Aanstaande zaterdag vertrekken wij naar Spanje (MY LR). Ik vraag me af wat de sweet spot van de auto qua snelheid is. In Nederland rijd ik nagenoeg, op de snelweg, altijd voor 19 uur en daar rijd ik dus keurig om en nabij de 100. In Belgie/ Frankrijk/ Spanje mag je natuurlijk harder (120/ 130). Ik snap dat harder rijden = vaker laden. Maar wat is nou de ideale snelheid voor deze auto waarbij snelheid en verbruik goed met elkaar in verhouding zijn?
Hoi, daar is ABRP https://abetterrouteplanner.com/ erg goed in om te bepalen.sjors123 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
Aanstaande zaterdag vertrekken wij naar Spanje (MY LR). Ik vraag me af wat de sweet spot van de auto qua snelheid is. In Nederland rijd ik nagenoeg, op de snelweg, altijd voor 19 uur en daar rijd ik dus keurig om en nabij de 100. In Belgie/ Frankrijk/ Spanje mag je natuurlijk harder (120/ 130). Ik snap dat harder rijden = vaker laden. Maar wat is nou de ideale snelheid voor deze auto waarbij snelheid en verbruik goed met elkaar in verhouding zijn?
Wat bedoel je precies met goed in verhouding? De kortste reistijd? Dan is het antwoord waarschijnlijk iets van 150 km per uur of in elk geval de maximale snelheid (130). Je kunt sneller laden dan dat je verliest door harder te rijden.sjors123 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
Zolang je niet boven de 150 / 160 gaat rijden en je laad tussen 0 - 60%, dan is vaker laden nog altijd sneller dan langzamer rijden en/of langer laten laden.sjors123 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
Dus lekker die maximum snelheid aanhouden en bij 10% gaan laden. En dan niet voor 60% wegrijden en alleen hoger laden als je nog niet weg wilt (als je nog zit te eten bijvoorbeeld).
Wij hebben gewoon de max snelheid per land +3 aangehouden, tijdens onze reis naar Moraira, Spanje, met een Model Y LR. Prima voor het gebruik, geen risico met flitspalen ( er komen er steeds meer in België, Frankrijk en Spanje). Dan heb je mooie etappes, 280-300km en kom je rond de 10 % steeds aan bij de volgende Supercharger en laden weer tot 80%, heb je tijd voor een sanitaire stop en koffie. Gewoon de navigatie volgen, ging prima. Zorgeloos.sjors123 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
Volgens ome TeslaBjorn zo hard als je kan. Is natuurlijk niet zo zuinig. De laadsnelheden en de koeling van de accu maakt dat je eigenlijk niet harder kan rijden dan je bij kan laden. Zéker niet op het traject wat je gaat rijdensjors123 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
Mijn Leaf (2018 met range extender) bijvoorbeeld was rustig rijden de sleutel om harder te kunnen rijden omdat je dan minder hitte de accu in pompte, minder hoefde te laden, en dus minder snel aan laadlimieten kwam omdat alles te warm was. Daar was 700km per dag een behoorlijke uitdaging mee.
Met de Model 3 RWD eind juni 7000 km gemaakt in 8 dagen, (retourtje noordkaap). En dat ging zonder moeite.
Zuinigheid / Kosten is dan natuurlijk weer een andere afweging.
TL:DR: Gewoon lekker rijden zoals je lekker rijdt. Aan de auto zal het niet liggen, die heeft dr wel zin in.
Bij een gemiddelde laadsnelheid van +- 125kW op een sessie. Prijzen in Frankrijk en Spanje +- 0,35 / kWh
Bij een snelheid van +- 140 zou ik denken dat een Y +- 250Wh/km doet. Is 240 km in 1,7 uur. / +- 100 minuten. Laden (0-80%) kost dan +- 30 minuten. Rijden + laden is dan 130 minuten voor 240km, gemiddeld 110km/u €0,08 / km
Bij een snelheid van +- 100 zou ik het verbruik rond de 130?Wh/km verwachten. Bereik +- 460km op een accu. 4,6 uur rijden tussen laadstops. Laden +- 30 minuten. _+- 5 uur voor 460km,
92km/u €0,04 / km
Ideale snelheid om elke 2 uur even een stopje te hebben lijkt dan ook 120+km/u te zijn.
Voorzichtige conclusie: Harder rijden is sneller
2100km naar zuid spanje met 130 €168, met 100 "maar" €80
[ Voor 22% gewijzigd door Mar.tin op 02-10-2023 15:16 ]
Ik had wel een Eindfactuur met het bedrag dat nog betaald moest worden en een bankrekening waar het heen moest.McLoe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon vanuit NL, en de eindfactuur krijg je pas na betaling, ik heb alleen de aanbetalingsfactuur en dat was via iDeal, staat geen IBAN op. ING aan de lijn gehad, kunnen ook niets vinden. Ik ga Tesla mailen.
Dat is overigens een ander nummer dan wat jij hierboven hebt: NL76CITI0266074340
Ik zou ze zeker even bellen, voor zowel de factuur als voor het juiste rekeningnummer.
Komt vast goed, maar niet op eigen houtje zo'n bedrag overmaken naar wat je denkt dat misschien het juiste nummer zou kunnen zijn...
Volgens een bericht op ander forum zou er wel standaard trekhaak om 1000 kg trekken gemonteerd kunnen worden.pascalw schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:31:
Heeft iemand inmiddels al een duidelijke bevestiging gehad van Tesla dat als de trekhaak achteraf gemonteerd wordt op de Highland, je nog steeds mag trekken en niet alleen dragen? Mevrouw aan de telefoon kon het me niet vertellen.
https://teslamotorsclub.c...3-redesign.286747/page-16
Als je HPC’s langs de snelweg liggen/op de route. Met een Suc in het buitenland is het niet ongewoon om daar 10 min voor om te rijden (bijvoorbeeld tolweg af kost ook tijd).Remz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:43:
[...]
Zolang je niet boven de 150 / 160 gaat rijden en je laad tussen 0 - 60%, dan is vaker laden nog altijd sneller dan langzamer rijden en/of langer laten laden.
Dus lekker die maximum snelheid aanhouden en bij 10% gaan laden. En dan niet voor 60% wegrijden en alleen hoger laden als je nog niet weg wilt (als je nog zit te eten bijvoorbeeld).
Voorzichtige conclusie is al veel vaker aan bod gekomen. Sneller rijden is gewoon sneller aankomen. Ja je moet extra laden maar dat laden gaat zo snel dat het alsnog tijdswinst oplevert.Mar.tin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:05:
[...]
Volgens ome TeslaBjorn zo hard als je kan. Is natuurlijk niet zo zuinig. De laadsnelheden en de koeling van de accu maakt dat je eigenlijk niet harder kan rijden dan je bij kan laden. Zéker niet op het traject wat je gaat rijden.
Mijn Leaf (2018 met range extender) bijvoorbeeld was rustig rijden de sleutel om harder te kunnen rijden omdat je dan minder hitte de accu in pompte, minder hoefde te laden, en dus minder snel aan laadlimieten kwam omdat alles te warm was. Daar was 700km per dag een behoorlijke uitdaging mee.
Met de Model 3 RWD eind juni 7000 km gemaakt in 8 dagen, (retourtje noordkaap). En dat ging zonder moeite.
Zuinigheid / Kosten is dan natuurlijk weer een andere afweging.
TL:DR: Gewoon lekker rijden zoals je lekker rijdt. Aan de auto zal het niet liggen, die heeft dr wel zin in.
