• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jorgeb schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:16:
[...]

Ik vroeg me af, maakt het niet uit dat de WP zo verder van het expansievat verwijderd zit dan de ketel?. Zou deze in therorie dichterbij niet een eigen expansievat moeten krijgen? (als toevoeging op het kleintje dat in een monoblock aanwezig is).
Nee, volgens mij maakt het nauwelijks uit. Nauwelijks, want de statische druk is op begane grond hoger dan op zolder. Ook heb je te maken met de drukval door de leidingen, dus het maakt wel iets uit, maar niet genoeg om uit te maken voor de plaatsing. Want het is een gesloten systeem, en de druk is overal min of meer hetzelfde.
Pin me er echter niet op vast. Misschien kan iemand anders (evt @Blihi of @Superbeagle er nog iets meer van zeggen.

Nu hebben inderdaad veel wp's een eigen expansievat ingebouwd, dus in dat geval maakt het niet meer uit.

In bovenstaand voorbeeld ging het me er vooral om dat de gasketel niet zonder de expansievat komt te zitten.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-11 19:55
OhOhOh, wat moeten we toch allemaal dikke leidingen gebruiken, zie ik vervolgens dat de diameter in de 3-weg klep mijn 32mm uponor volledig teniet doet. Of is dit niet normaal?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pQcnH3W.jpg

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maikie18 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:11:
OhOhOh, wat moeten we toch allemaal dikke leidingen gebruiken, zie ik vervolgens dat de diameter in de 3-weg klep mijn 32mm uponor volledig teniet doet. Of is dit niet normaal?
[Afbeelding]
Over een kleine afstand gaat door een dergelijke klep probleemloos 1 1/2 x zoveel water als de 9 Kw verpompt. Kijk eens naar het diameter van jouw uponor 32 mm koppelingen daar blijft 22 mm over.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 04-11-2023 20:19 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:18
[Afbeelding]
De weerstand neemt wat toe, de pomp moet iets meer toeren maken dan een met een kogel-uitgevoerde driewegklep om op dezelfde flow te komen. 1 zo'n vernauwing maakt niet zoveel uit, 't gaat op de totale stromingsweerstand van de installatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:36:
[...]

Nee, volgens mij maakt het nauwelijks uit. Nauwelijks, want de statische druk is op begane grond hoger dan op zolder. Ook heb je te maken met de drukval door de leidingen, dus het maakt wel iets uit, maar niet genoeg om uit te maken voor de plaatsing. Want het is een gesloten systeem, en de druk is overal min of meer hetzelfde.
Pin me er echter niet op vast. Misschien kan iemand anders (evt @Blihi of @Superbeagle er nog iets meer van zeggen.

Nu hebben inderdaad veel wp's een eigen expansievat ingebouwd, dus in dat geval maakt het niet meer uit.

In bovenstaand voorbeeld ging het me er vooral om dat de gasketel niet zonder de expansievat komt te zitten.
@verkeerslicht het verschil tussen een drukvat geplaatst op zolder of op BG is 6mwk statische druk.
De voordruk van het buffervat op de BG zul je wat hoger moet zetten zodat ie niet alvast door de statische druk wordt opgeblazen voordat hij zijn expanderende werking kan uitvoeren.

Bij ons heb ik een 300 liter vat uitgerust met een 50 liter expansievat dat ik op 1,25 bar voordruk heb gezet.
Bij 3 bar gaat het overstortventiel open dat op BG dus 0,6 bar eerder geactiveerd wordt dan op zolder.

Sommige RVS sww vaten maar ook de grotere buffervaten zijn gelimiteerd tot 3 bar en dan moet je wel even nadenken over de plaatsing, de voordruk op het expansievat en de plek van het overstortventiel in je installatie.

Ik heb het vat op zolder staan waardoor de warmtepomp één etage lager altijd een goede voordruk heeft.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:35:
[...]
  1. Door een expansievat loopt geen flow. Die kan dus prima op 15mm. Maar had je dat vat echt nodig? In de binnenunit zit er ook al eentje, en die is bij mij groot zat.
  2. Zelf even goed de leidingen volgen, en een schema tekenen. Dan kun je wel zien hoe het loopt. Veel beter dan dat wij dat hier adhv een paar foto's moeten gaan uitpuzzelen.
  3. Hier op Tweakers en ook door fabrikanten wordt al jaren geadviseerd om 28mm te gebruiken. Bij jou is het 22mm en dan zijn er ook nog diverse haakse knietjes gebruikt. Ik denk dat dat je probleem is.
@Andrehj ik baalde al als een stekker dat ik meteen na binnenkomst door de buitenmuur maar 10cm ruimte had in de koof voor de leidingen die meteen naar boven door het dek heen naar de zolder moesten.
Hierdoor twee 90 graden knietjes moeten toepassen.
Naast een 22mm knel knie op de retourleiding van de CV ketel - die alleen als nood backup dient - heb ik gelukkig alles met royale bochten kunnen maken. plus een aantal meters 32x3 verprutst voordat mijn buigtang van Heima24.de arriveerde.....

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-10 07:55
Bij gebruik van Terrendis of soortgelijke grondleiding, maken jullie dan ook gebruik van fixpunten? Of volstaat het ook om de buitenmantel van de leiding goed te fixeren bij binnenkomst door muur? Bijvoorbeeld met een flink hoek anker o.i.d? Lees hier en daar over gevaar van thermische uitzetting - wat kan een gevolg zijn?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-11 15:44

dof

[Afbeelding]
De waterflow weerstand is een functie van diameter EN afstand. Dus een 1 cm smalle diameter geeft een kleine extra weerstand, maar 10 meter smalle diameter geeft veel meer.

Kijk b.v. eens naar het inwendige van een gemiddelde VVW verdeler...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-11 22:31
dof schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:24:
[...]

De waterflow weerstand is een functie van diameter EN afstand. Dus een 1 cm smalle diameter geeft een kleine extra weerstand, maar 10 meter smalle diameter geeft veel meer.

Kijk b.v. eens naar het inwendige van een gemiddelde VVW verdeler...
Dit staat voor mijn gevoel toch wel haaks over alle opmerkingen over haakse bochten. Oftewel er wordt met 2 maten gemeten.

snameroc

• dof

dof

snameroc schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:06:
[...]

Dit staat voor mijn gevoel toch wel haaks over alle opmerkingen over haakse bochten. Oftewel er wordt met 2 maten gemeten.
Veel haakse bochtjes maken wel degelijk uit, daar zijn ook tabellen/berekeningen over die dit kwantificeren.

Als je algehele leidingsysteem ruim in binnendiameter is (25mm), en ruime bochten heeft (b.v. met buigijzer), dan maken een paar vernauwingen niet zo veel uit.

Doe je b.v. alles met knelkoppelingen dan heb je meteen heel veel haakse bochten.

Er zijn in kranen, vvw verdelers, e.d. gewoon veel vernauwingen te constateren, maar die maken niet veel uit op het totaal omdat je daar niet veel van hebt.

• snameroc
dof schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:42:
[...]

Veel haakse bochtjes maken wel degelijk uit, daar zijn ook tabellen/berekeningen over die dit kwantificeren.

Als je algehele leidingsysteem ruim in binnendiameter is (25mm), en ruime bochten heeft (b.v. met buigijzer), dan maken een paar vernauwingen niet zo veel uit.

Doe je b.v. alles met knelkoppelingen dan heb je meteen heel veel haakse bochten.

Er zijn in kranen, vvw verdelers, e.d. gewoon veel vernauwingen te constateren, maar die maken niet veel uit op het totaal omdat je daar niet veel van hebt.
Ik deel die menining niet helemaal ik blijf het meten met 2 maten vinden. Als je staal 28 hebt met bochtjes heb je even veel doorstroming als 28 unipor zonder bochten van 28 al was het maar vanwege de dikke wanddikte van kunststof. Als sommige hier hoort over hoe erg enige haakse bochtjes zijn dan denk ik je meet met 2 maten.

snameroc

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-11 14:16
een paar haakse knelkoppelingen maken niet zoveel uit, maar je ziet soms foto's voorbij komen van hele kunstwerken met knelkoppelingen. Dat kan wel kwaad.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• snameroc
Blihi schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:26:
een paar haakse knelkoppelingen maken niet zoveel uit, maar je ziet soms foto's voorbij komen van hele kunstwerken met knelkoppelingen. Dat kan wel kwaad.
1 bochtje komt overeen met een meter buis ofzo dan zijn 10 bochtjes toch niet anders dan de wp achter in de tuin wat hier wel gewoon gevonden wordt. Het gaat zoals altijd om het geheel en de rest is met 2 maten meten of paniek zaaien.

snameroc

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Knietjes leveren, behalve een equivalente leidingweerstand van circa 2 a 3 meter, ook meer leidinggeruis op.

Het is lastig om altijd nuance aan te geven, perfect is the enemy of good etc :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThKDpfyZXYUx3t4TqOe62eLfUio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D8d46540n04Eo8LTElJ8mvLk.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2023 09:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-11 22:39
Zo moet het dus niet 8)7 (bron: installatie.nl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZoUrG5roYOKvhq8p6jw7AC3Jcw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vVOmU4DwOxWiqJ59aiyK37IP.png?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pim57 deze vond ik ook indrukwekkend: Aardappelnoot in "Hoort vloerverwarming zo te werken?" (het antwoord was 'nee').

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 05-11-2023 10:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• verkeerslicht
  • Niet online
snameroc schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:32:
[...]

1 bochtje komt overeen met een meter buis ofzo dan zijn 10 bochtjes toch niet anders dan de wp achter in de tuin wat hier wel gewoon gevonden wordt. Het gaat zoals altijd om het geheel en de rest is met 2 maten meten of paniek zaaien.
Ben ik het wel mee eens. Als ik zie hoe nauw de doorgang is van een warmtemeter, flowmeter, regelventiel of radiatorkraan, dan zal een enkel knietje niet zoveel kwaad kunnen.

Het gaat uiteindelijk om de som van alle reducties inclusief de totale leidinglengte.

Als een wp dichtbij een vloerverdeler staat kun je gerust een paar knietjes gebruiken, merk/hoor je niks van. Al blijft het wel een sport om ze weg te laten uiteraard.

Ook als je genoeg aftakkingen en radiatoren hebt, dan wordt de flow zo laag per radiator dat je er niks meer van hoort, ongeacht hoe nauw de regelventielen zijn, simpelweg omdat de rest van het afgiftesysteem de flow voor z'n rekening neemt

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:37
verkeerslicht schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:21:
[...]

Ben ik het wel mee eens. Als ik zie hoe nauw de doorgang is van een warmtemeter, flowmeter, regelventiel of radiatorkraan, dan zal een enkel knietje niet zoveel kwaad kunnen.

Het gaat uiteindelijk om de som van alle reducties inclusief de totale leidinglengte.

Als een wp dichtbij een vloerverdeler staat kun je gerust een paar knietjes gebruiken, merk/hoor je niks van.

Ook als je genoeg aftakkingen en radiatoren hebt, dan wordt de flow zo laag per radiator dat je er niks meer van hoort, ongeacht hoe nauw de regelventielen zijn, simpelweg omdat de rest van het afgiftesysteem de flow voor z'n rekening neemt
Echter als je het kan voorkomen, waarom niet? Bijv van Uponor heb je voor 32 mm leiding ook bochten ipv knietjes, die zijn nog iets duurder, maar op de totale installatie is het niet bepaald significant. Als je geen onmogelijk krappe constructie hoeft te maken is dit een makkelijke manier om zeker te zijn van optimale flow.

Bocht:
Afbeeldingslocatie: https://www.123installatieshop.nl/autoimg/261639/1024x768/ffffff/uw7zwex2.jpg

Ipv:
Afbeeldingslocatie: https://www.123installatieshop.nl/autoimg/290409/1024x768/ffffff/1-m-uponor-48953730-jpg-zoom-8219a434c4cefb7c11ee061f9e1a1fdd.jpg

of de kunstof uitvoering (die is vooral goedkoper):
Afbeeldingslocatie: https://www.123installatieshop.nl/autoimg/242516/1024x768/ffffff/uponor-s-press-plus-ppsu-knie-32.jpg

• verkeerslicht
  • Niet online
Oilman schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:18:
[...]

Echter als je het kan voorkomen, waarom niet? Bijv van Uponor heb je voor 32 mm leiding ook bochten ipv knietjes, die zijn nog iets duurder, maar op de totale installatie is het niet bepaald significant. Als je geen onmogelijk krappe constructie hoeft te maken is dit een makkelijke manier om zeker te zijn van optimale flow.

Bocht:
[Afbeelding]

Ipv:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eens, voorkomen is altijd goed. Maar ik denk wel dat er iets te kritisch naar gekeken wordt af en toe.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:32:
Knietjes leveren, behalve een equivalente leidingweerstand van circa 2 a 3 meter, ook meer leidinggeruis op.

Het is lastig om altijd nuance aan te geven, perfect is the enemy of good etc :)
[Afbeelding]
Das wel bij een flow van 64L/m bij een een 32x3 buis, dus dat is niet helemaal realistisch.
Ik heb ongeveer 70m 32x3 buis in de kruipruimte liggen. Uitgaande van jouw tabel is dat dus gelijkwaardig aan 23 knietjes 8)
(Verder ook nog een hoop 22mm staal naar boven toe)

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 05-11-2023 11:46 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@verkeerslicht Ik heb er onvoldoende kaas van gegeten om te bepalen of de äL toe- of afneemt bij een andere stroomsnelheid, en hoeveel dan.

Maar inderdaad, ik ben het zowel eens met de stelling dat knietjes niet zoveel kwaad kunnen als de stelling dat gebogen bochten de voorkeur hebben (kost ook minder grondstoffen etc). En uiteindelijk kost alle weerstand ook elektriciteit.
Met 4 hPa/m bij 30 liter/minuut komt dat op 200 milliwatt per meter - hydraulisch. Elektrisch dus ~het dubbele.

• dof

dof

Oilman schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:18:
[...]

Bocht:
[Afbeelding]

Ipv:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mee eens dat het voorkomen beter is. Als een buigijzer niet mogelijk is ben ik heel content met deze bochtjes. Werkt ook heel slank af (handig met isoleren) en ze kosten bijna niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2TkjVSCJG0C0FKg_7ns__2oyBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jU9TmXwrG2cyfHcZozUtTnK8.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, niet iedereen houdt van solderen. (ik wel :))

[Afbeelding]
Ik vind het niet normaal, en heb mijn 3-weg klep dan ook op Kv waarde uitgezocht. Zo kwam ik op de Tameson BW3. (https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-relais)
Omdat dit een kogelkraan is, is de doorlaat (ø18) groter dan bij andere kleptypen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 21:00
Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:00:
@verkeerslicht Ik heb er onvoldoende kaas van gegeten om te bepalen of de äL toe- of afneemt bij een andere stroomsnelheid, en hoeveel dan.

Maar inderdaad, ik ben het zowel eens met de stelling dat knietjes niet zoveel kwaad kunnen als de stelling dat gebogen bochten de voorkeur hebben (kost ook minder grondstoffen etc). En uiteindelijk kost alle weerstand ook elektriciteit.
Met 4 hPa/m bij 30 liter/minuut komt dat op 200 milliwatt per meter - hydraulisch. Elektrisch dus ~het dubbele.
äL staat voor: äquivalente Leitungslänge ofwel equivalente leidinglengte.

Dus als een knietje een equivalente leidinglengte heeft van bijvoorbeeld 2,5 dan wil dat zeggen dat de weerstand identiek is aan 2,5 m leiding van dezelfde doorsnede.

De equivalente leidinglengte verandert niet bij toe of afname van de stroomsnelheid, maar blijft gelijk.

De weerstand verandert uiteraard wel, net zoals de weerstand over een meter pijp afhankelijk is van o.a. (het kwadraat van) de stroomsnelheid.

Als je echt een weerstandsberekening wilt maken van een compleet systeem, dan moet je de weerstanden van alle onderdelen optellen.
En die weerstanden worden meestal opgegeven met Zeta-waardes. Maar voor grof rekenwerk wordt vaak inderdaad ook wel gewerkt met equivalente leidinglengtes van onderdelen zoals knietjes, T-stukken, etc.

De weerstand is dus afhankelijk van de som van alle Zeta-waardes, maar ook van met name de stromingssnelheid (kwadratisch), dichtheid (en dus ook van temperatuur), viscositeit.

Een enkel knietje doet in het gehele systeem meestal niet zo veel kwaad, maar uiteraard telt het mee.
Let vooral ook op afsluiters, die vaak een kleinere doortocht hebben en bijvoorbeeld ook warmtemeters (zoals Kamstrup)

Zwerius Kriegsman

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:51:
[...]

äL staat voor: äquivalente Leitungslänge ofwel equivalente leidinglengte.

Dus als een knietje een equivalente leidinglengte heeft van bijvoorbeeld 2,5 dan wil dat zeggen dat de weerstand identiek is aan 2,5 m leiding van dezelfde doorsnede.

De equivalente leidinglengte verandert niet bij toe of afname van de stroomsnelheid, maar blijft gelijk.

De weerstand verandert uiteraard wel, net zoals de weerstand over een meter pijp afhankelijk is van o.a. (het kwadraat van) de stroomsnelheid.

Als je echt een weerstandsberekening wilt maken van een compleet systeem, dan moet je de weerstanden van alle onderdelen optellen.
En die weerstanden worden meestal opgegeven met Zeta-waardes. Maar voor grof rekenwerk wordt vaak inderdaad ook wel gewerkt met equivalente leidinglengtes van onderdelen zoals knietjes, T-stukken, etc.

De weerstand is dus afhankelijk van de som van alle Zeta-waardes, maar ook van met name de stromingssnelheid (kwadratisch), dichtheid (en dus ook van temperatuur), viscositeit.

Een enkel knietje doet in het gehele systeem meestal niet zo veel kwaad, maar uiteraard telt het mee.
Let vooral ook op afsluiters, die vaak een kleinere doortocht hebben en bijvoorbeeld ook warmtemeters (zoals Kamstrup)
Maar veranderen dingen zoals turbulentie niet mee bij andere flowsnelheden? Er staat boven de tabel 2m/s, en dat is toch ook niet voor niets (al begrijp ik dat verschillen beter te meten zijn bij hogere flowsnelheid)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Zwerius
verkeerslicht schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:31:
[...]

Maar veranderen dingen zoals turbulentie niet mee bij andere flowsnelheden? Er staat boven de tabel 2m/s, en dat is toch ook niet voor niets (al begrijp ik dat verschillen beter te meten zijn bij hogere flowsnelheid)
De mate van turbulentie is inderdaad wel afhankelijk van de stromingssnelheid, maar dat heeft niet zo heel veel invloed op de weerstand.
Veel belangrijker voor de weerstand is, of het een laminaire of turbulente stroming is.
Maar in CV-instrallaties praten we vrijwel altijd over snelheden waarbij de stroming toch al turbulent is.

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
..........
.........

[ Voor 123% gewijzigd door Zwerius op 05-11-2023 14:40 ]

Zwerius Kriegsman

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
dof schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:08:
[...]

Mee eens dat het voorkomen beter is. Als een buigijzer niet mogelijk is ben ik heel content met deze bochtjes. Werkt ook heel slank af (handig met isoleren) en ze kosten bijna niks.

[Afbeelding]

Ik vind dat ook mooi werk maar krijg altijd een hartverzakking van wat een meter koperen pijp kost.
Maar ja met een buigijzer en optrompen heb je bijna geen extra koppelingen nodig.

Je zou het voor de grap eens naast elkaar moeten leggen.

Alles in koper
Alles in staal
Alles met meerlagen

Maar dan wel eerlijk met hetzelfde traject.

Kijken wat het prijsverschil is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:02
dof schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]

Hmm lekker dat solderen, ik heb het van mijn vader geleerd.
Overigens doe ik dit alleen voor drinkwater leiding.
En ja, de prijzen in DE zijn toch net ff een stuk beter dan hier :Y

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:15
snameroc schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:06:
[...]

Goede fabrikanten publiceren hele tabellen waarin precies staat omschreven hoeveel virtuele meters je extra moet rekenen voor drukverlies in je circuit per element.
Zo'n knietje 'kost' dan bijvoorbeeld het equivalent van 0,27m pijplengte.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• dof

dof

Ronald.42 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:47:
[...]

Ik vind dat ook mooi werk maar krijg altijd een hartverzakking van wat een meter koperen pijp kost.
Maar ja met een buigijzer en optrompen heb je bijna geen extra koppelingen nodig.

Je zou het voor de grap eens naast elkaar moeten leggen.

Alles in koper
Alles in staal
Alles met meerlagen

Maar dan wel eerlijk met hetzelfde traject.

Kijken wat het prijsverschil is.
In het begin van m'n WP traject wel Uponor buis en fittingen overwogen maar ik kreeg weer een hartverzakking van de prijs van fittingen (nu is er meer alternatieve kunststof).

En ik heb altijd al koper gesoldeerd (naast electronica solderen :) ) dus de overweging was niet moeilijk.
Optrompen kan ook nog (nog een voordeel van Cu buis :*) ), maar daar niet aan begonnen.

Uponor buis is/was ook duur, en op het totaal kwam ik in buurt van zelfde kosten en ik vind koper gewoon een prettig en mooi materiaal. Daarnaast ook heel goed recyclebaar, beter nog, je kunt er per kilo nog een mooie prijs voor krijgen als het ooit weer weg moet :) .

Ik denk dat ik tussen de 500 en 1000€ aan 28mm/22mm/15mm Cu buis heb uitgegeven (Warmteservice heeft goede prijs voor 28mm), en fittingen ook een paar honderd. Daarmee wel 2/3 van CV leidingen hier vervangen. Uiteindelijk zal ik hier alles vervangen want resterende leidingen (naar bovenverdieping) zijn ondermaats.

• dof

dof

mawashigeri schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:24:
[...]

Goede fabrikanten publiceren hele tabellen waarin precies staat omschreven hoeveel virtuele meters je extra moet rekenen voor drukverlies in je circuit per element.
Zo'n knietje 'kost' dan bijvoorbeeld het equivalent van 0,27m pijplengte.
Wie rekent dit kunstwerkje even door? :)

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:34:
[...]

Koelmiddel kan gerecycled worden. Eens dat 1/1000 lekkende WP al jammer is. Maar dat is toch rommelen in de marge. Wat mij betreft geen primaire reden om een keuze op te baseren.
@verkeerslicht heb lang getwijfeld over wachten op een beschikbare machine met R290 maar gezien het feit dat er enkele merken rommelden met olieproblemen i.c.m. dit gas en de levertijden alleen maar langer en de prijzen alleen maar hoger werden, heb ik de knoop doorgehakt en voor een R410A machine gekozen.
3kg R410a kwijtraken is rot voor het milieu maar zeker ook voor je beurs omdat dit goedje nu rond de €150 per kg kost.

Overweeg een reservecilinder met 3 kg aan te schaffen zodat over 10 jaar, áls er al een lek zou zijn, ik niet opgelicht wordt door de dan nóg hogere prijzen voor it gas.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bioscrasher schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:07:
[...]

@verkeerslicht heb lang getwijfeld over wachten op een beschikbare machine met R290 maar gezien het feit dat er enkele merken rommelden met olieproblemen i.c.m. dit gas en de levertijden alleen maar langer en de prijzen alleen maar hoger werden, heb ik de knoop doorgehakt en voor een R410A machine gekozen.
3kg R410a kwijtraken is rot voor het milieu maar zeker ook voor je beurs omdat dit goedje nu rond de €150 per kg kost.

Overweeg een reservecilinder met 3 kg aan te schaffen zodat over 10 jaar, áls er al een lek zou zijn, ik niet opgelicht wordt door de dan nóg hogere prijzen voor it gas.
dat is wel erg dramatisch, 410 blijft voorloping nog minstens 15 jaar beschikbaar. er worden op de commericele markt nog steeds machines verkocht met honderden kilos erin. 150 euro de kilo is meer R22 prijzen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:49:
[...]

dat is wel erg dramatisch, 410 blijft voorloping nog minstens 15 jaar beschikbaar. er worden op de commericele markt nog steeds machines verkocht met honderden kilos erin. 150 euro de kilo is meer R22 prijzen. ;)
@flippy een jaar of 4 geleden had mijn toshiba (eehh - gebrandlabelde carrier :P ) inverter wat freon verloren. Er moest toen ruim een kilo bij en dat kostte me €140 per kg.
Hoe liggen de prijzen nu en is het anyhow geen slecht idee om gewoon 3 kg van dit spul op voorraad te houden in een gesealde cilinder?.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bioscrasher schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:56:
[...]

@flippy een jaar of 4 geleden had mijn toshiba (eehh - gebrandlabelde carrier :P ) inverter wat freon verloren. Er moest toen ruim een kilo bij en dat kostte me €140 per kg.
Hoe liggen de prijzen nu en is het anyhow geen slecht idee om gewoon 3 kg van dit spul op voorraad te houden in een gesealde cilinder?.
die prijs is "bijzonder stevig", helemaal voor 4 jaar geleden. :X
prijs is nu rond de 40 euro bruto inkoop, 4 jaar geleden was dat aanzienlijk minder....

en je kan geen r410 zelf hebben, dat kan je niet legaal kopen zonder papieren en registratie.

aangezien je ook iemand moet hebben om de lekkage te fixen is het handiger om dat gewoon door de aircoman/vrouw te laten fixen.

zou wel adviseren om naar iemand anders te gaan daan waar je 4 jaar geleden aanbelde...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
6 tientjes zie ik net. 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8AxG52I0lt1fpvRrAkfnrUw35I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enWpyv3SIWXbbTDbSw0RS6vu.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:07:
[...]

Lastig met deze dingen vind ik altijd dat het moeilijk in te schatten is of het de investering waard is, of dat het een aanvaardbaar risico is. Misschien haal je van marktplaats over 10j wel een jongere r32 of propaan-machine van een paarhonderd euro.

Maargoed het is sowieso een persoonlijke afweging, en de gemoedsrust is ook wat waard. 't Past een beetje in het rijtje van vorstbeveiligingskleppen, en backup-verwarming.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:59:
[...]

Lastig met deze dingen vind ik altijd dat het moeilijk in te schatten is of het de investering waard is, of dat het een aanvaardbaar risico is. Misschien haal je van marktplaats over 10j wel een jongere r32 of propaan-machine van een paarhonderd euro.

Maargoed het is sowieso een persoonlijke afweging, en de gemoedsrust is ook wat waard. 't Past een beetje in het rijtje van vorstbeveiligingskleppen, en backup-verwarming.
@verkeerslicht dat zelfde heb ik als semi-prepper ook bij ons net aangelegde accusysteem:
3 Victron 5kVA omvormers, een hele kluit LiFePO4 cellen en de nodige maanden uitzoeken: een hoop geld!
Als enige huis in de winter er warmpjes bij zitten - en een hoop "vrienden" op bezoek krijgen - als het net er een dag uitligt: priceless!
Gelukkig zit er ook nog een commercieel randje om deze investering: met spotprijzen je accu's volladen voor de nacht/dag en je overtollige stroom 's-nachts voor jezelf kunnen gebruiken en verkopen als de prijzen hoog zijn.
Proof is eating the pudding and time will tell of we er goed aan gedaan hebben.
Datzelfde geldt voor een cilinder met 3 kg R410a.
Heb je het niet nodig na 15 jaar trouwe dienst van je Nibe, dan is de marktprijs dermate hoog dat je er nooit op achteruit gaat.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Powrskin schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Zoals gezegd. Laat de Elga het alleen proberen zonder gas en als dat lukt heb je warmtepompboiler nodig voor warm water en klaar
BarryH schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Instellingen elga eerst eens nalopen. En je temperatuur in huis constant houden. Wie weet kan je dan nu al zonder gas.
blb4 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Met een beetje tweaken kan je een Elga ook stand-alone laten draaien. Dan neem je een WP boiler voor je warm water ipv je CV ketel en dan ben je klaar....
ASW1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Inderdaad, die 45 kuub gas in december, was daar het warm waterverbruik al af? Het is zo weinig gas dat je er al bijna bent qua verwarming in de huidige setup.
De Elga is al zover getweaked dat hij zo lang mogelijk door doet en de temperatuur staat continue op 19 graden, maar ik heb niet de illusie dat hij de vrijstaande woning uit 1995 van ~635m3 warm gaat houden bij een echte vorstweek.
Denk dat ik deze winter maar wat beter ga loggen en een P1 meter koop om de onbetrouwbare gegevens van de slimme meter te vervangen. Ketel is 14 jaar oud, maar hoeft natuurlijk ook niet zoveel te doen, dus die zal het nog wel even redden. En het gascontract is ook weer een jaar vastgezet.

Nu dus maar even hopen op een goede vorst!

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Naalroc schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:07:
[...]

Dat hoef je niet te meten, want dat weet je al, want je schreef:

[...]
Ik zou meer tijd besteden aan het uitvinden waar de sensor zit, en of die omlaag kan.....
S.V.P.Toevoegen via berichten @Tomexergie

• Tomexergie
SBL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:59:
[...]

Kan je mij toevoegen?
Quatt mono, 4,5kWth, Mhp (en wat ongeijkte checks), ~36gr @ buitentemp 2gr
In okt23 100kWh elektrisch naar 482 kWh thermisch = mCOP 4,8
SVP toevoegen via pers berichten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:38
@blitzkrieg mijn huis is ook zo groot, een hoekhuis en uit 1976 en ik heb een 4kW elgaatje uit 2013.
Alleen bij vorst nog gasverbruik....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-11 12:14
Hallo allemaal,

De aankomende maand wordt onze warmtepomp aangesloten. We hebben beneden nieuwe vloerverwarming en boven bestaande radiatoren van 30 jaar oud. Er wordt een microbel ontluchter en magneetfilter geplaatst maar is het ook nodig om de leidingen te spoelen of reinigen met een middel als Fernox?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 21:31
Dit begrijp ik niet, en vermoed, dat dit een verkeerde quote is; ik heb niets toe te voegen aan Tomexergie
:? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LT1970 schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:22:
Hallo allemaal,

De aankomende maand wordt onze warmtepomp aangesloten. We hebben beneden nieuwe vloerverwarming en boven bestaande radiatoren van 30 jaar oud. Er wordt een microbel ontluchter en magneetfilter geplaatst maar is het ook nodig om de leidingen te spoelen of reinigen met een middel als Fernox?
Kan nooit kwaad :)

In dit geval zal dus alleen boven gespoeld worden, aangezien de vloerverwarming nieuw is?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-11 12:14
Als je de productbeschrijvingen en Youtube filmpjes bekijkt dan zie je zwaar verontreinigde systemen, funest voor de WP. Maar hier op het forum kom ik niets tegen terwijl het schijnbaar verplicht is bij het plaatsen van een nieuw systeem. Of het iszo standaard fat het niet benoemd wordt, of "een beetje" overdreven.
In dit gAeval zal dus alleen boven gespoeld worden, aangezien de vloerverwarming nieuw is?
Klopt, omdat het water er toch af moet spoel ik het sowieso door maar chemisch reinigen en een CV spoelcompressor sla ik denk ik maar over dan. De eerste tijd wat vaker het magneetfilter reinigen/controleren is ook een optie.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 13:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is het energielabel op het buffervat bij mijn warmtepomp. Wat betekent die 22 W? Is dat het stilstandsverlies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08UzX06igxztqw91x1hhep9FgWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/munZatvaFb5MJQ8XMVkLcvyN.jpg?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

• blb4
Maasluip schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:36:
Dit is het energielabel op het buffervat bij mijn warmtepomp. Wat betekent die 22 W? Is dat het stilstandsverlies?

[Afbeelding]
inderdaad. Ik weet alleen ff niet bij welke temperaturen (water & omgeving) dat wordt weergegeven op 't energielabel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• verkeerslicht
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:36:

[Afbeelding]
Lijkt inderdaad het stilstandsverlies op basis van EN 12897
Niet trouwens iets om zorgen om te maken als het ding binnen de thermische schil geplaatst wordt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou ja, dan staat het ding mijn zolder op te warmen, dat is niet helemaal nuttig, al zeker niet in de zomer (dan geldt het natuurlijk alleen voor de boiler).

• verkeerslicht
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:31:
Nou ja, dan staat het ding mijn zolder op te warmen, dat is niet helemaal nuttig, al zeker niet in de zomer (dan geldt het natuurlijk alleen voor de boiler).
Idealiter zet je 'm inderdaad in de woonkamer ;)
Maargoed, ook op zolder geldt dat er minder warmteverlies naar boven toe zal zijn, al zal het niet te merken/meten zijn met 22Wh (bij ik meen 45°C, maar dat weet ik niet zeker).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, veel zal het niet zijn. En de CV die er nu hangt verwarmt de zolder ook merkbaar op als hij draait. Maar het ging ook vooral over wat het inhield.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19

blitzkrieg

Whoop Whoop!

BarryH schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:19:
@blitzkrieg mijn huis is ook zo groot, een hoekhuis en uit 1976 en ik heb een 4kW elgaatje uit 2013.
Hier ook alleen bij vorst.
Mijn Elga is ook een 4kW, uit 2018.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:49
Ik ben bezig met een ontwerp voor een warmtepomp. Hierbij wil ik ook een automatische ontluchter plaatsen. Het punt waar nu de CV hangt is het hoogste punt. De meest linker- en rechterleiding zijn voor de CV en worden dus afgedopt/losgekoppeld van de CV ketel. Is het mogelijk een ontluchter op het T stuk te zetten van de leiding of moet deze daarvoor echt in een lopende leiding zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zd49xCjWoua5Mizn2aTXNK7SPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ALRGZ6YOUIms3fk8KJqBFSC.png?f=user_large

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:29
@WOrange Dat is precies zoals ik het hier ook gedaan heb.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Noutie
  • Laatst online: 10:35
@WOrange je kan hem op het expansievat zetten. Is gewoon 1/2 duims draad. In de cv-ketel zit ook een ontluchter, zwarte dopje rechtsboven.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• WOrange
Thanks beide!
ron321 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:44:
@WOrange Dat is precies zoals ik het hier ook gedaan heb.
Je bedoelt dat je hem op het T stuk hebt gezet? Welke ontluchter heb je daarvoor gebruikt?
Noutie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:16:
@WOrange je kan hem op het expansievat zetten. Is gewoon 1/2 duims draad. In de cv-ketel zit ook een ontluchter, zwarte dopje rechtsboven.
Ook een goed idee. Zoiets als onderstaand bedoel je dan denk ik?
Het is wel zo dat ik gelezen heb dat ik geen expansievat nodig heb voor een Panasonic Monoblock warmtepomp. Om het vat dan alleen voor de ontluchter te laten hangen is misschien wat overdreven :P
https://www.warmteservice...luchter-Minical-/p/L09022
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images/P2307181023026324756_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzfDM0MTU3fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL3Byb2R1Y3Qvd3Nwcm9kdWN0L2hkNC9oNjIvOTA4NzMyMjcxODIzOC5qcGd8ZTY0MGFjMzNlYjZjOWQyMzllZDY2MzM1MTZhNmFhZTc5NWExZjkwYWRmOGUwMThhYTE3YWJiZTg4ZjNkZjE5ZQ

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wellicht een bekende vraag, maar zoeken op "pomp" in dit topic gaat niet zo heel effectief :))

Ik ben voor mijn huis (200m2, 4 verdiepingen) alle plannen van de installateur aan het terugschroeven. Buffervat heb ik er al uit. Distributeurs met pompen heb ik er al bijna uit. Enige is nu dat hij nog steeds een extra pomp in het circuit wil zetten (tussen de warmtepomp en de vloerverwarming distributeurs). Dit omdat (1) er zo'n 2km aan leiding gevoed moet worden dus er heel veel weerstand is (mijn tegenargument: dit ligt allemaal parallel in loops van max 80m, dus de weerstand is juist heel laag), en (2) omdat de warmtepomp in de kelder staat, en het water 10 meter omhoog naar de 2e verdieping moet (mijn tegenargument: het is een gesloten systeem, en er gaat evenveel water omhoog als omlaag, dus het kost geen extra energie hat water omhoog te pompen.

Dus mijn vraag: kan ik af zonder een extra circulatiepomp (dus alleen op de pomp die in de binnenunit van de WP zit?) Het gaat om een Panasonic/Aquarea series L WP. Of kan ik maar beter deze pomp er wel in laten?

Claude

• Noutie
WOrange schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:44:
Thanks beide!

[...]

Je bedoelt dat je hem op het T stuk hebt gezet? Welke ontluchter heb je daarvoor gebruikt?

[...]

Ook een goed idee. Zoiets als onderstaand bedoel je dan denk ik?
Het is wel zo dat ik gelezen heb dat ik geen expansievat nodig heb voor een Panasonic Monoblock warmtepomp. Om het vat dan alleen voor de ontluchter te laten hangen is misschien wat overdreven :P
https://www.warmteservice...luchter-Minical-/p/L09022
[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de CV laat hangen. Dan kan je deze nog gebruiken. Voor SWW bedrijf heb je ook een expansievat nodig, al zal het vat van de WP groot genoeg zijn hiervoor. Als je het vat weghaalt, dan is een muurplaat met een 1/2 duims bocht prima. Kan daar je ontluchter op.

Ter info: vanwege de kleinere temperatuurverschillen kan een WP met een kleiner expansievat toe.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-11 17:08
reinhrst schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:02:
Wellicht een bekende vraag, maar zoeken op "pomp" in dit topic gaat niet zo heel effectief :))

Ik ben voor mijn huis (200m2, 4 verdiepingen) alle plannen van de installateur aan het terugschroeven. Buffervat heb ik er al uit. Distributeurs met pompen heb ik er al bijna uit. Enige is nu dat hij nog steeds een extra pomp in het circuit wil zetten (tussen de warmtepomp en de vloerverwarming distributeurs). Dit omdat (1) er zo'n 2km aan leiding gevoed moet worden dus er heel veel weerstand is (mijn tegenargument: dit ligt allemaal parallel in loops van max 80m, dus de weerstand is juist heel laag), en (2) omdat de warmtepomp in de kelder staat, en het water 10 meter omhoog naar de 2e verdieping moet (mijn tegenargument: het is een gesloten systeem, en er gaat evenveel water omhoog als omlaag, dus het kost geen extra energie hat water omhoog te pompen.

Dus mijn vraag: kan ik af zonder een extra circulatiepomp (dus alleen op de pomp die in de binnenunit van de WP zit?) Het gaat om een Panasonic/Aquarea series L WP. Of kan ik maar beter deze pomp er wel in laten?
Ik heb een huis met 4 verdiepingen, ook bijna 200 m2 en:
- geen buffervat
- wp op dak dus die arme wp moet maar liefst ruim 11 meter water omhoog pompen..
- uiteraard pomploze verdelers
- wel maar 10 groepen (2 verdiepingen vloerverwarming, 100 m2) en voor de rest radiatoren (die overigens allemaal dicht staan tenzij het -15 is)

En dat werkt prima. Pomp (in de pana 9j mono) is het probleem echt niet, sterker nog, mijn Auer Edel Eau wp boiler heeft een miniem pompje en die kan in de zomer nog zonder moeite 9 liter per minuut rondkrijgen uit de vloerverwarming.

De pana komt moeiteloos boven de 30 liter per minuut als het moet (air purge, defrost).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons moet de warmtepomp 14m naar beneden en boven pompen via 32mm Uponor, dat gaat prima . Wel ander merk trouwens.

Totaal vloerverwarming is 200m2, verdeeld over 3 lagen .

Hier ook geen buffervat, dat was wel geadviseerd door de installateur in eerste instantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2023 20:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:19:
Ik trek het ook niet op alleen de Elga vanaf +2 buitentemp. Ik heb ook nog 3 airco’s hangen, denk dat ik eens ga proberen die eerst aan te zwengelen voordat het gas erbij moet/mag…

• WOrange
Noutie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:21:
[...]

Ik neem aan dat je de CV laat hangen. Dan kan je deze nog gebruiken. Voor SWW bedrijf heb je ook een expansievat nodig, al zal het vat van de WP groot genoeg zijn hiervoor. Als je het vat weghaalt, dan is een muurplaat met een 1/2 duims bocht prima. Kan daar je ontluchter op.

Ter info: vanwege de kleinere temperatuurverschillen kan een WP met een kleiner expansievat toe.
Nee, dat is niet de bedoeling. Het idee is om eerst een warmtepomp aan te schaffen en later een warmtepompboiler voor het SWW. De CV ketel hangt er straks dan nog alleen totdat de WPB komt.
Zie ook topic Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980

[ Voor 6% gewijzigd door WOrange op 07-11-2023 21:06 ]

Zoeken op "waterpomp" of "warmtepomp" is effectiever. ;)

Argumenten van de installateur zijn kul. Gelukkig snap je het zelf een stuk beter. Mijn situatie is vergelijkbaar (alleen met een Mitsubishi WP), ook veel groepen van max 80 meter en de WP haalt moeiteloos dezelfde flow door de vloeren als door het SWW-vat (max 22 liter, wat de zo'n beetje de max is voor onze binnenunit).
Geen zorgen over maken dus. En je hebt zeker geen extra pomp nodig. Belangrijk is wel dat je minimaal 32mm leidingen (26 mm binnendiameter) aanlegt.

Gewoon de installateur opdragen wat je wilt, dat gaat prima werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10 20:47
Ik heb 60 m2 vloerverwarming, inhoud ongeveer 60liter, systeem totaal +-70liter water inhoud denk ik. Plan is een monoblock 6-7kw, en gaat rechtstreekts met ongeveer 12M 3x32mm slang van monoblock naar vloerverwarming verdeler. Geen radiators of SWW.

Moet hier nu nog een buffervat tussen/bij?
En in serie of parallel? Heb wel wat schema's gevonden en sommige hebben er ook een extra pomp tussen. Mijn systeem is zo relatief klein dat een extra pomp mij wat onnodig lijkt?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ron36 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:52:
Ik heb 60 m2 vloerverwarming, inhoud ongeveer 60liter, systeem totaal +-70liter water inhoud denk ik. Plan is een monoblock 6-7kw, en gaat rechtstreekts met ongeveer 12M 3x32mm slang van monoblock naar vloerverwarming verdeler. Geen radiators of SWW.

En in serie of parallel? Heb wel wat schema's gevonden en sommige hebben er ook een extra pomp tussen. Mijn systeem is zo relatief klein dat een extra pomp mij wat onnodig lijkt?
Met vloerverwarming niet nodig. Jouw vloer is voldoende buffer voor defrosts met 70 liter. Pomploze verdeler plaatsen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10 20:47
Okee bedankt, ik dacht wel dat ik relatief weinig systeem inhoud had.
Verdeler ben ik met tips van hier al aan het ombouwen _/-\o_
Scheelt dat in mijn situatie het achteraf plaatsen van een buffervat ook nog goed te doen is, maar als ik op op voorhand weet dat hij zeker nodig is dan liever meteen natuurlijk.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ron36 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:11:
Okee bedankt, ik dacht wel dat ik relatief weinig systeem inhoud had.
Verdeler ben ik met tips van hier al aan het ombouwen _/-\o_
Scheelt dat in mijn situatie het achteraf plaatsen van een buffervat ook nog goed te doen is, maar als ik op op voorhand weet dat hij zeker nodig is dan liever meteen natuurlijk.
Voor een Panasonic 5 of 7J. voldoende inhoud.

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:37:
Zoeken op "waterpomp" of "warmtepomp" is effectiever. ;)
:+
Andrehj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:37:
[...]
Geen zorgen over maken dus. En je hebt zeker geen extra pomp nodig. Belangrijk is wel dat je minimaal 32mm leidingen (26 mm binnendiameter) aanlegt.

Gewoon de installateur opdragen wat je wilt, dat gaat prima werken.
Thanks (en ook @Sport_Life en @jurjen_g voor jullie ervaringen!

Die 32mm is van WP naar verdelers dan toch? Diameter van vloerverwarmingsbuizen zelf is rond de 15mm.

Claude

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

reinhrst schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:31:
[...]

:+

[...]

Thanks (en ook @Sport_Life en @jurjen_g voor jullie ervaringen!

Die 32mm is van WP naar verdelers dan toch? Diameter van vloerverwarmingsbuizen zelf is rond de 15mm.
Van wp naar verdelers ja, betreft 32mm meerlagenbuis , dus inwendig is het krapper (29mm dacht ik). Die van mij is trouwens ook nog geïsoleerd. Was niet per se nodig achteraf.

Vloerverwarmingsbuizen zullen 16mm zijn dan denk ik .

Draait als een trein hier :). Dankzij veel inhoud (vloerverwarming)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2023 22:41 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:29

Je bedoelt dat je hem op het T stuk hebt gezet?
inderdaad en eerst nog een stukje buis.

Welke ontluchter heb je daarvoor gebruikt?
https://www.warmteservice...x16ceV7hOcBRoCisMQAvD_BwE

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Sport_Life schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:38:
Van wp naar verdelers ja, betreft 32mm meerlagenbuis , dus inwendig is het krapper (29mm dacht ik). Die van mij is trouwens ook nog geïsoleerd. Was niet per se nodig achteraf.
32mm meerlagenbuis is inwendig ca 26mm, praktisch gelijk aan de 28mm stalen/koperen/RVS buizen.
Isolatie van leidingen van je WP naar je verdelers binnen je geïsoleerde schil is normaliter niet nodig, dat is alleen maar extra afgifte.
Alleen de leiding van je WP naar je SWW-vat moet je wel isoleren, want anders verlies je daar tijdens een SWW-run onnodig warmte (die tegen een relatief lage COP is opgewekt).

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

ron36 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:52:

Zoals @Carboy54 schreef is een buffervat inderdaad niet noodzakelijk met vvw. Wil je echter jouw afgifte volledig ontzien tijdens defrosts, dan kun je overwegen om een buffer in serie met driewegklep te plaatsen zoals in dit topic. (Wel met combi vvw radiatoren/convectoren die hiervoor extra gevoelig voor zijn). Het brengt wel extra complexiteit, dus dat is een afweging die je moet maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 08-11-2023 08:44 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:30:
[...]

32mm meerlagenbuis is inwendig ca 26mm, praktisch gelijk aan de 28mm stalen/koperen/RVS buizen.
Isolatie van leidingen van je WP naar je verdelers binnen je geïsoleerde schil is normaliter niet nodig, dat is alleen maar extra afgifte.
Alleen de leiding van je WP naar je SWW-vat moet je wel isoleren, want anders verlies je daar tijdens een SWW-run onnodig warmte (die tegen een relatief lage COP is opgewekt).
Hij zit grotendeels weggestopt achter koofjes in de muur en onder verlaagd plafond dus daar is afgifte niet efficiënt, maar je hebt gelijk dat het achteraf niet nodig was. Verder ook 5 meter in de kelder, ik dacht aanvankelijk dat de kelder in de winter <19 graden zou blijven maar in de praktijk warmt de kelder op door de vloerverwarming op de begane grond.

Hij zou eigenlijk via de kruipruimte lopen maar dat bleek niet mogelijk.

Weet jij het verlies van een meerlagenbuis wel/niet isoleren, is dat veel of valt het mee?

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2023 09:04 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Superbeagle schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:40:
[...]

Zoals @Carboy54 schreef is een buffervat inderdaad niet noodzakelijk met vvw. Wil je echter jouw afgifte volledig ontzien tijdens defrosts, dan kun je overwegen om een buffer in serie met driewegklep te plaatsen zoals in dit topic. (Wel met combi vvw radiatoren/convectoren die hiervoor extra gevoelig voor zijn). Het brengt wel extra complexiteit, dus dat is een afweging die je moet maken.
In combinatie met voldoende vloerverwarming is een dergelijke opzet met driewegklep niet noodzakelijk. Een seriebuffer kan nooit kwaad.

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:09:
[...]

In combinatie met voldoende vloerverwarming is een dergelijke opzet met driewegklep niet noodzakelijk. Een seriebuffer kan nooit kwaad.
Los van het seriebuffer zelfs ongewenst, wat mij betreft. Elke toevoeging komt met extra kosten, onderhoud en potentieel falen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Tomexergie
Mijn buurman (twee onder een kap) wil een full -elektric WP aan schaffen en vraagt mij om advies.
Uiteraard ben ik geïnteresseerd in een stille WP anders hebben wij er ook last van........

Ik heb zijn woning doorgerekend en met een 2000W(e) warmtepomp is er maar weinig extra elektriciteit nodig. Omdat er in de meterkast ook wat veranderd moet worden zoeken we een installateur de ook elektrisch kan aanpassen b.v. 380V

Vragen:
Ik denk aan een hybride Mercuria Ace 8kW die ook een aparte boiler kan opwarmen, is er inmiddels ervaring?
Hij kan de HR nog even laten hangen als back-up voor het geval dat full elektric toch niet de juiste oplossing is.

Nadeel van Mercuria is dat hij niet opentherm is, of Remeha heeft hem aangepast?
Het is mij niet duidelijk of je het elektrisch vermogen en geleverde warmte kunt uitlezen.
Kan dat eventueel op de E-twist?
Hoe regelt de Mercuria, pendelen enz. De Elga is een regeltechnische puinhoop.
De Elga Ace komt niet in aanmerking omdat je er geen boiler op aan kunt sluiten.
Zijn er nog andere alternatieven NL leveranciers/producenten naast Remeha?
Het gaat dus om een hybride/full electric combinatie van c.a 8 kW(th)

Weet iemand een ervaren WP installateur in Brabant?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-11 14:16
Waarom kijk je alleen naar Remeha en niet naar Toshiba / Mitsubishi?

Voor zover ik weet kun je bij Remeha de vermogens niet standaard uitlezen. Daarvoor moet je nog meters installeren, dat is een optie.

Mijn Toshiba WP is koelzijdig geinstalleerd door Ivenco. Zij hebben heel netjes en secuur gewerkt. Het waterzijdige deel heb ik zelf gedaan, maar daar zou ik ook wel op durven vertrouwen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-11 12:53

SBL

<knip>

[ Voor 97% gewijzigd door SBL op 08-11-2023 16:06 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:34:
Mijn buurman (twee onder een kap) wil een full -elektric WP aan schaffen en vraagt mij om advies.
Uiteraard ben ik geïnteresseerd in een stille WP anders hebben wij er ook last van........

Ik heb zijn woning doorgerekend en met een 2000W(e) warmtepomp is er maar weinig extra elektriciteit nodig. Omdat er in de meterkast ook wat veranderd moet worden zoeken we een installateur de ook elektrisch kan aanpassen b.v. 380V

Vragen:
Ik denk aan een hybride Mercuria Ace 8kW die ook een aparte boiler kan opwarmen, is er inmiddels ervaring?
Hij kan de HR nog even laten hangen als back-up voor het geval dat full elektric toch niet de juiste oplossing is.

Nadeel van Mercuria is dat hij niet opentherm is, of Remeha heeft hem aangepast?
Het is mij niet duidelijk of je het elektrisch vermogen en geleverde warmte kunt uitlezen.
Kan dat eventueel op de E-twist?
Hoe regelt de Mercuria, pendelen enz. De Elga is een regeltechnische puinhoop.
De Elga Ace komt niet in aanmerking omdat je er geen boiler op aan kunt sluiten.
Zijn er nog andere alternatieven NL leveranciers/producenten naast Remeha?
Het gaat dus om een hybride/full electric combinatie van c.a 8 kW(th)

Weet iemand een ervaren WP installateur in Brabant?
Alternatief voor stille warmtepomp in hybride/full electric kijk eens naar de filmpjes in de startpost op het Amber forum bij tweakers of luister naar de Amber op het YouTube kanaal van Warmtepomponline

https://youtube.com/@carboy54?si=xDGWLZMHvDWHRCaA

• Tomexergie
Carboy54 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:14:
[...]

Alternatief voor stille warmtepomp kijk eens naar de filmpjes in de startpost op het Amber forum bij tweakers of luister naar de Amber op het YouTube kanaal van Warmtpomponline

https://youtube.com/@carboy54?si=xDGWLZMHvDWHRCaA
Geluid is een van de criteria. Geluidsproblemen treden vooral op bij lage buiten temperaturen omdat dan de drukverschillen over de compressor groot zijn. Dat kun je in een filmpje niet even beoordelen. Verder kun je met moduleren ook veel geluid reduceren. Een goede regeling is belangrijk.
Als de WP's aan de geluidsnorm van 40dB voldoen denk ik dat het wel meevalt. Mijn vraag is voldoen de A-merken daar al aan?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:02
Tomexergie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:25:
[...]

Geluid is een van de criteria. Geluidsproblemen treden vooral op bij lage buiten temperaturen omdat dan de drukverschillen over de compressor groot zijn. Dat kun je in een filmpje niet even beoordelen. Verder kun je met moduleren ook veel geluid reduceren. Een goede regeling is belangrijk.
Als de WP's aan de geluidsnorm van 40dB voldoen denk ik dat het wel meevalt. Mijn vraag is voldoen de A-merken daar al aan?
Of ze aan de 40dB op de erfgrens voldoen is volstrekt afhankelijk van de opstelplaats. Het brongeluid zal vrijwel altijd hoger zijn dan 45dB. Een geluidsberekening is daarom aan te raden als je geluidsoverlast verwacht.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:25:
[...]

Compressor geluid is ook goed te dempen door goede inwendige isolatie toe te passen en goede demping op de steunen. Gebruikers ervaren de unit als zeer stil. Alles is goed ingepakt. Daarnaast grote condensor en ventilator met laag toerental.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0BaIehd0vhd6fkeDH_KYq8eGOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82DW1AqL5NCKqXjNNfuPMrCS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M6i-jZeP6mEjuXb7Wox0J1gTC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55wg87y9HwKGVVLPScEGpyNz.jpg?f=fotoalbum_large

• Tomexergie
Carboy54 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:37:
[...]

Compressor geluid is ook goed te dempen door goede inwendige isolatie toe te passen en goede demping op de steunen. Gebruikers ervaren de unit als zeer stil. Alles is goed ingepakt. Daarnaast grote condensor en ventilator met laag toerental.
Het ziet er netjes uit, beter dan mijn Toshiba. In de kast rond de compressor heb ik extra zwaar dempend materiaal aangebracht, dat scheelde een slok op een borrel. Die Aziatische airco's kijken niet op een dBtje.
Geluid meten moet je inderdaad in de omgeving doen, maar de WP is toch de bron tussen 50-100 Hz met een golflengte van c.a 2 meter die overal doorheen dreunt, zoals een transformator. Zwaar dempend materiaal gebruiken.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tomexergie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:51:
[...]

Het ziet er netjes uit, beter dan mijn Toshiba. In de kast rond de compressor heb ik extra zwaar dempend materiaal aangebracht, dat scheelde een slok op een borrel. Die Aziatische airco's kijken niet op een dBtje.
Geluid meten moet je inderdaad in de omgeving doen, maar de WP is toch de bron tussen 50-100 Hz met een golflengte van c.a 2 meter die overal doorheen dreunt, zoals een transformator. Zwaar dempend materiaal gebruiken.
Deze dreun herken ik niet. Niemand maakt zich zorgen om een airco aan de muur. Bij een warmtepomp altijd een issue. Mijn Panasonic airco 3.5 Kw maakt minimaal 2x zoveel geluid als de Amber. 🥴

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-11 23:43
Voor ons niewbouwhuis hebben we gekozen voor een Nibe S2125-12. De gemeente vraag om een akoustische berekening dat de geluidsgrens niet wordt overschreden op de erfgrens. In de huidige situatie tekening staat de unit vrij kort op de erfgrens. We hebben een akoustisch bedrijf aangeschreven en ze adviseren deze te verplaatsen, en gebruik te maken van een geluidskast. Een andere optie die hij geeft is de unit binnen te zetten in een apparte ruimte en te werken met grote gevelroosters. Ik was afgelopen maand op de energie beurs en dit zag ik daar ook behoorlijk vaak voorbij komen. Vandaar dat dit nu door mijn hoofd gaat als eerste keus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9wpPWLAC1feI8L0m0rUmPtJZXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yc7ISErD72OTDJrD8O69NLxb.png?f=user_large

Een ander idee dat nog door mijn hoofd gaat is kijken naar All in one units.(waarbij alles in een kast zit en binnen geplaatst wordt) In het algemeen hebben deze minder vermogen. maar wellicht is een cascade opstelling van 2 stuks dan een goede optie. (lijkt me wel behoorlijk prijzig.

Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe streng de gemeente is voor het plaatsen van deze units. of ze ook wel daadwerkelijk komen controleren. Ander durf ik de gok wel te nemen om deze gewoon op de huidige plaats te plaatsen met een geluidskast er om heen.

Of hebben jullie misschien een andere "goede" opstellingsplaats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkusLZANRQUCoeRxqde1Fmre4QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G3lPmaXPmrkD3PoI0TGiMJRx.png?f=user_large

• verkeerslicht
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:35:
Voor ons niewbouwhuis hebben we gekozen voor een Nibe S2125-12. De gemeente vraag om een akoustische berekening dat de geluidsgrens niet wordt overschreden op de erfgrens. In de huidige situatie tekening staat de unit vrij kort op de erfgrens. We hebben een akoustisch bedrijf aangeschreven en ze adviseren deze te verplaatsen, en gebruik te maken van een geluidskast. Een andere optie die hij geeft is de unit binnen te zetten in een apparte ruimte en te werken met grote gevelroosters. Ik was afgelopen maand op de energie beurs en dit zag ik daar ook behoorlijk vaak voorbij komen. Vandaar dat dit nu door mijn hoofd gaat als eerste keus.

[Afbeelding]

Een ander idee dat nog door mijn hoofd gaat is kijken naar All in one units.(waarbij alles in een kast zit en binnen geplaatst wordt) In het algemeen hebben deze minder vermogen. maar wellicht is een cascade opstelling van 2 stuks dan een goede optie. (lijkt me wel behoorlijk prijzig.

Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe streng de gemeente is voor het plaatsen van deze units. of ze ook wel daadwerkelijk komen controleren. Ander durf ik de gok wel te nemen om deze gewoon op de huidige plaats te plaatsen met een geluidskast er om heen.

[Afbeelding]
Er is een potentieel gevaar in het gebruik van een losse ruimte en gevelroosters. De unit zal z'n eigen (ijskoude) lucht opnieuw aanzuigen en aan efficiëntie inboeten, en er mogelijk eerder door stuk gaan.
Je zal dan ervoor moeten zorgen dat dit niet kan gebeuren door gebruik van een manchet, zodat de aangezogen lucht ook werkelijk naar buiten wordt geblazen. Verder zal mogelijk de algehele efficientie sowieso iets afnemen omdat er meer luchtweerstand is. Hoewel het wel zou kunnen werken, zou ik het proberen te vermijden.

Is gewoon in de achtertuin of voortuin niet een optie?
Een goede opstellingsplaats is in de buitenlucht ('t liefst een beetje uit de wind), bijvoorbeeld 30+cm van de gevel af. Eventueel zou je nog een behuizing kunnen gebruiken die de luchtstroom niet beperkt.

Een slechte opstellingsplaats is in een steegje, of aan meerdere kanten muren, want dan kun je last hebben van geluidsreflecties die het geluid versterken (staande golven).

p.s. Ik vind het geluid van een warmtepomp in de praktijk echt enorm meevallen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• blb4
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet voor niets, die aparte ruimte, dat is gebruik maken van de 'loophoop' in de regelgeving. Zie ook mijn laatste bericht in 't topic Hoeveel geluid mag een warmtepomp maken?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Propaan warmtepompen moet je niet in een klein hok zetten...... Dan voldoe je niet aan de verdunningsregels qua veiligheid.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• jan011
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:09:
Propaan warmtepompen moet je niet in een klein hok zetten...... Dan voldoe je niet aan de verdunningsregels qua veiligheid.
Inderdaad, helemaal niet over na gedacht. :|

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Is die Nibe zo luidruchtig dan of kan er nog een ander merk worden geplaatst?
Ik had de stilste op de markt afgelopen jaar, volgens mij is dat nu weer net iets anders. Maar die is in praktijk echt nagenoeg stil. In de vroege ochtend hoor je de werking maar als je dan al praat verliest het geluid al van je stem.

Ter referentie,
Geluidsdruk 32dB
Geluidsvermogen 58 dB
Geluidsvermogen ERP 52 dB

• jan011
Nico_GTR schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:27:
Is die Nibe zo luidruchtig dan of kan er nog een ander merk worden geplaatst?
Ik had de stilste op de markt afgelopen jaar, volgens mij is dat nu weer net iets anders. Maar die is in praktijk echt nagenoeg stil. In de vroege ochtend hoor je de werking maar als je dan al praat verliest het geluid al van je stem.

Ter referentie,
Geluidsdruk 32dB
Geluidsvermogen 58 dB
Geluidsvermogen ERP 52 dB
Ik heb me door heel veel installateurs Nibe laten adviseren. het modulatie bereik heeft voor on de knoop doen doorhakken. Qua geluid hoor ik iedereen zeggen dat ze heel stil zijn.
Zelf adverteerdNibe ermee dat ze de stilste op de markt zijn.

https://www.nibe.eu/nl-nl...-warmtepompen-in-de-markt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-2mnyMgfvaxNL8D8d_CeE0PY7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oe4HgqyfnuW6IJ7BbydgWr27.png?f=fotoalbum_large

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:08

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand dit toevallig?: Mijn installateur heeft afsluiters geplaatst zodat in de zomer wanneer je gaat koelen, alleen de vloer gekoeld wordt en niet de radiatoren ed. (op de slaapkamers). Echter bedenk ik mij net dat het expansievat achter deze afsluiters zit. M.a.w. als ik dus ga koelen in de zomer doet het expansievat niks. Hoe erg is dit? Ik snap dat als water verwarmt wordt dat deze uitzet en je daarom een expansievat nodig hebt, maar bij koeling krimpt water en dan doet een expansievat toch niks? Of klopt mijn redenatie niet?

• Noutie
@arnova Je wilt een expansievat. Dit zorgt ervoor dat de druk in je systeem stabiel is. Als je nu gaat koelen met de kleppen dicht, dan neemt de overdruk in het systeem af. Als je onder 1 bar zakt, dan gaat het systeem in storing. Het gaat misschien wel goed, maar ik zou het niet willen.

• ds23man

ds23man

Eenum

jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:33:
[...]

Ik heb me door heel veel installateurs Nibe laten adviseren. het modulatie bereik heeft voor on de knoop doen doorhakken. Qua geluid hoor ik iedereen zeggen dat ze heel stil zijn.

https://www.nibe.eu/nl-nl...-warmtepompen-in-de-markt

[Afbeelding]
De laatste generatie warmtepompen zijn gewoon retestil. Heb zelf 3 Vaillants en die zijn gewoon onhoorbaar. Persoonlijk vind ik Nibe veel te duur, zeker als je dat afzet tegen de Vaillant Arotherm plus serie. Die doen qua kwaliteit echt niet onder voor de Nibe.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
jan011 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:33:
[...]

Mja oke, zal waar zijn dat het zo is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olB84zzmE7drBv7BtnMnWTe87FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYmArwY3hVs7NrEDL6Z3MHof.jpg?f=fotoalbum_large

De mijne staat voor het huis, 3 meter van de straat, 6m minimaal tot de buren aan de ene kant qua erfgrens, huizen nog veel verder.
Ze geven beide aan niks ervan te horen.

Zorg dat je de ontkoppeling goed hebt en dat je een goede basis hebt gegoten. Ik heb een betonblok gemaakt van mijn kelderraam. 60 cm diep, gewapend,

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:06
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:01:
[...]

De laatste generatie warmtepompen zijn gewoon retestil. Heb zelf 3 Vaillants en die zijn gewoon onhoorbaar. Persoonlijk vind ik Nibe veel te duur, zeker als je dat afzet tegen de Vaillant Arotherm plus serie. Die doen qua kwaliteit echt niet onder voor de Nibe.
Hier ook zeer tevreden over de Arotherm plus. Qua geluid misschien nog wel stiller.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• verkeerslicht
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:01:
[...]

Eens. Ook om te zien vind ik ze mooier dan de meeste concurrentie. Wat mij betreft weegt dat ook mee.
Maar zelfs mijn Italiaanse Chinees is echt ongelofelijk stil. Je moet echt je best doen om nog iets te horen. Alleen op vol-gas hoor je nog wel eens een mild blaasgeluid als je er naast staat.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik heb er zelfs een vaantje aan gehangen om te zien of ie draait:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCLUu5KSNzyJ8ApioGomSdsat4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQtffYeKsbIZhKprizbNpMlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 66 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)