BugBoy schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:55:
[...]
De reden dat ik na 5 jaar EV rijden geen ander merk overweeg is omdat de andere merken eigenlijk geen fatsoenlijke EV op de markt brengen. Of je zit aan vage Chineze auto's waarvan ik maar moet zien wat de restwaarde is en of ik over 5 jaar überhaupt nog ergens voor onderhoud terecht kan (VanMoof anyone?). De andere optie zijn waanzinnig overpriced Duitse auto's. In de basis gaan ze vaak nog wel, maar dan zijn ze zo kaal dat je er echt niet in wil rijden. Daarbij vind ik het grootste voordeel van Tesla de auto-pilot en de prima integratie met het laadnetwerk. Ik heb echt geen trek in een andere EV, waarbij ik zelf mijn laadstops moet plannen of ik ben overgeleverd aan het (onbetrouwbare) Ionity netwerk. Ik heb heel veel aan te merken op Tesla, maar als je een EV koopt dan is er denk ik maar één verstandige keuze en dat is een Model 3 of Y.
In mijn 1950-er kever zit de richtingaanwijzer middenop het dashboard. Knopje naar links, dan semafoor links uit. Knopje naar rechts, dan rechts uit. Die heeft ook geen hendels. Die auto was zijn tijd ver vooruit

Werkt zelfs perfect op rotonde's (die er toen nog niet eens waren). Je zal er vast wel aan wennen, maar dit is gewoon zaken slechter maken. Overigens staat Tesla daar niet alleen in. VW heeft een prima ergonomie van de Golf ook om zeep geholpen in een ID.3 met allerlei touch-ellende. Die draaien dat overigens weer terug. Hopelijk Tesla ook, maar ik denk niet dat het mag van Elon Musk.
Na de Corona-periode rij ik nog maar heel weinig. Hooguit 1x per week 100km op en neer (dus 200km retour). De rest van de week werk ik vanuit huis en wordt de auto met name rondom huis gebruikt. Voor lange ritten is de Model S echt een top-auto, maar die maak ik dus nog maar zelden. En wij doen veel auto-vakanties in wat meer afgelegen gebieden. Noorwegen, Wales, Schotland, Kroatië, ... en dat kan allemaal wel met een EV, maar een ICE is gewoon makkelijker. Ik heb die een paar keer met de Tesla gedaan en een paar keer met een 30 jaar oude Audi Cabriolet. Die laatste brengt me 700km per tank en ik kan overal terecht. Met een EV heb ik al regelmatig aan een 11kW lader gestaan, omdat in de omgeving geen snellader stond en ik bij mijn huisje niet kon laden. Sta je op een camping in Zuid-Frankrijk, dan zal het prima gaan, maar voor mijn type vakantie is een EV vaak minder prettig. Ik doe het al 5 jaar, dus weet wel een beetje waar ik het over heb. Wintersport daarentegen vind ik weer geen enkel probleem. Wel wat langer onderweg (vooral met een oudere 75D), maar wel lekker relaxt dan in 9 uur naar Oostenrijk knallen zoals ik vroeger deed.
Zat ik nog altijd 10 uur per week in de auto, dan zou ik blind de nieuwe Model 3 bestellen. Maar mijn eisen zijn gewoon anders geworden en ik wil persé een cabriolet houden. Dan een M3 er naast voor 1x per week naar het werk is een beetje onzinnig. Ik overweeg dan ook de Model S terug te doen en mijn 30 jaar oude Audi in te ruilen voor een wat moderner exemplaar (bijv. 10 jaar oude A5 cabrio). Dan lever ik op de zakelijke ritten zeker wat in, maar als het een beetje weer is zit ik als een koning in de auto. Ga ik auto-pilot missen? Zeker! Ga ik het fijne rijgedrag van een EV missen? Zeker! Ga ik de ruimte missen? Zeker! Maar ik heb altijd de meeste lol in een 30 jaar oude auto die me 3.000 euro heeft gekost (aan onderhoud trouwens ook nog een keer dat bedrag) en me al 5 jaar lang heel Europa laat zien. Dus vandaar de keuze voor "weer" een ICE. Het aanbod is me gewoon te beperkt. Veel SUV en geen cabrio's. Een Model 3 cabrio zou ik blind kopen.
Dank-je-wel! Quoted for truth, en bookmarked. Ben het met alle punten 100% eens. Vakantie, VW ID.x, golf, ... Het valt me nog mee dat je niet meteen onderuitgehaald word door personen die zeker zijn dat je het toch wel echt verkeerd hebt, en je gaan uitleggen waarom. Zoals ik het topic ken, komt dat vast nog wel.
Vooral dit zinnetje is, wat mij betreft, helemaal raak.
maar voor mijn type vakantie is een EV vaak minder prettig
Dat heb ik ook al op andere manieren proberen te delen in het 'reizen met EV door europa' topic, maar blijkbaar mag het enkel hoera-stemming zijn, en wordt toch echt duidelijk hoe verkeerd ik het toch wel heb.
Maar het klopt, als je elk jaar naar ongeveer dezelfde 'kemping' kart (of wintersport), daar de auto 14 dagen aan de kant zet terwijl je in je tent ligt te zweten, en dan terug naar de benelux rijdt, dan kan een EV prima. Beetje druppelladen op de camping en je komt er wel.
Maar als je zeer spontane roadtrips doet, zonder doel, en je de hotels boekt tijdens de trip, is EV gewoon zwaar niet relaxt. Onlangs snel voor drie dagen naar Normandie, en ik heb (met een polestar weliswaar) op drie dagen ongeveer in 5 sessies 3,5u aan de snellader gehangen. Op een kort weekend zijn er leukere dingen dan op een lege carrefour parking 30 minuten rond te wandelen. Overnacht laden op hotel is ook niet altijd mogelijk, lader te ver, of je selecteert de hotels niet op aanwezigheid van laadpalen.
Dat is maar 1 voorbeeld. Een ander is stoppen wanneer jij wil, en waar jij wil. Je bent verplicht om op super drukke 'aires' te stoppen, met brandstoppompen en laadstalls, vrachtwagens, enz... Ipv de rustige 'aires' zonder al die facilities. Of je stopt een half uur om te laden (wanneer de auto het wil, niet de bestuurder) en krijg je een uurtje later toch een klopje, mag je weer een half uur stoppen...
Ook de reden dat ik voor volgend seizoen gewoon een 2dehands ICE voor er bij koop. Genoeg te vinden, de prijzen komen eindelijk wat terug omlaag.
Let wel, ik heb niets tegen EV rijden. Een EV zal waarschijnlijk steeds de basis van m'n mobiliteit vormen, zolang de werkgever ze aanbiedt. Om lokaal rondjes te rijden voor alle praktische lokale dingen (werk, familie, hobby)
Maar goed, off-topic.
Design-wise vind ik de highland een verbetering. Dat suffige van de vorige is er af, en de lijnen zijn (heel subtiel weliswaar) uiterlijk wat strakker getrokken. Het blijft uiteraard heel duidelijk een tesla model 3, maar dat was wel te verwachten. Het blijft de EV met de ruimste cockpit. Maar ze zijn veel te ver doorgeschoten in hun minimalistische obsessie.
Je hebt best gelijk, als je een EV wil, heb je eigenlijk maar een goede keuze, een tesla. Technisch, en naar faciliteiten (SuC). Dus je bent het jezelf verplicht die op je shortlist te zetten, en vergeleken met een model 3 komt de concurrentie er maar bekaaid uit. Te duur, en mindere specs all around.
Als wagen (controls) vind ik het te kort schieten. Maar ik zal vast wel weer uitgelegd worden waarom ik verkeerd ben. "want FSD, je hoeft zelf niets meer te doen". Zelf rijden mag niet