Toon posts:

Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie

Pagina: 1
Acties:

Introductie

Ik heb dit topic aangemaakt om mijn ervaring te delen met de keuze, aanschaf, installatie en bediening van mijn Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp. De installatie van de warmtepomp is zo ongeveer de laatste stap in het verduurzamingsproces en gasloos maken van ons huis, een proces dat we in 2011 zijn gestart.

In de loop van de tijd zal ik dit topic verder aanvullen. Ik hoop met dit Topic weer anderen te kunnen helpen/inspireren.
Dank
Zonder de diverse Tweakers forums en mensen die hun kennis hier delen was 't allemaal niet gelukt. 't Zijn er natuurlijk te veel om op te noemen maar speciale dank gaat uit naar:

Beschrijving huis, gasverbruik, CV & afgiftesysteem voor installatie warmtepomp

Huis
Flink verduurzaamd jaren 50 hoekhuis met 130 m² woonoppervlakte en 450m³ inhoud. Een overzicht van alle maatregelen die we genomen hebben staat op duurzamehuizenroute.nl

Gasverbruik voor warmtepomp
In 2021 en 2022 was ons gasverbruik ~680 m³ voor verwarming en ~ 70 m³ voor warm water. Voordat we 't huis flink geïsoleerd hadden zaten we op een jaarlijks gasverbruik van 2200-2400 m³.

Afgiftesysteem
Afgiftesysteem heb ik zelf in 1997 (volledig nieuw) aangelegd toen het huis nog niet nageïsoleerd was (alleen in de woonkamer zat gewoon dubbel glas). Hierdoor is 't nu, uitgaande van het toen gebruikelijke Ta/Tr regime 80/65 ⁰C fors overgedimensioneerd. Het systeem bestaat uit 1 convectorput en verder alleen radiatoren, het leidingwerk bestaat uit 2 28mm standleidingen van zolder naar kruipruimte waarop op elke verdieping aftakkingen van 22mm en aansluiting naar alle individuele afgifte-elementen van 15mm. De radiatoren zijn bijna allemaal van het type T22, alleen in de WC's hangen T11 en in 1 van de badkamers een badkamer/handdoeken-radiator. Voor de temperatuurregeling per vertrek maken we gebruik van het Honeywell evohome zonesysteem waarmee de meeste (maar niet alle) radiatoren bediend worden.

Warmtepompstagelopen

De grote vraag is natuurlijk of we het huis ook warm kunnen krijgen met een fijn lage temperatuur waar een warmtepomp blij van wordt. Op de oude CV ketel (een Daaldrop combifort +34/80 uit 2006) kon de Ta niet lager dan 60 ⁰C ingesteld worden dus uitproberen was eigenlijk niet mogelijk. Vandaar dat ik voor het stookseizoen 21/22 deze ketel vervangen heb door een 2de hands remeha Atlanta waarop de Ta op 40 ⁰C kon worden ingesteld. Zo konden we in 21/22 gaan warmtepompstagelopen. En die stage was (gelukkig) succesvol, we hebben 't de hele 'winter' gered met 40 tot 45 ⁰C. Die 40 ⁰C lukte juist niet bij hogere buitentemperaturen en dus een lage warmtevraag omdat door het hoge minimale vermogen van de ketel (4 kW) deze gigantisch ging pendelen. Maar goed, 't was dus duidelijk dat zelfs zonder boosters 't mogelijk is om 't huis met 40 ⁰C te verwarmen. Op naar de warmtepomp!

Keuze (lucht/water)warmtepomp

In eerste instantie was het plan om een water/water warmtepomp te gaan gebruiken. De belangrijkste overwegingen hiervoor waren de hogere sCOP, het lagere geluidsniveau en de mogelijkheid passief te koelen.
We zijn hier uiteindelijk toch vanafgestapt vanwege de volgende redenen:
  • Noodzaak aanleg vloerverwarming ivm noodzaak te koelen in de zomer om de bron te regenereren *);
    Dit komt natuurlijk met extra kosten, veel extra CO₂ uitstoot (beton) en veel rompslomp.
  • Extra boringen nodig (dus extra kosten) omdat in Utrecht maar 50 meter diep geboord mag worden;
  • Inzicht dat de sCOP van een lucht/water warmtepomp niet heel veel slechter is omdat in midden-nederland alleen in december, januari en februari de gemiddelde buitentemperatuur onder de gemiddelde bodemtemperatuur ligt.
  • De mogelijkheid om een lucht/water warmtepomp (monoblok) zelf te installeren wat:
    1) leuk is (als je er je hobby van maakt 8) );
    2) veel goedkoper is;
    3) de mogelijkheid geeft alles precies zo te doen zoals je zelf wenst;
*) Dit werd ons verteld door de installateur waarmee wij contact hadden. Achteraf kan koelen natuurlijk ook met convectoren of regenereren met PVT panelen oid maar 't zou sowieso wel extra ingewikkeld worden.
Keuze Panasonic Monoblok
De wetenschap dat veel DHZers een Panasonic warmtepomp installeren, de kennis in de diverse topics hier op Tweakers en de mogelijkheid om deze middels HeishaMon aan te kunnen sturen (en dus niet afhankelijk te zijn van een cloud service) heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om voor een Panasonic warmtepomp te gaan.
Model, bestellen, ontwerp, levertijd
Na de knoop te hebben doorgehakt dat 't een Panasonic warmtepomp moest worden nog een tijdje gezocht naar een ouder H model (ivm lager minimaal vermogen) maar die was nergens meer te vinden en dus voor een J model gegaan van 7 kW. Mogelijk had ik aan 5 kW voldoende *) gehad maar gezien de geringe meerkosten en 't feit dat 't minimum vermogen gelijk is toch maar een iets zwaarder model gekozen. Een extra overweging hiervoor is dat we op dit moment voornamelijk de woonkamer/keuken stoken en dat altijd op een redelijk lage temperatuur van 19 ⁰C. Stel dat we 't hele huis willen verwarmen op 20 ⁰C of zelfs 21 ⁰C dan wordt 't met een 5 kW waarschijnlijk wel wat krapjes.

*) Koevlaas formule: 750 * 8 /1650 = 3,6 kW

Op 1 april 2022 de bestelling geplaatst, het was toen al wel duidelijk dat de levertijden flink waren opgelopen en 't zeker maanden zou gaan duren voordat hij binnen zou zijn. De hoop was natuurlijk wel dat hij ruim voordat 't stookseizoen zou beginnen bezorgd zou worden maar dat werd dus uiteindelijk half november 2022.
Die al vanaf 't begin bekende lange levertijd gaf wel de tijd om goed te kijken hoe 't geheel er uit moest komen te zien, waar de WP exact geplaatst moest gaan worden en alle overige materialen te bestellen.

Met behulp van een hoop Tweakers in de bovengenoemde Topics uiteindelijk tot het onderstaande ontwerp gekomen en in de loop van de tijd steeds meer spullen besteld.

Schema installatie

Uitgangspunt was - natuurlijk - het bestaande afgiftesysteem:
Behoud Evohome naregeling
Omdat 't huis wel redelijk goed nageïsoleerd (en kierdicht) is maar niet uitstekend is er toch altijd een relatief groot warmteverlies waardoor 't m.i. (nog steeds) zin heeft om met nachtverlaging te werken en niet alle ruimten op dezelfde temperatuur te houden. Ook zijn we in huis allemaal gewend dat we ruimtes individueel kunnen verwarmen en slaapkamers redelijk koel te houden. Om deze redenen heb ik dus besloten de evohome naregeling te behouden. Dit heeft dus wel als consequentie dat 't afgiftesysteem niet altijd dezelfde flow kan verwerken en daar moet dus rekening mee worden gehouden, zie verderop.
Plaatsing & aansluiten Warmtepomp op bestaande installatie
Leidingloop
Vaak is een probleem dat de CV installatie op zolder start - bij de CV ketel) en dat vervolgens de leidingen naar beneden toe gesplitst worden langs achtergevel en voorgevel en steeds dunner worden. Het is dan dus lastig om een warmtepomp beneden aan te sluiten. Zoals hierboven al aangegeven heb ik van zolder naar de kruipruimte een hoofdleiding van 28mm waardoor 't dus wel heel eenvoudig is om de warmtepomp in de kruipruimte op de bestaande installatie aan te sluiten.
Gebruik kruipruimte
De kruipruimte is redelijk hoog en redelijk goed bereikbaar en omdat er verder niet al te veel ruimte (over) is heb ik besloten de aansluiting dus in de kruipruimte te realiseren. Voordeel is ook dat de hoofdleidingen langs de zijmuur lopen en met de plaatsing van de warmtepomp naast 't huis is de afstand extreem kort.
Grindbed, afwerking buiten, afstand tot buitenmuur
Ik heb op de plaats waar de WP staat een gat van zo'n 100 x 50 x 50 cm gegraven en vervolgens vanuit de kruipruimte een gat van 110 mm geboord en hier alle leidingen en kabels via een 110 mm mantelbuis doorgevoerd. Het gat buiten gevuld met grind (na plaatsing anti-worteldoek) en de bovenkant weer afgewerkt met de klinkers die er al lagen, dit x zonder de voegen te vullen zodat hopelijk het water tijdens defrosts tussen de klinkers door in het grindbed zakt. Dit blijkt tot nu toe prima te gaan. De WP staat op bigfoots op de klinkers, behoorlijk strak tegen de buitenmuur aan. Volgens de 2018 designmanual mag de afstand tussen muur en WP 10 cm zijn, in de latere Service Manual wordt 30 cm genoemd. Bij mij is 't zo'n 12cm en dit geeft voor zover ik kan overzien geen problemen.
Leidingisolatie
Alle nieuwe leidingen en de flexibele slangen in de kruipruimte heb ik geïsoleerd met standaard leidingisolatie van 13mm dikte. In de mantelbuis is geen ruimte voor isolatie rond de flexibele slangen, het zij zo. Dit gaat om een stukje van ongeveer 80 cm. Buiten heb ik de flexibele slangen t/m de aansluitingen op de WP ook geïsoleerd met standaard leidingisolatie van maar 9 cm dikte; ik zal later nog eens kijken of ik er wat extra materiaal omheen kan doen. 't Gaat hier ook maar om zeer korte stukjes, nog geen 50 cm. De WP staat heel dicht tegen de buitenmuur aan, ik denk dat 't risico op bevriezende leidingen hier midden in de stad Utrecht erg klein zal zijn.
(Extra) magneetfilter, expansievat
Omdat mijn installatie uit (25 jaar) oud staal bestaat zit er behoorlijk wat vuil/metaaldeeltjes/roest in de installatie en daar kunnen moderne DC pompen niet goed tegen. in de Panasonic WP zit een magneetfilter maar deze heeft een vrij lage capaciteit. Vandaar dus - op advies van 't forum - een extra magneetfilter opgenomen in de retour van de installatie. In de WP zit ook een - compact - expansievat die geschikt is voor een beperkt systeemvolume en tot maximaal 7 meter opvoerhoogte. Bij mij zit dit allemaal op de grens dus maar besloten 't al bestaande expansievat te behouden maar deze te verplaatsen van zolder naar de kruipruimte om zo ook weer ruimte vrij te maken voor de boiler.

Seriebuffer met bypass: perfect tijdens defrosts
Omdat ik dus gebruik maak van naregeling en de systeeminhoud met radiatoren niet overhoud kwam ik - na overleg op de diverse Topics tot een ontwerp met een seriebuffer in de retour en een bypass, zie schema. Dit blijkt in de praktijk anders maar eigenlijk nog veel beter te werken dan ik voor ogen had. 't Oorspronkelijke idee was dat de bypass z'n werk zou doen als er veel radiatoren dicht zijn gelopen en er toch nog warmtevraag is. Zoals in 't schema aangegeven heb ik een aantal radiatoren altijd open staan (keuken, gang, WC's, badkamer) en 't blijkt in de praktijk dat dit voldoende is om een minimale flow te garanderen waarbij de WP niet uitschakelt vanwege een flow-storing.
De bypass hoeft hiervoor dus niet open. Wat echter wel bleek - onbekend als ik was met warmtepompen - is dat tijdens een defrost de pompsnelheid flink omhoog gaat waardoor er flink wat stromingsgeluiden te horen waren; dat krijg je nu eenmaal met een hoge flow door thermostaatventielen met een beperkte doorlaatopening. En deze pompsnelheid is - voor zover mijn kennis nu gaat - niet in te stellen. Het blijkt nu dat de bypass hier uitstekend van pas komt, ik heb deze nu zo ingesteld dat bij de normale flow door mijn installatie (tot zo'n 15l/min) de bypass gesloten blijft maar daarboven (tijdens defrost gaat de flow omhoog naar 35l/min) gaat hij behoorlijk open en stroomt een groot deel van de flow vanaf de Outlet via de buffer naar de Inlet en blijven daardoor de stromingsgeluiden enorm binnen de perken.
Achteraf gezien had dit mogelijk nog mooier aangestuurd kunnen worden door een 3-wegklep te plaatsen die wordt aangestuurd door 't defrost contact van de WP. Maar 't werkt nu zo ook prima.
Warm water, gebruik oude gasleiding voor aansluiting boiler
De CV ketel verzorgt zoals gebruikelijk ook het warme water en daarvoor moet dus ook een alternatief komen. De keuze was een boiler op de warmtepomp of een warmtepompboiler. De enige realistische plek voor de boiler is de zolder, liefst op de plek waar nu de CV ketel hangt omdat daar (ook wel beperkt) ruimte aanwezig is en dat daarvandaan de warmwaterleidingen lopen. Het water in de boiler moet verwarmd worden door de WP, hiervoor zit in de boiler als warmtewisselaar een verwarmingsspiraal. Door deze spiraal stroomt dus geen sanitair water maar CV water. De retourleiding van deze spiraal kan gewoon op de CV retour worden aangesloten maar de aanvoer moet apart (want je wil alleen de boiler verwarmen), hiervoor is dus een aparte leiding nodig tussen WP (vanaf de 3-wegklep) en boiler. Er is zeer weinig ruimte voor een nieuwe leiding maar als de CV weg gaat is de huidige 22mm koperen gasleiding die vanuit de kruipruimte naar de zolder loopt over en die kan ik hier dus voor gebruiken. Helaas is deze leiding niet geïsoleerd maar het is niet anders. De keuze is dus op een op de warmtepomp aangesloten boiler gevallen omdat deze:
  • Iets compacter (lager) is en daardoor net onder 't schuine dak past;
  • Geen risico op geluidsoverlast op zolder;
  • Geen extra kanalen (naar buiten) waar weinig ruimte voor is;
Ik heb gekozen om 2 3-wegkleppen op te nemen in de installatie ipv 1 omdat op deze manier tijdens de bereiding van warm water de serie-buffer uit 't schema wordt gehaald, 't heeft m.i. geen zin om 50 liter extra te verwarmen tot +/- 50 ⁰C.

Op dit moment (februari 2023) wordt 't warm water nog verzorgd door de CV ketel, de bedoeling is dat deze maand nog de boiler wordt aangesloten.
Update 20230219: De boiler is aangesloten! 't was een forse klus, mede vanwege de beperkte ruimte waar eerst de CV ketel hing en omdat het laatste stukje van de gasleiding 15 mm was met een koppeling op een onmogelijke plek tussen vloer en plafond. Er moet nog wat afgewerkt worden maar de gaskraan is definitief dicht.
Update 20230228: Inmiddels is de boiler een aantal x opgewarmd. Ik heb niet 't idee dat die 22 mm leiding een bottleneck is; de flow is tijdens DWH bereiding < 15 l/minuut en dat gaat uitstekend met een 22 mm leiding. In deze leiding zit ook verder geen vernauwingen (zoals radiatorkranen in 't CV circuit) dus je hoort ook totaal geen stromingsgeluid.
Update 20230327: Het viel mij op dat de opwarming van mijn boiler altijd erg rustig (35 Hz) verloopt terwijl toch iedereen altijd meld dat DHW met maximaal vermogen wordt geproduceerd. Ik ben er nu achter gekomen dat dit komt opdat ik de pompsnelheid op max 12 l/min heb staan. Door deze vooraf op een hogere snelheid te zetten (tijdens de DHW run reageert de WP niet op) gaat deze wel met een veel hoger (maximum) vermogen en 75 Hz warmte produceren. Ik ga hier nog eens over nadenken wat ik hiermee wil/kan.

Meten = weten
Vanuit de verschillende topics kwam naar voren dat de Panasonic warmtepompen 't opgenomen & gegenereerde vermogen niet al te nauwkeuring weergeven. Vandaar dat ik besloten heb de 2 elektriciteitsgroepen te voorzien van kWh meters, een Kamstrup Multical warmtemeter op te nemen in de installatie en op diverse plaatsen nog extra temperatuursensoren te plaatsen. De Kamstrup warmtemeter kan ik uitlezen via de bedrade mbus aansluiting.

Nu de installatie inmiddels bijna 2 maanden draait blijk dat de afwijking van de vermogens/energiegegevens van de warmtepomp redelijk meevalt. De grootste afwijking is 't opgenomen vermogen, dit is eenvoudig te meten met een kWh meter.

Onderdelen, kosten, subsidie

Hieronder 't overzicht van de onderdelen die ik heb aangeschaft en de kosten. Ik heb ook een lijst toegevoegd van alle bekabeling die ik naar de warmtepomp heb lopen. Ik heb op 16 december 2022 op rvo.nl de ISDE subsidie aangevraagd (op basis van de aanschaffactuur van de WP en een inbedrijfstellingsfactuur), op 2 februari 2023 een bericht ontvangen dat de beslistermijn verlengd is met 8 weken, op 19 februari een bericht dat de subsidie is toegekend en een week later stond het geld op mijn rekening.
  • 2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast;
  • 1 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² naar verwarmingselement boiler op zolder;
  • 1 x 3 aderige rubber 1,5 mm² naar driewegklep(pen) in kruipruimte;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar controler in meterkast;
  • 1 x 2 aderige kabel 0,8 mm² naar temperatuursensor boiler op zolder;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² naar thermostaatmodule in meterkast (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x 4 aderige kabel 0,5 mm² naar Heishamon in meterkast tbv 1-wire sensoren;
  • 1 x UTP naar heishamon in meterkast (communicatie met Pana, 1 aderpaar voor GND, 1 aderpaar voor +5V;
  • 1 x UTP naar netwerk switch in meterkast tbv Cloudmodule in Pana (niet (meer) in gebruik);
  • 1 x UTP voor toekomstig gebruik naar meterkast;
  • 1 x 4 aderige kabel 0,8 mm² voor toekomstig gebruik naar meterkast.

Elektrische aansluitingen

Aansturing & bediening: HeishaMon, NodeRed Dashboard en Evohome

Het uitgangspunt is dat de dagelijkse bediening van het verwarmingssysteem gewoon via de Evohome thermostaat blijft verlopen maar dat de WP wel wat intelligenter aangestuurd kan worden dan de 'kabouters' uit zichzelf doen. Zoals al aangegeven is mijn keuze voor een Panasonic WP mede ingegeven door de mogelijkheid deze via HeishaMon uit te lezen en aan te sturen. HeishaMon is een interface tussen de WP en MQTT en daardoor enorm flexibel. Er zijn dan ook diverse initiatieven om de WP vanuit verschillende (home) automation systemen/tool te monitoren en aan te sturen. Ik heb er gekozen om het Node Red Dashboard te gebruiken en Evohome weer te integreren binnen het NodeRed Dashboard.
HeishaMon
Zie voor alle details het HeishaMon topic. Heishamon is 1 van de doorslaggevende redenen om voor Panasonic te kiezen; geweldig dat dit ontwikkeld is!
NodeRed Dashboard
Zie voor alle de details het Node Red Dashboard topic. Het NodeRed Dashboard kent een aantal modules waarvan in mijn ogen (en nog zonder warm water te bereiden met de WP) de meest belangrijke: WAR, RTC en SoftStart. Ik heb daar in 't NodeRed Dashboard topic uitgebreid over geschreven maar hier een korte samenvatting:
WAR
Bijna elke WP stuur je aan met een stooklijn op basis van de buitentemperatuur, dit is Weers Afhankelijke Regeling, WAR dus. Dit zit ook in de Panasonic maar binnen het NodeRed Dashboard zitten meer mogelijkheden waaronder ook 't gebruik van een eigen (nauwkeurige) buitentemperatuursensor. WAR geeft de basis (water) aanvoertemperatuur (Ta). Alleen WAR zal bijna nooit een comfortable regeling geven, de warmtebehoefte is niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur, er is dus eigenlijk altijd een correctie nodig.

RTC
Room Temperature Control (RTC) geeft een correctiemogelijkheid van de Ta op basis van 't temperatuurverschil tussen de gewenste woonkamertemperatuur en de huidige woonkamertemperatuur. Als 't te koud is geeft dit een verhoging van Ta waardoor de gewenste temperatuur sneller bereikt wordt, als 't te warm is geeft 't een verlaging van Ta. voor RTC heb je dus de gewenste en de huidige woonkamertemperatuur nodig. Nu is er voor Evohome een NodeRed Contrib dus het was redelijk eenvoudig om deze 2 temperaturen door te geven aan de RTC functie, mede omdat in het NodeRed Dashboard al rekening is gehouden met 't gebruik van externe thermostaat.

Softstart
De Softstart functie zijn eigenlijk 2 functies in 1:
  • Het natuurlijke gedrag van de WP (de 'Kabouters') om bij een start zo snel mogelijk Ta te bereiken en daardoor een hoog vermogen te leveren met het daarbij behorende geluidsvolume te onderdrukken/temmen;
  • De runtime te verlengen door de gewenste Ta zo aan te passen dat de WP niet uitgaat omdat de Ta te veel boven het setpoint uitkomt.
Geen aan/uit thermostaat maar Opentherm icm OpenTherm GateWay en Heishamon

20230211 aangepast met meer uitleg waarom Opentherm en vorderingen Heishamon-OT
Aan/uit vs OpenTherm (OT)
Een thermostaat kan nog zo slim zijn (aansturen op basis van verschil gewenste temperatuur en huidige temperatuur, opwarmgedrag woning, buitentemperatuur enz. maar met een aan/uit protocol is alleen wel/geen warmtevraag naar de warmtebron te communiceren. Alle overige zaken (aanvoertemperatuur, warm water instellingen enz) moet op de warmtebron (i.c.m. een eventuele controller) zelf worden ingesteld. Met OpenTherm is volledige integratie tussen warmtebron en thermostaat mogelijk; alle instellingen kunnen in principe middels de thermostaat gedaan worden. Bij CV ketels is OT gemeengoed, bij Warmtepompen (helaas) niet. Dit is waarschijnlijk omdat OT een Nederlandse ontwikkeling is en veel CV ketels ook in NL ontwikkeld zijn. Er zijn maar weinig NLse warmtepompen. m.i. zou OT ideaal zijn voor WP's, bijna alle instellingen zouden via the Thermostaat ingesteld kunnen worden. Een WP stuur je meestal op basis van WAR (stooklijn) aangevuld met een (thermostaat). Een OT-thermostaat met een buitentemperatuurvoeler zou via OT een WP zonder problemen direct kunnen aansturen. Een OT-thermostaat kan de gewenste watertemperatuur (TA setpoint) doorgeven en dit setpoint (naast de buitentemperatuur) ook laten afhangen van andere zaken zoals opwarmgedrag woning en - meest interessant - ook van 't verschil tussen gewenste temperatuur in de woning en de daadwerkelijke temperatuur.
Er zijn 3 belangrijke OT berichten voor aansturing van de warmtevraag:
[list]
• Max CH setpoint; de warmtebron kan hiermee aangeven wat de maximale watertemperatuur voor verwarming mag zijn;
• CHEnable; de thermostaat geeft hiermee aan of er wel of niet warmtevraag is;
• CH setpoint; de thermostaat geeft hiermee de gewenste watertemperatuur door aan de warmtebron (op basis van de warmtevraag).
[/list]
Waarom mijn keuze voor Opentherm
Mijn CV ketel stuurde in aan via OT, de Panasonic WP ondersteund dat echter niet. Vandaar dat ik in eerste instantie een aan/uit 'ketel'module (geschikt voor WP) heb gebruikt maar een aan/uit regeling is niet fijn; als de thermostaat uit gaat gaat de WP ook direct uit en als Tweakers willen we meestal veel langere aan tijden dan waarvoor een thermostaat normaal gesproken geprogrammeerd is. Daarom ben ik weer snel terug gegaan naar OT in combinatie met een OpenTherm GateWay. Middels de OTGW kan je alle OT berichten omzetten naar MQTT en op die manier ook integreren binnen het NodeRed Dashboard. Nu met de laatste firmwareversie (20230210: 3.2-beta) Heishamon ook OT ondersteund is de CV ketel niet meer nodig. Mogelijk is over enige tijd de OTGW ook niet meer nodig omdat Heishamon de OT berichten ook via MQTT beschikbaar stelt en via MQTT ook aanpassingen te maken zijn. Het grootste voordeel voor mij is dat de Evohome zonethermostaat het gewenste CH setpoint ook laat afhangen van de warmtevraag in alle zones (kamers) en niet alleen van de warmtevraag in de woonkamer. Ik heb de koppeling met 't NodeRed dashboard op dit moment als volgt:
Max CH setpoint wordt aangepast aan 't door NodeRed Dashboard berekende WAR setpoint. Dit is dan de maximale watertemperatuur die de thermostaat mag vragen;
CH setpoint is de minimale waarde die wordt doorgegeven aan de WP (Heishamon berekend gewenste Setpoint op basis van WAR, RTC en Softstart. Als 't resultaat van die berekening lager is dan 't CH setpoint wordt 't CH setpoint gebruikt. Hiermee bereik ik dat alle kamers (waar ook naregeling is met Evohome thermostaatkraan) de gewenste temperatuur kunnen bereiken en niet alleen de Woonkamer. Dit geeft volledige vrijheid om elke ruimte op elke gewenste temperatuur in te stellen.

Tip: Ik heb een 1 µF elco over de Heishamon voedingsspanning gezet om OT fouten te voorkomen; Heishamon heeft 't zwaar met OT, er komen zeer veel berichten binnen en 't OT protocol is gevoelig voor spanningsverschillen.

Lessons learned

Nu, terugkijkend op 't gehele traject ben ik behoorlijk tevreden over het behaalde resultaat. Er zal altijd wel wat te optimaliseren blijven maar in grote lijnen werkt 't allemaal naar tevredenheid en hebben we gewoon een warm en comfortabel huis en comfortabel veel warm water en zal in mei de gasleiding worden afgesloten. Daar is 't tenslotte allemaal om te doen.

Zou ik 't achteraf heel anders doen? Nee, ik denk 't niet. 't Heeft veel tijd gekost, maar zoals al gezegd, als je er je (nieuwe) hobby van maakt dan mag 't tijd (en geld) kosten. Zou ik de installatie anders uitvoeren? Ook dat denk ik van niet. Mogelijk dat ik geen Kamstrup had geplaatst met de kennis van nu maar die extra kosten vallen ook wel weer mee op 't geheel. Mogelijk zou ik nu een 3-wegklep plaatsen ipv of parallel aan de bypass om tijdens een defrost al het water over de buffer te laten lopen ipv gedeeltelijk over het afgiftesysteem.

[Voor 255% gewijzigd door blb4 op 27-03-2023 15:38. Reden: Aanpassing voeding Heishamon, boiler nu operatationeel]

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:29
Mooie samenvatting! En slim het gebruik van de oude gasleiding. Ik zou hem wel even goed doorspoelen. Bij mij heeft hij nog dagen lang staan stinken naar gas toen de ketel was weggehaald.
thehog schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:16:
Mooie samenvatting! En slim het gebruik van de oude gasleiding. Ik zou hem wel even goed doorspoelen. Bij mij heeft hij nog dagen lang staan stinken naar gas toen de ketel was weggehaald.
Dank, ik hoop dat 't anderen kan helpen / op ideeën kan brengen. Ik denk dat 't vooral een kwestie wordt van die gasleiding weer zo snel mogelijk aansluiten.

Update: @thehog Ik heb waarschijnlijk niet zo'n goede neus, ik heb geen last van gaslucht gehad. Had bij de werkzaamheden wel 't dakraam open en 24 uur later was de leiding al weer in gebruik.

[Voor 17% gewijzigd door blb4 op 28-02-2023 11:18. Reden: ervaring (geen) gaslucht toegevoegd]

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blb4 je wilt de gasleiding voor drinkwater gaan gebruiken? Was ook mijn idee, maar om bovenstaande reden niet gedaan uiteindelijk. Dat spul lijkt nogal lang te blijven hangen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ben benieuwd of de gasleiding van 22 mm van beneden naar boven goed gaat functioneren. Laat het weten.
MikeyMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:55:
@blb4 je wilt de gasleiding voor drinkwater gaan gebruiken? Was ook mijn idee, maar om bovenstaande reden niet gedaan uiteindelijk. Dat spul lijkt nogal lang te blijven hangen.
Nee, niet voor drinkwater maar voor CV water. Ik zal 't proberen nog wat duidelijker te verwoorden :).

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 19:52
Mooi uitgebreide SP!
Mooie oplossing ook met die "verborgen" grindbak. :)
Ben zelf ook bezig met de (nu nog voorbereidingen) aanleg van een Pana, maar heb toch gekozen voor een warmtepompboiler voor het sww. Een boilervat op zolder is toch een behoorlijk lange afstand tot de warmtepomp beneden lijkt mij. Wordt het vat dan wel warm genoeg?
Ik had alleen die rommelige takkenbende links, rechts en achter de WP verwijderd. Het lijkt mij dat dit voor nogal wat vervuiling kan gaan zorgen.

[Voor 26% gewijzigd door Tranquility op 02-02-2023 11:16]

Tranquility schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:06:
Mooi uitgebreide SP!
Ben zelf ook bezig met de (nu nog voorbereidingen) aanleg van een Pana, maar heb toch gekozen voor een warmtepompboiler voor het sww. Een boilervat op zolder is toch een lange afstand tot de warmtepomp beneden lijkt mij. Wordt het vat dan wel warm genoeg?
Ik denk dat beide prima kunnen functioneren, beide oplossingen hebben voor- en nadelen en in iedere specifieke situatie kan de keuze net anders uitvallen. Er is natuurlijk een nadeel dat de leiding maar 22mm is, 6m lengte heeft en ongeïsoleerd is. Nu valt dat ongeïsoleerde denk ik in de praktijk nog wel mee; de leiding zit dicht tegen de wel geïsoleerde CV leidingen aan en er zit een vrij compacte koof omheen. Het zal natuurlijk zo zijn dat het water iets zal zijn afgekoeld als 't bij de boiler aankomt maar of dat echt tot een probleem zal leiden / groot efficiëntieverlies op zal leveren gaan we zien. Ik zal in elk geval de temperatuur van het water meten bij de ingang van de boiler.

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:23
Dank voor de mooie uitleg. Ik heb deze week mijn MDC07J3E5 in gebruik genomen, nu alleen nog voor verwarming beneden. Maar net zoals bij jouw plannen is het warm water snel aan de beurt. Dit soort verslagen over de plaatsing en foto's zijn wel fijn ter inspiratie. Leuk als je je verdere proces ook deelt in dit topic.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
@blb4 hoe loopt jouw oude gasleiding? Hier gaat hij deels door de betegelde muur van de badkamer. Ik vraag me af hoe goed het gaat als daar 55+ graden water doorheen loopt. Of de tegels dat wel trekken.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
@blb4 hoe loopt jouw oude gasleiding? Hier gaat hij deels door de betegelde muur van de badkamer. Ik vraag me af hoe goed het gaat als daar 55+ graden water doorheen loopt. Of de tegels dat wel trekken.
Hoe vaak zie je de douche tegels eraf ketsen tijdens het douchen met een cv ketel? ;)
CurlyMo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
Die gasleiding loopt door een koof in de boven elkaar gesitueerde WC's op de BG en 1ste verdieping. Ze lopen dus - net als alle andere leidingen daar (CV standleidingen, 22mm koudwaterleiding, 110mm rioolbuis, tig YMVK kabels, netwerk- & signaalkabels) op de muur en daarna afgewerkt met een koof.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:16
Mooie post! Mag ik vragen wat voor isolatiemaatregelen je toegepast hebt om van 2300 naar 700 m3 te komen?

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02
Mooi beschreven, zorgt voor inspiratie! :)
Thorsd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:01:
Mooie post! Mag ik vragen wat voor isolatiemaatregelen je toegepast hebt om van 2300 naar 700 m3 te komen?
Ik las hier de maatregelen: duurzamehuizenroute (uit beginpost).

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-03 21:32
Top samenvatting, erg bruikbaar voor degene die een vergelijkbare weg nog willen gaan afleggen.

Pana WH-MDC09J3E5

ecn1985 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:49:
Top samenvatting, erg bruikbaar voor degene die een vergelijkbare weg nog willen gaan afleggen.
Dank! Met dat woordje nog doel je dan vooral of anderen er nog wel puf in hebben na zo'n lijdensweg 8) ?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-03 21:32
blb4 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Dank! Met dat woordje nog doel je dan vooral of anderen er nog wel puf in hebben na zo'n lijdensweg 8) ?
Haha, nee zeker niet, als ik het zo lees is het allemaal prima verlopen. Zelf raad ik ook iedereen aan het zelf te doen. De voldoening des te groter, en een stuk betaalbaarder.

Pana WH-MDC09J3E5

• remeepje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-03 17:52
Mooi artikel, zullen veel wat aan hebben.
Ff nieuwsgierig heb je al de 15 x DS18B20 op die ene heishamon hangen ? En dan deze in serie of in plukjes van een ster setup gekoppeld?

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:17
@blb4 Dank voor dit topic!
Mag ik vragen welk programma je hebt gebruikt voor het schema?
Is het ijverig paint-werk, of is er iets makkelijkers?
Laro schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:03:
@blb4 Dank voor dit topic!
Mag ik vragen welk programma je hebt gebruikt voor het schema?
Is het ijverig paint-werk, of is er iets makkelijkers?
Graag gedaan! Net iets beter dan paint, maar niet heel veel beter: Powerpoint.

remeepje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:33:
Mooi artikel, zullen veel wat aan hebben.
Ff nieuwsgierig heb je al de 15 x DS18B20 op die ene heishamon hangen ? En dan deze in serie of in plukjes van een ster setup gekoppeld?
Dat hoop ik ook :). Op dit moment hangen er 5 DS18B20's aan de Heishamon, 2 op 1 sterpunt en 3 zo'n 50 cm verderop. Deze hangen nu allemaal in de kruipruimte. Hier moeten er nog 4 bijkomen en de bekabeling loopt door naar de WP waar ik er nog een aantal aan wil hangen.

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-02 09:37
Hallo @blb4 , bedankt voor de samenvatting en het werk erachter. Ik kan heel goed begrijpen hoeveel moeite er achter het project zit. Mijn 5kW-Jeisha draait naar tevredenheid sinds afgelopen september.
Ik heb een tussentijdse conclusie getrokken in een bericht hier:

https://www.travelonmymin...aktuelle-verbrauchswerte/

Veel informatie van het forum was zeer nuttig. Ik dank iedereen hier, vooral @thehog voor de ontwikkeling van Heishamon.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:55
Doorgeklikt vanaf het andere forum :) , communiceert jou bdr91t dus wel met de wp? Bevalt dat?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Welkom @Joris 407 :). (nog) niet direct. Ik stuur nu aan via het NodeRed Dashboard/Heishamon. Heishamon is nu fors in ontwikkeling qua Opentherm ondersteuning en - al is 't maar als experiment - wil ik binnenkort eens gaan proberen om idd alleen Evohome met bdr91t en Heishamon te gaan gebruiken.

Carboy54 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:56:
Ben benieuwd of de gasleiding van 22 mm van beneden naar boven goed gaat functioneren. Laat het weten.
We hebben nu de boiler een kleine 2 weken actief en ik ervaar geen enkel probleem. Wel dus dat stukje 15 mm buis er tussenuit gehaald wat een forse klus was (hoop gepriegel tussen plafond van wc 1ste verdieping en zoldervloer) dus de aanvoerleiding naar de boiler op zolder vanaf de 3-wegklep in de kruipruimte is nu over de gehele lengte (8 meter) 22 mm. Ik heb e.e.a. ook bijgewerkt in de OP.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:32
@blb4 Leuk om je ervaringen te lezen. Mijn opstelling lijkt hier wel op (dicht tegen de buitenmuur, direct naar binnen en veel van de rest in de kruipruimte).

Ik heb de WP nog niet echt draaien omdat ik last hou van trilling geluiden. Hoor jij niks binnen ondanks dat die alleen op bigfoots staat zo dicht tegen de muur?

Hoe ervaar jij het verder met defrosts en alleen radiatoren in huis? Ik ben er een beetje huiverig voor dat de WP alle warmte uit het systeem trekt en ben ook nog aan het afwegen of ik een buffervat in de retour ga plaatsen. Als ik je plaatje goed lees dan heb jij het vanaf het begin al met een buffervat gedaan he?

In eerste instantie ga ik het zonder proberen, maar mocht ik er toch een tussen zetten dan neem ik je tip mee om een bypass en een 3-wegklep te monteren. Heb je hiervoor een normale veerbelaste bypass voor gebruikt en uitgerekend op welke stand je hem moet zetten? Hoe heb je dit gedaan?
Evanrvb schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:48:
@blb4 Leuk om je ervaringen te lezen. Mijn opstelling lijkt hier wel op (dicht tegen de buitenmuur, direct naar binnen en veel van de rest in de kruipruimte).

Ik heb de WP nog niet echt draaien omdat ik last hou van trilling geluiden. Hoor jij niks binnen ondanks dat die alleen op bigfoots staat zo dicht tegen de muur?

Hoe ervaar jij het verder met defrosts en alleen radiatoren in huis? Ik ben er een beetje huiverig voor dat de WP alle warmte uit het systeem trekt en ben ook nog aan het afwegen of ik een buffervat in de retour ga plaatsen. Als ik je plaatje goed lees dan heb jij het vanaf het begin al met een buffervat gedaan he?

In eerste instantie ga ik het zonder proberen, maar mocht ik er toch een tussen zetten dan neem ik je tip mee om een bypass en een 3-wegklep te monteren. Heb je hiervoor een normale veerbelaste bypass voor gebruikt en uitgerekend op welke stand je hem moet zetten? Hoe heb je dit gedaan?
Wij ervaren binnen totaal geen trillingen vanaf de WP. Hij staat gewoon op bigfoots en die bigfoots staat op de teruggeplaatste bestrating bovenop ‘t grindbed. De waterzijdige aansluiting heb ik met 2 meter lange, met RVS vlechtwerk omklede, flexibele leidingen gedaan. Ik heb altijd (ach ja 2,5 maanden dus) , met die seriebuffer in de retour gedraaid. Die bypass is idd zo’n gewoon veerbelast exemplaar die ik proefondervindelijk heb ingesteld. Ik heb een temperatuursensor achter de bypass waarmee ik nu constateer dat de temperatuur snel oploopt als de defrost start en in alle andere gevallen (normaal gebruik) niet.

• Joris 407
blb4 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:37:
Welkom @Joris 407 :). (nog) niet direct. Ik stuur nu aan via het NodeRed Dashboard/Heishamon. Heishamon is nu fors in ontwikkeling qua Opentherm ondersteuning en - al is 't maar als experiment - wil ik binnenkort eens gaan proberen om idd alleen Evohome met bdr91t en Heishamon te gaan gebruiken.
Ik ben wel benieuwd naar hoe het werkt met bdr91t. Bij mij draait de 7J nu een week, op vaste aanvoertemperatuur voorlopig, moet nog een stooklijn programmeren. Ik heb een bdr91 (zonder t) die de secundaire pomp aan of uit zet. Ik heb een parallel buffervat op t-stukken. Begonnen met de controller als thermostaat, en ingesteld op delta t. Dat draaide eigenlijk best aardig. Maar ik wil eigenlijk ons evohome systeem graag behouden om per ruimte na te kunnen regelen. Dus ik heb toen puur op directe watertemperatuur gegaan en het evohome home systeem de secundaire pomp katen bedienen. Ingesteld op maximaal 3 schakelingen per uur. Maar ik kreeg toen korte runs.
Dus ik ben er nog niet uit. Misschien toch de bdr91 vervangen door bdr91t?
Hoe lang duren jouw runs deze dagen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Joris 407 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:54:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar hoe het werkt met bdr91t. Bij mij draait de 7J nu een week, op vaste aanvoertemperatuur voorlopig, moet nog een stooklijn programmeren. Ik heb een bdr91 (zonder t) die de secundaire pomp aan of uit zet. Ik heb een parallel buffervat op t-stukken. Begonnen met de controller als thermostaat, en ingesteld op delta t. Dat draaide eigenlijk best aardig. Maar ik wil eigenlijk ons evohome systeem graag behouden om per ruimte na te kunnen regelen. Dus ik heb toen puur op directe watertemperatuur gegaan en het evohome home systeem de secundaire pomp katen bedienen. Ingesteld op maximaal 3 schakelingen per uur. Maar ik kreeg toen korte runs.
Dus ik ben er nog niet uit. Misschien toch de bdr91 vervangen door bdr91t?
Hoe lang duren jouw runs deze dagen?
Ik heb maar een paar dagen met de bdr91t gewerkt. 't is raar, maar je dan dan langere verwarmingstijden instellen maar volgens mij niet langer dan 1 uur. Als je lange runs wil dan moet je evohome (met bdr91t) niet rechtstreeks de warmtepomp laten bedienen.

Ik heb nu evohome met de opentherm module aan Heishamon hangen en gebruikt - via NodeRed Dashboard - het opentherm chenable bericht om de de warmtepomp aan/uit te schakelen. Op deze manier heb ik nu - behalve tijdens de defrost gevoelige periodes - lange runs, soms van meer dan 6 uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
blb4 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Ik heb maar een paar dagen met de bdr91t gewerkt. 't is raar, maar je dan dan langere verwarmingstijden instellen maar volgens mij niet langer dan 1 uur. Als je lange runs wil dan moet je evohome (met bdr91t) niet rechtstreeks de warmtepomp laten bedienen.

Ik heb nu evohome met de opentherm module aan Heishamon hangen en gebruikt - via NodeRed Dashboard - het opentherm chenable bericht om de de warmtepomp aan/uit te schakelen. Op deze manier heb ik nu - behalve tijdens de defrost gevoelige periodes - lange runs, soms van meer dan 6 uur.
Ik zit net toevallig te kijken naar mijn langste run ooit (wp draait nu 1.5 week en ben aardig aan het testen met verschillende instellingen). Net toen ik dacht dat het hem niet ging worden met het evohome systeem, zie ik dit:

Ik denk dat Ta 33 graden bij 2 graden buitentemperatuur, dus aardig de sweet spot is. Nu de bijbehorende stooklijn nog vinden.

Joris 407 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:59:
[...]

Ik zit net toevallig te kijken naar mijn langste run ooit (wp draait nu 1.5 week en ben aardig aan het testen met verschillende instellingen). Net toen ik dacht dat het hem niet ging worden met het evohome systeem, zie ik dit:

[Afbeelding]

Ik denk dat Ta 33 graden bij 2 graden buitentemperatuur, dus aardig de sweet spot is. Nu de bijbehorende stooklijn nog vinden.
Dit ziet er prima uit, ik merk ook nog dat 't erg van de omstandigheden afhangt. Mijn langste run ever was 12,5 uur.

• Joris 407
blb4 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Dit ziet er prima uit, ik merk ook nog dat 't erg van de omstandigheden afhangt. Mijn langste run ever was 12,5 uur.
[Afbeelding]
Dat is wel erg mooi. Ik werk dus met een kleine nachtverzorging en merk dat het evohome systeem daar niet goed mee omgaat. In ieder geval minder goed dan de pana controller.
Het ecosysteem mag nu alleen de secundaire pomp aan en uit zetten. En ondanks dat zie ik dit afgelopen nacht:

Dat ie af en toe langere tijd (1u+) aan gaat vind ik prima, maar die 2 piekjes rond 3u zijn onzin.
Als ik met de pana controller als thermostaat werk dan heb ik dat niet. Waarschijnlijk een grovere meting / hysterese.

Ik ben er dus nog niet uit. De pana controller als thermostaat geeft rustiger gedrag met name bij afkoelen. Maar als ik die keuze maak, zit ik feitelijk weer met een ouderwetse situatie, waarbij ik in de woonkamer, waar de controller hangt, warmtevraag moet hebben om het in andere ruimtes warm te krijgen. Tips? (Heishamon etc waag ik mij niet aan..)

@Joris 407, ik heb niet helemaal thuis in systemen met parallelbuffer. Wat ik daarvan begrijp is dat je de WP dan helemaal niet na-regelt maar via WAR/stooklijn gewoon de warmtepomp altijd het buffervat op temperatuur houd, eventueel kan je dit onderbreken door middel van de scheduler oid. Vervolgens ga je met een aan/uit thermostaat de secundaire pomp - en daarmee 't afgiftesysteem - bedienen. Als 't zo werkt zouden korte aan/uit schakeltijden van de thermostaat geen (direct) effect op de WP moeten hebben toch?

Wat is trouwens ook wel gezien heb is de evohome soms wat irritant gedrag heeft, namelijk even kort in- of uitschakelen. Ik heb dat in software ondervangen door met een tijdvertraging te werken. Ik heb gelezen dat mensen dat ook wel in hardware oplossen, de bdr91(t) niet direct (de WP of pomp) laten bedienen maar er een tijdrelais tussenzetten. Op die manier kan je b.v. zorgen dat korte schakelmomenten van zeg 5 minuten niet worden doorgegeven en dat aan b.v. minimaal 60 minuten is.

Ik denk dat je jou case beter even in 't panasonic optimalisatie topic kan zetten, daar zit denk ik alle kennis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
Dankje, die van dat tijdrelais is wel een goed idee. Ik zie dus inderdaad soms zo'n korte aan -uit moment. Ik heb nog een ander idee, wat ik wil proberen en dat is de evohome ook niet de secundaire pomp laten bedienen. Evo regelt dan alleen nog de knoppen op de radiatoren. De secundaire pomp is altijd aan dan. Is 9 watt. Het enige wat het warmtepomp systeem dan gaat merken is dat er soms meer, soms minder door het afgifte circuit gaat. Als er een radiator dicht gezet wordt gaat er meer door het parallelbuffervat. Zal kijken of ik dat morgen kan aanpassen

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:23
Ik ga dit topic even een subtiel schopje geven. Ik kwam er achter dat @blb4 de openingspost een paar keer mooi heeft bijgewerkt en dan komt dit topic niet naar boven in mijn bookmarks. Dat is zonde want er zit waardevolle info bij! _/-\o_

Vragen die ik nog aan blb4 heb:
Wat is nu de laatste stand met je opentherm aansturing? nu rechtstreeks via Heishamon of nog via OTGW? (ik zie net je bijdrage in de Heishamon topic). Zou je (als je wilt) je rules willen delen?

Ik heb nog een plugwise systeem thuis wat buiten gebruik is sinds ik de warmtepomp heb draaien in de woonkamer. Nu ook de slaapkamers "om" gaan aan het warmtepomp circuit ben ik weer toe aan een bescheiden zoneregeling. Net als dat jij daar evohome voor gebruikt. Verder is de ingebouwde Panasonic thermostaat natuurlijk een beetje teleurstellend..

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Vergeet af en toe niet even een nieuwe post te doen, naast het bijhouden van je openingspost.
@ranjo, dank je! Ik zal je suggestie ter harte nemen, idd zo af en toe even een nieuwe post bij een update.

Ik heb idd aan 't experimenteren gegaan met de rules op Heishamon, ziet er zee veel belovend uit! Ik denk dat 't mogelijk is heel veel functionaliteit onafhankelijk te maken van externe logica. 't zou toch erg mooi zijn als je gewoon kan werken met OT-Thermostaat -> Heishamon (met Rules) -> WP!

mijn huidige rules staan hieronder maar, zoals gezegd, nog in ontwikkelfase. De overdracht van WP waarden (@) naar OT waarden (?) is wel behoorlijk stabiel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
on System#Boot then         
    setTimer(1,15);     
    setTimer(2,30);     
    #chState = 0;
    #chStateOld = 0;
    #QMTimer = 0;
    #MPD = 0;
end         

on timer=1 then         
    ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp;      
    ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp;        
    #outsideTemp = @Outside_Temp;       
    ?dhwSetpoint = @DHW_Target_Temp;        
    ?dhwTemp = @DHW_Temp;       
    if @Compressor_Freq == 0 then       
        ?flameState = 0;    
        ?chState = 0;   
        ?dhwState = 0;  
        #chState = 0;
    else        
        ?flameState = 1;    
        if @ThreeWay_Valve_State == 0 then  
            ?chState = 1;
            ?dhwState = 0;
            #chState = 1;
        else    
            ?chState = 0;
            ?dhwState = 1;
            #chState = 0;
        end 
    end     
    setTimer(1,120);        
end         

on @Main_Inlet_Temp then            
    ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp;      
end             

on @Main_Outlet_Temp then       
    $HRT = @Main_Outlet_Temp;
    ?outletTemp = $HRT;     
    if ?chSetpoint > @Main_Outlet_Temp then     
        $HRT = ?chSetpoint; 
    else        
        $HRT = @Main_Outlet_Temp - 0.5; 
    end
    if $HRT < 30 then
        $HRT = 30;
    end
    if $HRT > #maxTa + 5 then
        $HRT = #maxTa + 5;
    end
    @SetZ1HeatRequestTemperature = $HRT;    
end         

on @Outside_Temp then           
    #outsideTemp = @Outside_Temp;       
end         

on @DHW_Temp then           
    ?dhwTemp = @DHW_Temp;       
end         

on @Compressor_Freq then            
    if @Compressor_Freq == 0 then       
        ?flameState = 0;    
        if @Quiet_Mode_Level != 3 then
            @SetQuietMode = 3;
        end
        ?chState = 0;
        ?dhwState = 0;
        #chState = 0;
    else        
        ?flameState = 1;    
        if @ThreeWay_Valve_State == 0 then  
            ?chState = 1;
            ?dhwState = 0;
            #chState = 1;
        else    
            ?chState = 0;
            ?dhwState = 1;
            #chState = 0;
        end 
    end     
    if #chState == 1 && #chStateOld == 0 then
        settimer(3,1200);
        #chStateOld = 1;
        #QMTimer = 1;
    end
    if #chState == 0 && #chStateOld == 1 then
        #chStateOld = 0;
    end
end     

on timer=3 then
    if @Quiet_Mode_Level != 0 then
        @SetQuietMode = 0;
        #QMtimer = 2;
    end 
end

on timer=2 then         
    $Ta1 = @Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp;      
    $Tb1 = @Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp;        
    $Ta2 = 37;      
    $Tb2 = @Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp;     
    #maxTa = $Ta1;      
    if @Outside_Temp >= $Tb1 then       
        #maxTa = $Ta1;  
    else        
        if @Outside_Temp <= $Tb2 then   
            #maxTa = $Ta2;
        else    
            #maxTa = $Ta1 + (($Tb1 - @Outside_Temp) * ($Ta2 - $Ta1) / ($Tb1 - $Tb2));
        end 
    end     
    ?maxTSet = #maxTa;          
    setTimer(2,600);            
end         

on @ThreeWay_Valve_State then
    if @ThreeWay_Valve_State == 1 then
        @SetMaxPumpDuty = 200;
        #MPD = 200;
    else    
        @SetMaxPumpDuty = 96;
        #MPD = 96;
    end
end

[Voor 1% gewijzigd door blb4 op 31-03-2023 11:04. Reden: fout in rules gecorrigeerd]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee