Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.701.189 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:03
Wolly schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Laat je het ook weten hoe dit afloopt?
Ondertussen nog steeds de lakstift niet ontvangen. Vorige week maandag contact opgenomen. Ze raden aan om nog enkele dagen te wachten en indien nog steeds niet geleverd zullen ze een onderzoek instellen bij PostNL. Eergisteren ‘s ochtends mail verzonden dat ze een onderzoek moeten aanvragen bij PostNL. Nog steeds geen reactie gekregen, service 0.
Ondertussen besteld bij autolakopmaat.nl en daar wel verzending met track and trace.

Fout ligt bij PostNL maar ook bij 123autolak.nl gezien zij maar beslissen om te verzenden zonder track and trace in een envelop. Heb je totaal niets van visibility wat er nu wel of niet is gebeurd. Heb een slechte review gegeven waarna ze ook nog eens vroegen of ik dit kon aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pufster op 06-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
spartacusNLD schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:11:
[...]

Zag ook zoiets zojuist:

[Afbeelding]

Ik neem aan dat dit niet goed voor een autofabrikant zou zijn omdat hiermee klanten eerder geneigd zijn 2e hands te kopen en dus de nieuwprijzen verlaagd moeten worden?
Voorlopig is de vraag naar (betaalbare) EV's nog vér boven het aanbod. Er zijn altijd wel groepen mensen die een beperkt(er) budget hebben dan nieuw, of eigenlijk uitsluitend 2e hands kopen. Ondanks dat ik het kan betalen, heb ik nog geen enkele keer een nieuwe auto gekocht. Altijd (jong) gebruikt. Afgelopen januari was dat hélaas nét niet helemaal op het juiste moment, maar àch. (Ik heb toen 44k betaald voor een 2e hands Model 3 RWD van begin 2022, met 11k km op de teller, +- een week voor de prijsdaling) Dat scheelde op dat moment ten opzichte vanaf nieuw +- €10k. Dus op moment van aankoop was het gewoon good value.

Je hebt ook altijd mensen die persé nieuw willen rijden. Kijk naar een (grote) groep (private-)leasers bijvoorbeeld, die (vaak) koste-wat-kost ontzorgd willen worden, en véél waarde hechten aan nieuw rijden, elke 3-4 jaar een nieuwe-nieuwe wagen.

TL:DR niet alles gaat voor iedereen altijd om geld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mitsumark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:16:
[...]

Je zou toch haast zeggen dat als de overheid 10% heeft betaald voor de aanschaf, dat ze nu ook 10% "eigenaar" zijn en dus 10% kunnen incasseren bij verkoop naar het buitenland.
Een subsidie geven maakt de overheid nog geen eigenaar... Er zullen vast wel voorwaarden zijn dat je (een deel van) de subsidie moet restitueren wanneer je de auto binnen een bepaalde termijn weer verkoopt. Anders zou er een interessante route zijn: Persoon A wil een nieuwe EV kopen. Persoon B (vriend, familie, collega) koopt die nieuwe EV en krijgt EUR 4000 subsidie, verkoopt de auto door aan Persoon A die ook nog eens de tweedehands subsidie van EUR 2000 krijgt. Kortom, Persoon A koopt de EV met EUR 6000 subsidie minus de kosten van een kratje pils. Ik denk dat de ambtenaren en juristen die de regeling schreven daar wel iets tegen hebben bedacht. Dat hoeft dan niet ook nog eens aangevuld te worden met een regeling bij verkoop naar het buitenland.

En laten we niet vergeten dat er ook heel veel auto's juist naar Nederland worden geïmporteerd vanuit landen met nog (veel) hogere subsidies zoals Duitsland en Frankrijk.

En uiteindelijk maakt het voor de CO2-uitstoot niet uit waar die EV rondrijdt, zolang die maar ergens ter wereld een fossiele auto uit het totale wagenpark duwt. OK misschien voor stikstof wel fijn dat het hier lokaal blijft rondrijden, maar dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 17:12
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:40:
[...]

Een subsidie geven maakt de overheid nog geen eigenaar... Er zullen vast wel voorwaarden zijn dat je (een deel van) de subsidie moet restitueren wanneer je de auto binnen een bepaalde termijn weer verkoopt. Anders zou er een interessante route zijn: Persoon A wil een nieuwe EV kopen. Persoon B (vriend, familie, collega) koopt die nieuwe EV en krijgt EUR 4000 subsidie, verkoopt de auto door aan Persoon A die ook nog eens de tweedehands subsidie van EUR 2000 krijgt. Kortom, Persoon A koopt de EV met EUR 6000 subsidie minus de kosten van een kratje pils. Ik denk dat de ambtenaren en juristen die de regeling schreven daar wel iets tegen hebben bedacht. Dat hoeft dan niet ook nog eens aangevuld te worden met een regeling bij verkoop naar het buitenland.

En laten we niet vergeten dat er ook heel veel auto's juist naar Nederland worden geïmporteerd vanuit landen met nog (veel) hogere subsidies zoals Duitsland en Frankrijk.

En uiteindelijk maakt het voor de CO2-uitstoot niet uit waar die EV rondrijdt, zolang die maar ergens ter wereld een fossiele auto uit het totale wagenpark duwt. OK misschien voor stikstof wel fijn dat het hier lokaal blijft rondrijden, maar dan
SEPP subsidie = auto minstens 3 jaar op naam van die persoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Een nieuwe review uit oslo (vanaf 6:20):

is de review auto nu zwart of het nieuwe stealth gray?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyTBM1lp-1J-sE3hG_xoWuG7e1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wPfEmJasqeeYtIFCkWuf709.png?f=fotoalbum_large

en nog wat mooie sfeerbeelden van de highland op een beurs ergens:

[ Voor 127% gewijzigd door spartacusNLD op 06-09-2023 11:01 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:40:
Een subsidie geven maakt de overheid nog geen eigenaar...
Snap ik, vandaar de " " 's.
Er zullen vast wel voorwaarden zijn dat je (een deel van) de subsidie moet restitueren wanneer je de auto binnen een bepaalde termijn weer verkoopt. Anders zou er een interessante route zijn: Persoon A wil een nieuwe EV kopen. Persoon B (vriend, familie, collega) koopt die nieuwe EV en krijgt EUR 4000 subsidie, verkoopt de auto door aan Persoon A die ook nog eens de tweedehands subsidie van EUR 2000 krijgt. Kortom, Persoon A koopt de EV met EUR 6000 subsidie minus de kosten van een kratje pils. Ik denk dat de ambtenaren en juristen die de regeling schreven daar wel iets tegen hebben bedacht. Dat hoeft dan niet ook nog eens aangevuld te worden met een regeling bij verkoop naar het buitenland.
Die regels zijn er.
Klopt, zeker vanuit Frankrijk via MMX komen er een aantal hierheen.
Ik betaal liever belasting om een Nederlander aan een EV te helpen (en het liefst ikzelf), dan een Fransoos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
mitsumark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:16:
[...]

Je zou toch haast zeggen dat als de overheid 10% heeft betaald voor de aanschaf, dat ze nu ook 10% "eigenaar" zijn en dus 10% kunnen incasseren bij verkoop naar het buitenland.
Alle opleiding in NL is enigszins gesubsidieerd door de overheid.
Dus niemand mag naar buitenland, of moet iedereen X% van alle studiekosten wat van subsidie komt maar terug betalen.. 8)7

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
[...]

Zag ook zoiets zojuist:

[Afbeelding]

Ik neem aan dat dit niet goed voor een autofabrikant zou zijn omdat hiermee klanten eerder geneigd zijn 2e hands te kopen en dus de nieuwprijzen verlaagd moeten worden?
Voor legacy automakers waar in 10 jaar tijd soms niks veranderd is behalve nieuwe koplamp/ achterlicht misschien wel. Maar ik denk dat de vernieuwing in de highland wel de prijs gewoon rechtvaardigd.
Oke ik had gehoopt dat ie lager zou zijn, maar nu blijkt 1000 eur duurder - a-la daar gaat geen koper wegrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Pufster schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:38:
[...]

Ondertussen nog steeds de lakstift niet ontvangen. Vorige week maandag contact opgenomen. Ze raden aan om nog enkele dagen te wachten en indien nog steeds niet geleverd zullen ze een onderzoek instellen bij PostNL. Eergisteren ‘s ochtends mail verzonden dat ze een onderzoek moeten aanvragen bij PostNL. Nog steeds geen reactie gekregen, service 0.
Ondertussen besteld bij autolakopmaat.nl en daar wel verzending met track and trace.

Fout ligt bij PostNL maar ook bij 123autolak.nl gezien zij maar beslissen om te verzenden zonder track and trace in een envelop. Heb je totaal niets van visibility wat er nu wel of niet is gebeurd. Heb een slechte review gegeven waarna ze ook nog eens vroegen of ik dit kon aanpassen.
Aanpassen naar nog slechter? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:38:
[...]
Voorlopig is de vraag naar (betaalbare) EV's nog vér boven het aanbod. Er zijn altijd wel groepen mensen die een beperkt(er) budget hebben dan nieuw, of eigenlijk uitsluitend 2e hands kopen. Ondanks dat ik het kan betalen, heb ik nog geen enkele keer een nieuwe auto gekocht. Altijd (jong) gebruikt. Afgelopen januari was dat hélaas nét niet helemaal op het juiste moment, maar àch. (Ik heb toen 44k betaald voor een 2e hands Model 3 RWD van begin 2022, met 11k km op de teller, +- een week voor de prijsdaling) Dat scheelde op dat moment ten opzichte vanaf nieuw +- €10k. Dus op moment van aankoop was het gewoon good value.

Je hebt ook altijd mensen die persé nieuw willen rijden. Kijk naar een (grote) groep (private-)leasers bijvoorbeeld, die (vaak) koste-wat-kost ontzorgd willen worden, en véél waarde hechten aan nieuw rijden, elke 3-4 jaar een nieuwe-nieuwe wagen.

TL:DR niet alles gaat voor iedereen altijd om geld :).
Ah, een lotgenoot :) Ik heb een maand eerder dezelfde prijs betaald voor hetzelfde model, even oud met ongeveer dezelfde km stand. Weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij deed het behoorlijk au dat er een flinke prijsdaling volgde. Ben erg tevreden met de Model 3 maar mocht ik hem nu na 9 maanden rijden willen verkopen, levert ie misschien 35k op. Bij inruil op een nieuwe Tesla zelfs maar 30k! Heb nog nooit zo'n afschrijving gehad op een occasion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik vind hem er niet perse mooier op geworden. Wat ik wel erg gaaf vind is de sfeerverlichting en de extra isolatie. Ook jammer van de topsnelheid. Nu rijd je zelden 200+ met een EV, maar het is wel gaaf dat het kan natuurlijk :D

Ik vraag mij ook af of de audio wel daadwerkelijk veel beter is geworden. De plaatsing is veranderd (niet meer in de B stijl bijvoorbeeld).

[ Voor 23% gewijzigd door turkeyhakan op 06-09-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
wian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:01:
[...]

Ah, een lotgenoot :) Ik heb een maand eerder dezelfde prijs betaald voor hetzelfde model, even oud met ongeveer dezelfde km stand. Weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij deed het behoorlijk au dat er een flinke prijsdaling volgde. Ben erg tevreden met de Model 3 maar mocht ik hem nu na 9 maanden rijden willen verkopen, levert ie misschien 35k op. Bij inruil op een nieuwe Tesla zelfs maar 30k! Heb nog nooit zo'n afschrijving gehad op een occasion...
Je koopt een auto imo ook 4-8 jaar, niet voor een paar maanden.
Eenmaal gekocht ook gewoon niet meer kijken naar prijzen, je vindt altijd wel iets beters/goedkopers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ah, een lotgenoot :) Ik heb een maand eerder dezelfde prijs betaald voor hetzelfde model, even oud met ongeveer dezelfde km stand. Weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij deed het behoorlijk au dat er een flinke prijsdaling volgde.
Ach, troost je. Ik heb eind 2021 een 2 jaar oude Model 3 gekocht voor een prijs waar je nu een nieuwe met meer range voor kunt kopen.
En dat was toen een echt goede deal. Zozeer zelfs dat ik in eerste instantie dacht dat de prijs zonder BTW was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
SirLct schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:49:
[...]

Dus niemand mag naar buitenland, of moet iedereen X% van alle studiekosten wat van subsidie komt maar terug betalen.. 8)7
Als iemand hier geniet van "gratis" opleiding, en direct erna vertrekt naar het buitenland zou dat imo bespreekbaar moeten zijn inderdaad.
Het land heeft in je geïnvesteerd, daar mag je iets voor terug verwachten.
Al is het aantal nu erg beperkt, dus geen probleem, de "gemiste" inkomstenbelasting halen we wel bij degenen die blijven.
PS: als je naar het buitenland vertrekt wordt er wel/ook gekort op je AOW, dus heel gek zijn dat soort dingen niet.
Gaat wel erg offtopic nu..

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2023 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchlimits
Het is ook wel bijzonder hoe snel de Tesla's in prijs zijn gezakt. Ik heb mijn vorige auto (VW Arteon 2.0TFSI 2020 met 26.000km) verkocht en betaal maar 2000 euro bij (subsidie meegerekend), en ik krijg een splinternieuwe Tesla met 8 jaar garantie op motor en bak. En dan ook nog de highland. (wel oude prijs betaald). Kan denk ik geen betere deal vinden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zag ook zoiets zojuist:

[Afbeelding]

Sowieso zijn de tweedehands prijzen in 2021/22 idioot geweest door productietekorten, -stops van nieuwe auto's. Meer mensen bleven in hun auto rijden, dus het aanbod van tweedehands nam af. Zeer lage rentes hebben ook een rol gespeeld.

Daarbij de stijgende vraag naar EVs die het aanbod overtreft. Voor nieuwe EVs stegen de prijzen dus ook om de wachttijden enigszins binnen de perken te houden (naast ook doorwerken van inflatie in de eindprijs). Daardoor bleven ook de tweedehandsprijzen erg hoog.

Dit alles is nu aan het normaliseren. Uiteraard werken de nieuwprijzen door, maar ook zonder prijsverlagingen van nieuwe auto's zouden de tweedehandsprijzen wel zijn gaan dalen.

Zo'n grafiek over de gemiddelde prijs van een tweedehands Tesla is ook een beetje vertekend. Tot 2019 werden uberhaupt alleen maar Model S en X in volumes verkocht en was er dus helemaal geen aanbod van tweedehands Model 3. Model Y kwam nog wat later op de markt en ik denk dat die goedkopere wagens ook nu pas in relevante aantallen op de tweedehands markt verschijnen.

Dus ik denk dat we nu pas een wat normalere tweedehandsprijzen beginnen te zien. Op lange termijn zou ik gewoon blijven rekenen met de gemiddelde afschrijving op nieuwe auto's van 10-15% per jaar in de eerste 4 jaar, afhankelijk van kilometerstand, staat van de auto en of het een courant model is. Daarnaast speelt ook de conjunctuur een rol.

Dan zou een 4 jaar oude auto met een nieuwprijs van EUR 60.000 nu tussen de EUR 24.000 en 36.000 moeten zitten. En gezien de nieuwprijzen en verbeteringen vanaf 2019 dan ergens tussen de 24.000 en 30.000. En volgens mij zit het ook wel in die range nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Het deed een dagje pijn. Maar de realisatie die ik vrij vlot had:

Ik had voor mijn oude auto ook niet de inruilprijs gekregen die ik er nu voor kreeg. Vast geen 10k lager, maar vast wel een paar duizend lager..
Op dat moment vond ik het het waard
Goldilocks auto met USS, 60kWh LFP én Ryzen.
Ik ben voornemens om er nog een paar jaar in door te rijden, en als de accu zo prima blijft als ik hoop hem "op" te rijden. Vanmorgen de 50.000km doorgegaan. Gister een ritje Nieuwegein > Landgraaf > Apeldoorn > Nieuwegein gemaakt. En kwam met mijn rustige rijstijl met 19% aan op werk vanmorgen na 448km gereden te hebben.

Viel me op dat de auto gister bij 33 graden buiten de accu niet zo koel houdt als ik (op basis van gevoel) zou verwachten. ScanMyTesla gaf na +- 250km rustig rijden aan dat de accu +- 38 graden was. Mééstal (tijdens minder héét weer) blijft dat rond de 30-33 graden steken.

Tessie zegt nu op 50.000km:
4,1% degradatie
57,8kWh Full pack remaining (dat komt overeen met ScanMyTesla)
419km Full rated range, toen ik hem kocht 39.000km geleden was dat 424km
131,1 charge cycles, zou vertalen naar grofweg 152Wh/km lifetime consumption.
Gemiddeld verbruik sinds ik hem heb (sinds 11.386km) volgens de auto: 122Wh/km

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 06-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:18:
[...]

Beiden? Ik ben blij dat het bij mijn MYP alleen de bijrijdersstoel is.
Kan best zijn dat het alleen de passagiersstoel is idd, maar ik had dat nog in geen enkel ander filmpje gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
BugBoy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:54:
[...]

Dat heb je dan niet juist gezien. Een Model S is met 198,7cm echt te breed voor Europa. Parkeergarages zijn een drama (vooral als je 21" velgen hebt). De Model Y is 192,1cm breed en die 6,5cm maakt echt verschil.
Heb je de link wel gecheckt?
Check anders even de specs bij Tesla zelf: https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html

De MY is zonder spiegels breder dan een MS. Spiegels zijn meestal het probleem niet in een garage, en die kan je desnoods nog dicht klappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
Fire69 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:39:
[...]

Heb je de link wel gecheckt?
Check anders even de specs bij Tesla zelf: https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html

De MY is zonder spiegels breder dan een MS. Spiegels zijn meestal het probleem niet in een garage, en die kan je desnoods nog dicht klappen.
Model S afmetingen
Model Y afmetingen
Model 3 afmetingen

Misschien lees ik niet goed, of misschien schrijf je het verkeerdom. Maar ik lees:
MS Incl spiegels 2189mm, excl spiegels 1987mm
MY Incl spiegels 2129mm, excl spiegels 1921mm
M3 Incl spiegels 2088mm, excl spiegels 1850mm

Dat is bij mij altijd nog een goede 60mm smaller :9

Wat mij vooral een beetje verbaast, is dat de Y breder is dan de 3, dat had ik niet verwacht. Snap nu beter dat het als "zo'n grote auto" voelt als er eentje naast mijn 3 staat. O+ Dacht dat ie alleen hoger was.

[ Voor 27% gewijzigd door Mar.tin op 06-09-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
[...]

Model S afmetingen aldus Tesla
Model 3 afmetingen aldus Tesla

Misschien lees ik niet goed, of misschien schrijf je het verkeerdom. Maar ik lees:

Ik zat ook al te puzzelen 8)7 Model S is inderdaad zo'n 6 cm breder dan Model Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 20:06
spartacusNLD schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:43:

is de review auto nu zwart of het nieuwe stealth gray?
Dat vroeg ik me ook af. Eerst dacht ik zwart, maar dan lijkt hij iets doffer dan de huidige M3. Omdat ik ergens las dat het nieuwe grijs vanuit verschillende standpunten anders zal lijken zal het waarschijnlijk grijs zijn.

Wel mooie kleur zo overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:26:
[...]

Het deed een dagje pijn. Maar de realisatie die ik vrij vlot had:

Ik had voor mijn oude auto ook niet de inruilprijs gekregen die ik er nu voor kreeg. Vast geen 10k lager, maar vast wel een paar duizend lager..
Op dat moment vond ik het het waard
Goldilocks auto met USS, 60kWh LFP én Ryzen.
Ik ben voornemens om er nog een paar jaar in door te rijden, en als de accu zo prima blijft als ik hoop hem "op" te rijden. Vanmorgen de 50.000km doorgegaan. Gister een ritje Nieuwegein > Landgraaf > Apeldoorn > Nieuwegein gemaakt. En kwam met mijn rustige rijstijl met 19% aan op werk vanmorgen na 448km gereden te hebben.

Viel me op dat de auto gister bij 33 graden buiten de accu niet zo koel houdt als ik (op basis van gevoel) zou verwachten. ScanMyTesla gaf na +- 250km rustig rijden aan dat de accu +- 38 graden was. Mééstal (tijdens minder héét weer) blijft dat rond de 30-33 graden steken.

Tessie zegt nu op 50.000km:
4,1% degradatie
57,8kWh Full pack remaining (dat komt overeen met ScanMyTesla)
419km Full rated range, toen ik hem kocht 39.000km geleden was dat 424km
131,1 charge cycles, zou vertalen naar grofweg 152Wh/km lifetime consumption.
Gemiddeld verbruik sinds ik hem heb (sinds 11.386km) volgens de auto: 122Wh/km
Mooie cijfers hoor! En LFP+USS+Ryzen is idd een mooie combi. Maar 448km en dan nog 19% over? Dan moet je wel heul rustig rijden, als in rechterbaan achter vrachtwagen hangen. Hier een rated range van 420 maar in de praktijk haal ik dat nooit, zelfs niet in chill mode met een vrij rustige rijstijl, TACC vmax + 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
[...]

Model S afmetingen
Model Y afmetingen
Model 3 afmetingen

Wat mij vooral een beetje verbaast, is dat de Y breder is dan de 3, dat had ik niet verwacht. Snap nu beter dat het als "zo'n grote auto" voelt als er eentje naast mijn 3 staat. O+ Dacht dat ie alleen hoger was.
KeesPimelmees schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:56:
[...]

Ik zat ook al te puzzelen 8)7 Model S is inderdaad zo'n 6 cm breder dan Model Y.
Ja, ik heb me verkeken op het feit dat ze bij Carsized voor de breedte zonder spiegels wel de dichtgeklapte spiegels meerekenen :)
Dan kom je aan 196.4 cm vs 197.8 cm, wat dus +1.4cm is voor de MY
Met spiegels open 'wint' de MS.

Maar in ieder geval, in Italië zou je met beide modellen een probleem hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
wian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:10:
[...]

Mooie cijfers hoor! En LFP+USS+Ryzen is idd een mooie combi. Maar 448km en dan nog 19% over? Dan moet je wel heul rustig rijden, als in rechterbaan achter vrachtwagen hangen. Hier een rated range van 420 maar in de praktijk haal ik dat nooit, zelfs niet in chill mode met een vrij rustige rijstijl, TACC vmax + 5.
Precies dat, of gewoon 95 rechterbaan, lekker rustig an. Gemiddeld verbruik was 99Wh/km over 448km B)

Hele stukken met langzaamrijdend verkeer gehad ook. Dat hielp mee. De temperatuur van 33-34 graden dan weer niet.

Ik hoop dat ze dat geruchtje niet écht doorgevoerd hebben in de highland trouwens, dat er geen échte temperatuursensor meer is maar alles op basis van gps locatie en internet. Dat zou ik écht een suffe besparing vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 06-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 12:25
maharens schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:39:
[...]

Kan best zijn dat het alleen de passagiersstoel is idd, maar ik had dat nog in geen enkel ander filmpje gezien.
Is enkel bijrijdersstoel. Beetje een 7-serie of S-klasse feature voor als je gereden wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Fire69 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:13:
[...]

[...]

Ja, ik heb me verkeken op het feit dat ze bij Carsized voor de breedte zonder spiegels wel de dichtgeklapte spiegels meerekenen :)
Dan kom je aan 196.4 cm vs 197.8 cm, wat dus +1.4cm is voor de MY
Met spiegels open 'wint' de MS.

Maar in ieder geval, in Italië zou je met beide modellen een probleem hebben?
Nu heb je toch weer andere cijfers dan wat @Mar.tin zegt? Zijn cijfers lijken wel een stuk meer plausibel.
De S is echt wel een héél brede auto. Het lijkt mij straf dat de MY maar 1,4cm verschil zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
this schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:22:
[...]

Nu heb je toch weer andere cijfers dan wat @Mar.tin zegt? Zijn cijfers lijken wel een stuk meer plausibel.
De S is echt wel een héél brede auto. Het lijkt mij straf dat de MY maar 1,4cm verschil zou hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIZXfsuajWQTv8_AdUs3rQR0GEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ck2sjjG32YY2mp4Bk5EFiUDh.png?f=fotoalbum_large

Width² is dus breedte incl. ingeklapte spiegels. Die afmeting staat niet op de site van Tesla voor de MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 08:42
Ik vind 7mm verschil in ground clearance ook wel erg weinig voor een SUV vs. een sedan.

Tov een M3 is een MY 27mm hoger. Een Subaru Solterra is daarentegen weer bijna 5cm hoger dan een MY. SUV is een rekkelijk begrip…

[ Voor 41% gewijzigd door Radiodurans op 06-09-2023 13:23 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

william89 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:18:
[...]

Is enkel bijrijdersstoel. Beetje een 7-serie of S-klasse feature voor als je gereden wordt ;)
Het zal zelden nodig zijn met de ruimte achterin de MY. Het is ook een feature die mijn kinderen gelukkig nog niet hebben ontdekt (al verwacht ik dat als ze het doen terwijl mijn vrouw daar zit ze het heel snel hebben afgeleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Radiodurans schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:18:
Ik vind 7mm verschil in ground clearance ook wel erg weinig voor een SUV vs. een sedan.

Tov een M3 is een MY 27mm hoger. Een Subaru Solterra is daarentegen weer bijna 5cm hoger dan een MY. SUV is een rekkelijk begrip…
Klopt. Ik heb al een keer met de MYP een verkeersdrempel licht geschampt (met rustig tempo ook nog).

Maar prima, want hoe meer lucht onder de auto, hoe slechter de auto rijdt. Tussen de M3P en de MYP scheelt het dan ook maar 17 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Is de Y wel een SUV ... eerder een crossover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 15:47
SirLct schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:49:
[...]

Studie subsidie is voor Nederlanders; Overheid is voor Nederlanders, lijkt me een prima mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wian schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:10:
[...]

Gisteren een rit Leuven-Haarlem, stukken 120 km/h in België, 103 km/h op AP in Nederland. 238 km in grofweg 3 uur, dus gemiddeld dus 80 km/h. Maar dat kwam door files bij Brussel, Rotterdam en Haarlem, stukjes met beperkte snelheid door werkzaamheden en door kleine stukjes bebouwde kom aan begin en eind. Vooral dus op of iets boven de Vmax gereden.

Verbruik 129 Wh/km, totaal bereik dus ongeveer 450 kilometer. WLTP van deze auto is 455 km, dus dit vind ik zeer netjes. Met licht hypermilen op de rechterbaan kan ik me wel voorstellen dat het nog flink efficiënter wordt.

En dit is met de Model Y RWD, dus met een Model 3 kan het nog veel beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:14:
[...]
Ik hoop dat ze dat geruchtje niet écht doorgevoerd hebben in de highland trouwens, dat er geen échte temperatuursensor meer is maar alles op basis van gps locatie en internet. Dat zou ik écht een suffe besparing vinden.
Lijkt me niet handig. Geen internet en dan zou je airco niet werken. Oudere S had enkel 3G en dan zou nu de airco niet werken. Lijkt me onzin. Waar hebben dat gelezen?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BugBoy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:21:
[...]

Lijkt me niet handig. Geen internet en dan zou je airco niet werken. Oudere S had enkel 3G en dan zou nu de airco niet werken. Lijkt me onzin. Waar hebben dat gelezen?
Is alleen de sensor voor de buitentemp toch? Dus AC werkt er nog wel om. Als Tesla zo 50 cent per auto kan besparen en het met software kan doen dan doen ze het. :)
With the 2024 Model 3 Tesla is likely to hit new cost-cutting heights and one great example will be the removal of the temperature sensor. Instead of relying on a dedicated sensor to measure ambient temperature around the new Model 3, Tesla will reportedly simply use the car's upgraded GPS chip and grab the info from the regional weather stations.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 06-09-2023 14:24 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Dutchlimits schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:50:
Het is geen vast gedefinieerd type. Ik rij in Malta een T-Cross. Dat noemen ze bij Volkswagen ook een SUV. Een ander noemt het ook weer een crossover.

Crossovers zijn vaak klein, weinig power, voorwielaandrijving... Ja, de MY is dan weer groot, veel power en AWD of RWD. En rijdt sportiever dan de meeste SUV's.

Maar laten we het vooral een SUV blijven noemen, want SUV's zijn populair. En dat helpt weer als ik tzt de MYP moet verkopen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Inspired schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:23:
[...]

Is alleen de sensor voor de buitentemp toch? Dus AC werkt er nog wel om. Als Tesla zo 50 cent per auto kan besparen en het met software kan doen dan doen ze het. :)

[...]
Dat kan wel genuanceerder. Een sensor moet geplaatst worden, er moet een kabel naartoe. Als hij niet op vooraad is kan de auto niet afgemaakt worden. Dus 50cent besparing is het niet.

Daarnaast, en voor Tesla belangrijk, een sensor die stuk is of een kabel connector die los zit, kan je niet op afstand oplossen. Een software oplossing kan je updaten.

Tesla maakt soms wat rare keuzes maar er zit wel degelijk visie achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Woesh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:40:
[...]

Dat kan wel genuanceerder. Een sensor moet geplaatst worden, er moet een kabel naartoe. Als hij niet op vooraad is kan de auto niet afgemaakt worden. Dus 50cent besparing is het niet.

Daarnaast, en voor Tesla belangrijk, een sensor die stuk is of een kabel connector die los zit, kan je niet op afstand oplossen. Een software oplossing kan je updaten.

Tesla maakt soms wat rare keuzes maar er zit wel degelijk visie achter.
Of het nou 50 cent is of 5 USD. De visie is er zeker. Zo goedkoop mogelijk en hardware vervangen door software waar het kan, en soms niet helemaal kan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Inspired schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:41:

Of het nou 50 cent is of 5 USD. De visie is er zeker. Zo goedkoop mogelijk en functionaliteit vervangen door software waar het kan, en soms niet helemaal kan.
Het zou uiteindelijk wel eens nauwkeuriger kunnen blijken. Een sensor die in de volle zon staat of 10 cm verder in de schaduw. Scheelt nogal in de meting.

Het weghalen van de parkeersensoren en de radar, dat merkt je echt in functionaliteit. Die temperatuursensor moet ik nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
@DS7 Ik heb nu al regelmatig dat de auto geen internetverbinding heb totdat ik 300m van mijn huis ben. En nee de auto verbind niet met wifi. Dus resultaat is dat als ik hem in de middag ga wegzetten en dan in de ochtend wil voorverwarmen voor wegrijden dat ding wel eens kan gaan besluiten dan te gaan koelen. Immers de middag ervoor was het misschien wel 30 graden en niet de 15 graden van de ochtend erop (zeg maar wat nu gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Caelorum schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:50:
@DS7 Ik heb nu al regelmatig dat de auto geen internetverbinding heb totdat ik 300m van mijn huis ben. En nee de auto verbind niet met wifi. Dus resultaat is dat als ik hem in de middag ga wegzetten en dan in de ochtend wil voorverwarmen voor wegrijden dat ding wel eens kan gaan besluiten dan te gaan koelen. Immers de middag ervoor was het misschien wel 30 graden en niet de 15 graden van de ochtend erop (zeg maar wat nu gebeurd).
Voorverwarmen wordt lastig zonder internet om de opdracht te geven. Maar het werd hierboven al gezegd, het gaat om de buitensensor. Dus airco kan prima de binnentemperatuur regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Valt me trouwens wel tegen dat je met een premium connectivity abonnement geen volledige software updates krijgt of kan downloaden, voor die 10,- per maand zou dat wat mij betreft er wel in mogen zitten.

Laatst even een hotspot gemaakt omdat de eigen parkeerplaats hier net iets te ver weg is en direct een paar GB daar voor moeten verbruiken, moet dus nog even kijken wat handig is om in de toekomst up tot date te blijven.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Ik noemde het even omdat ik sinds ik dat gerucht gelezen heb, daar zelf sceptische gevoelens over heb, zo nu en dan eens de weergegeven temperatuur op mijn watch / telefoon bekijk, en die vergelijk met wat de auto aangeeft, en niet zelden zit daar 4-5 graden verschil tussen. Gister was het volgens de auto hele stukken 33-34 graden. Mijn horloge / telefoon kwam niet boven de 29 uit.

Nu geparkeerd in de schaduw zegt de auto ook 34, en apple zegt 29, mijn weerstationnetje hier (buitenunit uit de zon) zegt ook 34.

Dat is tijdens het rijden, dus met rijwind, wél dan weer boven wegdek. Maargoed, het is op díe plek écht 34 graden op dat moment. Wat het 100-2000m verderop voor temperatuur is vind ik helemaal niet boeiend.

In mijn woonkamer (jaren 60 appartement) is het aan de éne kant op een warme dag ook 25 graden, en aan de andere kant 20.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 06-09-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Greatsword schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:00:
Valt me trouwens wel tegen dat je met een premium connectivity abonnement geen volledige software updates krijgt of kan downloaden, voor die 10,- per maand zou dat wat mij betreft er wel in mogen zitten.

Laatst even een hotspot gemaakt omdat de eigen parkeerplaats hier net iets te ver weg is en direct een paar GB daar voor moeten verbruiken, moet dus nog even kijken wat handig is om in de toekomst up tot date te blijven.
Op werk oid niet binnen wifibereik? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:01:
Ik noemde het even omdat ik sinds ik dat gerucht gelezen heb, daar zelf sceptische gevoelens over heb, zo nu en dan eens de weergegeven temperatuur op mijn watch / telefoon bekijk, en die vergelijk met wat de auto aangeeft, en niet zelden zit daar 4-5 graden verschil tussen. Gister was het volgens de auto hele stukken 33-34 graden. Mijn horloge / telefoon kwam niet boven de 29 uit.

Nu geparkeerd in de schaduw zegt de auto ook 34, en apple zegt 29, mijn weerstationnetje hier (buitenunit uit de zon) zegt ook 34.

Dat is tijdens het rijden, dus met rijwind, wél dan weer boven wegdek. Maargoed, het is op díe plek écht 34 graden op dat moment. Wat het 100-2000m verderop voor temperatuur is vind ik helemaal niet boeiend.

In mijn woonkamer (jaren 60 appartement) is het aan de éne kant op een warme dag ook 25 graden, en aan de andere kant 20.
Tja, en wat boeit het dat de temperatuur (buiten) een paar graden anders is dan weergegeven :? Het is puur ter info, niet belangrijk voor de werking van de auto.
Ik vind het wel een aparte keuze:
- als de databron offline is heb je geen meting (iedereen online overstuur, reputatieschade? :P ), veranderd url/locatie van waar je de info vandaan haalt, moet je dat aanpassen ("levenslang" software support, terwijl een buitentemp meter in principe maar 2 jaar garantie)

Het zou mij niet boeien als de temp wat afwijkt, maar de keuze vind ik wel apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
ybos schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:13:
[...]

Tja, en wat boeit het dat de temperatuur (buiten) een paar graden anders is dan weergegeven :? Het is puur ter info, niet belangrijk voor de werking van de auto.
Ik vind het wel een aparte keuze:
- als de databron offline is heb je geen meting (iedereen online overstuur, reputatieschade? :P ), veranderd url/locatie van waar je de info vandaan haalt, moet je dat aanpassen ("levenslang" software support, terwijl een buitentemp meter in principe maar 2 jaar garantie)

Het zou mij niet boeien als de temp wat afwijkt, maar de keuze vind ik wel apart.
Ach, het is ook geen breekpunt. Ik vind het juist prettig dat ik naar échte data kijk als ik ernaar kijk. Als ik een schatting wil van "iets in de buurt" kan ik ook zélf wel iets gokken. :). Vind het juist lekker dat wat mijn auto me vertelt "echt" is. Het is lang niet altijd hetzelfde, en soms nét het verschil tussen wél trui, geen trui bijvoorbeeld :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
ybos schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:13:

Bij 30 graden niet inderdaad, maar het verschil tussen +1 en -1 graden vind ik persoonlijk wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
The_Woesh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:56:
[...]
Voorverwarmen wordt lastig zonder internet om de opdracht te geven.[...]
Dan loop je naar de auto en doe je het daar.
[...]
Maar het werd hierboven al gezegd, het gaat om de buitensensor. Dus airco kan prima de binnentemperatuur regelen.
Ze zullen toch moeten weten of die verwarming aan moet om de buitenlucht te verwarmen of te verkoelen. Maarja, misschien doen ze het wel alleen op de binnensensor inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Caelorum schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:50:
Er zijn heel veel huizen met alleen een temperatuursensor binnen die prima verwarmd en gekoeld kunnen worden. ;)

Voorverwarmen en -koelen vereist wel dat jouw auto verbonden is met internet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ingmar7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:19:

Bij 30 graden niet inderdaad, maar het verschil tussen +1 en -1 graden vind ik persoonlijk wel belangrijk.
En daarbij denk ik dat de GPS based informatie nauwkeuriger gaat zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:40:
[...]

Alleen op Texel al scheelde het afgelopen weken structureel 3 tot 5 graden per dag tov GPS. Dan hebben we het dus alleen over een klein plat eilandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:01

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Niemand die de witte m3 rwd wilt voor normale prijs? Op de site van Tesla staat hij dr al langer dan een dag nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominick11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:59
Kan iemand mij vertellen of Uss ultra sonic sensors blijven werken als ik mijn tesla update naar de laatste software 2023.26.9. Wil namelijk graag gebruik blijven maken van park assist, auto parking en summon. Kan er niet heel veel over terugvinden op het internet. Zit zelf namelijk nog op een versie uit 2022 maar zou wel graag willen updaten als USS blijft werken.

Iemand met Uss en laatste software 2023.26.9.

[ Voor 13% gewijzigd door dominick11 op 06-09-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:
[...]

Alleen op Texel al scheelde het afgelopen weken structureel 3 tot 5 graden per dag tov GPS. Dan hebben we het dus alleen over een klein plat eilandje.
Dat kan. Maar welke meting is dan de nauwkeurigste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Nickrsd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:58:
Niemand die de witte m3 rwd wilt voor normale prijs? Op de site van Tesla staat hij dr al langer dan een dag nu
Geen cent goedkoper dan wat die eerst kostte dus niet echt aantrekkelijk om dan een voorraadmodel te kopen als er een nieuw model is uitgebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Nickrsd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:58:
Ineens geen korting meer... Ja, dan is het animo niet groot denk ik. Dan zou ik ook voor € 1.000 meer de highland nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

dominick11 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:59:
Kan iemand mij vertellen of Uss ultra sonic sensors blijven werken als ik mijn tesla update naar de laatste software 2023.26.9. Wil namelijk graag gebruik blijven maken van park assist, auto parking en summon. Kan er niet heel veel over terugvinden op het internet. Zit zelf namelijk nog op een versie uit 2022 maar zou wel graag willen updaten als USS blijft werken.

Iemand met Uss en laatste software 2023.26.9.
Blijft gewoon werken. Tesla Vision is alleen voor AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:01

Nickrsd

Ja idd. Toen de m3 rwd voor 38.6k te koop was. Was ik zo aant het twijfelen voor het aanschaffen.. nu met het nieuwe model. Die vind ik echt een upgrade. Gelukkig gewacht.

Alleen ik twijfel tussen een m3 rdw wit.
Of een benzine occasion bmw 3 touring..
Hoezo appels en peren haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:38:
[...]
Er zijn heel veel huizen met alleen een temperatuursensor binnen die prima verwarmd en gekoeld kunnen worden. ;)[...]
Maar die zuigen geen lucht van buiten aan om af of op te warmen ;) Iets wat de model 3 in ieder geval wel zeker ook doet bij in ieder geval afkoelen van de auto.
[...]
Voorverwarmen en -koelen vereist wel dat jouw auto verbonden is met internet trouwens.
Als je het hebt over via de app doen ja. Je hebt ook nog de benenwagen en handjes om het handmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
FrenzyFreak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:40:
[...]

Nee, er zitten kleine lampjes in de achterbumper onder de reflectoren die dan achterlicht, rem en knipperlicht overnemen.

Wettelijk gezien mag de auto niet pikdonker zijn met de achterklep omhoog.
Dat is erg mooi, zag het vandaag in filmpje voorbij komen. Links en rechts zitten achteruitrijlichten, knipperlichten en rode verlichting in een smalle strip:
Dit filmpje vanaf 14:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominick11
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:08:
[...]

Blijft gewoon werken. Tesla Vision is alleen voor AP.
Tesla vision is ook voor parking assist. Zonder uss kan je nu sinds een paar maanden ook gebruik maken van parking assist met behulp van Tesla Vision alleen dat werkt dus niet optimaal. Zonder uss kan je ook geen gebruik maken van summon en auto parking met Tesla Vision. Dus dit geldt niet alleen voor AP zoals je aangeeft.

Hoop dat iemand mij het verlossende antwoord kan geven of park assist, summon en autoparking blijft werken met tesla’s uss en de laatst versie 2023.26.9. Of zal ik met de update volledig over gaan naar Tesla Vision en worden de uss sensoren uitgeschakeld?

[ Voor 10% gewijzigd door dominick11 op 06-09-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Mar.tin schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:01:

Boven het wegdek is het vaak warmer dan de 'officiele' temperatuur die gemeten wordt op 1m50 boven een grasveld in een witte geventileerde kast. In beide gevallen geldt wat mij betreft: Zo lang je weet waar de data vandaan komt, kan je daaruit je conclusie trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Caelorum schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:09:

Maar die zuigen geen lucht van buiten aan om af of op te warmen ;) Iets wat de model 3 in ieder geval wel zeker ook doet bij in ieder geval afkoelen van de auto.

Als je het hebt over via de app doen ja. Je hebt ook nog de benenwagen en handjes om het handmatig te doen.
Nou ja, ik ben benieuwd of het in de praktijk verschil gaat maken.

En de benenwagen/handjes... dat is wel old skool. Ik ben inmiddels gewoon dat alles spraakgestuurd is, dan wel met een app te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

dominick11 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:23:
[...]

Tesla vision is ook voor parking assist. Zonder uss kan je nu sinds een paar maanden ook gebruik maken van parking assist met behulp van Tesla Vision alleen dat werkt dus niet optimaal. Zonder uss kan je ook geen gebruik maken van summon en auto parking met Tesla Vision. Dus dit geldt niet alleen voor AP zoals je aangeeft.

Hoop dat iemand mij het verlossende antwoord kan geven of park assist, summon en autoparking blijft werken met tesla’s uss en de laatst versie 2023.26.9. Of zal ik met de update volledig over gaan naar Tesla Vision en worden de uss sensoren uitgeschakeld?
Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg: als je parkeersensoren hebt, dan blijft de auto daarmee werken. Het verschil is nog altijd vrij groot en bepaald geen verbetering als je het mij vraagt (ik heb zowel een Tesla met als zonder de sensoren, beiden op de laatste versie, .9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:01:
[...]

Dat kan. Maar welke meting is dan de nauwkeurigste?
Auto/sensor geeft de daadwerkelijke temperatuur aan op die specifieke plek. Of zijn er twijfels over de meetmethode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:31:
[...]

Auto/sensor geeft de daadwerkelijke temperatuur aan op die specifieke plek. Of zijn er twijfels over de meetmethode?
Ja, zoals ik al aangaf. Als jouw sensor vol in de zon staat, of in de schaduw, dan is dat een groot verschil. Op basis van GPS zou je uit mogen gaan van een correcte meting (dat is in de praktijk ook niet altijd zo, maar goed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:33:
[...]

Ja, zoals ik al aangaf. Als jouw sensor vol in de zon staat, of in de schaduw, dan is dat een groot verschil. Op basis van GPS zou je uit mogen gaan van een correcte meting (dat is in de praktijk ook niet altijd zo, maar goed).
Dat is toch dan op dat moment de werkelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Laatst online: 06:32
Nickrsd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:09:
Ja idd. Toen de m3 rwd voor 38.6k te koop was. Was ik zo aant het twijfelen voor het aanschaffen.. nu met het nieuwe model. Die vind ik echt een upgrade. Gelukkig gewacht.

Alleen ik twijfel tussen een m3 rdw wit.
Of een benzine occasion bmw 3 touring..
Hoezo appels en peren haha.
Hahaha ik zit min of meer in hetzelfde schuitje...

- Te lang gewacht met voorraad model
- Ook gekeken naar een touring 330e

Ik wacht nog even deze maand af, als is het maar voor de 500,- referral (in de hoop dat die terugkomt). Enige minpunt is die stengels... Dat lijkt me zo knudde, dus misschien is het wijs toch nog maar 2e testrit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
T-Blizzard schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:42:
[...]

Hahaha ik zit min of meer in hetzelfde schuitje...

- Te lang gewacht met voorraad model
- Ook gekeken naar een touring 330e

Ik wacht nog even deze maand af, als is het maar voor de 500,- referral (in de hoop dat die terugkomt). Enige minpunt is die stengels... Dat lijkt me zo knudde, dus misschien is het wijs toch nog maar 2e testrit te doen.
Hou je van een beetje sturen dan gaat de 330e tegenvallen. Ik heb die ook gereden en de gevoel die ik overhoud is dat het als een boot gaat aanvoelen. Is ook niet licht met al de batterij. De Model 3 in tegendeel voelt echt veel scherper. Verder voelt de 330e ook niet zo snel op een van andere manier. Maar goed, dat was mn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominick11
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:31:
[...]

Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg: als je parkeersensoren hebt, dan blijft de auto daarmee werken. Het verschil is nog altijd vrij groot en bepaald geen verbetering als je het mij vraagt (ik heb zowel een Tesla met als zonder de sensoren, beiden op de laatste versie, .9).
Bedankt. Dus de auto met sensoren die je hebt, daar heb je dus ook nog de mogelijkheid om van summon en auto parking gebruik te maken? Je zegt de verschillen zijn vrij groot en bepaald geen verbetering. Doel je dan op de auto zonder sensoren die alleen gebruik maakt van tesla vision die slechter presteert daardoor?

Niet lullig bedoeld maar hoe weet jij zo zeker dat je auto met sensoren nog gebruik maakt van de sensoren? Kan ook zijn dat de software de sensoren heeft uitgeschakeld en nu volledig op tesla vision draait

[ Voor 12% gewijzigd door dominick11 op 06-09-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

STIMPPYYY schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:42:
[...]

Dat is toch dan op dat moment de werkelijkheid?
Nee. Gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

dominick11 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:00:

Bedankt. Dus de auto met sensoren die je hebt, daar heb je dus ook nog de mogelijkheid om van summon en auto parking gebruik te maken? Je zegt de verschillen zijn vrij groot en bepaald geen verbetering. Doel je dan op de auto zonder sensoren die alleen gebruik maakt van tesla vision die slechter presteert daardoor?

Niet lullig bedoeld maar hoe weet jij zo zeker dat je auto met sensoren nog gebruik maakt van de sensoren? Kan ook zijn dat de software de sensoren heeft uitgeschakeld en nu volledig op tesla vision draaien.
Ik heb alleen EAP op de MYP. Desalniettemin heb ik gelezen dat die functionaliteit overal nog werkt bij de auto's met sensoren.

Ik weet zeker dat hij nog gebruikt maakt van de sensoren, omdat je het verschil heel duidelijk merkt. Verder heb ik ook overal gelezen dat het zo is.

Het verschil is dat met Tesla vision de auto minder goed afstanden in kan schatten en de auto al gaat piepen als je nog een meter over hebt. Komt op zich wel goed, want zonder die sensoren kan ik ook parkeren, maar het is simpelweg een verslechtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Van de model 3 highland worden er binnenkort 1200 per dag geproduceerd in China. Ter vergelijking worden er 2400 Model Y's per dag geproduceerd aldaar.

De EU zal ook de eerste afzet markt zijn. Ik vond het al knap dat ze volgende maand al geleverd konden worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMN7cXaXSKeg8YNRONwmMao-81g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hekj31Y8ghF94E22XpJ7Lk3q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 06-09-2023 17:27 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Hoe lang duurt het eigenlijk dat een Tesla vanuit China hier op het land aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
geen idee, ik kwam het tegen op twitter..

ik kijk overigens zelf rond voor een Y rwd...dus dat gaat een stuk minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
wwwmarcel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:30:
geen idee, ik kwam het tegen op twitter..

ik kijk overigens zelf rond voor een Y rwd...dus dat gaat een stuk minder
is iig geen model 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Nu online
Dutchlimits schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:50:
Een MPV is niet zo sexy natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:34:
[...]

Dan loop je naar de auto en doe je het daar.
Maar dan is het niet meer voorverwarmen. Maar gewoon opwarmen terwijl je er bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:40:
[...]

Misschien in Nederland maar in de bergen en heuvelgebied zeker niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ingmar7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:09:
[...]

Bizar, Formule 1 is er niets bij.
Spot bij 14s ook het gemis van de stock aan de linkerkant :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Pierz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:35:
[...]

Even richting een muur gaan staan en de auto zelf laten doen. Bijna alle auto’s schijnen meer licht de berm in, dus niet teveel zorgen over maken.
Hoe kan ik de auto het zelf laten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Yes, fragment komt uit deze video. Wel vet om te zien hoe snel dat ding blijft, zelfs op hoge snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
Alleen wel jammer dat het vrij snel gelimiteerd wordt door te veel warmte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ingmar7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:09:
[...]

Bizar, Formule 1 is er niets bij.
Tot de 50 km/u zal de Plaid voor liggen. Daarna staat er echt geen maat op de F1 auto.

(als je het wil zien: komende zaterdag, Nürburgring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
DS7 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:25:
[...]

Tot de 50 km/u zal de Plaid voor liggen. Daarna staat er echt geen maat op de F1 auto.

(als je het wil zien: komende zaterdag, Nürburgring.
Ik heb een carwow filmpje gezien waarin een Red Bull F1 geen partij was voor een Rimac en er zit niet heel veel verschil tussen een Rimac en een Plaid (op de prijs na)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

maharens schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:33:
[...]

Ik heb een carwow filmpje gezien waarin een Red Bull F1 geen partij was voor een Rimac en er zit niet heel veel verschil tussen een Rimac en een Plaid (op de prijs na)
De Nevera heeft ongeveer 2 keer zoveel vermogen als de Plaid en doet 10,5 seconden over de 0-300. Ik heb even het filmpje erbij gepakt en daarin hebben ze 18 seconden nodig om van 100-300 te gaan, dus ruwweg het dubbele voor de 0-300 tijd.

Dat vind ik echt heel veel verschil.

(en hoezo geen partij? een F1 kan ook in ruwweg 10 seconden op de 300 km/u zitten)

Edit: filmpje gezien... probleem is de ondergrond voor de RB8. Geen grip. Daarom was de F1 geen partij daar.

[ Voor 13% gewijzigd door DS7 op 06-09-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Dutchlimits schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:06:
Alleen wel jammer dat het vrij snel gelimiteerd wordt door te veel warmte
Ben benieuwd wat hij gaat doen inderdaad. Gaan ze wederom proberen de tijd af te pakken van de Taycan op de nordschleife ?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 06-09-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:53:
[...]

Ben benieuwd wat hij gaat doen inderdaad. Gaan ze wederom proberen de tijd af te pakken van de Taycan op de nordschleife ?
Dat is toch al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Nee, Taycan heeft hem naar mijn weten nog met 4seconden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
this schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:34:
[...]
Maar dan is het niet meer voorverwarmen. Maar gewoon opwarmen terwijl je er bij bent.
Aanzetten en weglopen? Ik snap niet waarom het zo moeilijk is voor mensen om dit te doen zonder de telefoon, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 18:49
Ik heb even een vraag over verzekeren. Dit is de eerste nieuwe auto die ik ga krijgen vrijdag. Een mY RWD. Ik zie voor het eerst beveiligings klassificaties en trackers die nodig zijn voor wa volledig casco.

Welke verzekering hebben jullie? en waren hiervoor wijzigingen aan de auto nodig? las iets over inbouwen van een gps voor sommige. Maar geen idee hoe ik dat makkelijk kan vergelijken.

ik zag dat op het oog voor mij de ANWB en inshared het goedkoopste uitkomen, maar weet niet waar ik dus op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:54
Ik ben nu een paar weken in bezit van een MY.
Nu rijd ik niet veel en word er gezegd dat je voor dagelijkse ritten tussen 20 en 80% moet laden.
Nu laad ik 1x in de week van 60 tot 80%
Na een week zit ik vaak maar rond de 60% accu nog niet leger geweest.
Maar ik vraag me af of ik niet beter na een paar weken rond de 20% kan gaan laden tot 80%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

GeeMoney schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:03:
[...]

Nee, Taycan heeft hem naar mijn weten nog met 4seconden verschil.
Das war einmal…

https://www.auto-motor-un...pack-nuerburgring-rekord/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:00

bert pit

asdasd

SpikeHome schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:46:
Nu rijd ik niet veel en word er gezegd dat je voor dagelijkse ritten tussen 20 en 80% moet laden.
Maar ik vraag me af of ik niet beter na een paar weken rond de 20% kan gaan laden tot 80%?
Alles rond het midden is prima. Dus als je per week 20% verbruikt, zou je tot 60% kunnen laden en tot 40% ontladen. Maar iets meer of minder kan ook geen kwaad.

Zolang je de auto maar niet volledig geladen of volledig ontladen laat staan voor langere tijd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
SpikeHome schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:46:
Welk type accu zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
gamerszvidx schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:40:
Ik heb even een vraag over verzekeren. Dit is de eerste nieuwe auto die ik ga krijgen vrijdag. Een mY RWD. Ik zie voor het eerst beveiligings klassificaties en trackers die nodig zijn voor wa volledig casco.

Welke verzekering hebben jullie? en waren hiervoor wijzigingen aan de auto nodig? las iets over inbouwen van een gps voor sommige. Maar geen idee hoe ik dat makkelijk kan vergelijken.

ik zag dat op het oog voor mij de ANWB en inshared het goedkoopste uitkomen, maar weet niet waar ik dus op moet letten.
ANWB vereist inderdaad een tracker, was zelfs met die kosten voor mij voordeliger maar het verschilt ook met schadevrije jaren etc. Sommige verzekeraars eisen geen tracker maar die zijn dan weer duurder, rekenen dus en er is ook aardig wat te vinden op het forum
Pagina: 1 ... 109 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: