Qua range: ik doe >35.000 km per jaar, met veel ritten naar België (~250 km enkele reis), Frankrijk (~400 km enkele reis), Duitsland (ook ongeveer ~250 km enkele reis) en dan nog de vakanties. Tot nu toe met de MY RWD alles probleemloos verlopen qua rijden en laden.Fjeze schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:40:
Ik ben ook aan het kijken voor een Tesla Model Y (zakelijke lease).
Nu heb ik een 2 tal vragen:
- Ik twijfel tussen de rwd en de LR, het verschil in KM lijkt mij niet heel erg groot... Ik ga zeg maar 1x per jaar op vakantie richting italie (of wellicht zuid frankrijk/spanje) en verder rij ik zo'n 300 km op een dag met mogelijkheden om bij klanten of op kantoor te laden.
- Hoe is de ervaring met Tesla vision vooral ook met parkeren. Aan de achterkant geloof ik het wel ivm de camera, maar aan de voorkant/zijkanten voor lijkt het van de filmpjes die ik gezien heb toch wel erg veel te missen...
Die 300 km red je ook wel op een lading, tenzij in de winter met regen en wind en je per se het hele stuk heel hard wilt rijden. Dus als je in de winter naar de Alpen rijdt bijvoorbeeld. De auto zal echter zelf wel de laadplanning aanpassen, dus ook dat gaat wel goed uiteindelijk (alleen dan wel wat vaker laden).
Ik rijd zelf meestel eerder op ontspanning dan op zo hard mogelijk scheuren. Ben je zelf meer van dat laatste zal je ervaring qua bereik wel anders zijn.
Qua Vision: de 'wisdom of the crowd' is dat het hard zuigt. Zelf ben ik er wat milder over. Achteruit is helemaal prima: door de camera zie je alles en ook de afstanden zijn redelijk. Vooruit is nog wispelturig. Had laatst wel dat het heel erg goed klopte bij vooruit parkeren naar een muur toe:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Maar goed, ik parkeer nauwelijks vooruit in. De ervaring was eerder dat de afstand veel groter was dan werd aangegeven (50-60 cm over als er in het scherm 30cm/STOP stond). Was dus wel verbaasd dat het deze keer zo goed ging.
En eerdere ervaring:
bilgy_no1 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Mijn conclusie:
- achteruit: prima
- zijkant (bijv stoepranden): prima
- vooruit: hit and miss
- parkeersensoren zijn ook niet feilloos
- oplossing: gewoon zoveel mogelijk achteruit inparkeren en gevoel ontwikkelen voor hoeveel ruimte je aan de voorkant hebt.
Verder ben ik superblij met de Model Y RWD. Echt een heel fijne auto.