Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:18:
[...]

Vermogen opbouwen met een auto...

Je moet de vergelijking heel eerlijk maken, en dat is dus inclusief het financieren (of gemiste interesten) als je de auto zelf koopt.

Ik heb ooit de vergelijking gemaakt voor een kleine auto die ca 250€ per maand zou kosten voor 10k per jaar.
Als je dan voor een omnium verzekering al bijna 1000€ pm gaat betalen, en nog eens wat geld rekent voor taksen en onderhoud, dan is het verschil tussen personal lease en kopen echt niet zo groot hoor.

Meestal zit de winst bij kopen in het feit dat je na 3-4 jaar de auto NIET vervangt en verder gebruikt zonder omnium verzekering en dan door gaat tot die minstens 10 jaar oud is. Maar dan is de restwaarde ook niet bijzonder meer hoor.
Ik rij max. 2 jaar met een auto en dan zit de restwaarde bij mij elke keer nog heel goed hoor. Alhoewel ik ook wat geluk had met de prijzen soms. Paar duizend verlies in 2 jaar en nihil onderhoud gehad daardoor.

Ben trouwens wel van plan iets langer door de rijden in de highland die in de bestelling staat. Voordeel van de Tesla is dat onderhoud ook bijna nul is bij een Tesla vergeleken met een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
The_Woesh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:41:
- Opportunity cost: 5% vind ik nogal overdreven. Ik heb al geld in aandelen, ik heb al zonnepanelen, ik heb al een huis... ik kan wel meer in hetzelfde investeren, maar vermogen kan je mijn inziens beter spreiden.
- Vrijheid: lease heb ik geen ervaringm mee, maar je hoort vaak dat lease nogal lastig kan zijn als je er vanaf wilt voor einde contract.
- Gevoel: het voelt prettig om geen schulden te hebben.
Iedereen moet doen wat diegene wilt. Maar met drie meningen komen op een feitendiscussie kun je elke discussie wel platslaan. En check even de trailing return op een willekeurige index, 5% is eerder te weinig dan teveel.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
wimpie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:10:
[...]

Prima inschatting. Daar komt nog schade en onvoorzien bovenop. En, je hebt dus 'kans' op dat (maximale) verschil. Zo zou ik hem inschatten, en komt dus vrijwel gelijk uit. Ik zou het wel weten.

[Afbeelding]
Leuke inschatting maar zo kan ik ook makkelijk een berekening maken wat er voor koop weer veel positiever uit ziet.

Voor 20.000km per jaar kom ik volgens de website op ~1000 per maand uit.

Verzekering van €90 is eerder ~70
Onderhoud 600 per/jaar is aan de hoge kant
Schade en onvoorziene omstandigheden heb je bij private lease ook (daar heb je te maken met een eigen risico van 300 per schade)

Waar je bij koop de schade dus naar wens kunt maken of laten zitten ben je dit bij PL verplicht om steeds te melden en te laten maken.

[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 12-09-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Feit is dat leasemaatschappijen niet gratis werken, dus onder aan de streep berekenen zij altijd kosten door in de leaseprijs en zul je dus duurder uit zijn. En zeker als je nog een huis wilt gaan kopen de komende 5 jaar moet je zeker niet aan lease beginnen. Voor mij alleen al reden genoeg om gewoon te kopen en nooit te leasen. Je weet maar nooit wanneer je wilt verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
The_Woesh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:41:
Ik heb voor koop gekozen. Redenen:

- Opportunity cost: 5% vind ik nogal overdreven. Ik heb al geld in aandelen, ik heb al zonnepanelen, ik heb al een huis... ik kan wel meer in hetzelfde investeren, maar vermogen kan je mijn inziens beter spreiden.
- Vrijheid: lease heb ik geen ervaringm mee, maar je hoort vaak dat lease nogal lastig kan zijn als je er vanaf wilt voor einde contract.
- Gevoel: het voelt prettig om geen schulden te hebben.

Daarnaast: lenen kost geld, het moet dus ergens vandaan komen... onderhoud & verzekering kan een lease maatschapij misschien voordeliger, maar ze moeten hun kapitaal ook financieren. Ik heb eens gekeken naar obligaties van Mistergreen. 7,5% rente betalen ze. Die kosten worden dus door de leaserijders weer betaald.
Je bent idd nogal subjectief.
Op lange termijn kan je makkelijk 5% krijgen op je kapitaal
Ja, een leasecontract voortijdig stoppen kost wat, maar is wel voorspelbaar als je de regeltjes naleest
Schulden hebben zonder tegenwaarde kan idd oncomfortabel voelen, maar als het geld op een beleggingsrekening staat, dan moet je je daarover kunnen zetten.

Nu.. ik doe het ook niet hoor.
Onze meest gebruikte auto is mijn bedrijfsauto, maar daar betaalt de werkgever de leasing.
Onze tweede auto doet minder dan 10k per jaar, die koop ik wel, vooral omdat we die auto altijd plannen om 10 jaar (en meer) te houden.

Als ik een auto zowat om de 4-5 jaar zou willen of moeten wisselen, dan zou ik leasing tov kopen zeker helemaal uitrekenen en evalueren zonder te veel gevoel er in te steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
BaSsDruM schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]

Ben er ook geweest, kwam alleen laat aan (rond 20u) waardoor de catering al aan het inpakken was. Vond het alleen jammer dat het een zwarte variant betrof waardoor je de lijnen v/d auto (en de koplampen vooral) niet heel goed kon onderscheiden. Maargoed, we moesten het er maar mee doen 😉
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder dat er Michelin's onder zitten. Ik kan niet goed zien welk type. In Noorwegen zaten er dacht ik Hankook's onder die speciaal voor EV's ontwikkeld zijn en ook daarom minder hoge snelheid aan kunnen.Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20

Pieroman

/me

Mackeessie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:56:
[...]

Bijzonder dat er Michelin's onder zitten. Ik kan niet goed zien welk type. In Noorwegen zaten er dacht ik Hankook's onder die speciaal voor EV's ontwikkelt zijn en ook daarom minder hoge snelheid aan kunnen.Vreemd.
Zo te zien de e-primacy, die zitten ook onder mijn M3 RWD. Vreemd om te zien inderdaad want uit de reviews begreep ik dat er juist voor andere banden was gekozen wegens het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:11
Angriebirdie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:48:
Feit is dat leasemaatschappijen niet gratis werken, dus onder aan de streep berekenen zij altijd kosten door in de leaseprijs en zul je dus duurder uit zijn. En zeker als je nog een huis wilt gaan kopen de komende 5 jaar moet je zeker niet aan lease beginnen. Voor mij alleen al reden genoeg om gewoon te kopen en nooit te leasen. Je weet maar nooit wanneer je wilt verhuizen.
Gemiddeld duurder, want het wordt uitgesmeerd over de klantengroep. Sommigen zullen goedkoper uit zijn, sommigen extreem veel duurder. Gemiddeld gezien duurder dan de groep kopers.
Of leasen impact heeft op je jaarinkomen en dus een eventuele hypotheek is verder ook context afhankelijk. Bij mij bijv. niet, omdat het leasebedrag een variabele loon ingaat en niet vast en dus niet wordt meegenomen als ik geen leaseauto neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:38
Ik overweeg privé een nieuwe model 3 rwd aan te schaffen. Ik rijd niet veel kilometers, gemiddeld rond de 8.000 a 10.000 km per jaar.

Nu zou ik graag lang met de auto willen doen, gezien de afschrijving die fors is aan het begin van de levensduur. 10 a 12 jaar zal ik ‘m minstens bezitten denk ik.

Ik heb mij ingelezen in de accu’s en daar zit dan mijn zorg. Als ik het goed begrijp, is de grootste vijand van de accu de tijd ten aanzien van degradatie. Ik kan helaas weinig onderzoeken vinden over degradatie met auto’s met weinig kilometers maar wel hoge leeftijd.

Iemand hier ervaring mee of die mij hieromtrent verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Naafkap schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:23:
Ik overweeg privé een nieuwe model 3 rwd aan te schaffen. Ik rijd niet veel kilometers, gemiddeld rond de 8.000 a 10.000 km per jaar.

Nu zou ik graag lang met de auto willen doen, gezien de afschrijving die fors is aan het begin van de levensduur. 10 a 12 jaar zal ik ‘m minstens bezitten denk ik.

Ik heb mij ingelezen in de accu’s en daar zit dan mijn zorg. Als ik het goed begrijp, is de grootste vijand van de accu de tijd ten aanzien van degradatie. Ik kan helaas weinig onderzoeken vinden over degradatie met auto’s met weinig kilometers maar wel hoge leeftijd.

https://batteryuniversity...in-an-electric-vehicle-ev
https://www.mdpi.com/2076-3417/8/10/1825

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn best wel wat onderzoeken te vinden inzake "calendar aging". LFP is weer een stuk robuuster.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Met dergelijk afstand per jaar is wat degradatie ook geen groot probleem. Je ritten zullen meestal toch kort zijn.

Als je het laadpercentage tussen de 20 en 80% houdt, dan zou ik me geen zorgen maken over die leeftijd.
En als je thuis een paal hebt, dan zou ik eerder laden tot 60%, zeker als het gaat om korte ritjes.

Je doet ca 200km per week, dus normaal doe je dat probleemloos met 80-20%. Tussendoor 1 keer laden, je gaat naar 60-30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:32:
[...]

Met dergelijk afstand per jaar is wat degradatie ook geen groot probleem. Je ritten zullen meestal toch kort zijn.

Als je het laadpercentage tussen de 20 en 80% houdt, dan zou ik me geen zorgen maken over die leeftijd.
En als je thuis een paal hebt, dan zou ik eerder laden tot 60%, zeker als het gaat om korte ritjes.

Je doet ca 200km per week, dus normaal doe je dat probleemloos met 80-20%. Tussendoor 1 keer laden, je gaat naar 60-30%.
zonder deze discussie weer helemaal opnieuw te doen. moet een rwd toch minimaal 1 keer per week tot 100 geladen worden ivm de batterij chemie?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
spartacusNLD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:34:
[...]

zonder deze discussie weer helemaal opnieuw te doen. moet een rwd toch minimaal 1 keer per week tot 100 geladen worden ivm de batterij chemie?
Ja maar het is nodig zodat de BMS het juiste verwachte bereik kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Ik zou niet te veel zorgen maken in jouw situatie. Je laadcycle is zo laag dat het denk ik prima zou moeten meegaan. Ik zou het ook tot 80% laden, en een keer per week net voor rijden naar 100% laden.
Degraderen gaan ze allemaal maar met normaal gebruik moet de auto echt 15 jaar mee, zeker met je weinig km. Er rijden Model S rond met 5 ton op de teller uit 2013 :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
spartacusNLD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:34:
[...]

Ja, ik ging meer uit van een auto met LiIon batterij.
Met LFP zou ik nog minder angst hebben.
Gewoon 1 keer per week vol laden tot 100% en voor de rest zorgen dat je niet te dikwijls onder de 20% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Dank allen. Mijn grootste zorg is dat na 10 a 12 jaar de accu zoveel gedegradeerd is in de tijd dat de restwaarde nihil is. Een auto van 45k zo goed als volledig afschrijven in het ergste geval met misschien nog geen ton op de klok is alsnog een dure auto. Of is mijn zorg onterecht?

[ Voor 7% gewijzigd door Naafkap op 12-09-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
schumi1986 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:43:
[...]

Ja maar het is nodig zodat de BMS het juiste verwachte bereik kan weergeven.
Ik weet niet hoe @Naafkap de kilometers gaan maken maar ik heb ook aantal mensen met rwd in de familie.
Die gebruiken de auto meer in het weekend, dagelijks gewoon fiets :D
Dan is het beter om tot 80% te laden (of lager zelfs als je het echt niet gebruikt).
Vrijdag avond dan in de app zetten dat ie tot 100% moet laden.
Dan heeft ie ook tijd om te "slapen" op 100%.
Dan heeft ie daarna volle batterij en goede BMS calibratie.
Doe dat elke week en zit je denk ik wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Naafkap schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:52:
Dank allen. Mijn grootste zorg is dat na 10 a 12 jaar de accu zoveel gedegradeerd is in de tijd dat de restwaarde nihil is. Een auto van 45k zo goed als volledig afschrijven in het ergste geval is alsnog een dure auto. Of is mijn zorg onterecht?
Ik bedenk me ook dat voor de oude nissan leaf hebben ze al "aftermarket" batterij. (een vd eerste EV)
In VS hebben ze ook al voor teslas batterij reparatie, ook buiten tesla, die specifieke cellen kunnen repareren.
Ik kan me niet voorstellen dat je accu na 10 jaar echt kapot gaan, maar ik denk dat tegen de tijd wel meerdere partijen beschikbaar die het kan repareren zonder de hele auto te moeten afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dank allen. Mijn grootste zorg is dat na 10 a 12 jaar de accu zoveel gedegradeerd is in de tijd dat de restwaarde nihil is. Een auto van 45k zo goed als volledig afschrijven in het ergste geval met misschien nog geen ton op de klok is alsnog een dure auto. Of is mijn zorg onterecht?
Als je vandaag een tweedehands benzineauto van 10jaar oud wil kopen, dan betaal je makkelijk nog 5000€+ als die in goede staat is. En dat voor een kleine auto die waarschijnlijk geen 20k gekost heeft.

Kijk naar de Tesla M3 van 4 of bijna 5 jaar oud, die gaan nog makkelijk 30k.

Als je zo weinig rijdt, dan zou ik daar naar kijken.
De zorg dat die auto helemaal waardeloos is vind ik onterecht. Die batterij gaat zeker niet total loss zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Net even langs de showroom in Utrecht gereden, maar de nieuwe 3 staat achter slot en grendel en is niet meer te bewonderen.

“Binnenkort” wel in de showroom (demo’s) en de proefrit-exemplaren zouden nog op de boot staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

wimpie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:45:
[...]

