In de zomer met 130 km/u op de AP rijdt onze Y RWD 19” 167 wh/km op lange stukken. Vol beladen, geen dingen als dakkoffers of trekhaak boxen.EV-newbie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:01:
[Afbeelding]
Goedendag, lang niet hier geweest (op Tweakers) maar gooi toch maar eens een vraag hier neer. Benieuwd of iemand mij kan verhelderen.
Sedert 2017 rijden wij al met 1 wagen elektrisch. Maar in augustus 2023 is ook de laatste bev vervangen. Nu dus uitsluitend ev's hier.
Wij moeten naar Zwitserland toe waarbij wij veel actieradius moeten hebben bij aankomst.
Daarom heb ik ABRP erbij gepakt.
Ik heb de max. snelheid op 130 km/u en een verbruik bij 100 km/u van 16,0 kWh.
Nu laat ABRP zien dat ik na 279 km rijden nog maar 21% capaciteit zou hebben.
Is dat niet een beetje teveel van het goede?
Of ben ik gewoon te positief over het verbruik van de Y en verwacht ik dus te veel.
Auto heeft overigens standaard 19".
De laadstops zijn prima, gaat mij alleen om het verbruik.
Je moet er wel 1 hebben die ervaring heeft met cameras achter het glas inderdaad. Calibreren doet de auto zelf ook wel als ze de goede instructies aan de auto geven. Na vervangen van de voorruit bij autotaalglas kon ik bijv. de eerste 30km (ofzo, uur rijden in de stad of zoiets) geen AP gebruiken.raviculus schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:58:
[...]
Unive geeft je vrije keus voor schadehersteller bij Tesla. Ik dacht probeer eerst direct via Tesla, mede omdat ik in het verleden heb gelezen over AP calibratie issues die dan alsnog door Tesla opgelost moesten worden na het vervangen van de voorruit. Maar misschien is dat inmiddels achterhaald?
Ervan uitgaande dat je de MY RWD hebt zou ik het referentieverbruik bij 110 km/h op 167 laten staan. Dat is in mijn ervaring een staand waarbij de percentages bij aankomst redelijk kloppen. Je merkt snel genoeg als het lager uitpakt en je meer range overhoudt.EV-newbie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:01:
[Afbeelding]
Goedendag, lang niet hier geweest (op Tweakers) maar gooi toch maar eens een vraag hier neer. Benieuwd of iemand mij kan verhelderen.
Sedert 2017 rijden wij al met 1 wagen elektrisch. Maar in augustus 2023 is ook de laatste bev vervangen. Nu dus uitsluitend ev's hier.
Wij moeten naar Zwitserland toe waarbij wij veel actieradius moeten hebben bij aankomst.
Daarom heb ik ABRP erbij gepakt.
Ik heb de max. snelheid op 130 km/u en een verbruik bij 100 km/u van 16,0 kWh.
Nu laat ABRP zien dat ik na 279 km rijden nog maar 21% capaciteit zou hebben.
Is dat niet een beetje teveel van het goede?
Of ben ik gewoon te positief over het verbruik van de Y en verwacht ik dus te veel.
Auto heeft overigens standaard 19".
De laadstops zijn prima, gaat mij alleen om het verbruik.
Van de week een rit hoofdzakelijk snelweg op 103 (NL) en 120 (België), maar ook wat file en dat verbruik kwam uit op 129 Wh/km. Dan zou het bereik totaal op 450 km uitkomen.
Bij 130 km/h en met dakkoffer (Franse Autoroute) afgelopen zomer zat het verbruik tussen 220 en 240 Wh/km te schommelen. Dan dus een bereik van ongeveer 250 km. Op basis daarvan lijkt 279 km met 21% over met eerst een stuk 100 km/h in NL en daarna 130 km/h in D wel een redelijke schatting. Bij de RWD zou dat een verbruik zijn van ongeveer 162 Wh/km gemiddeld. 350+ km 0-100% is dat.
Ik heb de Yakima Thrubars en kreeg vlak voor mijn vakantie net op tijd de montageset K1228 (voetjes) geleverd. Zeer secuur de instructies opgevolgd, waarbij ik ook nog op internet moest zoeken hoe je de fixed points vindt. Bij aandraaien hoorde ik een lichte tik dus toen maar gestopt. Na vakantie en demontage gecheckt en het glas lijkt in orde.STIMPPYYY schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:23:
Die gebroken daken door een dakkoffer… ik kan er nog steeds niet bij. Dan doe je toch echt iets heel verkeerd 🤯
Twee weken terug echter een bericht dat er een recall is van de montageset ivm meldingen van gebroken dakramen. Als ik iets harder had aangedraaid denk ik dat mijn dakraam ook kapot zou zijn. Het kan dus ook een ontwerpfout in het product zijn.
Je kan mij wel vanalles wijs proberen te maken, maar ik heb beiden en kan van de een in de ander stappen en de Y is duidelijk groter achterin.Tweak_ers schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:39:
[...]
Meten is weten toch? Beenruimte is gewoon gelijk.
Bank achter is exact even breed. Maar de zitvlakken smaller bij de y, ten voordelen van het midden zitje.
Een derde passagier op de achterbank zal dus inderdaad lekkerder zitten in een Y dan in een 3.
YouTube: Tesla Model Y and Model 3 Rear Seats Comparison
Fabrikanten meten soms op de vreemdste manieren hun ruimte. Zo had een bepaald model jaar de Golf station meer liters kofferbak ruimte, dan een Passat station. Op papier uiteraard, in de praktijk sloeg dat nergens op.
Maar goed, naast ruimte wil het oog ook wat. Ik vond de Y al foeilelijk, alsof ze een cobra in een 3 hebben afgestoken. En de 3 was al niet moeders mooiste.
Nu de highland komt, vind ik hem echt een stuk verbeterd. Jammer dat de vissekom voorruit niet wat minder is, maar met de highland update zou ik ruimte voor lief nemen. Lekker de 3 kiezen. Maar dat is een persoonlijke mening.
Als ik mij kinderen de keuze geef:
Meer ruimte achterin of een schermpje met bediening, kiezen zij 100% voor het laatste 🤣
Er zijn filmpjes, waarin de testers zeggen, dat de Model Y uit Duitsland soepeler vering zou hebben en prettiger zittingen dan zijn Chinese evenknie.
Ik denk dat men voor de demonstratie auto’s het liefst auto’s inzet, die het beste aansluiten bij de belevingswereld van de toekomstige berijders in de verschillende regio’s. Bijvoorbeeld omdat Aziatische mensen over het algemeen wat kleiner en smaller zijn dan West Europeanen.
