuurlijk met ac.
Ik heb dit ook als ik 3 fietsen op de drager heb. Dan denkt hij steeds dat er een motor in mijn auto rijdt. Gewoon fabriekshaak. Trailer mode zet ik uit, want dat is aanbevolen met fietsendrager, maar dan nog herkent hij wel gewoon dat er iets is en heb je het oranje trailer icoon.J-M-T schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:07:
[...]
Dit is vreemd, heb je in je menu de mogelijkheid om Trailer Mode aan of uit te zetten? Normaal zou bij gebruik van de trekhaak dit vanzelf moeten gebeuren en heb je het gedoe met de sensoren niet. Soms hoor je wel eens dat dit niet goed bijgewerkt is wanneer een trekhaak achteraf geplaatst wordt.
Verder ben ik het overigens deels wel eens met sommige van je punten, ik vind enkele “slimme systemen” zo dom dat het bijna knap is om dit op deze manier uit te brengen en toch succes te boeken. Het voelt als jaren terug in de tijd kwa parkeren bijvoorbeeld. Ik herken de zaken als nerveus gedrag niet, ik vind de auto erg lekker en ontspannen rijden. Wellicht dat ik daarom over de auto over het algemeen heel prettig vind, ondanks de negatieve punten.
[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 26-10-2023 08:34 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Het is een origineel Tesla haak, vanaf de fabriek. Trailer mode gaat automatisch aan toch als je aankoppelt? Heb een blauwe caravan tekentje.J-M-T schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:07:
[...]
Dit is vreemd, heb je in je menu de mogelijkheid om Trailer Mode aan of uit te zetten? Normaal zou bij gebruik van de trekhaak dit vanzelf moeten gebeuren en heb je het gedoe met de sensoren niet. Soms hoor je wel eens dat dit niet goed bijgewerkt is wanneer een trekhaak achteraf geplaatst wordt.
klopt ja, zag ik later ook pas. Maar ik bedoel meer dat het op de kaart zelf staat. Net als op google maps. Hoe verder je uitzoomt hoe minder plaatsnamen je ziet en andersom.Gaat niet door schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:57:
[...]
De plaatsnaam staat toch rechtsonder?
Ik rijd zelf al 5 jaar tesla. Veel van die dingen die jullie opnoemen zijn of gewenning of user error. Hiervoor ook VAG gereden en vind ze mega outdated aanvoelen in vergelijking met de tesla. Het is alsof je terug in de tijd gaat.
Een ding ben ik het wel mee eens. De ruitenwissers. Die zijn echt dramatisch. Komt omdat tesla de camera gebruikt ipv een traditionele regensensor. Voor de rest is het meeste gewenning.
De AP wil bijv niet harder dan de toegestane 100km/h op binnenwegen. Lijkt me vrij logisch dat die dat niet wil. Als je jezelf dood wil rijden mag je het zelf doen.
Als je AP aan doet gaat die ook meteen naar max snelheid. Is ook een beetje gek. Was voorheen niet zo en pakte die je huidige snelheid.
En die 9% bij aankomt aangeeft, kan je dat makkelijk doen. Meestal is die binnen een paar procent correct. Mits je je aan de snelheid houdt. Bij alles onder de 3% ga ik laden. Anders rijd ik naar huis.
Een ding ben ik het wel mee eens. De ruitenwissers. Die zijn echt dramatisch. Komt omdat tesla de camera gebruikt ipv een traditionele regensensor. Voor de rest is het meeste gewenning.
De AP wil bijv niet harder dan de toegestane 100km/h op binnenwegen. Lijkt me vrij logisch dat die dat niet wil. Als je jezelf dood wil rijden mag je het zelf doen.
Als je AP aan doet gaat die ook meteen naar max snelheid. Is ook een beetje gek. Was voorheen niet zo en pakte die je huidige snelheid.
En die 9% bij aankomt aangeeft, kan je dat makkelijk doen. Meestal is die binnen een paar procent correct. Mits je je aan de snelheid houdt. Bij alles onder de 3% ga ik laden. Anders rijd ik naar huis.
[ Voor 12% gewijzigd door gebruikershaes op 26-10-2023 08:44 ]
Remlichten kun je ook gewoon op het scherm zien. Als de remlichten branden, zie je de remlichten van je Tesla op het scherm ook branden.Guido7619 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:14:
[...]
De andere punten ga ik vast nog wel achterkomen, heb nog geen 200km gereden tot nu toe en de trekhaak moet nog geleverd worden. Net gisteren een sevice afspraak voor gemaakt.
Ik vind de app trouwens wel heel goed in mekaar zitten. M'n vrouw was gisteren onderweg naar huis en ik kon precies zien waar ze reed, hoe hard ze reed, airco, enz..
Veel beter dan de app van m'n Focus waarmee je alleen de deuren open en dicht kan doen met een vertraging van een minuut ofzo. Echt nutteloos.