Iedereen moet doen wat diegene wilt. Maar met drie meningen komen op een feitendiscussie kun je elke discussie wel platslaan. En check even de trailing return op een willekeurige index, 5% is eerder te weinig dan teveel.
4% defensief, 6% gemiddeld, 8% offensief. Dus inderdaad is 5% echt te laag ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:07
Card Nox schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:24:
[...]

Grove schatting met veel aannames uiteraard.

Highlevel
  • MYP = €65.000
  • 20.000km per jaar
  • 16kWh/100kWh
  • €0,35 per kWh
  • Verzekering €90 per maand
  • Belasting €75 per maand
  • Prijs voor komende 5 jaar
Kopen
  • Stroom: €6.200
  • Belasting: €2.000
  • Verzekering: €5.400
  • Onderhoud: €2.000
  • Afschrijving (50%): €32.500
  • Gemist investeringsrendament (5%): €8.700
  • Totaal: €53.200
PL
  • Leaseprijs: €57.000
  • Stroom: €6.200
  • Belasting: €2.000
  • Totaal: €65.200
Ja, scheelt een slordige €15k in totaal, maar als je geen €65k hebt liggen om uit te geven is het een overweging.

EDIT: Wellicht iets voor de handige harries onder ons? https://www.autowereld.nl...124-1909662108.1682940867

EDIT: @schumi1986, thanks voor de correctie, heb het wel in mijn model staan maar niet overgenomen hier.
Ik denk dat een realistische afschrijving eerder 60-70% zal zijn, en dan ben je weer 5-10k dichterbij de lease prijs..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
DS7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:14:
[...]

4% defensief, 6% gemiddeld, 8% offensief. Dus inderdaad is 5% echt te laag ingeschat.
Het wordt een beetje off-topic. Mea culpa omdat ik er zelf aan meegedaan heb, maar mischien toch terug naar Tesla en de Model 3/Y

Het plezier van het volgen van het topic neemt nu duidelijk af en voor lease/financiëen zijn al eigen topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:37
Nou inderdaad, ik heb nog wel even vraag, in de oplaadstatistieken via de app zie ik regelmatig dat de locatie niet klopt, ik laad dan thuis op, maar bij locatie zet ie 'm dan weg onder overig. Is dat ergens een instelling? Uiteraard staat thuis ingesteld in de navigatie op onze thuis locatie. Dat is overigens nog wel een vrij nieuw adres, zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Model 3 + ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuugT_jYin3wz7MfBd4uSu-Lfdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rLLkb9aCgmBo3SiOtENDLdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzI5Ha0LpI_t2wML5CBUg7mJbNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrXhzJNLgCVQ6pcH3eqDwhpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPdFg3EptZ9AtrFrpv600yhkbao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7UaqkUKgxVUEk534AZDjHLx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door spartacusNLD op 12-09-2023 15:52 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Weet iemand of er nog meer verschillen zijn tussen de nieuwe model 3 RWD en AWD, behalve groter accu pakket, sneller laden en extra speakers? Wellicht nog in het interieur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
't Is maar een badge... In Europa en Amerika zit er sowieso geen logo meer met modelnaam op Tesla's, dus dat zal bij een nieuwe 3 ook vast niet gebeuren. Doet me vooral denken aan eerste generaties Model S.
Maar in China heeft de huidige 3 ook 'Model 3' achterop staan. En wat Chinese tekens, maar die betekenen gewoon 'Tesla'.

Anno 2023 vind ik het maar lelijk, maar daar denken Chinezen vast anders over.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Angriebirdie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:07:
Weet iemand of er nog meer verschillen zijn tussen de nieuwe model 3 RWD en AWD, behalve groter accu pakket, sneller laden en extra speakers? Wellicht nog in het interieur?
Snellere acceleratie natuurlijk ook. En de mogelijkheid om bij de LR een boost optie te kopen die de sprint naar 100 nog meer doet afnemen. Las ergens dat deze dan op 3.6 seconden komt. Komt erop neer dan je dus ~ 50pk exta gewoon kan kopen en die vervolgens OTA kan activeren.

Verder andere stof in de deuren.
LR = alcantara
RWD = stof

LR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QsBKIJ1oAQRwSX3oZOWCfqm5Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSffu1DdKhnMHOaB4ijB3E41.png?f=fotoalbum_large

RWD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icuQlSwh5rRjDaUkmFKwasdSWB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVo1i0yq36fqpyga0sU43rps.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door spartacusNLD op 12-09-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:35

Bever!

3

Het is een onterechte zorg, als ik zie hoe weinig mijn accu geleden heeft na vier jaar en 180.000 km met mijn niet voorzichtige elke dag tot 100% laden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

Ben er ook geweest, kwam alleen laat aan (rond 20u) waardoor de catering al aan het inpakken was. Vond het alleen jammer dat het een zwarte variant betrof waardoor je de lijnen v/d auto (en de koplampen vooral) niet heel goed kon onderscheiden. Maargoed, we moesten het er maar mee doen 😉
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had ook een Ultra Red verwacht en in het zwart vallen de strakke koplampen idd een beetje weg, totdat je de DRL aan hebt, dan is het weer een plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Bever! schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:19:
[...]

Het is een onterechte zorg, als ik zie hoe weinig mijn accu geleden heeft na vier jaar en 180.000 km met mijn niet voorzichtige elke dag tot 100% laden etc.
Dank voor je reactie. Mijn gebruik zal echter heel anders zijn, waarbij de degradatie in de tijd de grootste factor zal zijn, niet de laadcycli. Uit de onderzoeken die ik nu kan vinden blijkt dat de laadcycli ondergeschikt zijn aan de veroudering in de tijd. Daar zit mijn zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:35

Bever!

3

Naafkap schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:34:
[...]

Dank voor je reactie. Mijn gebruik zal echter heel anders zijn, waarbij de degradatie in de tijd de grootste factor zal zijn, niet de laadcycli. Uit de onderzoeken die ik nu kan vinden blijkt dat de laadcycli ondergeschikt zijn aan de veroudering in de tijd. Daar zit mijn zorg.
https://www.notateslaapp....earch%20and%20development.

Ook interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

https://www.nimblefins.co...sla-battery-deterioration

Valt allemaal behoorlijk mee hoor. En gezien de studie zijn dit dus batterijen van de eerste jaren.
De LFP zou beter moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Even een vraagje, ik heb Sentry Mode thuis uitgeschakeld, echter ging het alarm vanmiddag af.

Kreeg wel netjes een notificatie op de telefoon, echter toen mijn vrouw ging kijken en de auto in stapte zag ze geen berichtgeving van een opname of iets.

Ik dacht er wel een opname zou worden gemaakt als het alarm af ging of gebeurt dat helemaal niet (meer?) vanwege de aanpassingen hier in NL?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28
[...]
Denk dat dat wel meevalt, zolang je de auto niet helemaal leeg laat lopen door hem een jaar stil te laten staan, is het BMS altijd actief en zal deze de conditie van de batterij op peil houden. Het is aan always-on apparaat, voor die reden.

Ik denk dat je na 10/12 jaar eerder last gaat krijgen van rubbers en plastiken onderdelen die stuk gaan. Dat was in ieder geval met mijn vorige auto, een Volvo, met 200k op de teller, maar alleen maar stomme reparaties aan alles behalve de aandrijflijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:37:
[...]

https://www.nimblefins.co...sla-battery-deterioration

Valt allemaal behoorlijk mee hoor. En gezien de studie zijn dit dus batterijen van de eerste jaren.
De LFP zou beter moeten doen.
Ik vraag me sterk af of LFP het beter gaat doen. LFP kan volgens onderzoek veel meer laadcycli aan, maar aan de Teslalogger degradatie data van een vloot van M3 LFPs zie je dat de gemiddelde Model 3 met LFP begint met een kleine 430km range, na 40000km op gemiddeld 400km range zit en na 100000km op gemiddeld 380km range zit, wat ongeveer 12% verlies is. Er is nog te weinig data van 100000+km en de daling lijkt af te vlakken maar het lijkt me onwaarschijnlijk er tot 300000km geen extra degradatie optreedt.

Door Teslalogger verzamelde degradatie gegevens voor alle Tesla modellen kun je hier vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door wian op 15-09-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor de extra foto’s! Op die onderste…zijn dat de standaard velgen zonder wieldop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:52:
[...]

Volgens mij komt de auto in een soort servicemodus als je op het terrein staat en krijg je een code om deze modus weer te deactiveren na ophalen.
Nee hoor, je parkeert je auto en checked hem in via de app.

Als hij klaar is stap je in en rijd je weg.

Geen contact met medewerker, geen code benodigd om een modus te deactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:38:
Even een vraagje, ik heb Sentry Mode thuis uitgeschakeld, echter ging het alarm vanmiddag af.

Kreeg wel netjes een notificatie op de telefoon, echter toen mijn vrouw ging kijken en de auto in stapte zag ze geen berichtgeving van een opname of iets.

Ik dacht er wel een opname zou worden gemaakt als het alarm af ging of gebeurt dat helemaal niet (meer?) vanwege de aanpassingen hier in NL?
Bij gewoon alarm wordt er geen video opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:18:
[...]

Bij gewoon alarm wordt er geen video opgenomen.
Meen je dat nou :? rare constructie dan, lijkt me juist iets waarvan je toch een opname wilt hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 12-09-2023 18:36 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
boefje79 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:12:
[...]

Dank voor de extra foto’s! Op die onderste…zijn dat de standaard velgen zonder wieldop?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Stalks update van enhauto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fIHyH44U4rbNN6pbIEd0kNmqAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdjELQNHRPeC3CNKNdFjB8TQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:24:
[...]

Meen je dat nou :? rare constructie dan, lijkt me juist iets waarvan je toch een opname wilt hebben.
Als sentry uitstaat dan wordt er niets opgenomen. Tesla kan veel, maar niet terug in de tijd om het verleden alsnog op te nemen.
Maar ben het met je eens dat ie vanaf het moment van alarm (of iets daarna, als de boel uit slaapstand is gekomen) wel mag opnemen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45
Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:13:
[...]

Nee hoor, je parkeert je auto en checked hem in via de app.

Als hij klaar is stap je in en rijd je weg.

Geen contact met medewerker, geen code benodigd om een modus te deactiveren.
Nice. Ik ben in Duiven geweest toen ze ermee bezig waren. Misschien was dat een pilot ofzo. Moest toen een code onthouden en die invoeren na reparatie en voordat ik kon wegrijden. Toen zaten er ook nog medewerkers aan de balie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik vind een calendar aging van een 4% na 2,5 jaar. De degradatie vlakt doorgaans af maar zelfs als je dit doortrekt naar 10 jaar zit je op 16%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:24:
[...]

Dan moet je Sentry aanzetten :*)

Ik hoef eerlijk gezegd ook geen opname van die keren dat het auto alarm afging, dat was of niets of een vlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:59:
[...]

Dan moet je Sentry aanzetten :*)

Ik hoef eerlijk gezegd ook geen opname van die keren dat het auto alarm afging, dat was of niets of een vlieg.
Mja. Op zich is het best gek. Bij Sentry krijg ik ook 100 opnames van wapperende bomen. Bij nieuwe auto’s zal het probleem van de vlieg ook niet meer aanwezig zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Die nieuwe Model 3 RWD heeft toch ook gewoon 8 jaar garantie op de batterij (en 160.000 km geloof ik, maar daar blijf je makkelijk onder). Dus als de batterij echt snel door leeftijd degradeert (tot minder dan 70% van origineel) val je terug op de garantie en krijg je een nieuwe batterij.

Ga er dus vanuit dat je in het slechtste geval 70% van de range overhoudt. Dat is dan nog altijd 385 km (obv de oorspronkelijke WLTP). Uiteraard gaat er nog een markt zijn voor tweedehands auto's van 12 jaar, met weinig kilometers en nog zoveel bereik.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat de degradatie veel minder gaat zijn. Bij de meeste auto's stabiliseert het tussen de 10% en 20% na een paar jaar en die ervaring is gebaseerd op eerdere generaties Model S. De nieuwere LFP cellen zijn nog een stuk robuuster ook.

Enige is dat je wel met het advies zit om 1x per week tot 100% te laden, terwijl je mogelijk weken hebt dat je helemaal niet of nauwelijks rijdt. Ik zou even bij Tesla navragen wat ze dan adviseren. Alternatief ga je een keer per week een mooi ritje maken ter ontspanning 🤔. Daarvoor is de auto fijn genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
Is er iemand die al langer de referral discount in de gaten houdt? Is er een patroon in te ontdekken hoe vaak dit beschikbaar komt en voor hoe lang meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Angriebirdie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:07:
Is er iemand die al langer de referral discount in de gaten houdt? Is er een patroon in te ontdekken hoe vaak dit beschikbaar komt en voor hoe lang meestal?
Bij Tesla lijkt het alsof het gewoon gereguleerd wordt door brainfarts van Elon.

Er zal vast een idee achter zitten, maar niemand die iets logisch erin heeft ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dit is top nieuws :D
Kan je toevallig de hele mail delen? Linkje naar de html versie oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
sloth schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:46:
[...]

Dit is top nieuws :D
Kan je toevallig de hele mail delen? Linkje naar de html versie oid?
https://mailchi.mp/3f834e...ing-mid-2024?e=d8b474e4f6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-09 16:31
Vivec0 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:39:
[...]

Haha ik ook, en zo te horen meer mensen hier. Hadden we ff Tweakers meetup kunnen doen 😁 Ben zelf helemaal verkocht nu
Gemiste kans :D Mee eens dat de auto wel echt een grote stap voorwaarts is, ben benieuwd hoe hij rijdt ten opzichte van de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05

Bob

bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:21:
[...]

Ja, klopt. LFP moet je volgens Tesla minimaal 1x per week tot 100% laden om te kalibreren. Dat doet waarschijnlijk meer dan alleen het juiste percentage weergeven, maar houdt ook alle cellen op de juiste spanning.

De auto hoeft echter niet de hele tijd aan de lader te hangen. Ik heb geen eigen oprit, maar moet 1-2x per week laden. Dan dus gewoon tot 100% en klaar.
Enig idee waarom hij de cellen niet op de juiste spanning kan zetten zonder tot 100 % te laden? Lijkt me interessant, ik vind op de populaire sites niet direct een goede uitleg en wil niet direct in de wetenschappelijke artikels duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Thanks!

Wel benieuwd of/hoe de controller te plaatsen gaat zijn in de nieuwe M3…achterin zit nu immers het extra scherm…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bob schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:44:
[...]

Enig idee waarom hij de cellen niet op de juiste spanning kan zetten zonder tot 100 % te laden? Lijkt me interessant, ik vind op de populaire sites niet direct een goede uitleg en wil niet direct in de wetenschappelijke artikels duiken :)
LFP heeft geen lineair verloop, dus kan het BMS op bijv 70% of 80% niet goed inschatten hoe vol de accu daadwerkelijk is. Bij 100% kan dit pas goed bepaald worden door bijbehorend voltage, vandaar dat eens in de week tot 100% laden wordt aangeraden om een goed ijkpunt te hebben.

Bij andere type accu's loopt het voltage lineair op, waardoor ook bij een lagere SoC prima het percentage bepaald kan worden.

Edit:

Zie voor een verdere toelichting: https://www.autoevolution...teries-to-100-187075.html.
But LFP batteries also have a peculiar characteristic that sets them apart from other chemistries. For instance, their voltage does not vary that much with the state of charge.

This is both good and bad. Good because they can stay at their nominal voltage (3.2 volts) most of the time. This helps with longevity, partly explaining why they last longer than other Li-Ion battery types. The voltage only rises above this level when they are almost full and drops when they are almost empty. Beyond that, the voltage curve is basically flat. This is bad for another reason, because the carmakers use the battery voltage to estimate its state of charge and consequently, the car’s range.
En:
With little voltage variation comes imprecision in estimating the battery state of charge and car’s range, so you see how this can be a problem. You don’t like to see you have 30% of battery left and after a short drive to see this drop to 10% or even 5%. To improve this estimate (or guesstimate rather), the car’s battery management system (BMS) needs references, like a full charge point and a full discharge point. You see now why Tesla opted to sacrifice a little durability for increased precision in estimating a vehicle’s range.

So, the only reason Tesla recommends charging LFP batteries to 100% is to improve “the vehicle's ability to accurately determine the state of charge and estimated range,” as Tesla accurately says on its website. This does not help extend the battery’s life though. If you are concerned about that, you should always stick with the common recommendation to stop charging at a reasonable SoC, this often being 80%.

[ Voor 62% gewijzigd door Taro op 12-09-2023 22:24 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05

Bob

Taro schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:11:
[...]

LFP heeft geen lineair verloop, dus kan het BMS op bijv 70% of 80% niet goed inschatten hoe vol de accu daadwerkelijk is. Bij 100% kan dit pas goed bepaald worden door bijbehorend voltage, vandaar dat eens in de week tot 100% laden wordt aangeraden.

Bij andere type accu's loopt het voltage lineair op, waardoor ook bij een lagere SoC prima het percentage bepaald kan worden.

Edit:

Zie voor een verdere toelichting: https://www.autoevolution...teries-to-100-187075.html.

[...]

En:

[...]
Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld blijkbaar. Dat deel snap ik. Ik had het specifiek over 'maar houdt ook alle cellen op de juiste spanning'. Want zo klinkt het alsof niet regelmatig tot 100 % laden kan leiden tot grote spanningsverschillen tussen de verschillende cellen, wat duidelijk een technisch probleem is. Een fout percentage aflezen is helemaal zo erg niet als je zelf weet dat het misschien niet helemaal juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bob schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:26:
[...]

Ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld blijkbaar. Dat deel snap ik. Ik had het specifiek over 'maar houdt ook alle cellen op de juiste spanning'. Want zo klinkt het alsof niet regelmatig tot 100 % laden kan leiden tot grote spanningsverschillen tussen de verschillende cellen, wat duidelijk een technisch probleem is. Een fout percentage aflezen is helemaal zo erg niet als je zelf weet dat het misschien niet helemaal juist is.
Er zit een verschil tussen laden en balanceren. Tot 100% laden is niet hetzelfde als cellen balanceren. Ik heb daar eerder al iets over geschreven in dit topic. De uitspraak waar je aan refereert mag door de auteur verder worden toegelicht ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bob schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:26:
[...]

Wanneer je de Tesla met LFP batterij tot 100% laadt gaat hij in de laatste procent Kalibreren (dat staat dan ook in het scherm). Die laatste procent duurt wel tot een kwartier. Normaal laden op 11 kW zou het 2-3 minuten moeten duren, dus dat geeft aan dat er iets anders aan de hand is. Het vermogen dat tijdens het kalibreren de batterij ingaat gaat al fluctuerend langzaam omlaag tot 1 kW aan het eind (en als je in een app kijkt is het nog minder). Het BMS is dus langzaam de spanning in de cellen aan het opvoeren tot een bepaald punt waarop ze allemaal weer gelijk zijn. Door de vlakke charge/discharge curve kan dit alleen dicht bij de 100% SOC.

Het doel van het kalibreren is dat alle cellen weer op dezelfde spanning zijn gebracht. Daardoor klopt de SOC-aanduiding weer, maar het voorkomt tegelijkertijd dat individuele cellen (grote) afwijkingen in spanning gaan vertonen (onbalans). Onbalans kan tot capaciteits/prestatieverlies leiden (vooral batterijen van e-bikes zijn hiervoor berucht gevoelig, omdat die zeer basale BMS hebben en geen actieve koeling). LFP is hiervoor logischerwijs dus gevoeliger door de vlakke spanningscurve.

Hier wordt het eigenlijk heel goed uitgelegd:
https://www.power-sonic.com/blog/lifepo4-cell-balancing/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Over tien jaar zijn er genoeg bedrijfjes die je accu kunnen vervangen/updaten. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:31
ybos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:08:
[...]

Over tien jaar zijn er genoeg bedrijfjes die je accu kunnen vervangen/updaten. Daar zou ik me geen zorgen om maken.
Die bedrijven zijn er nu al, vooral in de US. Enige nadeel is dat Tesla 't superchargen disabled als een derde partij de accu open heeft gemaakt. Lijkt me toch wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
BaSsDruM schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:29:
[...]

Die bedrijven zijn er nu al, vooral in de US. Enige nadeel is dat Tesla 't superchargen disabled als een derde partij de accu open heeft gemaakt. Lijkt me toch wel een dingetje.
Daar vinden ze wel wat op, en in het kader van de "right to repair" zal Tesla moeten inbinden. Waarschijnlijk is het aantal auto's waar dat nu bij gebeurt gewoon te klein om een grote zaak van te maken.

Tweede punt: ik verwacht dat auto's van 15jaar oud nog waarde hebben doordat de batterij verder kan gebruikt worden als stationaire opslag.

• ybos
BaSsDruM schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:29:
[...]

Superchargen in je kan niet meer bij de tesla supercharger laden, of is het gehele snelladen dan uitgeschakeld (dus fastned ed. ook niet meer?)

• ybos
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:38:
[...]

Daar vinden ze wel wat op, en in het kader van de "right to repair" zal Tesla moeten inbinden. Waarschijnlijk is het aantal auto's waar dat nu bij gebeurt gewoon te klein om een grote zaak van te maken.

Tweede punt: ik verwacht dat auto's van 15jaar oud nog waarde hebben doordat de batterij verder kan gebruikt worden als stationaire opslag.
Ik snap sowieso die instelling van Tesla niet zo.
Ze stralen redelijk uit dat ze niet op service zitten te wachten :?
- auto is nagenoeg onderhoudsvrij
- inruilen krijg je zeer slechte prijs
- banden zijn erg duur
- uitlijnen erg duur

Gros van serviceapparaat lijkt nu te draaien voor garantiekwesties of zie ik dat mis?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb net een leuk experiment gedaan.

Ik heb met mijn baas voor 1 dag auto geruild.
In de plaats van mijn Y LR kreeg ik zijn Merc GLE 350de.

Het contrast kan niet groter zijn. Een paar gekke dingen:
Ik telde binnen bereik van de chauffeur en voorste passagier 75 knoppen die te bedienen zijn..
Geen connected verkeersinformatie, enkel TMC. Dat was in de files rond Brussel direct een heel andere ervaring. Voor de rit deze morgen heb ik dan maar Waze via Carplay gebruikt. Dat had echt beter gemogen in een kar van vermoedelijk 100k.

Comfort is wel heel goed, maar zo goed dat het sturen en weggedrag heel wollig wordt. Net als sex met 3 condooms. Je hebt sex, maar je voelt niks meer.

En ja, er zit een batterij in van 30 kWh, en daar geraak je met wat rustig rijden 80-90km ver mee. De dieselmotor heeft amper gewerkt, dus met iedere keer laden en relatief korte ritten kan je echt wel vermijden om veel diesel te gebruiken.

Maar wat echt tegenvalt is de reactie op het gaspedaal. Als je 50 rijd, en je trapt alles plat, dan moet eerst de versnellingsbak schakelen, dan de motor gestart worden, de turbo moet druk opbouwen, en dan komt een lauwe dot vermogen. Die 300+pk's voelen echt aan als een pak minder, maar je bent natuurlijk onderweg met een tuinhuis.

Al bij al, leuke ervaring, maar ik wil toch mijn Tesla terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:45:
[...]

- banden zijn erg duur
- uitlijnen erg duur

Gros van serviceapparaat lijkt nu te draaien voor garantiekwesties of zie ik dat mis?
Vraag je dat aan mij?
Ik heb geen idee.
Tot hiertoe geen service nodig gehad.

Dat je bij inruilen een slechte prijs krijgt is gekend, Tesla wil zich niet bezig houden met occasiehandel. Daar zijn genoeg andere partijen voor.
Banden en uitlijnen heb ik nog nooit laten doen bij een garage van het merk, gewoon omdat die altijd duurder zijn. Daarvoor zijn er bandencentrales. Zelfs leasingauto's laten dat doen bij een bandencentrale.
Beetje zelfde verhaal als voor glas of carosseriewerk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 14:28
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:51:
Ik heb net een leuk experiment gedaan.

Ik heb met mijn baas voor 1 dag auto geruild.
In de plaats van mijn Y LR kreeg ik zijn Merc GLE 350de.
[...]
Al bij al, leuke ervaring, maar ik wil toch mijn Tesla terug.
Ben benieuwd naar zijn ervaring.

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
ybos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:08:
[...]

Is dat een aanname of een zekerheid? Ik heb wel een keer gelezen dat ze wettelijk verplicht gaan maken dat accu's gemakkelijk te reviseren moeten zijn maar voor auto's zie ik dit nog nergens terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
[...]

- banden zijn erg duur
- uitlijnen erg duur

Dit is exact wat een baliemedewerker mij vertelde toen ik bij Tesla Groningen was voor een reparatie. Dus dat zie je helemaal goed ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Dutchlimits schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
[...]

Is dat een aanname of een zekerheid? Ik heb wel een keer gelezen dat ze wettelijk verplicht gaan maken dat accu's gemakkelijk te reviseren moeten zijn maar voor auto's zie ik dit nog nergens terugkomen.
Als we aannemen dat een batterij voor een autofabrikant rond de 150€ per kWh kost, dan zie je dat (zelfs met behoorlijk wat degradatie) er nog steeds een stevige waarde aan hangt.

Kijk wat mensen nu betalen voor een huisbatterij.
Voor 5 kWh betaal je makkelijk 3-5000€.
Als ik een batterij uit een auto kan kopen die herverpakt wordt en voorzien wordt van een BMS en laadsysteem, dan wil ik daar zeker 300€ per kWh voor betalen.

Dus neem die Tesla 75 kWh batterij met 30% degradatie. Dan spreken we over 50 kWh bruikbaar aan pakweg 200€ per kWh wat nog altijd 10.000€ waarde heeft.

Die batterijen gaan echt niet verschrot en vernietigd worden.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
[...]

Vraag en aanbod. De vraag zal er zeker zijn en aanbod zal volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
[...]

Aanname met aangrenzende zekerheid.
Als er in NL een bedrijf is die kan bestaan van alleen reparatie / aanpassen van Nissans, en die markt is niet zo groot, dan is er op termijn een giga markt aan tesla's te verwachten :Y
(google maar eens op Muxsan)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ybos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:30:
[...]

Aanname met aangrenzende zekerheid.
Als er in NL een bedrijf is die kan bestaan van alleen reparatie / aanpassen van Nissans, en die markt is niet zo groot, dan is er op termijn een giga markt aan tesla's te verwachten :Y
(google maar eens op Muxsan)
Dit dus.

Het zou me ook niet verbazen als Tesla dit zelf gaat oppakken. Accumaterialen zijn redelijk goed te recyclen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
[...]

- banden zijn erg duur
- uitlijnen erg duur

Wees blij. Met mijn Leaf moet ik elk jaar onderhoud uit laten voeren voor de garantie maar ze schoppen enkel tegen de achterband aan en vragen vervolgens 250 euro.

Heerlijk om nu met mijn Tesla niet elk jaar naar de dealer te moeten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
DaCoTa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:04:
[...]

Ben benieuwd naar zijn ervaring.
Net een korte break gehad en even met hem gepraat.

Hij was onder de indruk van de prestaties, en heeft er ook behoorlijk wat mee gespeeld op een paar minder drukke plaatsen. Eigenlijk vond hij de auto overpowered. Maar de snelle reacties vielen dan weer enorm mee.

One pedal driving vond hij na de 2de rit een verbetering tov zijn auto.
De zetels werden ook door hem geapprecieerd, en eerlijk die Merc ziet er niet uit als een Dacia. Vooral de plaats achteraan voor de voeten onder de zetel vond hij buitengewoon.

En ja, dan is er dat contrast tussen een interieur met 75 knoppen en het minimalistische van Tesla. Hij vond dat op zich niet verkeerd, maar net te ver doorgeslagen. Wellicht ook een gewoonte.
Hij miste ook wat interieurverlichting, en dat begrijp ik.

Met de autopilot was hij nog niet helemaal vriendjes, maar we weten allemaal dat daar nog wat werk aan is.
Ik ben het met hem eens dat het sturen nogal hard is, en de auto houdt je maniakaal in het midden van de strook wat het moeilijk maakt om motorrijders door te laten. En als je stuurt, dan klapt de autosteer er ook uit. Daar is de Merc vergevingsgezinder. Als je stuurt aanvaardt hij dat, en neemt ook terug over als je nadien de auto terug volgt. Dat is nog huiswerk voor Tesla.

En als laatste... hij heeft de lightshow eens opgezet, en dat heeft toch meer dan een dikke smile op zijn gezicht getoverd. De vraag blijft... waarom doet Tesla zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:59:
[...]

En als laatste... hij heeft de lightshow eens opgezet, en dat heeft toch meer dan een dikke smile op zijn gezicht getoverd. De vraag blijft... waarom doet Tesla zoiets.
Hoeveel "reclame" denk je dat dit oplevert :?
Mijn zoontje wil het ook altijd laten zien aan vriendjes. Regelmatig zijn dan de ouders van dat vriendje er ook bij.
Iedereen vind het grappiq/maf/debiel :P Die nemen dat weer mee op een verjaardag enz enz.

Net als het karten in de auto. Iedereen zegt wat een onzin, maar iedereen vind het grappig.
Verkoop je er auto's mee :? Denk t niet, maar t geeft wel reuring, er word over gepraat. Goedkopere reclame kan je niet hebben.
Met de introductie van de lightshow is er een partij over gepraat, niet normaal. Meteen websites met custom lightshows enz :P

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:54
Collega heeft zijn Model Y opgehaald, staat nu te laden beneden op kantoor. Hij kan in zijn Tesla app niet zien hoe snel er geladen wordt qua KwH, alleen hoeveel KM.

Iemand enig idee welke instelling hij verkeerd heeft staan?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dedominee schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:22:
Collega heeft zijn Model Y opgehaald, staat nu te laden beneden op kantoor. Hij kan in zijn Tesla app niet zien hoe snel er geladen wordt qua KwH, alleen hoeveel KM.

Bedoel je laadsnelheid of kWh geladen? Want dat laatste kan inderdaad niet, maar wat moet je daar ook mee? Ik heb nu 10kWh geladen, en dan? Je wil toch weten hoe ver je daarmee kunt rijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Wolly
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:25:
[...]

Bedoel je laadsnelheid of kWh geladen? Want dat laatste kan inderdaad niet, maar wat moet je daar ook mee? Ik heb nu 10kWh geladen, en dan? Je wil toch weten hoe ver je daarmee kunt rijden.
Ik zie wel degelijk hoeveel hij heeft geladen in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:16

Waarschijnlijk kan je dat alleen zien als je in de auto de batterij indicatie op percentage hebt staan. Je kan dat in de app ook wijzigen door op het batterij icoontje te tikken maar de laad stats worden dan niet aangepast bij mij. Volgens mij moet je dat echt in de auto aanpassen en pakt de app dat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:58

In de auto linksboven op het scherm op het aantal kilometers drukken, deze verandert nu naar het aantal procent. Hierna zal in de app het aantal kwh te zien zijn.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• this
Jeroenneman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:25:
[...]

Maar je weet helemaal niet hoever je er mee kunt rijden, dat zijn namelijk EPA waarden. Geen realistische waarden.
Vandaar dat het veel interessanter is om het percentage te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
this schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:56:
[...]

Maar je weet helemaal niet hoever je er mee kunt rijden, dat zijn namelijk EPA waarden. Geen realistische waarden.
Vandaar dat het veel interessanter is om het percentage te weten.
Beetje hetzelfde toch? Een procent zegt net zo weinig/veel als een paar EPA kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inspired schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:01:
[...]

Beetje hetzelfde toch? Een procent zegt net zo weinig/veel als een paar EPA kilometers.
Een procent kun je omrekenen naar een aantal Wh. Dat kun je delen door het actuele verbruik wat je onderin de card ziet.

Bijvoorbeeld:
50% van de RWD batterij is ongeveer 29.000 Wh (nieuw)
Als het gemiddelde verbruik 190 Wh/km is (omdat je ongeveer 120 km/h rijdt)
Kun je dus nog 150 km ver komen.
De auto zal met de range ipv percentage dan nog ongeveer 209 km aangeven, wat dus totaal niet klopt.

Als je niet wilt hoofdrekenen kun je uiteraard ook de navigatie gebruiken (voorspeld percentage bij aankomst) of de Energie App in het infotainment (icoon met groen grafiekje).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:47:
[...]

Een procent kun je omrekenen naar een aantal Wh. Dat kun je delen door het actuele verbruik wat je onderin de card ziet.

Bijvoorbeeld:
50% van de RWD batterij is ongeveer 29.000 Wh (nieuw)
Als het gemiddelde verbruik 190 Wh/km is (omdat je ongeveer 120 km/h rijdt)
Kun je dus nog 150 km ver komen.
De auto zal met de range ipv percentage dan nog ongeveer 209 km aangeven, wat dus totaal niet klopt.

Als je niet wilt hoofdrekenen kun je uiteraard ook de navigatie gebruiken (voorspeld percentage bij aankomst) of de Energie App in het infotainment (icoon met groen grafiekje).
Ja. Maar dat omrekenen kun je ook obv EPA doen. Als je gemiddelde 190 is, dan kom je met elke kilometer EPA een 0,75km. Dus 200 is 150 range. Ik zie even niet waarom het zetten op procenten dan zoveel beter is. Maar goed, ik kijk er sowieso niet naar. Onderweg laad ik eigenlijk alleen op vakantie en dan regelt de auto het zelf wel. :)

Komt verder nog bij dat je in de EPA wel de degradatie krijgt en in procenten niet. Als je auto ouder is kan dat best handig zijn om te weten. 50% is dan geen 29kWh meer maar misschien maar 26 of 27kWh.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 13-09-2023 13:16 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Je ziet dit in de app als je laad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7EbYo389uUgwXvGNZs2OoVnMcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnzEwLDXVvO6hdH1P5wEwQO4.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Inspired schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
[...]

Ja. Maar dat omrekenen kun je ook obv EPA doen. Als je gemiddelde 190 is, dan kom je met elke kilometer EPA een 0,75km. Dus 200 is 150 range. Ik zie even niet waarom het zetten op procenten dan zoveel beter is. Maar goed, ik kijk er sowieso niet naar. Onderweg laad ik eigenlijk alleen op vakantie en dan regelt de auto het zelf wel. :)

Komt verder nog bij dat je in de EPA wel de degradatie krijgt en in procenten niet. Als je auto ouder is kan dat best handig zijn om te weten. 50% is dan geen 29kWh meer maar misschien maar 26 of 27kWh.
Ja, OK je kunt de EPA-km op die manier ook omrekenen naar Wh... Dat maakt de braintraining tijdens het rijden ook weer wat afwisselender.

Klopt van de degradatie, maar dat zegt alleen (beperkt) iets wanneer de batterij is volgeladen. En inderdaad zou je de Wh per procent moeten moeten bijstellen in lijn met de degradatie.

Grootste voordeel is dat een %-weergave van de batterij SOC gebruikelijk is voor vele devices en je daarmee een soort snelle sanity check kunt doen. Dus 150 km gereden, nog 35% over, dan kan ik max nog ongeveer 75km rijden. Dat kun je ook omrekenen obv 418 km, maar is een wat minder handige berekening.

Maar goed, zoals ik al aangaf: handiger nog is de voorspelling van SOC bij aankomst en/of de Energie app. Ik heb mezelf een beetje aangeleerd zo te rekenen met de LEAF; die gaf zelf totaal geen relevante inschatting en/of betrouwbare GOM. Maar voor een Tesla is het eigenlijk niet meer essentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Drukken de SOC% of km bereik. Staat die op km, dan is laden ook in km. Staat die op %, dan is laden in kW.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:32:
[...].

Grootste voordeel is dat een %-weergave van de batterij SOC gebruikelijk is voor vele devices en je daarmee een soort snelle sanity check kunt doen. Dus 150 km gereden, nog 35% over, dan kan ik max nog ongeveer 75km rijden. Dat kun je ook omrekenen obv 418 km, maar is een wat minder handige berekening.
Maar via EPA is dan toch alsnog makkelijker / minder berekeningen?

A) (150 / verwachte Wh/km) * km op batterij
wat 9 van de 10 gewoon 0,66 * km is.

Terwijl je met procent de volgende berekeningen moet doen:
B ) % * huidige accu capaciteit / verwachte Wh/km

Waar vooral de grote getallen van bijv. die laatste berekening lastiger is. Bijv. 45,000/165 is nou niet eentje die lekker in mijn tafels zit.

Jouw optie die je hier geeft van
C)(Km gereden / (% start - % nu)) * % nu is helemaal een lastige. En dan heb je nog geeneens gecorrigeerd voor verwachte verbruik

A ) is daar in mijn ogen by far het makkelijkst. Omdat je een redelijk standaard factor * een getal moet doen

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 13-09-2023 21:50 ]

Oekol schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:25:
[...]

Je ziet dit in de app als je laad.
[Afbeelding]
Maar dat zie je niet als de auto op EPA staat. Al zie je wel het aantal A en of het 1 of 3 fasen is dus op zich kun je dan nog steeds wel zien welke laadsnelheid je hebt in kW's. :)

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:25
Zijn er mensen die problemen hebben met spotify? Ik krijg het al een paar dagen niet meer aan de praat. Blijft hangen op laad scherm.
DeepM schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:58:
Zijn er mensen die problemen hebben met spotify? Ik krijg het al een paar dagen niet meer aan de praat. Blijft hangen op laad scherm.
Hier werkt hij gewoon. Je hebt (nog) Premium? En reset al een keer gedaan?

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:25
Inspired schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:00:
[...]

Hier werkt hij gewoon. Je hebt (nog) Premium? En reset al een keer gedaan?
Ik heb premium ja. Nog geen reset uitgevoerd. Ik zal thuis even kijken hoe dat moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeepM schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb premium ja. Nog geen reset uitgevoerd. Ik zal thuis even kijken hoe dat moet.
Beide scroll-wieltjes op het stuur inhouden totdat het scherm reboot.

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:32:
[...]

75 km op 35% is wel wat weinig als 100% 418 km is. Dan kun je beter SOC *4 doen, dus 35% = 140 km.

Signatures zijn voor boomers.

• this
JohanB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:52:
[...]

Maar via EPA is dan toch alsnog makkelijker / minder berekeningen?

A) (150 / verwachte Wh/km) * km op batterij
wat 9 van de 10 gewoon 0,66 * km is.

Terwijl je met procent de volgende berekeningen moet doen:
B ) % * huidige accu capaciteit / verwachte Wh/km

Waar vooral de grote getallen van bijv. die laatste berekening lastiger is. Bijv. 45,000/165 is nou niet eentje die lekker in mijn tafels zit.

Jouw optie die je hier geeft van
C)(Km gereden / (% start - % nu)) * % nu is helemaal een lastige

A ) is daar in mijn ogen by far het makkelijkst. Omdat je een redelijk standaard factor * een getal moet doen
Bij mij is het eerder een gevoelskwestie. Het aantal kWh dat geladen is, is een vaststaand feit. De kilometers daarentegen is een feit volgens de EPA berekening, maar niet volgens hoe ik er mee rij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jenshaak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-08 09:35
this schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:29:
[...]

Bij mij is het eerder een gevoelskwestie. Het aantal kWh dat geladen is, is een vaststaand feit. De kilometers daarentegen is een feit volgens de EPA berekening, maar niet volgens hoe ik er mee rij.
Ik heb deze meestal op EPA staan. Als ik bijv. van Utrecht naar Groningen moet, weet ik dat dit ongeveer 200 km is. Als ik nog 250 EPA range heb en het overdag en zomer is, weet ik dat ik zonder te laden daar kom. Dus die vergelijking vind ik makkelijk.

Soms zet ik hem voor lange afstanden op %, dan is het juist handiger om te kijken welk % je nu hebt, en met welk % je bij de volgende supercharger komt. Dan zeggen de kilometers weer minder. Maar het is inderdaad een persoonlijke voorkeur.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Inspired schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
[...]

Beide scroll-wieltjes op het stuur inhouden totdat het scherm reboot.
Kan ook tijdens het rijden, de auto blijft gewoon rijden en je remlichten en richtingaanwijzers doen het gewoon. Alleen zie je niks meer op je scherm. Als je een nieuwere Tesla hebt met Tyzen processor is de reset snel. Alleen de connectiviteit duurt langer ( radio, Spotify en navigatie). Ik heb het wel eens dat Flitsmeister wel aan is , en bij een melding zie ik de verbinding met mijn telefoon beginnen, Flitsmeister One piept, maar ik hoor dan niks over het systeem. Dan reset ik rijdend en het werkt weer. Dat Flitsmeister gedoe gebeurt eigenlijk alleen als mij vrouw eerder bij de auto is dan ik, net of haar telefoon dan in de weg zit. Mijn telefoon is wel als prioriteit apparaat ingesteld.
Mackeessie schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:39:
[...]

Kan ook tijdens het rijden, de auto blijft gewoon rijden en je remlichten en richtingaanwijzers doen het gewoon. Alleen zie je niks meer op je scherm. Als je een nieuwere Tesla hebt met Tyzen processor is de reset snel. Alleen de connectiviteit duurt langer ( radio, Spotify en navigatie). Ik heb het wel eens dat Flitsmeister wel aan is , en bij een melding zie ik de verbinding met mijn telefoon beginnen, Flitsmeister One piept, maar ik hoor dan niks over het systeem. Dan reset ik rijdend en het werkt weer. Dat Flitsmeister gedoe gebeurt eigenlijk alleen als mij vrouw eerder bij de auto is dan ik, net of haar telefoon dan in de weg zit. Mijn telefoon is wel als prioriteit apparaat ingesteld.
Klopt. Het is alleen maar de MCU.

Pagina: 1 ... 114 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: