Ik heb ze gelijk op 2.85 bar gezet. Ervaring leert dat ik dan precies tussen de boven en ondergrens blijf (blijft zo tussen de 2.8 en de 3.0), ook na een stukje rijden.Armo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:06:
[...]
Wel mee (lange stuk) gereden vandaag? Of heb je ze opgepompt tot 2.9?
Zelf vandaag alleen boodschappen wezen doen maar das geen 2km rijden dus banden niet echt warm kunnen rijden en de sensors geven nog steeds 2.7 aan.
Ik vind het wel een prima vraag. Mij viel het gisteren ook op. Vond het opvallend dat je na één nachtje kou gelijk zo'n lage bandenspanning hebt. Ben dus blij om te lezen dat het voor veel mensen in dit topic geldt.Damian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:12:
[...]
Waarom vraag je het uberhaupt?![]()
Meer mensen die gister een natte auto hadden? Het heeft wel geregend.
Als natuurkundige kun je vast berekenen dat met de temperatuur van gisteren en de specifieke configuratie van de banden etc etc het logisch is dat de bandenspanning daalt. Maar voor mij (als normale gebruiker) vond ik het wel opvallend om opeens errors/meldingen op het scherm te zien.
Maar goed, goede trigger om gelijk maar bandenwissel in te gaan plannen.
[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 17-10-2023 09:16 ]
Daar is deze forum toch voor?Damian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:12:
[...]
Waarom vraag je het uberhaupt?![]()
Meer mensen die gister een natte auto hadden? Het heeft wel geregend.
Van 3.1bar naar 2.7bar na 1 koude nacht vind ik opvallend en zo te lezen ben ik niet de enige.
Dan heb je op het gebied van automotive technologie best wat gemist.Makkelijk schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:55:
Ik heb persoonlijk nog nooit van de term WLTP verbruik gehoord. Waar gebruikt Tesla deze termen?
WLTP is in mijn ogen een actieradius volgens een bepaalde meetmethode. En geen verbruikscijfer.
Zie o.a. Wikipedia: Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure
WLTP is de opvolger van de veel te optimistische NEDC methode.
Beide zijn oorspronkelijk bedoeld om schadelijke uitstoot te meten, en daarna ook gebruikt om CO2-uitstoot en dus het verbruik te meten.
Pas sinds er elektrische auto's zijn worden ze ook gebruikt om a.d.h.v. dat normverbruik de range uit te rekenen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In de Tesla handleiding staat dat je per daling van 6 graden Celsius een verlaging in bandenspanning van 1 psi mag verwachten…SquareOne schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:15:
[...]
Ik vind het wel een prima vraag. Mij viel het gisteren ook op. Vond het opvallend dat je na één nachtje kou gelijk zo'n lage bandenspanning hebt. Ben dus blij om te lezen dat het voor veel mensen in dit topic geldt.
Als natuurkundige kun je vast berekenen dat met de temperatuur van gisteren en de specifieke configuratie van de banden etc etc het logisch is dat de bandenspanning daalt. Maar voor mij (als normale gebruiker) vond ik het wel opvallend om opeens errors/meldingen op het scherm te zien.
Maar goed, goede trigger om gelijk maar bandenwissel in te gaan plannen.
Ik niet. Als je op de middelbare school bij natuur- of scheikunde hebt opgelet heb je de formule P*V/T = constant geleerd. (Afgeleide van PV=nRT).Armo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:20:
Van 3.1bar naar 2.7bar na 1 koude nacht vind ik opvallend en zo te lezen ben ik niet de enige.
Dat betekent dat bij constant volume de absolute druk lineair daalt met de temperatuur (in Kelvin uiteraard).
Als gisteravond na een rit je banden 20°C (293K) waren, en vanochtend 5°C (278K), dan daalt de druk van 4.1 bar (absoluut) naar 278/293*4.1 = 3.9 bar (absoluut), wat 2.9 bar overdruk is.
Dat verklaart (samen met wat meettoleranties en wellicht andere temperaturen) de drukverlaging.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vanochtend niet maar gisterenochtend wel 2.7bar ipv de normale 3.1bar ook hier.
Daarom heb ik altijd die xiaomi ding bij de hand, erg handig ook voor fiets e.d.
Daarom heb ik altijd die xiaomi ding bij de hand, erg handig ook voor fiets e.d.
Life is too short to drive boring cars
Die 3.1 bar zal wel na een rit geweest zijn, met warme banden bij een hogere omgevingstemperatuur.Armo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:20:
[...]
Daar is deze forum toch voor?
Voor de rest, de druk in banden volgt nogal nauwkeurig de algemene gaswet.
PV= nRT
De druk is recht evenredig met de temperatuur (wel absolute druk gebruiken, en temperatuur in Kelvin).
Andere variabelen lijken me in een autoband nogal constant.
Sony A7 iv en wat recycled glas
HahahaAndrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:29:
[...]
Ik niet. Als je op de middelbare school bij natuur- of scheikunde ooit hebt opgelet heb je de formule P*V/T = constant geleerd. (Afgeleide van PV=nRT).
Dat betekent dat bij constant volume de absolute druk lineair daalt met de temperatuur (in Kelvin uiteraard).
Als gisteravond na een rit je banden 20°C (293K) waren, en vanochtend 5°C (278K), dan daalt de druk van 4.1 bar (absoluut) naar 278/293*4.1 = 3.9 bar (absoluut), wat 2.9 bar overdruk is.
Dat verklaart (samen met wat meettoleranties en wellicht andere temperaturen) de drukverlaging.

Dat is een behoorlijke tijd geleden. En opgelet heb ik daar ook niet
Maar concluderend: voor een hoop mensen niet meer dan logisch. Voor een ander deel was het even een verrassing. Niks mis mee toch?
Bedankt voor je reactie.Andrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:29:
[...]
Ik niet. Als je op de middelbare school bij natuur- of scheikunde ooit hebt opgelet heb je de formule P*V/T = constant geleerd. (Afgeleide van PV=nRT).
Ps: al koffie gehad?
Ik woon zelf in de IJmond en heb mijn lease Tesla laten repareren na dergelijke lakschade bij De Laat in Heerhugowaard. Dat bedrijf doet vaak Tesla reparaties.Mackeessie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Mijn Tesla Model Y Midnight Cherry Red is op een parkeerterrein door iemand geraakt aan de voorkant . De dader onbekend. Ik probeer een lakstift te kopen, maar kan die nergens vinden, en spotrepair willen een aantal benaderde bedrijven hier in de IJmond niet aan beginnen omdat het een Tesla is.
Iemand een idee waar ik een lakstift kan kopen of een bedrijfje in de IJmond en omstreken die wel Tesla's wil repareren? Het is op het randje van de voorkant, dus het plastic bumper gedeelte[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Look behind you! A three headed monkey!
Ter info; ik begreep dat ze bij Tesla Zwolle vandaag de nieuwe M3 hebben staan. Maar dat is schijnbaar een die rouleert tussen de verschillende stores. Vanaf maandag hebben ze er een (of meerdere?) voor "vast" in de showroom
Utrecht gaf mij vorige week aan dat er meerdere komen. Onder andere voor proef ritten. Deze stonden destijds met potlood gepland vanaf eind deze maand.Frosty__ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:18:
Ter info; ik begreep dat ze bij Tesla Zwolle vandaag de nieuwe M3 hebben staan. Maar dat is schijnbaar een die rouleert tussen de verschillende stores. Vanaf maandag hebben ze er een (of meerdere?) voor "vast" in de showroom
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
De proefjes waren vaak wel leuk. Dat is het enige wat ik ervan weet nog 😂SquareOne schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Hahaha“als bij natuurkunde of scheikunde ooit hebt opgelet”
Dat is een behoorlijke tijd geleden. En opgelet heb ik daar ook niet![]()
Maar concluderend: voor een hoop mensen niet meer dan logisch. Voor een ander deel was het even een verrassing. Niks mis mee toch?
In Groningen staat Donderdag en Vrijdag een nieuwe M3 LR.
Proefritten waren nog niet duidelijk wanneer deze ingepland kunnen worden.
Proefritten waren nog niet duidelijk wanneer deze ingepland kunnen worden.
Ik heb gisteren de banden naar 2.9 opgepompt in de ochtend maar dan gaan ze met rijden nog wel naar 3.1 en achter zelfs 3.2. Wat is de bovengrens, en hoe zou je moeten omgaan met theoretische omgevings temperaturen van 5 tot 18 graden?
Net zoals bij elke auto denk ik? Bandenspanning meet je koud.datadevil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:48:
Ik heb gisteren de banden naar 2.9 opgepompt in de ochtend maar dan gaan ze met rijden nog wel naar 3.1 en achter zelfs 3.2. Wat is de bovengrens, en hoe zou je moeten omgaan met theoretische omgevings temperaturen van 5 tot 18 graden?
UNOX: The worst operating system
Ja dat snap ik maar dit is wat meer druk dan ik gewend ben en ik ben er ook nog nooit echt mee bezig geweest, vandaar.Korvaag schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:49:
[...]
Net zoals bij elke auto denk ik? Bandenspanning meet je koud.
Nog iets anders gerelateerd aan de kou: de handgreep aan de bijrijder kant wilde vanmorgen niet goed open volgens mijn dochter. Nu las ik dat die soms vast vriezen en allerlei dingen met warme washandjes en andere ongein die je natuurlijk niet altijd hebt. Zijn daar nog ervaringen mee of tips voor?
[ Voor 33% gewijzigd door datadevil op 17-10-2023 10:58 ]
Dat is toch niet zo relevant? Wet van Gay-Lussac blijft even hard van toepassing waarbij de temperatuurstijging in Kelvin is uiteraard. Als de band warmer wordt zal de lucht iets uitzetten waardoor de druk wat stijgt. Het is niet zo dat bij dubbele temperatuur in Celcius de druk ineens 2x zo hoog wordt. Gelukkig ook maardatadevil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:52:
[...]
Ja dat snap ik maar dit is wat meer druk dan ik gewend ben en ik ben er ook nog nooit echt mee bezig geweest, vandaar.
Als de druk dusdanige vormen had aangenomen dat het catastrofaal zou zijn voor de band dan had het wel in de handleiding gestaan
Lekker oppompen tot de druk die in de handleiding staat of zelfs ietsje hoger om het verbruik nog iets te drukken (haha). Je levert dan wel wat in op comfort.
Via de app kun je de bestuurdersportier open doen, kun je vanuit binnen de bijrijderskant open doen!datadevil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:52:
[...]
Nog iets anders gerelateerd aan de kou: de handgreep aan de bijrijder kant wilde vanmorgen niet goed open volgens mijn dochter. Nu las ik dat die soms vast vriezen en allerlei dingen met warme washandjes en andere ongein die je natuurlijk niet altijd hebt. Zijn daar nog ervaringen mee of tips voor?
Voorverwarmen/ontdooien van tevoren is vaak ook wel voldoende.
Bij vastvriezen: met de zijkant van je vuist rustig op de handgreep kloppen zodat ie loskomt. Pas op met armbanden en horloges.datadevil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:52:
[...]
Ja dat snap ik maar dit is wat meer druk dan ik gewend ben en ik ben er ook nog nooit echt mee bezig geweest, vandaar.
PSN: Sluuz
In de handleiding staat ook een stukje over het smeren van die veren/draaipunten in de handgreep. Is verstandig om even voor de winter te doen. Als alleen de hendel zelf vastzit wil een tik nog wel eens helpen (ik noem het even een tik om te voorkomen dat je een ram tegen je portier gaat geven, maar het moet wel met een beetje overtuiging).datadevil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:52:
[...]
Maar... Waarom zo moeilijk doen allemaal als je gewoon de deur kunt openen via de app? Is dat dan zo vervelend dat het de moeite waard is om allerlei handelingen te gaan verrichten op je handvat of... ?
Ik wist het überhaupt niet☺️KeesPimelmees schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:41:
Maar... Waarom zo moeilijk doen allemaal als je gewoon de deur kunt openen via de app? Is dat dan zo vervelend dat het de moeite waard is om allerlei handelingen te gaan verrichten op je handvat of... ?
Laatmaar trouwens...KeesPimelmees schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:41:
[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 17-10-2023 11:47 ]
Hoe krijg je deuken in je deur.... je kan gewoon met de app de deur open doen als het goed is zit er een drukker in de deur die de deur naar buiten drukt bij vastvriezen.
Ik heb ook wel bevroren deurhendels gehad hoor, samen met het raam dat naar beneden gaat als je de hendel indrukt kan het wel een probleempje geven. Ik heb er zelf ruitontdooier op gespoten en daarna was de hendel snel vrij.
Dat van de bandenspanning is ook gewoon normaal. Het is jullie bij vorige auto's gewoon nooit opgevallen omdat je nooit de bandenspanning kon zien
Of je auto opladen tot 80% in de vroege ochtend, en in de middag opeens 83% hebben. Of in de middag je auto opladen tot 90% en in een koude ochtend instappen bij 86%.. Het kan allemaal
Dat van de bandenspanning is ook gewoon normaal. Het is jullie bij vorige auto's gewoon nooit opgevallen omdat je nooit de bandenspanning kon zien
Ja vertel dat even tegen iedereen met een 2019 Model 3. Die functie van die deur openen via de app is er pas sinds relatief kort. Denk je dat al die oudere modellen allemaal deuken daar hebben?Dutchlimits schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:53:
Hoe krijg je deuken in je deur.... je kan gewoon met de app de deur open doen als het goed is zit er een drukker in de deur die de deur naar buiten drukt bij vastvriezen.

PSN: Sluuz
De sfeer is, net als het weer, ook behoorlijk bekoeld hier de afgelopen pagina's.. Wat een aanvallen en verwijten over en weer.
Ja, stuk voor stuk.Sluuz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Ja vertel dat even tegen iedereen met een 2019 Model 3. Die functie van die deur openen via de app is er pas sinds relatief kort. Denk je dat al die oudere modellen allemaal deuken daar hebben?
Ik kreeg 'm afgeleverd met 3.1 'koud' zeg maar. Dat liep wel eens op naar 3.3 en 3.4. Met dit weer gebruik ik nu 3.0 en dan worden ze 3.1 en 3.2.datadevil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:48:
Als je de specificaties van je band opzoekt op het internet dan vind je daar ook vast de maximale druk.
Have you tried turning it off and on again?
Dat is redelijk normaal. Koud zitten ze bij mij net onder de 3 bar en als de banden warm zijn gereden net bovende de 3 bar. Optimaal is volgens Tesla 2,9 Bar meen ik.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
Ik kreeg 'm afgeleverd met 3.1 'koud' zeg maar. Dat liep wel eens op naar 3.3 en 3.4. Met dit weer gebruik ik nu 3.0 en dan worden ze 3.1 en 3.2.
Als je de specificaties van je band opzoekt op het internet dan vind je daar ook vast de maximale druk.
Toch zit ik liever iets aan de bovenkant want anders krijg je nogal snel last van de 'lage bandenspannings' warning. Dat is heel irritant. Ik vermoed dat Tesla dat dus ook doet en daarom ze iets aan de hoge kant zal afleveren.
Ik wil de wieldoppen uit je eerste link bestellen. Weet jij welke wielnaafdoppen passen of is dat universeel?Nomad schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
Heb jij glossy black of mat black. Ik vind die Aliexpres voorbeeldplaatjes niet altijd een succes en vind jouw foto duidelijker. Ik hoef geen "gangster" all matt black, wat jij hebt vind ik mooi, daar zit nog een "zijde glans" op als het ware
edit:
Aliexpres wordt je nooit vrolijk van (koop er liever niet), maar de prijzen zijn wel heel anders dan lokale aanbieders van deze wieldoppen.
Kijk ik naar de goede als ik deze shortlist:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=ZsPVMh1jK6he (+ logo center caps bestellen)
en deze:
https://nl.aliexpress.com...635298%21rec%21NL%21%21AB (de B matte black optie)
Ik zou niet snel op informatie bij Autoweek afgaan. Het, eveneens Nederlandse initiatief ev-database.org is een stuk beter opgezet, en geeft veel meer informatie. En nee, niet voor fossiele auto's...Andrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Jammer dat Autoweek (die in NL toch wel een beetje een autoriteit is) dit niet even op haar site vermeldt.
Ik heb uiteindelijk de andere link besteld, dus geen direct antwoord. Ik bestel de doppen even los zodra ik gezien heb hoe de covers op de auto staan en of ik ze nodig vind. Ik neem aan dat ze wel aardig universeel zijn.Morpheus2003 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Ik wil de wieldoppen uit je eerste link bestellen. Weet jij welke wielnaafdoppen passen of is dat universeel?
Zou iemand voor mij een praktische vraag kunnen beantwoorden? Excuses als deze eerder is gesteld, ik heb er echt naar gezocht maar kon het antwoord niet zo direct vinden.
Ik sta op het punt om een Tesla Model 3 RWD te kopen uit 2021. Maar, ik heb 2 kleine kinderen en ik wil er ook mee op vakantie. De auto heeft (volgens specificaties) ongeveer 542 liter bagageruimte. Ik realiseer me dat het misschien niet de meest praktische liters zijn. Maar zijn er mensen die ervaring hebben met het op vakantie gaan met deze auto? Valt hij een beetje goed in te pakken?
Ik kom van een Skoda Octavia Combi die (volgens specificatie) 566 liter heeft. Dat was een enorme overvloed, dus puur op basis van cijfers zeg ik, moet lukken met 542 liter. Maar ik ben gewoon vooral benieuwd naar de praktijkervaring. Ik hoef geen kinderwagens e.d. meer mee te nemen, dus ik kan redelijk praktisch inruimen.
Ik sta op het punt om een Tesla Model 3 RWD te kopen uit 2021. Maar, ik heb 2 kleine kinderen en ik wil er ook mee op vakantie. De auto heeft (volgens specificaties) ongeveer 542 liter bagageruimte. Ik realiseer me dat het misschien niet de meest praktische liters zijn. Maar zijn er mensen die ervaring hebben met het op vakantie gaan met deze auto? Valt hij een beetje goed in te pakken?
Ik kom van een Skoda Octavia Combi die (volgens specificatie) 566 liter heeft. Dat was een enorme overvloed, dus puur op basis van cijfers zeg ik, moet lukken met 542 liter. Maar ik ben gewoon vooral benieuwd naar de praktijkervaring. Ik hoef geen kinderwagens e.d. meer mee te nemen, dus ik kan redelijk praktisch inruimen.
Fabrieksliters zijn tot de hoedenplank. Voor de model3 is dat alles wat in de kont past en voor de combo is het tot de hoedenplank.. dus als je nooit boven de hoedenplank heb gevuld is het niet zo spannend.. als je het tot het dak heb gevuld, kijk verder zou ik zeggen.hansvanhengel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:16:
Zou iemand voor mij een praktische vraag kunnen beantwoorden? Excuses als deze eerder is gesteld, ik heb er echt naar gezocht maar kon het antwoord niet zo direct vinden.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Wij hebben een 2023 model 3 en kindjes van 2 en 6, ging prima ook met de buggy. In de frunk de laadkabels en nog wat willekeurig spul, achterin de buggy en grote tassen en tussen de kindjes in/op de vloer de spullen voor onderweg (speelgoed, luiers etc).hansvanhengel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:16:
Ruimte is wat minder praktisch, kleine opening maar wel diep. Ging verder prima wat mij betreft.
Het zal er echt heel erg aan liggen hoeveel je meeneemt.bitrain schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:47:
[...]
Wij hebben een 2023 model 3 en kindjes van 2 en 6, ging prima ook met de buggy. In de frunk de laadkabels en nog wat willekeurig spul, achterin de buggy en grote tassen en tussen de kindjes in/op de vloer de spullen voor onderweg (speelgoed, luiers etc).
Ruimte is wat minder praktisch, kleine opening maar wel diep. Ging verder prima wat mij betreft.
Toen ik kleine kinderen had ging mijn Skoda Superb Combi helemaal vol (had een bagagescheidingsnet ook) met nog een dakkoffer bovenop. Dus dat zou nooit hebben gepast in de Model3.
De achterbak is in dat opzicht in hoogte soms echt te klein, zeker bij grotere spullen.
Wat wel een voordeel is inderdaad de vlakke vloer achterin waardoor je wel daar nog een tas kwijt kunt en tussen de kids in een tas met de gordel eromheen kunt neerzetten.
Maar het is gewoon geen station en dus heb je wel echt minder ruimte omdat je niet tot het dak zou kunnen volproppen.
Tussen de 79-80 kWh bruikbaar. Verbruik is lager.Andrehj schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:02:
Ik was op zoek naar de specs van een Model Y LR.
Eerst maar eens bij Autoweek kijken:
https://www.autoweek.nl/a...a-model-y-long-range-awd/
en daar staat vrolijk dat deze een netto accucapaciteit heeft van 75 kWh, een WLTP verbruik van 16,9 kWh/100km en een actieradius van 565 km. Maar die cijfers kloppen niet met elkaar, want bij dat verbruik en die actieradius zou je een accu van (565/100*16.9)= 95 kWh hebben.![]()
Dan de site van Tesla:
Daar staat dan weer een WLTP range van 533 km, maar geen WLTP verbruik of accucapaciteit.
Uiteindelijk via de RDW en de data van een willekeurige MY LR uit 2023 (T-193-GP): Het verbruik lijkt inderdaad die 16.9 kWh/100km en de actieradius 533.
Maar dat zou een bruikbare accucapaciteit van maar liefst 90 kWh betekenen.![]()
Kan iemand bevestigen dat de accu inderdaad zo groot is? Kun je dat er daadwerkelijk in "tanken" als deze helemaal leeg is?
Hallo nieuw hier.
Model 3 rwd on the way. 🙏
Iemand die weet of het scherm is gegroeid?
Dit in verband met screenprotector of iemand al iets gevonden qua bescherming?
Dacht dat deze groter is geworden naar 15.4 inch echter heeft deze reviewer het over hetzelfde formaat:
https://youtu.be/z_3F98XIIKA
Video is net uit trouwens 😀 óók dodehoek wordt beklemd maar geen voorbeeld.
Dacht dat deze groter is geworden naar 15.4 inch echter heeft deze reviewer het over hetzelfde formaat:
Twee nieuwe reviews:
50 (!!) min lange vergelijking tussen de nieuwe model 3 en de concurrentie. De video is helaas wel oude content aan elkaar geplakt.
zal wel met de release in de UK te maken hebben
50 (!!) min lange vergelijking tussen de nieuwe model 3 en de concurrentie. De video is helaas wel oude content aan elkaar geplakt.
zal wel met de release in de UK te maken hebben
[ Voor 47% gewijzigd door spartacusNLD op 17-10-2023 19:37 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Grote zou hetzelfde moeten zijn, alleen door een rand die dunner gemaakt is kan je meer van het scherm daadwerkelijk gebruiken. altans, volgens het internetAsbes schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:45:
Hallo nieuw hier.
Nou, we mogen weer een serviceafspraak maken.
Iemand anders dit ook wel eens gehad? Raar geluid bij het in- en uitschuiven van het stuur. En ook bij het volledig rond draaien.
Iemand anders dit ook wel eens gehad? Raar geluid bij het in- en uitschuiven van het stuur. En ook bij het volledig rond draaien.
M’n auto (MY2023) is offline en TeslaMate kan al sinds 16:00 geen data meer ophalen. De app geeft ‘server onbereikbaar’ meldingen.
Is er iets met de API dat iemand weet? Ze zijn er wel mee bezig natuurlijk…
Ik zie momenteel ook vreemde dingen op Teslamate. Je stelde mij zopas gerustrutger7435 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:08:
M’n auto (MY2023) is offline en TeslaMate kan al sinds 16:00 geen data meer ophalen. De app geeft ‘server onbereikbaar’ meldingen.
Model 3 LR (model 2023)
Hier werkt het gewoon.flupp schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:11:
[...]
Ik zie momenteel ook vreemde dingen op Teslamate. Je stelde mij zopas gerust
Wel, mijn ritten van vandaag komen er niet in voor. Geen recentere informatie dan gisterenavond.
Model 3 LR (model 2023)
Overigens, hoe krijg je die foutmelding (want ik zie die nergens te voorschijn komen) ?rutger7435 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:08:
Model 3 LR (model 2023)
Staat jouw auto nog wel op online in de app? Alsin dat de locatie en andere data klopt?flupp schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:11:
[...]
Ik zie momenteel ook vreemde dingen op Teslamate. Je stelde mij zopas gerust
Heb dit nog niet eerder gehad. Auto is uit maart 2023.
Scherm was fysiek hetzelfde formaat, maar schermoppervlakte was groter doordat de randen minder groot zijn. Zelfde idee bij iPhones / Apple Watches dus meestal. Dus ligt aan de screenprotector, als die helemaal tot in de randen van het vorige scherm ging bij de "oude" Tesla kan die passen. Anders voor de zekerheid een paar weken wachten.Asbes schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:45:
Maar leg mij a.u.b. eens uit: waarom kopen mensen voor hun Tesla een screenprotector? Voor een telefoon die de hele dag in je zak zit, op tafel ligt, toilet gebruikt wordt etc. etc. kan ik het allemaal begrijpen.
Maar... dat scherm in een Tesla zit gewoon vast. Die neem je niet mee. Staat altijd op dezelfde plek op je dashboard. Wat zou er mee moeten gebeuren?
[ Voor 4% gewijzigd door Fidelity op 17-10-2023 20:20 ]
“Scheet op afstand mislukt. Time out bij opdracht.”flupp schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
Overigens, hoe krijg je die foutmelding (want ik zie die nergens te voorschijn komen) ?
Ook bij het doen van een bestelling in de app via de Tesla shop krijg ik foutmeldingen.
Ja, in de app lijkt alles OK, ook de locatie is correct, (aan het laden, en) ook het laadvermogen en de voorziene duur hebben correcte waardes.rutger7435 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
Staat jouw auto nog wel op online in de app? Alsin dat de locatie en andere data klopt?
...
Model 3 LR (model 2023)
Bij mij geeft de app al de hele dag door aan dat de auto unlocked is en rood accupercentage. Als ik de app dan opnieuw open dan is de auto wel locked en het rood is ook weg. Het lijkt dus iets met de app / Tesla servers?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Allicht. In ieder geval genoeg om alvast niet onmiddellijk vanavond te zoeken tot ik een punthoofd heb. Ik bekijk het morgenavond nog eens. Voor de zekerheid al eens een backup genomen van de (docker) Teslamate database.cacofant schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:30:
Bij mij geeft de app al de hele dag door aan dat de auto unlocked is en rood accupercentage. Als ik de app dan opnieuw open dan is de auto wel locked en het rood is ook weg. Het lijkt dus iets met de app / Tesla servers?
Model 3 LR (model 2023)
Precies mijn gedachte 😉 voordat ik dit rabbit hole in spring.flupp schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:36:
[...]
Allicht. In ieder geval genoeg om alvast niet onmiddellijk vanavond te zoeken tot ik een punthoofd heb. Ik bekijk het morgenavond nog eens. Voor de zekerheid al eens een backup genomen van de (docker) Teslamate database.
M’n backup cronjob draait nog zie ik dus eventuele dataloss is marginaal.
Weet iemand welk Tesla Service Center de Highland heeft staan?
De 5 jaar zitten er bijna op dus de SR+ gaat eruit, ik geniet nog steeds van de 3 dus het is duidelijk dat het een highland moet worden, ik zit alleen nog in dubio, een RWD lekker in de spullen of een ''basic' LR.
De LR is zeker met vakanties door Europa in combinatie met caravan wel lekker, en extra vermogen is nooit weg
Keuzes... Keuzes...
De 5 jaar zitten er bijna op dus de SR+ gaat eruit, ik geniet nog steeds van de 3 dus het is duidelijk dat het een highland moet worden, ik zit alleen nog in dubio, een RWD lekker in de spullen of een ''basic' LR.
De LR is zeker met vakanties door Europa in combinatie met caravan wel lekker, en extra vermogen is nooit weg

Keuzes... Keuzes...
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 17-10-2023 21:05 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je doet alsof een 3 opties heeft? Ik ben voor de rwd gegaan omdat ik de range bijna nooit nodig heb. Ga ook geen caravan trekken. Het vermogen went zo snel dat ik daar ook niet voor ben gegaan. Liever een lekker sturende rwdrevolution-nl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:57:
De SR+ gaat eruit, het is duidelijk dat het weer een 3 moet worden, ik zit alleen nog in dubio, een RWD lekker in de spullen of een ''basic' LR.
De LR is zeker met vakanties door Europa in combinatie met caravan wel lekker, en extra vermogen is nooit weg![]()
Keuzes... Keuzes...
Enige kanttekening is de audio. Die is in de LR beter.
Hier ook de bandenspanningswaarschuwing gehad. Het oppompen was best een gedoe. Bij twee verschillende pompen geweest en soms ging het goed en zijn de banden opgepompt, maar soms pompte mijn band het apparaat vol blijkbaar, kreeg ik een errormelding en liep de spanning telkens terug. Nog nooit zoiets meegemaakt, want dit is de eerste keer in 10 jaar autorijden dat ik banden ging pompen 😅.
Anyway, alles met koude banden mooi op 3.0 gezet. Morgenochtend nog kouder zal er mooi 2.9 staan verwacht ik. Maar het is best een toestand, niet iets wat ik alleen even kon doen. De instructie is wachten tot de piep en dan is ie klaar. Behalve als diezelde piep ook komt als hij in error schiet en je het scherm niet kunt lezen...
Anyway, alles met koude banden mooi op 3.0 gezet. Morgenochtend nog kouder zal er mooi 2.9 staan verwacht ik. Maar het is best een toestand, niet iets wat ik alleen even kon doen. De instructie is wachten tot de piep en dan is ie klaar. Behalve als diezelde piep ook komt als hij in error schiet en je het scherm niet kunt lezen...
Hier lijkt alles te werken. Ritten van 2 uur geleden netjes geregistreerd.rutger7435 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:08:
Wat me wel opviel 2 dagen terug is de degradatie van de accu ineens op 0.0% is gesprongen (was 0.7%)
:strip_exif()/f/image/VfNWxKVsIqqO3N89m58ByyCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijft een persoonlijke keuze. Ik ben juist vanwege de LFP batterij voor de RWD gegaan: minder (snel) degradatie van de accu en altijd mogelijk tot 100% opladen. Daarbij gaat de batterij significant langer mee. Ook zijn er natuurlijk nadelen: ga je vaak op wintersport, dan delft de LFP gauw het onderspit: niet zo goed bestand tegen kou dus sneller opladen onderweg.revolution-nl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:57:
De LR is zeker met vakanties door Europa in combinatie met caravan wel lekker, en extra vermogen is nooit weg![]()
Keuzes... Keuzes...
Natuurlijk, snel weg bij een stoplicht met de LR is echt leuk, zeker voor diegenen die bij je in de auto zitten en nog nooit een Tesla hebben voelen accelereren. Maar ik vraag me echt af of het nog steeds zo leuk is na een half jaar.
Audio is natuurlijk prachtig in de LR. WIl je een dolby surround beleving of is hifi stereo ook genoeg.
Anyway, welk type je ook kiest, ze zijn allebei geweldig. Het gaat erom wat je zelf belangrijk vindt.
Ik heb er een aangeschaft om de glans te verminderen dus voor mij was het meer om ‘m mat te maken dan om ‘m te beschermen. 😁Fidelity schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:19:
[...]
Maar leg mij a.u.b. eens uit: waarom kopen mensen voor hun Tesla een screenprotector?
Sentry mode kan ik niet uitzetten in de app “Command Failed” en in de auto zelf zegtie dat die uitstaat…
Iemand iets vergelijkbaar gehad of idee hoe op te lossen?
Mijn degradatie is 3% volgens TeslaMate na 12k gereden. In hoeverre dat klopt vraag ik me af.Armo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:19:
[...]
Wat me wel opviel 2 dagen terug is de degradatie van de accu ineens op 0.0% is gesprongen (was 0.7%)
Sinds wanneer heb je dat? Zou ook API gerelateerd kunnen zijn lijkt me.Hidde schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:49:
Sentry mode kan ik niet uitzetten in de app “Command Failed” en in de auto zelf zegtie dat die uitstaat…
1) Na bijna 4 jaar... nog steeds leuk!Ynnoz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:27:
[...]
1) Natuurlijk, snel weg bij een stoplicht met de LR is echt leuk, zeker voor diegenen die naast je in de auto zitten en nog nooit een Tesla hebben voelen accelereren. Maar ik vraag me echt af of het nog steeds zo leuk is na een half jaar.
2) Anyway, welk type je ook kiest, ze zijn allebei geweldig. Het gaat erom wat je zelf belangrijk vindt.
2) Precies!
Vandaag ook de banden opgepompt, maar volgens mij iets te hard. Ik vulde m’n kenteken in, dat de banden koud waren en toen kreeg ik de vraag of ik “brandstof “ wilde besparen met een hogere bandenspanning. Er stond expliciet bij dat het geen probleem is voor de banden en beter is voor het milieu. Nu staat de spanning dus op 3,3 bar rondom. Rijd op zich prima, maar kan dit echt geen kwaad?
De LR is in de voorkeurstrim voor het mooie net wat te duur, ik kom van 4% en het moet ook nog een beetje leuk blijvensynx6 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
Je doet alsof een 3 opties heeft? Ik ben voor de rwd gegaan omdat ik de range bijna nooit nodig heb. Ga ook geen caravan trekken. Het vermogen went zo snel dat ik daar ook niet voor ben gegaan. Liever een lekker sturende rwd
Enige kanttekening is de audio. Die is in de LR beter.
Qua range heb ik aan de RWD dagelijks meer dan voldoende, alleen met vakantie en de sleurhut is range (en een langere en hogere laadcurve) welkom, hoewel ook dat te doen is met een RWD.
Normaal gesproken was ik na 3 jaar wel weer uitgekeken op een auto, met de SR+ stap ik na 4.5 jaar nog steeds met veel plezier in. Eigenlijk ook direct de reden dat er geen andere merken op de shortlist staan.Ynnoz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:27:
[...]
Blijft een persoonlijke keuze. Ik ben juist vanwege de LFP batterij voor de RWD gegaan: minder (snel) degradatie van de accu en altijd mogelijk tot 100% opladen. Daarbij gaat de batterij significant langer mee. Ook zijn er natuurlijk nadelen: ga je vaak op wintersport, dan delft de LFP gauw het onderspit: niet zo goed bestand tegen kou dus sneller opladen onderweg.
Natuurlijk, snel weg bij een stoplicht met de LR is echt leuk, zeker voor diegenen die bij je in de auto zitten en nog nooit een Tesla hebben voelen accelereren. Maar ik vraag me echt af of het nog steeds zo leuk is na een half jaar.
Audio is natuurlijk prachtig in de LR. WIl je een dolby surround beleving of is hifi stereo ook genoeg.
Anyway, welk type je ook kiest, ze zijn allebei geweldig. Het gaat erom wat je zelf belangrijk vindt.
Qua vermogen kan je nooit genoeg, het gebeurt vaak genoeg, dat ik denk dat "dat mag nog wel eventjes wat vlotter''
Goed punt v.w.b. de audio!
/edit:ander voordeel,de performance boost (evt. met de refferal)
SR+ Update:
Ik heb voor de tweede keer andere draagarmen gekregen, dit keer de bovenste ipv de onderste (of andersom) bij de APK voor de zekerheid een uitlijning laten doen, het weggedrag is er erg van verbeterd. Zeker aan te raden als de draagarmen vervangen zijn.
Inmiddels ook een nieuwstuurwiel ontvangen, waarbij de kwaliteit van het nieuwe stuur echt stukken beter aanvoelt door het gebrek aan naden.
Extra degradatie heb ik afgelopen jaar niet meer waargenomen, nog steeds 347km rated en 47,2kWh beschikbaar volgens ABRP en 7.5% degradatie en 120k km,
[ Voor 51% gewijzigd door revolution-nl op 17-10-2023 22:41 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Kwaad kan het niet, maar het is wat oncomfortabeler, en je zal wat minder grip hebben, zeker met winterbanden op sneeuw.wian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:11:
Vandaag ook de banden opgepompt, maar volgens mij iets te hard. Ik vulde m’n kenteken in, dat de banden koud waren en toen kreeg ik de vraag of ik “brandstof “ wilde besparen met een hogere bandenspanning. Er stond expliciet bij dat het geen probleem is voor de banden en beter is voor het milieu. Nu staat de spanning dus op 3,3 bar rondom. Rijd op zich prima, maar kan dit echt geen kwaad?
Als je overdrijft krijg je overdreven slijtage in het midden van het loopvlak, maar ik denk dat je dan ruim boven de 3,5 moet gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Precies Sinds laatste firmware update eigenlijk die ik pas vorige week heb toegepast.rutger7435 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
[...]
Sinds wanneer heb je dat? Zou ook API gerelateerd kunnen zijn lijkt me.
3,45 bar staat gelijk aan 50 PSI, wat vaak de max van een band is. 3,3 kan dus niet direct kwaad, maar stel dat het volgende week ineens >20 graden wordt en je maakt een lange snelweg rit, dan kan je op bijv. 3.6 uitkomen en dat moet je voorkomen. Ik zou er persoonlijk dus iets uithalen.wian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:11:
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
En anders een trekhaak koffer erbij nemen of huren? Kost nauwelijks range en toch zo'n 300liter extra.hansvanhengel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:16:
Tegenwoordig heb je voor een paar tientjes een pomp op accu, kun je het gewoon op je gemak thuis doen, of onderweg als je er zin in hebt.The__Virus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:
Hier ook de bandenspanningswaarschuwing gehad. Het oppompen was best een gedoe. Bij twee verschillende pompen geweest en soms ging het goed en zijn de banden opgepompt, maar soms pompte mijn band het apparaat vol blijkbaar, kreeg ik een errormelding en liep de spanning telkens terug. Nog nooit zoiets meegemaakt, want dit is de eerste keer in 10 jaar autorijden dat ik banden ging pompen 😅.
Onlangs overgestapt naar een Model 3 (2023) vanaf een Subaru Outback met twee kinderen (2 en 7). Zolang je geen kinderstoelen of andere grote lompe dingen hoeft mee te nemen (buggy, kinderwagen, campingstoelen, etc) is het gewoon een kwestie van wat anders inpakken. Gebruik van de frunk en de "bak" in de kofferbak (onder de klep). Als je het slim doet, raak je daar veel in kwijt. Met gemak een sporttas en 1 of 2 pakken luieres bijvoorbeeld.hansvanhengel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:16:
Van de zomer weggeweest met de vouwwagen, nu weer naar de Eifel voor anderhalve week. Ik vind het persoonlijk prima gaan, het is gewoon even wennen dat je niet alles blind achterin kan gooien, maar met een beetje bedachtzaamheid gaat alles gewoon prima mee.
Enige wat me tot dusver irriteert is de beperkte hoogte voor een koelbox in de kofferbak.
Voor een paar tientjes koop je een 12 v compressortje ik heb er 1 die stel je in op gewenste druk vast zetten op ventiel inpluggen in je 12v aansluiting en binnen paar min alle banden op spanning Ook handig voor nood onderwegThe__Virus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:
Neyluzz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
Da's afhankelijk van de chemie van de accu. Dat dit nog steeds zo rondgaat verbaast me.
@sanger1981 De handleiding zegt:
Onderhoud batterij
"Laat de batterij nooit helemaal leegraken. Ook als de Model Y niet gebruikt wordt, zal de batterij langzaam leegraken vanwege de voeding van de aanwezige elektronica. De batterij kan zich ontladen met een snelheid van circa 1% per dag, hoewel de ontlaadsnelheid varieert afhankelijk van omgevingsfactoren (zoals koud weer), voertuigconfiguratie en de op het touchscreen geselecteerde instellingen. Er zijn ook situaties denkbaar waarbij het opladen van de Model Y gedurende langere tijd niet mogelijk is (bijvoorbeeld bij lang parkeren op een luchthaven). Denk in dat geval aan deze 1% ontlading per dag om te voorkomen dat de batterij te ver leegraakt. Bijvoorbeeld over een periode van 14 dagen zal de batterij ongeveer 14% van zijn capaciteit verliezen."
En
Aanbevelingen voor opladen
"Voorkom dat de batterij te ver leeg raakt (het batterijpictogram wordt geel wanneer de resterende capaciteit van de batterij daalt tot 20% of lager).
Raadpleeg de informatie op het touchscreen van de auto (ga naar Bediening > Opladen) of de mobiele app (raak het pictogram Opladen aan) voor de aanbevolen dagelijkse laadlimieten en de laadlimieten voor de rit.
"
Kortom: houd rekening met ontlading van ongeveer 1% per dag en volg de informatie op het scherm onder bediening > opladen voor hoe vol je batterij mag.
Bij een RWD Y is dat 100%
De rest is <90 of <80% (not sure)
En lees aub de handleiding!
https://www.tesla.com/own...DD-83F2-9854FB3D578F.html
https://www.tesla.com/own...C4-B21B-54F641FFAEF4.html
Het gaat om anderhalve week, maar zo te zien moet ik me dus niet zo druk maken over het feit dat er bij lang parkeren geen oplaadpunt beschikbaar isTommie12 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:28:
[...]
Langer dan 2 dagen is nogal wat.
Zijn het dan 3 dagen of 3 maanden?
Voor een week of 2-3 zou ik me geen zorgen maken als dat allemaal uit staat en je batterij op 80% zit bij vertrek.
Is het een paar maanden, dan zou ik toch zorgen dat de auto af en toe beweeg, en eventueel aan de stekker gaat indien nodig.
En ja, niet om de paar uur in de app controleren of je auto nog staat waar die staat, want je maakt de electronica iedere keer wakker voor een paar uur.
Alle accu’s ondervinden relatief veel schade van stilstaan op 100% of juist hele lage percentages. Dat Tesla het BMS gecalibreerd wil houden betekent niet dat het het beste is voor lang stilstaan. Ik zou hem lekker met 80% achterlaten.Neyluzz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
Da's afhankelijk van de chemie van de accu. Dat dit nog steeds zo rondgaat verbaast me.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
En een fietspomp (mits met drukmeter) werkt ook prima, is mijn ervaring. Behalve dat het er ongelooflijk knullig uitzietjheerink14 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:27:
[...]
Voor een paar tientjes koop je een 12 v compressortje ik heb er 1 die stel je in op gewenste druk vast zetten op ventiel inpluggen in je 12v aansluiting en binnen paar min alle banden op spanning Ook handig voor nood onderweg
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Echt voor het eerst in 10 jaar banden oppompen?The__Virus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:

Maar goed, ik heb voor thuis al een aantal jaar een voetpomp (wel met dubbele cilinder) die ik voornamelijk gebruik om de banden van m'n motor mee op te pompen. 9 van de 10 keer passen die pompen bij de benzinepomp niet vanwege de remschijven die in de weg zitten en dan moet je gaan kloten met haakse verloopjes.. gedoe. Al heb ik in de wielen van m'n huidige motor haakse ventielen laten zetten
Die pomp gebruik ik ook weleens om wat lucht bij de banden van de auto of aanhanger bij te pompen. Zolang als er niet teveel bij hoeft, gaat dat prima.
https://www.ad.nl/auto/rijden-met-tesla-door-de-regen-zorgt-voor-20-000-euro-schade~a70370ac/
Tja, in het kader van bangmakerij en negativiteit dit artikel. Wat vinden we daarvan?
Tja, in het kader van bangmakerij en negativiteit dit artikel. Wat vinden we daarvan?
Is een Tesla. Kan me niet voorstellen dat dit voor het eerst gebeurd bij een auto, bij andere merken hoor je het niet of amper, bij Tesla is het wereldnieuws.DanielAlm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:04:
https://www.ad.nl/auto/rijden-met-tesla-door-de-regen-zorgt-voor-20-000-euro-schade~a70370ac/
Mijn mening: Geloof er geen reet van dat door een regenbui een accu waterschade krijgt, door een diepe plas etc. rijden zou nog kunnen maar ook dat hoor je eigenlijk ook niet.
En wéér een Tesla dat negatief in het nieuws is..DanielAlm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:04:
Als het niet om brandgevaar gaat, dan wel weer over vocht..
Moedeloos wordt je hier van.
Complete onzin.
Op 1 september ontving ik een bestelbevestiging van de leasemaatschappij voor mijn nieuwe Tesla Model 3 Performance. Helaas werd mijn bestelling afgelopen week geannuleerd omdat de Performance-variant niet langer wordt geproduceerd. Mijn order kon ook niet worden geüpgraded (of gedowngrade...) naar een Long Range-model met de 'oude' prijs/korting. Aangezien er - voor zover mij bekend - nog geen duidelijkheid is omtrent de Performance, zit ik nu in dubio om tijdelijk een vervangende auto te nemen of iets anders te bestellen. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de Highland facelift/update, had ik mijn zinnen gezet op een Performance-model. Zijn er toevallig anderen bij wie de orders zijn geannuleerd, en hebben jullie eventueel informatie ontvangen over een Performance-model?
Mijne werd midden September ook geannuleerd door Tesla.. Heb daarna toch maar gekozen voor de MYP.bazat schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:15:
Op 1 september ontving ik een bestelbevestiging van de leasemaatschappij voor mijn nieuwe Tesla Model 3 Performance. Helaas werd mijn bestelling afgelopen week geannuleerd omdat de Performance-variant niet langer wordt geproduceerd. Mijn order kon ook niet worden geüpgraded (of gedowngrade...) naar een Long Range-model met de 'oude' prijs/korting. Aangezien er - voor zover mij bekend - nog geen duidelijkheid is omtrent de Performance, zit ik nu in dubio om tijdelijk een vervangende auto te nemen of iets anders te bestellen. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de Highland facelift/update, had ik mijn zinnen gezet op een Performance-model. Zijn er toevallig anderen bij wie de orders zijn geannuleerd, en hebben jullie eventueel informatie ontvangen over een Performance-model?
Binnen paar dagen had ik hem.
Geen spijt van!
Buurman is gisteravond tegen mijn M3 aangereden bij het inparkeren
Gelukkig heeft ie meteen aangebeld.
Volgens hem valt het allemaal wel mee en hij wil het er proberen uit te poetsen voor me, dat lijkt me toch onmogelijk? Is dat uberhaupt een slecht idee voordat een expert heeft gekeken als het via verzekering moet? De auto was als nieuw.
:strip_exif()/f/image/YECHBcJ30cH4KzFxixodoDd9.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens hem valt het allemaal wel mee en hij wil het er proberen uit te poetsen voor me, dat lijkt me toch onmogelijk? Is dat uberhaupt een slecht idee voordat een expert heeft gekeken als het via verzekering moet? De auto was als nieuw.
:strip_exif()/f/image/YECHBcJ30cH4KzFxixodoDd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JpmfTzZ73lgNEHRvBhLWsYET.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou zeker naar een herstelbedrijf gaan, dit krijg je nooit mooi weggepoetst.AirJonn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:21:
Buurman is gisteravond tegen mijn M3 aangereden bij het inparkerenGelukkig heeft ie meteen aangebeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarbij is het niet jou schuld, hij kan na schadeherstel kiezen of hij de kosten zelf betaalt (en zijn no-claim in stand houd) of de verzekeringsmaatschappij de factuur geeft.
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk, lijkt me heel onverstandig dit te doen zonder verzekering in te schakelen. Dat poets je niet zomaar eruit.AirJonn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:21:
Buurman is gisteravond tegen mijn M3 aangereden bij het inparkerenGelukkig heeft ie meteen aangebeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de Action hebben ze af en toe een compressor op accu. Heel handig. Ligt standaard achterin bij mij. Prima om rondom de spanning bij de stellen. Kost wel wat tijd, maar hij slaat af op de juiste spanning, dus gewoon wat anders doen gelijktijdig.jheerink14 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:27:
[...]
Voor een paar tientjes koop je een 12 v compressortje ik heb er 1 die stel je in op gewenste druk vast zetten op ventiel inpluggen in je 12v aansluiting en binnen paar min alle banden op spanning Ook handig voor nood onderweg
Blijkbaar inderdaad enkel nieuws, als het over Tesla gaat.KeesPimelmees schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:07:
[...]
Is een Tesla. Kan me niet voorstellen dat dit voor het eerst gebeurd bij een auto, bij andere merken hoor je het niet of amper, bij Tesla is het wereldnieuws.
Mijn mening: Geloof er geen reet van dat door een regenbui een accu waterschade krijgt, door een diepe plas etc. rijden zou nog kunnen maar ook dat hoor je eigenlijk ook niet.
Politiekorps in Belgisch Limburg had een een tijdje geleden een paar ID3's voor de wijkagenten. Bij een hevige regenbui stonden er een paar fietstunnels onder water. De wijkagent reed met zijn ID3 richting de tunnels om die af te zetten, maar is daar ook in een diepe plas gereden en het was gedaan met zijn ID3.
Die zijn ze ook mogen komen takelen. Maar dat is natuurlijk geen wereldnieuws want een VW
Dat kan hij vergeten met z’n poetswerk. Hier gaan gegarandeerd krassen in zitten. Verzekering bellen.AirJonn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij schade altijd eerst allebei het Europees schadeformulier invullen, daarna pas gaan praten.AirJonn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het AD en Tesla zijn geen match. Eigenlijk worden er alleen maar negatieve artikelen door hen overgenomen. Maakt niet uit of het om een Tesla gaat aan de andere kant van de wereld, ze zullen er over schrijven.DanielAlm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:04:
Iets positiefs is dan weer geen reden tot het schrijven van een artikel
@DeMolT. @Ingmar7 @GroeneWandelaar
Ja dat dacht ik ook al. Sowieso best knap hoe je hem op deze parkeerplekken er zo tegenaan kan rijden maar goed, thanks voor de snelle antwoorden!
Ja dat dacht ik ook al. Sowieso best knap hoe je hem op deze parkeerplekken er zo tegenaan kan rijden maar goed, thanks voor de snelle antwoorden!
Tja, je weet het soms niet. Buurman van mij heeft een paar maanden geleden een betonnen paal van m'n hout/beton schutting doormidden gereden met z'n Captur bij het achteruit uitdraaien. Tja, hoe dan? Meneer had schijnbaar nogal haast. Haastige spoed is zelden goed, blijkt maar weer.AirJonn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:47:
@DeMolT. @Ingmar7 @GroeneWandelaar
Netjes opgelost door z'n verzekering trouwens.
Ik zou niet 3.3 koud doen, als je een tijdje op snelweg gaan rijden schiet ie zomaar 0.1 - 0.2 omhoog en dat is toch beetje te hoog. Ik zou op 2.9 of 3.0 koud doen.wian schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:11:
Ik heb de P en na 2 jaar is het nog steeds errrrgg leukYnnoz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:27:
[...]
Life is too short to drive boring cars
Jup, uiteraard.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:48:
[...]
Heb je je hotspot op je mobiel dan wel op zichtbaar staan? Je kan ook instellen dat je je SSID moet invullen op het andere apparaat of zichtbaar voor alles. Kunnen andere telefoon bijv wel je hotspot zien?
Andere telefoon geprobeerd net nieuwe instellingen, die vindt hij ook niet. Lijkt toch iets in de software te zijn van de Tesla.

Heeft de model 3 highland eigenlijk hardware 4 c.q. 5 mp camera's?
Volgens een vaak aangehaalde bron in China op X heeft die inderdaad HW4buzzert_nl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:34:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Welke bron dan? HW4 is met radar en extra camera toch? Dat heeft de Highland afaik (nog) niet. Het is een soort HW3.5/HW3+ op de Highland dacht ik. Wel de nieuwe camera's maar gewoon HW3 computer dacht ik.Oekol schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Volgens een vaak aangehaalde bron in China op X heeft die inderdaad HW4
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb twee vragen m.b.t. tot mijn Tesla Model 3 RWD (2023) die 16.000 km heeft gelopen
-Toen ik de auto in maart in ontvangst nam gaf hij bij een volle accu een range aan van 439 km. De afgelopen maanden bleef dit gelijk op 431 km. Vanochtend zag ik plots 418 km staan. Is er hier sprake van plots een flinke degradatie of heeft het koude weer invloed op deze berekening?
-Nu het kouder wordt stel ik via de app een tijd in om de auto voor te verwarmen. De auto hangt thuis aan een Tesla Wall Connector. Wanneer de auto 100% geladen is gebruikt hij voor het verwarmen de accu van de auto of gebruikt hij stroom via de Tesla Wall Connector?
-Toen ik de auto in maart in ontvangst nam gaf hij bij een volle accu een range aan van 439 km. De afgelopen maanden bleef dit gelijk op 431 km. Vanochtend zag ik plots 418 km staan. Is er hier sprake van plots een flinke degradatie of heeft het koude weer invloed op deze berekening?
-Nu het kouder wordt stel ik via de app een tijd in om de auto voor te verwarmen. De auto hangt thuis aan een Tesla Wall Connector. Wanneer de auto 100% geladen is gebruikt hij voor het verwarmen de accu van de auto of gebruikt hij stroom via de Tesla Wall Connector?
Van wat ik kon vinden:buzzert_nl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:34:
https://www.topspeed.com/...ow/#sleek-exterior-design
/f/image/i4uKftRtM4DfLenXCOMeZq5I.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 18-10-2023 11:27 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.