• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:27:
Dank @Pietje555 voor dit inzicht! Dat er aangetoond moet worden dat je ook daadwerkelijk krijgt wat je hoort te krijgen is m.i. goed, 't Zou natuurlijk de opdrachtgever geen geld moeten kosten, deze regels zijn ver m.i. gekomen omdat de bouwers er in z'n algemeenheid een zooitje van maken.

Maar de regels zelf, veranderen die ook per 1-1-2024? Verandert er iets concreet in relatie tot warmtepompen?
Het is de bedoeling dat de gemeentelijke leges naar beneden gaan omdat die alleen nog maar toetsing op bestemmingsplan en welstand doen. Verder qua regels veranderd er niets.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• ds23man

ds23man

Eenum

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door ds23man op 10-11-2023 13:33 ]

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
LT1970 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:57:
[...]

Zolang je een CV gebruikt heb je een gesloten verdeler nodig. Ik zat in dezelfde situatie en heb in het voorjaar een Robot verdeler met losse pomp unit geplaats, en nu we de WP aan het aansluiten zijn verwijder ik de losse pomp.
Met een robotverdeler? Deel ff hoe je dat doet alsjeblieft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E8ryLxkkcZrdpLmSR3cf0WCn8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES2BZ4prz6jdteIjPQsq9KKC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Nico_GTR op 10-11-2023 13:34 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
pa4jv schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:29:
[...]
Deze composietverdeler werkt zowel op hoge als lage temperatuur, idee is inderdaad wel om de watertemperatuur vanuit de CV laag te houden.

Voor mij als leek ziet die composietverdeler er wel beter uit, standaard met flowmeters en de slangen zijn dan ook al de juiste lengte als er toch een andere verdeler op moet. Scheelt toch weer. :+
Je hebt ook LT verdelers met flowmeters, heb ik zelf ook.
https://www.vloerverwarmi...oor-lt-systemen-65c/20077

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:36
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:24:
[...]

Maar ondertussen staat er dit in elke APV:

Artikel 2:79 Woonoverlast als bedoeld in artikel 151d Gemeentewet

1.

Degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft, draagt er zorg voor dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.
2.

De burgemeester kan een last onder bestuursdwang wegens overtreding van het eerste lid in ieder geval opleggen bij ernstige en herhaaldelijke:
a.

geluid- of geurhinder;
b.

hinder van dieren;
c.

hinder van bezoekers of personen die tijdelijk in een woning of op een erf aanwezig zijn;
d.

overlast door vervuiling of verwaarlozing van een woning of een erf;
e.

intimidatie van derden vanuit een woning of een erf.
Volgens mij is dit van toepassing op situaties die niet al ergens anders zijn afgedekt. 't relevante artikel (uit de model APV) dat betrekking heeft op warmtepompen is m.i. de Vangnetbepaling: voorkomen of beperken van geluidhinder

Ik zal verder reageren in 't topic Hoeveel geluid mag een warmtepomp maken? Zie dus blb4 in "Hoeveel geluid mag een warmtepomp maken?"

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 10-11-2023 14:06 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ds23man

ds23man

Eenum

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:35:
[...]

Volgens mij is dit van toepassing op situaties die niet al ergens anders zijn afgedekt. 't relevante artikel (uit de model APV) dat betrekking heeft op warmtepompen is m.i. de Vangnetbepaling: voorkomen of beperken van geluidhinder
Nee, het artikel wat ik aanhaal is specifiek voor woonbestemmingen. Die van jou voor inrichtingen waar je bijna altijd een vergunning voor moet hebben.

• ds23man

ds23man

Eenum

En een inrichting is alles waar geen woonbestemming op zit: bedrijf, sportvereniging, bushokje, trafohuisje tot zelfs een boorgat om grondwater op te pompen.

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:59
Klopt inderdaad, maar dat schijnt die composietverdeler dus ook aan te kunnen dankzij het ltv-ventiel. Ik ga me er nog even verder in verdiepen, is het ook mooi weer voor. Bedankt voor zover!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:14
Nico_GTR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]
Gewoon zo, zodra we de WP aansluiten gaat de pomp er af.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXPnacbuIrEuP7EyLqy7YCohbCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GTA9t6BNnLMtVcjjvbH4GTLd.jpg?f=user_large

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nico_GTR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]
Wat is dat dan van jungle. :o

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-11 23:43
Zojuist, de architect gesproken, hij gaat zorg dragen voor de geluidsberekening van de warmtepomp. Om een lang verhaal kort te maken, hij gaf toe dat dit officieel bij een vergunningaanvraag hoort te zitten, maar negen van de tien keer wordt hier niet om gevraagd door de gemeente. Het rekenmodel van de overheid gaat hij gebruiken als bewijslast dat er voldaan zal worden aan de maximale geluidsnorm.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-11 22:22

dof

pa4jv schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:11:
[...]

Klopt inderdaad, maar dat schijnt die composietverdeler dus ook aan te kunnen dankzij het ltv-ventiel. Ik ga me er nog even verder in verdiepen, is het ook mooi weer voor. Bedankt voor zover!
Installateur vragen om een verdeler waar de pomp later uit te halen is.

Composiet is handig als je ook wilt koelen met je WP.

Zelf heb ik deze: die zijn ook makkelijk uit elkaar te halen als je er een groep af wilt halen of bij wilt zetten (soms wil je later toch uitbreiden b.v.). De 4 mm draadijzers daarvoor zijn in elke bouwmarkt te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcrasJdIQqwr14PghA8HQCBUwfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YAryqyUPH4mUgVV5jVeDTOat.png?f=fotoalbum_large

PS. De plastic verticale beugels waar ze inhangen zijn (helaas) echt waardeloos. Maar daar heb ik zelf maar iets voor gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 10-11-2023 15:36 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:32
@blb4 Er veranderd veel. De bouw verzet zich ook hevig. Daarom is hij al een aantal keer uitgesteld.
De Omgevingswet is een kaderwet. Het Omgevings Besluit is nog steeds groeiende en daar komen alle algemene en procedurele regels in. Nu is het alleen nog voor woningen, later wordt het ook voor utiliteit.
Grootste verandering is dat er een scheiding komt tussen publiek en privaat recht.
Daarnaast wordt de technische toets voor vergunning plichtige gebouwen niet meer door de gemeente gedaan maar door kwaliteitsborgers. Ik ben nu bezig met een studie voor gecertificeerd kwaliteitsborger.
Middels de kwaliteitborging wordt in het privaat recht een toevoeging gedaan in het Burgelijk wetboek.
De verantwoording en toetsing komt nu bij de aannemer bedrijven en bij tekortkomingen kunnen consumenten direct naar de rechter. De gemeente staat hier dan buiten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Pietje555
jan011 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:01:
Zojuist, de architect gesproken, hij gaat zorg dragen voor de geluidsberekening van de warmtepomp. Om een lang verhaal kort te maken, hij gaf toe dat dit officieel bij een vergunningaanvraag hoort te zitten, maar negen van de tien keer wordt hier niet om gevraagd door de gemeente. Het rekenmodel van de overheid gaat hij gebruiken als bewijslast dat er voldaan zal worden aan de maximale geluidsnorm.
B
jan011 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:01:
Belachelijk dat het zo gaat in de bouw. We weten dat niemand zich aan de regels houdt en zijn verbaast als we betrapt worden en aan de regels gehouden worden.
Het is niet voor niets dat er zoveel klachten ontstaan.
Dit is nu wat er in het nieuwe Omgevingsbesluit gaat veranderen. Zelfs als er na 2 jaar klachten komen van buren wegens geluid is de architect/aannemer/installateur nog aansprakelijk en bij gelijk van de rechter kan hij de boel oplossen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• ds23man

ds23man

Eenum

Pietje555 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:43:
@blb4 Er veranderd veel. De bouw verzet zich ook hevig. Daarom is hij al een aantal keer uitgesteld.
De Omgevingswet is een kaderwet. Het Omgevings Besluit is nog steeds groeiende en daar komen alle algemene en procedurele regels in. Nu is het alleen nog voor woningen, later wordt het ook voor utiliteit.
Grootste verandering is dat er een scheiding komt tussen publiek en privaat recht.
Daarnaast wordt de technische toets voor vergunning plichtige gebouwen niet meer door de gemeente gedaan maar door kwaliteitsborgers. Ik ben nu bezig met een studie voor gecertificeerd kwaliteitsborger.
Middels de kwaliteitborging wordt in het privaat recht een toevoeging gedaan in het Burgelijk wetboek.
De verantwoording en toetsing komt nu bij de aannemer bedrijven en bij tekortkomingen kunnen consumenten direct naar de rechter. De gemeente staat hier dan buiten.
Bij mijn weten is de omgevingswet meerdere keren uitgesteld omdat de gemeentes en provincies er niet klaar voor waren en Corona heeft daar ook niet bepaald bij geholpen. De bouwwereld heeft daar geen flikker mee te maken. De wet WKB kon daarom ook niet ingevoerd worden.

• ds23man

ds23man

Eenum

Pietje555 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:50:
[...]

B
[...]

Belachelijk dat het zo gaat in de bouw. We weten dat niemand zich aan de regels houdt en zijn verbaast als we betrapt worden en aan de regels gehouden worden.
Dit is nu wat er in het nieuwe Omgevingsbesluit gaat veranderen. Zelfs als er na 2 jaar klachten komen van buren wegens geluid is de architect/aannemer/installateur nog aansprakelijk en bij gelijk van de rechter kan hij de boel oplossen.
Zo zwart/wit is het ook weer niet, we zitten in een gewenningsfase in het ontwerp/vergunningstraject. Hoeveel woningen werden 2-3 jaar geleden met een WP ontworpen?

Maikie18 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:06:
Ik ben het niet met je argumenten eens.
2. Wat is daar anders aan dan met een vat? Die koelt toch ook gewoon af zonder dat je water verbruikt.
Mijn SWW-vat wordt maar eens per 2 à 3 dagen opgewarmd. Met een WPB kan dat niet, want als er dan ineens toch twee of drie personen achter elkaar gaan douchen heeft de laatste lauw water. Met een WP is dat geen probleem, want die heeft tijdens het afdrogen al weer zoveel bijverwarmd dat ook de volgende weer warm kan douchen.
3. Geluid is m.i. echt te verwaarlozen, zeker indien aangesloten met geïsoleerde buizen + hij maakt zich druk om het geluid buiten voor de buren.
4. Vat + 3weg klep is juist 1k duurder in plaats van goedkoper, mede door de subsidie. Dit zei iemand een paar weken geleden ook al tegen je.
Ik had duidelijk aan te geven uit te gaan van nieuwbouw. En dan is er geen subsidie.
Bij bestaande bouw (en wel subsidie) is al vaak voorgerekend dat de subsidie net genoeg is om de meerprijs van de WPB te compenseren.
5. Dit speelt niet als je hem buiten/buiten aansluit.
Dan zou ik hem binnen/binnen aansluiten, want veel (de meeste?) WPB's kunnen vanwege het gebruikte koelmiddel (R143a) bij zware vorst niet meer voldoende warmte uit de buitenlucht halen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

djtje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:18:
Mijn grootste argument voor een monobloc is dat het qua leidingwerk "simpeler" is dan een split en ik meer in controle ben, de COP is belangrijk maar zoveel mogelijk zelf kunnen doen / repareren > COP (zolang het redelijk blijft natuurlijk).

Zijn die COP verschillen echt zo extreem als je het zou vergelijken met een split?
Volgens mij heb je mij niet helemaal goed begrepen. Een split en een monoblock verschillen qua COP niet meetbaar van elkaar.
Een aardig vergelijk vind je in de faq: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

pa4jv schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:29:

Die composietverdeler is nu inderdaad gesloten, zit dus een pomp op.
Dat is dus een open verdeler. Deze is open omdat er in de verdeler een verbinding tussen aanvoer en retour is.

Een gesloten verdeler heeft die verbinding niet, en bestaat uit twee aparte balken zonder pomp, thermostatische ventielen etc.

Dit blijft een veelvoorkomend misverstand.

• jan011
Pietje555 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:50:
[...]

B
[...]

Ik denk dat hier niet alleen de architecten, aannemers en installateurs verantwoordelijk voor zijn. Zo zoeken de fabrikanten ook de grijzen gebieden in de regelgeving en erover heen. Ikzelf heb regelmatig met KIWA te maken met de keuring van producten in de CV wereld, ik weet er helaas alles van hoe ze de getallen aan elkaar liegen.

Ook zit er een nieuwe ERP norm aan te komen waardoor leverancier niet meer al hun producten gaan mogen verkopen.

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:59
Andrehj schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:20:
[...]

Dat is dus een open verdeler. Deze is open omdat er in de verdeler een verbinding tussen aanvoer en retour is.

Een gesloten verdeler heeft die verbinding niet, en bestaat uit twee aparte balken zonder pomp, thermostatische ventielen etc.

Dit blijft een veelvoorkomend misverstand.
Klinkt logisch, maar als ik zo even Google zijn de meningen hierover verdeeld. :9 Laten we het vanaf nu gewoon verdeler met pomp noemen, dan is het voor iedereen duidelijk. Mods, kom maar door met die modbreak. :D

• Pietje555
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:07:
[...]

Zo zwart/wit is het ook weer niet, we zitten in een gewenningsfase in het ontwerp/vergunningstraject. Hoeveel woningen werden 2-3 jaar geleden met een WP ontworpen?
Hoe vaak gebeurde het niet als je restpunten noteerde dat je gewoon de sleutel niet kreeg?
Ik doe best veel appartementen en als je om een inregel rapport van de ventilatie of verwarming vraagt kijken ze je glazig aan of ze daar nog nooit van hebben gehoord

• jan011
pa4jv schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:43:
[...]

Klinkt logisch, maar als ik zo even Google zijn de meningen hierover verdeeld. :9 Laten we het vanaf nu gewoon verdeler met pomp noemen, dan is het voor iedereen duidelijk. Mods, kom maar door met die modbreak. :D
Een open verdeler is voor mij weer iets heel anders, :+
een warmtepomp, werkt met een lage temperatuur een een lage delta T. voor die reden heb je graag een hoge flow door je systeem. dat is ook de reden dan de vloerverwarming verdelers voor een warmtepomp zonder pomp zijn. Je stuurt de hele flow van de warmtepomp door het systeem, en kan dan gewoon via de retour terug.

Bij een CV ketel zit je vaak met hogere temperaturen waar je vloer niet leuk vindt, daarom zit er een thermostaat kraan op en doe je bijmengen met de retour om de gewenste temperatuur te krijgen.

Ik heb overigens een hybride opstelling thuis. met de traditionele vloerverwarming verdeler (met pomp) dit werkt overigens bij mij prima. Ik zou ook all electric durven draaien met dit systeem. alleen heb je dan een extra onnodige pomp.

dit versta ik onder een open verdeler :) (gebruikt voor Cascade)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhsr9gSQaUAChVqD55ktmwuDy0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hgGG7I0sV27naA3IkPvie2V.jpg?f=fotoalbum_large

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 20:28
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:23:
[...]

Als ze daar naar verwijzen dan heb je alleen daar mee te maken.

Leuke quick check van Vaillant:

https://www.vaillant.nl/d...tepomp-032022-2344065.pdf
Handig, is dit er ook voor de Panasonic mono’s?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• jan011
.

[ Voor 99% gewijzigd door jan011 op 10-11-2023 19:09 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Ik zoek een l/w WP van 8 kW thermisch (7/35) :

Hybride dus moet kunnen samenwerken met bestaande ketel
Omschakelen naar full elektriciteit mogelijk
Al hiervoor voorbereid met elektrische naverwarming 3-6kW
Aansluitmogelijkheid sanitair water boiler
Gangbaar voor installatie bedrijf
Nederlandse leverancier/importeur i.v.m. de service
Twijfel tussen Spllit en Mono
Werkmiddel R32 of beter
Redelijk stil < 40dB geluidsdruk

Volgens mij zijn er op dit moment niet veel leveranciers die daaraan kunnen voldoen?
Remeha Mercuria ACE en welke nog meer?

• jan011
Tomexergie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:

Werkmiddel R32 of beter

Volgens mij zijn er op dit moment niet veel leveranciers die daaraan kunnen voldoen?
Als je een goed hybride systeem wilt zou ik kijken naar een merk voor zowel warmte pomp als ketel.
Als je in de markt bent voor een hybride systeem denk ik dat je ook waarde hecht aan een hoog modulatie bereik van de CV-ketel, dan is Vaillant misschien een mooie optie?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:39

Werkmiddel R32 of beter

dubbele quatt
pana 9J met open verdeler gasketel bijschakelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

Van stadsverwarming naar warmtepomp

Lees hier onze ervaring tijdens de ombouw.

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand een NL manual van een mitsi split 5 kw?
Of in engels?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 22:37
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:02:
Iemand een NL manual van een mitsi split 5 kw?
Of in engels?
Heb je al in de topic start gekeken? In de Mitsu afdeling natuurlijk....
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 23% gewijzigd door Naalroc op 10-11-2023 23:07 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:14:
[...]

Los van het seriebuffer zelfs ongewenst, wat mij betreft. Elke toevoeging komt met extra kosten, onderhoud en potentieel falen.
@verkeerslicht Voor elke situatie is er wel weer een specifieke oplossing.
Bij ons is het parallel buffervat van 300 liter een mooie manier om een 16kW warmtepomp te kunnen combineren met een cv systeem met radiatoren en nette runs van 60 minuten of langer
Vandaag bij 8 graden buiten netjes 8 runs gedraaid waarbij nadat de compressor gestopt is er nog steeds warmte naar het secundaire vat en vanuit de buffer kan worden gehaald.
Resultaat: een zeer nauwkeurige kamertemperatuur die binnen 1k afwijking blijft, niet verkeerd!

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Werkmiddel R32 of beter

- Vaillant AroTHERM plus of split.

De meeste merken hebben overigens gewoon een stille modus.

Ik heb bijvoorbeeld een Mitsubishi Ecodan power inverter praktisch op de erfgrens en in de avond op medium stille modus.
2e stookseizoen, m’n buren maken meer herrie ;)

Bij m’n ouders staat de unit op het dak. (Goed bereikbaar)

Bij klanten afhankelijk van de situatie.

Het maakt in de praktijk weinig uit of je split of monoblock neemt! Choose your poison :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

jan011 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:03:
[...]

Een open verdeler is voor mij weer iets heel anders, :+
een warmtepomp, werkt met een lage temperatuur een een lage delta T. voor die reden heb je graag een hoge flow door je systeem. dat is ook de reden dan de vloerverwarming verdelers voor een warmtepomp zonder pomp zijn. Je stuurt de hele flow van de warmtepomp door het systeem, en kan dan gewoon via de retour terug.

Bij een CV ketel zit je vaak met hogere temperaturen waar je vloer niet leuk vindt, daarom zit er een thermostaat kraan op en doe je bijmengen met de retour om de gewenste temperatuur te krijgen.

Ik heb overigens een hybride opstelling thuis. met de traditionele vloerverwarming verdeler (met pomp) dit werkt overigens bij mij prima. Ik zou ook all electric durven draaien met dit systeem. alleen heb je dan een extra onnodige pomp.

dit versta ik onder een open verdeler :) (gebruikt voor Cascade)
[Afbeelding]
@Jan2023 heee deze herken ik! :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwsq-e-r5zurtYzGr5m2LmzM-Q0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXQSpZCREgb84MS0L6LevNK4.jpg?f=user_large

• Tomexergie
jan011 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:18:
[...]

Als je een goed hybride systeem wilt zou ik kijken naar een merk voor zowel warmte pomp als ketel.
Als je in de markt bent voor een hybride systeem denk ik dat je ook waarde hecht aan een hoog modulatie bereik van de CV-ketel, dan is Vaillant misschien een mooie optie?
Heb ik gezien, de Valliant VWL105/6A een mono R290. Hoge COP en kan tot 75C, dus voordeel voor de boiler. Zijn er ook nadelen bij butaan R290?

Hoe goed kan deze hybride werken? Geen opentherm natuurlijk want Duits fabricaat. Je kunt de oude thermostaat laten zitten en de ketel via een open verdeler onafhankelijk bij laten komen als de WP het niet trekt. Maar de WP is bedoeld voor mijn A-technische buurman dus ik weet niet of dit een goede optie is.
Op de website van Valliant vind ik geen hydraulische schema's met een hybride opstelling.

• Tomexergie
BarryH schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:32:
[...]

dubbele quatt
pana 9J met open verdeler gasketel bijschakelen
Je kunt met de oude thermostaat de ketel in het circuit houden. Dus twee regelbanden onder elkaar. Wat ik al eerder opmerkte; mijn buurman is A-technisch dus geimproviseerde oplossingen lijken mij niet geschikt. Tenzij de Quat of Pana over software beschikken om echt hybride te werken., Dus de HR modulerend kunnen aansturen.

De Valliant kan tot 75C CV water maken, maar dat bereikt hij bij -10C niet omdat het CV systeem 7,5 kW nodig heeft en de WP zonder elektrisch element maar 5 kW kan leveren (COP zakt bij lage Tb)
Dus de HR (van 30kW) moet bijkomen om 3kW aan te vullen. Dat maakt hybride warmtepompen regeltechnisch bijzonder.

• ds23man

ds23man

Eenum

Tomexergie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:47:
[...]

Je kunt met de oude thermostaat de ketel in het circuit houden. Dus twee regelbanden onder elkaar. Wat ik al eerder opmerkte; mijn buurman is A-technisch dus geimproviseerde oplossingen lijken mij niet geschikt. Tenzij de Quat of Pana over software beschikken om echt hybride te werken., Dus de HR modulerend kunnen aansturen.

De Valliant kan tot 75C CV water maken, maar dat bereikt hij bij -10C niet omdat het CV systeem 7,5 kW nodig heeft en de WP zonder elektrisch element maar 5 kW kan leveren (COP zakt bij lage Tb)
Dus de HR (van 30kW) moet bijkomen om 3kW aan te vullen. Dat maakt hybride warmtepompen regeltechnisch bijzonder.
Je vergeet het feit dat bij hogere aanvoertemperaturen en lage buitentemperaturen de Cop inzakt en het goedkoper kan zijn om op dat moment geheel op gas over te gaan. Dat doet de Vaillant regeling, je voert je gas en stroomprijs in en de handel schakelt over op de ketel als de cop verhouding zijn omslagpunt bereikt.

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-11 19:44
ds23man schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:01:
[...]

Je vergeet het feit dat bij hogere aanvoertemperaturen en lage buitentemperaturen de Cop inzakt en het goedkoper kan zijn om op dat moment geheel op gas over te gaan. Dat doet de Vaillant regeling, je voert je gas en stroomprijs in en de handel schakelt over op de ketel als de cop verhouding zijn omslagpunt bereikt.
Volgens mij moet niet het streven zijn goedkoper te zijn met een hybride, maar het streven moet zijn om zoveel mogelijk van het gas af te komen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-11 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Tomexergie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:47:
[...]

Als je CV zijdig 75 graden nodig hebt om 7.5 kW aan afgifte te krijgen dan zit daar nog wat laaghangend fruit dat ongeacht de warmtepomp (merk, hybride,...) gaat renderen.

Vaillant werkt hybride met alle ketels op aan/uit (hulpverwarming aansluiting), ook modulerend met Vaillant ketels ("triVAI").
Schema's vind je op https://www.vaillant.nl/installatiebundel/ . Als je bij -10 nog 7.5 kW nodig hebt kan de 105/6 dat op alle temperaturen nog ruim leveren. Zie ook Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" .
Ik heb geen aandelen, het is toevallig het enige merk waar ik wat van weet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
ds23man schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:36:
[...]
Dat is een loffelijk streven maar een huiseigenaar kijkt toch echt naar de terugverdientijd. Een goed gedimensioneerd hybride systeem bespaart richting de 80% aan gas. Dan heb je liever 1000 hybride installaties dan 100 full electric.
Dat is een rare vergelijking. 1000x hybride is niet het alternatief op 100x full electric. Niet qua kosten, niet qua installatie-uren en zeker niet qua terugverdientijd. Zie bijvoorbeeld Advies nodig hybride warmtepomp voor wat een hybride vandaag mag kosten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11 21:49
Sinds mei woon ik in onze nieuwbouwwoningm met een Atag Energion 50 warmtepomp. Nu hebben wij sinds een paar weken de warmtepomp voor verwarming ingeschakeld. Nu vraag ik mij even het volgende af.

Gister was het bij ons in de woonkamer overdag 19,6 graden. Dat vonden we iets te koud en om 13:00 hebben wij de thermostaat aangepast van 20 graden naar 21 graden. Echter zie ik in mijn Pi meter dat de warmtepomp vanaf 14:00 pas aangaat, en draait deze tot 20:00 voor mijn gevoel maximaal te stoken. Zie afbeeldingen hieronder, ik dacht altijd dat een warmtepomp continu een beetje in bedrijf is waardoor het systeem continu warmte afgeeft en zo met een laag energieverbruik je de woning kan verwarmen. Of is dit wel normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sTWXLiAW_EDuq7IYQxzTjh3HnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RAd4V2j89KEBeT66GY8mWqnM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTcSfCbu4OUGsTJ44zMXN_1fVTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/151fkUXOuPedQxcCBCQ6rPwV.png?f=fotoalbum_large

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Agostino schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:00:
Sinds mei woon ik in onze nieuwbouwwoningm met een Atag Energion 50 warmtepomp. Nu hebben wij sinds een paar weken de warmtepomp voor verwarming ingeschakeld. Nu vraag ik mij even het volgende af.

Gister was het bij ons in de woonkamer overdag 19,6 graden. Dat vonden we iets te koud en om 13:00 hebben wij de thermostaat aangepast van 20 graden naar 21 graden. Echter zie ik in mijn Pi meter dat de warmtepomp vanaf 14:00 pas aangaat, en draait deze tot 20:00 voor mijn gevoel maximaal te stoken. Zie afbeeldingen hieronder, ik dacht altijd dat een warmtepomp continu een beetje in bedrijf is waardoor het systeem continu warmte afgeeft en zo met een laag energieverbruik je de woning kan verwarmen. Of is dit wel normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar dagen op 21 laten staan, kijken wat ie dan doet.

Heb je meerdere vvw verdelers ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Agostino Daar klopt iets niet, de warmtepomp hoort geen 6 kW te trekken: dat is zijn backup/noodelement.

Zie ook Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen? en natuurlijk de Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor wat algemene basiskennis waarom de stooklijn zo belangrijk is.

En nieuwbouw: zorg voor contact met de buren, hij zal overal verkeerd ingesteld staan. Het is een leuke binnenkomer als je je buren kan helpen hun energierekening met driekwart te laten verminderen. Buurtapp, briefje door de bus, ...

[ Voor 77% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2023 10:36 ]

[Afbeelding]
Je wilt toch niet zeggen dat de paarse grafiek die van je WP is? 8)7 |:(
Die staat 6 kW continu te verbruiken! Dat is zeker niet normaal. Die pieken tot zo'n 3 kW die je eerder had trouwens ook niet.
Je WP schakelt elekrische bijstookelementen in (die je sowieso moet uitschakelen voor verwarming en SWW, alleen toestaan dus voor legionellacyclus).
Dit komt waarschijnlijk door een veel te hoge stooklijn, wellicht nog verergerd door een beroerd afgestelde zoneregeling.
Bij een juist afgestelde L/W WP zou je in het voor- en najaar 's nachts niets moeten verbruiken en overdag continu een verbruik van 400 à 800 W, afhankelijk van de warmtevraag van je woning.
Bij jou lijkt het nergens op.
Tip: Lees dit topic eens helemaal door. En als je klaar bent de voorgangers. Dan zit je er goed in en weet je wat je aan moet passen.
In deze post vind je ook veel tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2023 10:32 ]

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bioscrasher schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:00:
[...]

@verkeerslicht Voor elke situatie is er wel weer een specifieke oplossing.
Bij ons is het parallel buffervat van 300 liter een mooie manier om een 16kW warmtepomp te kunnen combineren met een cv systeem met radiatoren en nette runs van 60 minuten of langer
Vandaag bij 8 graden buiten netjes 8 runs gedraaid waarbij nadat de compressor gestopt is er nog steeds warmte naar het secundaire vat en vanuit de buffer kan worden gehaald.
Resultaat: een zeer nauwkeurige kamertemperatuur die binnen 1k afwijking blijft, niet verkeerd!
Deze situatie ging specifiek over voldoende vloerverwarming. Vandaar mijn opmerking.
Mooi dat 't in jouw situatie naar wens werkt (y)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 19:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vermoedelijk is de piek van 6kW de legionellarun, dan gaat de wp vol gas en gaan de back-up elementen (4kW) ook aan. Indien er een 300 liter boiler gekoppeld is dan duurt het even voor die legionellarun klaar is.
Insert12 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:57:
Vermoedelijk is de piek van 6kW de legionellarun, dan gaat de wp vol gas en gaan de back-up elementen (4kW) ook aan. Indien er een 300 liter boiler gekoppeld is dan duurt het even voor die legionellarun klaar is.
Ik weet wel zeker van niet, want:
  • Die piek duurt maar liefst 4 uur. Maal 6 kW geeft 24 kWh. Met zoveel warmte kun je 300 liter water maar liefst 68.6°C opwarmen. Met cop=1 dus. (24 kWh = 86400kJ. 86400kJ/(4.2 kJ/kgK * 300 kg) = 68.6 K). Dat kan dus nooit de legionellacyclus zijn geweest.
    Bovendien hoort zo'n legionellacyclus het eerste deel op de compressor te gaan.
  • Geen weldenkend iemand plant zijn legionellarun rond kooktijd, als ook de inductiekookplaat en oven vol aan de bak moeten. Dat doe je veel eerder op de dag (als PV nog een beetje helpt) of desnoods 's nachts.
Wat je hier ziet is waarschijnlijk een WP die zijn (veel) te hoge setpoint niet (snel genoeg) haalt en daardoor backupelementen inzet. Wat uiteraard een waanzinnige energieverspilling is.

• BarryH

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naast het doorlezen van dit topic zou ik een eigen topic openen want dat gaat een discussie starten die versnipperd in dit topic niet te volgen is.
Verder inhoudelijk: volgens mij start om 1 uur de WP wel (ca. 1000-1500watt), wat de normale modus is.
Geen auto opgeladen van 1400 tot 2000 ? ;)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tomexergie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:28:
Op de website van Valliant vind ik geen hydraulische schema's met een hybride opstelling.
Ik kan je die wel toesturen indien je wilt? Zie ook @Proton_ zijn reactie eerder.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 11-11-2023 11:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• helloitsme
  • Laatst online: 13:01
Zie grafiek hier onder. Wat zou onderstaand gedrag kunnen veroorzaken? En wat zou ik er aan kunnen (laten) doen?

- warmtepomp heeft dit soort gedrag altijd al wel vertoond / nooit lange runs gehad. Maar ze lijken nu nog korter dan eerst. Ben me er nu weer wat aan het over ergeren, vandaar deze vraag
- grafiek geeft al het energie verbruik weer, dus niet alleen de warmtepomp, maar je ziet duidelijk het gedrag van de warmetepomp. Warmtepomp gaat dus 1 a 2x per uur voor 10-15 min aan en dan weer uit.
- warmtepomp: daikin altherma uit 2015, 14kw. Buiten: ERLQ14CW1 / binnen EHVX16S26CB9W / thermostaat Daikin EKRTW
- vloerverwarming bgg , 9 groepen totaal circa 850 m hoh 10cm, 1e en 2e verdieping nog 10 groepen, waarvan er 2 vrijwel nooit warmtevraag hebben (slaapkamer)
- flow is circa 25-30l als de warmtepomp aan het verwarmen is. Per vloerverwarming leiding gaat er dan 2-2,5 door heen (op basis van uitlezen van de flowmeter verdeler, dus niet heel nauwkeurig)
- geen buffer
- stooklijn: 18 graden -> 25 aanvoer temp, -10 -> 33 aanvoer temp. oorspronkelijk stond deze een stuk hoger ingesteld
- buitentemp was vannacht ongeveer 6 graden, aanvoer temp is dan 28 graden.
- ik heb de warmtepomp ook wel op de stille stand gezet in de hoop dat hij dan minder vermogen geeft en dus langer zou gaan draaien, maar dat lijkt geen effect te hebben op de periode dat hij draait

als er nog aanvullende info nodig is dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcQ8jmxzhr8PqX_ogopEB8e9yhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UU4amzUBfwKibnelsLah6ufK.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
ds23man schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:48:
[...]

Nou, als ik even een rondje maak hier in de Stad Groningen maak in de wijken die gebouwd zijn in de jaren 70-80 en negentig ( koop als huur), dan is het wel een dingetje qua plaatsing. Een kleinere pomp in Hybride zal dan makkelijker zijn dan Full Electric.
Maar in de kleine rijwoningen kan je met een vincent achtig ding dan weer wel uit de voeten (en luister vooral even bij de schoorsteen van de gasketel naar het huidige geluidsniveau)

• BarryH
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:49:
Zie grafiek hier onder. Wat zou onderstaand gedrag kunnen veroorzaken? En wat zou ik er aan kunnen (laten) doen?

- warmtepomp heeft dit soort gedrag altijd al wel vertoond / nooit lange runs gehad. Maar ze lijken nu nog korter dan eerst. Ben me er nu weer wat aan het over ergeren, vandaar deze vraag
- grafiek geeft al het energie verbruik weer, dus niet alleen de warmtepomp, maar je ziet duidelijk het gedrag van de warmetepomp. Warmtepomp gaat dus 1 a 2x per uur voor 10-15 min aan en dan weer uit.
- warmtepomp: daikin altherma uit 2015, 14kw. Buiten: ERLQ14CW1 / binnen EHVX16S26CB9W / thermostaat Daikin EKRTW
- vloerverwarming bgg , 9 groepen totaal circa 850 m hoh 10cm, 1e en 2e verdieping nog 10 groepen, waarvan er 2 vrijwel nooit warmtevraag hebben (slaapkamer)
- flow is circa 25-30l als de warmtepomp aan het verwarmen is. Per vloerverwarming leiding gaat er dan 2-2,5 door heen (op basis van uitlezen van de flowmeter verdeler, dus niet heel nauwkeurig)
- geen buffer
- stooklijn: 18 graden -> 25 aanvoer temp, -10 -> 33 aanvoer temp. oorspronkelijk stond deze een stuk hoger ingesteld
- ik heb de warmtepomp ook wel op de stille stand gezet in de hoop dat hij dan minder vermogen geeft en dus langer zou gaan draaien, maar dat lijkt geen effect te hebben op de periode dat hij draait

[Afbeelding]
hypothese: je vloer kan de warmte niet kwijt die de WP opwekt, dus de Tr stijgt snel en dan gaat de WP uit.
- hoeveel m2 VVW en welk deel daarvan staat altijd open?
- hoeveel watt afgifte heeft die vloer dan?
- wat is de minimale afgifte van je WP (zal al snel 30% van 14kW zijn bij deze temperatuur.)
als je minimale afgifte van de WP > dan warmteafgifte vloer, dan krijg je dit.

• helloitsme
BarryH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:54:
[...]

hypothese: je vloer kan de warmte niet kwijt die de WP opwekt, dus de Tr stijgt snel en dan gaat de WP uit.
- hoeveel m2 VVW en welk deel daarvan staat altijd open?
- hoeveel watt afgifte heeft die vloer dan?
- wat is de minimale afgifte van je WP (zal al snel 30% van 14kW zijn bij deze temperatuur.)
als je minimale afgifte van de WP > dan warmteafgifte vloer, dan krijg je dit.
dank je voor je reactie
bgg = 90m2 , die staat altijd open 1e + 2e verdieping 80m2, die staan overigens ook grotendeels open (wegens thuiswerken). De ruimtes hebben een eigen thermostaat, dus ze zullen niet altijd warmtevraag hebben. Op basis van gevoel denk ik dat op een nog niet zo'n koude nacht als vannacht er wellicht 2/3 max tegelijk open staan (dus 90m2 + nog 20-30m2 op de 1e en 2e verdieping)

op de info van de vloerverwarming staat ,5kw per 10m2 als ik het goed begrijp

minimale afgifte warmtepomp weet ik niet zeker. Als ik hier kijk op pagina 15 dan denk ik 8,4
https://manualzz.com/doc/...low-temperature-heat-pump

edit: hier staat wat anders geloof ik op pagina 40 (er staat daar geen minimum, enkel 14kw): https://www.daikin.nl/con...-724_Catalogues_Dutch.pdf

delta t is overigens 5, die was ik vergeten te vermelden (weet niet of dat uitmaakt)

[ Voor 21% gewijzigd door helloitsme op 11-11-2023 12:27 ]

• Tomexergie
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:49:

- geen buffer

[Afbeelding]
Interessant, een warmtepomp 14 kW (35/7) zal ongeveer 3500w electrisch doen.

Mogelijkheid 1
* Dit lijkt op instabiel regelgedrag omdat de frequentie regelmatig is. De WP heeft een langere integratietijd nodig . Kun je de regeling trager zetten, voor zware woning en vloerverwarming?

Mogelijkheid 2
* Het minimale modulatie vermogen is 3500/4= 900W en daar komt hij ruim boven maar het lijkt toch wel op pendelen i.v.m overcapaciteit. Vrij normaal en niet om je druk over te maken.

• BarryH
@helloitsme Wil je nu eerst een eigen topic maken? en dan hier een linkje daarnaartoe plaatsen? bedankt

• helloitsme
Tomexergie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:45:
[...]

Interessant, een warmtepomp 14 kW (35/7) zal ongeveer 3500w electrisch doen.

Mogelijkheid 1
* Dit lijkt op instabiel regelgedrag omdat de frequentie regelmatig is. De WP heeft een langere integratietijd nodig . Kun je de regeling trager zetten, voor zware woning en vloerverwarming?

Mogelijkheid 2
* Het minimale modulatie vermogen is 3500/4= 900W en daar komt hij ruim boven maar het lijkt toch wel op pendelen i.v.m overcapaciteit. Vrij normaal en niet om je druk over te maken.
T.a.v. punt 1. Ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen. Zie hier onder de menu structuur (installateur menu). Enig idee waar ik zou moeten kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWGdf1ZJLsZVjhwxYFwlZNL8TRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5104pmxif77xpjLHCYp2n929.png?f=user_large

• verkeerslicht
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:34:
[...]

Nu zijn ze weer aan het downplayen; dat je woning eerst supergoed geïsoleerd moet zijn voordat je aan een WP begint. Waar dat gelul vandaan komt weet ik niet.

Je kunt bij een matig geïsoleerde woning ook een hybride warmtepomp toepassen. Als hij (maar) 70% dekt is dat ook nog economisch rendabel.

Stelling:hoe slechter de woning hoe meer de warmtepomp kan opleveren.

In de meeste gevallen zijn de CV systemen in oude woningen overgedimensioneerd omdat ze berekend zijn voor de volledig ongeisoleerde woning (enkelglas enz). Dus de systemen kunnen op veel lagere temperaturen draaien en dat maakt ze zeker geschikt voor hybride toepassing. Zet je er een booster op dan nog beter of een paar ventilator convectoren plaatsen. Mijn woning uit 1969 matig geïsoleerde; 90% reductie gasverbruik met l/w WP en SCOP 4,1
Inderdaad. De eerste reactie van mensen aan wie je vertelt dat je een warmtepomp hebt is:
"Heb je je huis wel goed geïsoleerd?", en "dan heb je zeker wel zonnepanelen?".

Helemaal eens met de stelling, en ondervindt dit ook met mijn matig geisoleerde huis.

Al durf de stelling wel door te trekken naar full electric. Alleen dat vergt dan ook vaak nog wel wat aanpassing in het leidingwerk. En wat dat betreft snap ik de keuze voor hybride wel. Dat is gewoon snel scoren met zo min mogelijk effort.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• helloitsme
BarryH schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:56:
@helloitsme Wil je nu eerst een eigen topic maken? en dan hier een linkje daarnaartoe plaatsen? bedankt
je hebt gelijk, hierbij: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2217066

Alvast bedankt voor het meedenken!
Verkeerde topic, verplaatst naar Andrehj in "Wat kan ik (laten) aan het pendelgedrag l/w warmtepomp?"

[ Voor 177% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2023 13:22 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verkeerslicht schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:01:
[...]

Inderdaad. De eerste reactie van mensen aan wie je vertelt dat je een warmtepomp hebt is:
"Heb je je huis wel goed geïsoleerd?", en "dan heb je zeker wel zonnepanelen?"..
niet vergeten vloerverwarming _O-

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:28

Jan2023

KISS

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 08:52
Carboy54 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:38:
[...]

Jammer dat sommige tweakers dit fantastische forum vervuilen als ze zich vervelen en een hele pagina gebruikt om zijn gelijk te krijgen.
Ik snap ook even niet waar het vandaan komt. Totaal onnodig.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

• Tomexergie
helloitsme schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:57:
[...]

T.a.v. punt 1. Ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen. Zie hier onder de menu structuur (installateur menu). Enig idee waar ik zou moeten kijken?

[Afbeelding]
Ik dacht installateurs handleiding blz 59 A3.1.1.7
Twee instel mogelijkheden snel en traag

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

TF

bla bla

Ik ben bezig mijn warmtepomp verder te optimaliseren. Momenteel staat de max aanvoertemperatuur op 32 graden (minimaal 25).

Ik zoek wat feedback op het verbruik van mijn warmtepomp. Voor mijn gevoel verbruikt hij relatief veel tov gewenste aanvoertemperatuur. Maar het kan ook zijn dat hij niet verder kan terug moduleren. De pomp is een Atlantic Excellia 10.8 (11 kW, 3 fase)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLy5EEj0vgw6zt5083dgA1z65P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNqz3ALy9MROY5vvxTZmA9Wj.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een aanvoertemperatuur van ~28 graden, en een buitentemperatuur van ~4 is het verbruik ~1700 watt.

Vraag: Ik ga er vanuit dat dit maximaal terug gemoduleerd is, toch voelt het als veel. Verder onderzoek nodig ?

[ Voor 9% gewijzigd door TF op 12-11-2023 10:01 ]

• Nico_GTR
TF schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:59:
Ik ben bezig mijn warmtepomp verder te optimaliseren. Momenteel staat de max aanvoertemperatuur op 32 graden (minimaal 25).

Bij een aanvoertemperatuur van ~28 graden, en een buitentemperatuur van ~4 is het verbruik ~1700 watt.

Vraag: Ik ga er vanuit dat dit maximaal terug gemoduleerd is, toch voelt het als veel. Verder onderzoek nodig ?
Voelt voor mij ook als veel, maar de grote vraag is eigenlijk hoeveel warmte voer je toe met die 1700 watt. Als dat vol vermogen is heb je al antwoord.

Ik vraag nu ook 1800 watt maar hij geeft daarbij ook 8,2 kW warmte af. Het is dan ook blijkbaar nodig om zoveel te verwarmen? Aanvoertemperatuur is bij mij nu 40 graden. Heb nog een mengverdeler hangen dus daar zit mijn overduidelijke eerste optimalisatie.
En ik ga de loop van het water iets aanpassen. Dan moet de temperatuur ook omlaag kunnen.

• TF

TF

bla bla

Nico_GTR schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:08:
[...]

Voelt voor mij ook als veel, maar de grote vraag is eigenlijk hoeveel warmte voer je toe met die 1700 watt. Als dat vol vermogen is heb je al antwoord.

Ik vraag nu ook 1800 watt maar hij geeft daarbij ook 8,2 kW warmte af. Het is dan ook blijkbaar nodig om zoveel te verwarmen? Aanvoertemperatuur is bij mij nu 40 graden. Heb nog een mengverdeler hangen dus daar zit mijn overduidelijke eerste optimalisatie.
En ik ga de loop van het water iets aanpassen. Dan moet de temperatuur ook omlaag kunnen.
Hoe kan ik dit het beste berekenen? Mijn max aanvoer is 32 graden. De aanvoertemp is afhankelijk van de buitentemperatuur. De thermostaat in de woonkamer draagt voor 50% bij in de beslissing om wel / niet aan te gaan. Ingestelde temperatuur is 21 graden en het is altijd behaaglijk in huis.

Huis is vrijstaand en van 2021; dus gebouwd met deze installatie. Vloerverwarming met pomploze verdelers op begaande grond en 1e verdieping. Totaal oppervlakte is 180 m2. Geen buffervat.

De Atlantic geeft maar beperkt inzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door TF op 12-11-2023 10:19 ]

TF schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:59:

Ik zoek wat feedback op het verbruik van mijn warmtepomp. Voor mijn gevoel verbruikt hij relatief veel tov gewenste aanvoertemperatuur. Maar het kan ook zijn dat hij niet verder kan terug moduleren. De pomp is een Atlantic Excellia 10.8 (11 kW, 3 fase)

[Afbeelding]

Hij draait steeds een half uurtje en stopt dan weer. En dan ook nog vooral 's nachts. Dat is allemaal bepaald niet optimaal.
Tips:
  • Probeer uit te vinden waarom de WP stopt. Is dat omdat de watertemperatuur te ver oploopt, hoger dan setpoint? Dan pendelt hij. Of is dat omdat de binnentemperatuur bereikt is?
  • Probeer de minimale watertemperatuur uit te vinden waarbij de WP net niet gaat pendelen. Dan moet je de WP daarop instellen.
  • Werk met nachtverlaging, zeker met milde buitentemperaturen. Jouw WP draait nu hoofdzakelijk 's nachts, wanneer de COP het laagst is. Die kun je dus beter enkel overdag laten draaien.

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:21:
[...]

Hij draait steeds een half uurtje en stopt dan weer. En dan ook nog vooral 's nachts. Dat is allemaal bepaald niet optimaal.
Tips:
  • Probeer uit te vinden waarom de WP stopt. Is dat omdat de watertemperatuur te ver oploopt, hoger dan setpoint? Dan pendelt hij. Of is dat omdat de binnentemperatuur bereikt is?
  • Probeer de minimale watertemperatuur uit te vinden waarbij de WP net niet gaat pendelen. Dan moet je de WP daarop instellen.
  • Werk met nachtverlaging, zeker met milde buitentemperaturen. Jouw WP draait nu hoofdzakelijk 's nachts, wanneer de COP het laagst is. Die kun je dus beter enkel overdag laten draaien.
Hij stops omdat het verschil tussen aanvoer en retour minder dan 4 graden is geworden. Hij gaat dan in een automatische 30 min wachttijd om weer opniuew te beginnen. Hij stopt uiteindelijk als de temperatuur 21+ is. Dus of door verwarming, of door de zon in huis bijvoorbeeld.

Die minimale temperatuur om niet te pendelen; moet je dan juist omhoog vanuit mijn huidige setting (32 graden) of omlaag? Mijn warmtepomp is nu ingesteld op een minimum aanmaak temperatuur van 25 gradem, dit kan 17 zijn op zijn laagst.

Nachtverlaging kan ik overwegen, nu is het wel zo dat het comfort van de warmte in de vroege ochtend gewaardeerd is
TF schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:26:
Hij stops omdat het verschil tussen aanvoer en retour minder dan 4 graden is geworden.
Bijzondere regeling, maar dat bepaalt dan je vermogen, in combinatie met de flow. Kun je die waarde niet op 3 graden instellen?
Hij gaat dan in een automatische 30 min wachttijd om weer opniuew te beginnen. Hij stopt uiteindelijk als de temperatuur 21+ is. Dus of door verwarming, of door de zon in huis bijvoorbeeld.

Nachtverlaging kan ik overwegen, nu is het wel zo dat het comfort van de warmte in de vroege ochtend gewaardeerd is
Dan moet je ook niet mekkeren over hoge energiekosten.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
TF schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:26:
[...]
Hij stops omdat het verschil tussen aanvoer en retour minder dan 4 graden is geworden.
Behoorlijk suf, bij LTV is een dT van 2K helemaal niet vreemd. Als deze instelling niet verbeterd kan worden, dan vind je misschien een oplossing in iets minder hard pompen als workaround. Immers dT is omgekeerd evenredig met debiet (bij gelijk vermogen).

Hoog debiet en lage dT is wel te prefereren.

• BarryH
@TF welke parameters kan je instellen op de wp?

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:11

TD-91

XC40 P8

Goedemorgen,

Zojuist een topic aangemaakt om advies in te winnen voor een L/W hybride warmtepomp. Benieuwd naar jullie input, waarvoor dank!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2217192

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:31:
[...]

Bijzondere regeling, maar dat bepaalt dan je vermogen, in combinatie met de flow. Kun je die waarde niet op 3 graden instellen?

[...]

Dan moet je ook niet mekkeren over hoge energiekosten.
Ik moet mij even verdiepen in om dit te bevestigen. De gebruiksaanwijzing laat zich lastig lezen omdat er weinig uitleg is bij sommige instellinge (plus het voelt hier en daar als een matige vertaling uit het Frans vermoed ik)

Verder is het niet zwart / wit. Dat we comfort wensen gaat hier hand in hand met de wens een systeem te optimaliseren. Stroomverbruik is slechts een factor in het geheel, maar wel een belangrijke :)

• TSquares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 20:26
Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door TSquares op 12-11-2023 12:17 ]

TSquares schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:00:
Wij hebben in de woonkamer een Daikin Stylish hangen
Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen verhelpen?
Je vraag stellen in het juiste topic? → Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Geen idee of deze vraag een eigen topic nodig heeft, dus start ik even hier.

Wij wonen korter dan een jaar onze woning, dus geen geweldig idee van het verbruik en vorige bewoners hadden geen vergelijkbaar verbruik.

We hebben een vloer van 60m² met vloerverwarming, voorzien van 1 verdeler met 5 groepen. Rest van het huis heeft nog traditionele radiatoren, maar worden niet/zeer zelden gestookt en is apart te sturen dmv Tado. Deze wil ik buiten beschouwing laten.

Het is qua leidingen eenvoudig om de vloerverwarming los te koppelen van de rest van het circuit.

Nu was mijn plan om deze warmtepomp aan te schaffen en deze in te zetten voor de vloerverwarming.
De WP spuwt maximaal 40gr water uit, perfect voor de vloer.
https://bunx.nl/poolex-ar...armtepomp-voor-spa-6-8-kw

De doorstroming van de warmtepomp is 2.0 m³/u ~ 33L/min.
Hiervoor zou ik een simpele pomp kunnen gebruiken, die temperatuur geregeld wordt via een simpele arduino-schakeling.

Is dit een werkbare oplossing? Of moet ik bijv nog nadenken over een buffervat?

• Dylantje2

Dylantje2

Ice T schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:10:
Geen idee of deze vraag een eigen topic nodig heeft, dus start ik even hier.

Wij wonen korter dan een jaar onze woning, dus geen geweldig idee van het verbruik en vorige bewoners hadden geen vergelijkbaar verbruik.

We hebben een vloer van 60m² met vloerverwarming, voorzien van 1 verdeler met 5 groepen. Rest van het huis heeft nog traditionele radiatoren, maar worden niet/zeer zelden gestookt en is apart te sturen dmv Tado. Deze wil ik buiten beschouwing laten.

Het is qua leidingen eenvoudig om de vloerverwarming los te koppelen van de rest van het circuit.

Nu was mijn plan om deze warmtepomp aan te schaffen en deze in te zetten voor de vloerverwarming.
De WP spuwt maximaal 40gr water uit, perfect voor de vloer.
https://bunx.nl/poolex-ar...armtepomp-voor-spa-6-8-kw

De doorstroming van de warmtepomp is 2.0 m³/u ~ 33L/min.
Hiervoor zou ik een simpele pomp kunnen gebruiken, die temperatuur geregeld wordt via een simpele arduino-schakeling.

Is dit een werkbare oplossing? Of moet ik bijv nog nadenken over een buffervat?
VVW pomp moet er tussen als start

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:57
dunklefaser schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:47:
@remc1979 Jouw vraag was toch waarom het 's nachts afkoelt, of niet?
Ik zou iets in de aansturing van de warmtepomp/ketel zoeken
bijvoorbeeld draait er een (temperatuur)programma met nachtverlaging?
Het kan een combinatie zijn van stooklijn (te hoog) waardoor overshoot, hysterese thermostaat te groot, waardoor te laat vertrokken.

De suggestie: een veel vlakkere stooklijn proberen!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:57
Blihi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:03:
Ik heb een vraagje over mijn SWW setup.

Ik gebruik een dagelijks patroon om het vat op te warmen, tussen 13:00 en 15:00 wordt het vat op 45 graden gebracht.

Nu is het twee keer gebeurd deze week dat er een keer vaker gedoucht wordt, of dat dochterlief ineens in bad ging.

De SWW sensor zit onderin het vat (default bij Toshiba), dus puur sturen op watertemperatuur zorgt ervoor dat het vat steeds opgewarmd wordt na elke douchebeurt.

Is er iets van een SWW vat thermostaat ofzo die dit anders kan regelen?

Het verplaatsen van de temperatuursensor moet ik nog naar kijken. Dat is misschien wel mogelijk.
Doorgaans staat de temperatuur waarbij de warmtepomp weer gaat opwarmen maar 5 graden lager dan de top temperatuur. Veel omschakelen van de driewegklep is het gevolg.
Afhankelijk van de inhoud kan het veel lager, zet die instelling eens op 15 of 20 graden.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 21:00
Een vriend van mij heeft een jaar of 4 geleden een nieuwbouwhuis gekocht.
Vloerverwarming boven en beneden. Nergens een radiator in huis.
Uiteraard nog wel een gasketel er in.
Maar die kan zelfs op max. 35°C draaien. (en voor tapwater dan uiteraard op een hogere temperatuur).
Toch zaten er deze vloerverwarmingsverdelers in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydWl0FGI9KX7uAzGL09wnUNN9ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaJDInJNXUmH1mv0EauTwpKu.jpg?f=fotoalbum_large
Jammer, want ten eerste te dure verdelers (met pomp en thermostaatkraan), ten tweede moest er een elektriciteitsaansluiting tbv de pompen/verdelers aangelegd worden en last but not least, je gasketel draait met een lager rendement dan mogelijk is en je hebt stroomverbruik van extra circulatiepompen.

Om al vast voor te bereiden op de komst van een WP (en ondertussen een beter rendement van de gasketel) zou ik graag de pomp en thermostaatkraan van de verdelers verwijderen.
Maar daar lijken dan nieuwe verdelers voor nodig te zijn.

Eigenlijk vindt ik dat een beetje jammer.
Als je de pomp demonteert, zou je een flens kunnen maken die de ontstane opening afdicht.
Flens bijv. met een schroefgat waar je een CV-leiding op aan kunt sluiten.
Binnenin de verdeler nog een opening afdichten (zuigkant waaier) en dan moet je er zijn.
Ja natuurlijk nog even een stop in de huidige retouraansluiting op de bovenste balk.

Heeft iemand van jullie zoiets al een keer gedaan?

Zwerius Kriegsman

• Dylantje2

Dylantje2

Zwerius schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:40:
Maar die kan zelfs op max. 35°C draaien. (en voor tapwater dan uiteraard op een hogere temperatuur).
[Afbeelding]
Jammer, want ten eerste te dure verdelers (met pomp en thermostaatkraan), ten tweede moest er een elektriciteitsaansluiting tbv de pompen/verdelers aangelegd worden en last but not least, je gasketel draait met een lager rendement dan mogelijk is en je hebt stroomverbruik van extra circulatiepompen.

Om al vast voor te bereiden op de komst van een WP (en ondertussen een beter rendement van de gasketel) zou ik graag de pomp en thermostaatkraan van de verdelers verwijderen.

Als je de pomp demonteert, zou je een flens kunnen maken die de ontstane opening afdicht.
Binnenin de verdeler nog een opening afdichten (zuigkant waaier) en dan moet je er zijn.
Ja natuurlijk nog even een stop in de huidige retouraansluiting op de bovenste balk.

Netjes er af sleutelen.
Op MP zetten en de goede verdeler kopen betere optie.
Stopcontact kun je gebruiken voor je voeding va je esp sensoren
:-)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

Bij sommige van die verdelers kun je de bijmenging via een inregelventiel inregelen op de hoeveelheid (of geen) menging.

Dan zou je de pomp vervolgens los kunnen halen en de waaier eruit slopen. Vervolgens plaats je de pomp terug. Dan heb je een soort van pomploze (gesloten) verdeler. Zelf heb ik dit nooit gedaan, of het in de praktijk ook lekker zal werken…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 12-11-2023 14:40 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 21:00
DutchWing schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:36:
[...]

Bij sommige van die verdelers kun je de bijmenging via een inregelventiel inregelen op de hoeveelheid (of geen) menging.

Dan zou je de pomp vervolgens los kunnen halen en de waaier eruit slopen. Vervolgens plaats je de pomp terug. Dan heb je een soort van pomploze (gesloten) verdeler. Zelf heb ik dit nooit gedaan, of het in de praktijk ook lekker zal werken…
Dat gaat hier natuurlijk niet lukken. Als je naar het plaatje kijkt, zie je dat zowel aanvoer als retourr beide op de bovenste balk zijn aangesloten.

Zwerius Kriegsman

• Naalroc
Nee, dat zijn 2 balken op elkaar, als je goed kijkt, dan s de naad toch wel duidelijk te zien.

Volgens mij is dit een Robot unit, en wat ik daarover heb gelezen zijn er idd types die een stop hebben om mixen te voorkomen. staat regelmatig genoemd hier in dit topic.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
Hier is zo'n verdeler zonder pomp beschikbaar , en zie je de balken wat beter.

https://www.installand.nl...1L4FiNKWo8r4aAgkmEALw_wcB

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:59:
[...]

Dat gaat hier natuurlijk niet lukken. Als je naar het plaatje kijkt, zie je dat zowel aanvoer als retourr beide op de bovenste balk zijn aangesloten.
Afhankelijk of er een inregelventiel zit.
Dan zit op de foto in de bovenste balk aan de zijkant bij de pomp een inregelventiel.
Deze zit inwendig tussen de aanvoer/retour

Zie bijvoorbeeld deze handleiding en foto van robot als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uwwBsDMLdy1xGRK-jIQ6U8jvcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypc1bU3cJShxrbuq5iQiZeXL.jpg?f=fotoalbum_large
K = inregelventiel.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:28

Jan2023

KISS

[Afbeelding]

Er is een heel topic over de vvw verdelers.

@ds23man
Ging je voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9QOw4N7ONVzBt1fI7HkfPjB1ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/irb04VW80M7Jy944CT42G5wf.webp?f=user_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Naalroc
Jan2023 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:28:
[...]

Er is een heel topic over de vvw verdelers.

@ds23man
Ging je voor

[Afbeelding]
Die is niet van toepassing, want dat is een heel andere verdeler, jouw plaatje is juist heel makkelijk om te doen, en zo heb ik het 5 jaar (in principe) geleden ook gedaan

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:14
Hoi allemaal. Ik heb een huis uit 2014-2015, gasloos en met een bestaande warmtepomp. Nu hebben ze de warmtepomp op het schuine dak geinstalleerd, met een kap eromheen. Het ziet er een beetje uit als een normale schoorsteen. Hierdoor maakt hij veel herrie, zowel buiten als binnen (erg hard zoemend/trillend geluid). In de winter als het buiten 0 graden is, trilt hij bijna de hele nacht zo hard dat we met oordopjes in moeten slapen. We hebben het onderhoudsbedrijf hierover gesproken, maar ze geven aan dat de hele straat soortgelijke problemen heeft. Ook geven ze aan dat er al twee vervangen zijn verderop in de straat, omdat ze extra hard moeten werken omdat ze op dat schuine dak in de volle koude wind staan. Van de andere kant geven ze ook aan dat hij niet voldoende lucht kan aanzuigen door de kap eromheen.

Onderstaand heb ik een foto voor de verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlJrdpPHBG5ZCOWJX-qdCeWdgMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GlBmgvx7Fizi6mKmm5bxlDQ1.png?f=user_large

Snijdt dit verhaal hout? Kan het zijn dat die warmtepomp het inderdaad zwaar te verduren krijgt zo op het dak?

Ik zit er namelijk aan te denken om hem maar te gaan vervangen door een monoblock die ik dan in het gangetje naast me plaats. Het gangetje is gedeeld eigendom met de buren. Met name als de warmtepomp toch al 8+ oud is, en als hij het inderdaad zo zwaar heeft, kan ik me voorstellen dat hij de gemiddelde 15-20 jaar levensduur niet gaat halen en hij over een paar jaar toch het loodje legt. Dan kan ik hem misschien beter z.s.m. vervangen nu er nog goede subsidies zijn. Scheelt mij meteen een hoop overlast. Ook is onderhoud erg prijzig, omdat er een hoogwerker voor nodig is, en er hierdoor ook altijd 2 monteurs nodig zijn (een die beneden de wacht houdt terwijl de andere werkt). Daarnaast vinden we het warmwatervat nu wat te klein. Het lukt soms niet eens om een heel bad ermee te vullen.

Ook kan ik me goed voorstellen dat een moderne warmtepomp een stuk zuiniger is. We hebben een Mitsubishi Ecodan ehst20c-vm2b binnenunit. De buitenunit kan ik zo niet terugvinden, maar volgens mij is dit een 5 kW PUHZ. Afgelopen januari hadden we een verbruik van 900 kWh, in een maand als mei hebben we 400 kWh verbruik. Dus ik denk dat het een veilige aanname is dat we 500 kWh per maand verbruiken voor de verwarming in de winter (thermostaat op 20 graden). Geen idee of dit veel is of niet.

Hebben jullie hier goede ideeen over?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ruuddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:35:
Hoi allemaal. Ik heb een huis uit 2014-2015, gasloos en met een bestaande warmtepomp. Nu hebben ze de warmtepomp op het schuine dak geinstalleerd, met een kap eromheen. Het ziet er een beetje uit als een normale schoorsteen. Hierdoor maakt hij veel herrie, zowel buiten als binnen (erg hard zoemend/trillend geluid). In de winter als het buiten 0 graden is, trilt hij bijna de hele nacht zo hard dat we met oordopjes in moeten slapen. We hebben het onderhoudsbedrijf hierover gesproken, maar ze geven aan dat de hele straat soortgelijke problemen heeft. Ook geven ze aan dat er al twee vervangen zijn verderop in de straat, omdat ze extra hard moeten werken omdat ze op dat schuine dak in de volle koude wind staan. Van de andere kant geven ze ook aan dat hij niet voldoende lucht kan aanzuigen door de kap eromheen.

[Afbeelding]

Snijdt dit verhaal hout? Kan het zijn dat die warmtepomp het inderdaad zwaar te verduren krijgt zo op het dak?

Ik zit er namelijk aan te denken om hem maar te gaan vervangen door een monoblock die ik dan in het gangetje naast me plaats. Het gangetje is gedeeld eigendom met de buren. Met name als de warmtepomp toch al 8+ oud is, en als hij het inderdaad zo zwaar heeft, kan ik me voorstellen dat hij de gemiddelde 15-20 jaar levensduur niet gaat halen en hij over een paar jaar toch het loodje legt. Dan kan ik hem misschien beter z.s.m. vervangen nu er nog goede subsidies zijn. Scheelt mij meteen een hoop overlast. Ook is onderhoud erg prijzig, omdat er een hoogwerker voor nodig is, en er hierdoor ook altijd 2 monteurs nodig zijn (een die beneden de wacht houdt terwijl de andere werkt). Daarnaast vinden we het warmwatervat nu wat te klein. Het lukt soms niet eens om een heel bad ermee te vullen.

Ook kan ik me goed voorstellen dat een moderne warmtepomp een stuk zuiniger is. We hebben een Mitsubishi Ecodan ehst20c-vm2b binnenunit. De buitenunit kan ik zo niet terugvinden, maar volgens mij is dit een 5 kW PUHZ. Afgelopen januari hadden we een verbruik van 900 kWh, in een maand als mei hebben we 400 kWh verbruik. Dus ik denk dat het een veilige aanname is dat we 500 kWh per maand verbruiken voor de verwarming in de winter (thermostaat op 20 graden). Geen idee of dit veel is of niet.

Ik heb even terug gekeken maar wij zaten januari op 658kwh voor de wp en dat is met snachts 20 en overdag richting 22 in een vrijstaand huis uit 1930...
Ik verwacht na mijn isolatie actie van dit jaar nog een stuk lager uit te komen...

Wel zijn die dak units vaker voorbij gekomen met betrekking tot een slechte scheiding tussen de aangezogen en uitgeblazen lucht.

Monoblock in die steeg zou niet gelijk mijn voorkeur zijn denk ik... Dan eerder voor of achter huis.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• verkeerslicht
  • Niet online

[Afbeelding]

Gaan we weer @leonlwd

Al je argumenten zijn juist. Het ziet er netjes uit, maar verder is het een drama, zo'n ding op het dak.
Omdat er een kast omheen zit, zuigt 'ie z'n eigen ijskoude lucht aan en werkt daardoor niet efficiënt of vriest zelfs kapot.

500kWh is ook veel te veel. Zeker in zo'n zuinige nieuwbouwwoning. 200kWh per maand over het stookseizoen zou realistischer zijn.

Hoe zijn de zaken binnen, qua leidingdiameter? Een heeft de vloerverwarmingverdeler een pomp? Weet je verder ook iets over de aanvoertemperatuur?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Even mijn eigen rommel opgeruimd:
* Geluidsdiscussie / Omgevingswet is toegevoegd aan Hoeveel geluid mag een warmtepomp maken?
* Zin en onzin van hybride warmtepompen naar Zin en onzin van hybride warmtepompen.
* Support voor reiver is naar Het grote Carrier Heat Pump draadje - 30AWH006HB
* Gasketelwetposts zijn in de prullenbak.

En weer verder ontopic :)

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:14
verkeerslicht schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:46:
[...]

Gaan we weer @leonlwd

Al je argumenten zijn juist. Het ziet er netjes uit, maar verder is het een drama, zo'n ding op het dak.
Omdat er een kast omheen zit, zuigt 'ie z'n eigen ijskoude lucht aan en werkt daardoor niet efficiënt of vriest zelfs kapot.

500kWh is ook veel te veel. Zeker in zo'n zuinige nieuwbouwwoning. 200kWh per maand over het stookseizoen zou realistischer zijn.

Hoe zijn de zaken binnen, qua leidingdiameter? Een heeft de vloerverwarmingverdeler een pomp? Weet je verder ook iets over de aanvoertemperatuur?
Bedankt voor je reactie! Volgens mij heeft de vloerverwarmingverdeler geen pomp, ik zal morgen een foto maken. Dan zal ik meteen kijken naar de leidingen. De aanvoertemperatuur durf ik niet te zeggen, ik zal morgen eens proberen in het menu van de warmtepomp rond te snuffelen.

• Nico_GTR
DutchWing schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:25:
[...]

Afhankelijk of er een inregelventiel zit.
Dan zit op de foto in de bovenste balk aan de zijkant bij de pomp een inregelventiel.
Deze zit inwendig tussen de aanvoer/retour

Zie bijvoorbeeld deze handleiding en foto van robot als voorbeeld:
[Afbeelding]
K = inregelventiel.
Kijk!!

Maar ze raden aan niet volledig dicht te draaien. Reden daarvoor ontgaat me een beetje. Is dat voor de pomp? Of om de vloer te beschermen. Zo eens kijken of ik die ook heb zo'n ventiel.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ruuddie zie ook (de reacties op) leonlwd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" en robeeert in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Mortel in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Er zwerft ook nog een foto van een simpele fix met plastic, schuim en ducttape maar die kan ik even niet vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2023 21:55 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:27

Lijkt me een goed idee om een monoblock neer te zetten, die installatie op het dak moet je niet willen. Zowel qua opzet als in de uitvoering is het een idioot systeem bedacht door mensen zonder ervaring met warmtepompen is mijn indruk.
Je verbruik is veel te hoog nu, hoe eerder je dit vervangt hoe beter.
Zou het alleen niet in die steeg zetten of hangen; ook daar heb je kans op kortsluiting van koude uitblaaslucht en bovendien voldoet het niet aan de geluidseisen.
Naast de voordeur lijkt me een prima plek.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-11 22:07

[Afbeelding]

Welkom, jammer voor je dat ze de schoorsteen hebben gebruikt. Er zijn hierover ook al posts geweest in het forum specifiek voor ecodan. kijk zelf maar even:
https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=schoorsteen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49

[Afbeelding]

Klopt helemaal wat je zegt. Die schoorstenen zien er heel mooi uit maar verder is het drama. Onderhoud is praktisch onmogelijk, er zijn geen partijen te vinden die het willen doen.

Vanwege de recirculatie van de lucht werkt ook je WAR niet, heb je veel meer defrosts, gaat je COP volledig naar de maan en je unit veel sneller kapot. Ook het vol in de wind staan is niet ideaal, in de handleiding van Mitshubishi staat ook duidelijk dat ze niet in de wind mogen staan.

Wij testen nu in ons project met een aangepaste kap, waarbij er een soort ring in de kap zit die de 'uitblaas' wél echt je kap uit blaast. De eerste bevindingen zijn veelbelovend! _/-\o_

• verkeerslicht
  • Niet online
leonlwd schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:37:
[...]

Wij testen nu in ons project met een aangepaste kap, waarbij er een soort ring in de kap zit die de 'uitblaas' wél echt je kap uit blaast. De eerste bevindingen zijn veelbelovend! _/-\o_
@Ruuddie Een manchet is inderdaad de beste pleister die geplakt kan worden in deze situatie.
Ik weet niet of je het aandurft om zelf het dak op te gaan (desnoods met een harnas of zoiets), maar dat je zo'n ring zelf provisorisch maakt. Geluidsproblemen los je er niet mee op, maar misschien toch wel deels (want minder defrosts).

Zomaar een idee, maar misschien zijn er handigere oplossingen:
Afhankelijk van de afstand die er aan de binnenkant tussen de kast en de warmtepomp zelf zit, flexibele buisisolatie (elastomeer, dus niet dat stuggere lichter-grijze materiaal van de Gamma) in een cirkel rond de uitblaas van de warmtepomp te plakken. Die isolatie net te dik nemen zodat het goed aansluit tegen de binnenzijde van de omkasting.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Pagina: 1 ... 68 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)