Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 00:00:
[...]
Vanuit het oogpunt van anderen: Daar betaal je zelf voor via de té hoge marge die je voor de auto betaalt, maar het voelt samen met het doekje dat over de auto ligt en de champagne die je krijgt wel net alsof ze erg gul zijn en ze blij zijn met je als klant. Dat terwijl het uiteindelijk gewoon een zakelijke transactie is met als doel om winst voor het bedrijf te genereren en je net als alle anderen een nummer bent. Doen ze goed...
Niet dat die discussie persé hier gevoerd moet worden maar iedereen heeft het maar over teveel marge per auto maar is dat ook daadwerkelijk zo of bekt het gewoon lekker?
Niemand weet welke marge er op welk model zit. Dat staat in ieder geval niet zodanig gespecificeerd op de jaar rekening. (als mensen die al hebben doorgenomen)
Een merk als Porsche is op zoveel vlakken actief en heeft zoveel modellen, sponsoring, merchandise en fan base dat de marge op de auto van 100k echt geen 50k zal zijn. Dat het meer is dan bij een Tesla Model 3/Y twijfel ik ook niet aan maar sommigen hier laten overkomen alsof het 50% is

.
Ook zal het per model naar verwachting sterk verschillen. Net zoals bij Tesla maarja, die maakt er maar een handvol natuurlijk.
Ik kan mij zomaar voorstellen dat een limited edition bijvoorbeeld meer marge heeft dan een reguliere uitvoering om maar wat te noemen. (Zoals de marge op een S of X dus groter is dan op een 3/Y)
En ik vind dat dus eigenlijk wel wat hebben die poespas, ook al weet ik dat ik het deels zelf betaal. Je koopt een Model X van 130k en die kan je zeiknat op een parkeerplaats op gaan zoeken
Ook bij Tesla zou ik best eens willen kijken maar dit bedrag (omgerekend) slaat eigenlijk nergens op. (Als niet koper van een VW kost het dacht ik een euro of 500 voor een dagdeel rondleiding).
Tesla heeft ook modellen van 100k+ maar zelfs daar “krijg” je het ook niet bij. Prima vergelijking dus.
[
Voor 18% gewijzigd door
GeeMoney op 17-09-2023 00:42
]