Bij een gemiddelde laadsnelheid van +- 125kW op een sessie. Prijzen in Frankrijk en Spanje +- 0,35 / kWh
Bij een snelheid van +- 140 zou ik denken dat een Y +- 250Wh/km doet. Is 240 km in 1,7 uur. / +- 100 minuten. Laden (0-80%) kost dan +- 30 minuten. Rijden + laden is dan 130 minuten voor 240km, gemiddeld 110km/u €0,08 / km
Bij een snelheid van +- 100 zou ik het verbruik rond de 130?Wh/km verwachten. Bereik +- 460km op een accu. 4,6 uur rijden tussen laadstops. Laden +- 30 minuten. _+- 5 uur voor 460km,
92km/u €0,04 / km
Ideale snelheid om elke 2 uur even een stopje te hebben lijkt dan ook 120+km/u te zijn.
Voorzichtige conclusie: Harder rijden is snellerNiet goedkoper. Maargoed, zó duur is EV rijden nu ook weer niet.
![]()
2100km naar zuid spanje met 130 €168, met 100 "maar" €80
Dat was al bij de oude MS die 125kWh kon laden en geldt nu nog meer nu 150-250kWh de norm is.
Dat is waar. Ik ben vooral richting Denemarken gewend en die kant op liggen de Superchargers voornamelijk binnen 500 meter van de afrit.STIMPPYYY schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Als je HPC’s langs de snelweg liggen/op de route. Met een Suc in het buitenland is het niet ongewoon om daar 10 min voor om te rijden (bijvoorbeeld tolweg af kost ook tijd).
Klopt. Laadpas van de baas. Al is het verschil buiten NL ook kleiner. Ook laad ik al een 4 jaar thuis tegen gemiddeld 25 cent per kWh dus denk dat de baas niet mag klagen.coelho schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:02:
[...]
Jij hoeft niet naar de prijs te kijken? Ik snap niet dat er zoveel Tesla's bij Ionity staan, gegeven dat de SuC factor 2-3 goedkoper zijn (Ionity passantentarief NL 0.79, en 0.59 met abonnement vs. 0.29 bij Tesla). Hooguit als de baas betaalt...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik lees net dat we een tweede V4 supercharger hebben in NL:
https://www.teslarati.com...ation-netherlands-second/
Locatie Best, 20 stalls.
Ik zie ook dat ze 149M$ aan funding van de EU hebben gekregen. Ik denk dat ik die gemist had. Maar dan zijn ze lekker bezig!
Locatie Best, 20 stalls.
Ik zie ook dat ze 149M$ aan funding van de EU hebben gekregen. Ik denk dat ik die gemist had. Maar dan zijn ze lekker bezig!
Lijkt me een ING probleem, die hebben de laatste maanden wel meer problemen. Ik controleer alle afschriften maar met de hand tegenwoordigMcLoe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon vanuit NL, en de eindfactuur krijg je pas na betaling, ik heb alleen de aanbetalingsfactuur en dat was via iDeal, staat geen IBAN op. ING aan de lijn gehad, kunnen ook niets vinden. Ik ga Tesla mailen.
:strip_exif()/f/image/CYPx9g36PVKfkvxlDPbRTI45.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 02-10-2023 16:05 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dit zal bij de nieuwe vdValk zijn. Zijn v4 chargers net zo duur als v2/v3?The_Woesh schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:01:
Ik lees net dat we een tweede V4 supercharger hebben in NL:
Locatie Best, 20 stalls.
Op dit precieze moment is de V4 zelfs iets goedkoper.coelho schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Dit zal bij de nieuwe vdValk zijn. Zijn v4 chargers net zo duur als v2/v3?
29/35 ct bij deze nieuwe lader terwijl de V2 in Eindhoven nu op 32/36 ct zit.
Voor V2 zag ik dit voorbijkomen: YouTube: Tesla supercharger v2 numbers are misleading and confusing zit in NL hier het verschil misschien al in verwerkt?Pieroman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Op dit precieze moment is de V4 zelfs iets goedkoper.
Dan zou V2 goedkoper moeten zijnOid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:12:
[...]
Voor V2 zag ik dit voorbijkomen: YouTube: Tesla supercharger v2 numbers are misleading and confusing zit in NL hier het verschil misschien al in verwerkt?
Grappig dat dit dan alleen bij v2 zo is. Dus ook daarom altijd v3 pakken als die er is.Oid schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:12:
[...]
Voor V2 zag ik dit voorbijkomen: YouTube: Tesla supercharger v2 numbers are misleading and confusing zit in NL hier het verschil misschien al in verwerkt?
Ik zie dat de auto weer te koop is, deze keer voor 39.400,kiddyl schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:56:
[...]
[...]
[...]
Ik heb vanavond de voorwaarden gelezen en prijsfouten kunnen tot annulering leiden. We gaan het zien, voor deze prijs een hele goede deal en anders rijd ik nog even door met de huidige benzine auto.
Ik zie ook dat de algehele prijs wat omhoog gegaan is. Vorige week in Uden nog 0.23ct en nu 0,29ct op het goedkoopste moment van de dagPieroman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Op dit precieze moment is de V4 zelfs iets goedkoper.
Ik kreeg deze melding destijds ook, voor de zekerheid nog even bellen/mailen kan natuurlijk nooit kwaad, maar zo lang je de gegevens van de Tesla website kopieert en niet uit bijv. een mailtje of iets dergelijks dan zou ik mij geen zorgen maken.McLoe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
[Afbeelding]
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik vond het al zo vreemd...EvolutionX schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:34:
[...]
Ik zie dat de auto weer te koop is, deze keer voor 39.400,
Ehm, ok, krijg wat reclame voor private lease van occasions, dus ik kijk even uit nieuwsgierigheid.
Kom ik een M3 uit 2019 tegen, 6 ton op de teller, en wordt voor nog 5 jaar aangeboden.
Of ze hebben veel vertrouwen in de auto, of er gaat iets mis.
Kom ik een M3 uit 2019 tegen, 6 ton op de teller, en wordt voor nog 5 jaar aangeboden.
Zou het geen 60k zijn ipv 600k?gjcvro schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:44:
Ehm, ok, krijg wat reclame voor private lease van occasions, dus ik kijk even uit nieuwsgierigheid.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat zou de meest logische verklaring kunnen zijn, maar:
Kilometerstand 636.749 ziet er niet uit als typefout. Maar ze hebben het wel over auto's met lage kilometerstand. Wellicht is 6 ton laag voor een tesla

3 en een 6 tegelijk ingedrukt op het numerieke toetsenbord, zitten onder elkaargjcvro schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:01:
[...]
Dat zou de meest logische verklaring kunnen zijn, maar:
Kilometerstand 636.749 ziet er niet uit als typefout. Maar ze hebben het wel over auto's met lage kilometerstand. Wellicht is 6 ton laag voor een tesla
Alleen wat dan de werkelijke stand is blijft nog een vraagteken
[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 02-10-2023 20:03 ]
Het zal aan mijn begrijpend lezen liggen, denk ik.STIMPPYYY schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Als je HPC’s langs de snelweg liggen/op de route. Met een Suc ...
Model 3 LR (model 2023)
Ik zie zojuist dat de consumentenbond een nieuwe deal heeft voor de M3 SR RWD. Echter zie ik nergens welk bouwjaar je krijgt als je deze auto kiest. Op de kleine fotos zie ik volgens mij de zilveren deurgrepen en raamlijsten (dus 2019 model). Iemand ervaring mee?
https://autoleasecollecti...la-model-3-standard-range
En klopt het dat een 2019 M3 LR AWD nagenoeg dezelfde actieradius heeft als de 2022/2023 (facelift) M3 SR RWD? Gezien de warmtepomp, 2 wiel aandrijving ipv 4 en andere verbeteringen? Zijn hier testen over te vinden?
En klopt het dat een 2019 M3 LR AWD nagenoeg dezelfde actieradius heeft als de 2022/2023 (facelift) M3 SR RWD? Gezien de warmtepomp, 2 wiel aandrijving ipv 4 en andere verbeteringen? Zijn hier testen over te vinden?
