Ik rij max. 2 jaar met een auto en dan zit de restwaarde bij mij elke keer nog heel goed hoor. Alhoewel ik ook wat geluk had met de prijzen soms. Paar duizend verlies in 2 jaar en nihil onderhoud gehad daardoor.Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:18:
[...]
Vermogen opbouwen met een auto...
Je moet de vergelijking heel eerlijk maken, en dat is dus inclusief het financieren (of gemiste interesten) als je de auto zelf koopt.
Ik heb ooit de vergelijking gemaakt voor een kleine auto die ca 250€ per maand zou kosten voor 10k per jaar.
Als je dan voor een omnium verzekering al bijna 1000€ pm gaat betalen, en nog eens wat geld rekent voor taksen en onderhoud, dan is het verschil tussen personal lease en kopen echt niet zo groot hoor.
Meestal zit de winst bij kopen in het feit dat je na 3-4 jaar de auto NIET vervangt en verder gebruikt zonder omnium verzekering en dan door gaat tot die minstens 10 jaar oud is. Maar dan is de restwaarde ook niet bijzonder meer hoor.
Ben trouwens wel van plan iets langer door de rijden in de highland die in de bestelling staat. Voordeel van de Tesla is dat onderhoud ook bijna nul is bij een Tesla vergeleken met een ICE.