Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Pagina: 1 2 ... 19
Acties:

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwK0yb16jefbMcuylzFyn25ucvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5E5x6F4vgP6tFZTt6eFQivWQ.png?f=fotoalbum_large

Hoi,

Ik start hier een topic om het te hebben over Heishamon icm Node Red.

Ik ben de laatste maanden druk bezig om in Node Red een dashboard te maken welke controle geeft over je warmtepomp via de Heishamon pcb.

Meer eerst: Thanks @thehog @CurlyMo voor het geweldige werk dat zij al gedaan hebben.

Heishamon

Heishamon is een ESP bord welke ontworpen is om te communiceren met een Panasonic Warmtepomp.
Dit PCB is >hier< te bestellen.
De Heishamon leest alle informatie van je warmtepomp uit, en maakt deze beschikbaar middels MQTT.
Je hebt dus zelf 24/7 een mqtt broker nodig (bv mosquitto).

Zodra deze informatie via MQTT beschikbaar is, kun je verschillende programma's gebruiken om er wat mee te doen. De beschikbare opties zijn Domoticz, Home Assistant, OpenHab.. en Node Red.

Ik heb dus gekozen om hier Node Red voor te gebruiken. Software dat op linux, in containers, op een Rpi kan.

Node-Red

Node Red is een open source automatiseerplatform.
Het is veel gebruikt en er zijn tal van plugins (pallets) beschikbaar welke het mogelijk maakt om te communiceren met diverse apparaten in je huis. Het kan ook praten met andere platformen zoals Domoticz, HomeAssistant, Hue, MQTT... Heel veel is beschikbaar. Bijna overal is wel een pallet voor te vinden.

Node Red stelt je in staat om automatiseer-regels te programmeren, flows.

Dashboard

Ik heb redelijk wat tijd geïnvesteerd om een grafische interface te maken voor de warmtepomp.
Ik heb hierbij functies ingebouwd als:
- WAR functie: Weers Afhankelijke Regeling
- RTC functie: Room Temperature Correction
- Soft Start functie: Het sneller laten throttlen
- Solar functie: Zonne energie in warmwater stoppen.

De meeste heb ik niet zelf bedacht, ik heb het slechts geïmplementeerd in NodeRed.

Het hele dashboard is gratis te vinden op GitHub. klik >hier<.

Wat mij betreft mag iedereen het kopiëren en gebruiken.
Ik ben geen professionele programmeur. Slechts een amateur met een (volgens de vrouw een slechte) hobby. Hulp van jullie kan ik ook goed gebruiken. Lekker laagdrempelig, gooi hier maar in de groep

Ik heb de introductiepagina op GitHub zo duidelijk mogelijk proberen te maken.
Wat zijn de vereiste aan Node Red, hoe moet je importeren, hoe te gebruiken etc.

In dit topic kun je vragen stellen, zaken bespreken, verbeter suggesties etc.
Als er een echte BUG lijkt te zijn, heb ik graag dat je dit ook in Gighub als issue opvoert.

Link to GitHub:
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

Sneak preview

HOME: Aan de rechter zijde onder [Advanced Functions] kun je de instellingen van boven naar beneden lezen.
Je start met een vaste Ta.
Stapje lager kun je deze overschrijven met een WAR regeling, het resultaat staat er direct achter.
Stapje lager kun je aanvullend een correctie uitvoeren op basis van de kamer temperatuur.
Stapje lager kun je aanvullend een correctie uitvoeren op basis van softstart funcitie (werkt nog niet >> uit laten)
Helemaal onderop zie je de Final SP, de uiteindelijke Ta Setpoint welke naar de warmtepomp gestuurd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6fOsy4-lGtbbf31YIZaeT4C7As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TfkgccEC5fdyaiqNGDbFG0bk.png?f=fotoalbum_largeHome

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSckZuRYv1gv6WafLNiUQHzqjms=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/e7fkls5pztk3nkEolvBhm5h8.png?f=fotoalbum_tile[Scheduler]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdHxg8b86sInY7p8XVqNudnD6nw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GMLB4ud15wRPitMyJbF1gLXe.png?f=fotoalbum_tile[WAR functie]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4FYXYoiEE1048wsRv6mXhoAAXk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G4Kt8clBmO463bYfZhpcF8y6.png?f=fotoalbum_tile[Settings]

Andere nuttige links

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

[ Voor 53% gewijzigd door edterbak op 02-08-2023 11:10 . Reden: een keer een update ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Laat ik maar aftrappen met de eerste vraag.
Ik wil NodeRed gebruiken om o.a. DHW-runs in te plannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2qyTtKNQRmsSoA89DN4wjRXY.jpg
Voor een testje heb ik bovenstaande (schedule #4). De huidige status is OperationMode4 (verwarming + DHW) en ik verwacht dat op zondag om 13:48 de modus naar verwarmen only gaat (mode 0). Dat gebeurt niet en ik kan er niet achter komen waarom dat niet gebeurt. Iemand een tip hoe dit te onderzoeken?

NodeRed draait in een Docker container op een Synology.

PS. de schedule was aangemaakt voor het ingestelde tijdstip.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 02-01-2022 14:02 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• edterbak
Ik ben nog op zoek naar een goede suggestie voor de Settings tab.

Het is een zooitje nu (vind ik). Ik heb nu eigenlijk alle SETxx mogelijkheden er ingedumpt.
Deze SETxx topics zitten er niet in. Is hier behoefte naar? Zo ja, welke behoefte, waarom, wanneer. etc.
code:
1
2
3
4
SET6    SetZ1CoolRequestTemperature Set Z1 cool shift or direct cool temperature    -5 to 5 or 20 to max
SET7    SetZ2HeatRequestTemperature Set Z2 heat shift or direct heat temperature    -5 to 5 or 20 to max
SET8    SetZ2CoolRequestTemperature Set Z2 cool shift or direct cool temperature    -5 to 5 or 20 to max
SET16   SetCurves   Set zones heat/cool curves  JSON document (see below)

Maar, er zit weinig idee achter de layout van deze tab.
Als er iemand een goed idee heeft en deze met een soort mockup kan overbrengen, sta ik daar zeker voor open :)

Het aantal kolomen ben je vrij in
wat in welke kolom staat etc.

Als er meer logica in zit dan nu, implementeer ik het :) (na mijn vakantie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4FYXYoiEE1048wsRv6mXhoAAXk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G4Kt8clBmO463bYfZhpcF8y6.png?f=fotoalbum_tile
[Settings]

@timovd
In paarse staat de door jou gevraagde feature upper / lower limit van Final SP Ta, welke gebruikt wordt door de functies WAR/RTC/SoftStart

[ Voor 55% gewijzigd door edterbak op 03-01-2022 11:33 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Over Force DHW:
Handleiding (PDF!)
in 12.15 staat
When user want to use hot water now...
Dit is dus echt bedoeld als je snel warm water wil hebben en niet bedoeld voor regulier opwarmprogramma. Op de remote control is dit de knop linksboven.
Op pagina 36 (5 > Tank) staan de standaard instellingen:"
Tank re-heat temp. -8. Dit houdt in dat als je setpoint 48 graden is, de tank pas opgewarmd gaat worden bij <=40 graden.
Tank heat up time Hoe lang mag de DHW-run er maximaal over doen?
Floor operation time Standaard staat deze op 8 uur. Als er afgelopen 8 uur een DHW run heeft plaatsgevonden, gaat de volgende run pas 8 uur later na de vorige run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JVjguVQlO1nFNlE66LnLRimA.jpg

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:38
@edterbak
Mijn voorstel zou zijn, houd zoveel mogelijk de logische en het default gedrag van de warmtepomp zelf aan, dan is het ook het meest voorspelbaar.
In dit geval is de Operation Mode een losse parameter van Operation (screenshot hier beneden van de service cloud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxPNXpMplDykBPDsRWCR8_acbx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7kjNc4ET3VZu8XqER6ncYQtt.png?f=user_large

Eventueel zou je de acties voor aan/uit zetten los kunnen toevoegen in het schema?

• edterbak
edterbak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:20:
Dank voor je reactie TheHog, ik neem nog wat andere meningen mee voor ik aan de slag ga.

Ander onderwerp:
Ik denk dat ik de softstart functie gefixt heb.
Ik zat op Tr te sturen ipv Ta :D Suf.

Ik kijk het dit weekend aan, en als het stabiel is push ik het naar GitHub
Hmm.. Heb softstart nog niet goed. in paars zie je mijn test run.
Hij stopt met de run als de frequentie terug richting 30-32hz gaat, dan is Ta al 1 a 2 C boven SP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBqTcJ2A-yG_GHpm3z5NrWTo8ZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6V1mpsnrlC6K82ORg1GBiFk3.png?f=fotoalbum_large

@sjimmie Heb jij enig idee waar dit in kan zitten? is dan misschien de threshold te laag ingesteld?
Ik zag dit: https://github.com/vander...anasonic-Aquarea-Heatpump
Heb ik het huist dat jij dit bent?

Maar, een reëel voorbeeld.
SP = 32 graden
PV Ta = 24

Compressor slaat aan.
Correctie wordt -7, waardoor de gecorrigeerde SP 25C wordt.
Dan gaat de compressor evengoed naar 58Hz, waardoor de Ta oploopt naar 26 - 27C.
Dan begint de compressor met terugregelen, maar vervolgens stop de run er toch mee.

Is dit misschien door dat SP +2 graden een grens is waarop de pomp stopt met de run>

[ Voor 26% gewijzigd door edterbak op 07-01-2022 19:35 ]

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:47:
Graaddagen:
https://www.mindergas.nl/degree_days/explanation

Graaddagen kan alleen per dag/week maand jaar, aangezien hij pas achteraf berekend wordt.
Iets in een mooie grafiek ofzo/
Dank, ik ga hier naar kijken.
In de webui [ gevonden nu :-) ] staat nu altijd DHW.
Ik wil dat eigenlijk niet zien in de web aangezien ik dat niet ga gebruiken..
Dit is relatief eenvoudig te 'verhelpen'.
Ga naar de flows, klik op WP Dash, en dan verwijder je het gehele blok in paars. Druk vervolgens op Deploy, en het gehele ding is weg. :) easy peasy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HKYT7ZiSL-Qx3D7f3UemHC5aLo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3vtcU0SJ5eQVGQFCiRQM9RaT.png?f=fotoalbum_tile
code:
1
Verder staat het volgens mij beschreven in github. How to install NR flows. (ca 40% van de pagina naar beneden scrollen. zo ook waar je 1x de mqtt server hoeft aan te passen.

Ik kijk er over heen. of het is die tekst met configuratie nodes..
Maar als ik die aan klik??? Kom ik er niet uit...
Ja, klopt. Als je op Configuration Nodes klikt, vervolgens MQTT blokje opzoekt, deze dan dubbel-klikt, dan kun je de settings aanpassen.
Is er geen optie mogelijk om in een flow/node te zetten config.
Nee, MQTT zaken moeten in Node Red op de node red methode ingevoerd worden.
waar je ook je binnenthermostaat je buiten temp EN vet de RV in kan zetten.
RV is een belangrijke factor dus zou ik graag zien in een webui
Wat is RV? Room Ventilatie? Ruimte verwarming?
En mijn Engelisch voor een git ..:-(
It makes me nothing out. :) Het gaat om de inhoud/boodschap, niet de hoe verpakking daarvan is.

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 08-01-2022 20:36 ]

• edterbak
Ik ben even aan het spelen met proxmox, nieuwe container met ubuntu 20.04 + docker-ce + portainer + influxdb2.1
Het lijkt te werken dat ik de data van node red naar influx kan duwen. Moet wel wat converteren in een functie, maar dan lukt het wel. Deze functies kan ik in een apart tabje zetten voor Export to influxdb. Als je hier niet in geinteresseerd bent, dan importeer je deze tab niet.

Hier een eerste blik op het gepruts :)
Zijn er mensen die hier op zitten te wachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayI8L-tH8a0gLRaKeLodcP-E3hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RfdEMA9sQJiLEahKX8IDZun2.png?f=fotoalbum_large

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-03 19:24

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

edterbak schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:34:
[...]
Dank, ik ga hier naar kijken.

[...]

Dit is relatief eenvoudig te 'verhelpen'.
Ga naar de flows, klik op WP Dash, en dan verwijder je het gehele blok in paars. Druk vervolgens op Deploy, en het gehele ding is weg. :) easy peasy.
[Afbeelding]

[...]
Ja, klopt. Als je op Configuration Nodes klikt, vervolgens MQTT blokje opzoekt, deze dan dubbel-klikt, dan kun je de settings aanpassen.

[...]
Nee, MQTT zaken moeten in Node Red op de node red methode ingevoerd worden.

[...]
Wat is RV? Room Ventilatie? Ruimte verwarming?

[...]
It makes me nothing out. :) Het gaat om de inhoud/boodschap, niet de hoe verpakking daarvan is.
De mqtt config node..
Dombo71 here... ik zoek verkeerd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGYYfDAik6VJ7rBocourMLXY2-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y13eFaADqqXzlAhb2a63FydR.png?f=fotoalbum_large

RV is relatieve lichtvochtigheid. _/-\o_

Dat verwijderen in een flow...
Zou het niet mooier zijn in je dash een vinkje aan en of uit.
En dat mer meer settings..
Ik kan me voorstellen dat sommige bij ook de slowstart niet kunnen of willen gebruiken.
Ik zou op mijnhome alleen willen zien wat ik actief heb..
Nu staat er in je home meer dan mss wenselijk? Mss een config tabje onde de hamburger en daar je settings aan en uit vinken..zo dat je daar kunt bepalen wat je in je home kunt zien.?

En mss voor Domo's in NR zoals mezelf en je git iets meer printscreens zetten..

Graaddagen zou erg mooi zijn aangezien je daarmee heel goed je eigen aanpassingen kunt monitoren.
Ik upload verbruik naar mindergas, 2x 1x als "gas" 2Kwh ipv 1M³ en 1 x het totale stroomverbruik. [ dit kan pas een aantal maanden ] Dus mss beiden opties mogelijk maken.
En als je zoeites bouwt, is handig omm in je flow 2 parameters in te moeten vullen. 1 Verbruik WP en 1 verbruik Backupheater, en optellen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• edterbak
Dylantje2 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:46:
[...]

De mqtt config node..
Dombo71 here... ik zoek verkeerd...
Ik heb zojuist een schone node red instance gestart en de huidige flows.json van 6 dagen gelden geimporteerd. Als ik dan op 'configuration nodes' druk is dit wat ik zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ8w2ong5DMcqHoNZvsfZwt8lkk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Nzf9VBKIEAUElp9UQGn9yQzx.png?f=fotoalbum_tile

als je daar dubbel op klikt, de MQTT (xxxxxx), dan hoef je daar de instellingen van je broker 1x aanpassen.
Dat verwijderen in een flow...
Zou het niet mooier zijn in je dash een vinkje aan en of uit.
En dat mer meer settings..
Ik kan me voorstellen dat sommige bij ook de slowstart niet kunnen of willen gebruiken.
Ik zou op mijnhome alleen willen zien wat ik actief heb..
Nu staat er in je home meer dan mss wenselijk? Mss een config tabje onde de hamburger en daar je settings aan en uit vinken..zo dat je daar kunt bepalen wat je in je home kunt zien.?
Dat vereist dat ik meer skillz moet ontwikkelen in node red. Specifiek, UI control. Ik zal dit tzt oppakken. Wellicht handig om een feature request te maken zodat we dit niet vergeten.
Belangrijkste nu is dat het functioneel solide is.

[ Voor 34% gewijzigd door edterbak op 09-01-2022 12:01 ]

• edterbak
Krisp schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik ben zelf even gaan spelen, en denk dat ik een basis heb. Deze heeft nog geen interface, die laat ik even aan jou. :) Daarnaast mist hier een mapping in, waarbij je rekening houdt met de huidige status (auto/cool/heat en DHW aan/uit). Omdat dat voor mij niet zo relevant is (nu), heb ik die achterwege gelaten. Ik draai deze nu op een aparte tab, en volgens mij is hij compatible met upgrades in de bestaande flow.

code:
1
[{"id":"13ef5341a6b8f4e8","type":"link in","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","links":["a22898dfdc4ff0ca"],"x":605,"y":540,"wires":[["5209f4713f2a5ec0"]]},{"id":"5209f4713f2a5ec0","type":"function","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"var temperature = msg.payload\nvar setpoint = global.get('WoonkamerSP',\"file\")\nvar HeatpumpState = global.get('Operating_Mode_State',\"file\")\nvar CompressorFrequency = global.get('compressor_frequency',\"file\") \nvar overshoot = 0.8\nvar undershoot = 0.5\n\nif (temperature >= setpoint + overshoot) { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n     } \n    else if (CompressorFrequency == 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 3; //DHW-mode\n   }\n    else if (CompressorFrequency !== 0 && temperature >= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n   }\n    else if (temperature <= setpoint - undershoot)\n   { \n     msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = 4; //Heat+DHW-mode\n }\n     else {\n         msg.topic = \"status\";\n     msg.payload = HeatpumpState; //keep current state\n     }\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":540,"wires":[["c48ee8ae23518eb5","1095c7db913b2da0"]]},{"id":"c48ee8ae23518eb5","type":"rbe","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","septopics":true,"property":"payload","topi":"topic","x":1010,"y":520,"wires":[["1095c7db913b2da0"]]},{"id":"1095c7db913b2da0","type":"mqtt out","z":"6f1bd5f9.4cdd9c","name":"","topic":"panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"accae33c.753638","x":1340,"y":540,"wires":[]},{"id":"accae33c.753638","type":"mqtt-broker","name":"Unraid MQTT","broker":"192.168.1.21","port":"1883","clientid":"node-red","usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":false,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthRetain":"false","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closeRetain":"false","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willRetain":"false","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]]

Update: als je hem in DHW-mode zet, dan kan het zijn dat hij warm water gaat verwarmen. In dat geval gaat hij weer terug naar DHW+heat, omdat hij toch al aan staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Cmrx5fFXNAS0SJpXw4-YrTeM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bl2wQNHp0ekuNsxR5zjW1n1E.png?f=fotoalbum_large

Hoi Krisp.
Dank voor je bijdrage en het delen. !! super dat je dat doet.

Ter bevestiging, zoals je het doet is het compatibel met wat op github staat. Ik importeerde het, en het geheel is aangesloten met alles. (linkin etc.) TOP.

Ik heb je flow geimporteerd en bekeken. Maar ik denk dat er een logica fout in zit. Zie afbeelding.
Wat je ziet in de afbeelding, als je boven de grens overshoot uitkomt, dan gaat de DHW modus aan.
DHW modus vraagt normaal gesproken geen warmte, slechts 1x per dag. Dus dan kun je eigenlijk stellen dat de compressor voornamelijk uit staat in DHW modus.

Vervolgens zakt je temperatuur onder de 'overshoot' grens, maar de compressor staat nog steeds uit. Dus dan is de regel else if (2) van toepassing. >> DHW modus.

Zolang deze DHW modus geen warmte vraagt, blijft de compressor op 0 staan en kom je ook niet meer uit punt (2).
Zodra je onder de 'undershoot' grens valt bij punt (7), dan val je in de regel else if (4). Pas dan komt de HEAT modus weer bij en gaat de compressor aan.

Dan blijft de boel draaien tot dat de temperatuur weer boven de 'overshoot'-grens uit komt, of tot dat de warmtepomp even uit gaat omdat hij dat doet ivm watertemperaturen in/uit etc. , dan val je weer in scenario regel else if (2).

Is dit het doel wat je hebt willen bereiken?

Tweede aandachtspunt is dat je nu bij iedere temperatuur meting, een payload krijgt welke opnieuw een OperationMode setting duwt naar de panasonic.
Het kan dus zijn dat je hiermee je scheduled OperationMode taken overbrugt.
Het kan ook zijn dat je 10x per minuut een signaal stuurt. Je filter Block unless... die staat parallel aan een ongefilterde connector.

Het kan prima zijn dat dit voor jouw situatie zonder DHW geen issue is.

Vraag.
De essentie van wat je graag wilt, dat is toch alleen UIT als je boven een grens uit komt? in jouw functie de waarde 'overshoot'?

• edterbak
Hoi allen,
Tijdje niks van me gehoord. Beetje druk gehad. Niks ernstigs.
Ik heb weer een goede avond tijd kunnen steken in deze hobby.
lampy25 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:29:
@edterbak
Mijn voorstel zou zijn, houd zoveel mogelijk de logische en het default gedrag van de warmtepomp zelf aan, dan is het ook het meest voorspelbaar.
In dit geval is de Operation Mode een losse parameter van Operation (screenshot hier beneden van de service cloud.

[Afbeelding]

Eventueel zou je de acties voor aan/uit zetten los kunnen toevoegen in het schema?
Ik heb een major rewrite van de scheduler gemaakt. Nu is hij een stuk overzichtelijker en makkelijker te onderhouden. ipv hard coded schedule_regel1 + schedule_regel2 + etc.... maak in nu gebruik van de topicsom dynamisch de regel x.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYlQv_c9W-WMRnyIZElmOHUGk-Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MTQYpvC2hxKHwmekFUfLj7Np.png?f=fotoalbum_tile

(1) is dus vanuit het dashboard (GUI) de global variables programeren.
(2) is waar de verwerking plaats vind van de scheduled tasks.

Ik heb voor nu ook alvast een start gemaakt om de power staat van de warmtepomp te verwerken.
Nu heb ik in het dashboard een toggle of de scheduled regel de warmtepomp voor deze taak mag aan zetten. Als hij aan staat = Ja, als de toggle uit staat, dan blijft de warmtepomp ook uit bij het uitvoeren van deze schedule regel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQYx_cCzikwE7RRvKgr2MzFaYd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dX6KBv6mM9wH4wKf7XpuIfOI.png?f=fotoalbum_large
De functionaliteit van de override toggle wordt in mouse overs uitgelegd.

Nog WIP, maar het gaat de goede kant op.
Kun je je vinden in de oplossing waar ik nu naar toe ga?

• edterbak
Update welke er aan komt bevat de volgende zaken:
  • Nachtverlaging (via scheduler)
  • warmte pomp aan/uit (via scheduler)
  • Override (scheduler) voor als warmtepomp uit staat.
  • Grote rewrite van scheduler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uycOYcv4xz7Yhi0G3EfChg1zLw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yr2mIQEQAMiwDRSvcilQ2Mxy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzAAFB0jlbqONXlLszA59cb0sd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zKtw5gjVtMdfnkz7jXiVPhVn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZ1FCpFaDmn2pwl8bBZVkckO-ng=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8aCnM5vz88zB4QdXAewqDaqg.png?f=fotoalbum_tile

De nachtverlaging programeer je in scheduler (rechter kant)
Daar geef je aan dat de correctie op SP xx °C moet zijn.
Vervolgens kun je via de scheduler op een bepaalde tijd de correctie actief maken of deactiveren.

In het Home scherm zie je de huidige nachtverlaging correctie. 0 als deze uit is, en -x als deze actief is.

Ik heb de te programeren range van nachtverlaging grenzen gegeven van -10 t/m 0 °C.
Is hier mee te leven? moet dit anders?

Graag feedback. @timovd @lampy25 @Krisp

• edterbak
Thomox schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:11:
Zijn er meer mensen die ontzettend veel ruis op de S0 metingen hebben? In domoticz lijkt er al een filtertje op te zitten, in nodered niet. Hardware kan ik nog verbeteren (Lees: kabels afschermen), maar ik vermoed dat er in de software ook iets misgaat, timing issue?
Jemig.
Het is ook niet wat laat dat ik dit lees. 8)7 8)7
Ja, ik heb ook wel wat ruis op mijn s0 meting.
Mijn perceptie hierover is dat het vervelend is, maar niet een levensbedreigende situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phgLlcR4kHC-6hr0LU6-TPX480E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wDNEvWZg0LHhrYqPtBA9S3sp.png?f=fotoalbum_tile

• edterbak
lampy25 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Mooie updates heb je voorzien! Lijkt me allemaal qua opzet goed, al gebruik ik tot nu toe nog vrij weinig functionaliteiten omdat ik nog de cloud ertussen heb zitten. Ben wel steeds meer aan het twijfelen om toch maar de cloud weg te halen en het node-red dashboard te gaan gebruiken.

Vraagje, tot op heden draaide ik alleen WAR met shift op binnentemperatuur, wat erg goed werkte qua stabiliteit. Nu toch een externe thermostaat aangesloten, welke nu de warmtepomp uitschakelt. Dit lijkt het energieverbruik behoorlijk te hebben teruggedrongen, mede door het lagere stilstandverbruik. Ook het aantal stop/starts is lager.
Alleen nu kan ik niet meer de stooklijn aanpassen natuurlijk, maar kan je via de heishamon alsnog wel doen? Of kan ik beter zelf een digitale thermostaat knutselen en die de modus laten veranderen?
Om het goed te begrijpen wat je precies vraagt.

Nu met de externe thermostaat, draai je dan nog stees WAR modus? of DIRECT?

Wat ik nu heb/doe, is dat ik de WP op DIRECT modus heb staan.
Daar programeer ik de SetPoint van het watertemperatuur. De pomp regelt zelf de compressor Hz en past deze aan om dit SP te realiseren. Ik zie dus met dit weer lange runs, en als het warm genoeg is, een uitgeschakelde compressor. Zie onderstaande afbeelding met 2x defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poy_4EMsKEl7baO8AShcgy0QNO8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/86aXrhpdVAuzLtzqEyRHdjjt.png?f=fotoalbum_tile

Maar, de pomp schakelt nu niet de watercirculatie uit als de compressor uit staat. Ik hoor sommige hierover dat ze dit wel willen. Maar daar heb ik (nog) niks voor gebouwd. Misschien een nieuwe feature request in github :) Ik weet ook niet of de circulatiepomp WEL uitschakelt als de WAR modus gebruikt wordt.

Ik weet niet hoe de aansturing exact is met WAR. Ik weet ook niet goed wat nu het verschil is tussen WAR via de warmtepomp, en DIRECT maar dan de NodeRed functie WAR van mijn flows.

Tevens, wat ik mij afvraag. Nu heb je een externe thermostaat aangesloten.
Zie je de meetwaarden van deze thermostaat in de gegevens van de panasonic terug? of gaat dit buiten de panna om?

• lampy25
edterbak schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Om het goed te begrijpen wat je precies vraagt.

Nu met de externe thermostaat, draai je dan nog stees WAR modus? of DIRECT?
Kan beide, je stelt in het installateursmenu Zone&Sensor in dat je met een thermostaat wilt draaien, en dan extern. Je hebt dan een contact op de PCB welke functioneert als simpele aan/uit thermostaat. Contact gesloten = warmtevraag.
De gewenste watertemperatuur die de regeling wil bereiken kan je instellen volgens WAR of DIRECT.
Het mooiste zou zijn als je zowel een thermostaat kan gebruiken alsmede de aanpassing van de watertemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMzyquonhOmB2EmOp4uQMtH-CWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEPztXyCpMgdxCsDRPxvEEu1.png?f=fotoalbum_large
[...]

Wat ik nu heb/doe, is dat ik de WP op DIRECT modus heb staan.
Daar programeer ik de SetPoint van het watertemperatuur. De pomp regelt zelf de compressor Hz en past deze aan om dit SP te realiseren. Ik zie dus met dit weer lange runs, en als het warm genoeg is, een uitgeschakelde compressor. Zie onderstaande afbeelding met 2x defrosts.
Dat gebruikte ik hiervoor ook, met een Ta van 23°C eens stabiele Tbinnen van 18-18,5°C. Alleen de warmtepomp gaat bij Tb5°C ~1 uur aan / 1 uur uit, hij moduleert dus in de tijd. Een lagere Ta gaat niet ivm minimale Tr temperatuur van 20°C binnen 20 min na opstarten.
Maar zeker in het warmere seizoen wordt de uit tijd steeds langer en is het zonde dat de waterpomp steeds blijft pompen. Ook is 18-18,5°C me te warm als ik langer weg ben.
[...]

Ik weet niet hoe de aansturing exact is met WAR. Ik weet ook niet goed wat nu het verschil is tussen WAR via de warmtepomp, en DIRECT maar dan de NodeRed functie WAR van mijn flows.
Niet zoveel denk ik, alleen wie de aanpassingen bepaald. En dat jij natuurlijk nog de thermostaat + softstart regeling erbij hebt in de flows.
[...]

Tevens, wat ik mij afvraag. Nu heb je een externe thermostaat aangesloten.
Zie je de meetwaarden van deze thermostaat in de gegevens van de panasonic terug? of gaat dit buiten de panna om?
Is een simpel aan/uit contact, dus je ziet helemaal niets, behalve of er warmtevraag is.

Misschien is de beste 'oplossing' nog wel jou flows incl een toevoeging van een digitale uitschakeling van de warmtevraag. Makkelijkste is denk ik de HEAT modus uitschakelen, misschien dat een alternatief een WIFI relais aangesloten op de DI. Of, de optionele PCB moduleren en daar het externe thermostaat contact van bedienen.
Kan hiervoor wel een feature request schrijven als je wilt?

Had voor nu even de externe thermostaat gebruikt, omdat ik de heishamon alleen nog gebruik als read-only.
De pana heeft alleen bij die lage watertemperaturen nogal moeite om binnen 20 minuten die Tr van 20°C te halen (nogal wat 'koude' massa in de vloer). Dus moest eerst daar een oplossing voor vinden, in de vorm van warm water bypassen en rechtstreeks bijmengen bij de retour. Had nog een groep over op de vloerverwarming verdeler, dus die heb ik doorgelust en met een thermische motor wordt die tijdens het opstarten geactiveerd totdat de compressor <28 Hz zit. Voordeel is meteen dat je een 'hardwarematige' soft start hebt ;)

• edterbak
timovd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:08:
In Required Node Red libraries/pallets is beschreven dat je twee componenten nodig hebt, maar er is blijkbaar een "unknown" node type no-op. Welke is daar voor nodig?

node-red-contrib-noop of do-red zouden die moeten herkennen.
Zo te zien is node-red-contrib-noop nodig
Je hebt gelijk. Ik heb hem toegevoegd aan de Github pagina.

Deze contrib is soms makkelijk om zaken met connectoren overzichtelijker te maken.
Ik gebruik hem maar op 1 plek zie ik. het is daar niet eens nodig. Maar op andere nodered flows gebruik ik hem wel intensief (niet heishamon). Ik hou hem zelf daarom sowieso. Ik laat hem dan ook maar even staan, omdat het risico groot is dat ik later toch weer ga gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjzICbvWhFtQGXspdBgVj6ukdeQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/diTpqiHwUsbonPdpzi5zn0li.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 38% gewijzigd door edterbak op 17-02-2022 12:03 ]

• edterbak
timovd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:40:
Ik kan de switch van nachtverlaging niet omzetten. Zit er een of andere randvoorwaarde voor nachtverlaging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgkDOPacLLNTAN5DC6Bi0kayVQw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8JKv6EPsBqrI5SINmEfynHWg.png?f=fotoalbum_tile

Bedoel je in dit scherm?

De nachtverlaging is niet een switch die je met de hand aan/uit kunt zetten.
De nachtverlaging is te programeren via Scheduler. gheheheh...

Maar, ik hoor een feature request aankomen. :D

• edterbak
Dylantje2 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:15:
Hi wil de flow er maar eens op gaan zetten..
Maar is het nu zo dat ik overal de mqtt server in moet gaan vullen?
Is er niet een soort setting blokje te maken waar ik 1x alle invullen en dat nr het daar pakt.

Wat is webui poort?:-( [ mss die readme iets aanpssen? ]

En is het mogelijk om mss in de flows aan tegeven met of zonder dhw...
Ik weet zeker als voorbeeld dat de pomp nooit dhw gaat maken. Nu wel de setting zichtbaar,[ als ik printscreens kijk ]
Mss hetzelfde met zone 1 en zone 2

En @edterbak mss een flow erbij in om graaddagen te calculeren, incl mooi dashboard
Hoi Dylantje2,

Ik ben net gedoken in graaddagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag-HVu5_zPUrfl4B7_nVYCrzRBw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LZ6tFEk6ZsxPvvUtjsfcrQM3.png?f=fotoalbum_tile

1 = reguliere chart
2 = contrib-dashboard-average-bars / Month
3 = contrib-dashboard-average-bars / Week

Ik heb nu een extra node red contrib geinstalleerd.
node-red-contrib-dashboard-average-bars

Dit is wat meer fancy, en heeft wat meer opties.
Maar het 'probleem' waar ik nu mee bezig ben is het vastleggen van de data.

Ik heb nu 1 optie.
Ik heb een subflow gevonden die chart data kan opslaan, en persistent is na reboots. Dit is een beetje de moeilijkheid waar ik tegenaan loop.

Deze subflow maakt een .DAT bestandje aan in de data folder van NodeRed.
Ik draai NodeRed in docker. Het pad dat ik heb gemaakt hiervoor is /data, intern in de container.
Als dit pad anders is, door dat iemand NodeRed bare metal in Linux draait, dan is dit pad anders.

Dit presenteert mij dus ook met de uitdaging, hoe kan ik hier het beste mee omgaan:
Een goede uitleg hierover in github met wat plaatjes.
of in nodered zelf een zooi comments zodat het duidelijk is wat er moet gebeuren?

@Dylantje2 Hoe draai jij NodeRed? Container? NAS? PI? Linux?

• edterbak
lampy25 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Nu wel wat vragen nu het NR systeem iets meer gebruikt wordt.
  • Instellingen uit het Settings - DHW/HEAT tab worden niet uitgelezen uit de WP denk ik? Iig lijken de settings niet op wat momenteel in de warmtepomp controller zit.
dat klopt denk ik wel. De settings - DHW/HEAT tab vertegenwoordigen de SET commando's. De actuele waarden worden niet gezien en weergegeven. Als je niet aan die knopjes zit, dan veranderen ze ook niets in je warmtepomp.
Ik heb net even goed gekeken. De bovenste drie items in die lijst (1) staan WEL als TOPxx om uit te lezen, dus die kan ik aanpassen zodat je ziet wat er in de pomp ingesteld staat.
De andere (2), die kan ik niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6q9wksm8aJxnPSnIpWdDJJ1eic=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/opLSZUNjXNfyCxngUfzMjJKh.png?f=fotoalbum_tile
  • De Force Sterilisation functie werkt, alleen gaat niet vanzelf uit zodra de warmtepomp klaar is. Hier zit geen stukje logica in om de switch weer uit te zetten denk ik?
Het 'zou' moeten werken.
in het tabje "WP Scheduler" zit (iets meer naar rechts) een functie die dit zou moeten regelen.
Ik ga er naar kijken waarom dit niet werkt.
Je kunt ook zelf een paar debug nodes toevoegen om te kijken wat er gebeurt, of niet gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL1m_vWcy1CuM0klS5j7POLRkOs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CShrJEXK6jgz2uCLBNGU5hTx.png?f=fotoalbum_tile
  • Alle commando's die ik tot nu toe proberen werken, behalve de Ta SP :-( Zie het commando wel terug komen in de MQTT explorer, dus waarschijnlijk heb ik ergens weer iets net anders dan jij. Hier moet ik de komende dagen nog eens induiken.
Als het goed is zie je in het "Home" scherm het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjxFF00wBxYhLmGbSudTYxK8rrc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CtblefBXgYjpxpbHyevNrrmL.png?f=fotoalbum_tile

Je stelt bij (1) de target in. Dit target wordt alleen direct opgepakt als de functies er onder (bij 2) ook daadwerkelijk uit staan.
WAR overschrijf/vervangt dus de virtual SP ta, wanneer je deze aan zet.
RTC doet het zelfde, voert dus mogelijk een correctie uit welke de virtual SP Ta corrigeerd.
Het resultaat (3) wordt naar de warmtepomp gestuurd als zijnde SP.

Maar beide functies moeten wel worden ingesteld in de tabjes function WAR en function RTC voor dat ze werken.

Als het nog steeds niet werkt/lukt, kun je dan een exacte stappenplan doorgeven wat je doet, wat je verwacht, wat je ziet/niet ziet.
steps to reproduce. Dat maakt het zoeken een stukje makkelijker voor mij.

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 27-02-2022 23:12 ]

• edterbak
lampy25 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Daar begon ik ook aan te twijfelen, maar ben erachter wat het probleem is. Zolang je de externe thermostaat aan hebt staan mag je niet de warmtepomp aansturen met SET5.
Overige commando's werken wel (bv SET 1/3/10/11) alleen SET5 niet.
oh, naadje. Maar wel goed dat je het gevonden hebt.

De thermostaat, die je hebt/zoekt. wat is precies jouw doel daarmee?

Ik heb een ESP chippie + BT thermometertje voor 12 euro in totaal. De BT thermometer stuurt de meting door naar het esp bordje, welke het doorstuurt via MQTT. Zo heb ik de huiskamer temperatuur in NodeRed zitten.

Met dit getal, deze meting, kun je eigenlijk best wat dingen automatiseren.
Dus als jij aangeeft wat je doel ermee is, en het is niet zo dat je de enige bent die dit wil, dan kan ik best een fatsoenlijk iets maken met het dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwPWs2RZHN_ROSRbrs5U7qSrLyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6JF1C7kQB4o57DPFi0nDSojR.png?f=fotoalbum_tile

in de afbeelding, alle sensoren in de rode lijnen, zijn BT sensoren. Ik gebruik hier 1 van voor RTC.

• edterbak
@Dylantje2
Is dit een richting in die je kan waarderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLRVJG6nt4STSxzQfBrL55K-py4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JaocgJS7TzGCFGLClkW3w9mW.png?f=fotoalbum_large

De rechter lijngrafiek is even bedoeld ter analyse of de informatie klopt.
Je ziet de graaddagen per moment uitgerekend, t.o.v. 18 graden, de theorie.
Tevens zie je in die grafiek een 24h zwevend gemiddelde daarvan.

De andere 2 grafieken zijn hetzelfde, maar dan met een contrib en lokale opslag gedoe.

[ Voor 28% gewijzigd door edterbak op 01-03-2022 22:14 ]

• lampy25
edterbak schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:24:
[...]

De RTC implementatie + uit functie.
In theorie kan ik een 4e lijn presenteren in de grafiek. Een 4e grens.
Als de kamertemperatuur daar boven komt, dan de SP aanpassen met -5 (of -10). Dan weet je eigenlijk zeker dat hij uit gaat/blijft maar dan door de interne sturing van de warmtepomp op het setpoint.

Dit is eigenlijk een zachte uit. Want de waterpomp blijft dan draaien.
Ik kan ook deze als trigger gebruiken om de pomp echt uit te zetten.

Is een dergelijke implementatie robuust denk je en/of wat je zou willen?
Sorry, tijdje niet bezig geweest met huisautomatisering en toen ook deze vraag vergeten. Het koudere weer triggerde me een beetje ;)

Zou niet nog shift toepassen op basis van een lijn, je krijgt dan wel een hele zachte uit idd. Tenminste voor mij heeft dat niet echt een toegevoegde waarde.
De implementatie met de pomp echt uitzetten lijkt me dan een betere optie, dan boots je meer een ouderwetse thermostaat na.
Alleen, zat te denken hoe je dat in vredesnaam moet combineren met ook nog de DHW functie? Eigenlijk zou er dan nog een logica in moeten dat hij, wanneer DHW ook actief is, niet de hele WP uitzet maar hem enkel van HEAT functie afhaalt oid.

Edit: zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izDvTpvbTJtajeB_hi1wtO7xuQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15NbScpKWn5ImVWA4O7MEcq1.png?f=user_large

Dan kan je zelf de hysteresis bepalen, soort van WAR met RTC, maar als dan de ruimte te warm wordt gaat die uit. Alleen moet misschien de AAN niet een 4e lijn zijn die 'boven' de andere 3 staat, maar juist als eerste komt zodat de warmtepomp ook weer op tijd aangaat.

[ Voor 15% gewijzigd door lampy25 op 31-03-2022 17:46 ]

• edterbak
lampy25 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Sorry, tijdje niet bezig geweest met huisautomatisering en toen ook deze vraag vergeten. Het koudere weer triggerde me een beetje ;)

Zou niet nog shift toepassen op basis van een lijn, je krijgt dan wel een hele zachte uit idd. Tenminste voor mij heeft dat niet echt een toegevoegde waarde.
De implementatie met de pomp echt uitzetten lijkt me dan een betere optie, dan boots je meer een ouderwetse thermostaat na.
Alleen, zat te denken hoe je dat in vredesnaam moet combineren met ook nog de DHW functie? Eigenlijk zou er dan nog een logica in moeten dat hij, wanneer DHW ook actief is, niet de hele WP uitzet maar hem enkel van HEAT functie afhaalt oid.

[Afbeelding]

Dan kan je zelf de hysteresis bepalen, soort van WAR met RTC, maar als dan de ruimte te warm wordt gaat die uit. Alleen moet misschien de AAN niet een 4e lijn zijn die 'boven' de andere 3 staat, maar juist als eerste komt zodat de warmtepomp ook weer op tijd aangaat.
Geeft niet hoor. Ik ook niet echt.
Ik heb wat lekkage in de douch gehad wat ik zelf aan het repareren ben nu, dus echt veel aandacht heb ik ook niet gehad voor dit Node Red bouwsel.

Maar, ik constateer dat alles het best wel lekker doet.
Ik heb een paar weken geleden wat gesleuteld aan de SoftStart functie.
Ook die heb ik nu werkend bij mij. Zie onderstaande afbeelding van afgelopen nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtRBtgd3yivt-UZ4tDIjKCuRtl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqWeRqhrcWZvXF3xBf4Octdx.png?f=fotoalbum_large

Het enige is dat ik zie dat hij boven de 4 a 5 graden NIET meer goed werkt. Dan valt hij toch uit door te agressief terug regelen.

Bedankt voor je mockup.
Ik ga de uit functie proberen in te bouwen. Dan inderdaad even goed nadenken over het gedrag en de logica.

Vraagje.
Heb je de uitbreidingsmodule? De 'optional PCB'.

Wat ik binnenkort ga doen, is de 'emulate optional PCB' in de heishamon aanzetten.
Dan komt de mogelijkheid vrij om de waterpomp uit te zetten. Ook als je in werkelijkheid dus niet deze pcb hebt, krijg je deze mogelijkheid er bij.
Met deze optie is een soort echte UIT beter te benaderen.

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 01-04-2022 08:18 ]

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe_Rg8jVMhnSHq4OtbnN_Dk7g3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPCJEuEJb9DlavSWuXGWNdxK.png?f=fotoalbum_large

@Dylantje2
Ik heb EINDELIJK een fatsoenlijke grafiek kunnen produceren.
Het was wat ontzettend lastig (voor mij) om in node red twee data-arrays te combineren tot 1, om een werkende chart te kunnen maken. Dagen mee zoet geweest.
Maar nu... De bovenstaande grafiek is per dag.

In deze grafiek zie je Graaddagen, wat een redelijk eenvoudige berekening is.
In deze grafiek zie je ook kWh. Dit was ook iets lastiger, maar wel te doen.
Ik heb kWh volgens mij correct uitgerekend door de tijd tussen iedere Watt (HEAT) meting te gebruiken om een tijd gewogen gemiddelde kW te berekenen. Vervolgens wordt ieder resultaat van een tijdsegment bij elkaar opgeteld om er kWh van te maken.

Is dit een grafiek welke gewaardeerd wordt?

• edterbak
pgeene schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:47:
[...]

Snap wat je bedoeld. Maar je kunt ook met een average werken. Dus kW in plaats van kWh.
Daarom vroeg ik of het om totalen ging over langere periodes ging.
Dus average kW over een dag/week/maand.
Kan best een duidelijk beeld verschaffen over de energievraag over een dag/week/maand ten opzichte van een andere dag/week/maand.

Uiteindelijk is de average kW ook weer gelijk aan de average kWh/h, maar dat terzijde.

Maar het blijkt (ook nu ik het teruglees ;) ) dat ik dat niet duidelijk omschreven heb.
Sorry daarvoor.
Een gemiddelde bepalen kan wel (of ik het er nou mee eens ben of niet), het is alleen vervelend dat de meetfrequentie niet constant is. Ook is de interne meting een beetje grof (per 100W).
Mijn voorgevoel is dat het gemiddelde redelijk constant zal zijn. Met 2 uitzonderingen. 1: defrosts 2: buiten warm dus pomp uit. Dit zijn denk ik de 2 belangrijke factoren die het normale verbruikniveau doet omklappen naar significant hoger/lager verbruik-niveau.
Op een dag als vandaag heb ik het onderstaande plaatje nu Het zal gemiddeld 325W opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phlP1R31XfIajoLFHp34zKe7Oik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gdc2XQj8nk9Uza2P3JKDQBWl.png?f=user_large

Ik heb nu in de grafiek (niet hier boven) kWh naast Graaddagen staan.
Deze kan ik per seconden-minuut-kwartier-uur-dag-maand-jaar laten bepalen.
Zeg het maar.

Persoonlijk heb ik niet echt een behoefte aan deze gegevens. Als alles prima werkt is dat gewoon het resultaat en dat interesseert mij (persoonijk) dus niet meer op detail niveau.

Mijn voorstel:
Grafiek 1: X-as buckets van 1 dag (31d total), met daarin Graaddagen + kWh verbruik + opbrengst.
Grafiek 2: X-as buckets van 1 maand (12m total), met daarin Graaddagen + kWh verbruik + opbrengst.

Misschien nog iets met COP er in? in grafiek 1 bijvoorbeeld.

• edterbak
Ik heb EINDELIJK voor elkaar dat ik bar-charts kan maken.
En ze blijven nog bestaan gevuld met informatie na reboot ook.
Zie afbeelding.

Is dit netjes / goed genoeg zo?
is de 24h + 31d categorie goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd9y2GG6bs_w21zVqskHf3Oo3QA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zw1AodTyIeSmPKM6v7qXce1d.png?f=fotoalbum_large

Ik zal binnenkort een volledige nieuwe versie uploaden in github

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 22-04-2022 14:42 ]

• edterbak
javaboon schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:47:
[...]

WP aan = TOP4 - panasonic_heat_pump/main/Operating_Mode_State
Hier heb ik ook al even over na zitten denken. Maar het zou een combinatie moeten zijn tussen mode state, panasonic_heat_pump/main/DHW_Target_Temp ( want boven de 52 graden gaat de WP over op backup heat element en dat wil je pas als er meer dan 3000 watt teruggeleverd wordt en dan kan ie naar 75 graden C)
Vraag 1: Dat de WP over op de backup heater gaat. Is dit zo geprogrammeerd dat dit altijd zo gaat? (default behaviour)
Vraag 2: meer gewetensvraag. Op dit moment salderen we nog gewoon. Per jaar alles dat opgewekt is wordt weggestreept tegen wat je gebruikt hebt. Dus op dit moment is deze logica eigenlijk nog niet relevant. Dit gaat wel tzt veranderen ja. maar dan heb je het over 2024 op zijn vroegst meen ik. Dus nu mijn vraag. Is dit werkelijk een functie die je wilt hebben?
en panasonic_heat_pump/main/Heatpump_State (top0) om de WP aan/uit te zetten. Dat laatste is voor mijn situatie nodig als uitbreiding op het eerder gedeelde schema, er is een mogelijkheid dat de temperatuur beneden de 40 graden komt bij DHW gebruik, maar alleen als de temp op 70 graden is geweest. Die logica zou dus moeten zijn: Als DHW verwarming aan en target temp>=70 dan na verwarmen WP volledig uit, tenzij de vorige operating mode HEAT was, dan overschakelen op HEAT mode

Dus voor verwarmen tot 52 graden gewoon de operating_mode_state naar DHW of HEAT+DHW afhankelijk van de mode die het had
Voor verwarmen boven de 52 graden Pterug minimaal 3000 watt en dan operating_mode_state naar DHW of HEAT+DHW en DHW_Target_Temp naar 70 (of75, instelbaar is het mooiste)
P1 levert inderdaad een getal in watt, verversingsfrequentie is 10 seconden (youless integratie in HA). Floating average is prima, maar vooral voor beneden de 52 graden want dan werkt de WP met compressor. Daarboven is het de backup heater en die is redelijk snel schakelend.
Ik bedenk me net dat je wens misschien handig vertaald kan worden dmv de DHW SP te varieren op basis van opgewekte energy. Zie afbeelding hier onder. Volgens mij vertaald deze al je functie wensen / scenarios.
Als de wp aan staat en setpoint is bereikt, dan stopt hij er gewoon mee, zoals je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep-pN0PkIAN-KrYSjWO3gIfwJa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmT3GVOlMMbUDcjmqXSxLbZe.png?f=fotoalbum_large

Wat dat aangaat is het inbouwen van een variabel DHW setpoint een relatief makkelijke functie, welke ook generiek is.
Graag jouw feedback.

• edterbak
javaboon schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:14:
[...]

Ja, dat is wel de bedoeling
Heb een mockup gemaakt.
Tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAJX1eQp73GaHiIVd-tLv-oGjFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/teYbO6lmrHD8GBPkyGY35M3s.png?f=user_large

• edterbak
lampy25 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb even een non-functional mockup gemaakt.
Dit is hoe ik het nu grafisch heb.
Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAWOZYfpYj-qIrlDW6nYK8qrkdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/voOc3r9j0OXjZiaFRwVu5LSA.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
lampy25 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Goed bezig! Zal komende week eens een tweede container aanmaken en hem daarin importeren en ermee spelen.
Goed dat je zegt dat DHW combi nog niet werkt, voordat ik koud douchewater heb :)
Ik ben bezig met een beta 2. zie afbeelding van de code.
Het deel waar ik nu naar aan het kijken ben is dhw combi.
bij (1) de huidige operating mode
bij (2) wat de aan/uit switch moet doen. (0=uit, null=aanlaten)
bij (3) wat de nieuwe operating mode moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7mULtf2-NPLZNSVkorxLzMyijk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8vICjg8HzEL5gvgyiPh7Gnd.png?f=fotoalbum_large

Ik zit na te denken over wat nu wenselijk is.
Bijvoorbeeld bij de volgende situatie, current_operating mode 4. Dit is HEAT + DHW.
is het dan wenselijk om dit te veranderen naar DHW only? of maakt het in dat geval niks uit, dat het zo mag blijven, aangezien dhw toch al aan blijft.

• edterbak
Vraagje. Wat is jullie idee of suggestie hierbij.

Ik speel met de gedachte om naast HEAT, ook iets te doen met COOL.
Er zijn nu in mijn gedachte 2 leuke ideeën.

Idee 1: in WAR tab
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SenKtwYWzHeuPhHF1nUtEsBEtDI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/expUa5gVI20pigq1fd9qOgsS.png?f=fotoalbum_tile

Idee 2: in RTC tab.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fscGYJgx8PV1JhnCVsfWOqrQ6w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/My8MQ8htSYQfGVZ51UwymIZK.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeën .
Is het de moeite waard om hier wat tijd aan te besteden?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

edterbak schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Dat is ook iets dat ik mij afvraag.
Het liefst zou ik dan een internet bron willen gebruiken, een plugin die het ophaalt. Dan is het generiek voor iedereen. Of dat als fallback.

Nog niet helemaal uitgedacht dit. Tips en suggesties over de uitwerking zijn welkom.
Dauwpunt kun je met plugins inderdaad van een lokaal weerstation vandaan halen.

Deze uit Domoticz met de buienradar plugin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLjDS74RbM06iGFVPD70ElGwNmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t8b09xj1hezI47KEgPQ4PVrp.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2022 15:11 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:14
MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Helemaal eens. Sterker nog; misschien wil je wel op meerder plekken in je huis een meting. Maar denk dat er uiteindelijk ook een soort van generieke oplossing wilt hebben. Bijvoorbeeld van een weer-app. Waar je dan een veiligheidsmarge op toepast.
Ja maar dat is buiten.

Hoe kun je ooit een generieke dauwpunt krijgen van binnen zonder echte binnenmeting? Dat is veel te onnauwkeurig. Zie hieronder de meting buiten en binnen:
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!6yecvMudPs/dauwpunt.JPG

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• edterbak
Ja, daar is ie weer.
Ik heb een update klaar gezet.
14, beta 4. <<<<<<<<<< BETA

Changelog:
  • ENHANCEMENT: Feature request; fourth attempt to turn heatpump off with RTC-function. #24
  • BUG: fixed incorrect calculated dhw/heat kwh values. (#27) Needs to be confirmed working.
  • ENHANCEMENT: Feature reuqest; Solar function. (#26) This is the first attempt.
SOLAR functionaliteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7wpTzAKrrJkLt_z7xcnWRyZVFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEH458ATY6zFQLbIR1Muz1LT.png?f=user_large
De input van de solar functie wordt verwacht in P1 vorm, Power Export. Je kunt ook de ruwe zonne energie in (zonder eigen verbruik) gebruiken. Het zal alleen betekenen dat je de grenzen wat hoger moet schuiven om daar voor te corrigeren. Zelf in te richten naar wens.
De HELP sectie er naast is vrij eenvoudig te wissen in FLOW scherm.
Ik wil eigenlijk hier een iets betere oplossing voor bouwen, Popup ofzo. Dat zou mooier zijn :)

RTC functionaliteit:
Een kleine update.

Let op:
Het is dus beta. testen alleen na het maken van een goede backup. :)
Feedback is wel welkom.

[ Voor 21% gewijzigd door edterbak op 18-05-2022 23:47 ]

• edterbak
Update 6 staat online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItniuCnUBpuCqEbcRywHwQhAL5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOukRUZJ6YIEH9OzOP5LSicC.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de gauge chart vervangen door een line chart.
Hierin is de threshold geplot. (ziet er nu verticaal uit, maar is een horizontale lijn (alleen zichtbaar wanneer threshold als "kW production now" geselcteerd is)
Hierin wordt P1 Export & Export geplot. Het is productie, dus energie export is + en groen, energie import is root en -.

https://github.com/edterb...on_control/tree/v14-beta1

Dit zal een van de laatste betas zijn die ik maak. dan gaat hij naar de main branch.

[ Voor 9% gewijzigd door edterbak op 20-05-2022 21:32 ]

• edterbak
Ik heb een formule in node red geduwd om dauwpunt te berekenen. Even een chart (in private space) gemaakt om te kijken hoe dat loopt. Dit is het resultaat.
Ik gebruik hiervoor de Temperatuur + Relatieve vochtigheid. Beiden gemeten binnen.

Formule welke ik gebruik: Td = T - (100-RH)/5)

Dit is het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBqMNeMMelQLsijN3cjIGOXk9dM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MXJVsI3y1gmZohjd1ITRU66p.png?f=user_large

Ik denk dat iets dergelijks wel te gebruiken is voor koel beveiliging toch?

• edterbak
Ok,
Je kunt die dingen weer un-installen.
Ik heb een veel betere oplossing gevonden. Je moet alleen wel toegang hebben tot internet, je device waar je het dashboard op ziet. Dat is de enige voorwaarde.

Het ziet er nu zo uit. Ik vind het wel mooi. :) Functie van Buttons gevonden :) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgT8nOfLplmqt7UUOSSLJhJkzkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJDqnAa1NT16FFxZFwdsZyCc.png?f=fotoalbum_large

Ik zal zo direct de github updaten met deze versie.

Het enige waar ik nog op wacht is of het goed werkt.
Als je zegt dat de functionaliteit in orde is, dan merge ik hem met de main branch.

Verwijderd

@edterbak Het is gelukt!
Alleen om mijn eigen binnen en buiten temperatuur sensors (onewire) te gebruiken snap ik niet hoe ik deze connect. (Nog een noob Node Red gebruiker).

De EntiteitsID in home assistant heten:
"sensor.buiten_temperature" en "sensor.woonkamer_temperature"

Heb een Current_State toegevoegd en de juiste entitie kunnen selecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBZHuCmmFxfTYHLauOMXuSPyTTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvBOO7QpRU7OyEYbjOnIihpZ.png?f=fotoalbum_large
Waar verbind ik de Woonkamer Temperatuur mee?

Het dashboard kan ik wel bezoeken via de browser:
code:
1
https://homeassblablabla.duckdns.org:1880/endpoint/ui

Bedankt voor je zeer snelle feedback!

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2022 16:05 ]

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wMdvBYN_Qo8TTaEgcYUB6Hekic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YNYSP12gnTUHKwyjdt26XiXP.jpg?f=user_large

Je hebt denk ik de verkeerde HA node te pakken.
Het moet er 1 zijn met dit icoontje.

Ik heb het net via vpn en inloggen op Mijn telefoon bekennen. Vandaar de vreemde screenshot

Om te kijken of je gegevens wel binnen komen via die node, dan hang je er een debug node achter een verbond je hem.
Rechts op het bug icoontje klikken, dan zie je wat er binnen komt bij node red

[ Voor 19% gewijzigd door edterbak op 23-05-2022 13:06 ]

Verwijderd

@edterbak Het is allemaal voor elkaar. Bedankt voor de hulp.
Ik heb hem nu ingesteld op RTC, maar ik zie een Heatshift temperatuur van +29 graden staan.
(normaal is dit toch 0,1,2,3 graden?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69o9zHVxYNS9zo4JX3RjcHtGrOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ymcxGNFqA8Se7m74fIzxQDv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbc4TP30GZcggTgHHgs3v3IT3M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erRd1lgH6nR99azJB6rqeH9E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOtjbZILAFSldczUDW9gDz06Rpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxRZBcGXHVBIs9rGgSns0ENU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWPzwTScSALEydppw8ojUHwQrNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0YPuTEdsZuOalKU21Wt6oaif.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 191% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2022 16:05 ]

Verwijderd

@4me2
Druk eens op deze knop ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lPQBdnRg6eQOscXJK8bkMS2KPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXdeTHw5vPLDatbPnhQuNttD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2022 20:57 ]

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Dank, maar Dat heb ik uiteraard gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOie3RMmWpfs9N6p-rp48Yyha_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L70hR5NNq2kRs72uVkIazLoN.png?f=fotoalbum_large

maar ik zie helaas niets waarbij ik Node-Red kan toevoegen... sorry

Verwijderd

@4me2 En als je rechtboven drukt kun je deze toevoegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZNtSo1h-282Jv7rkUWRkCrJvU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P17EE3fvywEQFJFKHCyQR5aP.png?f=fotoalbum_large

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Installation¶

In general, there is no need to install this repository on your Home Assistant instance. It is activated and added by Home Assistant by default.

However, if the repository is missing on your setup, adding this add-ons repository to your Home Assistant instance is pretty easy. In the Home Assistant add-on store, a possibility to add a repository is provided.

Use the following URL to add this repository:

https://github.com/hassio-addons/repository

linkje: https://addons.community/

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2022 21:28 ]

Verwijderd

@edterbak
Ik heb met de experts gesproken over of het mogelijk is om alleen de waterpomp uit te zetten, maar die optie heb ik via mqtt deze nu niet beschikbaar.

Dan zou ik ook geen andere optie weten, jammer.

Heb je nu ook die automagische stooklijn erin zitten om de compressor zo laag mogelijk te laten draaien. Volgens mij door telkens op 1 graad boven Ta te zitten met de SP?

Ik zag nog een gui probleempje hier:
(De pijltjes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjw0fc3pUm8tK9vkCXkSgyi_E0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dl1TtDclMhx8mjLkVFyR8wz3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou het persoonlijk ook wel fijn vinden om de aan/uit switch te hebben bovenaan het home dashboard.

Om het home dasboard heb je nog NL taal gebruikt bij pomp snelheid en T Woonkamer.

Verder super tevreden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2022 23:31 ]

Verwijderd

edterbak schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:52:
[...]Wat me opviel in je screenshot. je on/off temperaturen staan bijzonder.

Bij OFF zou ik bijvoorbeeld een getal boven de 0,3 te warm kiezen. 1 bijvoorbeeld
Bij ON zou ik dan een getal als 0,4 kiezen.
Klopt, ik was hier nog mee aan het spelen.
Ik heb het nu zoals je aanraad ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn3fp48X0rc1CpEXtQyIYypp_9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6sQnxdxfbFsabGLjglUTMsx.png?f=fotoalbum_large

Schrijf je niet te vaak naar de SET topics? Ik las ergens dat je moet oppassen hiermee om vaak naar het EPROM geheugen van de WP te schrijven...
Hier las ik dat: https://github.com/Egyras...ic-as-its-not-tested-well

Kun je overigens zowel de functie WAR en RTC tegelijk gebruiken?
Vult WAR dan het virtual SP in?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2022 13:10 ]

• edterbak
javaboon schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Ik heb overigens net de functie weer aangezet en een keer de fallback to sp low uit en weer aangezet. Nu doet ie helemaal niets meer. *edit* heb met de debug wel gecheckt of de input ruim boven de threshold was en dat was ie
ik focus me even nu op jouw issue. die is het meest kritisch.
kun je deze node importeren en aansluiten ipv die gene die er nu in zit. het is een enkele node.
[
{
"id": "07cc0b87ee9c6f05",
"type": "function",
"z": "966985d68ebb4990",
"g": "6f4cdc97add442ff",
"name": "Watt trigger",
"func": "var solar_state = global.get('solar_state',\"file\");\nvar solar_detection_method = global.get('solar_detection_method',\"file\");\nvar solar_threshold = global.get('solar_threshold',\"file\"); \nvar DHW_Current = global.get('DHW_Target_Temp',\"file\");\nvar solar_fallback = global.get('solar_fallback',\"file\");\nvar DHW_SP_HIGH = global.get('DHW_SP_HIGH',\"file\");\nvar Operating_Mode_State = global.get('Operating_Mode_State',\"file\");\nvar new_Operating_Mode_State; // just create a variable, empty.\nvar solar_turn_on = global.get('solar_turn_on',\"file\");\nvar Heatpump_State = global.get('Heatpump_State',\"file\");\n\n// Check if all required states are available.\nif (solar_state === undefined || solar_detection_method === undefined || solar_threshold === undefined || solar_fallback === undefined || DHW_SP_HIGH === undefined || Operating_Mode_State === undefined || solar_turn_on === undefined || Heatpump_State === undefined)\n {\n let msg4={};\n msg4.payload = 'Not all variables are programmed in GUI yet.'\n return [null,null,null,msg4];\n }\nelse\n {\n \n let msg1={};\n let msg2={};\n let msg3={};\n \n if (solar_state === true && solar_detection_method == \"kW\" && solar_threshold < (msg.payload / 1000) && DHW_Current != DHW_SP_HIGH)\n {\n if (Operating_Mode_State == 0){new_Operating_Mode_State = 4;}\n if (Operating_Mode_State == 1){new_Operating_Mode_State = 5;}\n if (Operating_Mode_State == 2){new_Operating_Mode_State = 6;}\n if (Operating_Mode_State == 7){new_Operating_Mode_State = 8;}\n \n msg1.payload = global.get('DHW_SP_HIGH',\"file\");\n msg2.payload = new_Operating_Mode_State;\n if (Heatpump_State == 0 && solar_turn_on == true)\n { \n msg3.payload = 1;\n return [msg1, msg2, msg3];\n }\n else \n { \n return [msg1, msg2, null];\n } \n }\n else if (solar_state === true && solar_detection_method == \"kW\" && solar_threshold > (msg.payload / 1000) && DHW_Current == DHW_SP_HIGH && solar_fallback === true)\n {\n msg1.payload = global.get('DHW_SP_LOW',\"file\");\n return [msg1,null,null];\n }\n else {return [null,null,null];}\n \n //DHW_Target_Temp\n // Operating mode (0=Heat only, 1=Cool only, 2=Auto(Heat), 3=DHW only, 4=Heat+DHW, 5=Cool+DHW, 6=Auto(Heat)+DHW, 7=Auto(Cool), 8=Auto(Cool)+DHW)\n \n }",
"outputs": 4,
"noerr": 0,
"initialize": "",
"finalize": "",
"libs": [],
"x": 330,
"y": 2400,
"wires": [
[
"78507acac200e031",
"64e613bf50606bd4"
],
[
"37178acf2fda2d9d",
"d42c4e0aff1d7513"
],
[
"ee7e3fc1d241d09e",
"86ee9b805c674d94"
],
[
"4d450a71f62de348"
]
],
"outputLabels": [
"DHW_SP_LOW/HIGH",
"new_Operating_Mode_State",
"solar_turn_on",
null
]
}
]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yiCDLIfIzj2aYe2efcYE-Aki84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpHrawErT4DRB6y23g9KgWHS.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu wat randvoorwaarden er in gezet. dat alle benodigde waarden via GUI, dat deze ook daadwerkelijk ingevuld zijn. zo niet, doet hij niks.

• edterbak
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Schrijf je niet te vaak naar de SET topics? Ik las ergens dat je moet oppassen hiermee om vaak naar het EPROM geheugen van de WP te schrijven...
Hier las ik dat: https://github.com/Egyras...ic-as-its-not-tested-well
Dit is hoe het er in zit. Ik heb net nog 2 extra filters er bij gezet waar ze niet stonden, maar voor 98% deed ik dit al dus :) Voor mij persoonlijk om overhead te voorkomen. Zie afbeelding
edit: Maar dank je wel !!! Ik heb net nog een keer gekeken. er zijn 3 SET commando's die tussen de filters door slipte. Die deden ten minste 1 output per 30 minuten. (gok ik) Ik heb het nu in het snotje :) Dank voor de zachte push zodat ik ben ga kijken. :) :9 Ik controleer het nu rechtstreek via MQTT explorer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICm486RtLvC87ECR-pqnmg05qCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qddrBpfAqh8vnZ7XgeWZX8Qc.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 26-05-2022 14:54 ]

• edterbak
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Klopt, ik was hier nog mee aan het spelen.
Ik heb het nu zoals je aanraad ingevuld:
[Afbeelding]
Je instelling lijkt nu nog steeds niet handig voor mijn gevoel..
Voor de uitleg:
De temperatuur stijgt... +0.1.... +0.2 .... +0.3 .... +0.4 HOP.. pomp gaat uit.
dan zal wanneer het huis afkoelt savonds, de temperatuur weer dalen.
Dus +0.5...+0.4+.03+0.2......tot -0.3 (MIN 0.3) onder setpoint, en dan gaat de pomp weer aan met jouw instelling.
Op die afwijking van -0.3 tov setpoint staat gelijk een waterttemperatuur van +3 boven je ingestelde std watertemperatuur. Vrij heftige start is dat gelijk.
Ik zou de temperatuur eerder opvangen. Zie mijn instelling hier onder wat bij mij tot nog toe prima werkt.
Wat er dan gebeurt is dat de pomp wel aan gaat, maar als hij zijn warmte niet kwijt kan, dan is hij alleen het water aan het rond pompen. De pomp staat dan aan, water temperatuur zal op -3C lager worden gezet en zo vang je grote temperatuurschommelingen op.
Dit is in mijn situatie zo met vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTk9h8o45LQM8UAQ2f0oC95dcGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRQ8kqwY2PczPTUwZlXalGBW.png?f=fotoalbum_large

Dit hele verhaal van mij, is natuurlijk nog niet proven. Deze is vrij nieuw.
De aan/uit regeling zal ik ook winter geschikt maken. zodat de pomp niet uit gaat rond het vriespunt enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door edterbak op 26-05-2022 14:08 ]

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:24:
@4me2 En als je rechtboven drukt kun je deze toevoegen?
[Afbeelding]

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Installation¶

In general, there is no need to install this repository on your Home Assistant instance. It is activated and added by Home Assistant by default.

However, if the repository is missing on your setup, adding this add-ons repository to your Home Assistant instance is pretty easy. In the Home Assistant add-on store, a possibility to add a repository is provided.

Use the following URL to add this repository:

https://github.com/hassio-addons/repository

linkje: https://addons.community/
Weer wat geleerd.... Beetje jammer dat dat dan weer niet standaard ergens staat :(
Dit moet je "weten" want ook in de online documentation is dit nog niet bijgewerkt, en ook ook niet in de video's die online staan, want die gaan allemaal uit van eerdere versies...

MERCI...
We gaan weer verder :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOUkd_7FctB6oEjHq2Zq7t-pYCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNB13NM7ecoO4DSyho97oxb5.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Kunnen onderstaande instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU6z1t5NwRFEzdjgtoKS5TNSrZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8PMhd6cR5g8ASbGtJ3SHKn0.jpg?f=fotoalbum_large
Het idee hierachter;
Als het warm genoeg is mag de WP uit dus bij 21,6 graden. 21,2 + 0,3 + 0,1(hysterie)

Als het afkoel mag dat tot 20,9 graden. 21,2 - 0,2 -0,1 (hysterie)
Dan gaat de WP pas aan en verwarmt met SP volgens WAR.

Met jouw settings zou de waterpomp ook blijven draaien als het op temperatuur is in de kamer. Dat lijkt mij (maar geen ervaring) niet nodig.
Mocht het vriezen, heeft de WP ondanks uit staat toch een beveiliging om de heater aan te zetten.
Als ik pomp laat draaien dan blijf ik warm cv water door de WP pompen en koel ik toch juist mijn water als compressor uit staat?!

Vraag:
Ik heb nu het dasboard in HA via een webpagina kaart.
Is dat ook de enige mogelijkheid om het te tonen.
Jouw screenshots tonen donker, hoe zou ik dat kunnen bereiken? Thema in HA is al donker.

Vraag:
Elke aanpassing die je gedaan hebt sync je met de laatste beta?
Wil eigenlijk meteen het schrijven naar SET topics voorkomen met jouw fix.

Bug?
ik krijg om de 15 seconden deze vermelding in het log van de addon Node Red;
code:
1
27 May 12:58:13 - [error] [function:Function - bucket 1 + 2 combined] TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'payload')

Iets met jouw flow te maken?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2022 13:13 ]

• edterbak
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:53:
Kunnen onderstaande instellingen?
[Afbeelding]
Het idee hierachter;
Als het warm genoeg is mag de WP uit dus bij 21,6 graden. 21,2 + 0,3 + 0,1(hysterie)

Als het afkoel mag dat tot 20,9 graden. 21,2 - 0,2 -0,1 (hysterie)
Dan gaat de WP pas aan en verwarmt met SP volgens WAR.

Met jouw settings zou de waterpomp ook blijven draaien als het op temperatuur is in de kamer. Dat lijkt mij (maar geen ervaring) niet nodig.
Mocht het vriezen, heeft de WP ondanks uit staat toch een beveiliging om de heater aan te zetten.
Als ik pomp laat draaien dan blijf ik warm cv water door de WP pompen en koel ik toch juist mijn water als compressor uit staat?!
Wat je schrijft kan wel. Geen punt. En als jij het zo wil, dan is het goed genoeg.
Ik heb eigenlijk geen ervaring wat nu handiger is, pomp laten draaien of uit. Misschien moet ik zelf ook wel jouw tactiek gaan volgen, zonder hysterisch te worden ghehehee..
Vraag:
Ik heb nu het dasboard in HA via een webpagina kaart.
Is dat ook de enige mogelijkheid om het te tonen.
Jouw screenshots tonen donker, hoe zou ik dat kunnen bereiken? Thema in HA is al donker.
Je kunt ook buiten HA het dashboard zien uiteraard. Dat doe ik altijd eigenlijk.
http://NR_IP:1880/ui
Het dark theme stel je zo in, in http://NR_IP:1880/#flow.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzNQWH9Pd7fHoTwtnBdLGctidxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kP4ErB69kmJwwGZBLxgh7X33.png?f=user_large
Vraag:
Elke aanpassing die je gedaan hebt sync je met de laatste beta?
Wil eigenlijk meteen het schrijven naar SET topics voorkomen met jouw fix.
Ik zal over 10 minuten een nieuwe beta uitsturen. :) Daar zit deze fix dan in.
Bug?
ik krijg om de 15 seconden deze vermelding in het log van de addon Node Red;
code:
1
27 May 12:58:13 - [error] [function:Function - bucket 1 + 2 combined] TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'payload')

Iets met jouw flow te maken?
Yep, een bug van mij. Deze zal ik vanavond proberen op te lossen. Dank je voor het melden!
Maar, Is deze melding na 30 minuten nog steeds van toepassing? Of is deze dan verdwenen?

• edterbak
Dat is moeilijk te zeggen vanaf hier.
als je in de flow kunt komen, moet het in theorie ook lukken naar UI.

Probeer dit knopje eens? dit knopje opent het dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZLZuPxGDpPamFbAo9rlstnJhGE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0bLlK7FeiaLpv0ygk9P9EcrC.png?f=fotoalbum_tile

klik op plaatje

Verwijderd

Vanmorgen rond 01:10 uur is de woonkamertemperatuur naar 20,8 graden afgekoeld.
De WP ging aan.
Van elk scherm screenshot genomen. De start lijkt echt aan/uit geweest te zijn (compressor) 10 starts zie ik.
Misschien werkt de softstart nu niet goed, had er eerder geen last van.
Dit is bij V14 beta 1, moet nog updaten.
Je ziet dat ik om 07.00 uur, toen ik uit de nachtdienst thuis kwam, de RTC settings wat ruimer gezet heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z53IEEC167etF5BGfXhFvMOpQV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ku3v1GIp0yc8BsJ1EnQQJh2L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uFP25jH8WhDeOa2B4LnVLhEfng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPyaQYzM4glEGdakprQPwwnX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7f1f26TQ8QUhDGwSCRE1Bjyc9DI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMrtZw8YoUPbqV6cPNyG56Od.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTMbN84IbhvvxbjaZnloj3PX4mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRpRz8UofN5ERz79TtBAIQgT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8Ychejo1rBFFDm7v6sTlkPevHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RVmYcvhNJTy5UvmOKRMCp1s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOhoTlwqA74WQypOixu_zTF3UTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0anGbGXBdesm1RkivdwNQQx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ic5-WUCh-meBofAWo99qKBqQRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NYz9kEwxGyNTfNIKjQrKauW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFlELSQTKzHwpVJq2kI0H8IBYaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sfp2eKzmA9hoboDSSGHHAlYJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQY-038LAQmzlD0I7PpJna8bKYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpZOL0nhK2f8lZv56Z5B9sjx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od0lvhtTxiwZph-3zGt9Gc0Jd7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvDvFhWVaUbQQJkIq9sd6AZp.png?f=fotoalbum_large

Updaten naar V14 beta 8 en softstart uitzetten?

Verwijderd

Ik heb overigens deze yaml altijd al in HA.
Is dat uberhaubt nog nodig of werkt dat tegen elkaar in?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l36Th-xxBZvZAYw_y7TfI8hyjW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aGNCxPr4NsnEJ1kNRJ3ZGSP.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Zojuist geupdate naar V14 beta 9.
Ik zie overigens nog geen aan/uit switch op HOME dashboard, maar geen probleem ;)

Ik zie na updaten eigenlijk alleen nog maar history van grafieken:
Chart Degree Days
en
Charts Temperature alleen van grafiek: Water (HEAT)

Alle overige history voor grafieken zijn leeg sinds deploy en restart van Node Red.
Ik had namelijk afgelopen nacht weer een slechte start (10x compressor aan/uit).
Ik kan het nog laten zien aan de history van HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKo1g9_PluCAZP6BTWdRcTxkDHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFK1LiuUZgbFjesVnjcAxbnh.png?f=fotoalbum_large

Nu de softstart op jouw advies uitgezet.

Bedankt weer. Ik zal mijn bevindingen delen.
EDIT:
Zojuist om te testen even het ROOM_SETPOINT om 22,4 gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LH8gBpmZsfMQj1e6p-th-rUvZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRf3qh4QwqOh3Lqt3RaxzHvw.png?f=fotoalbum_large

De WP start, maar gaat al snel weer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8NW4i6XYvXyGtyezslIQfYtFwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ya3rB9Vtpw01kauUfwhwr1Tv.png?f=fotoalbum_large
Is dit normaal gedrag? Is de Setpoint te laag en dus te snel bereikt?

Verder viel mij op dat op de pagina settings ik eerst een Heater Start Delta van -4 graden had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K73fXacoBtUwmKFmO-Sl8cDhHlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nq0yP0HUTwRcjolvN6SsrttA.png?f=fotoalbum_large

Nu kan ik na wijzigen deze niet eens meer beneden 0 krijgen: EDIT: nu staat hij automagisch weer op -4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQbBKQvSiLrGXGTXGE2FG7n0f-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiY3jQo2qJ6auHsvwGOomOPi.png?f=fotoalbum_large

Ik weet ook niet zo goed wat er met deze waarden bedoeld wordt om eerlijk te zijn.
Hoe zouden ze moeten zijn?

EDIT2:

Na het opnieuw starten van de WP (automatisch) lijkt het nu wel beter te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKTkxpKEH-9AEISAGaUbjkQQCaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j22V6R3PJ8SM8CFaEI7w2neA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ADGOoUD8nMyyGuZbqmL1_J7kk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vZhiETFZpmZR78SKT50JQMa9.png?f=user_large

EDIT3: Het gaat perfect, hij draait nu al een uur op circa 20 Hz, top!

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2022 10:50 ]

• edterbak
nieuwe beta staat online, + knopje @Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2bvzi50ucywyy_wSmvmCt0mxSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNURJYp7IBlamwRpAZOjoifp.png?f=fotoalbum_large

Gelijk wat lijntjes er bij en Home dash gepimpt. :)

[ Voor 82% gewijzigd door edterbak op 29-05-2022 21:03 ]

Verwijderd

Ik heb geupdate naar beta 10 :)
Tenminste dat dacht ik...
Volgens mij ben je vergeten de flows.json bij te werken... (updated 19 hours ago)
Maak geen haast, ik ga morgen verder. Bedankt in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKd0V0MWvREmUTykiV3KmHCeFqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ws4rwohkNO9se3hyqzB3K2Ka.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2022 21:28 ]

• edterbak
:D
Sorry, ik kwam dit tegen. Leek me nuttig.
Ik heb een LOG pagina gemaakt net.
Alle SET commando's worden gevangen en weergegeven. :9~ :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96FEqGe6Vzmv6Crk0_8Mp7yPxFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CE1ml3OfhpOzQmycVYcUZ8Kg.png?f=user_large

Verwijderd

Van mij hoeft het niet bewaard te worden, wilde het alleen aangeven.
Ik heb nu een climate.warmtepomp aangemaakt in HA. Nu heb ik deze entity gekoppeld aan de Room setpoint in je flow. Het werkt :)
Hoe zou je het beste een terugkoppeling naar HA maken, want als ik op dashboard RTC de temperatuur verander koppelt hij dat niet terug natuurlijk. Geen must overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agZC7vxGTByOpgKVQbtjvqAYVHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8YtNqpMjdsGfyFKhQTdpVRn.png?f=fotoalbum_large

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 19:33
@edterbak Hij werkt al aardig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9audUY7oeNzzRykw0Q1nocRLbKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yX7Xp7jvX2JHjA0kbxuuAW0.png?f=fotoalbum_large

En de power grafiek: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuT0He3_V17CrmNAuV1UwPxp5aQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKxpnYIUibMT2ovp3cgv7RXc.png?f=fotoalbum_large

duh, electrons are life

Verwijderd

@edterbak De Fan2 hier ook altijd 0.
Runtime alleen in grafiek is prima hoor.
Hebben jullie ook dit lay-out probleem in de laatste beta 10?
De switches staan allemaal een regel te hoog onder advanced functions:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8f7UzD8lz1jPL6DaSRT4Y0L4CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qgPNzBXnpmfKTmPhOmKp1de.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Zeker houden zo, onnodig om zo vaak te updaten.
Dat log vind ik ook echt geweldig, bedankt.

EDIT:
@edterbak Er zit toch een foutje in de Woonkamertemperatuur. Mijn sensor geeft al 2 uur lang 21,5 graden aan, maar volgens Node Red flow 21,8 graden.

Gevonden; de boosdoener is het Smooth-filter. Deze neemt het gemiddelde over de laatste 15 waarden.
Het probleem met mijn Aqara sensor is dat deze soms 2 uur niets doorstuurt.
Met mijn vorige (1-wire) sensor had dit gewoon gewerkt.

Voor mijzelf haal ik nu het Smooth-filter ertussen uit heb ik in het Smooth-filter het gemiddelde over de laatste '1' waarde gezet.

Je ziet wel het verschil, de temperatuur is veel rustiger/stabieler weergegeven: (vergeleken met vorige sensor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsV7BqUaNVUEArq3YskQYRFxhcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5g5GdZGA8nVvf78vzmk5Vbgj.png?f=user_large

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2022 09:52 ]

• edterbak
Ik heb een bug gevonden.
RTC + Solar functie do not play nice. (snap hem, nu alleen oplossen)

!! Zet Solar maar even uit for the time being. !!

Ik zat toevallig te kijken in log, toen ik het zag starten voor het eerst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLRxv0GUg6t9qI__pwNrW6PgrzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hgyMO3TankZlA0CWg4T1EYWb.png?f=user_large

Verwijderd

@edterbak ik gebruik solar nog niet, kan ik wachten met updaten?
Mijn log vermeld dat ook niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ny8znLSkIQzfXl2KAKmiSpdWgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MTelSWHEhaerW4RfedPH1Vb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2022 21:26 ]

Verwijderd

edterbak schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:05:
Wat bedoel je met inputs?
@Verwijderd
De temperatuur sensoren (2x), p1-meter (2x) en in mijn geval terugkoppeling naar HA van setpoint RTC roomtemp.

Edit:

Bijgewerkt naar beta 12.
@edterbak Vraag: wat houd dit in als ik wil deployen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naNcHFzBPeulydPl78KShOrPmS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/12akrTGP4zY8qk3PnG36Az9b.png?f=user_large

Stappenplan voor update:
Alle tabs verwijderd (behalve Flow1, daar heb ik mijn inputs op staan).
Bij configuratie alles verwijderd hehalve 2 bovenste (MQTT en Home Assistant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxTjn_kqWERVoMrAurx7dbC-hRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/klsEkFEblH9JuxYuIZHByYAx.png?f=user_large
Als ik MQTT en Home Assistant ook verwijder moet ik die telkens weer invullen.
Moet gewoon alles verwijderd worden?

Edit2:
Log blijft leeg en Help-knop op pagina Solar werkt niet. Terechte waarschuwing dus.

Edit3:
Ik heb alles maar verwijderd en opnieuw gedaan. Nu Deployed zonder problemen.
Er zit wel een foutje in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5vQzjkWQdcyJFg8XkZjsxxRJSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2FZKg0NmlXzmR3S3nyXS8Ws.png?f=fotoalbum_large
Je gebruikt standaard een wit font denk ik. Als ik theme weer op dark zet is het leesbaar :)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2022 11:19 ]

• edterbak
Ik heb de laatste versie naar de main ge-merged.

happy node red ussage :)

@Verwijderd
kun je de gifjes reviewen, of ze kloppen.
Met name het deel wat over MQTT importeren / replace etc. Of dat klopt.

Het kan namelijk zijn dat het niet juist is, maar dat ik dat niet zie. Vandaar dat ik even een second opinion wil :)

Een plaatje voor de liefhebbers hoe mijn log pagina er nu uitziet:
Als het goed is, dan is voor het uitvoeren van iedere functie een log regel, waaruit blijkt wat de bedoeling was.
Zo is het aan/uit zetten van een functie te zien, de geschedulde taak welke afgetrapt is.. Maar ook de daadwerkelijke MQTT commando's. Deze commando's lees ik rechtstreeks vanaf de mqtt broker, dus kan niks aan commando's missen.
Dit moet debuggen later goed mogelijk maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEQTXMGN5O545xibnKHq9b7_5qU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GoEcLtnTlGYBO3DJaa8elG1l.png?f=user_large

Een belangrijke update, v14 final.
Hierin wordt het aantal (overbodige) uitgestuurde MQTT commandos drastisch vermindert. Hopelijk nu 0.

[ Voor 120% gewijzigd door edterbak op 06-06-2022 23:30 ]

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdRBM1F4T2PYRBp5MUpbyfdcR1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zvjhVjBXlrMeTiajOH89UUEy.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
Ik weet niet of meer mensen dit weten / doen.

Dit is wat mij betreft de handigste manier om een personalisatie te maken, en tegelijk geen issues hebben met het updaten van de flow naar een nieuwere versie.

Ik heb een tabje gemaakt, genaamd [WP Personal]
Daarin zet ik mijn specifieke en persoonlijke aanpassingen.

Bijvoorbeeld de P1 meter aansluitingen welke gebruikt wordt voor de Function - Solar.
Vanuit HomeAssistant, of MQTT, of wat dan ok, plaats je hier je P1 bron.
Je sleept er een [link out] node achter.
Je verbind ze met elkaar.

In het tab-blad [WP Solar] staat een [link in] node. Deze hebben de volgende namen:
  • 1 >> CONNECT your P1 power production / export to this node
  • 3 >> CONNECT your P1 power consumption / import to this node
In je [WP Personal] tab, dubbel klik je op de [link out] node, en vink je de juiste link in node aan, met de bovenstaande naam. Die vind je als het goed is terug in de (was)lijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvMOwjXhK_Gf_ThQ375mChGFy14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TMmUWf63E77VogUTfeC0lNbz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GzTCzErgqRr7ACaNkczAV67y2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZM3t2Rb928wpsw41tkcC3aZ9.png?f=fotoalbum_large

Als je dit zo hebt gedaan, kun je eigenlijk bij iedere nieuwe versie gewoon alle tabjes wissen (behalve WP Personal) en de nieuwe versie flow importeren.
Automatisch zijn de persoonlijke nodes weer verbonden op de plek waar hoort :)
Op de voorwaarde natuurlijk dat ik niet nog meer breaking changes zoals vandaag introduceer ghehehehe.. :+

[ Voor 3% gewijzigd door edterbak op 15-06-2022 21:28 ]

Verwijderd

Aikon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:55:
Even 2 snelle vraagjes, ik heb sinds kort ook een warmtepomp, en ben nu de Heishamon aan het installeren inclusief extra thermometers. Kan ik ergens controleren of deze correct werken in de Heishamon zelf of pas als ik Node Red en alles heb geïnstalleerd?
Dat kan zeker, de Heishamon is bereikbaar via Wifi.
Mocht je dat al doorlopen hebben dan is deze bereikbaar op een ip adres.
In die overzichtspagina zie je alle info die je zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZG7fN4CXBCfyxTKtwfEdZ3iZNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E2RsAvMVRVCC7GSi9eADWRDC.png?f=fotoalbum_large
code:
1
When starting for the first time an open-wifi-hotspot will be visible allowing you to configure your wifi network and your MQTT server. Configuration page will be located at http://192.168.4.1

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 16:07 ]

Verwijderd

@Aikon Ik denk dat je in Heishamon Settings nog even "Use 1wire DS18b20" aan moet vinken.
Ik neem aan dat je vervolgens een aparte tab krijgt zoals ik met mijn S0 kWh-meter heb :)

Even getest voor je, dat klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrsNMZfsGyMYyNP5fB3pLvy1pcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIr0cKyTJniFEJtX3Lk6ZMSb.png?f=fotoalbum_large

Edit: inmiddels gelukt?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 16:51 ]

• edterbak
Hetgeen ik gisteren gemaakt heb, dat werkt wel. :)
Zie onderstaande logs. Je ziet:
Bij (1) dat gisteren de OperationMode 0 gewoon vanuit de scheduler kwam.
Bij (2) kwam de scheduler task wel, maar de mqtt command niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dFUY5CcX0fZbZQzj7PlhF6p2ks=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vMqxd9oYP6WZB4MR4mRDagVR.png?f=fotoalbum_tile

en de onderstaande Function Solar Dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHpFKu6m1ig8BxvbnZ47c7lngf0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fEineeKjd3UGO5siOjHZrbDz.png?f=fotoalbum_tile

Overigens blokkeer ik nu alleen de taken waarbij de solar functie gestopt wordt. Dus commando's waarbij DHW uitgezet wordt, of de pomp uit.

[ Voor 13% gewijzigd door edterbak op 22-06-2022 22:20 ]

Verwijderd

@Aikon ik gebruik Home Assistant ingebouwde database hiervoor.
Moet je natuurlijk wel de Mosquito (MQTT) addon gebruiken icm de hier genoemde Heishamon.yaml

Heb een Warmtepomp dashboard gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MsgylwyQsU4o5BVnMeZxaVt3is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht3ZCLRdSloKcQiScOfNZaaY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2022 11:43 ]

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-03 20:29
allereerst bedankt voor al het top werk!!
voor een amateur als mij, is het toch redelijk te volgen.
toevallig gisteren versie 16 geplaatst, echter krijg ik de volgende foutcode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN7SEBuMWIXk8xQ-OgxyPg5zQuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DAtWWpLcfwgaQT2ylXN4hMOC.jpg?f=user_large
wat doe ik fout?

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU1tJndn1kSWAr4JEQ0PgnSwBak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyTAKs2HoRHBwtgwSF65rIaC.jpg?f=fotoalbum_large

deze functie geeft de melding om de 5 minuten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsHD9d8Yln6t5Qko4LNIJePAnag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWkfdDyLLuTl8WSt09d2P2kE.jpg?f=fotoalbum_large

deze functie om de 15

Verwijderd

@edterbak Zojuist bezig met updaten naar v17.1
Je hebt per ongeluk je persoonlijke flow erin gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT4gnkFyGm4d5oR21JyeDYasK2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DM3Z9eICXEeedIjwQChTnB06.png?f=fotoalbum_large
Na verwijderen van die flow verder alles prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 16:11 ]

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NslNNY--5p4elURHogLecotfFaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgAoF6Y7ssb39miZ0XNiG8H0.jpg?f=fotoalbum_large

deze klopt niet helemaal met de handleiding.

• edterbak
@sjampeter @Verwijderd
Ik was net aan het kijken naar die bug.
Ik bedacht me dat het gebruiks vriendelijker kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWCaFtZwMSL_pmISLKaofjLECU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uv54QGEvUeVXsnjlBAQBLadG.png?f=fotoalbum_large

Met de bovenstaande flow, werkt het altijd.
Als je geen custom temperatuur sensoren gebruikt voor T buiten of T Woonkamer, dan wordt gewoon de corresponderende mqtt TOP informatie gebruikt.

Als je wel custom sensoren hebt, connect je die vanaf je personal tab, naar de link input met [CONNECT >> ...] genaamd.
Het gevolg is dat ALS hier getallen op binnen komen, nu automatisch deze als bron word gebruikt.

[edit]
en v17.3 staat weer online.

• edterbak
Ik ben wat aan het 'klooien' geweest met de solar pagina layout / grafiekjes.
Gaat dit goed zo? of is dit over de top?
Wat denken jullie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtRyYuqyk9SVpk8NCbBIi0OlEu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vrAtGSGm4XuwXB2Y6uTrA2no.png?f=user_large

Wat je ziet:
Boven in beeld staat nu "completed om...." Dit geeft aan of de functie zijn routine heeft uitgevoerd of nog niet.
Iedere dag wordt de status gereset naar 'not active'.
Als de fuctie voor het eerst geactiveerd is deze dag staat er ACTIVE
Als de functie klaar is DHW is op temperatuur, staat er dus [Completed on ..tijd.."

De gauge chart daar kun je de grenzen van aanpassen, De min/max.
De kleur van de gauge klapt op 0 om. Maar 0 ligt niet altijd recht boven in, als je asymetrische grenzen aangeeft.

Daar onder, de kWh chart en Bar chart.
Ik denk dat dat wel duidelijk is.

[ Voor 48% gewijzigd door edterbak op 01-07-2022 21:00 ]

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRtXDi8E1ePoSILy7Gn2654zoK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KERI6u56KA3mA1g092ModmPn.png?f=fotoalbum_large

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@edterbak Kan je niet de huidige OperationMode in een variable wegschrijven, om deze dan weer na de DHW run terug te zetten?

Panasonic hanteert zelf Powerfull als term toch, ik denk dat die Force niks meer doet dan de DHW run inschakelen zonder dat de Delta SP al is bereikt. Dan kan je daarnaast nog Powerfull aanzetten als je wilt.

Ik zal het eens testen over 2 daagjes als het water weer wat kouder is ;) Simpel te controleren door het verbruik in de gaten te houden, als dat nog eens stijgt als je powerfull aanzet halverwege de force DHW run is het dus een 'normale' run.

[edit]
Inmiddels Home Assistant ook werkend en van buitenaf benaderbaar, ik kan een paar simpele zaken regelen wat betreft de warmtepomp. De rest kan dan via het dashboard, maar die draait op een aparte Pi en is alleen intern bereikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfIsf4cLl5W8xQqC4gXYGbXHbts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SBu4lohI7OgdPsNZYnVLtMHo.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Aikon op 04-07-2022 20:50 ]

• edterbak
Ter info.
Dit is waar ik het solar gebeuren voorlopig op hou. zie onderstaande afbeelding...
Ik ga nu eerst dieper duiken in de functionele problemen die nog aanwezig zijn.
Wat ik ervaar is dat sommige mqtt commandos die ik wel verwacht, niet door lijken te komen, dat sommige commandos die ik dacht dat geblokeerd werden, toch door komen.
Ik moet grondig controleren dus voor ik verder ga met nieuwe dingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMLwd6EljZ5Oq3Vyq8dRvpt47MM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ph1YJHM2q43PEKikfDkTZYjr.png?f=fotoalbum_large

• Aikon
  • Niet online
edterbak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:35:
Uit de handleiding die ik heb:

Powerful Operation:
Powerful mode is use to increase the capacity of heat pump to achieve higher target temperature. Powerful mode is applicable when heat mode is operating.

Force DHW:
Purpose:
When user want to use hot water now, user can press this force DWH mode under the quick menu to operate tank only mode to boil up the tank temperature.

Ik ben er nog niet uit dus hoe ik dit op los. Even op broeden en dan zal ik mijn voorstel uitschrijven.
Vanochtend heb ik de Pi gereboot waar Node-Red op draait, daarna stond de WP uit. Dat is niet erg handig natuurlijk :) Aan de andere kant wil je ook zeker niet dat de WP wordt aangezet als deze uit stond.

Aangezet via Dashboard, prima. Toen begon vanzelf de DHW, ondanks dat de Delta nog lang niet bereikt was. Dit kan je niet annuleren via het dashboard geloof ik?

Nou ja, mooi moment om even te testen. Dus laten draaien, en even later de Force DHW aangezet, waarna het verbruik wel iets omhoog ging, maar wellicht was dat toeval. Ik had iets langer moeten wachten denk ik. TOP17 Powerful_Mode_Time stond nog op 0.

Even later de Powerful mode aangezet, waarna het verbruik weer omhoog ging, naar 2600 watt. 8)7

Toen Force DHW uitgezet. TOP2 Force_DHW_State ging naar 0. Verbruik bleef 2600 watt.

Toen Powerful uitgezet, TOP17 ging naar 0. Verbruik bleef echter wel 2600 watt.

Dit is allemaal een eenmalig testje, en geeft zeker geen uitsluitsel en zekerheden over een eventueel verband. Maar hopelijk heb je er wat aan :)

---

08/07 11:29 - MQTT Command - SetPowerfulMode: 0
08/07 11:27 - MQTT Command - SetForceDHW: 0
08/07 11:24 - MQTT Command - SetPowerfulMode: 2
08/07 11:21 - MQTT Command - SetForceDHW: 1
08/07 11:03 - MQTT Command - SetHeatpump: 1
08/07 09:27 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/07 09:27 - NR Function - SoftStart: 0
08/07 09:27 - NR Function - WAR: 0
08/07 09:27 - NR Function - RTC: 0
08/07 09:27 - MQTT Command - SetHeatpump: 0
08/07 09:27 - SYSTEM: Start

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se1fVqAQAgIQr_AKgtIDEeyPGyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GxOfY0H5LjOgW73jTPkZ3dPL.png?f=user_large

• edterbak
Vraag voor jullie, @Verwijderd @javaboon @lampy25 @Aikon

Van de WAR functie, gebruiken jullie de 3 punten in de grafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rajQ4SMskD6Jqo3A7oOLXyvKQUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rSMN7YKpExUviTFKSPEdrwcN.png?f=user_large
Maar om het meer standaard te maken, de WAR functie, denk ik er aan de 3 temperatuur punten reduceren naar 2? Net zoals in de warmtepomp zelf is dat dan.

Iemand daar bezwaar tegen?

• edterbak
Zit wat te stoeien met labels... Ghehehehe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUI8Zv3f2TuoA-APWRRftA4vgV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UKYi054RUaeTXf9ypPamR1jZ.png?f=user_large

:+ :+ :+ :+

• Aikon
  • Niet online
Ik ga hem toch maar installeren voor m'n vakantie ;) Die is toch dinsdag pas...

Ik heb de oude installatie van Mosquitto en NR weggegooid, en alles draait nu op HA. Volledig nieuwe installatie dus. Goed moment om even goed naar de instructies te kijken :)

Je schrijft hier: https://github.com/edterb...l/tree/main/HomeAssistant

in HomeAssistant, the configuration section, state the required npm modules.

Ik denk dat je dan dit bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anLTMsYjjXkjoCCWfuIALy-UNcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cdhAMxRUlHkw1vfR5vnnIeP6.png?f=user_large

En bij het toevoegen van de contextStorage moet je er op letten dat je de code vóór de }; zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O9KUzR_1lV65bxhbSt8KyCr7ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sfcWxFygdggZGzhbllrure4E.png?f=user_large

En dan bij After save>exit and reboot Node-Red addon, you should see the following which confirms the values stick after reboot ontbreken de waardes die op het screenshot staan bij mij, ik gok dat dat door de nieuwe versie komt? Ik zie wel afwisselend file en memoryOnly staan, dus dat lijkt me correct.

En nu de rest instellen :)

• edterbak
Zoals gezegd:

De originele main branch (v18.0)
https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control

de aangepaste branch (v19) met COOL functie
https://github.com/edterb...ntrol/tree/19-beta---cool

Deze bevat onderstaande deel in HOME
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8AicIrOvVh-35ePQS0cwT1sCjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tv2z9cwfiPshBdZfMagG4KES.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
Denk dat het wel goed is zo.
Dit zit in het dashboard nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7_GYN1_JHy3iPcCgue5FuGP92I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqydnDWO8DLOHATQxs5p0QTP.png?f=fotoalbum_large

Om het in FLOW in te stellen moet je de twee sensoren aansluiten op deze pinnen bij [WP Control]:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88WKM2eBQUbgTHwe6dEayi8GP3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhTQjrHbETi8bfFcm37eFYuY.png?f=fotoalbum_large

Ik ga het nu uploaden.

LET OP !!!

Ik heb nu geprogrammeerd dat het setpoint niet lager kan dan [DEW POINT] + [FLOOR DELTA].
Stel je toch een SP lager in, dan 'slikt' het dashboard het niet en na 15 minuten zie je het afgeronde getal van [DEW POINT] + [FLOOR DELTA] als SP.

[ Voor 15% gewijzigd door edterbak op 18-07-2022 00:31 ]

• lampy25
Ben nu ook naar beta v19, zal DHW ook even in de gaten houden (y)

Edit @edterbak
Idd een bugje lijkt het in de scheduler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAZzmE9ipZ-I0n6ijTyjwQ0uW5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OIuiWadx4Q3u4zf9OBUq6n5b.png?f=user_large

Er staat ingesteld om 23:00 uur de action 'Heatpump OFF'. Warmtepomp stond uit, met als laatst geactiveerde functie DHW.

Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag. En goede vakantie :)

[ Voor 77% gewijzigd door lampy25 op 19-07-2022 23:05 ]

• sjampeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwixU4g4_PDrW1ixm_ajEoNPGxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKr8N8cSiSF7YIqULxa8QBhE.png?f=fotoalbum_large
hoe kan het dat de cop DHW 0.23 is en cop Heat 2.63 ?
verwarmen doe ik niet en mag hopen dat de cop DHW een stuk hoger ligt.
of lees ik het verkeerd.

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:42

Binifada

Ingenieur in ruste

@timovd NR is installed as AddOn within HA. My Console looks like this:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MrQCohMKqJ7GLayqoyV9Qqf3K4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kyqf5fnh4M5gdizFnGRvIvNE.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• sjampeter
ik heb wat lopen prutsen met p1 input. opzich werkt het nu, echter neemt de meter de hoogt geregistreerde waardes als uitersten. grafiek wordt redelijk onleesbaar op deze manier. scheelt een factor 1000 zeg ma. volgens mij heb ik alle reset knoppen al gehad, echter zonder resultaat. iemand een hint?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU84KrFzxQi0f0ZwaRY0kuuxvjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IQ9wQygcC5IWV09LOLNf9Lzb.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak vanavond ook even geinstalleerd. Wat een topwerk joh, echt gaaf in elkaar gezet zo!

Wel een vraagje; als je zegt 'de WP moet in direct modus staan', neem ik aan dat je doelt op de stooklijn uit?

Zie overigens de volgende melding langs komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAK08LpHFhAmARx_K8xUicJotts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ygL3EPn1CaB0Qptk4RXlEniI.png?f=user_large

misschien goed om die ook aan te passen?

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 31-08-2022 10:45 ]

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-03 17:29
Ik loop te prutsen met het volgende:
Ik heb homeassistant draaien op een ODROID N2+ met node-red geinstalleerd. Ik heb verder de Heishamon software geinstalleerd en dat lijkt allemaal te werken. Het enige probleem is dat ik bij elke update of spanningsuitval mijn settings kwijt ben. Ik probeer de instellingen te doen om de persistent folder voor NR te gebruiken. Hiervoor probeer ik de toevoeging te doen zoals Edterbak die beschrijft.
de file die hij beschrijft vind ik via de file editor van HA onder /config/node-red/setting.js.
Als ik zijn regels wil toevoegen krijg ik de onderstaande foutmelding. Ik ben helaas niet thuis in deze manier van software maken. Iemand een idee wat ik moet wijzigen om dit werkend te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feCtO8Eiq3Vymu8Ag0Wm5mBqK9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O8RbaLhYujuhHFNdOuBcOgju.png?f=user_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edterbak zag het voor het eerst op het MQTT tabje. Maar zo te zien geldt het voor alle sensors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rAqkYv-PYeWgUIwQj1ewRQNBmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xSXPg7CHGfeoXA1uvkAgYQJ.png?f=fotoalbum_large

• edterbak
JanAllElectric schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:04:
@thehog Het is wel een beetje offtopic.

Ik ben een TCAP 12kW aan het installeren. Ik heb er een SmartCloud interface bij gekregen, maar ik heb ook een heishamon. Nu is de standaard kabel bij de SmartCloud interface wel erg kort. Bij het bestellen van de heishamon heb ik helaas de verkeerde kabel er bij besteld (TTL-to-RS485 option).

Ik ben bang dat de heishamon, als ik die in de TCAP zelf monteer, geen wifi signaal krijgt. Nu wil ik een langere standaard kabel bestellen, maar dat kan niet los.

Mijn vraag is kan ik de kabel zelf verlengen met bv UTP of is dat niet dik genoeg?
Welkom bij het clubje warmtepomp gebruikers :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvhZJVESi5b6ZQ5owKHRB1FbNvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3gewI60kHNjWOPPXgO4KTl6.png?f=fotoalbum_large
Dit is wat je zoekt denk ik. Onderdelen zijn niet al te prijzig :9
Vooral niet te lang willen maken die kabel zonder een oplossing als dit. Ik heb ook lopen te * kl**ten *

Details staan hier volgens mij ook.
https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geloof dat er iets niet helemaal goed gaat. Hij lijkt nergens op te reageren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLDKUPMTiUnV4fCGKWA2PcLlMoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZuVsbTkS8OHI2SPymYDoAqtd.png?f=fotoalbum_large

Zie ook dat er e.e.a. op blocked staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rUjrP2vOuw4bAIjA-nRSaONgKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uvhth3e9B01CKFOzJAoSEey9.png?f=fotoalbum_large
Is er op afstand nog iets te resetten?
Logs van de Panasonic zelf zijn niet uit te lezen geloof ik?

@thehog enig idee :?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 16:01 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@thehog op de iPad zie ik een grijs vlak, op Android een zwarte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUUDeJxing6-7LsP9LuyO-ufcRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JE8y4J77q1IpB2141vlILlTf.png?f=fotoalbum_large

Blijft verder leeg. Ook na restart.

Waar kan ik die hexdump terug vinden? Misschien staat daar iets in.

Ik bedoelde dat als ik via NodeRed een instelling wijzig, ik dit op de 'current heatpump values' ook terug zie komen. Zet ik dhw temp op 45, gaat dit ook netjes naar 45.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2022 17:55 ]

• edterbak
Die LOGS in je eerste post, dat is van de NodeRed workflow. Het Dashboard.

Ik snap niet wat de drijvende kracht is van al die MQTT boodschap die verzonden worden.
Ik heb geprogrammeerd dat hij naar de mqtt broker moet luisteren, en alle SET commandos moet laten zien. Wat er verzonden wordt zie je dus mooi voorbij komen.
Zijn die SET boodschappen reëel? Handmatig of heb je diverse functies aan staan.?

Ik was gisteren bezig met mijn Proxmox server. Update faalde. Heb dus in de avond een herstart gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDxQ1faTCZXyLIDVv3kjhInes-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WoNq87nBWAHQplgPJds613pA.png?f=user_large

Zo 'schoon' hoort het logboek te zijn.

• edterbak
Mensen, ik ga stap voor stap door mijn gedachteproces rondom de functies (het dilemma waar ik mee worstel)

Graag jullie mening en gedachten hier over. Ik denk dat ik soms te vast zit op een gedachte en de logica daarom kan missen. Ik hoop op een frisse blik en dat ik daarmee geholpen word :) Even sparren.

onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eqa_uIu6e1CHTes3Y7rpGVVgRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0WemrqyAIj5776IHe6GqiQX9.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu voor het gemak 1 scenario uitgetekend met 2 functies.
RTC functie en de SOLAR functie.

De RTC functie kijkt in de basis naar de werkelijke temperatuur en corrigeert het SP op basis van de aangegeven grenzen in de functie. Dit deel is voor het probleem niet relevant.
De RTC functie kan ook de WP uit zetten als het buiten 30C is bijvoorbeeld, of alleen HEAT uit de OM halen. De temperatuur waarbij dat moet gebeuren is apart in te stellen.

De SOLAR functie die zorgt er voor dat als er voldoende zonneenergie is geweest, dat de warmtepomp DHW modus aan zet, en dat het setpoint DHW tank wordt verhoogd naar bijvoorbeeld 65C. Hup, zo die zonne-energie in het water stoppen.

Je ziet in de bovenkant van de afbeelding die grijze/groene/grijze balkjes.
Dit moet voorstellen wanneer de functie getriggered wordt in de loop van de tijd.

Daaronder staan dus de momenten, 1,2,3,4 verder gespecificeerd.

Ik heb 3 startsituaties aangenomen.
Begin situatie 1, 2 en 3. HEAT-Only. HEAT+DHW en DHW-Only
In de kolom ACTIE, zie je wat de bedoeling is dat er gebeurt op dat moment

Als ik ga kijken naar het grote plaatje, dan zie je dat:
Begin situatie 1: OM is op moment 0 HEAT en na moment 4 HEAT.
Begin situatie 2: OM is op moment 0 HEAT+DHW en na moment 4 HEAT.
Begin situatie 3: OM is op moment 0 DHW-Only en na moment 4 HEAT.

De vraag is nu.
Verwachten we van ons systeem dat na 2 functies de HEAT+DHW na een tijdje ineens verandert kan/mag zijn naar HEAT? of DHW-only > HEAT.

Is dat wenselijk of niet? Waarom etc.
Pagina: 1 2 ... 19