PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Maar geluid binnen zal vooral van de waterstroming komen, en dat kan je beperken tot een voor jouw acceptabel niveau. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken eigenlijk. Stoort die airco op de foto je erg?
Wellicht beter om een eigen topic te maken overigens?
Een eigen topic lijkt me inmiddels wel handig, de basis is wel gelegd.
De wp verder de tuin in geeft meer verlies en maakt bekabelen lastig, dan zou ik de leidingen moeten ingraven met een extra mantel enz. wat het allemaal niet goedkoper maakt.
De airco is verrassend stil, eigenlijk hoor ik alleen de compressor bij een defrost en dat moet dan maar even.
Ik heb er nog geen buur over gehoord in de 8 jaar dat de airco's er zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Vanaf 03:30u tot nu toe heb ik vandaag al 10 defrosts gehad. Wat je duidelijk ziet is dat het backup element er bij moet komen als de Ta lager staat. totaal verbruik tot nu toe vandaag is 13,6 kWh waarvan 2 kWh door 't backup element. Zou nog eens aardig zijn om uit te zoeken wat voordeliger is: Ta hoger waardoor geen backup element nodig is of Ta lager met backup element.
/f/image/Yx7JCxHFTZPVfGiQ92HwOnDz.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zou een grotere buffer hierbij helpen? (ik moet m'n buffer nog kopen en in feite met de fancoils die ik heb gekocht en zonder vloerverwarming koop ik die puur voor de defrosts.blb4 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:58:
Hoi @ranjo, ik ben de laatste tijd aardig aan 't rommelen met aansturing via rules in HeishaMon en OpenThermostaat, dus ik heb niet een heel rustig lopende WP.
Vanaf 03:30u tot nu toe heb ik vandaag al 10 defrosts gehad. Wat je duidelijk ziet is dat het backup element er bij moet komen als de Ta lager staat. totaal verbruik tot nu toe vandaag is 13,6 kWh waarvan 2 kWh door 't backup element. Zou nog eens aardig zijn om uit te zoeken wat voordeliger is: Ta hoger waardoor geen backup element nodig is of Ta lager met backup element.
[Afbeelding]
't gaat vooral om the watertemperatuur, als de Tretour onder de 27 graden zakt gaat 't backup element aan, hoe groot 't buffer ook is. Of je moet 'm geforceerd uit zetten maar dat wordt eigenlijk door niemand geadviseerd vanwege 't gevaar dat de WP stil komt te staan. Ik heb daar in elk geval (nog) niet mee geëxperimenteerd. Nog wel wat gegevens:Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:22:
[...]
Zou een grotere buffer hierbij helpen? (ik moet m'n buffer nog kopen en in feite met de fancoils die ik heb gekocht en zonder vloerverwarming koop ik die puur voor de defrosts.
Gedurende de defrost staat bij mij de compressor zo'n 3 minuten omgedraaid te werken. De pomp staat er dan 33l/m doorheen te jassen, totaal dus 100 liter. Mijn buffer is 50 liter maar door de bypass in mijn installatie gaat een deel door de installatie (en pas later door de buffer).
Als jij met fancoils gaat werken kan je denk ik dus ook met een lage Ta werken dus zal je ook snel Tr beneden 27 graden krijgen. Je zou eens kunnen kijken/vragen op 't algemene panasonic topic of er mensen zijn met vloerverwarming die 't backup element uit hebben gezet en defrost dan helemaal op de vloer doen of ze daar goede ervaringen mee hebben.
Ik heb zelfs overwogen om geen buffer te nemen omdat alle fancoils een klep hebben en dus dicht kunnen. Omdat ik met 32mm leidingen zou werken zou ik de bypass en een driewegsklep aan het einde van m'n 32mm leidingen leggen en hier zit volgens mijn berekening ongeveer een halve liter per meter in. Ik verwacht hiermee al snel over de vereiste minimale 30 liter heen te gaan.
Mocht ik dit doen dan heb ik ook geen (extra) expansievat nodig en zou het vat in de warmtepomp zelf volstaan omdat ik dan onder de 150 liter totale systeeminhoud blijf.
[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 30-11-2023 16:29 ]
Ik heb een Pana 9J met alleen maar radiatoren in een oud nageisoleerd huis en gebruik(te) Evohome, dus een redelijk vergelijkbare situatie met die van jou. De Heisamon is binnen, nu nog besluiten hoe ik die in ga zetten.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb nu ook de nieuwe Heishamon (v5) draaien, daar zit fw 3.5 op met veel meer OT waarden, o.a. ook voor koelen. Ik heb m'n rules ontwikkeling een beetje op een laag pitje gehad doordat 't eigenlijk (tijdens 't stookseizoen) precies deed wat ik wilde en de oude Heishamon tegen grenzen aanliep met veel rules (veel reboots). 't Ziet er nu weer aardig stabiel uit (Heishamon is running voor 44 uur), dus dat geeft me weer moed om verder met de ontwikkeling te gaan, nu ook gericht op koelen. Zodra ik weer wat zinnigs te melden heb op dit gebied zal ik e.e.a weer delen in 't Heishamon rules topic.RichieB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:16:
Dat komt natuurlijk omdat er vrijwel geen warmtepompen zijn die je met OT kan aansturen. Wat dat betreft voelt het alsof we 30 jaar terug zijn gegaan in de tijd. Ieder merk heeft kabouters met hun eigen beperkingen zonder dat je ze op een gestandaardiseerde manier kan beïnvloeden. Terwijl inderdaad OT icm WP op papier echt goed zou moeten kunnen werken.
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 21-05-2024 00:01 ]
Googlen op EQF500 (uit jouw afbeelding) brengt mij niks.
Ik heb de Honeywell VC6013 die ook door Panasonic aangeboden wordt, maar ik heb nu al lekkage (na net geen jaar in bedrijf). Mijn SWW vat koelt nu 1 graad per 20/30 minuten af tijdens verwarmen (klep op Room).
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Ik heb die van mij via Amazoncerebrum schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:03:
Mag ik vragen welk type 3-weg klep je gebruikt (voor SWW)?
Googlen op EQF500 (uit jouw afbeelding) brengt mij niks.
Ik heb de Honeywell VC6013 die ook door Panasonic aangeboden wordt, maar ik heb nu al lekkage (na net geen jaar in bedrijf). Mijn SWW vat koelt nu 1 graad per 20/30 minuten af tijdens verwarmen (klep op Room).
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
't is leuk speelgoed, zo'n Kamstrup maar uiteindelijk doe je (ik althans) er niet veel mee. Daarbij is ook van belang dat de afwijking tussen de geproduceerde energie die de Kamstrup meet en die de Warmtepomp zelf geeft niet zo groot, zeker niet na (een zeer eenvoudig) kalibratie van de Ta en Tr sensors van de warmtepomp. Maar dat weet je natuurlijk pas als je ze kan vergelijken..... De afwijking van de opgenomen (elektrische) energie is veel groter dus kW(h) meters voor elektrische energie zou ik nog wel steeds doen.Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:05:
Mooi topic! In de TS las ik dat je met de kennis van nu misschien geen Kamstrup zou nemen. Ik heb 'm op dit moment wel in mijn concept bestellijst en installatieschema staan. Wat maakt dat je nu een andere keuze zou maken @blb4 ?
Kan ik het dan zo zien: de Kamstrup doet niets extra, omdat de Pana alles wat de Kamstrup doet zelf al doet en hij doet het ook niet echt significant nauwkeuriger? We gaan werken met een Heishamon met Node-Red op een Rpi om e.e.a. te monitoren en aan te sturen.blb4 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:21:
[...]
't is leuk speelgoed, zo'n Kamstrup maar uiteindelijk doe je (ik althans) er niet veel mee. Daarbij is ook van belang dat de afwijking tussen de geproduceerde energie die de Kamstrup meet en die de Warmtepomp zelf geeft niet zo groot, zeker niet na (een zeer eenvoudig) kalibratie van de Ta en Tr sensors van de warmtepomp. Maar dat weet je natuurlijk pas als je ze kan vergelijken..... De afwijking van de opgenomen (elektrische) energie is veel groter dus kW(h) meters voor elektrische energie zou ik nog wel steeds doen.
Sorry als dit een dombo vraag is, want we hebben ons over het monitoringgedeelte nog niet goed kunnen inlezen doordat we met een race tegen de klok bezig zijn met bestellen om de wp draaiend te kunnen hebben voordat het gaat vriezen (omdat 'ie nu onaangesloten op het dak staat en bij vriezen mogelijk schade oploopt). En voor het aansluiten (en dus het bestellen) is het wel van belang te weten of we wel/niet een Kamstrup nemen, dus het inlezen op het monitoringgedeelte staat nog even in de wacht...
[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 14-11-2024 20:55 ]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Waarom zou hij schade oplopen als hij onaangesloten staat? De mijne heeft ook zo een winter op het dak gestaan, zolang er geen water in zit is er niks aan de hand.Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:40:
[...]
Kan ik het dan zo zien: de Kamstrup doet niets extra, omdat de Pana alles wat de Kamstrup doet zelf al doet en hij doet het ook niet echt significant nauwkeuriger? We gaan werken met een Heishamon met Node-Red op een Rpi om e.e.a. te monitoren en aan te sturen.
Sorry als dit een dombo vraag is, want we hebben ons over het monitoringgedeelte nog niet goed kunnen inlezen doordat we met een race tegen de klok bezig zijn met bestellen om de wp draaiend te kunnen hebben voordat het gaat vriezen (omdat 'ie nu onaangesloten op het dak staat en bij vriezen mogelijk schade oploopt). En voor het aansluiten (en dus het bestellen) is het wel van belang te weten of we wel/niet een Kamstrup nemen, dus het inlezen op het monitoringgedeelte staat nog even in de wacht...

Zo kan je 't idd zien. Met een Kamstrup kan je iets nauwkeuriger monitoren en mogelijk fine-tunen maar voor het aansturen van de WP via 't voortreffelijke node-red dashboard van @edterbak is het zeker niet noodzakelijk.Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:40:
[...]
Kan ik het dan zo zien: de Kamstrup doet niets extra, omdat de Pana alles wat de Kamstrup doet zelf al doet en hij doet het ook niet echt significant nauwkeuriger? We gaan werken met een Heishamon met Node-Red op een Rpi om e.e.a. te monitoren en aan te sturen.
Je kunt er een studie op doen om alles juist te meten en te justeren/kalibreren. Maar ga je er ook daadwerkelijk wat met de data doen, of gaat de pomp er wat mee doen. Zolang je niet actief iets verandert... blijft het window-dressing. Het bepalen van een zeer betrouwbare COP is leuk, maar zolang je er niet op gaat sturen vrij zinloos.
Bij mij was de pomp neergezet, aansluiten, stekker er in en gaan. Ik heb zelf ook helemaal geen behoefte naar het kamstrup gebeuren, en ik ben toch helemaal tevreden met de panasonic
En mocht je bedenken dat je toch in het 'andere kamp' thuishoort, kan dat achteraf vast nog prima worden toegevoegd toch? ) no stress.
Ik heb zelf alleen nooit die overtuiging gehad.
Ik heb wel een temperatuursensor in elke fancoil en ik weet het debiet van de fancoils bij bepaalde pomp snelheden (ik heb enkel fancoils en sww) dus wellicht heb ik alsnog vrij veel data.
Wat voor mij ook heel interessant was is het warmteverlies wat ik had in mijn ongeïsoleerde leidingen in de koude kelder. Bij een Ta van 35 graden kwam bijvoorbeeld maar 33 graden aan bij de dichtsbijzijnde fancoil en 28 bij de verste (parallel aangesloten). Uiteindelijk moet hier overal isolatie om de buizen heen maar dat "verlies" (de warmte is immers al in huis) is veel groter dan ik had verwacht.
Even voor mijn beeld vorming.Update94 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:15:
Ik ben zonder kamstrup begonnen, maar wel met 2 s0 meters en de Heishamon. Ook met het idee als ik hem mis dan voeg ik er een toe. Achteraf gezien ben ik blij met mijn keuze want een kamstrup is niet goedkoop en zoals Edterbak zegt zou ik eigenlijk, buiten voor de lol, niet meer met de data van de kamstrup kunnen sturen dan ik nu doe met de Heishamon en home assistant. Met automations geïnspireerd door het nodered dashboard van Edterbak wat ik ook nog gebruik.
Ik heb wel een temperatuursensor in elke fancoil en ik weet het debiet van de fancoils bij bepaalde pomp snelheden (ik heb enkel fancoils en sww) dus wellicht heb ik alsnog vrij veel data.
Wat voor mij ook heel interessant was is het warmteverlies wat ik had in mijn ongeïsoleerde leidingen in de koude kelder. Bij een Ta van 35 graden kwam bijvoorbeeld maar 33 graden aan bij de dichtsbijzijnde fancoil en 28 bij de verste (parallel aangesloten). Uiteindelijk moet hier overal isolatie om de buizen heen maar dat "verlies" (de warmte is immers al in huis) is veel groter dan ik had verwacht.
bij 800ltr/hrs. en 7 graden verschil zit je al over de 6.5 kW. klopt niet helemaal want hoe verder je van de pomp af bent hoe minder flow. Doen we heel lomp delen we het verlies door 2 dat is dan 3.25kW. Daar kun je een huis mee verwarmen. Lijkt me wel erg veel verlies.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Goed puntSeafarer schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:56:
[...]
Even voor mijn beeld vorming.Alle thermometers zijn hetzelfde en dezelfde montage wijze?
bij 800ltr/hrs. en 7 graden verschil zit je al over de 6.5 kW. klopt niet helemaal want hoe verder je van de pomp af bent hoe minder flow. Doen we heel lomp delen we het verlies door 2 dat is dan 3.25kW. Daar kun je een huis mee verwarmen. Lijkt me wel erg veel verlies.
De sensoren zitten in een (ik denk koperen) hulsje vastgelast aan aanvoerbuis van de fancoils (Innova SL1000). Tussen de eerste en de laatste fancoil zit ongeveer 25 meter 32mm meerlagenbuis. De flow die de WP meestal kiest is rond de 25 liters per minuut en met alle fancoils open stroomt er dan weinig water door de achterste coil dus er is weinig flow, ik denk dat dit de verklaring is. Ik heb dit na de installatie eens nagekeken met een warmtecamera maar vooral gericht op de delta T, niet op of de aanvoer klopt met wat er gerapporteerd wordt vanuit de sensor. (dit kan ik evt opnieuw doen want ik heb er zelf een aangeschaft). Normaal staat alleen de fancoil die aan staat open en zit de rest dicht. Ik zal morgen in elk geval eens alleen de achterste open zetten en dan kijken waar ik op uitkom, of als ik tijd heb de warmtecamera erbij pakken voor nader onderzoek.
Ik ben gisteren met mijn warmtebeeldcamera de leidingen afgegaan en het verlies in de nu nog grotendeels ongeisoleerde leidingen is veel kleiner dan ik dacht dus -> je hebt helemaal gelijk Seafarer, bedankt voor het inzicht, ik had hier zelf nog niet zo bij stilgestaan. De aanvoertemperatuur van de fancoils is gewoon gelijk aan die van de aanvoer die uit de WP komt, er zit misschien 0.1 a 0.2 graden tussen maar dat kan ook meetonzekerheid zijn.Seafarer schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:56:
[...]
Even voor mijn beeld vorming.Alle thermometers zijn hetzelfde en dezelfde montage wijze?
Het is wel apart dat dit precies kouder wordt hoe verder de fancoils van de pomp vandaan zitten. Ik verwacht dat de huls waarin de sensor zit bij de aanvoer van de fancoil toch meer/teveel last heeft van de invloed van de fan die ook langs de huls op de leiding blaast. De fancoils bieden wel de mogelijkheid dit te kalibreren dus ik denk dat ik dit binnenkort eens ga proberen.