Warmtepomp +zonneboiler +Heishamon installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32

Welkom!

Dit topic heb ik aangemaakt om de installatie van onze Panasonic WH-MDC05J3E5 warmtepomp, in combinatie met - wijzigen van - ons reeds bestaande zonneboilersysteem en start met monitoren en aansturen van de wp met Heishamon, voor te leggen voor feedback (waarvoor bijvoorbaat heel hartelijk dank). Tevens om mijn ervaringen vervolgens hier te kunnen delen om zo weer anderen te kunnen helpen.

Aangezien de warmtepomp nog niet aangesloten is, maar wel reeds op het dak staat, is er haast geboden bij installeren
(in mindere mate voor onszelf, want we leven al sinds december 2022 zonder verwarming, maar vooral voor de warmtepomp, want lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen terwijl die niet aangesloten is)
.

Huidige / voormalige situatie

• Vloerverwarming 50 m2 (3 groepen Ø16x2mm, h-o-h 15cm) beneden op 4-groeps stalen verdeler (1 groep als reserve). Boven geen verwarming aanwezig. (Hoofd) aan- en retour van de verdeler (wordt waarschijnlijk vervangen) heeft aansluiting van 19mm buitendiameter, waar stalen cv-pijpen van 22mm (wordt vervangen) op aankomen.
  • 72 heatpipes op 500l boiler (vat wordt vervangen, zie hieronder) met 2 spiralen (ene liep de retour van de vloerverwarming doorheen, de andere is voor de heatpipes) en sww in het vat zelf. Solar controller: SR728c
  • Cv-ketel (niet meer in gebruik, is dec 2022 overleden), stekker lag er altijd van minstens eind maart tot half oktober uit.
  • Toen onze cv-ketel nog in gebruik was hadden we meestal 40 graden cv-aanvoertemp (aan begin en eind stookseizoen 35), hoogste aanvoertemp die we ooit hebben gebruikt was 48 (in 1 week waarin het zo'n 3 dagen gemiddeld -10 was)
  • Gasverbruik 8 dec 2020 t/m 7 dec 2021: 605 m3.
  • Koevlaasformule komt op 2,9 kW.
  • Geen koeling nodig in huis.

Reeds aangeschaft voor nieuwe situatie, nog niet aangesloten

• Panasonic WH-MDC05J3E5 warmtepomp (aangeschaft na brainstormen in het grote L/W topic. Deze staat reeds op ons betonnen platte dak, maar is nog niet aangesloten).
  • Eldom ES/BCWS2 500 + 2WT, 2023-versie (aangeschaft na brainstormen in Zonneboiler topic) hygiëneboilervat, met daarin 1 hygiënespiraal + 2 spiralen die voor de heatpipes gebruikt gaan worden, waarbij de bovenste spiraal op momenten bijgeschakeld kan worden om onderste spiraal te verlengen. Retour vloerverwarming wordt rechtstreeks op het vat zelf aangesloten (bij huidige vat liep die door een spiraal i.p.v. rechtstreeks op vat). Deze staat vooralsnog geduldig te wachten in de huiskamer tot 'ie naar boven mag om aangesloten te worden ;) .
  • Clage CEX 11kW doorstroomverwarmer na het door heatpipes opgewarmde hygiëneboilervat. De wp gaat niet het vat verwarmen. Onze prio ligt bij verhoging retour vvw. Er wordt niet veel gedoucht, dus het door de heatpipes voorverwarmde water kan de Clage zelfstandig verder tot 40c brengen indien nodig, wat warm genoeg is om te douchen.
  • Rvs vierkante kokers, EPDM en parabolische trillingsdempers voor constructie frame op betonnen plat dak
  • Heishamon large, incl. Ethernet adapter. Dat we dit gaan gebruiken voor monitoring en aansturing van de wp is zeker, met Node-Red op Rpi is het plan. Hoe en wat precies en wat nog benodigd is, hebben we nog niet duidelijk, want door de tijdsdruk nog niet goed over kunnen inlezen.

Bijna alles is besteld!!!

Bij een aantal onderdelen heb ik nog vragen gezet. O.a. bijv. hoeveel sensoren en waar (omdat we dus nog niet helder hebben wat we nodig hebben voor monitoring en aansturing van de wp met de Heishamon). Lijkt misschien een zorg voor later, maar het is zeer onhandig als we straks ergens al isolatie omheen hebben zitten, waar vervolgens een sensor geplaatst blijkt te moeten worden.
Ben erg lang bezig geweest om duidelijk voor mezelf te krijgen welke koppelingen we nodig hebben (o.a. door geen ervaring met Pipetec).

Bestellijst:

2x Rvs flex 25DN 1m 1" IG naar 1" AG (t.b.v. aansluiting op wp, flex i.v.m. minder star aansluiten om resonantie te verminderen)
1x Meerlagenbuis Pipetec 32x3mm, rol van 25m
1x Rvs verdeler vvw 3-groeps 16x2mm, 1" IG (voorkeur voor nieuwe i.p.v. ombouwen, i.v.m. grotere (hoofd) aan- en uitvoer aansluitingen t.o.v. huidige gemeten 19mm buitendiameter. Nieuwe heeft flowmeters = flowkillers? aangezien het 3 gelijke groepen zijn valt er niets in te regelen, dus denk dat we die eruit halen. Reservegroep niet meer nodig.)
1x Overdrukventiel incl. manometer 1/2" IG
1x Automatische ontluchter (dat we nog hebben liggen) te plaatsen bij manometer en
expansievat
1x Expansievat 50l 3/4"
1x Thermostatisch mengventiel ESBE VTA372 20-55c 1", Kvs 3.4 (t.b.v. voorkomen te heet water naar wp)
1x Thermostatisch mengventiel 15mm (hebben we nog liggen) (t.b.v. te heet water naar Clage)
1x 3-wegklep Tameson BW3 1/2" 230V AC 3-punts (t.b.v. mogelijkheid om - indien T van retourglycol uit onderste vat > T bovenin vat - de bovenste spiraal van de heatpipes te gebruiken als verlenging van / vervolg op de onderste)
1x Aftapkraan 1/2"AG
1x Vulkraan 5/4"
1x Vuilafscheider Caleffi 545306 1", Kv 10.5

2x Neusstuk 5/4" IG naar 1" IG (t.b.v. wp naar rvs flex)
9x Perskoppeling Pipetec 32x3mm overgang naar messing 1"IG (t.b.v. rvs flex en kogelkranen)
3x Perskoppeling Pipetec 32x3mm overgang naar messing 1"AG (t.b.v. messing T-stuk en mengventiel)
1x Perskoppeling Pipetec 32x3mm overgang naar messing 5/4" AG (t.b.v. aanvoer op hygiënevat)

1x Verloopring 2" AG naar 5/4"IG (t.b.v. aanvoer op hygiënevat)
3x Verloopring 2" AG naar 1" IG (t.b.v. vat naar kogelkraan)
1x Verloopring 6/4" AG naar 1" IG (t.b.v. extra aansluiting op vat naar kogelkraan)
8x Kogelkranen handmatig 1" AG naar 1" AG, kv-waarde 51.21 (4 t.b.v. keuzemogelijkheid hoogte aansluiting retour uit het boilervat naar voorbeeld @Baapje327 (waarvoor dank!) , 2 t.b.v. vuilafscheider, 2 t.b.v. vvw-verdeler)
4x Stop 2" AG (t.b.v. ongebruikte aansluitingen op vat)
1x Messing T-stuk 1"IG-1/2"IG-1"IG (t.b.v. aftapkraan direct na kogelkraan vvw)
4x Pers T-stuk 32-32-32 (restrictie lijkt wel groot)
1x Pers T-stuk 32-3/4"-32 (t.b.v. stalen leiding 15mm naar expansievat via manometer, veiligheidsventiel en ontluchter)

2x 4m2 Armaflex AF 25mm buiten 2-laags (dus totaal 50mm), binnen 1 laag
1x 4m2 Armaflex XG 25mm (binnen 1 laag)
21x Pvc tape
2x Dakdoorvoer Ø150

1x Kamerthermostaat Open Therm EMOS P5606OT bedraad
25 :*) x DS18B20 sensoren (t.b.v. monitoring+aansturing met Heishamon)
3?x Rvs sensorhulsen
2x S0kWh meters (t.b.v. monitoring+aansturing met Heishamon)

Klein beetje koper en staal om bestaande leiding naar expansievat en water- en zonneboilercircuit aan te passen aan nieuwe vat.

Installatieschema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwfMRVRSBZfHxiinCbt7ze9EZ7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HdSzN9dTM6ojKSjwq62vlt7W.png?f=fotoalbum_largeAfstand wp naar dakdoorvoer is 4 meter. Plan is 1m rvs flex bij de wp, daarna (al buiten dus) over naar meerlagenbuis Pipetec.

Edit 2: Dit is versie 4 (oorspronkelijke schema eerst aangepast n.a.v. feedback van @Rimco , waarvoor dank! , daarna nog verder gewijzigd door toevoegen vulkraan en verwijderen Kamstrup, vorstbeveiligers en beluchter, daarna mengventiel t.b.v. prio-regeling spiralen heatpipes op de juiste plek gezet). In - nog te plaatsen - versie 5 komen sensoren op alle in- en uitgangen van de spiralen van de heatpipes.

Voor de overzichtelijkheid van het plaatje is in dit schema het volgende niet getekend: de Panasonic wp heeft overdrukventiel, ontluchter en expansievat 6 liter. Er zit ook een overdrukventiel in zonneboilercircuit (dat laatste is in dit geval ook niet zo relevant, want dat systeem draait al vele jaren).

Dank!!!

O.a. de volgende topics - en ieder die daaraan bijdraagt - hebben mij reeds zeer geholpen, waarvoor mijn grote dank:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11,
Zonneboilers, dit is de plek
Panasonic monobloc warmtepomp topic,
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie topic,
Trillingen warmtepomp dempen
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules
Last but not least: aan de basis van de verduurzaming van ons huis - waarin dit de volgende stap is - staat de geweldige Duurzame Energie topic reeks die uitgroeide tot dit hele forum, waarvoor ik o.a. aan @JeroenH @zonnigtype @mkleinman @NielsTn Eric-pvt @migjes @antonboonstra - en vele anderen uit die tijd die ik niet wil overslaan - heel veel dank wil overbrengen.

[ Voor 255% gewijzigd door Ecowoman op 22-01-2025 21:34 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:49
Ik denk dat je een 3 weg klep mist tussen van WP naar VW en SWW.

Oh, je had het al uitgelegd.

[ Voor 69% gewijzigd door BazemanKM op 12-11-2024 12:12 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@BazemanKM De wp gaat SWW niet verwarmen, dat laten we puur aan de heatpipes en de Clage doorstroomverwarmer over.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 21:06
Er zit een 6L expansievat in de warmtepomp, voldoende tot 150L systeem inhoud. Dus heb je echt een extern expansievat nodig?
Of is dat omdat je het zonneboiler vat in het systeem hebt zitten?

[ Voor 21% gewijzigd door Tinkerer84 op 12-11-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tinkerer84 Met 500L CV water in het vat lijkt me dat wel verstandig ja. Ik zou hem echter wel aan de koude kant, dicht bij het vat plaatsen (ook zonder een kraan er tussen waardoor je per ongeluk het vat afsluit). Een extra overdrukventiel direct op het vat is ook nooit weg :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Ecowoman Let er wel op dat een hygiëneboiler (we hebben er ook zelf een staan van OEG, 500L met 72 heatpipes op het Westen) in de winter moeite heeft om op temperatuur te blijven, zeker als je hem ook gebruikt voor de VVW.

Omdat we wat leidingwerk aan het aanpassen zijn werd het vat hier ook tijdelijk niet actief door de WP verwarmd, maar dan merk je wel dat de Clage het moeilijk heeft (op 13kW) als er redelijk wat water doorheen moet. Dit kan je mooi zien in de volgende grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsmnLgOlkTbKZVQSdkYUo5bT7hE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZaEgHm4xVpnVbBOdbf1zcRGF.png?f=user_large

DHW out = direct na het vat
DHW final = na de Clage, ingesteld op 45C

Dit was het vullen van een bad en je kan zien dat we de flow iets moesten beperken om te zorgen dat het water bij het bad zelf nog warm genoeg bleef. Ook zie je mooi terug hoe een hygiëneboiler initieel een paar liter warmer water geeft uit de spiraal en daarna langzaam inzakt. Als de flow hoger is wordt dit alleen maar erger. De temperatuur van het vat was hierbij 28C.

Let er dus op dat je het debiet beperkt kunt houden of anders wellicht meer vermogen nodig hebt.

Edit: Een meer algemene vraag: Waarom niet de 32mm variant van https://www.heima24.de/ro...gaenge-mit-aussengewinde/ gebruiken ipv perskoppelingen? Heb er persoonlijk veel gebruikt, je hebt geen gereedschap nodig en kan later makkelijk nog wat aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rimco op 12-11-2024 12:53 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Tinkerer84 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:24:
...Of is dat omdat je het zonneboiler vat in het systeem hebt zitten?
Klopt.
Rimco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:27:
@Tinkerer84 Met 500L CV water in het vat lijkt me dat wel verstandig ja. Ik zou hem echter wel aan de koude kant, dicht bij het vat plaatsen (ook zonder een kraan er tussen waardoor je per ongeluk het vat afsluit). Een extra overdrukventiel direct op het vat is ook nooit weg :)
Thanks! Expansievat hadden we in onze eerste versie van het schema ook aan de koude kant zitten, maar hadden die nu na de retour uit het vat bedacht, zodat die op een hoger punt zit samen met de manometer. Wat is de reden dat het aan de koude kant toch beter is?

Over extra overdrukventiel: in de wp (hoogste punt) zit een overdrukventiel. Is dat niet voldoende?
Rimco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:48:
@Ecowoman Let er wel op dat een hygiëneboiler (we hebben er ook zelf een staan van OEG, 500L met 72 heatpipes op het Westen) in de winter moeite heeft om op temperatuur te blijven, zeker als je hem ook gebruikt voor de VVW.

Omdat we wat leidingwerk aan het aanpassen zijn werd het vat hier ook tijdelijk niet actief door de WP verwarmd, maar dan merk je wel dat de Clage het moeilijk heeft (op 13kW) als er redelijk wat water doorheen moet. Dit kan je mooi zien in de volgende grafiek:

[Afbeelding]

DHW out = direct na het vat
DHW final = na de Clage, ingesteld op 45C

Dit was het vullen van een bad en je kan zien dat we de flow iets moesten beperken om te zorgen dat het water bij het bad zelf nog warm genoeg bleef. Ook zie je mooi terug hoe een hygiëneboiler initieel een paar liter warmer water geeft uit de spiraal en daarna langzaam inzakt. Als de flow hoger is wordt dit alleen maar erger. De temperatuur van het vat was hierbij 28C.

Let er dus op dat je het debiet beperkt kunt houden of anders wellicht meer vermogen nodig hebt.
Mooie grafiek! het knaagt soms nog wel dat we nu op een hygiënevat overstappen i.p.v. SWW in vat zelf. Van dat snelle inzakken van die temperatuur in jouw grafiek word ik niet heel blij... Maar ik zie dat dat pas gebeurt na 3 of 4 minuten, dus na de tijdsduur van een normale douchebeurt. Ik had graag willen meten hoe dat in ons huidige vat gaat om te kunnen vergelijken tussen het nieuwe en het huidige vat.

Ik had al begrepen dat het vullen van een bad niet zo lekker gaat met een doorstroomverwarmer, maar ons bad wordt maar eens in de paar jaar gebruikt, dus dat scheelt. Onze spaardouchekop pakt in ieder geval veel minder dan de 10l/m die ik in jouw grafiek zie staan, dus ik denk dat het wel goed komt. We zullen het zien.

Bij ons staan de heatpipes op Zuid, dus onze opbrengst ligt wel hoger. De afgelopen 2 winters hebben we SWW alleen op basis van de heatpipes gehad, zonder doorstroomverwarmer (tenzij een waterkoker zo gezien kan worden :D ), want ook de Clage is nog niet aangesloten, maar toen liep de retour vvw niet meer door het vat omdat de cv-ketel overleden was en we geen verwarming meer gebruikten. Hoe warm het nieuwe (wel hygiëne-)vat straks zal worden/blijven zal ook afhangen van met welke aanvoertemperatuur voor het verwarmingsdeel we toekunnen (zal wellicht wat lager kunnen dan voorheen), dus op welke temperatuur de retourvvw door het vat komt. Maar aan de andere kant hebben we met het nieuwe vat meer spiraaloppervlakte voor de heatpipes (zelfs een 2e spiraal om bij te schakelen), dus kunnen we het vat wel sneller opwarmen dan voorheen.
Edit: Een meer algemene vraag: Waarom niet de 32mm variant van https://www.heima24.de/ro...gaenge-mit-aussengewinde/ gebruiken ipv perskoppelingen? Heb er persoonlijk veel gebruikt, je hebt geen gereedschap nodig en kan later makkelijk nog wat aanpassen.
Edit: bestaat wel Die is er niet in 32mm variant, helaas.
Ik had overigens ook begrepen dat de doorgang daarvan minder zou zijn dan van een perskoppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ecowoman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:26:
Thanks! Expansievat hadden we in onze eerste versie van het schema ook aan de koude kant zitten, maar hadden die nu na de retour uit het vat bedacht, zodat die op een hoger punt zit samen met de manometer. Wat is de reden dat het aan de koude kant toch beter is?

Over extra overdrukventiel: in de wp (hoogste punt) zit een overdrukventiel. Is dat niet voldoende?

[...]

Die is er niet in 32mm variant, helaas. Ik had overigens ook begrepen dat de doorgang daarvan minder zou zijn dan van een perskoppeling.
Expansievat gaat (in theorie tenminste) wat langer mee als er kouder water in zit. Ook heb je wat minder warmteverlies op die manier. De fysieke locatie (hoog of laag) is minder relevant en kan je gedeeltelijk ook met de voordruk compenseren. Daar waar het water in je systeem het koudste is, is normaal dus een goede locatie, voor zover dat praktisch te realiseren is.

In het huidige schema zou je (wederom in theorie) de situatie kunnen hebben dat al je kogelkranen bij het vat en in de warmtepomp (bij het filter) dicht staan terwijl het mengventiel koud is. Een koud mengventiel laat geen water door vanaf de koude kant en je verliest dan de verbinding tussen het expansievat en het grote vat. Mocht er op dat moment warmte uit de zonnecollectoren komen dan kan het geen kant op.

Daarom liever het expansievat aan de koude kant waar je mengventiel niet in de weg zit en er ook geen kogelkranen zitten richting het vat. Mocht je dan alsnog wel een kogelkraan willen onder aan het vat (is vaak toch best handig), dan is een overdruk ventiel direct aan het vat cruciaal. Mocht er dan ooit toch warmte in het vat komen dan zit je niet met explosiegevaar. In principe wil je dan ook nog een beluchter om implosies te voorkomen. Je kan deze samen bijvoorbeeld plaatsen waar je op dit moment van plan bent om het vat af te doppen. Of op een T-/kruisstuk tussen vat en kogelkraan.

Ik hou altijd aan: Daar waar warmte je systeem binnen komt is het goed om een (extra) overdruk ventiel te plaatsen, dan zit je altijd goed zelfs als iemand per ongeluk de verkeerde kranen dicht draait. In dit geval is dat dus zowel de warmtepomp (reeds voorzien) en in het vat dmv de spiralen.

Wat betreft de koppelingen voor 32x3, die bestaan gewoon echter zijn ze in Nederland wel wat duur. België en/of Duitsland is waarschijnlijk nog een redelijke optie, al haal ik ze zelf altijd uit Polen (zie link). Ze bestaan ook als T-stuk, zelfde verhaal.

De doorlaat van deze variant is niet significant anders dan de perskoppelingen. Beiden hebben de afdichting aan de binnenkant van de buis met O-ringen en de dikte van dat materiaal is volgens mij (bijna) hetzelfde. Sowieso merk je daar weinig van gezien de korte afstand waarbij dat speelt. Mocht je echter naderhand nog iets moeten aanpassen of corrigeren (stel de koppeling lekt op het puntstuk) ben je blij dat je ze nog kunt draaien/herstellen. Mocht je toch willen persen kan je ook de 2-delige variant overwegen, waarbij je een vlakke afdichting maakt die je altijd los kunt koppelen. Opvallend goedkoop bij die groothandel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Rimco schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:50:
[...]
...verhaal over expansievat, overdrukventiel en beluchter...
Hele waardevolle feedback en uitleg, dank je! Het schema in de TS, inclusief toelichting, is aangepast (edit: nu echt, toen ik deze post plaatste had ik het plaatje per ongeluk nog niet geupload). Ik moet nog wel de concept bestellijst aanpassen, want dan verandert er weer e.e.a. qua koppelingen e.d. Wat de beluchter betreft: het is geen rvs vat, dus ik had begrepen dat er dan geen probleem was, maar het staat er nu in.
[...]
De doorlaat van deze variant is niet significant anders dan de perskoppelingen. Beiden hebben de afdichting aan de binnenkant van de buis met O-ringen en de dikte van dat materiaal is volgens mij (bijna) hetzelfde. Sowieso merk je daar weinig van gezien de korte afstand waarbij dat speelt. Mocht je echter naderhand nog iets moeten aanpassen of corrigeren (stel de koppeling lekt op het puntstuk) ben je blij dat je ze nog kunt draaien/herstellen. Mocht je toch willen persen kan je ook de 2-delige variant overwegen, waarbij je een vlakke afdichting maakt die je altijd los kunt koppelen. Opvallend goedkoop bij die groothandel trouwens.
Dat ze niet in 32mm waren heb ik me blijkbaar in vergist (ben iets te lang bezig geweest met 101 types koppelingen bekijken, denk ik ;) ) Dus kan goed dat op dat vlak nog 'fouten' of onlogische keuzes zitten in de concept bestellijst. Maar ik weet wel dat het verschil in doorgang de reden was dat ik gekozen had voor persfittingen. Op meerdere plaatsen op het forum had ik gelezen dat persfittingen het beste waren op dat vlak. Hier had ik bijv. het volgende gelezen (staat onder het stuk over de driewegklep) :
Tranquility schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:15:
[...]

Heb ondertussen een Chinese driewegkogelklep besteld bij Ali en inmiddels ontvangen. Heb hem "droog" aan de tand gevoeld en werkt soepeltjes en voelt en ziet er stevig uit.

Wat mij opvalt bij vrijwel iedere driewegklep met kogel is dat de kogel erg klein is waardoor de doorlaat evenredig nauw wordt. Zeker vergeleken met een 'gewone" kogelkraan die vaak een "volle" doorlaat heeft. Ook bij het duurdere merk uit de TS (Tameson) heeft de 1" klep maar een kleine doorlaat van 18mm. Bij de klep van Ali heb je zelfs keuze uit een model met 1/14" aansluitingen en die heeft een doorlaat van 24mm wat me al heel wat beter lijkt voor montage in de standleiding. Die heb ik dus besteld en met drie verlopen naar 3/4 naar 22mm koper heb ik hem aangesloten. En de kogel is dus echt groot en de doorlaat van 24mm klopt echt.

[Afbeelding]

Omdat ik de leiding naar het boilervat naar boven toe nog moet aansluiten (ligt er al) was ik van plan dit met RTM koppelingen van Uponor te doen vanwege het gemak en ontbreken van een perstang.

Toen ik twee 20mm RTM koppelingen binnenkreeg schrok ik nogal van de zeer nauwe doorlaat. Met de schuifmaat lijkt het aan het begin mee te vallen met 11mm, maar wanneer je dieper de koppeling in gaat wordt de vernauwing nog smaller en meet ik uiteindelijk nog maar 8.5mm! Het is dus gewoon meer dan twee keer zo smal als de buismaat..

Ik heb wat foto's genomen ter vergelijking met een 20mm Multifit koppeling die ik hier nog had liggen en die is al een stuk ruimer met 10.5mm maar het houdt natuurlijk ook nog niet echt over in vergelijking met een perskoppeling die blijkbaar dunnere wanden heeft en daardoor een ruimere doorlaat. Ook de verbinding van de vloerverwarmingverdeler naar de warmtepomp moet ik nog aansluiten en dat is 25mm Uponor, maar dat ga ik maar met perskoppelingen doen en ergens een perstang lenen/huren. Jammer dat die krengen zo duur zijn..
Kortom, RTM lijkt echt mooi, en moet eerlijk zeggen, het werkt echt goed en makkelijk en geen lekkages gezien van eerdere klussen ermee, maar de doorlaat is echt om te huilen.. Voor mij dus geen RTM meer.

Links een 20mm Multifit koppeling en rechts de 20mm RTM.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verschil valt zo op het eerste gezicht nog wel mee toch? maar zie de volgende foto..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

;(
Makkelijker loshalen: dat had ik in mijn overwegingen ook meegenomen, maar aan de andere kant lijkt het me nou ook weer niet zo'n probleem om gewoon op dat deel een nieuw stukje leiding te persen. Om alleen vanwege de kans (die me bijzonder klein lijkt) dat er ooit iets los moet bij voorbaat allemaal duurdere varianten te gaan installeren lijkt ons niet echt nodig en als het inderdaad een kleinere doorgang heeft vinden we dat dan belangrijker.

Omdat we best veel toeters en bellen hebben qua kogelkranen e.d. stapelt het aantal punten waarop het niet zo'n probleem zou moeten zijn op een gegeven moment wel op, vandaar dat ik bij alles heb proberen te zoeken naar Kv of Kvs-waarde enzo. Zo is de Kv-waarde van de Caleffi vuilafscheider 5x zo hoog als de Afriso. Op die Caleffi zit trouwens ook nog een ontluchter, dus dat heb ik ook in het schema verwerkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Ecowoman op 13-11-2024 00:35 . Reden: Per ongeluk installatieschema pas later geupload. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Rimco In het schema is nu ook nog een aftapkraan toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:53

ErikVers

e-Duurzaam

@Ecowoman
Ziet er goed en al ver uitgewerkt uit, complimenten.

Kleine tip vooraf;
Je kan later altijd nog een kleine dhw tank 80-100L) na je 500l hygiene buffer zetten die je dan wel in winter met drie weg klep opwarmt. Ga er maar vanuit dat een doorstromer ivm piekverbruik een dure jongen kan gaan worden met andere stroom en capaciteits tarieven. Zou iig rekening mee houden in je aansluitingen 👍

Tips;
-Leiding tot en met de 7kW is 26mm mlb ruim voldoende. Dan heb je geen perstang nodig en betaal je normale prijzen voor de schroefkoppelingen bij Heima. Draai er al jaren mee privé met een 5H. Is dus goedkoper maar werkt vooral veel makkelijker. Met een 5kw voegt 32 gewoon weinig tot niets toe. Wel vanaf 9kW is hogere debieten (15 versus25l/min)
- op betonnendak zou ik hem gewoon op bigfoots zetten en klaar (goede ervaring mee)
Mocht niet bevallen kun je jezelf altijd nog extra werk aanhalen 👍
-kamer thermostaat moet je geen ot hebben als je hem op de print aansluit. (Mocht je met heishamon iets doen met deze thermostaat dan kun je deze opmerking negeren)

Ik vroeg me nog wel af waarom een nieuw buffervat. Je noemt het wel in ts “vat wordt vervangen zie hier onder” ik kon zo niet vinden waarom vervangen?

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2024 07:23 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:15
Enkele dingen die hierboven zijn genoemd beaam ik, verder heb ik nog een paae tips: 32mm pex laat zich echt niet lekker verwerken met een buigveer. Gun jezelf een zak knietjes. Als je het gebogen krijgt heb je een radius ala draaicirkel van een auto, bij mijn installatie kreeg ik dat nergens normaal verwerkt.
Waarom een extra thermostaat? Ik draai al 2jr met plezier de standaard pana. Vvw is toch traag, en zonder nachtverlaging is het altijd comfy beneden.

Als laatste, koop de 32mm niet op rol maar als 10x2m buis. Scheelt niet veel en is veel makkelijker werken. Een rol 32 is echt knokken om het soort van recht te krijgen. Vergeet in dat geval ook niet een paar rechte koppelstukken voor de lange stukken.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
ErikVers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:53:
@Ecowoman
Ziet er goed en al ver uitgewerkt uit, complimenten.

Kleine tip vooraf;
Je kan later altijd nog een kleine dhw tank 80-100L) na je 500l hygiene buffer zetten die je dan wel in winter met drie weg klep opwarmt. Ga er maar vanuit dat een doorstromer ivm piekverbruik een dure jongen kan gaan worden met andere stroom en capaciteits tarieven. Zou iig rekening mee houden in je aansluitingen 👍

Tips;
-Leiding tot en met de 7kW is 26mm mlb ruim voldoende. Dan heb je geen perstang nodig en betaal je normale prijzen voor de schroefkoppelingen bij Heima. Draai er al jaren mee privé met een 5H. Is dus goedkoper maar werkt vooral veel makkelijker. Met een 5kw voegt 32 gewoon weinig tot niets toe. Wel vanaf 9kW is hogere debieten (15 versus25l/min)
- op betonnendak zou ik hem gewoon op bigfoots zetten en klaar (goede ervaring mee)
-kamer thermostaat moet je geen ot hebben als je hem op de print aansluit. (Mocht je met heishamon iets doen met deze thermostaat dan kun je deze opmerking negeren)

Ik vroeg me nog wel af waarom een nieuw buffervat. Je noemt het wel in ts “vat wordt vervangen zie hier onder” ik kon zo niet vinden waarom vervangen?
Ik begreep dat huidige sww tank wordt gebruikt als buffervat voor koppeling van zonnecollectors aan vvw. Wordt vervangen door hygiëneboiler als buffervat.

Naar mijn gevoel draait de installatie om die zonnecollector en tank/vat met de pana als bijverwarming in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:56
Voor het buigen van 32mm buis kun je ook deze gebruiken:

https://www.heima24.de/ro...-im-kunststoffkoffer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
klopt inderdaad. Het argument voor buigen blijft betere flow (lees: minder weerstand) maar aangezien 32mm al flinke overkill is bij een 5J neem ik graag dat beetje weerstand van knietjes voor lief. Daarnaast is werken met kortere stukken en geperste knietjes zoveel makkelijker. Zeker als je meerdere bochten in serie hebt, om dan te zorgen dat je altijd in de juiste as werkt en goed uitkomt na je bocht is een PITA.

Knietjes zijn 5,65€ dus je hebt bijna 20 knietjes voor de prijs van één buigtang. Klopt, éénmalig vs onbeperkte investering, maar bij een gemiddelde installatie heb je maar een paar knietjes nodig dan. Tsja, ieder z'n voorkeur en daarom ook beiden beschikbaar. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:16
Deze heb ik ook gekocht voor het buigen van de leidingen. Zowel voor 32mm is dat fijn maar ook voor 16/20mm heb ik hem veel gebruikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
26 mm meerlagenbuis is inderdaad zoveel makkelijker te verwerken dan 32 mm, en zou voor een 5J ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39
Paar dingen die mij opvallen over je plan:

Je hebt maar 3 groepen voor 50m2 waar al je energie van de WP in moet. Dat ding gaat waarschijnlijk als een gek pendelen. Want hoeveel flow kan je hier door heen halen ? de J5 wilt toch wel 15 l/m doen. Of heb je dit allemaal al berekend ?

Je wilt je retour gaan verhogen met je HP maar normaal vvw temperaturen wil je rond de 30 / 26 graden hebben. Dus je vat zal naar 28 / 30°C gaan? Geen idee wat 72 hp op zuid doen in de winter. maar afgelopen dagen heb ik weinig zon gezien.

Is het niet veel makkelijker om je Wp en vat te scheiden. Ik gebruik mijn Hygiene zonneboiler als SWW vat. Warm dat ding op naar 53°C graden en Mochten de heat pipe nog wat energie erin kunnen stoppen mogen ze dat doen. Met jouw systeem kan je het vat ook op 40°C graden zetten. Kunnen de HP nog wat warmte erin stoppen en heb je die Clage van 11 Kw niet nodig. Want als ik mag gokken zijn het de piek spanningen die de toekomst geld gaan kosten ivm de transitie.

Heb je alleen een 3-weg klep nodig en een extra thermometer. de WP kan makkelijk over heel het vat circuleren.

Mijn huidige setup:
- 300 liter hygiene boiler waar de WP van boven naar beneden doorheen loopt.
- 2x 18 HP oost /west. Die in de winter niks doen.
- 5J voor 55 m2 vvw + Jaga radiatoren met fans die de 1ste verdieping warm houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Tja, het zijn allemaal afwegingen. Ik heb echter moeite met het noemen van vuistregels als waarheden. Voldoende is niet optimaal, dus ook dat is een afweging, zeker bij tweakers. Hoe minder weerstand, hoe lager het verbruik van de circulatiepomp.

Volgens Pipetec specs geeft een 32mm knietje 7x zoveel weerstand als een gebogen bocht.
Een 26mm buis geeft bij 10 l/min 3x zoveel weerstand als een 32mm buis.

Of je hiervan significant verschil gaat merken tussen 26mm en 32mm is afhankelijk van totale leidinglengtes, aantal appendages en weerstand in de rest van je systeem. De vuistregel 5J=26mm vind ik te kort door het knietje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Dank allen voor het meedenken! In de keuze voor 32mm ben ik o.a. afgegaan op deze info:
Andrehj schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Je leest de tabel niet goed.
Kunststof buis heeft ongeveer 3 mm wanddikte.
32 mm is dus inwendig 26 mm.
Maar de eerstvolgende kleinere maat is 26 mm, die is inwendig 20 mm.
En volgens jou tabel heb je al groter dan 20 mm nodig vanaf 5 kW.... Praktisch gezien altijd dus.

Vanaf de door jou genoemde 12 kW gaan ze zelfs nog een maat groter.

Een en ander wordt ook bevestigd door de volgende twee kolommen, waar de koper- en staalmaten staan. Vanaf 5 kW wordt daar 28 mm geadviseerd.

Kortom, deze tabel bevestigt precies wat er hier in dit topic al jaren wordt verkondigd!
Ik las inderdaad ook al dat 32mm lastig buigen is, maar mijn vriend voorziet er geen probleem in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:16
Met de hand de 32mm buigen is niet te doen. Ik weet niet waar je woont maar ik leen mijn buig apparaat graag uit hoor. Mijn buigapparaat woont op de grens van Groningen/Drenthe. Maar misschien woont er een Tweaker in de buurt die er 1 heeft liggen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:29:
[...]
Ik begreep dat huidige sww tank wordt gebruikt als buffervat voor koppeling van zonnecollectors aan vvw. Wordt vervangen door hygiëneboiler als buffervat.

Naar mijn gevoel draait de installatie om die zonnecollector en tank/vat met de pana als bijverwarming in de winter.
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. De pana is de hoofdverwarming, waarbij de retour vvw door het vat loopt waardoor die temp verhoogd kan worden (aangezien de heatpipes het vat verwarmen). In die zin zijn de heatpipes dus een ondersteuning van de pana, niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
SkullboyNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:56:
Met de hand de 32mm buigen is niet te doen. Ik weet niet waar je woont maar ik leen mijn buig apparaat graag uit hoor. Mijn buigapparaat woont op de grens van Groningen/Drenthe. Maar misschien woont er een Tweaker in de buurt die er 1 heeft liggen.
Als de radius niet zo kritisch is dan kan je het prima met de hand buigen. Is alleen niet zo leuk, zeker als je dit in dit kruipruimte moet doen (spreek uit ervaring). Maar als dat geen bezwaar is dan kan het zeker wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
@ErikVers en @Swenno Ik begrijp jullie zorgen over hoe we SWW willen regelen met de Clage, alleen hebben wij niet echt een standaard situatie. Douchen wordt over het algemeen maar door 1 persoon gedaan en ook niet elke dag (zeker in de winter). Doodzonde dus om een groot vat daarvoor te laten opwarmen door de wp. De Clage hoeft voor die enkele keer douchen niet vanaf gemeentepils temperatuur op te warmen, want krijgt via de hygiënespiraal al voorverwarmd water (dat zelfs in het allerslechtste geval nog de temperatuur van de retourvvw heeft). Een kleiner vat bijplaatsen hebben we ook naar gekeken, maar ook dat is zonde als het niet dagelijks gebruikt wordt. Dan geven we de prio voor de warmte van de heatpipes liever aan de retourverhoging.
Swenno schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:47:
Paar dingen die mij opvallen over je plan:

Je hebt maar 3 groepen voor 50m2 waar al je energie van de WP in moet. Dat ding gaat waarschijnlijk als een gek pendelen. Want hoeveel flow kan je hier door heen halen ? de J5 wilt toch wel 15 l/m doen. Of heb je dit allemaal al berekend ?

Je wilt je retour gaan verhogen met je HP maar normaal vvw temperaturen wil je rond de 30 / 26 graden hebben. Dus je vat zal naar 28 / 30°C gaan? Geen idee wat 72 hp op zuid doen in de winter. maar afgelopen dagen heb ik weinig zon gezien.

Is het niet veel makkelijker om je Wp en vat te scheiden. Ik gebruik mijn Hygiene zonneboiler als SWW vat. Warm dat ding op naar 53°C graden en Mochten de heat pipe nog wat energie erin kunnen stoppen mogen ze dat doen. Met jouw systeem kan je het vat ook op 40°C graden zetten. Kunnen de HP nog wat warmte erin stoppen en heb je die Clage van 11 Kw niet nodig. Want als ik mag gokken zijn het de piek spanningen die de toekomst geld gaan kosten ivm de transitie.

Heb je alleen een 3-weg klep nodig en een extra thermometer. de WP kan makkelijk over heel het vat circuleren.

Mijn huidige setup:
- 300 liter hygiene boiler waar de WP van boven naar beneden doorheen loopt.
- 2x 18 HP oost /west. Die in de winter niks doen.
- 5J voor 55 m2 vvw + Jaga radiatoren met fans die de 1ste verdieping warm houdt.
Het zonneboilersysteem (ook) voor retourverhoging gebruiken heeft zich bij ons allang bewezen i.c.m. de cv-ketel. Dat systeem draait naar volle tevredenheid sinds 2010 en heeft ons veel bespaard. De afgelopen 2 winters t/m nu heeft er dus geen retourvvw doorheengelopen omdat we geen cv-ketel/verwarming hadden. Het vat staat nu op 42 graden. Over het algemeen stond 'ie elke week wel een keer (of de hele week) op minimaal 35 graden (regelmatig dus hoger), wat warm genoeg was voor een wat langere douchebeurt (in de zin van haren wassen). Verder bleek ouderwets wassen aan de wastafel (met een washandje geweekt in een halve liter water uit de waterkoker op 80c) eigenlijk nog lekkerder te zijn dan douchen :D . Aangezien we hebben het 2 winters zonder Clage gered, verwacht ik op dat vlak niet echt een probleem, maar ik ga het verbruik uiteraard in de gaten houden.

Berekening of de minimale afgifte van de Pana 5J bereikt kan worden is inderdaad vooraf gedaan. Mochten we desondanks toch in de praktijk te weinig blijken te hebben kunnen we altijd wat wandverwarming bijplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
ErikVers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:53:
...

De wp staat op het betonnen dak naast de muur van de buren die een verdieping meer hebben dan wij (ons huis is in Z-vorm). Op die verdieping zijn ze maar weinig, maar toch willen we het geluid erg graag minimaliseren. Eerst uitproberen met bigfoots had zeker gekund, maar het maken van deze constructie - die voortborduurt op de eerdere ontwerpen in het Trillingen dempen topic, maar door de parabolische trillingsdempers weer net iets anders is - is ook wel weer een leuk experiment.

Kamerthermostaat gaat inderdaad met de Heishamon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp, is dat de zonneboiler in de wintermaanden heel weinig doet, en dat juist de momenten zijn dat je WP uren en uren doorprutteld. Ik vraag me af of je dan niet juist je vat aan het verwarmen bent met retourwater vvw, het koude water dat dit vat instroomt is immers slechts enkele graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@stevenP In ons huidige vat stroomt er alleen wat koud water (van enkele graden) in tijdens die weinige douchebeurten (of warm water vraag uit de keuken). En dat koude water komt in een 500 liter vat waar nog heel veel al door de heatpipes verwarmd water zit waarvan in verhouding dus maar een klein deel afkoelt. Bij ons nieuwe vat komt er geen koud water in het vat, maar stroomt er alleen koud water door de hygiënespiraal op diezelfde spaarzame momenten. En zoals ik beschreef verwarmen de heatpipes het vat in de winter nog prima, ook als de retourvvw er niet door loopt, dus de credits voor de opwarming van het vat gaan toch echt naar de heatpipes. Het beeld dat vaak geschetst wordt dat een zonneboiler in de wintermaanden heel weinig doet komt dus niet overeen met wat ik hier sinds 2010 zie gebeuren, ook niet sinds de retourvvw er tijdelijk niet meer door loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
@ErikVers Het vat wordt vervangen omdat de spiraalm2 van de huidige te klein was voor een wp. Toen we al heel lang bezig waren met welk vat we dan als nieuwe wilden, werd er in het Zonneboiler-topic nog geopperd dat we het eerst zouden kunnen uittesten of het werkelijk slecht zou gaan met het huidige vat, maar 2x aansluiten had een HAF/MAF van -20 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:54:
@ErikVers Het vat wordt vervangen omdat de spiraalm2 van de huidige te klein was voor een wp. Toen we al heel lang bezig waren met welk vat we dan als nieuwe wilden, werd er in het Zonneboiler-topic nog geopperd dat we het eerst zouden kunnen uittesten of het werkelijk slecht zou gaan met het huidige vat, maar 2x aansluiten had een HAF/MAF van -20 ;)
Ok ik werk wel bij een 300L vat met 1 vd 2 spiralen voor de wp. (De andere uiteraard voor solar) Dat werkt prima. Al is een grotere afgifte natuurlijk altijd beter 👍

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2024 14:03 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:52:
Dank allen voor het meedenken! In de keuze voor 32mm ben ik o.a. afgegaan op deze info:

[...]

Ik las inderdaad ook al dat 32mm lastig buigen is, maar mijn vriend voorziet er geen probleem in.
Ok als je nog niet gekocht hebt; 32-6 is 26mm inwendig terwijl 20 nodig is. Je zit nogal ruim en vandaar mijn vraag weet je het zeker want 26x3 is de juiste maat. Is goedkoper en werkt makkelijker.

DeltaT van 5 kun je tot en met 7kW met 20mm inwendig af. Kijk nog maar eens goed naar de juiste tabellen.

Uiteraard aan jou de keuze, als je die maar maakt op basis van de juiste info 👍

Groter mlb kan geen kwaad het is alleen ter info.

Kijk eens op warmtepomp weetjes website met overzichtelijke tabellen.

Je moet (zie specs blad pana) je wp straks instellen bij max pump flow op 15l/min en dat gaat prima met 26-3mm mlb.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
ErikVers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:59:
[...]
Ok als je nog niet gekocht hebt; 32-6 is 26mm inwendig terwijl 20 nodig is. Je zit nogal ruim en vandaar mijn vraag weet je het zeker want 26x3 is de juiste maat. Is goedkoper en werkt makkelijker.

DeltaT van 5 kun je tot en met 7kW met 20mm inwendig af. Kijk nog maar eens goed naar de juiste tabellen.

Uiteraard aan jou de keuze, als je die maar maakt op basis van de juiste info 👍
In de post van @Andrehj die ik eerder quotte, staat juist in die tabellen minimaal 21mm inwendig bij 5kW Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4h4Kv6sdQZfYyWtfLyKqTnL0Ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lGkz0UBNXSosndI6ht5D6r5r.png?f=user_large.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecowoman op 13-11-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:05:
[...]
In de post van @Andrehj die ik eerder quotte, staat juist in die tabellen minimaal 21mm inwendig bij 5kW.
Dan werk ik met andere tabellen 😜👍

Zie deze twee bijvoorbeeld je moet dus 0.72 m3 kunnen verpompen. Bij deltaT van 6. Ik reken liever met deltaT 5 👍 dan ist dus 0.86 m3/h

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MECUHM2G2cFlNrMaDGTj0H32iTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeiQgriifn5XvcJIUtMHNiDy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mis3YAqo0FBZ_ElogUrE2BCts_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdR31LWe25gTWIwB3NS1uDmR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
@ErikVers Ik had mijn post net aangevuld met tabel van NIBE waar het in die post van @Andrehj over ging, dus zie hierboven. Ook de tabel waar jij vanuit gaat kwam in de reacties destijds trouwens voorbij en daarbij werd o.a. aangegeven dat je dan voor de zekerheid beter van DeltaT 3 uit kan gaan en dan kom je op minimaal 23mm uit. En het is een advies wat minimaal nodig is. Als zelfs de tabellen onderling al afwijken op wat minimaal nodig is, denk ik dat, zeker met de vele ervaringen met te kleine diameter hier op het forum erbij, 32x3mm wel de verstandigste keuze is. Wel tof dat het bij jou goed werkt met 26mm, trouwens!
Pejdref schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:50:
Tja, het zijn allemaal afwegingen. Ik heb echter moeite met het noemen van vuistregels als waarheden. Voldoende is niet optimaal, dus ook dat is een afweging, zeker bij tweakers. Hoe minder weerstand, hoe lager het verbruik van de circulatiepomp.

Volgens Pipetec specs geeft een 32mm knietje 7x zoveel weerstand als een gebogen bocht.
Een 26mm buis geeft bij 10 l/min 3x zoveel weerstand als een 32mm buis.

Of je hiervan significant verschil gaat merken tussen 26mm en 32mm is afhankelijk van totale leidinglengtes, aantal appendages en weerstand in de rest van je systeem. De vuistregel 5J=26mm vind ik te kort door het knietje.
Totale leidinglengte, ruim genomen en zonder de vvw-buizen meegerekend (dus alleen benodigd meerlagenbuis van wp naar vvw + vvw naar hygiënevat + vat naar wp) is 27 meter
(Edit: gecorrigeerd, want hier stond eerst 21 meter).

[ Voor 1% gewijzigd door Ecowoman op 13-11-2024 23:00 . Reden: Correctie lengte leidingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
SkullboyNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:56:
Ik weet niet waar je woont maar ik leen mijn buig apparaat graag uit hoor. Mijn buigapparaat woont op de grens van Groningen/Drenthe. Maar misschien woont er een Tweaker in de buurt die er 1 heeft liggen.
Superlief aanbod, dank je, maar mijn wp woont iets te ver weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:45:
@stevenP ....Het beeld dat vaak geschetst wordt dat een zonneboiler in de wintermaanden heel weinig doet komt dus niet overeen met wat ik hier sinds 2010 zie gebeuren, ook niet sinds de retourvvw er tijdelijk niet meer door loopt.
@stevenP Als aanvulling op deze opmerking van mij: we hebben ook bewust voor heatpipes gekozen en een groot aantal heatpipes in verhouding tot het 500 liter vat om een zo goed mogelijke opzet in de winter te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:59:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt. De pana is de hoofdverwarming, waarbij de retour vvw door het vat loopt waardoor die temp verhoogd kan worden (aangezien de heatpipes het vat verwarmen). In die zin zijn de heatpipes dus een ondersteuning van de pana, niet andersom.
Ik bedoel dat het grootste deel van het jaar de heatpipes de energie leveren aan het vat. Als het vat warmer is dan 30° loopt de vloerverwarming dus via de circulatiepomp van de pana op de warmte uit het vat. De compressor van de pana zal niet aan gaan. Prima natuurlijk. Omdat de compressor maar een klein deel van het jaar zal lopen, noem ik de pana de bijverwarming (voor als het erg koud en bewolkt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Iemand nog een tip voor een goed thermostatisch mengventiel 1"? Edit: inmiddels een optie in de concept bestellijst gezet.
Wat ik trouwens niet begrijp is dat bij de 1" versies die ik vind DN20 staat (overigens niet alleen bij de mengventielen, maar ook bij de Kamstrup), maar 1" komt toch overeen met DN25? Zit daar een vernauwing in of maak ik nou ergens een denkfout (voordat ik met de koppelingen enzo ook de fout in ga)?

[ Voor 25% gewijzigd door Ecowoman op 13-11-2024 20:53 . Reden: Inmiddels een optie voor een mengventiel in concept bestellijst gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
[...]
Daarom liever het expansievat aan de koude kant waar je mengventiel niet in de weg zit en er ook geen kogelkranen zitten richting het vat. Mocht je dan alsnog wel een kogelkraan willen onder aan het vat (is vaak toch best handig), dan is een overdruk ventiel direct aan het vat cruciaal. Mocht er dan ooit toch warmte in het vat komen dan zit je niet met explosiegevaar. In principe wil je dan ook nog een beluchter om implosies te voorkomen. Je kan deze samen bijvoorbeeld plaatsen waar je op dit moment van plan bent om het vat af te doppen. Of op een T-/kruisstuk tussen vat en kogelkraan.
@Rimco Kan de beluchter in het installatieschema zoals we dat nu hebben eruit? Omdat jij het hebt over de situatie dat we een kogelkraan onder aan het vat zouden hebben (wat we dus niet hebben)? En zit het schema nu verder goed in elkaar?

[ Voor 1% gewijzigd door Ecowoman op 13-11-2024 23:07 . Reden: Ik schreef overdrukventiel, maar had het over de beluchter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Op het stukje leiding naar het expansievat (vanaf het T-stuk) willen we 26x3mm mlb gebruiken i.p.v. 32x3mm, omdat het dan direct past op de aansluiting van 3/4" van het expansievat (i.p.v. benodigd verloopstuk) en het water in dat deel toch niet doorstroomt en dus geen nadelig effect zou moeten hebben op de flow. Ik neem aan dat daar dus verder geen nadelen aan zitten?

[ Voor 9% gewijzigd door Ecowoman op 13-11-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:19:
Iemand nog een tip voor een goed thermostatisch mengventiel 1"? Edit: inmiddels een optie in de concept bestellijst gezet.
Wat ik trouwens niet begrijp is dat bij de 1" versies die ik vind DN20 staat (overigens niet alleen bij de mengventielen, maar ook bij de Kamstrup), maar 1" komt toch overeen met DN25? Zit daar een vernauwing in of maak ik nou ergens een denkfout (voordat ik met de koppelingen enzo ook de fout in ga)?
DN20 is de doorlaat van een appendage. Dus vergelijkbaar met buis van 20mm inwendig.

Die 1" is de naam van de schroefdraad die er in of er aan zit. Meestal R1". Daar past dus een verloop of koppeling in of over met diezelfde 1" draad. De schroefdraad maat in inches is afgeleid van de draad die getapt werd op die oude dikwandige stalen of gietijzeren leidingen uit het stoom- en heetwatertijdperk. De draadmaat werd genoemd naar de inwendige diameter van die dikwandige buizen. Er zijn tabellen met de echte binnen- en buitendiameter van die inch draad. Zoek op BSP of BSPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@FransvWoerkom Ik ben uitgegaan van deze tabel. En dan zou ik verwachten dat een appendage met DN 20 een aansluiting zou hebben van 3/4" i.p.v. 1", vandaar dat ik me afvroeg of er een vernauwing in het mengventiel en de Kamstrup zit ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Ecowoman op 14-11-2024 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:58:
@FransvWoerkom Ik ben uitgegaan van deze tabel. En dan zou ik verwachten dat een appendage met DN 20 een aansluiting zou hebben van 3/4" i.p.v. 1", vandaar dat ik me afvroeg of er een vernauwing in het mengventiel en de Kamstrup zit ofzo.
Dat zijn 2 tabellen. De bovenste is de DN naar inch vertaling van binnendiameter. Daar is gewoon elke inch 25,4mm. De tweede tabel gaat over de vertaling van inchmaten schroefdraad (BSP) naar de inwendige (IG) of buiten-diameter (AG) van die draad in mm; de diameter die je met een schuifmaat kunt meten.

Het is goed mogelijk dat er een vernauwing in appendages zit en het is heel eerlijk van de leverancier dat dat in de specs staat. Een vernauwing in een recht appendage heeft maar zeer weinig invloed op de weerstand; in de orde van decimeters leiding als het om één DN stap gaat.

P.S. Binnenin de Panasonic monoblocs zitten waterleidingen van ~20mm. Aan de buitenkant zitten aansluitingen van 1-1/4" BSP.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-11-2024 12:04 ]

• Ecowoman
Klopt :D Ik merk dat er (typ)foutjes in mijn posts beginnen te sluipen doordat ik zo hard door aan het stampen ben met alles uitpuzzelen om het te kunnen bestellen. Zou eigenlijk vandaag willen bestellen om een kans te hebben dat het volgende week vrijdag binnen is (dit weekend is qua levertijd sowieso niet meer haalbaar, maar kan er wel al een en ander qua voorbereidingen gedaan worden).

Ik had wel begrepen waar de tabellen voor stonden, maar wilde ff checken of ik geen denkfout maakte door die mengventiel en Kamstrup beschrijving, dus dank voor de bevestiging. Mee eens dat het netjes is dat ze het aangeven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ik zou zo snel mogelijk bestellen waarmee je nu kunt beginnen en een heel eind mee kunt komen. De kans is groot dat je iets over het hoofd ziet of dat iets in de praktijk toch net iets anders uitpakt waardoor je alsnog een 2de bestelling moet doen.
En al bestel je perfect als je nu nog 2 dagen uitzoekt, is het je 10 euro extra aan verzendkosten waard om een weekend eerder te kunnen beginnen?

• Ecowoman
@Pejdref Terechte opmerking. Had ik dan inderdaad beter al kunnen doen...

• Ecowoman
@Pejdref ...aanvulling op mijn vorige post:
...alleen denk ik dat er nog niet gestart kan worden op dat moment als bepaalde dingen nog niet duidelijk zijn en daardoor later besteld worden, omdat er veel dingen van elkaar afhankelijk zijn. Ik heb bijv. in het Panasonic 101 forum nog een vraag openstaan over de vorstbeveiligers. Zolang ik niet zeker weet of die erin komen, kan het deel op het dak nog niet aangelegd worden (wel dakdoorvoer en frame, maar niet het leidingdeel). Het vat is pas handig om te verwisselen als het dakdeel af is, zodat er in het ketelhok (nieuwe naam voor bedenken ;) ) , waar het vat staat, meer ruimte is om te manoeuvreren bij het doorvoeren van de leidingen. Tegen dat soort dingen loop ik aan...

[ Voor 18% gewijzigd door Ecowoman op 14-11-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ik ken de specifieke situatie daar niet natuurlijk, maar je kunt de leidingen toch leggen tot op het dak (met wat overlengte) en later afmonteren? Of het zo aanleggen dat de vorstbeveiligers er achteraf nog tussen kunnen. En hetzelfde als met inkopen; soms is het beter om inefficiënt te beginnen met werken, dan te wachten tot je efficiënt kunt werken.

Vorstbeveiligers is een persoonlijke afweging, ik heb ze er niet in zitten.

@ErikVers Je noemt dat de afstelling van de max flow in de manual staat beschreven afhankelijk van warmtepompvermogen, maar ik vind dat nergens terug.

Ik vind enkel dit:
12.1.9.1 Check Water Flow of Water Circuit
Confirm the maximum water flow during main pump operation not less than 15 l/min
en
12.4.5 Service Setup
36. Pump maximum speed

Normally setting is not necessary.
Please adjust when need to reduce the pump sound etc.
Ze schrijven dus enkel een minimum voor en de maximum alleen aanpassen als je last hebt van geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:17:
Ik ken de specifieke situatie daar niet natuurlijk, maar je kunt de leidingen toch leggen tot op het dak (met wat overlengte) en later afmonteren?
Klopt, mijn hoofd loopt echt over. Bestaan daar ook overdrukventielen voor :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:17:
Ik ken de specifieke situatie daar niet natuurlijk, maar je kunt de leidingen toch leggen tot op het dak (met wat overlengte) en later afmonteren? Of het zo aanleggen dat de vorstbeveiligers er achteraf nog tussen kunnen. En hetzelfde als met inkopen; soms is het beter om inefficiënt te beginnen met werken, dan te wachten tot je efficiënt kunt werken.

Vorstbeveiligers is een persoonlijke afweging, ik heb ze er niet in zitten.

@ErikVers Je noemt dat de afstelling van de max flow in de manual staat beschreven afhankelijk van warmtepompvermogen, maar ik vind dat nergens terug.

Ik vind enkel dit:

[...]

en

[...]

Ze schrijven dus enkel een minimum voor en de maximum alleen aanpassen als je last hebt van geluid.
Eerste specs blad zie je geadviseerde max pump speed. Deze waarde vul je in tijdens een inbedrijfstelling zodat pomp niet onnodig hard kan gaan pompen.

Afgerond 15(5kW) / 20 (7kW) / 25 (9kW) Liters/min

Elke manual staat dit weer net anders maar dat is de functie voor de hexa waarde bij max pump
Speed bij te stellen. In installateurs menu. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p08rXcP7HHl8FTbOlJYoGzy8L6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3XSGLwRO3fzGKE4nLLz5Wkp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 14-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:56:
[...]
Standaard uitgevoerd bij 50% van de bevolking, montage achteraf is niet zo eenvoudig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
ErikVers schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:10:
[...]

Eerste specs blad zie je geadviseerde max pump speed. Deze waarde vul je in tijdens een inbedrijfstelling zodat pomp niet onnodig hard kan gaan pompen.

Afgerond 15(5kW) / 20 (7kW) / 25 (9kW) Liters/min

Elke manual staat dit weer net anders maar dat is de functie voor de hexa waarde bij max pump
Speed bij te stellen. In installateurs menu. [Afbeelding]
Ah thanks, ik heb dat altijd gelezen als 'minimaal benodigd om vermogen kwijt te kunnen.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:56:
[...]
Op een gegeven moment gewoon beginnen op je eigen koers. Tijdens het werk accepteren dat je wat moet aanpassen of bijbestellen. Maak een inschatting van tijd om aan te werken en doe die inschatting maal twee 😜👍👋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:35:
[...]

Ah thanks, ik heb dat altijd gelezen als 'minimaal benodigd om vermogen kwijt te kunnen.'
Dat heeft ook inderdaad met elkaar te maken wel is het belangrijk om ook in te stellen bij een pana omdat die pomp anders veel te sterk is en onnodig ruis kan geven en stroom gaat verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:34:
[...]
Standaard uitgevoerd bij 50% van de bevolking, montage achteraf is niet zo eenvoudig.
_O- De andere 50% heeft er ook een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
ErikVers schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:38:
[...]
Op een gegeven moment gewoon beginnen op je eigen koers. Tijdens het werk accepteren dat je wat moet aanpassen of bijbestellen. Maak een inschatting van tijd om aan te werken en doe die inschatting maal twee 😜👍👋
Tijdsinschatting is bij mij IETS minder goed aangelegd, zachtjes uitgedrukt ;)

• Ecowoman
Eh, ik volg 'm even niet. Hier geeft @Pejdref aan dat er in de manual staat: Max. water flow mag niet lager dan 15 l/m zijn, @ErikVers geeft hier aan dat de geadviseerde max. pump speed 14.3 l/m is. Dan zou de max. pump speed lager zijn dan de minimumgrens. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:05:
Eh, ik volg 'm even niet. Hier geeft @Pejdref aan dat er in de manual staat: Max. water flow mag niet lager dan 15 l/m zijn, @ErikVers geeft hier aan dat de geadviseerde max. pump speed 14.3 l/m is. Dan zou de max. pump speed lager zijn dan de minimumgrens. :?
Het gaat hier om wat je moet kunnen verpompen; bij een deltaT (delta temp is dus verschil tussen aanvoer en retour) van 5 heb je 15 l/min nodig bij 5kW. Dit komt ook weer terug in die eerder gedeelde tabellen en ook in de service manual van je gekochte panasonic. Alles boven de 15liter/min heeft geen zin. Of je dat dan minimaal of maximaal noemt mag je zelf bepalen. 😜
Minimaal nodig om 5000W te verpompen. Maximaal nodig om in te stellen bij “max pump speed”.

In max pump speed stel je het maximale in wat je nodig gaat hebben. In de praktijk draait hij altijd rond de 10l/min en tijdens een defrost negeert hij deze setting en gaat naar zijn echte max.

Nb je mag volgens pana niet onder de iets van 7 l/min dan gaat hij in een foutmelding.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 14-11-2024 19:14 ]

• Ecowoman
Ik lees net dat @Wolly's wp een hele winter onaangesloten op het dak heeft gestaan zonder problemen, dus mogelijk heb ik toch weer tijd voor dingen als eten en slapen *O* Desondanks willen we nog steeds graag volgend weekend alles binnen hebben en proberen we de bestelling vanavond de deur uit te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ecowoman op 14-11-2024 21:17 ]

• Ecowoman
In deze post van @Technician- had ik gelezen dat er fabriek-af altijd wat water in blijft staan, wat je niet volledig weg kunt krijgen. Vandaar dat ik er niet gerust op was als 'ie onaangesloten op het dak staat als het gaat vriezen, maar bovenstaande ervaring is hoopvol. Welke wp heb jij, @Wolly ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:40:
In deze post van @Technician- had ik gelezen dat er fabriek-af altijd wat water in blijft staan, wat je niet volledig weg kunt krijgen. Vandaar dat ik er niet gerust op was als 'ie onaangesloten op het dak staat als het gaat vriezen, maar bovenstaande ervaring is hoopvol. Welke wp heb jij, @Wolly ?
Een Pana monobloc uit de G serie.

• Ecowoman
Grappig is overigens dat we net wel besloten hebben dat we de vorstbeveiligers (voor als 'ie straks wel aangesloten is) schrappen uit ons plan.
De Kamstrup vervalt ook, want ik heb de toegevoegde waarde niet kunnen ontdekken. Mocht iemand die wel zien, dan lees ik het uiteraard graag.
Beluchter vervalt ook.

[ Voor 37% gewijzigd door Ecowoman op 15-11-2024 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Installatieschema en concept bestellijst is hier en daar veranderd, dus als jullie er nog feedback op hebben dan lees ik het graag. Vanochtend gaan we bestellen!
Vulkraan bovenop het vat is erbij gekomen (en de 3 hierboven genoemde dingen vervallen dus).
Mengventiel dat in de TS staat ben ik nog niet tevreden over, heb er liever een die vanaf 25 of 30 graden ofzo in te stellen is (en dan liefst tot 50). Ik weet dat ze bestaan, maar heb het nog niet gevonden (tegen een redelijke prijs).
Armaflex moet ik nog ff checken of dat het juiste type is.

[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 15-11-2024 03:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@Ecowoman
jo ecowoman.
ha we gaan weer aardig gelijk op. ;)

paar weken geleden bracht neandertaler mij een WH-MDC05F3E5.
jep een oudere 2de hansje.
ach geen probleem, een 300€ en ik kan gaan hobbyen.

maar ik heb wat meer problemen, met aansluiten als jij.
ik moet hem in de tuin zetten, en dan een buis verzinnen door de kruipruimte.
naar de meterkast, en daar op een erg dunne cv buis aansluiten.
(gelukkig kan ik de buis dikker maken voor de eerste 2 radiatoren, misschien zelfs 3 radiatoren, maar zeker niet op de rest van het huis. dus word er krapjes en hoop dat het gaat werken.)
maar ach voor deze prijzen, kan ik experimenteren dat ik een ons weeg. ;)

(eigenlijk heb ik maar minder als 300m3 gas te vervangen, dus 5kW het is waarschijnlijk toch al te zwaar voor mijn huisje.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 15-11-2024 09:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
migjes schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:49:
@Ecowoman
jo ecowoman.
ha we gaan weer aardig gelijk op. ;)

paar weken geleden bracht neandertaler mij een WH-MDC05F3E5.
jep een oudere 2de hansje.
ach geen probleem, een 300€ en ik kan gaan hobbyen.

maar ik heb wat meer problemen, met aansluiten als jij.
ik moet hem in de tuin zetten, en dan een buis verzinnen door de kruipruimte.
naar de meterkast, en daar op een erg dunne cv buis aansluiten.
(gelukkig kan ik de buis dikker maken voor de eerste 2 radiatoren, misschien zelfs 3 radiatoren, maar zeker niet op de rest van het huis. dus word er krapjes en hoop dat het gaat werken.)
maar ach voor deze prijzen, kan ik experimenteren dat ik een ons weeg. ;)

(eigenlijk heb ik maar minder als 300m3 gas te vervangen, dus 5kW het is waarschijnlijk toch al te zwaar voor mijn huisje.)
Tof, @migjes ! Bij ons zitten de kosten niet zozeer in de wp zelf (€900 na subsidie), maar in de rest. En de rest heeft best wat toeters en bellen (al hebben we het aantal daarvan gisteren dus wat verminderd). 5kW lijkt me inderdaad wel veel voor jouw situatie. Ik kwam met de @koevlaas2 methode uit rond de 3kW, maar heb na brainstormen in het Lucht/warmte topic wel voor de 5kW gekozen. Ben benieuwd naar je experimenten, altijd leuk oOo ! Hoe dun is die cv buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ecowoman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:30:
[...]
Tof, @migjes ! Bij ons zitten de kosten niet zozeer in de wp zelf (€900 na subsidie), maar in de rest. En de rest heeft best wat toeters en bellen (al hebben we het aantal daarvan gisteren dus wat verminderd). 5kW lijkt me inderdaad wel veel voor jouw situatie. Ik kwam met de @koevlaas2 methode uit rond de 3kW, maar heb na brainstormen in het Lucht/warmte topic wel voor de 5kW gekozen. Ben benieuwd naar je experimenten, altijd leuk oOo ! Hoe dun is die cv buis?
de snoepsidie die heb ik helaas niet, dus daarom was deze optie lekker goedkoop voor mij.
maar ik heb er wel aardig wat spul bij, dus heb haast alleen buis en grond opbouw nodig en een beetje elektra kabel+ groepjes etc etc.

(de grond opbouw, ik giet wel wat beton of tegels etc etc of iets dergelijks met wat geluid demping er bij.
nog niet echt over na gedacht, maar lukt wel links of rechts om.)

de CV buis is 15mm.
(maar ik kan de buis dik houden 22mm tot aan de radiator gang en radiator wc. het is niet veel maar het is iets, daar na met 15mm naar de vloerverwarming.
kan ook nog zijn dat ik iets met lucht verwarmingen via de gang naar de huiskamer ga doen op de dikkere buis, maar los plan niks in steen gebeiteld.)

(ik heb ook nog een heel stuk in de kruipruimte met weggebrande isolatie.
de bouwvakkers hebben per ongeluk de isolatie in mijn vloer in de fik gestoken.
dit loop onder de wc door, dus daar kan ik de gehele isolatie weg halen.
en een soort van buffer tank/vloerverwarming maken voor de wc.
maar ook hier nog een aardig wild plan, ik experimenteer nu al met bijenwas als Phase Change Material.
ik kan daar aan aardig wat liter aan komen voor niet veel geld, alleen moet ik dat zelf nog raffineren.)

grootste probleem wat ik nu heb is tijd.
zoveel te doen en zo druk. pffffff...

edit:
ik heb eigenlijk net het afdakje af voor de fietsen.
ja natuurlijk zonnepanelen gebruikt, golfplaten leven niks op dus zijn te duur. lol.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-11-2024 11:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Zit te bestellen, maar vraag me nu opeens wat af bij de verdeler in mijn bestellijst. Zijn die aftapkraantjes die erop zitten aan de onderkant van invloed op de flow? Wij denken van niet, maar ik wil het graag ff bij jullie checken. Ik heb nog maar kort de tijd om te bestellen, dus ik hoop dat iemand dit op tijd leest.

[ Voor 7% gewijzigd door Ecowoman op 15-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:35:
[...]

De misverstanden over (max) pump flow ontstonden een paar jaar geleden toen tweakers niet alleen de compressor frequentie, maar tegelijk ook flow en dT wilden manipuleren. De max pump flow is gewoon het maximum dat je bij normaal bedrijf wilt hebben ivm geluid. De flow in de specs is min of meer wat je kunt verwachten bij een gewone instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ecowoman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:45:
Zit te bestellen, maar vraag me nu opeens wat af bij de verdeler in mijn bestellijst. Zijn die aftapkraantjes die erop zitten aan de onderkant van invloed op de flow? Wij denken van niet, maar ik wil het graag ff bij jullie checken. Ik heb nog maar kort de tijd om te bestellen, dus ik hoop dat iemand dit op tijd leest.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Bijna alles is besteld!!! oOo Alleen de sensoren (en -hulsen), s0kWh meters en de 3-wegklep die de prio-regeling van de 2 spiralen van de heatpipes gaat aansturen moeten nog besteld worden.
Nu heb ik wel een biertje verdiend :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
stevenP schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:36:
Als laatste, koop de 32mm niet op rol maar als 10x2m buis. Scheelt niet veel en is veel makkelijker werken. Een rol 32 is echt knokken om het soort van recht te krijgen. Vergeet in dat geval ook niet een paar rechte koppelstukken voor de lange stukken.
@stevenP De rechte buizen worden niet geleverd aan Nederland. We hebben daarom gekozen om het stuk rvs flex 1m te maken i.p.v. 30cm, anders komen we niet uit met de 25m rol Pipetec. En het stuk leiding vanaf het T-stuk naar het expansievat wordt staal, omdat dat een smaller gedeelte is dat we kunnen hergebruiken van het oude cv-circuit. Met een stalen vat in het systeem kan dat korte stuk staal er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Je ontdekt nog eens wat als je begint aan zo'n project. Tijdens voorbereiding voor de elektra blijkt dat in de kruipruimte een deel van de Tonzon door muizen is weggevreten :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:43
Ecowoman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:32:
[...]
@stevenP De rechte buizen worden niet geleverd aan Nederland. We hebben daarom gekozen om het stuk rvs flex 1m te maken i.p.v. 30cm, anders komen we niet uit met de 25m rol Pipetec. En het stuk leiding vanaf het T-stuk naar het expansievat wordt staal, omdat dat een smaller gedeelte is dat we kunnen hergebruiken van het oude cv-circuit. Met een stalen vat in het systeem kan dat korte stuk staal er ook nog wel bij.
Weet je waarom de rechte buizen niet naar NL verstuurd worden?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@hemertje Geen idee, ik begrijp dat ze vorig jaar nog wel aan Nederland geleverd werden. Ik kwam er tijdens het bestellen achter (het staat ook bij de beschrijving bij die stangen, maar was me niet opgevallen). Ze leveren die rechte buizen alleen aan Duitsland en Oostenrijk. Alle andere dingen werden wel aan Nederland geleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecowoman op 17-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:43
balen voor je!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@hemertje Ach, het verlengen van het rvs flex-deel kost maar €3.49 meer dan dat we daar een stang van 2m mlb voor nodig hadden gehad en op het stukje naar het expansievat scheelt het zelfs geld dat we daar het staal hergebruiken. Dus in feite zijn we nu goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:40:
Je zou het filter achter het onderste klepje aan de zijkant even los kunnen halen. Mocht er toch nog veel water in zitten dan helpt dat wellicht.
Maar gezien dat maar een klein beetje lager zit dan de aansluitingen aan de achterkant verwacht ik daar niet veel van.

[ Voor 8% gewijzigd door Tinkerer84 op 17-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@Tinkerer84 Klopt en dat gaan we ook doen als er vorst voorspeld wordt, maar in datzelfde artikel stond ook dat je nooit alles eruit krijgt, vandaar dat ik liever het zekere voor het onzeker wou nemen. Gezien de ervaring van @Wolly zal het waarschijnlijk allemaal wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:58
Ecowoman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:17:
Ik lees net dat @Wolly's wp een hele winter onaangesloten op het dak heeft gestaan zonder problemen, dus mogelijk heb ik toch weer tijd voor dingen als eten en slapen *O* Desondanks willen we nog steeds graag volgend weekend alles binnen hebben en proberen we de bestelling vanavond de deur uit te doen.
Als je nog twijfelt, kan je ook het rechtse scherm er even af schroeven, en dan de 2 clips waarmee de waterpomp gemonteerd zit loshalen, en de pomp er tussen uit.

Dan zit er zeker geen water meer op het laagste punt (wat zou kunnen bevriezen)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
migjes schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:41:
[...]

de CV buis is 15mm.
(maar ik kan de buis dik houden 22mm tot aan de radiator gang en radiator wc. het is niet veel maar het is iets, daar na met 15mm naar de vloerverwarming.
kan ook nog zijn dat ik iets met lucht verwarmingen via de gang naar de huiskamer ga doen op de dikkere buis, maar los plan niks in steen gebeiteld.)
Bij mijn dochter heb ik in 2019 een 5H geplaatst in een woning uit 1970, en de CV ketel verwijderd.

Aan de achtergevel direct door de muur en daar gekoppeld aan het bestaande CV circuit (dus op het einde eigenlijk)

Eerste deel van die leiding is ook een 2 meter lang slechts 15 mm CV leiding, en verder 22m .

Gaat prima verder ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
hannibal2206 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:05:
[...]

Als je nog twijfelt, kan je ook het rechtse scherm er even af schroeven, en dan de 2 clips waarmee de waterpomp gemonteerd zit loshalen, en de pomp er tussen uit.

Goede tip, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
migjes schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:41:
[...]
...
(ik heb ook nog een heel stuk in de kruipruimte met weggebrande isolatie.
de bouwvakkers hebben per ongeluk de isolatie in mijn vloer in de fik gestoken.
dit loop onder de wc door, dus daar kan ik de gehele isolatie weg halen.
en een soort van buffer tank/vloerverwarming maken voor de wc.
maar ook hier nog een aardig wild plan, ik experimenteer nu al met bijenwas als Phase Change Material.
ik kan daar aan aardig wat liter aan komen voor niet veel geld, alleen moet ik dat zelf nog raffineren.)

grootste probleem wat ik nu heb is tijd.
zoveel te doen en zo druk. pffffff...

edit:
ik heb eigenlijk net het afdakje af voor de fietsen.
ja natuurlijk zonnepanelen gebruikt, golfplaten leven niks op dus zijn te duur. lol.
:o Dan heb ik toch liever Tonzon-vretende muizen dan bouwvakkers in mijn kruipruimte... Klinkt interessant wat je met (de ruimte onder) de wc van plan bent met de bijenwas! Ben benieuwd!
[...]
Op een gegeven moment gewoon beginnen op je eigen koers.
De gaten zitten inmiddels in het dak voor de doorvoer van de buizen, dus het begin is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Tinkerer84 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:35:
[...]
Je zou het filter achter het onderste klepje aan de zijkant even los kunnen halen. Mocht er toch nog veel water in zitten dan helpt dat wellicht.
Maar gezien dat maar een klein beetje lager zit dan de aansluitingen aan de achterkant verwacht ik daar niet veel van.
Uit het filter kwam niets :) .
hannibal2206 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:05:
[...]

Dit vonden we toch wat rigoreus. Tenslotte gebeurt dat ook niet bij mensen die met vorstbeveiligers werken, dus hebben dit niet gedaan. Het zal allemaal wel loslopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 27-11-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
Ecowoman schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:23:
[...]
Uit het filter kwam niets :) .

[...]
Dit vonden we toch wat rigoreus. Tenslotte gebeurt dat ook niet bij mensen die met vorstbeveiligers werken, dus hebben dit niet gedaan. Het zal allemaal wel loslopen.
Waar. Maar de pomp is natuurlijk wel het kwetsbaarste (en duurste) onderdeel qua bevriezen ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Ecowoman schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:19:
[...]
:o Dan heb ik toch liever Tonzon-vretende muizen dan bouwvakkers in mijn kruipruimte... Klinkt interessant wat je met (de ruimte onder) de wc van plan bent met de bijenwas! Ben benieuwd!
ach ik heb ook muizen, maar dan in de huiskamer/keuken.
ik probeer ze netjes te verjagen, door van de bank te springen met mijn armen te zwaaien en vreemde kreten uit te slaan.
probleem is wel dat ik op deze manier eerder de vrouw uit huis jaag als de muizen. :-(

bijenwas heeft een vrij laag smelt punt, en de overgang vast naar vloeistof is extra warmte opslag. (PCM)
maar bijenwas is niet 1 stof maar een mix van stoffen, waardoor je niet een smelt punt hebt maar een smelt traject.
grofweg tussen de 30 en 50 graden dan word het vloeibaarder.
ben nu bezig om de bijenwas op te lossen in benzine en dan te verhitten en dan filteren om zo de stoffen beter geraffineerd te krijgen en het smelt punt nog wat lager te krijgen of minder traject maar een duidelijker smeltpunt.
wel oppassen, bijenwas+benzine+warmte is geen veilige combi. :7
(ik heb mijn buren belooft dat ik het aantal explosies in de tuin tot een minimum zal beperken.)
in kleine hoeveelheden begint dit me wel te lukken, maar nu moet ik dit nog gaan doen met liters, en ja daar hang ik nu een beetje vast.
hannibal2206 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:09:
[...]

Bij mijn dochter heb ik in 2019 een 5H geplaatst in een woning uit 1970, en de CV ketel verwijderd.

Aan de achtergevel direct door de muur en daar gekoppeld aan het bestaande CV circuit (dus op het einde eigenlijk)

Eerste deel van die leiding is ook een 2 meter lang slechts 15 mm CV leiding, en verder 22m .

Gaat prima verder ..
ik heb ook wel het idee dat het gaat lukken.
het is alleen een stukje ingewikkelder in mijn huis,
na 8m kruipruimte (cv buis 22mm denk ik), is het 3x2,5m met maar 15mm cv leiding, met bochten er in en zo.
en dan pas komt de vloerverwarming en de rest van het huis met weer 22mm buis.
dus het is wat krapjes aan.

geen project waar ik zomaar aan zou beginnen, maar met een koopje, ach proberen waard.
heb altijd nog een andere warmtepomp + gasketel, dus in de kou zitten doe ik niet.
(ik wil wel heel graag iets van koeling hebben straks, en dat word dan wel heel krap, maar ach we zien het wel wat wel of niet lukt. ben geen watje ik hobbel wel wat in elkaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
In 2 van de geleverde perskoppelingen zit een barst in het plastic randje dat aan de buitenkant zit. Naast dat dat plastic randje een aanslagpunt voor de perstang is, lijkt het geen andere functie te hebben, dus neem aan dat die barst geen kwaad kan?
migjes schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:44:
[...]
ach ik heb ook muizen, maar dan in de huiskamer/keuken.
ik probeer ze netjes te verjagen, door van de bank te springen met mijn armen te zwaaien en vreemde kreten uit te slaan.
probleem is wel dat ik op deze manier eerder de vrouw uit huis jaag als de muizen. :-(
_O- En die hebben hun nest hoogstwaarschijnlijk in de kruipruimte, net als bij ons. Wij vingen ze vorige winter (in de keuken) in een valletje en lieten ze dan los in een stuk natuur een paar kilometer verderop.

Maar over muizen gesproken, wat een muizengaatjes zitten er in die euroconussen op vloerverwarmingsbuizen, zeg! Bizar, dan doe je overal je best om de restrictie zo klein mogelijk te maken en dan heb je 6 van dit soort ieniemiene gaatjes om het in en uit de vloer te krijgen...
[...]
Tijdens het werk accepteren dat je wat moet aanpassen of bijbestellen.
Bijbestellen is gezien de tijdsdruk erg ongelukkig, maar we hebben wel een nieuw idee opgedaan in de tussentijd waarvoor we gelukkig niets hoeven bij te bestellen. De leidingen van de heatpipes gaan we op het dak verleggen om de lengte buiten fors in te korten en dan kunnen ze in de gaten voor de warmtepompleidingen erbij (wp- en zonneboiler- aanvoer afzonderlijk 1-laags geïsoleerd naast elkaar in het ene gat en de beide retouren in het andere gat). Wp-leidingen worden tot het gat 2-laags geïsoleerd, alleen in de dakdoorvoer zelf gaat het dan terug naar 1-laags, waarbij de loze ruimte in de pijp wel ook nog gevuld wordt met Armaflex. Zelfde gaat gelden voor de zonneboiler-leidingen (die zijn nu maar 1-laags geïsoleerd, dus die krijgen veel minder verlies op het dak dankzij zowel inkorting lengte als verdikking isolatie).

[ Voor 21% gewijzigd door Ecowoman op 29-11-2024 21:28 . Reden: toevoeging over isolatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Over isolatie gesproken: is 1 laag pvc tape voldoende tegen vogels? De vogels waren destijds erg blij met onze 1e laag isolatie (met alufolie, maar zonder pvc tape) om de zonneboilerleidingen 8)7 . Wij hebben dat destijds vervolgens met kippengaas opgelost, maar ik heb hier op het forum pvc-tape ontdekt als oplossing die we nu willen gaan gebruiken. Wel maf trouwens dat RjTec op hun site heeft staan dat alufolie goed zou werken tegen aantasting door dieren.

[ Voor 19% gewijzigd door Ecowoman op 29-11-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
@migjes heeft je bierkrat-lift in de kruipruimte de bouwvakkers wel overleefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ecowoman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:46:
_O- En die hebben hun nest hoogstwaarschijnlijk in de kruipruimte, net als bij ons. Wij vingen ze vorige winter (in de keuken) in een valletje en lieten ze dan los in een stuk natuur een paar kilometer verderop.
ik had er 1 gevangen, en geprobeerd hem aan de kat van de buren te voeren.
maar het kwam niet uit een voerblik, dus werd totaal genegeerd.
tot zo ver de grote muizen vangen uit de buurt, meer een luie thee muts met personeel.
Maar over muizen gesproken, wat een muizengaatjes zitten er in die euroconussen op vloerverwarmingsbuizen, zeg! Bizar, dan doe je overal je best om de restrictie zo klein mogelijk te maken en dan heb je 6 van dit soort ieniemiene gaatjes om het in en uit de vloer te krijgen...
ach 6 kleine gaatjes maken al snel 1 grote.
Ecowoman schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:38:
Over isolatie gesproken: is 1 laag pvc tape voldoende tegen vogels? De vogels waren destijds erg blij met onze 1e laag isolatie (met alufolie, maar zonder pvc tape) om de zonneboilerleidingen 8)7 . Wij hebben dat destijds vervolgens met kippengaas opgelost, maar ik heb hier op het forum pvc-tape ontdekt als oplossing die we nu willen gaan gebruiken. Wel maf trouwens dat RjTec op hun site heeft staan dat alufolie goed zou werken tegen aantasting door dieren.
zolang de vogels niet door hebben dat er iets te halen is laten ze het wel met rust.
1 klein gaatje en ze hebben het door dan ben je zo van alles berooft.
maar ach, kippen gaas, of iets anders kost niet veel en is ook wel handig om soms te gebruiken.

succes.

Pagina: 1