Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.151 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chonn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 09:35
william89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:15:
Hier zelfde twijfel. Idee was een MY aangezien ik 1000l bagageruimte nodig heb (in een Ateca + dakkoffer paste echt precies m’n kampeeruitrusting). Dan zou ik bij de MY geen dakkoffer nodig hebben. Ideaal.

Maar de stoelventilatie in de M3 brengt me serieus aan het twijfelen om toch maar een M3 LR met dakkoffer te nemen en de beperkte range tov MY LR voor lief te nemen…(er vanuitgaande dat dakkoffer -25% doet)
Als je een trekhaak neemt op de nieuwe M3 met een trekhaak koffer heb je bijna geen verlies van range, zoek maar op Internet vind je voldoende voorbeelden en filmpjes. Ander voordeel: je kan makkelijk de trekhaak koffer beladen, en geen last van windgeruis van je dakkoffer. Ik heb een mft trekhaak koffer voor onze MYLR aangeschaft, inmiddels gebruikt voor de wintersport en zomervakantie en dat ging allemaal prima. Hiervoor hadden we een 600 liter dakkoffer op een stationwagen.

MY LR QuickSilver 2023 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
Hier zelfde twijfel. Idee was een MY aangezien ik 1000l bagageruimte nodig heb (in een Ateca + dakkoffer paste echt precies m’n kampeeruitrusting). Dan zou ik bij de MY geen dakkoffer nodig hebben. Ideaal.

Maar de stoelventilatie in de M3 brengt me serieus aan het twijfelen om toch maar een M3 LR met dakkoffer te nemen en de beperkte range tov MY LR voor lief te nemen…(er vanuitgaande dat dakkoffer -25% doet)
Hier ook zelfde twijfel. Ik ben om door de nieuwe m3, heb deze besteld. Ook twee kinderen. Maar heb nu een mini clubman. De m3 heeft voor ons genoeg laadruimte en veel meer dan de mini. En het oog wil ook wat, vind de m3 mooier. Ik wil/kan ook niet wachten op een nieuwe MY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:37
Hier ook een M3, we zijn alleen wel met z'n drietjes, dochter is 13 dus al wat groter weer, maar die zit echt prima achterin. Ook rijden m'n ouders weleens mee achterin, ook daar hoor ik geen klachten van. Maar ik denk dat je er goed aan doet om even te gaan zitten in een MY en een M3, ik neem aan dat het oude model M3 vast nog wel ergens te bewonderen is.

Ik heb wel een beetje het idee dat we een beetje verwend zijn tegenwoordig, gezien de reacties om voor een MY te gaan. De gemiddelde auto is echt een stuk kleiner dan een MY, hoeveel ruimte heb je nou echt nodig :o
Als er al een excel sheet rond gaat met parkeergarages waar je met de MY niet in kan, mij zou dat het niet waard zijn. Ik heb al vaak dat als ik m'n voiture ergens parkeer, hoop ik niet dat er zo'n aso naast komt te staan, die even weer z'n deur in je auto knalt. Vaak zet ik 'm dan wat verder weg, bij terugkomst staat er toch weer zo'n oude schijtbak naast :|
Met een MY alweer sneller aan de orde, gezien die toch weer bijna 13 cm breder is.

Daarnaast pak je met een M3 nog wat geld terug met de subsidie, ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Romius schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:29:
Hier ook een M3, we zijn alleen wel met z'n drietjes, dochter is 13 dus al wat groter weer, maar die zit echt prima achterin. Ook rijden m'n ouders weleens mee achterin, ook daar hoor ik geen klachten van. Maar ik denk dat je er goed aan doet om even te gaan zitten in een MY en een M3, ik neem aan dat het oude model M3 vast nog wel ergens te bewonderen is.

Ik heb wel een beetje het idee dat we een beetje verwend zijn tegenwoordig, gezien de reacties om voor een MY te gaan. De gemiddelde auto is echt een stuk kleiner dan een MY, hoeveel ruimte heb je nou echt nodig :o
Als er al een excel sheet rond gaat met parkeergarages waar je met de MY niet in kan, mij zou dat het niet waard zijn. Ik heb al vaak dat als ik m'n voiture ergens parkeer, hoop ik niet dat er zo'n aso naast komt te staan, die even weer z'n deur in je auto knalt. Vaak zet ik 'm dan wat verder weg, bij terugkomst staat er toch weer zo'n oude schijtbak naast :|
Met een MY alweer sneller aan de orde, gezien die toch weer bijna 13 cm breder is.

Ik vind een M3 in principe ook groot genoeg, alleen vind het zo spijtig dat die als sedan gebouwd is. Maak daar een hatchback van, en ik kijk niet meer naar een MY.
Ik vind trouwens de kofferruimte in de MY niet zo groot als je de bak eronder niet mee rekent...
De breedte steekt me ook wat tegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:34:
[...]

Ik vind een M3 in principe ook groot genoeg, alleen vind het zo spijtig dat die als sedan gebouwd is. Maak daar een hatchback van, en ik kijk niet meer naar een MY.
Ik vind trouwens de kofferruimte in de MY niet zo groot als je de bak eronder niet mee rekent...
Ja klopt, maarja in de US of A zijn de sedans populair en daar komt ie nou eenmaal vandaan. Hier in de EU zijn het de hatchbacks/stations. Had ik ook liever gezien, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!

Ik ben voornamelijk benieuwd naar ervaringen van mensen met een m3 en kinderen. Mocht iemand nog andere afwegingen hebben hoor ik het ook graag:

Wij waren overtuigd om voor de model Y te gaan. Nu is de highland net uit, en vinden we het enorm lastig. Model Y leek ons praktisch vanwege de vele ruimte. Zeker met kleine kinderen. En vond hem daarnaast er erg mooi uit zien.

Nu is natuurlijk de highland uit. Ziet er ook cool en verfrissend uit, lekker efficient, goede range, mooie extra opties die ik graag wil zoals stoelventilatie, schermpje achter, double paned glass, etc.

Vind het lastig om deze verschillende voordelen tegen elkaar af te wegen. Hoe bevalt de m3 met 1-2 kleine kinderen? Is er genoeg ruimte in de kofferbak? En is het oke achterin voor volwassenen op ritjes binnen Nederland qua been- en hoofd ruimte?

Stiekem hoop ik dat de model Y nog overal dubbel glas krijgt, stoel ventilatie en eventueel het scherm achter binnen de komende maanden.

Onze interesse gaat uit naar RWD bij beide modellen.

