Enkel bij Android toch?Caelorum schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:17:
[...]
Je telefoon tegen de bestuurdersportier houden werkt dan overigens ook. Dat ding is namelijk net zoals de kaart een NFC sleutel
Ehh, ja, klopt. Apple forceert liever iedereen om CarKey te gebruiken. Dus dat zal nog wel jaren duren voordat Tesla daarin mee gaat.
Ik heb NFC uit staan.

Signatures zijn voor boomers.
Toch gek, ik ervaar met mijn IPhone 13 Pro echt helemaal geen problemen. Sinds ik de auto heb draai ik wel de public beta van IOS 17
Het grote verschil is dat je bij een 3 je voeten niet of lastig onder de voorstoelen kan steken. Omdat bij de Y de voorstoelen op een verhoger staan, kan dat daar wel. Dus ja, de letterlijke afstand mag dan bijna gelijk zijn, het effect van de verhoging scheelt heel veel.Tweak_ers schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:09:
[...]
“Stuk meer ruimte achterin”?
De posities zijn iets handiger voor langere mensen, maar ruimte tot de voorstoelen is exact gelijk aan de 3.
[...]
Volgens mij maakt de hogere zit voorin ook dat je als bestuurder de stoel dichter op het stuur zal zetten. Tenminste, ik zie wel degelijk meer ruimte achter mijn stoel tov de 3.DaCoTa schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:44:
[...]
Het grote verschil is dat je bij een 3 je voeten niet of lastig onder de voorstoelen kan steken. Omdat bij de Y de voorstoelen op een verhoger staan, kan dat daar wel. Dus ja, de letterlijke afstand mag dan bijna gelijk zijn, het effect van de verhoging scheelt heel veel.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Voor mij niet en dan nog is er echt veel meer ruimte achterin. Plus een veel betere zithouding.Inspired schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:08:
[...]
Volgens mij maakt de hogere zit voorin ook dat je als bestuurder de stoel dichter op het stuur zal zetten. Tenminste, ik zie wel degelijk meer ruimte achter mijn stoel tov de 3.
Daarnaast: het aantal cm's is totaal irrelevant ten opzichte van het feitelijke zitcomfort. Dus ik snap werkelijk niet waarom sommigen zo bezig zijn met een academische discussie terwijl iedereen die het echt uitprobeert zal zeggen dat je veel beter zit achterin de Model Y.
Idd, tenzij je langere benen krijgt in een SUV gaat de stoel altijd dichterbij het stuur zitten dan bij een auto waar de stoel veel lager kan.Inspired schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:08:
[...]
Volgens mij maakt de hogere zit voorin ook dat je als bestuurder de stoel dichter op het stuur zal zetten. Tenminste, ik zie wel degelijk meer ruimte achter mijn stoel tov de 3.
Wil nog wat originele accessoires voor mijn model Y bestellen in de Tesla shop. spatlappen, all-weather matten en de huisdierbekleding voor de achterzitting. zijn er ooit korting acties in deze shop of is het niet de moeite om daar op te wachten?
Zouden ze daar rekening mee hebben gehouden bij het ontwerp door de pedalen wat dichterbij te plaatsen?this schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:30:
[...]
Idd, tenzij je langere benen krijgt in een SUV gaat de stoel altijd dichterbij het stuur zitten dan bij een auto waar de stoel veel lager kan.
Ik zou daar zeker niet op wachten.schumi1986 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:30:
Wil nog wat originele accessoires voor mijn model Y bestellen in de Tesla shop. spatlappen, all-weather matten en de huisdierbekleding voor de achterzitting. zijn er ooit korting acties in deze shop of is het niet de moeite om daar op te wachten?
Is overheat protection kapot sinds de laatste update ofzo? Hij word loeiheet van binnen, ik heb de optie al 2x aan uit gezet, en andere temperatuur geprobeerd, maar hij blijft opwarmen naar 50+ graden.
/f/image/YV3Y2ERmVDeGHHafXkU0fcYO.png?f=fotoalbum_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb in de 4 jaar dat ik Tesla rijdt in combinatie met een iPhone ( nu 14 pro) 3 of 4 x gehad dat het openen van de deur niet lukte met mijn telefoon in mijn zak. Soms duurt het iets langer, afhankelijk waar ik mijn telefoon heb. In mijn kontzak werkt het het minst goed. Verder geen problemen, dus jouw bewering dat Apple iedereen forceert om een CarKey te gebruiken vind ik nogal boud. Maar ja mijn ervaring is N=1 dus niet representatief.Caelorum schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:28:
[...]
Ehh, ja, klopt. Apple forceert liever iedereen om CarKey te gebruiken. Dus dat zal nog wel jaren duren voordat Tesla daarin mee gaat.
Dat opwarmen gaat vanzelf. Ik koel altijd door een paar minuten van te voren de airco aan te zetten. Dat gaat prima._eLMo_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:00:
Is overheat protection kapot sinds de laatste update ofzo? Hij word loeiheet van binnen, ik heb de optie al 2x aan uit gezet, en andere temperatuur geprobeerd, maar hij blijft opwarmen naar 50+ graden.
[Afbeelding]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Staat het alarmsysteem aan?_eLMo_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:00:
Is overheat protection kapot sinds de laatste update ofzo?
Vandaag de Model Y weer eens gewassen, was wel nodig na de vakantie in het hoge noorden… :no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CSrDd5DSFnvvURXHLiJRWq0D.jpg?f=user_large)
Gelijk de nieuwe “wieldoppen” er onder gezet
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NzPhyUChOW8IjdoQO3Itrmc.jpg?f=user_large)
En de verlichte instaplijsten maar eens geïnstalleerd (die ik al een half jaar had liggen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Ub7NQUadpgiYhlOtqkJtnTd.jpg?f=user_large)
Ziet er weer uit als nieuw
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CSrDd5DSFnvvURXHLiJRWq0D.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NzPhyUChOW8IjdoQO3Itrmc.jpg?f=user_large)
En de verlichte instaplijsten maar eens geïnstalleerd (die ik al een half jaar had liggen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Ub7NQUadpgiYhlOtqkJtnTd.jpg?f=user_large)
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Nee, op onze eigen oprit staat dat uit. Hij staat wel aan de laadpaal.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zitten de wieldoppen er niet aan de verkeerde kant op of heb je geen links en rechts model...-Jaap-io schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:08:
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde en daar stond links en rechts op met stickertje en die zitten precies andersom
Dat zou er dan toch best raar uit zien als ze dat volledig compenseren met de pedalen dichterbij te plaatsen? Want dat verhoog is al iets van 10 cm ofzo? Dan steken die pedalen ook al 10 cm verder uit? En je gas/rempedaal gevoel zou dan totaal anders aanvoelen dan bij de model 3.DS7 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:50:
[...]
Zouden ze daar rekening mee hebben gehouden bij het ontwerp door de pedalen wat dichterbij te plaatsen?
Eh niet op gelet eigenlijk volgens mij zijn het 4 dezelfde… ik zal zo nog eens even kijkensinovenator schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:11:
[...]
Zitten de wieldoppen er niet aan de verkeerde kant op of heb je geen links en rechts model...
Ik heb dezelfde en daar stond links en rechts op met stickertje en die zitten precies andersom
Misschien lees je dan niet goed. Apple staat het niet toe om de NFC functionaliteit te gebruiken voor het unlocken van de auto zonder gebruik te maken van hun eigen proprietary CarKey.Mackeessie schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:03:
[...]
Ik heb in de 4 jaar dat ik Tesla rijdt in combinatie met een iPhone ( nu 14 pro) 3 of 4 x gehad dat het openen van de deur niet lukte met mijn telefoon in mijn zak. Soms duurt het iets langer, afhankelijk waar ik mijn telefoon heb. In mijn kontzak werkt het het minst goed. Verder geen problemen, dus jouw bewering dat Apple iedereen forceert om een CarKey te gebruiken vind ik nogal boud. Maar ja mijn ervaring is N=1 dus niet representatief.
Dat het unlocken via bluetooth bij jou verder goed gaat is mooi meegenomen. Dat is zeker niet bij iedereen het geval. En het staat staat verder los van dat Apple fabrikanten en andere app gebruikers forceert om hun eigen product te gebruiken. Ze kunnen namelijk prima direct toegang tot NFC toe staan via een goedkeuring van de gebruiker en/of extra certificering door Apple. Dat doen ze echter om, mijn eigen mening, om duidelijke redenen niet, zoals ze dat wel vaker doen.
Verder niets tegen Apple hoor. Als gebruiker weet je gewoon dat je een walled garden instapt. Zelf ook meermaals overwogen te doen.
En ja ik merk dat de auto soms bluetooth veel langzamer oppakt. Dan kan ik een minuut naast de auto blijven staan voordat die eindelijk unlocked. In die tijd de telefoon tegen de auto aantikken bij bestuurdersportier betekent instant open. De kracht van NFC sleutels
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 11-09-2023 13:30 ]
Zoooo wat een verschil! Had je op het strand gereden? Lijkt enorm veel zand!-Jaap-io schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:08:
Vandaag de Model Y weer eens gewassen,
Ik neem niet aan dat het zout is.
Ik zie op mijn scherm geen contacten in de telefoon app. Ik heb een iPhone en als ik gebeld wordt werkt het gewoon. Bellen moet ik via de telefoon, omdat ik geen contactpersonen zie.
Het betreft een bijgewerkte iPhone12 en de laatste software in de MY. Ik heb het agenda schuifje omgezet, zie nu wel afspraken maar geen contacten. Wat doe ik fout?
Het betreft een bijgewerkte iPhone12 en de laatste software in de MY. Ik heb het agenda schuifje omgezet, zie nu wel afspraken maar geen contacten. Wat doe ik fout?
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik bedoel meer dat het geheel naar voren zal zijn geplaatst. Als ze dat niet gedaan hadden, dan zou iemand die kleiner is en bij de M3 net de pedalen goed kan bedienen ineens te kort komen in de MY. Lijkt mij niet dat ze zo dom zijn bij Tesla.this schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:13:
[...]
Dat zou er dan toch best raar uit zien als ze dat volledig compenseren met de pedalen dichterbij te plaatsen? Want dat verhoog is al iets van 10 cm ofzo? Dan steken die pedalen ook al 10 cm verder uit? En je gas/rempedaal gevoel zou dan totaal anders aanvoelen dan bij de model 3.
Iemand de Highland al gezien vanmiddag in Utrecht?
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Zag een mooie set wielen die ik op de Highland wil monteren als die wordt geleverd. Steek 5x114,3.
Maar is het al zeker dat de Highland ook nog diezelfde steekmaat hanteert?
Is dat wel zo? Volgens mij moet je dan effectief de stoel veel dichterbij zetten.DS7 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:32:
[...]
Ik bedoel meer dat het geheel naar voren zal zijn geplaatst. Als ze dat niet gedaan hadden, dan zou iemand die kleiner is en bij de M3 net de pedalen goed kan bedienen ineens te kort komen in de MY. Lijkt mij niet dat ze zo dom zijn bij Tesla.
Iemand die klein is plakt volgens mij bij een SUV nog meer tegen het stuur aan dan bij een sedan.
Kijk maar naar al die grote SUV's a la Range Rover, daar zie je wel vaker de kleine mensen echt keihard tegen het stuur plakken en er amper bovenuit komen.
Heb je geen last van krassen enzo op de lak?-Jaap-io schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:08:
Vandaag de Model Y weer eens gewassen, was wel nodig na de vakantie in het hoge noorden… [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat je geen spatlappen of PPF op de zijpanelen hebt zitten zo te zien?
ik heb zo'n magsafe wallet waarin ik de Tesla card heb zitten.Caelorum schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:28:
[...]
Misschien lees je dan niet goed. Apple staat het niet toe om de NFC functionaliteit te gebruiken voor het unlocken van de auto zonder gebruik te maken van hun eigen proprietary CarKey.
Dat het unlocken via bluetooth bij jou verder goed gaat is mooi meegenomen. Dat is zeker niet bij iedereen het geval. En het staat staat verder los van dat Apple fabrikanten en andere app gebruikers forceert om hun eigen product te gebruiken. Ze kunnen namelijk prima direct toegang tot NFC toe staan via een goedkeuring van de gebruiker en/of extra certificering door Apple. Dat doen ze echter om, mijn eigen mening, om duidelijke redenen niet, zoals ze dat wel vaker doen.
Verder niets tegen Apple hoor. Als gebruiker weet je gewoon dat je een walled garden instapt. Zelf ook meermaals overwogen te doen.
En ja ik merk dat de auto soms bluetooth veel langzamer oppakt. Dan kan ik een minuut naast de auto blijven staan voordat die eindelijk unlocked. In die tijd de telefoon tegen de auto aantikken bij bestuurdersportier betekent instant open. De kracht van NFC sleutels
Mocht bluetooth er geen zin in hebben, dan is dat niet zo'n ramp.
die eerste foto was na een rit over een gravelweg (heb je veel daar in het noorden), tijdens een flinke regenbui. Het meeste was er 2 dagen later al af geregend.Blasterxp schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:39:
[...]
Zoooo wat een verschil! Had je op het strand gereden? Lijkt enorm veel zand!
Nee volgens mij niet, er is mij bij het (met de hand) wassen lig niets opgevallen. Overigens doe ik bij wassen eerst hogedruk afspoelen, dan in de Foam, weer afspoelen en daarna met een microvezelhandschoen volgens de 2 emmer methode.038Robijno schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:30:
[...]
Heb je geen last van krassen enzo op de lak?
Omdat je geen spatlappen of PPF op de zijpanelen hebt zitten zo te zien?
Was het niet deze? Is een LR RWD zonder FSD alleen... Te duur m.i.Bobo221 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:01:
[...]
Vraagje: ik zie nu een voorraad model 3 LR met FSD voor € 44.203 staan maar ik zie nergens de optie om FSD te de-activeren? Als dit pas later in het bestelproces komt kan ik me haast niet voorstellen dat ze een model 3 LR met een kmstand van 203 voor € 36.703 verkopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jHCUTSJmOMWG7ZivmCvfwrdF.jpg?f=user_large)
De km stand zit er 2 km naast maar lijkt er voor de rest wel heel erg op (inclusief het gedeeltelijke premium interieur).EvolutionX schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:34:
[...]
Was het niet deze? Is een LR RWD zonder FSD alleen... Te duur m.i.
[Afbeelding]
Ik ben nu een beetje aan het twijfelen. Ik wist zeker dat ik niet de optie had om FSD nog als een optie te activeren gisterenavond.
Misschien staat het in de handleiding (300+ pagina's dus je mag zelf zoekenDutchlimits schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:17:
Zag een mooie set wielen die ik op de Highland wil monteren als die wordt geleverd. Steek 5x114,3.
Excuus, ik zie het zo niet staan: https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html
wel vreemd eigenlijk
[ Voor 14% gewijzigd door SiErRa op 11-09-2023 17:53 . Reden: Pagina gevonden ]
Ik keek vanmiddag heel snel en dacht dat die in 't sop stond zoals iemand laast ook zo'n foto gedeelt hadBlasterxp schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:39:
[...]
Zoooo wat een verschil! Had je op het strand gereden? Lijkt enorm veel zand!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier vanmiddag na bijna een maand zonder m'n 'eigen' auto hebben gehad deze weer opgehaald bij SeC Utrecht.
Probleem was een fluit die soms door de wind optreedt. 16 augustus gebracht voor de afspraak, einde dag kon ik hem weer ophalen. Na een testrondje gereden te hebben constateerde wij allebei dat het toch niet opgelost was. Dus ik weer met de leen Model S naar huis gereden in de veronderstelling dat ik hem na een paar dagen wel weer terug zou krijgen.
3 weken later nog steeds in de leen Model S die ergens in Vinkeveen na een uurtje geparkeerd gestaan te hebben besluit het niet meer te doen
. Na 2 uur gewacht te hebben op een berger die met een jumpstarter nog even bijna de hoofdzekering opblies konden we huiswaarts.
De volgende dag kon de Model S omruilen voor andere auto, echter was de 12v accu weer zo dood als een pier en kwam een monteur een Model Y leenauto brengen en nam de Model S weer mee.
Nu m'n 'eigen' Model Y weer, en na een flinke testrit vanmorgen lijkt het probleem te zijn verholpen
. Nog even wachten op echt een dag met een beetje wind om het 100% uit te kunnen sluiten. Het achterste zijruitje is opnieuw gelijmd en wederom is aan de afstelling van de achterklep gewerkt. Als allerlaatste is er nog even naar de afstelling van de koplampen gekeken, deze stonden achteraf gezien niet te hoog wat ik dacht maar wel te ver naar links.
Nog even met de monteur gehad met wat iemand beweerde hier dat zodra je de lampen gaat kalibreren deze resetten en naar de 'standaard' positie gaan, dat is niet juist. De koplampen nemen dan weer de positie aan die je daar voor hebt ingesteld.
Verderop stond er nog een Highland onder het doek, toen ik vertrok begon het VIP evenement.
De aanmeldbalie is trouwens verdwenen, hier voor is een belletje en een soort staand bureau voor in de plaats gekomen. Wellicht dezelfde procedure als in Duiven.
Probleem was een fluit die soms door de wind optreedt. 16 augustus gebracht voor de afspraak, einde dag kon ik hem weer ophalen. Na een testrondje gereden te hebben constateerde wij allebei dat het toch niet opgelost was. Dus ik weer met de leen Model S naar huis gereden in de veronderstelling dat ik hem na een paar dagen wel weer terug zou krijgen.
3 weken later nog steeds in de leen Model S die ergens in Vinkeveen na een uurtje geparkeerd gestaan te hebben besluit het niet meer te doen

De volgende dag kon de Model S omruilen voor andere auto, echter was de 12v accu weer zo dood als een pier en kwam een monteur een Model Y leenauto brengen en nam de Model S weer mee.
Nu m'n 'eigen' Model Y weer, en na een flinke testrit vanmorgen lijkt het probleem te zijn verholpen
Nog even met de monteur gehad met wat iemand beweerde hier dat zodra je de lampen gaat kalibreren deze resetten en naar de 'standaard' positie gaan, dat is niet juist. De koplampen nemen dan weer de positie aan die je daar voor hebt ingesteld.
Verderop stond er nog een Highland onder het doek, toen ik vertrok begon het VIP evenement.
De aanmeldbalie is trouwens verdwenen, hier voor is een belletje en een soort staand bureau voor in de plaats gekomen. Wellicht dezelfde procedure als in Duiven.

[ Voor 9% gewijzigd door pretpik op 11-09-2023 18:43 ]
Is het mogelijk om 'draadloos' laden te deactiveren? Ben niet zo fan van het draadloos opladen namelijk..
In de handleiding staat dat het tot 15 minuten kan duren voor het inschakelt. Ook werkt het niet als de batterij onder de 20% komt. Wellicht was dit aan de hand?_eLMo_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:00:
[Afbeelding]
Anyway, na vandaag waarschijnlijk niet meer nodig de komende tijd ☀️

Tesla heeft onlangs nog een startup gekocht die daar mee bezig is, maar dat is nog lang niet in de auto's gebouwd. Deactiveren zal dus niet nodig zijn.038Robijno schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:48:
Is het mogelijk om 'draadloos' laden te deactiveren? Ben niet zo fan van het draadloos opladen namelijk..
Als je je telefoon bedoeld: op android zet je het zo uit, apple weet ik niet maar moet vast ook kunnen.
[ Voor 12% gewijzigd door The_Woesh op 11-09-2023 19:58 ]
Bedankt voor het checkenpretpik schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:39:
Heb vandaag mn model Y ontvangen en mijn smartphone met bleutooth gekoppeld. In de tesla app zie ik in het baluw 'ga naar account', waar ik dus mijn wagen neit kan selecteren en dergelijke. Iemand tips?
Ja ben je eigenaar van de auto of lease je hen? Dat laatste? Neemt contact op met de leasemaatschappijkillerbie schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:14:
Heb vandaag mn model Y ontvangen en mijn smartphone met bleutooth gekoppeld. In de tesla app zie ik in het baluw 'ga naar account', waar ik dus mijn wagen neit kan selecteren en dergelijke. Iemand tips?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mhwa... heb zitten zoeken, maar kan het draadloos laden op de smartphone niet uitzetten.The_Woesh schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:56:
[...]
Tesla heeft onlangs nog een startup gekocht die daar mee bezig is, maar dat is nog lang niet in de auto's gebouwd. Deactiveren zal dus niet nodig zijn.
Als je je telefoon bedoeld: op android zet je het zo uit, apple weet ik niet maar moet vast ook kunnen.
Had hier een tip gelezen. Overdwars leggen. Dan zit ie niet voor de spoel.
Als het iOS betreft: Klopt, kan je helaas niet uitzetten. Ik leg mijn telefoon tegenwoordig horizontaal onderin dat laadvak038Robijno schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:21:
[...]
Mhwa... heb zitten zoeken, maar kan het draadloos laden op de smartphone niet uitzetten.
Het is onnodig om constant met 100% accu rond te lopen, daarnaast stopt de telefoon (iPhone 14 Pro Max) altijd met laden omdat die té warm wordt. Zou mooi zijn als je het laden dmv de software in de auto uit kunt zetten, want op deze manier is het geheel niet bruikbaar.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Mijn toestel betreft een S23 ultra.Taro schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:32:
[...]
Als het iOS betreft: Klopt, kan je helaas niet uitzetten. Ik leg mijn telefoon tegenwoordig horizontaal onderin dat laadvak
Het is onnodig om constant met 100% accu rond te lopen, daarnaast stopt de telefoon (iPhone 14 Pro Max) altijd met laden omdat die té warm wordt. Zou mooi zijn als je het laden dmv de software in de auto uit kunt zetten, want op deze manier is het geheel niet bruikbaar.
Ah, weet niet of dat in Android uitgezet kan worden.
Misschien nog een optie om iets in het hoesje te doen waardoor het draadloos laden niet werkt
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik rij nu nog een 2019 M3 LR AWD die ik via mijn werkgever lease en dit leasecontract loopt aankomende december af. Inmiddels is de mobiliteitsregeling bij mijn werkgever gewijzigd en kan ik voortaan ook kiezen voor uitbetaling van het leasebudget. Hierdoor ben ik nu aan het kijken of ik wellicht zelf een M3 ga aanschaffen ipv opnieuw via werkgever te leasen.
De opties waar ik over nadenk:
- nieuwe M3 RWD met de standaard velgen (WLTP 554), €42.990
- tweedehands M3 LR AWD (WLTP 560), zo te zien op de tesla site vanaf zo’n €37K als je niet te veel km op de teller wil hebben.
Door de SEPP die geldt voor de nieuwe M3 lijkt dat op het eerste gezicht de meest logische keuze. Het boeit me niet dat ie iets minder snel is dan wat ik nu rij, voor mij is vooral de range van belang met schoonfamilie die op 250km enkele reis woont. Zit er verschil in de snelheid van laden bij een super charger?
Heb nog nooit een auto gekocht (altijd alleen lease via werkgever) en altijd begrepen dat een nieuwe auto kopen financieel niet erg verstandig is vanwege de afschrijving. Hoe kijken mensen hier daar tegenaan? Heb het idee dat ik iets over het hoofd zie als ik op de tesla site een occasion 2019 LR AWD voor $41.900 zie staan… waarom zou je deze wagen willen hebben als je voor minder (incl. SEPP) een wagen met 0km op de teller kan hebben?
- tweedehands M3 LR AWD (WLTP 560), zo te zien op de tesla site vanaf zo’n €37K als je niet te veel km op de teller wil hebben.
Door de SEPP die geldt voor de nieuwe M3 lijkt dat op het eerste gezicht de meest logische keuze. Het boeit me niet dat ie iets minder snel is dan wat ik nu rij, voor mij is vooral de range van belang met schoonfamilie die op 250km enkele reis woont. Zit er verschil in de snelheid van laden bij een super charger?
Heb nog nooit een auto gekocht (altijd alleen lease via werkgever) en altijd begrepen dat een nieuwe auto kopen financieel niet erg verstandig is vanwege de afschrijving. Hoe kijken mensen hier daar tegenaan? Heb het idee dat ik iets over het hoofd zie als ik op de tesla site een occasion 2019 LR AWD voor $41.900 zie staan… waarom zou je deze wagen willen hebben als je voor minder (incl. SEPP) een wagen met 0km op de teller kan hebben?
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
@Ruud2001 De 2019 LR is vooral interessant als je deze zakelijk aanschaft ivm lage bijtelling, maar dat is ook eindig. Zonder dat voordeel zou die auto al veel minder waard zijn.
Persoonlijk zou ik voor de nieuwe M3 gaan, daar zit 4 jaar aan evolutie in.
De SR+/RWD versies laden met 170 kW vs 250 kW, dus ja, iets langzamer, maar die 170-250 kW haal je doorgaans maar gedurende een bepaalde periode, daarna zakt het al snel af, dus daar zou ik niet te moeilijk over doen.
Persoonlijk zou ik voor de nieuwe M3 gaan, daar zit 4 jaar aan evolutie in.
De SR+/RWD versies laden met 170 kW vs 250 kW, dus ja, iets langzamer, maar die 170-250 kW haal je doorgaans maar gedurende een bepaalde periode, daarna zakt het al snel af, dus daar zou ik niet te moeilijk over doen.
Aanstaande donderdag ochtend haal ik mijn nieuwe MYP op in Tilburg..
Ik heb een private lease contract.
Mijn vraag is, kan ik ook meteen na het wegrijden in de Tesla app dat dan ook direct gekoppeld is?
En is het makkelijk om als private lease rijder ook een 'premium' abbo te activeren?
Mijn vraag is, kan ik ook meteen na het wegrijden in de Tesla app dat dan ook direct gekoppeld is?
En is het makkelijk om als private lease rijder ook een 'premium' abbo te activeren?
In principe twee keer ja. Maar kan altijd wat mis gaan.038Robijno schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:17:
Device care --> battery --> more battery settings --> fast wireless charging --> uit zetten.
Er is geen slow charging, dus uit is uit volgens mij
Ik ben hier vanavond geweest, als je de nieuwe M3 al voor oktober wil zien was het de moeite waard. Was een korte presentatie met daarna de reveal, gewoon in de tesla garage. Daarna kon je net als in de showroom met de auto pingelen.Angriebirdie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:05:
Krijg net een email met een uitnodiging voor een M3 highland vip event in utrecht komende week. Iemand enig idee of dat de moeite is? Woon niet echt in de buurt.
Catering was trouwens top geregeld, belangstelling was ook groot dus het was volle bak. Uit beleefdheid naar de rest dus maar kort in de auto kunnen zitten, kwaliteit lijkt op eerste indruk wel een stuk beter.
Ik ben wel heel enthousiast over de M3, de wieldoppen zijn in het echt echt heel erg mooi. Zien er echt strak uit onder de M3. Alleen de zwarte kleur staat hem naar mijn mening niet zo, maar dat is ieders voorkeur natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/t54TGBxb2WNu0D2TDLl3W849.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4dFmLTr3qxhx6TP72D5ubhcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VUV7M8JEmJ7b1DAp92dAU08M.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zit heel dicht bij elkaar qua prijs en ook qua range. Dan zou ik zeker de nieuwe RWD nemen:Ruud2001 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:46:
Ik rij nu nog een 2019 M3 LR AWD die ik via mijn werkgever lease en dit leasecontract loopt aankomende december af. Inmiddels is de mobiliteitsregeling bij mijn werkgever gewijzigd en kan ik voortaan ook kiezen voor uitbetaling van het leasebudget. Hierdoor ben ik nu aan het kijken of ik wellicht zelf een M3 ga aanschaffen ipv opnieuw via werkgever te leasen.
- batterij is nieuw, dus nog geen degradatie
- batterij is LFP, dus verwacht lange levensduur
- nieuwe M3 Highland met veel verbeteringen van geluidsisolatie, materialen, etc.
Een nieuwe auto kopen levert veel afschrijving op als je deze snel (binnen 4 jaar) weer verkoopt. Maar als je de auto langer rijdt vlakt de afschrijving af en kan het meevallen. Let wel, het blijft een dure hobby. Maar bijv. ook een oudere fossiele auto gaan rijden kost al snel veel geld (tenzij je zelf veel van het onderhoud kunt doen).
Vandaag bericht gekregen van de leasemaatschappij dat mijn order momenteel 'on hold' staat omdat het nieuwe model een nieuwe registratie code heeft en er daarom een nieuw leasecontract moet worden opgesteld. Ook geven ze aan dat Tesla 1000 euro korting geeft aan de LM vanwege de upgrade en omdat de bestelde kleur Midnight Silver Metallic niet meer geleverd kan worden, worden die extra kosten (1600 euro) ook als korting gegeven. De fiscale waarde van de auto stijgt natuurlijk iets, zeker als ik een van de duurdere kleuren pak, dus uiteindelijk ga ik het toch wel betalen in de bijtelling, en merk ik volgens mij weinig van die 'gratis' upgrade in de kosten.
Omdat MSM niet meer leverbaar is, moet ik nu een andere kleur kiezen. Nu begin ik weer enorm te twijfelen. Wit wil ik liever niet want mijn vriend heeft al een witte Model Y. Blauw en zwart vind ik niet mooi. Ultra Red vind ik wel erg mooi en mooier dan de vorige rode kleur. Stealth Grey is natuurlijk de vervanger van MSM maar ik kan niet duidelijk zien op filmpjes wat er nou eigenlijk is veranderd, hij lijkt iets donkerder geworden. Maar ik vond het juist mooi dat MSM wat lichter was met een beetje een blauwe tint, geen idee of die blauwe tint er nog steeds is. Maar keuze ligt dus tussen Stealth Grey en Ultra Red, dus nu weer opnieuw strugglen met het kiezen van een kleur...
Omdat MSM niet meer leverbaar is, moet ik nu een andere kleur kiezen. Nu begin ik weer enorm te twijfelen. Wit wil ik liever niet want mijn vriend heeft al een witte Model Y. Blauw en zwart vind ik niet mooi. Ultra Red vind ik wel erg mooi en mooier dan de vorige rode kleur. Stealth Grey is natuurlijk de vervanger van MSM maar ik kan niet duidelijk zien op filmpjes wat er nou eigenlijk is veranderd, hij lijkt iets donkerder geworden. Maar ik vond het juist mooi dat MSM wat lichter was met een beetje een blauwe tint, geen idee of die blauwe tint er nog steeds is. Maar keuze ligt dus tussen Stealth Grey en Ultra Red, dus nu weer opnieuw strugglen met het kiezen van een kleur...

Ik zit ook bij Just-Lease, beide is ja038Robijno schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:17:
@Simone96 Lastige keuze. Maar uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken, een ander kan geen kleur voor je kiezen.
Zag eergisteren de nieuwe rode kleur in een review, vond hem icm de zwarte details een stuk mooier dan de vorige rode kleur. Maar ook het nieuwe grijs is niet verkeerd. Wit en grijs op de oprit is ook zo saai, gewoon rood doen
Zag eergisteren de nieuwe rode kleur in een review, vond hem icm de zwarte details een stuk mooier dan de vorige rode kleur. Maar ook het nieuwe grijs is niet verkeerd. Wit en grijs op de oprit is ook zo saai, gewoon rood doen
@Ruud2001 10000000% de RWD natuurlijk.
- Range zal van de Highland beter zijn, de LR heeft al wat degradatie waardoor WLTP er al onder zal zitten.
- Bij <15 graden sowieso betere range door warmtepomp.
- LFP is voor particulier wel prettig.
- Veeeel stiller dan zo'n 2019 model.
- Nieuwe auto met volledige garantie en bv nieuwe banden.
- Veel rijker uitgerust waaronder; stuurverwarming, stoelventilatie, electrische trunk, beter interieur met scherm achterin.
- Hogere restwaarde denk ik zo aangezien de 2019 LR nog flink aan de prijs is.
- Frisser uiterlijk, al is dit subjectief wellicht.
Enige "nadeel" is wat langzamer, geen AWD, geen "premium" audio en wat lagere SuC snelheid. Al kan de LFP langer door op hogere snelheid.
- Range zal van de Highland beter zijn, de LR heeft al wat degradatie waardoor WLTP er al onder zal zitten.
- Bij <15 graden sowieso betere range door warmtepomp.
- Veeeel stiller dan zo'n 2019 model.
- Nieuwe auto met volledige garantie en bv nieuwe banden.
- Veel rijker uitgerust waaronder; stuurverwarming, stoelventilatie, electrische trunk, beter interieur met scherm achterin.
- Hogere restwaarde denk ik zo aangezien de 2019 LR nog flink aan de prijs is.
- Frisser uiterlijk, al is dit subjectief wellicht.
Enige "nadeel" is wat langzamer, geen AWD, geen "premium" audio en wat lagere SuC snelheid. Al kan de LFP langer door op hogere snelheid.
Dat was ik, goed om te weten hoe het zit! Dank voor het navragen.pretpik schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:39:
[Afbeelding]
Dat is zeker waar. Maar hoop dat er de komende dagen misschien nog wat meer video's/foto's online komen van de nieuwe grijze kleur. Tussen het oude en nieuwe rood zie ik het verschil wel, maar tussen het oude en nieuwe grijs zie ik het nog niet echt.Taro schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:48:
@Simone96 Lastige keuze. Maar uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken, een ander kan geen kleur voor je kiezen.
Wil vooral graag weten of de nieuwe grijze kleur in bepaald licht nog steeds de blauwe gloed heeft zoals onderstaande foto, want dan vind ik hem op z'n mooist.
/f/image/w5b0iqfceoDJUVfQomAgnV51.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Simone96 op 11-09-2023 22:06 ]
Haha ik was er ook vanavond! Ik was zeker onder de indruk, zeker van de kwaliteit van materialen. We neigen nu wel wat meer naar model 3 ipv model Y. Liefst hebben we de Y met de highland upgrades, maar zo lang willen we niet meer wachten. Ga jij hem aanschaffen denk je?Thomason schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:25:
[...]
Ik ben hier vanavond geweest, als je de nieuwe M3 al voor oktober wil zien was het de moeite waard. Was een korte presentatie met daarna de reveal, gewoon in de tesla garage. Daarna kon je net als in de showroom met de auto pingelen.
Catering was trouwens top geregeld, belangstelling was ook groot dus het was volle bak. Uit beleefdheid naar de rest dus maar kort in de auto kunnen zitten, kwaliteit lijkt op eerste indruk wel een stuk beter.
Ik ben wel heel enthousiast over de M3, de wieldoppen zijn in het echt echt heel erg mooi. Zien er echt strak uit onder de M3. Alleen de zwarte kleur staat hem naar mijn mening niet zo, maar dat is ieders voorkeur natuurlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aangezien hier nog niemand z'n ervaring heeft gedeeld direct maar zelf besteld op Amazon.Maurice- schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:21:
Nu de Highland verwisselbare dashboard frontjes krijgt is niets meer heilig 😇. Iemand ervaring met deze plak frontjes? (Dus geen wrap)
[Afbeelding]
Super gemakkelijk te "plakken", doordat het een hard frame is zit deze gelijk goed. Op geen enkele plek is het houtkleurige origineel nog zichtbaar. Klusje van 5 minuten en ik vind het resultaat persoonlijk (bovenverwachting) goed!
:strip_exif()/f/image/ONeldYxbCash1VZw6PN5D6nN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SX5yMqquQFMKS2VjWHt9T49P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JCpWgXewl8q5VwtBqJmpaD3k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AMGR8cVpiTBNJeiLsHiN2HxT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OQPG7HUWFKSo7dHEaiQ9bhV0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, €119 is niet goedkoop maar voor alleen alcantara look wrap op maat ben je de helft kwijt zonder garantie dat het mooi uitpakt.
Ook al gedacht om een jaartje te verlengen?Ruud2001 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:46:
Als ik het goed heb is je huidige model 3 nog een 4% auto, lijkt me zeer interessant om nog een jaartje extra te rijden ivm de zeer lage bijtelling.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik snap de twijfel wel, persoonlijk heb ik niet zoveel met “hoge” auto’s dus de MY trok me niet zo. De ruimte hebben we ook niet nodig, ben midden 20 dus een kinderwens komt waarschijnlijk pas bij de volgende auto :)!Angriebirdie schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:15:
[...]
Haha ik was er ook vanavond! Ik was zeker onder de indruk, zeker van de kwaliteit van materialen. We neigen nu wel wat meer naar model 3 ipv model Y. Liefst hebben we de Y met de highland upgrades, maar zo lang willen we niet meer wachten. Ga jij hem aanschaffen denk je?
Moet 1 oktober een andere auto vanuit het werk, dat wordt de M3 in Ultra red (echt zo’n vette kleur). Waarschijnlijk wel gewoon in de standaard range, met de wieldoppen rond de 550 is voor mij meer dan genoeg.
Ben wel benieuwd wat jullie met de keuze gaan doen, wordt er niet makkelijker op zo! Succes met de keuze!
Haha ik ook, en zo te horen meer mensen hier. Hadden we ff Tweakers meetup kunnen doen 😁 Ben zelf helemaal verkocht nuThomason schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:25:
[...]
Ik ben hier vanavond geweest, als je de nieuwe M3 al voor oktober wil zien was het de moeite waard. Was een korte presentatie met daarna de reveal, gewoon in de tesla garage. Daarna kon je net als in de showroom met de auto pingelen.
Waarom is LPF als particulier wel prettig? Langere verwachte levensduur van het accupakket?Inspired schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:49:
@Ruud2001 10000000% de RWD natuurlijk.
Las in dit topic dat je bij LPF wel regelmatig naar 100% moet laden om een accuraat percentage in je display te zien, klopt dat? Ben nu namelijk gewend om de auto tot max 80 te laden, en hang ‘m ook niet altijd aan de lader als ie op de oprit staat.
Helaas is dit bij mijn werkgever geen optie, is allemaal gestandaardiseerd en verlengen van contractduur is niet mogelijk. Ik moet het sommetje dus maar eens gaan maken wat ik over hou als ik m’n leasebudget laat uitkeren en wat het bezit van een eigen auto gaat kosten. Heb ik de contractduur van m’n 2019 eigenlijk alleen een keer de 12V batterij moeten laten vervangen, dus verwacht dat de kosten voornamelijk in verzekering en afschrijving zitten.ZeRoC00L schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:36:
[...]
Ook al gedacht om een jaartje te verlengen?
Als ik het goed heb is je huidige model 3 nog een 4% auto, lijkt me zeer interessant om nog een jaartje extra te rijden ivm de zeer lage bijtelling.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Pfoehh voor de grap even de prijs van een private lease MYP gekeken

Na 60 maanden €57000 uitgegeven om de auto daarna in te leveren en niets voor terug krijgen lijkt mij een bijzonder slechte deal?
[ Voor 22% gewijzigd door schumi1986 op 12-09-2023 00:30 ]
Heb je de vraag al neergelegd überhaupt? Wij hebben ook alles gestandaardiseerd anders is het moeilijk uitkiezen ook echter als je nog niet aan de 150k kilometers zit en /of 5 jaar mag je gewoon de auto verlengen naar 5 jaar. Dat is een kwestie van 1 mailtje.Ruud2001 schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:18:
[...]
Helaas is dit bij mijn werkgever geen optie, is allemaal gestandaardiseerd en verlengen van contractduur is niet mogelijk. Ik moet het sommetje dus maar eens gaan maken wat ik over hou als ik m’n leasebudget laat uitkeren en wat het bezit van een eigen auto gaat kosten.
Ja, klopt. LFP moet je volgens Tesla minimaal 1x per week tot 100% laden om te kalibreren. Dat doet waarschijnlijk meer dan alleen het juiste percentage weergeven, maar houdt ook alle cellen op de juiste spanning.Ruud2001 schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:18:
[...]
Waarom is LPF als particulier wel prettig? Langere verwachte levensduur van het accupakket?
Las in dit topic dat je bij LPF wel regelmatig naar 100% moet laden om een accuraat percentage in je display te zien, klopt dat? Ben nu namelijk gewend om de auto tot max 80 te laden, en hang ‘m ook niet altijd aan de lader als ie op de oprit staat.
[...]
Helaas is dit bij mijn werkgever geen optie, is allemaal gestandaardiseerd en verlengen van contractduur is niet mogelijk. Ik moet het sommetje dus maar eens gaan maken wat ik over hou als ik m’n leasebudget laat uitkeren en wat het bezit van een eigen auto gaat kosten. Heb ik de contractduur van m’n 2019 eigenlijk alleen een keer de 12V batterij moeten laten vervangen, dus verwacht dat de kosten voornamelijk in verzekering en afschrijving zitten.
De auto hoeft echter niet de hele tijd aan de lader te hangen. Ik heb geen eigen oprit, maar moet 1-2x per week laden. Dan dus gewoon tot 100% en klaar.
Zoals @Oekol ook aangeeft, in ieder geval proberen (als je zelf ook wil). Heb een collega met een model 3 met 4% bijtelling, en de lease coördinator snapt het wel dat ie graag wil blijven rijden en daarom een uitzondering maakt.Ruud2001 schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:18:
[...]
[...]
Helaas is dit bij mijn werkgever geen optie, is allemaal gestandaardiseerd en verlengen van contractduur is niet mogelijk. Ik moet het sommetje dus maar eens gaan maken wat ik over hou als ik m’n leasebudget laat uitkeren en wat het bezit van een eigen auto gaat kosten. Heb ik de contractduur van m’n 2019 eigenlijk alleen een keer de 12V batterij moeten laten vervangen, dus verwacht dat de kosten voornamelijk in verzekering en afschrijving zitten.
Je rijd voor zo’n lage prijs dat het echt de moeite waard kan zijn hier wat energie in te steken en/of de lease coördinator eens te benaderen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik zag gisteren deze introductie van de vernieuwde 3. Het is van 1 september dus wellicht heb je deze al gezien, mar anders best een goede impressie YouTube: Tesla Model 3 (2023) - AutoWeek Review
Grove schatting met veel aannames uiteraard.schumi1986 schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:59:
[...]
Na 60 maanden €57000 uitgegeven om de auto daarna in te leveren en niets voor terug krijgen lijkt mij een bijzonder slechte deal?
Highlevel
- MYP = €65.000
- 20.000km per jaar
- 16kWh/100kWh
- €0,35 per kWh
- Verzekering €90 per maand
- Belasting €75 per maand
- Prijs voor komende 5 jaar
- Stroom: €6.200
- Belasting: €2.000
- Verzekering: €5.400
- Onderhoud: €2.000
- Afschrijving (50%): €32.500
- Gemist investeringsrendament (5%): €8.700
- Totaal: €53.200
- Leaseprijs: €57.000
- Totaal: €65.200
EDIT: Wellicht iets voor de handige harries onder ons? https://www.autowereld.nl...124-1909662108.1682940867
EDIT: @schumi1986, thanks voor de correctie, heb het wel in mijn model staan maar niet overgenomen hier.
[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 12-09-2023 08:40 ]
Stealth gray:Simone96 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:34:
Vandaag bericht gekregen van de leasemaatschappij dat mijn order momenteel 'on hold' staat omdat het nieuwe model een nieuwe registratie code heeft en er daarom een nieuw leasecontract moet worden opgesteld. Ook geven ze aan dat Tesla 1000 euro korting geeft aan de LM vanwege de upgrade en omdat de bestelde kleur Midnight Silver Metallic niet meer geleverd kan worden, worden die extra kosten (1600 euro) ook als korting gegeven. De fiscale waarde van de auto stijgt natuurlijk iets, zeker als ik een van de duurdere kleuren pak, dus uiteindelijk ga ik het toch wel betalen in de bijtelling, en merk ik volgens mij weinig van die 'gratis' upgrade in de kosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amBTcjJo6UYQf9vFp0ksoF66.jpg?f=user_large)
lijkt alsof quick silver en msm een baby gehad hebben?
deze video geeft ook een goede indruk van de kleur:
YouTube: 2024 Tesla Model 3 // ALL NEW FEATURES
[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 12-09-2023 08:36 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Bij private lease ga je straks ook gewoon wegenbelasting betalenCard Nox schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:24:
[...]
Grove schatting met veel aannames uiteraard.
HighlevelKopen
- MYP = €65.000
- 20.000km per jaar
- 16kWh/100kWh
- €0,35 per kWh
PL
Ja, scheelt een slordige €10k in totaal, maar als je geen €65k hebt liggen om uit te geven is het een overweging.
- Totaal: €63.200
EDIT: Wellicht iets voor de handige harries onder ons? https://www.autowereld.nl...124-1909662108.1682940867
Nog een belangrijk verschil. Na koop is de Tesla eigendom en kan je de auto ook weer verkopen na X aantal jaar.Card Nox schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:24:
[...]
Ja, scheelt een slordige €15k in totaal, maar als je geen €65k hebt liggen om uit te geven is het een overweging.
Na afloop Private Lease niet. Dus dat geld is dan weg.
Wat mij persoonlijk betreft hét argument om nooit aan private lease te doen. Zo zonde van het geld.
@PdeBie, de restwaarde zit in die berekening meegenomen.
Daarnaast zijn er PL contracten met een flex optie (heb die zelf ook). Ik heb een 5 jarig contract met de optie om na 12 maanden kostenloos op te zeggen. Vond ik destijds een voorwaarde omdat het mijn eerste EV ging worden en ik niet wist of ik het fijn zou vinden (achteraf denk ik: duhhh natuurlijk is dat fijn!).
Vaak is PL duurder dan kopen, maar PL bied de mogelijkheid wat te rijden wat je niet vooruit kunt betalen en je blijft liquide. Als je goed kunt handelen is je investeringsrendament wellicht wel 10%, dan is er al geen verschil meer tussen PL en kopen.
EDIT: Sorry, gaat wel offtopic zo.
Ik speel nog altijd met de gedachte een MY te kopen/leasen, maar kan de extra kosten tov mijn eNiro niet verantwoorden (MY: €680, eNiro €380). Binnen 1 maand komt echter ons 3de kindje (1x5j, 1x3j) dus wellicht 'moeten' we wel een grotere auto nemen en dan neem ik die kosten voor lief.
Daarnaast zijn er PL contracten met een flex optie (heb die zelf ook). Ik heb een 5 jarig contract met de optie om na 12 maanden kostenloos op te zeggen. Vond ik destijds een voorwaarde omdat het mijn eerste EV ging worden en ik niet wist of ik het fijn zou vinden (achteraf denk ik: duhhh natuurlijk is dat fijn!).
Vaak is PL duurder dan kopen, maar PL bied de mogelijkheid wat te rijden wat je niet vooruit kunt betalen en je blijft liquide. Als je goed kunt handelen is je investeringsrendament wellicht wel 10%, dan is er al geen verschil meer tussen PL en kopen.
EDIT: Sorry, gaat wel offtopic zo.
Ik speel nog altijd met de gedachte een MY te kopen/leasen, maar kan de extra kosten tov mijn eNiro niet verantwoorden (MY: €680, eNiro €380). Binnen 1 maand komt echter ons 3de kindje (1x5j, 1x3j) dus wellicht 'moeten' we wel een grotere auto nemen en dan neem ik die kosten voor lief.
[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 12-09-2023 08:50 ]
Mijn auto moet binnenkort binnen voor onderhoud, hoe krijgen ze de auto eigenlijk open als ik ze geen pasje meegeef? Of kan Tesla altijd de auto open krijgen zonder jouw toestemming?
Zij kunnen de auto openen zonder sleutel, mits aan 2 voorwaarden zijn voldaan:this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Mijn auto moet binnenkort binnen voor onderhoud, hoe krijgen ze de auto eigenlijk open als ik ze geen pasje meegeef? Of kan Tesla altijd de auto open krijgen zonder jouw toestemming?
-gps geeft aan dat de auto op hun terrein staat
-er is een service verzoek ingepland die dag.
Of slechts 1 voorwaarde, indien je akkoord gegeven hebt voor remote service, dan wordt de gps voorwaarde genegeerd, omdat de monteur naar jou komt.
Ik heb eens de mobiele service thuis gehad, maar die kwam net op een moment dat ik de deur uit moest. Ik heb die man laten bellen toen hij voor de deur stond zodat ik de auto kon openen. Toen hij klaar was kreeg ik weer een belletje en kon ik de auto weer op slot doen.this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Totaal irrelevant voor jouw situatie, maar ik vind het wel een voorbeeld van hoe de aanpak van Tesla (die hier wel eens onpersoonlijk wordt genoemd) ook gewoon super handig kan zijn.
Weet je toevallig of de auto daar gewoon blijft staan en vanaf nu te bezichtigen is?Thomason schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:25:
[...]
Waarom zou je geen pasje meegeven?this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Omdat ze er niet om vragen. Daar bespaar je wel wat tijd mee. Ik drop de auto en haal hem weer zonder dat ik naar binnen hoef om zaken te regelen.
Ik vind die huurkoop van Tesla dus zo slecht niet.schumi1986 schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:59:
[...]
Want na afloop is de waarde van de auto meestal nog hoger dan de slotsom, kan je alsnog kiezen om die over te nemen.
Life is too short to drive boring cars
Daarom beter doorsparen en zelf kopen. Anders blijf je in dat cirkeltje hangen van leasen omdat je geen vermogen opbouwt (tenzij je maandelijks geld aan de kant legt naast het leasen natuurlijk)
Dat kan alleen de hogere rank servicemonteur doen. Die hebben allemaal blackmagic geleerd van Lord Musk.this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Ze krijgen de auto open binnen no-time.
edit: sorry niet grappig
[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 12-09-2023 10:06 ]
Life is too short to drive boring cars
Beetje offtopic, maar volgens mij heeft @PdeBie net dus heel netjes voorgerekend dat dat niet zo is. Zeker als je uitgaat van een MSCI world long term average return. (~9%)Dutchlimits schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:56:
Daarom beter doorsparen en zelf kopen. Anders blijf je in dat cirkeltje hangen van leasen omdat je geen vermogen opbouwt (tenzij je maandelijks geld aan de kant legt naast het leasen natuurlijk)
Dat is wel een heel hoge inschatting, je kan dat beter halveren om veilig te spelen.JohanB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:07:
[...]
Beetje offtopic, maar volgens mij heeft @PdeBie net dus heel netjes voorgerekend dat dat niet zo is. Zeker als je uitgaat van een MSCI world long term average return. (~9%)
En hou er rekening mee dat long term +10j is. Niet 4-5j.
Hou er even rekening mee dat je dat onderhoud wel erg hoog in schat. Setje nieuwe banden, ruitenwissers en interieurfilters en 1 APK. Onder de €1000 moet wel lukken.Card Nox schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:24:
[...]
HighlevelKopen
- MYP = €65.000
- 20.000km per jaar
- 16kWh/100kWh
- €0,35 per kWh
PL
Ja, scheelt een slordige €15k in totaal, maar als je geen €65k hebt liggen om uit te geven is het een overweging.
EDIT: @schumi1986, thanks voor de correctie, heb het wel in mijn model staan maar niet overgenomen hier.
Ben er ook geweest, kwam alleen laat aan (rond 20u) waardoor de catering al aan het inpakken was. Vond het alleen jammer dat het een zwarte variant betrof waardoor je de lijnen v/d auto (en de koplampen vooral) niet heel goed kon onderscheiden. Maargoed, we moesten het er maar mee doen 😉Thomason schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:25:
[...]
:strip_exif()/f/image/WAY5XVceTPLR2FxGSIBZaDra.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3DI2dgBKL7Y0mvbl1OEi6F3O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H9XYNMPdPipOC2StrkRnmkP1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DMK2WdKjuJgSbN3xoob0iiJY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aeT1W6L4rHlYXYMnXauvcpzX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3kPjnNg4a3r2ZPILixGBUe4A.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn geen prijzen per jaar. Want je betaalt ook geen € 6.200 aan stroom of € 5.400 aan verzekering per jaar.BaSsDruM schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Hou er even rekening mee dat je dat onderhoud wel erg hoog in schat. Setje nieuwe banden, ruitenwissers en interieurfilters en 1 APK. Onder de €1000 moet wel lukken.
Volgens mij komt de auto in een soort servicemodus als je op het terrein staat en krijg je een code om deze modus weer te deactiveren na ophalen.this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:50:
[...]
Omdat ze er niet om vragen. Daar bespaar je wel wat tijd mee. Ik drop de auto en haal hem weer zonder dat ik naar binnen hoef om zaken te regelen.
Een setje banden kost inclusief arbeid wel meer dan 1000 euro voor een MYP. Mogelijk heb je zelfs méér dan 1 setje nodig afhankelijk van je rijstijl/gebruik in 100.000km.BaSsDruM schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:19:
[...]
Hou er even rekening mee dat je dat onderhoud wel erg hoog in schat. Setje nieuwe banden, ruitenwissers en interieurfilters en 1 APK. Onder de €1000 moet wel lukken.
Op de foto van het wiel van de nieuwe Model 3 zie ik op de band een V voor de snelheidscodering. Dat is goed voor maximaal 240 kmu. Raar dat Tesla begrensd op 200 kmu. Dat kan dus niet de reden zijn.
In de berichtgeving omtrent je service afspraak word je er aan herinnerd om geen pin code voor het rijden te vereisen en ook keyless entry moet ingeschakeld zijn.this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Wellicht dat ze hem ook gaan afleveren op all weathers en/of een winter package met H codering? Zal wel een reden voor zijn.GekkeRipper schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:55:
[...]
Een setje banden kost inclusief arbeid wel meer dan 1000 euro voor een MYP. Mogelijk heb je zelfs méér dan 1 setje nodig afhankelijk van je rijstijl/gebruik in 100.000km.
Op de foto van het wiel van de nieuwe Model 3 zie ik op de band een V voor de snelheidscodering. Dat is goed voor maximaal 240 kmu. Raar dat Tesla begrensd op 200 kmu. Dat kan dus niet de reden zijn.
Toevallig gisteren gezien, als je een service afspraak hebt en hij is verbonden aan de Tesla Service wifi kunnen met de laatste 6 cijfers van het chassisnummer in service modus de auto openen en rijden.this schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
Prima inschatting. Daar komt nog schade en onvoorzien bovenop. En, je hebt dus 'kans' op dat (maximale) verschil. Zo zou ik hem inschatten, en komt dus vrijwel gelijk uit. Ik zou het wel weten.Card Nox schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:24:
[...]
HighlevelKopen
- MYP = €65.000
- 20.000km per jaar
- 16kWh/100kWh
- €0,35 per kWh
PL
/f/image/mdn54nL1bw2SCB9iOzyKyaca.png?f=fotoalbum_large)
Divide and conquer.
Wij hebben door dit soort berekeningen daarom gekozen voor occasion private lease. Dit scheelt een paar honderd euro op de lease prijs per maand, maar wel met de zekerheid van onderhoud, reparaties en laag eigenrisico. Nadeel is natuurlijk dat je een gebruikte auto krijgt en niet altijd in de uitvoering die je had willen hebben.wimpie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:10:
[...]
Prima inschatting. Daar komt nog schade en onvoorzien bovenop. En, je hebt dus 'kans' op dat (maximale) verschil. Zo zou ik hem inschatten, en komt dus vrijwel gelijk uit. Ik zou het wel weten.
[Afbeelding]
Voor de MY nog niet echt beschikbaar, maar voor de M3 komen er regelmatig modellen in alle kleuren voorbij.
Vermogen opbouwen met een auto...Dutchlimits schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:56:
Je moet de vergelijking heel eerlijk maken, en dat is dus inclusief het financieren (of gemiste interesten) als je de auto zelf koopt.
Ik heb ooit de vergelijking gemaakt voor een kleine auto die ca 250€ per maand zou kosten voor 10k per jaar.
Als je dan voor een omnium verzekering al bijna 1000€ pm gaat betalen, en nog eens wat geld rekent voor taksen en onderhoud, dan is het verschil tussen personal lease en kopen echt niet zo groot hoor.
Meestal zit de winst bij kopen in het feit dat je na 3-4 jaar de auto NIET vervangt en verder gebruikt zonder omnium verzekering en dan door gaat tot die minstens 10 jaar oud is. Maar dan is de restwaarde ook niet bijzonder meer hoor.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zo ben ik persoonlijk ook op private lease gekomen, met name ook vanwege de vraagtekens bij de restwaarde. De combinatie van nieuwe techniek + prijzenoorlog hebben daar meer invloed op bij een elektrische auto dan een traditionele auto.wimpie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:10:
[...]
Prima inschatting. Daar komt nog schade en onvoorzien bovenop. En, je hebt dus 'kans' op dat (maximale) verschil. Zo zou ik hem inschatten, en komt dus vrijwel gelijk uit. Ik zou het wel weten.
[Afbeelding]
Ik betaal nu iets minder dan 600 per maand (wel een looptijd van 6 jaar) voor 18k/jaar voor een nieuwe M3 + subsidie, ik heb ook naar occasion tesla's gekeken maar dat was voor een particulier in ieder geval totaal niet interessant.
[ Voor 13% gewijzigd door geraroz op 12-09-2023 13:33 ]
Ik heb voor koop gekozen. Redenen:
- Opportunity cost: 5% vind ik nogal overdreven. Ik heb al geld in aandelen, ik heb al zonnepanelen, ik heb al een huis... ik kan wel meer in hetzelfde investeren, maar vermogen kan je mijn inziens beter spreiden.
- Vrijheid: lease heb ik geen ervaringm mee, maar je hoort vaak dat lease nogal lastig kan zijn als je er vanaf wilt voor einde contract.
- Gevoel: het voelt prettig om geen schulden te hebben.
Daarnaast: lenen kost geld, het moet dus ergens vandaan komen... onderhoud & verzekering kan een lease maatschapij misschien voordeliger, maar ze moeten hun kapitaal ook financieren. Ik heb eens gekeken naar obligaties van Mistergreen. 7,5% rente betalen ze. Die kosten worden dus door de leaserijders weer betaald.
- Opportunity cost: 5% vind ik nogal overdreven. Ik heb al geld in aandelen, ik heb al zonnepanelen, ik heb al een huis... ik kan wel meer in hetzelfde investeren, maar vermogen kan je mijn inziens beter spreiden.
- Vrijheid: lease heb ik geen ervaringm mee, maar je hoort vaak dat lease nogal lastig kan zijn als je er vanaf wilt voor einde contract.
- Gevoel: het voelt prettig om geen schulden te hebben.
Daarnaast: lenen kost geld, het moet dus ergens vandaan komen... onderhoud & verzekering kan een lease maatschapij misschien voordeliger, maar ze moeten hun kapitaal ook financieren. Ik heb eens gekeken naar obligaties van Mistergreen. 7,5% rente betalen ze. Die kosten worden dus door de leaserijders weer betaald.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.