Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 2 ... 120 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:09
javaboon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:20:
Zo, hier ook aangeland inmiddels omdat ik het zat was zelf met de hand steeds in HASS de boel te regelen. Super handig deze NR flows, dank @edterbak, echt top.
Gelijk zit ik ook even te kijken naar een toevoeging. Omdat ik (net als @thehog ) op spotprijs energie zit, is het aantrekkelijk om de DHW flink op te stoken als er energie teruggeleverd wordt door de zonnepanelen. Is er een mogelijkheid om zoiets in te bouwen? Ik zit te denken aan een inputwaarde van bv de P1 poort van de slimme meter, als die meer dan 3kw in de min staat -> starten opwarmen DHW naar 75 graden bijvoorbeeld. Het zou helemaal mooi zijn als dat gecombineerd wordt met de warmtevraag vanuit de woning zodat die voor gaat.
Hoi,
Dank voor reactie.
Wat jij wil kan vast in NR. Zit de meting van je p1 poort al ergens in NR? Zo ja, dan moet je eigenlijk eerst een goede logica bedenken.

Wanneer mag de wp dhw aanzetten.
Wanneer mag de wp dhw niet aanzetten
Bijvoorbeeld, langer dan 10 minuten xxW leveren > dhw modus aan.
Niet alle het te koud is binnen... Dat soort logica moet je dan eigenlijk in een flowdiagram kunnen schrijven. Dan is de vertaling naar NR zo gedaan.

Er is ook een het een en ander al aanwezig in de Panasonic qua zonne functie. Heb je dat al helemaal uitgezocht? Ik weet namelijk zelf niks van deze opties. Misschien kun je dat in een noten dop uitleggen wat de pomp kan.

Beetje NR flows programmeren lukt me wel. Maar de functionaliteiten van de warmtepomp zelf, daar snap ik nog niet heel veel van... Gheheh. Maar samen komen we er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:40
edterbak schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Hoi,
Dank voor reactie.
Wat jij wil kan vast in NR. Zit de meting van je p1 poort al ergens in NR? Zo ja, dan moet je eigenlijk eerst een goede logica bedenken.

Niet alle het te koud is binnen... Dat soort logica moet je dan eigenlijk in een flowdiagram kunnen schrijven. Dan is de vertaling naar NR zo gedaan.

Er is ook een het een en ander al aanwezig in de Panasonic qua zonne functie. Heb je dat al helemaal uitgezocht? Ik weet namelijk zelf niks van deze opties. Misschien kun je dat in een noten dop uitleggen wat de pomp kan.

Beetje NR flows programmeren lukt me wel. Maar de functionaliteiten van de warmtepomp zelf, daar snap ik nog niet heel veel van... Gheheh. Maar samen komen we er wel.
Ik zal eens kijken of ik morgen daar eens een voorzetje voor kan maken in NR.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:52:
[...]

Ik zal eens kijken of ik morgen daar eens een voorzetje voor kan maken in NR.
Niet te spannend maken hoor. Het idee om een beslisschema te maken is vooral om er goed over te hebben nagedacht. Een snelle schets op een kladje is misschien al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:36
edterbak schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:17:
[...]

Ik heb alleen geen cloud service. Heb jij die wel?
Zo ja, zou je dan screenshots daar van willen maken? De belangrijkste schermen.

De dames en heren van Panasonic hebben hier vast al over nagedacht. Het zou stom zijn om daar niet naar te kijken. :)
Tuurlijk! Alleen heb ik dit weekend de stoute schoenen aangetrokken om toch de Heishamon icm jou nodered script de warmtepomp te laten bedienen. Nog wel de externe thermostaat gekoppeld, maar de Ta regeling draait nu altijd tegen minimum setting aan.

Nu wou ik alsnog een paar screenshots maken, alleen dat mag niet omdat de unit niet online is. Zal ergens in de komende 1-2 dagen hem weer even aankoppelen en screenshots maken.

Nu wel wat vragen nu het NR systeem iets meer gebruikt wordt.
  • Instellingen uit het Settings - DHW/HEAT tab worden niet uitgelezen uit de WP denk ik? Iig lijken de settings niet op wat momenteel in de warmtepomp controller zit.
  • De Force Sterilisation functie werkt, alleen gaat niet vanzelf uit zodra de warmtepomp klaar is. Hier zit geen stukje logica in om de switch weer uit te zetten denk ik?
  • Alle commando's die ik tot nu toe proberen werken, behalve de Ta SP :-( Zie het commando wel terug komen in de MQTT explorer, dus waarschijnlijk heb ik ergens weer iets net anders dan jij. Hier moet ik de komende dagen nog eens induiken.
Mooi werk man! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Nu wel wat vragen nu het NR systeem iets meer gebruikt wordt.
  • Instellingen uit het Settings - DHW/HEAT tab worden niet uitgelezen uit de WP denk ik? Iig lijken de settings niet op wat momenteel in de warmtepomp controller zit.
dat klopt denk ik wel. De settings - DHW/HEAT tab vertegenwoordigen de SET commando's. De actuele waarden worden niet gezien en weergegeven. Als je niet aan die knopjes zit, dan veranderen ze ook niets in je warmtepomp.
Ik heb net even goed gekeken. De bovenste drie items in die lijst (1) staan WEL als TOPxx om uit te lezen, dus die kan ik aanpassen zodat je ziet wat er in de pomp ingesteld staat.
De andere (2), die kan ik niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6q9wksm8aJxnPSnIpWdDJJ1eic=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/opLSZUNjXNfyCxngUfzMjJKh.png?f=fotoalbum_tile
  • De Force Sterilisation functie werkt, alleen gaat niet vanzelf uit zodra de warmtepomp klaar is. Hier zit geen stukje logica in om de switch weer uit te zetten denk ik?
Het 'zou' moeten werken.
in het tabje "WP Scheduler" zit (iets meer naar rechts) een functie die dit zou moeten regelen.
Ik ga er naar kijken waarom dit niet werkt.
Je kunt ook zelf een paar debug nodes toevoegen om te kijken wat er gebeurt, of niet gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL1m_vWcy1CuM0klS5j7POLRkOs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CShrJEXK6jgz2uCLBNGU5hTx.png?f=fotoalbum_tile
  • Alle commando's die ik tot nu toe proberen werken, behalve de Ta SP :-( Zie het commando wel terug komen in de MQTT explorer, dus waarschijnlijk heb ik ergens weer iets net anders dan jij. Hier moet ik de komende dagen nog eens induiken.
Als het goed is zie je in het "Home" scherm het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjxFF00wBxYhLmGbSudTYxK8rrc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CtblefBXgYjpxpbHyevNrrmL.png?f=fotoalbum_tile

Je stelt bij (1) de target in. Dit target wordt alleen direct opgepakt als de functies er onder (bij 2) ook daadwerkelijk uit staan.
WAR overschrijf/vervangt dus de virtual SP ta, wanneer je deze aan zet.
RTC doet het zelfde, voert dus mogelijk een correctie uit welke de virtual SP Ta corrigeerd.
Het resultaat (3) wordt naar de warmtepomp gestuurd als zijnde SP.

Maar beide functies moeten wel worden ingesteld in de tabjes function WAR en function RTC voor dat ze werken.

Als het nog steeds niet werkt/lukt, kun je dan een exacte stappenplan doorgeven wat je doet, wat je verwacht, wat je ziet/niet ziet.
steps to reproduce. Dat maakt het zoeken een stukje makkelijker voor mij.

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 27-02-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@lampy25
Ik heb een issue op github van gemaakt voor je Settings - DHW/HEAT feedback.
https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/19

Als de floor delta's ook nog ergens uit te lezen zijn, geef maar door. Ik zie ze nu niet, maar als je het weet zet ik het er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:55:
[...]

dat klopt denk ik wel. De settings - DHW/HEAT tab vertegenwoordigen de SET commando's. De actuele waarden worden niet gezien en weergegeven. Als je niet aan die knopjes zit, dan veranderen ze ook niets in je warmtepomp.
Ik heb net even goed gekeken. De bovenste drie items in die lijst (1) staan WEL als TOPxx om uit te lezen, dus die kan ik aanpassen zodat je ziet wat er in de pomp ingesteld staat.
De andere (2), die kan ik niet vinden.
Volgens mij zijn dat:
TOP22 main/DHW_Heat_Delta DHW heating delta (-12 to -2) (K)
TOP23 main/Heat_Delta Heat delta (K)
TOP24 main/Cool_Delta Cool delta (K)

Iig komen die overeen met de settings die ook in de warmtepomp zelf staan. Heb dit ook toegevoegd in het github issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
De Force Sterilisation functie werkt, alleen gaat niet vanzelf uit zodra de warmtepomp klaar is. Hier zit geen stukje logica in om de switch weer uit te zetten denk ik?

Het 'zou' moeten werken.
in het tabje "WP Scheduler" zit (iets meer naar rechts) een functie die dit zou moeten regelen.
Ik ga er naar kijken waarom dit niet werkt.
Je kunt ook zelf een paar debug nodes toevoegen om te kijken wat er gebeurt, of niet gebeurt.
Ga even puzzelen komende dagen ergens.
Als het nog steeds niet werkt/lukt, kun je dan een exacte stappenplan doorgeven wat je doet, wat je verwacht, wat je ziet/niet ziet.
steps to reproduce. Dat maakt het zoeken een stukje makkelijker voor mij.
Het stukje in de nodered flow werkt goed en de ingestelde waarde komt ook binnen in MQTT explorer. Alleen de warmtepomp doet er niets mee, verwacht dat ik een ander SETxx moet gebruiken ofzo. Ga ik ook even mee puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@lampy25
Hoi, heb je heel mischien DIRECT modus niet aan staan, maar WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:22:
@lampy25
Hoi, heb je heel mischien DIRECT modus niet aan staan, maar WAR?
Daar begon ik ook aan te twijfelen, maar ben erachter wat het probleem is. Zolang je de externe thermostaat aan hebt staan mag je niet de warmtepomp aansturen met SET5.
Overige commando's werken wel (bv SET 1/3/10/11) alleen SET5 niet.

Hmm, maar eens een nachtje over slapen. Denk dat ik uiteindelijk toch op een digitale thermostaat gebouwde thermostaat uit ga komen als ik zo doorga.
Of in het voor- en najaar op de externe thermostaat draaien met vaste Ta en midden in de winter omschakelen naar het nodered script met WAR icm RTC. (dit klinkt nog niet eens als een heel slecht idee eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Daar begon ik ook aan te twijfelen, maar ben erachter wat het probleem is. Zolang je de externe thermostaat aan hebt staan mag je niet de warmtepomp aansturen met SET5.
Overige commando's werken wel (bv SET 1/3/10/11) alleen SET5 niet.
oh, naadje. Maar wel goed dat je het gevonden hebt.

De thermostaat, die je hebt/zoekt. wat is precies jouw doel daarmee?

Ik heb een ESP chippie + BT thermometertje voor 12 euro in totaal. De BT thermometer stuurt de meting door naar het esp bordje, welke het doorstuurt via MQTT. Zo heb ik de huiskamer temperatuur in NodeRed zitten.

Met dit getal, deze meting, kun je eigenlijk best wat dingen automatiseren.
Dus als jij aangeeft wat je doel ermee is, en het is niet zo dat je de enige bent die dit wil, dan kan ik best een fatsoenlijk iets maken met het dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwPWs2RZHN_ROSRbrs5U7qSrLyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6JF1C7kQB4o57DPFi0nDSojR.png?f=fotoalbum_tile

in de afbeelding, alle sensoren in de rode lijnen, zijn BT sensoren. Ik gebruik hier 1 van voor RTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@thehog
Klopt dit?
SET18 SetFloorHeatDelta Set floor heating delta in Kelvin 1-15
SET19 SetFloorCoolDelta Set floor cooling delta in Kelvin 1-15
SET20 SetDHWHeatDelta Set DHW heating delta in Kelvin 1-15
SET21 SetHeaterDelayTime Set heater start delay time (only J-series) in minutes
SET22 SetHeaterStartDelta Set heater start delta T (only J-series) in kelvin
SET23 SetHeaterStopDelta Set heater stop delta T (only J-series) in kelvin

Van boven naar beneden, zijn dat de onderstaande topics om de huidige waarde uit te lezen?

TOP23 main/Heat_Delta Heat delta (K)
TOP24 main/Cool_Delta Cool delta (K)
TOP22 main/DHW_Heat_Delta DHW heating delta (-12 to -2) (K)
TOP96 main/Heater_Delay_Time Heater delay time (J-series only)
TOP97 main/Heater_Start_Delta Heater start delta (J-series only)
TOP98 main/Heater_Stop_Delta Heater stop delta (J-series only)

Eigenlijk is het wel handig om op github per SET topic aan te geven wat de current value (TOP) is. Indien bekend.

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 01-03-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@Dylantje2
Is dit een richting in die je kan waarderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLRVJG6nt4STSxzQfBrL55K-py4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JaocgJS7TzGCFGLClkW3w9mW.png?f=fotoalbum_large

De rechter lijngrafiek is even bedoeld ter analyse of de informatie klopt.
Je ziet de graaddagen per moment uitgerekend, t.o.v. 18 graden, de theorie.
Tevens zie je in die grafiek een 24h zwevend gemiddelde daarvan.

De andere 2 grafieken zijn hetzelfde, maar dan met een contrib en lokale opslag gedoe.

[ Voor 28% gewijzigd door edterbak op 01-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
edterbak schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:03:
@thehog
Klopt dit?

Van boven naar beneden, zijn dat de onderstaande topics om de huidige waarde uit te lezen?

..

Eigenlijk is het wel handig om op github per SET topic aan te geven wat de current value (TOP) is. Indien bekend.
Ja en goed punt. Wil ooit nog eens een keer het helemaal anders aanpakken en gewoon een set kunnen doen op alle waardes waar ook een topic voor is tot aan waar het read/write is (sommige waardes zijn read only natuurlijk, zoals frequency, temps etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Mensen,

Ik heb v12 op de GitHub pagina gezet.
Hier zitten een aantal verbeteringen in, maar ook een WIP ding waar ik nog geen feedback op heb.
@Dylantje2 Ik wacht nog steeds op een reactie. als deze te lang uit blijft, draai ik de aanpassingen terug als er verder niemand behoefte naar heeft.

ENHANCEMENT: issue #19. "settings - DHW/HEAT. show current value" implemented (https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/19)
ENHANCEMENT: issue #20 Night reduction - accuracy to 0,1 instead of 1 - (https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/20)
ENHANCEMENT: issue #21. Night reduction - add toggle in the Home screen to controle it manually (https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/21)
ENHANCEMENT: First attempt to include degree days (graaddagen) in the dashboard. It is NOT finished yet, and on my personal tab, but might affect basic dashboard)

@lampy25 @sjimmie @timovd
Zaken waar jullie om vroegen heb ik er in zitten.
Settings tab laat nu de werkelijke settings in de WP zien.
nauwkeurigheid van nachtverlaging, en een toggle voor nachtverlaging zit er nu in.

Maar ter attentie.
Ik heb dus ook een voorzetje gemaakt op de graaddagen presentatie.
dit staat bij mij nog in een Persoonlijke tab, niet geexporteert zodat jullie hem zien.
Wat je zou kunnen merken:
- een Subflow (SaveChart)
- een melding over een ontbrekende contrib node-red-contrib-dashboard-average-bars. Dit is dus DAAR voor. mocht je hem zien, je hoeft hem niet te installeren.

Dus maak een BACKUP van je huidige flow :) <<<<<<<< !!!!!!!!!!!!!!

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 03-03-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
Nice ga hem proberen komende dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@lampy25
Ik wil wel graag weten of je iets merkt van de graaddagen dashboard pimps,

Als je wat merkt, dan zal het aanwezig zijn in 'chart energy' tab of tijdens het importeren.

Ik heb dit deel in mijn persoonlijke tab staan. Het zou geen effect moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:01
@edterbak

ik zie eigenlijk helemaal niks terug van die graaddagen optie ben schoon begonnen zoals omschreven op git
geen vraag over ontbrekende contribs, dus denk dat de flow v12 clean is van die optie.
Verder loopt het net als het weer buiten als een zonnetje

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Wow. Dan begin ik het toch wat te snappen.
Maar vooral fijn te lezen dat ik niemand in de 'war' gooi voor een test, eerste probeersel.

Dank voor de terugkoppeling

Ik ga overigens binnenkort kijken naar de optie om de pomp uit te zetten boven x graden buiten. Of waterflow uit als xxx....
Dat heb ik een paar geluiden voor gehoord

Als er mensen zijn die voor een dergelijke logica en goede suggestie hebben, kom maar door gheheh

[ Voor 45% gewijzigd door edterbak op 07-03-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:18:
@lampy25
Ik wil wel graag weten of je iets merkt van de graaddagen dashboard pimps,

Als je wat merkt, dan zal het aanwezig zijn in 'chart energy' tab of tijdens het importeren.

Ik heb dit deel in mijn persoonlijke tab staan. Het zou geen effect moeten hebben.
Upgraden ging succesvol! Geen problemen of meldingen gekregen tijdens het updaten (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:40:
Ik ga overigens binnenkort kijken naar de optie om de pomp uit te zetten boven x graden buiten. Of waterflow uit als xxx....
Dat heb ik een paar geluiden voor gehoord

Als er mensen zijn die voor een dergelijke logica en goede suggestie hebben, kom maar door gheheh
De warmtepomp staat bij mij het grootste gedeelte van de dag nu wel uit door de thermostaat.
Misschien dat toch nog steeds de handigste optie is, wanneer je een goede losse thermostaat hebt, is om de warmtepomp uit te schakelen boven een bepaalde watertemperatuur of wanneer je via de RTC control meer dan x graden boven setpoint bent. Dan laat je in principe de RTC zijn werk doen en de pomp dmv afgifte bepalen hoever die mag afwijken. En dan, zodra verminderde afgifte (lagere Taanvoer) niet meer werkt zet je de gehele pomp uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:05:

ENHANCEMENT: issue #19. "settings - DHW/HEAT. show current value" implemented (https://github.com/edterb...ishamon_control/issues/19)
Nice dit werkt ook goed! Goede toevoeging wat mij betreft, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:29:
[...]

De warmtepomp staat bij mij het grootste gedeelte van de dag nu wel uit door de thermostaat.
Misschien dat toch nog steeds de handigste optie is, wanneer je een goede losse thermostaat hebt, is om de warmtepomp uit te schakelen boven een bepaalde watertemperatuur of wanneer je via de RTC control meer dan x graden boven setpoint bent. Dan laat je in principe de RTC zijn werk doen en de pomp dmv afgifte bepalen hoever die mag afwijken. En dan, zodra verminderde afgifte (lagere Taanvoer) niet meer werkt zet je de gehele pomp uit.
De RTC implementatie + uit functie.
In theorie kan ik een 4e lijn presenteren in de grafiek. Een 4e grens.
Als de kamertemperatuur daar boven komt, dan de SP aanpassen met -5 (of -10). Dan weet je eigenlijk zeker dat hij uit gaat/blijft maar dan door de interne sturing van de warmtepomp op het setpoint.

Dit is eigenlijk een zachte uit. Want de waterpomp blijft dan draaien.
Ik kan ook deze als trigger gebruiken om de pomp echt uit te zetten.

Is een dergelijke implementatie robuust denk je en/of wat je zou willen?

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 14-03-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:24:
[...]

De RTC implementatie + uit functie.
In theorie kan ik een 4e lijn presenteren in de grafiek. Een 4e grens.
Als de kamertemperatuur daar boven komt, dan de SP aanpassen met -5 (of -10). Dan weet je eigenlijk zeker dat hij uit gaat/blijft maar dan door de interne sturing van de warmtepomp op het setpoint.

Dit is eigenlijk een zachte uit. Want de waterpomp blijft dan draaien.
Ik kan ook deze als trigger gebruiken om de pomp echt uit te zetten.

Is een dergelijke implementatie robuust denk je en/of wat je zou willen?
Sorry, tijdje niet bezig geweest met huisautomatisering en toen ook deze vraag vergeten. Het koudere weer triggerde me een beetje ;)

Zou niet nog shift toepassen op basis van een lijn, je krijgt dan wel een hele zachte uit idd. Tenminste voor mij heeft dat niet echt een toegevoegde waarde.
De implementatie met de pomp echt uitzetten lijkt me dan een betere optie, dan boots je meer een ouderwetse thermostaat na.
Alleen, zat te denken hoe je dat in vredesnaam moet combineren met ook nog de DHW functie? Eigenlijk zou er dan nog een logica in moeten dat hij, wanneer DHW ook actief is, niet de hele WP uitzet maar hem enkel van HEAT functie afhaalt oid.

Edit: zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izDvTpvbTJtajeB_hi1wtO7xuQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15NbScpKWn5ImVWA4O7MEcq1.png?f=user_large

Dan kan je zelf de hysteresis bepalen, soort van WAR met RTC, maar als dan de ruimte te warm wordt gaat die uit. Alleen moet misschien de AAN niet een 4e lijn zijn die 'boven' de andere 3 staat, maar juist als eerste komt zodat de warmtepomp ook weer op tijd aangaat.

[ Voor 15% gewijzigd door lampy25 op 31-03-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Sorry, tijdje niet bezig geweest met huisautomatisering en toen ook deze vraag vergeten. Het koudere weer triggerde me een beetje ;)

Zou niet nog shift toepassen op basis van een lijn, je krijgt dan wel een hele zachte uit idd. Tenminste voor mij heeft dat niet echt een toegevoegde waarde.
De implementatie met de pomp echt uitzetten lijkt me dan een betere optie, dan boots je meer een ouderwetse thermostaat na.
Alleen, zat te denken hoe je dat in vredesnaam moet combineren met ook nog de DHW functie? Eigenlijk zou er dan nog een logica in moeten dat hij, wanneer DHW ook actief is, niet de hele WP uitzet maar hem enkel van HEAT functie afhaalt oid.

[Afbeelding]

Dan kan je zelf de hysteresis bepalen, soort van WAR met RTC, maar als dan de ruimte te warm wordt gaat die uit. Alleen moet misschien de AAN niet een 4e lijn zijn die 'boven' de andere 3 staat, maar juist als eerste komt zodat de warmtepomp ook weer op tijd aangaat.
Geeft niet hoor. Ik ook niet echt.
Ik heb wat lekkage in de douch gehad wat ik zelf aan het repareren ben nu, dus echt veel aandacht heb ik ook niet gehad voor dit Node Red bouwsel.

Maar, ik constateer dat alles het best wel lekker doet.
Ik heb een paar weken geleden wat gesleuteld aan de SoftStart functie.
Ook die heb ik nu werkend bij mij. Zie onderstaande afbeelding van afgelopen nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtRBtgd3yivt-UZ4tDIjKCuRtl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqWeRqhrcWZvXF3xBf4Octdx.png?f=fotoalbum_large

Het enige is dat ik zie dat hij boven de 4 a 5 graden NIET meer goed werkt. Dan valt hij toch uit door te agressief terug regelen.

Bedankt voor je mockup.
Ik ga de uit functie proberen in te bouwen. Dan inderdaad even goed nadenken over het gedrag en de logica.

Vraagje.
Heb je de uitbreidingsmodule? De 'optional PCB'.

Wat ik binnenkort ga doen, is de 'emulate optional PCB' in de heishamon aanzetten.
Dan komt de mogelijkheid vrij om de waterpomp uit te zetten. Ook als je in werkelijkheid dus niet deze pcb hebt, krijg je deze mogelijkheid er bij.
Met deze optie is een soort echte UIT beter te benaderen.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 01-04-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Ik heb een paar weken geleden wat gesleuteld aan de SoftStart functie.
Ook die heb ik nu werkend bij mij. Zie onderstaande afbeelding van afgelopen nacht.
Nice! Gebruik die nu niet, ivm een lage Ta moet die hard werken om de Tr zsm omhoog te krijgen, dus werken moet die ;)
Vraagje.
Heb je de uitbreidingsmodule? De 'optional PCB'.

Wat ik binnenkort ga doen, is de 'emulate optional PCB' in de heishamon aanzetten.
Dan komt de mogelijkheid vrij om de waterpomp uit te zetten. Ook als je in werkelijkheid dus niet deze pcb hebt, krijg je deze mogelijkheid er bij.
Met deze optie is een soort echte UIT beter te benaderen.
Yes die heb ik wel er toen bij gekocht, maar gebruik hem momenteel niet.
Je wilt dan de twee zones gaan gebruiken om de warmtepomp te laten stoppen? Daarmee zou je het probleem van verschillende modi kunnen omzeilen kan je dmv de thermostaat hem aan/uit laten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe_Rg8jVMhnSHq4OtbnN_Dk7g3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPCJEuEJb9DlavSWuXGWNdxK.png?f=fotoalbum_large

@Dylantje2
Ik heb EINDELIJK een fatsoenlijke grafiek kunnen produceren.
Het was wat ontzettend lastig (voor mij) om in node red twee data-arrays te combineren tot 1, om een werkende chart te kunnen maken. Dagen mee zoet geweest.
Maar nu... De bovenstaande grafiek is per dag.

In deze grafiek zie je Graaddagen, wat een redelijk eenvoudige berekening is.
In deze grafiek zie je ook kWh. Dit was ook iets lastiger, maar wel te doen.
Ik heb kWh volgens mij correct uitgerekend door de tijd tussen iedere Watt (HEAT) meting te gebruiken om een tijd gewogen gemiddelde kW te berekenen. Vervolgens wordt ieder resultaat van een tijdsegment bij elkaar opgeteld om er kWh van te maken.

Is dit een grafiek welke gewaardeerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Om tot dit resultaat te komen heb ik meerdere 'tussen' grafieken gemaakt. zit er iets tussen wat je leuk vind?
  • Bar Chart - Graaddagen per dag; afgelopen 31 dagen.
  • Bar Chart - Graaddagen per uur; de afgelopen 24 uur.
  • Bar Chart - kWh per uur; de afgelopen 24 uur.
zo kan ik bv kWh per uur omzetten naar per dag, en daar HEAT + DHW in zetten. Maar daar ga ik alleen aan beginnen als daar behoefte aan is.
Ik kan ook bijvoorbeeld in de bovenstaande grafiek (graaddagen + HEAT kWh) daar DHW kWh aan toevoegen als extra balkje per dag. Niet echt op zijn plek daar qua informatie, maar dan krijg je die er gewoon bij.

[ Voor 44% gewijzigd door edterbak op 03-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

edterbak schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:53:
[Afbeelding]

@Dylantje2
Ik heb EINDELIJK een fatsoenlijke grafiek kunnen produceren.
Het was wat ontzettend lastig (voor mij) om in node red twee data-arrays te combineren tot 1, om een werkende chart te kunnen maken. Dagen mee zoet geweest.
Maar nu... De bovenstaande grafiek is per dag.

In deze grafiek zie je Graaddagen, wat een redelijk eenvoudige berekening is.
In deze grafiek zie je ook kWh. Dit was ook iets lastiger, maar wel te doen.
Ik heb kWh volgens mij correct uitgerekend door de tijd tussen iedere Watt (HEAT) meting te gebruiken om een tijd gewogen gemiddelde kW te berekenen. Vervolgens wordt ieder resultaat van een tijdsegment bij elkaar opgeteld om er kWh van te maken.

Is dit een grafiek welke gewaardeerd wordt?
Sorrie ben ff te druk met andere zaken om actief hier te zijn en te testen..
Werk, kids, auto, familie, andere hobbys..

Maar lijkt mij prachtig...

En als je dan toch met 2 kunt.
Mss 3?
verbruik en evt. opbrengst erbij:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:16:
[...]

Sorrie ben ff te druk met andere zaken om actief hier te zijn en te testen..
Werk, kids, auto, familie, andere hobbys..

Maar lijkt mij prachtig...

En als je dan toch met 2 kunt.
Mss 3?
verbruik en evt. opbrengst erbij:-)
In Welke grafiek bedoel je?
Opbrengst qua geproduceerde warmte?
Wil je dat ik die van Watt ook omreken naar kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:20:
[...]

In Welke grafiek bedoel je?
Opbrengst qua geproduceerde warmte?
Wil je dat ik die van Watt ook omreken naar kWh?
In deze grafiek..
Kwh en vermogen
En als je dan toch cop erbij:-) [ voor de liefhebbers..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:21:
[...]

In deze grafiek..
Kwh en vermogen
Dus je wil in 1 grafiek:
- stroomgebruik (kwh) 0-40
- graaddagen (C) 0-20
- warmte opbrengst (Watt of kW) 0-10000
- cop (-) 0-8

Ik heb er achter de getallen range gezet.

Die 3e (Watt/kW) is de vreemde eend in de bijt.
Ik kan hem wel net als gebruikte electrische vermogen omrekenen naar kwh. Dan is ie misschien nuttig . Maar, Die word dan wel een factor COP x hoger toevallig..

Zeg maar wat je precies wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04
edterbak schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:13:
[...]

Dus je wil in 1 grafiek:
- stroomgebruik (kwh) 0-40
- graaddagen (C) 0-20
- warmte opbrengst (Watt of kW) 0-10000
- cop (-) 0-8

Ik heb er achter de getallen range gezet.

Die 3e (Watt/kW) is de vreemde eend in de bijt.
Ik kan hem wel net als gebruikte electrische vermogen omrekenen naar kwh. Dan is ie misschien nuttig . Maar, Die word dan wel een factor COP x hoger toevallig..

Zeg maar wat je precies wil.
Denk dat dat wel meevalt als je warmte opbrengst in kW doet.
Geloof dat 12kW het hoogste is.Zelfs met backup zit je nog onder de 20.
Of zie ik dat verkeerd?
Of bedoel je totalen over langere tijd?

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
pgeene schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:29:
[...]

Denk dat dat wel meevalt als je warmte opbrengst in kW doet.
Geloof dat 12kW het hoogste is.Zelfs met backup zit je nog onder de 20.
Of zie ik dat verkeerd?
Of bedoel je totalen over langere tijd?
Het gaat nog steeds niet wat je voorstelt.
Watt is een eenheid per seconden. Je kunt die plotten in een grafiek op tijd basis. Prima. Dat kan uiteraard

De vraag gaat hier om een staafdiagram waarbij 1dag of 1h een x-categorie is.
1dag: cumulatief het kwh verbruik (zo word je ook afgerekend door de energiemaatschappij)
1h: hoeveel kwh er in dat uur verbruikt is
In deze laatste twee voorbeelden past verbruik W of kW niet.
Je kunt een Wattage niet middelen of iedere seconden bij elkaar optellen, want dat is onzin informatie dan.

Het is een clash van eenheden.

kWh + graaddagen kan x-1h\1d
kWh + kWh kan x-1h\1d
kWh + iets x-1h\1d kan allemaal
kWh + W of kW kan niet.
In ieder geval niet in node red. In grafana kan met qua grafieksoorten combineren. Maar ook dit word dan een lastig verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:07:
[...]

Watt is een eenheid per seconden. Je kunt die plotten in een grafiek op tijd basis. Prima. Dat kan uiteraard

1dag: cumulatief het kwh verbruik (zo word je ook afgerekend door de energiemaatschappij)
Je kunt een Wattage niet middelen of iedere seconden bij elkaar optellen, want dat is onzin informatie dan.

kWh + kWh kan x-1h\1d
kWh + W of kW kan niet.
In ieder geval niet in node red. In grafana kan met qua grafieksoorten combineren. Maar ook dit word dan een lastig verhaal. :)
wat kan
Kwh is prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
edterbak schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:07:
[...]

kWh + kWh kan x-1h\1d
kWh + W of kW kan niet.
Snap wat je bedoeld. Maar je kunt ook met een average werken. Dus kW in plaats van kWh.
Daarom vroeg ik of het om totalen ging over langere periodes ging.
Dus average kW over een dag/week/maand.
Kan best een duidelijk beeld verschaffen over de energievraag over een dag/week/maand ten opzichte van een andere dag/week/maand.

Uiteindelijk is de average kW ook weer gelijk aan de average kWh/h, maar dat terzijde.

Maar het blijkt (ook nu ik het teruglees ;) ) dat ik dat niet duidelijk omschreven heb.
Sorry daarvoor.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
pgeene schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:47:
[...]

Snap wat je bedoeld. Maar je kunt ook met een average werken. Dus kW in plaats van kWh.
Daarom vroeg ik of het om totalen ging over langere periodes ging.
Dus average kW over een dag/week/maand.
Kan best een duidelijk beeld verschaffen over de energievraag over een dag/week/maand ten opzichte van een andere dag/week/maand.

Uiteindelijk is de average kW ook weer gelijk aan de average kWh/h, maar dat terzijde.

Maar het blijkt (ook nu ik het teruglees ;) ) dat ik dat niet duidelijk omschreven heb.
Sorry daarvoor.
Een gemiddelde bepalen kan wel (of ik het er nou mee eens ben of niet), het is alleen vervelend dat de meetfrequentie niet constant is. Ook is de interne meting een beetje grof (per 100W).
Mijn voorgevoel is dat het gemiddelde redelijk constant zal zijn. Met 2 uitzonderingen. 1: defrosts 2: buiten warm dus pomp uit. Dit zijn denk ik de 2 belangrijke factoren die het normale verbruikniveau doet omklappen naar significant hoger/lager verbruik-niveau.
Op een dag als vandaag heb ik het onderstaande plaatje nu Het zal gemiddeld 325W opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phlP1R31XfIajoLFHp34zKe7Oik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gdc2XQj8nk9Uza2P3JKDQBWl.png?f=user_large

Ik heb nu in de grafiek (niet hier boven) kWh naast Graaddagen staan.
Deze kan ik per seconden-minuut-kwartier-uur-dag-maand-jaar laten bepalen.
Zeg het maar.

Persoonlijk heb ik niet echt een behoefte aan deze gegevens. Als alles prima werkt is dat gewoon het resultaat en dat interesseert mij (persoonijk) dus niet meer op detail niveau.

Mijn voorstel:
Grafiek 1: X-as buckets van 1 dag (31d total), met daarin Graaddagen + kWh verbruik + opbrengst.
Grafiek 2: X-as buckets van 1 maand (12m total), met daarin Graaddagen + kWh verbruik + opbrengst.

Misschien nog iets met COP er in? in grafiek 1 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Hoi,
Dank voor reactie.

ik heb een tijdje handmatig de boel zitten doen om tot een soort logica te komen. Ik kan in NR een P1 current power consumption leveren. Daar rolt dan een negatief getal uit (ergo er wordt teruggeleverd). Dan kan de WP beginnen met het opwarmen van het vat, mits dat getal voldoende is. Ik zit te denken aan de volgende mogelijkheden:
P1 beneden de 1500W teruglevering en Tboiler <52 en > 40 -> niets doen
P1 beneden de 1500W teruglevering en Tboiler <40 -> WP aan anders WAF boos.
P1 boven 1500W teruglevering en Tboiler < 52 -> WP aan omdat ie dan met de compressor het vat verwarmt
P1 beneden de 3000W teruglevering en Tboiler >52 -> Niets doen
P1 boven de 3000W teruglevering en tboiler > 52 -> WP aan, stookt dan via backup element
P1 boven de 3000W teruglevering en tboiler > 70 -> Niets doen

Als je de waardes hierboven instelbaar maakt, kan het ook mooi aangepast worden. En als je het helemaal mooi wilt doen, zou er ook een override signaal bij mogen, dus een input die bij 1 de regeling activeert en bij 0 niets doet, dan kun je het ook integreren in een andere schakeling die prio kan geven aan een thuisaccu of el. auto.
vermoed dat er wel een hysteresis lus in moet om niet te vaak te schakelen?

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]

ik heb een tijdje handmatig de boel zitten doen om tot een soort logica te komen. Ik kan in NR een P1 current power consumption leveren. Daar rolt dan een negatief getal uit (ergo er wordt teruggeleverd). Dan kan de WP beginnen met het opwarmen van het vat, mits dat getal voldoende is. Ik zit te denken aan de volgende mogelijkheden:
P1 boven 1500W teruglevering en Tboiler < 52 -> WP aan omdat ie dan met de compressor het vat verwarmt
P1 boven de 3000W teruglevering en tboiler > 52 -> WP aan, stookt dan via backup element

Als je de waardes hierboven instelbaar maakt, kan het ook mooi aangepast worden. En als je het helemaal mooi wilt doen, zou er ook een override signaal bij mogen, dus een input die bij 1 de regeling activeert en bij 0 niets doet, dan kun je het ook integreren in een andere schakeling die prio kan geven aan een thuisaccu of el. auto.
vermoed dat er wel een hysteresis lus in moet om niet te vaak te schakelen?
Hoi Javaboon,

Ik heb je bericht al een tijdje geleden gelezen hoor. Sorry voor de late reactie. Ik vind het een leuk/goed idee. Ik ga hier wat mee doen. In ieder geval goed nadenken hoe.
Ik zit alleen met wat drukte thuis en in mijn hoofd. Te veel kleine niet-afgeronde dingetjes naast elkaar om een deep-dive hier in te doen.

Ik zat ook te denken om een node-red contrib als dit te gebruiken:
https://flows.nodered.org...solar-power-forecast-plus

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 18-04-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:04:
[...]

Hoi Javaboon,

Ik heb je bericht al een tijdje geleden gelezen hoor. Sorry voor de late reactie. Ik vind het een leuk/goed idee. Ik ga hier wat mee doen. In ieder geval goed nadenken hoe.
Ik zit alleen met wat drukte thuis en in mijn hoofd. Te veel kleine niet-afgeronde dingetjes naast elkaar om een deep-dive hier in te doen.
Joh, het blijft liefdewerk he. Het zou niet best zijn als er verwachtingen waren hier. En als ik het echt graag genoeg wil, kijk ik wel of ik er iets voor in elkaar klus.

duh, electrons are life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Ik heb EINDELIJK voor elkaar dat ik bar-charts kan maken.
En ze blijven nog bestaan gevuld met informatie na reboot ook.
Zie afbeelding.

Is dit netjes / goed genoeg zo?
is de 24h + 31d categorie goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd9y2GG6bs_w21zVqskHf3Oo3QA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zw1AodTyIeSmPKM6v7qXce1d.png?f=fotoalbum_large

Ik zal binnenkort een volledige nieuwe versie uploaden in github

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 22-04-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:42:
Ik heb EINDELIJK voor elkaar dat ik bar-charts kan maken.
En ze blijven nog bestaan gevuld met informatie na reboot ook.
Zie afbeelding.

Is dit netjes / goed genoeg zo?
is de 24h + 31d categorie goed?

[Afbeelding]

Ik zal binnenkort een volledige nieuwe versie uploaden in github
Korter dan 24h zou ik idd niet doen, dan worden graaddagen wel wat sprongerig. 31 dagen lijkt me ook mooi (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
V13 staat online

Let op changelog.
[2022-04-23] (v13) Things done are:
  • ENHANCEMENT: issue #17. "Add graaddagen to dashboard" implemented (#17) The result should be a good step in the richt direction. If this needs more work or you have other suggestions, please add to the issue in githug.
  • BUG fix: I noticed the colors of the chart of RTC function was not correct. timing issue. fixed it.
  • Removed the need for NR contrib https://flows.nodered.org...ib-dashboard-average-bars You can safely remove it if you dont use it elsewhere.
  • Add contrib [node-red-contrib-dashboard-bar-chart-data] (https://flows.nodered.org...-dashboard-bar-chart-data)
  • Made some items in the dashboard collapsable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ik zie dat er een bug zit in de COP berekening. die heeft het al lange tijd niet gedaan.
Jullie zeggen ook niks. :D

v13.1 nu in github. :D

[ Voor 10% gewijzigd door edterbak op 23-04-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]

Kun je bevestigen welke instellingen het zijn die ik moet aansturen?

T Boiler = TOP10 - panasonic_heat_pump/main/DHW_Temp
WP aan = TOP4 - panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State

Deze snap ik nog niet. hoe stuur ik die aan?
Hier staan de commando's die ik ter beschikking heb, onderop. Ik zie niet iets wat hier op lijkt.
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

Overige vragen:
P1 uitlezing: moet ik aannemen dat je een vermogensignaal hebt in Watt ?
Wat is jou data frequentie van de p1 poort? (ongeveer)

Om te bepalen of er >1500W geproduceerd wordt, is het denk handig om een floating average te gebruiken. Een gemiddelde over 15 minuten ofzo. Dit om vaak aan/uit schakelen te voorkomen. Is dit iets dat je ook in gedachte had?

Heb je ook een MQTT topic ergens welke de WAF uitleest? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dylantje2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:21:
[...]

In deze grafiek..
Kwh en vermogen
Dylantje, ik heb nu een grafiek beschikbaar in v13 met daarin kwh dhw + kwh heat + graad dagen.
Moet ik daar nog de gemiddelde COP aan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

edterbak schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:02:
[...]

Dylantje, ik heb nu een grafiek beschikbaar in v13 met daarin kwh dhw + kwh heat + graad dagen.
Moet ik daar nog de gemiddelde COP aan toevoegen?
zou mooi zijn SCOP is dat dan?
https://aardgasvrij.niben...warmtepomp-in-cop-of-scop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:52:
[...]

Kun je bevestigen welke instellingen het zijn die ik moet aansturen?

T Boiler = TOP10 - panasonic_heat_pump/main/DHW_Temp

Deze snap ik nog niet. hoe stuur ik die aan?

[...]

Hier staan de commando's die ik ter beschikking heb, onderop. Ik zie niet iets wat hier op lijkt.
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

Overige vragen:
P1 uitlezing: moet ik aannemen dat je een vermogensignaal hebt in Watt ?
Wat is jou data frequentie van de p1 poort? (ongeveer)

Om te bepalen of er >1500W geproduceerd wordt, is het denk handig om een floating average te gebruiken. Een gemiddelde over 15 minuten ofzo. Dit om vaak aan/uit schakelen te voorkomen. Is dit iets dat je ook in gedachte had?

Heb je ook een MQTT topic ergens welke de WAF uitleest? :+
T Boiler = TOP10 - panasonic_heat_pump/main/DHW_Temp is correct

Hier heb ik ook al even over na zitten denken. Maar het zou een combinatie moeten zijn tussen mode state, panasonic_heat_pump/main/DHW_Target_Temp ( want boven de 52 graden gaat de WP over op backup heat element en dat wil je pas als er meer dan 3000 watt teruggeleverd wordt en dan kan ie naar 75 graden C) en panasonic_heat_pump/main/Heatpump_State (top0) om de WP aan/uit te zetten. Dat laatste is voor mijn situatie nodig als uitbreiding op het eerder gedeelde schema, er is een mogelijkheid dat de temperatuur beneden de 40 graden komt bij DHW gebruik, maar alleen als de temp op 70 graden is geweest. Die logica zou dus moeten zijn: Als DHW verwarming aan en target temp>=70 dan na verwarmen WP volledig uit, tenzij de vorige operating mode HEAT was, dan overschakelen op HEAT mode

Dus voor verwarmen tot 52 graden gewoon de operating_mode_state naar DHW of HEAT+DHW afhankelijk van de mode die het had
Voor verwarmen boven de 52 graden Pterug minimaal 3000 watt en dan operating_mode_state naar DHW of HEAT+DHW en DHW_Target_Temp naar 70 (of75, instelbaar is het mooiste)
P1 levert inderdaad een getal in watt, verversingsfrequentie is 10 seconden (youless integratie in HA). Floating average is prima, maar vooral voor beneden de 52 graden want dan werkt de WP met compressor. Daarboven is het de backup heater en die is redelijk snel schakelend.

Het MQTT topic voor de WAF is /sensor/head/bang/ met payload no/hand/bat/wall

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Is dat het zelfde als SPF?
https://warmtepomp-weetjes.nl/kennisbank-warmtepomp/

Dan zie ik hier de berekening.
Even checken voor ik wat ga bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:47:
[...]
Het MQTT topic voor de WAF is /sensor/head/bang/ met payload no/hand/bat/wall
Off-topic
Knap dat jij een topic heb gevonden.
Bij mij blijkt uberhaupt geen enkele logica in de buurt te komen van een goede werkende waf. :+

Ik ga zo op je technische details in. Dank voor je reactie dusver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:47:
[...]

Hier heb ik ook al even over na zitten denken. Maar het zou een combinatie moeten zijn tussen mode state, panasonic_heat_pump/main/DHW_Target_Temp ( want boven de 52 graden gaat de WP over op backup heat element en dat wil je pas als er meer dan 3000 watt teruggeleverd wordt en dan kan ie naar 75 graden C)
Vraag 1: Dat de WP over op de backup heater gaat. Is dit zo geprogrammeerd dat dit altijd zo gaat? (default behaviour)
Vraag 2: meer gewetensvraag. Op dit moment salderen we nog gewoon. Per jaar alles dat opgewekt is wordt weggestreept tegen wat je gebruikt hebt. Dus op dit moment is deze logica eigenlijk nog niet relevant. Dit gaat wel tzt veranderen ja. maar dan heb je het over 2024 op zijn vroegst meen ik. Dus nu mijn vraag. Is dit werkelijk een functie die je wilt hebben?
en panasonic_heat_pump/main/Heatpump_State (top0) om de WP aan/uit te zetten. Dat laatste is voor mijn situatie nodig als uitbreiding op het eerder gedeelde schema, er is een mogelijkheid dat de temperatuur beneden de 40 graden komt bij DHW gebruik, maar alleen als de temp op 70 graden is geweest. Die logica zou dus moeten zijn: Als DHW verwarming aan en target temp>=70 dan na verwarmen WP volledig uit, tenzij de vorige operating mode HEAT was, dan overschakelen op HEAT mode

Dus voor verwarmen tot 52 graden gewoon de operating_mode_state naar DHW of HEAT+DHW afhankelijk van de mode die het had
Voor verwarmen boven de 52 graden Pterug minimaal 3000 watt en dan operating_mode_state naar DHW of HEAT+DHW en DHW_Target_Temp naar 70 (of75, instelbaar is het mooiste)
P1 levert inderdaad een getal in watt, verversingsfrequentie is 10 seconden (youless integratie in HA). Floating average is prima, maar vooral voor beneden de 52 graden want dan werkt de WP met compressor. Daarboven is het de backup heater en die is redelijk snel schakelend.
Ik bedenk me net dat je wens misschien handig vertaald kan worden dmv de DHW SP te varieren op basis van opgewekte energy. Zie afbeelding hier onder. Volgens mij vertaald deze al je functie wensen / scenarios.
Als de wp aan staat en setpoint is bereikt, dan stopt hij er gewoon mee, zoals je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep-pN0PkIAN-KrYSjWO3gIfwJa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmT3GVOlMMbUDcjmqXSxLbZe.png?f=fotoalbum_large

Wat dat aangaat is het inbouwen van een variabel DHW setpoint een relatief makkelijke functie, welke ook generiek is.
Graag jouw feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:16:
[...]

Vraag 1: Dat de WP over op de backup heater gaat. Is dit zo geprogrammeerd dat dit altijd zo gaat? (default behaviour)
Vraag 2: meer gewetensvraag. Op dit moment salderen we nog gewoon. Per jaar alles dat opgewekt is wordt weggestreept tegen wat je gebruikt hebt. Dus op dit moment is deze logica eigenlijk nog niet relevant. Dit gaat wel tzt veranderen ja. maar dan heb je het over 2024 op zijn vroegst meen ik. Dus nu mijn vraag. Is dit werkelijk een functie die je wilt hebben?

[...]

Ik bedenk me net dat je wens misschien handig vertaald kan worden dmv de DHW SP te varieren op basis van opgewekte energy. Zie afbeelding hier onder. Volgens mij vertaald deze al je functie wensen / scenarios.
Als de wp aan staat en setpoint is bereikt, dan stopt hij er gewoon mee, zoals je wilt.

[Afbeelding]

Wat dat aangaat is het inbouwen van een variabel DHW setpoint een relatief makkelijke functie, welke ook generiek is.
Graag jouw feedback.
Vraag 1: Ja, voor zover ik weet wel. De max temperatuur is wel afhankelijk van een interne of extern element, alleen met een element in het boilervat (extern) kan 75 graden gehaald worden.

Vraag 2: Ik zit op day ahead tarieven, dus saldering is over het algemeen minder goed (vergoeding tegen het tarief dat op dat uur geldt, dus is het voor mij nu wel interessant).

Ik denk inderdaad dat voorlopig het instellen van setpoint obv teruglevering (niet op basis van paneel levering, want dan kun je ook met een thuisaccu spelen) wel zou werken.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:28:
[...]

Vraag 1: Ja, voor zover ik weet wel. De max temperatuur is wel afhankelijk van een interne of extern element, alleen met een element in het boilervat (extern) kan 75 graden gehaald worden.

Vraag 2: Ik zit op day ahead tarieven, dus saldering is over het algemeen minder goed (vergoeding tegen het tarief dat op dat uur geldt, dus is het voor mij nu wel interessant).

Ik denk inderdaad dat voorlopig het instellen van setpoint obv teruglevering (niet op basis van paneel levering, want dan kun je ook met een thuisaccu spelen) wel zou werken.
Wat ik in gedachte heb hiervoor.
Ik ga een extra Tab maken in Node Red. Deze kun je dan importeren als je deze functie wilt gebruiken.
Deze tab is dan alleen bedoeld voor dit scenario.

Optie 1:
Op basis van opgewekte energie (kWh) van de huidige dag.
scene 1: Opgewekte stroom < xxx kWh : DHW setpoint = T1
scene 2: Opgewekte stroom > xxx kWh : DHW setpoint = T2

Optie 2: (het meest geschikt voor jou)
scene 3: Huidige zonne-energie productie < xxx kW (avg 5min): DHW setpoint = T1
scene 4: Huidige zonne-energie productie > xxx kW (avg 5min): DHW setpoint = T2

Vraag.
Als scene 4 actief is, wil je ook dat deze terug gaat naar DHW SP T1 als deze weer onder de xxx kw grens komt?

Los van optie 1 en 2, ben ik aan het zoeken naar een mooie flow/contrib welke mij kan vertellen of het morgen nog zonniger wordt dan vandaag. Dan kan die informatie ook gebruikt worden om het schakelen naar DHW SP T2 te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 27-04-2022 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
is dit niet wat je zoekt qua voorspelling? https://flows.nodered.org...solar-power-forecast-plus

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:05:
[...]

Vraag.
Als scene 4 actief is, wil je ook dat deze terug gaat naar DHW SP T1 als deze weer onder de xxx kw grens komt?
Ja, dat is wel de bedoeling

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:14:
[...]

Ja, dat is wel de bedoeling
Heb een mockup gemaakt.
Tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAJX1eQp73GaHiIVd-tLv-oGjFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/teYbO6lmrHD8GBPkyGY35M3s.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb even een non-functional mockup gemaakt.
Dit is hoe ik het nu grafisch heb.
Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAWOZYfpYj-qIrlDW6nYK8qrkdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/voOc3r9j0OXjZiaFRwVu5LSA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@javaboon
Wat voor input signaal voor zonne-energie moet ik aannemen?
Het gaat om informatie uit P1 meter toch?

opties in mijn p1 meter zijn:
- power production (kW)
- energy production tarrief 1 (kWh)
- energy production tarrief 2 (kWh)

Hoe lees je deze uit? via mqtt of via home assistant of domoticz ?

note:
Ik heb zelf een extra stroommeter aan mijn panalen hangen. deze meet de kale stroomproductie, zonder eigen gebruik er af te halen. Dat is anders dan bijvoorbeeld het resultaat uit de p1 meter. (solar in - gebruik = resultaat)

[ Voor 27% gewijzigd door edterbak op 28-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:56:
[...]

Heb een mockup gemaakt.
Tips?
[Afbeelding]
ziet er goed uit. Wel 2 punten: Als je P1 gebruikt voor bepalen van setpoint, moet je met negatieve nummers rekenen(= teruglevering). En een override signaal/switch is ook handig in geval van negatieve stroomprijzen. Als je epex gebruikt, kun je soms tot wel -25 cent per KWh ontvangen. Dan is het zaak om je panelen uit te zetten en maximaal stroom te gebruiken (ja dat klinkt heel stom, maar het overschot is volledig groen). Ik zit hiervoor te denken aan een simpel aan/uit schakelaar en dan handmatig regelen ofzo. Ergens verderop in de tijd nog maar eens nadenken hoe dat beter kan

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:59:
@javaboon
Wat voor input signaal voor zonne-energie moet ik aannemen?
Het gaat om informatie uit P1 meter toch?

opties in mijn p1 meter zijn:
- power production (kW)
- energy production tarrief 1 (kWh)
- energy production tarrief 2 (kWh)

Hoe lees je deze uit? via mqtt of via home assistant of domoticz ?

note:
Ik heb zelf een extra stroommeter aan mijn panalen hangen. deze meet de kale stroomproductie, zonder eigen gebruik er af te halen. Dat is anders dan bijvoorbeeld het resultaat uit de p1 meter. (solar in - gebruik = resultaat)
Het gaat bij mij om power consumption. Ik lees die uit via een HA plugin voor youless (p1 interface). Daar rolt dus een getalletje uit dat het huidige verbruik in W aanlevert. Dus in het geval van teruglevering is dat een negatief getal. Overigens kun je dat ook via NR uitlezen door middel van een stukje programmeerwerk. De HA optie is makkelijker.

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:45:
[...]

ziet er goed uit. Wel 2 punten: Als je P1 gebruikt voor bepalen van setpoint, moet je met negatieve nummers rekenen(= teruglevering). En een override signaal/switch is ook handig in geval van negatieve stroomprijzen. Als je epex gebruikt, kun je soms tot wel -25 cent per KWh ontvangen. Dan is het zaak om je panelen uit te zetten en maximaal stroom te gebruiken (ja dat klinkt heel stom, maar het overschot is volledig groen). Ik zit hiervoor te denken aan een simpel aan/uit schakelaar en dan handmatig regelen ofzo. Ergens verderop in de tijd nog maar eens nadenken hoe dat beter kan
Hoi,
Negatieve getallen is geen probleem. Ik ga mijn p1 daarvoor gebruiken om het in te regelen.
Wat je schrijft over epex. Klinkt interessant. Maar je panelen uit zetten is iets dat buiten scope ligt. Zonnepanelen ipv warmtepomp.

Een handmatige switch is geen probleem. Geef maar een wat je wil dat hij doet. Ik gok dat je dan dhw setpoint geforceerd op 70 wil hebben.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:50:
[...]

Het gaat bij mij om power consumption. Ik lees die uit via een HA plugin voor youless (p1 interface). Daar rolt dus een getalletje uit dat het huidige verbruik in W aanlevert. Dus in het geval van teruglevering is dat een negatief getal. Overigens kun je dat ook via NR uitlezen door middel van een stukje programmeerwerk. De HA optie is makkelijker.
Heb ik ook via HA, dus komt goed. :)
Ik zal in NR duidelijke info zetten over hoe de aansluiting te realiseren. Comments en meerdere opties.

Maar. Nu eerst vakantie :P

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 29-04-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
edterbak schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:12:
[...]

Hoi,
Negatieve getallen is geen probleem. Ik ga mijn p1 daarvoor gebruiken om het in te regelen.
Wat je schrijft over epex. Klinkt interessant. Maar je panelen uit zetten is iets dat buiten scope ligt. Zonnepanelen ipv warmtepomp.

Een handmatige switch is geen probleem. Geef maar een wat je wil dat hij doet. Ik gok dat je dan dhw setpoint geforceerd op 70 wil hebben.?
Ja, correct. En panelen uitzetten is buiten scope ja, ik heb voorlopig nog geen smart DC schakelaars gevonden die 1000V DC aankunnen

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:22:
[...]

Ik heb even een non-functional mockup gemaakt.
Dit is hoe ik het nu grafisch heb.
Tips?

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, en mocht iemand niet alle limieten willen gebruiken zet je de waarde gewoon 'ver' weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:06:
[...]

Ziet er goed uit, en mocht iemand niet alle limieten willen gebruiken zet je de waarde gewoon 'ver' weg?
Toggles er voor kan ook. Zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Toggles er voor kan ook. Zeg maar
Nee hoor lijkt me prima zo, less is more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Nee hoor lijkt me prima zo, less is more.
https://github.com/edterb...on_control/tree/v14-beta1

dit is v14 beta 1.

Hier mist nog wat beveiliging en checks.
wat hij nu doet is als gemeten RT boven de OFF waarde uit komt, dan zet hij de pomp uit.
Komt de gemeten RT onder de ON waarde, dan zet hij de pomp weer aan.

Wat ik denk dat er nog gemaakt moet worden is dat hij checkt of de heatpump op DHW+HEAT staat, dat hij dan niet uit gaat, maar naar DHW only. Als HEAT only modus aan staat, dan uit.

let op: wat nu ook speelt, is dat in het geval de heatpump uit staat tgv deze functie, dat dan de Scheduler taken ook niet werken. Dan moet je die toggles 'override' gebruiken om het te overbruggen.

Waar ik nog niet goed over na heb gedacht, is de combinatie met koelen in de zomer.
Misschien dat ik het geheel een grote update moet geven om dit te combineren in de RTC functie en grafiek. Maar dit geheel terzijde.

@lampy25
kun je kijken naar deze branch. even kijken wat je er van vind, of het de goede kant op gaat?
Ik heb er nu nog een aparte branch voor gemaakt. Als hij nog niet goed is, dan merge ik hem niet met de main branch. zo kunnen we hier aan werken, en straks de boel in 1x mergen zodat mensen er het minste last van hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door edterbak op 05-05-2022 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
edterbak schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:41:
[...]

dit is v14 beta 1.

Hier mist nog wat beveiliging en checks.
wat hij nu doet is als gemeten RT boven de OFF waarde uit komt, dan zet hij de pomp uit.
Komt de gemeten RT onder de ON waarde, dan zet hij de pomp weer aan.

Wat ik denk dat er nog gemaakt moet worden is dat hij checkt of de heatpump op DHW+HEAT staat, dat hij dan niet uit gaat, maar naar DHW only. Als HEAT only modus aan staat, dan uit.

let op: wat nu ook speelt, is dat in het geval de heatpump uit staat tgv deze functie, dat dan de Scheduler taken ook niet werken. Dan moet je die toggles 'override' gebruiken om het te overbruggen.

Waar ik nog niet goed over na heb gedacht, is de combinatie met koelen in de zomer.
Misschien dat ik het geheel een grote update moet geven om dit te combineren in de RTC functie en grafiek. Maar dit geheel terzijde.

@lampy25
kun je kijken naar deze branch. even kijken wat je er van vind, of het de goede kant op gaat?
Ik heb er nu nog een aparte branch voor gemaakt. Als hij nog niet goed is, dan merge ik hem niet met de main branch. zo kunnen we hier aan werken, en straks de boel in 1x mergen zodat mensen er het minste last van hebben.
Goed bezig! Zal komende week eens een tweede container aanmaken en hem daarin importeren en ermee spelen.
Goed dat je zegt dat DHW combi nog niet werkt, voordat ik koud douchewater heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Goed bezig! Zal komende week eens een tweede container aanmaken en hem daarin importeren en ermee spelen.
Goed dat je zegt dat DHW combi nog niet werkt, voordat ik koud douchewater heb :)
Ik ben bezig met een beta 2. zie afbeelding van de code.
Het deel waar ik nu naar aan het kijken ben is dhw combi.
bij (1) de huidige operating mode
bij (2) wat de aan/uit switch moet doen. (0=uit, null=aanlaten)
bij (3) wat de nieuwe operating mode moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7mULtf2-NPLZNSVkorxLzMyijk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8vICjg8HzEL5gvgyiPh7Gnd.png?f=fotoalbum_large

Ik zit na te denken over wat nu wenselijk is.
Bijvoorbeeld bij de volgende situatie, current_operating mode 4. Dit is HEAT + DHW.
is het dan wenselijk om dit te veranderen naar DHW only? of maakt het in dat geval niks uit, dat het zo mag blijven, aangezien dhw toch al aan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:37
edterbak schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:43:
[...]

Ik ben bezig met een beta 2. zie afbeelding van de code.
Het deel waar ik nu naar aan het kijken ben is dhw combi.
bij (1) de huidige operating mode
bij (2) wat de aan/uit switch moet doen. (0=uit, null=aanlaten)
bij (3) wat de nieuwe operating mode moet worden.

[Afbeelding]

Ik zit na te denken over wat nu wenselijk is.
Bijvoorbeeld bij de volgende situatie, current_operating mode 4. Dit is HEAT + DHW.
is het dan wenselijk om dit te veranderen naar DHW only? of maakt het in dat geval niks uit, dat het zo mag blijven, aangezien dhw toch al aan blijft.
DHW zou aan kunnen blijven. DHW maken kun je sturen door de setpoint van DHW te verhogen/verlagen

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
DHW aan laten. Ok. Dat dacht ik ook. Ik heb dat nu klaar staan. Zal vanmiddag de beta2 in de branch zetten.
BazemanKM schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:56:
[...]

DHW maken kun je sturen door de setpoint van DHW te verhogen/verlagen
Hoe bedoel je dat precies?
Zoals ik het in mijn hoofd heb nu;
RTC functie gaat over heat. Niks aansturen over dhw modus.
Is dat ook wat jullie willen?

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 08-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Dit is hoe ik het nu heb.
code:
1
2
3
4
0=Heat only,               >>   heatpump_power = uit
2=Auto(Heat),              >>   heatpump_power = uit
4=Heat+DHW,                >>   new_Operating_Mode_State = DHW Only
6=Auto(Heat)+DHW,          >>   new_Operating_Mode_State = DHW Only

Bij de aanpassing van operation_mode, sla ik de current_operation mode op in een variabelle, stuur daarna de nieuwe operating_mode uit naar de pomp.

Bij het weer AAN gaan van de pomp, dus wanneer de ON waarde weer bereikt wordt, dan haal ik de opgeslagen operating_mode weer op en stuur ik die uit naar de pomp.

Voorbeeld:
huidige OM = 4 (Heat+DHW)
De temperatuur in de woonkamer wordt waarbij de pomp uit mag.
opslaan variabelle (4)
uitsturen OperatingMode > (3) DHW Only

Vervolgens zakt de temperatuur weer in de woonkamer, ON temperatuur bereikt:
De OperatingMode wordt gelezen uit opgeslagen variabelle (4) en uitgestuurd naar de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Update beta 2 beschikbaar. Nu met DHW functie zoals boven beschreven.
Ik heb het in de zelfde branch als beta1 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
OK, ik heb net real life gezien dat de laatste beta 2 goed werkt.
De pomp wordt bij mij uitgezet boven rtc_off.

Het duurt nog Ik wacht nog even op jullie bevinding of er geen hiaat in zit ergens.
als het dan goed is, doe ik nog wat polijsten en zet ik het op de main branch in github.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
In beta2 zit een bug die zorgt dat na reboot de on off temperaturen niet opgehaald worden.
Volgende versie wel dus. Zal niet werken duren voor die online staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Beta 3 is out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Vraagje. Wat is jullie idee of suggestie hierbij.

Ik speel met de gedachte om naast HEAT, ook iets te doen met COOL.
Er zijn nu in mijn gedachte 2 leuke ideeën.

Idee 1: in WAR tab
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SenKtwYWzHeuPhHF1nUtEsBEtDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/expUa5gVI20pigq1fd9qOgsS.png?f=fotoalbum_tile

Idee 2: in RTC tab.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fscGYJgx8PV1JhnCVsfWOqrQ6w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/My8MQ8htSYQfGVZ51UwymIZK.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeën .
Is het de moeite waard om hier wat tijd aan te besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Cool! Heb het voor elkaar om een extra container op te zetten (doe dat niet zo vaak) waarop de bèta kan draaien. Alleen verwarmen is niet echt heel veel meer nodig momenteel >:)

Qua koelen, er zijn vast mensen die het gaan gebruiken en is ook een mooie toevoeging. Verwacht alleen dat zolang er geen grote hittegolf >35C ik niet veel ga koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
lampy25 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Cool! Heb het voor elkaar om een extra container op te zetten (doe dat niet zo vaak) waarop de bèta kan draaien. Alleen verwarmen is niet echt heel veel meer nodig momenteel >:)

Qua koelen, er zijn vast mensen die het gaan gebruiken en is ook een mooie toevoeging. Verwacht alleen dat zolang er geen grote hittegolf >35C ik niet veel ga koelen.
Nee precies. dit denk ik ook. zou mooi zijn dat het klaar is als er wel een golfje voorbij komt.

Maar, wat ik zoek voor feedback is bijvoorbeeld jouw voorkeur.
zal ik het in de WAR functie toevoegen, of moet het in de RoomTemperatureCorrection functie.

Beide opties kun je logisch vinden, maar welke vinden jullie de beste en het mooiste. :)

alvast bedankt

[edit]
Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor de cool-functie toevoegen aan WAR tab ipv RTC.
RTC blz is al behoorlijk druk
RTC gaat sturen op kamer temperatuur, en misschien snel te hard koelen. (weet niet, gokje/gevoel)

Ik denk dat het ook handig is dat ik rekening hou met het dauwpunt van de lucht. Anders heb je straks een kouden en NATTE vloer. :) Dat moet je ook niet willen denk ik. (alhoewel, scheelt een keertje dwijlen)

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 13-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
FYI:
Ik heb een bug gevonden in de DHW + HEAT kWh berekening. Het liep erg raar door elkaar. De charts waren ook niet logisch. Heb de oorzaak gevonden. fixed in next release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
javaboon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:29:
[...]

Ja, correct. En panelen uitzetten is buiten scope ja, ik heb voorlopig nog geen smart DC schakelaars gevonden die 1000V DC aankunnen
Ik ben hard bezig met de Solar functionaliteit.
Bij mij werkt het nu al.
Ik gebruik p1 meter met alleen de export waarde.
Dus als export er is, betekent dat automatisch dat het verbruik van het huis later is dan de opbrengst van de panelen.

Bij mij p1 is export altijd een positief getal. Import ook.
Ik heb daarom een mogelijkheid ingebouwd (in flow setup) om te inverteren. In dashboard ga ik er van uit dat er een positief getal moet staan. (Moet een keuze maken, en ik benader het maar vanaf de opbrengst kant. Veel zon, hoog getal)
Op basis van deze input kun je DHW SP schakelen. Dat kan op basis van absolute Watt export boven grens X, of cumulatief kWh export boven grens X.

Ik ga vanavond polijsten.
Ik hoop voor het einde van deze week een werkende versie te kunnen presenteren.

[ Voor 8% gewijzigd door edterbak op 16-05-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:55
edterbak schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat het ook handig is dat ik rekening hou met het dauwpunt van de lucht. Anders heb je straks een kouden en NATTE vloer. :) Dat moet je ook niet willen denk ik. (alhoewel, scheelt een keertje dwijlen)
Zou ik zeker doen. Uit mijn netatmo woonkamer temp/humidity meter laat ik in domoticz een dauwpunt variabele maken en vervolgens heb ik dit script draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 5 minutes'
                }
         },

logging = {
            level = domoticz.LOG_ERROR, -- LOG_DEBUG or LOG_ERROR
            marker = "Dauwpunt beveiliging: ",
        },

execute = function(domoticz, item)

local Dauwpunt = 164
        local switchWp = true           -- set to true if you want to swtich on/off the heater
        local TaKoelen = 65             -- Ta aanvoer koelmodus
        local roomTemperatureId = 157   -- Temperature measurement
        local wpSwitchId = 60           -- Heatpump_State
        local thermostaatAan_Uit = 153  -- On/Off switch for functioning Thermostat. Make your own dummy device for this function
        local PANAverbruik = 145        -- Verbruikmeter warmtepomp
        local PanaWatt = domoticz.devices(PANAverbruik).actualWatt
        local DPtemperature = tonumber(domoticz.devices(Dauwpunt).rawData[1])
        local TaCool = tonumber(domoticz.devices(TaKoelen).rawData[1])
        local verschil = (tonumber(domoticz.devices(TaKoelen).rawData[1]))-(tonumber(domoticz.devices(Dauwpunt).rawData[1]))

if (DPtemperature < TaCool) and (domoticz.devices(wpSwitchId).state == 'On') then
            if (true == switchWp) then
                domoticz.log('Dauwpunt is: '.. DPtemperature .. ' oC en TaKoelen is: '  .. TaCool .. ' oC ', domoticz.LOG_INFO)
            end
        elseif (DPtemperature < (TaCool + 0.5)) and (DPtemperature > TaCool) and (domoticz.devices(wpSwitchId).state == 'On') then
                domoticz.notify('Dauwpunt ligt gevaarlijk dichtbij TaKoelen! Verschil is ' ..verschil.. ' oC.')
                domoticz.log('Dauwpunt is: '.. DPtemperature .. ' oC en TaKoelen is: '  .. TaCool .. ' oC ', domoticz.LOG_INFO)
            end
        elseif (DPtemperature > (TaCool + 0.5)) and (domoticz.devices(wpSwitchId).state == 'On') then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOff()
                domoticz.notify('PAS OP! Dauwpunt ligt meer dan 0.5oC boven TaKoelen! Verschil is ' ..verschil.. ' oC. WP is uitgezet')
                domoticz.log('Dauwpunt is: '.. DPtemperature .. ' oC en TaKoelen is: '  .. TaCool .. ' oC. WP is uitgezet', domoticz.LOG_INFO)
            end 
        end
        domoticz.log('Test voor Panawatt: ' .. PanaWatt..' Watt')
    end
}

Overigens begin ik op tijd met koelen om oververhitting te voorkomen. Dat werkt met vloerkoeling het beste is mijn ervaring...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Zou ik zeker doen. Uit mijn netatmo woonkamer temp/humidity meter laat ik in domoticz een dauwpunt variabele maken en vervolgens heb ik dit script draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 5 minutes'
                }
         },

logging = {
            level = domoticz.LOG_ERROR, -- LOG_DEBUG or LOG_ERROR
            marker = "Dauwpunt beveiliging: ",
        },

execute = function(domoticz, item)

local Dauwpunt = 164
        local switchWp = true           -- set to true if you want to swtich on/off the heater
        local TaKoelen = 65             -- Ta aanvoer koelmodus
        local roomTemperatureId = 157   -- Temperature measurement
        local wpSwitchId = 60           -- Heatpump_State
        local thermostaatAan_Uit = 153  -- On/Off switch for functioning Thermostat. Make your own dummy device for this function
        local PANAverbruik = 145        -- Verbruikmeter warmtepomp
        local PanaWatt = domoticz.devices(PANAverbruik).actualWatt
        local DPtemperature = tonumber(domoticz.devices(Dauwpunt).rawData[1])
        local TaCool = tonumber(domoticz.devices(TaKoelen).rawData[1])
        local verschil = (tonumber(domoticz.devices(TaKoelen).rawData[1]))-(tonumber(domoticz.devices(Dauwpunt).rawData[1]))

if (DPtemperature < TaCool) and (domoticz.devices(wpSwitchId).state == 'On') then
            end
        elseif (DPtemperature < (TaCool + 0.5)) and (DPtemperature > TaCool) and (domoticz.devices(wpSwitchId).state == 'On') then
                domoticz.notify('Dauwpunt ligt gevaarlijk dichtbij TaKoelen! Verschil is ' ..verschil.. ' oC.')
            end
        elseif (DPtemperature > (TaCool + 0.5)) and (domoticz.devices(wpSwitchId).state == 'On') then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOff()
                domoticz.notify('PAS OP! Dauwpunt ligt meer dan 0.5oC boven TaKoelen! Verschil is ' ..verschil.. ' oC. WP is uitgezet')
                domoticz.log('Dauwpunt is: '.. DPtemperature .. ' oC en TaKoelen is: '  .. TaCool .. ' oC. WP is uitgezet', domoticz.LOG_INFO)
            end 
        end
        domoticz.log('Test voor Panawatt: ' .. PanaWatt..' Watt')
    end
}

Overigens begin ik op tijd met koelen om oververhitting te voorkomen. Dat werkt met vloerkoeling het beste is mijn ervaring...
Is dat generiek uit te rollen? Niet iedereen zal een (/dezelfde) meter hebben hangen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Is dat generiek uit te rollen? Niet iedereen zal een (/dezelfde) meter hebben hangen lijkt me?
Als je een dauwpunt beveiliging wilt hebben heb je een nauwkeurige temp & vochtigheid meter nodig in de te koelen ruimte(s), als je die meter hebt en het dauwpunt als waarde af kunt leiden kun je mijn script gebruiken en/of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Dat is ook iets dat ik mij afvraag.
Het liefst zou ik dan een internet bron willen gebruiken, een plugin die het ophaalt. Dan is het generiek voor iedereen. Of dat als fallback.

Nog niet helemaal uitgedacht dit. Tips en suggesties over de uitwerking zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Als je een dauwpunt beveiliging wilt hebben heb je een nauwkeurige temp & vochtigheid meter nodig in de te koelen ruimte(s), als je die meter hebt en het dauwpunt als waarde af kunt leiden kun je mijn script gebruiken en/of aanpassen.
Helemaal eens. Sterker nog; misschien wil je wel op meerder plekken in je huis een meting. Maar denk dat er uiteindelijk ook een soort van generieke oplossing wilt hebben. Bijvoorbeeld van een weer-app. Waar je dan een veiligheidsmarge op toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Dat is ook iets dat ik mij afvraag.
Het liefst zou ik dan een internet bron willen gebruiken, een plugin die het ophaalt. Dan is het generiek voor iedereen. Of dat als fallback.

Nog niet helemaal uitgedacht dit. Tips en suggesties over de uitwerking zijn welkom.
Dauwpunt kun je met plugins inderdaad van een lokaal weerstation vandaan halen.

Deze uit Domoticz met de buienradar plugin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLjDS74RbM06iGFVPD70ElGwNmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t8b09xj1hezI47KEgPQ4PVrp.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Helemaal eens. Sterker nog; misschien wil je wel op meerder plekken in je huis een meting. Maar denk dat er uiteindelijk ook een soort van generieke oplossing wilt hebben. Bijvoorbeeld van een weer-app. Waar je dan een veiligheidsmarge op toepast.
Ja maar dat is buiten.

Hoe kun je ooit een generieke dauwpunt krijgen van binnen zonder echte binnenmeting? Dat is veel te onnauwkeurig. Zie hieronder de meting buiten en binnen:
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!6yecvMudPs/dauwpunt.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Ja maar dat is buiten.

Hoe kun je ooit een generieke dauwpunt krijgen van binnen zonder echte binnenmeting? Dat is veel te onnauwkeurig. Zie hieronder de meting buiten en binnen:
[Afbeelding]
Ik weet niet of er iets te zeggen is over de afwijking? Is deze als veiligheidsmarge te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:39:
[...]

Ik weet niet of er iets te zeggen is over de afwijking? Is deze als veiligheidsmarge te gebruiken?
Kijk bij mijn voorbeeld? Dat is bijna 4 graden verschil, dat is te groot om te gebruiken. Ook omdat je in de zomer tegen de grens wilt werken. Ik werk nu aan dynamisch script die de Taanvoer tijdens koelen aanpast aan de dauwpunt temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Kijk bij mijn voorbeeld? Dat is bijna 4 graden verschil, dat is te groot om te gebruiken. Ook omdat je in de zomer tegen de grens wilt werken. Ik werk nu aan dynamisch script die de Taanvoer tijdens koelen aanpast aan de dauwpunt temperatuur.
Mee eens, maar is in de combinatie met de temperatuur afwijking niet iets te verzinnen qua formule?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
Tussen binnen en buiten is geen vergelijk te maken. Bij mij staat een ontvochtiger aan zodat ik nooit in de problemen kom. De andere zone heeft luchtverwarming/koeling en daar gaat alle lucht langs een koelblok op 7 graden. Dus lage temperatuur en luchtvochtigheid,
Is allemaal situatie specifiek.

Let ook op. Een luchtvochtigheid bij 35 graden van zeg 70 procent, is vele meer als je diezelfde lucht afkoelt naar 25.

Dus helemaal eens, je zult moeten meten.

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 16-05-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:32:
Tussen binnen en buiten is geen vergelijk te maken. Bij mij staat een ontvochtiger aan zodat ik nooit in de problemen kom. De andere zone heeft luchtverwarming/koeling en daar gaat alle lucht langs een koelblok op 7 graden. Dus lage temperatuur en luchtvochtigheid,
Is allemaal situatie specifiek.

Let ook op. Een luchtvochtigheid bij 35 graden van zeg 70 procent, is vele meer als je diezelfde lucht afkoelt naar 25.

Dus helemaal eens, je zult moeten meten.
Ik denk er ook aan een ontvochtiger in het trapgat op zolderverdieping te plaatsen, (vochtige lucht is lichter en stijgt). Welke heb jij? Ik zag deze en dit lijkt me wel wat...
https://www.airsain.nl/lu...eaco-arete-one-25-l-pomp/

Voor 125m2, kan 25liter/dag ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Ik denk er ook aan een ontvochtiger in het trapgat op zolderverdieping te plaatsen, (vochtige lucht is lichter en stijgt). Welke heb jij? Ik zag deze en dit lijkt me wel wat...
https://www.airsain.nl/lu...eaco-arete-one-25-l-pomp/

Voor 125m2, kan 25liter/dag ontvochtigen.
Ik heb deze
https://www.gereedschapce...-tp-big-ontvochtiger.html
Ooit eens voor circa 100e op BVA gekocht, nieuw in doos >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
pgeene schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:47:
[...]

Ik heb deze
https://www.gereedschapce...-tp-big-ontvochtiger.html
Ooit eens voor circa 100e op BVA gekocht, nieuw in doos >:)
En daarmee kan je in huis substantieel de vochtigheid laag houden zodat je vloerkoeling geen condens veroorzaakt? Hoe groot is je huis qua vloer oppervlakte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
vandermark schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:21:
[...]

En daarmee kan je in huis substantieel de vochtigheid laag houden?
Hmm, dat vermoed ik niet zolang die nog "nieuw in de doos" staat... ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:21:
[...]

En daarmee kan je in huis substantieel de vochtigheid laag houden zodat je vloerkoeling geen condens veroorzaakt? Hoe groot is je huis qua vloer oppervlakte?
De woning heeft luchtverwarming met condensafvoer.
De zaak (60m2) heeft vloerverwarming en daar staat dan de luchtontvochtiger. Die houdt het makkelijk bij maar moet als het extreem is wel constant aanstaan.
Maar ik zorg dat mijn vloer niet te koud wordt, dat is belangrijker dan de temp van het water zelf.
Machine staat dan bij mij ingesteld op een confrotabele 60% luchtvochtigheid max.

Zaak is dat ramen en deuren gesloten blijven tijdens zo'n warme periode. Anders heeft het geen zin (maar dan heeft koeling natuurlijk ook geen zin).
Dus ook niet 's-avonds alles laten doorluchten met een koude vloer. Want dan heb je toch weer condens.
Ventilatie gebeurt bij mij via een wtw.

Maar misschien deze discussie niet hier voeren. Heeft niets met node-red impementatie te maken volgens mij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door pgeene op 18-05-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Heb er niet veel problemen mee hoor.
Als jullie straks maar weer convergeren naar een resultaat waar wij wat aan kunnen hebben. Go ahead.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edterbak
Ja, daar is ie weer.
Ik heb een update klaar gezet.
14, beta 4. <<<<<<<<<< BETA

Changelog:
  • ENHANCEMENT: Feature request; fourth attempt to turn heatpump off with RTC-function. #24
  • BUG: fixed incorrect calculated dhw/heat kwh values. (#27) Needs to be confirmed working.
  • ENHANCEMENT: Feature reuqest; Solar function. (#26) This is the first attempt.
SOLAR functionaliteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7wpTzAKrrJkLt_z7xcnWRyZVFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEH458ATY6zFQLbIR1Muz1LT.png?f=user_large
De input van de solar functie wordt verwacht in P1 vorm, Power Export. Je kunt ook de ruwe zonne energie in (zonder eigen verbruik) gebruiken. Het zal alleen betekenen dat je de grenzen wat hoger moet schuiven om daar voor te corrigeren. Zelf in te richten naar wens.
De HELP sectie er naast is vrij eenvoudig te wissen in FLOW scherm.
Ik wil eigenlijk hier een iets betere oplossing voor bouwen, Popup ofzo. Dat zou mooier zijn :)

RTC functionaliteit:
Een kleine update.

Let op:
Het is dus beta. testen alleen na het maken van een goede backup. :)
Feedback is wel welkom.

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 18-05-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
Voor de duidelijkheid.
In github staat branch 'main' en 'beta 1'.
De bovengenoemde update zit uiteraard in beta 1.

Beta word steeds beter.
Als jullie straks aangeven dat de functies ook goed genoeg werken, dan merge in beta naar de main branch.

[ Voor 36% gewijzigd door edterbak op 19-05-2022 08:04 ]

Pagina: 1 2 ... 120 Laatste