• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-11 23:43
Hartelijk dank voor al de reacties. Vaillant hebben we ook overwogen, maar naast het advies van de installateurs was het modulatiebereik ook nog een grote reden voor Nibe, deze kan terug moduleren tot 2.5kW.

Daarnaast maakt Vaillant ook gewoon gebruik van Chinese binnenwerken voor de warmtepompen (Gree).

In ons huidig huis hebben we ook een monoblock 8kW van Gree. Deze staat ook achter de garage, kort op de erfgrens. Je hoort hem redelijk als we buiten zijn, maar binnen nooit. De buren overigens ook nog nooit horen klagen.

Het probleem is niet zozeer dat wij bang zijn voor het geluid. Maar dat de gemeente een akoestische berekening eist. Volgens de "expert" zal deze berekening nooit voldoen met de huidige opstelling.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:27:
Hartelijk dank voor al de reacties. Vaillant hebben we ook overwogen, maar naast het advies van de installateurs was het modulatiebereik ook nog een grote reden voor Nibe, deze kan terug moduleren tot 2.5kW.

Daarnaast maakt Vaillant ook gewoon gebruik van Chinese binnenwerken voor de warmtepompen (Gree).

In ons huidig huis hebben we ook een monoblock 8kW van Gree. Deze staat ook achter de garage, kort op de erfgrens. Je hoort hem redelijk als we buiten zijn, maar binnen nooit. De buren overigens ook nog nooit horen klagen.

Het probleem is niet zozeer dat wij bang zijn voor het geluid. Maar dat de gemeente een akoestische berekening eist. Volgens de "expert" zal deze berekening nooit voldoen met de huidige opstelling.
Volgens mij maakt Nibe ook niet zijn eigen compressoren. En laten we gewoon eerlijk zijn, heel veel productie van onderdelen is naar China verhuist. Er bestaat bijna geen magnetron meer waar het binnenwerk niet daar vandaan komt. Maar het gaat er uiteindelijk om wat je als fabrikant met al die onderdelen in elkaar knutselt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:22:
Hartelijk dank voor al de reacties.

De keuzen voor de Nibe S2125, naast het advies van de instalateurs is ook het hoog modulatie bereik. 2.5kW tot 10kW.
Valiant hebben we ook serieus overwogen, maar door het modulatie bereik hebben we voor Nibe gekozen. Overigens maakt Valiant ook gebruik een chineese warmtepomp (Gree)

In ons huidig huis hebben we ook een monoblock 8Kw van Gree, staat ook achter de garage vrij kort op de erfgrens. Als we buiten zijn horen we hem maar binnen nooit las van. Ook de buren nooit horen klagen over het geluid.

Ikzelf ben niet zo bang voor het geluid. Het probleem is dat de gemeente een akoestische berekenign wil zien, en volgens de "expert" valt die in de huidige opstel positie buiten de norm.
Vervelend die bemoeienis van de gemeente! Snap het wel dat ze er naar kijken op zich, maar de officiële regels zijn wel erg scherp, en bemoeilijken de plaatsing van een warmtepomp onnodig.

Los van het geluid. Er zijn veel wp's met een adequaat modulatiebereik. Bijv. een Panasonic of Mitsubishi doet dit zeker niet slechter dan een Nibe daarin (die volgens mij Mitsubishi onderdelen gebruikt).

Het hangt echter van het afgiftesysteem af of je dat bereik ook daadwerkelijk nodig hebt. Gezien de nieuwbouw vermoed ik een mooie vloerverwarming, in ieder geval op de begane grond?

Want dan wordt het modulerend bereik veel minder interessant, en kijk je het beste gewoon naar de efficiëntie en een kloppende capaciteit. De compressor op z'n laagste stand is meestal niet z'n efficientste stand.

Ter referentie. Ik heb een matig modulerende wp. een 10kW model, en deze moduleert terug tot 660Watt elektrisch bij 10°C buiten en een Ta van 31°C. Dat is dus niet zo heel denderend, maar dat doet 'ie wel met een COP van 6,9. Mijn afgiftesysteem (bestaande uit VVW van 3 groepen, en voornamelijk radiatoren en twee fancoils) zorgt dan toch voor runs van 3+ uur, en wordt meestal door de ruimtethermostaat geschakeld wat dus prima acceptabel is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jan011
Klopt, we hebben boven en onder vloerverwarming, en de pomp moet voor het warmwater gaan zorgen. We zouden met een kleinere pomp af kunnen, echter, op deze manier hoop ik de koude winters (mits we die nog krijgen) voor te zijn.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:59
Oei, een nieuwbouwhuis met een 10kW pomp? Ik heb een 5kW voor een huis uit 1880 met deels verouderd dubbelglas. Kies je pomp zo klein mogelijk, scheelt ook meteen weer een paar dB geluid :-) Modulatiebereik is denk ik niet je grootste zorg zoals @verkeerslicht al aangaf.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• verkeerslicht
  • Niet online
@jan011 Die beredenering snap ik. Gewoon een lekker gevoel om alle scenario's afgedekt te hebben.
Maar wat je ziet is dat veel WP's binnen een bepaalde serie even ver terug kunnen moduleren omdat van dezelfde compressor gebruik wordt gemaakt.
Een Panasonic 9J kan even ver terug als een 5J. En mijn Ferroli Omnia 10, kan even ver terug als de Omnia 8.
De 9J doet gewoon nog 7,6kW bij -20°C!

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 09-11-2023 12:08 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jan011
Met een 5kW gaan wij het niet redden, ik meen dat uit de berekening +/- 6 kwam, dit moe ik nazoeken.

@verkeerslicht
De Nibe S2125-12 kan inderdaad net zo ver terug dan de Nibe 2125-8. Als hier dan dezelfde compresser in zit, dan zie ik geen groot nadeel? Volgens de warmteverlies berekeningen zouden we net met de Nibe S2125-8 weg kunnen. Waarom zou dan niet gekozen worden voor die extra 3kW? als de compressor hetzelfde is zal de wisselaar, verdamper etc. wat groter zijn wat het rendement omlaag trekt?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:51
@jan011 Ik heb de 2125-8 en die hoor je bijna niet. Wanneer je er een heggetje oid voor zet dan zal er waarschijnlijk niet of nauwelijks geluid op de erfgrens zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:53

SBL

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:35:
Of hebben jullie misschien een andere "goede" opstellingsplaats
[Afbeelding]
Op het dak van de berging, ver van de rand van het dak. Ik weet niet hoe het er bij de buren uitziet, maar dan heb je al snel een meter of 5 tot een raam of tot 1,5m hoogte op/over de erfgrens en dat moet genoeg zijn met stille modus.
Officiële tool gebruiken! Daar kun je het intekenen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• verkeerslicht
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:08:
De Nibe S2125-12 kan inderdaad net zo ver terug dan de Nibe 2125-8. Als hier dan dezelfde compresser in zit, dan zie ik geen groot nadeel? Volgens de warmteverlies berekeningen zouden we net met de Nibe S2125-8 weg kunnen. Waarom zou dan niet gekozen worden voor die extra 3kW? als de compressor hetzelfde is zal de wisselaar, verdamper etc. wat groter zijn wat het rendement omlaag trekt?
Nee ik zie daar geen nadelen in inderdaad. Alleen iets meer kosten wellicht. Al zal dat meevallen doordat de subsidie ook hoger is. Rendement is ook niet lager (alleen wel lager berekend soms omdat er rekening wordt gehouden met een grotere behoefte, maar bij dezelfde behoefte is er geen verschil).

Alleen Nibe staat bekend om haar hoge prijzen, vandaar de suggestie om ook andere WP's in overweging te nemen. Maar dat is natuurlijk geheel waar je eigen voorkeur naar uit gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 09-11-2023 14:05 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ds23man

ds23man

Eenum

verkeerslicht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:03:
[...]

Nee ik zie daar geen nadelen in inderdaad. Alleen iets meer kosten wellicht. Al zal dat meevallen doordat de subsidie ook hoger is. Rendement is ook niet lager (alleen wel lager berekend soms omdat er rekening wordt gehouden met een grotere behoefte, maar bij dezelfde behoefte is er geen verschil).

Alleen Nibe staat bekend om haar hoge prijzen, vandaar de suggestie om ook andere WP's in overweging te nemen. Maar dat is natuurlijk geheel waar je eigen voorkeur naar uit gaat.
Probleem met Nibe qua prijs is dat de WP zelf al heel duur is en alles er omheen wat je nodig hebt ook nog eens. In die S2125 zit niet eens een circulatiepomp, daar mag je 340 euro voor aftikken. Besturingsmodule zo een 1000 euro... Sorry hoor, maar 9K voor een pomp en dan dik 1,5 K aan verplichte rommel er omheen gaat wel heel ver. En dan hebben we het alleen nog maar over verwarming. Met SWW ben je helemaal aan de beurt.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de prijs van nibe is 1 ding, verkrijgbaarheid van onderdelen is een andere. prijzen zijn extreem te noemen voor wat je krijgt. simpele printplaten met 30 euro aan BOM kost doodleuk 500+ euro bij nibe. heb je wat erieuzers kapot zoals een compressor kan je de unit gewoon bij het grofvuil zetten en een panasonic halen en dan heb je nog geld over voor een leuk avondje stappen...

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 09-11-2023 14:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Aziraphale
Dan ben ik benieuwd wat ik nu ga beleven na een (blijkbaar) nogal onhandige actie mijnerzijds. Even een crosspost uit het Nibe topic:

Ik heb de RMU S40 vandaag weer bedraad (was draadloos) aangesloten en daarbij blijkbaar twee draadjes verwisseld. Resultaat is dat mijn VVM S320 "dood" is, want ik had de stroom er niet vanaf gehaald. :F Nooit aan gedacht, want ik heb mijn eerdere thermostaten altijd gewoon aangesloten en nooit een probleem mee gehad en de kabel wat bij de oorspronkelijke installatie al door de installateur in de binnenunit aangesloten.. Ik wou de binnenunit ook liever niet open maken en heb gewoon de logica gevolgd van "blauw is prik, geel is aarde". Blijkt dt mijn installateur groen voor 12v gebruikt... Nu maar wachten op de installateur en hopen dat hij het op kan lossen, want uiteraard heb ik een 3x400v exemplaar en die heeft geen ingebouwde zekering, wat de 3 x 230v wel heeft. Ergens zou kortsluiting me ook verbazen, want de groep en de aardlek zijn er niet uitgevlogen en ik had dan verwacht dat ik een nieuwe RMU kon gaan halen.

Geloof dat ik de houtkachel maar aan ga steken... :-( :-( :-(

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• jan011
Ik proef een beetje Nibe haat :P

Ik ben me er bewust van dat je veel betaald voor de naam Nibe, de regelunit en pomp was ik me ook bewust van. Echter dat je met sanitair helemaal aan de beurt bent was ik me niet bewust van. Als je de regelunit hebt was ik in de veronderstelling dat je merk onafhankelijk verder kunt. Dan hoef je toch geen Nibe boilervat te nemen ofwel?

Wat betreft de keuzen, voor nu gaan we met Niba door. we willen de vergunningen zo snel mogelijk rond hebben. Zodra deze binnen zijn kan ik het altijd nog eens heroverwegen om naar een ander merk / type te gaan. en zien we dan wel wat de gemeente te vertellen heeft. :P

• Aziraphale
Bij mij geen Nibe haat, hoor. Ik vind het een geweldig apparaat en ben er nog dagelijks blij om dat ik er voor heb gekozen. Alleen baal ik momenteel even dat mijn binnenunit geen sjoege meer geeft en ik het niet zelf op kan lossen. Gelukkig nam de installateur direct op en komt hij eind van de middag langs.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
De COP van Valliant

Voor de monitoring kwam van een deelnemer ik dit tegen:

Definitie COPvalliant : (warmteopbrengst+ elektriciteitsverbruik)/electriciteitsverbruik

Het staat inderdaad ook op de website van Valliant

De definitie in NL is: COPnl=Warmteopbrengst kWh/elektriciteitsverbruik kWh
In de geleverde warmte zit ook het elektriciteitsverbruik dat volgt uit de energiebalans van de warmtepomp.

De breuk verder Valliant uitwerken:
COP valliant = warmteopbrengst/electriciteitsverbuik + 1

Altijd een punt hoger dan de de COPnl

Ik denk dat de commerciële jongens een fout gemaakt hebben.
Valliant gebruikers moeten controleren of dat door de software van de warmtepomp ook zo gedaan wordt.
Even een telefoontje naar de importeur??

• SBL
  • Laatst online: 12:53

SBL

Tomexergie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:02:
De COP van Valliant

Voor de monitoring kwam van een deelnemer ik dit tegen:

Definitie COPvalliant : (warmteopbrengst+ elektriciteitsverbruik)/electriciteitsverbruik

Het staat inderdaad ook op de website van Valliant

De definitie in NL is: COPnl=Warmteopbrengst kWh/elektriciteitsverbruik kWh
In de geleverde warmte zit ook het elektriciteitsverbruik dat volgt uit de energiebalans van de warmtepomp.

De breuk verder Valliant uitwerken:
COP valliant = warmteopbrengst/electriciteitsverbuik + 1

Altijd een punt hoger dan de de COPnl

Ik denk dat de commerciële jongens een fout gemaakt hebben.
Valliant gebruikers moeten controleren of dat door de software van de warmtepomp ook zo gedaan wordt.
Even een telefoontje naar de importeur??
Wat is de Vaillant-definitie van warmteopbrengst? Misschien geleverde warmte - gebruikte elektriciteit? Dan klopt het weer. :+
Aanvulling: op Vaillant.be gaat het volgens mij wel goed: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfDyvk98gAECJTNU6Ex4IM1EqxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/906ocaJY2T8EtUm4WQfuXOo5.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door SBL op 09-11-2023 16:25 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:49:

Ik ben me er bewust van dat je veel betaald voor de naam Nibe, de regelunit en pomp was ik me ook bewust van. Echter dat je met sanitair helemaal aan de beurt bent was ik me niet bewust van. Als je de regelunit hebt was ik in de veronderstelling dat je merk onafhankelijk verder kunt. Dan hoef je toch geen Nibe boilervat te nemen ofwel?

Wat betreft de keuzen, voor nu gaan we met Niba door. we willen de vergunningen zo snel mogelijk rond hebben. Zodra deze binnen zijn kan ik het altijd nog eens heroverwegen om naar een ander merk / type te gaan. en zien we dan wel wat de gemeente te vertellen heeft. :P
Hier ook geen haat hoor, maar 1,5 jaar geleden ben ik in eerste instantie met Nibe aan het rekenen geslagen en sloeg uiteindelijk steil achterover. Daarom voor Vaillant gegaan.

Mijn indruk is dat Nibe 15 jaar lang koning Eenoog is geweest in het land der blinden en inmiddels koning Geenoog in het land der zienden is geworden. Met die prijzen prijs je jezelf uit de markt. In je vergunning staat echt niet het merk van je warmtepomp, dus je kan nog alle kanten op.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tomexergie Vaillant geeft "milieuopbrengst" aan, dat is slechts de onttrokken energie uit de buitenlucht.
Soms denken mensen dat dat de warmteopbrengst is en dan gaat het mis, dan kom je 1 te laag uit.
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvyq4P9U8BZ7clRKq8AKZiUoULE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXpVDDm4OIPaSqFUxnQFWDRg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 17:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:13:
@Tomexergie Vaillant geeft "milieuopbrengst" aan, dat is slechts de onttrokken energie uit de buitenlucht.
Soms denken mensen dat dat de warmteopbrengst is en dan gaat het mis, dan kom je 1 te laag uit.
[Afbeelding]
Ligt er ook aan waar je kijkt, de stuurmodule geeft wat anders aan dan de Thermostaat.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man Wat bijdraagt aan de verwarring.
Als je niet weet wat je meet, weet je nog geen ....
#teamwarmtemeter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jan011
Batilan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:20:
[...]

Ik denk echt dat dit onderwerp beter tot zijn recht komt in het eerder genoemde L/W WP topic (bedankt voor het duimpje :)). Alleen het topic doorzoeken op luchtstroom levert al de nodige info op. Ook andere gerelateerde vragen zijn daar beter op zijn plaats. Ik heb nog niet heel vaak vernomen dat de gemeente zo kort op de bal speelt qua geluids niveau, wellicht ervaringen uit het (recente) verleden?

Als de tabelletjes van @rusman qua 'natuurkunde' kloppen dan zou je zelf op basis van de technische gegevens en algemeen aanvaarde natuurwetten al kunnen aantonen dat je voldoet aan de normen? Ik zou eens vragen op welke wetgeving die eisen van de gemeente gebaseerd zijn.
Ja ik vind het zelf ook een beetje raar dat de gemeente zo doet. Als ik zo rondkijk bij nieuwbouw zijn er genoeg pompen die behoorlijk dicht op de erfgrenzen staan.

Ik citeer de gemeente. de wetgeving die ze naleven is het bouwbesluit, en daar staat inderdaad in 40dB op de erfgrens.

"Uit de ingediende stukken volgt dat een lucht-water warmtepomp wordt toegepast voor de verwarming. Hiervoor is een buitenunit nodig. Aangetoond dient te worden met een akoestische berekening dat voldaan kan worden aan de geluidseis uit artikel 3.8 lid 2 van het Bouwbesluit. Deze berekening ontbreekt bij de aanvraag.
"

Als ik de pomp verplaats naar de links van de garage deur, dan zit ik op een ruime 3 meter van de erfgrens. volgens de tabel van @rusman zit de pomp dan op 44.5dB. Met een geluidskast en een schutting / haag voor de erfgrens moet het toch wel haalbaar zijn om dan 40dB te realiseren op de erfgrens.
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:03:
[...]

Hier ook geen haat hoor, maar 1,5 jaar geleden ben ik in eerste instantie met Nibe aan het rekenen geslagen en sloeg uiteindelijk steil achterover. Daarom voor Vaillant gegaan.

Mijn indruk is dat Nibe 15 jaar lang koning Eenoog is geweest in het land der blinden en inmiddels koning Geenoog in het land der zienden is geworden. Met die prijzen prijs je jezelf uit de markt. In je vergunning staat echt niet het merk van je warmtepomp, dus je kan nog alle kanten op.
Jawel, het merk / type pomp dat we gebruiken is aangegeven voor de vergunning aanvraag, dit wordt meegenomen in de BENG berekening. als de gemeente lastig wil doen zouden ze het heel eenvoudig kunnen uitzoeken met welke merk / type pomp de aanvraag gedaan is.

[ Voor 18% gewijzigd door jan011 op 09-11-2023 17:30 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:28:
[...]

Ja ik vind het zelf ook een beetje raar dat de gemeente zo doet. Als ik zo rondkijk bij nieuwbouw zijn er genoeg pompen die behoorlijk dicht op de erfgrenzen staan.

Ik citeer de gemeente. de wetgeving die ze naleven is het bouwbesluit, en daar staat inderdaad in 40dB op de erfgrens.

"Uit de ingediende stukken volgt dat een lucht-water warmtepomp wordt toegepast voor de verwarming. Hiervoor is een buitenunit nodig. Aangetoond dient te worden met een akoestische berekening dat voldaan kan worden aan de geluidseis uit artikel 3.8 lid 2 van het Bouwbesluit. Deze berekening ontbreekt bij de aanvraag.
"

Als ik de pomp verplaats naar de links van de garage deur, dan zit ik op een ruime 3 meter van de erfgrens. volgens de tabel van @rusman zit de pomp dan op 44.5dB. Met een geluidskast en een schutting / haag voor de erfgrens moet het toch wel haalbaar zijn om dan 40dB te realiseren op de erfgrens.
Je kan volstaan met een uitdraai van de rekentool van de overheid, die is nl wettelijk leidend.

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:28:
[...]

"

[...]

Jawel, het merk / type pomp dat we gebruiken is aangegeven voor de vergunning aanvraag, dit wordt meegenomen in de BENG berekening. als de gemeente lastig wil doen zouden ze het heel eenvoudig kunnen uitzoeken met welke merk / type pomp de aanvraag gedaan is.
En dan nog, wie zegt dat die pomp over 1,5 jaar nog leverbaar is. Zolang je er iets vergelijkbaars ( of beter) neerzet is er niets aan de hand. Afgelopen 2 jaar is er bij nieuwbouw heel veel geschoven met types en merken omdat er leveringsproblemen waren.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:27:
Zoals @ds23man die geluidsmodel / rekentool vanuit de overheid is leidend!

Gemeentes doen wel vaak rare dingen waar ze helemaal niks van mogen vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 09-11-2023 17:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• jan011
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:30:
[...]

Je kan volstaan met een uitdraai van de rekentool van de overheid, die is nl wettelijk leidend.
Dan ga ik daar deze avond eens induiken, wellicht dat de geluidsexpert dit dan gewoon invult voor een absurt bedrag. :|

Wat betreft het merk Nibe, wellicht heb ik me te blind gestaard op het merk. Maar de aanvraag gaan we gewoon inzetten met de Nibe pomp om onnodige vertraging te voorkomen. zodra het tijd is om de pomp te bestellen zullen we alles nog eens overwegen.

• jan011
.

[ Voor 98% gewijzigd door jan011 op 09-11-2023 17:51 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:49:

Nibe is een prima merk, alleen onnodig duur! Dat is de enige reden waarom ik geen Nibe plaats. Zeker met andere merken schilt dat zo €3000,- wat ik mij kon herinneren.
Alleen al de prijsverschil tussen een instapmodel warmtepomp en een Nibe kan zelfs oplopen tot €5000,- op de totaal offerte.

Zo’n rekentool invullen is echt geen werk.
De meeste fabrikanten helpen je gewoon met het juist invullen hiervan. Schilt weer onnodig geld :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:40:
[...]

Dan ga ik daar deze avond eens induiken, wellicht dat de geluidsexpert dit dan gewoon invult voor een absurt bedrag. :|

Wat betreft het merk Nibe, wellicht heb ik me te blind gestaard op het merk. Maar de aanvraag gaan we gewoon inzetten met de Nibe pomp om onnodige vertraging te voorkomen. zodra het tijd is om de pomp te bestellen zullen we alles nog eens overwegen.
Als er een A+ label pomp in je berekening staat kan je gewoon een andere A+ pomp plaatsen, of een A++(+) pomp. Het gaat om het energielabel.

• ds23man

ds23man

Eenum

DutchWing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:52:
[...]

Nibe is een prima merk, alleen onnodig duur! Dat is de enige reden waarom ik geen Nibe plaats. Zeker met andere merken schilt dat zo €3000,- wat ik mij kon herinneren.
Alleen al de prijsverschil tussen een instapmodel warmtepomp en een Nibe kan zelfs oplopen tot €5000,- op de totaal offerte.

Zo’n rekentool invullen is echt geen werk.
De meeste fabrikanten helpen je gewoon met het juist invullen hiervan. Schilt weer onnodig geld :)
En eigenlijk is het invullen de taak van de installateur.

• jan011
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:58:
[...]

Installatiewerk ga ik zelf verzorgen met een monteur na de tijd.
Anders morgen de architect maar eens even bellen of hij hier ervaring mee heeft.

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:01:
[...]

Installatiewerk ga ik zelf verzorgen met een monteur na de tijd.
Anders morgen de architect maar eens even bellen of hij hier ervaring mee heeft.
Dan moet je hem zelf invullen.... :+ :+

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:33:
[...]

Ik heb me door heel veel installateurs Nibe laten adviseren. het modulatie bereik heeft voor on de knoop doen doorhakken. Qua geluid hoor ik iedereen zeggen dat ze heel stil zijn.
Zelf adverteerdNibe ermee dat ze de stilste op de markt zijn.

https://www.nibe.eu/nl-nl...-warmtepompen-in-de-markt

[Afbeelding]
Volgens mij doet Nibe voor alsof hun S2125-8 een 8kW warmtepomp is, maar in wezen een 5kW met backup heater 8kW. Maar dat is wat ik mij dacht te herinneren, dus eventueel mij verbeteren is helemaal welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 09-11-2023 18:11 ]

• jan011
DutchWing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:10:
[...]

Volgens mij doet Nibe voor alsof hun S2125-8 een 8kW warmtepomp is, maar in wezen een 5kW met backup heater 8kW. Maar dat is wat ik mij dacht te herinneren, dus eventueel mij verbeteren is helemaal welkom.
Klopt de -8 is geen 8kW maar 6.7kW zo uit mijn hoofd, en de -12 is 9,9kW. Rest van het vermogen komt inderdaad van de backup heaters.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:58:
[...]

Was ook bedoeld dat de installateur gewoon hulp kan krijgen van de fabrikant indien hij er niet uitkomt. Dat de bewoner hier al mee opgescheept zit hoort al in de eerste plaats niet te gebeuren… Maar tja, dat is helaas de markt :-(

Edit:
Niet van toepassing in zijn situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 09-11-2023 18:18 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:13:
[...]

Klopt de -8 is geen 8kW maar 6.7kW zo uit mijn hoofd, en de -12 is 9,9kW. Rest van het vermogen komt inderdaad van de backup heaters.
Weer een argument om om Nibe heen te lopen. Vaillant doet gewoon wat er in het type staat ZONDER backup heaters.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
@Tomexergie Vaillant geeft ook "milieuopbrengst" aan, dat is de onttrokken energie uit de buitenlucht.
Soms denken mensen dat het de warmteopbrengst is en dan gaat het mis.
Onttrokken energie uit de buitenlucht als milieu voordeel zien is bedrog; De gedachte daarachter is dat door buitenliucht af te koelen je de opwarming van de aarde reduceert.

Dat is grote onzin omdat deze onttrokken energie weer emitteert weer via ventilatie en transmissie naar de omgeving en dus weg is je milieuwinst. Via wind of PV energie geld hetzelfde; we halen er elektriciteit uit en deze emitteert via warmte naar de omgeving. Anders was deze warmte vrijgekomen via wrijving op opwarming van de grond. Dus de balans=0 De warmte via elektriciteit komt wel in het milieu terecht en warmt de aarde op mits uit fossiele brandstof.

Milieu opbrengst van de WP moet uitgedrukt worden in reductie van CO2 emissie.

Wat is de CO2 emissie van aardgas en elektriciteit?
1 kWh(e) elektrisich geeft een emissie van 0,34 kg CO2 (Bij de huidige brandstof-duurzaam mix)

1 m3 aardgas levert 9 kWh thermisch met een emissie van 1,78kg CO2
Dus per kWh thermisch HR ketel 1,78/9= 0,197 kg CO2

Stel COP = 4 (Voorbeeld gemiddeld)
(Met de WP 4 kWh warmte leveren voor 1 kWh elektriciteit)

Bij CO2 gaat het om hoeveel je reduceert, dus de reductiefactor:
Reductie factor WP CO2 elektriciteit WP/ CO2 HR
Reductie factor WP 0,34/(4*0,197) *100%=0,34/0,788*100= 43 %

Dus de WP reduceert 56% CO2 t.o.v. een HR ketel.

En de COP dan ? Dat is alleen een factor om het energie rendement van de warmtepomp aan te geven.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-11 14:05
Zo ingewikkeld denken marketing mensen niet.

Stel je hebt 4kWh warmte nodig, dan kan je een electrische kachel aan zetten en daar 4kWh warmte genereren met 4kWh electriciteit.

Stel met COP 4 laat je een warmtepomp 4kWh warmte maken, dan kost je dat 1 kWh electriciteit.

Je verbruikt dus 3 kWh minder electriciteit en dat is dus milieu winst/opbrengst/voordeel.

Veel moeilijker zal de redenatie niet geweest zijn.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Tomexergie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:18:
[...]
Onttrokken energie uit de buitenlucht als milieu voordeel zien is bedrog; De gedachte daarachter is dat door buitenliucht af te koelen je de opwarming van de aarde reduceert.
Maar dat staat er niet. Het is de warmteopbrengst uit de omgeving, meer niet, en dat klopt gewoon.
Ik vermoed een software-artefact uit een W/W geschiedenis waar een bron een garantie kan hebben op onttrokken kWh/jaar of iets dergelijks, anders kan ik me niet voorstellen dat iemand het interessant vindt.
(over mijn monitoring hoef je je geen zorgen te maken, die komt uit een losse warmtemeter).

'Milieu' heeft ergens voor dagelijks gebruik een groene bijklank gekregen maar betekent gewoon 'omgeving'.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 18:37 ]

arnova schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:48:
Weet iemand dit toevallig?: Mijn installateur heeft afsluiters geplaatst zodat in de zomer wanneer je gaat koelen, alleen de vloer gekoeld wordt en niet de radiatoren ed. (op de slaapkamers). Echter bedenk ik mij net dat het expansievat achter deze afsluiters zit. M.a.w. als ik dus ga koelen in de zomer doet het expansievat niks. Hoe erg is dit? Ik snap dat als water verwarmt wordt dat deze uitzet en je daarom een expansievat nodig hebt, maar bij koeling krimpt water en dan doet een expansievat toch niks? Of klopt mijn redenatie niet?
Die afsluiters zullen toch enkel in de aanvoer zitten? Daardoor zal dat expansievat via de retour nog wel zijn werk kunnen doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

[Afbeelding]
Probleem is dat Vaillant dat als enige doet. En dan is dat uiteraard zeer verwarrend. Ze moeten die hele term "milieuopbrengst" gewoon schrappen, dat voorkomt veel onduidelijkheid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:19
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:16:
[...]

Weer een argument om om Nibe heen te lopen. Vaillant doet gewoon wat er in het type staat ZONDER backup heaters.
Uiteindelijk gaat het om het totale elektrische verbruik op jaarbasis. Een warmtepomp met een iets lager vermogen en een backup heater die slechts enkele keren per jaar moet bijspringen kan voordeliger zijn dan een WP zonder backup.
djtje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:12:
Aangezien ik de TR sowieso ga isoleren mbt geluid heb ik in gedachte om het als aparte ruimte te laten fungeren voor ventileren en het plaatselijk te regelen met een de-centrale unit in combinatie met een WPB voor warme lucht invoer en direct uitblazen naar buiten of eventueel naar binnen.

Primaire reden dat ik voorkeur heb voor een WPB is dat dit mijn verwarmings/sww systeem (Monoblock WP) een stuk eenvoudiger maakt en ik alles eenvoudiger kan aansluiten en ik voor mijn gevoel meer in controle ben van wat er allemaal in m'n huis gebeurd.

Zijn er nog andere oplossingen die ik over het hoofd zie met een TR & garage waarbij ik geen apart ventilatie systeem hoef te maken en de TR gewoon onderdeel kan laten zijn van de balansventilatie?
Omdat je een hele technische ruimte hebt ingetekend ga ik even uit van nieuwbouw. En omdat dit antwoord vooral over de WP gaat maar even in het WP topic ipv het ventilatietopic:

Voor nieuwbouw zou ik nooit een WPB overwegen omdat:
  • Deze veel minder vermogen heeft dan een WP. Even snel bijverwarmen gaat dus niet.
  • Je daardoor vast zit aan een dagelijkse SWW-run, ook als er die dag nauwelijks gedoucht is. Door die gemiddeld hogere watertemperatuur bij het begin daalt je COP.
  • Je dan het geluid binnen hebt.
  • De prijs ca 1k hoger ligt dan bij een SWW-vat + driewegklep.
  • Een WP-boiler minder geschikt is voor woningen met WTW-ventilatie omdat je dan de restwarmte van je ventilatiesysteem niet kunt hergebruiken.
  • Je (betonnen) vloeren voldoende thermische buffer hebben en je er dus niets van merkt als je WP een uurtje SWW aan het maken is.
Een WPB is vooral interessant bij bestaande bouw, als je deze op zolder kwijt kunt (op de oude plek van de CV-ketel) en een WP in de tuin rechtstreeks op de VVW-verdeler beneden aan kunt sluiten.

Dan over je monoblock (en weer uitgaande van nieuwbouw):
Ik zou altijd gaan voor een split, al was het alleen maar omdat je bij nieuwbouw alleen maar in hartje winter zo nu en dan je WP 's nachts door hoeft te laten draaien. De rest van de tijd kun je er prima door nachtverlaging toe te passen voor zorgen dat je WP alleen overdag draait. Dat geeft een veel hogere COP, en bovendien gebruik je dan nog wat zonnestroom. Probleem met monoblocks is dat die in koude nachten stuk vriezen, en om dat te voorkomen hun waterpomp (continu of periodiek) aanzetten. Dat is een beetje zonde van de verloren warmte.

• jan011
ik heb deze avond een beetje met de reken tool van de overheid liggen te stoeien. alles is me wel duidelijk alleen de invoer extra ontvangposities niet. is er iemand die me dit verder kan toe lichten. (Q geluidsbron is overigens wel duidelijk)

En de positie van de bron, pak je dan de kleinste maat? of vanuit het hart van de warmtepomp, dit scheelt ook al weer een half metertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh4Tw2UxJfVeegc96Rsb1drQ-90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4C99fc1THOAiLDZrJqJ086QJ.png?f=fotoalbum_large

Als ik er zo in het eerste opzicht mee speel, snap ik niet dat de adviseur zegt minimaal 5 to 6 meter aftand tot de erfgrens EN een geluidskast...

[ Voor 8% gewijzigd door jan011 op 09-11-2023 20:41 ]

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:30:
ik heb deze avond een beetje met de reken tool van de overheid liggen te stoeien. alles is me wel duidelijk alleen de invoer extra ontvangposities niet. is er iemand die me dit verder kan toe lichten. (Q geluidsbron is overigens wel duidelijk)

En de positie van de bron, pak je dan de kleinste maat? of vanuit het hart van de warmtepomp, dit scheelt ook al weer een half metertje.
Ik zou gewoon het hart pakken.
[Afbeelding]

Als ik er zo in het eerste opzicht mee speel, snap ik niet dat de adviseur zegt minimaal 5 to 6 meter aftand tot de erfgrens EN een geluidskast...
Dat laatste hoeft sowieso niet. Maak daar maar een OF van. En persoonlijk denk ik dat je met een moderne WP (bijv. de nieuwe Mitsubishi PUZ-serie, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen) wel met een kleinere afstand en zonder geluidskast uit komt.

• Capt Waffles
  • Laatst online: 23:53
Andrehj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:20:
[...]
Ik zou altijd gaan voor een split, al was het alleen maar omdat je bij nieuwbouw alleen maar in hartje winter zo nu en dan je WP 's nachts door hoeft te laten draaien. De rest van de tijd kun je er prima door nachtverlaging toe te passen voor zorgen dat je WP alleen overdag draait. Dat geeft een veel hogere COP, en bovendien gebruik je dan nog wat zonnestroom. Probleem met monoblocks is dat die in koude nachten stuk vriezen, en om dat te voorkomen hun waterpomp (continu of periodiek) aanzetten. Dat is een beetje zonde van de verloren warmte.
Interessant! Dat 's nachts moeten draaien om bevriezen te voorkomen is een heel basis-dingetje dat ik toch nog niet tegen was gekomen. Ik had me wel al afgevraagd wat er bij een monoblock gebeurt met stroomuitval.

Overal een tweetal jaar komt er bij mijn ouders waarschijnlijk een L/W warmtepomp, de laatste tijd begon ik te neigen naar monoblock maar nu doe je me toch weer eerder aan een split denken.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Capt Waffles schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:35:
[...]

Interessant! Dat 's nachts moeten draaien om bevriezen te voorkomen is een heel basis-dingetje dat ik toch nog niet tegen was gekomen. Ik had me wel al afgevraagd wat er bij een monoblock gebeurt met stroomuitval.

Overal een tweetal jaar komt er bij mijn ouders waarschijnlijk een L/W warmtepomp, de laatste tijd begon ik te neigen naar monoblock maar nu doe je me toch weer eerder aan een split denken.
dat hele bevrizingsgedoe is zwaar overtrokken door de pro-split gebruikers. in de praktijk is het gewoon een non issue. ding hele nacht uitzetten is COP technisch ook niet geweldig omdat je dus weer onnodig hoog in je aanvoertemperatuur moet zitten om de tijd dat je WP uitstaat te compenseren.
splits hebben ook hun nadelen (die leiding tussen binnen en buitendeel is niet magisch) dus hoe dan ook moet je de voor en nadelen afwegen tegen jouw specifieke situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 09-11-2023 21:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• jan011
Capt Waffles schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:35:
[...]

Om bevriezen te voorkomen in de winter heeft Caleffi een vorstbeveilignsklep. Deze gaat heel langzaam het systeem leeg laten zodra de buiten temperatuur EN de systeem temperatuur onder een bepaalde temperatuur komen. de link hieronder schrijft de water temperatuur. Ik weet dat ze ook een versie hebben die aan de hand van de EN situatie werkt.

https://www.caleffi.com/n...de-warmtepomp-tegen-vorst

Daarnaast zijn er ook nog hele discussies of je wel nachtverlaging moet toepassen bij een warmtepomp. wij hebben vloerverwarming en sinds kort doe ik geen nachtverlaging meer, de pomp loopt veel rustiger en het stroomverbruik is niet toegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door jan011 op 09-11-2023 21:49 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat het bij situaties als @Andrehj (en andere nieuwbouw) wel kan werken omdat van opstoken haast geen sprake is vanwege de massale vloerverwarming in combinatie met een goed geïsoleerd huis in - denk ik - het minder koude gedeelte van NL. Kortom, is gewoon een situatie-afhankelijke afweging.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

verkeerslicht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:53:
Ik kan me voorstellen dat het bij situaties als @Andrehj (en andere nieuwbouw) wel kan werken omdat van opstoken haast geen sprake is vanwege de massale vloerverwarming in combinatie met een goed geïsoleerd huis in - denk ik - het minder koude gedeelte van NL. Kortom, is gewoon een situatie-afhankelijke afweging.
Ik zit ten oosten van Arnhem, dus in de winter zeker niet het warmste deel van NL.
Verder klopt je verhaal wel, met een Ta van onder de 25 graden is er idd nauwelijks sprake van opstoken van de vloer.

• Capt Waffles
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:47:
[...]

Om bevriezen te voorkomen in de winter heeft Caleffi een vorstbeveilignsklep. Deze gaat heel langzaam het systeem leeg laten zodra de buiten temperatuur EN de systeem temperatuur onder een bepaalde temperatuur komen. de link hieronder schrijft de water temperatuur. Ik weet dat ze ook een versie hebben die aan de hand van de EN situatie werkt.

https://www.caleffi.com/n...de-warmtepomp-tegen-vorst
Aha, ik had ze hier al voorbij zien komen maar het klikte nog niet. Ik begrijp dat dit natuurlijk enkel in noodsituaties gebeurd, maar dan moet je dus je systeem terug afvullen na zo'n event?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:04:
[...]

Ik zit ten oosten van Arnhem, dus in de winter zeker niet het warmste deel van NL.
Verder klopt je verhaal wel, met een Ta van onder de 25 graden is er idd nauwelijks sprake van opstoken van de vloer.
Dan delen we dezelfde weersomstandigheden.
Maar hoe krijg je het dan voor elkaar dat je pas ergens halverwege november hoeft te stoken? Een huis kan goed geisoleerd zijn, maar dat betekent toch niet dat een huis er een maand over doet om af te koelen?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Capt Waffles
verkeerslicht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:09:
[...]

Maar hoe krijg je het dan voor elkaar dat je pas ergens halverwege november hoeft te stoken? Een huis kan goed geisoleerd zijn, maar dat betekent toch niet dat een huis er een maand over doet om af te koelen?
In een passief huis kan de warmte van de bewoners + electrische apparaten voldoende zijn. Zoninstraling is niet zo hard aan de orde geweest de laatste tijd :)

• jan011
Capt Waffles schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:05:
[...]

Aha, ik had ze hier al voorbij zien komen maar het klikte nog niet. Ik begrijp dat dit natuurlijk enkel in noodsituaties gebeurd, maar dan moet je dus je systeem terug afvullen na zo'n event?
Dat klopt, dan moet het systeem inderdaad weer gevuld worden. Maar dat is minder erg dan een kapot gevroren unit :)
Daarnaast als de stroom uit valt en je bent thuis heb je het al vrij snel in de gaten.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:13:
[...]

.....
Daarnaast als de stroom uit valt en je bent thuis heb je het al vrij snel in de gaten.
En wat als je de elfstedentocht aan het schaatsen bent :? >:)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

nokiaan958GB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:10:
[...]

En wat als je de elfstedentocht aan het schaatsen bent :? >:)
Die kans wordt ieder jaar groter nu steeds meer mensen een warmtepomp nemen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
[...]

Omdat je een hele technische ruimte hebt ingetekend ga ik even uit van nieuwbouw. En omdat dit antwoord vooral over de WP gaat maar even in het WP topic ipv het ventilatietopic:

• Deze veel minder vermogen heeft dan een WP. Even snel bijverwarmen gaat dus niet.
  • Je daardoor vast zit aan een dagelijkse SWW-run, ook als er die dag nauwelijks gedoucht is. Door die gemiddeld hogere watertemperatuur bij het begin daalt je COP.
  • Een WP-boiler minder geschikt is voor woningen met WTW-ventilatie omdat je dan de restwarmte van je ventilatiesysteem niet kunt hergebruiken.
  • Je (betonnen) vloeren voldoende thermische buffer hebben en je er dus niets van merkt als je WP een uurtje SWW aan het maken is.
Een WPB is vooral interessant bij bestaande bouw, als je deze op zolder kwijt kunt (op de oude plek van de CV-ketel) en een WP in de tuin rechtstreeks op de VVW-verdeler beneden aan kunt sluiten.

Ik ben het niet met je argumenten eens.

2. Wat is daar anders aan dan met een vat? Die koelt toch ook gewoon af zonder dat je water verbruikt.
3. Geluid is m.i. echt te verwaarlozen, zeker indien aangesloten met geïsoleerde buizen + hij maakt zich druk om het geluid buiten voor de buren.
4. Vat + 3weg klep is juist 1k duurder in plaats van goedkoper, mede door de subsidie. Dit zei iemand een paar weken geleden ook al tegen je.
5. Dit speelt niet als je hem buiten/buiten aansluit.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:13

arnova

weet veel, maar niet alles

Andrehj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:44:
[...]

Die afsluiters zullen toch enkel in de aanvoer zitten? Daardoor zal dat expansievat via de retour nog wel zijn werk kunnen doen.
Dat is een goeie! Ik heb in zowel de retour als de aanvoer een afsluiter zitten, echter heb ik er niet bij stil gestaan dat ik natuurlijk alleen de aanvoer (of in theorie afvoer) hoef dicht te zetten om te zorgen dat de radiatoren boven niet mee doen. Dank!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:22
Maikie18 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:06:
[...]

Ik ben het niet met je argumenten eens.

2. Wat is daar anders aan dan met een vat? Die koelt toch ook gewoon af zonder dat je water verbruikt.
3. Geluid is m.i. echt te verwaarlozen, zeker indien aangesloten met geïsoleerde buizen + hij maakt zich druk om het geluid buiten voor de buren.
4. Vat + 3weg klep is juist 1k duurder in plaats van goedkoper, mede door de subsidie. Dit zei iemand een paar weken geleden ook al tegen je.
5. Dit speelt niet als je hem buiten/buiten aansluit.
Aanvullend, er zijn ook split WPB, die in mijngeval niet veel onderdoen voor de WP wat vermogen betreft. Ik heb een 5KW WP. En een Calypso is een aardig stukje meer vermogen dan een explorer.

Is idd wel een ander verhaal als je bv een 9kW WP hebt

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
[...]

Thanks voor de reactie! Toen ik het poste in het WTW topic kreeg ik inderdaad al het gevoel dat mijn vragen niet meer over de WTW gingen en dat daar alles duidelijk was maar meer over hoe ik mn SWW en VW ga regelen :+

Even ter verduidelijking, het betreft een verbouwing en geen nieuwbouw, het is nogal een aparte woning gebouwd in 1968 waar nu door de indeling wat te wijzigen de vroegere bijkeuken perfect kan dienen als technische ruimte. De woning is "relatief" eenvoudig te isoleren en ik verwacht overal* toch wel minimaal een RC waarde van 4,5 te halen.
*Enige plek waar dit niet gaat lukken is op de begane grond waar de constructie betonvloer op zand ligt en ik niet de mogelijkheid heb om aan de onderkant te isoleren (zonder de hele vloer eruit te halen wat een dure onderneming is aangezien hij een constructieve functie heeft), hierdoor komt er een kleine isolatie laag op de huidige vloer (met alle kozijn gevolgen van dien).
Dit is eigenlijk wel een beetje de situatie, alleen staat de oude CV niet op zolder maar op de begane grond in de bijkeuken / technische ruimte en komt de WP circa ~5m bij mijn VVW-verdeler(s) vandaan te staan.

@Andrehj Veranderd dit jouw mening nog enigzins? Ik denk dat al je punten nog steeds valide zijn enige waar ik me wat vragen bij afstel is hoe de begane grond (minimaal geisoleerd) als thermische buffer gaat functioneren tijdens een SWW run, maar zoals je al zei voor dat ene uurtje zou dat niet het grote verschil moeten maken.

Mijn grootste argument voor een monobloc is dat het qua leidingwerk "simpeler" is dan een split en ik meer in controle ben, de COP is belangrijk maar zoveel mogelijk zelf kunnen doen / repareren > COP (zolang het redelijk blijft natuurlijk).

Zijn die COP verschillen echt zo extreem als je het zou vergelijken met een split?
verkeerslicht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:09:
Dat lukte dit jaar ook niet. Het was dit jaar ergens in de tweede helft van oktober. Maar tot die tijd was zonnewarmte (ons huis vangt rondom zon) + warmte van personen en apparatuur blijkbaar voldoende.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
@verkeerslicht Iedereen heeft verschillende kamertemperaturen, de 1 vind 17 graden al warm terwijl de ander 22 graden binnen heeft.

Dat vind ik ook altijd zeer vervelend als men de binnentemperatuur niet noemt en zegt "bij ons is het nog warm wij hoeven niet te stoken".

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2023 08:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• verkeerslicht
  • Niet online
@ditje Ben jij een van de gelukkigen die een oude woning heeft met een adequaat wijde spouw? Of los je de isolatie op een andere manier op.

De isolatie bij de vloer zorgt - gezien deze op zandgrond ligt - alleen maar voor een kleinere thermische buffer. Ik vraag me af of het niet beter is om de vloer juist helemaal niet te isoleren in zo'n geval. De zandgrond zal nooit kouder worden dan 12 °C, en eens opgewarmd door de vloerverwarming draagt deze bij aan de traagheid van het systeem.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:43:
[...]

Dat lukte dit jaar ook niet. Het was dit jaar ergens in de tweede helft van oktober. Maar tot die tijd was zonnewarmte (ons huis vangt rondom zon) + warmte van personen en apparatuur blijkbaar voldoende.
Oké, wij zijn ook gaan stoken vanaf halverwege oktober. Weinig zon dit jaar. Dat maakt wel uit. Vorig jaar echter met meer zon, was het eerder koud buiten en moesten we al enkele dagen in september aan de stook.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Even terug gekeken, ook hier op 15 oktober begint mijn energie verbruik drastisch te wijzigen.....wp aan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
@verkeerslicht Ja dat hele zand buffer verhaal is iets wat ik nog wil uitzoeken, maar is lastig om echt ervaringen van anderen over in te winnen. Bouwfysisch valt het in ieder geval wel uit te leggen, alleen heb je rondom je woning aan de buitenzijde relatief gezien meer koude grond en behoorlijk wat koudevallen, dat zou je dan allemaal moeten omkisten met isolatie tot een bepaalde diepte wat het weer extra complex maakt. Maar goed dat je me hier nog even aan herrinerd!

De zijgevels zijn gewoon met de oude methodiek van baksteen-spouw-baksteen (100-50-100), goed geventileerde spouwmuur, waarbij ik niet echt bang ben voor condensatie in de tussenverdieping betonvloer en de houtenbalk laag van het dak ligt niet op/in deze muur maar op een aparte stalenportaal dus dat valt allemaal aardig op te lossen met voorzetwanden. De voor en achter gevel zijn eigenlijk HSB wanden incl rabbatdelen en kozijnen erin waardoor het makkelijk is om dit naar binnen uit te bouwen met genoeg isolatie.

• verkeerslicht
  • Niet online
djtje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:24:
@verkeerslicht Ja dat hele zand buffer verhaal is iets wat ik nog wil uitzoeken, maar is lastig om echt ervaringen van anderen over in te winnen. Bouwfysisch valt het in ieder geval wel uit te leggen, alleen heb je rondom je woning aan de buitenzijde relatief gezien meer koude grond en behoorlijk wat koudevallen, dat zou je dan allemaal moeten omkisten met isolatie tot een bepaalde diepte wat het weer extra complex maakt. Maar goed dat je me hier nog even aan herrinerd!

De zijgevels zijn gewoon met de oude methodiek van baksteen-spouw-baksteen (100-50-100), goed geventileerde spouwmuur, waarbij ik niet echt bang ben voor condensatie in de tussenverdieping betonvloer en de houtenbalk laag van het dak ligt niet op/in deze muur maar op een aparte stalenportaal dus dat valt allemaal aardig op te lossen met voorzetwanden. De voor en achter gevel zijn eigenlijk HSB wanden incl rabbatdelen en kozijnen erin waardoor het makkelijk is om dit naar binnen uit te bouwen met genoeg isolatie.
Mooi project hoor, dan ben je het wel grondig aan het aanpakken.

Maar klopt inderdaad. Idealiter moet je de fundering dan gaan isoleren. Vraag is of het je dit waard is. Koudebrug van de vloer naar de binnenmuur toe zul je niet aan ontkomen, En die binnenmuur zal redelijk koud worden als je voorzetwanden plaatst en geen spouwmuurisolatie toepast. Misschien zou daar dan de meeste winst in zitten. Al heb je tegenwoordig met vleermuizen te maken :+

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Pietje555
  • Laatst online: 19:29
Kijk voor geluidregels je niet blind op het Bouwbesluit en bijbehorende Regeling.
De gemeente kan middels het APV aanvullende regels opstellen. https://www.infomil.nl/on...ale-regelgeving/algemene/
Bij Gemeente Dordrecht en Utrecht heb ik inmiddels ondervonden dat ze aanvullende regels hebben voor hofjes en afgesloten achtertuinen. Ze wijzen dit aan als stilte gebieden en daar geldt max 35dBA.
Erg leuk als je 2x300 kW warmtepompen op het dak van een museum hebt staan in de binnenstad. Goede zaken voor Merford.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• ds23man

ds23man

Eenum

Het kan nog veel krommer als je in het buitengebied zit. Ik mag slechts 40db produceren op mijn erfgrens terwijl de boer hier tegenover op 700 meter afstand 40 db op mijn gevel mag produceren ( aardappelschuur). De erfgrens ligt op 20 meter afstand van mijn voorgevel.

Kortom, de boer mag met zijn ventilatoren meer herrie op mijn erfgrens maken dan ik met mijn pompje.

[ Voor 16% gewijzigd door ds23man op 10-11-2023 10:14 ]

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Offtopic, een vriend en ik hadden het gisteren over Concorde.

Dat verschil in starten ten opzichte van een 777 is enorm. En dan klagen we nu over een warmtepompje was de conclusie erachter. 😂

YouTube: Concorde Take Off. Turn up the volume to experience that Olympus roar!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:44

dof

Nico_GTR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:22:
Offtopic, een vriend en ik hadden het gisteren over Concorde.

Dat verschil in starten ten opzichte van een 777 is enorm. En dan klagen we nu over een warmtepompje was de conclusie erachter. 😂

YouTube: Concorde Take Off. Turn up the volume to experience that Olympus roar!
Knap dat je "Dat verschil in starten ten opzichte van een 777 is enorm" nu nog kunt constateren :+

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• jan011
Pietje555 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:50:
Kijk voor geluidregels je niet blind op het Bouwbesluit en bijbehorende Regeling.
De gemeente kan middels het APV aanvullende regels opstellen. https://www.infomil.nl/on...ale-regelgeving/algemene/
Bij Gemeente Dordrecht en Utrecht heb ik inmiddels ondervonden dat ze aanvullende regels hebben voor hofjes en afgesloten achtertuinen. Ze wijzen dit aan als stilte gebieden en daar geldt max 35dBA.
Erg leuk als je 2x300 kW warmtepompen op het dak van een museum hebt staan in de binnenstad. Goede zaken voor Merford.
In de brief die ik van de gemeente heb ontvangen voor aanvullende informatie, verwijzen ze naar het bouwbesluit voor de warmtepomp. Ik mag dan toch wel aannemen dat ze dit ook naleven? En niet naderhand weer komen aanzeuren voor andere normen. :'(

• Aziraphale
jan011 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:16:
[...]

In de brief die ik van de gemeente heb ontvangen voor aanvullende informatie, verwijzen ze naar het bouwbesluit voor de warmtepomp. Ik mag dan toch wel aannemen dat ze dit ook naleven? En niet naderhand weer komen aanzeuren voor andere normen. :'(
Hoe vaak heb je al met een gemeente en vergunningen te maken gehad? :+ Iedere gemeente kan zijn eigen regels bovenop het bouwbesluit opstellen, helaas.

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Als ze daar naar verwijzen dan heb je alleen daar mee te maken.

Leuke quick check van Vaillant:

https://www.vaillant.nl/d...tepomp-032022-2344065.pdf

• verkeerslicht
  • Niet online
@jan011 Als de gemeente je heeft verwezen naar het huidige bouwbesluit is dat wat nu geldt. Ze kunnen niet met terugwerkende kracht gaan zeuren.

Ik zou het niet zo hoog opnemen, en gewoon je plannen trekken met de info die je nu hebt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:17
Pietje555 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:50:
Dit verbaast mij. De in de APV vermelde beperkingen sluit beperkingen uit die elders geregeld zijn, o.a. luchtvaartwet maar ook bouwbesluit. De gemeente kan dat volgens mij niet overrulen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
Omdat het een kleine vraag is post ik het hier even, als ik toch een eigen topic moet openen hoor ik het graag.

Ik wil vloerverwarming in laten frezen en heb hierbij de keuze tussen twee verdelers, een standaard verdeler en een composiet verdeler. Nu verwarm ik nog met een cv-ketel, maar in de toekomst gaat er wel een l/w warmtepomp komen. Is het de extra €150 waard om nu al voor een composiet verdeler te gaan en in de toekomst de pomp te verwijderen, of is het beter om later gewoon de standaard stalen verdeler te vervangen voor een nieuwe open verdeler? Alvast bedankt!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:59
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:10:
Het kan nog veel krommer als je in het buitengebied zit. Ik mag slechts 40db produceren op mijn erfgrens terwijl de boer hier tegenover op 700 meter afstand 40 db op mijn gevel mag produceren ( aardappelschuur). De erfgrens ligt op 20 meter afstand van mijn voorgevel.

Kortom, de boer mag met zijn ventilatoren meer herrie op mijn erfgrens maken dan ik met mijn pompje.
Dit is tamelijk bezopen idd. Woon hier op een paar honderd meter van een binnenhaven met industrieel activiteiten waar ze zelfs tot ik dacht 48 dB op de gevel mogen produceren tussen 7-21.00. Echter, het gebeurt regelmatig dat ze ver voor 7 uur 's ochtends beginnen 7(8)7 Ik heb gelukkig buren die (uiteindelijk) ok zijn met de warmtepomp dicht op de erfgrens omdat deze nauwelijks geluid produceert. Maar als ze vervelid willen doen dan zit ik fout en moet ik de wp letterlijk naar het middelpunt van de tuin verplaatsen :+

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Nico_GTR
[...]

Wat heeft jouw gemeente dan geschreven voor de warmtetransitie?

Dat vond ik wel humor in die van ons, jaah wij zien in onze gemeente een goede zaak voor de individuele warmtepomp. Wellicht zijn er buurtgenootschappen die gezamenlijk iets willen doen....
Aanvullende regels, buitenunit mag niet hoger zijn dan 1m als deze aan de voorkant van het huis staat. Maar hoe ze dat dan meten..... 8)7
pa4jv schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:26:
Omdat het een kleine vraag is post ik het hier even, als ik toch een eigen topic moet openen hoor ik het graag.

Ik wil vloerverwarming in laten frezen en heb hierbij de keuze tussen twee verdelers, een standaard verdeler en een composiet verdeler. Nu verwarm ik nog met een cv-ketel, maar in de toekomst gaat er wel een l/w warmtepomp komen. Is het de extra €150 waard om nu al voor een composiet verdeler te gaan en in de toekomst de pomp te verwijderen, of is het beter om later gewoon de standaard stalen verdeler te vervangen voor een nieuwe open verdeler? Alvast bedankt!
Ik zou persoonlijk voor de composieten open verdeler gaan. Maar stuur ff PB, ik heb nog wat restpartij over aan vloerverwarmingsbuis en een robotverdeler 9 groeps waar ik eigenlijk heel graag vanaf wil. Wellicht kunnen we iets regelen als dat mogelijk is met zicht op planning etc. O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Nico_GTR op 10-11-2023 11:31 ]

• blb4
Nico_GTR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:28:
[...]

Dat vond ik wel humor in die van ons, jaah wij zien in onze gemeente een goede zaak voor de individuele warmtepomp. Wellicht zijn er buurtgenootschappen die gezamenlijk iets willen doen....
Aanvullende regels, buitenunit mag niet hoger zijn dan 1m als deze aan de voorkant van het huis staat. Maar hoe ze dat dan meten..... 8)7
Ook 1 meter limiet in de voortuin is niet iets specifieks van een specifieke gemeente, dit is een norm die je in alle gemeentes tegenkomt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pa4jv
[...]

[...]

Ik zou persoonlijk voor de composieten open verdeler gaan. Maar stuur ff PB, ik heb nog wat restpartij over aan vloerverwarmingsbuis en een robotverdeler 9 groeps waar ik eigenlijk heel graag vanaf wil. Wellicht kunnen we iets regelen als dat mogelijk is met zicht op planning etc. O-)
Mijn huis is niet zo groot, met een 9 groepen verdeler kan ik het huis van de buren ook verwarmen. :+

• blb4
[...]

En dat is dus terecht. De gemeente kan & mag geen andere eisen stellen omdat dit dus in ‘t bouwbesluit geregeld is.

• ds23man

ds23man

Eenum

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:35:
[...]

En dat is dus terecht. De gemeente kan & mag geen andere eisen stellen omdat dit dus in ‘t bouwbesluit geregeld is.
En dat klopt dus niet, gemeentes hebben heel veel beleidsvrijheid in bestemmingsplannen en de APV. Landelijke wetgeving is de minimumeis.

• blb4
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:55:
[...]

En dat klopt dus niet, gemeentes hebben heel veel beleidsvrijheid in bestemmingsplannen en de APV. Landelijke wetgeving is de minimumeis.
Nee, een gemeente mag op zaken die landelijk geregeld zijn niet zomaar eigen regels opstellen. Dat is waarom in dat artikel over geluidshinder zaken die in andere - landelijke - wetten of regels staan worden uitgesloten.

Zo kan een gemeente in de APV niet verbieden dat er vliegtuigen laag overvliegen omdat ze teveel lawaai maken, dat is nl in de luchtvaartwet geregeld.
De gemeente mag dus ook geen extra geluidseisen stellen voor zaken die in het bouwbesluit zijn geregeld.

• ds23man

ds23man

Eenum

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ook 1 meter limiet in de voortuin is niet iets specifieks van een specifieke gemeente, dit is een norm die je in alle gemeentes tegenkomt.
Dat heeft gewoon te maken met het feit dat je niet zomaar bouwwerken hoger dan een meter in je voortuin plaatst. Voor erfafscheidingen zoals schuttingen en hekwerken gelden dezelfde regels.

• blb4
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:16:
[...]

Dat heeft gewoon te maken met het feit dat je niet zomaar bouwwerken hoger dan een meter in je voortuin plaatst. Voor erfafscheidingen zoals schuttingen en hekwerken gelden dezelfde regels.
Precies. Wat gemeentes vaak doen als een onderwerp hot is, is de regels nog eens op een rijtje zetten maar die regels zijn dan niet specifiek voor dat onderwerp maar algemeen toepasbaar.

• ds23man

ds23man

Eenum

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:16:
[...]

Nee, een gemeente mag op zaken die landelijk geregeld zijn niet zomaar eigen regels opstellen. Dat is waarom in dat artikel over geluidshinder zaken die in andere - landelijke - wetten of regels staan worden uitgesloten.

Zo kan een gemeente in de APV niet verbieden dat er vliegtuigen laag overvliegen omdat ze teveel lawaai maken, dat is nl in de luchtvaartwet geregeld.
De gemeente mag dus ook geen extra geluidseisen stellen voor zaken die in het bouwbesluit zijn geregeld.
Een gemeente mag gewoon een stiltegebied aanwijzen.... Net als de Gemeente Groningen die een rookverbod heeft ingesteld op de openbare weg voor het UMCG.

• ds23man

ds23man

Eenum

blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:19:
[...]

Precies. Wat gemeentes vaak doen als een onderwerp hot is, is de regels nog eens op een rijtje zetten maar die regels zijn dan niet specifiek voor dat onderwerp maar algemeen toepasbaar.
Veel van die regelgeving is al zo oud als de weg naar Rome en inderdaad die is vaak heel algemeen. Feitelijk mag je niet eens een omkasting voor je kliko in je voortuin plaatsen.

• Nico_GTR
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:16:
[...]

Het stond er gewoon heel specifiek in.

• blb4
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:19:
[...]

Een gemeente mag gewoon een stiltegebied aanwijzen.... Net als de Gemeente Groningen die een rookverbod heeft ingesteld op de openbare weg voor het UMCG.
Ze mogen idd een aantal zaken, rookverboden, milieuzones etc maar daar zal altijd een toets moeten plaatsvinden hoe dat zich verhoud met landelijke regelgeving en de belangen van bewoners. In ‘t kader van de energietransitie hebben de gemeentes ook een verantwoording.

Uitzonderingen dus op regels uit ‘t bouwbesluit kunnen niet lichtzinnig gemaakt worden en zullen alleen voor specifieke situaties kunnen gelden. Waarschijnlijk zijn dat situaties waar op allerlei gebieden restricties gelden zoals gemeentelijke monumenten, beschermd stadsgezicht e.d. en waar je als bewoner ook al op voorhand van bewust bent.

• ds23man

ds23man

Eenum

Nico_GTR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:25:
[...]

Het stond er gewoon heel specifiek in.
Dat kan, maar dat is dan gerelateerd aan al bestaande regelgeving. Als je erfafscheiding niet hoger dan een meter mag zijn, mag een warmtepomp dat ook niet.

• blb4
ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:22:
[...]

Veel van die regelgeving is al zo oud als de weg naar Rome en inderdaad die is vaak heel algemeen. Feitelijk mag je niet eens een omkasting voor je kliko in je voortuin plaatsen.
Precies, en dan zie je dat gemeentes vaak wat regels opstellen wat wel mag. Want meestal wordt zo’n -hogere - omkasting door de bewoners toch netter gevonden dan losse kliko’s.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-11 12:14

Zolang je een CV gebruikt heb je een gesloten verdeler nodig. Ik zat in dezelfde situatie en heb in het voorjaar een Robot verdeler met losse pomp unit geplaats, en nu we de WP aan het aansluiten zijn verwijder ik de losse pomp.
[...]
Maar stuur ff PB, ik heb nog wat restpartij over aan vloerverwarmingsbuis en een robotverdeler 9 groeps waar ik eigenlijk heel graag vanaf wil. Wellicht kunnen we iets regelen als dat mogelijk is met zicht op planning etc. O-)
Misschien is de pomp te combineren met de verdeler die Nico_GTR heeft :). Stuur maar een PB als je meer wilt weten over de pomp, hij komt eind volgende week of de week er na beschikbaar

[ Voor 12% gewijzigd door LT1970 op 10-11-2023 12:58 ]

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Pietje555
blb4 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:35:
[...]

ds23man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:55:
[...]

Stukje off topic, maar wel belangrijk.

Zoals je zegt, het is niet zo simpel en er gaat per 1 -1-2024 veel veranderen.
De huidige kaderwetten waar je mee te maken hebt zijn Woningwet, Wet milieubeheer en Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht (WABO).
Deze leiden tot uitvoeringsbesluiten: Bouwbesluit 2012, Activiteitenbesluit en Besluit OmgevingsRecht (BOR)
Deze zijn uitgewerkt en toegelicht in :
Regeling Bouwbesluit en Ministeriële regeling omgevingsrecht (MOR)
In de regeling Bouwbesluit staat in waar je je aan moet houden, want dit wordt ook regelmatig aangepast.
Daaronder heeft de gemeente nog het Bestemmingsplan, Welstand en APV om regels op te stellen.

Per 1 jan 2024 gaat de kaderwet: de Omgevingswet in met 4 AMvB's. 3 hebben direct met burgers en bedrijven te maken; het Besluit activiteiten Leefomgeving (BAL), het Besluit Bouwwerken leefomgeving (BOL) en voor de algemene en procedure regels het OMGEVINGSBESLUIT. Deze is het belangrijkst.

In eerste instantie gaat hij gelden voor grondgebonden woningen en bedrijfspanden tot 2 verdiepingen.

Belangrijk onderdeel hierbij is de Wet Kwaliteitsborging .
Er moet een oplever dossier worden overhandigd, het Consumenten dossier. Hierin moet de aannemer (en installateur) een volledig inzicht geven dat de overeenkomst is nagekomen. Dit houdt in dat er verplicht test en inregelrapporten met meetverslagen aangeleverd moet worden.

Voor de koper goed nieuws, want hij krijgt eindelijk waar hij voor betaald en heeft de garantie dat het goed werkt. De verantwoording stopt ook niet meer bij de oplevering.
Nadeel de nieuwbouw zal wel een stuk duurder worden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19

Een CV ketel vormt geen enkel probleem om direct een LT verdeler te gebruiken, dit heeft alleen invloed als je ook nog radiatoren gebruikt dat die een stuk minder warmte gaan geven, hier hangt ook een LT verdeler op een gasketel(Wel even opletten dat jou CV ketel werkelijk de watertemp kan begrenzen).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2023 13:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Pietje555
[...]

In het Bouwbesluit staan alleen prestatie eisen (dit is een kaderwet die aangeeft dat je niet teveel geluid mag maken). De eisen staan in de Regeling Bouwbesluit (hoeveel geluid je mag maken). Deze verwijst vaak naar NEN normen en SBR's waar de eisen in uitgewerkt staan en de ISSO normen en Werkbladen hoe je dit kan aanpakken om hieraan te voldoen (bv rekenmethode).

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:22
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:12:
[...]

Een CV ketel vormt geen enkel probleem om direct een LT verdeler te gebruiken, dit heeft alleen invloed als je ook nog radiatoren gebruikt dat die een stuk minder warmte gaan geven, hier hangt ook een LT verdeler op een gasketel(Wel even opletten dat jou CV ketel werkelijk de watertemp kan begrenzen).
Zo heb ik hier ook vorig jaar verwarmd. Ketel op 35gr, vermogen van de ketel omlaag geregeld. Werkte prima. Nu draait de WP erop.

• ds23man

ds23man

Eenum

Pietje555 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:16:
[...]

In het Bouwbesluit staan alleen prestatie eisen (dit is een kaderwet die aangeeft dat je niet teveel geluid mag maken). De eisen staan in de Regeling Bouwbesluit (hoeveel geluid je mag maken). Deze verwijst vaak naar NEN normen en SBR's waar de eisen in uitgewerkt staan en de ISSO normen en Werkbladen hoe je dit kan aanpakken om hieraan te voldoen (bv rekenmethode).
Maar ondertussen staat er dit in elke APV:

Artikel 2:79 Woonoverlast als bedoeld in artikel 151d Gemeentewet

1.

Degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft, draagt er zorg voor dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.
2.

De burgemeester kan een last onder bestuursdwang wegens overtreding van het eerste lid in ieder geval opleggen bij ernstige en herhaaldelijke:
a.

geluid- of geurhinder;
b.

hinder van dieren;
c.

hinder van bezoekers of personen die tijdelijk in een woning of op een erf aanwezig zijn;
d.

overlast door vervuiling of verwaarlozing van een woning of een erf;
e.

intimidatie van derden vanuit een woning of een erf.

• blb4
Dank @Pietje555 voor dit inzicht! Dat er aangetoond moet worden dat je ook daadwerkelijk krijgt wat je hoort te krijgen is m.i. goed, 't Zou natuurlijk de opdrachtgever geen geld moeten kosten, deze regels zijn ver m.i. gekomen omdat de bouwers er in z'n algemeenheid een zooitje van maken.

Maar de regels zelf, veranderen die ook per 1-1-2024? Verandert er iets concreet in relatie tot warmtepompen?

• pa4jv
LT1970 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:57:
[...]

Zolang je een CV gebruikt heb je een gesloten verdeler nodig. Ik zat in dezelfde situatie en heb in het voorjaar een Robot verdeler met losse pomp unit geplaats, en nu we de WP aan het aansluiten zijn verwijder ik de losse pomp.

[...]

Misschien is de pomp te combineren met de verdeler die Nico_GTR heeft :). Stuur maar een PB als je meer wilt weten over de pomp, hij komt eind volgende week of de week er na beschikbaar
Die composietverdeler is nu inderdaad gesloten, zit dus een pomp op. Idee is om die pomp (en thermostaat) eraf te halen als ik overstap op een warmtepomp. Verder laat ik liever alles door de installateur regelen, in ieder geval wel bedankt voor het aanbod!
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:12:
[...]

Deze composietverdeler werkt zowel op hoge als lage temperatuur, idee is inderdaad wel om de watertemperatuur vanuit de CV laag te houden.

Voor mij als leek ziet die composietverdeler er wel beter uit, standaard met flowmeters en de slangen zijn dan ook al de juiste lengte als er toch een andere verdeler op moet. Scheelt toch weer. :+
Pagina: 1 ... 67 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)