Zouden jullie tijdens een proefrit daarom alsjeblief eens willen kijken waar de demo auto gefabriceerd werd ?
Onderaan op de middenstijl zit een witte sticker met daarop onder andere een drie letter code. LWR betekent made in China en XP7 geeft aan dat hij in Duitsland geboren werd.
De vraag gesteld aan een Tesla adviseur, kreeg ik als respons dat ze geen onderscheid maken.
Als u in het recente verleden een demo Model Y kocht, stel ik aan u graag ook de vraag in welk land uw auto gemaakt werd.
Ik denk dat men voor de demonstratie auto’s het liefst auto’s inzet, die het beste aansluiten bij de belevingswereld van de toekomstige berijders in de verschillende regio’s. Bijvoorbeeld omdat Aziatische mensen over het algemeen wat kleiner en smaller zijn dan West Europeanen.
Zouden jullie tijdens een proefrit daarom alsjeblief eens willen kijken waar de demo auto gefabriceerd werd ?
Onderaan op de middenstijl zit een witte sticker met daarop onder andere een drie letter code. LWR betekent made in China en XP7 geeft aan dat hij in Duitsland geboren werd.
De vraag gesteld aan een Tesla adviseur, kreeg ik als respons dat ze geen onderscheid maken.
Als u in het recente verleden een demo Model Y kocht, stel ik aan u graag ook de vraag in welk land uw auto gemaakt werd.
Alleen in Fremont worden ze met derde zitrij gebouwd.roelg90 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
Klopt het dat de Y in NL niet met 7zits te bestellen is?
Hebben er meer mensen last van het feit dat de telefoonsleutel niet meer verbind. Ik kan via de app wel alles doen maar als ik in de buurt ben met mijn telefoon dan geeft het scherm aan om de pas te gebruiken, nu al een aantal x.
Het is een LR.bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:51:
[...]
Ervan uitgaande dat je de MY RWD hebt zou ik het referentieverbruik bij 110 km/h op 167 laten staan. Dat is in mijn ervaring een staand waarbij de percentages bij aankomst redelijk kloppen. Je merkt snel genoeg als het lager uitpakt en je meer range overhoudt.
Van de week een rit hoofdzakelijk snelweg op 103 (NL) en 120 (België), maar ook wat file en dat verbruik kwam uit op 129 Wh/km. Dan zou het bereik totaal op 450 km uitkomen.
Bij 130 km/h en met dakkoffer (Franse Autoroute) afgelopen zomer zat het verbruik tussen 220 en 240 Wh/km te schommelen. Dan dus een bereik van ongeveer 250 km. Op basis daarvan lijkt 279 km met 21% over met eerst een stuk 100 km/h in NL en daarna 130 km/h in D wel een redelijke schatting. Bij de RWD zou dat een verbruik zijn van ongeveer 162 Wh/km gemiddeld. 350+ km 0-100% is dat.
Als ik de reacties zo lees is de planner nogal voorzichtig. Mogelijk zelfs te negatief.
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Bij 130 zit je zo op 20/21kWh per 100. 79% is een 60kWh. Bij 279km klopt dat dus prima. Tenzij er een heel stuk 100 is. Dan is het wat conservatief.EV-newbie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:02:
[...]
Het is een LR.
Als ik de reacties zo lees is de planner nogal voorzichtig. Mogelijk zelfs te negatief.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vanmiddag heb ik ook een Tesla aangeschaft. Een tweedehansje, dat dan weer wel. Een blauwe Model Y AWD met 483 km op de teller, uit Berlijn en pas 2 weken oud. Wel met 8000 euro korting kunnen krijgen. En nog een trekhaak erbij.
Nu kan ik de auto maandag ophalen maar dinsdag vertrek ik naar het buitenland voor 3 weken. Veel tijd om de auto te leren kennen of alles in te stellen heb ik niet.
Als het goed is krijg ik de auto met een volle accu mee terug. Het is maar een kort stukje, dus naar huis rijden, ding op de oprit parkeren en klaar.
Maar zijn er belangrijke dingen die ik direct moet doen? Aanmelden wifi en verbinden met telefoon bv?
En moet ik m inplugggen in het stopcontact die 3 weken? Ik heb nog geen laadpaal dus het moet in het gewone stopkontakt en wil liever niet dat de auto 3 weken lang veel stroom trekt voor standby ofzo?
Ik heb nog niet veel Tesla ervaring is denk ik wel duidelijk..
Nu kan ik de auto maandag ophalen maar dinsdag vertrek ik naar het buitenland voor 3 weken. Veel tijd om de auto te leren kennen of alles in te stellen heb ik niet.
Als het goed is krijg ik de auto met een volle accu mee terug. Het is maar een kort stukje, dus naar huis rijden, ding op de oprit parkeren en klaar.
Maar zijn er belangrijke dingen die ik direct moet doen? Aanmelden wifi en verbinden met telefoon bv?
En moet ik m inplugggen in het stopcontact die 3 weken? Ik heb nog geen laadpaal dus het moet in het gewone stopkontakt en wil liever niet dat de auto 3 weken lang veel stroom trekt voor standby ofzo?
Ik heb nog niet veel Tesla ervaring is denk ik wel duidelijk..
Zorgen dat sentry mode uitstaat en dan wegzetten en drie weken de app niet openen
Haha mooi om al pagina’s lang alle voor en tegens van de m3 en my te lezen. Door de verdeeldheid ben ik er nog niet helemaal over uit. Wellicht toch maar eerst even de m3 highland zelf ervaren zodra deze in de showroom staat😜
In dat geval zou ik nog even verduidelijken dat ik een RWD heb. Dan kun je overal gerust een halfuur bij op plakken. Verbruik blijft wel hetzelfde. Wij hadden dus 172 Wh/km maar veel op en af in het mooie glooiende land dat Spanje en Portugal heet. In Frankrijk heen 140 km/u op de AP gereden en terug juist 110,115,120 etc zodat er een stop verder konden geraken.
Het gemiddelde van de auto zit *checked ABRP* op: 157 Wh/km. Lijkt me overigens vrij laag. Zal vanavond als ik de auto ga wassen even kijken wat hij zelf zegt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Krijg net een email met een uitnodiging voor een M3 highland vip event in utrecht komende week. Iemand enig idee of dat de moeite is? Woon niet echt in de buurt.
€8.000 korting = t.o.v. de nieuwprijs inderdaad. Maar hij staat bij Tesla zelf ook al voor €53.500 te koop (nieuw, incl. referral en exact dezelfde uitvoering).Guido7619 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:29:
Vanmiddag heb ik ook een Tesla aangeschaft. Een tweedehansje, dat dan weer wel. Een blauwe Model Y AWD met 483 km op de teller, uit Berlijn en pas 2 weken oud. Wel met 8000 euro korting kunnen krijgen. En nog een trekhaak erbij.
Is het een import of demo auto?
Hoe kom je daar dan aan 😋? Van Tesla zelf direct een mailtje?Angriebirdie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:05:
Krijg net een email met een uitnodiging voor een M3 highland vip event in utrecht komende week. Iemand enig idee of dat de moeite is? Woon niet echt in de buurt.
Ik begrijp waarom je dat zegt, maar had ik een nieuwe gekocht dan had ik toch al niet jouw referal code gebruikt maar die van mijn collega.turkeyhakan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:27:
[...]
€8.000 korting = t.o.v. de nieuwprijs inderdaad. Maar hij staat bij Tesla zelf ook al voor €53.500 te koop (nieuw, incl. referral en exact dezelfde uitvoering).
Is het een import of demo auto?
Het is geen demo of import, originele NL Tesla auto,uitgeleverd op 22 augustus. Gekocht door een IT bedrijf voor hun directeur die het na zijn eerste rit helemaal niks vond en direct weer van de hand heeft laten doen.
Wat zijn de ervaringen betreft het achteraf aanbrengen van extra isolatie in een Model 3 Refresh( dus model vanaf najaar 2022) , bijvoorbeeld kuipen voorwielen isoleren, of dak- en raamrubbers ? Zie dat o.a. Tesland dit aanbied . Wordt de auto bij snelheden vanaf 90-100 km aantoonbaar stiller ?
Dan kun je beter bij je banden beginnen.DM57 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:06:
Wat zijn de ervaringen betreft het achteraf aanbrengen van extra isolatie in een Model 3 Refresh( dus model vanaf najaar 2022) , bijvoorbeeld kuipen voorwielen isoleren, of dak- en raamrubbers ? Zie dat o.a. Tesland dit aanbied . Wordt de auto bij snelheden vanaf 90-100 km aantoonbaar stiller ?
Niet doen. Helemaal niet nodig. De eerste versie van de M3 kon het een beetje gebruiken. Maar zelfs daar zou ik het voor afraden.DM57 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:06:
Jep! Had de verkoper gemaild die ons had geholpen tijdens de proefrit. Hij stuurde een uitnodiging link.Fab1Man schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:16:
[...]
Hoe kom je daar dan aan 😋? Van Tesla zelf direct een mailtje?
Ik neem m graag van je over als je niet gaatAngriebirdie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:05:
Zuur, goed dat je niet heb geforceerd inderdaad. Ik heb de originele dakdragers. Wat ik heb gemerkt is dat vast ook vast is. Het heeft geen enkel nut om harder aan te draaien.bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:56:
[...]
Ik heb de Yakima Thrubars en kreeg vlak voor mijn vakantie net op tijd de montageset K1228 (voetjes) geleverd. Zeer secuur de instructies opgevolgd, waarbij ik ook nog op internet moest zoeken hoe je de fixed points vindt. Bij aandraaien hoorde ik een lichte tik dus toen maar gestopt. Na vakantie en demontage gecheckt en het glas lijkt in orde.
Twee weken terug echter een bericht dat er een recall is van de montageset ivm meldingen van gebroken dakramen. Als ik iets harder had aangedraaid denk ik dat mijn dakraam ook kapot zou zijn. Het kan dus ook een ontwerpfout in het product zijn.
Ik draai dus alle 4 de bouten aan en kijk dan of de dragers nog mee bewegen als ik eraan trek. Zo nee, dan zit het vast. Daar hoef je de bouten niet heel er vast voor te draaien gelukkig.
Welke banden zijn het stilst voor 18 inch velgen ? Is de Michelin Pilot Sport op dit moment de beste keuze ?GroeneWandelaar schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:09:
[...]
Dan kun je beter bij je banden beginnen.
Daar gaat het niet om. Maar om toch te antwoorden op jouw “constatering”: je vraagt wel van alles en nog wat via de berichtenkant, ook n.a.v. mijn tip over de korting die je kan gebruiken. Dus gewoon gebruik maken van de situatie en niet even netjes aangeven wat je uiteindelijke bedoeling is. Netjes hoor!Guido7619 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:33:
[...]
Ik begrijp waarom je dat zegt, maar had ik een nieuwe gekocht dan had ik toch al niet jouw referal code gebruikt maar die van mijn collega.
Ze zaten inderdaad goed vast en ook na 4 weken en 5000 km rijden zat er geen beweging in de dragers. Dat was dus wel goed.STIMPPYYY schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:24:
[...]
Zuur, goed dat je niet heb geforceerd inderdaad. Ik heb de originele dakdragers. Wat ik heb gemerkt is dat vast ook vast is. Het heeft geen enkel nut om harder aan te draaien.
Ik draai dus alle 4 de bouten aan en kijk dan of de dragers nog mee bewegen als ik eraan trek. Zo nee, dan zit het vast. Daar hoef je de bouten niet heel er vast voor te draaien gelukkig.
In de handleiding stond geloof ik 2 Nm als aandraaimoment. Maar het zijn een soort vleugelmoeren, dus niet te doen met een momentsleutel zoals voor een fiets. Dus hoe krijg je dat precies op 2 Nm??? Kan me voorstellen dat veel mensen dan toch te strak aandraaien.
Gelukkig heb ik ze zonder problemen kunnen gebruiken en ik krijg uiteraard mijn geld voor de montageset terug.
Reden om voor de Yakima te kiezen was dat ik die al had voor de Ioniq 5. Alleen de montageset vervangen was flink goedkoper dan een hele nieuwe set (en al helemaal de originele). Nu dus maar even afwachten voor volgend jaar. Ik kan evt de complete set voor de Ioniq 5 verkopen en dan een andere oplossing vinden voor de Model Y (trekhaakkoffer bv).
Als je die netjes op spanning houd zijn ze echt stil zat.DM57 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:46:
[...]
Welke banden zijn het stilst voor 18 inch velgen ? Is de Michelin Pilot Sport op dit moment de beste keuze ?
Mocht je echt ergernissen ondervinden kun je nog altijd naar foam in tire banden kijken.
Ik zou het eerst maar eens gewoon proberen
Zit er geen inbus-zeskantgat in? Dat is bij de originele Tesla's wel. Ik kon volgens mij wel met momentsleutel werken, maar vond 1.5Nm toch op gevoel al wat (te) veel, dus ben eerder gestopt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er verschil is tussen de Yakima's en de Tesla's, gezien het feit dat Yakima die van Tesla produceert.bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:15:
[...]
Maar het zijn een soort vleugelmoeren, dus niet te doen met een momentsleutel zoals voor een fiets. Dus hoe krijg je dat precies op 2 Nm???
Niet helemaal, vakanties hebben we 2 keer gedaan met de 3 en er ging meer mee dan in de V60, Focus station en 308SW.Inspired schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:39:
[...]
Ja, beetje de eigen keuze verdedigen. Wat prima is. Kijk, we hebben ons goed weten te redden maar puur de trunk is van het formaat Golf. Met onderbak en frunk heb je best veel liters maar twee harde Samsonite koffers is al een uitdaging met vier personen. Allemaal best mee te leven maar ik ben blij dat ik nu een Y heb. Daar kan ik onze drie koffers gewoon in kwijt. Kan op termijn gewoon een vierde bij als het moet.
Waarbij mijn vrouw nooit meer wilde rijden omdat ik het te hoog volpropte en dan had ze geen zicht naar achteren meer.
Kwa effectieve ruimte is het een prima auto, praktisch is het niet altijd. Koffers heb je een punt, maar die moet je ook nooit gebruiken, tenzij je met het vliegtuig gaat uiteraard. Maar goed, dan hoeven ze niet in de auto. Schiphol taxi is goedkoper dan parkeren daar 🤣
Wij hebben 3 grote koffers afgelopen jaren meegenomen en dat is in iedere auto een uitdaging. Het past net in een Toyota Carina uit 96 🤣, van mijn schoonouders, maar zoals gezegd: Taxi is nog praktischer.
Filmpje laat juist zien dat beenruimte even groot is.Pierz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:00:
[...]
De zitting is (veel) hoger en je kunt je voeten onder de voorstoel kwijt. Je kan cherrypicken met meetwaarden wat je wilt, maar de ruimte op de achterbank van beide modellen is in de praktijk een wereld van verschil.
Door zitpositie kan het wel comfortabeler zijn natuurlijk.
We hebben beide een ander beeld bij “wereld van verschil”
Na het zien van dit filmpje baal ik dat ik twijfelde over de knob..
Dit ziet er echt wel heel tof uit
Ja, maar zoveel functies waarvoor je naar beneden moet kijken...Dn Tinus schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:20:
[YouTube: S3XY Knob - The smartest rotary controller for your Tesla #automobile #car #tesla #model3 #modelY]
Zou m zelf niet aanschaffen, hooguit met FSD
@Dn Tinus als je die in de Highland zet met zijn led verlichting is het bijna een BMW/Mercedes
Eerlijk gezegd heb ik je niks gevraagd. Jij contacteerde mij om te proberen jouw referal korting te gebruiken. Ik heb enkel een paar keer terug gereageerd op je berichten hoe mijn proefrit was bevallen. Maar eigenlijk nooit 1 vraag gesteld.turkeyhakan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:15:
[...]
Daar gaat het niet om. Maar om toch te antwoorden op jouw “constatering”: je vraagt wel van alles en nog wat via de berichtenkant, ook n.a.v. mijn tip over de korting die je kan gebruiken. Dus gewoon gebruik maken van de situatie en niet even netjes aangeven wat je uiteindelijke bedoeling is. Netjes hoor!
Mijn collega was mij ook al constant lastig aan het vallen hiermee en dat ik wel zijn kortings code moest gebruiken.
Dan heb ik een buurman verderop met een Tesla die vast ook wel wil dat ik weer zijn code gebruik.
Uiteindelijk is het er niet van gekomen. Niemand hoeven teleur te stellen. Niemand die mij scheef aankijkt.
Die inbus zit er om de dragers te fixeren nadat je ze op lengte het gepast. De dragers zelf worden met vleugelmoeren vastgezet.TCMR schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:18:
[...]
Zit er geen inbus-zeskantgat in? Dat is bij de originele Tesla's wel. Ik kon volgens mij wel met momentsleutel werken, maar vond 1.5Nm toch op gevoel al wat (te) veel, dus ben eerder gestopt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er verschil is tussen de Yakima's en de Tesla's, gezien het feit dat Yakima die van Tesla produceert.
Maar nu weet ik het weer: de 2 Nm stond bij die inbus, maar bij de vleugelmoeren staat geen indicatie. Ik was dus verbaasd dat ik een tik hoorde op een bepaald moment.
Die met t0 codering zijn erg stil, duidelijk minder lawaai dan de primacy 4 die er nu op liggen.DM57 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:46:
[...]
Welke banden zijn het stilst voor 18 inch velgen ? Is de Michelin Pilot Sport op dit moment de beste keuze ?
welke datum vindt dit plaats? ga er vanuit dat er hierna een Highland aanwezig blijft in Utrecht.Angriebirdie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:05:
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Ik zou verwachten wat er op de nieuwste Highland ligt. Maar let op de snelheidscodering. En misschien een Tesla merk codering? Als je die banden überhaupt al los kunt kopen ergens. Check een foto https://www.teslarati.com...-wheels-better-than-ever/DM57 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:46:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door GekkeRipper op 10-09-2023 09:07 ]
Ziet er veel te ingewikkeld uit om tijdens het rijden te doen. Je moet steeds op het knopje kijken om te zien welke opties actief zijn onder de 4 knoppen in de hoeken.Dn Tinus schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:20:
[YouTube: S3XY Knob - The smartest rotary controller for your Tesla #automobile #car #tesla #model3 #modelY]
Je ziet ook dat zelfs de makers aan het einde van dat korte filmpje voor niets op het knopje drukken, alsof ze dachten dat er wat ging gebeuren.
Laat ze maar gaan werken aan een knipperlicht pookje voor de highland
Ik ben overigens benieuwd of je in 1 vloeiende beweging van vooruit naar achteruit kan schakelen in de highland. Ik doe dat nu altijd zonder dat je helemaal stil hoeft te staan, ik vrees dat in de highland versie je echt stil moet staan om dat veegrandje op het scherm te krijgen.
Op de voorkant van de owners manual staan velgen die niet te koop zijn.. erg gek. Iemand hier al iets over gevonden?
Deze lijken op de foto ook groter dan de zilvere 19 inch. dit moeten dan toch wel de nieuwe 20 inch performance velgen zijn?
Deze lijken op de foto ook groter dan de zilvere 19 inch. dit moeten dan toch wel de nieuwe 20 inch performance velgen zijn?
:strip_exif()/f/image/ex5f1eOaoMetCkChxtrIp8Km.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 10-09-2023 09:56 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Zal 20 inch zijn idd. Er staan in de manual ook bandenmaten voor de 20 inch. Terwijl deze dus idd niet te koop zijn. De 19 inch staat er helemaal niet in. Wellicht hebben de 20 inch velgen het toch niet gehaald? Zijn een stuk mooier dan de 19 inch imho. Of wellicht nog op de P? Al is de Highland P nog een groot vraagtegen volgens mij.spartacusNLD schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:55:
Op de voorkant van de owners manual staan velgen die niet te koop zijn.. erg gek. Iemand hier al iets over gevonden?
[Afbeelding]
Dit ziet er m.i. juist extreem onhandig en gevaarlijk uit.Dn Tinus schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:20:
Dat laatste vanwege de positie van de knop, waardoor je bijna voorover moet leunen en naar beneden kijkt.
Bij een knop/scherm op instrument panel of dashboard zie je tenminste het verkeer nog.
Daarnaast de interactie.. een scherm in een knop, waar je hand dus in de weg gaat zitten?
Door menu's heen bladeren met een rotate, dan 4 andere knoppen om te selecteren, terug is klikken etc etc..
Lijkt wel alsof ze geen UX designer hebben ingehuurd.
Is het nu zo beroerd in Amerika?
30k afschrijving in 12 maand...
[ Voor 31% gewijzigd door Dutchlimits op 10-09-2023 12:15 ]
Hij zit met de pricedrop en de normale afschrijving, maar dan zou ie hem juist nu moeten houden, maar dit soort irrationeel gedrag zie je wel vaker. Dan laat men de automaatbak van een ICE bijvoorbeeld reviseren en daarna moet ie meteen weg, want ze zijn het vertrouwen kwijt. De nieuwe eigenaar lacht dan in zijn vuistje.Dutchlimits schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:15:
Is het nu zo beroerd in Amerika?
[YouTube: Why I Am Selling My Tesla in 2023 #tesla]
Morgen avondspartacusNLD schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:53:
[...]
welke datum vindt dit plaats? ga er vanuit dat er hierna een Highland aanwezig blijft in Utrecht.
als je er achter kan komen vanaf wanneer proefrijden mogelijk is dan hoor ik het graag. kreeg zelf vanuit de winkel niet meer te horen dan "hou de tesla nieuwsbrief in de gaten"
En? Had je nog kunnen kijken naar het verbruik?Oekol schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:41:
[...]
In dat geval zou ik nog even verduidelijken dat ik een RWD heb. Dan kun je overal gerust een halfuur bij op plakken. Verbruik blijft wel hetzelfde. Wij hadden dus 172 Wh/km maar veel op en af in het mooie glooiende land dat Spanje en Portugal heet. In Frankrijk heen 140 km/u op de AP gereden en terug juist 110,115,120 etc zodat er een stop verder konden geraken.
Het gemiddelde van de auto zit *checked ABRP* op: 157 Wh/km. Lijkt me overigens vrij laag. Zal vanavond als ik de auto ga wassen even kijken wat hij zelf zegt.
Ik heb inmiddels gevonden dat ABRP voor de getoonde rit een gemiddeld verbruik van 215 Wh/km aangeeft.
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Hangt allemaal af van de gemiddelde snelheid en bv ingestelde temperatuur in ABRP. Maar met grotendeels 130 is dit toch niet gek?EV-newbie schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:46:
[...]
En? Had je nog kunnen kijken naar het verbruik?
Ik heb inmiddels gevonden dat ABRP voor de getoonde rit een gemiddeld verbruik van 215 Wh/km aangeeft.
Dat doen ze ook.Smobbo schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:30:
[...]
...
Laat ze maar gaan werken aan een knipperlicht pookje voor de highland.
...
Weet iemand welke kosten de catalogusprijs zullen verhogen van de m3 highland? Ik gok dat met bijv. zwarte lak en 19” wielen je boven de 45k uit komt en daardoor geen sepp meer krijgt? En ik neem aan dat de 1000 euro aflevering kosten niet mee tellen voor de cataloguswaarde?
Klopt helemaalAngriebirdie schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:54:
Weet iemand welke kosten de catalogusprijs zullen verhogen van de m3 highland? Ik gok dat met bijv. zwarte lak en 19” wielen je boven de 45k uit komt en daardoor geen sepp meer krijgt? En ik neem aan dat de 1000 euro aflevering kosten niet mee tellen voor de cataloguswaarde?
Had ik kunnen doen, maar zeker vergeten. Staat nu aan de oplader. Als ik 'm er af haal kijk ik.EV-newbie schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:46:
[...]
En? Had je nog kunnen kijken naar het verbruik?
Dat verbruik herken ik trouwens van mijn ritten waar ik tussen 130 km/u en 140 km/u reed op de Peage in Frankrijk.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Inderdaad het dikke verlies heeft die nu juist net gehad.maharens schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:49:
[...]
Hij zit met de pricedrop en de normale afschrijving, maar dan zou ie hem juist nu moeten houden, maar dit soort irrationeel gedrag zie je wel vaker. Dan laat men de automaatbak van een ICE bijvoorbeeld reviseren en daarna moet ie meteen weg, want ze zijn het vertrouwen kwijt. De nieuwe eigenaar lacht dan in zijn vuistje.
Helder, dus niet te hard (deden dit eerst met een ice met een top van 250kmh (en indien het veilig genoeg was reden wij dus ook 200+)), dus de reis is al vakantie!!Oekol schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:20:
[...]
Had ik kunnen doen, maar zeker vergeten. Staat nu aan de oplader. Als ik 'm er af haal kijk ik.
Dat verbruik herken ik trouwens van mijn ritten waar ik tussen 130 km/u en 140 km/u reed op de Peage in Frankrijk.
De auto zegt 167 Wh/km op een totaal van 29.200km sinds 27 dec 2022 dus zal nu wel ongeveer 50/50 zijn qua winter en zomer kms.EV-newbie schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:25:
[...]
Helder, dus niet te hard (deden dit eerst met een ice met een top van 250kmh (en indien het veilig genoeg was reden wij dus ook 200+)), dus de reis is al vakantie!!
Yes zelfs als de auto het op AP in de bochtige bergen moeite had ipv 120 110 gaan rijden zodat die 't bleef doen. Reis echt vakantie lekker om je heen kijken. Nog nooit zo uitgerust op vakantie aangekomen!
[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 10-09-2023 18:24 ]
Zonder rode remklauwen?spartacusNLD schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:55:
[Afbeelding]
Zaten die ook niet op de gelekte foto?spartacusNLD schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:55:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1jffIyobSDPOjHkgfxtbcHk0.jpg?f=fotoalbum_large)
dat zij de zilvere denk ik.mitsumark schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:46:
[...]
Zaten die ook niet op de gelekte foto?
[Afbeelding]
zie je niet echt op de render.
Misschien. Maar als er een ding is wat je kan hebben geleerd de afgelopen maanden is dat het gespeculeer naast enkele rake speculaties ook heel veel volstrekt onjuiste speculaties met zich heeft gebracht.
Van de week nog wat Autoweek een partij erop los aan het speculeren mbt de Performance. Rustig dagje op de redactie vermoed ik dan.
In de podcast van AutoWeek? waar vindt ik de betreffende aflevering?DS7 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:31:
[...]
Misschien. Maar als er een ding is wat je kan hebben geleerd de afgelopen maanden is dat het gespeculeer naast enkele rake speculaties ook heel veel volstrekt onjuiste speculaties met zich heeft gebracht.
Van de week nog wat Autoweek een partij erop los aan het speculeren mbt de Performance. Rustig dagje op de redactie vermoed ik dan.
[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 10-09-2023 19:36 ]
Nee, want die luister ik niet.spartacusNLD schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:36:
In de podcast van AutoWeek? waar vindt ik de betreffende aflevering?
Het was een onzinnig artikeltje over dat de Performance wel eens sneller kan worden. Gebaseerd op niets dan wishful thinking (zeker als je weet dat de huidige accu simpelweg al aan de max zit vwb de Performance).
Alles kan hoor, maar dan zou de speculatie dat in eerste instantie alleen de SR+ een andere accu zou krijgen niet alleen het mis hebben ten aanzien van de SR+ (al komt die nieuwe accu ongetwijfeld wat later), maar ook gemist hebben dat er iets nieuws op dat vlak in het verschiet ligt voor de P.
Komen vast, maar dit filmpje is meer een geintje waar ze een willekeurig onderdeel (misschien wel van een andere tesla) vasthouden.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dit zijn (lijkt het) wieldoppen. (Gat voor ventielen)mitsumark schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:46:
[...]
Zaten die ook niet op de gelekte foto?
[Afbeelding]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Met welke velgen en incl. of zonder spatlappen?Oekol schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:23:
[...]
De auto zegt 167 Wh/km op een totaal van 29.200km sinds 27 dec 2022 dus zal nu wel ongeveer 50/50 zijn qua winter en zomer kms.
Yes zelfs als de auto het op AP in de bochtige bergen moeite had ipv 120 110 gaan rijden zodat die 't bleef doen. Reis echt vakantie lekker om je heen kijken. Nog nooit zo uitgerust op vakantie aangekomen!
Hier gedurende de zomervakantie richting Middellandse Zee over 3352 km een gemiddelde van 193 Wh/km gehaald. Vanaf maart tot nu toe een gemiddelde van 171 Wh/km excl. vakantie en 179 Wh/km incl. vakantie met een MY 2023 LR icm 12.2k km. Vooral een combinatie van 80/110 wegen, met een hogere gemiddelde snelheid.
Als ik de berichten zo lees een hoger gemiddelde dan de RWD. maar valt wel mee. Benieuwd naar de winter.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
MY RWD 19" met alie doppen, geen lappen.Taro schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:17:
[...]
Met welke velgen en incl. of zonder spatlappen?
Hier gedurende de zomervakantie richting Middellandse Zee over 3352 km een gemiddelde van 193 Wh/km gehaald. Vanaf maart tot nu toe een gemiddelde van 171 Wh/km excl. vakantie en 179 Wh/km incl. vakantie met een MY 2023 LR icm 12.2k km. Vooral een combinatie van 80/110 wegen, met een hogere gemiddelde snelheid.
Als ik de berichten zo lees een hoger gemiddelde dan de RWD. maar valt wel mee. Benieuwd naar de winter.
Op jouw vakantie was je gemiddelde stuk hoger dan hier, veel boven Vmax gereden of dakkoffer?
Ok, 20" met lappen hier.Oekol schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:23:
[...]
MY RWD 19" met alie doppen, geen lappen.
Op jouw vakantie was je gemiddelde stuk hoger dan hier, veel boven Vmax gereden of dakkoffer?
Veel boven VMAX gereden, buiten de vakanties ook, vaak VMAX +10-25. Geen dakkoffer. Dit is het verbruik vanuit Teslamate voor de vakantie, maar dat wordt dus anders berekend dan door de auto:
/f/image/ApcS8zDapMNvP5QJHxH78PIL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 10-09-2023 21:30 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb de y met de standaard 19” wielen.
Want ik wilde zelf andere aan.schaffen .
Nu kwam ik deze tegen
https://www.thenewaero.com//nl/product/tna-razor19-smoothy/
Daar de zomerbanden onder en onder de originele wielen winterbanden.
Iemand ervaring met die wielen?
Want ik wilde zelf andere aan.schaffen .
Nu kwam ik deze tegen
Iemand ervaring met die wielen?
Ik heb zelf hetzelfde idee maar dan 3MPSF all-seasons voor de winter. Deze zijn wel heel gaaf en mooi dat ze efficiënter zijn zonder dat je doppen moet plaatsen. Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen.SpikeHome schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:48:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Bestel je hem zonder andere velgen, vang je 2950 subsidie en bestel je de velgen los, heb je gelijk je originele 18" setje voor winterbanden.Angriebirdie schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:54:
Ik had met de Y RWD op 3218km richting Gardameer en terug via Duitsland/Zwitserland een gemiddelde van 165Wh/kmTaro schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:17:
[...]
Met welke velgen en incl. of zonder spatlappen?
De stukken in Duitsland met 150/160km/h waar mocht/kan zat ik rond de 187Wh
(Die rit van 207km met een gemiddelde snelheid 103 km/h)
Volgens Tessie
19” standaard velgen, geen spatlappen
De gemiddelde snelheid speelt natuurlijk een grote rol, maar door dit soort cijfers neig ik toch naar de 19" velgen + zwarte Ali doppen als optie voor de winterbandenwhazaaaa schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:27:
[...]
Ik had met de Y RWD op 3218km richting Gardameer en terug via Duitsland/Zwitserland een gemiddelde van 165Wh/km
De stukken in Duitsland met 150/160km/h waar mocht/kan zat ik rond de 187Wh
(Die rit van 207km met een gemiddelde snelheid 103 km/h)
Volgens Tessie
19” standaard velgen, geen spatlappen
Ik merk aan mezelf dat ik niet meer zo vaak te hard rijdt omdat de AP niet verder gaat dan 140. Op vakantie paar keer ruzie gehad met AP en als die uitschakelde 150 op TACC gereden maar wilde snel weer terug naar AP. In Nederland tijdens normale werkweek rijd ik wel 120 overdag omdat dat lekker vlot doorrijdt.Taro schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:28:
[...]
Ok, 20" met lappen hier.
Veel boven VMAX gereden, buiten de vakanties ook, vaak VMAX +10-25. Geen dakkoffer. Dit is het verbruik vanuit Teslamate voor de vakantie, maar dat wordt dus anders berekend dan door de auto:
[Afbeelding]
Je overzicht is wel echt mooi trouwens, heb wel vaker daar gekeken maar geen zin om 'weer' een abonnement of geld te betalen voor iets wat ook niet zo erg m'n leven betert. Het is interessant en daar stopt 't.
Vraagje: ik zie nu een voorraad model 3 LR met FSD voor € 44.203 staan maar ik zie nergens de optie om FSD te de-activeren? Als dit pas later in het bestelproces komt kan ik me haast niet voorstellen dat ze een model 3 LR met een kmstand van 203 voor € 36.703 verkopen.yourney schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:42:
Nog een tip voor mensen die een voorraad model willen aanschaffen. Als je een model ziet met FSD (vrij nutteloos in NL) dan kun je die auto aanschaffen waarbij ze de FSD softwarematig verwijderen. Je krijgt dan 7.5K in mindering op het bedrag.
Ik heb dit nu zelf gedaan met een MY (wordt als het goed is deze week geleverd). Waardoor ik per saldo voor een demomodel met 10 km heb voor 44K
Tesla even bellen, dan kan het vaak wel.Bobo221 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:01:
[...]
Vraagje: ik zie nu een voorraad model 3 LR met FSD voor € 44.203 staan maar ik zie nergens de optie om FSD te de-activeren? Als dit pas later in het bestelproces komt kan ik me haast niet voorstellen dat ze een model 3 LR met een kmstand van 203 voor € 36.703 verkopen.
Waar zie je die staan? Als het bij Tesla was is deze weg. Zou een super goede deal zijn, ook voor die prijs met FSD. (*Tenzij het een RWDLR was en geen LRBobo221 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:01:
[...]
Vraagje: ik zie nu een voorraad model 3 LR met FSD voor € 44.203 staan maar ik zie nergens de optie om FSD te de-activeren? Als dit pas later in het bestelproces komt kan ik me haast niet voorstellen dat ze een model 3 LR met een kmstand van 203 voor € 36.703 verkopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Maurice- op 10-09-2023 23:35 ]
Met rugproblemen is het wel logisch dat je voor de Y gaat, ik zou er dan ook geen seconde over twijfelen.schumi1986 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:52:
Ik moet er juist niet aan denken om steeds te bukken om iets achteruit de kofferbak van de model 3 te krijgen.
Ik heb geen rugproblemen (fingers crossed), maar ik vind het wel vervelend als ik mijn kind in de kinderstoel moet zetten.
Maar daarvoor zou ik geen M3 laten liggen als die wagen je voorkeur heeft.
Ohja hij is alweer weg zie ikMaurice- schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:33:
[...]
Waar zie je die staan? Als het bij Tesla was is deze weg. Zou een super goede deal zijn, ook voor die prijs met FSD. (*Tenzij het een RWDLR was en geen LR)

Ik heb gelukkig nog geen haast. Ik hoop nu met de model 3 refresh vaker van dit soort deals tegen te komen.
Zijn er deze ochtend meer mensen waar de app niet wil verbinden met de auto?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Geen probleem ermee gehad nog.cacofant schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:27:
Vanmorgen wel 1ste nadeel van de Y ondervonden.
Ruitenwissers die automatisch aangaan als je de autopilot gebruikt.
Met 20c droog weer die dingen op en neer gaan echt belachelijk.
[ Voor 39% gewijzigd door SpikeHome op 11-09-2023 07:33 ]
Net even getest, ik kan verbinden, maar heb afgelopen dagen wel vaker wat kleine problemen gehad daarmee.cacofant schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:27:
oke dan zal het niet aan mij liggen ;-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Daar heb ik geen last van hoor, bij mij gaan ze alleen maar aan als het regent :-)SpikeHome schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:28:
[...]
Geen probleem ermee gehad nog.
Tesla Model 3 RWD (2023)
schijnt als er iets op je sensor zit gaat deze gewoon wissen.cacofant schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:45:
[...]
Daar heb ik geen last van hoor, bij mij gaan ze alleen maar aan als het regent :-)
Zal de ruiten vaker schoonmaken (al waren ze best schoon) althans op vuiligheid bij de sensor opletten.
Maar dat heeft dan dus niet met AP te maken, vuil op de camera wordt gezien als regen... dan gebeurd het wissen ook als AP niet aan staat denk ik.
Tesla Model 3 RWD (2023)
@Oekol dat overzicht van verbruik is van "TeslaMate". Is voor niks.
Dan kun je even de sproeiknop ingedrukt houden (zijkant van de linker stalk indrukken) en even de ruiten goed schoon sproeien. Dat helpt nog wel eens.SpikeHome schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:28:
[...]
Geen probleem ermee gehad nog.
Probleem is laagstaande zon icm stof op de voorruit (voor de camera die regen detecteert).
Ik heb dit in het voorjaar (mei-juni lange droge periode) ook wel gehad, maar sindsdien is het een heel stuk beter en functioneert het wel aardig. Wel de voorruit enigszins schoon houden.
Het verschil tussen 19 en 20 (en zelfs 21) is echt niet zo groot natuurlijk. Zonder een TeslaMate/TeslaFi output blijft het wat mooi weer praat. Grote stukken 150/160 en dan onder de 20kWh/100km is gewoon onmogelijk. Hierbij een paar cijfers van mijn YP met (op vakantie) 19 inch en kappen.Taro schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:33:
[...]
De gemiddelde snelheid speelt natuurlijk een grote rol, maar door dit soort cijfers neig ik toch naar de 19" velgen + zwarte Ali doppen als optie voor de winterbandenNatuurlijk ligt het verbruik in de winter hoger, maar zowel de velgen, banden als totale kosten in kWh's zijn dan goedkoper en dat klinkt toch wel aantrekkelijk al vind ik het wel minder mooi.
/f/image/Y0LlcZ7TYsBVXUzSuF8iwm3P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BBfYLvQfUBuRU8okFAol4SVF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UhXdBEf1db09Bm6T1Y40m7Fn.png?f=fotoalbum_large)
De meest simpele regel is: de auto niet dagen helemaal vol of helemaal leeg stil laten staan. Percentages verschillen een beetje per batterij type, maar zeg maar de bovenste en onderste 20% moet je alleen komen tijdens het rijden. Voor de rest maakt het weinig uit. Dus je kan tot 100% laden, als je dan maar gaat rijden. En je kan tot 0% door rijden (als je dat durft), maar dan moet je wel direct gaan laden.SpikeHome schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:46:
Ik ben nu een paar weken in bezit van een MY.
Nu rijd ik niet veel en word er gezegd dat je voor dagelijkse ritten tussen 20 en 80% moet laden.
Nu laad ik 1x in de week van 60 tot 80%
Na een week zit ik vaak maar rond de 60% accu nog niet leger geweest.
Maar ik vraag me af of ik niet beter na een paar weken rond de 20% kan gaan laden tot 80%?
Begon pas te wissen toen ik AP aanzette, als je dat niet doet kan je in het menu de ruitenwissers op Off zetten,cacofant schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:13:
Maar dat heeft dan dus niet met AP te maken, vuil op de camera wordt gezien als regen... dan gebeurd het wissen ook als AP niet aan staat denk ik.
Is ook afhankelijk van type batterij, maar de 2019 modellen komen nog een behoorlijk eind op 0%DaCoTa schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:09:
[...]
En je kan tot 0% door rijden (als je dat durft),[...]
Het probleem is de autostand inderdaad. Had er gisteren ook last van in de avond. Maarja, mijn voorruit was ook wel super vies en dat ding vond 1x sproeien niet goed genoeg..SpikeHome schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:47:
[...]
Begon pas te wissen toen ik AP aanzette, als je dat niet doet kan je in het menu de ruitenwissers op Off zetten,
Ik heb al dagen gedoe. Met dit warme weer zet ik de airco vast aan als ik weg ga. Ik veeg dan de app weg vanaf dat scherm en de auto gaat steevast niet open.cacofant schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:27:
Gisteren open ik de kofferbak met de telefoon in mijn zak. Vervolgens naar het voorportier en de deur gaat gewoon niet open. 'Presenteer sleutelkaart' staat er dan op het scherm. Ik heb er mijn vinger nog niet op kunnen leggen, maar helemaal betrouwbaar/vlekkeloos werkt het zeker niet.
Have you tried turning it off and on again?
Het heeft bij mij soms een beetje tijd nodig. Een paar dagen geleden op het werk ging hij niet open dus de sleutelkaart gepakt, vanmorgen thuis duurde het een seconde.
Signatures zijn voor boomers.
Hier ook wisselend succes. Het lijkt er op dat ik mijn iPhone scherm aan moet zetten om te ontgrendelen, wat ik overigens een prima beveiliging vind. Echter soms blijft de auto dan nog op slot en moet ik de app aanzetten. Een andere keer opent de auto zonder het scherm te openen...Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:07:
[...]
Ik heb al dagen gedoe. Met dit warme weer zet ik de airco vast aan als ik weg ga. Ik veeg dan de app weg vanaf dat scherm en de auto gaat steevast niet open.
Gisteren open ik de kofferbak met de telefoon in mijn zak. Vervolgens naar het voorportier en de deur gaat gewoon niet open. 'Presenteer sleutelkaart' staat er dan op het scherm. Ik heb er mijn vinger nog niet op kunnen leggen, maar helemaal betrouwbaar/vlekkeloos werkt het zeker niet.
De reden dat ik bij voorkeur de app uitzet is dat het vooral thuis nogal een battery drainer is. Het lijkt er op dat de auto will connecten via BT. Op het werk, waar de auto veel verder wegstaat is dat niet het geval.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Onder de 200 kan wel, maar zal inderdaad niet meevallen:Inspired schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:32:
[...]
Het verschil tussen 19 en 20 (en zelfs 21) is echt niet zo groot natuurlijk. Zonder een TeslaMate/TeslaFi output blijft het wat mooi weer praat. Grote stukken 150/160 en dan onder de 20kWh/100km is gewoon onmogelijk. Hierbij een paar cijfers van mijn YP met (op vakantie) 19 inch en kappen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De gemiddelde snelheid is dan net als bij jou max 120 over het hele stuk.
/f/image/91ManvjWtZdxPxYvZZSIY6fS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IKtU8Wyx0e0GhDNuOpdocfBp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eudrPiBUp3xISFw0QAHueKF8.png?f=fotoalbum_large)
Nog los van het feit/discussie of je er überhaupt sneller mee ben dan 110/120 rijden
[ Voor 1% gewijzigd door whazaaaa op 11-09-2023 10:43 . Reden: tekst toegevoegd ]
Maar hier is zelf op piek nauwelijks 150/160 gereden toch en al helemaal geen lange stukken?whazaaaa schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
[...]
Onder de 200 kan wel, maar zal inderdaad niet meevallen:
De gemiddelde snelheid is dan net als bij jou max 120 over het hele stuk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog los van het feit/discussie of je er überhaupt sneller mee ben dan 110/120 rijden
115 km/hr gemiddeld (215 / 1.86667) is wel iets heel anders dan bijv. de 137 km/hr gemiddel van @Inspired. Wat voor mij ook grofweg de referentie is voor de gemiddelde snelheid als je lange stukken 150-160 rijdt
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 11-09-2023 11:19 ]
Je telefoon tegen de bestuurdersportier houden werkt dan overigens ook. Dat ding is namelijk net zoals de kaart een NFC sleutelMaasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:09:
Het heeft bij mij soms een beetje tijd nodig. Een paar dagen geleden op het werk ging hij niet open dus de sleutelkaart gepakt, vanmorgen thuis duurde het een seconde.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.