Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.666.849 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:06
Tweak_ers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Nadeel bij Kia is dat hij de setting gewoon niet bewaard en iedere rit moet je weer opnieuw instellen.
Dit is niet geheel waar, je kunt per rijmodus de regeneratie instellen. Die wordt wel bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Jammer dat ik nu lees dat je de regeneratie kunt aanpassen (sinds kort). Heb recent een proefrit gemaakt met een Model 3 en vond het afremmen met het one pedal driving veel te veel. Dat gezegd hebbende ga ik er wel een beetje van uit dat het een kwestie van gewenning is omdat ik nu een benzinemotor gewend ben die ook nog eens de versnellingsbak ontkoppeld bij het uitrollen.

Is het verschil tussen 'low' en 'standard' regenerative braking heel groot? Ik ervaarde trouwens ook dat als het afremmen met het gaspedaal volledig los niet voldoende is en je wilt bijremmen met het rempedaal je een behoorlijke 'deadzone' hebt voordat je pas meer gaat remmen. Is dit ook gebruikelijk? Vond het persoonlijk een vreemde gewaarwording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:23
Tweak_ers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Nee, laat het aanstaan, maar bij Tesla is het lastig te wisselen. Daarnaast heb je maar 2 standen.

Ik vond het bij Kia en Audi erg prettig om met flippers de gradatie te bepalen.

Op de snelweg wat lager, zodat je idd goed kunt uitrijden.

In de stad lekker hoog.

Nadeel bij Kia is dat hij de setting gewoon niet bewaard en iedere rit moet je weer opnieuw instellen.
Grappig hoe dat werkt. Wellicht ligt aan de rijstijl, maar ik vind juist op de snelweg hoge regeneratie prettig omdat je daardoor sneller in staat bent te remmen. Vooral op drukke wegen (ik rijd nogal veel drukke snelwegen) waarbij het verkeer over en weer schiet is het top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gjcvro schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Dit is niet geheel waar, je kunt per rijmodus de regeneratie instellen. Die wordt wel bewaard.
Hmm. En de rijmodus kun je tegenwoordig met het linkerscrollwiel aanpassen. Dat biedt misschien mogelijkheden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Maasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Hmm. En de rijmodus kun je tegenwoordig met het linkerscrollwiel aanpassen. Dat biedt misschien mogelijkheden.
Hij heeft het over KIA he :P

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 07:48

hdu

Derek S. schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:46:
Jammer dat ik nu lees dat je de regeneratie kunt aanpassen (sinds kort). Heb recent een proefrit gemaakt met een Model 3 en vond het afremmen met het one pedal driving veel te veel. Dat gezegd hebbende ga ik er wel een beetje van uit dat het een kwestie van gewenning is omdat ik nu een benzinemotor gewend ben die ook nog eens de versnellingsbak ontkoppeld bij het uitrollen.

Is het verschil tussen 'low' en 'standard' regenerative braking heel groot? Ik ervaarde trouwens ook dat als het afremmen met het gaspedaal volledig los niet voldoende is en je wilt bijremmen met het rempedaal je een behoorlijke 'deadzone' hebt voordat je pas meer gaat remmen. Is dit ook gebruikelijk? Vond het persoonlijk een vreemde gewaarwording.
Ik vind het regenereren (standaard ingesteld) helemaal top. Gewoon met het gas-/stroom pedaal eenvoudig te regelen. Het echte one-pedal-driving. Ik hoef niet te "rommelen" met flippers of knopjes om meer of minder te regenereren... gewoon met één pedaal. En ja, natuurlijk is het even anders en wennen... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het is vooral wennen denk ik.

Uitrollen kan prima, gewoon kleine beetje go-pedal ingedrukt houden. Dan regen je nog steeds, maar bepaal je hoeveel met het pedaal.

Eerste keren zit je er goed naast, en daarna weet je niet beter.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Makkelijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Hij heeft het over KIA he :P
Oh :X

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:40

Damian

Insane Obtrusion

gjcvro schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Wel jammer dat ie SPORT niet wilde onthouden en altijd weer naar NORMAL ging :P

mareh, nu weer ontopic!

[ Voor 19% gewijzigd door Damian op 10-05-2023 11:00 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 15:59
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Grappig hoe dat werkt. Wellicht ligt aan de rijstijl, maar ik vind juist op de snelweg hoge regeneratie prettig omdat je daardoor sneller in staat bent te remmen. Vooral op drukke wegen (ik rijd nogal veel drukke snelwegen) waarbij het verkeer over en weer schiet is het top.
Inderdaad, ik vind die tijdbesparing doordat je niet van pedaal hoeft te verwisselen erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Tommie12 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Nee, dat blijft rustig aan staan.

Als je echt wil uitbollen, dan kan je ook naar N schakelen door de schakelhendel een paar seconden omhoog te duwen. Dat is het enige wat ik soms doe, om dan eens de remmen te kunnen gebruiken, ik vrees dat anders de remblokken versloffen.

Je moet de eerste 3-4 ritten gewoon wat wennen aan dat one-pedal driving, en dan wil je niks anders meer.
Ik zit in elk geval niet te wachten op peddels om daarmee te spelen, wil je wat minder snel afremmen dan doe ik dat met het stroompedaal.
Die remmen gebruik je toch sowieso wel eens? Of hou je altijd zodanig veel afstand met je voorligger dat je nooit moet bijremmen?

En peddels zouden er net voor zorgen dat je niet hoeft te doseren met je stroompedaal, dus weer een extra gemak voor mij.
Maar het is niet dat ik deze nu mis, dat one pedal driving vind ik sowieso al een pak relaxter dan het klassieke rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
this schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Die remmen gebruik je toch sowieso wel eens? Of hou je altijd zodanig veel afstand met je voorligger dat je nooit moet bijremmen?

En peddels zouden er net voor zorgen dat je niet hoeft te doseren met je stroompedaal, dus weer een extra gemak voor mij.
Maar het is niet dat ik deze nu mis, dat one pedal driving vind ik sowieso al een pak relaxter dan het klassieke rijden.
Remmen? Bijna nooit nodig met de Tesla, misschien soms met parkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
this schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Ik heb hele ritten dat ik het rempedaal enkel gebruik om weg te kunnen rijden, daarna is het echt bijna nooit nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-05 23:28
One pedal driving is ideaal. Even wennen maar daarna top. Gebruik zelden de rem. Had alleen laatst dat als je je voet een klein beetje op het pedaal houdt dat ie licht gaat rollen. Dat is wel even opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Wolly schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Remmen? Bijna nooit nodig met de Tesla, misschien soms met parkeren?
Dan rij je toch wel heel weinig? Elke paar ritten moet ik die rem toch wel eens gebruiken omdat het verkeer voor mij wat sneller afremt dan de regen aankan.
Ben ik het niet die de rem indrukt, is het wel de TACC die het doet.
Ik kan mij niet inbeelden dat bij mijn auto op een week tijd geen enkele keer de remmen gebruikt zouden zijn.
Bijvoorbeeld elke keer dat ik oranje krijg wanneer het net niet te laat is om af te remmen, mag ik toch in de remmen gaan. De regen is dan niet genoeg.

Met parkeren heb ik de remmen nu wel nooit nodig, regen is daar sterk genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door this op 10-05-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-03 22:37
Hi allemaal,

Ik heb het niet kunnen vinden in dit topic met de zoekfunctie, maar ik heb een vraag over de range bij 100% laden?

Bij de RWD model Y wordt er aanbevolven om 100% te laden wekelijks. Ik zie dan een max range van 418KM, maar ik verwachtte toch meer richting de 430-450?

Of calculeert de Tesla het al obv gemiddeld verbruik van voorgaande ritten en huidige weersomstandigheden? Heb pas een kleine 1000km gereden, maar vroeg me dus af hoe het komt dat het de max range bij 100% 'flink' lager lijkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-03 22:37
Owja en gisteren langs de dealer geweest en ik heb een kijkje mogen nemen bij de nieuwe kleuren :)

Best mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZHZN4ek3ruRT2O65EVs1fi0Alk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4SwQHPkezV1j8rYHwVtqyU9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqnczQXMNm_oDOcir66AWvxzhR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJpeensMxSwnSvt6oMnC7ZGW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:45
Russel88 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:16:
Zetten jullie de regeneratie uit als je op de snelweg rijdt?
Tijdens een review van een andere auto klaagde de reviewer dat het lastig uit te zetten was.
Aangezien ik m’n a Tesla nog niet heb, vroeg ik me af of mensen het uit zetten als ze op de snelweg rijden.
In mijn Model 3 LR van feb 2023 heb ik überhaupt niet de optie om regeneratief remmen te wijzigen of uit te zetten. (Wel de optie 'kruip', 'hold', of 'rol' bij stoppen, maar dat bedoel je denk ik niet. Die heb ik overigens op 'hold' staan.)

Hoe snel ik afrem regel ik gewoon door m'n 'gas'pedaal meer of minder los te laten.

Misschien omdat ik dus gewend ben dat ik het niet kan aanpassen, maar wisselen tussen regeneratiemodi lijkt mij juist iets waar je steeds aan moet wennen waarbij de kans ook bestaat dat je verkeerd onthoudt welke modus je hebt ingeschakeld? In een ogenblik van onachtzaamheid kan je dan erop rekenen dat je auto harder afremt dan hij daadwerkelijk doet, waardoor je (misschien te laat) alsnog op de rem moet staan.

Het feit dat het niet aanpasbaar is (bij mij) maakt dat ik goed kan voorspellen hoe hard de auto zal afremmen. Ik denk dat ik mijn remmen minder dan 10% gebruik dan ik deed bij de ICE die ik hiervoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

@WongWong wat is de naam van die 2e kleur? Ik zie ze nog niet op de configurator staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:59
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:43:
@WongWong wat is de naam van die 2e kleur? Ik zie ze nog niet op de configurator staan.
Midnight Silver Metallic (alleen op de ModelY LR en P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 21:27
jheerink14 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Midnight Silver Metallic (alleen op de ModelY LR en P
Uhm Quicksilver...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Hooglander1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Het is vooral wennen denk ik.

Uitrollen kan prima, gewoon kleine beetje go-pedal ingedrukt houden. Dan regen je nog steeds, maar bepaal je hoeveel met het pedaal.

Eerste keren zit je er goed naast, en daarna weet je niet beter.
Is inderdaad kwestie van wennen en aanpassen, ICE rijders zijn gewend om het gaspedaal direct helemaal los te laten, met een Tesla kun je veel beter doseren. Gelukkig geen gedoe met flippers, maakt het alleen maar vermoeiend en verwarrend imho. ;)

Net als accelereren, veel nieuwe rijders gebruiken de "Chill mode" omdat het anders te hard gaat, het is ook daar gewoon kwestie van wennen en doseren! Na ruim vier jaar Tesla rijden (3 toen S en nu Y) altijd in Sport gereden en nooit klachten gehad van passagiers... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:45
Bedankt voor alle antwoorden wbt regeneratief remmen. Tijdens m’n testrit vond ik het ook fijn. Vandaar dat de minpunt van de reviewer ik ook zo opmerkelijk vind. Auto was trouwens de XPeng p7i. Vreselijk mooie auto, maar ik vond het te riskant om zoveel geld neer te tellen voor een nieuwe merk met geen/weinig track record in Nederland. Dus ben maar voor de veilige keuze gegaan. Tesla heeft zoveel gebruikers waarbij je zeker weet dat de Tesla continue verbeterd word. Alhoewel ik het verwijderen van de parkeer sensoren geen verbetering vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Russel88 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:11:
Bedankt voor alle antwoorden wbt regeneratief remmen. Tijdens m’n testrit vond ik het ook fijn. Vandaar dat de minpunt van de reviewer ik ook zo opmerkelijk vind. Auto was trouwens de XPeng p7i. Vreselijk mooie auto, maar ik vond het te riskant om zoveel geld neer te tellen voor een nieuwe merk met geen/weinig track record in Nederland. Dus ben maar voor de veilige keuze gegaan. Tesla heeft zoveel gebruikers waarbij je zeker weet dat de Tesla continue verbeterd word. Alhoewel ik het verwijderen van de parkeer sensoren geen verbetering vind :)
Het is denk ik vooral wat je gewend bent. Bijvoorbeeld @mkrmr vindt flippers om de regen in te stellen dan weer te vermoeiend en verwarrend. Ik denk dat veel mensen ook eens goed zouden fronsen mocht je dat lezen in een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mijn werk is van locatie veranderd, maar nu weet ik niet meer hoe je het werk adres in de M3 wijzigt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:45

Ik vind de remmen in de Tesla erg wollig. Hard drukken, weinig resultaat.

Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
this schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Dan rij je toch wel heel weinig? Elke paar ritten moet ik die rem toch wel eens gebruiken omdat het verkeer voor mij wat sneller afremt dan de regen aankan.
Ben ik het niet die de rem indrukt, is het wel de TACC die het doet.
Ik kan mij niet inbeelden dat bij mijn auto op een week tijd geen enkele keer de remmen gebruikt zouden zijn.
Bijvoorbeeld elke keer dat ik oranje krijg wanneer het net niet te laat is om af te remmen, mag ik toch in de remmen gaan. De regen is dan niet genoeg.

Met parkeren heb ik de remmen nu wel nooit nodig, regen is daar sterk genoeg.
Een weg als de Churchill laan in Leiden ga je ze hard nodig hebben. Ieder stoplicht een flitser. Dus het is afremmen, of een boete voor rood of een boete voor snelheid 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
PdeBie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:54:
Mijn werk is van locatie veranderd, maar nu weet ik niet meer hoe je het werk adres in de M3 wijzigt. Iemand een idee?
Knopje voor werkadres even ingedrukt houden, volgens mij...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:57
PdeBie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:54:
En je kon niet even in Google een zoekopdracht aanmaken "change work address tesla model 3"

1ste hit van Tesla:

"To change or delete the corresponding address, press and hold the Home or Work icon. A popup allows you to enter a new address and Save as Home or Save as Work. Or touch Clear Home or Clear Work to remove associated addresses entirely."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Tweak_ers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:54:
[...]Ik vind de remmen in de Tesla erg wollig. Hard drukken, weinig resultaat.

[...]
Ja, model 3 sr+ 2019 hier. Als ik hard druk op de remmen sta ik instant stil. In het begin een keer uitgeprobeerd op een industrieterrein met 50km/h. Dat heb ik nog wel even gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Eenmaal gewend is sterkere regeneratie fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Makkelijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Maar als de verlichting niet aan staat, is er ook geen icoon om op te drukken.
Ik heb nog altijd de grootlicht auto icon, die is weliswaar grijs maar die kan je ook drukken.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Gekke henk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:00:
[...]

Ik ben dan toch wel benieuwd of er iets veranderd is.. Ik heb een AWD versie en ivm sporten van de kinderen heb ik er iedere week een fietsendrager opzitten.. Die draai ik er zo op en af. Ook als we de caravan meenemen dan heb ik geen issue... zal straks eens kijken of er bij mij meer ruimte is of niet...
Hoe doe jij dat dan "vlot" met dat klepje?
Heb namelijk een paar collega's die naar een Y met trekhaak kijken, maar dat klepje + de ruimte voor van 13 naar 7 polig dat is toch wel heel wat gedoe.

Dat klepje, heb jij daar lipjes van afgeknipt? Of priegel je dat iedere keer los met van die "klauwen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 15:13
HyperBart schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Heb namelijk een paar collega's die naar een Y met trekhaak kijken, maar dat klepje + de ruimte voor van 13 naar 7 polig dat is toch wel heel wat gedoe.

Dat klepje, heb jij daar lipjes van afgeknipt? Of priegel je dat iedere keer los met van die "klauwen"?
Betreft het verwijderen van het klepje, daarvoor gebruik ik een (fiets-)bandenlichter voor. Van plastic (niet de metalen variant) om beschadiging te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik vind de remmen in de Tesla erg wollig. Hard drukken, weinig resultaat.

[...]

Een weg als de Churchill laan in Leiden ga je ze hard nodig hebben. Ieder stoplicht een flitser. Dus het is afremmen, of een boete voor rood of een boete voor snelheid 😉
1. Als je remmen weinig gebruikt, dan "slapen" ze in, en dan krijg je dat wollig gevoel.

2. Is er wat mis met gewoon stoppen voor rood, en rustig onder de maximum snelheid blijven?
België staat vol flitsers, en toch doe ik vrijwel alles met one-pedal driving....

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Gisteren een proefritje gedaan in de Model Y Performance en "helaas" verkocht. Vandaag meteen besteld via de leaseportal van de WG. Gegaan voor de standaard Model Y P. Andere kleuren vind ik niet zozeer mooier en komt bij dat ik hoop dat wit wellicht het snelst te leveren is. Hij zal de Model 3 LR AWD uit 2019 gaan vervangen. Had die gewoon een jaar moeten verlengen (4%) maar goed.. #Yolo enzo. Heb nog wat budget over dus ben aan het kijken of ik nog een setje Gemini's kan krijgen voor de lange (vakantie) ritten. Is die 10% extra range wel welkom maar wellicht laat ik dat ook gewoon voor wat het is. Wisselen van wielen kost meer tijd dan dat het opleverd. Nog ff kijken. "Lange" wachten is dus begonnen. Heb een tijd ook het idee gehad om uit de lease te stappen en zelf wat te kopen maar uiteindelijk toch maar weer voor gemak gegaan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Als ik mij niet vergis is dat toch een Groene Golf weg? Gewoon rustig meekachelen met 50 en je krijgt overal groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 13:24
[...]

Inderdaad met een bandenlichter stelt niks voor. Maar laat de trekhaak ook vaak zitten aangezien hij 3 keer in de week wegmoet dus dan blijft de trekhaak gewoon zitten.
Tevens heb ik geen enkele issue om de stroomkabell te monteren en gebruik een verloop van 7 naar 13.
Ik heb nooit geen issues om deze aan te koppelen. Het is uiteraard wel even wennen in het begin maar nu gaat het prima...
Ik heb nooit iets weg gesneden of gehaald...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct

Mijn advies is om het gewoon het zo te laten op standard. Is even wennen maar je wil daarna niet anders.
One pedal driving is gewoon fijn. Je leert gewoon om niet je voet van de gaspedaal in een keer weg te halen, maar om het gedoseerd omhoog te doen.
Als je (of je bijrijder) na een week nog steeds misselijk voelt of gewoon onprettig vind, kan je altijd op low zetten.
Damian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Wel jammer dat ie SPORT niet wilde onthouden en altijd weer naar NORMAL ging :P

mareh, nu weer ontopic!
Bij de model 3 kan ik het altijd op SPORT laten. Werkt fijner imho.
Want dan leer je je muscle memory hoe je de pedaal moet doseren.
Ik denk als je moet gaan kloten met regen low of standard, laat staan de hele gebeuren met flippers zoals bij andere merken niet ten goede is van je muscle memory en gevoel hoe je het moet doseren.
Met als gevolgen juist misselijkmakende rit. Imho.
Aan iedereen die nog twijfelt, doe gewoon wat je prettig vind, is jouw auto, jouw wensen, jouw voeten, en jouw passagiers. Probeer de een, werkt het niet fijn, probeer de ander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
[...]

Ik heb de trekhaak ook. Tot nu geen uitdagingen mee gehad met zowel adapter als 13 polige stekker van de caravan. De klep van de stekker gaat bij mij omlaag open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Magicw00b schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Ik heb de trekhaak ook. Tot nu geen uitdagingen mee gehad met zowel adapter als 13 polige stekker van de caravan. De klep van de stekker gaat bij mij omlaag open.
En het klepje in de bumper verwijderen dat gaat vlot? Je gebruikt dan ook plastic bandenlichtertjes of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Ik heb dit setje een keer besteld, zit in mijn "trekhaak koffertje"
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=Dw26o8enn9nO
Daarmee is het seconden werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 27-04 12:59
[...]
Mijn vader van 87 was er na 50km aan gewend. Just saying. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 17:07
Blik1984 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:59:
[...]

En je kon niet even in Google een zoekopdracht aanmaken "change work address tesla model 3"

1ste hit van Tesla:

"To change or delete the corresponding address, press and hold the Home or Work icon. A popup allows you to enter a new address and Save as Home or Save as Work. Or touch Clear Home or Clear Work to remove associated addresses entirely."
Heeft de Tesla de Home location ook nodig voor bepaalde dingen, zoals updates of zo? Ik ben tot nu toe altijd gewend geweest om bij mijn navigatie (zowel Google Maps als in car navigatie) mijn thuislocatie een stukje van mijn huis af te leggen. Dit naar aanleiding van het verhaal over auto- of telefoondiefstal op vakantie en dat de betreffende onverlaten dan direct kunnen achterhalen waar er nog ergens een huis leeg staat...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De link staat hier ergens, maar je kan een paar tooltjes printen of kopen bij Amazon, en daarmee gaat het héél erg makkelijk.

De haak zelf monteren is easy peasy, en heeft als voordeel dat die niet onder het zand hangt doordat die onder de auto hangt, die zit proper in een tasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 20:03
coelho schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Heeft de Tesla de Home location ook nodig voor bepaalde dingen, zoals updates of zo? Ik ben tot nu toe altijd gewend geweest om bij mijn navigatie (zowel Google Maps als in car navigatie) mijn thuislocatie een stukje van mijn huis af te leggen. Dit naar aanleiding van het verhaal over auto- of telefoondiefstal op vakantie en dat de betreffende onverlaten dan direct kunnen achterhalen waar er nog ergens een huis leeg staat...
Nee, het is puur voor het navigeren naar huis. Ikzelf heb ook een iets andere thuislocatie ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Same here.. Mijn thuislocatie is op de weg naar mijn huis toe, en dat kan je vrij breed zien :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 22:32
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die op MY(P) een after-market trekhaak hebben. Aangezien het pakket via Tesla al sinds jaar en dag 'niet beschikbaar' is (https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y ) vroeg ik me af of mensen bij een andere shop een trekhaak hebben laten monteren?

Voor zover ik kan lezen is het grootste gemis de 'Trailer Mode' (of 'Aanhangermodus') die softwarematig aangezet dient te worden. Kunnen andere garages dit ook? (vast niet) En misschien belangrijker, is het echt nodig?

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
MoonRaven schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Nee, het is puur voor het navigeren naar huis. Ikzelf heb ook een iets andere thuislocatie ingesteld.
Vroeger deed ik dat ook, maar ik denk dat ik het toch ga veranderen. Ik woon vlak bij een politiekantoor.
Wellicht zet ik dat er in, dat zou moeten demotiveren hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:40

Damian

Insane Obtrusion

HyperBart schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:23:
[...]

En het klepje in de bumper verwijderen dat gaat vlot? Je gebruikt dan ook plastic bandenlichtertjes of iets anders?
Ik heb deze geprint:

https://www.thingiverse.com/thing:4519825

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:45
Tommie12 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
[...]

1. Als je remmen weinig gebruikt, dan "slapen" ze in, en dan krijg je dat wollig gevoel.

2. Is er wat mis met gewoon stoppen voor rood, en rustig onder de maximum snelheid blijven?
België staat vol flitsers, en toch doe ik vrijwel alles met one-pedal driving....
Dat lukt hier echt niet. Als
Je 50 rijdt en je rijdt op een stoplicht met flitspaal af die voor je op oranje springt, staat hij niet op tijd stil als je niet bijremt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:40
Koeniepoenie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:47:
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die op MY(P) een after-market trekhaak hebben. Aangezien het pakket via Tesla al sinds jaar en dag 'niet beschikbaar' is (https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y ) vroeg ik me af of mensen bij een andere shop een trekhaak hebben laten monteren?

Voor zover ik kan lezen is het grootste gemis de 'Trailer Mode' (of 'Aanhangermodus') die softwarematig aangezet dient te worden. Kunnen andere garages dit ook? (vast niet) En misschien belangrijker, is het echt nodig?
Ik heb 1e week januari nog een trekhaak laten monteren door Tesla. Je zou eens een Service Centre kunnen bellen of ze hem toevallig op voorraad hebben liggen, was bij mij wel het geval. Of de aanhanger modus nodig is durf ik niet te zeggen. Ik vind de TACC wel veel rustiger werken met de aanhanger modus, dus er zitten bepaalde aanpassingen in de systemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-04 20:21

Nosch

MYLR Blue

Heeft iemend hier ervaring met accessoires voor het dashboardkastje? Ik zit te twijfelen over deze:

https://www.amazon.nl/Qii...ve+box%2Caps%2C100&sr=8-5

Of deze

https://www.amazon.nl/Cen...ve+box%2Caps%2C100&sr=8-9

Niet helemaal duidelijk of dit ook in een MY uit 2023 gaat passen, maar ik heb nog nergens vernomen dat het dashboardkastje in de afgelopen jaren gewijzigd zou zijn. Maar goed, toch even een check hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosch

Nosch

MYLR Blue

Koeniepoenie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:47:

Bij mij is in april een trekhaak door Tesla gemonteerd (afspraak was wel 2x verzet omdat de haak er telkens niet was). Volgens de monteur was die 'aanhanger modus' belangrijk, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat deze precies doet. Ook moest er een deel van de bekabeling/controller aan de linkerzijde van de auto (naast de pedalen) worden vervangen. Of dat altijd nodig is weet ik niet, maar lijkt me niet iets dat je door derden wilt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
Nosch schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:50:
Heeft iemend hier ervaring met accessoires voor het dashboardkastje? Ik zit te twijfelen over deze:

https://www.amazon.nl/Qii...ve+box%2Caps%2C100&sr=8-5

Of deze

https://www.amazon.nl/Cen...ve+box%2Caps%2C100&sr=8-9

Niet helemaal duidelijk of dit ook in een MY uit 2023 gaat passen, maar ik heb nog nergens vernomen dat het dashboardkastje in de afgelopen jaren gewijzigd zou zijn. Maar goed, toch even een check hier.
Ik zou dat niet snel kopen, als je dan 2 boekjes op elkaar wilt leggen die net even smaller of dikker zijn dan past het al niet meer... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Wolly schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Als ik mij niet vergis is dat toch een Groene Golf weg? Gewoon rustig meekachelen met 50 en je krijgt overal groen?
Zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
DaCoTa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:26:
[...]

Mijn vader van 87 was er na 50km aan gewend. Just saying. 8)
Mijn vader van 68 was er na 10 meter aan gewend en vond het fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Dank voor alle reacties. Het zal wel een kwestie van gewenning zijn dan het regenerative braking.

Legt iemand hier veel snelweg kilometers af? Zelfs met alle info en beetje inschatten met ABRP vraag ik mij af of ik comfortabel 290km heen en weer op puur snelweg kan rijden (soms 130km/h na 19:00) zonder op te hoeven laden. De schatting op ABRP varieert tussen 6% over houden en 18% met de Model 3 SR (60kWh), het is mij niet altijd helemaal duidelijk waarom er zo'n verschil in zit. Met de proefrit met de long range zat ik rond de 141Wh/km zelfs met een keertje even 'proberen' :+ O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-05 11:32
(jarig!)
Toen ik mijn Tesla net had kon ik de cameras bekijken via de app op de telefoon op het moment dat sentry mode actief is. Dat lukt me nu al een tijdje niet meer... Hebben ze dit uitgezet ivm privacy of kunnen anderen het nog wel en heb ik ergens een setting verkeerd staan?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 19:05
Derek S. schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:09:
Dank voor alle reacties. Het zal wel een kwestie van gewenning zijn dan het regenerative braking.

Legt iemand hier veel snelweg kilometers af? Zelfs met alle info en beetje inschatten met ABRP vraag ik mij af of ik comfortabel 290km heen en weer op puur snelweg kan rijden (soms 130km/h na 19:00) zonder op te hoeven laden. De schatting op ABRP varieert tussen 6% over houden en 18% met de Model 3 SR (60kWh), het is mij niet altijd helemaal duidelijk waarom er zo'n verschil in zit. Met de proefrit met de long range zat ik rond de 141Wh/km zelfs met een keertje even 'proberen' :+ O-) .
Met 100 km/u moet dat wel lukken. Met 130 in de winter wordt het krap denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Stefanovic45 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:18:
Toen ik mijn Tesla net had kon ik de cameras bekijken via de app op de telefoon op het moment dat sentry mode actief is. Dat lukt me nu al een tijdje niet meer... Hebben ze dit uitgezet ivm privacy of kunnen anderen het nog wel en heb ik ergens een setting verkeerd staan?
Zit in premium connectivity. Vermoed dat ie bij je dan niet meer verlengd is na de gratis 30 dagen periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:33
vraag ik mij af of ik comfortabel 290km heen en weer op puur snelweg kan rijden (soms 130km/h na 19:00) zonder op te hoeven laden. ... Met de proefrit met de long range zat ik rond de 141Wh/km zelfs met een keertje even 'proberen' :+ O-) .
Je beantwoord je eigen vraag al toch?
60kWh / 14.1kWh * 100km = 425km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Card Nox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Maar die 141Wh/km ga je ook niet altijd halen. Ik zit daar maar aan op hele lange ritten.
Op een rit van 20km met 90% autostrade aan 120-125km/u (M3 LR) zit ik eerder rond de 160Wh/km aan deze temperaturen.
In de winter is het nog een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch

Nosch

MYLR Blue

Smobbo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Ik zou dat niet snel kopen, als je dan 2 boekjes op elkaar wilt leggen die net even smaller of dikker zijn dan past het al niet meer... :o
Ja wellicht zit het snel in de weg. Maar momenteel gebruik ik het dashboardkastje nauwelijks, omdat alles er los doorheen zwerft... Juist voor wat kleiner spul zou dit wel kunnen helpen, dacht ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBeThree
  • Laatst online: 24-05-2023
SirLct schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Zit in premium connectivity. Vermoed dat ie bij je dan niet meer verlengd is na de gratis 30 dagen periode.
Dat vermoeden had ik ook al.. Ik had er in de showroom om gevraagd, althans sentry mode kwam even ter spraak. En ik dacht dus dat het inderdaad een onderdeel was van "Premium connectivity", het antwoord was "nee zit op elke auto" met dus wel een beetje vaag ontweken of je nu wel of niet Premium moest afsluiten om het te laten werken.

Zelfde over alle "Premium" onderdelen. Ik vroeg me dus af (heb daar ook gevraagd). Voor dingen zoals internet browser, youtube, spotify etc. moet je dus een "premium connectivity" afsluiten. Maar thuis, op de oprit wanneer je met WIFI verbonden bent, dan werkt het toch ook? (met andere woorden, als ik m'n telefoon als hotspot aanzet onderweg werkt het ook??).
Antwoord daar was dan weer heel ontweken van, voor die onderdelen moet je "premium connectivity" hebben. Dus erg vaag of het nu wel of niet werkt op de wifi (cq. hotspot).

Ik had een sterk vermoeden dat hotspot gebeuren wel werkt, maar wacht nog op mijn auto om het zelf uit te proberen. Misschien dat iemand dit kan ophelderen?

wat heb je nu daadwerkelijk aan de premium connectivity? ik had het idee dat het feitelijk alleen de live traffic is die echt nuttig is? en als je sentry belangrijk vindt, dan ook sentry wanneer je auto ergens op een parkeerveld staat (zonder verbonden wifi dus).?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
this schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Maar die 141Wh/km ga je ook niet altijd halen. Ik zit daar maar aan op hele lange ritten.
Op een rit van 20km met 90% autostrade aan 120-125km/u (M3 LR) zit ik eerder rond de 160Wh/km aan deze temperaturen.
In de winter is het nog een stuk hoger.
Vind ik wel veel, maar dat zal de minder efficiente AWD zijn. Ik zit met de MY RWD op dezelfde soort ritten ook rond de 160Wh/km en dat is een stuk minder aerodynamische auto. Ik verwacht dat je voor 160Wh/km in een M3 SR wel echt flink gas kunt geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 21:00
MoonRaven schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Je kunt er nog meer mee hoor. Bijvoorbeeld Sentry Mode kan er wat mee, je kunt instellen dat Sentry Mode automatisch aangaat behalve op je thuisadres of werkadres. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
ToBeThree schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Dat vermoeden had ik ook al.. Ik had er in de showroom om gevraagd, althans sentry mode kwam even ter spraak. En ik dacht dus dat het inderdaad een onderdeel was van "Premium connectivity", het antwoord was "nee zit op elke auto" met dus wel een beetje vaag ontweken of je nu wel of niet Premium moest afsluiten om het te laten werken.

Zelfde over alle "Premium" onderdelen. Ik vroeg me dus af (heb daar ook gevraagd). Voor dingen zoals internet browser, youtube, spotify etc. moet je dus een "premium connectivity" afsluiten. Maar thuis, op de oprit wanneer je met WIFI verbonden bent, dan werkt het toch ook? (met andere woorden, als ik m'n telefoon als hotspot aanzet onderweg werkt het ook??).
Antwoord daar was dan weer heel ontweken van, voor die onderdelen moet je "premium connectivity" hebben. Dus erg vaag of het nu wel of niet werkt op de wifi (cq. hotspot).

Ik had een sterk vermoeden dat hotspot gebeuren wel werkt, maar wacht nog op mijn auto om het zelf uit te proberen. Misschien dat iemand dit kan ophelderen?

wat heb je nu daadwerkelijk aan de premium connectivity? ik had het idee dat het feitelijk alleen de live traffic is die echt nuttig is? en als je sentry belangrijk vindt, dan ook sentry wanneer je auto ergens op een parkeerveld staat (zonder verbonden wifi dus).?
Sentry doet het gewoon he, je kunt alleen niet live meekijken. Hij slaat incidenten gewoon op in de auto.
Hotspot tijdens het rijden werkt gewoon zoals je al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:17:
Gisteren een proefritje gedaan in de Model Y Performance en "helaas" verkocht. Vandaag meteen besteld via de leaseportal van de WG. Gegaan voor de standaard Model Y P. Andere kleuren vind ik niet zozeer mooier en komt bij dat ik hoop dat wit wellicht het snelst te leveren is. Hij zal de Model 3 LR AWD uit 2019 gaan vervangen. Had die gewoon een jaar moeten verlengen (4%) maar goed.. #Yolo enzo. Heb nog wat budget over dus ben aan het kijken of ik nog een setje Gemini's kan krijgen voor de lange (vakantie) ritten. Is die 10% extra range wel welkom maar wellicht laat ik dat ook gewoon voor wat het is. Wisselen van wielen kost meer tijd dan dat het opleverd. Nog ff kijken. "Lange" wachten is dus begonnen. Heb een tijd ook het idee gehad om uit de lease te stappen en zelf wat te kopen maar uiteindelijk toch maar weer voor gemak gegaan.
Misschien offtopic, maar vanwaar toch weer voor lease gegaan? Ik mag binnenkort ook weer gaan uitzoeken maar twijfel of ik dat ga doen of dat ik toch zelf ga kopen. Wat is het " gemak" waar je het over hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:33

ChUcKiE

Dus........

Wij hebben af en toe dat bij onze Tesla M3 spontaan het alarm af gaat. Dan begint hij te grommen en piepen en de radio enorm hard aan in de auto.

We kunnen niet pinpointen op een aanleiding. Hebben meer Tesla's hier last van? Iemand een idee wat het kan zijn?

Edit: ondertussen ook even teruggezocht in dit topic.....blijkt er een Afbeeldingslocatie: https://www.willemsteinhoveniers.nl/wp-content/uploads/2022/11/Wantsen.jpg in de auto te zitten die af en toe gaat vliegen.
Net ging namelijk het autoalarm wederom af!

[ Voor 65% gewijzigd door ChUcKiE op 10-05-2023 17:04 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:32

Ja, dat lukt. Mijn reis is 90% snelweg, en ik kom na 300km nog thuis aan met 35% accu (ik pre-heat wel terwijl ik aan de lader hang, enkel bij vertrek thuis).

[ Voor 4% gewijzigd door thafusion op 10-05-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:43
Werkt hier inderdaad perfect mee!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
thafusion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Ja, dat lukt. Mijn reis is 90% snelweg, en ik kom na 300km nog thuis aan met 35% accu (ik pre-heat wel terwijl ik aan de lader hang, enkel bij vertrek thuis).
Kijk top! Iemand met exact dezelfde rit. En dat is in de spits dan met een vrij lage gemiddelde snelheid of op uren dat je wel normaal door kunt rijden? Preheaten zal niet altijd kunnen bij mij maar de auto staat in een ondergrondse garage waar het eigenlijk altijd 15-20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Card Nox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Het was even een korte moment opname en ook best wel wat stadsverkeer gereden wat ik normaal zelden tot nooit doe dus ik denk niet dat het representatief was voor 90% van mijn normale ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:33
@Derek S., ahh meende dat je dat al getest had tijdens je proefrit.

Je kunt eventueel ev database raadplegen voor een gemiddelde. Het is verder super afhankelijk van hoe je rijdt, weersomstandigheden en features zoals airco en verwarming.

290km lijkt mij goed te doen (in alle weersomstandigheden), wellicht dat je bij uitzondering een keer wat langzamer moet gaan rijden maar die paar minuten die je daarmee verliest zijn ook niet super, en anders paar minuten snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosch

Nosch

MYLR Blue

ChUcKiE schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:25:
Wij hebben af en toe dat bij onze Tesla M3 spontaan het alarm af gaat. Dan begint hij te grommen en piepen en de radio enorm hard aan in de auto.

We kunnen niet pinpointen op een aanleiding. Hebben meer Tesla's hier last van? Iemand een idee wat het kan zijn?

Edit: ondertussen ook even teruggezocht in dit topic.....blijkt er een [Afbeelding] in de auto te zitten die af en toe gaat vliegen.
Net ging namelijk het autoalarm wederom af!
Wow, das best een gevoelig alarm dan, als zo'n beestje wordt gezien. Waarom zou dat? Of is het geen feature, maar een bug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nosch schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:34:
[...]
Wow, das best een gevoelig alarm dan, als zo'n beestje wordt gezien. Waarom zou dat? Of is het geen feature, maar een bug ;)
Er zitten twee ultrasone sensoren in het dak die bij een vliegje die langs vliegt wel alarm slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToBeThree schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Tesla heeft een helder overzicht wat in Premium zit, en wat eventueel via hotspot nog werkt.

https://www.tesla.com/support/connectivity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiroNiro schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Misschien offtopic, maar vanwaar toch weer voor lease gegaan? Ik mag binnenkort ook weer gaan uitzoeken maar twijfel of ik dat ga doen of dat ik toch zelf ga kopen. Wat is het " gemak" waar je het over hebt?
Ik stuur je wel ff een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBeThree
Inspired schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Tesla heeft een helder overzicht wat in Premium zit, en wat eventueel via hotspot nog werkt.

https://www.tesla.com/support/connectivity
overzicht ja, maar helder? dat vind ik dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkVCbCge1UdfGequ0L1o_sawQVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eGWTyvnWgg1QztlxftDsrT9k.png?f=user_large

Er staat bij Caraoke en Internetbrowser netjes één (*) die verderop wordt uitgelegd dat het inderdaad per WIFI beschikbaar moet zijn bij het standaard pakket.

Bij Video en Muziek Streamen staat echter enkel twee (**), met de uitleg dat je ook een abonnement nodig hebt op de betreffende streaming dienst zelf.

Waar lees jij dat ze vertellen dat die streaming diensten via WIFI ook werken bij het standaard pakket? Tuurlijk, ik verwacht niet anders, zou raar zijn als het niet werkt, maar het staat er niet. heel erg helder zou ik het dus niet noemen.

Maar het antwoord was al genoemd, thanks @Makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToBeThree schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:50:
[...]

overzicht ja, maar helder? dat vind ik dus niet.

[Afbeelding]

Er staat bij Caraoke en Internetbrowser netjes één (*) die verderop wordt uitgelegd dat het inderdaad per WIFI beschikbaar moet zijn bij het standaard pakket.

Bij Video en Muziek Streamen staat echter enkel twee (**), met de uitleg dat je ook een abonnement nodig hebt op de betreffende streaming dienst zelf.

Waar lees jij dat ze vertellen dat die streaming diensten via WIFI ook werken bij het standaard pakket? Tuurlijk, ik verwacht niet anders, zou raar zijn als het niet werkt, maar het staat er niet. heel erg helder zou ik het dus niet noemen.

Maar het antwoord was al genoemd, thanks @Makkelijk
Wat vind je er niet helder aan dan? Eén sterretje is dat het op wifi werkt en twee sterretjes dat het op wifi werkt mits je een abonnement heb op de de betreffende streaming dienst.

Bv Spotify. Bij Premium werkt dat zonder abonnement verder bij Spotify. Zonder Premium werkt Spotify wel op hotspot maar daar moet je dan zelf ook een abonnement op hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 10-05-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-05 23:01
Vraagje aan de Tesla-kenners: Ik moet (mag) een nieuwe auto bestellen, en vervang m'n diesel graag voor een Model Y.

Ik woon in het buitenland, dus de kosten voor de Y werken hier vanuit de werkgever iets anders dan in NL, maar het komt neer op:

Tesla Model Y RWD: 445 eu/maand
Tesla Model Y Long Range: 535 eu/maand

Ik probeer me in te lezen of er kwa verbruik met de Long Range (die ook AWD heeft) nog wat terug te winnen is, en zie wel overal in reviews dat 'ie iets efficienter is(zou moeten zijn), maar hoeveel, dat lijkt ongeveer op nul uit te komen.

Ik rij ongeveer 1600km woon-werk (1x per week 200km heen 200km terug) Ik kan thuis & op werk laden (beide zelf betalen)
Daarnaast tussen de 10 a 20k per jaar prive (Thuis -> Nederland of vakanties). Hier kan ik me voorstellen dat de ruimere range prettig kan zijn.

Kan daar iemand wat zinnigs over zeggen? Vanuit economisch oogpunt denk ik dat de 90eu per maand aan extra kosten, niet terugverdient worden op de verbruiksrekening.

Bijkomend voordeel is wel de AWD op de Long Range, en natuurlijk de grotere range in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@XelaRetak een RWD is efficienter dan een AWD. Die 200km haal je met de RWD ook wel. Zou persoonlijk eerder voor de AWD voor de performance. Niet zozeer voor bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikbenjelly
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-04 01:55
Superchargen kost nu 0,33€ per kwh......is nog steeds geen 0,22€ van 2 jaar geleden maar begint in de buurt te komen.🤣🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Wat vind je er niet helder aan dan? Eén sterretje is dat het op wifi werkt en twee sterretjes dat het op wifi werkt mits je een abonnement heb op de de betreffende streaming dienst.

Bv Spotify. Bij Premium werkt dat zonder abonnement verder bij Spotify. Zonder Premium werkt Spotify wel op hotspot maar daar moet je dan zelf ook een abonnement op hebben.
Nee er staat dat je een account moet hebben bij de twee sterretjes. Verder staat het alleen aangevinkt in de premium kolom. Nergens staat dat het ook via WiFi buiten premium om zou moeten werken. Het werkt wel, maar zoals het nu is opgeschreven is dat meer geluk dan dat ze zich eraan binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Nee er staat dat je een account moet hebben bij de twee sterretjes. Verder staat het alleen aangevinkt in de premium kolom. Nergens staat dat het ook via WiFi buiten premium om zou moeten werken. Het werkt wel, maar zoals het nu is opgeschreven is dat meer geluk dan dat ze zich eraan binden.
Ah ja. Bij de twee sterretjes zou ook moeten staan dat met het hotspot werkt. Check.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToBeThree
exact, dat dus... fixed... heb er maar ff ingeshopt dat het nep is, hoewel dit dus blijkbaar wel is wat je krijgt als ik het goed begrijpt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do9gCqSE3UlEsMtpT2FNQy4l7ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HynDtX4IHEwjBhXJaadndkZp.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door ToBeThree op 10-05-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-05 23:01
Inspired schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:16:
@XelaRetak een RWD is efficienter dan een AWD. Die 200km haal je met de RWD ook wel. Zou persoonlijk eerder voor de AWD voor de performance. Niet zozeer voor bereik.
Ah, ik dacht andersom.

De performance is niet belangrijk, ik hoef niet in 5 sec van 0-100 (en mijn vriendin al helemaal niet), de rwd is vlot zat.

Dan is het duidelijk en ga ik voor de RWD, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanchez92
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05 13:26
Vandaag heb ik mijn Model Y RWD opgehaald in Tilburg. Ik had verwacht dat direct de “virtuele parkeersensoren” zichtbaar waren. Dit blijkt niet het geval en ook niet na het installeren van versie 2023.12.5. Hebben jullie een idee hoe ik deze kan functionaliteit kan toevoegen? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:23
ToBeThree schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:28:
exact, dat dus... fixed... heb er maar ff ingeshopt dat het nep is, hoewel dit dus blijkbaar wel is wat je krijgt als ik het goed begrijpt

[Afbeelding]
Niet helemaal. Bij premium krijg je gratis een spotify account erbij.
/edit

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-05-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sanchez92 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:44:
Vandaag heb ik mijn Model Y RWD opgehaald in Tilburg. Ik had verwacht dat direct de “virtuele parkeersensoren” zichtbaar waren. Dit blijkt niet het geval en ook niet na het installeren van versie 2023.12.5. Hebben jullie een idee hoe ik deze kan functionaliteit kan toevoegen? Alvast bedankt!
Even wachten op calibratie van de camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Niet helemaal. Bij premium krijg je gratis een spotify account erbij.
/edit
Dat is inderdaad wat mij ook verteld werd tijdens mijn proefrit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:43
Er zullen hier vast ook een aantal zijn met een Flitsmeister 2 en niet weten waar ze dat ding een beetje netjes kwijt kunnen. Ik wil het zelf niet op het dashboard hebben en had het hiervoor op een Brodit-houder geplakt rechts van het center console, precies in de weg bij wat langere mensen als passagier.

Maar van de week een dingetje besteld wat mij het minste stoort en ook nog heel makkelijk helemaal weg te werken is, kijk video voor het maximale effect (like, comment and subscribe for more :+ ):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a2vEwLSl.jpg

Video (krijg ik niet ge-embed)

Magneetje en een plakkertje, lekker simpel en doeltreffend :)

Amazon DE: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0BDYKN87M

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:43
Fly-guy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Dat is inderdaad wat mij ook verteld werd tijdens mijn proefrit
Dat is ook het geval, maarrrrr, zonder premium connectivity kun je deze niet gebruiken om muziek te streamen... ;)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:42
Tommie12 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Even wachten op calibratie van de camera’s.
Ik begin te vermoeden dat het niet iets is wat met de calibration te maken heeft. Ik heb nu bijna 1500 km gereden en nog steeds geen visuals voor de parking assist. Ik vraag me af of het wel actief is op auto’s die recent zijn uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:45
bokkow schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:01:
Er zullen hier vast ook een aantal zijn met een Flitsmeister 2 en niet weten waar ze dat ding een beetje netjes kwijt kunnen.
Kun je Flitsmeister op je mobiel niet automatisch laten starten als ie contact Bluetooth heeft met je auto?
Ik was dat eigenlijk van plan.

Edit
Mmhhh ik zie nu dat Flitsmeister op de iPhone die optie niet heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Russel88 op 10-05-2023 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:55
Russel88 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Kun je Flitsmeister op je mobiel niet automatisch laten starten als ie contact Bluetooth heeft met je auto?

Edit
Bewegingscensor aanzetten, deze activeert de flitsmeister app op de iphone. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Russel88 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Edit
Dat kan op de iPhone via 'Shortcuts':
https://teslamotorsclub.c...302/page-411#post-7354123
https://teslamotorsclub.c...302/page-412#post-7357688

[ Voor 215% gewijzigd door noo op 10-05-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 15:39
Ik heb net gegoogled maar kan het vinden. HW4 voor de MY uit Berlijn, iemand enig idee/speculatie wanneer we deze kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-03 10:43
Sinds een week heb ik een MY. Ik heb nog 3 weken premium, maar Spotify speelt sinds 2 dagen muziek heel raar en vervormd af. Hebben meer mensen daar last van? Resetten blijkt volgens een Amerikaanse site maar tijdelijk te werken.

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
speed60 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:54:
Sinds een week heb ik een MY. Ik heb nog 3 weken premium, maar Spotify speelt sinds 2 dagen muziek heel raar en vervormd af. Hebben meer mensen daar last van? Resetten blijkt volgens een Amerikaanse site maar tijdelijk te werken.
Ik had het laatst ook even, dat het heel erg versneld leek af te spelen. Ging vanzelf weer over na te dagen of zo.
Pagina: 1 ... 12 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: