Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.669.473 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
tim.w schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:07:

-Nu het kouder wordt stel ik via de app een tijd in om de auto voor te verwarmen. De auto hangt thuis aan een Tesla Wall Connector. Wanneer de auto 100% geladen is gebruikt hij voor het verwarmen de accu van de auto of gebruikt hij stroom via de Tesla Wall Connector?
Bij de Model Y gebruikt hij het laadpunt als hij nog aangesloten is om voor te verwarmen etc. Kun je ook zien omdat de lader dan weer even groene bewegende lampjes laat zien terwijl ie eerder bij volle accu al op blauw oid stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

tim.w schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:07:
Ik heb twee vragen m.b.t. tot mijn Tesla Model 3 RWD (2023) die 16.000 km heeft gelopen

-Toen ik de auto in maart in ontvangst nam gaf hij bij een volle accu een range aan van 439 km. De afgelopen maanden bleef dit gelijk op 431 km. Vanochtend zag ik plots 418 km staan. Is er hier sprake van plots een flinke degradatie of heeft het koude weer invloed op deze berekening?

-Nu het kouder wordt stel ik via de app een tijd in om de auto voor te verwarmen. De auto hangt thuis aan een Tesla Wall Connector. Wanneer de auto 100% geladen is gebruikt hij voor het verwarmen de accu van de auto of gebruikt hij stroom via de Tesla Wall Connector?
Is normaal. Nu het kouder wordt, loopt hij ook terug maar je hebt ook gemiddeld (geloof ik) 10% degradatie in de eerste 50K kilometer. Daarna wordt het minder. Er gaan hier grafiekjes rond.

Die van mij begon ooit op 417 in 2020 en zit nu op 382 na 40K kilometer. 8,4% degradatie....

Wat ook kan helpen is hem een keer helemaal leeg rijden en volledig opladen. Dat krijgt het BMS een beter overzicht van de staat van de hele batterij en dan krijg je soms wat meer kilometertjes. Ik was in het begin echt obsessed erdoor maar nu boeit het mij mij niks meer. Rij er toch alleen maar mee naar mn werk.

[ Voor 13% gewijzigd door Dinictus208 op 18-10-2023 11:49 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Inspired schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Welke bron dan? HW4 is met radar en extra camera toch? Dat heeft de Highland afaik (nog) niet. Het is een soort HW3.5/HW3+ op de Highland dacht ik. Wel de nieuwe camera's maar gewoon HW3 computer dacht ik.
Deze gozert, die kwam ook met de leaks überhaupt van interieur en dergelijke toen het nog niet bekend was.
Al lijkt het wel specifiek weer voor Chinese markt te zijn. Deze man beweerde ook dat ze daar nooit de sensoren kwijt zijn geraakt en toen ik vorige maand twee weken in China was heb ik eigenlijk ook geen MY zonder de ronde USS plekken gezien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vlf61pW.png

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Dit is dan nog wel interessant voor de MY bestellers:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alles wat AD schrijft over EVs en Tesla kun je gevoeglijk negeren. Voor mij is dat ook een reden om dat hele blad te negeren, want als een redactie overduidelijke onzin publiceert (ook nadat ze al met feiten zijn gecorrigeerd op hetzelfde onderwerp) heb ik er geen vertrouwen in. Misschien dat er serieuze journalisten werken, maar die moeten dan maar ergens anders gaan werken. Wellicht dat er soms wel iets klopt, maar dan hoor ik het uiteindelijk wel via een andere bron.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Door dit soort clickbait berichten te schrijven en het daarna hier te plaatsen bereiken de traditionele uitstervende media hun doel: Views. Gewoon niet linken en niet lezen, dan sterft dat hopeloze gedrag vanzelf uit.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
Het oorspronkelijke artikel komt uit de lokale krant uit Edinburgh en AD heeft dit artikel gewoon gekopieerd: https://www.edinburghlive...3215-401898413.1697443216

Nee, ik vind dit geen Tesla bashing. Ongeacht het merk elektrische auto je ook rijdt, je auto moet tegen een fikse regenbui kunnen. Natuurlijk, als je auto na een wolkbreuk door de straten drijft is een ander verhaal.

Ik denk dat de reactie van Tesla zelf olie op het vuur heeft gegooid en het zal mij niet verwonderen als de mensen toch nog worden geholpen. Iets voor de P+R afdeling.

Kortom: ja, het is goed dat de plaatselijke krant daar aandacht aan besteed en dat hadden ze waarschijnlijk ook gedaan bij een ander merk elektrische auto,

O ja, ik heb zelf nog steeds vertrouwen in Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12
Ynnoz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Het oorspronkelijke artikel komt uit de lokale krant uit Edinburgh en AD heeft dit artikel gewoon gekopieerd: https://www.edinburghlive...3215-401898413.1697443216

Nee, ik vind dit geen Tesla bashing. Ongeacht het merk elektrische auto je ook rijdt, je auto moet tegen een fikse regenbui kunnen. Natuurlijk, als je auto na een wolkbreuk door de straten drijft is een ander verhaal.

Ik denk dat de reactie van Tesla zelf wat olie op het vuur heeft gegooid en het zal mij niet verwonderen als de mensen toch nog worden geholpen. Iets voor de P+R afdeling.

Kortom: ja, het is goed dat de plaatselijke krant daar aandacht aan besteed en dat hadden ze waarschijnlijk ook gedaan bij een ander merk elektrische auto,

toon volledige bericht
Op Linkedln: https://www.linkedin.com/...vity:7119654547312009216/ kun je vast de afloop volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:04
Taro schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Door dit soort clickbait berichten te schrijven en het daarna hier te plaatsen bereiken de traditionele uitstervende media hun doel: Views. Gewoon niet linken en niet lezen, dan sterft dat hopeloze gedrag vanzelf uit.
Wellicht even iets off topic, maar vind het nogal wat wat je schrijft als moderator. Dus we moeten, mogen, niet linken naar dit soort artikelen die nota bene van dezelfde uitgever, DPG, is als tweakers? Neem aan dat het jouw persoonlijke mening is, dat is natuurlijk prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 09:53
[...]

Het is toch heel erg vreemd dat een “serieuze” krant aandacht besteedt aan een enkel geval dat een auto stuk gaat. Als ze dat iedere keer doen als een auto (om welke reden dan ook; soms stoppen ook ice autos er zomaar ermee) stuk gaat hebben ze wat te doen. Dit is geen serieuze journalistiek, dit is clickbait.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DanielAlm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Wellicht even iets off topic, maar vind het nogal wat wat je schrijft als moderator. Dus we moeten, mogen, niet linken naar dit soort artikelen die nota bene van dezelfde uitgever, DPG, is als tweakers? Neem aan dat het jouw persoonlijke mening is, dat is natuurlijk prima ;)
Ik ben primair medebijdrager aan dit topic en het is uiteraard mijn eigen mening. Ik krijg gewoon jeuk van de berichten die men de wereld in helpt waar een freelance tekstschrijver weet dat als je Tesla of Elon Musk in de titel zet dat het extra views oplevert. Hij/zij levert het tekstje aan, stuurt de factuur, de werkdag zit er weer op. Daarna mogen wij allemaal op de eerstvolgende verjaardag in de verdediging omdat familieleden die dergelijke websites lezen direct denken dat iedere Tesla om plasjes heen moet rijden, dat minimaal 50% ervan dagelijks in de fik vliegt of met een lege accu naast de snelweg staat.

Hopelijk komt er een tijd waarin men niet meer specifiek Tesla of Elon Musk probeert te framen om eraan te verdienen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
Ingmar7 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Het is toch heel erg vreemd dat een “serieuze” krant aandacht besteedt aan een enkel geval dat een auto stuk gaat. Als ze dat iedere keer doen als een auto (om welke reden dan ook; soms stoppen ook ice autos er zomaar ermee) stuk gaat hebben ze wat te doen. Dit is geen serieuze journalistiek, dit is clickbait.
De reactie van Tesla dat hun auto's niet bij (zware) regenval op de weg kunnen en eventuele schade niet gedekt wordt is het punt, niet dat een willekeurige auto "stuk" gaat. Dan zou je absoluut gelijk hebben.

Kan natuurlijk ook zijn dat Tesla daar zich onhandig heeft uitgedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ynnoz op 18-10-2023 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ynnoz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

De reactie van Tesla dat hun auto's niet bij (zware) regenval op de weg kunnen en eventuele schade niet gedekt wordt is het punt, niet dat een willekeurige auto "stuk" gaat. Dan zou je absoluut gelijk hebben.
;)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Rufford Ford Tesla compilation in Deep Flood water

[YouTube: Tesla Model X Drives Through Water]

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 18-10-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:51
Ze kunnen prima door water rijden. Maar dan nog is de reactie vanuit Tesla raar (misschien wel raarder) door te zeggen dat ze dit niet onder garantie vervangen, want blijkbaar ligt het dus aan die specifieke tesla die stuk ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Die was ik ook aan het zoeken.

Wellicht is er een verschil tussen even een splash en langere tijd half ondergedompeld staan... en dat is ook wat ik vermoed dat er gebeurd is met die schotse auto.

En natuurlijk pikt een kritische pers het verhaal op zonder enige controle. Ik vraag me af of er één journalist is die de offerte en verantwoording van het afwijzen van die claim door Tesla zelf heeft mogen lezen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
Tommie12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
En natuurlijk pikt een kritische pers het verhaal op zonder enige controle. Ik vraag me af of er één journalist is die de offerte en verantwoording van het afwijzen van die claim door Tesla zelf heeft mogen lezen....
Edinburgh Live has seen correspondence between the couple and Tesla which confirms the £17,374 bill.

Furthermore, an email from Tesla customer relations also commits to an investigation into the complaint and a response on behalf of the business.

Laatste reactie van mij over dit onderwerp. Ik hoop dat het voor de mensen zelf een goede afloop heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
Tommie12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Die was ik ook aan het zoeken.

Wellicht is er een verschil tussen even een splash en langere tijd half ondergedompeld staan... en dat is ook wat ik vermoed dat er gebeurd is met die schotse auto.

Doe jij nu niet precies waar je de pers van beschuldigd?

Anyway, ik hoop dat de Highland volgende week beschikbaar is voor proefritten. Het lijkt er wel op! Hopelijk wen je snel aan de knipperlichtknoppen.

Hoe ervaren mensen de ingang van de koffer? Bij de Y is er ruimte genoeg om dingen in de kofferbak te doen. Maar de ingang van de 3 lijkt wat beperkter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Rogar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
Hoe ervaren mensen de ingang van de koffer? Bij de Y is er ruimte genoeg om dingen in de kofferbak te doen. Maar de ingang van de 3 lijkt wat beperkter.
Bij de Highland is de ingang volgens mij iets breder dan bij de vorige versie, maar ik kon destijds in de 3 al geen afkortzaag in de kofferbak zetten zonder deze deels te demonteren. Verder wel meerdere keren mee op vakantie geweest, veel tassen, koffers, etc. het past doorgaans allemaal prima, de ruimte is echt wel voldoende. De toegang is alleen beperkt door de lage hoogte.

Maar, nu wel heel erg blij met de kofferbak van de Y, net nog 2x naar de stort geweest met bureaustoelen, kastjes, etc. dat past er ook prima in, dat ging bij de 3 niet.

Ik zou het gewoon proberen, even proefrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Zijn er Tesla eigenaren die een aparte pechhulp verzekering hebben afgesloten? En zo ja, welke?

Wij zijn van plan in het hele vroege voorjaar met de M3 Highland naar Griekenland te vertrekken (je moet je auto toch een beetje inrijden :)). Via Zuid-Italië de oversteek naar de Peloponnesos om daar rond te toeren en vandaar door te rijden naar Athene en daar weer de boot te pakken naar Kreta.

Nu heb ik wel alle vertrouwen in Tesla, maar als ik op Kreta toch pech krijg, dan denk ik niet dat Tesla Service in Athene me komt redden (boottocht van 12 uur). Extra pechhulp lijkt toch wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ynnoz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:01:
Zijn er Tesla eigenaren die een aparte pechhulp verzekering hebben afgesloten? En zo ja, welke?

Wij zijn van plan in het hele vroege voorjaar met de M3 Highland naar Griekenland te vertrekken (je moet je auto toch een beetje inrijden :)). Via Zuid-Italië de oversteek naar de Peloponnesos om daar rond te toeren en vandaar door te rijden naar Athene en daar weer de boot te pakken naar Kreta.

Nu heb ik wel alle vertrouwen in Tesla, maar als ik op Kreta toch pech krijg, dan denk ik niet dat Tesla Service in Athene me komt redden (boottocht van 12 uur). Extra pechhulp lijkt toch wel handig.
Reisverzekering met pechhulp een optie?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Hebben jullie tips om een proefrit te maken? Tesla plant ze niet in. Een dealer bellen die een ocassion heeft staan? Of nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ynnoz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:01:

Altijd een aparte pechhulp met repatriering (en eventueel vervangend vervoer) afsluiten.
In België kom je dan bij VAB of Touring uit, in NL zal dat de ANWB zijn schat ik, en die hebben dan weer partners in het buitenland die je helpen in geval van pech.
Je wil toch echt niet in Albanie of Kroatie zelf dingen moeten regelen en onderhandelen terwijl je met een defect voertuig in de pampas staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:43
SX-Superfly schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:06:
Hebben jullie tips om een proefrit te maken? Tesla plant ze niet in. Een dealer bellen die een ocassion heeft staan? Of nog andere opties?
Je kan toch online een proefrit boeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
zwasie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Je kan toch online een proefrit boeken ?
Nee dan krijg je melding dat dit niet beschikbaar is. Je kunt gegevens achterlaten waarna je gebeld wordt. Mijn inschatting is dat het bellen wel ff gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
revolution-nl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

De vergoeding bij mijn reisverzekering is erg beperkt, dus geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
SX-Superfly schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Nee dan krijg je melding dat dit niet beschikbaar is. Je kunt gegevens achterlaten waarna je gebeld wordt. Mijn inschatting is dat het bellen wel ff gaat duren.
Ah : de nieuwe model 3 dan.
Denk dat je dan best nog een week wacht. De eerste afleveringen staan blijkbaar vanaf volgende week gepland, dus dan zullen de tesla centers ook wel hun 3 ontvangen voor testritten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

[...]

Ik denk dat de reactie van Tesla zelf olie op het vuur heeft gegooid en het zal mij niet verwonderen als de mensen toch nog worden geholpen. Iets voor de P+R afdeling.

toon volledige bericht
De auto zou ondergedompeld zijn geweest. Een ICE kan daar ook niet tegen.

Het probleem met dit soort verhalen is dat het eenzijdige berichtgeving is. Recent ook met die Nederlandse ‘autojournalist’ wiens verhaal meer gaten had dan een Emmentaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Taro schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Bij de Highland is de ingang volgens mij iets breder dan bij de vorige versie, maar ik kon destijds in de 3 al geen afkortzaag in de kofferbak zetten zonder deze deels te demonteren. Verder wel meerdere keren mee op vakantie geweest, veel tassen, koffers, etc. het past doorgaans allemaal prima, de ruimte is echt wel voldoende. De toegang is alleen beperkt door de lage hoogte.

Maar, nu wel heel erg blij met de kofferbak van de Y, net nog 2x naar de stort geweest met bureaustoelen, kastjes, etc. dat past er ook prima in, dat ging bij de 3 niet.

Ik zou het gewoon proberen, even proefrijden?
Proefritten in de "oude" 3 en Y Performance (de SR was net weg jammer genoeg >:) ) heb ik vorige maand gedaan al.

Uiteraard totaal niet naar de kofferbak gekeken toen. Kinderstoeltje paste wel gemakkelijk bij beide op de achterbank. Zodra het kan ga ik met de Highland proefrijden, dus zal dan wel eens proberen om een buggie in de kofferbak te krijgen.

Een aantal jaar geleden had ik een Jetta en daar vond ik die kleine ingang echt een ramp die paar keer dat je een grote opening nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:57
[...]

...

Het grootste (en enigste...) nadeel van een 3 idd. Als Elon er nou eens een hatchback klep of een mooie station a la Nio ET5 Touring van maakt dan heb je geen Y meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
The__Virus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:
Hier ook de bandenspanningswaarschuwing gehad. Het oppompen was best een gedoe. Bij twee verschillende pompen geweest en soms ging het goed en zijn de banden opgepompt, maar soms pompte mijn band het apparaat vol blijkbaar, kreeg ik een errormelding en liep de spanning telkens terug. Nog nooit zoiets meegemaakt, want dit is de eerste keer in 10 jaar autorijden dat ik banden ging pompen 😅.
Anyway, alles met koude banden mooi op 3.0 gezet. Morgenochtend nog kouder zal er mooi 2.9 staan verwacht ik. Maar het is best een toestand, niet iets wat ik alleen even kon doen. De instructie is wachten tot de piep en dan is ie klaar. Behalve als diezelde piep ook komt als hij in error schiet en je het scherm niet kunt lezen...
Heb zelf (nog) geen tesla, dus kan het niet nakijken, maar zit er niet een simpel pompje bij de auto? Soms zit die bij de bandenreparatieset (ipv een fatsoenlijk reservewiel).

Ah, zie al, het setje moet je los kopen..
https://shop.tesla.com/product/tire-repair-kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Ik zie Tesla er best voor aan om met zo’n argument/smoesje te komen.

Garantie en afhandeling daarvan, kan soms erg moeizaam zijn bij Tesla is mijn ervaring. (Mijn enige kritiek en commentaar richting Tesla is dat dit veel beter moet)

Auto moet prima tegen hevige regenbui kunnen..

Zolang je niet de sloot in bent gereden zou het onder garantie moeten vallen.. (Maar misschien heeft die meneer dat ook wel gedaan? Maar misschien ook niet?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08
revolution-nl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Precies dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:41
Hier vragen met de regio waar je graag ff zou willen touren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:03
Zoals mijn voorganger al schreef. Als je de omgeving noemt is er vast wel een eigenaar hier bereid (ik ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn auto was deze week bij een ‘Tesla erkende carosseriehersteller’ om een stuk van de bumper te herlakken nadat mijn baas er een paaltje mee geschuurd had.

Herstelling is in 1 dag gebeurd en echt onzichtbaar.
Niks van dit proces verliep via Tesla. Leasemaatschappij heeft alles direct aangestuurd.

Het komische is dat ik deze morgen van Tesla een enquete kreeg over mijn tevredenheid.
Zouden die dat doen op basis van lokatie, of moet die hersteller dat melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:11
Tommie12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:42:
Mijn auto was deze week bij een ‘Tesla erkende carosseriehersteller’ om een stuk van de bumper te herlakken nadat mijn baas er een paaltje mee geschuurd had.

Herstelling is in 1 dag gebeurd en echt onzichtbaar.
Niks van dit proces verliep via Tesla. Leasemaatschappij heeft alles direct aangestuurd.

Het komische is dat ik deze morgen van Tesla een enquete kreeg over mijn tevredenheid.
Zouden die dat doen op basis van lokatie, of moet die hersteller dat melden?
Het gaat er natuurlijk om dat ze om kunnen gaan met het hoogvoltage circuit en de vele boordcomputers. Bij zo’n kleine schade natuurlijk niet echt van toepassing maar ik heb met een wat grotere schade ook eens bij zo’n Tesla approved bodyshop gestaan waarbij dat wel van belang was. En ze werken inderdaad in opdracht van en in overleg met Tesla, die doet zelf maar weinig van dat werk.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
Het valt mij op dat de Model Y relatief duur in de lease is ten opzichte van andere auto's. Zo lijkt een (X)C40, Polestar 2 of EQA per maand goedkoper. Het gaat dan om bedragen inclusief brandstof en om aangeklede versies (in het geval van de EQA gaat het bijvoorbeeld om de 'Luxury line'). Wat is de reden voor dit verschil? Is het bijvoorbeeld zo dat Mercedes meer korting geeft of verwacht men op een Tesla een lagere restwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:01
DS7 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

De auto zou ondergedompeld zijn geweest. Een ICE kan daar ook niet tegen.
Heb je hier een bron voor?
Of is dat een ontzettend slechte vertaling van: “They said that the battery is effectively submerged in water. How can that be our fault?”

Nou niet meer rijden met regen dus. Het waterdicht maken zal nog wel beta zijn :+

Ik kan er dus echt niet bij dat ze in dit soort gevallen niet gewoon hun productiefout toegeven en die mensen helpen. Maar keihard gaan zeggen: “tsja, je bent door slecht weer gereden, daar is ie niet voor gemaakt”. Dan snap ik wel dat er op verjaardagen wordt gelachen

Ik vraag me ook af, waarom een tabloid achtig blad in NL dit zou oppakken, maar soit.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 18-10-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:15
Wie weet kwam dat artikel wel van dezelfde "onderzoeksjournalist" die ooit "na grondig onderzoek" vóór alle anderen te weten kwam dat de brand op de Fremantle Highway bij een EV was begonnen.

Want dát is toch hetgeen (bijna) iederéén ervan onhouden heeft, niet ? Dat die brand op de Fremantle Highway begon bij een EV ? En 't zou mij alleszins niet verwonderen, als je het aantal artikels over die scheepsbrand bekijkt. Allemaal geschreven door "kwaliteitsjournalisten" van wie hun voornaamste bijdrage uit copy-paste heeft bestaan. Ik wil de journalisten die die brand op die manier gebracht hebben niet te eten geven.

Dus wat onthouden we uit dat gelinkte artikel ? Dat Tesla één grote hoop smeerlappen is die slechts met groot geluk één de grootste EV autobouwers is geworden. En net dát zal ongetwijfeld snel gedaan zijn, nu die onderzoeksjournalistiek-van-de-bovenste-plank dit onomstotelijk bewees.

Dát is wat ik van dat artikel zal onthouden... 8)7

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BrightSun schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:29:
Het valt mij op dat de Model Y relatief duur in de lease is ten opzichte van andere auto's. Zo lijkt een (X)C40, Polestar 2 of EQA per maand goedkoper. Het gaat dan om bedragen inclusief brandstof en om aangeklede versies (in het geval van de EQA gaat het bijvoorbeeld om de 'Luxury line'). Wat is de reden voor dit verschil? Is het bijvoorbeeld zo dat Mercedes meer korting geeft of verwacht men op een Tesla een lagere restwaarde?
Beetje beide denk ik. Met name restwaarde blijft lastig omdat Tesla blijft “stunten” met de prijzen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inspired schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Beetje beide denk ik. Met name restwaarde blijft lastig omdat Tesla blijft “stunten” met de prijzen.
Die prijsverlagingen raken eigenlijk alle fabrikanten, want iemand die over 4 jaar een ex-lease EV wil kopen kan kiezen uit het aanbod dat er dan is in relatie tot wat dan de nieuwprijzen zijn voor dat soort EVs. Hoe rationeel het is om met een lagere afschrijving te rekenen voor auto's die minder bereik hebben, langzamer laden en draaien op software die nu al achterhaald is (met minder kans op updates) is maar net de vraag...

Ik denk dat het vooral kortingen zijn. Waar vorig jaar rond deze tijd de auto's niet waren aan te slepen voor VAG, Volvo, Hyundai/Kia etc hebben ze nu veel meer aanbod bij de dealers staan. Volkswagen heeft nu bijna 600 ID4/5, 121 ID3 en zelfs 107 ID.Buzz op de website staan als voorraad. Skoda heeft 467 Enyaq (incl Coupe) staan.*

Dat zegt iets over de vraag naar deze auto's en dan gaan de importeurs liever deals aan met Leasemaatschappijen voor grotere aantallen dan dat ze in de consumentenmarkt de prijzen moeten verlagen. Waarschijnlijk kun je inmiddels wel via onderhandelingen een flinke korting krijgen op een nieuwe EV bij die merken.

*Ter vergelijking: bij Tesla zijn er ongeveer 80 Model Y 'Snel Leverbaar', waarvan er 27 'Onderweg' zijn. Daarnaast nog 7 Demo-voertuigen wat eigenlijk occassions zijn. Effectief dus een voorraad aan nieuwe auto's van ongeveer 50, met nog 27 onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:30
william89 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:49:
MCR nu 600 euro goedkoper aldus Teslarati. Zie het nog niet in de NL configurator.
Zie dat deze prijs verlaging enkel nog in Duitsland is doorgevoerd, in België en Nederland nog de oude prijs voor de kleur MCR.

Gebeurt dat vaker dat aangekondigde prijsverlagingen pas later in België en Nederland worden doorgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
LM werken niet graag samen met Tesla, gewoon omdat ze dezelfde prijs moeten betalen als een particulier.

Mercedes en de andere "premijoem" merken geven echt vette kortingen voor leaseauto's. 20-25% heb ik zelf al gezien.

Een collega heeft hier een BMW iX van 85k in het budget van een Model Y van 65k gekregen.
Leasing op 4 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

LM werken niet graag samen met Tesla, gewoon omdat ze dezelfde prijs moeten betalen als een particulier.

Mercedes en de andere "premijoem" merken geven echt vette kortingen voor leaseauto's. 20-25% heb ik zelf al gezien.

Een collega heeft hier een BMW iX van 85k in het budget van een Model Y van 65k gekregen.
Leasing op 4 jaar...
Ziet er niet goed uit voor de Europese automakers. Tesla met de prijsverlagingen en de Chinese concurrentie wordt steeds groter in alle segmenten. En de concurrentie biedt rijk uitgeruste basis modellen. Hoop niet dat dit EV adoptie gaat afremmen. Old auto heeft alle reden om in Brussel te lobbyen voor het langer toestaan van ICE voertuigen waar ze nog wel in meekunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:45
wian schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Ziet er niet goed uit voor de Europese automakers. Tesla met de prijsverlagingen en de Chinese concurrentie wordt steeds groter in alle segmenten. En de concurrentie biedt rijk uitgeruste basis modellen. Hoop niet dat dit EV adoptie gaat afremmen. Old auto heeft alle reden om in Brussel te lobbyen voor het langer toestaan van ICE voertuigen waar ze nog wel in meekunnen.
Je weet dat de iX vol elektrisch is ook? ;)

@Tommie12 graag met feiten komen en screenshots van offertes waarop dergelijke korting zichtbaar is.
Vriend van mij zit in de (lease)auto’s en kortingen zijn extreem klein bij alle merken.
Wat echter wel meespeelt is de onvoorspelbare restwaarde van Tesla’s. Ik vermoed dat dat de grootste reden is waarom de lease prijzen van Tesla’s zo hoog zijn. Heeft weinig met korting te maken op de wagens zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

@Tommie12 graag met feiten komen en screenshots van offertes waarop dergelijke korting zichtbaar is.
Vriend van mij zit in de (lease)auto’s en kortingen zijn extreem klein bij alle merken.
Wat echter wel meespeelt is de onvoorspelbare restwaarde van Tesla’s. Ik vermoed dat dat de grootste reden is waarom de lease prijzen van Tesla’s zo hoog zijn. Heeft weinig met korting te maken op de wagens zelf.
Je snapt toch dat ik zoiets niet kan delen.
Vraag je vriend maar eens om een paar berekeningen te bekijken van een BMW/MERC en dan van Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Vraag je vriend maar eens om een paar berekeningen te bekijken van een BMW/MERC en dan van Tesla.
Even los van kortingen. Bij zo'n beetje elk ander merk is de restwaarde redelijk goed in te schatten. Bij Tesla niet. De LMs hebben meerdere malen flink moeten afschrijven op Tesla's omdat Tesla de prijzen verlaagde. Van 50k+ op een Model S/X en 10k+ op de 3/Ys. In 2019 was mijn Model 3 LR AWD verhoudingsgewijs niet veel duurder dan een Audi of VW van 55k in de lease. In de loop van de jaren is een Tesla gewoon veel duurder geworden in de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Als jij hetzelfde doet dan zal je zien dat het niet de wagen zelf is waar 25% korting op gerekend wordt.
Die gaan bij Audi/BMW in NL in ieder geval maar met enkele procenten weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Als jij hetzelfde doet dan zal je zien dat het niet de wagen zelf is waar 25% korting op gerekend wordt.
Ik kan geen 20 offertes vergelijken, maar meer en meer wordt duidelijk dat de LM gewoon niet graag met Tesla werken.

Zowel de restwaarde als de korting spelen een grote rol als ik mijn offertes vergelijk van dit jaar, en 5 jaar geleden van een Volvo.
Volvo: 25% korting op een V90 met een pak uitrusting. Restwaarde hoger dan wat ik nu zie voor een Y.
Tesla: 0% korting op de prijzen die jij en ik zien op de site. Terugneemwaarde van een Y na 4 jaar onder de 30k.
Dat laatste acht ik bizar laag, gewoon omdat je vandaag zelfs geen Model 3 van 4 jaar oud in België kan vinden onder de 30k. De Y zou toch iets meer waarde moeten over houden...

Bovendien, denk je nu echt dat de restwaarde van bv een ID4 niet zal zakken als Tesla de prijzen nog eens verlaagt? Wie gaat voor een 4 jaar oude ID4 meer betalen dan voor een Y?

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 19-10-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
[...]

Dan zul jij die bewijzen ook moeten geven. Toch?

Overigens hoop ik wel dat de autofabrikanten hier in de EU er goed vanaf gaan komen. Het zou toch zonde zijn als deze mooie merken (naar de achtergrond) verdwijnen ten koste van buitenlandse merken. Met name Chinees is mijn aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 14:25
schumi1986 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb het rammeltje gevonden, het rammelde zo erg dat het alleen prettig was om op asfalt te rijden. Het was erg aanwezig.

Het plastic frame van een haak achterin de kofferbak rammelde in de plastic houder.. best bizar dat zoiets al zo’n erge mate van hinder kan veroorzaken :p

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wat heb je er dan mee gedaan?
Gewoon uitgehaald en zo gelaten?

Heb het idee dat dit bij mij ook wel eens het probleem kan zijn.

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:44
[...]
Ik ben nog niet veel tegen die beperking aangelopen, maar ik heb er wel nog een tweede auto naast (of auto's van familie als het nog groter moet) voor grotere zaken te vervoeren.
Als het de enige auto is en je hebt niet makkelijk hulp van familie voor grotere zaken, zou ik toch wel goed nadenken of het wel praktisch genoeg is.
Het hangt er ook maar net van af hoe vaak je iets vervoert dat niet door die opening past. Want bv er passen genoeg valiezen in om er een lange reis mee te kunnen maken. Idem voor een gezin met 2 kleine kindjes (mijn situatie dus) is die auto ruim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik denk dat je je ook niet helemaal blind moet staren op de leaseprijzen maar naar het bedrag onder de streep moet kijken, dus incl bijtelling. Ik kan me voorstellen dat de fiscale waarde van zo'n loaded Merc hoger is dan een Model Y. Dat tikt dan lekker aan met de bijtelling. Correct me if I'm wrong, maar ook al krijgt de leasemaatschappij korting, wordt toch altijd de fiscale waarde aangehouden door de belastingdienst?

Verder On Topic:
Wellicht gemist hier, maar kan een trekhaak en de 20" velgen achteraf worden gemonteerd op de model Y door Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Die kortingen van 25%, is dat op EV's? Want Mercedes en BMW heb ik ook al 30% gehad (heel grote fleet), maar dat was vroeger. Nu zijn die kortingen een stuk minder en zeker op de EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Bovendien, denk je nu echt dat de restwaarde van bv een ID4 niet zal zakken als Tesla de prijzen nog eens verlaagt? Wie gaat voor een 4 jaar oude ID4 meer betalen dan voor een Y?
Onderschat het gevoel niet bij een particuliere berijder. Een leaserijder maakt echt andere afwegingen dan iemand die van plan is 10 jaar met een jonge gebruikte occasion te doen (en z'n imago aan de auto verbindt). Los van dat de Y ook niet echt een plaatje is zijn veel occasionkopers gewoon merktrouw.

Als ik voor mezelf spreek had ik nooit een Tesla gekocht voordat ik ervaring heb gehad met een Duitse EV (met alle teleurstelling van dien). Daarnaast ken ik ook niemand die nu particulier een van de premium 3 rijdt en overweegt hierna een Tesla te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 16:39

Fjeze

AllesPerfect!

NiroNiro schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Ik denk dat je je ook niet helemaal blind moet staren op de leaseprijzen maar naar het bedrag onder de streep moet kijken, dus incl bijtelling. Ik kan me voorstellen dat de fiscale waarde van zo'n loaded Merc hoger is dan een Model Y. Dat tikt dan lekker aan met de bijtelling. Correct me if I'm wrong, maar ook al krijgt de leasemaatschappij korting, wordt toch altijd de fiscale waarde aangehouden door de belastingdienst?

Verder On Topic:
Wellicht gemist hier, maar kan een trekhaak en de 20" velgen achteraf worden gemonteerd op de model Y door Tesla?
Trekhaak kan sowieso achteraf, kan je als accessoire selecteren bij Tesla. De velgen volgens mij niet.
Ik vind de velgen erg mooi, maar vind het echt een groot nadeel dat ze net buiten de band uitsteken ivm snel beschadigen.... Ik zie bij bijna alle Tesla's (model Y) met de 20 of 21 inch zwarte velgen dat deze beschadigd zijn...

Ik zit er dus serieus over na te denken om het gewoon met de hier al veel voorbij gekomen zwarte wieldoppen te doen...

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Chimsie78 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

Zie dat deze prijs verlaging enkel nog in Duitsland is doorgevoerd, in België en Nederland nog de oude prijs voor de kleur MCR.

Gebeurt dat vaker dat aangekondigde prijsverlagingen pas later in België en Nederland worden doorgevoerd?
Ow ben wel benieuwd inderdaad, ik twijfel heel erg tussen QS en MCR qua kleur voor mijn nog te bestellen Model Y...
Wat zijn jullie meningen over deze 2 kleuren (behalve dat ze een vrij hoge meerprijs hebben ;) )

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:13
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Dit dus.
Ik denk dat LM te veel aan het staren naar hun "traditionele" rekenmodel.
Die pak gewoon de verwachte restwaarde en dat beinvloed direct de leaseprijzen.
Bij de tesla door al de prijsverlagingen is de restwaarde ook een stuk naar beneden geschroefd, en voila, leaseprijs omhoog.
Wat ze niet beseffen is dat ze waarschijnlijk ook hetzelfde moeten herberekenen bij andere merken.
Althans, als ik een beetje logisch nadenken en een beetje naar mn glazen bol gaan kijken.

Voor mere mortals zoals ons betekent dus:
- Past het nog in de budget, ga voor tesla, want lekker laag bijtelling
- Wil je dikke EV rijden van andere merken, nu is je kans want als straks de LM achterkomen hoe het gaat spelen in 2e hands markt, gaat die prijzen omhoog en past het niet meer in je budget
- Of koop andere glazen bol van andere aanbieder

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
[...]

Verder On Topic:
Uiteraard, daar moet ik zeker rekening mee houden. Ik vroeg mij vooral af hoe het kan dat een MY RWD zonder opties in het maandbedrag ongeveer even duur is dan bijv. een Mercedes met een consumentenprijs die stukken hoger ligt. Afschrijving lijkt me maar deels van toepassing, als Tesla's namelijk enorm in waarde zouden dalen, lijkt het me dat andere EV's net zo goed mee zullen dalen zoals hierboven al werd aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BrightSun schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Uiteraard, daar moet ik zeker rekening mee houden. Ik vroeg mij vooral af hoe het kan dat een MY RWD zonder opties in het maandbedrag ongeveer even duur is dan bijv. een Mercedes met een consumentenprijs die stukken hoger ligt. Afschrijving lijkt me maar deels van toepassing, als Tesla's namelijk enorm in waarde zouden dalen, lijkt het me dat andere EV's net zo goed mee zullen dalen zoals hierboven al werd aangegeven.
Andere BEVs worden niet ineens 10k afgeprijst. Een Enyaq (verkoopt nog steeds prima) is juist duurder geworden. Dit geld voor zo'n beetje alle merken. Dus ja, dit is zeker wel specifiek voor Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fjeze schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Ow ben wel benieuwd inderdaad, ik twijfel heel erg tussen QS en MCR qua kleur voor mijn nog te bestellen Model Y...
Wat zijn jullie meningen over deze 2 kleuren (behalve dat ze een vrij hoge meerprijs hebben ;) )
Heel persoonlijk. Ik vind QS en MCR beide de prijs niet waard. Helemaal niet de NL prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Verder On Topic:
Je kunt gewoon een set 20 inch met winterbanden kopen bij Tesla. In de lease is het alleen wat lastig qua banden. Maar goed, LM zal het tegen de juiste prijs best willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
BrightSun schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Het zal wel impact hebben, waardoor consumenten rapper richting Tesla zullen kijken op de tweedehandse markt.
Maar zeker geen 1 op 1 relatie. Een zware prijsdaling bij Tesla, hoeft niet direct een zware prijsdaling op de tweedehandse markt te betekenen bij andere merken.

En je zit ook met de onbekende factor van toekomstige prijsdalingen, daar hebben de meesten moeite mee (zowel LM's als particuliere kopers). Je kan maar net 40k betalen voor een Tesla tweedehands om dan morgen te horen te krijgen dat je deze nieuw aan 35k kan kopen.
Dus dan ga je als tweedehandse koper misschien eerder kijken naar de concurrent die niet zo wispelturig is met prijsverlagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
[...]

Verder On Topic:
Als die niet geleverd wordt met trekhaak kun je er wel eentje laten monteren, maar dan mag je geen aanhanger trekken (alleen een fietsenrek erop mag). Dat was in elk geval mijn conclusie voor de Model 3, maar ik ben niet van de RDW.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:33
Menesis schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Als die niet geleverd wordt met trekhaak kun je er wel eentje laten monteren, maar dan mag je geen aanhanger trekken (alleen een fietsenrek erop mag). Dat was in elk geval mijn conclusie voor de Model 3, maar ik ben niet van de RDW.
Dat klopt voor de 'oude' Model 3, maar niet voor de Model Y (1600kg geremd) of nieuwe model 3 (Highland, 1000kg geremd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Inspired schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Heel persoonlijk. Ik vind QS en MCR beide de prijs niet waard. Helemaal niet de NL prijs.
Het zijn inderdaad prijzige kleuren... Wellicht de auto in gewoon zwart bestellen en dan laten wrappen is ook nog een optie. Als de leasemaatschappij dat akkoord vind natuurlijk...

Ik vind persoonlijk de witte niet zo mooi, en hoor over de zwarte lak dat deze vrij zwak is.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Dan zul jij die bewijzen ook moeten geven. Toch?

Overigens hoop ik wel dat de autofabrikanten hier in de EU er goed vanaf gaan komen. Het zou toch zonde zijn als deze mooie merken (naar de achtergrond) verdwijnen ten koste van buitenlandse merken. Met name Chinees is mijn aanname.
Op mijn eigen E-tron zat 3%. (110k wagenpark van 50 over 2 maatschappijen verdeeld) Dus geen honderden wagens dan zal je wellicht nog iets verder kunnen komen maar het houd echt niet over. Of het moet afgelopen jaar opeens flink veranderd zijn natuurlijk.
En ik gaf de stellige bewering niet :).

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 19-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Fjeze schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

QS is 'gewoon' weer een tint grijs. Lijkt best veel op al die andere merken.
MCR kan in bepaald licht echt tof zijn, maar meestal oogt het als een aubergine, niet mijn ding ;) .

Als QS de 'gratis' kleur was, dan was het nog te overwegen, maar bijbetalen daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Op mijn eigen E-tron zat 3%. (110k wagenpark van 50 over 2 maatschappijen verdeeld) Dus geen honderden wagens dan zal je wellicht nog iets verder kunnen komen maar het houd echt niet over. Of het moet afgelopen jaar opeens flink veranderd zijn natuurlijk.
En ik gaf de stellige bewering niet :).
Snap ik, maar je beweert het tegenovergestelde net zo min met feiten onderbouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 07:37
Corporate lease kortingen bij ons liggen tussen de 10 en 22 %.

Vooral Audi BMW Merc zitten rond de 20%

Tesla geeft helaas geen korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Smobbo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

QS is 'gewoon' weer een tint grijs. Lijkt best veel op al die andere merken.
MCR kan in bepaald licht echt tof zijn, maar meestal oogt het als een aubergine, niet mijn ding ;) .

Als QS de 'gratis' kleur was, dan was het nog te overwegen, maar bijbetalen daarvoor...
Ja ik zag hem bij Tesla eindhoven binnen onder het licht, en dan is het echt wel een mooie kleur die QS (ook de MCR trouwens, staan daar allebei binnen).
Maar buiten met het wat grijzere weer wordt het inderdaad wat sneller "gewoon" grijs... Of aubergine inderdaad haha.
Ik vind de QS wat sportiever, en de MCR wel echt een chique kleur.

Wil eigelijk vooral geen witte of zwarte omdat je die al erg veel ziet rijden, en blauw valt ook sowieso af haha.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maurice- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Onderschat het gevoel niet bij een particuliere berijder. Een leaserijder maakt echt andere afwegingen dan iemand die van plan is 10 jaar met een jonge gebruikte occasion te doen (en z'n imago aan de auto verbindt). Los van dat de Y ook niet echt een plaatje is zijn veel occasionkopers gewoon merktrouw.

Als ik voor mezelf spreek had ik nooit een Tesla gekocht voordat ik ervaring heb gehad met een Duitse EV (met alle teleurstelling van dien). Daarnaast ken ik ook niemand die nu particulier een van de premium 3 rijdt en overweegt hierna een Tesla te kopen.
Wie zijn al die Tesla rijders dan?
Grotendeels zijn dat toch mensen die vroeger met iets premium gereden hebben, of waren die allemaal met een Dacia dokker onderweg?
Alle Tesla rijders die ik ken hadden vroeger een premium kar, dikwijls van één van de 3 usual suspects...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

Grotendeels zijn dat toch mensen die vroeger met iets premium gereden hebben, of waren die allemaal met een Dacia dokker onderweg?
Alle Tesla rijders die ik ken hadden vroeger een premium kar, dikwijls van één van de 3 usual suspects...
Hij heeft het vooral over de particuliere markt (dus waar je de wagen als particulier koopt). En dat daar toch veel mensen blijven vast hangen aan de traditionele merken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

Je bevestigd wat ik zeg. Al die Tesla rijders zijn leaserts. Als het je eigen geld is worden vaak andere afwegingen gemaakt en gaat het meer om "gevoel".

Als je over een paar jaar een even oude Audi Q4 of Etron naast een Y zet of een BMW i4 naast een model 3 ben ik ervan overtuigd dat een particuliere berijder meer over heeft voor een Duitser.

Als aanvulling nog een eigen waarneming: in 9 maanden tijd nog nooit (naast een beschaafd familielid) een compliment gehad over de looks van m'n Model 3. Bij mijn voorgaande Duitsers was dit zeker 1 keer per maand. Daar geef ik zelf niet zoveel om en het gaat mij om de rijeigenschappen maar voor veel mensen is de auto ook een statussymbool en niet alleen een gekozen mobiliteitsvorm.

[ Voor 20% gewijzigd door Maurice- op 19-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Maurice- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Je bevestigd wat ik zeg. Al die Tesla rijders zijn leaserts. Als het je eigen geld is worden vaak andere afwegingen gemaakt en gaat het meer om "gevoel".

Als je over een paar jaar een even oude Audi Q4 of Etron naast een Y zet of een BMW i4 naast een model 3 ben ik ervan overtuigd dat een particuliere berijder meer over heeft voor een Duitser.
Dat valt nog af te wachten...
Kijk naar de prijzen van 2dehands Tesla's. Als particulieren die auto's niet zouden willen, dan waren de prijzen een pak lager.

Trouwens, als ik een auto moest kopen met eigen geld, dan zou ik zeker bij Tesla gaan kijken, bij de premiums word je genaaid waar je bij staat omdat je geen korting krijgt. En, je moet nog altijd naar "het jaarlijks onderhoud".

Ook statistieken bevestigen dat Tesla een behoorlijk trouw en tevreden clienteel heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
this schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Die kortingen van 25%, is dat op EV's? Want Mercedes en BMW heb ik ook al 30% gehad (heel grote fleet), maar dat was vroeger. Nu zijn die kortingen een stuk minder en zeker op de EV's.
Ja, op een iX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Dat valt nog af te wachten...
Kijk naar de prijzen van 2dehands Tesla's. Als particulieren die auto's niet zouden willen, dan waren de prijzen een pak lager.

Trouwens, als ik een auto moest kopen met eigen geld, dan zou ik zeker bij Tesla gaan kijken, bij de premiums word je genaaid waar je bij staat omdat je geen korting krijgt. En, je moet nog altijd naar "het jaarlijks onderhoud".

Ook statistieken bevestigen dat Tesla een behoorlijk trouw en tevreden clienteel heeft...
De 2e hands Tesla’s worden nu nog kunstmatig hoog geprijsd door het bijtellingsvoordeel wat je nu nog hebt. Eind volgend jaar veranderd dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Smobbo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

De 2e hands Tesla’s worden nu nog kunstmatig hoog geprijsd door het bijtellingsvoordeel wat je nu nog hebt. Eind volgend jaar veranderd dit wel.
In België zijn die niet goedkoper, ik betwijfel of dat effect zo groot is.

Zijn er echt zo veel bedrijven die 4 jaar oude Tesla's kopen voor werknemers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwasie
[...]

Als aanvulling nog een eigen waarneming: in 9 maanden tijd nog nooit (naast een beschaafd familielid) een compliment gehad over de looks van m'n Model 3. Bij mijn voorgaande Duitsers was dit zeker 1 keer per maand. Daar geef ik zelf niet zoveel om en het gaat mij om de rijeigenschappen maar voor veel mensen is de auto ook een statussymbool en niet alleen een gekozen mobiliteitsvorm.
Inderdaad op basis van status.
Je moet ze eens fier zien staan langs hun Audi Q4 etron naast de laadpaal (allé toch op de momenten dat hun auto niet in de garage is, vanwege een foutje door een software-update)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GeeMoney schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Misschien was dat vorig jaar inderdaad het geval. Enorme wachttijden voor alle auto's. Dat is echter totaal omgeslagen, dus wie weet is er nu weer meer korting te vergeven.
Inspired schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Even los van kortingen. Bij zo'n beetje elk ander merk is de restwaarde redelijk goed in te schatten. Bij Tesla niet. De LMs hebben meerdere malen flink moeten afschrijven op Tesla's omdat Tesla de prijzen verlaagde. Van 50k+ op een Model S/X en 10k+ op de 3/Ys. In 2019 was mijn Model 3 LR AWD verhoudingsgewijs niet veel duurder dan een Audi of VW van 55k in de lease. In de loop van de jaren is een Tesla gewoon veel duurder geworden in de lease.
Dat lijkt me dus een illusie. Want die restwaarde ontstaat niet in een vacuum. Als de Model Y goedkoper wordt, heeft dat impact op de restwaarde van alle auto's. Want mensen zullen bij hun aankoop van een tweedehands auto de ex-lease VW of Audi ook gaan vergelijken met een ex-lease Model Y.

Ik geloof best dat ze misschien hun modellen nog niet hebben aangepast in de snel veranderende markt. Dat is ook gewoon voor later zorg. Zolang zij het geld ophalen bij de banken en de auto's wegzetten in de markt is de boekwinst voor 4-5 jaar verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik kreeg van de week een mail van Tesla op mijn werk mail.
Ik neem aan dat dat is omdat er ergens door een leasemaatschappij 'mijn' Tesla besteld is. Maar omdat ze hem pas in 2024 willen leveren hij nog in de planning staat.

Anyway, dit is wat ik te zien krijg als ik een account aanmaak en inlog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRab0SYbHiZxWGM7f6A0vWqF3mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAVsCyKTIUbJ3BitbkHbwpV0.png?f=user_large
Daar kan ik niet heel veel mee. Ik kan er niet op drukken en ik heb verder ook geen enkele bevestiging dat de auto besteld is. Dus ik doe wel aannames maar geen idee of dat zo is.

Wordt de info later nog aangevuld, is het een bug dat ik er niet op kan klikken? Kan wel met de leasemij gaan bellen, maar de kennis hier is waarschijnlijk groter dan bij hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
911GT2 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:55:
Ik kreeg van de week een mail van Tesla op mijn werk mail.
Ik neem aan dat dat is omdat er ergens door een leasemaatschappij 'mijn' Tesla besteld is. Maar omdat ze hem pas in 2024 willen leveren hij nog in de planning staat.

Anyway, dit is wat ik te zien krijg als ik een account aanmaak en inlog.
[Afbeelding]
Daar kan ik niet heel veel mee. Ik kan er niet op drukken en ik heb verder ook geen enkele bevestiging dat de auto besteld is. Dus ik doe wel aannames maar geen idee of dat zo is.

Wordt de info later nog aangevuld, is het een bug dat ik er niet op kan klikken? Kan wel met de leasemij gaan bellen, maar de kennis hier is waarschijnlijk groter dan bij hen.
Veel meer ga je als leaserijder ook niet zien. Zie ook leveringen topic. Aan de site/app heb je niks tot moment van ophalen. Je krijgt een SMS als de auto er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:24
Snakefoodjah schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

En wat heb je er dan mee gedaan?
Gewoon uitgehaald en zo gelaten?

Heb het idee dat dit bij mij ook wel eens het probleem kan zijn.
Nog niet terug geplaatst, binnenkort eens kijken of ik het goed klemmend krijg wanneer ik het terug plaats. Ik heb trouwens nog steeds allerlei rammeltjes maar deze kwam er erg bovenuit.

Het viel mij trouwens op dat mijn frunk niet mooi strak loopt met mijn voorbumper. Wat proberen te stellen met de stelschroefjes het is beter maar nog niet perfect. Na een simpele zoekopdracht kwam ik uit op een heleboel foto’s van frunk’s die niet mooi uitgelijnd zijn en ook na het bekijken van wat foto’s hier op het forum blijkt dat er heel wat model Y’s dit probleem hebben

Neem aan dat dit een bekend probleem is? En het niet echt de moeite is om hier een service afspraak voor in te plannen?

Mijn eigen auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUic3tGGoDVOckYYHczNpV9iA6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOwBzQJRqzlJ4iSMaiJMXfCG.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van iemand in dit forum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebKLEDGVgnsglihpCJLMSQnOWAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aDnEtsnDsFwd4ON4YtAmwlQZ.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door schumi1986 op 19-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
[...]

Hij bevestigd volgens mij toch helemaal niets.
Als over een paar jaar een even oude Audi Q4 naast een Y zet; of i4 naast model 3, dan is het volgens mijn glazen bol zouden men toch voor de model 3 of Y gaan. Wie wil nou 20-30k meer betalen? Dat is nu al moeilijk te verkopen (kijk maar naar de verkoopcijfers) laat staan over paar jaar. Al de opties telt minder mee in de 2ehands prijzen (niet bijzonder bij EV, is altijd al zo) en de audis en bmws met 20k aan opties gaan echt niet als warm broodje hoor.
Maar goed, jouw glazen bol kan van andere leverancier komen, dus dat kan het verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
schumi1986 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Nog niet terug geplaatst, binnenkort eens kijken of ik het goed klemmend krijg wanneer ik het terug plaats. Ik heb trouwens nog steeds allerlei rammeltjes maar deze kwam er erg bovenuit.

Het viel mij trouwens op dat mijn frunk niet mooi strak loopt met mijn voorbumper. Wat proberen te stellen met de stelschroefjes het is beter maar nog niet perfect. Na een simpele zoekopdracht kwam ik uit op een heleboel foto’s van frunk’s die niet mooi uitgelijnd zijn en ook na het bekijken van wat foto’s hier op het forum blijkt dat er heel wat model Y’s dit probleem hebben

Neem aan dat dit een bekend probleem is? En het niet echt de moeite is om hier een service afspraak voor in te plannen?

Mijn eigen auto
[Afbeelding]

Foto van iemand in dit forum

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat is wel een Tesla kwaaltje. In ieder geval de M3 met de zilveren rand (voor 2021). Het is ook altijd de rechterkant als je van voren naar de auto kijkt. Heel typisch. Let er maar eens op. Heb die van mij ook destijds gesteld. Beter, maar zeker niet perfect. Het is wel heel veel beter geworden na 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Hij bevestigd volgens mij toch helemaal niets.
Als over een paar jaar een even oude Audi Q4 naast een Y zet; of i4 naast model 3, dan is het volgens mijn glazen bol zouden men toch voor de model 3 of Y gaan. Wie wil nou 20-30k meer betalen? Dat is nu al moeilijk te verkopen (kijk maar naar de verkoopcijfers) laat staan over paar jaar. Al de opties telt minder mee in de 2ehands prijzen (niet bijzonder bij EV, is altijd al zo) en de audis en bmws met 20k aan opties gaan echt niet als warm broodje hoor.
Maar goed, jouw glazen bol kan van andere leverancier komen, dus dat kan het verklaren.
Het is toch ook maar normaal dat mensen vaak eerder voor een traditioneel merk gaan. Dan voor een Tesla of ander 'nieuw' merk ?

Het traditionele merk kennen ze, je hebt een hele rits garages van dat merk, ... . Terwijl de benadering en aanpak van Tesla heel anders is. Zelfs naar lease-maatschappijen.

Je hebt bij de bekende Duitse merken in de grote garages zelfs administratief personeel dat zich enkel bezig zit te houden met lease-wagens. Terwijl tesla totaal geen onderscheid maakt tussen lease of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zwasie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Het is toch ook maar normaal dat mensen vaak eerder voor een traditioneel merk gaan. Dan voor een Tesla of ander merk ?

Het traditionele merk kennen ze, je hebt een hele rits garages van dat merk, ... . Terwijl de benadering en aanpak van Tesla heel anders is. Zelfs naar lease-maatschappijen.

Je hebt bij de bekende Duitse merken in de grote garages zelfs administratief personeel dat zich enkel bezig zit te houden met lease-wagens. Terwijl tesla totaal geen onderscheid maakt tussen lease of niet
De realiteit is je bewering hierboven wel aan het inhalen.
Tesla Y is in veel landen de populairste auto (en dus niet enkel EV auto).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 14:57
Hier ook particuliere model 3 highland rijder.

Waarom? Veel waarde voor je geld en lage vaste lasten.

Hiervoor bereden:
-VW Arteon
-Audi S7
-Audi A7
-Audi A6
-Mercedes CLS
-Audi A4
-BMW 325
-Dodge Magnum
-Chrysler 300C
-Volvo S40
-En nog wat hobby auto's zoals Corrado G60 en Polo G40

Zeer anders dan de Tesla dus en alsnog heb ik de overstap gemaakt (na een positieve proefrit).

Was de model 3 nog steeds 50.000+ euro dan had ik het niet gedaan, dan ging ik weer voor een 2ehandse Duitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Daar ging ik wel vanuit ;)

Mijn punt is dat als een Europees A merk 20k korting moet geven op hun latest greatest EV omdat leasers anders een Tesla zonder korting kiezen, dat merk een groot probleem heeft. Ze kunnen op EV gebied nauwelijks mee dus vandaar de opmerking mbt ICE.

Zoek maar in dit lijstje of deze lijst naar de Europese EVs

[ Voor 20% gewijzigd door wian op 19-10-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 14:01
Even andere vraag. Ik laad bijna nooit aan een paal maar ik ging eens door de rekeningen.

27 september 43.62 kWh geladen volgens e-flux.
40.24 kWh 'used' volgens Tessie. (38.89 kWh energie added).

Ik wordt al genaaid door 60 cent per kWh te betalen maar nu heb ik het gevoel dat ik dubbel genaaid wordt. Zien jullie ook verschil in laad hoeveelheid tussen auto en laadpaal? Bij gewoon tanken wordt de pomp volgens mij jaarlijks geijkt naar met laadpalen vraag ik mij af of er geen sjoemelpalen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
The_Woesh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:58:
Even andere vraag. Ik laad bijna nooit aan een paal maar ik ging eens door de rekeningen.

Ik wordt al genaaid door 60 cent per kWh te betalen maar nu heb ik het gevoel dat ik dubbel genaaid wordt. Zien jullie ook verschil in laad hoeveelheid tussen auto en laadpaal? Bij gewoon tanken wordt de pomp volgens mij jaarlijks geijkt naar met laadpalen vraag ik mij af of er geen sjoemelpalen zijn.
Waarschijnlijk laadverliezen. Hoe langzamer de paal hoe meer de verlies. 10.8% is aan andere kant wel hoog.
Er is ergens een tabel met wat de laadverliezen zou kunnen zijn, zal even opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Woesh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:58:

Dat zijn de laadverliezen. Van paal naar auto is er 43.62 kWh gegaan. In de auto is er ook een beetje verlies van inverter naar batterij: verschil tussen 40.24 kWh used en 38.89 kWh added volgens Tessie. In totaal 10% is volgens mij redelijk normaal. Daar reken ik zelf ook mee voor mijn administratie.

Ik weet niet waar je nog EUR 0,60 betaalt per kWh, daar zijn goedkopere oplossingen voor. Zelfs bij de Superchargers betaal je flink minder dan de helft. Thuis kun je ook een goedkoper contract hebben, maar wellicht ben je aangewezen op de laadpalen op straat.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-10-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

De realiteit is je bewering hierboven wel aan het inhalen.
Tesla Y is in veel landen de populairste auto (en dus niet enkel EV auto).
De beste reclame is nog steeds uw auto op de baan zien rijden. En daar kan niks tegenop. Dus hoe meer Tesla's er gaan rond rijden, hoe meer mensen toch eens gaan zien.

Het grote voordeel van Tesla : snel wagens op de baan krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
zwasie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

De beste reclame is nog steeds uw auto op de baan zien rijden. En daar kan niks tegenop. Dus hoe meer Tesla's er gaan rond rijden, hoe meer mensen toch eens gaan zien.

Het grote voordeel van Tesla : snel wagens op de baan krijgen.
YTD verkoopcijfers:
- Model Y: 10314
- Model 3: 3133 (sept bijna niks door highland)

- Enyaq: 3861
- iD4: 3130
- Q4 etron: 2090
- I4: 2304
- iX1: 2299

Die 2 van tesla = 13447
De andere 5 duitsers = 13684

Desondanks is het nog "weinig" tov totale verkoop van alle soorten auto's.
Dus nog een hele weg te gaan, maar ze maken wel progress.

Mijn punt is meer dat over paar jaar komen al deze auto's in de tweedehandsmarkt.
Dan heb je keuze aan duizenden Model 3/Y met hele gunstige prijzen.
En dan heb je de duitsers met 10-20k premium. Ik weet niet of het te verantwoorden is, merktrouw of niet.
Ik vind zelf dat "traditonele behandeling" door dealer geen 10k waard.
En dan nog zoiets: wat is traditionele behandeling? de dealer van vandaag is echt niet de ervaring van 10-20jaar geleden hoor. Je krijg bak koffie (bij tesla ook), je krijg weinig info, en aan het eind krijg je een rekening. De verschil is dat bij de tesla SeC gebeurd het allemaal via een scherm. Maar ik bestel mijn bigmac ook op scherm tegenwoordig, heb toch geen zin om een irritante kleuter mn order verkeerd interpreteren omdat ik niet de hype-taal praat.

[ Voor 21% gewijzigd door SirLct op 19-10-2023 14:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zwasie
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

YTD verkoopcijfers:

Die 2 van tesla = 13447

Mijn punt is meer dat over paar jaar komen al deze auto's in de tweedehandsmarkt.
En dan heb je de duitsers met 10-20k premium. Ik weet niet of het te verantwoorden is, merktrouw of niet.
En dan nog zoiets: wat is traditionele behandeling? de dealer van vandaag is echt niet de ervaring van 10-20jaar geleden hoor. Je krijg bak koffie (bij tesla ook), je krijg weinig info, en aan het eind krijg je een rekening. De verschil is dat bij de tesla SeC gebeurd het allemaal via een scherm. Maar ik bestel mijn bigmac ook op scherm tegenwoordig, heb toch geen zin om een irritante kleuter mn order verkeerd interpreteren omdat ik niet de hype-taal praat.
toon volledige bericht
De reden waarom ik ook voor tesla ben gegaan.

Je bent niks met een hele waslijst aan opties : die men blijkbaar toch niet kan garanderen.
Was eens gaan horen bij VW voor een ID4 of ID5. Warmtepomp was een optie van ongeveer 1000euro ofzo. Maar ze konden niet garanderen dat die ook effectief erbij zou zitten. Want een issue met voorraad blabla. Ik zou dan ter compensatie wel een waardebon krijgen voor software-upgrade en/of accessoires.

En de tradionele garages zijn eigenlijk meer en meer grote groepen geworden. Waar je inderdaad ook gewoon een nummer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 14:01
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Dat zijn de laadverliezen. Van paal naar auto is er 43.62 kWh gegaan. In de auto is er ook een beetje verlies van inverter naar batterij: verschil tussen 40.24 kWh used en 38.89 kWh added volgens Tessie. In totaal 10% is volgens mij redelijk normaal. Daar reken ik zelf ook mee voor mijn administratie.

Ik weet niet waar je nog EUR 0,60 betaalt per kWh, daar zijn goedkopere oplossingen voor. Zelfs bij de Superchargers betaal je flink minder dan de helft. Thuis kun je ook een goedkoper contract hebben, maar wellicht ben je aangewezen op de laadpalen op straat.
Helder, ik wist dat er laadverlies was maar niet 2x, dat verklaart het. De 60ct is de paal bij mijn werk, niks aan te doen. Palen zijn uitbesteed en uitbater bepaald tarief. Ik laad er liever niet maar moest nu na werk nog een flinke rit maken en dan is daar laden wel het makkelijkste. Thuis heb ik zonnestroom in overvloed dus veel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
The_Woesh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Helder, ik wist dat er laadverlies was maar niet 2x, dat verklaart het. De 60ct is de paal bij mijn werk, niks aan te doen. Palen zijn uitbesteed en uitbater bepaald tarief. Ik laad er liever niet maar moest nu na werk nog een flinke rit maken en dan is daar laden wel het makkelijkste. Dus heb zonnestroom in overvloed dus veel voordeliger.
Ik zou dit aangeven bij je werkgever (of financiele afdeling). Even snel berekening maken met hoeveel kwh per jaar wordt geladen ongeveer (je weet het beste hoe vaak die dingen worden gebruikt door jou en je collegas). Ik denk dat op de dag van vandaag bij elke bedrijf elke besparing heel welkom is.
Gebruik dit ook bij je year-end appraisal om te laten zien hoe goed je meedenk over wat het beste is voor de bedrijf. Wellicht krijg je dan ook leuke promotie.
Sorry ik dwaal offtopic, maar 60ct is echt duur. Supercharger zit op 32ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

YTD verkoopcijfers:

Die 2 van tesla = 13447

toon volledige bericht
Interessant. Ik ben van plan rond december een m3 highland te kopen. Maar mn huidig auto rijdt nog prima en moet in november voor een beurtje en apk (lexus, heb er nooit wat mee). Dus kan sowieso nog een jaar vooruit zonder kosten. Zitten ook net 4 nieuwe banden onder.

Zou ook nog kunnen wachten op een jonge m3 ocassion. En doorrijden met een 'oude' auto is in deze altijd goedkoper. Maar goed, heb ook wel zin om na 6 jaar wat anders te rijden en over te stappen op EV qua gebruik (en verbruik) ga ik daarmee wel besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
SX-Superfly schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Interessant. Ik ben van plan rond december een m3 highland te kopen. Maar mn huidig auto rijdt nog prima en moet in november voor een beurtje en apk (lexus, heb er nooit wat mee). Dus kan sowieso nog een jaar vooruit zonder kosten. Zitten ook net 4 nieuwe banden onder.

Zou ook nog kunnen wachten op een jonge m3 ocassion. En doorrijden met een 'oude' auto is in deze altijd goedkoper. Maar goed, heb ook wel zin om na 6 jaar wat anders te rijden en over te stappen op EV qua gebruik (en verbruik) ga ik daarmee wel besparen.
Ik zou zelf adviseren om eentje van eind 2020/ begin 2021 te nemen ipv van 2019/20.
Die is alleen nog volop in de "gunstigere" bijtelling tarief. Dus ik verwacht dat ie pas eind 2025 heel goedkoop gaat worden. Hoeveel de jump zou zijn, geen idee. Ik weet niet hoeveel km je rijdt, want met de benzine prijzen van vandaag is EV toch heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Ik zou zelf adviseren om eentje van eind 2020/ begin 2021 te nemen ipv van 2019/20.
Die is alleen nog volop in de "gunstigere" bijtelling tarief. Dus ik verwacht dat ie pas eind 2025 heel goedkoop gaat worden. Hoeveel de jump zou zijn, geen idee. Ik weet niet hoeveel km je rijdt, want met de benzine prijzen van vandaag is EV toch heel interessant.
Mocht ik kiezen voor ocassion dan wordt het model 2022 want ik wil wel met warmtepomp, betere bouw kwaliteit en gunstiger bereik. En ik denk dat 2022 modellen pas over een paar jaar op de markt komen?

Dus dan toch beter wachten op december als er wellicht wat highland demos of teruggegeven orders aangeboden worden op de website van Tesla.

Ik rij rond de 15k per jaar.
Pagina: 1 ... 141 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: