Toon posts:

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 2 3 ... 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 15:07

Hoi,

Ik start hier een topic om het te hebben over Heishamon icm Node Red.

Ik ben de laatste maanden druk bezig om in Node Red een dashboard te maken welke controle geeft over je warmtepomp via de Heishamon pcb.

Meer eerst: Thanks @thehog @CurlyMo voor het geweldige werk dat zij al gedaan hebben.

Heishamon

Heishamon is een ESP bord welke ontworpen is om te communiceren met een Panasonic Warmtepomp.
Dit PCB is >hier< te bestellen.
De Heishamon leest alle informatie van je warmtepomp uit, en maakt deze beschikbaar middels MQTT.
Je hebt dus zelf 24/7 een mqtt broker nodig (bv mosquitto).

Zodra deze informatie via MQTT beschikbaar is, kun je verschillende programma's gebruiken om er wat mee te doen. De beschikbare opties zijn Domoticz, Home Assistant, OpenHab, Homey... en Node Red.

Ik heb dus gekozen om hier Node Red voor te gebruiken. Software dat op linux, in containers, op een Rpi kan.

Node-Red

Node Red is een open source automatiseerplatform.
Het is veel gebruikt en er zijn tal van plugins (pallets) beschikbaar welke het mogelijk maakt om te communiceren met diverse apparaten in je huis. Het kan ook praten met andere platformen zoals Domoticz, HomeAssistant, Hue, MQTT... Heel veel is beschikbaar. Bijna overal is wel een pallet voor te vinden.

Node Red stelt je in staat om automatiseer-regels te programmeren, flows.

Dashboard

Ik heb redelijk wat tijd geïnvesteerd om een grafische interface te maken voor de warmtepomp.
Ik heb hierbij functies ingebouwd als:
- WAR functie: Weers Afhankelijke Regeling
- RTC functie: Room Temperature Correction
- Soft Start functie: Het sneller laten throttlen
- Solar functie: Zonne energie in warmwater stoppen.

De meeste heb ik niet zelf bedacht, ik heb het slechts geïmplementeerd in NodeRed.

Het hele dashboard is gratis te vinden op GitHub. klik >hier<.

Wat mij betreft mag iedereen het kopiëren en gebruiken.
Ik ben geen professionele programmeur. Slechts een amateur met een (volgens de vrouw een slechte) hobby. Hulp van jullie kan ik ook goed gebruiken. Lekker laagdrempelig, gooi hier maar in de groep

Ik heb de introductiepagina op GitHub zo duidelijk mogelijk proberen te maken.
Wat zijn de vereiste aan Node Red, hoe moet je importeren, hoe te gebruiken etc.

In dit topic kun je vragen stellen, zaken bespreken, verbeter suggesties etc.
Als er een echte BUG lijkt te zijn, heb ik graag dat je dit ook in Gighub als issue opvoert.

Link to GitHub:
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

Sneak preview

HOME: Aan de rechter zijde onder [Advanced Functions] kun je de instellingen van boven naar beneden lezen.
Je start met een vaste Ta.
Stapje lager kun je deze overschrijven met een WAR regeling, het resultaat staat er direct achter.
Stapje lager kun je aanvullend een correctie uitvoeren op basis van de kamer temperatuur.
Stapje lager kun je aanvullend een correctie uitvoeren op basis van softstart funcitie (werkt nog niet >> uit laten)
Helemaal onderop zie je de Final SP, de uiteindelijke Ta Setpoint welke naar de warmtepomp gestuurd wordt.

Home

[Scheduler][WAR functie][Settings]

Andere nuttige links

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

[Voor 53% gewijzigd door edterbak op 26-06-2022 21:57. Reden: een keer een update]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edterbak
@timovd
@Possible
@BazemanKM
Heads up.
Als er vragen zijn welke jullie willen bespreken, kan dat hier.

@CurlyMo @Dylantje2 Ik heb het advies opgevolgd om een eigen topic te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:04

timovd

Voorsprong door techniek

Laat ik maar aftrappen met de eerste vraag.
Ik wil NodeRed gebruiken om o.a. DHW-runs in te plannen.

Voor een testje heb ik bovenstaande (schedule #4). De huidige status is OperationMode4 (verwarming + DHW) en ik verwacht dat op zondag om 13:48 de modus naar verwarmen only gaat (mode 0). Dat gebeurt niet en ik kan er niet achter komen waarom dat niet gebeurt. Iemand een tip hoe dit te onderzoeken?

NodeRed draait in een Docker container op een Synology.

PS. de schedule was aangemaakt voor het ingestelde tijdstip.

[Voor 5% gewijzigd door timovd op 02-01-2022 14:02]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• edterbak
@Dylantje2
Je vroeg:
Evt een status update?
Alfa-Beta-Stable?
Ik gebruik het al een tijdje. voor MIJ is het stabiel.
Ik denk dat er wat aanloop problemen kunnen zijn als je vanaf 0 begint.
Het enige dat nu nog niet werkt is SoftStart functie. Hier hoop ik snel aan te kunnen starten.

De huidige issues die nog lopen via @timovd zijn de scheduler die het nog niet goed lijkt te doen (bij mij wel) Maar de exacte oorzaak is nog niet boven water.

[Voor 11% gewijzigd door edterbak op 02-01-2022 14:09]

• edterbak
Mooie aftrap Timo. :D

Ik ga zelf ook dit schema proberen. Resultaat hoor je zo.

Ondertussen, een vraag.
Heb je je NR taal instelling op Nederlands of Engels staan?

Theoretisch kan het zijn dat je node red op Nederlands taal hebt staan. In de scheduler heb ik 'hard' geprogrameerd Monday Sunday etc.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Language staat op "Browser Default" en dat is Engels bij mij. Ik heb 'm nu gefoceerd op Engels gezet., maar ook dat hielp niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Nee, ik heb de bug gevonden
En gefixt
ik push het nu naar github

Staat nu op github
Het had niks met taal of iets te maken.
Ik had 1 link-out niet juist doorverbonden naar de link-in van OperationMode.
Ik heb het getest, en nu werkt het.

[Voor 61% gewijzigd door edterbak op 02-01-2022 14:23]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Werkt nu!

• edterbak
Top. :)

• edterbak
Timo,

Als je een DHWrun wil forceren, moet je in de scheduler alleen de bovenste optie gebruiken.
Die regelt de operationmode zelf
En zodra het setpoint is bereikt, schakelt hij direct terug naar heat. Waarom wachten. :)

[Voor 25% gewijzigd door edterbak op 02-01-2022 15:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-03 21:17

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

DANK voor het mooie werk....
Bizar wat een tijd en kennis

En ook bedankt voor weer een hobby:-)

En ik zet je meteen in de TS van de panasonic eigenaren:
https://gathering.tweaker...message/65223264#65223264

[Voor 41% gewijzigd door Dylantje2 op 02-01-2022 16:11]

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

edterbak schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:52:
Timo,

Als je een DHWrun wil forceren, moet je in de scheduler alleen de bovenste optie gebruiken.
Die regelt de operationmode zelf
En zodra het setpoint is bereikt, schakelt hij direct terug naar heat. Waarom wachten. :)
Ik wil het niet forceren. Als je force-DHW doet, gaat de compressor flink aan de bak en dat is niet nodig. Op het normale programma, draait de compressor ca 35Hz en wordt op een efficiënte manier het vat opgewarmd indien delta T -8 t.o.v. setpoint.

• edterbak
Ik wist niet eens dat het een effect had op HOE de DHW run gedaan wordt.
Dat is nuttig om te weten. :) dank.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Even hard op denken hier... Nu het vrij warm is, heb ik silent mode 3 geactiveerd. Verwarmen gaat nu op 35Hz max en dat zorgt voor iets langere runs. Zou het helpen om zoiets te te voegen dat bij een minimale temperatuur silent mode op 3 (of iets anders) gezet wordt?

Andere optie, of wellicht aanvullend, kun je 1 graad positief afwijken van de stooklijn, zodat je meer afgifte hebt. Maar het liefst heb ik dat de compressor heel zachtjes z'n werk blijft doen.

[Voor 26% gewijzigd door timovd op 02-01-2022 18:49]

• Dylantje2

Dylantje2

timovd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:45:
Even hard op denken hier... Nu het vrij warm is, heb ik silent mode 3 geactiveerd. Verwarmen gaat nu op 35Hz max en dat zorgt voor iets langere runs. Zou het helpen om zoiets te te voegen dat bij een minimale temperatuur silent mode op 3 (of iets anders) gezet wordt?

Andere optie, of wellicht aanvullend, kun je 1 graad positief afwijken van de stooklijn, zodat je meer afgifte hebt. Maar het liefst heb ik dat de compressor heel zachtjes z'n werk blijft doen.
Ik geloof niet dat je op sillent moet willen draaien.
Volgens mij ooit aangetoond dat je die sillent gewoon vermogen kost.
Waarom gene shift -5.
Of je stooklijn aanpassen

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Dylantje2, dat het vermogen kost, maakt toch niet uit met deze milde buitentemperaturen?
Waarom shift -5? Dan gaat ie juist meer pendelen i.v.m. beperkte afgifte. Ik wil wel een beetje kunnen verwarmen als het 12°C buiten is. In de nacht kan ie dan uit om pendelen te voorkomen.

• Dylantje2

Dylantje2

timovd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:23:
@Dylantje2, dat het vermogen kost, maakt toch niet uit met deze milde buitentemperaturen?
Waarom shift -5? Dan gaat ie juist meer pendelen i.v.m. beperkte afgifte. Ik wil wel een beetje kunnen verwarmen als het 12°C buiten is. In de nacht kan ie dan uit om pendelen te voorkomen.
Ik weet niet alles van je systeem..
Maar als hij over bemeten is.
Stooklijn of je shift..
Waarom is pendelen erg? Als hij je huis op t binnen houd prima toch.
Als je sillent je [ ook] geld kost, of hij gaat af en toe aan en uit?

Moduleert hij niet ver terug?
Mijne loopt nu op 225 oid, kan tot 180 terugmoduleren

• edterbak
timovd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:45:

Hoi Timo,

Ik denk dat je precies beschrijft waar de softstart functie goed voor zou kunnen werken.
ik zit vanaf morgen een week in een huisje verstopt ergens.
daarna pak ik het op

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dylantje2 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Ik weet niet alles van je systeem..
Maar als hij over bemeten is.
Stooklijn of je shift..
Waarom is pendelen erg? Als hij je huis op t binnen houd prima toch.
Als je sillent je [ ook] geld kost, of hij gaat af en toe aan en uit?

Moduleert hij niet ver terug?
Mijne loopt nu op 225 oid, kan tot 180 terugmoduleren
Ik heb een 7kW split en dat vermogen heb ik zeker nodig. Als het lange tijd onder 0 is moet de houtkachel aan.
Als ik naar het verbruik kijk, kost het minder stroom ook bv de stooklijn een graad hoger te zetten dan steeds de compressor opnieuw laten starten.
Wat is terugmoduleren naar 225 en 180? Watt? Elektrisch opgenomen vermogen?

• edterbak
Ik ben nog op zoek naar een goede suggestie voor de Settings tab.

Het is een zooitje nu (vind ik). Ik heb nu eigenlijk alle SETxx mogelijkheden er ingedumpt.
Deze SETxx topics zitten er niet in. Is hier behoefte naar? Zo ja, welke behoefte, waarom, wanneer. etc.
code:
1
2
3
4
SET6    SetZ1CoolRequestTemperature Set Z1 cool shift or direct cool temperature    -5 to 5 or 20 to max
SET7    SetZ2HeatRequestTemperature Set Z2 heat shift or direct heat temperature    -5 to 5 or 20 to max
SET8    SetZ2CoolRequestTemperature Set Z2 cool shift or direct cool temperature    -5 to 5 or 20 to max
SET16   SetCurves   Set zones heat/cool curves  JSON document (see below)

Maar, er zit weinig idee achter de layout van deze tab.
Als er iemand een goed idee heeft en deze met een soort mockup kan overbrengen, sta ik daar zeker voor open :)

Het aantal kolomen ben je vrij in
wat in welke kolom staat etc.

Als er meer logica in zit dan nu, implementeer ik het :) (na mijn vakantie)

[Settings]

@timovd
In paarse staat de door jou gevraagde feature upper / lower limit van Final SP Ta, welke gebruikt wordt door de functies WAR/RTC/SoftStart

[Voor 55% gewijzigd door edterbak op 03-01-2022 11:33]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Set7 & 8 is mijns inziens niet nodig. Ik heb een systeem met maar één zone en ik denk dat dat voor de meesten geldt.
Voor koelen heb ik de Ta op direct staan. Het zou mooi zijn als de Ta bepaald wordt a.d.h.v. de relatieve luchtvochtigheid en berekende dauwpunttemperatuur. Maar daar heb je externe gegevens voor nodig.

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 18:54
Ik zou juist graag de setxxx wel willen hebben. Draai hier 2 zones en overweeg de stap van domoticz naar HA door middel van NodeRed.
Dit daar coding in HA niet zo sterk vindt (of in yaml, maar daar heb ik geen zin in)

Ook ik wil de temp bij koeling (voor een zone) koppelen aan dauwpunt vanwege vloerverwarming.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:15

ErikVers

Duurzaam

timovd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Ik wil het niet forceren. Als je force-DHW doet, gaat de compressor flink aan de bak en dat is niet nodig. Op het normale programma, draait de compressor ca 35Hz en wordt op een efficiënte manier het vat opgewarmd indien delta T -8 t.o.v. setpoint.
Kun je mij uitleggen wat de -8 voor invloed heeft op de frequentie van de compressor?
Ik heb deze momenteel op -3 staan maar staat soms aardig te stampen uiteraard vooral rond het vriespunt

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@ErikVers Geen invloed.
Wanneer de setpoint DHW bijvoorbeeld 48 graden is, wordt het vat pas weer opgewarmd bij 40 (48-8) graden C. In jouw geval zou dat al zijn wanneer de tank 45 graden is. Er is ook nog een andere variabele; namelijk hoe lang er tussen runs mag zitten. Gebruik je force DHW, of gebruik je het reguliere programma (Heat + DHW of DHW-only)?

• edterbak
timovd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04: Er is ook nog een andere variabele; namelijk hoe lang er tussen runs mag zitten. Gebruik je force DHW, of gebruik je het reguliere programma (Heat + DHW of DHW-only)?
Zo goed ken ik de Panasonic zelf ook niet. Ik wil het graag weten ook eigenlijk.
Als je dit precies uitlegt hoe het zit, zet ik het in de 1e post als referentie.

[Voor 37% gewijzigd door edterbak op 03-01-2022 17:02]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Over Force DHW:
Handleiding (PDF!)
in 12.15 staat
When user want to use hot water now...
Dit is dus echt bedoeld als je snel warm water wil hebben en niet bedoeld voor regulier opwarmprogramma. Op de remote control is dit de knop linksboven.
Op pagina 36 (5 > Tank) staan de standaard instellingen:"
Tank re-heat temp. -8. Dit houdt in dat als je setpoint 48 graden is, de tank pas opgewarmd gaat worden bij <=40 graden.
Tank heat up time Hoe lang mag de DHW-run er maximaal over doen?
Floor operation time Standaard staat deze op 8 uur. Als er afgelopen 8 uur een DHW run heeft plaatsgevonden, gaat de volgende run pas 8 uur later na de vorige run.

• ErikVers

ErikVers

Duurzaam

timovd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04:
@ErikVers Geen invloed.
Wanneer de setpoint DHW bijvoorbeeld 48 graden is, wordt het vat pas weer opgewarmd bij 40 (48-8) graden C. In jouw geval zou dat al zijn wanneer de tank 45 graden is. Er is ook nog een andere variabele; namelijk hoe lang er tussen runs mag zitten. Gebruik je force DHW, of gebruik je het reguliere programma (Heat + DHW of DHW-only)?
Oké dan laat ik hem lekker zo staan zoals hij nu staat.

Wat betreft mode schakel ik tussen de heat en heat+dhw uiteraard met een automation in HA

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@ErikVers schakel je die time-based in HA, net zoals een tijdsschema op de Panasonic (remote control of Smart Cloud)?

• ErikVers

ErikVers

Duurzaam

Ik had eerst een zeer uitgebreid tijd flow in domoticz. Nu met Home Assistant de basis tijdstippen in de Warmtepomp controller (offline zeg maar) en via het dashboard in HA aan te passen.

Wil wel nog wat triggers toevoegen zoals bij veel zon een +2 of bij koude dagen in de weersvoorspelling de dag ervoor een +2 om vloer alvast wat op te laden.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:35
edterbak schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:22:
Ik ben nog op zoek naar een goede suggestie voor de Settings tab.

Het is een zooitje nu (vind ik). Ik heb nu eigenlijk alle SETxx mogelijkheden er ingedumpt.

Maar, er zit weinig idee achter de layout van deze tab.
Als er iemand een goed idee heeft en deze met een soort mockup kan overbrengen, sta ik daar zeker voor open :)

Het aantal kolomen ben je vrij in
wat in welke kolom staat etc.

Als er meer logica in zit dan nu, implementeer ik het :) (na mijn vakantie)
Nav van deze post, niet direct een mock-up maar wel wat ideeën. Je hebt nu idd alles door elkaar staan, wat zeg je van een soortgelijke groepering als de service cloud?
  • Gebruikersinstellingen, met de settings die je nu in General en Operation hebt staan. Denk dat je het dan hebt over SET1 t/m 13 & SET 17 + SET24
  • System setup, met settings die direct invloed hebben op de configuratie van het systeem. Denk SET 14-16
  • Operation setup, met bv de ' heater, deltaT en DHW setpoints. Denk SET 18-23
  • Settings van het node-red systeem, zoals de HEAT SP lower/higher limit
Zou dan de FAN speed verplaatsen naar het HOME scherm, aangezien daar ook waterflow, compressor frequentie en pompsnelheid staan.
Eventueel zou je op de HOME pagina nog wat leuke statistiekjes kunnen tonen, gemiddelde (dag) COP , afgegeven energie, opgenomen energie etc.

Fijne vakantie!

• edterbak
lampy25 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Nav van deze post, niet direct een mock-up maar wel wat ideeën. Je hebt nu idd alles door elkaar staan, wat zeg je van een soortgelijke groepering als de service cloud?
  • Gebruikersinstellingen, met de settings die je nu in General en Operation hebt staan. Denk dat je het dan hebt over SET1 t/m 13 & SET 17 + SET24
  • System setup, met settings die direct invloed hebben op de configuratie van het systeem. Denk SET 14-16
  • Operation setup, met bv de ' heater, deltaT en DHW setpoints. Denk SET 18-23
  • Settings van het node-red systeem, zoals de HEAT SP lower/higher limit
Zou dan de FAN speed verplaatsen naar het HOME scherm, aangezien daar ook waterflow, compressor frequentie en pompsnelheid staan.
Eventueel zou je op de HOME pagina nog wat leuke statistiekjes kunnen tonen, gemiddelde (dag) COP , afgegeven energie, opgenomen energie etc.

Fijne vakantie!
Fijn dit! Mee denken. Dank je.

Ik ga er zeker naar kijken volgende week.

• edterbak
@thehog @Dylantje2 @timovd @lampy25

Ik heb een request in github om de scheduler functionaliteit aan te passen.
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/15
Huidige situatie in mijn NR dashboard is dat wanneer een WP uit staat, deze niet aan gaat door de scheduled task.
Ik begrijp dat dit wel default gedrag is van de panasonic warmptepomp.

Ik kan redelijk eenvoudig de regels aanpassen zodat de WP eerst aan gaat, en daarna zijn scheduled task uitvoert.
Ik kan evt ook een extra boolean maken 'Scheduler allowed to turn on heatpump for action'

Maar ik wil graag weten wat het wenselijke gedrag hier is.

Graag jullie feedback.

[Voor 5% gewijzigd door edterbak op 07-01-2022 15:21]

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30
Bij mij thuis gaat hij ook uit als er geen warmtevraag is omdat ik niet wil dat de pomp blijft doorlopen.
Er is helaas geen 'blijf aan' maar 'ga niet pompen/verwarmen' knop. Je kan hem dan wel in DHW only zetten maar dan loop je weer de kans dat hij ongevraag de DHW loopt te verwarmen.

Maar het maakt mij niet uit hoe jij het oplost in je dashboard. Lijkt me wel logisch dat de optie er is dat hij de warmtepomp kan aanzetten in een schedule of automatisch aangaat. Anders heb je weinig aan de schedule :)

• edterbak
Dank voor je reactie TheHog, ik neem nog wat andere meningen mee voor ik aan de slag ga.

Ander onderwerp:
Ik denk dat ik de softstart functie gefixt heb.
Ik zat op Tr te sturen ipv Ta :D Suf.

Ik kijk het dit weekend aan, en als het stabiel is push ik het naar GitHub

[Voor 4% gewijzigd door edterbak op 07-01-2022 16:20]

• lampy25
@edterbak
Mijn voorstel zou zijn, houd zoveel mogelijk de logische en het default gedrag van de warmtepomp zelf aan, dan is het ook het meest voorspelbaar.
In dit geval is de Operation Mode een losse parameter van Operation (screenshot hier beneden van de service cloud.

Eventueel zou je de acties voor aan/uit zetten los kunnen toevoegen in het schema?

• edterbak
edterbak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:20:
Dank voor je reactie TheHog, ik neem nog wat andere meningen mee voor ik aan de slag ga.

Ander onderwerp:
Ik denk dat ik de softstart functie gefixt heb.
Ik zat op Tr te sturen ipv Ta :D Suf.

Ik kijk het dit weekend aan, en als het stabiel is push ik het naar GitHub
Hmm.. Heb softstart nog niet goed. in paars zie je mijn test run.
Hij stopt met de run als de frequentie terug richting 30-32hz gaat, dan is Ta al 1 a 2 C boven SP.

@sjimmie Heb jij enig idee waar dit in kan zitten? is dan misschien de threshold te laag ingesteld?
Ik zag dit: https://github.com/vander...anasonic-Aquarea-Heatpump
Heb ik het huist dat jij dit bent?

Maar, een reëel voorbeeld.
SP = 32 graden
PV Ta = 24

Compressor slaat aan.
Correctie wordt -7, waardoor de gecorrigeerde SP 25C wordt.
Dan gaat de compressor evengoed naar 58Hz, waardoor de Ta oploopt naar 26 - 27C.
Dan begint de compressor met terugregelen, maar vervolgens stop de run er toch mee.

Is dit misschien door dat SP +2 graden een grens is waarop de pomp stopt met de run>

[Voor 26% gewijzigd door edterbak op 07-01-2022 19:35]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-03 18:14
edterbak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:35:
[...]
[Afbeelding]

@sjimmie Heb jij enig idee waar dit in kan zitten? is dan misschien de threshold te laag ingesteld?
Ik zag dit: https://github.com/vander...anasonic-Aquarea-Heatpump
Heb ik het huist dat jij dit bent?
Bijna, dat is deze tweaker:
vandermark

EDIT, maar het lijkt op iets wat ik en meer mensen hebben, dat de Ta zo laag (of de Tr te hoor ten opzichte van de Ta) wordt dat ie het niet meer redt.

[Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 07-01-2022 19:45]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@vandermark ook even taggen dan. Zo te zien heeft hij dit gebouwd voor Domoticz.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:12
Ja al ben ik niet de eerste auteur. Heb wel veel verbeterd oa de threshold van de compressor buitentemperatuur afhankelijk gemaakt.

Ik heb ingesteld dat Ta maximaal 4 graden verlaagd kan worden. Mijn Ta is 26 of 27. Dus Ta wordt dan bij de start 23 of 24. Lager zou ik niet gaan.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Dylantje2

Dylantje2

Hi wil de flow er maar eens op gaan zetten..
Maar is het nu zo dat ik overal de mqtt server in moet gaan vullen?
Is er niet een soort setting blokje te maken waar ik 1x alle invullen en dat nr het daar pakt.

Wat is webui poort?:-( [ mss die readme iets aanpssen? ]

En is het mogelijk om mss in de flows aan tegeven met of zonder dhw...
Ik weet zeker als voorbeeld dat de pomp nooit dhw gaat maken. Nu wel de setting zichtbaar,[ als ik printscreens kijk ]
Mss hetzelfde met zone 1 en zone 2

En @edterbak mss een flow erbij in om graaddagen te calculeren, incl mooi dashboard

[Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 08-01-2022 18:16]

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:15:
Is er niet een soort setting blokje te maken waar ik 1x alle invullen en dat nr het daar pakt.

Okay, toegevoegd aan Github.
Dashboard: http://IP:1880/ui
Flows: http://IP:1880/#flow
Verder staat het volgens mij beschreven in github. How to install NR flows. (ca 40% van de pagina naar beneden scrollen. zo ook waar je 1x de mqtt server hoeft aan te passen.
Ik begrijp hem niet helemaal.
Ik weet zeker als voorbeeld dat de pomp nooit dhw gaat maken. Nu wel de setting zichtbaar,[ als ik printscreens kijk ]

En @edterbak mss een flow erbij in om graaddagen te calculeren, incl mooi dashboard
Ik heb graaddagen vaak voorbij zien komen, maar nog niet begrepen.
Kun je de beste berekening hiervoor aangeven? (link ofzo ook goed)
Ik bouw het wel ergens in.
Wellicht kun je een soort mockup maken hoe je deze info graag gepresenteerd zou willen zien.
En een feature request in GitHub :D

[Voor 20% gewijzigd door edterbak op 08-01-2022 19:06]

• Dylantje2

Dylantje2

Graaddagen:
https://www.mindergas.nl/degree_days/explanation

Graaddagen kan alleen per dag/week maand jaar, aangezien hij pas achteraf berekend wordt.
Iets in een mooie grafiek ofzo/

In de webui [ gevonden nu :-) ] staat nu altijd DHW.
Ik wil dat eigenlijk niet zien in de web aangezien ik dat niet ga gebruiken..

code:
1
Verder staat het volgens mij beschreven in github. How to install NR flows. (ca 40% van de pagina naar beneden scrollen. zo ook waar je 1x de mqtt server hoeft aan te passen.

Ik kijk er over heen. of het is die tekst met configuratie nodes..
Maar als ik die aan klik??? Kom ik er niet uit...

Is er geen optie mogelijk om in een flow/node te zetten config.
waar je ook je binnenthermostaat je buiten temp EN vet de RV in kan zetten.
RV is een belangrijke factor dus zou ik graag zien in een webui

En mijn Engelisch voor een git ..:-(

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:47:
Graaddagen:

Graaddagen kan alleen per dag/week maand jaar, aangezien hij pas achteraf berekend wordt.
Dank, ik ga hier naar kijken.
In de webui [ gevonden nu :-) ] staat nu altijd DHW.
Ik wil dat eigenlijk niet zien in de web aangezien ik dat niet ga gebruiken..
Dit is relatief eenvoudig te 'verhelpen'.
Ga naar de flows, klik op WP Dash, en dan verwijder je het gehele blok in paars. Druk vervolgens op Deploy, en het gehele ding is weg. :) easy peasy.
code:
1

Ik kijk er over heen. of het is die tekst met configuratie nodes..
Maar als ik die aan klik??? Kom ik er niet uit...
Ja, klopt. Als je op Configuration Nodes klikt, vervolgens MQTT blokje opzoekt, deze dan dubbel-klikt, dan kun je de settings aanpassen.
Is er geen optie mogelijk om in een flow/node te zetten config.
Nee, MQTT zaken moeten in Node Red op de node red methode ingevoerd worden.
waar je ook je binnenthermostaat je buiten temp EN vet de RV in kan zetten.
RV is een belangrijke factor dus zou ik graag zien in een webui
Wat is RV? Room Ventilatie? Ruimte verwarming?
En mijn Engelisch voor een git ..:-(
It makes me nothing out. :) Het gaat om de inhoud/boodschap, niet de hoe verpakking daarvan is.

[Voor 3% gewijzigd door edterbak op 08-01-2022 20:36]

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:47:
Graaddagen:

Ik zit net te lezen in graaddagen informatie. Best wel leuk / nuttig.
Alhoewel ik me afvraag wat ik ga doen met de informatie. Maar dat terzijde.

Ik kan Graaddagen wel berekenen in NodeRed. Dat zal ongetwijfeld wel lukken.
Maar ik heb niet het gevoel dat NodeRed hiervoor het meest geschikte platform is om dit soort (time series) informatie op te slaan en te presenteren.

Zou het een betere optie zijn om hier bijvoorbeeld InfluxDB + Grafana te gebruiken?
Dit is dan niet de data IN node red zelf, maar wel robuster lijkt me. Mogelijk is dan ook met een dashboard card voor Grafana info. https://flows.nodered.org...30c4edc866aa0459354033c9b
Wat denken jullie?
Ik zat zelf al met 1 ook te gluuren naar zelf een influxDB host te maken. is hier behoefte aan?

[Voor 9% gewijzigd door edterbak op 08-01-2022 20:52]

• edterbak
Ik ben even aan het spelen met proxmox, nieuwe container met ubuntu 20.04 + docker-ce + portainer + influxdb2.1
Het lijkt te werken dat ik de data van node red naar influx kan duwen. Moet wel wat converteren in een functie, maar dan lukt het wel. Deze functies kan ik in een apart tabje zetten voor Export to influxdb. Als je hier niet in geinteresseerd bent, dan importeer je deze tab niet.

Hier een eerste blik op het gepruts :)
Zijn er mensen die hier op zitten te wachten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lampy25
InfluxDB
Gebruik nu ook influxDB voor het visualiseren van de data, samengesteld in een dashboardje.
Volgens mij is het een stukje wat ik ergens uit de openingspost van het panasonic warmtepompen topic heb gehaald, code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
[
    {
        "id": "74d2d0281733f8d0",
        "type": "mqtt in",
        "z": "cadc1eebfdd4656d",
        "name": "MQTT HeishaSensor",
        "topic": "panasonic_heat_pump/main/#",
        "qos": "2",
        "datatype": "auto",
        "broker": "e6d88d966d10b464",
        "nl": false,
        "rap": false,
        "x": 240,
        "y": 280,
        "wires": [
            [
                "0084856f0bc60435"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "0084856f0bc60435",
        "type": "function",
        "name": "Map sensor to ID",
        "func": "// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n    // when sensor is in the global settings \n    msg.sensor = sensor;\n    if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n//        node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n        // add the home automation ID/name \n        msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n        // add type (if it exists):\n        if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n            msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n        }    \n        return msg;\n    }\n}\nreturn;",
        "outputs": 1,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 510,
            [
                "97c3bb42a3fe8b69"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "f421e949fdcd9e34",
        "name": "global setup",
        "func": "if (!context.global.heishamon) {\n  context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"HomeAssistant, openHAB, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n        // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n            [\"Heatpump_State\", 1703, \"Switch\"],\n            [\"Pump_Flow\", 1609],\n            [\"Force_DHW_State\", null, \"Selector Switch\"], //DHW status (20=off, 10=on 0=unknown)\n            [\"Quiet_Mode_Schedule\", null, \"Switch\"],\n            [\"Operating_Mode_State\", null, \"Selector Switch\"], //7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n            [\"Main_Inlet_Temp\", 1605],\n            [\"Main_Outlet_Temp\", 1606], \n            [\"Main_Target_Temp\", null],\n            [\"Compressor_Freq\", 1608],\n            [\"DHW_Target_Temp\", null],\n            [\"DHW_Temp\", null],\n            [\"Operations_Hours\", 1611],\n            [\"Operations_Counter\", 1612],\n            [\"Main_Schedule_State\", null, \"Switch\"],\n            [\"Outside_Temp\", 1610],\n            [\"Heat_Energy_Production\", null],\n            [\"Heat_Energy_Consumption\", null],\n            [\"Powerful_Mode_Time\", null, \"Selector Switch\"], //  4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute //0= off, 30 = level 3\n            [\"Quiet_Mode_Level\", 1704, \"Selector Switch\"], // 4 levels -- 0= off - 10= Silent 1 - 20= Silent 2 - 30= Silent 3\n            [\"Holiday_Mode_State\", null, \"Switch\"],\n            [\"ThreeWay_Valve_State\", null, \"Selector Switch\"], // 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n            [\"Outside_Pipe_Temp\", null],\n            [\"DHW_Heat_Delta\", null],\n            [\"Heat_Delta\", null],\n            [\"Cool_Delta\", null],\n            [\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null],\n            [\"Defrosting_State\", null, \"Switch\"],\n            [\"Z1_Heat_Request_Temp\", 1702, \"Thermostat\"],\n            [\"Z1_Cool_Request_Temp\", null],\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\", null],\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n            [\"Room_Thermostat_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Heat_Request_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Cool_Request_Temp\", null],\n            //[\"Z1_Water_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Water_Temp\", null],\n            [\"Cool_Energy_Production\", null],\n            [\"Cool_Energy_Consumption\", null],\n            [\"DHW_Energy_Production\", null],\n            [\"DHW_Energy_Consumption\", null],\n            [\"Z1_Water_Target_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Water_Target_Temp\", null],\n            [\"Error\", null],\n            [\"Room_Holiday_Shift_Temp\", null],\n            //[\"Buffer_Temp\", null],\n            //[\"Solar_Temp\", null],\n            //[\"Pool_Temp\", null],\n            [\"Main_Hex_Outlet_Temp\", null],\n            [\"Discharge_Temp\", null],\n            [\"Inside_Pipe_Temp\", null],\n            [\"Defrost_Temp\", null],\n            [\"Eva_Outlet_Temp\", null],\n            [\"Bypass_Outlet_Temp\", null],\n            [\"Ipm_Temp\", null],\n            [\"Z1_Temp\", 1702],\n            //[\"Z2_Temp\", null],\n            [\"DHW_Heater_State\", null],\n            [\"Room_Heater_State\", null],\n            [\"Internal_Heater_State\", 3095],\n            [\"External_Heater_State\", null],\n            [\"Fan1_Motor_Speed\", null],\n            //[\"Fan2_Motor_Speed\", null],\n            [\"High_Pressure\", null],\n            [\"Pump_Speed\", null],\n            [\"Low_Pressure\", null],\n            [\"Compressor_Current\", null],\n            [\"Force_Heater_State\", null, \"Switch\"],\n            [\"Sterilization_State\", null, \"Switch\"],\n            [\"Sterilization_Temp\", null],\n            [\"Sterilization_Max_Time\", null],\n            [\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\", null],\n            [\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n            [\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n            [\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n            [\"Heating_Mode\", null],\n            [\"Heating_Off_Outdoor_Temp\", null],\n            [\"Heater_On_Outdoor_Temp\", null],\n            [\"Heat_To_Cool_Temp\", null],\n            [\"Cool_To_Heat_Temp\", null],\n            [\"Cooling_Mode\", null],\n            [\"Heat_To_Cool_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\", null],\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\", null],\n            [\"Room_Heater_Operations_Hours\", null],\n            [\"DHW_Heater_Operations_Hours\", null]\n    ];\n    \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n    // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n    [\"SetHeatpump\", \"Switch\", 1703],\n    [\"SetHoliday\", \"Switch\", null],\n    [\"SetQuietMode\", \"Selector Switch\", 1704],\n    [\"SetPowerfull\", \"Selector Switch\", null],\n    [\"SetZ1HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\", 1702],\n    [\"SetZ1CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n    //[\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n    //[\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\", null],\n    [\"SetOperationMode\", \"Selector Switch\", null],\n    [\"SetForceDHW\", \"Switch\", null],\n    [\"SetDHWTemp\", \"Thermostat\", null],\n    [\"SetCoolTemp\", \"Thermostat\", null],\n    [\"SetForceDefrost\", \"Switch\", null],\n    [\"SetForceSterilization\", \"Switch\", null]\n];\nreturn msg;",
        "x": 490,
        "y": 220,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "6cee5028ad2e0951",
        "type": "inject",
        "name": "",
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "Startup",
        "payload": "",
        "payloadType": "date",
        "x": 240,
        "y": 220,
            [
                "f421e949fdcd9e34"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "97c3bb42a3fe8b69",
        "type": "switch",
        "name": "Which HA app ",
        "property": "heishamon.HAapplication",
        "propertyType": "global",
        "rules": [
            {
                "t": "cont",
                "v": "Domoticz",
                "vt": "str"
            },
            {
                "v": "HomeAssistant",
            },
            {
                "v": "openHAB",
            },
            {
                "v": "InfluxDB",
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": true,
        "outputs": 4,
        "x": 810,
            [
                "2d096b4050ea3afe"
            ],
            [
                "23e5f12ae3656764"
            ],
            [
                "37da604146346f8a"
            ],
            [
                "6ad623671881c2d3"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2d096b4050ea3afe",
        "d": true,
        "name": "Prepare Domoticz output",
        "func": "if(msg.HAid !== null){\n    msg1 = {};\n    msg1.payload = {};\n    msg1.payload.idx = msg.HAid; \n    msg1.topic = \"domoticz/in\";\n\n    if(msg.type == \"Selector Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\";\n        msg1.payload.switchcmd = \"Set Level\";\n        msg1.payload.level = msg.payload * 10;\n    }else if(msg.type == \"Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\"\n        if(msg.payload == 1){ cmd = \"On\"; }else{ cmd=\"Off\"}\n        msg1.payload.switchcmd = cmd;\n    }else{\n        msg1.payload.svalue = msg.payload;\n    }\n    return msg1;\n}\n\nreturn;",
        "x": 1090,
        "y": 240,
            [
                "e9e2151c014a6c02",
                "727106b4582b5b76"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "e9e2151c014a6c02",
        "type": "mqtt out",
        "name": "MQTT publish",
        "topic": "",
        "qos": "",
        "retain": "",
        "respTopic": "",
        "contentType": "",
        "userProps": "",
        "correl": "",
        "expiry": "",
        "broker": "e6d88d966d10b464",
        "x": 1400,
        "y": 300,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "ed9b0222422319f8",
        "type": "influxdb out",
        "influxdb": "6ca8bde.9eb2f44",
        "measurement": "heishamon",
        "precision": "",
        "retentionPolicy": "",
        "database": "Panasonic",
        "retentionPolicyV18Flux": "",
        "org": "",
        "bucket": "",
        "x": 1400,
        "y": 520,
    },
    {
        "id": "6ad623671881c2d3",
        "name": "Prepare InfluxDB output",
        "func": "if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n    return;\n}else{\n    \n    msg.payload = [{\n        numValue: parseFloat(msg.payload),\n        strValue: msg.sensor\n    },\n    {\n        tag1:msg.sensor\n    }];\n    return msg;\n}",
        "x": 1080,
        "y": 520,
            [
                "ed9b0222422319f8"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "37da604146346f8a",
        "name": "Prepare openHAB output",
        "func": "if(msg.payload.HAid != null){\n    //do something\n}\n\nreturn;",
        "x": 1090,
        "y": 400,
            [
                "e9e2151c014a6c02",
                "1da441b60282135d"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "23e5f12ae3656764",
        "name": "Prepare HomeAssistant output",
        "func": "msg1 = {};\nmsg1.payload = msg.payload;\nmsg1.topic = \"home/\" + msg.HAid; // Example: home/Compressor_Freq (or how it is mentioned in global setup)\nreturn msg1;\n",
        "x": 1110,
        "y": 320,
            [
                "e9e2151c014a6c02",
                "727106b4582b5b76"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "727106b4582b5b76",
        "type": "debug",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "true",
        "targetType": "full",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 1360,
        "y": 400,
    },
    {
        "id": "650f7b302372481d",
        "type": "comment",
        "name": "Version 02",
        "info": "Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ",
        "x": 200,
        "y": 160,
    },
    {
        "id": "1da441b60282135d",
        "type": "debug",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "true",
        "targetType": "full",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 1350,
        "y": 460,
    },
    {
        "id": "2a988f17b8862789",
        "type": "comment",
        "name": "Send Heishamon to INFLUXdb",
        "info": "",
        "x": 420,
        "y": 160,
    },
    {
        "id": "e6d88d966d10b464",
        "type": "mqtt-broker",
        "name": "mosquitto rpi",
        "broker": "192.168.0.90",
        "port": "1883",
        "clientid": "",
        "usetls": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "sessionExpiry": ""
    },
    {
        "id": "6ca8bde.9eb2f44",
        "type": "influxdb",
        "hostname": "localhost",
        "port": "8086",
        "protocol": "https",
        "database": "test",
        "name": "DS220+ NAS",
        "usetls": true,
        "tls": "f7f39f4e.896ae",
        "influxdbVersion": "1.8-flux",
        "url": "http://192.168.0.201:8086",
        "rejectUnauthorized": false,
        "credentials": {}
    },
    {
        "id": "f7f39f4e.896ae",
        "type": "tls-config",
        "name": "local-tls",
        "cert": "",
        "key": "",
        "ca": "",
        "certname": "",
        "keyname": "",
        "caname": "",
        "verifyservercert": false
    }
]

Wat betreft graaddagen, je zou ook mindergas.nl kunnen gebruiken om de informatie heen the pushen, en daar de graaddagen berekeningen doen.
Alternatief is zelf doen idd, data opslaan klinkt logischer in een database, alleen mij is het nooit gelukt om 1x per dag berekeningen te doen in grafana, dus die doe ik juist weer in nodered.

Het hele concept van graaddagen gebruiken ben ik wel in geinteresseerd, stond nog op m'n eigen longlist. Alleen dan de elektrische energie of juist opwekte warmte?

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:34:
[...]
Dank, ik ga hier naar kijken.

[...]

Dit is relatief eenvoudig te 'verhelpen'.
Ga naar de flows, klik op WP Dash, en dan verwijder je het gehele blok in paars. Druk vervolgens op Deploy, en het gehele ding is weg. :) easy peasy.
[Afbeelding]

[...]
Ja, klopt. Als je op Configuration Nodes klikt, vervolgens MQTT blokje opzoekt, deze dan dubbel-klikt, dan kun je de settings aanpassen.

[...]
Nee, MQTT zaken moeten in Node Red op de node red methode ingevoerd worden.

[...]
Wat is RV? Room Ventilatie? Ruimte verwarming?

[...]
It makes me nothing out. :) Het gaat om de inhoud/boodschap, niet de hoe verpakking daarvan is.
De mqtt config node..
Dombo71 here... ik zoek verkeerd...

RV is relatieve lichtvochtigheid. _/-\o_

Dat verwijderen in een flow...
Zou het niet mooier zijn in je dash een vinkje aan en of uit.
En dat mer meer settings..
Ik kan me voorstellen dat sommige bij ook de slowstart niet kunnen of willen gebruiken.
Ik zou op mijnhome alleen willen zien wat ik actief heb..
Nu staat er in je home meer dan mss wenselijk? Mss een config tabje onde de hamburger en daar je settings aan en uit vinken..zo dat je daar kunt bepalen wat je in je home kunt zien.?

En mss voor Domo's in NR zoals mezelf en je git iets meer printscreens zetten..

Graaddagen zou erg mooi zijn aangezien je daarmee heel goed je eigen aanpassingen kunt monitoren.
Ik upload verbruik naar mindergas, 2x 1x als "gas" 2Kwh ipv 1M³ en 1 x het totale stroomverbruik. [ dit kan pas een aantal maanden ] Dus mss beiden opties mogelijk maken.
En als je zoeites bouwt, is handig omm in je flow 2 parameters in te moeten vullen. 1 Verbruik WP en 1 verbruik Backupheater, en optellen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:46:
[...]

De mqtt config node..
Dombo71 here... ik zoek verkeerd...
Ik heb zojuist een schone node red instance gestart en de huidige flows.json van 6 dagen gelden geimporteerd. Als ik dan op 'configuration nodes' druk is dit wat ik zie.

als je daar dubbel op klikt, de MQTT (xxxxxx), dan hoef je daar de instellingen van je broker 1x aanpassen.
Dat verwijderen in een flow...
Zou het niet mooier zijn in je dash een vinkje aan en of uit.
En dat mer meer settings..
Ik kan me voorstellen dat sommige bij ook de slowstart niet kunnen of willen gebruiken.
Ik zou op mijnhome alleen willen zien wat ik actief heb..
Nu staat er in je home meer dan mss wenselijk? Mss een config tabje onde de hamburger en daar je settings aan en uit vinken..zo dat je daar kunt bepalen wat je in je home kunt zien.?
Dat vereist dat ik meer skillz moet ontwikkelen in node red. Specifiek, UI control. Ik zal dit tzt oppakken. Wellicht handig om een feature request te maken zodat we dit niet vergeten.
Belangrijkste nu is dat het functioneel solide is.

[Voor 34% gewijzigd door edterbak op 09-01-2022 12:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb zojuist een schone node red instance gestart en de huidige flows.json van 6 dagen gelden geimporteerd. Als ik dan op 'configuration nodes' druk is dit wat ik zie.
[Afbeelding]

als je daar dubbel op klikt, de MQTT (xxxxxx), dan hoef je daar de instellingen van je broker 1x aanpassen.

[...]

Dat vereist dat ik meer skillz moet ontwikkelen in node red. Specifiek, UI control. Ik zal dit tzt oppakken. Wellicht handig om een feature request te maken zodat we dit niet vergeten.
Belangrijkste nu is dat het functioneel solide is.
Alive eindelijk..
Er zaten iets meer nodes.. in dan verwacht hahaha Mss de naam van de ene specifieke node ook iet geven als heishdash oid..:-)

Git binnenkort... een lijstje me ideeen erop knallen..:-)

• Dylantje2

Dylantje2

WAR on off?
Komt dat uit de heishamon?
Mijne staat aan, waar de dash zegt hij staat uit?
Moet ik dit in dash aanzetten zodat hij dan gaat werken?
OF zet ik hem via de dash aan en uit op de pomp?

[Voor 39% gewijzigd door Dylantje2 op 09-01-2022 12:54]

• edterbak
Dylantje2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:46:
WAR on off?
Komt dat uit de heishamon?
Mijne staat aan, waar de dash zegt hij staat uit?
Moet ik dit in dash aanzetten zodat hij dan gaat werken?
OF zet ik hem via de dash aan en uit op de pomp?
sorry voor de late reactie.

de WAR is niet de zelfde als in de WP zelf.
De WP zelf heeft direct / war modus. Ik heb deze op direct staan.
de WAR die je ziet in dash, is een zelf te programeren WAR lijn.
In de home tab staat een aan/uit toggle.
in het tabje WAR function, daar stel je het in zoals je wil.

wat je in het dash aan/uit zet is dus alleen de WARfunctie in node red.

deze WAR functie maakt gebruik van OF je eigen buitentemperatuur sensor, OF de WP buitentemperatuur.
Je moet heel even hier een keuze in maken in de FLOW pagina, tab WP control, in het gele bovenste blok.

[Voor 12% gewijzigd door edterbak op 10-01-2022 23:30]

• edterbak
Krisp schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:45:
@edterbak ik heb het script nu een paar dagen in gebruik, en het werkt heel erg goed! Ik kan hiermee mijn huis (met enkel radiatoren) heel goed (en stabiel) warm houden. Paar dingen waar ik probeer omheen te werken:
  • Allereerst nachtverlaging. Dat zit er nu niet in, en dat vind ik best een fijne feature. Ik heb nu zelf gedaan door elders het WoonkamerSP parameter te manipuleren, wat echt prima werkt. Ik kan me voorstellen dat dit een actie wordt bij de scheduler. Ik merk ook dat -afhankelijk van de parameters- de temperatuur met 1 graad verlagen geen goed idee is, dan gaat de warmtepomp uit. In stapjes van een halve graad per 20 minuten gaat (in mijn geval) prima. d:)b
  • Waar is de uitknop? :P Op enig moment zou ik willen dat de warmtepomp uit gaat, en liefst wacht hij dan tot een bepaalde (buiten?)temperatuur totdat hij weer aan gaat. In deze tijd van het jaar is dat niet zo boeiend, maar ergens in het voorjaar wel.
  • Verder zijn de grafieken qua temperatuur niet altijd even lekker uitgelijnd. ik heb daar wat aanpassingen op doorgevoerd, o.a. voor efficiency (ik heb nu -10 tot +20 op de y-as), temperature livingroom (ik heb nu 18-50), etc.
Tot zover mijn feedback. :)
Dank je voor je feedback!!
Je suggestie voor nachtverlaging is wel een leuke om in te bouwen via bv scheduler. Het zou moeten kunnen technisch.
Maar de exacte uitwerking is nu nog niet helder.
Ik heb namelijk de 3 functies (RTC/WAR/SS, waarvan SS bij mij niet werkt) Deze functies werken het setpoint naar de warmtepomp uit. Eigenlijk zijn al deze functies een optelsom qua correcties.
Ik kan een 4e functie hier aan toevoegen, de nachtverlaging
Ik kan de RTC functie uitbreiden met een tijdsafhankelijk (programeerbare) deel.
De laatste is wat eenvoudiger, gaat mij meer om de meest logische keuze.
Als ik er voor kies om het in RTC te duwen, dan verplicht ik mensen om een ruimte met RTC te sturen. met kamerthermostaat of meting uit andere bron.

Op welke basis zou je eigenlijk de verlaging willen doorvoeren? Gemeten kamertemperatuur? Of rechtstreeks het SP/PV van het water in WP. ? Direct of indirect dus.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

edterbak schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:45:
[...]

Dank je voor je feedback!!
Je suggestie voor nachtverlaging is wel een leuke om in te bouwen via bv scheduler. Het zou moeten kunnen technisch.
Maar de exacte uitwerking is nu nog niet helder.
Ik heb namelijk de 3 functies (RTC/WAR/SS, waarvan SS bij mij niet werkt) Deze functies werken het setpoint naar de warmtepomp uit. Eigenlijk zijn al deze functies een optelsom qua correcties.
Ik kan een 4e functie hier aan toevoegen, de nachtverlaging
Ik kan de RTC functie uitbreiden met een tijdsafhankelijk (programeerbare) deel.
De laatste is wat eenvoudiger, gaat mij meer om de meest logische keuze.
Als ik er voor kies om het in RTC te duwen, dan verplicht ik mensen om een ruimte met RTC te sturen. met kamerthermostaat of meting uit andere bron.
Ik denk dat het logisch is om het in RTC te doen, omdat dat de enige plek is waar de temperatuur van de ruimte een rol speelt. Dat is denk ik ook de makkelijkste plek. Ik heb nu (op een losse tab) al een scriptje lopen wat de WoonkamerSP aanpast, en precies dat doorvoert.
Op welke basis zou je eigenlijk de verlaging willen doorvoeren? Gemeten kamertemperatuur? Of rechtstreeks het SP/PV van het water in WP. ? Direct of indirect dus.
Ik zou het (dus) ook direct doen, maar ik kan ook prima leven met een instelling op het SP. Beiden bereiken uiteindelijk hetzelfde effect. Je zou het (dus) op zowel WAR als RTC kunnen implementeren. :P

Nog even filosoferend over de 'uitknop': is het een idee om 'boven' de -3 (too warm) een 'uit' status neer te zetten, waarbij het systeem pas weer 'aan' gaat als deze op/onder de SP komt? Wat 'uit' dan is, is even nader te definieren: ik kan me voorstellen dat dat is dat Heat uitgeschakeld wordt en DHW niet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• edterbak
Krisp schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Nog even filosoferend over de 'uitknop': is het een idee om 'boven' de -3 (too warm) een 'uit' status neer te zetten, waarbij het systeem pas weer 'aan' gaat als deze op/onder de SP komt? Wat 'uit' dan is, is even nader te definieren: ik kan me voorstellen dat dat is dat Heat uitgeschakeld wordt en DHW niet.
Leuke suggestie :) Daar kan ik wel wat mee.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

edterbak schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Leuke suggestie :) Daar kan ik wel wat mee.
Ik ben zelf even gaan spelen, en denk dat ik een basis heb. Deze heeft nog geen interface, die laat ik even aan jou. :) Daarnaast mist hier een mapping in, waarbij je rekening houdt met de huidige status (auto/cool/heat en DHW aan/uit). Omdat dat voor mij niet zo relevant is (nu), heb ik die achterwege gelaten. Ik draai deze nu op een aparte tab, en volgens mij is hij compatible met upgrades in de bestaande flow.

code:
1
[{"id":"13ef5341a6b8f4e8","type":"link in","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","links":["a22898dfdc4ff0ca"],"x":605,"y":540,"wires":[["5209f4713f2a5ec0"]]},{"id":"5209f4713f2a5ec0","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"var temperature = msg.payload\nvar setpoint = global.get('WoonkamerSP',\"file\")\nvar HeatpumpState = global.get('Operating_Mode_State',\"file\")\nvar CompressorFrequency = global.get('compressor_frequency',\"file\") \nvar overshoot = 0.8\nvar undershoot = 0.5\n\nif (temperature >= setpoint + overshoot) { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n     } \n    else if (CompressorFrequency == 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n   }\n    else if (CompressorFrequency !== 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n   }\n    else if (temperature <= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n }\n     else {\n         msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = HeatpumpState; //keep current state\n     }\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":540,"wires":[["c48ee8ae23518eb5","1095c7db913b2da0"]]},{"id":"c48ee8ae23518eb5","type":"rbe","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","septopics":true,"property":"payload","topi":"topic","x":1010,"y":520,"wires":[["1095c7db913b2da0"]]},{"id":"1095c7db913b2da0","type":"mqtt out","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"accae33c.753638","x":1340,"y":540,"wires":[]},{"id":"accae33c.753638","type":"mqtt-broker","name":"Unraid MQTT","broker":"192.168.1.21","port":"1883","clientid":"node-red","usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":false,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closeRetain":"false","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]]

Update: als je hem in DHW-mode zet, dan kan het zijn dat hij warm water gaat verwarmen. In dat geval gaat hij weer terug naar DHW+heat, omdat hij toch al aan staat.

[Voor 33% gewijzigd door Krisp op 29-01-2022 10:05]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• edterbak
Krisp schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik ben zelf even gaan spelen, en denk dat ik een basis heb. Deze heeft nog geen interface, die laat ik even aan jou. :) Daarnaast mist hier een mapping in, waarbij je rekening houdt met de huidige status (auto/cool/heat en DHW aan/uit). Omdat dat voor mij niet zo relevant is (nu), heb ik die achterwege gelaten. Ik draai deze nu op een aparte tab, en volgens mij is hij compatible met upgrades in de bestaande flow.

code:
1
[{"id":"13ef5341a6b8f4e8","type":"link in","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","links":["a22898dfdc4ff0ca"],"x":605,"y":540,"wires":[["5209f4713f2a5ec0"]]},{"id":"5209f4713f2a5ec0","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"var temperature = msg.payload\nvar setpoint = global.get('WoonkamerSP',\"file\")\nvar HeatpumpState = global.get('Operating_Mode_State',\"file\")\nvar CompressorFrequency = global.get('compressor_frequency',\"file\") \nvar overshoot = 0.8\nvar undershoot = 0.5\n\nif (temperature >= setpoint + overshoot) { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n     } \n    else if (CompressorFrequency == 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n   }\n    else if (CompressorFrequency !== 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n   }\n    else if (temperature <= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n }\n     else {\n         msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = HeatpumpState; //keep current state\n     }\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":540,"wires":[["c48ee8ae23518eb5","1095c7db913b2da0"]]},{"id":"c48ee8ae23518eb5","type":"rbe","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","septopics":true,"property":"payload","topi":"topic","x":1010,"y":520,"wires":[["1095c7db913b2da0"]]},{"id":"1095c7db913b2da0","type":"mqtt out","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"accae33c.753638","x":1340,"y":540,"wires":[]},{"id":"accae33c.753638","type":"mqtt-broker","name":"Unraid MQTT","broker":"192.168.1.21","port":"1883","clientid":"node-red","usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":false,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closeRetain":"false","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]]

Update: als je hem in DHW-mode zet, dan kan het zijn dat hij warm water gaat verwarmen. In dat geval gaat hij weer terug naar DHW+heat, omdat hij toch al aan staat.

Hoi Krisp.
Dank voor je bijdrage en het delen. !! super dat je dat doet.

Ter bevestiging, zoals je het doet is het compatibel met wat op github staat. Ik importeerde het, en het geheel is aangesloten met alles. (linkin etc.) TOP.

Ik heb je flow geimporteerd en bekeken. Maar ik denk dat er een logica fout in zit. Zie afbeelding.
Wat je ziet in de afbeelding, als je boven de grens overshoot uitkomt, dan gaat de DHW modus aan.
DHW modus vraagt normaal gesproken geen warmte, slechts 1x per dag. Dus dan kun je eigenlijk stellen dat de compressor voornamelijk uit staat in DHW modus.

Vervolgens zakt je temperatuur onder de 'overshoot' grens, maar de compressor staat nog steeds uit. Dus dan is de regel else if (2) van toepassing. >> DHW modus.

Zolang deze DHW modus geen warmte vraagt, blijft de compressor op 0 staan en kom je ook niet meer uit punt (2).
Zodra je onder de 'undershoot' grens valt bij punt (7), dan val je in de regel else if (4). Pas dan komt de HEAT modus weer bij en gaat de compressor aan.

Dan blijft de boel draaien tot dat de temperatuur weer boven de 'overshoot'-grens uit komt, of tot dat de warmtepomp even uit gaat omdat hij dat doet ivm watertemperaturen in/uit etc. , dan val je weer in scenario regel else if (2).

Is dit het doel wat je hebt willen bereiken?

Tweede aandachtspunt is dat je nu bij iedere temperatuur meting, een payload krijgt welke opnieuw een OperationMode setting duwt naar de panasonic.
Het kan dus zijn dat je hiermee je scheduled OperationMode taken overbrugt.
Het kan ook zijn dat je 10x per minuut een signaal stuurt. Je filter Block unless... die staat parallel aan een ongefilterde connector.

Het kan prima zijn dat dit voor jouw situatie zonder DHW geen issue is.

Vraag.
De essentie van wat je graag wilt, dat is toch alleen UIT als je boven een grens uit komt? in jouw functie de waarde 'overshoot'?

• edterbak
Ter vertaling naar de logica zoals deze in RTC functie is ingebouwd.

Wat ik ook kan doen is een 4e bovengrens maken met UIT als resultaat.
Wat ik ook kan doen is een optie maken om de 3e bovengrens een variabele correctie te geven.

Dit laatste kan dus zijn dat als je boven de bovenste grens uit komt (normaal -3 correctie op SP) dat je deze -3 correctie kunt aanpassen naar bijvoorbeeld -10. Daarmee is het zeer aannemelijk dat de warmtepomp uitschakelt omdat hij dat niet red.

Welke optie heeft het meeste de voorkeur?
A: 4e bovengrens
B: variabele 3e bovengrens

• lampy25
edterbak schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:20:

Wat ik ook kan doen is een optie maken om de 3e bovengrens een variabele correctie te geven.

Dit laatste kan dus zijn dat als je boven de bovenste grens uit komt (normaal -3 correctie op SP) dat je deze -3 correctie kunt aanpassen naar bijvoorbeeld -10. Daarmee is het zeer aannemelijk dat de warmtepomp uitschakelt omdat hij dat niet red.

Wanneer je voor optie B gaat dan blijft de heat modus aan toch? In dat geval blijft ook de waterpomp lopen omdat hij in direct modus draait.
Zeker voor het voor en najaar mag de heat modus wat mij betreft ook helemaal uit, dan stopt ook de waterpomp. Dan zou wat mij betreft een vierde bovengrens praktischer zijn

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

edterbak schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09:
[...]

[...]

Is dit het doel wat je hebt willen bereiken?
Ja, want dit is effectief hysteresis inbouwen (zoals ik het iig begrijp). Wat je wilt kunnen instellen, is het punt waarop hij uit moet gaan, en het punt waarop hij weer aan moet gaan. Om die tijd te vergroten, zorg je dat daar een bandbreedte in zit.
Tweede aandachtspunt is dat je nu bij iedere temperatuur meting, een payload krijgt welke opnieuw een OperationMode setting duwt naar de panasonic.
Het kan dus zijn dat je hiermee je scheduled OperationMode taken overbrugt.
Het kan ook zijn dat je 10x per minuut een signaal stuurt. Je filter Block unless... die staat parallel aan een ongefilterde connector.

Het kan prima zijn dat dit voor jouw situatie zonder DHW geen issue is.
Goede observatie, dat heb ik aangepast. Wat ik ook heb aangepast is dat wanneer de compressor wel gewoon draait voor DHW, dat deze naadloos mag overgaan naar heat mode. In de praktijk werkt dat bij mij niet (de temperatuur van de leiding blijft te lang te hoog), maar ik hoop dat dit bij anderen wel werkt (en dan kan ik mijn installateur daar nog op aanspreken). Dit allemaal om zo weinig mogelijk aan/uit-schakelingen te hebben van de compressor.
code:
1
[{"id":"13ef5341a6b8f4e8","type":"link in","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","links":["a22898dfdc4ff0ca"],"x":605,"y":540,"wires":[["5209f4713f2a5ec0"]]},{"id":"5209f4713f2a5ec0","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"var temperature = msg.payload\nvar setpoint = global.get('WoonkamerSP',\"file\")\nvar HeatpumpState = global.get('Operating_Mode_State',\"file\")\nvar CompressorFrequency = global.get('compressor_frequency',\"file\") \nvar overshoot = 0.8\nvar undershoot = 0.3\n\nif (temperature >= setpoint + overshoot) { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n     } \n    else if (CompressorFrequency == 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n   }\n    else if (CompressorFrequency !== 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n   }\n    else if (temperature <= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 0; //Heat-mode\n }\n     else {\n         msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 10   \n     }\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":540,"wires":[["c3dcdcb2a94a05f3"]]},{"id":"1095c7db913b2da0","type":"mqtt out","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"accae33c.753638","x":1340,"y":540,"wires":[]},{"id":"c3dcdcb2a94a05f3","type":"switch","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"lte","v":"9","vt":"num"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":540,"wires":[["1095c7db913b2da0","a843627ecf8eabde"],[]]},{"id":"a843627ecf8eabde","type":"debug","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1210,"y":600,"wires":[]},{"id":"accae33c.753638","type":"mqtt-broker","name":"Unraid MQTT","broker":"192.168.1.21","port":"1883","clientid":"node-red","usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":false,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closeRetain":"false","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]

Wat goed is om hier te beseffen is dat ik de warmtepomp in de tussentijd dus heet water (DHW-modus) laat produceren. Daarvoor heb ik de maximale tijd waarop hij in de DHW-modus staat in de warmtepomp zelf heb opgerekt tot 2 uur (dan is hij eigenlijk altijd warm). Mocht hij de ruimte weer moeten verwarmen, dan forceert deze regeling dat hij overgaat op heat-modus, en dus de ruimte gaat verwarmen.
Vraag.
De essentie van wat je graag wilt, dat is toch alleen UIT als je boven een grens uit komt? in jouw functie de waarde 'overshoot'?
Ja, maar dat roept meteen een vervolgvraag op: wanneer gaat hij dan weer aan? Dat wil ik dan ook automatisch doen. Vandaar dat ik zowel aan als uit scenario's heb gedefinieerd.
edterbak schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:20:

Die 4e bovengrens (met UIT), is m.i. het meest wenselijk, omdat je dan voor kunt zorgen dat de warmtepomp ook weer lang uit staat. Daarom wil je ook die afstand relatief groot hebben, zonder dat het oncomfortabel wordt. Wanneer de warmtepomp uit gaat, daalt de temperatuur van het water (in mijn geval) vrij snel. Daardoor start de warmtepomp ook weer snel op, en dat wil je niet.

Verder heb ik jouw fix voor de slow-start regeling doorgevoerd, en bij mij werkt hij (tot nu toe) uitstekend. :) Ik laat m voorlopig meelopen en zal opletten of er meer issues zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Krisp op 29-01-2022 15:23]

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-03 13:05
Zijn er meer mensen die ontzettend veel ruis op de S0 metingen hebben? In domoticz lijkt er al een filtertje op te zitten, in nodered niet. Hardware kan ik nog verbeteren (Lees: kabels afschermen), maar ik vermoed dat er in de software ook iets misgaat, timing issue?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Thomox, misschien is dit vergelijkbaar of gerelateerd?
thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-03 13:05
Ik was één van die personen waar Igor zelf gekeken heeft...

• edterbak
Hoi allen,
Tijdje niks van me gehoord. Beetje druk gehad. Niks ernstigs.
Ik heb weer een goede avond tijd kunnen steken in deze hobby.
lampy25 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:29:
@edterbak
Mijn voorstel zou zijn, houd zoveel mogelijk de logische en het default gedrag van de warmtepomp zelf aan, dan is het ook het meest voorspelbaar.
In dit geval is de Operation Mode een losse parameter van Operation (screenshot hier beneden van de service cloud.

[Afbeelding]

Eventueel zou je de acties voor aan/uit zetten los kunnen toevoegen in het schema?
Ik heb een major rewrite van de scheduler gemaakt. Nu is hij een stuk overzichtelijker en makkelijker te onderhouden. ipv hard coded schedule_regel1 + schedule_regel2 + etc.... maak in nu gebruik van de topicsom dynamisch de regel x.

(1) is dus vanuit het dashboard (GUI) de global variables programeren.
(2) is waar de verwerking plaats vind van de scheduled tasks.

Ik heb voor nu ook alvast een start gemaakt om de power staat van de warmtepomp te verwerken.
Nu heb ik in het dashboard een toggle of de scheduled regel de warmtepomp voor deze taak mag aan zetten. Als hij aan staat = Ja, als de toggle uit staat, dan blijft de warmtepomp ook uit bij het uitvoeren van deze schedule regel.

De functionaliteit van de override toggle wordt in mouse overs uitgelegd.

Nog WIP, maar het gaat de goede kant op.
Kun je je vinden in de oplossing waar ik nu naar toe ga?

• edterbak
Update welke er aan komt bevat de volgende zaken:
  • Nachtverlaging (via scheduler)
  • warmte pomp aan/uit (via scheduler)
  • Override (scheduler) voor als warmtepomp uit staat.
  • Grote rewrite van scheduler.

De nachtverlaging programeer je in scheduler (rechter kant)
Daar geef je aan dat de correctie op SP xx °C moet zijn.
Vervolgens kun je via de scheduler op een bepaalde tijd de correctie actief maken of deactiveren.

In het Home scherm zie je de huidige nachtverlaging correctie. 0 als deze uit is, en -x als deze actief is.

Ik heb de te programeren range van nachtverlaging grenzen gegeven van -10 t/m 0 °C.
Is hier mee te leven? moet dit anders?

Graag feedback. @timovd @lampy25 @Krisp

• edterbak
Thomox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:11:
Zijn er meer mensen die ontzettend veel ruis op de S0 metingen hebben? In domoticz lijkt er al een filtertje op te zitten, in nodered niet. Hardware kan ik nog verbeteren (Lees: kabels afschermen), maar ik vermoed dat er in de software ook iets misgaat, timing issue?
Jemig.
Het is ook niet wat laat dat ik dit lees. 8)7 8)7
Ja, ik heb ook wel wat ruis op mijn s0 meting.
Mijn perceptie hierover is dat het vervelend is, maar niet een levensbedreigende situatie.

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-03 23:49
Iemand een goede tip voor de kabel van de S0 meters naar de Heishamon?
Ik heb nu een UTP kabel. S0 meters in de binnenunit, Heishamon er buiten.

• edterbak
BazemanKM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:36:
dikte of type weet ik niet, maar is denk ik ook niet zo heel interessant, het is data wat er doorheen gaat. Als het maar shielded is zodat je geen storing van stroomvoerende kabels er naast hebt. daar heb ik last van op een andere plek, niet heishamon gerelateerd :( Maar ik ben geen expert hiermee.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BazemanKM kun je dat niet beter hier stellen: HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring ? Daar zit meer ervaring, aangezien dit topic alleen voor NodeRed flow ontwikkeling is.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-03 21:51
BazemanKM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:36:
Ik gebruik daar ook een stuk UTP kabel voor.

• lampy25
edterbak schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:40:
Update welke er aan komt bevat de volgende zaken:
  • Nachtverlaging (via scheduler)
  • warmte pomp aan/uit (via scheduler)
  • Override (scheduler) voor als warmtepomp uit staat.
  • Grote rewrite van scheduler.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De nachtverlaging programeer je in scheduler (rechter kant)
Daar geef je aan dat de correctie op SP xx °C moet zijn.
Vervolgens kun je via de scheduler op een bepaalde tijd de correctie actief maken of deactiveren.

In het Home scherm zie je de huidige nachtverlaging correctie. 0 als deze uit is, en -x als deze actief is.

Ik heb de te programeren range van nachtverlaging grenzen gegeven van -10 t/m 0 °C.
Is hier mee te leven? moet dit anders?

Graag feedback. @timovd @lampy25 @Krisp
Mooie updates heb je voorzien! Lijkt me allemaal qua opzet goed, al gebruik ik tot nu toe nog vrij weinig functionaliteiten omdat ik nog de cloud ertussen heb zitten. Ben wel steeds meer aan het twijfelen om toch maar de cloud weg te halen en het node-red dashboard te gaan gebruiken.

Vraagje, tot op heden draaide ik alleen WAR met shift op binnentemperatuur, wat erg goed werkte qua stabiliteit. Nu toch een externe thermostaat aangesloten, welke nu de warmtepomp uitschakelt. Dit lijkt het energieverbruik behoorlijk te hebben teruggedrongen, mede door het lagere stilstandverbruik. Ook het aantal stop/starts is lager.
Alleen nu kan ik niet meer de stooklijn aanpassen natuurlijk, maar kan je via de heishamon alsnog wel doen? Of kan ik beter zelf een digitale thermostaat knutselen en die de modus laten veranderen?

• edterbak
lampy25 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Mooie updates heb je voorzien! Lijkt me allemaal qua opzet goed, al gebruik ik tot nu toe nog vrij weinig functionaliteiten omdat ik nog de cloud ertussen heb zitten. Ben wel steeds meer aan het twijfelen om toch maar de cloud weg te halen en het node-red dashboard te gaan gebruiken.

Vraagje, tot op heden draaide ik alleen WAR met shift op binnentemperatuur, wat erg goed werkte qua stabiliteit. Nu toch een externe thermostaat aangesloten, welke nu de warmtepomp uitschakelt. Dit lijkt het energieverbruik behoorlijk te hebben teruggedrongen, mede door het lagere stilstandverbruik. Ook het aantal stop/starts is lager.
Alleen nu kan ik niet meer de stooklijn aanpassen natuurlijk, maar kan je via de heishamon alsnog wel doen? Of kan ik beter zelf een digitale thermostaat knutselen en die de modus laten veranderen?
Om het goed te begrijpen wat je precies vraagt.

Nu met de externe thermostaat, draai je dan nog stees WAR modus? of DIRECT?

Wat ik nu heb/doe, is dat ik de WP op DIRECT modus heb staan.
Daar programeer ik de SetPoint van het watertemperatuur. De pomp regelt zelf de compressor Hz en past deze aan om dit SP te realiseren. Ik zie dus met dit weer lange runs, en als het warm genoeg is, een uitgeschakelde compressor. Zie onderstaande afbeelding met 2x defrosts.

Maar, de pomp schakelt nu niet de watercirculatie uit als de compressor uit staat. Ik hoor sommige hierover dat ze dit wel willen. Maar daar heb ik (nog) niks voor gebouwd. Misschien een nieuwe feature request in github :) Ik weet ook niet of de circulatiepomp WEL uitschakelt als de WAR modus gebruikt wordt.

Ik weet niet hoe de aansturing exact is met WAR. Ik weet ook niet goed wat nu het verschil is tussen WAR via de warmtepomp, en DIRECT maar dan de NodeRed functie WAR van mijn flows.

Tevens, wat ik mij afvraag. Nu heb je een externe thermostaat aangesloten.
Zie je de meetwaarden van deze thermostaat in de gegevens van de panasonic terug? of gaat dit buiten de panna om?

• lampy25
edterbak schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Om het goed te begrijpen wat je precies vraagt.

Nu met de externe thermostaat, draai je dan nog stees WAR modus? of DIRECT?
Kan beide, je stelt in het installateursmenu Zone&Sensor in dat je met een thermostaat wilt draaien, en dan extern. Je hebt dan een contact op de PCB welke functioneert als simpele aan/uit thermostaat. Contact gesloten = warmtevraag.
De gewenste watertemperatuur die de regeling wil bereiken kan je instellen volgens WAR of DIRECT.
Het mooiste zou zijn als je zowel een thermostaat kan gebruiken alsmede de aanpassing van de watertemperatuur

[...]

Wat ik nu heb/doe, is dat ik de WP op DIRECT modus heb staan.
Daar programeer ik de SetPoint van het watertemperatuur. De pomp regelt zelf de compressor Hz en past deze aan om dit SP te realiseren. Ik zie dus met dit weer lange runs, en als het warm genoeg is, een uitgeschakelde compressor. Zie onderstaande afbeelding met 2x defrosts.
Dat gebruikte ik hiervoor ook, met een Ta van 23°C eens stabiele Tbinnen van 18-18,5°C. Alleen de warmtepomp gaat bij Tb5°C ~1 uur aan / 1 uur uit, hij moduleert dus in de tijd. Een lagere Ta gaat niet ivm minimale Tr temperatuur van 20°C binnen 20 min na opstarten.
Maar zeker in het warmere seizoen wordt de uit tijd steeds langer en is het zonde dat de waterpomp steeds blijft pompen. Ook is 18-18,5°C me te warm als ik langer weg ben.
[...]

Ik weet niet hoe de aansturing exact is met WAR. Ik weet ook niet goed wat nu het verschil is tussen WAR via de warmtepomp, en DIRECT maar dan de NodeRed functie WAR van mijn flows.
Niet zoveel denk ik, alleen wie de aanpassingen bepaald. En dat jij natuurlijk nog de thermostaat + softstart regeling erbij hebt in de flows.
[...]

Tevens, wat ik mij afvraag. Nu heb je een externe thermostaat aangesloten.
Zie je de meetwaarden van deze thermostaat in de gegevens van de panasonic terug? of gaat dit buiten de panna om?
Is een simpel aan/uit contact, dus je ziet helemaal niets, behalve of er warmtevraag is.

Misschien is de beste 'oplossing' nog wel jou flows incl een toevoeging van een digitale uitschakeling van de warmtevraag. Makkelijkste is denk ik de HEAT modus uitschakelen, misschien dat een alternatief een WIFI relais aangesloten op de DI. Of, de optionele PCB moduleren en daar het externe thermostaat contact van bedienen.
Kan hiervoor wel een feature request schrijven als je wilt?

Had voor nu even de externe thermostaat gebruikt, omdat ik de heishamon alleen nog gebruik als read-only.
De pana heeft alleen bij die lage watertemperaturen nogal moeite om binnen 20 minuten die Tr van 20°C te halen (nogal wat 'koude' massa in de vloer). Dus moest eerst daar een oplossing voor vinden, in de vorm van warm water bypassen en rechtstreeks bijmengen bij de retour. Had nog een groep over op de vloerverwarming verdeler, dus die heb ik doorgelust en met een thermische motor wordt die tijdens het opstarten geactiveerd totdat de compressor <28 Hz zit. Voordeel is meteen dat je een 'hardwarematige' soft start hebt ;)

• edterbak
OK.
Ik kan een vraag aan thehog stellen of hij via een firmware update de SET parameters DIRECT/WAR beschikbaar kan stellen. Misschien is er ook een SET parameter die de waterpomp aan/uit kan zetten. Ik weet namelijk dat niet alles wat mogelijk is, in de huidige firmware beschikbaar is gemaakt via setxxx/topxxx. (Logisch ook, alleen beschikbaar maken wat nuttig is. Dat is ook slim en daar bescherm je sommige mensen goed tegen zichzelf ;) )

Daarmee is wel iets te bouwen wat dicht bij komt wat je zoekt.

Bovendien, ik gebruik nu de direct modus alleen. Maar eigenlijk heb ik alle ingrediënten al aanwezig in node red die nodig zijn om WAR aan te sturen. het zou dus relatief eenvoudig zijn om dit te implementeren. (even een paar nachtjes doorhalen tzt)

1. De extra hardware thermostaat
Dit is dan inderdaad een aan/uit contact als ik snap wat je zegt. Volledig offline met dit dashboard. NodeRed is hier zich niet van bewust.
Dat kun je inderdaad ook rechtstreeks met een ESP relaybordje doen. Ik zou daar dan zelf esphome.io op zetten, zodat het autonoom draait, ook als internet weg valt.
Heel theoretisch kun je dat ding dan ook via mqtt aansturen vanuit node red als je wilt. je KUNT het integreren in dit dashboard.
Maar, een dergelijke oplossing is een hele specifieke uitbreiding/aanpassing die ik niet 123 voor je kan maken. (niet op korte termijn iig)

Waar ik zelf wel een beetje voorzichtig mee ben, met een extra externe thermostaat (of vergelijkbare oplossing) als je de pomp uitschakelt op dit signaal, dan omzeil je eventueel de interne logica om zuinig te draaien. Dus het is belangrijk om daar goed over na te denken waar je de grenzen legt zodat dit niet de goede functie gaat hinderen.

Waar ik ook een beetje bang voor ben, is dat het signaal van de externe thermostaat in conflict raakt met de NodeRed aansturing.

2. Een extra thermometer > MQTT > Node Red
Ik heb zelf een aantal simpele MiHome BT thermometers (5-8 euro per stuk via ali ekspress) welke via een esp bordje via MQTT alles doorsturen naar node red. Dit gebruik ik nu dus als input voor mijn RTC functie ipv de thermostaat aan de muur.
maar andere oplossingen waarbij het resultaat via nodered uit te lezen is, zou ook prima kunnen. Dan kun je daar op sturen.

3. een extra software switch.
Ik kan ook een toggle inbouwen welke de panasonic uitschakelt. Als ik precies weet met welke informatie je deze wilt aansturen, dan kan ik kijken wat er mogelijk is kwa logica. Misschien dat dit een laagdrempelige aanpassing is voor meer mensen te gebruiken.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Twee vragen:
Node Red draait bij mij in een Docker op mijn NAS. Als ik mijn NAS moet herstarten, schakelt de warmtepomp uit. Kan ik instellen dat de normale Panasonic module het overneemt (vaste stooklijn)?

Wegens de enorme onnauwkeurigheid van de remote, lijkt het mij wel interessant om een aparte thermostaat op te hangen in de woonkamer en die ook gemakkelijk te bedienen (lees: temperatuur-shift) is door mijn vrouw. Wat zijn betaalbare oplossingen die ook in mijn home automation gezet kunnen worden?

• edterbak
timovd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:40:
Twee vragen:
Node Red draait bij mij in een Docker op mijn NAS. Als ik mijn NAS moet herstarten, schakelt de warmtepomp uit. Kan ik instellen dat de normale Panasonic module het overneemt (vaste stooklijn)?
..
Alleen je eerste vraag kan ik wat over zeggen.
Als ik mijn hele server uit zet, dan blijft de WP gewoon doordraaien op de laatste waarde/setting. Ik heb het net nog even voor je getest. CHECK!..... Wat de reden is dat die bij jou uit gaat is denk ik op te lossen.
- Misschien heb je iets onjuist met MQTT (last-will boodschap)
- NodeRed gebruikt variabellen in 'file of memoryOnly" . Wellicht dat deze nog niet worden vastgelegd in een permanente folder. Zie hier.
Ik gebruik zelf proxmox met een linux container + docker-ce + portainer. Hierin heb ik de permanent volumes geregeld. Voor een nas zal de folder locatie iets anders zijn denk ik.

Welke thermostaat geschikt is voor je vrouw is een zeeeeer gevaarlijk onderwerp voor mij om daar wat van te vinden ;)

Hierover denk ik dat je eerst voor de technische oplossing een keuze moet maken. Hoe wil je het regelen. bedraad, draadloos wifi, via mqtt server andere protocollen. Hier zijn veel keuzes en dingen mogelijk en zo goed als alles is in NodeRed te tillen. Maar de eerste keuze is belangrijk

Groeten

[Voor 21% gewijzigd door edterbak op 15-02-2022 20:11]

• edterbak
Whahaha... @lampy25 kijk dit stukje eens...

edterbak in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Er zit weer een aanvullende update aan te komen.

Het gaat wel even duren voor dat deze informatie verwerkt is, dus ik zal vanavond de huidige stand / updates pushen naar github.
Ik heb thuis ineens een chronisch zieke dochter van 10jr. Dus daar gaat nu mijn aandacht even naar uit.

• edterbak
Update (v11) nu in Github

Als er bugs zijn, of features die niet naar wens werken, gewoon reageren.

• lampy25
@edterbak wouw je bent rap! Heb de pcb in het echt ook hier, was ook al een beetje aan het denken of het hardware matig ook gebouwd kon worden. Dus thermostaat op 1 zone en de war regeling op de ander, maar dan kan je niet automatisch de ander afzetten.
Zal het gaan proberen van het weekend. Maar moet denk ik het platte dak op om hardwarematig de optionele pcb los te koppelen.

Enne familie gaat voor!

• pgeene
  • Laatst online: 30-03 18:54
lampy25 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:33:
@edterbak wouw je bent rap! Heb de pcb in het echt ook hier, was ook al een beetje aan het denken of het hardware matig ook gebouwd kon worden. Dus thermostaat op 1 zone en de war regeling op de ander, maar dan kan je niet automatisch de ander afzetten.
Zal het gaan proberen van het weekend. Maar moet denk ik het platte dak op om hardwarematig de optionele pcb los te koppelen.

Enne familie gaat voor!
De ander kun je prima afzetten door op er moment dat zone 1 uitgaat (thermostaat geeft aan op temp) de Pana van mode "zone1en2" naar "zone1". Dan gaat de Pana op 0Hz want zone 1 geen vraag door thermostaat en zone 2 geen vraag vanuit de mode.
Bij mij wordt het tegengehouden om het te doen vanwege de klep die erussen zit die dan fysiek zone 2 afsluit. Is dus meer een oplossing om WAR met thermostaat te gebruiken voor mensen met maar 1 zone.
Zou het niet gebruiken als je echt 2 zones hebt.

En inderdaad: onder de indruk van je snelheid edterbak.

[Voor 5% gewijzigd door pgeene op 17-02-2022 08:05]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• edterbak
Niet overdrijven met de complimentjes hoor, wat jullie aangeven over de snelheid.
Het enige dat ik gedaan heb is de verbeteringen die ik afgelopen 2 weken bij mijzelf heb gemaakt (waar ook feature requests in zitten) naar github geduwd :) 10 minuten werk at most.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

In Required Node Red libraries/pallets is beschreven dat je twee componenten nodig hebt, maar er is blijkbaar een "unknown" node type no-op. Welke is daar voor nodig?

node-red-contrib-noop of do-red zouden die moeten herkennen.
Zo te zien is node-red-contrib-noop nodig

[Voor 24% gewijzigd door timovd op 17-02-2022 10:32]

• edterbak
timovd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:08:
In Required Node Red libraries/pallets is beschreven dat je twee componenten nodig hebt, maar er is blijkbaar een "unknown" node type no-op. Welke is daar voor nodig?

node-red-contrib-noop of do-red zouden die moeten herkennen.
Zo te zien is node-red-contrib-noop nodig
Je hebt gelijk. Ik heb hem toegevoegd aan de Github pagina.

Deze contrib is soms makkelijk om zaken met connectoren overzichtelijker te maken.
Ik gebruik hem maar op 1 plek zie ik. het is daar niet eens nodig. Maar op andere nodered flows gebruik ik hem wel intensief (niet heishamon). Ik hou hem zelf daarom sowieso. Ik laat hem dan ook maar even staan, omdat het risico groot is dat ik later toch weer ga gebruiken.

[Voor 38% gewijzigd door edterbak op 17-02-2022 12:03]

• edterbak
Iemand met V11 tegen issues aangelopen?
scheduler die niet goed werkt.
layout issues?

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-03 23:40
Wat ik heb in gesteld kwa timer is goed gegaan , de layout vind ik duidelijk maar vond ik al duidelijk.

Ik ben een node-red noob maar begin met al die updates er wel steeds meer van te leren!

Ik kijk uit naar de de toekomstige verbeteringen en wacht met smart op een slow start fix

Jij brand ik blus! pvoutput

• edterbak
Balans schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:44:
Wat ik heb in gesteld kwa timer is goed gegaan , de layout vind ik duidelijk maar vond ik al duidelijk.

Ik ben een node-red noob maar begin met al die updates er wel steeds meer van te leren!

Ik kijk uit naar de de toekomstige verbeteringen en wacht met smart op een slow start fix
Fijn te lezen
Suggesties zijn welkom hoor.

• edterbak
Balans schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:44:
Je kunt deslowstart functie testen hoor. Als het niet werkt, zie je dat vaak binnen 5uur. Als de compressor heel vaak aan een uit gaat, is dat het moment om de functie toch uit te zetten. "Just keep it in the holes... "

Groeten

[Voor 4% gewijzigd door edterbak op 22-02-2022 19:50]

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-03 23:40
beetje tweaker hier heeft dat natuurlijk al getest , en hier werkt het inderdaad niet naar behoren daar hoefde ik geen 5 uur mee te wachten. maar het domoticz script eveneens niet.

Als ik een bijdrage kan leveren dan meld ik dat hier of op je git

Jij brand ik blus! pvoutput

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

SoftStart werkt zo te zien prima hier. De enige keren dat de compressor is gestopt is na afloop van een sww-run (dan is de aanvoertemperatuur te hoog voor cv).

• edterbak
timovd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:14:
SoftStart werkt zo te zien prima hier. De enige keren dat de compressor is gestopt is na afloop van een sww-run (dan is de aanvoertemperatuur te hoog voor cv).
De ene WP is de andere niet. Ik hoorde in ander pana thread ook dat dit bij de ene wel goed werkt, maar de andere minder / niet.
Bij mij werkt het niet dus. Misschien dat ik dit ooit ga snappen waarom. Zodra ik het snap duw ik de fix eruit. maar zover is het nog niet.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik kan de switch van nachtverlaging niet omzetten. Zit er een of andere randvoorwaarde voor nachtverlaging?

• edterbak
timovd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:40:
Ik kan de switch van nachtverlaging niet omzetten. Zit er een of andere randvoorwaarde voor nachtverlaging?
Ik ga gelijk even kijken. momentje

• edterbak
timovd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:40:

Bedoel je in dit scherm?

De nachtverlaging is niet een switch die je met de hand aan/uit kunt zetten.
De nachtverlaging is te programeren via Scheduler. gheheheh...

Maar, ik hoor een feature request aankomen. :D

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ah, ik snap m. Het geeft daar alleen de status weer en is dus niet vanuit daar te bedienen. Dat vind ik wat verwarrend, aangezien de switches er boven wel te bedienen zijn.

• edterbak
Ik snap het helemaal. Ik ben het ook met je eens.
Toggle is ook zo gemaakt, en dan is het in lijn met de rest.

Moet ik dit als verzoek van u lezen?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Geen idee wat het handigst is hier. Ik ga er even over nadenken en maak dan een issue aan op GitHub,

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-03 18:14
edterbak schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:28:
Ik snap het helemaal. Ik ben het ook met je eens.
Toggle is ook zo gemaakt, en dan is het in lijn met de rest.

Moet ik dit als verzoek van u lezen?
Mag het dan ook in wat kleinere stappen dan hele graden? Ik werk doorgaans met 0,6-0,8 graden verlaging... (ja dat is hier echt merkbaar)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• edterbak
sjimmie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:42:
[...]

Mag het dan ook in wat kleinere stappen dan hele graden? Ik werk doorgaans met 0,6-0,8 graden verlaging... (ja dat is hier echt merkbaar)
Uiteraard. Kleine fix.

• edterbak
lampy25 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Hoi Lampy25,

Ik zit net nogmaals even door dit topic te bladeren. Ik vind je suggestie om te kijken naar de cloud service wel leuk eigenlijk.
Ik heb alleen geen cloud service. Heb jij die wel?
Zo ja, zou je dan screenshots daar van willen maken? De belangrijkste schermen.

De dames en heren van Panasonic hebben hier vast al over nagedacht. Het zou stom zijn om daar niet naar te kijken. :)

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:15:

Hoi Dylantje2,

Ik ben net gedoken in graaddagen.

1 = reguliere chart
2 = contrib-dashboard-average-bars / Month
3 = contrib-dashboard-average-bars / Week

Ik heb nu een extra node red contrib geinstalleerd.
node-red-contrib-dashboard-average-bars

Dit is wat meer fancy, en heeft wat meer opties.
Maar het 'probleem' waar ik nu mee bezig ben is het vastleggen van de data.

Ik heb nu 1 optie.
Ik heb een subflow gevonden die chart data kan opslaan, en persistent is na reboots. Dit is een beetje de moeilijkheid waar ik tegenaan loop.

Deze subflow maakt een .DAT bestandje aan in de data folder van NodeRed.
Ik draai NodeRed in docker. Het pad dat ik heb gemaakt hiervoor is /data, intern in de container.
Als dit pad anders is, door dat iemand NodeRed bare metal in Linux draait, dan is dit pad anders.

Dit presenteert mij dus ook met de uitdaging, hoe kan ik hier het beste mee omgaan:
Een goede uitleg hierover in github met wat plaatjes.
of in nodered zelf een zooi comments zodat het duidelijk is wat er moet gebeuren?

@Dylantje2 Hoe draai jij NodeRed? Container? NAS? PI? Linux?

• javaboon
  • Laatst online: 20-03 21:16
Zo, hier ook aangeland inmiddels omdat ik het zat was zelf met de hand steeds in HASS de boel te regelen. Super handig deze NR flows, dank @edterbak, echt top.
Gelijk zit ik ook even te kijken naar een toevoeging. Omdat ik (net als @thehog ) op spotprijs energie zit, is het aantrekkelijk om de DHW flink op te stoken als er energie teruggeleverd wordt door de zonnepanelen. Is er een mogelijkheid om zoiets in te bouwen? Ik zit te denken aan een inputwaarde van bv de P1 poort van de slimme meter, als die meer dan 3kw in de min staat -> starten opwarmen DHW naar 75 graden bijvoorbeeld. Het zou helemaal mooi zijn als dat gecombineerd wordt met de warmtevraag vanuit de woning zodat die voor gaat.

duh, electrons are life

Pagina: 1 2 3 ... 72 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee