Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.668.255 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024

DS7

SiErRa schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:23:
[...]

Ik heb eind vorige week een terugbelverzoek gedaan, en vrijdag gaven ze aan in oktober proefritten met de nieuwe M3 te kunnen aanbieden. Wat ik eerlijk gezegd wat laat vind als je nog een auto met SEPP wil bestellen voor dit jaar.
Ze komen nu eenmaal niet eerder uit de fabriek...

Wat er nu rondrijdt is pre productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:36

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Ik zou dan weer heel graag een witte m3 buiten willen met zwarte bekleding binnen..

Dan verloop van tijd buiten wat zwarte details aanbrengen.

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 19:11
wwwmarcel schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:16:
in 2025 toch 25% en 2026 toch waarschijnlijk 100%??
Dacht ik ook ja, al weet ik niet of de soep tzt zo heet gegeten zal worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

DS7 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:21:
[...]

Maar niet duidelijk is 100% van wat. Het zou kunnen dat gewoon de benzine tabel gevolgd gaat worden. Maar niemand die het weet. Voor 2025 lijkt het wel 25% van de benzinetabel te worden.

Het lijkt mij op zich logisch om ook voor BEV's een aparte tabel te nemen.
Het kabinet moet hier onderhand wel duidelijkheid in geven. De vergroening moet sneller - maar Nederlanders kijken vooral naar hun portomonee. Ik verwacht zelf dat de EV-rijders flink wat wegenbelasting moeten gaan betalen (immers de belasting op het wegdek zelf is groter dan bij ICE) - maar om de EVs interessant te houden kan het kabinet niet anders dan de benzine/diesel rijders (nog) zwaarder te belasten.

Hopelijk komen ze met duidelijke plannen in de verkiezingsprogramma's.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Luckeh schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:27:
[...]
Het kabinet moet hier onderhand wel duidelijkheid in geven. De vergroening moet sneller - maar Nederlanders kijken vooral naar hun portomonee. Ik verwacht zelf dat de EV-rijders flink wat wegenbelasting moeten gaan betalen (immers de belasting op het wegdek zelf is groter dan bij ICE) - maar om de EVs interessant te houden kan het kabinet niet anders dan de benzine/diesel rijders (nog) zwaarder te belasten.

Wegenbelasting kan gewoon omhoog en de belasting op brandstof ook. Dan worden beiden duurder, maar de veelgebruikers van ICE worden zwaarden gepakt en krijgen een incentive om rijgedrag aan te passen of een EV te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:01
[...]

Verkiezingsprogamma's :+ de grote grap van onze overheid.. limksom of rechtsom we zullen gen***t worden..

Ik denk datje de keuze tussen ICE en EV momenteel niet hiervan moet laten afhangen.. ICE zal in de toekomst vele malen zwaarder belast gaan worden (brandstof, uitstoot en alles wat ze kunnen verzinnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
[...]

Ik heb eind vorige week een terugbelverzoek gedaan, en vrijdag gaven ze aan in oktober proefritten met de nieuwe M3 te kunnen aanbieden. Wat ik eerlijk gezegd wat laat vind als je nog een auto met SEPP wil bestellen voor dit jaar.
Vanuit consumenten perspectief snap ik je reactie wel. Maar Tesla gaat natuurlijk niet hun global productie en supply inrichten omdat NL dit jaar nog SEPP geeft…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 19:11
Ik twijfelde tussen een MY en M3. Na de positieve berichten over de nieuwe M3 knoop doorgehakt en net de M3 RWD besteld. Ik heb auto in januari nodig, dus kon niet op vernieuwde Y wachten. Ik denk dat ik aan die richtingaanwijzers wel ga wennen.

Ik kom van een ICE. Voor mijn gevoel heb ik ook niets aan een proefrit, vond de “oude” M3 heel fijn rijden, zal alleen maar beter worden denk ik. En voor wennen aan richtingaanwijzers heb je toch langer de tijd nodig dan 1 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Zag wat fotosoep op twitter verschijnen over de zwarte velgen die gespot zijn. Dan zou het erg ongeveer zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi463kBuTx9vki7hv35gSVGWH-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmipbZ8HH2kDJyffowBuUGH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOJkMiEez72o53MqneK3UC83a_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhp3cvuBAvnJOB37kbi8rNHb.jpg?f=fotoalbum_large

<3

maar waarschijnlijk dus alleen op de performance / plaid die nog moet komen -O-

gaat om deze velgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWsjcJNNQVrL9lzLWKGv8U_iCnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfoK2JJwL3FzBWX0XvzSGZvc.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door spartacusNLD op 04-09-2023 12:45 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:03
de cameras aan de zijkanten hebben een upgrade gekregen. veel heldere beelden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a1eu3MEozzXcNqoWehJpPBPbnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDJtrb7TBdqp5jiRf6PVxJUg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
spartacusNLD schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:43:
Zag wat fotosoep op twitter verschijnen over de zwarte velgen die gespot zijn. Dan zou het erg ongeveer zo uit zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

<3

maar waarschijnlijk dus alleen op de performance / plaid die nog moet komen -O-

gaat om deze velgen:
[Afbeelding]
Vindt deze velgen minder mooi dan de 'oude' performance velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 15:14
Mc_Smurf schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:31:
[...]

Verkiezingsprogamma's :+ de grote grap van onze overheid.. limksom of rechtsom we zullen gen***t worden..
Jij bedoelt de partij tegen de burger: YouTube: Partij tegen de Burger - Optyfen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

Het wegdek in Nederland kan vrachtwagens aan. En sowieso is het gebaseerd op gewicht. En een BEV van 2.000 kg weegt echt exact hetzelfde als een ICE van 2.000 kg. ;)

Maar de overheid moet inderdaad duidelijkheid scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:23
cgok schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:43:
de cameras aan de zijkanten hebben een upgrade gekregen. veel heldere beelden. [Afbeelding]
Bedoel je in de nieuwe Model 3, of met een software-update op jouw eigen auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Goed, inmiddels 40.000 op de teller, 1,5 jaar bezit. Is het niet eens tijd voor een stuk onderhoud?

Tesla biedt een handleiding aan, en daar staat wel iets van onderhoud genoemd. Bijv. banden verwisselen tussen voor en achter.... 1x per jaar interieurfilter vervangen (heb ik gedaan, nu met actief koolstoffilter).

Maar .... wat is er allemaal nog meer mogelijk?
In een filmpje (iets ouder) van Rich Rebuilds, ev garage? YouTube: Servicing your Tesla model 3: The Complete Guide
vertroetelen ze een model 3 met nog veel meer activiteiten.
-quick wins; nieuwe ruitenwissers, uitlijnen, remblokken ontroesten +houders invetten
maar ook het controleren van de platen aan de onderkant, en zoeken naar losse bouten.
Stenen, gras, zooi maken ze schoon, en ze rollen rammels op. Ze plaatsen zelf een Lion 12v accu als upgrade.

In de handleiding staat ook iets over een zak in de airco; ik heb geen idee wat ze daarmee bedoelen.
Er staat ook een regel tekst over koelvloeistof in/rond de accu. Geen idee wat je daarmee moet.

Bij het verwijderen van de plaat onder de achtermotor; zie ik een zwart Tesla oliefilter zitten. Wat is dat nu? Kun je toch ergens de olie vervangen?

Ik heb onlangs de intake grill van de radiator schoongemaakt, de kleppen die openen/en sluiten bzzz donk bzzz donk bleven hangen, er zaten een paar blaadjes tussen. Staat nergens, maar het lijkt mij niet logisch om dit zo maar te laten.

Kortom:
Wat kan ik doen qua preventief onderhoud aan mijn wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
Alamo schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:10:
[...]

Bedoel je in de nieuwe Model 3, of met een software-update op jouw eigen auto?
software op mijn eigen auto (model Y uit oktober '22)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 21:33
Blasterxp schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:24:
Goed, inmiddels 40.000 op de teller, 1,5 jaar bezit. Is het niet eens tijd voor een stuk onderhoud?

Tesla biedt een handleiding aan, en daar staat wel iets van onderhoud genoemd. Bijv. banden verwisselen tussen voor en achter.... 1x per jaar interieurfilter vervangen (heb ik gedaan, nu met actief koolstoffilter).

Maar .... wat is er allemaal nog meer mogelijk?
In een filmpje (iets ouder) van Rich Rebuilds, ev garage? YouTube: Servicing your Tesla model 3: The Complete Guide
vertroetelen ze een model 3 met nog veel meer activiteiten.
-quick wins; nieuwe ruitenwissers, uitlijnen, remblokken ontroesten +houders invetten
maar ook het controleren van de platen aan de onderkant, en zoeken naar losse bouten.
Stenen, gras, zooi maken ze schoon, en ze rollen rammels op. Ze plaatsen zelf een Lion 12v accu als upgrade.

In de handleiding staat ook iets over een zak in de airco; ik heb geen idee wat ze daarmee bedoelen.
Er staat ook een regel tekst over koelvloeistof in/rond de accu. Geen idee wat je daarmee moet.

Bij het verwijderen van de plaat onder de achtermotor; zie ik een zwart Tesla oliefilter zitten. Wat is dat nu? Kun je toch ergens de olie vervangen?

Ik heb onlangs de intake grill van de radiator schoongemaakt, de kleppen die openen/en sluiten bzzz donk bzzz donk bleven hangen, er zaten een paar blaadjes tussen. Staat nergens, maar het lijkt mij niet logisch om dit zo maar te laten.

Kortom:
Wat kan ik doen qua preventief onderhoud aan mijn wagen?
Banden vooral controleren op profieldiepte en eventueel regelmatig wisselen van voor naar achter en andersom, minder relevant als je een AWD wagen hebt. Ook even kijken of ze gelijkmatig slijten.

Remmen, ruitenwissers e.d. is al genoemd.

Olie hoeft niet vervangen te worden, olie degradeert voornamelijk door de hoge temperaturen in ICE motoren, en bij de relatief lage temperaturen van een elektrische motor niet tot nauwelijks.

Het schoonhouden van de verschillende krochten lijkt me het mooiste wat je kan (laten) doen. Er zo nu en dan even onderdoor kijken of je gekke dingen ziet, alles nog op zijn plek zit.

Er is gewoon weinig (preventiefs) te doen aan een EV. Ik wissel elke +- 15k de wielen even van richting, en wissel naar de zomer / winterwielen. Voel dan even voor speling op het wiellager / onderstel dat er niet hoort te zijn. Ruitenwissers en interieurfilter doe ik in elk geval ieder jaar, en de ruitenwissers naar wisprestatie.

Als je weinig rijdt zijn de remmen een aandachtspuntje, maar als je regelmatig een lekker stuk rijdt blijven die ook wel schoon en gangbaar. Uit elkaar halen en smeren kan nooit kwaad zolang je weet wat je doet.

Je interieur bedankt je voor een neutraal sopje zo nu en dan, daar blijven de stoelen en het stuur als nieuw van voelen en zien. Je ziet aan onze 2019 3LR met 220K op de teller nauwelijks dat ie 220K op de teller heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bilgy_no1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:38:
[...]

Ik zou het gewoon eens proberen in een proefrit. Ik denk dat er ook heel veel situaties zijn waarin het juist fijner werkt dan die stalks, zoals bij een afrit, gewone kruising, rijstrookwissel.

]En misschien kunnen we Elon via Twitter pushen om een "navigation based Automatic turn signal" te maken voor de rotondes...
Dat klinkt trouwens wel geniaal, ik zeg implementeren!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
[...]

..- maar Nederlanders kijken vooral naar hun portomonee...
Dat doet IEDEREEN. Niet alleen de Nederlanders. Ik kan wel boven mijn stand gaan rijden.. maar dat houd ik, vanwege mijn portemonnee, niet lang vol. 8)7

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:36:
[...]

Het schoonhouden van de verschillende krochten lijkt me het mooiste wat je kan (laten) doen. Er zo nu en dan even onderdoor kijken of je gekke dingen ziet, alles nog op zijn plek zit.

Er is gewoon weinig (preventiefs) te doen aan een EV.
Maarja, koelvloeistof en differentieel olie ... Heeft iemand een idee wat Tesla Service inhoud?
Wanneer vragen ze, of vraagt de auto hierom?
En wat doen ze dan?
interieurfilter, ruitenwissers, banden wisselen/uitlijnen, remblokken ontroesten/invetten, onderplaten los/vast maken en schoonmaken.

En verder?
Kan iemand met een model 3 met wat ervaring aangeven welk onderhoud hij heeft laten plegen?
En of dit vanuit Tesla kwam? Of omdat hij/zij erzelf om gevraagd heeft?

Mijn vorige auto's piepten als er onderhoud nodig was, en begreep dat bij VAG auto's zelfs afhankelijk is van de rijstijl. Helemaal niets lijkt mij ook niet goed. Stel; er lekt een aandrijfas; olie eruit - aslager stuk. Daar kun je beter preventief bij zien, simpele inspectie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:36:
[...]

Banden vooral controleren op profieldiepte en eventueel regelmatig wisselen van voor naar achter en andersom, minder relevant als je een AWD wagen hebt. Ook even kijken of ze gelijkmatig slijten.
Tesla SuC zegt dat je dit bij een RWD juist niet moet doen en dat ze dit aanraden vanwege "gewoontes" in de VS, maar dat het vaker leidt tot issues met trillingen e.d. dan dat het echt iets toevoegt t.o.v. gewoon dezelfde as oprijden en bij versleten gewoon nieuw rubber erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Blasterxp schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:06:
[...]

En verder?
Kan iemand met een model 3 met wat ervaring aangeven welk onderhoud hij heeft laten plegen?
De auto vraagt er zelf niet om en Tesla komt er ook niet mee. Ik zit op ruim 60k km en 2 jaar oud en heb enkel de ruitenwisserbladen (bij 40k km) en interieurfilters (bij 55k ongeveer) laten vervangen. Blokken, schijven, ophanging, banden etc. heb ik gevraagd bij de afspraak voor interieurfilter te checken en waren allemaal nog prima. Ik zou je niet zo druk maken, wat @Mar.tin ook zegt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Maarja, koelvloeistof en differentieel olie ... Heeft iemand een idee wat Tesla Service inhoud?
En wat doen ze dan?
interieurfilter, ruitenwissers, banden wisselen/uitlijnen, remblokken ontroesten/invetten, onderplaten los/vast maken en schoonmaken.

En verder?

Mijn vorige auto's piepten als er onderhoud nodig was, en begreep dat bij VAG auto's zelfs afhankelijk is van de rijstijl. Helemaal niets lijkt mij ook niet goed. Stel; er lekt een aandrijfas; olie eruit - aslager stuk. Daar kun je beter preventief bij zien, simpele inspectie...
Onze 2019 LR 3 heeft met 220k 210k km nog 0x onderhoud gehad, en staat morgen voor zijn APK bij de garage. Heeft al wel wat kwaaltjes gehad (bovenste draagarmen en een 12V accubijvoorbeeld) maar verder niets.
Banden rondom zijn aan de binnenkant kaal, had van de bereider (niet ik) gezien zijn affiniteit met auto's wel verwacht dat ie dat even zou checken, maar blijkbaar niet. Krijgt nu rondom zijn éérste nieuwe rubber sinds nieuw (heeft ergens tussendoor wel 50k 80k op all-seasons gereden). En woensdag een uitlijning, stond nog op de verlanglijst sinds de bovenste draagarmen +- 75K 52k geleden. En juist die vervanging is de reden dat ze zo scheef afgesleten zijn vermoedelijk :+

[ Voor 1% gewijzigd door Mar.tin op 05-09-2023 09:19 . Reden: Onjuiste informatie gewijzigd na opzoeken facturen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
BigSmurf schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:07:
[...]
Tesla SuC zegt dat je dit bij een RWD juist niet moet doen en dat ze dit aanraden vanwege "gewoontes" in de VS, maar dat het vaker leidt tot issues met trillingen e.d. dan dat het echt iets toevoegt t.o.v. gewoon dezelfde as oprijden en bij versleten gewoon nieuw rubber erop.
Ik ben doorgaans geneigd om gewoon de handleiding te volgen :+. Maar vind het ook gewoon prettig om rondom +- hetzelfde aan rubber te hebben liggen (en dus alle 4 in 1x te vervangen). Ik doe sowieso "lang" met rubber (op 50K nog ruim 4mm over last time i checked). Waarvan de éérste 11k door een onzuinige fransman gereden is.

Bij mijn Leaf wisselde ik bij wisselen zomer / winter ook voor en achter om. Nooit issues mee gehad, en altijd relatief gelijkmatig slijtende banden gehad.

Vind het ook prettig om het elke 4-6 maanden even los te hebben om feel te krijgen bij de staat van de remmen, ophanging en wiellagers.

Maargoed, ik maak dan ook tussen de 50 en 60k km's per jaar. O+

Mijn volgende banden worden in élk geval een slagje breder, en tegelijkertijd krijgen de velgen een lapbeurtje. Ik heb echt al 4x velgschade gemaakt door bij stilstand mijn stuur héééééél voorzichtig te draaien naast een stoeprand. Knetter irritant, en geeft me het gevoel dat ik niet kan rijden, terwijl ik hiervoor ruim 400-500k km's in mijn vorige auto's zonder énige vorm van stoepranduitslag gereden heb. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Mar.tin op 04-09-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
[...]

En wat doen ze dan?

En verder?

Je bent nog niet genoeg afgekickt van de conditionering door de ICE autofabrikanten.

Tesla zegt... geen onderhoud nodig, dus ...

Ik denk er aan om de ruitenwissers te vervangen als ze strepen maken, de banden worden sowieso 2 keer per jaar gewisseld met winterbanden.
Blijft over: de interieurfilter ... om de 2 jaar of zo zeker.

En verder gewijk kijken of er lampjes branden zeker en daar op reageren. Tesla heeft behoorlijk wat sensoren om zowat alles te detecteren.

Over aandrijfassen en aslagers maak ik me niet veel zorgen. Die dingen hebben me nog nooit in de steek gelaten sinds ik 30+ jaar auto rij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
cgok schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:43:
de cameras aan de zijkanten hebben een upgrade gekregen. veel heldere beelden. [Afbeelding]
Welke software versie draai jij? Zag wel verbeterde beeldkwaliteit voorbij kwamen bij FSD11.4 maar dit wordt nu dus ook uitgerold naar de gewone software?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mar.tin schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:20:
[...]

Onze 2019 LR 3 heeft met 220k km
Krijgt nu rondom zijn éérste nieuwe rubber sinds nieuw (heeft ergens tussendoor wel 50k op all-seasons gereden).
170k km met één setje banden? Dat moet toch wel een record zijn, EV of niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

En verder?
Om de twee jaar de remvloeistof verversen. Dat zou ik even laten doen.

Ik heb zelf na twee jaar ook het luchtfilter gedaan. Kun je zelf doen. Eenvoudig klusje.

Wielen wisselen is onzinnige flauwekul die ze in de VS graag doen. Juist de band houden op de hoek waar deze zit.

Meer is er eigenlijk ook niet nodig. Behalve schoonhouden. Maar daar kun je het beste je vrouw mee lastig vallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31
Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:36:
[...]

Je bent nog niet genoeg afgekickt van de conditionering door de ICE autofabrikanten.

Tesla zegt... geen onderhoud nodig, dus ...

Ik denk er aan om de ruitenwissers te vervangen als ze strepen maken, de banden worden sowieso 2 keer per jaar gewisseld met winterbanden.
Blijft over: de interieurfilter ... om de 2 jaar of zo zeker.

En verder gewijk kijken of er lampjes branden zeker en daar op reageren. Tesla heeft behoorlijk wat sensoren om zowat alles te detecteren.

Over aandrijfassen en aslagers maak ik me niet veel zorgen. Die dingen hebben me nog nooit in de steek gelaten sinds ik 30+ jaar auto rij.
Dit is ook wel een van de redenen om voor Tesla te kiezen. Met name privé natuurlijk. Geen onderhoudsintervallen met behoud van garantie. Waar de meer traditionele merken je verplichten onder te doen bij een dealer voor garantiebehoud. Tenminste, dat lees ik vaker (misschien is dat inmiddels anders). Die kosten per beurt zijn onevenredig duur (vergelijkbaar met ICE). En je kunt ook vaak betalen voor een simpele update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 22:08

KRC

[...]

Als je de auto maar dit jaar besteld is voldoende.
Auto hoeft nog niet geleverd te zijn op het moment van subsidie aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
KRC schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:21:
[...]

Als je de auto maar dit jaar besteld is voldoende.
Auto hoeft nog niet geleverd te zijn op het moment van subsidie aanvraag.
En hoeveel zit er nog in de pot?

Edit, vandaag nog 35M van de 67M, dat komt wel goed denk.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 04-09-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Caayn schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:40:
[...]
Welke software versie draai jij? Zag wel verbeterde beeldkwaliteit voorbij kwamen bij FSD11.4 maar dit wordt nu dus ook uitgerold naar de gewone software?
Wat bedoel je? Die 3 camera’s view zit er al heel lang in hoor. Omhoog swipen bij het achteruitrijdcamerabeeld

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

DennusB schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:47:
[...]

Wat bedoel je? Die 3 camera’s view zit er al heel lang in hoor. Omhoog swipen bij het achteruitrijdcamerabeeld
Kleuren zijn anders geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgok
Caayn schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:40:
[...]
Ik heb 2323.26.8. ik heb geen update gekregen. Opeens had ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36
DS7 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:51:
[...]

Om de twee jaar de remvloeistof verversen. Dat zou ik even laten doen.
Waarom de rem olie vervangen moet word is dat deze bij remmen heet word en er daardoor lucht en vocht in kan komen.
Bij one pedal rijden dus niet nodig zou ik zeggen althans niet om de 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54
Falch schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:24:
[...]

Op zich toch niks mis mee? Zou je nooit hoeven te gebruiken als het goed is.

Ik twijfel sterk of ik de M3 ga bestellen. Ik wil graag de SEPP mee pakken maar ook graag een wit interieur waardoor ik enkel wit als exterieur kleur kan kiezen. Op zich niks mis mee maar wat vinden jullie van de combi wit/wit? Ik weet het, erg subjectief, maar ik hoor toch graag wat meningen. :+
Wit interieur geniet mijn voorkeur, maar met zwart kun je sowieso nooit mis slaan. Blauw exterieur en wit interieur, iemand bezwaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
outlandos schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:31:
[...]

Wit interieur geniet mijn voorkeur, maar met zwart kun je sowieso nooit mis slaan. Blauw exterieur en wit interieur, iemand bezwaar?
Hier geen bezwaar. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzKAsseb65ZJBL32-_9W30hr8nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQQaCu66MY3uN1gr8KrEmElF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-024
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 06:55
Als early model 3 rijder (begin 2019) heb ik dus wat offertes opgevraagd voor een model 3 lease. Kleur stealth grey en 19” long range. Deze zijn schrikbarend hoog, zeg maar een 225€ per maand duurder dan een model 3 long range 2023 met dezelfde catalogusprijs.

Zouden leasemaatschappijen al inspelen op komende prijsverlagingen? Ze geven als reden de slechte/ onzekere restwaarde op.

35k km, 5 jaar, 1154 incl voorschot elektra…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08-2024
Voor degene die zich zorgen maken over sepp.. volgend jaar is er ook gewoon, wel ietsje minder. Geloof 2450 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

bram-024 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:58:
Als early model 3 rijder (begin 2019) heb ik dus wat offertes opgevraagd voor een model 3 lease. Kleur stealth grey en 19” long range. Deze zijn schrikbarend hoog, zeg maar een 225€ per maand duurder dan een model 3 long range 2023 met dezelfde catalogusprijs.

Zouden leasemaatschappijen al inspelen op komende prijsverlagingen? Ze geven als reden de slechte/ onzekere restwaarde op.

Daar kan je alleen maar over speculeren. Gewoon kopen, en die onnodige tussenpartij er tussenuit snijden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

SpikeHome schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:22:
[...]

Waarom de rem olie vervangen moet word is dat deze bij remmen heet word en er daardoor lucht en vocht in kan komen.
Remvloeistof is hygroscopisch. Dus dat trekt vanzelf vocht uit de lucht. Overigens is vocht niet de enige reden om remvloeistof te vervangen.

We hebben het hier over het belangrijkste systeem in je auto. Het vervangen van remvloeistof kost minder dan 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Onbekende auto, dus veel onzekerheden. Dat wordt in de prijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Maasluip schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:44:
[...]

170k km met één setje banden? Dat moet toch wel een record zijn, EV of niet.
Ik kan er 30k naastzitten, maar dan nog :) ze moeten er ook alleen vanaf omdat ze scheef afgesleten zijn elders op de band zit er nog best vlees (meer dan 1,6mm in elk geval) en met de slijtsnelheid hadden ze, mits recht gesleten best nog een klein rondje meegekund :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5_2LKpQ4X7X1bEKAffALUgu8Vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2mwT76omQdBiCTc7tTImUog.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwMSovZAxNxSiSRMmUeXtDNRleU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3K32a4o4EP07LvdxBVxKvQcs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svpVB8_3_8uS_acwyAfg_vDVdDY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HrSTZUN5HnJZRP2oEW547FO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq28uNuRRn2Nxa2Z7TiQTFNZS7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhFsXXTAUDFWQOMWugIf3j80.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
DS7 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:24:
[...]

Remvloeistof is hygroscopisch. Dus dat trekt vanzelf vocht uit de lucht. Overigens is vocht niet de enige reden om remvloeistof te vervangen.

We hebben het hier over het belangrijkste systeem in je auto. Het vervangen van remvloeistof kost minder dan 100 euro.
Gelukkig kun je de kwaliteit van je remvloeistof gewoon (laten) meten, dus hoef je het niet "zomaar" te doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
SpikeHome schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:22:
[...]

Het is geen olie, maar vloeistof.. en nee, zo werkt dat niet..

Remvloeistof is hygroscopisch en trekt vocht aan, Langzaam komt er dus water in je remvloeistof waardoor het kookpunt van deze vloeistof steeds lager blijft worden.

Hard remmen kan de vloeistof laten koken, regeneratief afremmen komt niet eens in de buurt van een noodstop.

Om de x jaar moet je deze dus preventief vervangen (ook bij Tesla, even handleiding raadplegen)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Angriebirdie schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:06:
Voor degene die zich zorgen maken over sepp.. volgend jaar is er ook gewoon, wel ietsje minder. Geloof 2450 euro.
2550 :)

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Ahh eindelijk:

Leuke videos altijd van dit kanaal :)

Stoelen zouden nu breeder zijn dan eerst, en een stuk beter zitten volgens de reviewer.

[ Voor 21% gewijzigd door spartacusNLD op 04-09-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DS7

DS7

Mar.tin schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:29:
[...]

Gelukkig kun je de kwaliteit van je remvloeistof gewoon (laten) meten, dus hoef je het niet "zomaar" te doen :)
We hebben het hier niet over een Alto uit het jaar kruik waar je af en toe mee op een neer naar de Aldi rijdt en verder niet... Ik kan echt er niet bij dat er mensen zijn die op dat kleine beetje onderhoud nog proberen te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:00
Die remvloeistoftesters zijn veelal onbetrouwbaar aldus Eurol. Gewoon elke 2 jaar laten vervangen dus. Iedere garage kan dat, dus dat hoeft niet bij Tesla.

Bron: https://eurol.com/hoe-mee...teit-van-remvloeistoffen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:00
Ik was pas bij Tesla geweest voor garantie. Op de factuur staat het uurtarief van de werkplaats: €130 per uur exclusief BTW. Inclusief btw dus €157,30. Stevig aan de prijs in mijn ogen.

Autoweek heeft vorig jaar een klein onderzoekje naar tarieven gedaan. https://www.autoweek.nl/a...aatstarieven-merkdealers/ Nu is er natuurlijk sprake van flinke inflatie, maar toch zit Tesla wel hoog denk ik.

Wat is jullie mening over de uurtarieven van Tesla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
GekkeRipper schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:40:
Ik was pas bij Tesla geweest voor garantie. Op de factuur staat het uurtarief van de werkplaats: €130 per uur exclusief BTW. Inclusief btw dus €157,30. Stevig aan de prijs in mijn ogen.

Autoweek heeft vorig jaar een klein onderzoekje naar tarieven gedaan. https://www.autoweek.nl/a...aatstarieven-merkdealers/ Nu is er natuurlijk sprake van flinke inflatie, maar toch zit Tesla wel hoog denk ik.

Te idioot voor woorden natuurlijk. Zou mij niets verbazen als ze hier liever afscheid van nemen op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
STIMPPYYY schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:43:
[...]

Te idioot voor woorden natuurlijk. Zou mij niets verbazen als ze hier liever afscheid van nemen op termijn.
zo, dat schiet voorbij de IT uurtarieven van senioren.. Zijn de onderdelen dan gratis of zo? :(

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
In 2 dagen naar Moraira, Spanje gereden, ruim 2000 km met onze Tesla Model Y LR 2023. prima reis gehad, meer dan 90 % op autopilot. Geen phantom brakes. Wel wat inhouden als Fransen of Spanjaarden vrolijk op de midden baan reden en bleven rijden met hun knipperlicht naar links aan. Het lijkt erop dat het systeem daar dus rekening mee houdt. Meer mensen die ervaring?
Verder gewoon alleen de Tesla navigatie met laadpunten gebruikt. Ging weer perfect. Aankomst percentages klopten prima, en correctie tussendoor als bepaalde Superchargers vol waren. Kwam overigens dit jaar meer voor dan vorig jaar. Zowel gisteren in Frankrijk als vandaag in Spanje( rond Valencia. Bourges was vol volgens de navigatie en mijn route werd verlegd naar Vierzon. Maar omdat ik de start van de Formule 1 wilde zien kwam Vierzon te vroeg en ben ik op de gok naar Bourges gereden, daar was net een stall vrij gekomen, dus laden maar. Wel langzaam, maar lekker naar de Formule 1 kunnen kijken .
In Narbonne geslapen , Ibis naast de snelweg, en op 50 m van een Supercharger.
Super reis gehad, genoten van de Tesla.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:42
Mar.tin schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:27:
[...]

Ik kan er 30k naastzitten, maar dan nog :) ze moeten er ook alleen vanaf omdat ze scheef afgesleten zijn elders op de band zit er nog best vlees (meer dan 1,6mm in elk geval) en met de slijtsnelheid hadden ze, mits recht gesleten best nog een klein rondje meegekund :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe graag ik je ook wil geloven, die banden zijn no-way 140k+ km's oud.
Een gemiddelde levensduur bij normaal wegdek voor een band is 40-60.000km afhankelijk van hoe agressief je rijdt. Aan de foto's te zien is het profiel compleet weg op sommige punten (die hadden dus allang vervangen moeten worden en uitgelijnd by the way) dus als je daar 100k mee hebt gereden vind ik het al bijzonder laat staan 140-170k km. Wellicht heeft de vorige eigenaar niet alle bonnetjes of het juiste onderhoud met je gedeeld mocht je niet de eerste eigenaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Ik betaalde 15 jaar geleden al dat soort tarieven bij Audi (daar is een monteur duurder als je een RS rijdt, wat natuurlijk helemaal nergens op slaat, maar ik was daarom ook snel genezen van Audi). Dat vond ik toen ook wat bijzonder, aangezien het meer was dan ik gewoon was bij Porsche.

Maar goed, als ik even kijk wat Autoweek erover schrijft is het ook weer niet abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 11:22

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

GeeMoney schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:24:
[...]

Een gemiddelde levensduur bij normaal wegdek voor een band is 40-60.000km afhankelijk van hoe agressief je rijdt. Aan de foto's te zien is het profiel compleet weg op sommige punten (die hadden dus allang vervangen moeten worden en uitgelijnd by the way) dus als je daar 100k mee hebt gereden vind ik het al bijzonder laat staan 140-170k km. Wellicht heeft de vorige eigenaar niet alle bonnetjes of het juiste onderhoud met je gedeeld mocht je niet de eerste eigenaar zijn?
Ik heb wel eens 160k op een band gehad (niet aangedreven achterwiel van een 207, met bijna alleen snelweg kilometers. De andere was een keer door lekkage vervangen).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Niet mijn auto, zal de facturen eens terugzoeken in onze administratie ;), hij maakt bijna alleen maar snelwegkm's

En ja, ze hadden allang vervangen moeten worden door het scheve profiel. Iets dat me op mijn eigen auto opgevallen zou zijn, alleen is dit niet mijn eigen auto, en rijd ik er zelden mee. Van "buiten" zie je er niets van.

Morgen krijgt hij nieuwe in elk geval gelukkig. :) en woensdag een uitlijnbeurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Dank allen voor jullie inzichten over welke binnen- en buitenkleur het moet worden. :P
spartacusNLD schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:52:
[...]

Ik had precies hetzelfde. Ik vond het witte interieur beter uitkomen bij de vorige M3. Dus ik ga voor zwart. Waarschijnlijk dan in space gray en voor de rest alles standaard RWD. Ik zal dan zelf wel nog z.s.m. de huidige doppen vervangen voor uberturbine imitatie doppen. Dat is al een stuk mooier imho. Zoiets dus:

[Afbeelding]

Ik heb zitten rekenen wat een longe range me extra gaat kosten in financiering, mislopen SEPP en extra wegenbelasting op termijn en dat was het mij niet waard. De extra range heb ik niet nodig, de extra speakers eigenlijk ook niet omdat er 70% van de tijd bij mij BNR of een podcast op staat en de overige 30 proces muziek en dat vindt ik op mijn huidige 4 speaker indeling van Peugeot al prima. Dus dan zullen die 9 in de RWD genoeg vooruitgang zijn. Dan nog het missen van het vermorgen. Dit vindt ik wel jammer. die AWD + 470pk is natuurlijk enorm gaaf. Maar hoe lang blijft dit leuk? 283 pk en achterwielaandrijving is goed zat verwacht ik. Ook hier weer de vergelijking met mijn huidige 100pk voorwielaangedreven 208. :P

Een proefrit zal hier wellicht nog verandering in brengen. :+ In het echt is het toch weer anders dan gebaseerd op youtube en of afbeeldingen.

Ben benieuwd of er voor de levering in okt / nov al auto's in de showrooms staan en beschikbaar zijn voor een proefrit. Iemand hier al iets over gehoord?
Dat zijn ook mooie covers! Hoewel ik de standaard covers ook wel prima vind uitzien.
jmderonde schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:08:
[...]

Kom gerust eens kijken in mijn 2021 M3. (Nieuwegein). Ik zou sowieso niet anders willen dan wit interieur, maar de white on white combi heeft echt wel iets hoor!
Dank voor de uitnodiging maar das anderhalf uur rijden :9 Ik zal eens in de buurt rond gaan scouten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchlimits
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 14:57
Zijn er ook nog altijd lakproblemen bij de dorpels? Qua steenslag en roest?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
maharens schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:48:
Dat je geen geschikte Tesla kan vinden omdat je bijvoorbeeld de Model Y niet mooi vindt, dat kan ik nog snappen, dat is een subjectief iets. Wat ik niet snap is dat je dan gelijk maar weer een ICE overweegt terwijl er nog zoveel keus in EV's is 8)7
De reden dat ik na 5 jaar EV rijden geen ander merk overweeg is omdat de andere merken eigenlijk geen fatsoenlijke EV op de markt brengen. Of je zit aan vage Chineze auto's waarvan ik maar moet zien wat de restwaarde is en of ik over 5 jaar überhaupt nog ergens voor onderhoud terecht kan (VanMoof anyone?). De andere optie zijn waanzinnig overpriced Duitse auto's. In de basis gaan ze vaak nog wel, maar dan zijn ze zo kaal dat je er echt niet in wil rijden. Daarbij vind ik het grootste voordeel van Tesla de auto-pilot en de prima integratie met het laadnetwerk. Ik heb echt geen trek in een andere EV, waarbij ik zelf mijn laadstops moet plannen of ik ben overgeleverd aan het (onbetrouwbare) Ionity netwerk. Ik heb heel veel aan te merken op Tesla, maar als je een EV koopt dan is er denk ik maar één verstandige keuze en dat is een Model 3 of Y.

In mijn 1950-er kever zit de richtingaanwijzer middenop het dashboard. Knopje naar links, dan semafoor links uit. Knopje naar rechts, dan rechts uit. Die heeft ook geen hendels. Die auto was zijn tijd ver vooruit :) Werkt zelfs perfect op rotonde's (die er toen nog niet eens waren). Je zal er vast wel aan wennen, maar dit is gewoon zaken slechter maken. Overigens staat Tesla daar niet alleen in. VW heeft een prima ergonomie van de Golf ook om zeep geholpen in een ID.3 met allerlei touch-ellende. Die draaien dat overigens weer terug. Hopelijk Tesla ook, maar ik denk niet dat het mag van Elon Musk.

Na de Corona-periode rij ik nog maar heel weinig. Hooguit 1x per week 100km op en neer (dus 200km retour). De rest van de week werk ik vanuit huis en wordt de auto met name rondom huis gebruikt. Voor lange ritten is de Model S echt een top-auto, maar die maak ik dus nog maar zelden. En wij doen veel auto-vakanties in wat meer afgelegen gebieden. Noorwegen, Wales, Schotland, Kroatië, ... en dat kan allemaal wel met een EV, maar een ICE is gewoon makkelijker. Ik heb die een paar keer met de Tesla gedaan en een paar keer met een 30 jaar oude Audi Cabriolet. Die laatste brengt me 700km per tank en ik kan overal terecht. Met een EV heb ik al regelmatig aan een 11kW lader gestaan, omdat in de omgeving geen snellader stond en ik bij mijn huisje niet kon laden. Sta je op een camping in Zuid-Frankrijk, dan zal het prima gaan, maar voor mijn type vakantie is een EV vaak minder prettig. Ik doe het al 5 jaar, dus weet wel een beetje waar ik het over heb. Wintersport daarentegen vind ik weer geen enkel probleem. Wel wat langer onderweg (vooral met een oudere 75D), maar wel lekker relaxt dan in 9 uur naar Oostenrijk knallen zoals ik vroeger deed.

Zat ik nog altijd 10 uur per week in de auto, dan zou ik blind de nieuwe Model 3 bestellen. Maar mijn eisen zijn gewoon anders geworden en ik wil persé een cabriolet houden. Dan een M3 er naast voor 1x per week naar het werk is een beetje onzinnig. Ik overweeg dan ook de Model S terug te doen en mijn 30 jaar oude Audi in te ruilen voor een wat moderner exemplaar (bijv. 10 jaar oude A5 cabrio). Dan lever ik op de zakelijke ritten zeker wat in, maar als het een beetje weer is zit ik als een koning in de auto. Ga ik auto-pilot missen? Zeker! Ga ik het fijne rijgedrag van een EV missen? Zeker! Ga ik de ruimte missen? Zeker! Maar ik heb altijd de meeste lol in een 30 jaar oude auto die me 3.000 euro heeft gekost (aan onderhoud trouwens ook nog een keer dat bedrag) en me al 5 jaar lang heel Europa laat zien. Dus vandaar de keuze voor "weer" een ICE. Het aanbod is me gewoon te beperkt. Veel SUV en geen cabrio's. Een Model 3 cabrio zou ik blind kopen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Die uurtarieven zijn bizar hoog. Het enige positieve dat ik kan melden is dat dit 3 jaar geleden ook al 130 euro (ex. BTW) was. Geen inflatie dus, maar met die tarieven verwacht je ook topmensen. Helaas is dat niet zo. Heb al 2x de auto teruggekregen met vetvlekken in het interieur (heb lichtbeige stoffen hemel). Als je klaagt, dan krijg je te horen dat dat niet kan, omdat de monteurs handschoenen gebruiken. Mijn verweer dat diet niet veel helpt als je die ook al aan hebt als je de banden wisselt en daarna het interieur aanraakt kon niet op enig begrip rekenen. Sindsdien maak ik foto's vooraf ik de auto naar Tesla breng.

Zorg dat je bij Tesla alles opgelost hebt binnen garantie. Daarna zo min mogelijk bij Tesla laten doen. Zwaar overbetaald -zoals menige stealer-, maar ze leveren vaak ook prutswerk (deels omdat Tesla's vaak ook teveel issues hebben). Als ze er niet meer uitkomen, dan is het "wachten op nieuwe firmware". Helaas heb je niet altijd de keus.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Stef87 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:50:
Om de x jaar moet je deze dus preventief vervangen (ook bij Tesla, even handleiding raadplegen)
Een andere reden om het regelmatig te verversen is dat remvloeistof hygroscopisch is, daardoor vocht aantrekt en je remcilinders kunnen aantasten. Geen idee hoe het bij een Tesla zit, maar ik ververs de remvloeistof van mijn oldtimers elk jaar (ook als ik er geen kilometer mee heb gereden). Kapotte remcilinders zijn vele malen duurder dan een flesje remvloeistof (hooguit 10 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
BugBoy schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:55:
[...]

Of je zit aan vage Chineze auto's waarvan ik maar moet zien wat de restwaarde is en of ik over 5 jaar überhaupt nog ergens voor onderhoud terecht kan (VanMoof anyone?).
Wat is het verband tussen Chinese auto’s en Nederlandse fietsen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BugBoy
spartacusNLD schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:52:
Ik zal dan zelf wel nog z.s.m. de huidige doppen vervangen voor uberturbine imitatie doppen. Dat is al een stuk mooier imho.
Ik snap "lichtmetalen" wieldoppen dus echt niet. Het ziet er altijd vreselijk nep uit. Imitatiespul onder je auto leggen ben ik sowieso geen fan van. Als het je eigen auto is dan zou ik de gewone velgen nemen (als je SEPP wilt) en daar winterbanen op leggen. Lekker voor de range (met wintersport) en voor de zomer een nette set velgen die je van de SEPP subsidie koopt.
Ik heb zitten rekenen wat een longe range me extra gaat kosten in financiering, mislopen SEPP en extra wegenbelasting op termijn en dat was het mij niet waard. De extra range heb ik niet nodig, de extra speakers eigenlijk ook niet omdat er 70% van de tijd bij mij BNR of een podcast op staat en de overige 30 proces muziek en dat vindt ik op mijn huidige 4 speaker indeling van Peugeot al prima. Dus dan zullen die 9 in de RWD genoeg vooruitgang zijn. Dan nog het missen van het vermorgen. Dit vindt ik wel jammer. die AWD + 470pk is natuurlijk enorm gaaf. Maar hoe lang blijft dit leuk? 283 pk en achterwielaandrijving is goed zat verwacht ik. Ook hier weer de vergelijking met mijn huidige 100pk voorwielaangedreven 208. :P
Ik rij 5 jaar in een 75D en die gaat in 4.5s naar de 100. Dat doe je een paar keer en dan is de lol er af. Keihard wegsprinten bij de stoplichten om bij de eerste de beste bocht weer vol in de ankers te moeten vind ik altijd een beetje sneu. Als je de range niet nodig hebt, dan lekker een RWD kopen. Snel zat. Voordeel van een LR is wel de hogere laadsnelheid. Als je vaak aan de snellader hangt, dan kan dat ook een voordeel zijn.
Ben benieuwd of er voor de levering in okt / nov al auto's in de showrooms staan en beschikbaar zijn voor een proefrit. Iemand hier al iets over gehoord?
Ik heb gevraagd bij twee Tesla vestigingen. De auto's voor de journalisten waren pre-productiemodellen en worden niet ingezet (mag denk ik ook niet). Tesla verwacht dat hun demo's dus op de eerste boot zullen staan en dat zal ook okt/nov worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

datadevil schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:10:
[...]

zo, dat schiet voorbij de IT uurtarieven van senioren.. Zijn de onderdelen dan gratis of zo? :(
Not sure over wat voor partijen we het dan hebben, maar 150 euro per uur is toch geen senior IT tarief?

Gezien de inflatie en extra investeringen die garages moeten doen had iedereen dit kunnen zien aankomen. Niks is voor niets, en als ze het niet meer kunnen rekenen voor de remschijven of de vloeistoffen, dan plussen ze het gewoon bij het uurloon.

Kun je nog blij zijn dat het Supercharger netwerk super competitief blijft qua prijsstelling.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Makkelijk schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:10:
Als ze er niet meer zijn dat je dan opgescheept zit met een batterij van 50K waarmee je wellicht niets meer kan. Het VanMoof verhaal heeft duidelijk gemaakt dat je flink het schip kan ingaan als je iets koopt van een nieuwe hippe fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
BugBoy schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:20:
[...]

Als ze er niet meer zijn dat je dan opgescheept zit met een batterij van 50K waarmee je wellicht niets meer kan. Het VanMoof verhaal heeft duidelijk gemaakt dat je flink het schip kan ingaan als je iets koopt van een nieuwe hippe fabrikant.
Tja. De eerste Tesla's werden tegelijkertijd geleverd met de eerste VanMoof fietsen. Just sayin' :).
Ook Tesla is een nieuwe hippe fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 05-09-2023 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:54
Makkelijk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:44:
[...]
Ook Tesla is een nieuwe hippe fabrikant.
Tesla nieuwe fabrikant? Tesla bestaat al 20 jaar en heeft al meer dan 4.5 miljoen auto's verkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makkelijk schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:10:
[...]

Goeie vraag: iets met veel beloven en dat niet altijd waar maken, onbewezen betrouwbaarheid, heel beperkte service, en beide maken nog dik verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:00
BugBoy schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:15:
[...]

Ik rij 5 jaar in een 75D en die gaat in 4.5s naar de 100. Dat doe je een paar keer per dag en dan is de lol er af.
FTFY

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
De S is ook wel van een ander kaliber. Veel minder sportief en fun om in te rijden. Wel een fijne cruisert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
BugBoy schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:55:
[...]

De reden dat ik na 5 jaar EV rijden geen ander merk overweeg is omdat de andere merken eigenlijk geen fatsoenlijke EV op de markt brengen. Of je zit aan vage Chineze auto's waarvan ik maar moet zien wat de restwaarde is en of ik over 5 jaar überhaupt nog ergens voor onderhoud terecht kan (VanMoof anyone?). De andere optie zijn waanzinnig overpriced Duitse auto's. In de basis gaan ze vaak nog wel, maar dan zijn ze zo kaal dat je er echt niet in wil rijden. Daarbij vind ik het grootste voordeel van Tesla de auto-pilot en de prima integratie met het laadnetwerk. Ik heb echt geen trek in een andere EV, waarbij ik zelf mijn laadstops moet plannen of ik ben overgeleverd aan het (onbetrouwbare) Ionity netwerk. Ik heb heel veel aan te merken op Tesla, maar als je een EV koopt dan is er denk ik maar één verstandige keuze en dat is een Model 3 of Y.

In mijn 1950-er kever zit de richtingaanwijzer middenop het dashboard. Knopje naar links, dan semafoor links uit. Knopje naar rechts, dan rechts uit. Die heeft ook geen hendels. Die auto was zijn tijd ver vooruit :) Werkt zelfs perfect op rotonde's (die er toen nog niet eens waren). Je zal er vast wel aan wennen, maar dit is gewoon zaken slechter maken. Overigens staat Tesla daar niet alleen in. VW heeft een prima ergonomie van de Golf ook om zeep geholpen in een ID.3 met allerlei touch-ellende. Die draaien dat overigens weer terug. Hopelijk Tesla ook, maar ik denk niet dat het mag van Elon Musk.

Na de Corona-periode rij ik nog maar heel weinig. Hooguit 1x per week 100km op en neer (dus 200km retour). De rest van de week werk ik vanuit huis en wordt de auto met name rondom huis gebruikt. Voor lange ritten is de Model S echt een top-auto, maar die maak ik dus nog maar zelden. En wij doen veel auto-vakanties in wat meer afgelegen gebieden. Noorwegen, Wales, Schotland, Kroatië, ... en dat kan allemaal wel met een EV, maar een ICE is gewoon makkelijker. Ik heb die een paar keer met de Tesla gedaan en een paar keer met een 30 jaar oude Audi Cabriolet. Die laatste brengt me 700km per tank en ik kan overal terecht. Met een EV heb ik al regelmatig aan een 11kW lader gestaan, omdat in de omgeving geen snellader stond en ik bij mijn huisje niet kon laden. Sta je op een camping in Zuid-Frankrijk, dan zal het prima gaan, maar voor mijn type vakantie is een EV vaak minder prettig. Ik doe het al 5 jaar, dus weet wel een beetje waar ik het over heb. Wintersport daarentegen vind ik weer geen enkel probleem. Wel wat langer onderweg (vooral met een oudere 75D), maar wel lekker relaxt dan in 9 uur naar Oostenrijk knallen zoals ik vroeger deed.

Zat ik nog altijd 10 uur per week in de auto, dan zou ik blind de nieuwe Model 3 bestellen. Maar mijn eisen zijn gewoon anders geworden en ik wil persé een cabriolet houden. Dan een M3 er naast voor 1x per week naar het werk is een beetje onzinnig. Ik overweeg dan ook de Model S terug te doen en mijn 30 jaar oude Audi in te ruilen voor een wat moderner exemplaar (bijv. 10 jaar oude A5 cabrio). Dan lever ik op de zakelijke ritten zeker wat in, maar als het een beetje weer is zit ik als een koning in de auto. Ga ik auto-pilot missen? Zeker! Ga ik het fijne rijgedrag van een EV missen? Zeker! Ga ik de ruimte missen? Zeker! Maar ik heb altijd de meeste lol in een 30 jaar oude auto die me 3.000 euro heeft gekost (aan onderhoud trouwens ook nog een keer dat bedrag) en me al 5 jaar lang heel Europa laat zien. Dus vandaar de keuze voor "weer" een ICE. Het aanbod is me gewoon te beperkt. Veel SUV en geen cabrio's. Een Model 3 cabrio zou ik blind kopen.
Dank-je-wel! Quoted for truth, en bookmarked. Ben het met alle punten 100% eens. Vakantie, VW ID.x, golf, ... Het valt me nog mee dat je niet meteen onderuitgehaald word door personen die zeker zijn dat je het toch wel echt verkeerd hebt, en je gaan uitleggen waarom. Zoals ik het topic ken, komt dat vast nog wel.

Vooral dit zinnetje is, wat mij betreft, helemaal raak.
maar voor mijn type vakantie is een EV vaak minder prettig
Dat heb ik ook al op andere manieren proberen te delen in het 'reizen met EV door europa' topic, maar blijkbaar mag het enkel hoera-stemming zijn, en wordt toch echt duidelijk hoe verkeerd ik het toch wel heb.

Maar het klopt, als je elk jaar naar ongeveer dezelfde 'kemping' kart (of wintersport), daar de auto 14 dagen aan de kant zet terwijl je in je tent ligt te zweten, en dan terug naar de benelux rijdt, dan kan een EV prima. Beetje druppelladen op de camping en je komt er wel.

Maar als je zeer spontane roadtrips doet, zonder doel, en je de hotels boekt tijdens de trip, is EV gewoon zwaar niet relaxt. Onlangs snel voor drie dagen naar Normandie, en ik heb (met een polestar weliswaar) op drie dagen ongeveer in 5 sessies 3,5u aan de snellader gehangen. Op een kort weekend zijn er leukere dingen dan op een lege carrefour parking 30 minuten rond te wandelen. Overnacht laden op hotel is ook niet altijd mogelijk, lader te ver, of je selecteert de hotels niet op aanwezigheid van laadpalen.

Dat is maar 1 voorbeeld. Een ander is stoppen wanneer jij wil, en waar jij wil. Je bent verplicht om op super drukke 'aires' te stoppen, met brandstoppompen en laadstalls, vrachtwagens, enz... Ipv de rustige 'aires' zonder al die facilities. Of je stopt een half uur om te laden (wanneer de auto het wil, niet de bestuurder) en krijg je een uurtje later toch een klopje, mag je weer een half uur stoppen...

Ook de reden dat ik voor volgend seizoen gewoon een 2dehands ICE voor er bij koop. Genoeg te vinden, de prijzen komen eindelijk wat terug omlaag.

Let wel, ik heb niets tegen EV rijden. Een EV zal waarschijnlijk steeds de basis van m'n mobiliteit vormen, zolang de werkgever ze aanbiedt. Om lokaal rondjes te rijden voor alle praktische lokale dingen (werk, familie, hobby)

Maar goed, off-topic.

Design-wise vind ik de highland een verbetering. Dat suffige van de vorige is er af, en de lijnen zijn (heel subtiel weliswaar) uiterlijk wat strakker getrokken. Het blijft uiteraard heel duidelijk een tesla model 3, maar dat was wel te verwachten. Het blijft de EV met de ruimste cockpit. Maar ze zijn veel te ver doorgeschoten in hun minimalistische obsessie.

Je hebt best gelijk, als je een EV wil, heb je eigenlijk maar een goede keuze, een tesla. Technisch, en naar faciliteiten (SuC). Dus je bent het jezelf verplicht die op je shortlist te zetten, en vergeleken met een model 3 komt de concurrentie er maar bekaaid uit. Te duur, en mindere specs all around.

Als wagen (controls) vind ik het te kort schieten. Maar ik zal vast wel weer uitgelegd worden waarom ik verkeerd ben. "want FSD, je hoeft zelf niets meer te doen". Zelf rijden mag niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Amos_x schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:50:
[...]

Dank-je-wel! Quoted for truth, en bookmarked. Ben het met alle punten 100% eens. Vakantie, VW ID.x, golf, ... Het valt me nog mee dat je niet meteen onderuitgehaald word door personen die zeker zijn dat je het toch wel echt verkeerd hebt, en je gaan uitleggen waarom. Zoals ik het topic ken, komt dat vast nog wel.

[...]

Dat heb ik ook al op andere manieren proberen te delen in het 'reizen met EV door europa' topic, maar blijkbaar mag het enkel hoera-stemming zijn, en wordt toch echt duidelijk hoe verkeerd ik het toch wel heb.

Maar het klopt, als je elk jaar naar ongeveer dezelfde 'kemping' kart (of wintersport), daar de auto 14 dagen aan de kant zet terwijl je in je tent ligt te zweten, en dan terug naar de benelux rijdt, dan kan een EV prima. Beetje druppelladen op de camping en je komt er wel.

Maar als je zeer spontane roadtrips doet, zonder doel, en je de hotels boekt tijdens de trip, is EV gewoon zwaar niet relaxt. Onlangs snel voor drie dagen naar Normandie, en ik heb (met een polestar weliswaar) op drie dagen ongeveer in 5 sessies 3,5u aan de snellader gehangen. Op een kort weekend zijn er leukere dingen dan op een lege carrefour parking 30 minuten rond te wandelen. Overnacht laden op hotel is ook niet altijd mogelijk, lader te ver, of je selecteert de hotels niet op aanwezigheid van laadpalen.

Dat is maar 1 voorbeeld. Een ander is stoppen wanneer jij wil, en waar jij wil. Je bent verplicht om op super drukke 'aires' te stoppen, met brandstoppompen en laadstalls, vrachtwagens, enz... Ipv de rustige 'aires' zonder al die facilities. Of je stopt een half uur om te laden (wanneer de auto het wil, niet de bestuurder) en krijg je een uurtje later toch een klopje, mag je weer een half uur stoppen...

Ook de reden dat ik voor volgend seizoen gewoon een 2dehands ICE voor er bij koop. Genoeg te vinden, de prijzen komen eindelijk wat terug omlaag.

Let wel, ik heb niets tegen EV rijden. Een EV zal waarschijnlijk steeds de basis van m'n mobiliteit vormen, zolang de werkgever ze aanbiedt. Om lokaal rondjes te rijden voor alle praktische lokale dingen (werk, familie, hobby)

Maar goed, off-topic.

Design-wise vind ik de highland een verbetering. Dat suffige van de vorige is er af, en de lijnen zijn (heel subtiel weliswaar) uiterlijk wat strakker getrokken. Het blijft uiteraard heel duidelijk een tesla model 3, maar dat was wel te verwachten. Het blijft de EV met de ruimste cockpit. Maar ze zijn veel te ver doorgeschoten in hun minimalistische obsessie.

Je hebt best gelijk, als je een EV wil, heb je eigenlijk maar een goede keuze, een tesla. Technisch, en naar faciliteiten (SuC). Dus je bent het jezelf verplicht die op je shortlist te zetten, en vergeleken met een model 3 komt de concurrentie er maar bekaaid uit. Te duur, en mindere specs all around.

Als wagen (controls) vind ik het te kort schieten. Maar ik zal vast wel weer uitgelegd worden waarom ik verkeerd ben. "want FSD, je hoeft zelf niets meer te doen". Zelf rijden mag niet
Vind dit een goede en vooral nette discussie, maar om steeds herhalen dat er geen ruimte is om je mening te ventileren ‘want’… herken ik zelf totaal niet. En ik lees echt al een aantal jaar mee. Ik heb dit vaker voorbij zien komen.

Als je liever een mening geeft of standpunt inneemt om vervolgens de verwachting te hebben dat iedereen (Tesla eigenaren nota bene) “ja” en “amen” zegt, dan zit je misschien niet op de juiste plek :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 15:14
[...]

Maar als je zeer spontane roadtrips doet, zonder doel, en je de hotels boekt tijdens de trip, is EV gewoon zwaar niet relaxt.
Dat ligt dan wellicht toch aan je eigen auto, want met een MY RWD totaal geen last afgelopen zomer met een roadtrip van 4300 km :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Ik moet hevig rectificeren betreffende de levensduur van de banden inderdaad, my bad.
Heb even de facturen erbij gezocht in onze administratie.

Hij staat nu op het rubber waar hij mee geleverd is.
Op 8277km zijn deze verwisseld voor een set all-seasons.
Op 92093km zijn deze weer teruggewisseld naar de originele set.
Actuele kmstand is 210.049km

210049 - (92093 - 8277) = 126233 km op deze originele set banden.

Op 158555km (sept 2022) zijn beide bovenste draagarmen vervangen. Dus +- 51500km geleden zijn deze vervangen, hierna is er niet uitgelijnd. Toen was het smoesje van Tesla dat ze dat alleen op nieuwe banden konden. :F

Vandaag dus nieuwe all-seasons. De oude set (all-seasons dus die er tussendoor opgezeten hebben) met 4mm profiel blijft hier op zolder liggen voor ooit een keer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

[...]

[...]

Maar goed, off-topic.

Zou het wellicht eraan kunnen liggen dat Bugboy heel specifiek aangeeft dat het voor zijn vakanties geldt en jij meer in zijn algemeenheid spreekt?

Ik ben immers echt geen kampeerder (al ga ik dit weekend toevallig even met mijn kids naar de camping) en ik ben al helemaal niet van het 14 dagen laten staan van de auto, ook niet met skiën. En toch heb ik totaal andere ervaringen.

Ja, de trip vereist iets meer planning (nauwelijks nog, want de SuC schieten als paddenstoelen uit de grond). Maar ter plekke kan ik eigenlijk altijd wel laden. Of dat nou bij het hotel zelf is (meestal), of dat er op enkele minuten lopen een lader staat (vaak een snellader). En dat is al in Italië zo, bepaald geen voorloper op dit gebied.

Maar zo zijn er ook gebieden waar dat anders is, no doubt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[...]

Je moet eens wat lezen in het topic 'lange ritten'.
Mijn manier van reizen is wat je hier beschrijft. Om de 2-3 dagen van verblijf wisselen. Als het mooi weer is, dan wandelen, bij slechter weer iets gaan bezoeken of een kleine roadtrip.
Dit jaar was ik ook wat zenuwachtig voor onze reis naar Zweden. In 14 dagen hebben we 4500km af gelegd, en mijn ervaring is dat dit echt goed gelukt is.
Ik heb bijna nooit de beperkingen ervaren of uren lopen wachten op het laden van de auto.

Ik wil je ervaring niet bestrijden, maar er zijn ook andere ervaringen.
In elk geval, als je cabrio wil rijden, dan is de keuze voor een EV niet mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:34:
[...]
In elk geval, als je cabrio wil rijden, dan is de keuze voor een EV niet mogelijk.
Er zit er wel een aan te komen, deze zou volgend jaar uit moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
Armo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:19:
[...]

Tesla nieuwe fabrikant? Tesla bestaat al 20 jaar en heeft al meer dan 4.5 miljoen auto's verkocht...
Ah! Dan was VanMoof dat dus ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Mijn manier van reizen is wat je hier beschrijft. Om de 2-3 dagen van verblijf wisselen. Als het mooi weer is, dan wandelen, bij slechter weer iets gaan bezoeken of een kleine roadtrip.
Dit jaar was ik ook wat zenuwachtig voor onze reis naar Zweden. In 14 dagen hebben we 4500km af gelegd, en mijn ervaring is dat dit echt goed gelukt is.
Ik heb bijna nooit de beperkingen ervaren of uren lopen wachten op het laden van de auto.

Zweden is nog wel iets anders dan Albanië, of Roemenië of zo. Of zuid Spanje, genoeg locaties waar het niet relaxt is. En uiteraard, ik rijd ook geen EV met 400km echte range (minder dus), scheelt ook wel.

Het past bij mij niet in het ontzorgende wat een vakantie zou moeten zijn. Maar goed, als je alsnog 85% van je km gemakkelijk full elektrisch doet, ben je nog steeds beter bezig dan met een PHEV (of mild) hybrid, of andere 'tussenoplossingen'. Enkel in twee auto's ipv 1. De gepaste tool voor elke job, ipv 85% van de tijd rond te rijden met een 'compromis' auto, die eigenlijk niet de juiste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 14:47
In december levering MYP.
is leasewagen maar kan suggestie geven qua winterbanden. Hier al zitten rondneuzen maar niet direct iets gevonden. Enige suggesties? Zal op de 21 inch velgen moeten blijven om conform te zijn aan regels leasemaatschappij.
Dit is de band dat Tesla op hun website heeft: Pirelli WINTER SZ3-banden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-05 13:13
STIMPPYYY schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:05:
[...]

Vind dit een goede en vooral nette discussie, maar om steeds herhalen dat er geen ruimte is om je mening te ventileren ‘want’… herken ik zelf totaal niet. En ik lees echt al een aantal jaar mee. Ik heb dit vaker voorbij zien komen.

Als je liever een mening geeft of standpunt inneemt om vervolgens de verwachting te hebben dat iedereen (Tesla eigenaren nota bene) “ja” en “amen” zegt, dan zit je misschien niet op de juiste plek :).
Wel geestig dat de reactie onder die van jou gelijk het tegendeel bewijst, haha :+

Ik kan me er wel in vinden, ook met een model 3. Het is gewoon (veel) meer plannen dan met een ICE, wat voorbeelden:
  • tijdens de lange ritten niet kunnen bepalen waar en wanneer je stopt (edit: terwijl je vaker moet stoppen). Afgelopen vakantie had ik graag nog (half) uurtje doorgereden omdat de baby sliep, maar moesten stoppen om te laden. Kind rest van de dag natuurlijk chagrijnig door te kort slaapje en dan wordt de rest van je rit k*t kan ik je vertellen ;)
  • Tijdens de route: je kunt niet zo maar elk hotel kiezen op de route, wat het veel extra moeite maakt en vooruit plannen. En veel hotels hebben nog geen lader. Een SuC ernaast kost je toch weer 30 min verloren tijd die ik liever had willen slapen.
  • Tijdens de vakantie: maar 1 hotel gehad die een lader had, dus moest supermarkten uit gaan kiezen op het aanwezig zijn van een lader waar je dan weer mee loopt te pielen. Of parkeer plekken bij een stadje met een lader om toch een paar procent te krijgen. In Toscane bijv. (vooral onder Florence) is er heel weinig SuC
  • Tesla die meer dan een uur wil omrijden om maar een SuC te pakken bij Brenner, waardoor je zelf vanalles moet gaan uitzoeken om het te halen
Anderen zullen dat uitzoeken vast leuk vinden, ik heb een auto vooral voor het gemak.
[...]

Ja daar heb ik veel meegelezen en dat zijn vrijwel allemaal helse ervaringen als je het mij vraagt. "Toen heb ik dat gepland, dit uitgezocht, toen deed dit het niet helemaal.."

[ Voor 30% gewijzigd door JohanB op 05-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yourney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56
yourney schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:42:
Nog een tip voor mensen die een voorraad model willen aanschaffen. Als je een model ziet met FSD (vrij nutteloos in NL) dan kun je die auto aanschaffen waarbij ze de FSD softwarematig verwijderen. Je krijgt dan 7.5K in mindering op het bedrag.

Ik heb dit nu zelf gedaan met een MY (wordt als het goed is deze week geleverd). Waardoor ik per saldo voor een demomodel met 10 km heb voor 44K
Ter info; zo ziet het er dan uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgGxu6trJuuVTectpW5HECutc_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w4ODnfYVyPjFRbWDYEeXsbjG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
yourney schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]
wow dat is wel netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Amos_x schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:52:
[...]

Zweden is nog wel iets anders dan Albanië, of Roemenië of zo. Of zuid Spanje, genoeg locaties waar het niet relaxt is. En uiteraard, ik rijd ook geen EV met 400km echte range (minder dus), scheelt ook wel.

Het past bij mij niet in het ontzorgende wat een vakantie zou moeten zijn. Maar goed, als je alsnog 85% van je km gemakkelijk full elektrisch doet, ben je nog steeds beter bezig dan met een PHEV (of mild) hybrid, of andere 'tussenoplossingen'. Enkel in twee auto's ipv 1. De gepaste tool voor elke job, ipv 85% van de tijd rond te rijden met een 'compromis' auto, die eigenlijk niet de juiste oplossing is.
Ik vond het in Zweden boven de lijn Goteborg en Stockholm niet zo makkelijk als ik verwacht had. Je ziet daar echt niet veel EV's rijden, en buiten een supercharger van Tesla vind je echt niet veel snelladers. Het blijft belangrijk om daar te kunnen laden nabij je verblijf gedurende de nacht, en dat lukte meestal wel.

En ja, je gaat een beetje voorbij aan de extra kost van 2 auto's, laat staan dat je ze makkelijk kan stallen. Dat zou voor mij pas een extra zorg zijn, naast de vaste kosten als verzekering, onderhoud, taksen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:56:
[...]

Ik vond het in Zweden boven de lijn Goteborg en Stockholm niet zo makkelijk als ik verwacht had. Je ziet daar echt niet veel EV's rijden, en buiten een supercharger van Tesla vind je echt niet veel snelladers. Het blijft belangrijk om daar te kunnen laden nabij je verblijf gedurende de nacht, en dat lukte meestal wel.

En ja, je gaat een beetje voorbij aan de extra kost van 2 auto's, laat staan dat je ze makkelijk kan stallen. Dat zou voor mij pas een extra zorg zijn, naast de vaste kosten als verzekering, onderhoud, taksen etc.
Tja, comfort is ook wat waard natuurlijk. En dat op een forum waar mensen zonder verpinken 4000 euro aan een pc hangen, of een 75" OLED. Stallen is vaak geen probleem (behalve in de binnenstad of zo)

Een iets of wat modern model, voor 5000km/jaar, is echt peanuts. Er zijn ook verzekeringen pro rata het aantal kilometer. Maar dit is niet tesla gerelateerd, excuses voor /off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Nooit gehoord van de Tesla Roadster? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

Makkelijk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:47:
[...]

Volgens mij is VanMoof de bietenbrug opgegaan met e bikes. Dat was voor hen wel nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

matriskie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:53:
In december levering MYP.
is leasewagen maar kan suggestie geven qua winterbanden. Hier al zitten rondneuzen maar niet direct iets gevonden. Enige suggesties? Zal op de 21 inch velgen moeten blijven om conform te zijn aan regels leasemaatschappij.
Dit is de band dat Tesla op hun website heeft: Pirelli WINTER SZ3-banden
In die maat kun je de Pilot Alpin 5 van Michelin krijgen. Zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:47:
[...]

Het grote verschil is dat Tesla inmiddels miljarden winst maakt per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DS7 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:13:
[...]

Nooit gehoord van de Tesla Roadster? ;)
Ja, die komt op Musk time... if ever.

En de oude staat intussen in de musea dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik snap niet helemaal wat je nu vergelijkt. Welke optie is €225 pm goedkoper?

Inclusief elektra, hangt ook af van welke prijs daarvoor geldt. ±3000 km pm is ongeveer 600 kWh pm, als ze daar €0,60 voor rekenen is dat al €360 pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

JohanB schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:53:
[...]

Wel geestig dat de reactie onder die van jou gelijk het tegendeel bewijst, haha :+

Ik kan me er wel in vinden, ook met een model 3. Het is gewoon (veel) meer plannen dan met een ICE, wat voorbeelden:
  • tijdens de lange ritten niet kunnen bepalen waar en wanneer je stopt. Afgelopen vakantie had ik graag nog (half) uurtje doorgereden omdat de baby sliep, maar moesten stoppen om te laden. Kind rest van de dag natuurlijk chagrijnig door te kort slaapje en dan wordt de rest van je rit k*t kan ik je vertellen ;)
  • Tijdens de route: je kunt niet zo maar elk hotel kiezen op de route, wat het veel extra moeite maakt en vooruit plannen. En veel hotels hebben nog geen lader. Een SuC ernaast kost je toch weer 30 min verloren tijd die ik liever had willen slapen.
  • Tijdens de vakantie: maar 1 hotel gehad die een lader had, dus moest supermarkten uit gaan kiezen op het aanwezig zijn van een lader waar je dan weer mee loopt te pielen. Of parkeer plekken bij een stadje met een lader om toch een paar procent te krijgen. In Toscane bijv. (vooral onder Florence) is er heel weinig SuC
  • Tesla die meer dan een uur wil omrijden om maar een SuC te pakken bij Brenner, waardoor je zelf vanalles moet gaan uitzoeken om het te halen
Anderen zullen dat uitzoeken vast leuk vinden, ik heb een auto vooral voor het gemak.

Ja daar heb ik veel meegelezen en dat zijn vrijwel allemaal helse ervaringen als je het mij vraagt. "Toen heb ik dat gepland, dit uitgezocht, toen deed dit het niet helemaal.."
Ik snap eigenlijk het eerste punt niet. Als de benzinetank leeg is moet je toch ook stoppen?

Eigenlijk de enige reden dat ik de reis plan is om zo efficiënt mogelijk te rijden. Dus de eerste stop kom ik met tussen de 1% en -1% aan tijdens lunchtijd. Daarna is planning eigenlijk al niet meer nodig. Al moet ik wel bekennen dat ik vooral door gebied met zeer hoge superchargedichtheid pleeg te rijden.

Scheelt misschien ook dat ik al in 2016 met de Tesla dit soort dingen deed en ik daarom vooral zie hoe gemakkelijk het nu is ten opzichte van vroeger.

Verder moet iedereen vooral kiezen wat het beste bij ze past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:27:
[...]

Ja, die komt op Musk time... if ever.

En de oude staat intussen in de musea dacht ik.
Nee hoor, die rijden nog. Ik ken iemand die dat nog steeds doet. Zullen ook vast wel te koop aangeboden worden.

De nieuwe komt ook wel. Die heeft alleen het nieuwe type accu nodig en daar zit een boel vertraging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51

ChUcKiE

Dus........

Mar.tin schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:27:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
En waar laat je ze vervangen? "gewoon" bij de lokale garage, of bij een bandenboer. Ik ben ondertussen ok in voor nieuwe achterbanden (18") en denk erover om weer dezelfde Michrelin Pilot sport 4 meen ik eronder te laten leggen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
ChUcKiE schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:38:
[...]

En waar laat je ze vervangen? "gewoon" bij de lokale garage, of bij een bandenboer. Ik ben ondertussen ok in voor nieuwe achterbanden (18") en denk erover om weer dezelfde Michrelin Pilot sport 4 meen ik eronder te laten leggen.
"Gewoon" bij een lokale garage, puur gemak omdat de bestuurder vrij heeft (Woont 80km verderop vanaf de zaak) en hij vóór volgende week een APK moet hebben (die doen ze direct ook), dus dan kan dat in z'n vakantie. Hij is van de zaak dus een tientje méér of minder zal het verschil niet maken. Komen nu All-Seasons van Michelin onder.

Is geen lease maar eigendom, dus hebben vrije keus in waar dat allemaal gebeuren kan. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 05-09-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11
JohanB schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:53:
[...]

• tijdens de lange ritten niet kunnen bepalen waar en wanneer je stopt (edit: terwijl je vaker moet stoppen). Afgelopen vakantie had ik graag nog (half) uurtje doorgereden omdat de baby sliep, maar moesten stoppen om te laden. Kind rest van de dag natuurlijk chagrijnig door te kort slaapje en dan wordt de rest van je rit k*t kan ik je vertellen ;)

[...]

Tja, misschien is dat wel het verschil tussen een M3P en een M3 LR RWD.

Mijn gemiddelde verbruik is 14.6 kWh per 100km (50.000 km gereden).

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-05 13:13
radeoxx schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:22:
[...]

Tja, misschien is dat wel het verschil tussen een M3P en een M3 LR RWD.

Mijn gemiddelde verbruik is 14.6 kWh per 100km (50.000 km gereden).
Ja bij mij ongeveer 19.0 over de gehele periode. En zo'n 25+ als ik door Duitsland rij naar vakantie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
Makkelijk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:44:
Tja. De eerste Tesla's werden tegelijkertijd geleverd met de eerste VanMoof fietsen. Just sayin' :). Ook Tesla is een nieuwe hippe fabrikant.
Tesla maakt onderhand meer dan 10 jaar seriematig auto's en controleert de markt. Waren de eerste Model S inderdaad auto's met een twijfelachtige bouwkwaliteit, de huidige auto's zitten prima in elkaar en worden verkocht met een gezonde marge. Overigens denk ik dat zonder het geld van Elon Musk ook Tesla was geëindigd zoals VanMoof.
Typo... Bedoelde te schrijven dat je dat de eerste dagen een paar keer doet (en daarna niet meer). Vooral niet als je zelf de bandjes moet betalen. Met 1.200 euro voor een setje wordt dat een dure hobby.
In Nederland zitten de Tesla superchargers op redelijk prima locaties. Maar in Duitsland is het vaak ellende. Vaak bij saaie autohofs met enkel stinkende Burger King restaurants. Er zitten ook een paar pareltjes bij (zoals Hilpoltstein met een heerlijke koffietent met uitstekend gebak), maar het merendeel is drama. Een supercharger bij een klimhal (niks te doen), bij een tankstation (McDonalds op 15min lopen), 5min van de snelweg af (bij een saai hotel en dus 10 minuten omrijden). Vooral tijdens de wintersport met mijn 75D sta je gewoon te vaak. Denk met een moderne 3/Y LR is het prima te doen.

Met tanken kan het ook zijn dat 10 minuten later een kind moet plassen. Daar zie ik niet zoveel verschil in.
FSD is in Europa nog een heel eind weg. Ik heb nog nooit video's gezien van FSD in een drukke stad met fietsers. De echt fanboys gooien het op te strenge EU regelgeving, maar mijn auto had in het begin echt veel phantom brakes. Als er iemand kort op de bumper hing, dan schakelde ik AP/TACC al voor de zekerheid uit. Overigens ook vaak remacties gehad vanwege foutieve (of verouderde) navigatiedata. Ging die ineens op de Duitse snelweg terug van 130 naar 70, omdat er een jaar daarvoor wegwerkzaamheden waren. Ik begrijp wel waarom de regelgeving wat strikter is gemaakt.

Gisteren reed ik in Italië op een smalle bergweg en dat gaat FSD ook niet doen. Even toeteren voor een onoverzichtelijke bocht, in zo'n fisheye spiegel kijken of er wat aankomt, regelmatig in de achteruit om de auto half in de bossen te parkeren (een S is echt te groot voor de EU en helemaal voor Italië :) ) en een andere auto laten passeren. Ik denk dat een FSD auto de auto stilzet en geen kant meer op gaat.

Overigens hoef ik in de stad en op een bergweg ook helemaal geen FSD. Dat wil ik voor de saaie stukken waar de mens slecht presteert (autosnelweg, provinciale wegen, ...). Maar dan wil ik wel de juiste tools hebben voor als ik zelf moet gaan rijden. Op een bergweg wil ik snel in de achteruit kunnen en niet afhankelijk zijn van een scherm. Ook is een scherm recht voor je net iets prettiger dan rechts van je. Allemaal geen drama, maar het was goed en wordt minder. Daar heb ik niet zoveel begrip voor.

Ik ben van mening dat veel EV rijders hun mening laten afhangen van enkel hun eigen gebruik. Woon/werkverkeer, in het weekend naar opa en oma of een ritje naar familie. In NL is een EV daar uitermate voor geschikt en ook FSD zie ik daar nog wel gaan werken voor veel trajecten. Maar autorijden is soms meer dan dat en dan is het allemaal wat minder praktisch. Daarom ben ik wat genuanceerder dan de meeste EV fans. Ik rij 5 jaar een EV en het rijgedrag is fenomenaal. Maar daardoor hoef je niet je ogen te sluiten voor de nadelen. Wil je een caravan gaan trekken, dan is het helemaal klaar. Erg vaak laden, steeds weer af- en aankoppelen. Cabriolets zijn er niet (is echt een genot), campers hebben een te kleine range en maken te weinig kilometers om een 150kWh accupakket (dat zal je nodig hebben voor een beetje range) duurzaam te verantwoorden. Er zijn echt nog genoeg redenen om een ICE te kiezen. Natuurlijk lever je dan ook wat in, maar soms krijg je er wat voor terug dat voor jou belangrijker is.

En het "je kiest een auto toch niet voor een paar keer per jaar" argument kan bij mij ook van tafel. Als je niet gek veel woon/werkverkeer hebt, dan kan het gewoon niet uit om een auto erbij te nemen voor de vakantie. Dan is het praktischer om een auto te nemen die alle behoeftes invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08-2024
yourney schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]
Mooie prijs! Ik zit ook alles een beetje in de gaten te houden en heb interesse in dezelfde uitvoering. Maar ik kom niet lager dan 45143 euro voor een snel leverbaar model (hier heb ik de referral korting af gehaald). Is die van jou 1600 goedkoper omdat hij 10km heeft?
Pagina: 1 ... 107 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: