I Stand corrected.
Als je de koplampen gaat verstellen in het servicemenu gaan de lampen even op en neer en dan naar de standaard instelling terug. Je kan hem daarna nog wat naar beneden zetten als je wilt, maar ik denk dat je het kan laten zoals het is. (Wel even in het donker op een muur of heg schijnen)GekkeRipper schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:28:
[...]
Hoe kan ik de auto het zelf laten doen?
Af fabriek stonden de matrix lampen van onze Y te hoog, maar na de automatische verstelling waren ze perfect. Ik meen zelfs dat je tegenwoordig niet eens waterpas hoeft te staan omdat de auto een sensor heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Pierz op 06-09-2023 22:29 ]
Vraagje over de accessoires uit de tesla shop voor de M3. Ik neem aan dat deze ook compatibel zijn met de highland refresh?
:fill(white):strip_exif()/f/image/eejdCMZ1ypDV3KoOgpOqOQaY.png?f=user_large)
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Vast wel maar zou voor de zekerheid gewoon even afwachten. Bij een bestelling heb je het in 2-3 dagen in huis dus ruim de tijd op pas te bestellen als de leverdatum van jou m3 bekend is.spartacusNLD schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:35:
Vraagje over de accessoires uit de tesla shop voor de M3. Ik neem aan dat deze ook compatibel zijn met de highland refresh?
[Afbeelding]
Wij zitten bij ING. Geen extra eisen t.a.v. de alarmklasse.gamerszvidx schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:40:
Ik heb even een vraag over verzekeren. Dit is de eerste nieuwe auto die ik ga krijgen vrijdag. Een mY RWD. Ik zie voor het eerst beveiligings klassificaties en trackers die nodig zijn voor wa volledig casco.
Welke verzekering hebben jullie? en waren hiervoor wijzigingen aan de auto nodig? las iets over inbouwen van een gps voor sommige. Maar geen idee hoe ik dat makkelijk kan vergelijken.
ik zag dat op het oog voor mij de ANWB en inshared het goedkoopste uitkomen, maar weet niet waar ik dus op moet letten.
Houd er ook even rekening mee dat niet alle verzekeraars schade aan het panoramadak onder glasschade laten vallen. Als het daar niet onder valt, dan gaat het bij schade ten koste van je no claim en zak je 5 jaren terug. Deze week nog gelezen op Facebook. Ging om iemand die zijn Model 3 bij Promovendum verzekerd heeft en dit nu overkomt omdat hij een scheurtje in zijn glazen dak heeft gekregen.
https://www.consumentenbo...ij-schade-aan-panoramadak
[ Voor 3% gewijzigd door monica66 op 07-09-2023 13:24 ]
Er staat specifiek bij dat ze geschikt zijn voor de huidige (of oude, zo je wilt) Model 3. Waarom neem je aan dat ze ook op de Highland gaan passen...spartacusNLD schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:35:
Punctuality is the politeness of kings
Het is algemeen bekend dat F1's niet de snelste zijn bij stilstand-100km/u of zo. Ze worden in drag races af en toe wel gepakt door andere raceklasses, en nu zeker met EV's.
Iedere wagen is een compromis, en het is gewoon niet zo dat een F1 op alle metrics het ultimum is. (0-100, 0-200, 0-300, enz...). En er zijn limieten aan engine power, gewicht, enz...
Zo is een McMurtry in bepaalde scenario's ook wel sneller dan een F1.
F1's zijn gemaakt voor de 100-300km+ range, en grote tracks met vaak veel plaats, en het bochtenwerk.
Er zit blijkbaar ook een fysieke limiet aan acceleratie, op een bepaald moment kan je niet sneller 0-100km/u. Filmpje van 'engineering explained' dacht ik. En het was precies in de context van de claims van Elon Musk over de plaid, en dat die tijd (1.99 sec?) de eerste kwartslag van het wiel niet in rekening bracht of zo, wat een dubieuze metric is, ik weet er het fijne niet meer van.
[ Voor 21% gewijzigd door Amos_x op 07-09-2023 08:42 ]
Het gaat niet over moeilijk, het gaat over gebruiksgemak.Caelorum schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:05:
[...]
Aanzetten en weglopen? Ik snap niet waarom het zo moeilijk is voor mensen om dit te doen zonder de telefoon, haha.
Want anders kan je die lijn wel gaan doortrekken naar alles hé. Waarom is AP nodig, je kan toch ook gewoon zelf rijden?
Voorverwarmen is net een heel praktisch iets. Jij zit blijkbaar vaak in de buurt van de auto, ik niet. Dus eerst naar de auto gaan om voor te verwarmen om dan weer helemaal terug te keren is in mijn geval onzin. Dan zou ik gewoon niet voorverwarmen.
knip
[ Voor 99% gewijzigd door Amos_x op 07-09-2023 08:41 ]
Een F1 doet het vooral goed als er downforce is, daar is die op gebouwd. En dan vooral om bochten aan hoge snelheden met veel downforce te nemen. Daar zal je met een andere auto het nooit kunnen halen.Amos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:32:
[...]
Het is algemeen bekend dat F1's niet de snelste zijn bij stilstand-100km/u of zo. Ze worden in drag races af en toe wel gepakt door andere raceklasses, en nu zeker met EV's.
Iedere wagen is een compromis, en het is gewoon niet zo dat een F1 op alle metrics het ultimum is. (0-100, 0-200, 0-300, enz...). En er zijn limieten aan engine power, gewicht, enz...
F1's zijn gemaakt voor de 100-300km+ range, en grote tracks met vaak veel plaats, en het bochtenwerk.
Er zit blijkbaar ook een fysieke limiet aan acceleratie, op een bepaald moment kan je niet sneller 0-100km/u. Filmpje van 'engineering explained' dacht ik. En het was precies in de context van de claims van Elon Mush over de plaid, en dat die tijd (1.99 sec?) de eerste kwartslag van het wiel niet in rekening bracht of zo, wat een dubieuze metric is, ik weet er het fijne niet meer van.
Voor de 0-100 is die McMurtry snel omdat die zich tegen het wegdek zuigt, en daardoor grip maakt.
Maar waarom in godsnaam zou je op de weg iets nodig hebben dat sneller is dan een seconde of 3-4 naar 100km/h.
De rest is snel onbeheersbaar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je wilt het niet snappen hé? Het gaat niet om noodzaak, het gaat om gemak.Amos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:38:
[...]
Of... Ik weet het, bizar idee, instappen en dan even de verwarming op hard zetten. Maximum 3 minuutjes 'kou lijden', zoals we al 30+ jaar doen? Benelux is Noorwegen niet, lijkt me.
[ Voor 6% gewijzigd door this op 07-09-2023 08:41 ]
Ik denk dat je de originele discussie uit het oog hebt verloren en mijn standpunt daarin.this schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:36:
[...]
Het gaat niet over moeilijk, het gaat over gebruiksgemak.
Want anders kan je die lijn wel gaan doortrekken naar alles hé. Waarom is AP nodig, je kan toch ook gewoon zelf rijden?
Voorverwarmen is net een heel praktisch iets. Jij zit blijkbaar vaak in de buurt van de auto, ik niet. Dus eerst naar de auto gaan om voor te verwarmen om dan weer helemaal terug te keren is in mijn geval onzin. Dan zou ik gewoon niet voorverwarmen.
Fijn dat je nu zo denkt, eindelijk.
Life is too short to drive boring cars

Niet over wagens voor normale mensen, in normale omstandigheden, op de openbare weg, waar onder het mom van minimalisme (het hoogste goed in een wagen uiteraard) normale bruikbaarheid moet opgeofferd worden op het altaar van de tech-fetishisten. Ik reageer al niet meer in dit topic over de wagen zelf, Ik lees enkel mee uit algemene auto-interesse (als autoliefhebber beetje op de hoogte blijven), maar met grote verwondering.
Laatste stand van zaken: highland, qua design frisse refresh, een verbetering. EV tech is de top (maar hoeveel is dat waard? Range voornamelijk) Op ander gebied nog steeds niet het overwegen waard voor een deel van het autokopend publiek. Jammer. Feit.
Helemaal niet nodig. Tot 80% laden is al conservatief. En als je een keer onverwacht ergens heen wil is het heel onhandig als er maar 25% lading in de auto zit.SpikeHome schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:46:
Ik ben nu een paar weken in bezit van een MY.
Nu rijd ik niet veel en word er gezegd dat je voor dagelijkse ritten tussen 20 en 80% moet laden.
Nu laad ik 1x in de week van 60 tot 80%
Na een week zit ik vaak maar rond de 60% accu nog niet leger geweest.
Maar ik vraag me af of ik niet beter na een paar weken rond de 20% kan gaan laden tot 80%?
Roll out. Dat doet Tesla met alle performance modellen. Een heel Amerikaanse manier van meten overigens.Amos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:32:
[...]
Er zit blijkbaar ook een fysieke limiet aan acceleratie, op een bepaald moment kan je niet sneller 0-100km/u. Filmpje van 'engineering explained' dacht ik. En het was precies in de context van de claims van Elon Musk over de plaid, en dat die tijd (1.99 sec?) de eerste kwartslag van het wiel niet in rekening bracht of zo, wat een dubieuze metric is, ik weet er het fijne niet meer van.
Heel goed! Houden we zoAmos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:32:
Ik reageer al niet meer in dit topic over de wagen zelf, Ik lees enkel mee
Rond de 50% is het beste voor een batterij, dus als je zo weinig rijdt zou je hem ook gewoon naar 60% kunnen laden en dan bij 40% na een week weer een beetje erbij ingooien.SpikeHome schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:46:
Nu rijd ik niet veel en word er gezegd dat je voor dagelijkse ritten tussen 20 en 80% moet laden.
Maar ik vraag me af of ik niet beter na een paar weken rond de 20% kan gaan laden tot 80%?
Hoeveel invloed het nu echt heeft is een beetje natte vinger werk, maar zal allemaal niet wereld schokkend zijn. Het enige wat een wat grote impact heeft is wegzetten voor langere tijd met een helemaal volle of juist helemaal lege batterij (dus 95%+ of 5%- zeg maar).
In corona tijd had ik mijn SR+ standaard op 60% staan en als ik een keer ergens naar toe mocht (jeej het huis uit!!!
Het is bittere noodzaak als je ramen vastgevroren zittenthis schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:41:
[...]
Je wilt het niet snappen hé? Het gaat niet om noodzaak, het gaat om gemak.
Als ze er een einddatum op zetten kun je er wel van uit gaan dat het niet het geval is.spartacusNLD schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:35:
[Afbeelding]
[ Voor 50% gewijzigd door jip_86 op 07-09-2023 09:52 ]
Zou ik niet vanuit gaan. Op eerste instantie lijkt heel weinig te veranderen maar nu meer video's en meer beelden toch best ingrijpen. Zo is de ruitenwisservloeistof al weer verplaatst. Wat betekent dat de hele voorkant toch wellicht anders is. En dat kan betekenen dat de ophangpunten voor de spatlappen ook net anders kunnen zijn.spartacusNLD schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:35:
[Afbeelding]
Ook aan de achterkant, de "difusser" is anders daar beneden. Er zit nu ook lampjes op de reflectoren.
Zou me niet verbazen dat de bumper ook net anders zit en kan dus ook weer betekenen andere ophangpunten voor de spatlappen.
Gelukkig niet!Amos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:32:
[...]
Laatste stand van zaken: highland, qua design frisse refresh, een verbetering. EV tech is de top (maar hoeveel is dat waard? Range voornamelijk) Op ander gebied nog steeds niet het overwegen waard voor een deel van het autokopend publiek. Jammer. Feit.
Als je weet in welk topic je post en je weet wat de reacties gaan zijn, dan kan ik me maar 1 reden bedenken waarom je post. Meelezen en je daarmee verwonderen, waarmee je net doet alsof je aapjes aan het kijken bent, is natuurlijk prima, maar hou het dan ook daarbijAmos_x schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:32:
[...]
Ik reageer al niet meer in dit topic over de wagen zelf, Ik lees enkel mee uit algemene auto-interesse (als autoliefhebber beetje op de hoogte blijven), maar met grote verwondering.
Funny story
Gisteren kwam ik iemand tegen met een nieuwe Model Y die zei dat ie de auto net had en geen idee had waar de laadklep zat. Ik was wel zo aardig om het even te laten zien
Gisteren kwam ik iemand tegen met een nieuwe Model Y die zei dat ie de auto net had en geen idee had waar de laadklep zat. Ik was wel zo aardig om het even te laten zien
Model 3
Ben wel benieuwd? Dit is toch het topic voor afgewogen reacties over de Model 3/Y dus zowel negatief, neutraal als positief? of mag het alleen positief? (waar het inderdaad wel een beetje begint op te lijken de laatste tijd en waar jij ook op lijkt te hinten)maharens schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:02:
[...]
Als je weet in welk topic je post en je weet wat de reacties gaan zijn, dan kan ik me maar 1 reden bedenken waarom je post. Meelezen en je daarmee verwonderen, waarmee je net doet alsof je aapjes aan het kijken bent, is natuurlijk prima, maar hou het dan ook daarbij
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 07-09-2023 10:06 ]
Vooral de video van Out of Spec is echt heel goed. Stipt ook een paar minpunten aan (de "zakjes" achter de voorstoelen zijn een stuk minder praktisch geworden, de stoelen zijn een stuk beter geworden, je kunt vanuit achter de passagiersstoel verplaatsen etc.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:49:
[...]
Zou ik niet vanuit gaan. Op eerste instantie lijkt heel weinig te veranderen maar nu meer video's en meer beelden toch best ingrijpen. Zo is de ruitenwisservloeistof al weer verplaatst. Wat betekent dat de hele voorkant toch wellicht anders is. En dat kan betekenen dat de ophangpunten voor de spatlappen ook net anders kunnen zijn.
Ook aan de achterkant, de "difusser" is anders daar beneden. Er zit nu ook lampjes op de reflectoren.
Zou me niet verbazen dat de bumper ook net anders zit en kan dus ook weer betekenen andere ophangpunten voor de spatlappen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
De hele batterij laad methodiek is nogal een discussie punt in zichzelf. Er zijn in ieder geval 2 train of thoughts:SpikeHome schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:46:
1) Volgt gewoon de handleiding van Tesla. Staat het 20 tot 80, doe dat. Bij RWD varianten staat laden tot 100, doe dat ook.
2) Wat ik en nog aantal mensen denken:
- Degraderen gaan ze allemaal
- Laad tot 100 als je het nodig heb, wel daarna rijden en niet op 100% paar dagen laten staan
- Heb je het niet nodig? laad het tot max 80. (in jou geval, laad tot 60 ofzo). Bij RWD variant wel 1x per week tot 100 omdat de BMS het nodig heb.
Paar maanden geleden nog meegemaakt met een oud-collega/kennis van me.ElonDusk schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:02:
Funny story![]()
Hij had sowieso pas net z'n rijbewijs en hij had vrij spontaan een M3 overgenomen van een collega (lease). Hij wist echt helemaal van Tesla's.
Ineens belt ie me 's avonds op dat ik ff naar buiten moet komen. Ik naar buiten en daar stond ie dus met een rode Model 3 LR voor de deur. Hij had er amper mee gereden, wist er maar weinig van en hij durfde de snelweg eigenlijk niet echt op

Volgens mij is ie er inmiddels wel aardig aan gewend, maar een topchauffeur gaat ie nooit worden ben ik bang.
Wel grappig dat ik dan alles uit moet leggen en zelf niet eens een Tesla heb. Die komt volgende maand pas.
Vraag me af of dat echt nodig is.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:14:
[...]
- Heb je het niet nodig? laad het tot max 80. (in jou geval, laad tot 60 ofzo). Bij RWD variant wel 1x per week tot 100 omdat de BMS het nodig heb.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Zeker mag de negatieve ook. Ik blijf ook de ruitenwisser echt een k ding vindenJohanB schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:06:
[...]
Ben wel benieuwd? Dit is toch het topic voor afgewogen reacties over de Model 3/Y dus zowel negatief, neutraal als positief? of mag het alleen positief? (waar het inderdaad wel een beetje begint op te lijken de laatste tijd en waar jij ook op lijkt te hinten)
Maar om hier elke keer te aankondigen dat het een perfecte auto moet zijn en dat het aan alle eisen van mijn heer top-auto-liefhebber is niet nuttig. Wat voegt dat nou toe.
omdat die ook in 2023 geproduceerd wordendreamscape schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:15:
[...]
Er staat specifiek bij dat ze geschikt zijn voor de huidige (of oude, zo je wilt) Model 3. Waarom neem je aan dat ze ook op de Highland gaan passen...
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik heb met mijn Leaf 2.0 echt nooit op het opladen gelet. Dagelijks tot 100%, soms dagen lang op 100% laten staan, vaak tot 10% leeg rijden en nu 65000km verder merk ik maar weinig van degradatie.
Ik ga het iig met mijn nieuwe Model Y niet anders doen. Lekker aan de lader wanneer IK denk dat het nodig is.
Vooral geen apps installeren die degradatie meet en ik ben er van overtuigd dat degradatie nauwelijks gaat opvallen.
Ik ga het iig met mijn nieuwe Model Y niet anders doen. Lekker aan de lader wanneer IK denk dat het nodig is.
Vooral geen apps installeren die degradatie meet en ik ben er van overtuigd dat degradatie nauwelijks gaat opvallen.
[ Voor 16% gewijzigd door schumi1986 op 07-09-2023 10:24 ]
Negatief is prima, ik baal soms ook van een phantom break en idd de ruitenwisser, maar om kritiek te leveren vind ik dat je wel zelf een Tesla moet hebben en dat is volgens mij niet het geval bij hem. Ik ga toch ook niet alle ID topics vol kalken met negatieve dingen die ik zie in allerlei filmpjes ?JohanB schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:06:
[...]
Ben wel benieuwd? Dit is toch het topic voor afgewogen reacties over de Model 3/Y dus zowel negatief, neutraal als positief? of mag het alleen positief? (waar het inderdaad wel een beetje begint op te lijken de laatste tijd en waar jij ook op lijkt te hinten)
Hij roept bijvoorbeeld in een EV topic (dit topic) dat het niet relaxt is om met een EV een roadtrip te maken, klinklare onzin wat mij betreft.
Nodig.. tjah..
Bij de LFP kan de BMS wat lastiger de exacte % SoC inschatten.
Tot 100 laden en laten slapen helpt om deze inschatting beter te maken.
Is alleen belangrijk als je echt zo accuraat mogelijk % op je scherm wil zien.
Dat zou betekenen dat het volgend jaar ineens niet meer zou passen?spartacusNLD schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:22:
[...]
omdat die ook in 2023 geproduceerd worden
Met andere woorden zo'n afgebakende datumrange verwijst naar een ouder model
Zie verschil met spatlappen voor de de nieuwe Model S waar geen einddatum staat: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/spatlappen-model-s
[ Voor 17% gewijzigd door jip_86 op 07-09-2023 10:45 ]
De discussie blijft eindeloos terugkeren maar toch voelt het nog steeds niet goed om mijn RWD wekelijks op 100% te zetten, hiervoor een auto met NMC gehad. Mijn ritje naar werk kost ongeveer 6% met de huidige temperaturen, de auto staat dus meer dan 12 uur op 95+% (de eerste 10 km maakt geen verandering in het percentage vanaf 100%), en meer dan 24 uur op 90%.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:30:
[...]
Nodig.. tjah..
Bij de LFP kan de BMS wat lastiger de exacte % SoC inschatten.
Tot 100 laden en laten slapen helpt om deze inschatting beter te maken.
Is alleen belangrijk als je echt zo accuraat mogelijk % op je scherm wil zien.
Ben benieuwd of er nieuwe adviezen komen als er meer data verzameld is. En of het echt schadelijk is (door onbalans) om niet/nauwelijks naar 100% te gaan.
Heb je daar issues mee? Wellicht al verteld, maar niet gelezen dan.this schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:41:
[...]
Je wilt het niet snappen hé? Het gaat niet om noodzaak, het gaat om gemak.
In de winter kan dat wel erg vervelend worden. Tenminste, bij mijn oudere m3 gaat deze niet altijd open. In Italie en in de volle zon ook enorm kl*te natuurlijk. Zeker als je (kleine) kinderen hebt. Stoelen worden bloedheet in de zon. Zelfs met voor verkoelen heb ik regelmatig een flesje water over de achterbank moeten gieten tijdens mijn vakantie.
Als je je auto redelijk goed kent dan zou ik niet te veel piekeren over de BMS en juist tot 80% gaan laden.Maurice- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:11:
[...]
De discussie blijft eindeloos terugkeren maar toch voelt het nog steeds niet goed om mijn RWD wekelijks op 100% te zetten, hiervoor een auto met NMC gehad. Mijn ritje naar werk kost ongeveer 6% met de huidige temperaturen, de auto staat dus meer dan 12 uur op 95+% (de eerste 10 km maakt geen verandering in het percentage vanaf 100%), en meer dan 24 uur op 90%.
Ben benieuwd of er nieuwe adviezen komen als er meer data verzameld is. En of het echt schadelijk is (door onbalans) om niet/nauwelijks naar 100% te gaan.
Ik zit aan de kant dat tot 100 laden en veel SuC slecht is voor de batterij ongeacht welke type.
Met 11% deg kan ik het wel zeggen ja
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Model 3 RWD voor 40,473
3000 SEPP = 37,473
Blijft jammer dat de 500 eur referral korting weg is, ondanks deze geen highland is.
Model 3 RWD voor 40,473
3000 SEPP = 37,473
Blijft jammer dat de 500 eur referral korting weg is, ondanks deze geen highland is.
Mooie aanbieding, maar wel lagere SEPP i.v.m. het feit dat het voertuig al op kenteken staat.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:27:
Model 3 RWD voor 40,473
3000 SEPP = 37,473
Deze staat als nieuwe auto (geen demo), dus vlgs mij nog niet op kenteken?VeeGee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:28:
[...]
Mooie aanbieding, maar wel lagere SEPP i.v.m. het feit dat het voertuig al op kenteken staat.
Ik zag eerder een kenteken staan bij dit voertuig, maar die lijkt nu verdwenen.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:39:
[...]
Deze staat als nieuwe auto (geen demo), dus vlgs mij nog niet op kenteken?
Nice.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:27:
Model 3 RWD voor 40,473
3000 SEPP = 37,473
Jammer geen trekhaak...
Ja, dat is wat vaag. Soms laat hij bij de info wel een kenteken zien, en soms niet. Weet nog ff niet waarom.VeeGee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:46:
[...]
Ik zag eerder een kenteken staan bij dit voertuig, maar die lijkt nu verdwenen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wow heerlijk iemand die zo in het leven staat. Zo ga ik het ook doen😀schumi1986 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:23:
Ik heb met mijn Leaf 2.0 echt nooit op het opladen gelet. Dagelijks tot 100%, soms dagen lang op 100% laten staan, vaak tot 10% leeg rijden en nu 65000km verder merk ik maar weinig van degradatie.
Mijn plan blijft om 10 jaar in de Y te rijden en de auto (bijna) volledig af te schrijven. Dan maakt de degeneratie ook wat minder uit.
Onze auto stond ook al op kenteken en we hebben de volledige SEPP ontvangen. Tesla schrijft de auto's over het algemeen al in als ze nog op het schip staan.VeeGee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:28:
[...]
Mooie aanbieding, maar wel lagere SEPP i.v.m. het feit dat het voertuig al op kenteken staat.
Ik heb het volgende van Tesla begrepen: er wordt i.t.t. wat er op de website van het RVO staat niet gekeken naar de datum van de eerste inschrijving in Nederland. Wel naar datum 1e toelating en datum tenaamstelling. Die laatste 2 moeten gelijk zijn.
Vorige maand gekocht voor 38,793, met SEPP en Referral zat ik toen op een kleine 35K.SirLct schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:27:
Model 3 RWD voor 40,473
3000 SEPP = 37,473
Wel heel raar om de snel leverbare modellen nu duurder te maken terwijl het nieuwere model al is te bestellen.
Het moet wat mij betreft minimaal naar 35K (Excl SEPP) om dit "oudere" model nu nog interessant te maken.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
De stalk bonus.Greatsword schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:10:
Wel heel raar om de snel leverbare modellen nu duurder te maken terwijl het nieuwere model al is te bestellen.
Ik heb dit geprobeerd, maar was geen succes bij mij. Mijn linker voorlicht scheen nog 15m ver na de automatische calibratie. Terwijl voordien het linkerlicht wel goed stond naar mijn gevoel, maar het rechter licht scheen echt hoog, waardoor ik iedereen verblinde in een een bocht.Pierz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:26:
[...]
Als je de koplampen gaat verstellen in het servicemenu gaan de lampen even op en neer en dan naar de standaard instelling terug. Je kan hem daarna nog wat naar beneden zetten als je wilt, maar ik denk dat je het kan laten zoals het is. (Wel even in het donker op een muur of heg schijnen)
Af fabriek stonden de matrix lampen van onze Y te hoog, maar na de automatische verstelling waren ze perfect. Ik meen zelfs dat je tegenwoordig niet eens waterpas hoeft te staan omdat de auto een sensor heeft.
Heb een service afspraak gemaak en kreeg een offerte van 0 euro door. Maar duur wel nog een week voor ik mag gaan. In totaal zitten er 3-4 weken tussen aanmaken ticket en langsgaan.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik dacht dat ze op en neer gaan en dan naar de VORIGE positie terug. Zal eens testen als ik weer eens in het donker in de auto zit.Pierz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:26:
[...]
Als je de koplampen gaat verstellen in het servicemenu gaan de lampen even op en neer en dan naar de standaard instelling terug. Je kan hem daarna nog wat naar beneden zetten als je wilt, maar ik denk dat je het kan laten zoals het is. (Wel even in het donker op een muur of heg schijnen)
Fijn dat ze het als garantie oppakken. Heb alleen weinig tijd om daarvoor op en neer naar een SeC te gaan.Broodro0ster schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:28:
[...]
Ik heb dit geprobeerd, maar was geen succes bij mij. Mijn linker voorlicht scheen nog 15m ver na de automatische calibratie. Terwijl voordien het linkerlicht wel goed stond naar mijn gevoel, maar het rechter licht scheen echt hoog, waardoor ik iedereen verblinde in een een bocht.
Heb een service afspraak gemaak en kreeg een offerte van 0 euro door. Maar duur wel nog een week voor ik mag gaan. In totaal zitten er 3-4 weken tussen aanmaken ticket en langsgaan.
Ik pruts nog wat verder en als ik er echt niet uitkom kan ik dat altijd alsnog doen
Ik heb laatst trouwens in de aanbieding nog een Samsung T7 gekocht, echter vraag ik me af hoeveel mensen nog gewoon de bijgeleverde USB stick gebruiken voor Sentry Mode e.d. en hoe lang die al mee gaat.
Ja inderdaad. Heb uiteindelijk nu ook wat verder geprutst tot ik het er op het zicht OK vond uitzien.GekkeRipper schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:35:
[...]
Fijn dat ze het als garantie oppakken. Heb alleen weinig tijd om daarvoor op en neer naar een SeC te gaan.
Ik pruts nog wat verder en als ik er echt niet uitkom kan ik dat altijd alsnog doen
Er is een SeC is op 7 minuten van mijn werk, dus ik ga daar maar even langs.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
(Ik zou flame krijgen hierdoor maar a-la)Broodro0ster schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:37:
[...]
Ja inderdaad. Heb uiteindelijk nu ook wat verder geprutst tot ik het er op het zicht OK vond uitzien.
Er is een SeC is op 7 minuten van mijn werk, dus ik ga daar maar even langs.
Langs SeC was ook niet de oplossing geweest voor mij. Alsnog slecht lichtbeeld.
Thuis tegen de garagedeur zelf aangepast en sindsdien ziet er echt goed uit.
Lekker veel licht zonder mensen te verblinden.
Berijder via LM hier; Krijgen de nieuw geleverde Tesla's ook nog een usb á 128 gb gratis meegeleverd? Heb zelf namelijk niks gekregen en er staat bij tesla: bij alle nieuwe voertuigen wordt een USB-stick van 128 GB meegeleverd.
/f/image/G8orRjW8LBWLSStn5S15kMYc.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom dit net op Reddit tegen, plaatje komt uit de owners manual https://www.tesla.com/own...40-42D5-8130-B0D1B6953537. Highland schijnt dus een blind spot indicator te hebben.
De tekst doet het klinken alsof de blind spot indicator enkel aan de bestuurderskant zit, wat ik nogal vreemd zou vinden.
Ja, hoort er wel in te zitten. Is ie niet gewoon aangesloten in je Dashboard kastje?DevonS schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:46:
Berijder via LM hier; Krijgen de nieuw geleverde Tesla's ook nog een usb á 128 gb gratis meegeleverd? Heb zelf namelijk niks gekregen en er staat bij tesla: bij alle nieuwe voertuigen wordt een USB-stick van 128 GB meegeleverd.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Op zich is het ook wel veel belangrijker aan de bestuurderskant. Voor de blind spot te zien moet je dan namelijk echt redelijk ver naar links kijken. Terwijl je voor de bijrijderskant al helemaal die kant moet uitkijken om de spiegel te zien. Dan zie je meteen ook al een groot deel van de blinde spot.Simone96 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:49:
[Afbeelding]
Ik kom dit net op Reddit tegen, plaatje komt uit de owners manual https://www.tesla.com/own...40-42D5-8130-B0D1B6953537. Highland schijnt dus een blind spot indicator te hebben.
De tekst doet het klinken alsof de blind spot indicator enkel aan de bestuurderskant zit, wat ik nogal vreemd zou vinden.
wel een fijne verbetering ookSimone96 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:49:
[Afbeelding]
Hey allemaal!
Ik ben voornamelijk benieuwd naar ervaringen van mensen met een m3 en kinderen. Mocht iemand nog andere afwegingen hebben hoor ik het ook graag:
Wij waren overtuigd om voor de model Y te gaan. Nu is de highland net uit, en vinden we het enorm lastig. Model Y leek ons praktisch vanwege de vele ruimte. Zeker met kleine kinderen. En vond hem daarnaast er erg mooi uit zien.
Nu is natuurlijk de highland uit. Ziet er ook cool en verfrissend uit, lekker efficient, goede range, mooie extra opties die ik graag wil zoals stoelventilatie, schermpje achter, double paned glass, etc.
Vind het lastig om deze verschillende voordelen tegen elkaar af te wegen. Hoe bevalt de m3 met 1-2 kleine kinderen? Is er genoeg ruimte in de kofferbak? En is het oke achterin voor volwassenen op ritjes binnen Nederland qua been- en hoofd ruimte?
Stiekem hoop ik dat de model Y nog overal dubbel glas krijgt, stoel ventilatie en eventueel het scherm achter binnen de komende maanden.
Onze interesse gaat uit naar RWD bij beide modellen.
Wat denken jullie?
Ik ben voornamelijk benieuwd naar ervaringen van mensen met een m3 en kinderen. Mocht iemand nog andere afwegingen hebben hoor ik het ook graag:
Wij waren overtuigd om voor de model Y te gaan. Nu is de highland net uit, en vinden we het enorm lastig. Model Y leek ons praktisch vanwege de vele ruimte. Zeker met kleine kinderen. En vond hem daarnaast er erg mooi uit zien.
Nu is natuurlijk de highland uit. Ziet er ook cool en verfrissend uit, lekker efficient, goede range, mooie extra opties die ik graag wil zoals stoelventilatie, schermpje achter, double paned glass, etc.
Vind het lastig om deze verschillende voordelen tegen elkaar af te wegen. Hoe bevalt de m3 met 1-2 kleine kinderen? Is er genoeg ruimte in de kofferbak? En is het oke achterin voor volwassenen op ritjes binnen Nederland qua been- en hoofd ruimte?
Stiekem hoop ik dat de model Y nog overal dubbel glas krijgt, stoel ventilatie en eventueel het scherm achter binnen de komende maanden.
Wat denken jullie?
Hier zelfde twijfel. Idee was een MY aangezien ik 1000l bagageruimte nodig heb (in een Ateca + dakkoffer paste echt precies m’n kampeeruitrusting). Dan zou ik bij de MY geen dakkoffer nodig hebben. Ideaal.
Maar de stoelventilatie in de M3 brengt me serieus aan het twijfelen om toch maar een M3 LR met dakkoffer te nemen en de beperkte range tov MY LR voor lief te nemen…(er vanuitgaande dat dakkoffer -25% doet)
Maar de stoelventilatie in de M3 brengt me serieus aan het twijfelen om toch maar een M3 LR met dakkoffer te nemen en de beperkte range tov MY LR voor lief te nemen…(er vanuitgaande dat dakkoffer -25% doet)
[ Voor 5% gewijzigd door william89 op 07-09-2023 17:17 ]
Same here met een kona, 3 jaar zonder merkbare issues, toen nieuwe accu vanwege terugroep actie en nu weer 2 jaar idem, zo gaat het binnenkort met de M3 RWD ook gewoon weerderyck schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:21:
[...]
Wow heerlijk iemand die zo in het leven staat. Zo ga ik het ook doen😀
Mijn plan blijft om 10 jaar in de Y te rijden en de auto (bijna) volledig af te schrijven. Dan maakt de degeneratie ook wat minder uit.
De MY is zoveel ruimer voorin en achterin dat het voor ons een no-brainer was.Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
Ik (1m90) zat voor m'n gevoel met m'n hoofd tussen de knieën door de hoge vloer. Mijn zoon is net wat kleiner en voor enkel korte ritjes was het geen probleem. Maar wij rijden ook wat langere afstanden en zit je achterin veel comfortabeler in de MY. Voorin zit je wat meer recht op en hoger; maar dat maakte voor de keuze tussen M3/MY niet veel uit.
Als je kids nog jong zijn / klein zijn (komende jaren) dan zou ik mij er niet te druk over maken. Tenzij ze heel jong zijn, dan kun je in de MY weer veel makkelijker bij de zitjes komen.
Y is wel mooi ruim maar ik vind het model echt uit de proporties getrokken. Totaal geen mooie auto om te zien. Een uitgerekte 3 lijkt wel haast.
Is het aannemelijk dat als de kop eraf is met de Highland.. dat er dan voorraad wordt op gebouwd met daarbij de mogelijke voorraad korting? Die we laatst ook zagen op de modellen?
Of zal de prijs hoogst waarschijnlijk lang hetzelfde blijven?
Zolang volg ik Tesla en hun prijzen nog niet helaas..
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Kan niemand iets zinnigs over zeggen denk ik. Zal van vraag & aanbod afhangen.Nickrsd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:43:
Is het aannemelijk dat als de kop eraf is met de Highland.. dat er dan voorraad wordt op gebouwd met daarbij de mogelijke voorraad korting? Die we laatst ook zagen op de modellen?
Ik zit in Spanje en daar werkt het koelen van de auto perfect met de app. Ons huis is ongeveer 100 m van de auto.this schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:36:
[...]
Het gaat niet over moeilijk, het gaat over gebruiksgemak.
Ik heb vier jaar een Model 3 gehad. Toen ik hem kreeg waren de kids 4 & 6. Prima te doen aangezien ze toen al uit kinderwagens waren. Al moet ik wel zeggen dat we geen kampeerders zijn. Achterbank is voor volwassenen niet best in de 3. Voor kleinere kinderen prima. Nu heb ik een Y. Serieus meer ruimte en betere achterbank. Kofferbak is nu ook fatsoenlijk toegangkelijk. Ik zou niet terug willen naar een 3. Ook niet voor stoelventilatie en een schermpje achter. Qua isolatie is de Y echt al zeer prima. Ook bij hoge snelheid is hij relatief stil.Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
Mijn ervaring is standaard positie, maar N=1, dus geen garantieGekkeRipper schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:33:
[...]
Ik dacht dat ze op en neer gaan en dan naar de VORIGE positie terug. Zal eens testen als ik weer eens in het donker in de auto zit.
Hier ervaring met beide. De Y is echt een stuk ruimer, vooral de onderbak van de kofferruimte en de frunk. En volgens mij is de highland nog steeds geen hatchback en dat is toch wel onhandig vergeleken met de Y.Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
De 3 rijdt wel een stuk fijner vind ik
Ik heb de Model Y 2023 LR, met dubbel glas in alle deuren en geen stoelventilatie . Wij zijn net naar Spanje gereden met temperaturen buiten van 35 graden en ja de rug was wat vochtig, maar niet hinderlijk. Gewoon je range kunnen halen zonder dakkoffer zou ik absoluut prefereren.william89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:15:
Hier zelfde twijfel. Idee was een MY aangezien ik 1000l bagageruimte nodig heb (in een Ateca + dakkoffer paste echt precies m’n kampeeruitrusting). Dan zou ik bij de MY geen dakkoffer nodig hebben. Ideaal.
De Model Y is al stiller dan de oudere M3 was. En van wat ik begrijp is er niet zo heel veel verschil, dus daar moet je de Model Y niet voor laten.Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
Schermpje achter kun je zelf doen voor 200 euro. Heb ik ook gedaan.
Zelf ben ik vanwege mijn kinderen overgegaan van een M3P naar een MYP. De MYP is simpelweg een stuk praktischer en echt veel ruimer van binnen. Ook zit je veel beter achterin, omdat de bank ook wat naar achteren kan hellen.
Ik zou dus gewoon niet twijfelen en de MYRWD (in jouw geval) bestellen. Met kinderen gewoon echt de betere keuze.
Je gaat spijt krijgen van een dakkoffer. En dat voor stoelventilatie?william89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:15:
Bedenk ook dat de M3 op zichzelf nog wel wat ruimte heeft achterin, maar dat het wel via een brievenbus moet. Heel vaak past het dus in theorie, maar niet in de praktijk.
Er zijn drie opties: de prijs blijft gelijk. De prijs gaat dalen. De prijs gaat stijgen (ja, dat kan ook bij Tesla).Nickrsd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:43:
Tot op heden heeft nog nooit iemand het consequent goed ingeschat. Een lucky guess zit er altijd tussen natuurlijk.
Welke heb jij dan geplaatst? Kwam deze tegen in het topic maar die is wel wat duurder, verder wel benieuwd of die van jou dan precies hetzelfde laat zien als die van Tesla, zag namelijk dat deze apart op android draait en de GUI e.d. op de foto's ziet er een stuk minder mooi uit dan het OS van Tesla.DS7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:14:
Schermpje achter kun je zelf doen voor 200 euro. Heb ik ook gedaan.
https://www.hautopart.com...jjXNs7NlFPNk3Lc%3D.QSrEkM
bartzzz in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Ik heb sinds een paar weken privé een MY LR aangeschaft.Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
De M3 is stukken kleiner en zou nu met de highland M3 ook nog voor de MY gaan.
Nieuwe versie van de MY duurt nog wel even, en als je op updates moet gaan wachten blijf je wachten de VAG groep komt nu ook met updates voor de ID4 de rest zal snel volgen.
Dit type inderdaad. Andere leverancier. Ik was 165 euro kwijt + 18 euro invoerrecht en btw.Greatsword schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:31:
Welke heb jij dan geplaatst? Kwam deze tegen in het topic maar die is wel wat duurder, verder wel benieuwd of die van jou dan precies hetzelfde laat zien als die van Tesla, zag namelijk dat deze apart op android draait en de GUI e.d. op de foto's ziet er een stuk minder mooi uit dan het OS van Tesla.
https://www.hautopart.com...jjXNs7NlFPNk3Lc%3D.QSrEkM
bartzzz in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Natuurlijk is het niet volledig hetzelfde als de Tesla. Die is mooier geïntegreerd. Heeft geen hotspot nodig. Kan twee koptelefoons via bluetooth gelijktijdig (ik heb dat overigens opgelost met een bedrade oplossing via een bluetooth ontvanger).
Voordeel is wel dat ik meer op dit scherm kan zetten. Dus ook Ziggo staat erop, Showtime, HBO max, enz.
Volgens mij kan Tesla (nog) geen headsets koppelen. Dat is nu juist nog wat half werk. Audio is niet te splitten. Elon heeft het ooit een keer op Twitter geroepen maar zit er nog niet in.DS7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:02:
[...]
Dit type inderdaad. Andere leverancier. Ik was 165 euro kwijt + 18 euro invoerrecht en btw.
Natuurlijk is het niet volledig hetzelfde als de Tesla. Die is mooier geïntegreerd. Heeft geen hotspot nodig. Kan twee koptelefoons via bluetooth gelijktijdig (ik heb dat overigens opgelost met een bedrade oplossing via een bluetooth ontvanger).
Voordeel is wel dat ik meer op dit scherm kan zetten. Dus ook Ziggo staat erop, Showtime, HBO max, enz.
Dus qua audio is deze nog beter op dit moment.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 07-09-2023 19:07 ]
Dus als de kids een film kijken moet je meeluisteren?Inspired schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:06:
[...]
Volgens mij kan Tesla (nog) geen headsets koppelen. Dat is nu juist nog wat half werk. Audio is niet te splitten. Elon heeft het ooit een keer op Twitter geroepen maar zit er nog niet in.
Dus qua audio is deze nog beter op dit moment.
Op dit moment blijkbaar wel ja.DS7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:12:
[...]
Dus als de kids een film kijken moet je meeluisteren?
Weet je nog waar dat was? Ik vind ze niet zo goedkoop..DS7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:02:
[...]
Dit type inderdaad. Andere leverancier. Ik was 165 euro kwijt + 18 euro invoerrecht en btw.
Ik denk dat als de Highland geleverd wordt ik het deel wat ik heb moeten verwijderen daarvoor te koop ga zetten voor € 500.
De Model 3 is echt wel prima. Mijn zus heeft onze 3 uit 2019 geleend en is er weg van. (Hebben zelf een MG zs EV)Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/u2rJvOGTQpLIVKuZ6Bal4Wcm.jpg?f=fotoalbum_large)
Of deze, video vol beladen, 2 volwassenen en 3 kinderen: (bak onder achterklep was nog leeg)
Filmpje vol beladen auto:
https://imgur.com/a/G7KF0aF
Wij hebben een 3 uit 2019 SR RWD en een Y -Performance, maar de Y is er omdat onze hond van 40+ kg dan in de kofferbak kan (en niet naast onze pas geboren baby zIt op de achterbank).
De 3 heeft véél meer ruimte dan je denkt iig. (Liters is bij de oude 648? Nieuwe iets meer). De achterbank is effectief even breed als in de 3.
Ook is het “rijden” in de 3 wat leuker als je een liefhebber bent van leuk sturen
[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 07-09-2023 19:41 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Even voor je gezocht en de prijs is nu weer omhoog gegaan. Ik had extra korting op het moment van bestellen. Gewoon even door Ali Express akkeren voor de beste deal.Morpheus2003 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:28:
[...]
Weet je nog waar dat was? Ik vind ze niet zo goedkoop..
De ruimte van de m3 is echt meer dan genoeg voor een gezin. De opening is klein, maar de ruimte in de kofferbak (met diepe bak) en frunk is gewoon echt heel groot.Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
Hier nu 4,5 jaar met de m3 op pad, 2 kinderen (nu 7 en 4).
Dus de hele fase met kinderwagens en bedjes enzo gehad. Ging prima, ook op vakantie in Nederland en de omringende landen.
Nu de kinderen alweer ‘wat ouder’ zijn is de reden om voor een Y te kiezen bij ons er ook niet meer. We gaan dus hoogstwaarschijnlijk volgend voorjaar weer voor een m3.
Zeker nu het Highland M3 vs oude MY is zou ik echt altijd voor de m3 gaan. Meer range, stiller (het enige nadeel van een 2019 m3 wat ons betreft) en stoelventilatie. (Y)
Hier ook een model 3 met 3 kids (7,4 en 1 jaar). Middelste zit op een smalle zitverhoger. Hoor weinig klachten achterin en qua bagageruimte past het allemaal echt prima. Enige waar ik weleens tegen aanloop is dat de klep wat klein als je keer een groot voorwerp hebt. Maar daarvoor zou ik m niet laten staan ;-).Angriebirdie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:07:
Hey allemaal!
Wat denken jullie?
Voor drie tieners is het achterin wel wat krap, maar dat zien we t.z.t. Wel weer.
Dit dus. Dakkoffer gaat prima, maar heel eerlijk de opening is echt zoooooo ruk. Niet breed en niet hoog. Wel heel diep. Extra ruimte onderin en frunk zijn wel echt top.Stef87 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:32:
[...]
De Model 3 is echt wel prima. Mijn zus heeft onze 3 uit 2019 geleend en is er weg van. (Hebben zelf een MG zs EV)
[Afbeelding]
Of deze, video vol beladen, 2 volwassenen en 3 kinderen: (bak onder achterklep was nog leeg)
Filmpje vol beladen auto:
https://imgur.com/a/G7KF0aF
Wij hebben een 3 uit 2019 SR RWD en een Y -Performance, maar de Y is er omdat onze hond van 40+ kg dan in de kofferbak kan (en niet naast onze pas geboren baby zIt op de achterbank).
De 3 heeft véél meer ruimte dan je denkt iig. (Liters is bij de oude 648? Nieuwe iets meer). De achterbank is effectief even breed als in de 3.
Ook is het “rijden” in de 3 wat leuker als je een liefhebber bent van leuk sturen
Ook de instap is vrij laag.
Is de middelste van 4 al zo groot en zwaar dat het kan? Of meer uit noodzaak zo?jaguarxj16 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:40:
[...]
Hier ook een model 3 met 3 kids (7,4 en 1 jaar). Middelste zit op een smalle zitverhoger. Hoor weinig klachten achterin en qua bagageruimte past het allemaal echt prima. Enige waar ik weleens tegen aanloop is dat de klep wat klein als je keer een groot voorwerp hebt. Maar daarvoor zou ik m niet laten staan ;-).
Voor drie tieners is het achterin wel wat krap, maar dat zien we t.z.t. Wel weer.
Drie beetje gemiddelde kinderstoelen krijg je er niet in, dus zal noodzaak zijn.synx6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:47:
[...]
Is de middelste van 4 al zo groot en zwaar dat het kan? Of meer uit noodzaak zo?
Ik rij nu zo een 3 maanden in mijn Model Y en die bevalt helemaal prima. Alleen blijf ik de camera gestuurde parkeer assistent niet vertrouwen.... Is er een manier om deze te kalibreren? Zeker aan de voorzijde zit de lijn halverwege de motorkap als ik nog ruim 50 cm overheb. Als ik echt krap moet parkeren dan kan ik er totaal niet op vertrouwen....
Wij hebben geen kinderen maar toch een Y genomen. Het is van binnen zoveel ruimer, het zit echt veel beter als een model 3 voorin. Het gevoel van ruimte is echt heel erg goed voorin en achterin een Y. Ik heb steeds het gevoel met een veel grotere auto onderweg te zijn.
Het is afwachten of Tesla nog wat gaat verbeteren qua software denk ik. Op dit moment werkt het soms redelijk prima, andere situaties heb je er niks aan.sanger1981 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:16:
Ik rij nu zo een 3 maanden in mijn Model Y en die bevalt helemaal prima. Alleen blijf ik de camera gestuurde parkeer assistent niet vertrouwen.... Is er een manier om deze te kalibreren? Zeker aan de voorzijde zit de lijn halverwege de motorkap als ik nog ruim 50 cm overheb. Als ik echt krap moet parkeren dan kan ik er totaal niet op vertrouwen....
Misschien dat er ook eea aangepast is in de loop der tijd, maar onze 3 is echt een stuk sportiever afgeveerd en hij is ook een stuk sneller. De Y rijdt meer als een gezinsbak en voelt wat dwijlend in vergelijking. De acceleratie voelt gelijk aan chill op de 3. De vergelijking is een 3 SR+ sept 2020 (NMC) vs een Y RWD dec 2022 (LFP).DS7 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:24:
[...]
Zo groot vind ik het verschil eerlijk gezegd niet. Had ik groter verwacht.
Maarja die ruimte van de Y zou mij wel de doorslag geven voor een gezin met kinderen. Ook zit je met de kinderen als volwassene ook wel eens achterin en dan zit je in de Y echt veel beter.
Ja, ik vergelijk de performance versies. Dus dat kan anders zijn.Pierz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:01:
[...]
Misschien dat er ook eea aangepast is in de loop der tijd, maar onze 3 is echt een stuk sportiever afgeveerd en hij is ook een stuk sneller. De Y rijdt meer als een gezinsbak en voelt wat dwijlend in vergelijking. De acceleratie voelt gelijk aan chill op de 3. De vergelijking is een 3 SR+ sept 2020 (NMC) vs een Y RWD dec 2022 (LFP).
Maarja die ruimte van de Y zou mij wel de doorslag geven voor een gezin met kinderen. Ook zit je met de kinderen als volwassene ook wel eens achterin en dan zit je in de Y echt veel beter.
Maar idd, met kinderen is de Y toch echt wel fijner vind ik. Kinderen waren ook meteen verkocht.
Kinderen van 9, 12 en 15 in de 3 sinds twee maanden. Ligt er ook aan wat je gewend bent, wij kwamen uit een focus wagon en ruimte voor passagiers is beter in de 3, ruimte koffer prima en echt niet merkbaar anders dan de wagon alleen de opening is met een wagon fijner natuurlijk.
Moet er wel bij zeggen dat wij allemaal niet lang zijn; rond de 1.80 max
[ Voor 11% gewijzigd door datadevil op 07-09-2023 21:22 ]
Er zit in de 3 wel veel ruimte idd, en in sommige opzichten ook weer praktischer dan in de Y omdat het hoofdcompartiment van de kofferbak 1 geheel is. Vooral de onderbak en frunk maken de opbergruimte van de Y groot.datadevil schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:21:
Kinderen van 9, 12 en 15 in de 3 sinds twee maanden. Ligt er ook aan wat je gewend bent, wij kwamen uit een focus wagon en ruimte voor passagiers is beter in de 3, ruimte koffer prima en echt niet merkbaar anders dan de wagon alleen de opening is met een wagon fijner natuurlijk.
De plaats van het gekleurde lijntje ten opzichte van het plaatje van de auto op het scherm is in mijn optiek irrelevant. De kleur geeft aan wanneer je dichtbij komt.sanger1981 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:16:
Het is ook een kwestie van wennen aan de auto en hoeveel ruimte je echt hebt. Verder parkeer ik eigenlijk altijd achteruit in (altijd al gedaan) en dan is de camera erg nuttig
Ander type en licht generfde electro motor in de MYRWD (permanent magnet motor i.p.v. induction) en andere batterij die volgens mij minder snel kan ontladen. Y is groter en zwaarder, staat ietsje hoger en heeft grotere en zwaardere wielen. Zo nog wel meer wat verschillen maar de beleving, vooral in acceleratie en sturen, zal echt heel anders zijn.Pierz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:01:
[...]
De vergelijking is een 3 SR+ sept 2020 (NMC) vs een Y RWD dec 2022 (LFP).
Pak eens een MYLR met performance upgrade of een MYP.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Die van 7 zit uiteraard in het midden, doelde meer dat ik in het midden een extra smalle zitverhoger heb neergezet zodat het past ;-) .synx6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:47:
[...]
Is de middelste van 4 al zo groot en zwaar dat het kan? Of meer uit noodzaak zo?
Maar begrijp bij nalezen dat je het ook anders kunt lezen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.