Wat denken jullie?
Ik heb een Model 3 en 2 kinderen onder de 2 jaar. Dus we pakken echt nog veel mee als we eens wat langer weggaan. En dat lukt perfect.
De Y gaat wel makkelijker zijn. Dus als de keuze al richting de Y neigt zou ik daar gewoon voor gaan.
Maar als je liever de 3 wilt, zou ik gewoon de 3 pakken.
Kijk wel even na hoe goed je buggy (of meerdere buggy's als ze elk hun eigen buggy hebben) in de koffer passen.
De koffer is gigantisch, maar de opening is niet altijd even handig.
Wij hebben 1 buggy waar beide kinderen in kunnen. En we zijn al vaker weg geweest voor een paar dagen, alles kon altijd al in de koffers (voor en achter). We hebben nog nooit spullen bij de achterzetels ofzo moeten leggen wegens plaatsgebrek.

Voor volwassenen achterin heb ik het nog niet getest op lange ritten, maar korte ritten zijn perfect doenbaar.
Maar in ons geval zal dit denk ik ook nooit een issue zijn, want door de 2 maxi cosis achterin pakken we nooit extra volk mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

13 cm? Nee hoor. 4,5 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Had gekeken op carsized 8)7 , dan zal die wel niet kloppen. Dus kan je net zo goed voor een m3 gaan, qua ruimte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:12
Romius schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:06:
[...]

Had gekeken op carsized 8)7 , dan zal die wel niet kloppen. Dus kan je net zo goed voor een m3 gaan, qua ruimte :+
Tot je van de vrouw naar de Ikea moet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker zijn we verwend tegenwoordig. Maar waarom zou ik mijn leven onpraktischer maken (sedanklep van de M3 vs de toegangspoort van de MY; minder bergruimte in totaal; lastiger in- en uitstappen voor de oudjes die soms meerijden) als de nadelen best wel meevallen:

- verbruik is amper hoger
- Als je met de M3 een trekhaakkoffer moet monteren is het voordeel in range/verbruik ook zo weg.
- de M3 is qua parkeren niet significant kleiner
- de prijs is amper hoger

Ik gooi nog wel eens iets groots achterin en we zijn vaak met 4 mensen onderweg + een kat in het mandje. Voor mij is de MY dus logisch. Ik snap wel als je die ruimte niet echt nodig hebt dat de M3 (zeker de nieuwe Highland) wel wat plusjes heeft. Maar als ik met 3 kinderen op reis zou moeten (inclusief wagentjes en stoeltjes) zou ik in die levensfase gewoon lekker de MY nemen.

Maar goed, gelukkig is er keuze en als aandeelhouder van Tesla ben ik dankbaar voor iedereen die een Tesla koopt, ongeacht het model >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10-2024

wht

Vraagje aan de mensen die hier net als ik een Model Y RWD rijden met 20 inch wielen. Wat is de range bij 100% bij jullie? Ik rijd de auto sinds begin februari met veel lagere temperaturen dan nu. Het lijkt niet uit te maken want bij een volle lading staat er bij mij altijd 389km.

Heeft iemand dit ook? Ik vind het raar namelijk omdat ik hiervoor een Cupra Born reed en lijkt erop dat die wel rekening hield met het weer bijvoorbeeld. Daar is bij elke lading de range weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gene wat wij vonden tegenvallen bij de M3 en één van de redenen is waarom wij voor de MY zijn gegaan zijn de voorstoelen. Ze zitten op zich niet verkeerd maar zijn wel aan de lage kant. Nu hebben wij altijd al auto's gereden met een lage/gewone instap maar bij de M3 was dat toch net even te laag, waarschijnlijk door het accu pakket waar je bovenop zit. En uiteraard de kofferbak klep maar dat is echt een Sedan ding.

Het enige moment dat ik spijt heb van mijn MY, ten opzichte van de M3, is wanneer ik hem moet parkeren in een krap vak/garage, zeker gezien het gebrek van een goede parkeersensor/hulp. Het went maar fijn is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
wht schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:35:
Vraagje aan de mensen die hier net als ik een Model Y RWD rijden met 20 inch wielen. Wat is de range bij 100% bij jullie? Ik rijd de auto sinds begin februari met veel lagere temperaturen dan nu. Het lijkt niet uit te maken want bij een volle lading staat er bij mij altijd 389km.

Heeft iemand dit ook? Ik vind het raar namelijk omdat ik hiervoor een Cupra Born reed en lijkt erop dat die wel rekening hield met het weer bijvoorbeeld. Daar is bij elke lading de range weer anders.
Tesla laat altijd het standaard bereik zien en houdt geen rekening met rijgedrag. Geloof dat je via de verbruiksmonitor (groen grafiek icoontje) wel het geschatte bereik op basis van de omstandigheden en gedrag kan zien.

Zelf vind ik dat eigenlijk wel fijn. Mijn vorige auto schoot alle kanten op en je had er uiteindelijk geen zak aan, zeker als je heel gevarieerd rijdt of de ene dag vrouwlief en andere dag jijzelf rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Goedemorgen,
Misschien hebben jullie de bevestiging voor mij:
Ik heb een set lm velgen overgenomen (kwamen van een Model-s en dacht deze op m'n model-3 te kunnen monteren (Model 3 Long Range 2019). Heb de velgen eerst compleet laten upgraden maar (Misschien gelukkig) nog geen banden laten monteren. Eerst eens passen. Maar dat past dus niet!?!? 🙃 Oeps!! Klopt dat?
In dat geval zet ik ze maar te koop.
Thnx voor de hulp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrWp4oLiemvGU9DTh4WajtrxcUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEeLtHQu4D4Kd4TziJXU2ODa.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Caayn schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:35:
Het enige moment dat ik spijt heb van mijn MY, ten opzichte van de M3, is wanneer ik hem moet parkeren in een krap vak/garage, zeker gezien het gebrek van een goede parkeersensor/hulp. Het went maar fijn is anders.
Je bedoelt het gebrek aan parkeersensoren? Maar je hebt nog altijd de camera's toch? Ik parkeer m'n auto 9 van de 10 toch achteruit in.

Hoop trouwens wel dat ze dat Vision gebeuren snel gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DrDeJe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:08:
Goedemorgen,
Ik heb een set lm velgen overgenomen (kwamen van een Model-s en dacht deze op m'n model-3 te kunnen monteren (Model 3 Long Range 2019). Heb de velgen eerst compleet laten upgraden maar (Misschien gelukkig) nog geen banden laten monteren. Eerst eens passen. Maar dat past dus niet!?!? 🙃 Oeps!! Klopt dat?
Thnx voor de hulp.[Afbeelding]
Model S/X velgen passen inderdaad niet. Andere steekmaat.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Interessant om te zien dat meer mensen aan het twijfelen gebracht zijn met de nieuwe M3 tov de MY. Voor mij was de MY al een vrij “zekere” keuze om te kopen als mijn M3 (2019) volgend jaar september uit de lease gaat. De Highland update doet me flink twijfelen.