Ik heb trouwens m'n telefoon ingesteld als sleutel, maar 9 van de 10 keer zie ik dat ie gewoon is verbonden met de auto als ik thuis ben. Oprit zit naast het huis. Betekent dit nou dat iedereen zo de auto open kan trekken, of moet je daar toch dichter voor bij in de buurt zijn?
Hangt ervan af hoe dichtbij je bent. Als ik bij m’n ouders op de bank zit en m’n auto staat op de oprit direct achter de muur, dan kan je de auto gewoon open trekken.InZane schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:43:
[...]
Ik heb trouwens m'n telefoon ingesteld als sleutel, maar 9 van de 10 keer zie ik dat ie gewoon is verbonden met de auto als ik thuis ben. Oprit zit naast het huis. Betekent dit nou dat iedereen zo de auto open kan trekken, of moet je daar toch dichter voor bij in de buurt zijn?
Maar eens uitproberen. Zou 't toch wel matig vinden als één of andere onverlaat gewoon in m'n auto kan als ik lekker lig te slapen.gebruikershaes schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Hangt ervan af hoe dichtbij je bent. Als ik bij m’n ouders op de bank zit en m’n auto staat op de oprit direct achter de muur, dan kan je de auto gewoon open trekken.
Same. Sommige mensen maken echt van een mug een olifant. Dan vind ik auto's zonder automatisch sluitende laadklep toch veel irritanter. Als je eenmaal gewend bent aan een laadklep die vanzelf sluit, dan rij je gewoon weg na het laden, en kom je er dan opeens achter dat je al 100m rijdt met een flapperende laadklepOekol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Simpele procedure:
Portier open, pasje tegen de paal/paal zonder pasje, laadkabel eruit, instappen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bij thuisladen zonder pasje dus niet…Jeroenneman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
Same. Sommige mensen maken echt van een mug een olifant. Dan vind ik auto's zonder automatisch sluitende laadklep toch veel irritanter. Als je eenmaal gewend bent aan een laadklep die vanzelf sluit, dan rij je gewoon weg na het laden, en kom je er dan opeens achter dat je al 100m rijdt met een flapperende laadklep![]()
Simpele procedure:
Portier open, pasje tegen de paal/paal zonder pasje, laadkabel eruit, instappen.
Je bent niet mee met de situatie. Het gaat hier om een situatie waarbij je thuis laadt met plug and play. Dus je sluit helemaal geen laadsessie af door pasje tegen laadpaal te zetten.Jeroenneman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
Same. Sommige mensen maken echt van een mug een olifant. Dan vind ik auto's zonder automatisch sluitende laadklep toch veel irritanter. Als je eenmaal gewend bent aan een laadklep die vanzelf sluit, dan rij je gewoon weg na het laden, en kom je er dan opeens achter dat je al 100m rijdt met een flapperende laadklep![]()
Simpele procedure:
En op die manier kan de Tesla niet weten dat de laadsessie gestopt mag worden.
Om te kijken of je remlichten branden op het scherm moet je toch echt wel focussen op die achterlichten? Ik kan dat niet zonder mijn aandacht weg te halen van het verkeer.InZane schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:43:
[...]
Remlichten kun je ook gewoon op het scherm zien. Als de remlichten branden, zie je de remlichten van je Tesla op het scherm ook branden.
Als je je heup tegen de auto aanschuurt ga je wel swirls krijgen op die plek.wilde_gans schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:42:
[...]
Ik denk dat ik voor m’n nieuwe model 3 een NFC tag ter hoogte van m’n broekzak vlak bij m’n auto plak (waar de laadpoort zit, maar dan tegenover mn auto). Zodat ik alleen m’n heup er maar ff tegenaan hoef te bewegen en m’n iPhone dat via de Opdrachten app regelt.
Ik heb gister de VIN gekregen van m'n nieuwe MY rwd. Als ik die door zo'n encoder haal blijkt het te gaan om een model year 2024. Een beetje zoeken op internet leert mij nou niet echt of er verschil is met een model year 2023, iemand een goede zoektip of hier kennis van?
Er zit wel een kleine refresh van de model Y aan te komen. In China bijvoorbeeld al gelanceerd. Zover ik weet nog niet gezien in de EU of USA. Ook niet nadat onderstaande tweet geplaatst is.Ebbao schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
Ik heb gister de VIN gekregen van m'n nieuwe MY rwd. Als ik die door zo'n encoder haal blijkt het te gaan om een model year 2024. Een beetje zoeken op internet leert mij nou niet echt of er verschil is met een model year 2023, iemand een goede zoektip of hier kennis van?
:strip_exif()/f/image/92Zs407Mt6RNiG40TdaVWq6P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 26-10-2023 09:04 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Uit China of Berlijn ?Ebbao schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
Want wat ik weet is er wel een mini refresh op de Y in China gezet (hW4, rgb strip geen hout meer), zie: https://cleantechnica.com...pdate-in-china-whats-new/
Maar geen idee of dit ook al 2024 model wordt gezien.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Chinese MYs hebben kortere zitting, dan uit Berlijn, heb ik uit een review begrepen (vandaar mijn eerdere vraag over de zitting in de nieuwe M3).ZeRoC00L schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:04:
Uit China of Berlijn ?
Want wat ik weet is er wel een mini refresh op de Y in China gezet (hW4, rgb strip geen hout meer), zie: https://cleantechnica.com...pdate-in-china-whats-new/
In Europa worden alle MYs geleverd vanuit Berlijn toch?
Iemand advies over de SSD of Micro SD voor sentry-mode?
Ben van plan deze aan te schaffen.
Samsung Pro Endurance 256gb micro SD with a USB reader.
SSD zou niet veel zin hebben ivm schrijfsnelheid Tesla?
Niet op de auto, maar tegenover de laadpoort van de auto (in ons geval op een schutting).this schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
[...]
Als je je heup tegen de auto aanschuurt ga je wel swirls krijgen op die plek.
Veel Y's komen nu uit Berlijn, maar niet allemaal. Je kan dat soms zien aan de voorraadmodellen.kwaazaar schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Chinese MYs hebben kortere zitting, dan uit Berlijn, heb ik uit een review begrepen (vandaar mijn eerdere vraag over de zitting in de nieuwe M3).
In Europa worden alle MYs geleverd vanuit Berlijn toch?
Ik was vandaag bij de bandenboer om mijn winterbanden te laten monteren (op de bestaande velg).
Meestal blijf ik daar in de auto zitten (als overblijfsel uit de covid periode), en net nadat ze de wielen hadden gedemonteerd en de banden leeg lieten kreeg ik al meldingen van lage bandendruk. De banden werden zo'n 10m van de auto vandaan omgewisseld op de velg.
En bij het oppompen duurde het echt maar een paar seconden voor ik de drukken op het dashboard zag oplopen.
Ik heb nu Goodyear Ultragrips die netjes op 3.0 bar opgepompt werden. De korte stadsrit nadien voelde goed aan.
Meestal blijf ik daar in de auto zitten (als overblijfsel uit de covid periode), en net nadat ze de wielen hadden gedemonteerd en de banden leeg lieten kreeg ik al meldingen van lage bandendruk. De banden werden zo'n 10m van de auto vandaan omgewisseld op de velg.
En bij het oppompen duurde het echt maar een paar seconden voor ik de drukken op het dashboard zag oplopen.
Ik heb nu Goodyear Ultragrips die netjes op 3.0 bar opgepompt werden. De korte stadsrit nadien voelde goed aan.
Zie deze post van @wianveldenjp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
wian schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:20:
Tip voor de mensen die ook een nieuwe USB/SSD zoeken voor Sentry Mode / Dashcam / Boombox / Lightshow en muziek. Heb net een uurtje besteed aan het vinden van de beste en meest betaalbare oplossing:
Een SanDisk MobileMate mini MicroSD lezer voor EUR 11,90 en daarbij een 128GB Samsung Pro Endurance MicroSD kaartje voor EUR 23,16. Qua snelheid ruim voldoende en volgens de specs kun je 800 TeraByte aan data overschrijven voordat ie failed, meer dan de meeste SSD's
Daarna partities en mappen maken zodat je met 1 kaartje alle functies kunt gebruiken (Sentry Mode / Dashcam / Boombox / Lightshow en muziek).
Partitie 1: TESLADRIVE, grootte ong. 88GB exFAT
- map TeslaCam
- map TeslaTrackMode
Partitie 2: TESLAMUSIC, grootte ong. 30GB FAT32
- map Boombox
- map Music
Partitie 3: TESLALIGHT, grootte ong. 100MB, FAT32
- geen map, lightshow.fseq en lightshow.wav gaan direct in de root
Heel klein qua formaat, neemt evenveel ruimte in als de originele USB stick. Uiteraard kun je voor een groter kaartje gaan, maar dat schijnt alleen nuttig te zijn als je veel muziek wilt meenemen. Voor Sentry Mode en Dashcam schijnt 128GB genoeg te zijn. Reden om voor een (iets duurder) high endurance kaartje te gaan is de levensduur. Een vergelijking van verschillende high endurance MicroSD kaartjes vind je in deze Reddit post..
Hij begint met XP7 wat zou moeten duiden op Duitsland en er zit een B in wat zou moeten duiden op Berlijn. Ik verwacht dus dat 'ie in Berlijn is gemaaktZeRoC00L schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:04:
[...]
Uit China of Berlijn ?
Die genoemde update zou wel welkom zijn overigens, maar ik ga even niet van uit..
Kan een kwaadwillende eigenlijk iets met een VIN? Anders kan ik hem hier wel delen (evt. onder member tags)?
[ Voor 7% gewijzigd door Ebbao op 26-10-2023 10:01 ]
Die genoemde update heb je idd niet. Ik heb mijn MY RWD net van de week opgehaald en volgens de VIN decoder is dat ook een 2024 model uit Berlijn, maar ik zie iig niks van de genoemde update.Ebbao schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Hij begint met XP7 wat zou moeten duiden op Duitsland en er zit een B in wat zou moeten duiden op Berlijn. Ik verwacht dus dat 'ie in Berlijn is gemaakt
Die genoemde update zou wel welkom zijn overigens, maar ik ga even niet van uit..
Kan een kwaadwillende eigenlijk iets met een VIN? Anders kan ik hem hier wel delen (evt. onder member tags)?
Ik zat trouwens net eens te kijken in de sofware release notes, maar waarom is dit niet relevant voor Nederland?
:fill(white):strip_exif()/f/image/hEmdacHRUEOAhAmVQjI9JSU4.png?f=user_large)
Mijn vorige auto (Ford Focus) deed namelijk wel altijd de dimlichten aan als het regende en de ruitenwissers actief waren, maar het viel me van de week met de MY op dat ie een paar keer alleen DRL aan had, terwijl het best serieus regende. Ik vind 't maar raar
[ Voor 30% gewijzigd door InZane op 26-10-2023 10:35 ]
Denk dat het gewoon een intern model nummer is (2024) maar geen noemenswaardige updates die echt zitbaar/merkbaar gaan zijn.Ebbao schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Hij begint met XP7 wat zou moeten duiden op Duitsland en er zit een B in wat zou moeten duiden op Berlijn. Ik verwacht dus dat 'ie in Berlijn is gemaakt
Laat je verrassen, maar ga er maar vanuit dat er geen updates aan de wagen zijn (kan het alleen maar meevallen) en als er wel updates zijn, dan uiteraard melden ;-)
Qua VIN, volgens mij kun je er weinig mee, maar je kunt hem altijd delen en de laatste 5 nummers naar xxxxx zetten, dat is een oplopend nummer, maar de details (bouw locatie, motor, etc) kun je juist uit het eerste gedeelte halen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij deze.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Denk dat het gewoon een intern model nummer is (2024) maar geen noemenswaardige updates die echt zitbaar/merkbaar gaan zijn.
Laat je verrassen, maar ga er maar vanuit dat er geen updates aan de wagen zijn (kan het alleen maar meevallen) en als er wel updates zijn, dan uiteraard melden ;-)
Qua VIN, volgens mij kun je er weinig mee, maar je kunt hem altijd delen en de laatste 5 nummers naar xxxxx zetten, dat is een oplopend nummer, maar de details (bouw locatie, motor, etc) kun je juist uit het eerste gedeelte halen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Die is exact hetzelfde als die van mij, op karakter 9 na, maar dat schijnt een 'checksum digit' te zijn.
Ik heb deze besteld: https://a.aliexpress.com/_EIdX5Phblep schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:43:
Heeft iemand hier ervaringen met deze wieldoppen voor de Y: https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Ik had geen budget meer voor de 20 inch wielen
Ik kan voor geïnteresseerden wel foto’s plaatsen en de ervaring delen als ik de model Y opgehaald heb en ze er op gezet heb.
Schijnt dat ze ook een heel klein beetje meer range geven dan de standaard wieldoppen.
De 20” velgen zijn erg mooi maar kostbaar (prijs, gevoelig voor schade). De bestelling is inmiddels in Nederland, hopelijk komen ze deze week nog binnen. Ik zal een foto sturen tzt.
Thanks! Erg handig!!adjego schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:56:
[...]
Hier is een trucje voor!
Als je al een eindbestemming hebt ingevoerd en je bent aan het rijden, kun je links onderin op het scherm wat route opties openen. Een daarvan is "rit bewerken". Als je daar op klikt krijg je links boven de mogelijkheid om een eindpunt toe te voegen, en twee knoppen -> "Klaar" en "Annuleren". Als je na openen meteen op "klaar" drukt, worden er weer 3 suggesties vanaf het punt waar je dan rijd getoond.
Er zit een USB-stick van 128 GB in wanneer je de auto ophaalt. Ik zou die eerst gebruiken voor je iets nieuws koopt.veldenjp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Sentry Mode kost best wat batterij, dus uiteindelijk heb ik het meestal uit staan. Ter voorbeeld: dinsdag thuis met 44%, vergeten Sentry uit te zetten. Zondag ingeplugd met 21%. Had wel een paar korte ritjes, maar ongeveer 15-20% weg in 5 dagen door Sentry. Dat ga ik niet altijd doen.
Vergeet niet dat ook je dashcam tijdens het rijden wordt geschreven op de USB, USB gaat in dat opzicht een stuk sneller kapot dan een SSD met het continue schrijven op de schijf.bilgy_no1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
Er zit een USB-stick van 128 GB in wanneer je de auto ophaalt. Ik zou die eerst gebruiken voor je iets nieuws koopt.
Sentry Mode kost best wat batterij, dus uiteindelijk heb ik het meestal uit staan. Ter voorbeeld: dinsdag thuis met 44%, vergeten Sentry uit te zetten. Zondag ingeplugd met 21%. Had wel een paar korte ritjes, maar ongeveer 15-20% weg in 5 dagen door Sentry. Dat ga ik niet altijd doen.
Tja, dat merken we vanzelf en dan is daarna de tijd om te vervangen zou ik zeggen...KeesPimelmees schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Vergeet niet dat ook je dashcam tijdens het rijden wordt geschreven op de USB, USB gaat in dat opzicht een stuk sneller kapot dan een SSD met het continue schrijven op de schijf.
Voor de mensen die reeds een Model 3 Highland in ontvangst hebben genomen:
In meerdere (video) reviews hebben mensen het over de achterbank. Vanaf daar kun je op het scherm van de achterbank de voorste passagiersstoel verplaatsen dmv. 2 knoppen op het scherm. Je kunt dus de stoel naar voren verplaatsen zodat je achter meer beenruimte hebt. De passagier voorin wordt dus platgedrukt doordat zijn stoel ineens door de passagier achter hem (zonder medeweten) naar voren wordt verplaatst.

(video met uitleg)
Elke reviewer heeft dit tot nu toe ervaren als "damn, I hope you can block this. Because my kids are gonna love this function to annoy me".
Mijn logische vraag: kan iemand de proef op de som nemen om te zien of dit geblokkeerd kan worden. Of, nog mooier: blokkeert deze functie automatisch als er iemand op de passagiersstoel zit? Elke reviewer is immers altijd "alleen" dus erg onduidelijk. Bovenstaande video lijkt aan te tonen dat de achterpassagier ALTIJD de voorste passagier kan "pesten"
Maar hoor graag als er toch een functie tot blokkeren ergens is?
In meerdere (video) reviews hebben mensen het over de achterbank. Vanaf daar kun je op het scherm van de achterbank de voorste passagiersstoel verplaatsen dmv. 2 knoppen op het scherm. Je kunt dus de stoel naar voren verplaatsen zodat je achter meer beenruimte hebt. De passagier voorin wordt dus platgedrukt doordat zijn stoel ineens door de passagier achter hem (zonder medeweten) naar voren wordt verplaatst.

(video met uitleg)
Elke reviewer heeft dit tot nu toe ervaren als "damn, I hope you can block this. Because my kids are gonna love this function to annoy me".
Mijn logische vraag: kan iemand de proef op de som nemen om te zien of dit geblokkeerd kan worden. Of, nog mooier: blokkeert deze functie automatisch als er iemand op de passagiersstoel zit? Elke reviewer is immers altijd "alleen" dus erg onduidelijk. Bovenstaande video lijkt aan te tonen dat de achterpassagier ALTIJD de voorste passagier kan "pesten"
[ Voor 23% gewijzigd door Fidelity op 26-10-2023 11:34 ]
Ik heb zo een USB nu 2 jaar in gebruik met 50k km gereden. Tot nu toe doet ie het nog steedsKeesPimelmees schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Vergeet niet dat ook je dashcam tijdens het rijden wordt geschreven op de USB, USB gaat in dat opzicht een stuk sneller kapot dan een SSD met het continue schrijven op de schijf.
Model 3
Ik zette voorheen altijd mijn verlichting handmatig aan. Vervolgens bij het uitstappen ging alles netjes uit en op slot. Maar sinds een recente update blijft de verlichting gewoon aan staan, ondanks dat de auto helemaal is afgesloten en op slot staat. Via de app ook niet te bedienen.. erg vervelend, ik had dit in mijn systeem zitten dus moet nu vaak terug naar de auto lopen om de verlichting handmatig weer uit te zetten.. Alsof het weer 2002 is
Als jij je kinderen/medepassagiers niet onder controle hebt moet je ze überhaupt niet meenemen imo, levensgevaarlijk.Fidelity schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:26:
Voor de mensen die reeds een Model 3 Highland in ontvangst hebben genomen:
[Afbeelding]
(video met uitleg)
Mijn logische vraag: kan iemand de proef op de som nemen om te zien of dit geblokkeerd kan worden. Of, nog mooier: blokkeert deze functie automatisch als er iemand op de passagiersstoel zit? Elke reviewer is immers altijd "alleen" dus erg onduidelijk. Bovenstaande video lijkt aan te tonen dat de achterpassagier ALTIJD de voorste passagier kan "pesten"Maar hoor graag als er toch een functie tot blokkeren ergens is?
Helaas heb ik, net als vermoedelijk andere Tweakers, hele "leuke" vrienden die altijd in zijn voor een lolletjemitsumark schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Als jij je kinderen/medepassagiers niet onder controle hebt moet je ze überhaupt niet meenemen imo, levensgevaarlijk.

Haha, daar maak ik me geen zorgen om. Kinderen moet je opvoeden, niet alles afpakken en je er zo gemakkelijk vanaf maken.Fidelity schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:42:
[...]
Helaas heb ik, net als vermoedelijk andere Tweakers, hele "leuke" vrienden die altijd in zijn voor een lolletjeIk zie dit alweer gebeuren natuurlijk. Geen kinderen (gelukkig). Maar kan me voorstellen dat als je wél kinderen hebt, je niet blij wordt van deze "functie".
Met vrienden is het toch een leuk geintje? Het is niet alsof de stoel zo ver naar voren kan dat je echt platgedrukt wordt... 1x leuk om te doen en klaar?
Ik lees hier dat veel mensen voor de RWD variant hebben gekozen.
Voor de Highland Model 3 twijfel ik tussen RWD of AWD LR. Ben benieuwd naar jullie afwegingen.
Het 'stealth gray' lijkt op de online foto's nogal saai. Zeker met de zwarte i.p.v. chromen afwerking.
'Pearl white' daarentegen is geen saai/koud wit, maar heeft daadwerkelijk dat parelmoer effect (glinsterende en warme offset in zonlicht) en is bij VW en Stellantis juist een dure optionele lak
.
Voor de Highland Model 3 twijfel ik tussen RWD of AWD LR. Ben benieuwd naar jullie afwegingen.
- Ja, je krijgt extra vermogen, maar uiteindelijk maakt 630 of 500KM WLTP voor 90% van mijn ritten niks uit. Of is het voordeel in de herfst/winter groter dan onder WLTP-omstandigheden?
- Hoe is het geluidsysteem in de RWD-versie (t.o.v. de AWD)? Mijn referentie is een VAG auto uit 2020 met een 'DynAudio'-systeem.
- De AWD heeft blijkbaar alcantara afwerking in de portieren? Dit en het geluidsysteem voelt een beetje als: Ja, sorry, we moesten toch iets verzinnen...
Het 'stealth gray' lijkt op de online foto's nogal saai. Zeker met de zwarte i.p.v. chromen afwerking.
'Pearl white' daarentegen is geen saai/koud wit, maar heeft daadwerkelijk dat parelmoer effect (glinsterende en warme offset in zonlicht) en is bij VW en Stellantis juist een dure optionele lak
Tja, dat is misschien 1 of 2 keer leuk.Fidelity schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:42:
[...]
Helaas heb ik, net als vermoedelijk andere Tweakers, hele "leuke" vrienden die altijd in zijn voor een lolletjeIk zie dit alweer gebeuren natuurlijk. Geen kinderen (gelukkig). Maar kan me voorstellen dat als je wél kinderen hebt, je niet blij wordt van deze "functie".
Ik kan nog 1000 andere dingen verzinnen die ze kunnen doen...
Anders ga je zelf achterin
Ik denk dat je een belangrijk punt mist.Skupjo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
Voor de Highland Model 3 twijfel ik tussen RWD of AWD LR. Ben benieuwd naar jullie afwegingen.Tenslotte een vraag over de kleuren: Heeft iemand een real life vergelijk van de nieuwe 'stealth gray' kleur t.o.v. het "oude" gray?
- Ja, je krijgt extra vermogen, maar uiteindelijk maakt 630 of 500KM WLTP voor 90% van mijn ritten niks uit. Of is het voordeel in de herfst/winter groter dan onder WLTP-omstandigheden?
- Hoe is het geluidsysteem in de RWD-versie (t.o.v. de AWD)? Mijn referentie is een VAG auto uit 2020 met een 'DynAudio'-systeem.
- De AWD heeft blijkbaar alcantara afwerking in de portieren? Dit en het geluidsysteem voelt een beetje als: Ja, sorry, we moesten toch iets verzinnen...
'Pearl white' daarentegen is geen saai/koud wit, maar heeft daadwerkelijk dat parelmoer effect (glinsterende en warme offset in zonlicht) en is bij VW en Stellantis juist een dure optionele lak.
Incl subsidie is het verschil 11000 euro, dat is echt veel geld...
De RWD heeft LFP accu, die je dus probleemloos tot 100% mag opladen. Daardoor is de praktische range misschien even groot als de long range variant.Skupjo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
Ja, je krijgt extra vermogen, maar uiteindelijk maakt 630 of 500KM WLTP voor 90% van mijn ritten niks uit. Of is het voordeel in de herfst/winter groter dan onder WLTP-omstandigheden?
Het verschil in de winter zal inderdaad wel groter zijn dan in de zomer, maar dan nog is een basis range van de RWD gewoon echt goed.Skupjo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
Voor de Highland Model 3 twijfel ik tussen RWD of AWD LR. Ben benieuwd naar jullie afwegingen.Tenslotte een vraag over de kleuren: Heeft iemand een real life vergelijk van de nieuwe 'stealth gray' kleur t.o.v. het "oude" gray?
'Pearl white' daarentegen is geen saai/koud wit, maar heeft daadwerkelijk dat parelmoer effect (glinsterende en warme offset in zonlicht) en is bij VW en Stellantis juist een dure optionele lak.
Ik reken voor mezelf (op basis van de ervaring met een SR+ uit 2019) voor de winter met de helft van de range +10% en in de zomer voor driekwart van de range+10%.
Dan zou ik met een 18inch RWD (554km range) op minimaal 300 in de winter en 450 in de zomer uitkomen.
Terwijl ik nu dus op 220 in de winter en 330 in de zomer zit en daar prima mee door Europa kan crossen!
Audio is heel persoonlijk, voor mij is de audio in de SR+ uit 2019 al beter dan de audio uit mijn seat leon die ik hiervoor had. Die had volgens mij net iets meer dan de basis, maar zeker geen 'hippe-merknaam'-audio installatie.
Het nieuwe grijs is trouwens iets meer zilverachtig dan het oude grijs, maar beide kleuren zijn wel heel saai/grijs
De RWD lijkt dus de go-to optie op dit moment
De range van een RWD is meer dan prima wat mij betreft. Met de warmtepomp lever je niet zoveel range meer in in de winter. Op langere ritten scheelde het zowieso al niet zoveel, omdat het extra verbruik in de winter wel mee valt als de batterij warm is. Je verbruik is vooral een stuk hoger bij korte ritten, waarbij elke keer de batterij opnieuw verwarmd wordt. (Eigen ervaring met 2020 Model 3 zonder warmtepomp en Y RWD met warmtepomp)Skupjo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
Pearl white is inderdaad een erg mooie lak. Het enige nadeel is dat er al zo veel van rond rijden. Ik heb er zelf wel voor gekozen omdat ik het persoonlijk de mooiste kleur vind voor een Model 3. Wel zorgen dat je geregeld wast, anders wordt het al snel bouwvakkersbus wit.
Mijn ervaring is dat het geluid in mijn RWD minimaal zo goed (misschien wel beter) klinkt als het Dynaudio systeem wat ik in mijn e-Golf heb. De Dynaudio heeft meer nadruk op de bass (maar niet perse dieper!).Skupjo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:47:
• Hoe is het geluidsysteem in de RWD-versie (t.o.v. de AWD)? Mijn referentie is een VAG auto uit 2020 met een 'DynAudio'-systeem.
Het geluid in de Tesla klinkt vooral ruimtelijker (vooral als je de fader iets meer op rear zet).
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Ik zie dit zo vaak voorbijkomen (hier en op andere sites). Het lijkt daardoor over te komen alsof je de LR het beste niet tot 100% kunt opladen. Dan zou die 33% die je extra aan capaciteit extra hebt in de LR wel erg duur zijn ja.kwaazaar schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
De RWD heeft LFP accu, die je dus probleemloos tot 100% mag opladen. Daardoor is de praktische range misschien even groot als de long range variant.
Maar als ik weet dat ik de volgende dag meer dan 100 kilometer rijd, dan gaat de oplaadlimiet in mijn LR gewoon op 100% hoor. Meerdere keren per maand. (NB: ik laad niet thuis op het pad dus hij hangt niet elke dag aan het 'infuus'.)
Dan iets anders. Volgens mij sinds ik op 2023.32.x zit heb ik het idee dat de Autopilot echt wat dingetjes anders doet. Met name: veel voorzichtiger richting auto's die in de baan rechts van mij rijden. Als een auto daar ook maar een beetje richting de lijn beweegt begint mijn auto te remmen. Voor mijn gevoel veel meer dan voorheen - herkennen mensen hier dit?
En vanmorgen reageerde m'n scherm opeens niet meer op aanrakingen tijdens het rijden, terwijl dat een paar minuten ervoor nog wel zo was... restart loste het op maar heb dit niet eerder meegemaakt.
Volgens mij bijna elke tesla center ondertussen. Ik weet zeker dat bij tesla utrecht een ultra red awd staat.kx22 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:34:
Enig idee waar je in NL een highland kan zien?
Proefrit is ook in te plannen momenteel btw.
[ Voor 8% gewijzigd door Oguzhan58 op 26-10-2023 12:37 ]
Goedemiddag samen,
Dit forum veel gelezen vooraf aan de aanschaf van mijn nieuwe Model Y LR. Ondertussen paar weken in bezit en eerste 5000km op de teller.
Bevalt prima, maar 2 punten die toch wel beter zouden moeten. Eerste punt lees ik overal terug en dat zijn de automatische ruitenwissers die echt niet betrouwbaar werken. Gaan o.a. wissen op autopilot terwijl de zon schijnt. Hoop dat Tesla dit met een toekomstige update gaat verbeteren.
2e punt gaat over Bluetooth connectie iPhone SE. Als ik gebeld wordt, geven de bellers aan dat ze bij het opnemen een hard lawaai horen. Ik heb opmerkingen gehoord als geluid van kapot springend glas of rijden met ramen open. Nadat de verbinding gemaakt is, is het weg. Herkent iemand dit? In mijn vorige auto’s stopt bij inkomende oproep de muziek, in de Tesla is dat niet het geval. Kan dit met instellingen te maken hebben of een gevalletje service verzoek aanmaken?
Dit forum veel gelezen vooraf aan de aanschaf van mijn nieuwe Model Y LR. Ondertussen paar weken in bezit en eerste 5000km op de teller.
Bevalt prima, maar 2 punten die toch wel beter zouden moeten. Eerste punt lees ik overal terug en dat zijn de automatische ruitenwissers die echt niet betrouwbaar werken. Gaan o.a. wissen op autopilot terwijl de zon schijnt. Hoop dat Tesla dit met een toekomstige update gaat verbeteren.
2e punt gaat over Bluetooth connectie iPhone SE. Als ik gebeld wordt, geven de bellers aan dat ze bij het opnemen een hard lawaai horen. Ik heb opmerkingen gehoord als geluid van kapot springend glas of rijden met ramen open. Nadat de verbinding gemaakt is, is het weg. Herkent iemand dit? In mijn vorige auto’s stopt bij inkomende oproep de muziek, in de Tesla is dat niet het geval. Kan dit met instellingen te maken hebben of een gevalletje service verzoek aanmaken?
AUTONIEUWS
Waarom Tesla de laatste 20% van een laadbeurt duurder wil maken
Volgende stap in het oude S'jes met gratis supercharging pesten
. Bij SC Apeldoorn de Cantharel staan er 's middags altijd een hele rits te druppelen terwijl ze een boswandeling maken met hun veganistische labradoodle.
Zonder te willen kwetsen zijn dat trouwens ander type mens dan huidige Y en 3 rijders.
Volgende stap in het oude S'jes met gratis supercharging pesten
Zonder te willen kwetsen zijn dat trouwens ander type mens dan huidige Y en 3 rijders.
Dat had ik ook en zelfs een wisselgesprek kon ik niet opnemen, dan stond alles vast.J-r-86 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:42:
Goedemiddag samen,
Na een tip om de auto te resetten (beide knoppen op het stuur ingedrukt houden totdat hij opnieuw opstart) is dit probleem nu al enkele dagen weg en voorbij. Hopelijk blijft het nu goed.
Is dit je eerste M3?Lieuwe15 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:08:
Erg mooie en fijne auto!
[Afbeelding]
Zo niet, kun je wat zeggen over het comfort t.o.v. de vorige?
Is alleen als er drukte is. Niets om je druk om te maken dus. Sowieso, ik laad eigenlijk nooit boven de 80% (60% of minder in 9 vd 10 gevallen bij de SuC).Maurice- schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:56:
AUTONIEUWS Waarom Tesla de laatste 20% van een laadbeurt duurder wil maken
Volgende stap in het oude S'jes met gratis supercharging pesten. Bij SC Apeldoorn de Cantharel staan er 's middags altijd een hele rits te druppelen terwijl ze een boswandeling maken met hun veganistische labradoodle.
Reset helpt zeker, ik had het ook direct na dat ik de auto opgehaald had en mijn telefoon gekoppeld had. Sinds reset , 5maanden geleden, geen probleem meer gehad.samv5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:59:
[...]
Dat had ik ook en zelfs een wisselgesprek kon ik niet opnemen, dan stond alles vast.
Na een tip om de auto te resetten (beide knoppen op het stuur ingedrukt houden totdat hij opnieuw opstart) is dit probleem nu al enkele dagen weg en voorbij. Hopelijk blijft het nu goed.
Bij mij stopt overigens de muziek als ik gebeld wordt of als Flitsmeister een melding heeft.
Ik had laatst een periode dat bij een melding van Flismeister de muziek stopte maar niets hoorde. Dat lag aan het feit dat het geluidsvolume in Flitsmeister uit stond, maar als ik dat op 50 % zette ging hij vaak weer spontaan terug naar 0%. Nu staat hij op "100% bij elk geluid " en komen de meldingen weer keurig door en blijft het volume goed.
Thanks!Oguzhan58 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:37:
[...]
Proefrit is ook in te plannen momenteel btw.
Deze zaterdag om 12:00 uur een testrit gepland in Arnhem
Voorkant / achterkant rijbewijs uploaden, voorwaarden accepteren en klaar. Staat ook meteen in de Tesla app. Leuk!
[ Voor 79% gewijzigd door spartacusNLD op 26-10-2023 14:48 ]
Iemand die privé heeft aangeschaft, die mij van advies kan voor zien over verzekering?
- Uiteraard casco verzekeren:
-Anwb wilt een klasse 4 volgsysteem met SCM certificaat, lijkt mij onnodig a 12 euro per maand.
-Achmea wilt SCM certificaat klasse 3 bij diefstal.
Iemand die dit heeft laten doen? Of kan dit überhaupt.
Forum afgezocht maar ben toch niet de eerste die hier tegen aan loopt?
Of zijn de regels veranderd?
Hoor het graag! dank
-Anwb wilt een klasse 4 volgsysteem met SCM certificaat, lijkt mij onnodig a 12 euro per maand.
Of zijn de regels veranderd?

Hoor het graag! dank
Al gekeken bij ABN AMRO? Daar is mijn voorlopige keus al op gevallen. Deze kwam als beste uit de bus via independer. Ik ga zelf wel all-risk verzekeren. Zal mijn eerste auto zijn die ik prive ga aankopen.veldenjp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:44:
Iemand die privé heeft aangeschaft, die mij van advies kan voor zien over verzekering?
-Anwb wilt een klasse 4 volgsysteem met SCM certificaat, lijkt mij onnodig a 12 euro per maand.![]()
Of zijn de regels veranderd?![]()
Hoor het graag! dank
En vergeet ook niet dat de sommige verzekeraars het panorama glazen dak niet dekken:
https://www.consumentenbo...ij-schade-aan-panoramadak
[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 26-10-2023 13:47 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.