De foto is van de nieuwe facelift. Het lijkt dus te gaan om een gloednieuwe.SX-Superfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:39:
Ik zie zojuist dat de consumentenbond een nieuwe deal heeft voor de M3 SR RWD. Echter zie ik nergens welk bouwjaar je krijgt als je deze auto kiest. Op de kleine fotos zie ik volgens mij de zilveren deurgrepen en raamlijsten (dus 2019 model). Iemand ervaring mee?
Nette prijs.SX-Superfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:39:
Ja dat vond ik ook. Subsidie gaat er nog af.
Maar twijfel over een SR. Liever een LR RWD.
We gebruiken de auto voornamelijk twee keer per maand voor een enkele reis van 265 km (snelweg), en ik wil dan stevig doorrijden 's avonds. Op bestemming kunnen we laden en de volgende dag gaan we terug.
Als je hem voor 42k kunt kopen dan is 650 toch niet goedkoop? Dat is 39k over 5 jaar en dan mag je max 25k rijden, oftewel zelfs bij 10k restwaarde kun je nog ruimschoots verzekeren (banden etc hoeft niet met 25k)… dus is vooral de financieringskosten die je mee moet rekenen als je moet lenen (bij spaargeld loopt dat tegen huidige rentes ook wel los)SX-Superfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
Ja dat vond ik ook. Subsidie gaat er nog af.
Maar twijfel over een SR. Liever een LR RWD.
We gebruiken de auto voornamelijk twee keer per maand voor een enkele reis van 265 km (snelweg), en ik wil dan stevig doorrijden 's avonds. Op bestemming kunnen we laden en de volgende dag gaan we terug.
Een 2019 LR AWD zit nu zo op een 450/460km EPA. De nieuwe highland zal op een 480/490km EPA zitten. En in de praktijk zal die zuiniger zijn. Zeker bij <15 graden.SX-Superfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:39:
En is de nieuwe highland in je voorbeeld dan een SR of LR RWD?Inspired schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:24:
[...]
Een 2019 LR AWD zit nu zo op een 450/460km EPA. De nieuwe highland zal op een 480/490km EPA zitten. En in de praktijk zal die zuiniger zijn. Zeker bij <15 graden.
SR. Er zal de eerste tijd geen LR RWD komen.SX-Superfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:24:
[...]
En is de nieuwe highland in je voorbeeld dan een SR of LR RWD?
Als je de km's op 5k per jaar zet lijkt het laag, maar op een meer realistische 20k/jaar is het flink aan de prijs. Huurkoop via bijv. Findio bij Tesla is dan interessanter (zelfs incl. verzekering en enkele jaren wegenbelasting), want dan ben je na die periode ook nog eigenaar ipv dat je de auto weer in moet leveren.
Edit: Voorbeeld om ook op 740 Euro/maand uit te komen:
/f/image/c1ROOorBt21OnlIz21JwErao.png?f=fotoalbum_large)
8500 Euro bijbetalen, over 5 jaar tijd + 5100 Euro verzekering + wegenbelasting, die gaat men namelijk nog bij het leasetarief optellen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yiMD6MSjm6keSxNNFWv4nUGt.png?f=user_large)
Als de M3 over 5 jaar meer dan 13.100 Euro oplevert met 100k op de teller, dan is huurkoop goedkoper dan private lease.
Persoonlijk vind ik de aanbieding dus niet echt interessant.
[ Voor 57% gewijzigd door Taro op 02-10-2023 22:45 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Als je de mogelijkheid hebt dan is zelf kopen altijd het voordeligste. Een dergelijke auto heeft amper onderhoud nodig dus ook daar hoef je het niet voor te doen. (sommigen leasen voor de zorgeloosheid, maar bij een splinternieuwe auto met nog jaren garantie is dat ook niet echt een issue bij een EV)
Precies. Leasen is niet perse gunstiger. Ik heb nu voor de 3e keer de afweging gemaakt tussen auto leasen of kopen en reken de opties door. De vorige keren, 3.5 en 6 jaar geleden, viel leasen gunstiger door goede aanbiedingen (andere autos, bv eGolf vol opties, 20k km voor €411). En leasen paste beter bij mijn situatie.
Op de M3 helaas geen bizarre aanbiedingen kunnen vinden. Dus alles op een rij gezet en koop kwam gunstiger uit, zelfs met rente/investeerderving. Blijft verder een gok en ook een keuze wat bij je past. De voorspelbaarheid van leasen was wel heel fijn.
Op de M3 helaas geen bizarre aanbiedingen kunnen vinden. Dus alles op een rij gezet en koop kwam gunstiger uit, zelfs met rente/investeerderving. Blijft verder een gok en ook een keuze wat bij je past. De voorspelbaarheid van leasen was wel heel fijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Vivec0 op 02-10-2023 23:06 ]
Ik wil hier graag een ervaring delen en vraag me af of mensen dit bekend voorkomt.
Tot vrijdag was ik een ontzettende fanboy van tesla.(heb een MY rwd), totdat ik terugreed van mijn werk. Ik reed op de a12 bij Delft toen ineens alles rood begon te knipperen. Melding op het scherm met het bericht: verlaat veilig de weg, voertuig wordt uitgeschakeld. Geen respons meer op het stroompedaal en gelukkig kon ik de auto laten uitrollen tot de vluchtstrook. Geen beweging meer in de auto te krijgen.
Op dat moment dacht ik even uit te stappen en de auto even open en dicht te doen, maar zodra ik uitgestapt was leek de melding weg. Ik kon weer rijden.
Vervolgens rustig de weg afgegaan, de auto geparkeerd en het tesla spoednummer gebeld. Na 5 minuten in wacht iemand gesproken en die kon eigenlijk ook vanaf daar niets doen, omdat de melding al weg was. Hij adviseerde mij om het servicecenter te bellen. Zoals sommige van jullie al zullen weten, die krijg je telefonisch niet te pakken. Dus weer het spoednummer gebeld en die zouden voor mij een afspraak maken voor maandagochtend zodat ze er naar gingen kijken. Ik mocht dus het hele weekend rondrijden met een auto die tijdens het rijden zomaar dienst kon weigeren.
Vandaag langs het servicecenter geweest. Daar aangekomen na het scannen van een QR code daarna wat chatten in de app, was er eindelijk een medewerker die uit zijn hok wilde komen om mij te woord te staan. (raar dat als je bij tesla aankomt er gewoon niemand aanwezig is)
Deze medewerker gaf mij als tip om volgende keer de twee scrollwieltjes in te drukken om de auto een reset te geven. Goede tip voor als je auto stilvalt midden op de snelweg!!
Vervolgens vroeg hij mij wat ik kwam doen, ze konden namelijk de auto ook van een afstand uitlezen. U snapt het wel, deze vraag heb ik aan hem teruggesteld. Ik heb een potentieel gevaarlijke auto en ik word met een kluitje het riet in gestuurd.
Vervolgens kon ik weer terug naar mijn werk, want dat moet ten slotte ook gebeuren, en tesla ging de auto uitlezen en mij op de hoogte brengen. Helaas top op heden nog niks van tesla gehoord.
Misschien is de manier hoe tesla met hun klanten omgaat de toekomst, maar dit is niet de toekomst waarin ik graag wil leven. Compleet aan de goden overgeleverd en alleen maar contact via de app.
Ben toch opeens heel anders over tesla gaan denken, zeker na de tweet van ome Elon van vandaag…..
Andere mensen hier die een soortgelijke ervaring hebben?
Tot vrijdag was ik een ontzettende fanboy van tesla.(heb een MY rwd), totdat ik terugreed van mijn werk. Ik reed op de a12 bij Delft toen ineens alles rood begon te knipperen. Melding op het scherm met het bericht: verlaat veilig de weg, voertuig wordt uitgeschakeld. Geen respons meer op het stroompedaal en gelukkig kon ik de auto laten uitrollen tot de vluchtstrook. Geen beweging meer in de auto te krijgen.
Op dat moment dacht ik even uit te stappen en de auto even open en dicht te doen, maar zodra ik uitgestapt was leek de melding weg. Ik kon weer rijden.
Vervolgens rustig de weg afgegaan, de auto geparkeerd en het tesla spoednummer gebeld. Na 5 minuten in wacht iemand gesproken en die kon eigenlijk ook vanaf daar niets doen, omdat de melding al weg was. Hij adviseerde mij om het servicecenter te bellen. Zoals sommige van jullie al zullen weten, die krijg je telefonisch niet te pakken. Dus weer het spoednummer gebeld en die zouden voor mij een afspraak maken voor maandagochtend zodat ze er naar gingen kijken. Ik mocht dus het hele weekend rondrijden met een auto die tijdens het rijden zomaar dienst kon weigeren.
Vandaag langs het servicecenter geweest. Daar aangekomen na het scannen van een QR code daarna wat chatten in de app, was er eindelijk een medewerker die uit zijn hok wilde komen om mij te woord te staan. (raar dat als je bij tesla aankomt er gewoon niemand aanwezig is)
Deze medewerker gaf mij als tip om volgende keer de twee scrollwieltjes in te drukken om de auto een reset te geven. Goede tip voor als je auto stilvalt midden op de snelweg!!
Vervolgens vroeg hij mij wat ik kwam doen, ze konden namelijk de auto ook van een afstand uitlezen. U snapt het wel, deze vraag heb ik aan hem teruggesteld. Ik heb een potentieel gevaarlijke auto en ik word met een kluitje het riet in gestuurd.
Vervolgens kon ik weer terug naar mijn werk, want dat moet ten slotte ook gebeuren, en tesla ging de auto uitlezen en mij op de hoogte brengen. Helaas top op heden nog niks van tesla gehoord.
Misschien is de manier hoe tesla met hun klanten omgaat de toekomst, maar dit is niet de toekomst waarin ik graag wil leven. Compleet aan de goden overgeleverd en alleen maar contact via de app.
Ben toch opeens heel anders over tesla gaan denken, zeker na de tweet van ome Elon van vandaag…..
:strip_exif()/f/image/QHwfTBpBvLSBLlC41dWMe6mT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet wat je had verwacht met zonder afspraak langskomen, maar bij geen enkel merk gooien ze dan alles aan de kant om jouw auto volledig door te lichten.RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
Ik wil hier graag een ervaring delen en vraag me af of mensen dit bekend voorkomt.
[Afbeelding]
Zoals ik aangeef in mijn bericht, had ik een afspraak. Deze was namelijk voor mij gemaakt.DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:06:
[...]
Ik weet niet wat je had verwacht met zonder afspraak langskomen, maar bij geen enkel merk gooien ze dan alles aan de kant om jouw auto volledig door te lichten.
Probeer het nog eens..
Erg treurig inderdaad maar exact wat ik zou verwachten…RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
[Afbeelding]
Gaat er iets niet standaard stuk ofnje moet voor een dure reparatie langskomen is het 3/4x gedoe en moeilijk.
Niemand aan de balie (maar een QR code) is ook hilarisch.
Huidige (praktische) probleem is wel op te lossen: Wegenwacht of Alianz 24/7 pechhulp met vervangend vervoer afsluiten.
Tesla is traag en werkt alleen op kantoortijden
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Nu wil ik Tesla niet verdedigen maar kijk voor de gein eens in andere EV topic’s hier op Tweakers. In het KIA EV6, Ionic 5 topic en het ID(X) topic staan bijzonder veel verhalen van auto’s met problemen waar de dealer geen raad mee weet en het maanden duurt voor reparatie.
Uiteindelijk blijven het bijzonder complexe auto’s en reparaties worden steeds complexer.
Dat je de volgende werkdag meteen een service afspraak hebt lijkt mij dan bijzonder netjes.
Uiteindelijk blijven het bijzonder complexe auto’s en reparaties worden steeds complexer.
Dat je de volgende werkdag meteen een service afspraak hebt lijkt mij dan bijzonder netjes.
[ Voor 11% gewijzigd door schumi1986 op 03-10-2023 00:34 ]
Ik lees het al:RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
[Afbeelding]
- de eerste reactie vindt het zonder uberhaupt te lezen een user error

- de volgende komt met een whataboutism die precies nul waarde voor je heeft
Dan mis ik alleen nog de volgende voor de bingo kaart:
- niet zeuren, gewoon instappen en rijden, dat zeggen ze toch?
- je hebt hier zelf voor gekozen, en je wil dit eigenlijk. Als je een half jaar Tesla had gestudeerd voordat je een auto ging kopen dan wist je dat hun service zo kut is omdat dan de auto zo goedkoop is voor jou
Maar verder is het hier echt geen fanboy topic hoor en helpen we mensen altijd objectief
//sarcasme uit
Hartstikke k*t natuurlijk, maar een (grote) error kan altijd gebeuren. Ik zou inderdaad niet op de blauwe ogen geloven van “resetten en doorrijden”*. Qua service is het nog verder achteruit gekacheld helaas, sommige (complexe) zaken werken gewoon echt heel slecht via een chat en je ziet het dan in alle miscommunicatie.
Vaak kun je echter wel om wat updates vragen via de chat, dus dat kun je nog vragen. Probleem is hier wel vaker voorgekomen. Vaak met twee opties:
- 1x en nooit meer gebeurd
- andere situaties hier was dit de HV batterij en is ie wel een tijdje weg.
*Mij hebben ze ook door willen laten rijden met een “auto kan iedere moment uitvallen” melding. Wat ik even heb gedaan, daarna stond hij een maand stil langs de kant van de weg omdat hij toch echt stopte en ze geen 12V batterij op voorraad hadden
Dit komt vaker voorRJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
[Afbeelding]
SpeedyDH in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
Zelf dus 1x gehad en daarna niet meer. Tesla heeft er nooit iets over laten horen.
Is gewoon een ander model toch? Nu RWD en was AWD.Sunri5e schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:25:
https://x.com/sawyermerri...&t=gQHBFo-wuqS-W0ZXkk0MuQ
Hoppa weer een flinke prijsverlaging 😀
Gewoon negeren. Het is waarschijnlijk een donker stuk? Camera neemt dan even niks waar en daarom krijg je de melding.Adrenaline0182 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:51:
Ik krijg in het donker altijd de volgende melding, zie foto. Verder nooit. De auto is gewassen, maar desondanks…. Iemand een tip?
[Afbeelding]
Gezien de satellietweegave van de kaart rij je ergens waar het waarschijnlijk erg donker zal zijn, dus de camera ziet dan even helemaal niks. Ik heb dat waar ik woon ook op bepaalde donkere buitenweggetjes.Adrenaline0182 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:51:
Ik krijg in het donker altijd de volgende melding, zie foto. Verder nooit. De auto is gewassen, maar desondanks…. Iemand een tip?
[Afbeelding]
De man post nogal wat. Heb ff gekeken maar weet niet waar je het over hebt. Vertel?RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De melding zegt het zelf al he; wacht op zichtAdrenaline0182 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:51:
[Afbeelding]
KnipOekol schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:31:
[...]
De man post nogal wat. Heb ff gekeken maar weet niet waar je het over hebt. Vertel?
[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 03-10-2023 08:03 . Reden: Laten we de...politieke uitspattingen maar in AWM houden ipv MOB. Het is hopeloos offtopic hier ]
Hier iets soortgelijks meegemaakt. Rij je in de stad, valt de auto ineens stil. Iets met het hoogspannigscircuit en de drive unit. Sta je midden op de weg (geklukkig een 50km weg en er was voldoende ruimte voor de andere weggebruikers om om mij heen te gaan). Uiteindelijk uitgestapt en weer ingestapt en ik kon weer verder rijden. Afspraak gemaakt bij Tesla. Die hebben de auto uitgelezen, het probleem doorgezet naar een engineer hoger in de keten maar een oorzaak konden ze niet vinden. Ze verzekerden mij wel dat het niet meer zou kunnen gebeuren. Wat niet echt vertrouwen geeft.RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
Dit was rond dezelfde tijd dat ze een software update hebben moeten doen vanwege auto's in China die zomaar stil konden vallen vanwege een probleem in de drive unit. Mogelijk dat er met mijn auto iets soortgelijks is gebeurt, ondanks de mijne uit Fremont komt, en ze dat met een software update of verandering van instelling gecorrigeerd hebben. Maar dat is alleen maar gissen.
Je rijdt dan de eeste tijd toch wel een beetje behoedzamer in je auto. Stel dat het op de snelweg gebeurt, etc. Uiteindelijk is het niet meer voorgekomen en rijdt ik alweer een aardige tijd met goed vertrouwen in de auto.
Nu het weer vroeger donker aan het worden is, krijg ik ook deze melding weer op mijns tandaard route naar de sport van mijn zoon in de avond. Pikdonker stukje N weg, waar de camera zich geen raad mee weetAdrenaline0182 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:51:
[Afbeelding]
Zodra ik terugrij heb ik het probleem dat de camera verblind wordt door de spots op de sportvelden aan de andere kant; dan krijg ik dezelfde melding, maar met een andere oorzaak
Gebeurt bij mij ook bv bij een muur dichtbij aan die kantNotna schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:10:
[...]
Nu het weer vroeger donker aan het worden is, krijg ik ook deze melding weer op mijns tandaard route naar de sport van mijn zoon in de avond. Pikdonker stukje N weg, waar de camera zich geen raad mee weet
Zodra ik terugrij heb ik het probleem dat de camera verblind wordt door de spots op de sportvelden aan de andere kant; dan krijg ik dezelfde melding, maar met een andere oorzaak
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-72440567Oekol schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:31:
[...]
De man post nogal wat. Heb ff gekeken maar weet niet waar je het over hebt. Vertel?
denk deze, maar heb eigenlijk geen idee. (dit is hoe ik X berichten van Musk zie langs komen altijd; via het nieuws..)
Hier heb ik een polderweg zonder belijning waar een rij anders gekleurde grastegels naast liggen. Om de haverklap de hele kermis met toeters en bellen dat ik de weg verlaat terwijl ik toch echt met de rechter wielen over de tegels rijdt bij bijvoorbeeld een tegenligger. Sowieso ziet hij op dat stuk in het donker geen breedte: heb al 2x een phantom break gehad op een tegenligger die netjes op zijn kant van de weg reed. Voor mijn vrouw een reden om in de avond via het dorp ipv binnendoor te rijden...Notna schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:10:
[...]
Nu het weer vroeger donker aan het worden is, krijg ik ook deze melding weer op mijns tandaard route naar de sport van mijn zoon in de avond. Pikdonker stukje N weg, waar de camera zich geen raad mee weet
Iets anders: sinds ik 2 dagen geleden 2023.32.6 geïnstalleerd heb, connect mijn auto slecht. Ik kan 'm bijvoorbeeld nu niet zien, mijn vrouw heeft 'm mee en hij staat bij haar werk op de parkeerplaats. Net alsof de auto niet met het internet connect. Op de oprit namelijk geen issue.
De vraag blijft eigenlijk hetzelfde: wat had je nou nog meer verwacht?RJRP01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:10:
[...]
Zoals ik aangeef in mijn bericht, had ik een afspraak. Deze was namelijk voor mij gemaakt.
Probeer het nog eens..
Het probleem is op dit moment niet aanwezig en het uitlezen en uitpluizen wat er aan de hand is wordt reeds uitgevoerd. Binnen een termijn waar je bij andere merken niet voor om moet komen.
Dat het vervelend is snap ik. Maar je doet net alsof Tesla veel slechtere service verleent dan andere merken en dat zie ik totaal niet.
Objectief inderdaad. En dus niet bij alles wat er minder soepel gaat (waarvan ik dit nog een slecht voorbeeld vind ook) te gaan zeiken dat het bij Tesla allemaal zo kut is geregeld.JohanB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:13:
[...]
Ik lees het al:
- de eerste reactie vindt het zonder uberhaupt te lezen een user error![]()
- de volgende komt met een whataboutism die precies nul waarde voor je heeft
Dan mis ik alleen nog de volgende voor de bingo kaart:
- niet zeuren, gewoon instappen en rijden, dat zeggen ze toch?
- je hebt hier zelf voor gekozen, en je wil dit eigenlijk. Als je een half jaar Tesla had gestudeerd voordat je een auto ging kopen dan wist je dat hun service zo kut is omdat dan de auto zo goedkoop is voor jou
Maar verder is het hier echt geen fanboy topic hoor en helpen we mensen altijd objectief
//sarcasme uit
Hartstikke k*t natuurlijk, maar een (grote) error kan altijd gebeuren. Ik zou inderdaad niet op de blauwe ogen geloven van “resetten en doorrijden”*. Qua service is het nog verder achteruit gekacheld helaas, sommige (complexe) zaken werken gewoon echt heel slecht via een chat en je ziet het dan in alle miscommunicatie.
Vaak kun je echter wel om wat updates vragen via de chat, dus dat kun je nog vragen. Probleem is hier wel vaker voorgekomen. Vaak met twee opties:
- 1x en nooit meer gebeurd
- andere situaties hier was dit de HV batterij en is ie wel een tijdje weg.
*Mij hebben ze ook door willen laten rijden met een “auto kan iedere moment uitvallen” melding. Wat ik even heb gedaan, daarna stond hij een maand stil langs de kant van de weg omdat hij toch echt stopte en ze geen 12V batterij op voorraad hadden
Als de teneur van de berichten je hier niet bevalt: op AutoWeek vind je genoeg medestanders als het gaat om Tesla bashen.
Ook voor jou de vraag: wat had Tesla dan moeten doen?
Wat dacht je van de auto eens grondig inspecteren, software en hardware? Het is toch niet normaal dat een auto ineens ermee stopt, en het vervolgens afdoen met een 'reset hem de volgende keer maar'.DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Dat is een prima helpdesk-antwoord als het gaat om computers en printers, maar voor iets wat potentieel levensbedreigend is (en ja, dat is het! voordat je daar weer op in gaat) wordt er veel te weinig mee gedaan.
Laatst vroeg iemand hoe Tesla Vision het doet na de laatste update. Gisteren even geprobeerd bij het parkeren.
Met de neus naar voren geparkeerd richting de muur. Doorgereden tot 30 cm / STOP elkaar afwisselden. Dit is vanuit mijn gezichtspunt waar de koplampen precies nog een streepje licht geven boven de kap uit:
:strip_exif()/f/image/kx6GLrGkU1SDYOrfpxJAtbkb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond het er uitzien alsof het heel dichtbij was. Uitgestapt en even op de hand gekeken, maar dit is ergens tussen 25-30 cm zou ik zeggen (duim - pink is ongeveer 20 cm):
:strip_exif()/f/image/PPckDKaY467wZVng2J6A4AH3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind dit echt behoorlijk goed. Misschien helpt de hoge muur en in andere situaties kan het anders uitpakken. Maar wilde even delen dat het wat mij betreft niet alleen maar kommer en kwel is met Vision.
Met de neus naar voren geparkeerd richting de muur. Doorgereden tot 30 cm / STOP elkaar afwisselden. Dit is vanuit mijn gezichtspunt waar de koplampen precies nog een streepje licht geven boven de kap uit:
:strip_exif()/f/image/kx6GLrGkU1SDYOrfpxJAtbkb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond het er uitzien alsof het heel dichtbij was. Uitgestapt en even op de hand gekeken, maar dit is ergens tussen 25-30 cm zou ik zeggen (duim - pink is ongeveer 20 cm):
:strip_exif()/f/image/PPckDKaY467wZVng2J6A4AH3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind dit echt behoorlijk goed. Misschien helpt de hoge muur en in andere situaties kan het anders uitpakken. Maar wilde even delen dat het wat mij betreft niet alleen maar kommer en kwel is met Vision.
Hoe lang duurt het doorgaans voor er gereageerd wordt op eens serviceverzoek in de app? Heb (al sinds ophalen 2 weken geleden) af en toe een "Safety restraint system fault" in mijn nieuwe Y RWD, waarbij het rode icoontje aan lijkt te geven dat ook de airbag het niet doet. Ook dat lijkt me vanwege veiligheid wel iets waar spoed bij is geboden.
Een airbag werkt altijd. Bij storing zullen ook airbags afgaan bij stoelen waar niemand zit.Jazzle schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:03:
Hoe lang duurt het doorgaans voor er gereageerd wordt op eens serviceverzoek in de app? Heb (al sinds ophalen 2 weken geleden) af en toe een "Safety restraint system fault" in mijn nieuwe Y RWD, waarbij het rode icoontje aan lijkt te geven dat ook de airbag het niet doet. Ook dat lijkt me vanwege veiligheid wel iets waar spoed bij is geboden.
Probleem is inderdaad dat het soms best goed is.bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:01:
Laatst vroeg iemand hoe Tesla Vision het doet na de laatste update. Gisteren even geprobeerd bij het parkeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
klinkt mij als "we weten heel goed wat er is maar we gaan het de klant niet vertellen want we willen het stil houden en fixen het liever stilletjes via de update om een recall voor te zijn"Myrdhin schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
... Ze verzekerden mij wel dat het niet meer zou kunnen gebeuren. Wat niet echt vertrouwen geeft.
...
In dit topic al eerder voorbij gekomen dat medewerkers instructies kregen bepaalde zaken niet te vertellen die ze wel wisten. (ging over capaciteitsverlies batterij)
Heeft de overheid al bepaald dat er geen Tesla Y meer uitgeleverd mag worden totdat alle koplampen goed staan? Vanmorgen 3 verschillende auto's moeten seinen dat hun lampen te hoog stonden.
Je zou er als Tesla rijder maar boos over worden, al die afgunst en dat grote licht achter je.
Je zou er als Tesla rijder maar boos over worden, al die afgunst en dat grote licht achter je.
Goh, waar zal ik eens beginnen, een paar zaken bijv.:DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Objectief inderdaad. En dus niet bij alles wat er minder soepel gaat (waarvan ik dit nog een slecht voorbeeld vind ook) te gaan zeiken dat het bij Tesla allemaal zo kut is geregeld.
Als de teneur van de berichten je hier niet bevalt: op AutoWeek vind je genoeg medestanders als het gaat om Tesla bashen.
- als je mensen laat betalen voor 24/7 support, zorg dan ook dat dat geregeld is en die persoon een beetje inhoudelijke kennis heeft, of kan doorverwijzen
- stuur mensen niet naar een SeC als ze daar tegen je zeggen dat dat nergens op slaat
- communiceer over wat er mogelijk aan de hand is, geef updates en voorkom een “gewoon lekker doorrijden joh, onze meldingen staan er voor Jan Lul, daar moet je je niks van aantrekken”
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 03-10-2023 09:31 ]
Mooi man "we kunnen het niet vinden en weten niet wat het is, maar het zal in ieder geval nooit meer gebeuren". Dus je weet wel wat probleem is?Myrdhin schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Hier iets soortgelijks meegemaakt. Rij je in de stad, valt de auto ineens stil. Iets met het hoogspannigscircuit en de drive unit. Sta je midden op de weg (geklukkig een 50km weg en er was voldoende ruimte voor de andere weggebruikers om om mij heen te gaan). Uiteindelijk uitgestapt en weer ingestapt en ik kon weer verder rijden. Afspraak gemaakt bij Tesla. Die hebben de auto uitgelezen, het probleem doorgezet naar een engineer hoger in de keten maar een oorzaak konden ze niet vinden. Ze verzekerden mij wel dat het niet meer zou kunnen gebeuren. Wat niet echt vertrouwen geeft.
Dit was rond dezelfde tijd dat ze een software update hebben moeten doen vanwege auto's in China die zomaar stil konden vallen vanwege een probleem in de drive unit. Mogelijk dat er met mijn auto iets soortgelijks is gebeurt, ondanks de mijne uit Fremont komt, en ze dat met een software update of verandering van instelling gecorrigeerd hebben. Maar dat is alleen maar gissen.
Je rijdt dan de eeste tijd toch wel een beetje behoedzamer in je auto. Stel dat het op de snelweg gebeurt, etc. Uiteindelijk is het niet meer voorgekomen en rijdt ik alweer een aardige tijd met goed vertrouwen in de auto.
Incidenten kunnen voorkomen, maar enige uitleg of redenatie zou voor (sommige) mensen wel helpen.
Kleine update:RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
[Afbeelding]
Vanmorgen netjes gebeld door het service centre, vriendelijke jongen.
Het is een fout op de inverter geweest, maar nu zijn er geen storingen. Zou goed moeten gaan, maar hij gaf aan dat als het nog een keer gebeurd, dat ze hem gaan vervangen.
Fijn dat ze me op de hoogte brengen, maar eigenlijk het minst goede antwoord. Eigenlijk waar ik op hoopte, namelijk weer vertrouwen in de auto krijgen, is het absoluut niet geworden.
Toch het gevoel dat ik me schrap moet zetten om nog eens stil te vallen.
Als ik er wat langer over nadenk, moet ik er misschien aan wennen dat de auto meer computer dan auto is, maar vind het toch een raar idee dat de computer midden op de snelweg ermee kan stoppen, met alle gevolgen van dien.
Ik praat het voorval met de stilvallende auto niet goed. Ook de afhandeling ervan vind ik tenenkrommend. Je zou het bijna eens bij de rdw of bovag gaan melden. Is Tesla wel lid van Bovag?
Maar... zo gaat het helaas meestal in de autobranche. Elders ga je het meestal niet beter vinden qua service. Dus je kan weer gewoon een fanboy zijn hoor
Ook mijn reactie heb je niks aan, net zoals service in autoland.
Maar... zo gaat het helaas meestal in de autobranche. Elders ga je het meestal niet beter vinden qua service. Dus je kan weer gewoon een fanboy zijn hoor
Ook mijn reactie heb je niks aan, net zoals service in autoland.
De auto wordt uitgelezen en geanalyseerd. Nooit in een garage geweest ofzo? Dit is gewoon zoals dat overal gaat.Sito schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:58:
[...]
Wat dacht je van de auto eens grondig inspecteren, software en hardware? Het is toch niet normaal dat een auto ineens ermee stopt, en het vervolgens afdoen met een 'reset hem de volgende keer maar'.
Dat is een prima helpdesk-antwoord als het gaat om computers en printers, maar voor iets wat potentieel levensbedreigend is (en ja, dat is het! voordat je daar weer op in gaat) wordt er veel te weinig mee gedaan.
En nee, het is niet potentieel levensbedreigend. Hou op, schei uit.
Als het een specifiek probleem is, dan is het vaak heel snel. Is het een bug in de software, dan kan er nog wel eens wat tijd overheen gaan.Jazzle schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:03:
Dit soort meldingen zijn vaak bugs.
Er gaat wat dat betreft technisch relatief weinig mis met Tesla’s (meest recente). Ik heb er in 4 jaar tijd nooit problemen mee gehad, dus niet teveel mee bezig zijn.RJRP01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Kleine update:
Het is een fout op de inverter geweest, maar nu zijn er geen storingen. Zou goed moeten gaan, maar hij gaf aan dat als het nog een keer gebeurd, dat ze hem gaan vervangen.
Fijn dat ze me op de hoogte brengen, maar eigenlijk het minst goede antwoord. Eigenlijk waar ik op hoopte, namelijk weer vertrouwen in de auto krijgen, is het absoluut niet geworden.
Als ik er wat langer over nadenk, moet ik er misschien aan wennen dat de auto meer computer dan auto is, maar vind het toch een raar idee dat de computer midden op de snelweg ermee kan stoppen, met alle gevolgen van dien.
De Mercedes en VW van mijn ouders zijn ook een keer compleet doodgevallen tijdens het rijden. Daarna nooit meer voor gekomen. Jammer genoeg hadden ze daar helemaal geen verklaring.
Ook bij Porsche kreeg ik gewoon een telefoniste aan de lijn.JohanB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:30:
[...]
Goh, waar zal ik eens beginnen, een paar zaken bijv.:
- als je mensen laat betalen voor 24/7 support, zorg dan ook dat dat geregeld is en die persoon een beetje inhoudelijke kennis heeft, of kan doorverwijzen
- stuur mensen niet naar een SeC als ze daar tegen je zeggen dat dat nergens op slaat
- communiceer over wat er mogelijk aan de hand is, geef updates en voorkom een “gewoon lekker doorrijden joh, onze meldingen staan er voor Jan Lul, daar moet je je niks van aantrekken”
Punt twee is inderdaad een fout.
Punt drie is invulling: je weet helemaal niet dat die medewerker meer info heeft. Uitlezen en analyseren wordt elders gedaan. Wat een goede zaak is, want de gemiddelde monteur in de garage heeft echt een probleem als het afwijkt van het gebruikelijke.
Je aandrijving verliezen terwijl je rijdt, kan wel degelijk voor levensbedreigende situaties zorgen hoor.DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:53:
[...]En nee, het is niet potentieel levensbedreigend. Hou op, schei uit.
Denk maar aan 130 rijden op het linkse rijvak een drukke snelweg. Of aan de sporen oversteken en net je vermogen verliezen als je op de sporen staat.
Of een druk kruispunt willen oprijden waarbij je geen voorrang hebt en de kans bestaat dat als je stilvalt midden het kruispunt dat er iemand recht op je invliegt.
...
Er zijn genoeg situaties waarbij het potentieel levensbedreigend kan zijn.
Vertrouwen is een emotie. Die heb je zelf in de hand. Bekijk het van de positieve kant, de oorzaak is snel gevonden. Kennelijk geen reden voor directe vervanging van het onderdeel.RJRP01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Kleine update:
Elke nieuwe auto is net zoveel computer als Tesla. Ook auto's met alleen een branfstofmotor kunnen zomaar uitvallen tijdens het rijden of door de computer uitgeschakeld worden. Als er bijvoorbeeld een acuut probleem is met de brandstoftoevoer, dan rijdt je benzine auto echt niet meer hoor.
Dus dit gevoel zul je echt zelf moeten verbeteren. Je hebt alleen jezelf ermee als je er over blijft malen.
Ik heb het ooit met een 205 GTI gehad (korte file, waardoor ik op de linker rijstrook achter bleef, gelukkig kreeg ik de auto aan de praat ondanks injectoren die vol open bleven staan). En met een Cayenne Turbo (rollend, dus direct naar de vluchtstrook en zo met 15 km/u door naar de afslag die er was en daar maar zelf gerepareerd, was een van de benzinepompen die liep te rellen).STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:57:
[...]
Er gaat wat dat betreft technisch relatief weinig mis met Tesla’s (meest recente). Ik heb er in 4 jaar tijd nooit problemen mee gehad, dus niet teveel mee bezig zijn.
De Mercedes en VW van mijn ouders zijn ook een keer compleet doodgevallen tijdens het rijden. Daarna nooit meer voor gekomen. Jammer genoeg hadden ze daar helemaal geen verklaring.
Vervelende zaken, maar zo lang als het gebeurt terwijl er nog snelheid in de auto zit komt het wel goed.
Hoeveel km rijden jullie op de banden van de performance versie?
ICE is wat dat betreft veel gevaarlijker. Wat denk je dat er gebeurt als je bak vastslaat als je op een afrit zit op de snelweg?GekkeRipper schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:11:
[...]
Vertrouwen is een emotie. Die heb je zelf in de hand. Bekijk het van de positieve kant, de oorzaak is snel gevonden. Kennelijk geen reden voor directe vervanging van het onderdeel.
Elke nieuwe auto is net zoveel computer als Tesla. Ook auto's met alleen een branfstofmotor kunnen zomaar uitvallen tijdens het rijden of door de computer uitgeschakeld worden. Als er bijvoorbeeld een acuut probleem is met de brandstoftoevoer, dan rijdt je benzine auto echt niet meer hoor.
Dus dit gevoel zul je echt zelf moeten verbeteren. Je hebt alleen jezelf ermee als je er over blijft malen.
Geen aandrijving meer = rustig blijven en de auto aan de kant sturen. En als dat niet lukt zijn de snelwegen in NL vaak zo druk dat je nog voordat je uitgestapt bent al vooraan in de file staat.
Ik denk dat ik er ongeveer 60-70k uithaal. Maar ik rij ook veel lange afstanden.038Robijno schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:27:
Ja dat ben ik met je eens. In een traditionele auto zit meer dat gevaar en problemen kunnen veroorzaken.DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
ICE is wat dat betreft veel gevaarlijker. Wat denk je dat er gebeurt als je bak vastslaat als je op een afrit zit op de snelweg?
Geen aandrijving meer = rustig blijven en de auto aan de kant sturen. En als dat niet lukt zijn de snelwegen in NL vaak zo druk dat je nog voordat je uitgestapt bent al vooraan in de file staat.
Mensen zijn helaas niet allemaal rationeel en/of voldoende op de hoogte van de materie. Dus iets nieuws waar wat mee misgaat krijgt veel eerder het stempel gevaarlijk. Maar als je het rationeel bekijkt is de verbrandingsmotor gevaarlijker. Stel je ook eens voor als de introductie andersom zou zijn. We reden allemaal al 100 jaar elektrisch. Vervolgens introduceert iemand een concept waarbij je een tank met zeer brandbare en explosieve vloeistof in een auto monteert. Dat moet met dunne leidingen van achteren naar voren gepompt worden waarna er mini explosies in een afgesloten blok staal gemaakt worden. Vervolgens moeten de dodelijke gassen onder de inzittende door afgevoerd worden en zo in het milieu uitgestoot worden. Haha klinkt krankzinnig.
Achter gaat sneller, ca 20-25dkm, voorin iets langer, 30-35dkm.038Robijno schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:27:
Dus als je gemiddeld wil, zou ik op 25-30dkm uitkomen.
Overigens gaat de Pzero langer mee (+/- 5dkm) dan de Michelin PS4S.
Life is too short to drive boring cars
Ja, de auto wordt uitgelezen en geanalyseerd, maar als ik met mijn auto naar de Mercedes garage ga en ik zeg dat mijn auto random stil valt, wordt daar toch echt wel serieuzer naar gekeken dan er bij Tesla wordt gedaan.DS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:53:
[...]
De auto wordt uitgelezen en geanalyseerd. Nooit in een garage geweest ofzo? Dit is gewoon zoals dat overal gaat.
En nee, het is niet potentieel levensbedreigend. Hou op, schei uit.
En niet potentieel levensbedreigend? Als je op een druk kruispunt of op de snelweg stil staat en je moet uitstappen is dat wel degelijk levensgevaarlijk.
Ik bespeur een hoog fanboy-gehalte

Ik vond dit wel een erg interessante video: YouTube: Tesla Vision Parking update (no parking sensors) does it work yet?bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Feit blijft dat de parkeersensoren veel nauwkeuriger zijn en dat Tesla Vision enkel een bezuiniging zijn.
Whaaaaatttt!!!Sito schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Ja, de auto wordt uitgelezen en geanalyseerd, maar als ik met mijn auto naar de Mercedes garage ga en ik zeg dat mijn auto random stil valt, wordt daar toch echt wel serieuzer naar gekeken dan er bij Tesla wordt gedaan.
En niet potentieel levensbedreigend? Als je op een druk kruispunt of op de snelweg stil staat en je moet uitstappen is dat wel degelijk levensgevaarlijk.
Ga jij nou vertellen dat er liefhebbers van het merk Tesla aanwezig zijn in een topic wat uitsluitend over Tesla gaat???

Wat ik mij dan afvraag, mocht die auto compleet uitvallen, werken de remmen dan nog wel?
Je zult maar net bergafwaarts in de Alpen rijden zeg.
Is alleen de vraag of er daadwerkelijk meer mee gedaan wordt, of dat ze je dat gevoel geven. Storingen zijn voor iedere garage verrekt lastig om te reproduceren.Sito schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Ja, de auto wordt uitgelezen en geanalyseerd, maar als ik met mijn auto naar de Mercedes garage ga en ik zeg dat mijn auto random stil valt, wordt daar toch echt wel serieuzer naar gekeken dan er bij Tesla wordt gedaan.
Misschien staat je wagen bij Mercedes ook gewoon anderhalve dag te staan, en leest iemand in 5 minuten even de foutcodes uit. Heb je dan een beter gevoel omdat je de wagen moest achterlaten?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Tip: blijf er achteraan gaan, uitlezen van logs kan tot (dacht ik) max. 2 weken na het incident, daarna zijn de logs weg.RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
[...]
[...]
Als je nog steeds een service melding hebt, kun je volgens mij een chat openen over je probleem. Daar kun je nog een keer de exacte tijd/datum vermelden, dat helpt met het analyseren van de logs.
Wel super naar, kan me goed voorstellen dat het vertrouwen in de auto hierdoor wel een knauw krijgt. De initiële manier van afhandelen is idd wel des Tesla's, maar heb wel de ervaring dat je uiteindelijk bij goede onderzoekers uitkomt, je moet alleen door de eerste lijn heen.
Edit: Zie nu dat er al terugkoppeling is geweest.
Ik herken je ervaringen absoluut. Ook ik was een enorme fanboy van Tesla. Ben het stiekem nog steeds wel, maar het is niet meer zoals het was.RJRP01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:53:
[Afbeelding]
De RWD en LR hebben in sommige gevallen issues met de inverter. Dit probleem bestaat al meer dan een jaar. Het lijkt wel een loterij. Volgens mij alleen bij de 3D7 elektromotor.
Natuurlijk ben ik me daar van bewust :-) Maar ook als liefhebber mag je best kritiek hebben op belangrijke zaken.schumi1986 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
Whaaaaatttt!!!
Ga jij nou vertellen dat er liefhebbers van het merk Tesla aanwezig zijn in een topic wat uitsluitend over Tesla gaat???
Als jij naar de Mercedes garage gaat en jouw auto is 1x stilgevallen, dan gaan ze uitlezen en als ze niets kunnen vinden, dan krijg je dat te horen. Meer niet. Ik heb Mercedes gereden, dus je hoeft mij niet te vertellen hoe het daar gaat. Als het een beetje lastig werd moest ik zelf de diagnose stellen.Sito schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Ook voor jou: op de snelweg sta je niet ineens stil en als het zo druk is dat je niet meer naar de vluchtstrook kan komen, dan zal je ook direct het beginpunt van een file zijn.
Druk kruispunt hetzelfde.
Natuurlijk is het zo dat als je stilstaat iemand die compleet niet oplet bij je binnen kan vliegen. Maar als jij voor het stoplicht staat te wachten vind je dat neem ik aan ook niet potentieel levensgevaarlijk. En toch kan er iemand vol bij je achterin rijden (zelf meegemaakt, gelukkig betrof het vooral de auto naast mij waar ze vol achterop reed, die van mij was gewoon total loss, bij de anderen natuurlijk wel flinke verwondingen en whiplash).
Het is niet prettig om mee te maken en dat iemand ervan schrikt snap ik heel goed. Maar doen alsof de auto daarmee eigenlijk ongeschikt is om nog mee te rijden (potentieel levensgevaarlijk is voor mij ongeschikt om mee te rijden), dat vind ik een beetje overtrokken.
Ja. Anders heb je geen typegoedkeuring.Guido7619 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:16:
Wat ik mij dan afvraag, mocht die auto compleet uitvallen, werken de remmen dan nog wel?
Heb ik echt wel. Ik zie het anders en onderbouw dat. Hou het inhoudelijk, in plaats van altijd maar die fanboy kaart te trekken.Sito schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Natuurlijk ben ik me daar van bewust :-) Maar ook als liefhebber mag je best kritiek hebben op belangrijke zaken.
Zodra je online de aanbetaling doet, is die dag dan ook meteen de datum die op de koopovereenkomst komt te staan voor wat betreft sepp subsidie? Of teken je later de koopovereenkomst? En zo ja, wanneer zou dit dan zijn?
1. Niet zo heel relevant wat Porsche doet. Bovendien verkopen die geen roadside in Europe geloof ik. Dus erg logisch dat je dan geen roadside assistance krijgtDS7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Ook bij Porsche kreeg ik gewoon een telefoniste aan de lijn.
Punt twee is inderdaad een fout.
Punt drie is invulling: je weet helemaal niet dat die medewerker meer info heeft. Uitlezen en analyseren wordt elders gedaan. Wat een goede zaak is, want de gemiddelde monteur in de garage heeft echt een probleem als het afwijkt van het gebruikelijke.
3. Dan moet die medewerker ook geen domme shit zeggen. Knip
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 03-10-2023 12:38 . Reden: Het mag wel wat minder met het naar beneden halen van receptie/helpdesk medewerkers ]
Ik ken de regels rondom die subsidie niet zo goed, maar bij mij kwam er wel direct een bestelovereenkomst met de datum van de bestelling in mijn account te staan.Angriebirdie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:03:
Zodra je online de aanbetaling doet, is die dag dan ook meteen de datum die op de koopovereenkomst komt te staan voor wat betreft sepp subsidie? Of teken je later de koopovereenkomst? En zo ja, wanneer zou dit dan zijn?
Porsche Assistance. Zoek maar op. Volledige mobiliteitsgarantie. Kan Tesla niet aan tippen, maar de prijzen liggen ook wel anders.JohanB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:18:
[...]
1. Niet zo heel relevant wat Porsche doet. Bovendien verkopen die geen roadside in Europe geloof ik. Dus erg logisch dat je dan geen roadside assistance krijgt
3. Dan moet die medewerker ook geen domme shit zeggen. Maar gewoon zeggen "ik zit hier ook maar zonder toegevoegde waarde"
Maar ik zie nergens in de voorwaarden van Tesla dat hun assistance inhoudt dat je direct een techneut aan de lijn krijgt. Waar lees jij dat?
3. Ook dat verzin je. Knip
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 03-10-2023 12:36 . Reden: Dat laatste is niet nodig. Hou het vriendelijk ]
Knip
[ Voor 120% gewijzigd door Notna op 03-10-2023 12:33 . Reden: Aardig bedoeld, maar maak dan een TR aan (wat je ook gedaan hebt) ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.