Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:24
Introductie
In 2021 hebben we een twee-onder-een kap woning uit 1980 gekocht. Al die tijd staat een warmtepomp op de wensenlijst, maar door de vele klussen is dit nog niet gedaan. Nu wil ik kijken of ik dit toch kan doorzetten en dan in eerste instantie zonder SWW zodat ik het eenvoudig, op korte termijn en zonder al teveel kosten kan uitvoeren.
Inmiddels hebben we ook zonnepanelen met een overschot waar een warmtepomp waarschijnlijk wel van kan draaien.

Momenteel hebben we een CV ketel, uit 2021. Deze draait op zolder. Vanaf daar lopen er TECEflex leidingen (17 mm) naar de radiatoren op de 1e en 2e verdieping en 2 leidingen (22 mm) lopen rechtstreeks naar beneden naar de vloerverwarmingverdeler. Op de badkamer na zijn alle radiatoren en leidingen vervangen in 2021.
Het idee is dan om een warmtepomp aan te sluiten op de vloerverwarmingverdeler/2 leidingen die vanaf de zolder lopen. De warmtepomp zou in de voortuin kunnen staan, naast de erker (zie schetsen). De leidingen van en naar de warmtepomp kunnen dan via de kruipruimte lopen. In de kruipruimte staat vaak een laag water, ik wil dus proberen om zaken waar ik later bij zou moeten kunnen bovengronds af te werken.

Al de informatie heb ik opgedaan via Tweakers. Hebben jullie aanbevelingen/tips wat ik (anders) zou moeten doen?
Historisch gasverbruik
2021: 1100 m3
2022: 822 m3

1-10-2022/30-09-2023: 689 m3

Alle standen inclusief ongeveer 150 m3 SWW.

De verlaging van het gasverbruik is waarschijnlijk dankzij:
1. de isolatie van de spouwmuren en het dak.
2. zuiniger stoken, ’22/’23 meestal 18/19 graden (vanwege de hoge kosten) en milde winter ’22/’23.

Op basis hiervan verwacht ik genoeg te hebben aan een 5 KW warmtepomp.
Afgiftesysteem:
- 89 m² vloerverwarming op de begane grond, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 7 daarvan staan altijd open. 9m2 van de bijkeuken staat dicht ivm. geen vloerisolatie.
- 6 radiatoren op de 1e en 2e verdieping. Waarvan 1 in de badkamer altijd open staat, de andere op de slaapkamers alleen bij erge kou.

De CV staat ingesteld op 42 graden Celsius. Sinds deze week op 40 graden Celsius.
SWW:
Hoewel ik nu het SWW nog door de CV wil laten doen, hier al wel alvast de gegevens.
- In de CV ruimte is een plek voor een boiler.
- 200/270 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W (Monoblock) warmtepomp: goedkoop, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, stil, zuinig, design.
Op basis van een topic hier op Tweakers keek ik naar een Gree warmtepomp, gezien de aanschaf hiervan na aftrek subsidie ongeveer €500,- is. Maar ik las dat de topicstarter achteraf voor een ander merk zou gaan. Daarom richt ik me nu op Panasonic. Deze heeft ook een redelijke prijs en er is hier veel kennis over lees ik hier.
Wie gaat het installeren?
Dit wil ik zelf oppakken samen met een bevriende loodgieter (geen warmtepompervaring).
Schetsen
Huidige situatie, met aan de linkerkant (op de tekening) de mogelijke plek voor de buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEXUGuvmdgQ_wN8zYfNENJ5u96I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ToqmIInvCsk1T2r1hGAh61hP.png?f=fotoalbum_large

Begane grond met mogelijke positie warmtepomp ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO5gIkODO0YvrJLI7DHYrcBruBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Eq0C4F1vCVoxCQIBlGvpTBQ.png?f=fotoalbum_large

Hydraulische schema. Met dank aan een opzet van @dof .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uokq8M-iJt_58kqh-9Q6rH2gsq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rg7dJmgFlBN5LW60TdgTisnv.png?f=fotoalbum_large
Bestellen
Hier een (voorlopige) lijst maken met de te bestellen warmtepomp en onderdelen.

AantalProduct
Warmtepomp en toebehoren
1Panasonic Warmtepomp (WH-MDC07J3E5-W)
1Bigfoots (2 stuks)
2Biels Beton Antraciet 60x20x12 cm
3Betonbandjes
1Grind
3Mantelbuis 75mm voor leidingen door muur
Leidingen en fittings
1Variotherm kunststof verdeler zonder pomp
1Variotherm montageset voor verdeler zonder pomp
1Meerlagige composietpijp 32 x 3 mm - rol met 25 m
6Rol isolatie voor leidingen, per 2m
0Rol isolatie voor leidingen, per 2m (alternatief 36mm)
1Contactlijm, lijmen van isolatie aan elkaar
1Armaflex isolatie voor isoleren flexibele leiding buiten
1Coroplast isolatietape 50mm x 10 grijs
2RVS Flex 1 1/4", 50cm
2Verloopkoppeling van 1 1/4" naar 32mm
2Bochtje 32mm (mocht het buigen niet goed gaan)
0Bochtje 32mm 45 graden (alternatief, mocht het buigen niet goed gaan)
2Kogelkraan 32mm perskoppeling
2Verloopkoppeling van 1 1/4" naar 32mm
1T stuk met verloop naar 1/2"
1Kogelkraan 1/2"
2T stuk 32 x 32 x 32
2Overgang van 32 naar 1" (binnendraad)
2Kogelkraan 1"
2TECEflex overgang pers x losse wartel 20 mm x 1"
2Overgang van 32 naar 1" (buitendraad)
Onderstaand voor bestaande leidingen op 2e verdieping
2Verloop van 22mm klem naar 1/2" schroef binnendraad
1Kogelkraan 1/2"
Veiligheidskleppen en afsluiters
0Caleffi 108 Vorstbeveiliging 5/4"
0Vorstbeveiliging 5/4"
0Vuilafscheider (alternatief via rjtec, let op andere aansluitingen kopen)
1Caleffi Dirtmag Dirt Separators 546317 11/4 ", with magnet, incl. insulation
2Caleffi automatische ontluchter Minical 1/2"
Bekabeling en schakelmateriaal
2ABB werkschakelaar 4P 25A
4ATTEMA wartel M25
1EMAT installatieautomaat 1-polig+nul 25A B-Kar
1EMAT installatieautomaat 1-polig+nul 16A B-kar
2kWh meter, voor aansluiting in buitenunit, aansluiten op Heishamon
UTP kabel
30YMvK-AS Grondkabel 3X2,5 per meter
10Stuurstroomkabel 2x 0,75 mm2
10Stuurstroomkabel 4x 0,75 mm2
PVC buis voor UTP en stuurstroomkabel
Thermostaten en regelingen
1Digitale EMOS ruimtethermostaat
1Heishamon (met of zonder Opentherm?) + toebehoren
Temperatuursensoren voor op Heishamon
Montagemateriaal
1Loctite 55
Overig
1Inbedrijfstelling
1Div. verzendkosten
Gereedschap
1Leidingknipper
1Leiding kalibreerder
1Perstang
1Buigtang

[ Voor 54% gewijzigd door WOrange op 11-12-2023 22:20 . Reden: Hydraulisch schema aangepast, bestellijst toegevoegd. ]

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 23:25

dof

Lijkt me een redelijke rechttoe rechtaan installatie.

- WP type zou ik ook Panasonic doen want die heeft goede domotica integratie met add on Heishamon. Beste koppeling naar Home Assistant zou ik zeggen (gebruik ik zelf).
- De J Types zijn gedegen kwaliteit, is veel ervaring mee, zijn nu goed te verkrijgen en prijsgunstig.
- Je inschatting van 5 kW lijkt me ook passend naar wat je opgeeft aan verbruik en systeem.
- Expansievat zit in de Pana, een aparte is niet nodig.
- buffervat is niet nodig want je hebt genoeg systeeminhoud.
- Warmtemeter is leuk (maar beetje duur) speelgoed, maar niet per se nodig.
- leidingen misschien deels vervangen/aanleggen omdat je CV op zolder staat en vanaf daar de dikkere leidingen gaan. Ik zou voor 28 mm metaal of 32 mm kunststof leidingen naar VVW gaan (5kW type kan ook met iets dunnere leiding). Altijd handig als je later misschien toch wilt uitbreiden.
- zelf doe ik alles met koperbuis (kun je knellen, solderen, persen), maar anderen doen het liever met staal of kunststof (pers en dan perstang nodig of huren).
- je Pana heeft twee stroomaansluitingen vanaf meterkast nodig (systeem en backup heater) dus meest simpel en m.i. verstandig is twee vmvk kabels via kruipruimte en twee werkschakelaars bij WP. Je kunt in de meterkast overwegen om daar kWh meters bij te plaatsen (goedkoop en kWh info uit Pana info is niet exact)
- over opstelling in tuin met grindbak en bigfoots zijn veel voorbeelden en foto's in WP monobloc topics te vinden, zelfde over isolatie.
- Pomploze VVW verdeler inderdaad. Als je zomers met WP ook wilt koelen is een kunststof type handig. Maar als huidige nog redelijk recent is kun je die misschien ombouwen (scheelt paar honderd €).
- naast leidingen (water en stroom) dus ook electra draden voor remote unit, evt thermostaat en evt utp kabel (kan handig zijn voor kleine acceespoiunt voor Heishamon).

Maak een hydraulisch schema voor jezelf met leidingen, onderdelen als inlaatcombinatie, vuilfilter, etc en evt een vloerplan waar leidingen, bochtjes, koppelingen etc moeten komen. Dat helpt met goede werkwijze.

is allemaal goed zelf te doen als je regie houdt en zeker als je een loodgieter hebt die helpt met lastige dingen.

Ga je kruipruimte aanpakken met grondfolie, zeker als er water aanwezig is. Veel informatie te vinden in de topic.

Als je in cv ruimte (zolder?) boiler wilt plaatsen kun je natuurlijk voor warmtepompboiler gaan (is dan makkelijke aanleg en dichtbij badkamer). Atlantic is daar de meest gebruikte keuze en n liters afhankelijk van gezinssamenstelling en voorkeuren. Je hebt dan wel een dakdoorvoeren van 16 cm nodig voor aanvoer en afvoer van lucht (gaat paar honderd m3 lucht doorheen bij paar uurtjes werken per dag).

Zo ongeveer lijkt me. Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 23-10-2023 10:45 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
Dank voor je reactie @dof !

- Zelf gebruik ik ook Home Assistant, mooi om het daar allemaal in samen te laten komen :)
- Je adviseert de leidingen deels te vervangen, maar de Uponor leidingen van (heb even geen schuifmaat, maar volgens mij) 22 mm, zijn in de muur gefreesd naar de zolder toe. Dit is dus niet zo eenvoudig te vervangen. De leidingen van de buitenunit naar de vloerverwarmingverdeler moeten nieuw aangelegd worden, dus die kunnen uiteraard wel zo groot als ik zelf wil.
- Je andere aanvullingen qua benodigdheden zal ik uitzoeken en toevoegen in de startpost.

Een hydraulisch schema is een goed idee. Dat zal voor mij ook duidelijkheid geven over wat ik nodig heb en hoe het aangesloten moet worden. Daar ga ik mee bezig.

Grondfolie is een goede tip. Het is wel zo dat er nu soms zo 20cm water staat. Maar ik zal me ook hierin eens goed verdiepen. Zal in ieder geval een stuk makkelijker werken in plaats van in de modder.

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

WOrange schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:30:
Dank voor je reactie @dof !

- Zelf gebruik ik ook Home Assistant, mooi om het daar allemaal in samen te laten komen :)
- Je adviseert de leidingen deels te vervangen, maar de Uponor leidingen van (heb even geen schuifmaat, maar volgens mij) 22 mm, zijn in de muur gefreesd naar de zolder toe. Dit is dus niet zo eenvoudig te vervangen. De leidingen van de buitenunit naar de vloerverwarmingverdeler moeten nieuw aangelegd worden, dus die kunnen uiteraard wel zo groot als ik zelf wil.
- Je andere aanvullingen qua benodigdheden zal ik uitzoeken en toevoegen in de startpost.

Een hydraulisch schema is een goed idee. Dat zal voor mij ook duidelijkheid geven over wat ik nodig heb en hoe het aangesloten moet worden. Daar ga ik mee bezig.

Grondfolie is een goede tip. Het is wel zo dat er nu soms zo 20cm water staat. Maar ik zal me ook hierin eens goed verdiepen. Zal in ieder geval een stuk makkelijker werken in plaats van in de modder.

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie!
Graag gedaan. Soms heb ik even wat tijd, andere keren niet :)

- Home Assistant maakt het makkelijker. Heishamon is wel een ESP boardje dus met mini pcb antenne, vandaar slecht bereik als je hem in de WP plaatst (metalen kast). Vandaar is een utp kabeltje en mini accesspoint of een oudje en die in de Pana stoppen (ruimte genoeg) handig. Kan er ook buiten maar is ook weer lastig om meerdere redenen.

- Vervelend toch die ingefreesde leidingen. Moest verboden worden. Hier al hetzelfde.

Nou ja, de VVW beneden is het meest relevante en grootste afgiftesysteem in je huis, dus dat je daarnaartoe 32 mm kunststof of 28 mm metaal kunt leggen is mooi. De andere kamers zijn iets minder relevant dunkt me en dan zou dat wel kunnen werken lijkt me. 'k Heb zelf 28mm Cu vanaf de WP naar VVW en 22mm Fe en 15mm Cu aftakkingen naar radiatoren elders. Dat gaat wel goed.

- Tekeningen zijn altijd handig, want anders ben je zo kwijt hoe het ook alweer zat. Voorbeelden in de WP topic wel te vinden (of stuur me een PM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
Ik heb een eerste poging gedaan voor een hydraulisch schema, deze ook aan de startpost toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaDLdgwe4FPCqDCQqtTSLTpyjik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNZMQPJn77Nb56ipf3RWdnku.png?f=fotoalbum_large
De materialen zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk. Voor de bestaande TECEflex leidingen kon ik makkelijk koppelingen vinden. Maar voor de leidingen vanaf de warmtepomp vind ik het nog wel lastig inschatten welke materialen ik zou moeten gebruiken.
Als ik 32mm kunststof gebruik, wat goed geïsoleerd te krijgen is, dan kom ik bijvoorbeeld te zitten met het Fernox F1 filter, deze heeft 28mm knelkoppelingen. Als leek denk ik dan dat dat een bottleneck kan wezen wanneer ik deze tussen de 32mm leiding plaats.
Daarnaast kan ik ook niet zo snel een kogelkraan met aftap vinden die 32mm koppelingen heeft.

Hebben jullie verder nog tips/adviezen?

[ Voor 26% gewijzigd door WOrange op 26-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hebben je radiatoren voetventielen? Anders kan de flow wellicht wat te makkelijk door je radiatoren gaan, en minder door de vloerverwarming.
Je verwacht dat je met afgifte uitkomt dat de radiatoren dezelfde aanvoertemperatuur als de vloer krijgen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:58
@WOrange
Ik zou die kogelafsluiters niet voor de vvw verdeler zetten als daar al kogelafsluiters op zitten. Maar ik zou ze wel in de leidingen naar boven zetten. Handig als je daar een radiator wilt vervangen door een grotere. Op het hoogste punt, dus op de 2e verdieping hoort een (automatische) ontluchter. Is een vulopening op de 2e handig? Er zit er al een met drukmeter op de vvw verdeler. Voor het schoonspoelen van het magneetfilter zijn afsluiters voor en achter handig. De 28mm knelkoppelingen zijn voor stalen buis 28mm. Dat heeft dezelfde doorlaat als een 32mm kunststofbuis. Ik zou een filter zoeken dat bij je gebruikte buis en afsluiters past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Mijn ervaring is dat radiatoren op de verdiepingen te weinig doen met de aanvoertemperatuur die ik voor de vloerverwarming beneden gebruik.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
dof schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:01:
[...]
Heishamon is wel een ESP boardje dus met mini pcb antenne, vandaar slecht bereik als je hem in de WP plaatst (metalen kast). Vandaar is een utp kabeltje en mini accesspoint of een oudje en die in de Pana stoppen (ruimte genoeg) handig. Kan er ook buiten maar is ook weer lastig om meerdere redenen.
Of de rs232 (op een goede manier) verlengen zodat heishamon gewoon wel binnen in huis kan worden geplaatst. Zal vaak ook een stuk fijner zijn als er iets mee is en het scheelt je een AP in je buitenunit (die ook weer storingen kan krijgen).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 22:23

ErikVers

e-Duurzaam

WOrange schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:32:
Ik heb een eerste poging gedaan voor een hydraulisch schema, deze ook aan de startpost toegevoegd.
[Afbeelding]
De materialen zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk. Voor de bestaande TECEflex leidingen kon ik makkelijk koppelingen vinden. Maar voor de leidingen vanaf de warmtepomp vind ik het nog wel lastig inschatten welke materialen ik zou moeten gebruiken.
Als ik 32mm kunststof gebruik, wat goed geïsoleerd te krijgen is, dan kom ik bijvoorbeeld te zitten met het Fernox F1 filter, deze heeft 28mm knelkoppelingen. Als leek denk ik dan dat dat een bottleneck kan wezen wanneer ik deze tussen de 32mm leiding plaats.
Daarnaast kan ik ook niet zo snel een kogelkraan met aftap vinden die 32mm koppelingen heeft.

Netjes uitgewerkt hoor!

Voor de Panasonic tot en met de 9J kan je prima alles in 1" dimensioneren, dus gelijk op de warmtepomp aansluiting een overgang nippel naar 1" en dan flex ook 1" Met een 5 kun je nog wel kleiner en iig voldoet de 26mm meerlagenbuis daarvoor goed zonder stromingsgeluiden. Dit sluit een stuk makkelijker aan en is stukje voordeliger, hoewel ik daar niet voor zou doen, het is gewoon niet nodig, pas vanaf 7 of 9kw komt de 32mm in beeld.

Je vloerverdeler heeft al afsluiters, wellicht wat dubbel nu daar?
De Dirtmag zou je ook zonder afsluiters kunnen pakken, kun je onder druk spoelen.

Tip kijk eens bij Heima24.de voor leidingwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2023 16:14 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

debietbegrenzers op de radiatoren, anders krijg je kortsluiting.

en 32mm is goed. vooral tijdens defrosts waarbij er maximaal gepompt word is dat wel prettig.

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 27-10-2023 17:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

[Afbeelding]

Mooi schema geworden @WOrange ;)

M'n Fernox F1 vuilfilter heeft twee kogelkranen want die zaten erbij (gekocht samen met iemand anders in .uk). Caleffi vuilfilter kan ook (wordt verkocht zonder kogelkranen).

Bij VVW verdeler heb je nu 2 kogelkranen teveel, die gebruiken bij radiatoren. Heel handig om snel een radiator te wisselen.

Ik zou een vul- ( & aftap-) kraan dichtbij het Monobloc plaatsen (en waar een koudwaterkraan is) en dan daar ook een manometer plaatsen. Altijd handig om ergens snel druk te kunnen controleren.

Je kunt natuurlijk 28mm koperbuis i.p.v. 32mm kunststof gebruiken, scheelt een hoop geld in lastige koppelingen, en je loodgieter kan daar goed mee omgaan. Buis is wel wat duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 27-10-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
Dank voor alle reacties en tips! _/-\o_
Ik neem ze mee in de nieuwe versie van de tekening.
bartvl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:14:
Hebben je radiatoren voetventielen? Anders kan de flow wellicht wat te makkelijk door je radiatoren gaan, en minder door de vloerverwarming.
Je verwacht dat je met afgifte uitkomt dat de radiatoren dezelfde aanvoertemperatuur als de vloer krijgen?
De 2 radiatoren op de 2e verdieping wel, maar de 4 op de 1e verdieping helaas niet. Ze hebben wel een thermostaatknop (mocht dat wat schelen?).

De radiatoren staan eigenlijk nooit open behalve bij heel erge vorst, dan doen we ze weleens een paar uurtjes aan. Als ik het goed heb is dat straks niet echt handig meer maar moeten we ze continue open laten.
De CV staat wel op 42 graden, daarmee lukte het altijd wel. Maar het idee van de warmtepomp is natuurlijk om wat lager te draaien.
FransvWoerkom schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:21:
@WOrange
[..]Is een vulopening op de 2e handig? Er zit er al een met drukmeter op de vvw verdeler.[..]
Op de 2e verdieping zit nu de CV ketel, waar ook een wateraansluiting zit. Wanneer ik dit wil realiseren bij de vloerverwarmingsverdeler moet ik een waterleiding naar de verdeler trekken. Niet onmogelijk, maar dit leek me de makkelijkste oplossing.
sjimmie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Of de rs232 (op een goede manier) verlengen zodat heishamon gewoon wel binnen in huis kan worden geplaatst. Zal vaak ook een stuk fijner zijn als er iets mee is en het scheelt je een AP in je buitenunit (die ook weer storingen kan krijgen).
Ik zag dat je ook een 5 meter kabel kunt aanschaffen bij de HeishaMon. Ik moet iets meer dan 3 meter overbruggen, dus dat zou dan ook een optie zijn. Of mis ik dan iets?

@ErikVers , @flippy , @dof
Nu moet ik een keuze maken tussen jullie aanbevelingen, 1", 32mm of 28mm koper. Help :? ;)
dof schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Mooi schema geworden @WOrange ;)
[..]
Ik zou een vul- ( & aftap-) kraan dichtbij het Monobloc plaatsen (en waar een koudwaterkraan is) en dan daar ook een manometer plaatsen. Altijd handig om ergens snel druk te kunnen controleren.

Je kunt natuurlijk 28mm koperbuis i.p.v. 32mm kunststof gebruiken, scheelt een hoop geld in lastige koppelingen, en je loodgieter kan daar goed mee omgaan. Buis is wel wat duurder.
Goede inspirator gehad ;)

Op zolder zit een kraan vandaar dat ik hem daar had getekend. Het is mogelijk dat ik via de kruipruimte een nieuwe leiding laat laat leggen, maar dat kost weer wat meer (werk).

Ik weet niet zeker of koperbuis een optie is. Voor de situatie zoals ik hem nu in gedachten heb is het dan nodig om bij de voordeur de kruipruimte in te gaan, dan moet ik 3 meter overbruggen en daarna de voorgevel uit. Ik heb niet echt de ruimte om al te lange stukken koper in één keer in de kruipruimte te voeren.

---

P.s. ik moet de warmtepomp nog aanschaffen. Als iemand nog een tip heeft waar deze tegen een goede prijs aan te schaffen dan hoor ik het graag, via PB. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

WOrange schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:19:
Nu moet ik een keuze maken tussen jullie aanbevelingen, 1", 32mm of 28mm koper. Help :? ;)
hou de keuze tussen 28 koper of 32 meerlaags. dat is qua diameter hetzelfde. koper is leuk voor het visuele aspect voor zolang het mooi blijft.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
flippy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:45:
debietbegrenzers op de radiatoren, anders krijg je kortsluiting.
[..]
Ik meen dat ik ergens las dat sommigen het doen met een kogelkraan in de toevoer. Is dat een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

WOrange schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Ik meen dat ik ergens las dat sommigen het doen met een kogelkraan in de toevoer. Is dat een goede optie?
het is een optie maar een stuk minder "trefzeker". debietregelaars doen gewoon 1 vaste flow en klaar. als je constant wisselend debiet hebt van de WP als je in dT regeling zit zijn debietregelaars eigenlijk verplicht.

je kan 1 (grotere) regelaar gebruiken voor alle radiatoren en de rest doen met kogelkranen op de radiatoren als je een combi wilt doen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 27-10-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Toch nog even een keer gezocht hoe een voetventiel er uitziet en volgens mij zitten er toch voetventielen op de radiatoren. Klopt het dat ik daarmee de flow ook kan regelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpoHEw7ZmNtBKQemzWBhPUhySX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSkP4BQpsAh3Q0smwIcFZOru.jpg?f=fotoalbum_large
Nou zijn dit mogelijk ook meer punten voor na de installatie. In eerste instantie wil ik eerst de warmtepomp hebben draaien met als eerste prio de vloerverwarming beneden. Daarna kan ik rustig de radiatoren boven ook gaan inregelen. Geeft me nu in ieder geval wat meer rust/overzicht. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

WOrange schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:19:
Dank voor alle reacties en tips! _/-\o_
Ik neem ze mee in de nieuwe versie van de tekening.

[...]

[...]
Draai al jaren op meerdere meters mlb 26*3mm en een ruime flow zonder geluiden. Kies wat je wilt het is niet nodig groter maar kan als je t leuk vind. Je zal aan me denken als je 32mm aan t buigen bent 😋

Groter dan 26mm mlb is met 5kw echt onzin…
Maar als je het doet geeft het geen problemen. T is gewoon wat omslachtiger monteren. Toen ik ook ooit mee begon was het hier op tweakers hetzelfde en niemand die dit met cijfers en stroming snelheden de nut en noodzaak kon onderbouwen. Een deltaT van 5 en 5kw kom je gewoon prima weg met 20mm inwendig.

[ Voor 62% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2023 23:45 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
Ik bedenk me nu. Wanneer de radiatoren straks allemaal meedraaien, zou ik dan niet moeten overwegen een 7kW te nemen? Het gasverbruik is voornamelijk vloerverwarming geweest, met incidenteel een radiator ingeschakeld.
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Draai al jaren op meerdere meters mlb 26*3mm en een ruime flow zonder geluiden. Kies wat je wilt het is niet nodig groter maar kan als t leuk vind. Je zal aan me denken als je 32mm aan t buigen bent 😋 is met 5kw echt onzin…
Dank voor je ervaring. Nou zal het qua buigen niet heel veel zijn verwacht ik. Een rechte lijn door de kruipruimte met een bocht naar de buitenmuur en de andere bocht naar boven door de vloer waar de verdeler zit.
Maar ik zal het meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:

[...]
De Dirtmag zou je ook zonder afsluiters kunnen pakken, kun je onder druk spoelen.

[...]
Ik heb ze er indertijd ingezet omdat ze ook met afsluiters verkocht werden en ik toch ook hoofdafsluiters wilde voor het vervangen van radiatoren en het toevoegen van convectoren.

Bij het spoelen zet ik eerst beide afsluiters dicht, vervolgens haal ik de magneetring los zet ik het aftapkraantje open. Dan spoel ik met de retourkraan aan de afgiftekant een beetje open tot er helder water uit komt. Dan de magneetring weer terug, aftap dicht en afsluiters weer open. Alles om te voorkomen dat het magnetiet dat aan de magneetring hing en ronddwarrelt, alsnog richting pana gaat.

Ik weet niet of dat overdreven is. Dat zou ik met een doorzichtige buis moeten zien. Met mijn oude leidingen en grote Belgische ijzeren convector komt er elk jaar toch nog vrij veel magnetiet uit. Spoelen vanaf de pana kant zou natuurlijk ook ervoor zorgen dat het magnetiet niet tijdens het spoelen alsnog richting pana gaat, maar ik heb slechte ervaringen met cv-water dat de verkeerde kant op door afsluiters, pompen en filters gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

WOrange schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:47:
Ik bedenk me nu. Wanneer de radiatoren straks allemaal meedraaien, zou ik dan niet moeten overwegen een 7kW te nemen? Het gasverbruik is voornamelijk vloerverwarming geweest, met incidenteel een radiator ingeschakeld.
de hoeveelheid warmte die je nodig hebt verandert niet. 5kW uit radiatoren geeft evenveel warmte als 5kW uit een vloer. enigste verschil is dat die 5kw uit de vloer een klap goedkoper is.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-10-2023 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
WOrange schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:47:

[...]
Van radiatoren moet je geen gewoonte maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
FransvWoerkom schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:41:
Bij het spoelen zet ik eerst beide afsluiters dicht, vervolgens haal ik de magneetring los zet ik het aftapkraantje open. Dan spoel ik met de retourkraan aan de afgiftekant een beetje open tot er helder water uit komt. Dan de magneetring weer terug, aftap dicht en afsluiters weer open. Alles om te voorkomen dat het magnetiet dat aan de magneetring hing en ronddwarrelt, alsnog richting pana gaat.

Ik weet niet of dat overdreven is. Dat zou ik met een doorzichtige buis moeten zien. Met mijn oude leidingen en grote Belgische ijzeren convector komt er elk jaar toch nog vrij veel magnetiet uit. Spoelen vanaf de pana kant zou natuurlijk ook ervoor zorgen dat het magnetiet niet tijdens het spoelen alsnog richting pana gaat, maar ik heb slechte ervaringen met cv-water dat de verkeerde kant op door afsluiters, pompen en filters gaat.
Omdat ik boven nog drie stalen type 21 radiatoren heb hangen heb ik precies om deze reden besloten om ze toch maar te vervangen voor Jaga's. Ik heb de twee kleintjes in de werk- en logeerkamer inmiddels al vervangen voor twee gelijke Jaga Tempo 140x40cm type 15 convectoren. Als laatste de grote 200x60 radiator in de grote slaapkamer nog. Daar wil ik een 200x50 Jaga Tempo type 15 plaatsen die nog geleverd moet worden. Dan heb ik helemaal geen ijzer meer in het CV-systeem. Vind de Pana wel fijn denk ik. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 28-10-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:41:
[...]

Ik heb ze er indertijd ingezet omdat ze ook met afsluiters verkocht werden en ik toch ook hoofdafsluiters wilde voor het vervangen van radiatoren en het toevoegen van convectoren.

Wat ik altijd doe en adviseer: eerst ff spoelen (liter) met nog magneet ring eraan, dan de aftap aan onderzijde weer ff dicht, magneet ring eraf en dan flink spoelen. Want inderdaad je moet altijd opletten dat je niet na 3 jaar ff dat filter gaat spoelen en eerst de ring eraf haalt, dan loopt het zo je retour in 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
WOrange schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:15:
Toch nog even een keer gezocht hoe een voetventiel er uitziet en volgens mij zitten er toch voetventielen op de radiatoren. Klopt het dat ik daarmee de flow ook kan regelen?
[Afbeelding]
Nou zijn dit mogelijk ook meer punten voor na de installatie. In eerste instantie wil ik eerst de warmtepomp hebben draaien met als eerste prio de vloerverwarming beneden. Daarna kan ik rustig de radiatoren boven ook gaan inregelen. Geeft me nu in ieder geval wat meer rust/overzicht. ;)
Dit is inderdaad een voetventiel wat je kunt inregelen. Je kunt het dopje eraf draaien om bij de imbus schroef te komen. hiermee kun je de doorstroming knijpen en zelfs helemaal afsluiten zodat je de radiator bij onderhoud makkelijk eraf kan halen. Daar is het voetventiel volgens mij primair voor bedoeld. Als je wat nauwkeuriger wilt regelen kun je thermostaatkranen plaatsen met een inregelschroef met x aantal standen. Meeste fabrikanten hebben een app waarmee je a.d.h.v. temperaturen, locatie in huis en afmeting radiator kan bepalen wat de juiste instelling is. Ik heb gekozen voor Heimeier Exact II kranen en daarvoor kun je de HyTool app downloaden. Deze kranen heb ik in ieder geval, op 1 na, op alle radiatoren geplaats en maakt het inregelen wel een stuk makkelijker. Ik heb uiteindelijk nog een infrarood thermometer aangeschaft om de regeling te perfectioneren en de gewenste uitkoeling per radiator te krijgen.
[Afbeelding]

Vergeet niet om een bypass op te nemen in je ontwerp. Zodat er altijd een minimale flow is. Maar volgens mij kun jij dat prima regelen via de vloerverwarmingsverdeler die altijd open blijft.

En als je vorstbeveiligingskleppen toepast moet je ook even nadenken of je 2 geregelde 2 wegkleppen plaats die de binneninstallatie dan afsluiten van de buiteninstallatie. Anders loopt je hele installatie leeg bij activering van de beveiliging. Ik zelf heb geen vorstbeveiliging en vertrouw op de backup heater in de warmtepomp die ook op een andere groep is aangesloten. Niet optimaal maar wel de makkelijke oplossing.

[ Voor 33% gewijzigd door Norwayr op 29-10-2023 08:26 ]

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:53
@Norwayr ik wilde die eigenlijk ook niet toepassen want dat zit toch buiten en je mag ze niet isoleren

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
flippy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:44:
[...]

de hoeveelheid warmte die je nodig hebt verandert niet. 5kW uit radiatoren geeft evenveel warmte als 5kW uit een vloer. enigste verschil is dat die 5kw uit de vloer een klap goedkoper is.
Zou je deze misschien nog wat meer toe kunnen lichten? Het kan mijn gebrek aan kennis zijn dat ik het niet goed begrijp ;)

Voor de duidelijkheid, mocht ik mijn vraag niet goed geformuleerd hebben, momenteel heb ik de radiatoren op de 1e en 2e verdieping praktisch nooit aan staan. Mogelijk wil ik dat in de toekomst wel doen zodat ik een stabiele temperatuur heb in het hele huis.

Ik zag in het topic Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie van @blb4 dat hij gekozen heeft voor een 7kW ondanks laag gasverbruik. Met een zelfde reden als ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

WOrange schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Zou je deze misschien nog wat meer toe kunnen lichten? Het kan mijn gebrek aan kennis zijn dat ik het niet goed begrijp ;)

Voor de duidelijkheid, mocht ik mijn vraag niet goed geformuleerd hebben, momenteel heb ik de radiatoren op de 1e en 2e verdieping praktisch nooit aan staan. Mogelijk wil ik dat in de toekomst wel doen zodat ik een stabiele temperatuur heb in het hele huis.

Ik zag in het topic Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie van @blb4 dat hij gekozen heeft voor een 7kW ondanks laag gasverbruik. Met een zelfde reden als ik.
meer radiatoren betekent meer afgifte en dus kan je dezelfde warmte maken met een lagere watertemperatuur.
echter verandert de hoeveelheid warmte die je huis gebruikt niet, je verspreid het alleen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Het duurde even, maar ik denk het schema nu compleet te hebben. De warmtepomp is inmiddels besteld. Nu de overige onderdelen nog en ik kan aan de slag.
Het nieuwe schema staat ook in de startpost net als een bijgewerkte bestellijst.

Zijn er wat jullie betreft nog aandachtspunten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uokq8M-iJt_58kqh-9Q6rH2gsq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rg7dJmgFlBN5LW60TdgTisnv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door WOrange op 11-12-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:53
Ik mis nog een drukmeter? Of heb jij zicht op je verdeler bij het vulpunt?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
Maikie18 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:55:
Ik mis nog een drukmeter? Of heb jij zicht op je verdeler bij het vulpunt?
Dank voor de tip!
Ik kan kiezen om te vullen bij de verdeler, waardoor ik ook zicht zou hebben op de drukmeter. Maar de meest handige plek is op zolder en daar mist inderdaad een drukmeter. Ga ik ergens tussen zetten 👍

Pagina: 1