Heerlijke uitspraak. I love it

1- Hoe voeg ik "Red-Node" toe aan HA
2- Hoe pas ik jouw weersafhankelijke regeling het beste toe?
3- op welke manier kan ik het "na verwarmen" door de vloer het beste tegen gaan?
4- op welke manier kan ik het beste er voor zorgen dat de temp in huis niet te veel schommelt?
1-Hoe NodeRed toe te voegen exact aan HA, daar zijn een heleboel youtube instructies en andere tutorials over te vinden.
YouTube: YouTube
De basics, Node Red Add-on installeren. Configureren. De nodige contribs installeren en gaan met die banaan
*edit Ik heb eigenlijk zelf nooit HomeAssistant gedraaid op een RPi. Ik weet niet of daar de Add-On functionaliteit beschikbaar is. Dus misschien gaat dit wat ik hier boven schrijf niet op.
2t/m4-Je vloerverwarming zelf:
Je regelwijze geeft mij stiekum een beetje het gevoel dat je vloerverwarming aanstuurt alsof het een radiator is. Een radiator gaat aan, en geeft snel zijn warmte af. Een vloerverwarming heeft dat dus duidelijk niet, wat je merkt in late respons en lang na gloeien.
Wat zou kunnen dat hier voor zorgt, is dat je de temperatuur van je water voor de vloerverwarming te hoog hebt staan. Bij een buiten temperatuur van 10°C is mijn aanvoer temperatuur 26 a 27 graden. Rond het vriespunt ~29 graden, max.
Hoe dit exact moet zijn bij jou, dat is heel specifiek per woning. In mijn situatie schakelt de vloerverwarming ook heel weinig uit. Hij is vaak op een laag pitje aan het pruttellen. Alleen als de WP zijn warmte echt niet meer kwijt kan, dan schakelt hij de compressor uit.
Mijn eigen vloerverwarming wordt aangestuurd via de NR dashboard, gebruikmakend van Weersafhankelijke regeling (WAR function) PLUS de kamer temperatuur correctie (RTC function).
Op deze manier is de grove regeling de WAR. Als het warmer wordt buiten, gaat de watertemperatuur naar beneden. De finetuning doe ik met RTC functie. Deze kijkt naar de kamertemperatuur en als deze te hoog wordt, verandert hij het setpoint van aanvoerwater met -1 graad. Deze RTC regeling die stuurt dus op de werkelijke gevoelde temperatuur in de huiskamer. Precies wat wij mensjes ook fijn vinden.
Let wel: voor de RTC functie heb je tenminste 1 temperatuur sensor nodig welke je ook beschikbaar weet te maken in NodeRed. Hoe deze informatie in NodeRed komt, is volledig aan jouzelf. Je kunt de Honeywell wellicht uitlezen via Node Red, of anders via HomeAssistant welke het doorgeeft aan NodeRed.
Deze temperatuur uitlezing moet wel de juiste gevoeligheid hebben. Aflezen op 1°C nauwkeurig is in mijn huis VEEL te grof. Ik gebruik een meting op de 0,1°C nauwkeurig. Dat werkt bij mij goed.
De locatie van die meting is ook niet onbelangrijk. De thermostaat bij mij aan de muur, zit op een kl****te plek in de woonkamer. Als ik kook schiet hij omhoog. Daarom heb ik zelf via Ali xPress 1 ESP bordje + 4 MiHome temperatuur sensoren aangeschaft. Goedkoop en voldoet en is offline. ESP is wel weer een hele andere tak van sport en kan ook leuk zijn (lees: tijd rovend). Maar, de keuze hier in is volledig aan jezelf. Uiteindelijk gaat het er om dat je bewust voor jou de juiste keuze maakt.
Waar NodeRed op te installeren is natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van je eigen voorkeur. Maar als je de beschikking hebt over een NAS, dan kun je daar vast wel NodeRed op draaien. Kwa belasting gebruikt NodeRed hooguit 0,5-1%. Ook met deze setup, RPi met HA en NAS met NR, kunnen ze gewoon met elkaar communiceren.
Maar de suggestie van Sjimmie is ook gewoon één die meer dan prima is. Wat je kiest maakt niet uit. De benodigde leercurve zal niet heel anders zijn.
[
Voor 9% gewijzigd door
edterbak op 24-05-2022 20:44
. Reden: nog meer fout geschreven ]