Met de M3 lukken vakanties eigenlijk prima: wintersport tot 4 volwassenen met skikoffer op de trekhaak en zomer met gezin (2+2 incl fietsen en zelfs een Thule Chariot fietskar in de achterbak). De M3 is mooier, zuiniger en nu ook weer (flink) “beter” behalve op het gebied van volume en hoe praktisch de kofferbak is - wat in de praktijk dus eigenlijk geen probleem vormt want alles wat ik ermee wil kan ik ermee!

Daarmee heb ik voorlopig mijn eigen twijfel beantwoord en moet ik gewoon lekker voor de M3 gaan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-08 10:52

Hier ook een MY met Induction 20 inch wielen. Ook altijd 389 bij 100%. Blijkt in de praktijk ook zo'n beetje de echte range te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Romius schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:06:
[...]

En toch past er heel veel meer in die MY. Ik heb ze hier beiden staan. Zal je nog verbazen hoeveel het feitelijk scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

DrDeJe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:08:
Goedemorgen,
Thnx voor de hulp.[Afbeelding]
Model S en Model 3 zijn inderdaad niet compatibel. Verkopen dus. Of een Model S kopen en de Model 3 inruilen (in het kader van omdenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

MrAcid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:12:
Interessant om te zien dat meer mensen aan het twijfelen gebracht zijn met de nieuwe M3 tov de MY. Voor mij was de MY al een vrij “zekere” keuze om te kopen als mijn M3 (2019) volgend jaar september uit de lease gaat. De Highland update doet me flink twijfelen.

Met de M3 lukken vakanties eigenlijk prima: wintersport tot 4 volwassenen met skikoffer op de trekhaak en zomer met gezin (2+2 incl fietsen en zelfs een Thule Chariot fietskar in de achterbak). De M3 is mooier, zuiniger en nu ook weer (flink) “beter” behalve op het gebied van volume en hoe praktisch de kofferbak is - wat in de praktijk dus eigenlijk geen probleem vormt want alles wat ik ermee wil kan ik ermee!

Daarmee heb ik voorlopig mijn eigen twijfel beantwoord en moet ik gewoon lekker voor de M3 gaan natuurlijk.
Maar dan huur jij dus ski's neem ik aan?

(daar ga ik dus al de mist in, aangezien ik voor mijzelf al 3-4 paar meeneem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:33
Ik merkte vanochtend dat de tijd in mijn MY een minuut achter loopt vergeleken met mijn iPhone (of de iPhone loopt een minuut voor ;)).

Geen werelds probleem natuurlijk maar blijkbaar begin ik wat OCD trekjes te vertonen, erg genoeg dat ik het hier toch wil melden 8)7

Was dit al iemand opgevallen?Is volgens mij niet aan te passen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:41
DS7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:15:
[...]

Ja, ik vergelijk de performance versies. Dus dat kan anders zijn.

Maar idd, met kinderen is de Y toch echt wel fijner vind ik. Kinderen waren ook meteen verkocht.
Kinderen passen ook prima in een 3 hoor 🤣

Ik snap het hele cross over, suv hype sowieso niet. Misschien ooit als ik 60 ben 😅

Lager bij de weg is altijd sportiever. Gevoel en stuur prestaties.
Radiodurans schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:23:
[...]

Ander type en licht generfde electro motor in de MYRWD (permanent magnet motor i.p.v. induction) en andere batterij die volgens mij minder snel kan ontladen. Y is groter en zwaarder, staat ietsje hoger en heeft grotere en zwaardere wielen. Zo nog wel meer wat verschillen maar de beleving, vooral in acceleratie en sturen, zal echt heel anders zijn.

Pak eens een MYLR met performance upgrade of een MYP.
Als je dan een 3 LR of P ernaast zet is de beleving weer anders.
Romius schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:38:
[...]

Ja klopt, maarja in de US of A zijn de sedans populair en daar komt ie nou eenmaal vandaan. Hier in de EU zijn het de hatchbacks/stations. Had ik ook liever gezien, maar het is niet anders.
Daar heeft Skoda met de superb echt een fijne oplossing voor.

Mooiere uiterlijk van een sedan en vervolgens kun je kiezen of je enkel de koffer opent of het hele raam mee laat komen waarmee je sedan opeens een hatchback is geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:35

Bever!

3

Tweak_ers schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:32:
[...]

Ik snap het hele cross over, suv hype sowieso niet. Misschien ooit als ik 60 ben 😅

[...]

Als je dan een 3 LR of P ernaast zet is de beleving weer anders.

[...]

Daar heeft Skoda met de superb echt een fijne oplossing voor.

Mooiere uiterlijk van een sedan en vervolgens kun je kiezen of je enkel de koffer opent of het hele raam mee laat komen waarmee je sedan opeens een hatchback is geworden!
Het is ook erg subjectief, ik zit met drie kleine kids in de 3 en dat gaat gewoon prima. Reed vorige week met een collega me in een Y en had ook totaal niet zoiets van wow wat groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33

Los van de ruimte, een SUV geeft wel een heel ander rijgevoel dan een sedan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Kinderen passen ook in een 911. En toch vond ik de Cayenne praktischer met kinderen. De 911 reed wel veel sportiever.

De MYP ligt ook laag op de weg. Lager dan mening sedan. Laat staan echte SUV's. Het verschil met de Model 3 is klein en voor verreweg de meeste mensen niet zo relevant. Het is niet alsof de openbare weg geschikt is voor scheuren en zowel de Model 3 als de Model Y voelen zich niet zo thuis op het circuit.

Maar bovenal: iedereen maakt nu eenmaal andere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:29:
[...]

Maar dan huur jij dus ski's neem ik aan?

(daar ga ik dus al de mist in, aangezien ik voor mijzelf al 3-4 paar meeneem)
Nee, we nemen eigen ski’s mee - maar wel gewoon 1 paar per persoon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
zwasie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:38:
[...]

Los van de ruimte, een SUV geeft wel een heel ander rijgevoel dan een sedan.
Nog een voordeel van de M3 inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:09:
[...]

Je bedoelt het gebrek aan parkeersensoren? Maar je hebt nog altijd de camera's toch? Ik parkeer m'n auto 9 van de 10 toch achteruit in.

Het gebrek aan sensoren en het zeer matige Vision inderdaad.

Het scheelt dat ik, net zoals jij, sowieso 9 van de 10 keer al achteruit in parkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

MrAcid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:44:
[...]

Nee, we nemen eigen ski’s mee - maar wel gewoon 1 paar per persoon. ;)
Dat past toch niet in die box die achter de auto hangt? Of heb je hele korte slaloms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
[...]

Sommige mensen hebben ook grote kinderen ;) Mijn oudste is inmiddels bijna 1.80 en die heeft in een MY toch een stuk meer ruimte achterin dan in een M3.

Verder vind ik het verschil in rijgedrag tussen de M3 en MY helemaal niet zo groot. Voor mij is het dus een MY geworden.

De MY wordt trouwens wel m'n eerste SUV/Crossover. Was er ook nooit zo van tot nu toe.

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 08-09-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this

Dat is het EPA rijbereik gecorrigeerd met je batterijdegradatie. Normaal ga je over de jaren heen dat getal zien zakken bij 100% omdat je batterij gedegradeerd is.

Je kan eigenllijk beter daar het percentage zetten, de meeste doen dit AFAIK.
En voor je rijbereik dan in die grafiek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Ik weet niet of het al hier genoemd werd, maar Manual van nieuwe model 3 is online, voor de liefhebbers:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Ingmar7 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:08:
Ik weet niet of het al hier genoemd werd, maar Manual van nieuwe model 3 is online, voor de liefhebbers:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_nl/
Geen camera voor dus….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
Zoals ik t begreep krijgt Amerika HW4 als eerste en dan pas de Highland tegelijkertijd. Wij ontvangen HW3.5 zonder een camera aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Dutchlimits schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:17:
Zoals ik t begreep krijgt Amerika HW4 als eerste en dan pas de Highland tegelijkertijd. Wij ontvangen HW3.5 zonder een camera aan de voorkant.
Van waar heb je dit begrepen? Wat geruchten gevoed door die foto's waar een camera op te zien is, of is er echt al iets concreet van waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

Ik ben twee keer met de 3 op vakantie geweest, passen erg veel tassen in.

Tenzij je gaat kramperen, past er gewoon meer dan genoeg in een Model 3.

Als merk ik persoonlijk dat we steeds meer vliegen. Al dat rijden en laden blijft gedoe. Vliegtuig is dan wel zo lekker.

Dan doet het er allemaal niet meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
this schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:20:
[...]

Van waar heb je dit begrepen? Wat geruchten gevoed door die foto's waar een camera op te zien is, of is er echt al iets concreet van waar?
Dat las ik ergens maar ik weet niet meer precies waar. Dan moet ik t even weer opzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
this schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:20:
[...]

oa: https://www.notebookcheck...-crashtests.747559.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bever! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:36:
[...]

Het is ook erg subjectief, ik zit met drie kleine kids in de 3 en dat gaat gewoon prima. Reed vorige week met een collega me in een Y en had ook totaal niet zoiets van wow wat groot.
Even breed, evenveel been ruimte, alleen een hogere positie.

Dus ja, inderdaad subjectief en niet hele grote verschillen.
InZane schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:00:
[...]

Sommige mensen hebben ook grote kinderen ;) Mijn oudste is inmiddels bijna 1.80 en die heeft in een MY toch een stuk meer ruimte achterin dan in een M3.

Verder vind ik het verschil in rijgedrag tussen de M3 en MY helemaal niet zo groot. Voor mij is het dus een MY geworden.

De MY wordt trouwens wel m'n eerste SUV/Crossover. Was er ook nooit zo van tot nu toe.
“Stuk meer ruimte achterin”?
De posities zijn iets handiger voor langere mensen, maar ruimte tot de voorstoelen is exact gelijk aan de 3.

De zitvlakken in de 3 zijn iets breder, dus ben je met maximaal 2 kinderen achterin, zou de 3 zomaar lekkerder kunne zitten. Als begrijp ik het punt met langere benen wel, dan kies je misschien toch de smallere stoel van de Y, omdat hij ook hoger is.

Bij de Y is de middenpositie gewoon beter, breder, maar die worden dus van de twee zit plekken naast het raam afgesnoept.

Met kleine kinderen ga je het sowieso niet merken, en grotere kinderen zitten steeds minder vaak in dezelfde auto.

Doe wat je lekker vind rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wij zijn deze zomer met de Model 3 naar Denemarken geweest en vlak voor elkaar kwamen we erachter dat we zelf handdoeken en beddengoed voor vier personen mee moesten nemen naar ons vakantiehuis. Toen voelde de Model 3 ineens wel wat krap met bagageruimte, aangezien dat zo twee extra tassen zijn. Uiteindelijk simpel opgelost met een paar Hema vacuumzakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5WwCvx4_aLWLwKXUnexFLKZtFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EM3uu1B9A03zm7h9gIwgcryk.webp?f=user_large

Drie van die plat gezogen zakken passen er makkelijk bij in een achterbak vol koffers en tassen. Voor mijn vorige auto huurde ik ook wel dakkoffers, maar voor de Model 3 zie ik dat niet zo zitten (verbruik en foto's van gebarsten dakruiten). Gelukkig zijn we de tijd van kinderwagens en -bedjes voorbij. Dan red je het over het algemeen prima met z'n vieren.

[ Voor 19% gewijzigd door Bigs op 08-09-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tweak_ers schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:09:
[...]

De posities zijn iets handiger voor langere mensen, maar ruimte tot de voorstoelen is exact gelijk aan de 3.
In een hoge auto (SUV, MPV, crossover) heb je sowieso meer ruimte achterin dan hun sedan/break versie.
Dit komt namelijk doordat de voorste stoelen hoger zitten. Je gaat dus minder ruimte naar achter toe innemen, aangezien je die ruimte in de hoogte inneemt.

Dit merk je bijvoorbeeld heel hard in een BMW 1 en X1. De lengteverschil zit vooral in de koffer.
In een 1 serie zit je heel krap achterin en met exact dezelfde afmetingen heb je zeeën van ruimte in de X1.
Puur doordat de stoel meer in de hoogte zit ipv naar achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
[...]

[...]

De zitvlakken in de 3 zijn iets breder, dus ben je met maximaal 2 kinderen achterin, zou de 3 zomaar lekkerder kunne zitten. Als begrijp ik het punt met langere benen wel, dan kies je misschien toch de smallere stoel van de Y, omdat hij ook hoger is.

Bij de Y is de middenpositie gewoon beter, breder, maar die worden dus van de twee zit plekken naast het raam afgesnoept.

Met kleine kinderen ga je het sowieso niet merken, en grotere kinderen zitten steeds minder vaak in dezelfde auto.

Evenveel been ruimte? Ga is naar de handelingen van de M3 highland en MY.. er is 15 cm meer beenruimte op de tweede rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:55:
[...]

Dat past toch niet in die box die achter de auto hangt? Of heb je hele korte slaloms?
Ik heb een “normale” box die ik er dwars achter monteer.

Zie eerdere post met foto’s:
MrAcid in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Verbruik:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrAcid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:19:
[...]

Verbruik:
Interessant. Ik heb ook zo'n Hapro en heb die op het dak gemonteerd van de zomer. Alleen naar Frankrijk, dus max 130 km/h (max volgens dakdragers) was prima. Maar voor de winter (indien nodig) doe ik liever niet de koffer op het dak.

Ik zoek nog een goede fietsdrager, dan is dit wel een geinig idee. De box ziet er wel breed uit zo op de foto. Zal voor andere weggebruikers mischien ook wat onverwacht zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

[...]

Tesla denkt dat het verschil in beenruimte best significant is met 877mm bij de M3 vs 1029mm bij de MY...

Daarnaast kun je de hellingshoek van de achterzitting instellen achter, waardoor je echt veel comfortabeler zit.

Laten we proberen het bij de feiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

MrAcid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:19:
[...]

Verbruik:
Op die manier. Ik dacht aan van die speciale boxen die dan wel als voordeel hebben dat ze het verbruik veel minder beïnvloeden. Ik neem aan dat met jouw oplossing dat weer meer richting dakkoffer gaat.

(en ik ken de regelgeving niet, maar is dat zo toegestaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:28:
[...]

Interessant. Ik heb ook zo'n Hapro en heb die op het dak gemonteerd van de zomer. Alleen naar Frankrijk, dus max 130 km/h (max volgens dakdragers) was prima. Maar voor de winter (indien nodig) doe ik liever niet de koffer op het dak.

Ik zoek nog een goede fietsdrager, dan is dit wel een geinig idee. De box ziet er wel breed uit zo op de foto. Zal voor andere weggebruikers mischien ook wat onverwacht zijn.
Het is 7cm breder dan de auto maar dus niet breder dan de spiegels. Met de juiste verlichting en kentekenplaat mag dit voor zover ik weet gewoon (@DS7). Je bent iets langer, en die lengte zit laag dus daar kan wat verrassing voor andere weggebruikers in zitten maar in de praktijk moeten ze er dan dus heel dicht op zitten of heel kort achter je langs willen - geen issue dus. Ook bij de supercharger pas je er gewoon tussen.

Thule recent een “nette” oplossing hiervoor uitgebracht maar die is echt lachwekkend duur (€1500) en slechts 171cm breed (Thule Arcos). Die MFT boxen idem (maar kun je verbreden).

Verbruik met mijn oplossing is echt zeer beperkt hoger dan rijden zónder box. Maximaal 5% ofzo. Absoluut niet vergelijkbaar met op het dak (25-30%).

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 08-09-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

MrAcid schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:17:
[...]

Het is 7cm breder dan de auto maar dus niet breder dan de spiegels. Met de juiste verlichting en kentekenplaat mag dit voor zover ik weet gewoon (@DS7). Je bent iets langer, en die lengte zit laag dus daar kan wat verrassing voor andere weggebruikers in zitten maar in de praktijk moeten ze er dan dus heel dicht op zitten of heel kort achter je langs willen - geen issue dus. Ook bij de supercharger pas je er gewoon tussen.

Thule recent een “nette” oplossing hiervoor uitgebracht maar die is echt lachwekkend duur (€1500) en slechts 171cm breed (Thule Arcos). Die MFT boxen idem (maar kun je verbreden).

Verbruik met mijn oplossing is echt zeer beperkt hoger dan rijden zónder box. Maximaal 5% ofzo. Absoluut niet vergelijkbaar met op het dak (25-30%).
Mooie oplossing dan.

Was mij ook al eens opgevallen hoe duur die boxen voor achter de auto zijn in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 16:26
InZane schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:09:
[...]

File parkeren in de stad is een uitdaging met Vision helaas.... voorkant bedoel ik dan indd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17

Ik lees overal dat de Model Y 7 cm breder is dan de Model 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:34:
[...]

Als je de klep dicht houdt is hij nog kleiner. Waarom zou je de bak eronder niet meerekenen? Hij hoort erbij, en is heel handig om als je op reis gaat bv levensmiddelen en zo in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33
this schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:35:
[...]

In een hoge auto (SUV, MPV, crossover) heb je sowieso meer ruimte achterin dan hun sedan/break versie.
Dit komt namelijk doordat de voorste stoelen hoger zitten. Je gaat dus minder ruimte naar achter toe innemen, aangezien je die ruimte in de hoogte inneemt.

Dit merk je bijvoorbeeld heel hard in een BMW 1 en X1. De lengteverschil zit vooral in de koffer.
In een 1 serie zit je heel krap achterin en met exact dezelfde afmetingen heb je zeeën van ruimte in de X1.
Puur doordat de stoel meer in de hoogte zit ipv naar achter.
Yup maar doordat je hoger zit voorin, heb je wel een totaal ander rijgevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 18:49
Hebben jullie hier mogelijk ervaring met een kinderstoel in de model y en hoe de stoel een beetje te kunnen beschermen? Ik probeer blijvende deuken te minimaliseren, maar heb geen idee of dat kan zonder bijvoorbeeld veiligheid te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gamerszvidx schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:51:
Hebben jullie hier mogelijk ervaring met een kinderstoel in de model y en hoe de stoel een beetje te kunnen beschermen? Ik probeer blijvende deuken te minimaliseren, maar heb geen idee of dat kan zonder bijvoorbeeld veiligheid te behouden.
Er zijn van die stoelbeschermers te koop voor een habbekrats. Die beperken de druk op 1 punt al enigszins. Zelf gebruik ik alleen een zachte handdoek onder het zitje en er zit geen permanente deuk onder na 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
4 jaar en counting in de model 3. Daar nog geen permanente deuk kunnen ontdekken in de stoel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Nieuwe Model 3's onderweg vanuit Shanghai naar de EU:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5hT2-DWoAAq5C8?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5hT6MmWgAACZOO?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5hURrJXcAEyddV?format=jpg&name=large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:13:
4 jaar en counting in de model 3. Daar nog geen permanente deuk kunnen ontdekken in de stoel.
Trekt ook wel weer weg denk ik? Bij het inleveren van de auto zag ik wel wat “deuken” van de stoelen. Maar toen de student hem op kwam halen was het alweer minder voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Taro schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:26:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt het nou alsof het chroom bij de raamomlijsting terug is? Ben benieuwd wanneer de eerste auto’s in NL worden uitgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
synx6 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:31:
[...]

Lijkt het nou alsof het chroom bij de raamomlijsting terug is? Ben benieuwd wanneer de eerste auto’s in NL worden uitgeleverd.
Nee, dat is beschermende tape.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
gamerszvidx schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:51:
Ik heb in de Kona deze zitten:
AliExpress Seat protectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dn Tinus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:46
Worden er nog MY LR's in China gemaakt?
Ik heb mijn VIN opgevraagd bij Tesla en gevraagd naar een indicatie van levertijd.

Ik kreeg als reactie:

Goedemorgen,

Er is inmiddels een VIN gekoppeld welke momenteel onderweg is naar onze fabriek in Tilburg en wij deze maand nog verwachten te leveren.
Zodra een exacte leverdatum inzichtelijk is, ontvangt u per SMS update een voorstel voor levering.

Bij mij komt momenteel onderweg over als, het is een lange reis..
Vanuit Duitsland zijn ze dezelfde dag nog in NL volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dn Tinus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:25:
Ik heb mijn VIN opgevraagd bij Tesla en gevraagd naar een indicatie van levertijd.

Ik kreeg als reactie:

Goedemorgen,

Er is inmiddels een VIN gekoppeld welke momenteel onderweg is naar onze fabriek in Tilburg en wij deze maand nog verwachten te leveren.
Zodra een exacte leverdatum inzichtelijk is, ontvangt u per SMS update een voorstel voor levering.

Onlangs kwam er af en toe nog wel wat uit China ja. Je kunt de VIN toch opvragen? Weet je het zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 08-09-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Dn Tinus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:25:

Ik kreeg als reactie:

Goedemorgen,

Bij mij zat tussen productie en levering 14 dagen. Na 7 dagen was ze in NL onderweg naar Tilburg (hetgeen kennelijk max 3 dagen kan duren). En dan nog een paar dagen om de auto ordentelijk af te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
Taro schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:26:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oeh nice, zal de mijne ertussen staan? :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LmVs9so.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Warra
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-12-2023
Als het goed is mag ik volgende week de Model 3 SR+ rijden. Hij was beschikbaar in onze autopool op het werk. In december 2020 is hij op kenteken gezet. Kijk er echt naar uit!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
...
Dan zou ik bij de MY geen dakkoffer nodig hebben. Ideaal.

(er vanuitgaande dat dakkoffer -25% doet)
DS7 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:14:
[...]
Was mij ook al eens opgevallen hoe duur die boxen voor achter de auto zijn in verhouding.
Als je een stoffen box en een rijtje naar Duitsland niet erg vind, ben je voor onder de 500,- klaar voor zowel de box als de fietsendrager optie. Erg weinig verbruik verschil, compact op te bergen en heel nuttig! En inderdaad geen gebroken dak door een dakkoffer :)
Sanny1987 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:27:
Omdat we komende zomer weer een kampeervakantie hebben en wat meer pakgemak willen, hebben we een trekhaakkoffer gekocht.

Ondanks dat de Y waarschijnlijk wel genoeg ruimte voor ons heeft, is dit eenvoudiger inpakken. Met de tent in de koffer is die ook direct goed te bereiken als we aankomen.

Deze complete set is relatief goedkoop (450 euro), ook als fietsendrager voor 3 fietsen te gebruiken, en compact om thuis ook weer op te bergen.

Verder vrijwel geen extra verbruik, omdat de bak volledig achter de auto hangt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGScbt1wgHIHFqt40fH5Q4jYBL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfJRRX6qKa4pSSVrSr8j0dxb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Sanny1987 op 09-09-2023 04:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Verder zijn wij vooral voor de Y gegaan omdat je daar ook grotere voorwerpen goed in kunt vervoeren (ipv de kleine sedan opening van de 3), en omdat onze campeeruitrusting wel veel ruimte kost. Ik huur liever niet voor het minste of geringste een kar. Heb je een LAN party? Hup, bureaustoel achterin. Ga je naar de Ikea? Hup, grote dozen achterin, etc etc. Zo heb ik laatst gewoon een nieuwe wasmachine in verpakking vervoerd in de model Y... moest alleen wat piepschuim breken zodat t pastte
;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM4UrOis27ITl5zrUbCCJZT2P9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZrFf9H8YcmfGNes5K6OWwol.jpg?f=fotoalbum_large

De 3 rijd overigens wel net wat lekkerder doordat hij iets compacter is. Deze heb ik als pure zakelijke auto, waar ik enkel mezelf en een laptoptas in moet vervoeren. Dus als je de ruimte of ruimere opening niet nodig hebt is de 3 wat mij betreft beter omdat hij iets strakker aanvoelt bij het rijden.

[ Voor 45% gewijzigd door Sanny1987 op 09-09-2023 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Die gebroken daken door een dakkoffer… ik kan er nog steeds niet bij. Dan doe je toch echt iets heel verkeerd 🤯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
DS7 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:28:
[...]

Tesla denkt dat het verschil in beenruimte best significant is met 877mm bij de M3 vs 1029mm bij de MY...

Daarnaast kun je de hellingshoek van de achterzitting instellen achter, waardoor je echt veel comfortabeler zit.

Laten we proberen het bij de feiten te houden.
Meten is weten toch? Beenruimte is gewoon gelijk.
Bank achter is exact even breed. Maar de zitvlakken smaller bij de y, ten voordelen van het midden zitje.

Een derde passagier op de achterbank zal dus inderdaad lekkerder zitten in een Y dan in een 3.

YouTube: Tesla Model Y and Model 3 Rear Seats Comparison

Fabrikanten meten soms op de vreemdste manieren hun ruimte. Zo had een bepaald model jaar de Golf station meer liters kofferbak ruimte, dan een Passat station. Op papier uiteraard, in de praktijk sloeg dat nergens op.

Maar goed, naast ruimte wil het oog ook wat. Ik vond de Y al foeilelijk, alsof ze een cobra in een 3 hebben afgestoken. En de 3 was al niet moeders mooiste.
Nu de highland komt, vind ik hem echt een stuk verbeterd. Jammer dat de vissekom voorruit niet wat minder is, maar met de highland update zou ik ruimte voor lief nemen. Lekker de 3 kiezen. Maar dat is een persoonlijke mening.

Als ik mij kinderen de keuze geef:
Meer ruimte achterin of een schermpje met bediening, kiezen zij 100% voor het laatste 🤣

[ Voor 49% gewijzigd door Tweak_ers op 09-09-2023 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Sanny1987 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 04:16:
Verder zijn wij vooral voor de Y gegaan omdat je daar ook grotere voorwerpen goed in kunt vervoeren (ipv de kleine sedan opening van de 3), en omdat onze campeeruitrusting wel veel ruimte kost. Ik huur liever niet voor het minste of geringste een kar. Heb je een LAN party? Hup, bureaustoel achterin. Ga je naar de Ikea? Hup, grote dozen achterin, etc etc. Zo heb ik laatst gewoon een nieuwe wasmachine in verpakking vervoerd in de model Y... moest alleen wat piepschuim breken zodat t pastte
;)

[Afbeelding]

De 3 rijd overigens wel net wat lekkerder doordat hij iets compacter is. Deze heb ik als pure zakelijke auto, waar ik enkel mezelf en een laptoptas in moet vervoeren. Dus als je de ruimte of ruimere opening niet nodig hebt is de 3 wat mij betreft beter omdat hij iets strakker aanvoelt bij het rijden.
Dat is inderdaad een groot voordeel.
Al ben ik niet van plan ooit een wasmachine te vervoeren 🤣

Al kost het €200 meer, hij wordt door het bedrijf op zijn plek gezet en de oude wordt meegenomen. Voorwaarde 1 bij het kopen van een wasmachine 🤣

Het is idd wel eens voorgenomen dat het niet paste bij mij.

Maar vakanties is daar zeker niet één van. 3 heeft al meer dan genoeg ruimte. 5 Thule dakkoffertassen vol met kleding en andere meuk, koelbox en nog 3 dozen met flessen wijn. Past prima in de 3.

Mensen die de 3 te klein noemen hadden hiervoor een Mercedes Vito?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:57:
[...]
Mensen die de 3 te klein noemen hadden hiervoor een Mercedes Vito?
De 3 vind niemand echt heel klein, maar de opening van de kofferbak is te klein voor grote dozen of bepaalde kinderwagens e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Sanny1987 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:28:
[...]

De 3 vind niemand echt heel klein, maar de opening van de kofferbak is te klein voor grote dozen of bepaalde kinderwagens e.d.
Breedte valt ook gewoon enorm tegen van de kofferbak. Daar past in ieder geval een doorsnee buggy in de breedte niet in. In mijn oude Civic met gemak. Ben het verder wel met @Tweak_ers eens dat de 3 voldoende ruimte biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:42
Sanny1987 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 04:05:
[...]

[...]

Als je een stoffen box en een rijtje naar Duitsland niet erg vind, ben je voor onder de 500,- klaar voor zowel de box als de fietsendrager optie. Erg weinig verbruik verschil, compact op te bergen en heel nuttig! En inderdaad geen gebroken dak door een dakkoffer :)

[...]

[Afbeelding]
Kan je deze ook kantelen of is de achterbak toegankelijk zonder te kantelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Tweak_ers schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:39:
[...]

Als ik mij kinderen de keuze geef:
Meer ruimte achterin of een schermpje met bediening, kiezen zij 100% voor het laatste 🤣
Precies dat, wij twijfelde erg tussen nieuwe model 3 of Y. We hebben deze vraag serieus aan de kinderen voorgelegd, was 100% voor de 3, ondanks mindere beenruimte, dat boeide opeens helemaal niet meer. M3 it will be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Model M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Haha, is nog vroeg, m3 dus, aangepast, dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:12
Grappig om te lezen dat sommige de kofferbak van de 3 (fel) aan het verdedigen zijn.

Ik moet er juist niet aan denken om steeds te bukken om iets achteruit de kofferbak van de model 3 te krijgen.

Dat je beter achterin een Y zit en dat van de Y de kofferbak groter is moet toch geen discussie zijn lijkt mij dat is gewoon een keiharde feit. Niet gek ook want een Y is groter :+

Op mijn Model Y staat nu 1290km. Mede door een volle accu bij aankoop en een keer gratis supercharging heb ik voor €20,50 geladen :)

[ Voor 44% gewijzigd door schumi1986 op 09-09-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
De GPS blockers zijn weer weg in Shainghai dus Wu Wa heeft weer wat nieuwe drone beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Niet online
Ebbao schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:49:
[...]
Kan je deze ook kantelen of is de achterbak toegankelijk zonder te kantelen?
nee en nee, niet met volle belading in ieder geval. toen hij leeg was heb ik hem wel een keer losgedraaid en naar voren laten vallen om iets in de kofferbak te doen, maar dat is niet de bedoeling. Daarvoor ben je vrees ik meer geld kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Ik heb sinds een paar dagen een barst in de voorruit door steenslag op de snelweg. Was een behoorlijke knal. Vrij kleine barst, wel groter dan een 2 euro muntstuk (wat blijkbaar de vuistregel is voor wanneer de ruit vervangen moet worden ipv reparatie met hars).

Ik probeer dit nu aan te melden in de Tesla app, maar ik kom niet door de stap heen waar in mijn verzekeraar moet aangeven. App presenteert 0 opties als ik zoek op unive (en ook andere verzekeraars geven geen resultaat) en wil niet verder zonder opgegeven verzekeraar.

Bekend probleem hier? Zal het over een paar dagen weer proberen, heeft geen super haast. Er zal wel ergens een service uit liggen oid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi1986 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:52:
Grappig om te lezen dat sommige de kofferbak van de 3 (fel) aan het verdedigen zijn.

Ik moet er juist niet aan denken om steeds te bukken om iets achteruit de kofferbak van de model 3 te krijgen.

Dat je beter achterin een Y zit en dat van de Y de kofferbak groter is moet toch geen discussie zijn lijkt mij dat is gewoon een keiharde feit. Niet gek ook want een Y is groter :+

Op mijn Model Y staat nu 1290km. Mede door een volle accu bij aankoop en een keer gratis supercharging heb ik voor €20,50 geladen :)
Ja, beetje de eigen keuze verdedigen. Wat prima is. Kijk, we hebben ons goed weten te redden maar puur de trunk is van het formaat Golf. Met onderbak en frunk heb je best veel liters maar twee harde Samsonite koffers is al een uitdaging met vier personen. Allemaal best mee te leven maar ik ben blij dat ik nu een Y heb. Daar kan ik onze drie koffers gewoon in kwijt. Kan op termijn gewoon een vierde bij als het moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
raviculus schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:34:
Ik heb sinds een paar dagen een barst in de voorruit door steenslag op de snelweg. Was een behoorlijke knal. Vrij kleine barst, wel groter dan een 2 euro muntstuk (wat blijkbaar de vuistregel is voor wanneer de ruit vervangen moet worden ipv reparatie met hars).

Ik probeer dit nu aan te melden in de Tesla app, maar ik kom niet door de stap heen waar in mijn verzekeraar moet aangeven. App presenteert 0 opties als ik zoek op unive (en ook andere verzekeraars geven geen resultaat) en wil niet verder zonder opgegeven verzekeraar.

Bekend probleem hier? Zal het over een paar dagen weer proberen, heeft geen super haast. Er zal wel ergens een service uit liggen oid…
Moet je wel naar Tesla toe? Denk dat je bij een bedrijf moet zijn waar Univé een overeenkomst mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Klopt het dat de Y in NL niet met 7zits te bestellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
Inspired schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:39:
[...]

Ja, beetje de eigen keuze verdedigen. Wat prima is.
Ja en uiteindelijk heeft de ene persoon veel ruimte nodig en de ander iets minder. Ik ging met gezin, 2 kinderen, kamperen, wintersport etc. in een mini clubman. Nooit gebrek aan ruimte gehad. Is natuurlijk heel persoonlijk. Gelukkig is er met de Y en 3 een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roelg90 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
Klopt. Zie ik ook niet meer gebeuren. Auto is eigenlijk ook te klein voor 7 zits.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 09-09-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
roelg90 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
Ja klopt, alleen in de VS dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
Ik heb twee redelijk grote labradoodles van 22-23 kg. Denken jullie dat deze een beetje fatsoenlijk in de kofferbak kunnen van een Y? Hoedenplank eraf uiteraard :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
raviculus schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:34:

Gewoon je verzekering bellen (of kijken op de website) en naar een ruitenboer gaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:49
Hier hebben we het bii de aanschaf in januari ook met de (inmiddels volwassen) kinderen besproken. Beiden hadden een voorkeur voor de 3. En dat was nog niet eens het nieuwe model. Reden: ze vinden hem veel mooier dan de Y. En gisteren zei mijn zoon (van 1.90 mtr) nog dat hij zo ruim is achterin😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:40:
[...]
Moet je wel naar Tesla toe? Denk dat je bij een bedrijf moet zijn waar Univé een overeenkomst mee heeft?
Mijn ervaring is dat Tesla je uiteindelijk toch wel naar de ruitenboer stuurt. En in mijn geval heeft autotaalglas prima werk afgeleverd met de vooruit. Beter dan hoe sommige Tesla's zijn afgeleverd, haha. Enige was dat ze de eerste keer de verkeerde voorruit hadden besteld en ik dus een paar dagen langer moest wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:53
Ik zie dat de referralbonus van de x en s gelijk is getrokken met de y….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Iemand al foto’s voorbij zien komen van de nieuwe M3 in het zwart?

Ik zie alleen wit, rood en de nieuwe grijs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Tweak_ers schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:39:
[...]

Meten is weten toch? Beenruimte is gewoon gelijk.
Bank achter is exact even breed. Maar de zitvlakken smaller bij de y, ten voordelen van het midden zitje.

Een derde passagier op de achterbank zal dus inderdaad lekkerder zitten in een Y dan in een 3.
Ik dacht ook altijd dat meten weten is, maar als dat betekent dat je in de 3 op de achterbank net zo lekker zit als in de Y dan gaat er iets flink mis. Wij hebben beide auto’s en voor mensen langer dan zeg 1m40 is het een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09
Stalkert schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:39:
Ik heb twee redelijk grote labradoodles van 22-23 kg. Denken jullie dat deze een beetje fatsoenlijk in de kofferbak kunnen van een Y? Hoedenplank eraf uiteraard :-)
Geen enkel probleem. Een derde zou te krap zijn maar alleen 2 grote honden moet lukken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Pierz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:17:
[...]

Ik dacht ook altijd dat meten weten is, maar als dat betekent dat je in de 3 op de achterbank net zo lekker zit als in de Y dan gaat er iets flink mis. Wij hebben beide auto’s en voor mensen langer dan zeg 1m40 is het een groot verschil.
Maar dan heb je het over zitpositie en dat komt er uit dat 'meten is weten' filmpje ook uit. De zitting is hoger en daarmee de zitpositie fijner. Doordat de middelste stoel breder is dan bij de 3 en de buitenste stoelen minder breed heb je drie goede stoelen en de armsteun is fijner dan bij de drie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Inspired schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:40:
[...]

Unive geeft je vrije keus voor schadehersteller bij Tesla. Ik dacht probeer eerst direct via Tesla, mede omdat ik in het verleden heb gelezen over AP calibratie issues die dan alsnog door Tesla opgelost moesten worden na het vervangen van de voorruit. Maar misschien is dat inmiddels achterhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Oekol schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:25:
[...]

Maar dan heb je het over zitpositie en dat komt er uit dat 'meten is weten' filmpje ook uit. De zitting is hoger en daarmee de zitpositie fijner. Doordat de middelste stoel breder is dan bij de 3 en de buitenste stoelen minder breed heb je drie goede stoelen en de armsteun is fijner dan bij de drie.
De zitting is (veel) hoger en je kunt je voeten onder de voorstoel kwijt. Je kan cherrypicken met meetwaarden wat je wilt, maar de ruimte op de achterbank van beide modellen is in de praktijk een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hUuf0CU_PmqnzfnN-4JJUmHrdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJSApgT29d4abecPoSIvkpb.jpg?f=fotoalbum_large

Goedendag, lang niet hier geweest (op Tweakers) maar gooi toch maar eens een vraag hier neer. Benieuwd of iemand mij kan verhelderen.

Sedert 2017 rijden wij al met 1 wagen elektrisch. Maar in augustus 2023 is ook de laatste ice vervangen. Nu dus uitsluitend ev's hier.

Wij moeten naar Zwitserland toe waarbij wij veel actieradius moeten hebben bij aankomst.
Daarom heb ik ABRP erbij gepakt.
Ik heb de max. snelheid op 130 km/u en een verbruik bij 100 km/u van 16,0 kWh.

Nu laat ABRP zien dat ik na 279 km rijden nog maar 21% capaciteit zou hebben.
Is dat niet een beetje teveel van het goede?

Of ben ik gewoon te positief over het verbruik van de Y en verwacht ik dus te veel.
Auto heeft overigens standaard 19".

De laadstops zijn prima, gaat mij alleen om het verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door EV-newbie op 09-09-2023 16:47 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
EV-newbie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:01:
[Afbeelding]
Nu laat ABRP zien dat ik na 279 km rijden nog maar 21% capaciteit zou hebben.
Is dat niet een beetje teveel van het goede?

Of ben ik gewoon te positief over het verbruik van de Y en verwacht ik dus te veel.
Auto heeft overigens standaard 19".
Denk het niet. Wij reden met 120km/u tussen de 300km en 350km en dan moesten we laden. Met 110km/u haal je een stint van 3 uur tot 3,5 uur makkelijk. Met 120 haal je rond de 3 uur. Met 130 km/u en 140 km/u haal je rond de 2,5 en 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9zK7LiYhYAV8Fh9sF8wcOBDXMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuRdrvzM70U3rYLjnpm88Vh6.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben 5555km gereden afgelopen vakantie, gisteren terug gekomen. Gemiddeld verbruik was 172 Wh/km

Pagina: 1 ... 111 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: